Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 145 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:30:
[...]

Nee, ik overrule zijn eigen meting door iedere minuut de werkelijke temperatuur naar de unit te sturen.

Zal eens gaan zoeken op offset. Blijft natuurlijk wel de enorme spreiding van 1,5 graad.
Dat is wel heel veel ja. Hier hooguit vannacht een schommeling van 0,2 graden. Setting 17 graden. Blijft dan rond de 20 graden. Verbruik 100W per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:58
[...]

Nee, ik overrule zijn eigen meting door iedere minuut de werkelijke temperatuur naar de unit te sturen.

Zal eens gaan zoeken op offset. Blijft natuurlijk wel de enorme spreiding van 1,5 graad.
Ik gebruik ook een externe sensor voor mijn ME. Als ik 20 instel, verwarmt hij tot 21,3 (airco denkt dan dat het 21,5 is) en gaat dan uit. Hij gaat volgens mij terug aan bij 20,7 (airco denkt dan dat het 20,5 is).

Laat maar, ik dacht dat je een ME had, was laat gisteren. Excuses, niet relevant, maar kan niet meer verwijderen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Omerta op 02-11-2024 10:53 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik had dat ook toen ik nog met schema's en verlagingen werkte. (Wel met eigen temperatuurmetingen van de binnenunits zelf)
Nu met 24/7 is dat probleem opgelost bij mij.

Ik vond het een behoorlijke overstap van gas/CV naar airco in mindset. Je moet echt de boel anders benaderen. Dat kost tijd om te testen wat werkt.

Overigens stoken wij het hier nu echt warm. (2 units alle deuren open) 21 graden in de verwarmde ruimtes en de andere ruimtes zitten nu op ongeveer 19 graden. Terwijl we met gas naar de 19 stookten (deuren dicht) en de rest op minimaal 16 hielden.
De temperatuurinstelling van de airco is 18,5 en 19 graden. dus er wordt 2 graden harder gestookt dan de instelling. (in de zomer is het 2 graden koeler dan de instelling)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
[...]

Heb je hetzelfde probleem wanneer je de airco z:n eigen ding laat doen en niet van alles stuurt en beinvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:49:
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een MHI installatie met een 8kW buiten unit (SCM80ZS-W 8 KW) en 4 binnen units (2 x SRK35ZS-W 3.5KW en x SRK20ZS-W 2 KW). Alle binnen units zijn voorzien van een ESP voor directe aansturing via Home Assistant.

Ik ben deze week begonnen met experimenteren of ik de airco ook kan inzetten voor verwarmen maar loop tegen het probleem aan dat de temperatuur 'all over the place' is. Ik stuur iedere minuut de 'echte' kamer temperatuur naar de binnen units die gemeten wordt door een externe thermometers in iedere kamer. Als ik nu de een van units op verwarmen zet met een target temperatuur van 21 graden dan schiet de airco door naar 23 graden en blijft daar ook op door verwarmen. De target temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 18 leverde een schommelende kamertemperatuur op van 20 tot 21.5 graden gemeten over 6 uur. Is dit normaal voor verwarmen met een airco?
Ik zou eens checken of de airco de input wel accepteert. Met de ClimaControl module heb ik daar totaal geen last van. Maar die doet wat meer dan puur doorsturen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:07
Sjamo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:17:
[...]

Heb je hetzelfde probleem wanneer je de airco z:n eigen ding laat doen en niet van alles stuurt en beinvloedt?
Bij koelen heb ik gemerkt dat hij dan ook de neiging heeft om flink door te schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
LED-Maniak schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:24:
[...]

Ik zou eens checken of de airco de input wel accepteert. Met de ClimaControl module heb ik daar totaal geen last van. Maar die doet wat meer dan puur doorsturen.
Via te terugmelding van Home Assistant zie ik inderdaad dat hij de input accepteert. Als ik de updates stop zet dan schiet de gemeten kamer temperatuur omhoog die met een graad of 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-07 16:07
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:40:
[...]

Via te terugmelding van Home Assistant zie ik inderdaad dat hij de input accepteert. Als ik de updates stop zet dan schiet de gemeten kamer temperatuur omhoog die met een graad of 4.
In het MHI topic kun je het volgende vinden:
GermanPivo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:39:
[...]

Even teruggezocht in het topic, offset is er alleen bij verwarmen inderdaad.
[Afbeelding]
30sec de on/off van de binnenunit indrukken heeft hier een veel betere regeling gegeven.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:38:
[...]

Bij koelen heb ik gemerkt dat hij dan ook de neiging heeft om flink door te schieten.
Is dat tov de temperatuurmeting volgens de unit of de zelf gemeten waarde?

Hier (mhi multisplit) is de werkelijk bereikte temperatuur (zonder externe sensoren of home assistant etc) vaak erg dicht bij de ingestelde temperatuur, in tegenstelling tot de temperatuur die het volgens de unit gemeten temperatuur is.

Wanneer de temperatuur buiten verhoudingsgewijs dicht ligt bij de temperuur die we instellen, kan de unit iets overschieten (ongeveer een graad) en wanneer die temperatuur verder uit elkaar ligt (bijvoorbeeld verwarmen bij vorst) ligt de werkelijk bereikte temperatuur dichter of op de ingestelde waarde.

Om die reden passen we hier ook niet de offset aan zoals veel mensen doen. Op het moment dat het telt, wanneer de unit echt werkt, klopt de informatie hier goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:49:
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een MHI installatie met een 8kW buiten unit (SCM80ZS-W 8 KW) en 4 binnen units (2 x SRK35ZS-W 3.5KW en x SRK20ZS-W 2 KW). Alle binnen units zijn voorzien van een ESP voor directe aansturing via Home Assistant.

Ik ben deze week begonnen met experimenteren of ik de airco ook kan inzetten voor verwarmen maar loop tegen het probleem aan dat de temperatuur 'all over the place' is. Ik stuur iedere minuut de 'echte' kamer temperatuur naar de binnen units die gemeten wordt door een externe thermometers in iedere kamer. Als ik nu de een van units op verwarmen zet met een target temperatuur van 21 graden dan schiet de airco door naar 23 graden en blijft daar ook op door verwarmen. De target temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 18 leverde een schommelende kamertemperatuur op van 20 tot 21.5 graden gemeten over 6 uur. Is dit normaal voor verwarmen met een airco?
De te hoge temperatuur wordt inderdaad veroorzaakt door de default 2 graden offset. Die zou ik eerst eraf halen. De schommelingen kunnen veroorzaakt worden door oscillatie van de PID-regeling, die niet aangepast is en nog werkt op basis van interne regeling. Ik weet niet of je de PID-parameters kunt aanpassen, maar je zou wel de temperatuur stijging/daling geleidelijker kunnen doorsturen om de oscillatie eruit te krijgen. Als dat de oorzaak is.
Wikipedia: PID-regelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
RemmyB83 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:57:
30sec de on/off van de binnenunit indrukken heeft hier een veel betere regeling gegeven.
Top tip. Meteen aangepast en nu kijken wat de impact is van deze aanpassing.

Regeling is ondertussen wel een stuk stabieler geworden. Zag in de log van Home Assistant dat de units heel af en toe een spike hadden in kamer temperatuur. Stuur nu de gemeten externe temperatuur iedere 30 seconden ipv iedere minuut. Dat heeft in ieder geval tot een veel stabielere regeling geleidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58

copykat

Good copy isn't bad

Vermoedelijk een elke keer terug komende vraag of stelling maar ik zit nog steeds op t hek cq de wip.
Ergens wil ik wachten op het einde salderen om dan te zien of fullelectric nogsteeds financieel voordeliger is ten opzichte van hybrid of niet investeren tot CV kapot gaat.
(de duizentjes gaan best hard met de omzetting naar WP die gewenst is door regering in je huis verbouwing. En het groei niet aan mn boom in de tuin. :-(

Radiatoren zijn al weg dus keuze 1 is electrische adax neo wifi in de slaapkamers plaatsen of toch weer op de CV installatie moderne HR radiatoren/convectoren aan sluiten.
Investering is volgens mij ongeveer t zelfde. Plus minus 200-300 euro per unit. (Zo'n 4 nodig voor verdieping kamers en 2 grote cv convectors die de oude g- radiatoren in de woon kamer gaan vv bij de woonkamer verbouwing. Dus de 4 zijn de variabele in keuze.
Voordeel slaapkamers zijn apart te schakelen ongeacht de rest vh huis.
Woonkamer word dus niet mee verwarmt met een warmte vraag in 1 vd slaapkamers.
Groot voordeel.
Nadeel, geen idee of een warmtepomp met een cv convertor energie technisch zelfs met volledige verwarming rest vh huis bij energieaanvraag, iemand boven heeft t koud, nogsteeds efficiënter is dan een goede elektrische convector.

Keuze 2.
Indien een warmtepomp op korte termijn gemonteerd gaat worden kan ik een een hybride Energion M Hybrid All 40 kiezen die kan samen werken met mn atag cv. Open therm. 2015.
Koken is al inductie.
Dus wwv voor douchen is gas verbruik. En bij koude een bijverwarming indien nodig.

Waar ik vraagtekens bij heb is indien ik full electric ga dus ook een wwv eboiler door investeer mijn C huis uit 1980 niet moeite en veel electra vraagt als t koud word. Aka een zwaardere warmtepomp nodig heb die zoveel stroom vraagt dat het geen maandlasten verbetering oplevert indien saldering gestopt is.
De koste bate verhouding word natuurlijk door zonnepanelen opbrengst met saldering tot 2025/2026/2027, ergens in die jaargangen zal saldering afgebouwd/stoppen,ten gunste van de WP zijn.
(vandaar dat ik dacht ik koop voor 1200 euro electrische kachels om mn kwh overschot te verbruiken en zo gasverbruik te verminderen, en later kunnen die als bij verwarming fungeren of op marktplaats indien overbodig.)

Andere vraag die elke keer een beetje onbeantwoord blijft is in hoeverre een HybrideWP ook later los kan gebruikt worden als WP? (dus stel mn CV stopt er mee over 5-8 jaar kan ik dan gewoon alsnog een eboiler ophangen en de CV afkoppelen dus inderdaad alsnog gasloos gaan?)
Of is dan een hybride WP te onderbemeten om t alleen te kunnen en moet je extra aanpassingen doen?

Iemand in de zelfde keuzes of (technische) ervaring in berekenen/beredeneren wat nu de beste route is?

Persoonlijke ideeën over mogelijkheden op lange termijn (de gasloze toekomst zeg maar) zijn:
1 split airco die woonkamer en zolder beheerd.
Zomers koelen en s'winters als snelle (bij)verwarming.
1 WP voor de basis warmte via de oude CV leidingen en nieuwe convectoren.
1 eboiler voor wwv.
1 thuisaccu om de zonnestroom en goedkope stroom momenten te gebruiken
Maar die investering is al snel 10-15 duizend euro en ik vrees onder de streep als alles gedaan is 20k...zonder die thuis accu..... :X

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@copykat Maak de berekening gewoon zonder zonnepanelen. Die helpen alleen mee (ook hier). En op lange termijn is FE altijd goedkoper. Voor mij is tvt ongeveer 2 jaar langer dan hybride met een laag gasverbruik.

Nog een feitje.....veel langjarige gebruikers van L/L stappen later alsnog over naar L/W waaronder ik. Volgende week komt hier L/W en dan eindelijk weer het comfort van de CV ketel. Daar wint L/L (vind ik) het nooit van. Verder zou ik deze discussie niet hier plaatsen want dit topic is specifiek voor L/L.

NB: mocht budget een probleem zijn. Warmtefonds kan je tot 60 mille inkomen gratis, ja gratis, lenen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-07 20:26
Hebben jullie een zicht op wat bv vorig jaar het meerverbruik van je airco was in november, december , januari tov nu oktober ?

Wil zo een beetje een idee hebben grof geschat wat mijn verbruik zou gaan zijn. Ik weet dat de ene winter de andere niet is en de ene locatie de andere niet maar das ook niet belangrijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
copykat schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:53:
Vermoedelijk een elke keer terug komende vraag of stelling maar ik zit nog steeds op t hek cq de wip.
Ergens wil ik wachten op het einde salderen om dan te zien of fullelectric nogsteeds financieel voordeliger is ten opzichte van hybrid of niet investeren tot CV kapot gaat.
(de duizentjes gaan best hard met de omzetting naar WP die gewenst is door regering in je huis verbouwing. En het groei niet aan mn boom in de tuin. :-(

Radiatoren zijn al weg dus keuze 1 is electrische adax neo wifi in de slaapkamers plaatsen of toch weer op de CV installatie moderne HR radiatoren/convectoren aan sluiten.
Investering is volgens mij ongeveer t zelfde. Plus minus 200-300 euro per unit. (Zo'n 4 nodig voor verdieping kamers en 2 grote cv convectors die de oude g- radiatoren in de woon kamer gaan vv bij de woonkamer verbouwing. Dus de 4 zijn de variabele in keuze.
Voordeel slaapkamers zijn apart te schakelen ongeacht de rest vh huis.
Woonkamer word dus niet mee verwarmt met een warmte vraag in 1 vd slaapkamers.
Groot voordeel.
Nadeel, geen idee of een warmtepomp met een cv convertor energie technisch zelfs met volledige verwarming rest vh huis bij energieaanvraag, iemand boven heeft t koud, nogsteeds efficiënter is dan een goede elektrische convector.

Keuze 2.
Indien een warmtepomp op korte termijn gemonteerd gaat worden kan ik een een hybride Energion M Hybrid All 40 kiezen die kan samen werken met mn atag cv. Open therm. 2015.
Koken is al inductie.
Dus wwv voor douchen is gas verbruik. En bij koude een bijverwarming indien nodig.

Waar ik vraagtekens bij heb is indien ik full electric ga dus ook een wwv eboiler door investeer mijn C huis uit 1980 niet moeite en veel electra vraagt als t koud word. Aka een zwaardere warmtepomp nodig heb die zoveel stroom vraagt dat het geen maandlasten verbetering oplevert indien saldering gestopt is.
De koste bate verhouding word natuurlijk door zonnepanelen opbrengst met saldering tot 2025/2026/2027, ergens in die jaargangen zal saldering afgebouwd/stoppen,ten gunste van de WP zijn.
(vandaar dat ik dacht ik koop voor 1200 euro electrische kachels om mn kwh overschot te verbruiken en zo gasverbruik te verminderen, en later kunnen die als bij verwarming fungeren of op marktplaats indien overbodig.)

Andere vraag die elke keer een beetje onbeantwoord blijft is in hoeverre een HybrideWP ook later los kan gebruikt worden als WP? (dus stel mn CV stopt er mee over 5-8 jaar kan ik dan gewoon alsnog een eboiler ophangen en de CV afkoppelen dus inderdaad alsnog gasloos gaan?)
Of is dan een hybride WP te onderbemeten om t alleen te kunnen en moet je extra aanpassingen doen?

Iemand in de zelfde keuzes of (technische) ervaring in berekenen/beredeneren wat nu de beste route is?

Persoonlijke ideeën over mogelijkheden op lange termijn (de gasloze toekomst zeg maar) zijn:
1 split airco die woonkamer en zolder beheerd.
Zomers koelen en s'winters als snelle (bij)verwarming.
1 WP voor de basis warmte via de oude CV leidingen en nieuwe convectoren.
1 eboiler voor wwv.
1 thuisaccu om de zonnestroom en goedkope stroom momenten te gebruiken
Maar die investering is al snel 10-15 duizend euro en ik vrees onder de streep als alles gedaan is 20k...zonder die thuis accu..... :X
Radiatoren kan je sowieso op MP goed vinden.
Heb 3x T33 allemaal rond de 1m2 aan oppervlak.
De goedkoopste was 25€ en de duurste 50€.

Volledig meerlagenbuis inclusief schroef koppelingen en afsluitkranen in de kruipruimte was dan weer 700€ aan materiaal uit Duitsland. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Faece schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:51:
Hebben jullie een zicht op wat bv vorig jaar het meerverbruik van je airco was in november, december , januari tov nu oktober ?

Wil zo een beetje een idee hebben grof geschat wat mijn verbruik zou gaan zijn. Ik weet dat de ene winter de andere niet is en de ene locatie de andere niet maar das ook niet belangrijk
oktober 53kWh november 234kWh december 263kWh januari 287kWh Maar dat zegt niet zoveel. Stookregime, isolatie, zoninstraling etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:58:
[...]

Radiatoren kan je sowieso op MP goed vinden.
Heb 3x T33 allemaal rond de 1m2 aan oppervlak.
De goedkoopste was 25€ en de duurste 50€.

Volledig meerlagenbuis inclusief schroef koppelingen en afsluitkranen in de kruipruimte was dan weer 700€ aan materiaal uit Duitsland. :+
Sentimo covers erop en je hebt de looks van Jaga. Maar offtopic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
Airco uit, vlot 16c in huis...
Nu vloerverwarming uit(ja hoor je niet te doen), volgende ochtend nog steeds rond 20c in huis...
Anderen hebben beter ervaring met doorverwarmen hier.
Duh. Die vloer die buffert een berg warmte. Hoeveel stookte je vanaf de koude start en hoeveel de dag erna (met vergelijkbare buitentemperatuur)? Dat zal niet hetzelfde zijn geweest.

Ik dacht eerst ook dat ons huis super goed geïsoleerd was aangezien we maar een halve graad verloren overnacht wanneer ik de vvw uitzette maar dat is gewoon buffer. Nu met airco daalt de temperatuur een graad of anderhalf als het buiten echt koud is. Dat de airco de vloer heel moeilijk opwarmt is jammer, maar dat betekent niet dat de muren etc ook niet warm worden. Met een vloerunit zal dit ook anders zijn. Lucht is gewoon een matige warmtegeleider (het wordt dan ook veel als isolatie gebruikt) en warme lucht stijgt ook nog eens op dus de massa warm krijgen duurt lang en de vloer al helemaal.

Maar het kan en gebeurt wel. De natuurkunde staat niet opeens uit voor airco's...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online

Okt 24: 91kWh
Jan 24: 390kWh
Dec 23 : 305kWh
Nov 23: 215kWh

Daikin multisplit 2MXM50A met een 4,2kW in de woonkeuken en een 2,5kW op de slaapkamer.
Die laatste staat niet vaak aan.
Wel een vertekent beeld aangezien we met temperaturen onder de 7-8 graden met CV wat bij stoken. (270m3 over 5 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:59:
[...]

oktober 53kWh november 234kWh december 263kWh januari 287kWh Maar dat zegt niet zoveel. Stookregime, isolatie, zoninstraling etc etc.
Even vanuit gaande dat @Faece zijn/haar stook regime hetzelfde houdt zou het wel een indicatie kunnen zijn. Hier gaat met lagere temperaturen wel de airco een graadje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:05:
[...]

Even vanuit gaande dat @Faece zijn/haar stook regime hetzelfde houdt zou het wel een indicatie kunnen zijn. Hier gaat met lagere temperaturen wel de airco een graadje hoger.
Dat bedoel ik. Wij zijn niet van bibberen en records proberen te vestigen met zo laag mogelijk verbruik. Een ander doet er alles aan zo laag mogelijk verbruik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:01:
[...]

Sentimo covers erop en je hebt de looks van Jaga. Maar offtopic hier.
Nu scheelt het dat mijn vrouw ze sowieso lelijk vindt dus over een jaar of 10 als de kleine wat groter is trekken we de vloer er wel uit. Voordat de tuin wordt aangepakt leg ik nog wel een mantelbuis klaar waar een toekomstige WP komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:12:
[...]

Dat bedoel ik. Wij zijn niet van bibberen en records proberen te vestigen met zo laag mogelijk verbruik. Een ander doet er alles aan zo laag mogelijk verbruik te hebben.
Haha, wij gingen vorig jaar met ons pasgeborene bij vrienden op bezoek.
Die zijn wel van het minimaal stoken, we vroren nog net niet vast aan de bank _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 09:41

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh3wQnp171kOiisvBbcrxKz1mf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfEpu1E1WjaUZZiwr57n0TqD.png?f=fotoalbum_large

Hier stoken we eigenlijk nooit 24x7
Wel opvallend om te zien dat @MotorBeast die dat wel doet in het koude januari veel minder verbruikt tov de andere maanden. Kan ook isolatie zijn natuurlijk, maar het is opvallend :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Nachtapotheker schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]

Hier stoken we eigenlijk nooit 24x7
Wel opvallend om te zien dat @MotorBeast die dat wel doet in het koude januari veel minder verbruikt tov de andere maanden. Kan ook isolatie zijn natuurlijk, maar het is opvallend :)
Die heeft ook nog een houtkachel en stookt daarvan 2 kuub bij.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
digifun schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:01:
[...]

Ik moet bekennen dat ik de stadsverwarming (met vloerverwarming) ook wel een paar dagen erbij gebruikt heb in Januari. L/L in mijn woning is bij -5 overdag (en dus kouder in de nacht) niet comfortabel genoeg. Nou zijn dat tegenwoordig extremen in NL :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Termy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:01:
[...]
Duh. Die vloer die buffert een berg warmte. Hoeveel stookte je vanaf de koude start en hoeveel de dag erna (met vergelijkbare buitentemperatuur)? Dat zal niet hetzelfde zijn geweest.
Dat zou je verwachten inderdaad maar tot heden is het verbruik niet toegenomen ondanks meer ruimte,s verwarm met L/W dan alleen de woonkamer met L/L en ondanks binnen de isolatie schil waren overigens ruimte,s toch koud bij L/L.

Met L/L zat ik op 4 kWh en de l/W op 3 kWh deze dagen.

Vloerisolatie moeten ze nog na isoleren, het is nu nog rc 1,3 vanuit de bouw.

Veel warmte gaat verloren via ventilatie met een airco verwarmen, heeft vloerverwarming minder last van.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2024 23:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 15:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

mr_evil08 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:29:
[...]

Dat zou je verwachten inderdaad maar tot heden is het verbruik niet toegenomen ondanks meer ruimte,s verwarm met L/W dan alleen de woonkamer met L/L en ondanks binnen de isolatie schil waren overigens ruimte,s toch koud bij L/L.

Met L/L zat ik op 4 kWh en de l/W op 3 kWh deze dagen.

Vloerisolatie moeten ze nog na isoleren, het is nu nog rc 1,3 vanuit de bouw.

Veel warmte gaat verloren via ventilatie met een airco verwarmen, heeft vloerverwarming minder last van.
Nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat toen je vanaf 0 begon, het je meer kostte om in 1e instantie op te warmen (want de vloer moest ook) dan om het daarna op temperatuur te houden. Dat is niet relatief aan met airco verwarmen maar gewoon dat je massa nog moest opwarmen. De airco verwarmt die vloer nauwelijks dus dat kost je ook niks. Maar dat zorgt er dus wel voor dat als je niet verwarmt, het langer duurt om af te koelen omdat die vloer nog warmte gebufferd heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18:58

copykat

Good copy isn't bad

MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:35:
@copykat Maak de berekening gewoon zonder zonnepanelen. Die helpen alleen mee (ook hier). En op lange termijn is FE altijd goedkoper. Voor mij is tvt ongeveer 2 jaar langer dan hybride met een laag gasverbruik.

Nog een feitje.....veel langjarige gebruikers van L/L stappen later alsnog over naar L/W waaronder ik. Volgende week komt hier L/W en dan eindelijk weer het comfort van de CV ketel. Daar wint L/L (vind ik) het nooit van. Verder zou ik deze discussie niet hier plaatsen want dit topic is specifiek voor L/L.

NB: mocht budget een probleem zijn. Warmtefonds kan je tot 60 mille inkomen gratis, ja gratis, lenen.
In mijn eerdere zoektochten van wissel systemen l/w en L/L de basis van warmte pomp is het zelfde.
Was dat de L/W vooral vloerverwarming effectief was. Langzaam warmte toevoegen en zo houden.
Dus thuis komen en even 17 graden naar 20 brengen is een stuk lastiger of duurder door hogere stroom/wattage intake met de L/W ten opzichte van L/L. En koeling was ook lastiger door de condensatie op de leidingen en convectoren.(schimmel gevaar en vocht gevaar.)

Vandaar dat ik toen dacht dan maar de L/L techniek. En zet 4 binnen units neer met de gas cv als bij verwarming
Zomers koeling wat ik op zolder in de slaapkamer wel nodig heb met 27graden buiten en binnen.
Woonkamer minder. Daar is vooral de snelle verwarming bij thuiskomst fijn. En slaapkamers kunnen los van woonkamer gekoelt of verwarmt worden.
Mijn idee met airco is het nadeel met lucht geblazen en gedroogde lucht wat je ook ervaart in een auto met climate control. Droge lucht irritatie en airflow/"wind".
En mn andere "probleem" is een gedeelte moet met cv water verwarmt worden omdat nu eenmaal daar convectoren zitten. Dus geheel zonder L/W gaat ook niet. En hoe vaak is het echt te warm?

Ik besef dat gas vastrecht echt zo'n drempel oplevert waarbij het vastrecht zoveel geld kost ten opzichte van t m3 gas verbruik vandaar dat hybride echt zo'n grijs gebied lijkt te zijn in financiële terugverdien tijd.

Electrische convectoren zijn vooral goedkope investering en gebruik van je opgebouwde saldering tegoed maakt ze interessant om je gasverbruik te verminderen.
De warmte uit de gebruikte stroom is een stuk minder efficient ten opzichte van een L/W of L/L.
Dus als saldering stopt zijn die dingen niet geschikt als "hoofd" verwarming.

In mijn ogen zou een L/L/W met WWV via een wpboiler met bijv. Eén dual buiten unit ideaal zijn.
Snelle lucht verwarming of koeling met een base heating via de convectoren door de comfortabelere L/W.
En dat de L/W ook de wwv verwarmt tussendoor.
Het idee meerdere systemen te moeten aanschaffen en onderhouden ten opzichte van zeg de simplicity die Gas Gestookte CV is nog zo'n ding.

Dus om te vloeken in de kerk in dit topic airco is een soort luxe en een hybride WP naast je CV hangen als tussenvorm is de goedkoopste instap in de WP wereld.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:01:
[...]

Niet in de afgelopen winter waar de cijfers van zijn. Heb dat ding zelden nog aan en hout is bijna op. Afgelopen winter 5 of 6 avonden een uurtje of 2. Mijn verbruik is gewoon laag.

Vannacht hier 3 graden buiten en 20 binnen met 200 a 300Wh. Pruttel, pruttel, pruttel......En met dikke mist hier geen enkele defrost. Voordeel ook van 24/7 stoken. Defrosts vreten ook stroom.

@copykat Nogmaals, deze discussie hoort hier niet thuis. Hybride en L/L is goedkoopste investering maar niet het goedkoopst in gebruik op langere termijn. Koelen met L/L is top. Dus daarom ben ik nog steeds blij met die dingen. Ik verbruik nog maar zo'n 350m3 voor koken en SWW. Dat zijn hele dure m3's als je alle kosten erbij telt en die hou je ook met een hybrideketel en L/L. Open even een eigen topic.

[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:11
ik zie hier onder waar normaal een quick reply staat. Het volgende staan:
"Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :) "
Dus hierbij een linkje. Airco correct gedimensioneerd?
Ik heb inmiddels wat meer tijd gehad om warmteverlies berekening in te vullen. Ik kom alleen nog niet helemaal uit.
Ik krijg nieuwe isolatie die ik wil meenemen maar kan alleen Kingspan RD 3.5 8cm PIR vinden op de offerte. Verder wil de spouwmuur isolatie (Knauf Supafil t/m 6 cm, Rd 1,76 m2 K/W, 18 mm) invullen. Ik vroeg mij af moet ik dat dan bij buitenmuur isolatie invullen als 1,76 W/mK en 0.018m? Voor de vloer in het huis, deze is direct op het zand gebouwd en heeft geen kruipruimte. Is dan de lambawaarde en dikte 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
verplaatst naar l/w wp

[ Voor 98% gewijzigd door MisterB op 03-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Verkeerde topic😉
Dit is het Lucht/Lucht topic🤫

[ Voor 73% gewijzigd door RemmyB83 op 03-11-2024 22:10 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ow sh** zie het zal um verplaatsen gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 19:49
Ik zou jullie advies voor een merk/type airco zeer waarderen :>
marteltor in "L/L warmtepomp (airco) keuze"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:25
Best bizar trouwens wat Daikin met een multi split aan kW's in een enkele unit kan stoppen als je maar op 1 plek verwarmt met powerful.

Homewizard geeft 2,7kW aan. Een enkele unit kan toch nooit 10kW warmte geven?

Ben benieuwd hoe snel ik een warme woonkamer heb! (Ik verwarm grotendeels op PV nu nog en kwam net thuis na een aantal dagen weg). 17.5°C was me toch nogal fris nu dus even lekker stoken.

EDIT: in minder dan 20 min 1.5°C erbij, nu is het een comfortabele 19 graden. Unit trekt nu 650W. Dus dat is netjes denk ik! Die 2.7kW was heel kort, ging naar 1800 en daarna rond de 1100W zolang "powerful" nog actief was.

Als ik een partner krijg zal ik wel een meer comfortabel verwarmingsprogramma erin schieten denk ik. Mijn manier nu is vrij spartaans 🤣

[ Voor 31% gewijzigd door barta123 op 03-11-2024 22:15 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 05-07 21:52
barta123 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:55:
Vergelijk je hier nu elektrisch vermogen met thermische energie?
Of snap je het wel en denk je dat 2,7kW aan vermogen 10kW warmte afgeeft?
Want dat hangt natuurlijk af van de efficientie op dat moment, dus hoe makkelijk kan hij warmte onttrekken uit de koude lucht die vandaag ook nog extreem vochtig was.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:54
Best bizar trouwens wat Daikin met een multi split aan kW's in een enkele unit kan stoppen als je maar op 1 plek verwarmt met powerful.

Ben benieuwd hoe snel ik een warme woonkamer heb! (Ik verwarm grotendeels op PV nu nog en kwam net thuis na een aantal dagen weg). 17.5°C was me toch nogal fris nu dus even lekker stoken.

EDIT: in minder dan 20 min 1.5°C erbij, nu is het een comfortabele 19 graden. Unit trekt nu 650W. Dus dat is netjes denk ik! Die 2.7kW was heel kort, ging naar 1800 en daarna rond de 1100W zolang "powerful" nog actief was.

Als ik een partner krijg zal ik wel een meer comfortabel verwarmingsprogramma erin schieten denk ik. Mijn manier nu is vrij spartaans 🤣
Daarom snap ik weinig van die capaciteit die in de binnenunit namen staat. Als mijn huis erg koud is en ik start alleen de woonkamer op (heb een Daikin triple split xx42M) dan trekt die ook zo 2.000 watt. Laat de COP 3 zijn bij -2 ofzo..dat zou dan 6.000 watt warmte moeten zijn en ik heb toch echt maar een 2.5kw binnen-unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

650W netjes? Hier 21,6 graden binnen met 300W. Nu heb je wel een paar dagen bespaart door niet te stoken maar ik zou bij dagelijks thuis zijn/komen echt nooit met een WP het zo laag laten zakken. Het vreet gewoon stroom om van zo'n laag punt weer op te stoken en ...... niet comfortabel.

Volgende keer gewoon op afstand in stapjes van 1 graad verhogen en de tijd nemen. Veel zuiniger.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:03:
[...]

650W netjes? Hier 21,6 graden binnen met 300W. Nu heb je wel een paar dagen bespaart door niet te stoken maar ik zou bij dagelijks thuis zijn/komen echt nooit met een WP het zo laag laten zakken. Het vreet gewoon stroom om van zo'n laag punt weer op te stoken en ...... niet comfortabel.

Volgende keer gewoon op afstand in stapjes van 1 graad verhogen en de tijd nemen. Veel zuiniger.
Ik zet geen verwarming 24/7 aan, vaak genoeg aangegeven hier.

Een matig geïsoleerd huis 24/7 op 20 graden verwarmen is niet efficient. Punt.

Er is meer warmteverlies als je binnentemperatuur hoger is. Dat is basis natuurkunde.

En een warmtepomp draait niet zuinig op zijn laagste toerental.

En ja die 650W is dus terwijl niet alles constant 20 is.

Mijn unit zou dus niet bij 300w draaien met 24/7 stoken. Ik zou ruim een factor 3 verbruiken van wat ik nu doe.. de vorige bewoners verstookt en 2000m3 gas, het enige wat ik gedaan heb is de vloer isoleren en plat dak isoleren. (Het leien dak is niet verder geïsoleerd)

Dus dat ik hier een winter met 1700kWH heb gestookt lijkt me erg netjes :) alleen bij vorst dagen wordt 24/7 verwarmd _/-\o_

242kWh/m2 per jaar -direct van het bepaalde energielabel gepakt- (dus 24500kWh voor mijn hele huis) kan je nooit met een paar kWhtjes 24/7 op 20°C warm houden).

De waardes die ik hier vaak zie met 24/7 stoken kan je alleen met of een bezemkast halen, of een extreem goed geïsoleerd huis.

[ Voor 10% gewijzigd door barta123 op 03-11-2024 23:21 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:16:
[...]

Ik zet geen verwarming 24/7 aan, vaak genoeg aangegeven hier.

Een matig geïsoleerd huis 24/7 op 20 graden verwarmen is niet efficient. Punt.

Er is meer warmteverlies als je binnentemperatuur hoger is. Dat is basis natuurkunde.

En een warmtepomp draait niet zuinig op zijn laagste toerental.

En ja die 650W is dus terwijl niet alles constant 20 is.

Mijn unit zou dus niet bij 300w draaien met 24/7 stoken. Ik zou ruim een factor 3 verbruiken van wat ik nu doe.. de vorige bewoners verstookt en 2000m3 gas, het enige wat ik gedaan heb is de vloer isoleren en plat dak isoleren. (Het leien dak is niet verder geïsoleerd)

Dus dat ik hier een winter met 1700kWH heb gestookt lijkt me erg netjes :) alleen bij vorst dagen wordt 24/7 verwarmd _/-\o_
Wat je wil. Basis natuurkunde klopt maar verbruik onderaan de streep werkt alleen heeeeeel anders met een WP. Zowel met een L/L als L/W. Ik ga het hier niet meer aangeven want dat heb ik al vaak genoeg gedaan. NB: hij draait hier niet eens op dit moment op zijn laagste toerental. Maar als jij denkt dat een WP lekker zuinig draait als hij op zijn toppen loopt heb je het echt niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:04
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:22:
[...]

Wat je wil. Basis natuurkunde klopt maar verbruik onderaan de streep werkt alleen heeeeeel anders met een WP. Zowel met een L/L als L/W. Ik ga het hier niet meer aangeven want dat heb ik al vaak genoeg gedaan. NB: hij draait hier niet eens op dit moment op zijn laagste toerental. Maar als jij denkt dat een WP lekker zuinig draait als hij op zijn toppen loopt heb je het echt niet begrepen.
Precies.

Ik was deze week in Egypte.
Normaliter staat de thermostaat altijd op 21,5.. maar na enkele dagen afwezigheid heb ik hem op 19 gezet. Vanochtend heb ik voorafgaand aan de terugreis de temp weer op 21,5 gezet en dit was het resultaat in verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FyZwp5y8e17sF-9FzoeQUANeO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJMYaVm7FOrLtCbUoqUCMHSX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MafyJn--jR-AZgm1I9nZiv8arbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5khxoWRXLycA4DN4mIr3LUxj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had hem kostentechnisch waarschijnlijk beter op 21,5 kunnen laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:33:
[...]

Precies.

Ik was deze week in Egypte.
Normaliter staat de thermostaat altijd op 21,5.. maar na enkele dagen afwezigheid heb ik hem op 19 gezet. Vanochtend heb ik voorafgaand aan de terugreis de temp weer op 21,5 gezet en dit was het resultaat in verbruik:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had hem kostentechnisch waarschijnlijk beter op 21,5 kunnen laten staan.
Enige verlaging kan wel maar stook hem dan gewoon weer in stapjes op. Dan loopt hij niet op zijn tenen want dat is gewoon killing voor de Cop.

Ik verlaag hier in de nacht naar 20 graden binnen en in de loop van de dag naar 21 en in de avond (start om 1700 uur) nog een tikje hoger om het gevoel te krijgen van ketelverwarming. 21 graden voelt gewoon met L/L niet als 21. De gehele zondag, net voorbij, 5,5kWh verstookt en hier in het zuiden heeft de zon vandaag niet geschenen en heel de dag mist. Was echt koud hier met max 6 graden buiten. Koudste moment 3 graden buiten en geen defrosts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:05:
[...]

Jammer dat je je niet in de situatie van @barta123 kan inleven. In zijn huis is het figuurlijk stoken met de ramen open. Als die warmte niet blijft hangen in je huis, dan heeft het geen zin om technisch gezien zo efficiënt mogelijk te stoken met je airco. Juist door te knallen op het warmste moment ivm de cop, wil hij het voor een kortere tijd warm hebben in huis, en dat is kosten technisch waarschijnlijk het efficiëntst voor hem.
Het gaat hem er alleen maar om dat als hij thuis is, dat het lekker warm is. En als hij weg is maakt het hem niet uit, want er is toch niemand thuis.
[MotorBeast]

Ik verlaag hier in de nacht naar 20 graden binnen en in de loop van de dag naar 21 en in de avond (start om 1700 uur) nog een tikje hoger om het gevoel te krijgen van ketelverwarming. 21 graden voelt gewoon met L/L niet als 21. De gehele zondag, net voorbij, 5,5kWh verstookt en hier in het zuiden heeft de zon vandaag niet geschenen en heel de dag mist. Was echt koud hier met max 6 graden buiten. Koudste moment 3 graden buiten en geen defrosts.
Ik zet hem momenteel gewoon uit, en zet hem 's ochtends tussen 3 en 4 weer aan. Dit is een beetje afhankelijk van de dynamische prijzen en de buitentemperatuur. Verder heb ik hem zondag om 1600 uit gezet omdat de dynamische prijzen hoger werden en het al de hele tijd 22°C was in huis. Toen ik vandaag om 005 keek was het nog 21.1°C en had ik zondag 4.1kWh verbruikt.

In het dynamische topic las ik dat er mensen zijn die nu kosten technisch gas stoken ipv met de airco verwarmen. Maar daar zet voor mijn zelf met dit verbruik nog mijn vraagtekens bij. Helaas kun je de cop niet uitlezen, want dan was het makkelijker kiezen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
Flatisa schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:55:
[...]

Daarom snap ik weinig van die capaciteit die in de binnenunit namen staat. Als mijn huis erg koud is en ik start alleen de woonkamer op (heb een Daikin triple split xx42M) dan trekt die ook zo 2.000 watt. Laat de COP 3 zijn bij -2 ofzo..dat zou dan 6.000 watt warmte moeten zijn en ik heb toch echt maar een 2.5kw binnen-unit.
Dit vind ik ook nog steeds een bijzonder iets. Ben MHI aan het monteren in huis, een SRK15 binnenunit is even groot en zwaar als een SRK35 binnenunit. Mijn leverancier vermoed dat ze in de elektronica worden begrensd.

En een SRK20 doet bij +2°C ook gewoon 3.3kW.

Blijft bijzonder hoe dat werkt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:03:
[...]

Een paar dagen niet thuis en dan bij opstoken na 20 minuten op 650W is heel wat zuiniger dan continue 300W weg stoken. Het is al vaker gezegd en bewezen; een WP draait het zuinigst bij middelmatig vermogen. Dat is voor ongeveer elk systeem veel dichter bij 650W dan bij 300W. En zeker voor de 3MXM68 van @barta123. 24/7 is misschien comfortabel, het is niet zuinig. Punt ;) Verder is iedereen vrij in zijn keuzes, of je nou eens hard knalt of rustig 24/7 pruttelt, het is allemaal goed d:)b
Wat ik zelf een fijne stand vind is de stille modus van MHI; de buitenunit draait dan max. op 30 a 40% en daarmee kun je zuinig 'hard' opstoken zonder handmatig te hoeven bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:49
Merken jullie iets van droge lucht? Of een (flink) dalende relatieve luchtvochtigheid? Of valt dat mee?
Heb ik in de winter hier met de radiatoren vaak wel last van namelijk. Vorig jaar daarom ook een luchtbevochtiger gekocht, wellicht dat ik die dus binnenkort ook weer van stal haal :)

En hoe lezen jullie de verbruikscijfers af? Ik kan een beetje monitoren wat het verbruik ongeveer is in de Enphase app (heb een Metered) en kom dan als ie eenmaal draait zoals afgelopen nacht op 100-200 watt uit met temp 20 graden (ME AY42).
De MelCloud app kan ik ook raadplegen maar is niet erg nauwkeurig heb ik hier al eens gelezen.

Tot nu toe in ieder geval erg tevreden met de ME AY42. Stil, goed in te stellen en de buiten-unit hoor je al helemaal niet. Je moet er met je oor naast gaan hangen om te horen of ie wel echt aan staat. Maar dat geldt alleen voor de afgelopen week want ik heb de installatie pas een goede week :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 19:02
remzor schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:02:
Merken jullie iets van droge lucht? Of een (flink) dalende relatieve luchtvochtigheid? Of valt dat mee?
Heb ik in de winter hier met de radiatoren vaak wel last van namelijk. Vorig jaar daarom ook een luchtbevochtiger gekocht, wellicht dat ik die dus binnenkort ook weer van stal haal :)

En hoe lezen jullie de verbruikscijfers af? Ik kan een beetje monitoren wat het verbruik ongeveer is in de Enphase app (heb een Metered) en kom dan als ie eenmaal draait zoals afgelopen nacht op 100-200 watt uit met temp 20 graden (ME AY42).
De MelCloud app kan ik ook raadplegen maar is niet erg nauwkeurig heb ik hier al eens gelezen.

Tot nu toe in ieder geval erg tevreden met de ME AY42. Stil, goed in te stellen en de buiten-unit hoor je al helemaal niet. Je moet er met je oor naast gaan hangen om te horen of ie wel echt aan staat. Maar dat geldt alleen voor de afgelopen week want ik heb de installatie pas een goede week :)
Het binnentrekken van koudere buitenlucht en deze verwarmen doet iets met de relatieve luchtvochtigheid.
Het type warmtebron heeft geen relatie met het dalen van de relatieve luchtvochtigheid bij verwarmen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

In de meterkast hebben we een simpele kWh meter hangen, exclusief voor de airco, maar de data daarvan wordt niet opgeslagen. Verder P1 data van de slimme meter, die data log ik wel elke seconde.
Afgelopen week was het nog niet echt koud (wij hebben pas gisteren voor het eerst weer wat gestookt). De echte lakmoesproef komt met temperaturen rond het vriespunt (hoe gaan de ontdooi-cycli?) en met flinke vorst (hoeveel warmte komt er nog uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
nMad schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:27:
[...]

Het binnentrekken van koudere buitenlucht en deze verwarmen doet iets met de relatieve luchtvochtigheid.
Het type warmtebron heeft geen relatie met het dalen van de relatieve luchtvochtigheid bij verwarmen.
Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, als je koude lucht naar binnen trekt en dan deze opstookt wordt je lucht dus relatief droger. (warme vochtige lucht voer je af).

Ik heb geen (werkende) mechanische ventilatie dus ik zit wel met vocht in huis. Daarom ook een luchtdroger in de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdlevd
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-06 13:31
Hier ook een gelukkige eigenaar van een Daikin Stylish 3.5 kW bevalt prima alleen wat vragen over instellingen en de Onecta vs Remote dus hoop dat iemand kan helpen.

- De remote en de app verschillen in beschikbare settings.(app: vraagbesturing, binnenunit stil. Remote: Econo, buitenunit stil) Nu heb ik ergens in dit topic het volgende gelezen:

Denk eraan dat als je de RC gebruikt alle instellingen worden meegestuurd.
Als je bijv via de app de fan op stand x zet en op de RC staat de fan op stand y en je de temp aanpast met de RC dan dat dan ook de fan aangepast wordt naar stand y. De RC stuur dus niet alleen de wijziging die je maakt"

M.a.w. kan ik het beste wanneer ik settings vraagbesturing, binnenunit stil, econo en buitenunit stil wil gebruiken eerst Econo en buitenunit stil aanzetten op de remote. Dan met de app vraagbesturing en binnenunit stil aanzeten en vervolgens alleen aan en uit schakelen met de app? Of zijn een aantal van deze settings misschien hetzelfde?

Is er iemand die zijn settings wil delen? Ik ben opzoek naar de meest efficiënte settings net als een ieder waarschijnlijk en ik snap dat dit per situatie verschillend is. Maar als leidraad kan ik dit misschien gebruiken.
Ik ben opzoek naar de meest efficiënte settings voor het verwarmen van mijn beneden verdieping ongeveer 110m3.

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Gedeeltelijk waar, L/L kan de externe factoren beïnvloeden.
zoals door verhoogde luchtcirculatie in de kamer extra ventilatie van buiten kan ontstaan.

En natuurlijk de luchttemperatuur is hoger bij L/L waardoor de relatieve luchtvochtigheid iets daalt.

@remzor Ja dat is mogelijk, Het apparaat zelf zorgt niet voor droger lucht maar door de externe factoren dat het apparaat veroorzaakt is het mogelijk.

Net als de verhoogde luchtcirculatie een droger luchtgevoel kan geven.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:33

Ik heb thuis de luchtvochtigheid vrij hoog. Afgelopen week 60-63 %.En dan lucht ik ook nog aktief afhankelijk van CO2 en luchtvochtigheid. ( + ventilatie-roosters 24u open )
Gisteren / vandaag is de luchtvochtigheid thuis 49% ( zonder aktief luchten )……perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:49
[...]

Ik snap dat de RH waarde bij verwarmen zal dalen, ongeacht de warmtebron. Echter hoorde ik van een enkeling dat 'airco voor droge lucht zorgt', dat kan hem dus ook zitten in de luchtstroom en dus een ander gevoel o.i.d. Maar ik ga er zelf achter komen :)
Martin7182 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:19:
In de meterkast hebben we een simpele kWh meter hangen, exclusief voor de airco, maar de data daarvan wordt niet opgeslagen. Verder P1 data van de slimme meter, die data log ik wel elke seconde.
Ja, zo'n P1 meter meet dus alles in realtime zag ik al. Maar dus niet per groep. Die kwh meters die per groep meten passen er bij mij niet meer naast (beide L/L zitten direct op eigen aardlekschakelaar in meterkast).
Denk wel dat ik zo'n Homewizard P1 aanschaf voor de leuk en om preciezer mijn stroomverbruik te kunnen aflezen. In de Enphase app gaat het per 100 Watt.
pjotter1965 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb thuis de luchtvochtigheid vrij hoog. Afgelopen week 60-63 %.En dan lucht ik ook nog aktief afhankelijk van CO2 en luchtvochtigheid. ( + ventilatie-roosters 24u open )
Gisteren / vandaag is de luchtvochtigheid thuis 49% ( zonder aktief luchten )……perfect
Ja, hier is die nu ook nog prima hoor. 58% in de woonkamer nu. Natuurlijk nog lang geen hartje winter en ook nog niet lang gestookt. Maar in januari bijvoorbeeld komt ie hier wel eens op 28% uit zonder luchtbevochtiging, en dat merk je wel hoor. Is vervelend en ook niet goed. Hebben ook een parketvloer, die slurpt ook wat vocht en te droog is ook niet goed voor de houten vloer en meubels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
remzor schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:04:
[...]

Ik snap dat de RH waarde bij verwarmen zal dalen, ongeacht de warmtebron. Echter hoorde ik van een enkeling dat 'airco voor droge lucht zorgt', dat kan hem dus ook zitten in de luchtstroom en dus een ander gevoel o.i.d. Maar ik ga er zelf achter komen :)
Dat klopt ook wel want elke meter zal een relative humidity laten zien en die daalt als de temperatuur stijgt.
Gezien er meer vocht in de lucht past, zal het ook droger aanvoelen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:38
Zijn er mensen die hun airco combineren met vloerverwarming? Hoe stel je dit goed in?

Ik kan me voorstellen dat als ik beide op 21 graden instel, de vloerverwarming nauwelijks zal aanslaan, omdat de airco de woonkamer snel op temperatuur brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49
Serefsiz schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:12:
Zijn er mensen die hun airco combineren met vloerverwarming? Hoe stel je dit goed in?

Ik kan me voorstellen dat als ik beide op 21 graden instel, de vloerverwarming nauwelijks zal aanslaan, omdat de airco de woonkamer snel op temperatuur brengt.
Misschien je vloerverwarming een tikje lager in de nacht maar wel door laten draaien. En dan in de ochtend de laatste 1-2 graden weer samen met de airco laten opwarmen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
remzor schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:04:

Ja, zo'n P1 meter meet dus alles in realtime zag ik al. Maar dus niet per groep. Die kwh meters die per groep meten passen er bij mij niet meer naast (beide L/L zitten direct op eigen aardlekschakelaar in meterkast).
Denk wel dat ik zo'n Homewizard P1 aanschaf voor de leuk en om preciezer mijn stroomverbruik te kunnen aflezen. In de Enphase app gaat het per 100 Watt.
Ik heb hier de homewizard kWh-meter voor het meten van alleen de airco, en dat bevalt mijn prima. Ook vanwege de dynamische tarieven kan ik nu zien wat het gemiddeld per kWh kost. Helaas kun je geen cop van de airco uitlezen, en het op die manier preciezer vergelijken met mijn oude gasverbruik.
Ik ga nu maar uit van een gemiddelde cop van 4. Verder zijn de grafieken wel handig om te zien, of hij veel start en stopt, zodat je je stookgedrag kan aanpassen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Ja in verleden gedaan, werkt wel als je de zaak in balans krijgt, maar uiteindelijk was ik de vloer alsnog als hoofdverwarming aan gebruiken...
Wat je doet is de aanvoertemperatuur van de vloer knijpen en de airco knijpen, zet airco 0,5-1c lager dan de vloerverwarming thermonstaat bijv, dit moet je even uitvogelen wat het beste werkt.

Je kan de vloerverwarming ook op WAR zetten als je CV stookinstallatie een buitenvoeler heeft.
Hou rekening dat het nooit perfect zal werken gezien de airco een offset van 2c heeft zal het altijd blijven schommelen.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
levdlevd schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:35:
Hier ook een gelukkige eigenaar van een Daikin Stylish 3.5 kW bevalt prima alleen wat vragen over instellingen en de Onecta vs Remote dus hoop dat iemand kan helpen.

- De remote en de app verschillen in beschikbare settings.(app: vraagbesturing, binnenunit stil. Remote: Econo, buitenunit stil) Nu heb ik ergens in dit topic het volgende gelezen:

Denk eraan dat als je de RC gebruikt alle instellingen worden meegestuurd.
Als je bijv via de app de fan op stand x zet en op de RC staat de fan op stand y en je de temp aanpast met de RC dan dat dan ook de fan aangepast wordt naar stand y. De RC stuur dus niet alleen de wijziging die je maakt"

M.a.w. kan ik het beste wanneer ik settings vraagbesturing, binnenunit stil, econo en buitenunit stil wil gebruiken eerst Econo en buitenunit stil aanzetten op de remote. Dan met de app vraagbesturing en binnenunit stil aanzeten en vervolgens alleen aan en uit schakelen met de app? Of zijn een aantal van deze settings misschien hetzelfde?

Is er iemand die zijn settings wil delen? Ik ben opzoek naar de meest efficiënte settings net als een ieder waarschijnlijk en ik snap dat dit per situatie verschillend is. Maar als leidraad kan ik dit misschien gebruiken.
Ik ben opzoek naar de meest efficiënte settings voor het verwarmen van mijn beneden verdieping ongeveer 110m3.

Alvast dank!
Wat dacht je van de zoekfunctie gebruiken hier in het topic? Is al zo vaak besproken.

Mijn setting in ieder geval: niets econo, niets knijpen dus, fan op auto, instelling verwarmen en 24/7 stoken met minimale verlaging van 1 graad. En dit gaat weer discussie opleveren dus je wordt er niets wijzer van.
Nb: binnenunit op stil is het recept voor een hoog verbruik als het straks echt koud wordt en als je vraagbesturing teveel knijpt krijg je het niet meer warm. Zet die dan als je het perse wil op auto. Maar ook hier zal weer discussie over zijn. Leuke dingen die L/L units. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker

Als ik dat doe dan stel ik de thermostaat van de vvw een halve graad hoger in dan de temp van de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:56
Nachtapotheker schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:51:
[...]

Als ik dat doe dan stel ik de thermostaat van de vvw een halve graad hoger in dan de temp van de airco.
dat is een goeie! Op die manier wordt de warmte in de massa vastgehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]

Wat dacht je van de zoekfunctie gebruiken hier in het topic? Is al zo vaak besproken.

Mijn setting in ieder geval: niets econo, niets knijpen dus, fan op auto, instelling verwarmen en 24/7 stoken met minimale verlaging van 1 graad. En dit gaat weer discussie opleveren dus je wordt er niets wijzer van.
Nb: binnenunit op stil is het recept voor een hoog verbruik als het straks echt koud wordt en als je vraagbesturing teveel knijpt krijg je het niet meer warm. Zet die dan als je het perse wil op auto. Maar ook hier zal weer discussie over zijn. Leuke dingen die L/L units. 8)
Wat loop je daar nou energie te verspillen met je 24/7 8)7

:+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:01:
[...]

Wat loop je daar nou energie te verspillen met je 24/7 8)7

:+
Niet normaal. KwH vliegen er doorheen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:18:
[...]

Niet normaal. KwH vliegen er doorheen. :+
Tsja, niet iedereen woont in een bezemkast :)

Als je geen basis natuurkunde hebt gehad valt er ook weinig te bediscussieren - dan is het net of je "Vandaag Inside" aan zet.. ;)
Bij energiebalansen werk je altijd met een delta T namelijk, hoe hoger de delta T, hoe hoger het warmtetransport!

Het is gewoon een feit dat als je ruimte continu 20°C is, dat er meer warmte naar buiten gaat. Tenzij je natuurlijk elke muur op Rc 3,5 hebt geisoleerd. En aan alle kanten buren hebt, of zoals gezegd - leeft in een bezemkast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDb6E2lH6GlcHVK2QBv0OW6xSDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ee4uAM8RjkEjMTawrDXvBs9s.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het ook wel naar het zielige toe, dat er een soort spottend gedaan moet worden "omdat de kWh's er doorheen vliegen" terwijl je onderbouwing geen enkele grond in de aarde heeft.

ALLES met verwarming valt of staat met goede isolatie. Een matig (of slecht) geisoleerd huis kan je niet zuinig verwarmen door de toko 24/7 op 20 graden te houden. Waarom zouden we anders huizen isoleren en energielabels bepalen?

Mijn huis had bij aankoop energielabel C, met 244kWh/m2. Dus vermenigvuldig dat met jouw oppervlak en dan zul je zien wat je dan verbruiken kan.

Dat huis met 244kWh/m2 heb ik het afgelopen jaar verwarmd met 1700kWh door L/L WP te gebruiken. De voormalig bewoners verstookten >2000m3 in dit huis. Ik heb echt minimale isolatieverbeteringen gedaan.

En dan is dit dus veel efficienter. En dat bereik je niet door "24/7 doorpruttelen". Want je warmte 'lekt weg'

Dus @levdlevd , ga eerst na wat je aan gas verbruikt hebt - kijk even wat je energielabel is en dan kun je pas beslissen wat wijsheid is. Als ik 24/7 zou stoken, dan heb ik bijna 24kWh nodig... Nu red ik het tot aan de koudste maanden met minder dan 10kWh per dag. En als ik er ben is het warm, de bovenverdieping wordt ook enigszins verwarmd dus je slaapt niet in een koelkast. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• levdlevd
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]

Dank. En ik heb de zoekfunctie gebruikt :) maar zoals je zegt heeeel veeell posts hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@barta123 Mensen verwarmen 24/7 om comfort redenen om koude objecten/massa te beperken(niet dat het een denderend success is met luchtverwarming maar het idee is goed).

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:19
fxs81 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:31:
Vandaag is de MHI SRK35ZSX geplaatst. Blij mee. Nu maar eens kijken hoeveel gas we gaan besparen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even op spierballen mode getest voor het geluid, valt me echt 100% mee. Ook snel weer uitgezet, werd meteen bloedheet binnen.
Die wartel bovenop de werkschakelaar gaat een keer water door lekken.. dan staat je werkschakelaar vol.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@barta123 Niet normaal hoeveel bezems ik op 140m2 kwijt kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdlevd
barta123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:35:
[...]

Als je geen basis natuurkunde hebt gehad valt er ook weinig te bediscussieren - dan is het net of je "Vandaag Inside" aan zet.. ;)
Bij energiebalansen werk je altijd met een delta T namelijk, hoe hoger de delta T, hoe hoger het warmtetransport!

Het is gewoon een feit dat als je ruimte continu 20°C is, dat er meer warmte naar buiten gaat. Tenzij je natuurlijk elke muur op Rc 3,5 hebt geisoleerd. En aan alle kanten buren hebt, of zoals gezegd - leeft in een bezemkast :)

[Afbeelding]

Ik vind het ook wel naar het zielige toe, dat er een soort spottend gedaan moet worden "omdat de kWh's er doorheen vliegen" terwijl je onderbouwing geen enkele grond in de aarde heeft.

ALLES met verwarming valt of staat met goede isolatie. Een matig (of slecht) geisoleerd huis kan je niet zuinig verwarmen door de toko 24/7 op 20 graden te houden. Waarom zouden we anders huizen isoleren en energielabels bepalen?

Mijn huis had bij aankoop energielabel C, met 244kWh/m2. Dus vermenigvuldig dat met jouw oppervlak en dan zul je zien wat je dan verbruiken kan.

Dat huis met 244kWh/m2 heb ik het afgelopen jaar verwarmd met 1700kWh door L/L WP te gebruiken. De voormalig bewoners verstookten >2000m3 in dit huis. Ik heb echt minimale isolatieverbeteringen gedaan.

En dan is dit dus veel efficienter. En dat bereik je niet door "24/7 doorpruttelen". Want je warmte 'lekt weg'

Dus @levdlevd , ga eerst na wat je aan gas verbruikt hebt - kijk even wat je energielabel is en dan kun je pas beslissen wat wijsheid is. Als ik 24/7 zou stoken, dan heb ik bijna 24kWh nodig... Nu red ik het tot aan de koudste maanden met minder dan 10kWh per dag. En als ik er ben is het warm, de bovenverdieping wordt ook enigszins verwarmd dus je slaapt niet in een koelkast. ;)
Ik verbruikte slechts 850m3 gas afgelopen jaar. Maar ons huis energielabel A is redelijk goed geïsoleerd nu. Zelf vloer, dak, HR++ glas laten doen in een huis van 1982. Ik ben niet van plan om 24/7 die L/L warmtepomp aan te laten maar alleen wanneer het nodig is. In de koude maanden een planning maken dat het apparaat om een uur of 7 aan gaat.

Vandaar ook de vraag over de settings in de app en remote. Remote overschrijft de app heb ik begrepen. Wil ik dus bv settings gebruiken die alleen op de remote beschikbaar zijn dan moet ik die dus eerst aanzetten, daarna de settings die ik vanuit de app kan regelen aanzetten en niet meer aan de remote komen omdat die de zaken weer overschrijft...
Wanneer ik een aan / uit planning maak in de app blijven de settings vanaf de remote dan wel staan vraag ik mij dan af..?

Das dan ook het enige nadeel dat app / remote settings niet hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
levdlevd schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:40:
[...]

Ik verbruikte slechts 850m3 gas afgelopen jaar. Maar ons huis energielabel A is redelijk goed geïsoleerd nu. Zelf vloer, dak, HR++ glas laten doen in een huis van 1982. Ik ben niet van plan om 24/7 die L/L warmtepomp aan te laten maar alleen wanneer het nodig is. In de koude maanden een planning maken dat het apparaat om een uur of 7 aan gaat.

Vandaar ook de vraag over de settings in de app en remote. Remote overschrijft de app heb ik begrepen. Wil ik dus bv settings gebruiken die alleen op de remote beschikbaar zijn dan moet ik die dus eerst aanzetten, daarna de settings die ik vanuit de app kan regelen aanzetten en niet meer aan de remote komen omdat die de zaken weer overschrijft...
Wanneer ik een aan / uit planning maak in de app blijven de settings vanaf de remote dan wel staan vraag ik mij dan af..?

Als je van ochtend vroeg tot laat in de avond stookt kan dat prima en heb je een heerlijk comfortabel en warm huis!

Het mooie van L/L is dat je prima 'op vraag' kan verwarmen. Je hoeft immers geen groot blok beton op te warmen. Als jij 20 minuutjes verwarmt, kan je best een behaaglijke gevoelstemperatuur in huis krijgen!

Met dit verbruik moet je ook makkelijk op deze manier kunnen verwarmen..

Ik heb zelf met daikin 'demand control' aanstaan, omdat de unit boven in een hal hangt. Als ik het niet aanzet gaat die vaak aan/uit en gaat de compressor van 1000W naar 2000W (en terug). Nu draait hij mooi op 1200W stabiel (als het buiten koud is). Bij 10C buiten of meer doet hij met 500-600W het hele huis :)

Als ik met de app een planning maakt (en die verandert bvb na X uur de temp naar een lagere set temp) dan kan je hem in de tussentijd aanpassen, bv temp hoger zetten oid, maar pakt hij later weer door op het programma. Dat kan dus prima (ook met een afstandsbediening enz)

Mijn afstandsbedieningen vind ik niet prettig. Die zijn 'dom' en blijven aangeven waar hij eerder op heeft gestaan. Als je dus 1 klikje doet, past hij meteen meerdere instellingen aan. Dus mijn voorkeur heeft wel de app. Daikin heeft met Onecta echt wel een prettige app als je het mij vraagt.

Mijn binnenunits kwamen zonder Wi-Fi module, maar ik ben blij dat ik die meteen (voordat het koud werd in 2023) geïnstalleerd heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:58:
@barta123 Niet normaal hoeveel bezems ik op 140m2 kwijt kan. :+
Ah ja sorry, ik was even vergeten dat jij 2m3 hout verstookt. Een kleine berekening zegt dat dat ook nog ~ gelijk staat aan 400m3 gas. ;)

En vooral dus als je dat bij ijskoude buitenmaanden verstookt. (wanneer de COP een stuk lager is)
houtstook afbranden doe je maar elders

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@barta123 Toch apart dat ik gewoon met 24/7 stoken precies het equivalent heb in kWh van het gasverbruik in het verleden terwijl jij beweert dat dit niet kan en onzuinig is.

Jij vindt het comfortabel met 20 minuten stoken en ik zou het echt niemand aanraden om zo op te stoken. Sterker ....ik vind L/L helemaal niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Kan niet wachten tot as maandag hier de L/W wordt geplaatst na 4 jaar stoken met L/L. Vanaf dan zal de L/L alleen nog maar voor koelen worden gebruikt en dat is wel comfortabel met die dingen. Logisch want dan voelt luchtflow wel comfortabel want dat is verkoelend. Met verwarmen blijft het aanmodderen zeker met adhoc stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:27:
[...]
Ah ja sorry, ik was even vergeten dat jij 2m3 hout verstookt. Een kleine berekening zegt dat dat ook nog ~ gelijk staat aan 400m3 gas. ;)

En vooral dus als je dat bij ijskoude buitenmaanden verstookt. (wanneer de COP een stuk lager is)

*knip*
Ik verstook helemaal geen 2m3 hout meer. Je moet wel bijblijven. ;) En de bezems stook ik ook niet op. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:31:
@barta123 Toch apart dat ik gewoon met 24/7 stoken precies het equivalent heb in kWh van het gasverbruik in het verleden terwijl jij beweert dat dit niet kan en onzuinig is.

Jij vindt het comfortabel met 20 minuten stoken en ik zou het echt niemand aanraden om zo op te stoken. Sterker ....ik vind L/L helemaal niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Kan niet wachten tot as maandag hier de L/W wordt geplaatst na 4 jaar stoken met L/L. Vanaf dan zal de L/L alleen nog maar voor koelen worden gebruikt en dat is wel comfortabel met die dingen. Logisch want dan voelt luchtflow wel comfortabel want dat is verkoelend. Met verwarmen blijft het aanmodderen zeker met adhoc stoken.
Makker, ik stook niet 20 minuten. Ik stook op PV. Dus ook vandaag gaat om 10:00 de L/L aan, om 17:00 uit.
Met bezems zul je inderdaad veel nodig hebben, maar die kan je zoals gezegd op 140m2 wel wat kwijt :+

En net als vanavond (buiten 2C vannacht) stook ik lekker door. Dan redt hij het zelfs met indoor quiet.

En je isolatie zal wel beter zijn, zoals ik zei - alles valt of staat met goede isolatie.

Ik kan niet 24/7 stoken en dan maar 1700kWh verbruiken als de warmtevraag eerder 16000kWh was (2000m3 gas), ofwel 4000kWh met de WP ;)

[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 04-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
levdlevd schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:40:
[...]

Als je hem om 07.00 uur in de ochtend aan zet en gaat opstoken, stook je op op het slechtste moment van de dag, lees koudste moment. Oftewel laagste Cop van de dag, oftewel hoog stroomverbruik. Die Cop wordt nog lager omdat je je compressor hard gaat laten werken. Rond 5 graden of eronder zal je schat ik een Cop2 halen met als verder nadeel bij vochtig weer veel defrosts en daardoor nog meer stroomverbruik. Mocht je 7 uur in de avond bedoelen kan je ook veel beter om 1500 uur beginnen want dan stook je op met een hogere Cop, lees veel lager verbruik. Als je al adhoc doet, het slim doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdlevd
Dank mensen voor het commentaar en de tips.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:45:
[...]

Rond 5 graden of eronder zal je schat ik een Cop2 halen met als verder nadeel bij vochtig weer veel defrosts en daardoor nog meer stroomverbruik. Mocht je 7 uur in de avond bedoelen kan je ook veel beter om 1500 uur beginnen want dan stook je op met een hogere Cop, lees veel lager verbruik. Als je al adhoc doet, het slim doen.
Kijk eens op eurovent en daar zie je dat moderne airco's tegen de cop 5 halen bij 2 c.

Cop 2 bij 5c gaat echt helemaal nergens over, dat is voetbalkantineniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 19:02
digifun schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:14:
[...]

Kijk eens op eurovent en daar zie je dat moderne airco's tegen de cop 5 halen bij 2 c.

Klopt, bij mijn Daikin is bij -15 de COP nog 1,94.
En bij 2 graden 4,58.

Maar desondanks klopt zijn statement wel. ‘s ochtends vroeg WP aanzetten betekent vrijwel altijd lagere COP dan bijvoorbeeld rond de lunch aan zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 04-11-2024 21:24 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:31:
Dat zegt niet zoveel. Toen ik puur adhoc stookte, gebruikten we een kleine 60% daarvan en met 24/7 met 2 graden nachtverlaging gebruikten we ongeveer 85% van het equivalent (gebaseerd op COP 4). Ik durf te wedden dat ik met 24/7 ook precies op 100% uitkom. De onzuinigheid van op laag pitje draaien wordt gecompenseerd o.a. doordat een airco effectiever verwarmt. Je hebt nauwelijks transportverliezen, waar een gasketel wel last van heeft. Je kunt dus niet stellen dat 24/7 stoken efficiënt is omdat je evenveel stookt als het equivalent met gas.

Hier is middelmatig stoken gewoon het zuinigst. Vergelijk het met een auto die 80 rijdt op een buitenweg. Dat rijdt veel zuiniger dan met 200 op de snelweg en ook veel zuiniger dan met 20 door een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:14:
[...]

Niet als de compressor staat te stampen om te verhogen. Daar ging het om. Jij praat fanboy niveau. Maar blijf vooral stampen met die dingen. Lekker zuinig. Ik monitor al 4 jaar verschillende strategien en weet wat het doet.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 04-11-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:13:
[...]

Niet als de compressor staat te stampen om te verhogen. Daar ging het om. Jij praat fanboy niveau.
Jij begrijpt het gewoon niet, bij 5 c stampt de compressor niet die loopt rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:17:
[...]

Jij begrijpt het gewoon niet, bij 5 c stampt de compressor niet die loopt rustig.
Niet als je adhoc stookt en van 17 18 graden naar 20 moet bij echte koude buiten. Dan stampt hij gewoon. Ik kan hier compressor frequentie monitoren middels Domotica. Knallen dus.

Maar doe je ding....

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 04-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:
[...]

Niet als je adhoc stookt en van 17 18 graden naar 20 moet bij echte koude buiten. Dan stampt hij gewoon. Ik kan hier compressor frequentie monitoren middels Domotica. Knallen dus.

Maar doe je ding....
Onzin wat je nu loopt te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:29:
[...]

Onzin wat je nu loopt te vertellen.
Goede onderbouwing. _/-\o_

Laat ik dan even een plaatje geven van weliswaar L/W maar het principe is hetzelfde. Wat denk jij wat er gebeurt als je staat te stampen en er komt zo'n 50/60 graden warme lucht uit je binnenunit? Het zal niet op 1 op 1 hetzelfde zijn want je hebt met water iets meer verlies maar veel zal het niet schelen. Mooie Cop onder de 5 graden en hoge aanvoer. :N Zit toch echt rond de 2. ;) Helaas, het zuipt stroom adhoc opstoken. Zeker bij heel koud weer en het wordt nog erger met vocht in de lucht dankzij de "fijne" defrosts. Niet voor niets werd er in het verleden veel geexperimenteerd met begrenzen van de buitenunit om zo een iets hogere Cop te halen met langere runs. Helaas werd dan weer vaak bij koud weer het setpoint niet gehaald. @nMad Ik had het niet over Cop als eenmaal het setpoint is behaald en dan stabiel gaat draaien. Al duurt dat met koud weer behoorlijk lang eer dat punt bereikt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK0tF-Bm0OD_59YgNqdBKryFcD4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ADWipntk36sJmV5Y1TCn8C9.png?f=user_large

Zo en nu verlaat ik de voetbal kantine richting bed. :+

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 05-11-2024 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 00:33:
[...]

Laat ik dan even een plaatje geven van weliswaar L/W maar het principe is hetzelfde. Wat denk jij wat er gebeurt als je staat te stampen en er komt zo'n 50/60 graden warme lucht uit je binnenunit? Het zal niet op 1 op 1 hetzelfde zijn want je hebt met water iets meer verlies maar veel zal het niet schelen. Mooie Cop onder de 5 graden en hoge aanvoer. :N Zit toch echt rond de 2. ;) Helaas, het zuipt stroom adhoc opstoken. Zeker bij heel koud weer en het wordt nog erger met vocht in de lucht dankzij de "fijne" defrosts. Niet voor niets werd er in het verleden veel geexperimenteerd met begrenzen van de buitenunit om zo een iets hogere Cop te halen met langere runs. Helaas werd dan weer vaak bij koud weer het setpoint niet gehaald. @nMad Ik had het niet over Cop als eenmaal het setpoint is behaald en dan stabiel gaat draaien. Al duurt dat met koud weer behoorlijk lang eer dat punt bereikt is.

[Afbeelding]

Er staat niks te stampen. Als ik hem gewoon op PV laat verwarmen doet hij met 2 units 1000W, dat is enorm weinig (zeg 500W per unit). De compressor kan 3kW trekken.

Mij best, jij zet je huis 24/7 op 20 graden. Ik niet. Ik heb mijn energielabel laten bepalen. Dat was geen A(+++)

244kWh/m2. Een serieus getal. Dus (praktisch) 18000kWh warmtevraag. Dat red je niet met 1000kWh WP stoken ;)

Met op vraag verwarmen kom je een stuk dichterbij, omdat je huis gemiddeld kouder is en je dus minder warmteverlies naar buiten hebt.

Dat een L/W WP efficiënter draait met lagere watertemp weet ik. Daarom is vloerverwarming ook de beste optie daarmee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 00:33:
[...]

[Afbeelding]

Mooi plaatje maar incompleet, de COP zakt namelijk weer in bij heel lage aanvoer. O.a. wrijving van bewegende delen en de besturing gaan dan relatief grotere verliesposten geven. Je zit dan weer onder de blauwe lijn. Soms is pendelen op een iets hoger vermogen ook gewoon zuiniger dan op een laag pitje blijven doorpruttelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Headshot_NL
Hier verwarm ik nu ook nog niet 24/7. Ondanks extra isolatie, nieuwe kunstof kozijnen en tripel glas is het onderaan de streep een stuk extra verbruik.

In de ochtend gooi ik hem aan en werkt hij ongeveer op halve last, (400-600 watt van de 1200), wat ongeveer het meest efficiënt is. Daarna als de temperatuur binnen 2 graden is toegenomen zakt hij weer af naar 250-300 watt. Zodra het buiten wat warmer is en/of het zonnetje komt kan hij terug naar 200 of gaat hij zelfs pendelen.

Met 24/7 verwarmen zat ik rond het vriespunt om 1,5-2 kWh extra vorig jaar.

Bijkomend voordeel is dat je op dit soort dagen meer van je eigen PV opwek kunt gebruiken.

Comfort is voor mij het punt niet want ik zet hem aan als ik nog niet beneden ben. Zodra ik beneden ben loop ik een rondje met de hond en bij terugkomst, ongeveer 30 minuten na het aanzetten, is het gewoon lekker warm binnen.

24/7 stoken moet je doen voor het comfort. Uiteindelijk verlies je meer warmte als het verschil binnen/buiten groter is, dus meer verbruik.
Uitzondering is natuurlijk een onder-gedimensioneerde unit die wel 2 uur lang op max staat te stampen eventueel in combinatie met defrosts.
Dat is de reden dat ik hem bij een paar graden onder 0 wel laat draaien met een kleine nachtverlaging. Anders heb je rond het vriespunt in combinatie met een hoge luchtvochtigheid een grotere kans op defrosts.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 05-11-2024 08:44 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
-

[ Voor 99% gewijzigd door Headshot_NL op 05-11-2024 08:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
En nu in het kort:

Doe wat je het fijnst vind.
Adhoc of 24/7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQC4D4WT_vOJesZSpNAs40Bm-C4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y4hMSeeFLSTJ2cM0he5aLmRi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
elektriekert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:55:
En nu in het kort:

Doe wat je het fijnst vind.
Adhoc of 24/7 .

[Afbeelding]
Doe sowieso wat je het meest fijn vindt.

Maar zuiniger is het niet, waarom zou je anders met een CV ketel in de nacht de temperatuur lager zetten?

Een aantal mensen hier moeten eens wat basis lessen middelbare school natuurkunde krijgen (havo/vwo). Dan komt er wel wat anders uit. ;) :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:04
Oké. Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:22
Headshot_NL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:41:
Hier verwarm ik nu ook nog niet 24/7. Ondanks extra isolatie, nieuwe kunstof kozijnen en tripel glas is het onderaan de streep een stuk extra verbruik.

In de ochtend gooi ik hem aan en werkt hij ongeveer op halve last, (400-600 watt van de 1200), wat ongeveer het meest efficiënt is. Daarna als de temperatuur binnen 2 graden is toegenomen zakt hij weer af naar 250-300 watt. Zodra het buiten wat warmer is en/of het zonnetje komt kan hij terug naar 200 of gaat hij zelfs pendelen.

Met 24/7 verwarmen zat ik rond het vriespunt om 1,5-2 kWh extra vorig jaar.

Bijkomend voordeel is dat je op dit soort dagen meer van je eigen PV opwek kunt gebruiken.

Comfort is voor mij het punt niet want ik zet hem aan als ik nog niet beneden ben. Zodra ik beneden ben loop ik een rondje met de hond en bij terugkomst, ongeveer 30 minuten na het aanzetten, is het gewoon lekker warm binnen.

24/7 stoken moet je doen voor het comfort. Uiteindelijk verlies je meer warmte als het verschil binnen/buiten groter is, dus meer verbruik.
Uitzondering is natuurlijk een onder-gedimensioneerde unit die wel 2 uur lang op max staat te stampen eventueel in combinatie met defrosts.
Dat is de reden dat ik hem bij een paar graden onder 0 wel laat draaien met een kleine nachtverlaging. Anders heb je rond het vriespunt in combinatie met een hoge luchtvochtigheid een grotere kans op defrosts.
Ik stook al lang 24/7. Met vloermodel voor maximaal comfort. Zeker geeft dat hogere transmissieverliezen. Toch zal dat in mijn betonnen huis met veel massa en goede isolatie weinig zijn.

Voor mij is het ook kosten tav comfort. Met een dynamisch energiecontract stook je `s nachts voor een lage prijs. En hoef je smorgens niet in de dure uren te stoken.
Rekening houden met zonnestroom. Is ook nietmeer nodig met een dergelijk contract.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:04:
[...]

Maar zuiniger is het niet, waarom zou je anders met een CV ketel in de nacht de temperatuur lager zetten?

Een aantal mensen hier moeten eens wat basis lessen middelbare school natuurkunde krijgen (havo/vwo). Dan komt er wel wat anders uit. ;) :z
Je snapt niet het verschil tussen de werking van een ketel en een WP dat is duidelijk. Je gooit 2 verschillende zaken op 1 hoop. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Ik heb even lopen zoeken en ook in de handleiding van mijn airco maar tot welke temperatuur werkt het ontvochtiging programma van een airco. Het staat nergens beschreven. Ik heb een Mitsubishi electric ap50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
barta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:04:
[...]

Nachtverlaging is wel handig ja, van het gespaarde geld heb ik een extra deken gekocht en isolatie voor de zolder. Dat werkt echt goed als de warmte niet zo goed weg kan stromen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
barta123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb deze er even uitgehaald:

Wat een oog opener barta123

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-07 08:33
bora schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:03:
Ik heb even lopen zoeken en ook in de handleiding van mijn airco maar tot welke temperatuur werkt het ontvochtiging programma van een airco. Het staat nergens beschreven. Ik heb een Mitsubishi electric ap50
Ontvochtigen werkt alleen in de koelfunctie. Ook als je hem op "ontvochtigen" zet komt er koude lucht uit.
Mijn unit kan koelen van 18 tot 33 graden. Dus ik zou zeggen dat het ontvochtiging programma die zelfde temperaturen zou hanteren?

Dit is echter een aanname en ik heb geen ME maar Daikin dus daar zit wellicht ook verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:24:
[...]

Ik heb deze er even uitgehaald:

Wat een oog opener barta123
Blijkbaar moet dit toch nog gezegd worden. Er is hier vorig jaar een pdf voorbijgekomen met metingen aan L/L systemen en daaruit bleek dat maximaal draaien niet efficiënt is, maar minimaal draaien ook zeker niet. Als zulke documenten zomaar terzijde gelegd worden op basis van eigen N=1 ervaring en onderbuik, dan blijft het moeilijk discussiëren.
Maar goed, de efficiency is niet goed als de unit staat te stampen, daar zijn we het wel over eens. Op iets lager vermogen is het ook nog niet efficiënt, maar daar tegenover staan lagere warmteverliezen in de uren dat je niet stookt, simpelweg omdat het temperatuursverschil met buiten minder groot is. Ergens zit het (financieel) optimum en dat kan per huishouden verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:42:
[...]

Blijkbaar moet dit toch nog gezegd worden. Er is hier vorig jaar een pdf voorbijgekomen met metingen aan L/L systemen en daaruit bleek dat maximaal draaien niet efficiënt is, maar minimaal draaien ook zeker niet. Als zulke documenten zomaar terzijde gelegd worden op basis van eigen N=1 ervaring en onderbuik, dan blijft het moeilijk discussiëren.
Maar goed, de efficiency is niet goed als de unit staat te stampen, daar zijn we het wel over eens. Op iets lager vermogen is het ook nog niet efficiënt, maar daar tegenover staan lagere warmteverliezen in de uren dat je niet stookt, simpelweg omdat het temperatuursverschil met buiten minder groot is. Ergens zit het (financieel) optimum en dat kan per huishouden verschillen.
Onderbuikgevoel? 4 jaar werken met verschillende strategieën en meten met Domotica en afzetten tegen graaddagen. _O- :w
Pagina: 1 ... 115 ... 145 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic