3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Precies omgekeerd dus met een WP. *knip op de manbarta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:03:
[...]
Nee inderdaad! Een CV ketel heeft altijd hetzelfde rendement. Een warmtepomp buitenunit die zijn warmte uit de lucht 'vangt' heeft in de nacht nog een lager rendement! Dus uiteindelijk zal je naast extra verliezen vanwege de hogere binnentemperatuur nog meer verliezen hebben, omdat je COP lager is!
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2024 12:27 ]
Exact, het ligt me ook naar mijn hart hoor, want ik ben afgestudeerd als chemisch technoloog. Energiebalansen (en warmtewisselaars) zijn me dan ook niet onbekendErsus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:24:
[...]
Ik heb deze er even uitgehaald:
Bij energiebalansen werk je altijd met een delta T namelijk, hoe hoger de delta T, hoe hoger het warmtetransport!
Wat een oog opener barta123
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ja inderdaad! Omdat je dus in de nacht net zoveel verwarmt als overdag verlies je nóg meer energie, omdat je rendement in de nacht nóg lager is! Lagere COP ÉN meer warmtetransport naar buiten omdat je de temperatuur niet verlaagt
En daar zit dus precies de truuk. Omdat ik constant stook en dus niet meer opstook met extreem lage Cop is mijn verbruik laag. Het is geen ketel. Maar nogmaals doe je ding. En stop aub eens met die overkill aan smileys.barta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:06:
[...]
Ja inderdaad! Omdat je dus in de nacht net zoveel verwarmt als overdag verlies je nóg meer energie, omdat je rendement in de nacht nóg lager is! Lagere COP ÉN meer warmtetransport naar buiten omdat je de temperatuur niet verlaagt![]()
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik wil als ik beneden kom niet mijn ballen vastvriezen op de bankbarta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:04:
[...]
Doe sowieso wat je het meest fijn vindt.
Maar zuiniger is het niet, waarom zou je anders met een CV ketel in de nacht de temperatuur lager zetten?
Een aantal mensen hier moeten eens wat basis lessen middelbare school natuurkunde krijgen (havo/vwo). Dan komt er wel wat anders uit.![]()
Wij (lees: ik) passen wel een nachtverlaging toe,
Die was 4 graden maar nu nog maar 2 met die kou.
Maar de bank in de woonkamer is wel ff 8 meter verder en dan het hoekje om.
Geen ideale plaatsing van de airco maar hier bewust voor gekozen.
Beetje CV bij stoken en toch flink gas besparen
Ik heb een half uur geleden voor het eerst dit najaar, de airco aangezet op verwarmen. Het was hier 17,9 graden, doel temperatuur 20 graden, en met een verbruik tot nu toe voor verwarmen van 350Wh is het hier nu 19,9 graden en aangenaam. Op de top van opstarten heeft de unit ik denk een minuut op ongeveer 1800W gedraaid. Inmiddels draait hij op rond de 500W, afnemend.
Dat is hoe het hier werkt in onze situatie en met onze voorkeuren. Zodra de zonne-energie niet meer voldoende is zetten we hem uit. Het zal hier vanavond niet onder de 19 graden komen als we nu de hele middag verwarmen. Goed genoeg voor ons. Wanneer het verder afkoelt houden we hem in de avond aan en wanneer het hier in de nacht verder afkoelt dan 15 a 16 graden laten we hem in de nacht ook aan staan. Dat is over het algemeen niet meer dan 3 tot 6 weken per stookseizoen hier.
Tussen 40-60% houden, bij Daikin begrenste ik hem altijd op 60% en dat werkte goed.
Heeft ook met je leefgedrag te maken, ik laat de WP pas starten rond 14u in de middag, zon op PV en hoger COP gezien overdag de temperaturen veel hoger zijn in deze periode.
(sochtends kort in huis aankleden/eten etc vind ik prima zonder verwarming want dan is het nog 18c in huis).
Zouden wij de heledag thuis zijn dan zou ik een kleinere/geen nachtverlaging toepassen.
[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2024 13:56 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Het lijkt mij dat als je je airco 24/7 laat draaien in de koude maanden. Je airco veel eerder aan vervanging toe is (want apparaat staat constant aan)
Dan wanneer je adhoc zou stoken...
Of zie ik dat verkeerd?
Ben ook wel benieuwd wat de verwachte levensduur is van een airco die 24/7 draait voor langere tijd
Nee hoor, want bij adhoc belast je je unit veel zwaarder. De mijne draait permanent op een lage belasting. Afgelopen nacht 200Wh.Verder lig ik daar niet van wakker want ik heb dat ding voor mijn comfort en dat mag wat kosten. Ik ga uit van 15 tot 20 jaar gebruik. Geen probleem. Na 4 jaar intensief gebruik nog als nieuw.....zonder enig onderhoud door een monteur.Wes1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:42:
Ik volg hier de hele discussie over adhoc versus 24/7 stoken. Waarom neemt hier niemand de afschrijving van je airco in mee?
Het lijkt mij dat als je je airco 24/7 laat draaien in de koude maanden. Je airco veel eerder aan vervanging toe is (want apparaat staat constant aan)
Of zie ik dat verkeerd?
Ben ook wel benieuwd wat de verwachte levensduur is van een airco die 24/7 draait voor langere tijd
Beetje degelijke airco's in serverruimtes draaien 15 jaar lang 24/7/365 als het niet teveel tegenzit.Wes1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:42:
Ik volg hier de hele discussie over adhoc versus 24/7 stoken. Waarom neemt hier niemand de afschrijving van je airco in mee?
Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 0% gewijzigd door M_AW op 06-11-2024 06:51 . Reden: Typo ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ik denk dat ook dat aan de situatie ligt. Ik denk dat je niet, zoals jij stelt, kan zeggen dat een airco per definitie sneller verslijt bij ad hoc gebruik.MotorBeast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:48:
[...]
Nee hoor, want bij adhoc belast je je unit veel zwaarder. De mijne draait permanent op een lage belasting. Afgelopen nacht 200Wh.Verder lig ik daar niet van wakker want ik heb dat ding voor mijn comfort en dat mag wat kosten. Ik ga uit van 15 tot 20 jaar gebruik. Geen probleem. Na 4 jaar intensief gebruik nog als nieuw.....zonder enig onderhoud door een monteur.
En ik denk van wel....Sjamo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:08:
[...]
Ik denk dat ook dat aan de situatie ligt. Ik denk dat je niet, zoals jij stelt, kan zeggen dat een airco per definitie sneller verslijt bij ad hoc gebruik.
Ik vind het ook een erg vreemde stelling zonder enige technische onderbouwing...Sjamo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:08:
[...]
Ik denk dat ook dat aan de situatie ligt. Ik denk dat je niet, zoals jij stelt, kan zeggen dat een airco per definitie sneller verslijt bij ad hoc gebruik.
Mijn auto rijdt op de snelweg met hogere motorlast (ca. 50%) dan binnendoor (ca. 25%), toch doe ik met veel snelwegkilometers 330.000km zonder olieverbruik, terwijl velen met minder kilometers olieboten zijn met veel (lage belasting) stadverkeer en binnendoor. Erg slechte vergelijking (auto met ICE vs WP), een warmtepomp doet vaak een X aantal draaiuren, vaak is de levensduur daarop berekend. Zo ook met verbrandingsmotoren, maar draaiuren zie je eigenlijk alleen maar bij industriele toepassingen (tractoren, heftrucks, boten etc)
Mijn WP draait continu gemiddeld 1000-1200W, Pmax = 3000W, waarom zou een unit die 10h per dag draait op 35% vh vermogen meer slijten dan een die 24/7 draait bij 10% van zijn vermogen? Daar kan je precies niks over vertellen zonder dat daar onderzoek naar gedaan is - en de resultaten daarvan gepubliceerd zijn.
Ik verwacht dergelijk onderzoek overigens niet, want ik denk dat de gemiddelde toepassing aanzienlijk anders zal zijn dan "24/7 pruttelen" of "ad hoc stoken" - de doorsnee airco draait eerder gedurende de dag om te koelen en gaat buiten kantoortijden uit
Het is echt nutteloos dergelijke zaken te bespreken, en daar conclusies aan te verbinden zonder dat er wetenschappelijke tests zijn uitgevoerd. Waarschijnlijk gaan warmtepompen eerder kapot doordat andere onderdelen stuk gaan, dan door dergelijke problemen. Denk aan kapotte printplaten (icm op leeftijd zijn) etc.
Als je in de exacte wetenschap werkt, kan je beter onderbuikgevoelens aan de kant zetten. Want daar ga je geen publicaties mee maken. In elk geval niet over duurtests
Dit is een geen snelle vraag, zie topicwarning.
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2024 21:22 ]
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Dag barta123, bij deze uitleg krijg ik wel fijne onderbuikgevoelens, maar ik werk dan ook niet in de exacte wetenschap maar wel vanuit de praktijk in vele verschillende huizen, geen enkel daarvan kan als algemeen model genomen worden als vergelijk met andere huizen.barta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:41:
[...]
Ik vind het ook een erg vreemde stelling zonder enige technische onderbouwing...
Mijn auto rijdt op de snelweg met hogere motorlast (ca. 50%) dan binnendoor (ca. 25%), toch doe ik met veel snelwegkilometers 330.000km zonder olieverbruik, terwijl velen met minder kilometers olieboten zijn met veel (lage belasting) stadverkeer en binnendoor. Erg slechte vergelijking (auto met ICE vs WP), een warmtepomp doet vaak een X aantal draaiuren, vaak is de levensduur daarop berekend. Zo ook met verbrandingsmotoren, maar draaiuren zie je eigenlijk alleen maar bij industriele toepassingen (tractoren, heftrucks, boten etc)
Mijn WP draait continu gemiddeld 1000-1200W, Pmax = 3000W, waarom zou een unit die 10h per dag draait op 35% vh vermogen meer slijten dan een die 24/7 draait bij 10% van zijn vermogen? Daar kan je precies niks over vertellen zonder dat daar onderzoek naar gedaan is - en de resultaten daarvan gepubliceerd zijn.
Ik verwacht dergelijk onderzoek overigens niet, want ik denk dat de gemiddelde toepassing aanzienlijk anders zal zijn dan "24/7 pruttelen" of "ad hoc stoken" - de doorsnee airco draait eerder gedurende de dag om te koelen en gaat buiten kantoortijden uit
Het is echt nutteloos dergelijke zaken te bespreken, en daar conclusies aan te verbinden zonder dat er wetenschappelijke tests zijn uitgevoerd. Waarschijnlijk gaan warmtepompen eerder kapot doordat andere onderdelen stuk gaan, dan door dergelijke problemen. Denk aan kapotte printplaten (icm op leeftijd zijn) etc.Dan krijg je vaak dat het meer kost (door uurloon monteur) om te repareren dan nieuw (en dus moderner/efficienter) te plaatsen.
Als je in de exacte wetenschap werkt, kan je beter onderbuikgevoelens aan de kant zetten. Want daar ga je geen publicaties mee maken. In elk geval niet over duurtests
En soms demonteer ik ook warmtepompen (L/L) die al meer dan 19 jaar dienst hebben bewezen.
Het komt ook wel voor dat ik een pomp op jongere leeftijd uit bedrijf moet nemen, dat ligt dan veelal aan de onkunde tijdens installeren. Spoiler: een onderschat thema is het vacuüm trekken voor inbedrijfstelling, en (te) korte leidingen tussen buiten en binnen.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Door 24/7 te stoken is vloer in de slaapkamer (deze zit boven de woonkamer) 18 graden en werkt als een soort vloerverwarming temp blijft daar gemakkelijk 15 tot 16 graden ongelijk hoelang raam open staat,
in de badkamer hebben we een elektrische kachel die binnen 2 min het lekker warm maakt daar, verder verwarmen we niet in huis.
In de zomer nog een paar keer gebruikt voor koelen, cv is deze periode alleen gebruikt voor SWW 175kub we hebben ook geen houtkachel of iets dergelijks.
Systeem MHI SRK-25-ZSX met externe thermostaat RC-EX3 op plaats waar thermostaat van cv zat.
Afgelopen najaar de hele binnen-unit uitklaar gehad ook de aanjager kompleet er uit en schoongemaakt, verder verdamper schoongemaakt met stoomreiniger viezigheid viel erg mee eigenlijk 1x in de twee jaar zou voldoende om dit te doen, hier wordt niet gerookt en geen huisdieren en een goed werkende afzuigkap.
Waar je ook goed om moet denken is dat de buitentemperatuur voeler overdag niet in de zon komt ivm verkeerde meting dat hij dan boven 12 graden meet terwijl het maar 10 graden is waardoor hij niet meer gaat terug moduleren naar 138Watt en dan gaat pendelen 450-260Watt.
Fan snelheid binnen-unit staat op 1 de airco staat via thermostaat ingesteld op 40% van zijn capaciteit,
en pruttelt heel rustig.
Bovenste grafiek is afgelopen seizoen, onderste grafiek van vandaag daar onder de kale verdamper.
:strip_exif()/f/image/2l9oiTjHiF11284lZ8hHmss1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mtC5UoBEHQybf7DUS95kPgfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4hrIA7bf7JVNcYcSimhFmqC.jpg?f=fotoalbum_large)
Te korte leidingen tussen binnen en buiten-unit hierdoor gaat je airco eerder stuk? en wat is te kort?Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:21:
[...]
Dag barta123, bij deze uitleg krijg ik wel fijne onderbuikgevoelens, maar ik werk dan ook niet in de exacte wetenschap maar wel vanuit de praktijk in vele verschillende huizen, geen enkel daarvan kan als algemeen model genomen worden als vergelijk met andere huizen.
En soms demonteer ik ook warmtepompen (L/L) die al meer dan 19 jaar dienst hebben bewezen.
Het komt ook wel voor dat ik een pomp op jongere leeftijd uit bedrijf moet nemen, dat ligt dan veelal aan de onkunde tijdens installeren. Spoiler: een onderschat thema is het vacuüm trekken voor inbedrijfstelling, en (te) korte leidingen tussen buiten en binnen.
Te korte leiding kan voor vloeistofslag zorgen, ipv volledig verdampt koudemiddel is er kans op druppeltjes koudemiddel die niet gecomprimeerd kunnen worden.Weerman2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:40:
[...]
Te korte leidingen tussen binnen en buiten-unit hierdoor gaat je airco eerder stuk? en wat is te kort?
De compressor wordt dan op ten duur wat luidruchtiger en slijt sneller.
Toegevoegd:
Staat in de installatie handleiding wat de minimale vereiste leiding lengte is. Vaak is dat 3m, en soms zie je beunhaas rolletjes opgerold achter een buitenunit zitten, maar dat heeft dan vaak te maken met het ontbreken van gereedschap om de leiding wat in te korten. Alles met flaretjes gekoppeld ipv hardsolderen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ersus op 05-11-2024 21:59 ]
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
2024/2024
Oktober 56
November 108
December 147
Januari 149
Februari 106
Maart 94
April 53
[ Voor 203% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2024 22:01 ]
Da's een heel laag verbruik..Weerman2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:35:
Gaat goed hier in mijn bezemkast bouwjaar 1992 totaal jaarverbruik (November 2023 t/m November 2024) 784kWh met 24/7 op 21 graden als buiten temp beneden 7 a 8 graden is s’nachts, thermostaat gebruikt continu 5Watt dat is best veel en zit hier bij in.
Door 24/7 te stoken is vloer in de slaapkamer (deze zit boven de woonkamer) 18 graden en werkt als een soort vloerverwarming temp blijft daar gemakkelijk 15 tot 16 graden ongelijk hoelang raam open staat,
in de badkamer hebben we een elektrische kachel die binnen 2 min het lekker warm maakt daar, verder verwarmen we niet in huis.
In de zomer nog een paar keer gebruikt voor koelen, cv is deze periode alleen gebruikt voor SWW 175kub we hebben ook geen houtkachel of iets dergelijks.
Systeem MHI SRK-25-ZSX met externe thermostaat RC-EX3 op plaats waar thermostaat van cv zat.
Afgelopen najaar de hele binnen-unit uitklaar gehad ook de aanjager kompleet er uit en schoongemaakt, verder verdamper schoongemaakt met stoomreiniger viezigheid viel erg mee eigenlijk 1x in de twee jaar zou voldoende om dit te doen, hier wordt niet gerookt en geen huisdieren en een goed werkende afzuigkap.
Waar je ook goed om moet denken is dat de buitentemperatuur voeler overdag niet in de zon komt ivm verkeerde meting dat hij dan boven 12 graden meet terwijl het maar 10 graden is waardoor hij niet meer gaat terug moduleren naar 138Watt en dan gaat pendelen 450-260Watt.
Fan snelheid binnen-unit staat op 1 de airco staat via thermostaat ingesteld op 40% van zijn capaciteit,
en pruttelt heel rustig.
Bovenste grafiek is afgelopen seizoen, onderste grafiek van vandaag daar onder de kale verdamper.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In januari alleen al had ik al 530kWh verbruikt.. 24/7 stoken was dit wel, in de nacht was het -9°C hier, toen heeft het best wat nachten gevroren. Was lekker warm binnen, maar wel 20-24kWh per dag nodig! Persoonlijk vind ik dat niet gek, 200m3 gas verstook je ook zo per maand in een beetje huis
Er staat 25M of minder maar voor minder dus geen maat ben opgelucht gezien ze direct tegenover elkaar op de muur zitten gemonteerd.Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:55:
[...]
Te korte leiding kan voor vloeistofslag zorgen, ipv volledig verdampt koudemiddel is er kans op druppeltjes koudemiddel die niet gecomprimeerd kunnen worden.
Toegevoegd:
Staat in de installatie handleiding wat de minimale vereiste leiding lengte is. Vaak is dat 3m, en soms zie je beunhaas rolletjes opgerold achter een buitenunit zitten, maar dat heeft dan vaak te maken met het ontbreken van gereedschap om de leiding wat in te korten. Alles met flaretjes gekoppeld ipv hardsolderen.
:strip_exif()/f/image/tTojcJ0dmiyc6PR94jqwxK4n.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben blij met mijn kleine huis (twee onder één kap) anders zou ik ook boven mijn stand wonenbarta123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:56:
[...]
Da's een heel laag verbruik..
In januari alleen al had ik al 530kWh verbruikt.. 24/7 stoken was dit wel, in de nacht was het -9°C hier, toen heeft het best wat nachten gevroren. Was lekker warm binnen, maar wel 20-24kWh per dag nodig! Persoonlijk vind ik dat niet gek, 200m3 gas verstook je ook zo per maand in een beetje huis
Als we het dan over een multisplit zouden hebben.Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:55:
[...]
Te korte leiding kan voor vloeistofslag zorgen, ipv volledig verdampt koudemiddel is er kans op druppeltjes koudemiddel die niet gecomprimeerd kunnen worden.
Toegevoegd:
Staat in de installatie handleiding wat de minimale vereiste leiding lengte is. Vaak is dat 3m, [...]
Moet er dan per binnenunit 3 meter tussen zitten, of zou er dan dan in totaal meer dan 3 meter zijn gemonteerd?
Ik heb dezelfde plannen om een airconditioner van 5 kW te gebruiken voor het effect van een warme vloer. Alleen ga ik nog warme lucht de trap opblazen en de temperatuur op 25 graden zetten. Ik installeer een multisplit met 2 blokken onderaan. En dan kan ik nog een blok bovenaan toevoegen.Weerman2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:35:
Gaat goed hier in mijn bezemkast bouwjaar 1992 totaal jaarverbruik (November 2023 t/m November 2024) 784kWh met 24/7 op 21 graden als buiten temp beneden 7 a 8 graden is s’nachts, thermostaat gebruikt continu 5Watt dat is best veel en zit hier bij in.
Vuistregel verbruik in kWh = m3 x 2. Dus grofweg 2000 kWh in een stookseizoen.aaaido schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:27:
Ik probeer voor iemand een berekening te maken wat verwarmen met gas kost tov verwarmen met een airco (laten we zeggen 3.5kw MHI airco). gas verbruik (puur voor verwarmen van de woning) is 1000m3. iemand tips?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Kortste leiding is altijd per aangesloten binneneenheid.RemmyB83 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:10:
[...]
Als we het dan over een multisplit zouden hebben.
Moet er dan per binnenunit 3 meter tussen zitten, of zou er dan dan in totaal meer dan 3 meter zijn gemonteerd?
De buiteneenheid heeft een voorraadvat, dat direct tegen de compressor is gemonteerd zodat die warmte van de compressor voor volledige verdamping zorgt van het koudemiddel dat terugkomt via de zuigleiding.
Een compressor kan damp comprimeren maar geen vloeistof, dan gaat de compressor kapot.
Maar als het voorraadvaatje te vol is door een te korte leiding kan je door de stroomsnelheid toch nog druppeltjes in de compressor krijgen. Daarom dat de koudemiddelvulling van systemen afgestemd wordt op de leidinglengte. Langere leiding draagt bij aan de tijd die het koudemiddel krijgt om te verdampen voordat het bij de compressor terug komt.
Ik heb eens een systeem gevuld en had niet in de gaten dat mijn weegschaal een afwijking had, ondanks eenmaal per jaar gekeurd en gekalibreerd, was het toch niet goed. Resultaat was dat het systeem teveel vulling had, na ongeveer een jaar maakte de compressor veel meer geluid. De buiteneenheid heb ik op eigen kosten vervangen, tenslotte een door mij gemaakte fout met mijn eigen installatie.
De minimale lengte wordt door de fabrikant in de installatiehandleiding aangegeven.
Te korte leiding vanaf de buiteneenheid naar de binneneenheid geeft ofwel problemen voor de compressor maar ook geluidsoverdracht in de vorm van stroming en vibratie. Dat geluid komt dan via de leiding naar je huis binnen.
Stroomgeluiden zijn vaak hoorbaar, daar kun je meestal niets aan doen. Bij R32 is dat meer het geval dan met R410. De hoeveelheid koudemiddel in de systemen is met R32 iets minder geworden en dan hoor je dat borrelen meer, dat borrelen is een natuurkundig proces waar je niets aan kunt veranderen.
Zie het als rijden met E-auto, geen motorgeluid maar ALTIJD contact geluid via banden en rijwind, je kunt er niets aan veranderen. Bij zonnepaneel omvormers komt ook vaak geluid voor, voor de een storend en voor de ander niet. Net zoals de uitblaas bij de binneneenheid, ik heb ook al klanten gehad die in de winter op de laagste FAN stand de woning niet warm kregen. Dan wordt geklaagd en als je op locatie komt dan blijkt wel waarom. Mijn Sessy heeft luide ventilatoren maar daarom hangt die ook niet naast mijn bed. Mijn warmtepompboiler heb ik als split model gekozen omdat ik geen geluid binnen wil maar vooral niet dat deze de warmte van binnen gebruikt, en deze is sneller opgewarmd ook nog.
Zo is er altijd wel iets! Dus positie en capaciteit is heel persoonlijk maar ook de leidingwegen en daar moet je de tijd voor nemen bij offerte gesprekken om iets van inschatting te kunnen maken hoe het systeem gebruikt gaat worden en wie die gebruiker is. Een gaatje boren en iets ophangen kan iedereen wel maar daarmee kan je niet je eigen woning nemen die het ideale voor iedereen vertegenwoordigd.
Soms geeft een installatie gewoonweg iets meer geluid dan een andere installatie.
Mijn vrouw was vroeger ook stiller dan nu, toch zeur ik niet ;-)
Ik heb ook een 3,5 en heb in een jaar tijd ongeveer 1850 kWh verbruiktaaaido schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:27:
Ik probeer voor iemand een berekening te maken wat verwarmen met gas kost tov verwarmen met een airco (laten we zeggen 3.5kw MHI airco). gas verbruik (puur voor verwarmen van de woning) is 1000m3. iemand tips?
Ik heb al een tijd (sinds 2022), een mitsubischi 3F68VF3 voor verwarmen, met een ap50 (woonkamer) en een ap35 (boven hal).
Heb al een keer in het vorige topic mijn grote ontevredenheid over dit apparaat geuit en exorbitant hoge verbruik.
Goed, mijn huidige vraag;
De ap35 draait mooi door de hele tijd boven in de hal op fanstand 3, varierend van 200~watt per uur tot 450 (bij 0 graad buiten). Boven zijn alle kamers ook 18 en zolder nog meer. Niet de beste oplossing maar het werkt redelijk.
Nu is het probleem de ap50 en ik ben er niet zeker van of deze wel juist werkt. Als die tegelijk aan staat met de ap35 dan werkt die als een aan uit apparaat. Ik houd al 2 jaar met een shelly het verbruik bij en hij trekt steeds richting de 3.5-4KW stroom als de ap50 er bij aan staat. De woonkamer komt ook snel op temperatuur maar omdat hij totaal niet terugmoduleerd, zit je de hele tijd in koude en warme luchtstromen (hij gaat naar setpoint bijv 18 = -> 19.5c en laat het afkoelen tot 18.7 en weer vol aan). Omdat hij dus ook niet terugmoduleerd en door blijft blazen op een lagere temperatuur koelt het ook steeds vrij snel af, dus dit is met koude temperaturen steeds vaker per uur. De Uitstroomtemperatuur ligt rond de 58 graden als hij aan is. Sporadisch heb ik hem is kouder zien blazen maar het grootste gros van de tijd is dat hij vol aan gaat kwa temperatuur en stroom. Hij staat op fanstand 3, op auto werkt hij heel inefficient. Ik heb er van ledmaniak een externe temperatuursensor op die in het midden van de woonkamer hangt. Zodra de temperatuur bereikt is dan valt het verbruik ook terug van 3.5-4KW naar 200-400watt omdat de ap35 wel door blijft gaan rustig...
De ap35 is veel stabieler en de lucht voelt fijner aan boven (geen koude bellen enzo).
Nu is dit probleem van het hoge verbruik al een tijd lang, en is de installateur al tig keer langs geweest en zelfs de importeur van mitsubishi elektric; Alklima.... die compleet random de buitenunit nog een keer in 2023 hebben laten vervangen om de oude te laten testen; nooit weer wat gehoord. Ik denk omdat ik zoveel zeurde...
Het "probleem" voor mij, is er nog steeds.
Nu heb ik zelf recent een ander huis gekocht, maar ik zit hier nog 1.5 maand en vraag mij af of er nog wat mogelijk is of dat dit apparaat gewoon zo normaal werkt.
Zelf installeer ik geen ME.whtniels schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:26:
Hoi,
Ik heb al een tijd (sinds 2022), een mitsubischi 3F68VF3 voor verwarmen, met een ap50 (woonkamer) en een ap35 (boven hal).
Heb al een keer in het vorige topic mijn grote ontevredenheid over dit apparaat geuit en exorbitant hoge verbruik.
De ap35 draait mooi door de hele tijd boven in de hal op fanstand 3, varierend van 200~watt per uur tot 450 (bij 0 graad buiten). Boven zijn alle kamers ook 18 en zolder nog meer. Niet de beste oplossing maar het werkt redelijk.
Nu is het probleem de ap50 en ik ben er niet zeker van of deze wel juist werkt. Als die tegelijk aan staat met de ap35 dan werkt die als een aan uit apparaat. Ik houd al 2 jaar met een shelly het verbruik bij en hij trekt steeds richting de 3.5-4KW stroom als de ap50 er bij aan staat. De woonkamer komt ook snel op temperatuur maar omdat hij totaal niet terugmoduleerd, zit je de hele tijd in koude en warme luchtstromen (hij gaat naar setpoint bijv 18 = -> 19.5c en laat het afkoelen tot 18.7 en weer vol aan). Omdat hij dus ook niet terugmoduleerd en door blijft blazen op een lagere temperatuur koelt het ook steeds vrij snel af, dus dit is met koude temperaturen steeds vaker per uur. De Uitstroomtemperatuur ligt rond de 58 graden als hij aan is. Sporadisch heb ik hem is kouder zien blazen maar het grootste gros van de tijd is dat hij vol aan gaat kwa temperatuur en stroom. Hij staat op fanstand 3, op auto werkt hij heel inefficient. Ik heb er van ledmaniak een externe temperatuursensor op die in het midden van de woonkamer hangt. Zodra de temperatuur bereikt is dan valt het verbruik ook terug van 3.5-4KW naar 200-400watt omdat de ap35 wel door blijft gaan rustig...
De ap35 is veel stabieler en de lucht voelt fijner aan boven (geen koude bellen enzo).
Nu is dit probleem van het hoge verbruik al een tijd lang, en is de installateur al tig keer langs geweest en zelfs de importeur van mitsubishi elektric; Alklima.... die compleet random de buitenunit nog een keer in 2023 hebben laten vervangen om de oude te laten testen; nooit weer wat gehoord. Ik denk omdat ik zoveel zeurde...
Nu heb ik zelf recent een ander huis gekocht, maar ik zit hier nog 1.5 maand en vraag mij af of er nog wat mogelijk is of dat dit apparaat gewoon zo normaal werkt.
Zou het kunnen zijn dat de 5kw dan toch te groot is omdat ie snel de kamer opwarmt?
De buitenunit toert op om de wisselaar van de 5kw warm (condensatie / op druk) te krijgen en als dat is gelukt gaat de FAN binnen blazen en voordat de buiteneenheid de tijd krijgt dat proces te stabiliseren als het ware is de temperatuur in de woonkamer al bereikt.
Hoeveel tijd zit er tussen aanzetten en de bereikte temperatuur?
En als je m meer tijd geeft door de temperatuur hoger in te stellen? Misschien ook even zonder externe temperatuursensor doen om die uit te sluiten. De interne sensor reageert vaak heel snel tov externe sensoren.whtniels schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:26:
Hoi,
Kijk even of de binnenunit/voeler in de tocht hangt, doorvoeren naar buiten moeten goed luchtdicht zijn als ze dat af purren wil er toch nog wel eens een gaatje zijn, eventueel dichtkitten de rest, net als bij een open raamrooster gaat niet altijd goed.whtniels schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:26:
Hoi,
Als de binnenunit toch nog doorramt dan de kamersetpoint verlagen.
(energiebespaarmodus kun je piekverbruik ook beperken).
Ik heb in totaal 8,7 hangen in het huis en verbruik zo'n 1300 a 1400kWh per jaar voor verwarmen van het hele huis. En dan stook ik beneden ook nog 24/7. Verbruik van soortgelijke units zegt dus weinig. Als ik met 19 graden binnen tevreden zou zijn beneden zou ik schat ik zo 20/30 % kunnen besparen. Hier is het dan weer 20/21 graden binnen.bora schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:00:
[...]
Ik heb ook een 3,5 en heb in een jaar tijd ongeveer 1850 kWh verbruikt
@aaaido Zelfs je totale gasverbruik voor verwarming zegt vaak niets want toen men verwarmde met gas werd er bij vele ook boven verwarmd wellicht, in de badkamer, toilet, hal enz. Vaak accepteert men als men gaat verwarmen met L/L in de woonkamer dat dat allemaal niet meer wordt verwarmd of pakt voor de badkamer een IR paneel of los kacheltje.
:strip_exif()/f/image/XreT3Y3Yj9auWS5XGXl57qab.jpg?f=fotoalbum_large)
18,5 al teruggezet naar 17,5 maar er blijft maar warme lucht de kamer ingeblazen worden. Wat doe ik niet goed?
[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 06-11-2024 14:11 ]
Daikin? Hier is overschoot ook groter naarmate het buiten warmer is. Setpoint gewoon naar beneden zetten. Regeling blijft aanpielen helaas. En die overshoot aanpassing kom je helaas weer mee in de problemen dan als het buiten echt koud wordt. Ik ben gestopt met daarmee experimenteren.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
Ik snap er niks meer van.. ik heb m'n airco's vanochtend ingesteld op 18,5 graden maar de overshoot is gigantisch.. en het blijft maar doordraaien. SU7 offset ook geprobeerd maar ik snap dat denk ik niet. Nu ingesteld op stand 3.
[Afbeelding]
18,5 al teruggezet naar 17,5 maar er blijft maar warme lucht de kamer ingeblazen worden. Wat doe ik niet goed?
Hier in de woonkamer op 18 is 21, 3 graden. Net op 17 gezet.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 14:15 ]
Daikin inderdaad. Maar waar moet ik het setpoint dan op zetten, 15 ofzo om het 19/20 graden te laten zijn? Belachelijk toch?MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:12:
[...]
Daikin? Hier is overschoot ook groter naarmate het buiten warmer is. Setpoint gewoon naar beneden zetten. Regeling blijft aanpielen helaas.
En wat doet die SU7 offset nou precies?
Ik vermoed dat de regeling van die Daikin ook laat meewegen wat de buitentemperatuur meet en daar een of ander slimme (lees domme) berekening op los laat in relatie tot de compressor. Ik heb het na 4 jaar opgegeven er tegen te vechten. Het pruttelt hier op laagste niveau en net als bij jou wordt het te warm. 21 en nog zoveel graden vind ik in de middag veel te warm. Val ik in slaap.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:15:
[...]
Daikin inderdaad. Maar waar moet ik het setpoint dan op zetten, 15 ofzo om het 19/20 graden te laten zijn? Belachelijk toch?
En wat doet die SU7 offset nou precies?

En in de slaapkamer is het nog gekker. Kleinere ruimtes.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 14:19 ]
Kan je jouw binnendelen ook voorzien van een Madoka? Daarin zit een thermostaat en via de Madoka Assistant kan je dan de temperatuur-regeling baseren op zowel de sensor in je binnendeel en de sensor van de Madoka.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
Ik snap er niks meer van.. ik heb m'n airco's vanochtend ingesteld op 18,5 graden maar de overshoot is gigantisch.. en het blijft maar doordraaien. SU7 offset ook geprobeerd maar ik snap dat denk ik niet. Nu ingesteld op stand 3.
[Afbeelding]
Koude tocht over de sensor, je binnenunit denkt dat het kouder is.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
[Afbeelding]
Gewoon setpoint nog verder verlagen naar 16 graden bijvoorbeeld, je zolder unit ook verlagen.
Net zo lang doorgaan met kleine stapjes verlagen totdat de unit wel terug gaat in vermogen.
En laat ze gewoon op auto fanstand staan.
Met SU7 kun je tot -2c / +2c corrigeren maar eerst is belangrijk om erachter te komen dat de unit stabiel loopt ofwel door blijven gaan met verlagen van de setpoint.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2024 14:33 ]
Inderdaad maar teruggezet naar 16 en dan stopt ie.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:30:
[...]
Koude tocht over de sensor, je binnenunit denkt dat het kouder is.
Gewoon setpoint nog verder verlagen naar 16 graden bijvoorbeeld, je zolder unit ook verlagen.
Net zo lang doorgaan met kleine stapjes verlagen totdat de unit wel terug gaat in vermogen.
En laat ze gewoon op auto fanstand staan.
Met SU7 kun je tot -2c / +2c corrigeren maar eerst is belangrijk om erachter te komen dat de unit stabiel loopt ofwel door blijven gaan met verlagen van de setpoint.
Wat is nou handig om die SU7 op te zetten?
Gewoon op standaard weer zetten want als het kouder wordt klopt je regeling weer niet. Je weet vanzelf welk setpoint je moet gebruiken. Tis niet anders.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:05:
[...]
Inderdaad maar teruggezet naar 16 en dan stopt ie.
Woonkamer hier nu 17 graden en begint net weer te blazen en het is 20,4 graden binnen. Tja....
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 15:08 ]
ik heb helaas geen antwoord op je vraag, afwijkingen oplossen blijft een lastig punt. Los daarvan: Mag ik vragen welke unit je hebt die de luchtvochtigheid zo fijn weergeeft? Mijn perfera's doen dat niet ....B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
[Afbeelding]
Dat zijn twee FVXM25A vloerunits.Yellos schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]
ik heb helaas geen antwoord op je vraag, afwijkingen oplossen blijft een lastig punt. Los daarvan: Mag ik vragen welke unit je hebt die de luchtvochtigheid zo fijn weergeeft? Mijn perfera's doen dat niet ....
Ik zou eerst uitzoeken waarom het verschil zo gigantisch groot is, afwijking meer dan 2c hoort niet dan is er een externe zaak dat de voeler beïnvloed.B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:05:
[...]
Inderdaad maar teruggezet naar 16 en dan stopt ie.
Vermoedelijk koude buitenlucht dat precies langs de voeler blaast, of hangt de binnenunit aan een ongeisoleerde buitenmuur? of naast glas mischien?
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2024 16:11 ]
Nee hoor. Hier ook. En geen koude luchtstroming niets. Ligt er ook nog aan hoe je de klep zet. Naarmate het buiten kouder wordt klopt het setpoint weer beter. Zet ik hem vanavond bij 5 graden buiten op 20 wordt het 21. Doe ik dat nu wordt het 23 of zo. Is gewoon een waardeloze regeling.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:09:
[...]
Ik zou eerst uitzoeken waarom het verschil zo gigantisch groot is, afwijking meer dan 2c hoort niet dan is er een externe zaak dat de voeler beïnvloed.
Vermoedelijk koude buitenlucht dat precies langs de voeler blaast, of hangt de binnenunit aan een ongeisoleerde buitenmuur? of naast glas mischien?
Zo groot is de afwijking nooit geweest hier maar hier hangt de binnenunit ook niet aan of dichtbij een buitenmuur.MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:15:
[...]
Nee hoor. Hier ook. En geen koude luchtstroming niets. Ligt er ook nog aan hoe je de klep zet. Naarmate het buiten kouder wordt klopt het setpoint weer beter. Zet ik hem vanavond bij 5 graden buiten op 20 wordt het 21. Doe ik dat nu wordt het 23 of zo. Is gewoon een waardeloze regeling.
Dus....waardeloze regeling toch? Als dat al wat uitmaakt. Kloppen doet het nooit in ieder geval.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:29:
[...]
Zo groot is de afwijking nooit geweest hier maar hier hangt de binnenunit ook niet aan of dichtbij een buitenmuur.
Vreemde is koelen klopt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 16:50 ]
Ik denk zelf dat hij ook te groot is. Van 17 naar 19.5 bij 2 graden buiten in 10 a 15 minuten. En om dan te temperatuur bij te houden blaast hij iedere keer als de temperatuur gezakt is weer 1 a 2 minuten. Heel vervelend.Ersus schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:34:
[...]
Zelf installeer ik geen ME.
Zou het kunnen zijn dat de 5kw dan toch te groot is omdat ie snel de kamer opwarmt?
De buitenunit toert op om de wisselaar van de 5kw warm (condensatie / op druk) te krijgen en als dat is gelukt gaat de FAN binnen blazen en voordat de buiteneenheid de tijd krijgt dat proces te stabiliseren als het ware is de temperatuur in de woonkamer al bereikt.
Hoeveel tijd zit er tussen aanzetten en de bereikte temperatuur?
Kan ik morgen nog is proberen, volgens mij heb ik dat tijden geleden ook geprobeerd.TereZz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:50:
[...]
En als je m meer tijd geeft door de temperatuur hoger in te stellen? Misschien ook even zonder externe temperatuursensor doen om die uit te sluiten. De interne sensor reageert vaak heel snel tov externe sensoren.
Ik kan de externe sensor er af halen, misschien de batterij uit de sensor werkt ook?
Toen ik de externe sensor had besteld en de kappen eraf haalde kwam ik erachter dat t gat slecht dicht was gemaakt/niet. Er kwam dus direct tocht van buiten op de sensor .... Heel slecht.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:04:
[...]
Kijk even of de binnenunit/voeler in de tocht hangt, doorvoeren naar buiten moeten goed luchtdicht zijn als ze dat af purren wil er toch nog wel eens een gaatje zijn, eventueel dichtkitten de rest, net als bij een open raamrooster gaat niet altijd goed.
Als de binnenunit toch nog doorramt dan de kamersetpoint verlagen.
(energiebespaarmodus kun je piekverbruik ook beperken).
Ik heb nooit weer getest zonder de externe sensor met de beneden unit. Op de overloop hangt op een interne muur en heeft geen doorgang naar buiten.
De ap50 ramt ook door bij setpoint 17, verwarmen naar 18.5...volledig uit gaan, temperatuur laten zakken naar 17.8 en dan weer volle bak aan.
Heeft mitsubishi electric een energie bespaar modus? Ik heb hier niks over gelezen.
Wat ik wel geprobeerd heb is dit: (en dan onderste gedeelte)
:strip_exif()/f/image/CANjIEWja8bNMR7icdKX8Jp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken of hij dan de buitenunit limiteerd. Maar ik zie geen verschil in piekvermogen, nog steeds 4kw... Het maakt ook gewoon veel lawaai buiten.
Ja dat is logisch.MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:48:
[...]
Dus....waardeloze regeling toch? Als dat al wat uitmaakt. Kloppen doet het nooit in ieder geval.
Vreemde is koelen klopt wel.
wandunit,s zijn nooit ontworpen voor hoofdverwarming.
Net als vloer units niet hoofdzakelijk gebruikt als koeling.
Ik hang radiatoren ook niet aan het plafond.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2024 19:09 ]
Ik hang zelf wel eens aan het plafond. Daar hoor ik ook niet.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:08:
[...]
Ja dat is logisch.
Goed punt, persoonlijk verwarm ik zelf al met een airco enkel beneden. Boven is wat mij betreft niet nodig. Heb wel een warmtepaneel op de zolderkamer maar die verbruikt best veel. Wat mij betreft kan dat prima enkel woonkamer verwarmen. Maar idd zal per persoon verschillen.MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:05:
[...]
Ik heb in totaal 8,7 hangen in het huis en verbruik zo'n 1300 a 1400kWh per jaar voor verwarmen van het hele huis. En dan stook ik beneden ook nog 24/7. Verbruik van soortgelijke units zegt dus weinig. Als ik met 19 graden binnen tevreden zou zijn beneden zou ik schat ik zo 20/30 % kunnen besparen. Hier is het dan weer 20/21 graden binnen.
@aaaido Zelfs je totale gasverbruik voor verwarming zegt vaak niets want toen men verwarmde met gas werd er bij vele ook boven verwarmd wellicht, in de badkamer, toilet, hal enz. Vaak accepteert men als men gaat verwarmen met L/L in de woonkamer dat dat allemaal niet meer wordt verwarmd of pakt voor de badkamer een IR paneel of los kacheltje.
Voornamelijk is het euvel bij verwarmen dat de wissellaar warm wordt en warmte afstraalt naar de temperatuursensor die bovenin bijna boven op de wissellaar zit. Bij koelen dus niet erg maar bij verwarmen zorgt dit voor afwijking.mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:08:
[...]
Ja dat is logisch.
De binneneenheid laat de FAN heel rustig draaien om die afstraling te 'verhinderen' en een bij benadering juiste binnentemperatuur te meten.
Als je een multi hebt dan kan dat weer niet omdat het bleeden dan zou zorgen dat de andere binneneenheid (als die aan zou staan op laag temperatuur) juist telkens als het ware zou 'verwarmen' als de FAN lichtjes aanloopt. Zet ik dus die tweede ook aan dan gaat de FAN maar af en toe draaien om te kunnen meten wat de ruimte temperatuur is.
In mijn geval is dat bleeden wel gewenst, er gaat uiteindelijk niets verloren. De andere binneneenheid staat uit maar geeft toch wat stralingswarmte en convectie af, al zij het minimaal.
Bij de Fujitsu binneneenheid heb ik deze luchttemperatuur NTC los gehaald en buiten de behuizing gebracht en iets meer massa gegeven zodat deze iets meer delta krijgt: trager reageert zodat het gependel iets minder is maar als effect heeft dat een iets ruimere delta T tussen aan en uit. Het verblijf is zo goed geïsoleerd dat de laagste stand met zo ca 325 watt (elektrisch) nog teveel is en er gaat ook al energie naar de binneneenheid in de ruimte ernaast (bleeding).
Ik heb eens een potmeter aangesloten ipv de NTC, het afregelen daarvan werkte goed tot het buiten kouder begon te worden, dan regelt de sturing net weer iets anders en moest ik de weerstand weer aanpassen.
Lastig, dus snel weer de NTC eraan gehangen met die extra massa in de vorm van een slangetje dat erover is geschoven.
De ingestelde waarde op de afstandsbediening en de meetwaarde die de sturing gebruikt zat 1.5c verschil tussen. Dus 17c op afstandsbediening was voor de sturing 18.5c ongeveer. Maar deze waarde is dan schijnbaar ook weer verschillend aan de hand van de buitentemperatuur. Dit soort zaken zijn vooral de grootste verschillen tussen de A en B, C .... merken.
Het ene merk steekt meer energie in het algoritme waarmee de componenten worden aangestuurd dan het andere merk.
Ik heb eens voor bekende een Auratsu in bedrijf gesteld, nou die koelde zo ontzettend laag in temperatuur dat je de slaapkamer als ijskast kon omtoveren met het ijs op de wisselaar. Maar de gebruiker reageerde meteen: Wauw wat heb ik een goed apparaat gekocht... Ik heb met de ogen gedraaid, een kuch en succes ermee gewenst. De messing koppelingen waren ook zo zacht dat je de koppelingen zo zou doordraaien en dan hebben we het nog niet over het geluid dat het apparaat buiten produceert.
Dan zou hij bij verwarmen juist niet te warm moeten worden maar juist te vroeg afslaan. Het is bij Daikin in ieder geval dat hij gewoon veel te ver doorschiet. Als een thermostaat van een HR Ketel dat zou doen gooide we dat ding allemaal in de vuilnisbak. Dan gillen we al over hysterese van een 0,5 of 1 graad. 2 graden of meer gaat natuurlijk helemaal nergens meer over.
Maar ja. Daikin is dan ook een extreem goedkoop C-merk. logisch dat ze daar geen energie in steken. Dus we mogen niet klagen.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 20:39 ]
Daar heb je gelijk in.MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:33:
@Ersus Je schrijft: Voornamelijk is het euvel bij verwarmen dat de wissellaar warm wordt en warmte afstraalt naar de temperatuursensor die bovenin bijna boven op de wissellaar zit. Bij koelen dus niet erg maar bij verwarmen zorgt dit voor afwijking.
Dan zou hij bij verwarmen juist niet te warm moeten worden maar juist te vroeg afslaan. Het is bij Daikin in ieder geval dat hij gewoon veel te ver doorschiet. Als een thermostaat van een HR Ketel dat zou doen gooide we dat ding allemaal in de vuilnisbak. Dan gillen we al over hysterese van een 0,5 of 1 graad. 2 graden of meer gaat natuurlijk helemaal nergens meer over.
Het systeem moet wel compenseren naar boven of naar onder maar zoveel is niet fijn.
Staat de FAN op auto of op een vaste stand ingesteld? Of idd als er tocht langs de NTC kan komen.
Is het een multi of single en waar komt de eenheid vandaan, Italië of Spanje?
Kan HA iets storends doen op de achtergrond in het communicatie proces?
Zelf mocht ik bij mijn installaties daar nog geen klachten over krijgen dan alleen dat ze telkens juist hoger moeten instellen via de afstandsbediening om op een meter vanaf de vloer de temperatuur te bereiken in de ruimte. Maar zover ik weet is er geen enkele klant die iets met HA heeft gedaan.
En dan zijn dit veelal 2MXM68 tot 5MXM90 modellen, soms met maximale leidinglengte en van FTXM20 tot FTXM71. Trouwens over de FVXM zijn de klanten ook ontzettend tevreden, prachtig apparaat. Mits goed geplaatst een echte aanrader. Wordt meestal gekozen door de 'oudere' klanten, is ook wel prijzig.
Dat er afwijkingen zijn met luchtverwarming in algemeen is wel bekend, je hebt de massa niet die nog als naverwarming dient, snel warm is snel koud zonder de massa. Voor een airco ook best een uitdaging om dat goed te managen.
Input ontwerp/offerte L/L warmtepomp als hoofdverwarming
Mochten jullie input kunnen/willen geven, zou dat geweldig zijn
"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"
Thanks nog hiervoor. Ik had hier niet bij stilgestaan terwijl ik wel een bepaald type CV ketel heb gekocht omdat ie heel ver terug kon moduleren (vanwege vloerverwarming).MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Ik zou even lezen in dit topic. Allereerst is LG Multi niet best met verwarmen (zoek even op oil return) en verder heeft een multi 5 split waarschijnlijk een fors minimum vermogen (zie specs) wat resulteert in een pendelfestijn.
Deze installateur komt over als heel kundig en ervaren, maar ik heb nu 3 mensen in de straat die hell hebben met hun airco/warmtepomp omdat er verkeerd advies/installatie is gedaan. Eerder deze week deze beste man zijn electra knutselwerk opgeruimd voor een van de buren.
Maar even het topic doorlezen dit weekend en dan verder kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 07-11-2024 09:23 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hoe is het regelgedrag van deze 2 merken/units. Ben erg benieuwd of er verschil is in het terug moduleren naar een laag vermogen. Tot welk vermogen/verbruik kunnen deze units terug moduleren en op een laag pitje blijven werken zonder te pendelen.
Heeft de Daikin met zijn intelligente temperatuursensor een voordeel op de MHI om een stabiele temperatuur te bieden. Volgens de datasheets kan de MHI juist ver terug moduleren. Daikin geeft geen minimale waarde aan. Hoop ervaringen te horen die mij kunnen helpen. Alvast dank!
Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C
Je vergelijkt aardig appels en peren. Kijk eens naar de datasheets. Daar staan zeker wel de minimale en maximale vermogens in. Kijk dan bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van -10 graden Celsius.joep meloen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:51:
Voor onze 2020 woning overwegen wij een geschikte airco aan te schaffen met de nadruk op het verwarmen van de woonkamer van 140 m3. Daarvoor willen we een keuze maken tussen de MHI SRK-50 ZSX en de Daikin Stylish 4.2 kW.
Hoe is het regelgedrag van deze 2 merken/units. Ben erg benieuwd of er verschil is in het terug moduleren naar een laag vermogen. Tot welk vermogen/verbruik kunnen deze units terug moduleren en op een laag pitje blijven werken zonder te pendelen.
Heeft de Daikin met zijn intelligente temperatuursensor een voordeel op de MHI om een stabiele temperatuur te bieden. Volgens de datasheets kan de MHI juist ver terug moduleren. Daikin geeft geen minimale waarde aan. Hoop ervaringen te horen die mij kunnen helpen. Alvast dank!
Minimaal verbruik hier met een Daikin 4,2 100Wh. Pendelen zelden tot nooit.joep meloen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:51:
Voor onze 2020 woning overwegen wij een geschikte airco aan te schaffen met de nadruk op het verwarmen van de woonkamer van 140 m3. Daarvoor willen we een keuze maken tussen de MHI SRK-50 ZSX en de Daikin Stylish 4.2 kW.
En doe aub even wat terugleeswerk want als je niet hebt gelezen waar we het net over hadden mbt setpoint en regelingen wat hier net boven staat heb je echt geen moeite gedaan. Weinig intelligents aan helaas.
FTFYMotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:14:
[...]
Minimaal verbruik hier met een Daikin 4,2 100Wh. Pendelen zelden tot nooit.
En doe aub even wat terugleeswerk want als je niet hebt gelezen waar we het net over hadden mbt setpoint en regelingen wat hier net boven staat heb je echt geen moeite gedaan. Weinig intelligents aan helaas.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heb juist wel heel veel terug gelezen. Heb ook de L/L # 1 grotendeels gelezen. Graag niet zo snel oordelen over niet gelezen en weinig intelligents! Ben blij met jouw inbreng! Dacht dat Daikin juist de betere regeling heeft. Door jouw ervaringen ben ik daar sterk aan gaan twijfelen en daarom mijn vraag naar meer ervaringen.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:14:
[...]
Minimaal verbruik hier met een Daikin 4,2 100Wh. Pendelen zelden tot nooit.
Ik denk dat het, afhankelijk van installatie en situatie in de woning kan, maar het hoeft niet.
Toen ik een uur geleden hier de airco aangezet heb (doel temperatuur 19 graden) was het in de woonkamer 17,1 graden. Buitentemperatuur 7 graden.
Nu is het hier 18,9 graden in de kamer en de buitentemperatuur is nog hetzelfde.
Ons verbruik voor dit uur was 600Wh (100Wh voor stand by afgelopen nacht) en de unit draaide uiteindelijk stabiel 300W. Onze fan staat op auto en heeft zeker even wat harder geblazen maar niet op de hoogste stand. Inmiddels de 2e unit er bij aangezet waar de temperatuur van 16,5 graden naar 18 graden moet. De unit verbruikt daarvoor nu tussen de 410W en 480W.
Een gedeelte hiervan komt rechtstreeks van onze zonnepanelen en zien we dus niet terug op de rekening. Later op de dag waarschijnlijk een groter gedeelte of alles.
Voor veel mensen zal dit onprettig zijn qua comfort (wisselende temperatuur), maar ad hoc kan voor de juiste persoon en met de juiste installatie prima werken volgens mij.
:strip_exif()/f/image/dHYUry2cjydCCi9VovtMjBDw.jpg?f=fotoalbum_large)
De regeling is niet intelligent. Had het niet over jou.joep meloen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:24:
[...]
Heb juist wel heel veel terug gelezen. Heb ook de L/L # 1 grotendeels gelezen. Graag niet zo snel oordelen over niet gelezen en weinig intelligents! Ben blij met jouw inbreng! Dacht dat Daikin juist de betere regeling heeft. Door jouw ervaringen ben ik daar sterk aan gaan twijfelen en daarom mijn vraag naar meer ervaringen.
@Sjamo vertel ook even dat je een behoorlijk kleine woonkamer hebt. De meeste mensen hebben 40m2 of meer. Mijn slaapkamer is ook binnen no time warm. 60m2 woonkamer met hoeken en grote ramen is een ander verhaal.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 07-11-2024 10:45 ]
Ik ben niet degene die zegt dat ad hoc in elke situatie de beste keuze is of juist niet.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:39:
[...]
De regeling is niet intelligent. Had het niet over jou.
@Sjamo vertel ook even dat je een behoorlijk kleine woonkamer hebt. De meeste mensen hebben 40m2 of meer. Mijn slaapkamer is ook binnen no time warm. 60m2 woonkamer met hoeken en grote ramen is een ander verhaal.
Hoe groot mijn woonkamer is valt onder afhankelijk van de situatie die ik noemde.
Onze installatie wordt door een aantal mensen in dit topic afgedaan als veel te groot voor waar we het voor gebruiken. Je ziet nu dat het voor onze situatie precies goed is en erg goed werkt.
Dat is wat ik telkens weer zeg. Met airco is het niet dat 1 advies geldt voor elke situatie zoals sommige mensen graag willen denken. Het beste resultaat heb je als je de installatie goed afstemt op de combinatie van je woonsituatie en je voorkeuren/wensen op het gebied van koelen en/of verwarmen.
Hij is ook te groot. Maar dat was niet de vraag van vraagsteller. Adhoc tegen 24/7. Nb adhoc is nooit een probleem bij juiste configuratie. Ook hier niet. Maar die discussie ga ik niet meer aan.Sjamo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:51:
[...]
Ik ben niet degene die zegt dat ad hoc in elke situatie de beste keuze is of juist niet.
Hoe groot mijn woonkamer is valt onder afhankelijk van de situatie die ik noemde.
Onze installatie wordt door een aantal mensen in dit topic afgedaan als veel te groot voor waar we het voor gebruiken. Je ziet nu dat het voor onze situatie precies goed is en erg goed werkt.
Dat is wat ik telkens weer zeg. Met airco is het niet dat 1 advies geldt voor elke situatie zoals sommige mensen graag willen denken. Het beste resultaat heb je als je de installatie goed afstemt op de combinatie van je woonsituatie en je voorkeuren/wensen op het gebied van koelen en/of verwarmen.
Hier 75m2 woonkamer met open keuken, U vormig. Hoekhuis uit '86 met grote raamparty van 7m breed aan de achterzijde.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:39:
[...]
Koelt af tot zo'n 17,5 graad in de nacht. Na 2 uurtjes ac aan is het weer >20 graden. Nu stabiel op zo'n 500W (is nu 4 C in de Achterhoek). Werkt overigens niet meer bij temp rond 0 C en lager ivm te veel defrosts bij opstoken. Dus dan naar 24/7 met 1 graad nachtverlaging.
Waarom denken mensen altijd bij ad-hoc verwarmen dat het stampend moet gaan...Sjamo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:28:
Vwb afschrikwekkende verhalen over ad hoc verwarmen met airco, energie slurpen, stampende buitenunits die overmatig slijten door het slechte gebruik en van de bank gewapperd worden door de luchtstroom...
Ik denk dat het, afhankelijk van installatie en situatie in de woning kan, maar het hoeft niet.
Toen ik een uur geleden hier de airco aangezet heb (doel temperatuur 19 graden) was het in de woonkamer 17,1 graden. Buitentemperatuur 7 graden.
Nu is het hier 18,9 graden in de kamer en de buitentemperatuur is nog hetzelfde.
Ons verbruik voor dit uur was 600Wh (100Wh voor stand by afgelopen nacht) en de unit draaide uiteindelijk stabiel 300W. Onze fan staat op auto en heeft zeker even wat harder geblazen maar niet op de hoogste stand. Inmiddels de 2e unit er bij aangezet waar de temperatuur van 16,5 graden naar 18 graden moet. De unit verbruikt daarvoor nu tussen de 410W en 480W.
Een gedeelte hiervan komt rechtstreeks van onze zonnepanelen en zien we dus niet terug op de rekening. Later op de dag waarschijnlijk een groter gedeelte of alles.
Voor veel mensen zal dit onprettig zijn qua comfort (wisselende temperatuur), maar ad hoc kan voor de juiste persoon en met de juiste installatie prima werken volgens mij.
[Afbeelding]
Ik verwarmde ook altijd ad-hoc maar liet de airco nooit boven 60% draaien, naarmate het kouder werd begin je gewoon eerder met opverwarmen via programmering.
Gewoon stroombeperk op 60% dan komt de compressor daar nooit boven, lukt het niet dan ben je te laat begonnen met opwarmen.
Zelfde strategie doe ik nu met de L/W WP en dan op 50% max vermogen.
(Ja hier duurde het wel eens 3-4u met opwarmen).
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2024 12:06 ]
Maar lees nu dat het bij sommige 2 uur duurt dus dan snap ik het wel...
Hier een 3.5kw MHI hangen in een redelijk geïsoleerd jaren 70 huis waar hij de beneden verdieping van pakweg 50m2 moet opwarmen.
En hier duurt het met een buitentemperatuur van een graad of 4 een kwartier om de benedenverdieping weer warm te krijgen.
En met deze buitentemperturen gaat hij net niet meer pendelen, dus verbruikt nu een 250W terwijl er op deze grijze dag nog 400w van het dak komt.
/f/image/kFuBBi2551O7BF7hPCGLcKeM.png?f=fotoalbum_large)
Terugkoppeling gaat via een Tado die redelijk traag z'n temperatuur doorgeeft...
Volgens mij kan niet iedereen dit met zijn opstelling. Ik kan dit niet vinden bij mitsubishi electric. Wel om de buitenunit's geluid te reduceren via een jumper op het pc board, wat er voor kan zorgen dat hij minder koeling/verwarming geeft. Heb deze jumper omgezet maar zie 0 verschil.mr_evil08 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:45:
[...]
Waarom denken mensen altijd bij ad-hoc verwarmen dat het stampend moet gaan...
Ik verwarmde ook altijd ad-hoc maar liet de airco nooit boven 60% draaien, naarmate het kouder werd begin je gewoon eerder met opverwarmen via programmering.
Gewoon stroombeperk op 60% dan komt de compressor daar nooit boven, lukt het niet dan ben je te laat begonnen met opwarmen.
Zelfde strategie doe ik nu met de L/W WP en dan op 50% max vermogen.
(Ja hier duurde het wel eens 3-4u met opwarmen).
Weet jij of dit mogelijk is bij ME?
Heb jij de ZS of de ZSX versie?Tinusvolkel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:57:
Ik vond het laatst al raar dat er zoveel discussie was tussen continu en adhoc verwarmen.
Maar lees nu dat het bij sommige 2 uur duurt dus dan snap ik het wel...
Hier een 3.5kw MHI hangen in een redelijk geïsoleerd jaren 70 huis waar hij de beneden verdieping van pakweg 50m2 moet opwarmen.
En hier duurt het met een buitentemperatuur van een graad of 4 een kwartier om de benedenverdieping weer warm te krijgen.
En met deze buitentemperturen gaat hij net niet meer pendelen, dus verbruikt nu een 250W terwijl er op deze grijze dag nog 400w van het dak komt.
[Afbeelding]
Terugkoppeling gaat via een Tado die redelijk traag z'n temperatuur doorgeeft...
Wij hebben de ME MSZ-LN versie. 6kw. Maar die regelt gewoon mooi laag af en blijft zo de hele dag doorsukkelen. We hebben de externe sensor van Led maniak en dat werkt best goed. Fan staat op automatisch en wij verwarmen wel 24/7. Nacht 1 graad lager. Buitenunit is nauwelijks hoorbaar omdat hij nooit hard moet werken.Binnen wel iets meer maar dat komt omdat de unit best groot is. Bij jou moet het wel een instelling zijn. Ik zou niet gaan klooien om iets op de pc board aan te passen. Heb je de externe temperatuursensor op een andere plek geprobeerd?whtniels schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:09:
[...]
Volgens mij kan niet iedereen dit met zijn opstelling. Ik kan dit niet vinden bij mitsubishi electric. Wel om de buitenunit's geluid te reduceren via een jumper op het pc board, wat er voor kan zorgen dat hij minder koeling/verwarming geeft. Heb deze jumper omgezet maar zie 0 verschil.
Weet jij of dit mogelijk is bij ME?
Wat voor instelling zou het kunnen zijn? Ik heb de externe sensor er vannochtend afgehaald om te testen. Die heb ik voorheen op verschillende plekken geprobeerd. Uiteindelijke plek was waar vroeger de thermostaat hing. Dit werkte oke, maar ik heb nooit gehad dat hij mooi rustig doorprutteld. Met dit weer minimaal 1.8kw aan en uit.FenF schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:30:
[...]
Wij hebben de ME MSZ-LN versie. 6kw. Maar die regelt gewoon mooi laag af en blijft zo de hele dag doorsukkelen. We hebben de externe sensor van Led maniak en dat werkt best goed. Fan staat op automatisch en wij verwarmen wel 24/7. Nacht 1 graad lager. Buitenunit is nauwelijks hoorbaar omdat hij nooit hard moet werken.Binnen wel iets meer maar dat komt omdat de unit best groot is. Bij jou moet het wel een instelling zijn. Ik zou niet gaan klooien om iets op de pc board aan te passen. Heb je de externe temperatuursensor op een andere plek geprobeerd?
Jumper zet ik morgenvroeg weer terug, ik ben nu aan het werk.
:strip_exif()/f/image/5NKKE9WTdKZJPM82sNKcChBw.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3.5kw staat snachts ook aan. Die loopt wel rustig door en dan hoor je de buitenunit ook niet. Om 9u de 5kw erbij aan, 17 naar 20 graad. Gehaald in +/- 40minuten.
Samen.... Dan hoor ik de buitenunit die 10m in de tuin staat nog binnen met gesloten ramen.
Ja de lucht is warm. Maar als het kouder wordt en het koelt naar 15 graden af in je huiskamer en dat een paar dagen achter elkaar dan is je vloer, muren meubels ook 15 graden. Ik ervaar dat niet als prettig als de lucht 22 graden is en de rest nog 15 graden.Tinusvolkel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:57:
Daarom schakel ik als het buiten < 7 graden is over op 24/7 verwarmen. Maar dan zal per huis / persoon verschillen wat het kantelpunt is.
Zie jij overmatig borrelen als teken voor teveel of te weinig koelmiddel?Ersus schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:53:
[...]
Kortste leiding is altijd per aangesloten binneneenheid.
De buiteneenheid heeft een voorraadvat, dat direct tegen de compressor is gemonteerd zodat die warmte van de compressor voor volledige verdamping zorgt van het koudemiddel dat terugkomt via de zuigleiding.
Een compressor kan damp comprimeren maar geen vloeistof, dan gaat de compressor kapot.
Maar als het voorraadvaatje te vol is door een te korte leiding kan je door de stroomsnelheid toch nog druppeltjes in de compressor krijgen. Daarom dat de koudemiddelvulling van systemen afgestemd wordt op de leidinglengte. Langere leiding draagt bij aan de tijd die het koudemiddel krijgt om te verdampen voordat het bij de compressor terug komt.
Ik heb eens een systeem gevuld en had niet in de gaten dat mijn weegschaal een afwijking had, ondanks eenmaal per jaar gekeurd en gekalibreerd, was het toch niet goed. Resultaat was dat het systeem teveel vulling had, na ongeveer een jaar maakte de compressor veel meer geluid. De buiteneenheid heb ik op eigen kosten vervangen, tenslotte een door mij gemaakte fout met mijn eigen installatie.
De minimale lengte wordt door de fabrikant in de installatiehandleiding aangegeven.
Te korte leiding vanaf de buiteneenheid naar de binneneenheid geeft ofwel problemen voor de compressor maar ook geluidsoverdracht in de vorm van stroming en vibratie. Dat geluid komt dan via de leiding naar je huis binnen.
Stroomgeluiden zijn vaak hoorbaar, daar kun je meestal niets aan doen. Bij R32 is dat meer het geval dan met R410. De hoeveelheid koudemiddel in de systemen is met R32 iets minder geworden en dan hoor je dat borrelen meer, dat borrelen is een natuurkundig proces waar je niets aan kunt veranderen.
Zie het als rijden met E-auto, geen motorgeluid maar ALTIJD contact geluid via banden en rijwind, je kunt er niets aan veranderen. Bij zonnepaneel omvormers komt ook vaak geluid voor, voor de een storend en voor de ander niet. Net zoals de uitblaas bij de binneneenheid, ik heb ook al klanten gehad die in de winter op de laagste FAN stand de woning niet warm kregen. Dan wordt geklaagd en als je op locatie komt dan blijkt wel waarom. Mijn Sessy heeft luide ventilatoren maar daarom hangt die ook niet naast mijn bed. Mijn warmtepompboiler heb ik als split model gekozen omdat ik geen geluid binnen wil maar vooral niet dat deze de warmte van binnen gebruikt, en deze is sneller opgewarmd ook nog.
Zo is er altijd wel iets! Dus positie en capaciteit is heel persoonlijk maar ook de leidingwegen en daar moet je de tijd voor nemen bij offerte gesprekken om iets van inschatting te kunnen maken hoe het systeem gebruikt gaat worden en wie die gebruiker is. Een gaatje boren en iets ophangen kan iedereen wel maar daarmee kan je niet je eigen woning nemen die het ideale voor iedereen vertegenwoordigd.
Soms geeft een installatie gewoonweg iets meer geluid dan een andere installatie.
Mijn vrouw was vroeger ook stiller dan nu, toch zeur ik niet ;-)
Ik heb zelf de 2mxm68a met een emura 5kw unit in de woonkamer en er komt nog een 2,5kw unit bij in de slaapkamer zodra deze afgebouwd is.
echter bij het verwarmen van de woonkamer heb ik constant pieken van 1,5kwh terwijl mijn mhi boven 3 slaapkamers verwarmt (24/7) met een verbruik van onder de 250.
ik zie eigenlijk op geen enkel moment dat hij op laag vermogen gaat blazen.. hij ramt er met 1,5kwh aan warmte in, schakelt uit om vervolgens dit te herhalen..
de stand is verwarmen, fan is auto, horizontaal en verticaal op draaien.
Econo staat aan en vraagbesturing staat op auto.
is er wellicht iets wat ik kan doen of bekijken om te zien waarom hij niet op laag vermogen gaat blazen..
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Volgens de datasheet kan die 3F68VF3 slechts terugmoduleren naar 2,6 kW. Dat is ook de reden dat ik voor mijn triple split Daikin gekozen heb i.t.t. de single in de woonkamer. Misschien dat dit meespeelt in het vervelende regelgedrag?whtniels schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:49:
[...]
Wat voor instelling zou het kunnen zijn? Ik heb de externe sensor er vannochtend afgehaald om te testen. Die heb ik voorheen op verschillende plekken geprobeerd. Uiteindelijke plek was waar vroeger de thermostaat hing. Dit werkte oke, maar ik heb nooit gehad dat hij mooi rustig doorprutteld. Met dit weer minimaal 1.8kw aan en uit.
Jumper zet ik morgenvroeg weer terug, ik ben nu aan het werk.
[Afbeelding]
De 3.5kw staat snachts ook aan. Die loopt wel rustig door en dan hoor je de buitenunit ook niet. Om 9u de 5kw erbij aan, 17 naar 20 graad. Gehaald in +/- 40minuten.
Samen.... Dan hoor ik de buitenunit die 10m in de tuin staat nog binnen met gesloten ramen.
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS
Lijkt mij wel interessant om te zien wat de actuele Cop is.
[ Voor 11% gewijzigd door hydex op 07-11-2024 16:03 ]
Naar mijn weten kan je de COP niet weten helaas. Daarvoor moet je weten hoeveel warmte de ruimte in gaat en dat weet je niet.hydex schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:02:
Weet iemand hoe je de actuele COP kunt terugzien bij een MHI. Ik zie wel Ampere en volt. Maar niet de input / output ratio.
Kan me voorstellen om het goed te meten je de lucht ingang en uitgang temperatuur moet meten van de binnenunit en hoeveel lucht er door de unit heen gaat. De luchtvochtigheid zal ook zeker invloed hebben hierop.hydex schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:02:
Weet iemand hoe je de actuele COP kunt terugzien bij een MHI. Ik zie wel Ampere en volt. Maar niet de input / output ratio.
Als je huis goed is geïsoleerd zou misschien ook de inhoud van de ruimte kunnen gebruiken en hoeveel energie er nodig is om dit een graad te verwarmen en kijken hoeveel er daadwerkelijk aan stroom is verbruikt. De verliezen zitten hier dan ook bij dus de COP zal lager uitvallen. Er nauwkeurig zal het niet zijn maar wellicht wel voldoende om er een idee van te krijgen.
Tweakers oplossing: anemometer, meetlint en twee thermometers. Heb je geen anemometer of meetlint, gebruik dan de opgegeven luchtverplaatsing uit de specs.hydex schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:02:
Borrelen is een normaal verschijnsel en kan niet als diagnose voor te veel of te weinig koudemiddel worden gebruikt.TereZz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:13:
[...]
Zie jij overmatig borrelen als teken voor teveel of te weinig koelmiddel?
Niet bij alle installaties is dat borrelen opvallend te horen, hier hoor ik de Fujitsu multi in de eerste 2m borrelen en wordt minder naar mate het bij de binneneenheid komt. Bij de split warmtepomp boiler hoor ik hem buiten pruttelen en hoor en voel alleen stroming in de leiding bij de boiler.
Als ik systemen recupereer en weer afvul op het juiste gewicht is het borrelen er gewoon nog steeds.
Het borrelen binnen wordt vaak door geluid van de FAN dan niet meer echt gehoord.
Zelfs bij gelijke Modellen zowel bij Daikin als Fujitsu treedt het borrelen op, en bij andere gelijke modellen weer niet. Leiding lengte? Bochten? Iets andere software versie / algoritme.
Het is echt een bijwerking van het fysiek proces dat hoort bij het koudemiddel. De eenheid stuurt de hoeveelheid koudemiddel zelf aan, en dat aan de hand van de benodigde energie en de gemeten temperaturen binnen en buiten.
Niet normaal lijkt me niet toch?
Als het buiten vochtig is en hij staat mooi te draaien dan komt er heel koude lucht uit de buitenunit. Dan kan daar condens vormen en op de grond lekken.yesyesdush schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:35:
Is het normaal als je airco verwarmt dat er een grote plas water is?
Niet normaal lijkt me niet toch?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Tnx ik schrok me rot dacht me.buiten unit is lek maar is dus normaal. Maar het is wel een aardig plasje gewordenLED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
[...]
Als het buiten vochtig is en hij staat mooi te draaien dan komt er heel koude lucht uit de buitenunit. Dan kan daar condens vormen en op de grond lekken.
Er vormen druppeltjes op de buizen/radiator in de buitenunit en deze vallen op gegeven moment naar beneden de afvoer van de buitenunit door.yesyesdush schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:52:
Dacht altijd dat daarvoor de condens afvoer was maar niet dus.
Dus als die koelt gaat die via de condens afvoer?
En als die verwarmt gaat het via de buitenunit?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als je koelt heb je dit probleem niet toch?LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:55:
[...]
Er vormen druppeltjes op de buizen/radiator in de buitenunit en deze vallen op gegeven moment naar beneden de afvoer van de buitenunit door.
Dan gaat die via de condensslang Naar je goot?
Jep. En als het vriest buiten wordt dat allemaal ijs.yesyesdush schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:52:
Dacht altijd dat daarvoor de condens afvoer was maar niet dus.
Dus als die koelt gaat die via de condens afvoer?
En als die verwarmt gaat het via de buitenunit?
Hoop dat iemand er wat aan heeft. Volgens mij zijn er zat Qlima's verkocht namelijk door de bouwmarkten laatste jaren.
Staccato:
Allereerst gebruik (altijd) de follow me functie van de afstandsbediening van de Qlima, dat outperformed de ingebouwde binnentempsensor. Ook doen bij extra aansturing d.m.v. Sensibo want anders gaat de unit altijd te snel uit.
Verder heb ik de airco zelfs een keer zelf verplaatst dus weet dat (mits je het vlot en goed doet) zonder opnieuw te hoeven vullen de leidingen iig nog een keer kunt ontkoppelen en terug koppelen. #nietvoordummiesmaarvoortweakers . Het R32 koudemiddel kun je je druk om maken maar is écht veel minder schadelijk dan bijvoorbeeld r134a was en/of het gebruik van enige fossiele apparatuur zoals een auto of vliegtuig.
Sensibo heeft geen volledig sluitend afstandsbediening profiel maar weet dat Qlima vroeger Zibro heette. En onder dat merk vond ik iig het meest passende afstandsbedienings profiel: 'Inquisitive Zebra' . Beter kreeg ik het niet, ook (nog steeds) niet na uitvoerig contact met Sensibo klantenservice die echt wel ver bovengemiddeld support leveren. Meeste Sensibo functies werken ook goed met Homey. Dat is handig want een deel van de geavanceerdere functies zit achter paywalls en kan ik nu anderzins opvangen.
Tibber slimme verwarming heb ik ook nog geprobeerd en werkt in principe met Sensibo maar mijn set- temperatuur ligt zo laag en tegen minimum dat andere aansturing feitelijk niets kan betekenen voor me. (het afstandsbedieningsprofiel snoept ook weer een graad van de minimum Tset af (17gr i.p.v. 16gr) . Jammer dat Tibber geen offset kan hanteren om dit soort limiet problemen te verhelpen want het is wel degelijk 18á19grC bij mij in huis dus er valt wel wat te regelen . Bijvoorbeeld van verwarming naar fan-stand zetten bij hoge prijzen maar Tibber ook komt uitsluitend aan de temperatuur.
Zoals gezegd, hoop dat iemand er wat aan heeft; succes dit 'stook'seizoen!
Deze week zijn bij ons op de slaapkamers 3x Perfera vloermodellen geinstalleerd, en daar viel de overshoot me ook al op. Met temperatuur op 19 graden wordt het 23 graden. Ik ga het iets langer in de gaten houden, maar verbaasde me wel over de hoge temperatuur.Yellos schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]
ik heb helaas geen antwoord op je vraag, afwijkingen oplossen blijft een lastig punt. Los daarvan: Mag ik vragen welke unit je hebt die de luchtvochtigheid zo fijn weergeeft? Mijn perfera's doen dat niet ....
Wat me dan wel weer goed bevalt is het nauwelijks aanwezige geluid.
Klopt. Dan ontstaat condens bij de binnenunit.yesyesdush schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:01:
[...]
Als je koelt heb je dit probleem niet toch?
Dan gaat die via de condensslang Naar je goot?
Hier een 4mxm68 die eigenlijk ad-hoc gebruikt wordt (slaapkamers en speelkamer). Deze staat eigenlijk standaard ingesteld in de daikin app bij vraagsturing op 40%. Dat is al van in het begin zo ingesteld omdat de auto instelling naar mijn gevoel (zeker net na opstart) altijd maximaal (of toch 1.5-2.5kWh) begint te draaien. Dat is in de slaapkamers absoluut niet nodig en aangezien we in België meer moeten betalen als het piekverbruik hoger is nog duurder ook . Aan 500W zoals hij in de winter dan draait voor verwarming, worden (en blijven) de slaapkamers ook warm (ze staan enkel aan als één van de kinderen op hun kamer zitten te studeren).furian88 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:52:
ik lees hier meer mensen die een daikin 2mxm68 hebben.. ik ben wel benieuwd naar jullie stroomverbruik.
Ik heb zelf de 2mxm68a met een emura 5kw unit in de woonkamer en er komt nog een 2,5kw unit bij in de slaapkamer zodra deze afgebouwd is.
echter bij het verwarmen van de woonkamer heb ik constant pieken van 1,5kwh terwijl mijn mhi boven 3 slaapkamers verwarmt (24/7) met een verbruik van onder de 250.
ik zie eigenlijk op geen enkel moment dat hij op laag vermogen gaat blazen.. hij ramt er met 1,5kwh aan warmte in, schakelt uit om vervolgens dit te herhalen..
de stand is verwarmen, fan is auto, horizontaal en verticaal op draaien.
Econo staat aan en vraagbesturing staat op auto.
is er wellicht iets wat ik kan doen of bekijken om te zien waarom hij niet op laag vermogen gaat blazen..
[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 08-11-2024 11:04 ]
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic