Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over stroomverbruik van mijn Haier 5Kw binnen en buiten split unit.
Tijdens het verwarmen gebruikt deze ruim 2Kw, terwijl als ik naar COP kijk het verbruik eerder rond de 1Kw zou moeten liggen, hoe is het stroomverbruik bij jullie?

Vooral vannacht heeft hij een hoop stroom verbruikt, misschien omdat het redelijk koud was vannacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
whtniels schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:49:
[...]

Wat voor instelling zou het kunnen zijn? Ik heb de externe sensor er vannochtend afgehaald om te testen. Die heb ik voorheen op verschillende plekken geprobeerd. Uiteindelijke plek was waar vroeger de thermostaat hing. Dit werkte oke, maar ik heb nooit gehad dat hij mooi rustig doorprutteld. Met dit weer minimaal 1.8kw aan en uit.

Jumper zet ik morgenvroeg weer terug, ik ben nu aan het werk.

[Afbeelding]

De 3.5kw staat snachts ook aan. Die loopt wel rustig door en dan hoor je de buitenunit ook niet. Om 9u de 5kw erbij aan, 17 naar 20 graad. Gehaald in +/- 40minuten.

Samen.... Dan hoor ik de buitenunit die 10m in de tuin staat nog binnen met gesloten ramen.
Maar het lijkt wel alsof die dan paar uur vol loopt te blazen. Dan wordt het toch een sauna binnen? Ik heb niet naar minimum vermogen gekeken. Dus wat Omerta zegt kan dan wel kloppen. Maar ik kan me zo hoog mininum vermogen niet voorstellen. Dan wordt het inderdaad een aan/uit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
.Erik. schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:20:
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over stroomverbruik van mijn Haier 5Kw binnen en buiten split unit.
Tijdens het verwarmen gebruikt deze ruim 2Kw, terwijl als ik naar COP kijk het verbruik eerder rond de 1Kw zou moeten liggen, hoe is het stroomverbruik bij jullie?

Vooral vannacht heeft hij een hoop stroom verbruikt, misschien omdat het redelijk koud was vannacht?
Ik heb een GREE 5kW onder en een GREE 3.5kW boven op de overloop, onder staat op 20 gr (thermostaat geeft 22 aan) boven staat op 21 gr en thermostaat boven geeft 22 graden aan. Samen pruttelen deze vrij consistent gister, vannacht en vandaag tussen de 800-1400watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09
Sinds ongeveer 2 weken heb ik een Mitsubishi Electric 3.5kW (AY) in de huiskamer van +- 100m3.
Dit vooral om te verwarmen, en veel minder afhankelijk te zijn van onze Brink heteluchtverwarming.
Tot nu toe valt de ME een beetje tegen, de laatste dagen zijn wat kouder en met enkel de airco krijg ik het niet warm genoeg. Je kan de airco op 20° zetten, maar warmer dan 18,5 en heel soms 19° wordt het niet. Uiteindelijk de hlv er maar bij aangedaan ter ondersteuning.
Ik had verwacht dat dit enkel nodig zou zijn bij -5 of lager.
De airco draait 24/7, temp 's nachts op 16° en overdag 19°, in de avond 20°.
Via een smartplug check ik het stroomverbruik, dat is heel netjes (tussen de 3 en 6 kWh per etmaal). Echter als de temp in de huiskamer 18° is en wil naar 20°, dan gebeurt er niet veel.
De airco gaat niet echt veel harder blazen of warmere lucht produceren, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 300 en 360W ongeveer. Je zou verwachten dat bij grotere warmtevraag het wattage omhoog zou gaan!? De airco staat op het zonnetje (verwarmen), de fan op Auto.
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb een zomerhuisje met een Aux airco, als de warmtevraag hoger is, wordt de lucht warmer en gaat ie harder blazen. Tevens is het stroomverbruik dan ook hoger.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:22
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:19:
Sinds ongeveer 2 weken heb ik een Mitsubishi Electric 3.5kW (AY) in de huiskamer van +- 100m3.
Dit vooral om te verwarmen, en veel minder afhankelijk te zijn van onze Brink heteluchtverwarming.
Tot nu toe valt de ME een beetje tegen, de laatste dagen zijn wat kouder en met enkel de airco krijg ik het niet warm genoeg. Je kan de airco op 20° zetten, maar warmer dan 18,5 en heel soms 19° wordt het niet. Uiteindelijk de hlv er maar bij aangedaan ter ondersteuning.
Via een smartplug check ik het stroomverbruik, dat is heel netjes (tussen de 3 en 6 kWh per etmaal). Echter als de temp in de huiskamer 18° is en wil naar 20°, dan gebeurt er niet veel.
De airco gaat niet echt veel harder blazen of warmere lucht produceren, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 300 en 360W ongeveer. Je zou verwachten dat bij grotere warmtevraag het wattage omhoog zou gaan!? De airco staat op het zonnetje (verwarmen), de fan op Auto.
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb een zomerhuisje met een Aux airco, als de warmtevraag hoger is, wordt de lucht warmer en gaat ie harder blazen. Tevens is het stroomverbruik dan ook hoger.
Als hij 300 a 360W verbruikt, begrijp ik dat er vrij weinig gebeurt en snap ik dat het niet warmer wordt. Lijkt me dus meer een temperatuur sensor / meting iets. Als je de airco op bv 22 graden zet, wordt het dan wel 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:11
Externe sensor installeren of je fanstand naar 5 zetten. Zie mijn signature. :)

Je systeem denkt dat het rond de airco warm is, maar in werkelijkheid heeft de kamer de setpoint nog niet bereikt. Doordat hij in een bubbel van warme lucht zit zal hij niet zomaar harder gaan werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:05
De gaten/roosters van de heteluchtverwarming functioneren als schoorsteen en als het systeem nog zachtjes blaast zit je het hele huis met de airco te verwarmen, dat lukt natuurlijk niet.

En geef de thermonstaat een slinger, zet hem op 30c en kijk of het dan wel warm wordt, indien ja dan heb je te maken met een luchtbel/warmtebel bij de binnenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2024 13:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Vulcan750 wat gebeurd er als je de fan stand even naar maximaal gooit? Heeft hij dan wel door dat hij aan de bak moet? En als je de fan op max zet en de temperatuur op max?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Ik heb nu de temp op 23° gezet, en inderdaad blaast ie wat harder en komt er meer warmte vrij. Stroomverbruik gaat nu ook omhoog, zit nu rond 850/900W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:46:
Ik heb nu de temp op 23° gezet, en inderdaad blaast ie wat harder en komt er meer warmte vrij. Stroomverbruik gaat nu ook omhoog, zit nu rond 850/900W.
Zolang er niet voldoende luchtbeweging is in de ruimte blijf je dit probleem houden en ben je over het seizoen constant de temperatuur handmatig aan het aanpassen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:46:
Als je verwarmt met airco zou ik vooral me niet teveel aantrekken van de temperatuur die de airco aangeeft. Kies een temperatuur en kijk of dat comfortabel is en stel zonodig naar boven of beneden bij.

Als je op een gegeven moment een goed setpoint te pakken hebt kan je eventueel kijken of je voor jouw unit de 'offset' kan veranderen waardoor de aangegeven temperatuur weer klopt met wat het echt is :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Allemaal bedankt voor jullie meedenken! Zo te zien is er in ieder geval niks mis met de airco op zich. Ik ga uitproberen met een iets hogere temperatuur en de hlv gaat voorlopig we\p\p\oer op 15°. Meer luchtcirculatie zoals de suggestie van @LED-Maniak zit er niet in, wellicht is zijn externe sensor een goede remedie. Op mijn AY binnenunit zit standaard al een wifi adapter, moet zo'n adapter van Led-Maniak op dezelfde aansluiting? Er is geen how-to video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:20:
Allemaal bedankt voor jullie meedenken! Zo te zien is er in ieder geval niks mis met de airco op zich. Ik ga uitproberen met een iets hogere temperatuur en de hlv gaat voorlopig we\p\p\oer op 15°. Meer luchtcirculatie zoals de suggestie van @LED-Maniak zit er niet in, wellicht is zijn externe sensor een goede remedie. Op mijn AY binnenunit zit standaard al een wifi adapter, moet zo'n adapter van Led-Maniak op dezelfde aansluiting? Er is geen how-to video?
De meeste airco's van Mitsubishi Electric hebben tegenwoordig de wifi/MelCloud module op een eigen CN110 poort zitten. De ClimaControl sluit je dan aan op de CN105 poort.

Mocht jouw airco de wifi/MelCloud module op de CN105 poort hebben zitten, dan sluit je de ClimaControl module op de CN105 poort aan en daarna de bestaande wifi/MelCloud module op de ClimaControl. In dat geval verlies je geen functies en zal je niets merken van het bestaan van de module, anders dan dat je meer mogelijkheden hebt(Hoge WAF zoals sommigen dat hier noemen. ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:07
Mijn ME AY42 in de woonkamer staat op 21 graden. Via de MelCloud app lees ik dat ie nu 20,5 meet.
Mijn Tado thermostaat middenin de woonkamer meet nu 21,3 graden.

Al met al dus eigenlijk erg tevreden met de meting. Licht allemaal ontzettend dicht bij elkaar. Als ie eenmaal draait en op temperatuur is klopt het dus aardig. Als ie uit staat is de meting van de unit zelf een stuk lager dan de Tado (unit hangt tegen een muur aan die direct grenst aan buiten, dus dat kan kloppen dat ie lager meet).

Mocht het echt uit de pas gaan lopen of niet comfortabel meer zijn wil ik ook de externe sensor van @LED-Maniak gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:20:
kun je de temperatuur gemeten door de binnenunit aflezen? Bij mij geeft die vaak 24,5 of zo aan als ik hem op 21 en fanstand auto heb staan.... dus ik zet de fanstand vaak op medium of high, dan blaast die lekker door en blifjt alles lekker warm (tegen hetzelfde verbruik... ideaal).

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM5TTE5bjpoP8CVB3E1vawogk5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnYWLXWGDcrOTG7OlVIWdRBW.jpg?f=fotoalbum_large
Airco staat op 22, Melcloud geeft kamertemperatuur 21 aan. De kamerthermostaat (schuin tegenover de airco op 3 meter afstand) geeft aan 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:00:
[Afbeelding]
Airco staat op 22, Melcloud geeft kamertemperatuur 21 aan. De kamerthermostaat (schuin tegenover de airco op 3 meter afstand) geeft aan 19 graden.
Zet de fan eens op medium of high? Kijk dan eens wat er op de thermometers staat

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Horla schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:02:
[...]

Hier een 4mxm68 die eigenlijk ad-hoc gebruikt wordt (slaapkamers en speelkamer). Deze staat eigenlijk standaard ingesteld in de daikin app bij vraagsturing op 40%. Dat is al van in het begin zo ingesteld omdat de auto instelling naar mijn gevoel (zeker net na opstart) altijd maximaal (of toch 1.5-2.5kWh) begint te draaien. Dat is in de slaapkamers absoluut niet nodig en aangezien we in België meer moeten betalen als het piekverbruik hoger is nog duurder ook . Aan 500W zoals hij in de winter dan draait voor verwarming, worden (en blijven) de slaapkamers ook warm (ze staan enkel aan als één van de kinderen op hun kamer zitten te studeren).
Dan vraag ik me af waarom je zo’n grote buitenunit gekocht hebt…..

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
Tommie12 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:45:
[...]

Dan vraag ik me af waarom je zo’n grote buitenunit gekocht hebt…..
Omdat ik drie slaapkamers heb en een speelkamer die hiermee verwarmd/gekoeld worden. Tot voor kort studeerde enkel de dochter op haar kamer, de zoon komt erbij nu hij aan het middelbaar is begonnen en de speelkamer wordt sinds dit jaar ook vaak gebruikt als danskamer. Bovendien was één buitenunit gemakkelijker te plaatsen dan twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
miel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:14:
[...]
Zet de fan eens op medium of high? Kijk dan eens wat er op de thermometers staat
Heb ik toevallig een uurtje eerder al gedaan. De fan staat nu op 1 na de hoogste stand (3 streepjes). De kamerthermostaat geeft nu 20° aan. Een stuk beter dus! Stroomverbruik nu rond de 700W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 00:46
Vulcan750 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:05:
[...]

Heb ik toevallig een uurtje eerder al gedaan. De fan staat nu op 1 na de hoogste stand (3 streepjes). De kamerthermostaat geeft nu 20° aan. Een stuk beter dus! Stroomverbruik nu rond de 700W.
Mocht je het geluid nou hinderlijk vinden van de ventilator, dan zou ik bij afwezigheid van de ruimte de ventilatorstand op max zetten. En als je in de ruimte bent op de gewenste stand zetten.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Is er hier toevallig iemand die al zo'n R290 split unit heeft gezien/getest, wellicht zelf in huis heeft die daar zijn ervaringen over wilt delen?

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n ding presteert :9

Ze schrijven SCOP 4,6 voor zo'n 3,5kW unit. Ben wel benieuwd!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
.Erik. schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:20:
Beste tweakers,

Ben zelf ook in het bezit van een Haier 5 KW.
Hoe heb je de airco ingesteld?

En hoe meet je het opgenomen vermogen bij jou Haier airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:29
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:23:
[...]

De meeste airco's van Mitsubishi Electric hebben tegenwoordig de wifi/MelCloud module op een eigen CN110 poort zitten. De ClimaControl sluit je dan aan op de CN105 poort.

Mocht jouw airco de wifi/MelCloud module op de CN105 poort hebben zitten, dan sluit je de ClimaControl module op de CN105 poort aan en daarna de bestaande wifi/MelCloud module op de ClimaControl. In dat geval verlies je geen functies en zal je niets merken van het bestaan van de module, anders dan dat je meer mogelijkheden hebt(Hoge WAF zoals sommigen dat hier noemen. ;) ).
@LED-Maniak : bestaat er inmiddels al een versie geschikt voor Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
BGFG schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:36:
[...]

@LED-Maniak : bestaat er inmiddels al een versie geschikt voor Panasonic?
Helaas niet. Ik heb geen goed overzicht hoeveel interesse er is voor Panasonic, Toshiba, et al. Het is behoorlijk wat werk om op te zetten namelijk. Volgens mij zijn Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries hier veruit het populairst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Komt er bij een defrost ook condenswater vrij bij een binnenunit?

Ik ben airco’s aan het ophangen, maar kom er niet aan toe om voor de inbedrijfstelling de condensafvoer naar buiten te regelen. Mijn idee was dat dat toch geen haast heeft omdat je alleen in de zomer condens vanuit de binnenunit hebt, maar begin nu te twijfelen omdat bij een defrost het binnendeel tijdelijk wel heel koud wordt…

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:31:

Ik ben airco’s aan het ophangen, maar kom er niet aan toe om voor de inbedrijfstelling de condensafvoer naar buiten te regelen. Mijn idee was dat dat toch geen haast heeft omdat je alleen in de zomer condens vanuit de binnenunit hebt, maar begin nu te twijfelen omdat bij een defrost het binnendeel tijdelijk wel heel koud wordt…
Theoretisch wel. In de praktijk niet want na een defrost wordt vrijwel direct erna het proces weer omgedraaid en wordt er verwarmd. Het eventuele vocht verdampt weer en wordt de ruimte in geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34

De binnenunit zal bevriezen dus geen druppelend condens. En zodra het weer ontdooid is wordt het warm waardoor het weer verdampt. Ik verwarm zelf zonder condens aansluiting binnen met MHI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Vast niet heel veel, gok ik, gezien de (lage) luchtvochtigheid, hoe kort het is en dat het erna snel zal verdampen. Misschien gewoon wat vochtvreters in de lekbak voor de zekerheid en iig afsluiten zodat het niet naar een nare plek kan lekken.

Maar goed, dat is mijn inschatting.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04

Niets anders dan een redenatie, maar ik zou denken dat het zeer minimaal zou zijn. Met koelen wordt er doorlopend lucht door de binnenunit gevoerd waardoor veel vocht in aanraking komt met het koude gedeelte. Bij een defrost gaan bij ons (mhi multisplit) de kleppen dicht om de kou zoveel mogelijk binnen te houden. Geen doorgevoerde lucht. Dus weinig kans op forse condensatie zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesyesdush
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 09:47
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:59:
[...]

Klopt. Dan ontstaat condens bij de binnenunit.
Is het niet erg dat die water blijft? Gaat dat rondom niet rotten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Na vele dagen van pendelen en 24/7 verwarmen heb ik de 3MXM68 buitenunit op 60% vraagbesturing gezet, de binnenunit op stil en de timer op 06.30u tot 21.30u verwarmen.
Voor het comfort maakt het ons echt niets uit want de binnenunit is zo stil dat we er niets van merken of die nu pendelt of niet maar voor mijn gevoel is het beter voor de buitenunit.
Dit is de grafiek van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7IinFW9FDdPx9x-wPno2tiBWhA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5ncRuvAaV0wEoneWDJn0YxdN.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Vorig jaar hebben we een aantal ruimtes voorzien van een lucht/lucht warmtepomp om eens te proberen of het verwarmen hiermee comfortabel genoeg is voor ons zodat we later van het gas af kunnen. De afgelopen winter ging prima, en op de vries dagen vonden wij het prima gaan met de defrosts. Vorige maand heb ik de CV ketel verwijderd en vervangen door een warmtepomp boiler, en daarmee de gas kraan dicht gedraaid en het gas contract opgezegd.

Ik ben nu in discussie met mijn vrouw over waar we nog nog meer lucht/lucht warmtepompen moeten plaatsen. We hebben er nu drie; woonkamer, keuken/eetkamer en werkkamer. We hebben nog 4 slaapkamers die nu niet verwarmd of gekoeld worden; de master bedroom, twee slaapkamers voor de kinderen en een logeerkamer.

De slaapkamers van de kinderen willen we sowieso voorzien van een l/l warmtepompen omdat die daar regelmatig spelen en het anders veel te koud wordt. De logeerkamer willen we niet doen want daar slaapt bijna nooit iemand, en zo wel dan krijgen ze wel een extra dekentje en/of een elektrisch kacheltje. Ook in de toekomst zijn we niet van plan om daar één van de kinderen naar toe te verhuizen.

De discussie gaat over de master bedroom. Ik vind het wel chill om in de zomer lekker te kunnen koelen als het kapot warm is, maar mijn vrouw vind dat overdreven "voor die paar dagen per jaar waarbij een ventilator niet genoeg is". Ze heeft niet helemaal ongelijk, maar er schoot me nog wel iets anders te binnen. Een paar jaar geleden heb ik een keertje van de makelaar gehoord dat er een aantal eisen zijn om een ruimte een slaapkamer te mogen noemen, één van die eisen is (als ik het me goed herinner) dat er een werkende verwarming aanwezig moet zijn in die ruimte. Weet iemand toevallig of dit klopt? Nou kan dat nog wel omzeilt worden door een infrarood paneel aan de muur te hangen waarschijnlijk, maar als we dan toch bezig zijn...

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Soepstengel schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:05:
Vorig jaar hebben we een aantal ruimtes voorzien van een lucht/lucht warmtepomp om eens te proberen of het verwarmen hiermee comfortabel genoeg is voor ons zodat we later van het gas af kunnen. De afgelopen winter ging prima, en op de vries dagen vonden wij het prima gaan met de defrosts. Vorige maand heb ik de CV ketel verwijderd en vervangen door een warmtepomp boiler, en daarmee de gas kraan dicht gedraaid en het gas contract opgezegd.

Ik ben nu in discussie met mijn vrouw over waar we nog nog meer lucht/lucht warmtepompen moeten plaatsen. We hebben er nu drie; woonkamer, keuken/eetkamer en werkkamer. We hebben nog 4 slaapkamers die nu niet verwarmd of gekoeld worden; de master bedroom, twee slaapkamers voor de kinderen en een logeerkamer.

De slaapkamers van de kinderen willen we sowieso voorzien van een l/l warmtepompen omdat die daar regelmatig spelen en het anders veel te koud wordt. De logeerkamer willen we niet doen want daar slaapt bijna nooit iemand, en zo wel dan krijgen ze wel een extra dekentje en/of een elektrisch kacheltje. Ook in de toekomst zijn we niet van plan om daar één van de kinderen naar toe te verhuizen.

De discussie gaat over de master bedroom. Ik vind het wel chill om in de zomer lekker te kunnen koelen als het kapot warm is, maar mijn vrouw vind dat overdreven "voor die paar dagen per jaar waarbij een ventilator niet genoeg is". Ze heeft niet helemaal ongelijk, maar er schoot me nog wel iets anders te binnen. Een paar jaar geleden heb ik een keertje van de makelaar gehoord dat er een aantal eisen zijn om een ruimte een slaapkamer te mogen noemen, één van die eisen is (als ik het me goed herinner) dat er een werkende verwarming aanwezig moet zijn in die ruimte. Weet iemand toevallig of dit klopt? Nou kan dat nog wel omzeilt worden door een infrarood paneel aan de muur te hangen waarschijnlijk, maar als we dan toch bezig zijn...
At your service: Verwijderd in "Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Shame on me, last van geheugen verlies denk ik; heb daar zelf 1,5 jaar geleden in gereageerd :+ Thnx voor de herinnering tho!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Laatst online: 19-01 15:46
zonnefreak schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:56:
[...]

Ben zelf ook in het bezit van een Haier 5 KW.
Hoe heb je de airco ingesteld?

En hoe meet je het opgenomen vermogen bij jou Haier airco?
Heb hem nu op eco (20 graden) en met gemiddelde fan speed, nu wel consistent 600W, een stuk beter.
Ik heb een Deye omvormer die ik uitlees via esphome, daaruit kan ik het ongeveer zien.

Ik was van plan om met een ct meter die ik heb gekocht de stroom wat preciezer te meten, maar ik ben nog even aan het kijken hoe ik die het beste kan installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door .Erik. op 10-11-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Soepstengel schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:05:

toch ben ik er wel huiverig voor.

In februari 2012 kregen we ook ineens 2 weken heel koud weer. Ik heb het vorige week nog opgezocht, toen was het ineens -22.9°C in De Bilt.

zoiets kan zomaar weer gebeuren, zeker als de AMOC in de zee stilvalt. Vorig jaar hebben we al een mooie dosis extreem weer gekregen met een half jaar lang regen!

Als ik dan nu met mijn 3MXM68 met boven en beneden een unit het huis warm moet houden, zit je met blauwe tenen binnen..

zo lang mijn wijk nog niet van het gas gehaald wordt (het zou de eerste wijk van Nijmegen worden) laat ik mijn CV ketel nog hangen. Desnoods hang ik er dan buiten een 'R290 monoblock bij aan de oude radiatoren en voor het SWW! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@barta123
Het is niet ineens 10 graden in huis he. Het is toch niet zo'n drama als het een een paar dagen 17 of 18 graden is in huis ipv 20?

Of gaan we dan ineens massaal dood ofzo? :o

En die periode is inmiddels dik 12 jaar geleden. Dat is langer dan veel warmtepompen zullen blijven staan.

Ik begrijp echt die angst niet.. en dat mensen dan bereid zijn daar relatief veel geld voor te betalen. Elk jaar weer 250 euro..

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 11-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
barta123 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:39:
[...]

In februari 2012 kregen we ook ineens 2 weken heel koud weer. Ik heb het vorige week nog opgezocht, toen was het ineens -22.9°C in De Bilt.

zoiets kan zomaar weer gebeuren, zeker als de AMOC in de zee stilvalt. Vorig jaar hebben we al een mooie dosis extreem weer gekregen met een half jaar lang regen!

Als ik dan nu met mijn 3MXM68 met boven en beneden een unit het huis warm moet houden, zit je met blauwe tenen binnen..

zo lang mijn wijk nog niet van het gas gehaald wordt (het zou de eerste wijk van Nijmegen worden) laat ik mijn CV ketel nog hangen. Desnoods hang ik er dan buiten een 'R290 monoblock bij aan de oude radiatoren en voor het SWW! :)
Ik ben ook benieuwd wat de impact gaat worden van het stilvallen van de amoc. Het schijnt erg veel sneller te gaan dan verwacht. Ik ben blij dat wij onze houtkachel nog volledig functioneel hebben als back up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
@barta123 Een dagje flinke forst is niet gelijk het einde van de wereld met een lucht/lucht warmtepomp. Betekend dat je het niet zo warm krijgt als normaal, dan maar ff een extra warme trui aan of een elektrische kachel laten stampen als het echt moet. Ik denk dat de koudegolven interessanter zijn: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/koudegolven

2012 was de laatste koudegolf (toen werd het ook -22 graden op een moment). Echter de gemiddeldes liggen hoger, het is echt niet heel de dag -22 graden. Tot nu toe heeft m'n MHI het tot -10 graden best goed uitgehouden, iets minder comfort maar in ieder geval niet ijskoud.

Wat betreft die amoc denk ik dat we veel grotere problemen hebben als dat gebeurt. Wat @Glashelder ook zegt ga ik daar niet 200 a 300 euro aan vastrecht kosten per jaar voor betalen alleen maar om een backup te hebben. Daarnaast zal het gas verbruik dan enorm gaan stijgen waardoor misschien de opslag wel heel snel leeg is. De hele wereld gaat LNG hamsteren, haardhout is niet aan te slepen, stroomnet kan alle elektrische kacheltjes niet aan, kortom we zijn dan sowieso de sjaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:39:
[...]

Och gut gut gut, we gaan er allemaal aan.
Verwarmingsinstallatie,s zijn berekend tot -10.

Het is niet alsof je bloemetjes aan de ramen krijgt, je huis heeft ook nog isolatie.

Blauwe tenen heb je sowieso al snel met een wandunit, dan moet je kijken voor vloerunit,s en ruimte,s groter dan een bezemkast meerdere.

Door een veel te hoog minimaal vermogen gaat flink in het nadeel werken, je wil namelijk dat de binnenunit blijft doorverwarmen gezien als die stopt het snel kouder aanvoelt dan het is.

Mijn CV is ook niet berekend op -22 maar die risico durf ik wel aan, dan maar een paar dagen 17 ipv 20 graden kamertemperatuur en die -22 graden was ook nog eens snachts ipv overdag.

Roep maar wanneer we een elfstedentocht krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:18
Nou dat gaat wat worden, we hebben een enkele 2.5 kW unit en deze week gaat de gasaansluiting eruit -O-
Gelukkig nog wel een oliekachel als backup *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:05:
[...]

Och gut gut gut, we gaan er allemaal aan.
Verwarmingsinstallatie,s zijn berekend tot -10.

Het is niet alsof je bloemetjes aan de ramen krijgt, je huis heeft ook nog isolatie.

Blauwe tenen heb je sowieso al snel met een wandunit, dan moet je kijken voor vloerunit,s en ruimte,s groter dan een bezemkast meerdere.

Door een veel te hoog minimaal vermogen gaat flink in het nadeel werken, je wil namelijk dat de binnenunit blijft doorverwarmen gezien als die stopt het snel kouder aanvoelt dan het is.

Mijn CV is ook niet berekend op -22 maar die risico durf ik wel aan, dan maar een paar dagen 17 ipv 20 graden kamertemperatuur en die -22 graden was ook nog eens overdag maar snachts.

Roep maar wanneer we een elfstedentocht krijgen.
Nou inderdaad, 2020 was volgens mij ook een periode met stevige vorst, en dat ging met -10 prima met de lucht/lucht.

Wel zorgen dat voor de koude periode de massa goed op temperatuur is , en ten alle tijden 24/7 verwarmen, anders wordt het hopeloos.

Ohwja.... goede isolatie ook wel belangrijk }:O

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:20
Doe mij maar een week -10C hoor. Stuk fijner dan die vochtige ellende rond 0C.

Hier loopt de L/L dan een stuk relaxter met minder defrosts. Als bijkomend voordeel kunnen we dan ook eindelijk weer eens schaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Enige ellende die ik overigens nog wel voorzie (met warmtepompen uberhaupt, dus niet specifiek L/L) is dat het een klein drama zal zijn om je huis weer goed op temperatuur te krijgen als de stroom gedurende een iets langere tijd uitvalt. Helemaal als je bedenkt dat er in de toekomst een hele batterij warmtepompen volle bak zullen gaan verwarmen zodra de stroom er weer op komt.. als het dan echt goed koud is en slecht gedimensioneerde en/of fout geconfigureerde units gaan vol op de backup heaters over.. :X Dat speelt gelukkig dan weer niet bij L/L..

Als we de paniek van netbeheerders mogen geloven wordt die dag met de kans groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:15:
Enige ellende die ik overigens nog wel voorzie (met warmtepompen uberhaupt, dus niet specifiek L/L) is dat het een klein drama zal zijn om je huis weer goed op temperatuur te krijgen als de stroom gedurende een iets langere tijd uitvalt. Helemaal als je bedenkt dat er in de toekomst een hele batterij warmtepompen volle bak zullen gaan verwarmen zodra de stroom er weer op komt.. als het dan echt goed koud is en slecht gedimensioneerde en/of fout geconfigureerde units gaan vol op de backup heaters over.. :X Dat speelt gelukkig dan weer niet bij L/L..

Als we de paniek van netbeheerders mogen geloven wordt die dag met de kans groter.
Daarom staat de thuis-accu met back-up voorziening hoog op de verlanglijst >:)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:57:
[...]

Daarom staat de thuis-accu met back-up voorziening hoog op de verlanglijst >:)
Ik pak wel een deken uit de kast, bij stroomuitval zijn er wel grotere maatschappelijke problemen dan verwarming.

Zou me dan meer zorgen maken om eten/drinken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:15:

Naja bij mij zijn het meerdere dingen. Ook wat @flippy hier eerder besprak omtrent dat elke ruimte een eigen verwarmpunt zou moeten hebben. Nu hangen de radiatoren er nog.

Ik ga die niet afkoppelen want dan roest de bedoeling weg. Dus ik laat het liever voor die tijd nog zo. Ik wil niet mijn huis slechter verkoopbaar maken.

En als ik zelf een L/W monoblock R290 aansluit (desnoods een aantrekkelijk geprijsde unit van MP) met boiler, dan moet dat prima wezen. Dan ben ik wss hetzelfde kwijt als met een WPB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:33
Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:48:
@barta123
Het is niet ineens 10 graden in huis he. Het is toch niet zo'n drama als het een een paar dagen 17 of 18 graden is in huis ipv 20?

Of gaan we dan ineens massaal dood ofzo? :o

En die periode is inmiddels dik 12 jaar geleden. Dat is langer dan veel warmtepompen zullen blijven staan.

Ik begrijp echt die angst niet.. en dat mensen dan bereid zijn daar relatief veel geld voor te betalen. Elk jaar weer 250 euro..
Ik begrijp de angst wel. Hieronder zijn trouwens meer overwegingen langs gekomen. Komt de mijne er ook nog bij. Ik vind die €250 een verzekeringspremie dat ik mijn huis wel comfortabel warm krijg. Zeker als dat nodig is als wij echt oud zijn. Nu kunnen we ons (als 65+ ) nog wel een paar dagen redden als we het huis niet warmer dan 15 graden krijgen. Dat kan over 5 a 10 jaar heel anders zijn.

Ook ik maak mij zorgen of die ene l/l warmtepomp van ruim 3kW het wel gaat redden bij -15. Vorig jaar hebben we dat niet kunnen testen, omdat we nauwelijks winter hebben gehad.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09 01:04
Hoi allemaal. Ik reageer hier omdat ik sinds medio juli een Daikin multi-split airco opstelling gebruik om mee te koelen maar vooral mee te verwarmen. Ik heb wat vragen over de afstelling van de installatie en daarom zal ik mijn situatie hier uitleggen.

Ik woon in een hoekwoning (bouwjaar 1970) met ongeveer 90m2 woonoppervlak (begane grond, 1e verdieping en zolder). Woning staat aan noordkant van mijn woonplaats en is vrij onbeschut. Qua isolatie is er het volgende gedaan: kruipruimte geisoleerd met EPS korrels, spouwmuurisolatie, dubbelglas (behalve 1e verdieping zuid-kant). Dak moet nog geisoleerd worden dus.

Ik wil graag volledig van het gas af en daarom heb ik twee jaar geleden de eerste stap gezet en een PV-systeem aangeschaft met 37 panelen. Alle daken liggen dus vol (N/O en Z/W kant dak, garage en bijkeuken platte daken). Stap twee is electrisch verwarmen en na veel vergelijken is het een lucht/lucht warmtepomp opstelling van Daikin geworden. Stappen 3...N zullen in ieder geval beginnen met electrische warmwater voorziening, thuisbatterij, EV.

De daiking multi-split bestaat uit de volgende onderdelen:

Buitenunit: 4MXM68A
Binnenunit 1 (woonkamer / keuken): Stylish 5kW
Binnenunit 2 (slaapkamer): Perfera 2.5kW
Binnenunit 3 (mancave): Perfera 2.5kW
BInnenunit 4 (kantoor): Perfera 1.5kW

Ik ben redelijk tevreden over deze opstelling. Hij koelt als de beste en ook op koude dagen zoals vorige week houdt hij het huis goed warm. Ik heb echter wel wat zaken die ik wil verbeteren. Ik heb me ingelezen op dit forum en al veel dingen geprobeerd, maar heb nog geen ideale oplossingen voor mijn problemen gevonden.

Waar loop ik tegenaan:
  1. Belangrijkste vraag: ik lees hier veel over de massa opwarmen. Ik ben vanuit de CV-ketel gewend om overdag tenminste 18c aan te houden en wanneer ik een ruimte gebruik, hem dan op te stoken naar een graad of 20. 's Nachts of bij afwezigheid ging ie terug naar 15-16c. Hoe moet dit met L/L? Begrijp ik nu goed dat ie best 24/7 op 20c moet staan te stoken?
  2. Zonder vraagbesturing gebruikt de setup vrij veel energie. Afgelopen week was 15-20kWh per dag niet ongebruikelijk. Als ik thermische output deel door het verbruik kom ik nog niet eens op een COP van 3...
  3. Met vraagbesturing op 40% krijgt hij het niet warm op koude dagen. Ik moet dan al snel richting 60-70%
  4. Vraagbesturing AUTO zou volgens dit forum moeten kijken naar de vorige dag maar bij mij lijkt hij dan terug te schakelen op de laagste stand
  5. Wat zijn jullie ervaringen met Daikin vraagbesturing, en wat is een goede methode om systematisch te werk te gaan per ruimte om de juiste instelling te vinden?
  6. Het is echt een crime om in bepaalde vertrekken (vooral boven) de temperatuur consistent te houden. Bij de Stylish 5kW beneden kan ik een setpoint van 18c instellen en dan geeft mijn Nest thermostaat ongeveer 20c aan. Dikke prima. Maar bij de Perfera units op de slaapkamer en mancave zit ik nog steeds te puzzelen wat het setpoint moet zijn om de ruimtes op 16c te houden (tegen schimmel)
  7. Is er niet één of ander smart thermostaat die ik gemakkelijk kan koppelen aan de airco waarbij ik op de smart thermostaat de gewenste temperatuur instel en dat het thermostaat dan zelf alles verder regelt met de airco? Dus niet een simpele on/off besturing. Maar het liefst zou ik een oplossing willen dat de setpoint van de A/C door de slimme thermostaat wordt ingesteld en aangepast waar nodig
Mijn topic is al weer veulst te lang geworden. Ik hoop dat jullie de moeite en tijd willen nemen om het door te lezen en mij verder te helpen, waarvoor eeuwige roem en dank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door f1r3b4ll op 11-11-2024 22:06 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gerardus1956 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:18:
[...]

Ik begrijp de angst wel. Hieronder zijn trouwens meer overwegingen langs gekomen. Komt de mijne er ook nog bij. Ik vind die €250 een verzekeringspremie dat ik mijn huis wel comfortabel warm krijg. Zeker als dat nodig is als wij echt oud zijn. Nu kunnen we ons (als 65+ ) nog wel een paar dagen redden als we het huis niet warmer dan 15 graden krijgen. Dat kan over 5 a 10 jaar heel anders zijn.

Ook ik maak mij zorgen of die ene l/l warmtepomp van ruim 3kW het wel gaat redden bij -15. Vorig jaar hebben we dat niet kunnen testen, omdat we nauwelijks winter hebben gehad.
Koop een straalkachel (of gebruik je oven) en probleem opgelost?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Termy schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:14:
[...]

Koop een straalkachel (of gebruik je oven) en probleem opgelost?
Die heb ik natuurlijk al wel. Voor de badkamer al wel in gebruik. Voorlopig kies ik toch om voor €250 de gasaansluiting te behouden. Kan in de toekomst kiezen tussen all-electric warmtepomp of nieuwe cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
f1r3b4ll schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:56:
Hoi allemaal. Ik reageer hier omdat ik sinds medio juli een Daikin multi-split airco opstelling gebruik om mee te koelen maar vooral mee te verwarmen. Ik heb wat vragen over de afstelling van de installatie en daarom zal ik mijn situatie hier uitleggen.

Ik woon in een hoekwoning (bouwjaar 1970) met ongeveer 90m2 woonoppervlak (begane grond, 1e verdieping en zolder). Woning staat aan noordkant van mijn woonplaats en is vrij onbeschut. Qua isolatie is er het volgende gedaan: kruipruimte geisoleerd met EPS korrels, spouwmuurisolatie, dubbelglas (behalve 1e verdieping zuid-kant). Dak moet nog geisoleerd worden dus.

Ik wil graag volledig van het gas af en daarom heb ik twee jaar geleden de eerste stap gezet en een PV-systeem aangeschaft met 37 panelen. Alle daken liggen dus vol (N/O en Z/W kant dak, garage en bijkeuken platte daken). Stap twee is electrisch verwarmen en na veel vergelijken is het een lucht/lucht warmtepomp opstelling van Daikin geworden. Stappen 3...N zullen in ieder geval beginnen met electrische warmwater voorziening, thuisbatterij, EV.

Ik ben redelijk tevreden over deze opstelling. Hij koelt als de beste en ook op koude dagen zoals vorige week houdt hij het huis goed warm. Ik heb echter wel wat zaken die ik wil verbeteren. Ik heb me ingelezen op dit forum en al veel dingen geprobeerd, maar heb nog geen ideale oplossingen voor mijn problemen gevonden.

Waar loop ik tegenaan:
  1. Belangrijkste vraag: ik lees hier veel over de massa opwarmen. Ik ben vanuit de CV-ketel gewend om overdag tenminste 18c aan te houden en wanneer ik een ruimte gebruik, hem dan op te stoken naar een graad of 20. 's Nachts of bij afwezigheid ging ie terug naar 15-16c. Hoe moet dit met L/L? Begrijp ik nu goed dat ie best 24/7 op 20c moet staan te stoken?
  2. Zonder vraagbesturing gebruikt de setup vrij veel energie. Afgelopen week was 15-20kWh per dag niet ongebruikelijk. Als ik thermische output deel door het verbruik kom ik nog niet eens op een COP van 3...
  3. Met vraagbesturing op 40% krijgt hij het niet warm op koude dagen. Ik moet dan al snel richting 60-70%
  4. Vraagbesturing AUTO zou volgens dit forum moeten kijken naar de vorige dag maar bij mij lijkt hij dan terug te schakelen op de laagste stand
  5. Wat zijn jullie ervaringen met Daikin vraagbesturing, en wat is een goede methode om systematisch te werk te gaan per ruimte om de juiste instelling te vinden?
  6. Het is echt een crime om in bepaalde vertrekken (vooral boven) de temperatuur consistent te houden. Bij de Stylish 5kW beneden kan ik een setpoint van 18c instellen en dan geeft mijn Nest thermostaat ongeveer 20c aan. Dikke prima. Maar bij de Perfera units op de slaapkamer en mancave zit ik nog steeds te puzzelen wat het setpoint moet zijn om de ruimtes op 16c te houden (tegen schimmel)
  7. Is er niet één of ander smart thermostaat die ik gemakkelijk kan koppelen aan de airco waarbij ik op de smart thermostaat de gewenste temperatuur instel en dat het thermostaat dan zelf alles verder regelt met de airco? Dus niet een simpele on/off besturing. Maar het liefst zou ik een oplossing willen dat de setpoint van de A/C door de slimme thermostaat wordt ingesteld en aangepast waar nodig
Mijn topic is al weer veulst te lang geworden. Ik hoop dat jullie de moeite en tijd willen nemen om het door te lezen en mij verder te helpen, waarvoor eeuwige roem en dank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Mijn tussenwoning is groter en veel beter geïsoleerd. Vorige week met 1 Perfera maximaal verbruik 6 kWh per dag. Vraagsturing gebruik ik niet. Wel 24/7 op 17,5 graad instelling. De kamer wordt dan ongeveer 19,5.Een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur.
Beter isoleren lijkt mij voor jou de weg. Bij mij zou de dakisolatie verbetert kunnen worden. Die is nog van 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

Waar loop ik tegenaan:
Wat was je gasverbruik eerder vraag ik me af?

Demand control op een heel laag percentage zou ik niet doen, hij schakelt niet bij als je de warmte wel echt nodig hebt. Dan kan het echt een vervelend koud worden (en dan blaast je binnenunit ook praktisch koude lucht)

En nee met L/L hoef je niet per se 24/7 je huis op 20 graden te houden, je kan hem in de nacht ook prima een paar graden lager zetten (in een programmaatje). Dat zal vooral veel verbruik schelen denk ik.

Ik heb zelf een 3MXM68 met 2 units, vorige winter 1700kWh verbruikt op 100m2 (hoekwoning 1975 zonder zolder, plat dak). Energielabel C, 244kWh/m2 (dus dit verbruik is niet gek)
Historisch gasverbruik was ca. 2000m3 per jaar, ik had zelf hardcore gedaan en 1 winter op 15°C geleefd. Toen gebruikte ik ongeveer 1000m3 per jaar >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gerardus1956 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:18:
[...]

Die heb ik natuurlijk al wel. Voor de badkamer al wel in gebruik. Voorlopig kies ik toch om voor €250 de gasaansluiting te behouden. Kan in de toekomst kiezen tussen all-electric warmtepomp of nieuwe cv ketel.
Maar waarom? Je CV doet het zonder stroom ook niet en gas gaat er niet goedkoper op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:12:
[...]
.
Zou me dan meer zorgen maken om eten/drinken.
Ja precies wel lekker als de vriezer en koelkast door blijft draaien, koken en warm douchen ook mogelijk is ;)

Een thuis-accu geeft enorm veel comfort en veiligheid als je de eerste paar dagen doorkomt bij stroomuitval die langer duurt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
We gaan nu wel een beetje offtopic over het 'doomsday prepping' verhaal. Denk dat dat beter in een eigen topic past als jullie daarover door willen discussiëren.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Gerardus1956 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:18:
[...]

zo zie ik het ook. En qua uitstoot maakt dat het verschil niet meer, wat ik nu aan SWW gebruik is 1 tank benzine per jaar. Dat is wat anders dan 30 tanks ofzo, met alleen maar gas verstoken!

En de gemeente bij mij heeft toch als doel mijn wijk als eerste van het gas te halen. Dus dat gaat toch niet een veeltal jaren meer duren...

Wat is nou 300 per jaar. Een biertje in de kroeg kost me tegenwoordig ook al 4 euro. In 2012 was ik met een avondje stappen + taxi al rustig 80-100 euro kwijt. Dus ja ;) alles is relatief.

Als we nog een keer een koude week krijgen (vanwege ons snel veranderende klimaat en mogelijk golfstroom die stil komt te liggen kunnen we best nog koude weken krijgen. De aarde warmt op (en snel) maar dat wil niet zeggen dat we hier geen koude winterweken meer krijgen.

En hier de mensen, die 24/7 alles op 0.1°C stabiel moeten hebben, 1 weekje bij 15 graden is niet erg. LOL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Termy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:59:
[...]

Maar waarom? Je CV doet het zonder stroom ook niet en gas gaat er niet goedkoper op worden.
Het gasverbruik was nadat ik het huis nageïsoleerd had gezakt tot onder de 500 m3. Een warmtepomp l/w gaat in mijn situatie nooit terugverdiend worden. Zeker gezien geen vloerverwarming en matig capaciteit radiatoren.

En dan ben ik een beetje jaloers op al die mensen met huurwoningen in mijn dorp. Die krijgen met de renovatieronde van hun huis een warmtepomp op hun dak geschroefd. Geen all electric, maar wel mooi in de massa gemonteerd. Voor een privé woning kan een kraan etc. nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ThinkPad schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
[mbr]We gaan nu wel een beetje offtopic over het 'doomsday prepping' verhaal. Denk dat dat beter in een eigen topic past als jullie daarover door willen discussiëren.[/mbr]
Over zonder stroom zitten zou ik me geen (lees: nooit) zorgen maken. Bij mijn ouders was vorige week het hele dorp zonder stroom. Kabel doorgefikt

De netbeheerders zetten dan snel genoeg grote diesel aggregaten bij transformatorhuisjes.

Dan stook je met die diesel aggregaten nog steeds efficienter met je L/L :)

Over een lage buitentemperatuur wel. Want op een gegeven moment krijg je gewoon heel veel warmteverlies naar buiten + je unit levert minder vermogen. Dus als je isolatie nog niet goed genoeg is is het gewoon een wedstrijd die je op 2 vlakken verder en verder verliest (minder vermogen beschikbaar en meer vermogen nodig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Gerardus1956 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:49:
[...]

Het gasverbruik was nadat ik het huis nageïsoleerd had gezakt tot onder de 500 m3. Een warmtepomp l/w gaat in mijn situatie nooit terugverdiend worden. Zeker gezien geen vloerverwarming en matig capaciteit radiatoren.

En dan ben ik een beetje jaloers op al die mensen met huurwoningen in mijn dorp. Die krijgen met de renovatieronde van hun huis een warmtepomp op hun dak geschroefd. Geen all electric, maar wel mooi in de massa gemonteerd. Voor een privé woning kan een kraan etc. nog niet uit.
Stond hier gisteren toch een hele dikke kraan voor de deur om de boiler door het dakraam te hijsen. Kan gewoon uit. ;)

€300,- per jaar maal 10 = alweer €3000,- = alweer een boiler geplaatst. Kuubje gas kost vandaag alweer rond de €1,32. Dat wordt alleen maar erger. Tel uit je winst.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Gerardus1956 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:49:
[...]

In algemeen zijn mensen met een huurwoningen er slechter vanaf dan een koopwoning.
Elke wijziging betalen ze een permanente maandelijkse huurverhoging.

Voor koop bestaan er gunstige regelingen zoals het warmtefonds met 0% rente, het apparaat verdient zich wel terug, het grote bedrag zit in het eenmalig geschikt maken van de afgiftesysteem.

Vloerverwarming aanleggen geeft ook comfortverhoging en de kosten vallen wel mee als je alleen beneden doet.

Als puntje bij paaltje komt verschillen de bedragen amper L/W vs L/L.
De reden dat L/L goedkoper is komt doordat mensen alleen de woonkamer ermee verwarmen met alle comfort verslechtering voor lief nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

Waar loop ik tegenaan:
Toen ik mijn dak 12 jaar geleden isoleerde ging mijn gasverbruik in mijn huis uit 1978 met zo'n 30% procent naar beneden. Warmte stijgt nu eenmaal op en die huizen zijn gewoon slecht geisoleerd. Ik stook boven zelden meer en kom niet onder de 18 graden.

24/7 tegen adhoc. Ik doe niet meer mee aan die discussie. Even op zoeken en je wordt overspoeld aan info. Ik doe al 3 jaar 24/7 beneden.

Vraagbesturing zelfde verhaal op zoeken. Ik gebruik het niet na jaren pielen. Ik heb het dan ook niet nodig omdat ik 24/7 op laag pitje doorstook.

Setpoint kan je op zoeken. Info genoeg hier. Het blijft met Daikin aanmodderen. Hoe kouder buiten hoe beter het setpoint klopt en dan ligt het ook nog aan de grootte van de kamer en waar hij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast En toch laat ad-hoc/nachtverlaging stoken een besparing zien, zelfs hier met vloerverwarming.
Mensen doen het niet vanwege comfort redenen en dat is prima, snap ik ook helemaal.

Als ik overdag thuis ben laat ik de zaak ook gewoon doordraaien omdat het sochtends te traag gaat met opwarmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:03:
@MotorBeast En toch laat ad-hoc/nachtverlaging stoken een besparing zien, zelfs hier met vloerverwarming.
Mensen doen het niet vanwege comfort redenen en dat is prima, snap ik ook helemaal.

Als ik overdag thuis ben laat ik de zaak ook gewoon doordraaien omdat het sochtends te traag gaat met opwarmen.
Succes met de discussie. Ik sla over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:37:
[...]

In algemeen zijn mensen met een huurwoningen er slechter vanaf dan een koopwoning.

Voor koop bestaan er gunstige regelingen zoals het warmtefonds met 0% rente, het apparaat verdient zich wel terug, het grote bedrag zit in het eenmalig geschikt maken van de afgiftesysteem.

Vloerverwarming aanleggen geeft ook comfortverhoging en de kosten vallen wel mee als je alleen beneden doet.

De reden dat L/L goedkoper is komt doordat mensen alleen de woonkamer ermee verwarmen met alle comfort verslechtering voor lief nemen.
Ja maar dat vind ik dan ook geen eerlijk vergelijk. Als jij een bepaalde vorm van verwarming wil vergelijken met een ander, dan moet dat ook appels met appels zijn. Als je met L/W bijv je hele huis verwarmd en met L/L enkel de woonkamer omdat je enkel een L/L in je woonkamer laat hangen dan noem ik dat ook geen eerlijk vergelijk. Dan zou je er al bijv minimaal 2 moeten hebben, 1 in de hal di de kamers verwamrd of wellicht zelfs in alle kamers een L/L afhankelijk van de capaciteiten in je huis/grootte van je huis. Dan pas krijg je een eerlijk vergelijk. Maar iedereen praat ook (in veel gevallen, niet altijd) iets graag hun investering de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Scrtz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:26:
[...]

Ja maar dat vind ik dan ook geen eerlijk vergelijk. Als jij een bepaalde vorm van verwarming wil vergelijken met een ander, dan moet dat ook appels met appels zijn. Als je met L/W bijv je hele huis verwarmd en met L/L enkel de woonkamer omdat je enkel een L/L in je woonkamer laat hangen dan noem ik dat ook geen eerlijk vergelijk. Dan zou je er al bijv minimaal 2 moeten hebben, 1 in de hal di de kamers verwamrd of wellicht zelfs in alle kamers een L/L afhankelijk van de capaciteiten in je huis/grootte van je huis. Dan pas krijg je een eerlijk vergelijk. Maar iedereen praat ook (in veel gevallen, niet altijd) iets graag hun investering de goede kant op.
Inderdaad. Niet appels met peren vergelijken. Maar dat doe ik ook niet. Voor de l/l warmtepomp alleen in de woonkamer gebruikte ik met cv ook alleen maar in de woonkamer. Alleen in bijzondere omstandigheden, wordt er meer verwarmd. Bijvoorbeeld door ziekte of kleinkinderen die op zolder moeten slapen. Dat kan niet met koelkasttemperaturen. En daar wordt de cv nog steeds voor gebruikt. Wel sporadisch. Dit jaar in januari twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Voor verwarmen kom ik na 4 jaar tot de conclusie dat L/L voor mij een hele slechte investering was wbt verwarmen als ik spreek over comfort. Gelukkig zweer ik dan weer bij het koelcomfort van L/L dus gelukkig niet zinloos met zomers die soms niet meer uit te houden zijn. Alleen jammer dat ik bewust een single voor verwarmen voor beneden had en een duo voor boven en nu met 2 units in de achtertuin zit. Dat had dus een enkele triple kunnen zijn met klein vermogen voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 09:27
Als jullie het nog 1keer goed zouden willen doen, welk model zouden jullie voor gaan?

Mhi ZS
Mhi ZSX

Daikin stylisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:33:
Als jullie het nog 1keer goed zouden willen doen, welk model zouden jullie voor gaan?

Mhi ZS
Mhi ZSX

Daikin stylisch
MHI ZS en ZSX.

Heb nu een 5kw vloermodel ZSX in de woonkamer. Op gevoel zou ik daar nu een 3.5kw ZS van maken, maar we moeten nog een zware winter meemaken. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

Mhi ZS
Mhi ZSX

Daikin stylisch
Dat ligt helemaal aan je wensen en budget. Daikin Stylish heeft erg mooie binnenunits, maar ze zijn wel prijzig.
ZSX is op papier waarschijnlijk de beste qua COP e.d., maar ook wel prijzig. De ZS is 'gewoon' dikke prima.

Als je ze via een onafhankelijke site wil vergelijken dan is Eurovent handig. Kijk dan bijv. naar het vermogen bij -10°C buiten, de COP bij dat soort temperaturen, geluidsniveau binnen- & buitenunit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 09:27
Wensen: een goed werkende machine die software matig goed in elkaar zit. Nu een Panasonic voor het 4e jaar en al 4jaar in het stook seizoen loop ik me zwaar op te vreten aan dat k*t apparaat!

Vandaar ik de knoop heb door gehak dat er een andere unit gaat komen maar welke?
ThinkPad schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:39:
[...]

Dat ligt helemaal aan je wensen en budget. Daikin Stylish heeft erg mooie binnenunits, maar ze zijn wel prijzig.
ZSX is op papier waarschijnlijk de beste qua COP e.d., maar ook wel prijzig. De ZS is 'gewoon' dikke prima.

Als je ze via een onafhankelijke site wil vergelijken dan is Eurovent handig. Kijk dan bijv. naar het vermogen bij -10°C buiten, de COP bij dat soort temperaturen, geluidsniveau binnen- & buitenunit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hieperdepiep schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:05:
Wensen: een goed werkende machine die software matig goed in elkaar zit. Nu een Panasonic voor het 4e jaar en al 4jaar in het stook seizoen loop ik me zwaar op te vreten aan dat k*t apparaat!

Vandaar ik de knoop heb door gehak dat er een andere unit gaat komen maar welke?

[...]
Dat ligt toch echt aan je wensen.
Zowel Mitsubishi Heavy Industries als Mitsubishi Electric regelen de temperatuur hier prachtig.

Wellicht een eigen topic maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:34:
[...]

Dat ligt toch echt aan je wensen.
Zowel Mitsubishi Heavy Industries als Mitsubishi Electric regelen de temperatuur hier prachtig.

Wellicht een eigen topic maken?
Als ik hier de temperatuur in de woonkamer met 2°C verlaag op de mhi binnenunit. Dan slaat hij na 20min toch weer aan, en gaat hij vervolgens toch de hele tijd een beetje verwarmen(aan/uit). Dit terwijl de temperatuur hier zelf maar een 1/2graad is gezakt, dit omdat de warme lucht van de ac dan de zelfde temperatuur heeft als de omgeving. Ik ben zelf dus nog niet erg te spreken over de regeling, ik verlaag juist de temperatuur zodat hij een poosje kan afslaan, om het aan uit gedrag te beperken. En juist later weer een lange run kan maken, zonder het risico op een koude woonkamer. Misschien heb je nog tips?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 09:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er hier ervaring met Vaillant ClimaVAIR?
https://www.vaillant.nl/c...vair-exclusive-69122.html

Is dit een rebrand van een ander merk wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Beide systemen zijn niet vergelijkbaar door de manier van afgifte, een warme vloer krijgt je nooit met een wandunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Mhi ZS
Mhi ZSX

Daikin stylisch
Dan zou ik gaan voor een Daikin vloermodel met stralings paneel aan de voorkant.

En gelijk 2 aan beide kanten van de kamer zodat er geen kouval bij de ramen is/trek door de kamer.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2024 18:55 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:47:
[...]

Voor verwarmen kom ik na 4 jaar tot de conclusie dat L/L voor mij een hele slechte investering was wbt verwarmen als ik spreek over comfort. Gelukkig zweer ik dan weer bij het koelcomfort van L/L dus gelukkig niet zinloos met zomers die soms niet meer uit te houden zijn. Alleen jammer dat ik bewust een single voor verwarmen voor beneden had en een duo voor boven en nu met 2 units in de achtertuin zit. Dat had dus een enkele triple kunnen zijn met klein vermogen voor koelen.
Maar moet jouw negatieve ervaring hier elke dag weer gedeeld worden? Volgens mij kan de zoekfunctie dat namelijk ook prima laten zien.

Mijn ex-vriendin woonde namelijk ook naast een hele drukke weg. Dat geeft heel wat meer ruis dan een stille ventilator. En genoeg mensen die zo wonen en zich weinig zorgen maken om drukte.

Mijn werk zit vlakbij de snelweg, heel de dag hoor je ruis daar. Moet je dan elke keer weer in herhaling vallen?

Genoeg huizen waar HEEL veel gas (op voordelige wijze) bespaard kan worden door met L/L te verwarmen hoor ;)

Ik snap dat je L/W helemaal fantastisch vindt, het verwarmt natuurlijk ook in absolute stilte - maar het is niet overal een optie. En vooral financieel is het (als je een hoge COP wilt halen, met VVW) lang niet altijd een optie. En ja best het werkt ook zeker met conventionele radiatoren. Maar in veel oude huizen is het afgiftesysteem niet best. Want met 35°C in radiatoren (jaren 70-80 huizen) met niet hoger dan label B, krijg je de tent echt niet warm.

Omtrent die HVAC scene in je tuin - volkomen begrijpelijk. Een "multi split AC" is m.i. (m.u.v regelgedrag) esthetisch en qua milieu voetafdruk (montage, benodigde materialen) dan ook superieur aan een huis met verschillende zgn. "single-splits".

Wie wil er nou in godesnaam een muur met 4 (als voorbeeld) van die pukkels aan de buitenkant :?

En comfort is een extreem subjectief begrip. Dus ook daarom; ik snap niet waarom je dat elke keer moet aandragen. Verkoop je zelf ook L/W systemen?

Op mijn werk (de verhuurder is laks) wordt continu op verschillende kantoren met de oude Carrier plafondunits verwarmd. Die maken pas herrie (stille ventilatoren bestonden toen nog niet denk ik, in 2009). Maar ik heb werkelijk waar nog NIEMAND horen klagen over het geruis. En klagen kan men wel in dat kantoor, dat is een ding wat ik zeker weet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 21:31
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:39:
Is er hier ervaring met Vaillant ClimaVAIR?
https://www.vaillant.nl/c...vair-exclusive-69122.html

Is dit een rebrand van een ander merk wellicht?
Zoek eens op "Gree Amber"

:-)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Modbreak:lees je mail

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 12-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
M_AW schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:53:
[...]

Zoek eens op "Gree Amber"

:-)
Ik zie wel binnenunits die sterk op mekaar lijken. Heeft Vaillant hier Chinese handen geschud om een mooie rebrand uit te brengen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 21:31
barta123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:57:
[...]

Ik zie wel binnenunits die sterk op mekaar lijken. Heeft Vaillant hier Chinese handen geschud om een mooie rebrand uit te brengen? :9
Buitenunit lijkt mij in ieder geval identiek.
Afmetingen binneunit (LxBxH) ook tot op de milimeter identiek. Dan weet je vaak wel al genoeg.

Net zoals Remeha gewoon AUX-airco's voorziet van hun eigen naam/logo, doet Vaillant dat met Gree. (Vergelijk de Remeha Diva maar eens met de AUX J-smart)

Verschil is vaak wel dat Remeha en Vaillant duurder zijn, 'want betrouwbare naam'.

[ Voor 11% gewijzigd door M_AW op 12-11-2024 20:01 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:32:
[...]

Als ik hier de temperatuur in de woonkamer met 2°C verlaag op de mhi binnenunit. Dan slaat hij na 20min toch weer aan, en gaat hij vervolgens toch de hele tijd een beetje verwarmen(aan/uit). Dit terwijl de temperatuur hier zelf maar een 1/2graad is gezakt, dit omdat de warme lucht van de ac dan de zelfde temperatuur heeft als de omgeving. Ik ben zelf dus nog niet erg te spreken over de regeling, ik verlaag juist de temperatuur zodat hij een poosje kan afslaan, om het aan uit gedrag te beperken. En juist later weer een lange run kan maken, zonder het risico op een koude woonkamer. Misschien heb je nog tips?
Externe sensor.

Daarnaast is het vermogen van de binnen- en buitenunit uiteraard van belang in combinatie met het weer/warmteverlies of de binnenunit gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@barta123 Er zijn mensen die slecht tegen koudeval en tocht over de vloer kunnen (of het droge lucht gevoel)
Net als amper stralingswarmte.

Dit zijn bekende eigenschappen/risico,s van een wandunit dat snel kunnen ontstaan.
Het geluid is vaak niet het probleem.

Het ongelijkmatig verwarmen van de ruimte is ook een risico bij maar èèn klein afgiftepunt waar alles uit moet komen.

(Plafond units zijn wel comfortabeler dan wandunit,s gezien die 360 graden warmte verspreiden en mooi centraal in de ruimte hangen).

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
M_AW schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:00:
[...]

Buitenunit lijkt mij in ieder geval identiek.
Afmetingen binneunit (LxBxH) ook tot op de milimeter identiek. Dan weet je vaak wel al genoeg.

Net zoals Remeha gewoon AUX-airco's voorziet van hun eigen naam/logo, doet Vaillant dat met Gree. (Vergelijk de Remeha Diva maar eens met de AUX J-smart)

Verschil is vaak wel dat Remeha en Vaillant duurder zijn, 'want betrouwbare naam'.
Makes sense hoe ze het doen vanuit een 'bussiness POV' - hopelijk hebben ze dan iig nagedacht over onderdelenbeschikbaarheid (en voor de lange termijn) en duurtests uitgevoerd?

Het klinkt in elk geval wel een beetje zoals Trust computer hardware maakte, China rebrand - dus het gaat snel stuk, muizen die batterijen vreten etc. Terwijl de Logitechs die ik op verschillende plekken heb gewoon jaaaaaaaaaren meegaat zonder dienst te weigeren. En dat merk voelde voor mij altijd een stuk meer ingetogen.

Zo klinken spelers als Mitsubishi, Daikin, Panasonic en LG me ook veel betrouwbaarder.. (wellicht vergeet ik een aantal merken die ook 'even bekend' zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:11:
[...]

Externe sensor.

Daarnaast is het vermogen van de binnen- en buitenunit uiteraard van belang in combinatie met het weer/warmteverlies of de binnenunit gaat pendelen.
Het is hier ook wel een beetje overgedimensioneerd, zodat de binnenunit het met een lage ventilatorstand warm kan houden. En dat 'pendelen ' er een beetje bij hoort begrijp ik. Maar ik had wel verwacht, dat je bepaalde settings zou kunnen instellen. Ook omdat de warmte hier best goed blijft hangen, had ik met een temperatuursverlaging van 2°C de eerste twee uur geen pendelgedrag verwacht. Maar gewoon even temperatuur controleren en vervolgens weer heel rustig verder blazen.
Ik zou er eens over nadenken of ik een externe sensor wil proberen hier. Maar voorals nog eerst even wat andere dingen uittesten.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
barta123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:52:
[...]

Ik snap dat je L/W helemaal fantastisch vindt, het verwarmt natuurlijk ook in absolute stilte -
Vandaag wordt zijn L/W pas aangelegd na jaren praten dat L/W zoveel beter is. Eerst maar zien of het hem écht bevalt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:11:
@barta123 Er zijn mensen die slecht tegen koudeval en tocht over de vloer kunnen (of het droge lucht gevoel)
Net als amper stralingswarmte.

Dit zijn bekende eigenschappen/risico,s van een wandunit dat snel kunnen ontstaan.
Het geluid is vaak niet het probleem.

Het ongelijkmatig verwarmen van de ruimte is ook een risico bij maar èèn klein afgiftepunt waar alles uit moet komen.
Last van koudeval en tocht komt door een onjuiste setup of handling van airco's. Dat zijn geen bekende eigenschappen.

1 afgiftepunt hoeft ook geen probleem te zijn, dat hebben we hier in nederland decennialang gedaan met bv gaskachels.

Je moet er alleen maar wel mee om kunnen gaan en situaties probleemoplossend gaan benaderen. Dat is een betere insteek dan alleen maar blijven klagen. Zo veel mensen hier die wel een goede setup hebben en een kleine minderheid die maar negatief blijft.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:43:
[...]

Het is hier ook wel een beetje overgedimensioneerd, zodat de binnenunit het met een lage ventilatorstand warm kan houden. En dat 'pendelen ' er een beetje bij hoort begrijp ik. Maar ik had wel verwacht, dat je bepaalde settings zou kunnen instellen. Ook omdat de warmte hier best goed blijft hangen, had ik met een temperatuursverlaging van 2°C de eerste twee uur geen pendelgedrag verwacht. Maar gewoon even temperatuur controleren en vervolgens weer heel rustig verder blazen.
Ik zou er eens over nadenken of ik een externe sensor wil proberen hier. Maar voorals nog eerst even wat andere dingen uittesten.
Juist op een lage ventilatorstand krijg je extra last van pendelen. De warmte stijgt direct rond de airco op en blijft daar hangen. Om te zien of dit het probleem is, wordt hier vaak aangeraden om eens te testen met juist een hoge fanstand. Pendelt hij minder? Dan zit je met een warmtebubbel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:49:
[...]

Last van koudeval en tocht komt door een onjuiste setup of handling van airco's. Dat zijn geen bekende eigenschappen.

1 afgiftepunt hoeft ook geen probleem te zijn, dat hebben we hier in nederland decennialang gedaan met bv gaskachels.

Je moet er alleen maar wel mee om kunnen gaan en situaties probleemoplossend gaan benaderen. Dat is een betere insteek dan alleen maar blijven klagen. Zo veel mensen hier die wel een goede setup hebben en een kleine minderheid die maar negatief blijft.
Koude lucht komt binnen via ventilatie en slaat direct op de vloer, doordat een wandunit aan het plafond hangt gaan die luchtstromen mengen in de ruimte wat snel aanvoelt als tocht(als je woning ventilatieroosters heeft die niet belemmerd worden).

Vloer units net als gaskachels kennen dat probleem zo goed als niet doordat ze bij de vloer direct de koude lucht aanzuigen.
(Gaskachels hangen vaak onder een raam om die reden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:58:
[...]

Koude lucht komt binnen via ventilatie en slaat direct op de vloer, doordat een wandunit aan het plafond hangt gaan die luchtstromen mengen in de ruimte wat snel aanvoelt als tocht(als je woning ventilatieroosters heeft die niet belemmerd worden).

Vloer units net als gaskachels kennen dat probleem zo goed als niet doordat ze bij de vloer direct de koude lucht aanzuigen.
(Gaskachels hangen vaak ook onder een raam om die reden).
Dat verklaart een hoop, want mijn vloer wordt gewoon warm. Ik heb namelijk (geen werkende) mechanische ventilatie. Ook geen vochtprobleem overigens. Was drogen doe ik met de droger of een lucht droger. In de badkamer gebruik ik ook een (dezelfde) luchtdroger.

Luchtstroom heb ik ook geen hinder van, bij mij blaast hij net over je hoofd bij de eettafel (zachtjes, niet voelbaar) en bij de zithoek merk je er helemaal niks van.

Plus wat vaak vergeten wordt: lucht is je draagmediumm dus als je stookt, is je kamer eigenlijk 'warmer dan hij is' (omdat je met lucht je meubels en massa moet opwarmen). Iets wat niet lukt met vloerverwarming. Want je vloer moet de massa van je muren/meubels etc opwarmen.

Wel te merken zodra je hem uitzet, want na een half uur ben je wellicht al een graad kwijt.. :+ maar dat is niet erg. Als je het mij vraagt (als chemisch technoloog) is dit een heel mooie manier om zuinig, milieubewust (want gasloos) te verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@barta123 vochtproblemen is zelden een probleem bij luchtverwarming, het kan al snel te droog zijn vanwege de "warme wolk" en over ventileren kan ook gebeuren door de verhoogde luchtstromen.

Pak een co2/ppm meter als je wil weten of de ventilatie op orde is.

Net als WTW ventilatie eigenlijk een must is bij luchtverwarming, zowel comfort als energiebesparing.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Gerardus1956 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:24:
[...]

Mijn tussenwoning is groter en veel beter geïsoleerd. Vorige week met 1 Perfera maximaal verbruik 6 kWh per dag. Vraagsturing gebruik ik niet. Wel 24/7 op 17,5 graad instelling. De kamer wordt dan ongeveer 19,5.Een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur.
Beter isoleren lijkt mij voor jou de weg. Bij mij zou de dakisolatie verbetert kunnen worden. Die is nog van 1980
Dat zijn erg goede resultaten, maar ja, tussenwoning he ;-). Probleem met het uitschakelen van vraagbesturing bij mij is dus dat mijn 4MXM68A buitenunit (flinke jongen) meer energie gaat verbruiken, maar het veel sneller warm heeft met als gevolg pendelen. Ik heb hem nu op 40% vraagbesturing staan en hij staat 24/7 rustig te pruttelen met ongeveer 750 watt opgenomen vermogen continue. De ventilator van de binnenunit staat ook niet zo te loeien maar is amper hoorbaar. En de temperatuur blijft constant. Waarom zou ik vraagbesturing eigenlijk niet gebruiken?

Oh en bij wijze van test heb ik hem nu bijna 24/7 op 18c (20c werkelijk) en lijkt niet noemenswaardig meer stroom te verbruiken dan 's nachts naar 15c (17c werkelijk).

Wat versta je onder "veel beter geisoleerd"? Behalve het feit dat mijn dak nog geisoleerd moet worden, ben ik goed op weg dacht ik met kruipruimteisolatie, spouwmuurisolatie en vrijwel overal dubbel glas. Wat zou ik nog meer moeten doen volgens jou?

[ Voor 6% gewijzigd door f1r3b4ll op 12-11-2024 22:48 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:37:
[...]

Dit klopt helemaal, een PhDer op mn vorige werk woonde vlakbij het centrum in Utrecht. Relatief oude flat met blokverwarming, die betaalde zich scheel aan verwarming, hoe weinig hij ook verwarmde. Tent was zo lek als een zeef.

Het percentage sociale huurwoningen is gewoon erg klein. En als je er al een zou willen... Veel succes, ga maar loten met 1500 anderen voor 1 brievenbus/voordeur -O-

Ik heb zo zelf inderdaad via het Warmtefonds geld geleend voor vloerisolatie (er zat niks, naakte beton met ijskoude kruipruimte eronder) en mijn plat dak vervangen + daar zonnepanelen opgelegd. Afgelopen jaar waren mijn energiekosten 250 euro (dus voor het hele jaar). En voorheen betaalde ik 180 euro per maand om met 15°C te zitten 24/7 de hele winter ;( De lening afbetalen kost me 90 euro per maand :*)

Heb daarvoor wel een (gebruikte) multi split van Daikin geinstalleerd, maar het was me elke cent waard. Als ik nu vrienden ontvang heb ik binnen no time een warm aangenaam huis, vooral als het buiten gewoon 'warm' winterweer is :)

De 3950kWh die ik in 1jr heb opgewekt heb met die PV ik wel bijna allemaal verbruikt (of ja, gesaldeerd). Maar ja, ik heb dus een (tijdelijke) huisgenoot die veel douchet, luchtdroger om die badkamer droog te houden, een elektrische motor (die ik 75% vd tijd op werk oplaad) en dus L/L die afgelopen winter 1700kWh verstookt heeft, plus 140kWh om te koelen in de zomer :D

De 2700kWh die ik in de zomer zo het net op schiet (groen in Homewizard) hoop ik volgend jaar gewoon zelf op te rijden met een BEV, omdat ik er anders toch terugleverkosten over mag betalen (zij het maar 350 EUR/jr, die BEV schrijft wel meer af per jaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
barta123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:59:
[...]

Wat was je gasverbruik eerder vraag ik me af?

Demand control op een heel laag percentage zou ik niet doen, hij schakelt niet bij als je de warmte wel echt nodig hebt. Dan kan het echt een vervelend koud worden (en dan blaast je binnenunit ook praktisch koude lucht)

En nee met L/L hoef je niet per se 24/7 je huis op 20 graden te houden, je kan hem in de nacht ook prima een paar graden lager zetten (in een programmaatje). Dat zal vooral veel verbruik schelen denk ik.

Ik heb zelf een 3MXM68 met 2 units, vorige winter 1700kWh verbruikt op 100m2 (hoekwoning 1975 zonder zolder, plat dak). Energielabel C, 244kWh/m2 (dus dit verbruik is niet gek)
Historisch gasverbruik was ca. 2000m3 per jaar, ik had zelf hardcore gedaan en 1 winter op 15°C geleefd. Toen gebruikte ik ongeveer 1000m3 per jaar >:)
Heb geen gegevens meer maar in de periode 19-07-2021 t/m 18-07-2022 betaalde ik bijna 1400 euro voor gas bij EnergieDirect, dus ik schat ongeveer 1100 kuub per jaar?

Jouw woning komt een beetje overeen met die van mij. Ik heb ook energielabel C nu. Deed ik het met mijn 1100 kuub per jaar nog netjes (kon ook wel es 1200 kuub geweest zijn hoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
f1r3b4ll schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:47:
[...]

Dat zijn erg goede resultaten, maar ja, tussenwoning he ;-). Probleem met het uitschakelen van vraagbesturing bij mij is dus dat mijn 4MXM68A buitenunit (flinke jongen) meer energie gaat verbruiken, maar het veel sneller warm heeft met als gevolg pendelen. Ik heb hem nu op 40% vraagbesturing staan en hij staat 24/7 rustig te pruttelen met ongeveer 750 watt opgenomen vermogen continue. De ventilator van de binnenunit staat ook niet zo te loeien maar is amper hoorbaar. En de temperatuur blijft constant. Waarom zou ik vraagbesturing eigenlijk niet gebruiken?

Oh en bij wijze van test heb ik hem nu bijna 24/7 op 18c (20c werkelijk) en lijkt niet noemenswaardig meer stroom te verbruiken dan 's nachts naar 15c (17c werkelijk).

Wat versta je onder "veel beter geisoleerd"? Behalve het feit dat mijn dak nog geisoleerd moet worden, ben ik goed op weg dacht ik met kruipruimteisolatie, spouwmuurisolatie en vrijwel overal dubbel glas. Wat zou ik nog meer moeten doen volgens jou?
Wat was je gasvebruik? -edit ik zie dat je dat hierboven al gegeven hebt, we tikten tegelijk een respons denk ik- Want bij mijn huis is dat historisch >2000m3/jr. Ik heb afgelopen winter 1700kWh verstookt, alleen op koude dagen 24/7 verwarming aan omdat je anders in een koelkast opstaat in de ochtend.. Vorig jaar was mijn eerste ervaring met L/L WP en toen deed ik hem dus ook zo nu en dan uit op koude dagen in de nacht. Slecht idee, zo heb ik een keer 13.5°C op mijn thermometer gezien :$

Mijn 3MXM heeft vgm als minimaal verwarmend vermogen iets van 300 of 400W? In oktober draaide hij vooral op zo'n 500W continu (toen alleen op PV verwarmd, in november gaat dat niet - want de zon is dan wel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:58:
[...]

Toen ik mijn dak 12 jaar geleden isoleerde ging mijn gasverbruik in mijn huis uit 1978 met zo'n 30% procent naar beneden. Warmte stijgt nu eenmaal op en die huizen zijn gewoon slecht geisoleerd. Ik stook boven zelden meer en kom niet onder de 18 graden.

24/7 tegen adhoc. Ik doe niet meer mee aan die discussie. Even op zoeken en je wordt overspoeld aan info. Ik doe al 3 jaar 24/7 beneden.

Vraagbesturing zelfde verhaal op zoeken. Ik gebruik het niet na jaren pielen. Ik heb het dan ook niet nodig omdat ik 24/7 op laag pitje doorstook.

Setpoint kan je op zoeken. Info genoeg hier. Het blijft met Daikin aanmodderen. Hoe kouder buiten hoe beter het setpoint klopt en dan ligt het ook nog aan de grootte van de kamer en waar hij hangt.
Ik heb net dakisolatie besteld en het materiaal wordt volgende week geleverd. Ik verwacht dan ook 30% extra te gaan besparen en het op de 1e verdieping ook warm te kunnen houden.

Voorlopig heb ik toch mijn vraagbesturing maar weer aangezet want ik hou niet van het pendelen van de buitenunit. Nu pruttelt ie lekker constant op laag vermogen (700-800w continue) en de ventilator van de binnenunit beneden is bijna onhoorbaar. Ik heb de klep op 45 graden gericht op aanraden van meerdere personen op dit forum om de lucht sneller te vermengen. Swingstand gebruik ik niet want maakt me toch iets teveel lawaai bij het draaien.

Het onderwerp tocht vind ik ook wel interessant. Ik heb vaak het gevoel dat het tocht, met name als de A/C harder blaast. Dat zal dan komen door vermenging van koude en warme luchtstroom.
Wat kan ik hier zelf aan doen? Al mijn ventilatieroosters open of juist dicht? En the obvious: kieren afdichten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
f1r3b4ll schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:01:
[...]

Heb geen gegevens meer maar in de periode 19-07-2021 t/m 18-07-2022 betaalde ik bijna 1400 euro voor gas bij EnergieDirect, dus ik schat ongeveer 1100 kuub per jaar?

Jouw woning komt een beetje overeen met die van mij. Ik heb ook energielabel C nu. Deed ik het met mijn 1100 kuub per jaar nog netjes (kon ook wel es 1200 kuub geweest zijn hoor).
1100-1200m3 = ca. 8800kWh warmte, met een SCOP van 4 (de MXM68 heeft ~ een SCOP van 4) is dat ca. 2200kWh.

Dat stel dat je in dec 400kWh zou verbruiken, in jan 500kWh (ongeveer wat ik had met 24/7 stoken), in feb 400kWh. Dat is 1300kWh, dan zou je in november februari en maart nog eens 900kWh verstoken. Lijkt me niet gek.

Dan heb je wel een beetje wat je nu hebt denk ik, wat was het, zo'n 15kWh/d?

November dit jaar is ook kouder dan vorig jaar (ik heb de gegevens van de Bilt van vorig jaar t/m nu vorige week al even naast elkaar gelegd) :)

Ik denk wel dat je warmer zou moeten zitten dan ik, want mijn huis is volgens mij nog veel slechter geisoleerd.

Heb je het rapport van je energielabel? Ik had 244kWh/m2 per jaar. Zou mooi zijn om dat te kunnen vergelijken. Mijn huis is 102m2 :)

BTW: zelf is mijn ervaring om dat gekut met demand control waardes helemaal niet aan te beginnen. Ik heb DC op auto staan en dat werkt perfect. Soms gaat ie nog wel heen en weer zwieren met vermogen (vooral als het net niet helemaal koud is buiten, maar wel kouder is). Is niet erg, vooral belangrijk is dat je er binnen warme lucht uit krijgt. Ik zette hem vorig jaar bv op 60% en dan had ik na een paar uur verwarmen id winter (als ik weg was aanzetten) nog steeds een koud huis. Dat is gewoon klote! Met DC op auto heb ik geen pendelen, geen gezeik gewoon lekker stoken :)

Alleen als je echt snel warmte wilt hebben (en bv op beide units POWERFUL wilt gebruiken) moet je ff DC uitgooien. Maar dat gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb ook geen stookprogramma, ik doe gewoon ff een seconde op de app ergens rond de middag de temperatuur omhoog en laat hem stoken tot halverwege de avond :+ (men zal zeggen poah wat een werk, wat een gedoe) - maar je wilt niet weten hoe vaak de gemiddelde mensch perdag zn telefoon trekt. FF Onecta openen zal het probleem dan ook niet zijn >:)

[ Voor 29% gewijzigd door barta123 op 12-11-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12
Maxwp schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:35:
heb inmiddels de faikin draaien via home ass.

wat heb je eigenlijk aan de freq van de compressor en de temp van de vloeistof en zo?
ik kan nu ook de demand naar 30 zetten in plaats de min van 40 in de daikin app
zijn er hier die faikin gebruiken en hun gegevens willen delen?
zo heb ik nu met ~10 graden buiten een compressor freq van tussen de 12 en 30
bij een demant an 30-55
fan is 8-17
en de vloeitof temp gaat van 32 naar 41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
f1r3b4ll schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:47:
[...]

Als je toch 24/7 gaat verwarmen kan volgens mij vraagbesturing wel uit. Dan gaat de warmtepomp uit zichzelf een evenwichtspunt vinden om daarop te gaan pruttelen.

Over beter geïsoleerd. Ik las volgens mij nog wat enkel glas en alleen maar dubbel glas. Ik heb alles HR++. Vloerisolatie is bij mij met 14 cm HOV pur vast ook wel beter. Dakisolatie is bij mij ook nog uit 1981, maar boven wordt nauwelijks verwarmd.

Pagina: 1 ... 117 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic