f1r3b4ll schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:01:
[...]
Heb geen gegevens meer maar in de periode 19-07-2021 t/m 18-07-2022 betaalde ik bijna 1400 euro voor gas bij EnergieDirect, dus ik schat ongeveer 1100 kuub per jaar?
Jouw woning komt een beetje overeen met die van mij. Ik heb ook energielabel C nu. Deed ik het met mijn 1100 kuub per jaar nog netjes (kon ook wel es 1200 kuub geweest zijn hoor).
1100-1200m3 = ca. 8800kWh warmte, met een SCOP van 4 (de MXM68 heeft ~ een SCOP van 4) is dat ca. 2200kWh.
Dat stel dat je in dec 400kWh zou verbruiken, in jan 500kWh (ongeveer wat ik had met 24/7 stoken), in feb 400kWh. Dat is 1300kWh, dan zou je in november februari en maart nog eens 900kWh verstoken. Lijkt me niet gek.
Dan heb je wel een beetje wat je nu hebt denk ik, wat was het, zo'n 15kWh/d?
November dit jaar is ook kouder dan vorig jaar (ik heb de gegevens van de Bilt van vorig jaar t/m nu vorige week al even naast elkaar gelegd)
Ik denk wel dat je warmer zou moeten zitten dan ik, want mijn huis is volgens mij nog veel slechter geisoleerd.
Heb je het rapport van je energielabel? Ik had 244kWh/m2 per jaar. Zou mooi zijn om dat te kunnen vergelijken. Mijn huis is 102m2
BTW: zelf is mijn ervaring om dat gekut met demand control waardes helemaal niet aan te beginnen. Ik heb DC op auto staan en dat werkt perfect. Soms gaat ie nog wel heen en weer zwieren met vermogen (vooral als het net niet helemaal koud is buiten, maar wel kouder is). Is niet erg, vooral belangrijk is dat je er binnen warme lucht uit krijgt. Ik zette hem vorig jaar bv op 60% en dan had ik na een paar uur verwarmen id winter (als ik weg was aanzetten) nog steeds een koud huis. Dat is gewoon klote! Met DC op auto heb ik geen pendelen, geen gezeik gewoon lekker stoken
Alleen als je echt snel warmte wilt hebben (en bv op beide units POWERFUL wilt gebruiken) moet je ff DC uitgooien. Maar dat gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb ook geen stookprogramma, ik doe gewoon ff een seconde op de app ergens rond de middag de temperatuur omhoog en laat hem stoken tot halverwege de avond

(men zal zeggen poah wat een werk, wat een gedoe) - maar je wilt niet weten hoe vaak de gemiddelde mensch perdag zn telefoon trekt. FF Onecta openen zal het probleem dan ook niet zijn
[
Voor 29% gewijzigd door
barta123 op 12-11-2024 23:47
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting