Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:25
Beste Tweakers,

Na een positieve ervaring met het verwarmen van onze bovenverdieping met een lucht/lucht-warmtepomp, willen we dit nu ook graag toepassen op de begane grond. We twijfelen echter nog over het benodigde vermogen en over de beste positie om de binnenunit op te hangen.

We denken aan de 2.5 kW MHI ZS-W, omdat deze bij -10 graden nog voldoende vermogen levert en we een beperkte warmtevraag hebben in de woonkamer (45 m², tussenwoning bouwjaar 2001, met een decentrale WTW van Climarad; warmteverliesberekening geeft 2 kW bij -15 graden). Denken jullie dat dit vermogen op basis van deze gegevens toereikend zal zijn?

Daarnaast twijfelen we over de locatie van de unit: achter de bank in de hoek of boven de televisie in de hoek. Dit zijn de enige twee opties, omdat we het niet mooi vinden om de unit midden in de kamer te plaatsen. Een vloerunit zou ook een optie zijn, maar ik vraag me af of dit goed werkt als we die in een hoek plaatsen.

Wat zouden jullie, op basis van jullie ervaring met verwarmen, adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOFKACe3eNAPDl_kjMLDqgSRTAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VopOkfzkgisrbQtuYDXuTp1e.png?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:25:
Beste Tweakers,

Na een positieve ervaring met het verwarmen van onze bovenverdieping met een lucht/lucht-warmtepomp, willen we dit nu ook graag toepassen op de begane grond. We twijfelen echter nog over het benodigde vermogen en over de beste positie om de binnenunit op te hangen.

We denken aan de 2.5 kW MHI ZS-W, omdat deze bij -10 graden nog voldoende vermogen levert en we een beperkte warmtevraag hebben in de woonkamer (45 m², tussenwoning bouwjaar 2001, met een decentrale WTW van Climarad; warmteverliesberekening geeft 2 kW bij -15 graden). Denken jullie dat dit vermogen op basis van deze gegevens toereikend zal zijn?

Daarnaast twijfelen we over de locatie van de unit: achter de bank in de hoek of boven de televisie in de hoek. Dit zijn de enige twee opties, omdat we het niet mooi vinden om de unit midden in de kamer te plaatsen. Een vloerunit zou ook een optie zijn, maar ik vraag me af of dit goed werkt als we die in een hoek plaatsen.

Wat zouden jullie, op basis van jullie ervaring met verwarmen, adviseren?

[Afbeelding]
Heb zelf een 3,5kWh ZS-X in een huis uit 1970 zonder WTW en minder isolatie en die doet het op zijn sloffen, ook in de koude winters. Dus denk dat je met 2,5 wel vooruit kan.

Kwa locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se1qAFF_TUzRTeP_5hBM-0XT2Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1uhqZ9Q4vFFDZXtvDm3n9zpk.png?f=fotoalbum_large
1: Als daar een vloerunit kan zou dat denk ik mijn voorkeur hebben.
2: Zo niet, dan boven de bank. Dan zit je niet in de liuchtstroom (tenzij je aan die tafel zit misschien) en kan de lucht zich prima verdelen verwacht ik.

Geen expert, maar dit zou ik denk ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Djvdb voor je een 2,5 koopt, zou ik eigenlijk eerst controleren of het minimale vermogen van de 3,5 in de serie die je op het oog hebt niet hetzelfde is. Vaak kunnen die net zo laag en zijn ze nauwelijks duurder..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Glashelder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:11:
@Djvdb voor je een 2,5 koopt, zou ik eigenlijk eerst controleren of het minimale vermogen van de 3,5 in de serie die je op het oog hebt niet hetzelfde is. Vaak kunnen die net zo laag en zijn ze nauwelijks duurder..
Had ik idd al gedaan, minimum vermogen is hetzelfde maar scheelt toch nog 250,-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsja, ik zou eerlijk gezegd geneigd te zijn die 250 extra uit te geven dan :)

Het is gewoon fijn om wat extra vermogen achter de hand te hebben als het nodig is. Boven de 3,5 zou ik dat alleen adviseren als je echt een grotere woonkamer hebt of slechte isolatie want units groter dan 3,5 produceren vaak meer geluid. Met 2,5 <> 3,5 heb je dat nadeel niet zo doorgaans en heb je wel het voordeel van wat extra vermogen achter de hand mocht je het toch een keer nodig hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
f1r3b4ll schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:47:
[...]

Dat zijn erg goede resultaten, maar ja, tussenwoning he ;-). Probleem met het uitschakelen van vraagbesturing bij mij is dus dat mijn 4MXM68A buitenunit (flinke jongen) meer energie gaat verbruiken, maar het veel sneller warm heeft met als gevolg pendelen. Ik heb hem nu op 40% vraagbesturing staan en hij staat 24/7 rustig te pruttelen met ongeveer 750 watt opgenomen vermogen continue. De ventilator van de binnenunit staat ook niet zo te loeien maar is amper hoorbaar. En de temperatuur blijft constant. Waarom zou ik vraagbesturing eigenlijk niet gebruiken?

Oh en bij wijze van test heb ik hem nu bijna 24/7 op 18c (20c werkelijk) en lijkt niet noemenswaardig meer stroom te verbruiken dan 's nachts naar 15c (17c werkelijk).

Wat versta je onder "veel beter geisoleerd"? Behalve het feit dat mijn dak nog geisoleerd moet worden, ben ik goed op weg dacht ik met kruipruimteisolatie, spouwmuurisolatie en vrijwel overal dubbel glas. Wat zou ik nog meer moeten doen volgens jou?
Je dak-isolatie ga je de meeste winst mee behalen. Ik ging op m'n woonkamer van nul naar iglo en dat scheelde met exact dezelfde omstandigheden 2.5 graad aan verlies over 8 uur tijd (!!!!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xvx_Agmp8ZGLCaOQYdPyo4xIQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUQa891iefwxvPQHz1G4YIfT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexdb
Glashelder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:27:
Tsja, ik zou eerlijk gezegd geneigd te zijn die 250 extra uit te geven dan :)

Het is gewoon fijn om wat extra vermogen achter de hand te hebben als het nodig is. Boven de 3,5 zou ik dat alleen adviseren als je echt een grotere woonkamer hebt of slechte isolatie want units groter dan 3,5 produceren vaak meer geluid. Met 2,5 <> 3,5 heb je dat nadeel niet zo doorgaans en heb je wel het voordeel van wat extra vermogen achter de hand mocht je het toch een keer nodig hebben.
Ik zou ook die 3.5 hangen, zijn inderdaad identiek aan geluid en werking maar net even dat stukje meer vermogen in je buitendeel is wel praktisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
@Djvdb Hier hangt ook een overkill unit (single split 3,5kw) op de slaapkamer doordat minimaal vermogen van de 2/2,5 & 3,5kw hetzelfde zijn.

Het voordeel daarvan dat je overige ruimte,s nog een beetje kan mee koelen in de zomer, moet zeggen dat werkt redelijk(bij koelen is het voornamelijk daling van luchtvochtigheid wat hem doet).
Temperatuur daalt niet echt in overige ruimte,s maar het voelt wel een stuk koeler aan.

Hier hangt die tactisch zodat de binnenunit door de deuropening kan blazen naar de gang.
(met verwarmen werkt dat niet zo goed maar dat was het doel boven niet).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2024 11:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
@Djvdb
Waah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]

Heb zelf een 3,5kWh ZS-X in een huis uit 1970 zonder WTW en minder isolatie en die doet het op zijn sloffen, ook in de koude winters. Dus denk dat je met 2,5 wel vooruit kan.

Kwa locatie:
[Afbeelding]
1: Als daar een vloerunit kan zou dat denk ik mijn voorkeur hebben.
2: Zo niet, dan boven de bank. Dan zit je niet in de liuchtstroom (tenzij je aan die tafel zit misschien) en kan de lucht zich prima verdelen verwacht ik.

Geen expert, maar dit zou ik denk ik doen.
Helemaal eens! Zeker een vloerunit op positie 1 is ideaal. En anders op positie 1 een wandunit. Maar een vloerunit, de SRF35ZS-W is superieur. Koelen lukt altijd wel, en verwarmen is zo veel meer comfortabel en stabieler qua temperatuur. Met een vloerunit van MHI herken ik 99% van de issues besproken in dit topic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
lexdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:54:
[...]

Je dak-isolatie ga je de meeste winst mee behalen. Ik ging op m'n woonkamer van nul naar iglo en dat scheelde met exact dezelfde omstandigheden 2.5 graad aan verlies over 8 uur tijd (!!!!).

[Afbeelding]
Is dat pir boven op het dak met daaroverheen nog een alu folie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
TereZz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:01:
@Djvdb
[...]

Helemaal eens! Zeker een vloerunit op positie 1 is ideaal. En anders op positie 1 een wandunit. Maar een vloerunit, de SRF35ZS-W is superieur. Koelen lukt altijd wel, en verwarmen is zo veel meer comfortabel en stabieler qua temperatuur. Met een vloerunit van MHI herken ik 99% van de issues besproken in dit topic niet.
Helaas kan op positie 1 zowel geen wand unit als vloerunit. Het raam loopt tot 25 cm boven de vloer en tot aan het plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@Waah Optie 1 is goed(mooi recht de kamer inblazen), optie 2 zou ik niet doen(uiterste hoekje van de kamer) daar heb ik slechte ervaringen mee(vooral L kamers zoals hier), je keuken wordt duidelijk kouder met risico op tocht gevoel.

Bij optie 2 zou ik hem aan de andere wand bij de TV plaatsen(cosmetisch minder idd maar wel comfortabeler).

Bochtjes blazen zijn ze niet goed in, net als te dicht in een hoek plaatsen, een unit zuigt aan beide kanten aan, Om die reden in de hoek plaatsen proberen te vermijden.

Is verwarmen je hoofddoel dan zou ik naar een vloerunit kijken.
+/- een bereik van 4-5mtr vanuit de binnenunit is mogelijk, daarbuiten zou ik kijken voor een 2e binnenunit omdat anders het risico bestaat dat de luchtstroming te hoog wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
Maxwp schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:07:
[...]

Is dat pir boven op het dak met daaroverheen nog een alu folie ?
80mm PIR met cachering en daaronder nog een dampscherm. Had er eigenlijk 140mm gewild maar dan gaan m'n deuren niet meer open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:15:
@Waah Optie 1 is goed(mooi recht de kamer inblazen), optie 2 zou ik niet doen(uiterste hoekje van de kamer) daar heb ik slechte ervaringen mee(vooral L kamers zoals hier), je keuken wordt duidelijk kouder met risico op tocht gevoel.

Bij optie 2 zou ik hem aan de andere wand bij de TV plaatsen(cosmetisch minder idd maar wel comfortabeler).

Bochtjes blazen zijn ze niet goed in, net als te dicht in een hoek plaatsen, een unit zuigt aan beide kanten aan, Om die reden in de hoek plaatsen proberen te vermijden.

Is verwarmen je hoofddoel dan zou ik naar een vloerunit kijken.
+/- een bubbelbereik van 4-5mtr hebben ze daarbuiten neemt comfort snel af want meestal moet de binnenunit te hard gaan blazen.
op de muur links naast optie 1 hangt wel de decentrale wtw, deze heeft dus naar die hoek een aanzuigend effect ik weet niet of dat eventueel kan bijdragen aan beter verspreiding van de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
Ik zou geen overkill unit nemen; de 3.5 kan maar iets harder dan de 2.5 en blaast ook iets harder, ook bij laag vermogen. 't is maar net wat je voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:19:
[...]

op de muur links naast optie 1 hangt wel de decentrale wtw, deze heeft dus naar die hoek een aanzuigend effect ik weet niet of dat eventueel kan bijdragen aan beter verspreiding van de warmte?
Als het een decentraal WTW (2 pijpsysteem) is zou dat niet moeten uitmaken want de zaak draait altijd in balans??

In theorie zou de regelgedrag/voeler van de airco binnenunit kunnen beïnvloeden, er zijn wel ervaringen met tocht/roosters die de binnenunit laten denken dat het kouder is dan werkelijk het geval indien te dichtbij geplaatst, wat dit betekend met een WTW systeem ernaast heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:27:
[...]

Als het een decentraal WTW (2 pijpsysteem) is zou dat niet moeten uitmaken want de zaak draait altijd in balans??

In theorie zou de regelgedrag/voeler van de airco binnenunit kunnen beïnvloeden, er zijn wel ervaringen met tocht/roosters die de binnenunit laten denken dat het kouder is dan werkelijk het geval indien te dichtbij geplaatst, wat dit betekend met een WTW systeem ernaast heb ik geen idee.
Het is idd een 2-pijps systeem, ik meende dat de unit in de winter niet altijd in balans draait maar de precieze reden daarvoor durft ik niet te zeggen. Ik dacht dat het te maken het met luchtvochtigheid en de warmtewisselaar..

[ Voor 86% gewijzigd door Djvdb op 13-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
[...]

Het is idd een 2-pijps systeem, ik meende dat de unit in de winter niet altijd in balans draait maar de precieze reden daarvoor durft ik niet te zeggen. Ik dacht dat het te maken het met luchtvochtigheid en de warmtewisselaar..
Als de WTW geen voorverwarmer heeft zal die tijdens vorst in onbalans draaien om te voorkomen dat de wisselaar bevriest, naarmate het buiten kouder wordt neemt het comfort/besparing toe, zonder voorverwarmer keldert het enorm tijdens vorst.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:45
lexdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:54:
[...]

[Afbeelding]
Goed om te weten wat het oplevert :D Was namelijk erg benieuwd wat verschil zou zijn straks. Ik krijg namelijk as we speak ook 80mm PIR (wel van binnenuit). Het leidingwerk wordt ook gelijk alvast gelegd nu het plafond van de keuken open ligt. HR++ glas zit er al in en krijg triple glas voor het grootste raam (1,5x2,5) dat nu nog ouderwetsch dubbel glas is in de woonkamer. In mijn geval een jaren '30 woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:44:
[...]

Als de WTW geen voorverwarmer heeft zal die tijdens vorst in onbalans draaien om te voorkomen dat de wisselaar bevriest.

Hier is met voorverwarmer omdat je juist naarmate het kouder wordt het voordeel/comfort van de WTW toeneemt(de voorverwarmer is 1kw maar heb nooit het energieverbruik kunnen waarnemen doordat het nooit -20 wordt en de unit 100% draait, het zal in praktijk een lullige 30w en af en toe aan/uit zijn tijdens vorst, de warmte is niet weggegooit).
Zit idd geen voorverwarmer in.

Een andere optie zou kunnen zijn om de ventilatorradiatoren, die ongeveer 500 m³/u verplaatsen zonder geluid, in de keuken aan te zetten om de luchtcirculatie te bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
Sjenker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:44:
[...]

Goed om te weten wat het oplevert :D Was namelijk erg benieuwd wat verschil zou zijn straks. Ik krijg namelijk as we speak ook 80mm PIR (wel van binnenuit). Het leidingwerk wordt ook gelijk alvast gelegd nu het plafond van de keuken open ligt. HR++ glas zit er al in en krijg triple glas voor het grootste raam (1,5x2,5) dat nu nog ouderwetsch dubbel glas is in de woonkamer. In mijn geval een jaren '30 woning
Was echt gigantisch. Heb ergens de grafieken, je ziet gewoon dat de binnentemperatuur niet meer paralel loopt aan buiten. Ik heb zelfs nog een hele voorgevel met enkel glas, dat gaat volgende maand sneuvelen :9

Om bovenstaande gelijk even te koppelen aan L/L: waar de woonkamer nu een complete flatline is qua temperatuur schommelt de werkkamer (koos isolatieloos) met zijn enkel glas als een jekko. Isoleren werkt, met groet van Jesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:08:
[...]

Helaas kan op positie 1 zowel geen wand unit als vloerunit. Het raam loopt tot 25 cm boven de vloer en tot aan het plafond.
En het raam aan bankzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:45
Ja toen enkelglas en lege spouwmuurtje werd vervangen door grote schuifpui met HR++ schoot comfort al gigantisch omhoog warmte bleef veel beter in die hoek hangen, je merkte alleen nog wel kou door de woning trekken als je voor in de woning zit bij het grote raam. Daar komt nu straks een wand unit hangen die de dan de woonkamer en keuken in kan laten blazen. Enige issue is dan nog dat de in woonkamer zit dus daar trekt altijd nog wat warmte omhoog. Zolder is ook straks geïsoleerd dus dat moet goed komen icm 4510wp aan zonnepanelen verdeelt over O en Z/W . Overdag lekker geleidelijk opstoken en savonds lekker warm bij zitten :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nOWiN7UD19anZyUeSjRaBmrEk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EDT7BtcxKrrjYOIqjJz9KZUY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
TereZz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:10:
[...]

En het raam aan bankzijde?
exact hetzelfde als het raam in de keuken :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:22:
[...]

exact hetzelfde als het raam in de keuken :/
Oei. Ik zou een unit altijd in de lengte blazend plaatsen. Past een wandunit naast het raam bij 1? Als dat ook niet kan heb je weinig opties. Dan had ik m achter de bank geplaatst met de lamellen zo veel mogelijk naar rechts. Maar dat doet niet zo veel als de positionering van een hele unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
ik heb zelf de unit boven de bank op je plaatje (nummer 2). Alleen daar staat bij ons de eettafel, en de bank staat bij 1.

Misschien kwa plaatsing niet ideaal, maar het werkt prima bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
TereZz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:33:
[...]

Oei. Ik zou een unit altijd in de lengte blazend plaatsen. Past een wandunit naast het raam bij 1? Als dat ook niet kan heb je weinig opties. Dan had ik m achter de bank geplaatst met de lamellen zo veel mogelijk naar rechts. Maar dat doet niet zo veel als de positionering van een hele unit.
Nee dat past helaas ook niet in de lengterichting van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Waah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:52:
ik heb zelf de unit boven de bank op je plaatje (nummer 2). Alleen daar staat bij ons de eettafel, en de bank staat bij 1.

Misschien kwa plaatsing niet ideaal, maar het werkt prima bij ons.
Hoe lang is jullie woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
Hier hangt de unit ook boven de bank, met de tv aan hoor je hem nauwelijks, maar toch zou ik hem hier niet nog eens hangen. In ons geval was boven de eettafel beter geweest.
Qua verwarm/koel comfort is het wel een prima plek.

[ Voor 12% gewijzigd door Nachtapotheker op 13-11-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Nachtapotheker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:23:
Hier hangt de unit ook boven de bank, met de tv aan hoor je hem nauwelijks, maar toch zou ik hem hier niet nog eens hangen. In ons geval was boven de eettafel beter geweest.
Qua verwarm/koel comfort is het wel een prima plek.
Vanwege het geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 19:13
Ja, het is niet mega storend ofzo, maar ik zit er recht onder, op de plek van mijn vrouw is het al een stuk beter :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Djvdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:37:
[...]

Hoe lang is jullie woning?
9 meter diep, 5 meter breed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:47
Hier hangt de unit ook bij de zithoek.
Je hoort hem wel, maar is zeker niet storend.
Wat wij wel vervelend vinden is dat het hier nu kouder voelt dan bij de eetkamer/keuken doordat er meer luchtverplaatsing is. Als wij het opnieuw zouden doen komt die zeker bij de keuken te hangen voor max comfort in de zithoek.

Al hebben wij sowieso geen optimale layout voor één airco met 75m2 in U vorm gecombineerd met een 7kw airco. Beter was 2 lichtere units geweest.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
RemmyB83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:32:
[...]

Als ik hier de temperatuur in de woonkamer met 2°C verlaag op de mhi binnenunit. Dan slaat hij na 20min toch weer aan, en gaat hij vervolgens toch de hele tijd een beetje verwarmen(aan/uit). Dit terwijl de temperatuur hier zelf maar een 1/2graad is gezakt, dit omdat de warme lucht van de ac dan de zelfde temperatuur heeft als de omgeving. Ik ben zelf dus nog niet erg te spreken over de regeling, ik verlaag juist de temperatuur zodat hij een poosje kan afslaan, om het aan uit gedrag te beperken. En juist later weer een lange run kan maken, zonder het risico op een koude woonkamer. Misschien heb je nog tips?
Met de 3D functie en op vaste fan stand heb ik hier veel minder afslaan met m'n MHI 3,5. Ding draait rustig door. Nu is het buiten 13C dus kan ik m vanmiddag even uitdoen. Dan gaat hij rond etenstijd weer aan op 21C 3D met vaste fanstand.

Die autostand is irritant omdat hij soms te weinig gaat blazen en dan de uithoeken niet warm maakt. Maar soms gaat hij echt knallen en zit je in een wervelwind.

Volgende woning kriigt VV en L/W. Ook nog een multisplit L/L maar alleen voor de zomer. Ben het nu aan het verbouwen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• mr_evil08
GudZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
[...]

Met de 3D functie en op vaste fan stand heb ik hier veel minder afslaan met m'n MHI 3,5. Ding draait rustig door. Nu is het buiten 13C dus kan ik m vanmiddag even uitdoen. Dan gaat hij rond etenstijd weer aan op 21C 3D met vaste fanstand.

Die autostand is irritant omdat hij soms te weinig gaat blazen en dan de uithoeken niet warm maakt. Maar soms gaat hij echt knallen en zit je in een wervelwind.

Volgende woning kriigt VV en L/W. Ook nog een multisplit L/L maar alleen voor de zomer. Ben het nu aan het verbouwen.
Bekijk even of de muurdoorvoer goed luchtdicht is net als de dichtstbijzijnde/naastgelegen raamrooster dicht staat, tocht over de voeler kan de binnenunit "vreemd" op reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
GudZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
[...]

Ik had hier idd de 3D functie aan en de fanstand op auto.
Op zich ging dat goed, omdat het hier goed is geïsoleerd.
Alleen is de temperatuurregeling nog een beetje lastig te doorgronden.
Maar toevallig heb ik gisteravond nog even zitten spelen. Ik had namelijk daarvoor al geprobeerd om hem in eco-modus te zetten maar dat lukte niet, terwijl dit met mijn andere binnenunit vervolgens wel kon.
Gisteren kwam ik er achter dat als ik de 3D functie uitzette, dat ik hem wel in eco-modus kon zetten.
Vannacht om 12uur heb ik hem vervolgens op 19C gezet, en tot dat hij weer mocht gaan verwarmen heeft geen 1 keer bij verwarmd. Terwijl hij voorheen elke keer een beetje ging bij verwarmen, ook al was het dan nog bijv. 20,5C. Voor nu maar weer even kijken hoe deze regeling zijn werk doet. :)

Pijnacker Oost/West

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een Daikin 3MXM68 met drie binnenunits en in Home Assistant krijg ik bij één van de binnenunits volgende logs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmPh40pu2mDKC-O_Hu0pnEGoGfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/869o7oeHawVimJi5Cq6ucc6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29-x_regYOBfXPi8CvjCTx_jWoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZNbiDIahGz88k8sbPs8kTYy.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand die hier meer over weet?

Alle units staan aan en verwarmen en koelen zoals normaal. Er is niets abnormaals en in de logs van de andere units staan alle gewoonlijke operaties zoals aan/uit.

[ Voor 3% gewijzigd door MXMan op 14-11-2024 17:11 ]

• Maxwp
MXMan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:08:
Ik heb een Daikin 3MXM68 met drie binnenunits en in Home Assistant krijg ik bij één van de binnenunits volgende logs:

[Afbeelding][Afbeelding]

Iemand die hier meer over weet?

Alle units staan aan en verwarmen en koelen zoals normaal. Er is niets abnormaals en in de logs van de andere units staan alle gewoonlijke operaties zoals aan/uit.
Hoe trek je die info uit je daikin ? Heb er faikin voor nodig om er iets uit te krijgen maar niet zoveel info.. nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
Maxwp schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:00:
[...]

Hoe trek je die info uit je daikin ? Heb er faikin voor nodig om er iets uit te krijgen maar niet zoveel info.. nice
Daikin Onecta HACS integratie gebaseerd op de Daikin Onecta API.

https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta

Al het harde werk van @jwillemsen 🙏

[ Voor 4% gewijzigd door MXMan op 14-11-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:20
barta123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:44:
[...]

1100-1200m3 = ca. 8800kWh warmte, met een SCOP van 4 (de MXM68 heeft ~ een SCOP van 4) is dat ca. 2200kWh.

Dat stel dat je in dec 400kWh zou verbruiken, in jan 500kWh (ongeveer wat ik had met 24/7 stoken), in feb 400kWh. Dat is 1300kWh, dan zou je in november februari en maart nog eens 900kWh verstoken. Lijkt me niet gek.

Dan heb je wel een beetje wat je nu hebt denk ik, wat was het, zo'n 15kWh/d?

November dit jaar is ook kouder dan vorig jaar (ik heb de gegevens van de Bilt van vorig jaar t/m nu vorige week al even naast elkaar gelegd) :)

Ik denk wel dat je warmer zou moeten zitten dan ik, want mijn huis is volgens mij nog veel slechter geisoleerd.

Heb je het rapport van je energielabel? Ik had 244kWh/m2 per jaar. Zou mooi zijn om dat te kunnen vergelijken. Mijn huis is 102m2 :)

BTW: zelf is mijn ervaring om dat gekut met demand control waardes helemaal niet aan te beginnen. Ik heb DC op auto staan en dat werkt perfect. Soms gaat ie nog wel heen en weer zwieren met vermogen (vooral als het net niet helemaal koud is buiten, maar wel kouder is). Is niet erg, vooral belangrijk is dat je er binnen warme lucht uit krijgt. Ik zette hem vorig jaar bv op 60% en dan had ik na een paar uur verwarmen id winter (als ik weg was aanzetten) nog steeds een koud huis. Dat is gewoon klote! Met DC op auto heb ik geen pendelen, geen gezeik gewoon lekker stoken :)

Alleen als je echt snel warmte wilt hebben (en bv op beide units POWERFUL wilt gebruiken) moet je ff DC uitgooien. Maar dat gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb ook geen stookprogramma, ik doe gewoon ff een seconde op de app ergens rond de middag de temperatuur omhoog en laat hem stoken tot halverwege de avond :+ (men zal zeggen poah wat een werk, wat een gedoe) - maar je wilt niet weten hoe vaak de gemiddelde mensch perdag zn telefoon trekt. FF Onecta openen zal het probleem dan ook niet zijn >:)
Ik heb DC inmiddels op AUTO gezet en 's nachts in WK naar 18c ipv 20c. Scheelt toch flink wat kWh. Wat ik wel vervelend vind met DC op AUTO en de fan op AUTO dat de fan meer lawaai maakt. Zet ik hem op stand 1 dan vind ik hem nog steeds luid. Alleen "binnenunit stil" is ie echt lekker stil, maar dan lever ik efficiëntie in toch?

Ik zal mijn energierapport er eens bij zoeken voor de kWh/m2. Volgende week wordt mijn dakisolatie geleverd. Tot die tijd verwarm ik de bovenverdieping even niet (behalve mijn kantoor) want de helft vd warmte gaat gelijk verloren via dak en kieren die ik nog moet afdichten.

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Gerardus1956 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:00:
[...]

Als je toch 24/7 gaat verwarmen kan volgens mij vraagbesturing wel uit. Dan gaat de warmtepomp uit zichzelf een evenwichtspunt vinden om daarop te gaan pruttelen.

Over beter geïsoleerd. Ik las volgens mij nog wat enkel glas en alleen maar dubbel glas. Ik heb alles HR++. Vloerisolatie is bij mij met 14 cm HOV pur vast ook wel beter. Dakisolatie is bij mij ook nog uit 1981, maar boven wordt nauwelijks verwarmd.
Ik heb de DC dus nu op AUTO gezet en tot nu toe bevalt dat goed. En ik denk dat het voor mij toch voordeliger is om 's nachts de temperatuur een paar graden te verlagen. Scheelt mij aardig wat kWh. Alleen jammer dat de ventilator dan minder rustig draait. Misschien helpt 3D mode nog?

En ik heb even de aluminium strips van mijn "dubbel glas" bekeken en die geven aan "Isolide SuperPlus 4-15ar 1.1" en heb de vlamtest gedaan met een aansteker en 2e of 3e vlammetje in de reflectie van het raam had een andere kleur dus ik denk dat het dan idd HR++ is. Gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door f1r3b4ll op 15-11-2024 12:18 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
Wij gaan een nog te bouwen nieuwbouwhuis betrekken in 2026 waar we van plan zijn airco's, oftewel L/L warmtepompen, te laten plaatsen. Het is een vrijstaand huis van +/- 180m2 oppervlak, twee volle woonlagen en een zolder met puntdak met een slaapkamer en een werkkamer. De woning heeft verder ventilatie Type C (ventilatieroosters in de ramen) en stadsverwarming. Vooralsnog VV op de BG en radiatoren op de 1e verdieping/zolder, maar goede kans dat we ook VV laten leggen op de 1e verdieping en wellicht ook op zolder.

We willen de airco's gebruiken om te koelen in de zomer want we verwachten dat de goed geisoleerde woning erg warm kan worden, zeker de ruimtes op zolder. De verwarmingsfunctie van de airco's is voor ons van ondergeschikt belang. Daarom willen we in ieder geval twee kamers die volledig op het zuiden liggen koelen (slaapkamer op de 1e verdieping en op zolder), maar idealiter willen we de gehele BG (woonkamer/keuken) kunnen koelen en ook de overige 2 slaapkamers (een op de 1e verdieping, 1 op zolder). Alle kamers liggen in ieder geval gedeeltelijk op het zuiden.

Eigenlijk heb ik best veel vragen maar we zijn voornamelijk benieuwd wat anno 2024 als best practice wordt gezien voor het plaatsen van airco's in onze situatie. Toch allemaal losse single-split units, zelfs als dat er 4/5/6 worden? Dat lijken mij er erg veel. Of zijn er inmiddels multi-split units waarbij het minimum vermogen toch best laag ligt zodat we minder last hebben van het pendelen? Ik kan natuurlijk ook 2 multi-split units plaatsen waarbij ik op een slimme manier de te koelen ruimtes verdeel over de 2 multi-splits. Of toch waar mogelijk binnenunits op de overloop of op de loopgang van de woonkamer naar de keuken? Ik hoop dat deze vraag hier op de juiste plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Tiuri schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:22:

Eigenlijk heb ik best veel vragen maar we zijn voornamelijk benieuwd wat anno 2024 als best practice wordt gezien voor het plaatsen van airco's in onze situatie.
Voor een nieuwbouwhuis kun je het beste een kanaalaircosysteem gebruiken, een beetje zoals het amerikaanse systeem. Heb je ook maar 1 buitenunit nodig die met een laag vermogen kan verwarmen en koelen.

Een systeem met allemaal losse buitenunits werkt ook prima en energiezuinig.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
digifun schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:43:
[...]

Voor een nieuwbouwhuis kun je het beste een kanaalaircosysteem gebruiken, een beetje zoals het amerikaanse systeem. Heb je ook maar 1 buitenunit nodig die met een laag vermogen kan verwarmen en koelen.

Een systeem met allemaal losse buitenunits werkt ook prima en energiezuinig.
Bedankt. Ik had er wel bij moeten vermelden dat het projectmatige nieuwbouw betreft, dus ik gok dat het realiseren van een kanaalaircosysteem niet haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 21:41
Tiuri schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:22:
Wij gaan een nog te bouwen nieuwbouwhuis betrekken in 2026 waar we van plan zijn airco's, oftewel L/L warmtepompen, te laten plaatsen. Het is een vrijstaand huis van +/- 180m2 oppervlak, twee volle woonlagen en een zolder met puntdak met een slaapkamer en een werkkamer. De woning heeft verder ventilatie Type C (ventilatieroosters in de ramen) en stadsverwarming. Vooralsnog VV op de BG en radiatoren op de 1e verdieping/zolder, maar goede kans dat we ook VV laten leggen op de 1e verdieping en wellicht ook op zolder.

We willen de airco's gebruiken om te koelen in de zomer want we verwachten dat de goed geisoleerde woning erg warm kan worden, zeker de ruimtes op zolder. De verwarmingsfunctie van de airco's is voor ons van ondergeschikt belang. Daarom willen we in ieder geval twee kamers die volledig op het zuiden liggen koelen (slaapkamer op de 1e verdieping en op zolder), maar idealiter willen we de gehele BG (woonkamer/keuken) kunnen koelen en ook de overige 2 slaapkamers (een op de 1e verdieping, 1 op zolder). Alle kamers liggen in ieder geval gedeeltelijk op het zuiden.

Eigenlijk heb ik best veel vragen maar we zijn voornamelijk benieuwd wat anno 2024 als best practice wordt gezien voor het plaatsen van airco's in onze situatie. Toch allemaal losse single-split units, zelfs als dat er 4/5/6 worden? Dat lijken mij er erg veel. Of zijn er inmiddels multi-split units waarbij het minimum vermogen toch best laag ligt zodat we minder last hebben van het pendelen? Ik kan natuurlijk ook 2 multi-split units plaatsen waarbij ik op een slimme manier de te koelen ruimtes verdeel over de 2 multi-splits. Of toch waar mogelijk binnenunits op de overloop of op de loopgang van de woonkamer naar de keuken? Ik hoop dat deze vraag hier op de juiste plek is.
Hier in een vierlaagse nieuwbouwwoning uit 2023 deze zomer multisplit laten plaatsen op de eerste etage waar mijn kantoor en onze slaapkamer is. Als we deze op 21 graden zetten met de deuren open dan wordt het in de woonkamer niet warmer dan 23 graden.

Voor koelen werkt naar mijn weten een multisplit prima. Als we bijvoorbeeld alleen de slaapkamer koelen zie ik soms een verbruik van 100-200 watt terug op de homewizard als de kamer op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:25
Tiuri schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:11:
[...]

Bedankt. Ik had er wel bij moeten vermelden dat het projectmatige nieuwbouw betreft, dus ik gok dat het realiseren van een kanaalaircosysteem niet haalbaar is.
Je zou kunnen vragen of de bouwer genegen is om loze extra luchtkanalen mee in te storten, tegen meerprijs natuurlijk. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Tiuri Altijd minstens 2 buitenunit,s want dan ben je bij een storing niet alles "kwijt" gezien de oplostijd behoorlijk kan oplopen in de zomer.
In jouw geval zou ik voor multi gaan als het alleen maar om koelen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 18:34
Tiuri schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:11:
[...]

Als je nu al zo bang bent voor overhitting, dan zou ik eerder de volgende stappen zetten:

- heel goede zonnewering aan de buitenkant, zeker op alle ramen aan oost, zuid, west kant.
- ventilatie D (niet per se vee energieverschil, maar een stuk beter wat betreft tegen houden van lawaai, en warmte
- beperkt koelen via de VVW en de L/W WP

Dan heb je normaal gezien die L/L units niet nodig. Bovenstaande maatregelen gaan je huis wel een pak,comfortabeler maken. En natuurlijk ga ik uit van top isolatie op bijna energieneutraal niveau.

En natuurlijk het dak vol PV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Simpel360 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:13:
[...]

Je zou kunnen vragen of de bouwer genegen is om loze extra luchtkanalen mee in te storten, tegen meerprijs natuurlijk. :*)
Ja ho dan moet je er wel bij zeggen dat je 300 m3/uur doorheen moet per kamer, ipv de gewone 50. Dat zijn fikse kanalen, vergelijkbaar met grote rechthoekige roosters bij luchtverwarming.

In de hotelkamer waar ik dit typ zit een kanaalunit in een verlaagd plafond, met een uitblaasrooster van 80 x 25 cm. In Nederland kan je kleiner maar vaak toch gauw 60x20 op een 150 mm buis.

@Tiuri niet te ingewikkeld maken en gewoon per verdieping minimaal 1 unit installeren, met 1 of 2 multi buitenunits. Daikin kan je goed knijpen met Demand Control, dan stel je in dat die max x% capaciteit gebruikt en daarmee aan-uit pendelen voorkom.

Stadsverwarming is overigens erg duur per GJ vergeleken met l/l of zelfs gas, vergelijk je tarieven maar. Op stroom van 25 cent (mijn GC vast contract is 21) en COP van 4.5 kom ik uit op €15 per GJ. ACM tarief is €46, als je geluk hebt is de lokale provider goedkoper maar tis een monopolie, ze rekenen heel vaak gewoon het maximum.

Betere units (single split MHI ZSX) halen een SCOP van 5+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 18:34
w00key schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:05:
[...]

Ja ho dan moet je er wel bij zeggen dat je 300 m3/uur doorheen moet per kamer, ipv de gewone 50. Dat zijn fikse kanalen, vergelijkbaar met grote rechthoekige roosters bij luchtverwarming.

In de hotelkamer waar ik dit typ zit een kanaalunit in een verlaagd plafond, met een uitblaasrooster van 80 x 25 cm. In Nederland kan je kleiner maar vaak toch gauw 60x20 op een 150 mm buis.

@Tiuri niet te ingewikkeld maken en gewoon per verdieping minimaal 1 unit installeren, met 1 of 2 multi buitenunits. Daikin kan je goed knijpen met Demand Control, dan stel je in dat die max x% capaciteit gebruikt en daarmee aan-uit pendelen voorkom.

Stadsverwarming is overigens erg duur per GJ vergeleken met l/l of zelfs gas, vergelijk je tarieven maar. Op stroom van 25 cent (mijn GC vast contract is 21) en COP van 4.5 kom ik uit op €15 per GJ. ACM tarief is €46, als je geluk hebt is de lokale provider goedkoper maar tis een monopolie, ze rekenen heel vaak gewoon het maximum.

Kanaalunits zijn niet het beste idee in een woning. Te veel luchtverplaatsing bij verwarmen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:11:
[...]

Kanaalunits zijn niet het beste idee in een woning. Te veel luchtverplaatsing bij verwarmen.
Het is prima als je het niet door een standaard rond 125 ventieltje probeer te duwen of 1 veel te grote rechthoek in een woonkamer. Mooie lijnroosters bij de ramen is echt veel beter voor de verdeling dan een wand unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3zpo34p_YeHNGB_RgLs01NbUPs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JaUsQiiIrYRS1vPIn2DJCskS.jpg?f=user_large

Maar het kost wel wat - geïsoleerde kanalen, de instucbare roosters en afwerken door de stucadoor en schilder. Ik dacht wat fotos te hebben gezien hier van enkele kanaalunits met dit soort roosters in grote / luxe woningen, bijvoorbeeld een 4MXM80 + meerdere kanaalunits en het is niet eens te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:11:
[...]

Als het goed aangelegd wordt(en niet weer bezuinigen op roosters/buizen) is dat geen probleem.
Ben er niet gek op luchtverwarming gezien je dan ook een evap moet hebben in de winter.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:25
[...]

Je heb wel een punt mbt luchtverplaatsing en de daarbij behorende kanaaldiameters & doorsnede.
Zeker als je het wat stil wil houden.
En verdelen van de lucht is ook een punt van aandacht. Mijn l/l kanaalunit duwt toch een 55 graden de buizen in als die gas geeft, is toch een behoorlijk wolk warmte voor op 1 punt (ben zelf wat aan het experimenteren hiermee :+ )

Ik ben er al wel achter dat met een lucht verwarming (gelijkmatig verdeeld in de ruimte) i.c.m. een vloerverwarming het comfortabelste is.
In onze situatie natuurlijk O-)
Glazenbol was 20jr geleden al stuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Is het normaal dat ik met mijn Daikin 4MXM68 buitenunit (L/L) en 4 binnenunits een COP < 3 haal? Alleen als ik vraagbesturing inschakel en op 40% zet dan haal ik een COP > 4 maar dan duurt het eeuwig voor het op temperatuur is.

Ik weet dat hier al het nodige over gezegd is maar ik heb nog niet een duidelijk antwoord over wat de beste instelling is voor een goede COP èn goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
f1r3b4ll schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
Is het normaal dat ik met mijn Daikin 4MXM68 buitenunit (L/L) en 4 binnenunits een COP < 3 haal? Alleen als ik vraagbesturing inschakel en op 40% zet dan haal ik een COP > 4 maar dan duurt het eeuwig voor het op temperatuur is.

Ik weet dat hier al het nodige over gezegd is maar ik heb nog niet een duidelijk antwoord over wat de beste instelling is voor een goede COP èn goede prestaties.
Hoe meet je COP? Maar ja, de grotere units zijn minder zuinig, ook als single, > 5 kW is minimaal een plus minder op energielabel. En multi, dan ga je snel naar A+ ipv +++.

Ik heb een MU3R19, dus 5.3 kW klasse, en haal wel ~5 met 1 unit aan en tot 800W opgenomen vermogen is COP boven de 4, soms 5+ (warm buiten en 500W).

Probeer vraag besturing op 90-100%. Dan gaat de unit iig niet op 200% draaien (ja dat kan met inverters). Hier is nominaal ~1.2 kW en piek 2.5 kW opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
w00key schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:58:
[...]

Hoe meet je COP? Maar ja, de grotere units zijn minder zuinig, ook als single, > 5 kW is minimaal een plus minder op energielabel. En multi, dan ga je snel naar A+ ipv +++.

Ik heb een MU3R19, dus 5.3 kW klasse, en haal wel ~5 met 1 unit aan en tot 800W opgenomen vermogen is COP boven de 4, soms 5+ (warm buiten en 500W).

Probeer vraag besturing op 90-100%. Dan gaat de unit iig niet op 200% draaien (ja dat kan met inverters). Hier is nominaal ~1.2 kW en piek 2.5 kW opgenomen vermogen.
Ik deel heel eenvoudig de thermische output door het verbruik (afgelezen in de ONECTA app). Ik zal eens verder pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Allereerst allen bedankt voor de reacties! Voor de duidelijkheid, dit is projectmatige nieuwbouw dus allerlei dingen laten meestorten/aanpassen gaat gewoon niet gebeuren, de bouwer gaat daar helaas niet in mee. Ik noemde expliciet dat het een nieuwbouwwoning is omdat die dingen zover ik begrijp supergoed geisoleerd zijn en in de zomer heel slecht hun warmte kwijt kunnen. Ik kan ook niet koelen via de vloerverwarming, dus volgens mij is een airco om te koelen echt een must. Ik ben dus benieuwd hoe ik dat het beste aan kan pakken gegeven dat eigenlijk alle kamers wel ramen op het zuiden hebben omdat de woning onder een hoek van 45 graden is gedraaid. Ik ben niet primair bezorgd om energieverbruik omdat ik niet verwacht dat de airco's 24/7/365 draaien, al is het natuurlijk wel fijn als dat zo laag mogelijk kan zijn. Ik zoek vooral een manier om alle ruimtes fatsoenlijk te kunnen koelen (BG: combinatie woonkamer/keuken een grote ruimte, 1e verdieping: 2 grote slaapkamers, zolder: 1 slaapkamer en een werkkamer onder schuindak).
Kartmans1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:50:
[...]

Hier in een vierlaagse nieuwbouwwoning uit 2023 deze zomer multisplit laten plaatsen op de eerste etage waar mijn kantoor en onze slaapkamer is. Als we deze op 21 graden zetten met de deuren open dan wordt het in de woonkamer niet warmer dan 23 graden.

Voor koelen werkt naar mijn weten een multisplit prima. Als we bijvoorbeeld alleen de slaapkamer koelen zie ik soms een verbruik van 100-200 watt terug op de homewizard als de kamer op temperatuur komt.
Thanks! Heb je de unit dan hangen in een van de kamers of op de overloop? En mag ik vragen waarom je hem niet op de bovenste 2 verdiepingen, ik redeneerde zelf dat onder het dak het warmer wordt want daar staat de zon direct op + dat warme lucht stijgt?
Simpel360 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:13:
[...]

Dat gaat helaas echt niet gebeuren in projectmatige nieuwbouw. Ik mag bij wijze van blij zijn dat er loze leidingen getrokken kunnen worden, er is geen maatwerk mogelijk.
mr_evil08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:35:
@Tiuri Altijd minstens 2 buitenunit,s want dan ben je bij een storing niet alles "kwijt" gezien de oplostijd behoorlijk kan oplopen in de zomer.
In jouw geval zou ik voor multi gaan als het alleen maar om koelen gaat.
Bedankt, begrijp ik dus dat het probleem van het pendelen een minder groot probleem is als je primair wilt koelen met de aircos? Ik heb de hele topicstart gelezen en zelf me wat geprobeerd verder in te lezen maar het is veel materie en ik verwacht ook dat de techniek is verbeterd met de jaren.
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:57:
[...]

Als je nu al zo bang bent voor overhitting, dan zou ik eerder de volgende stappen zetten:

- heel goede zonnewering aan de buitenkant, zeker op alle ramen aan oost, zuid, west kant.
- ventilatie D (niet per se vee energieverschil, maar een stuk beter wat betreft tegen houden van lawaai, en warmte
- beperkt koelen via de VVW en de L/W WP

Dan heb je normaal gezien die L/L units niet nodig. Bovenstaande maatregelen gaan je huis wel een pak,comfortabeler maken. En natuurlijk ga ik uit van top isolatie op bijna energieneutraal niveau.

En natuurlijk het dak vol PV.
Bedankt, ik ga al 12 zipscreens laten plaatsen op alle ramen op zuid-oost-west. Zoals gezegd bovenaan, de rest kan allemaal niet, helaas, en de top isolatie gecombineerd met grote ramen zorgt er juist voor dat de warmte het huis niet meer uitkomt.
[...]

Bedankt, ik sta ook niet te springen om stadsverwarming maar het is wat het is, daar kan ik niets aan veranderen. Als je zegt "per verdieping minimaal 1 unit installeren", bedoel je dan op de overloop of op een van de kamers? Als het op een van de kamers is dan moeten de deuren zeker openblijven om de koude lucht een beetje te verdelen? Dat is op slaapkamers wellicht niet optimaal..

Heel interessant dat je het vermogen van de Daikin kan knijpen om aan-uit pendelen te voorkomen, dat wist ik niet. Zijn er nog concrete modellen waar ik mij het beste verder in kan verdiepen? Ik leun liever op jullie expertise dan die van een airco-verkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:23
Ik ga binnenkort nog een multisplit in de voortuin plaatsen, 2 binnenunits van Daikin. Wat ik er van begrijp is dat je bij de nieuwe Perfera de buitenunit stil via de app kan instellen, heeft iemand daar al ervaring mee?

Ook lees ik dat deze instelling er voor zorgt dat de unit ' 'snachts' stiller gaat draaien. Is dit dan alleen op bepaalde tijden of kan je de unit forceren door dit in te stellen?

Het gaat om heel klein beetje verwarmen/koelen in 2 slaapkamers, dus wil liever geen dure omkasting tegen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
f1r3b4ll schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik deel heel eenvoudig de thermische output door het verbruik (afgelezen in de ONECTA app). Ik zal eens verder pielen.
Oh, ik wist niet dat die output ook weergaf. Maar die schatting kan erg scheef zijn, ook het verbruik lijkt niet te kloppen met een eigen meter zoals die van HomeWizard (stopcontact of meterkast DIN module).

Ik meet het zelf via een slimme stopcontact, de airflow geschat via setting + specs (L=330m3/uur), temperatuur met een redelijk geijkte thermometer met 0.1 graad stappen en dan A x B via bijvoorbeeld http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=40&vol=330

2.2 kW / 500W => 4.4 COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tiuri schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:01:
Bedankt, ik sta ook niet te springen om stadsverwarming maar het is wat het is, daar kan ik niets aan veranderen. Als je zegt "per verdieping minimaal 1 unit installeren", bedoel je dan op de overloop of op een van de kamers? Als het op een van de kamers is dan moeten de deuren zeker openblijven om de koude lucht een beetje te verdelen? Dat is op slaapkamers wellicht niet optimaal..

Heel interessant dat je het vermogen van de Daikin kan knijpen om aan-uit pendelen te voorkomen, dat wist ik niet. Zijn er nog concrete modellen waar ik mij het beste verder in kan verdiepen? Ik leun liever op jullie expertise dan die van een airco-verkoper :)
Ik heb het in de slaapkamers hangen, en die op 2e verdieping (plat dak) met de deur open koelt ook de verdieping eronder ook redelijk mee. We hebben hier vaak alle deuren open overdag en dat is voldoende om het goed genoeg te verdelen, dwz in de kamer met airco ~21 graden, ergens anders max 23. Dat doe ik met een triple split voor 3x 50 m2, 3 slaapkamers en een vide/werkkamer.

Bij een grotere woning kan je meer kamers laten koelen en deel dat op het noorden zit alleen indirect te koelen.

In de winter verwarm ik ook hiermee. In de woonkamer vooral, en warmte stijgt goed op via hal / trap / vide. Je kan het altijd combineren, gewoon de thermostaat + vloerverwarming laten werken plus beetje hulp van de airco. Mijn huis heeft nu ~25 kWh thermische energie nodig om op 21 graden te blijven, deel kan van de airco komen en andere deel gasgestookt voor comfort / badkamer, maar eigenlijk alleen op de allerkoudste dagen wanneer de airco de hele dag op ~500W moet draaien => 6+ m3 (€7.2) gas zonder airco, of 2 m3 plus 8 kWh stroom (€4). €2.4 op pure electric, ~12 kWh @ COP 4. Stadswarmte: €46.67 x 0.183 GJ = €8.5.

CV / stadswarmte is een mooie failsafe en airco is er om de meeste kWhs te verwarmen voor de helft van de prijs.

Types: Daikin doet het goed en enige met Demand Control, MHI zijn mensen ook heel blij mee. LG heeft last van gekke / slechte firmware en regelgedrag bij multi, single heeft wel iets van demand control / energielimiet functie, maar kies wel de dure versie met goede SCOP. B merken, daar zijn mensen niet heel tevreden mee, zie paar paginas terug met posts over "wat vreet mijn Midea veel stroom, help?" zonder zinnig antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lexdb
w00key schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:20:
[...]

Het is prima als je het niet door een standaard rond 125 ventieltje probeer te duwen of 1 veel te grote rechthoek in een woonkamer. Mooie lijnroosters bij de ramen is echt veel beter voor de verdeling dan een wand unit.

[Afbeelding]

Maar het kost wel wat - geïsoleerde kanalen, de instucbare roosters en afwerken door de stucadoor en schilder. Ik dacht wat fotos te hebben gezien hier van enkele kanaalunits met dit soort roosters in grote / luxe woningen, bijvoorbeeld een 4MXM80 + meerdere kanaalunits en het is niet eens te groot.
Ik heb ze ook overal ingesmeerd. Lekker stil en vooral mooier dan die ranzige lamellenroosters. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrYr1H-solx7bOgfay9OzNhO_xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEqTazcHL3j7NsHqjaEyBihr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
f1r3b4ll schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:04:
[...]

Huh? Waar lees je die thermische output af dan?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Glenfiddich schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:20:
[...]

Huh? Waar lees je die thermische output af dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCBnwnf0rQIb1c988RuVseWoBgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tM0f8OmJo6HIZAI9Yy5kzPvs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQAglPzP7GLJ7YJaTjTZttgKn3g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cEB6k87ULNolr1v6WNBbOD49.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:03
Goede nacht,

Wij staan op het punt een keuze te maken uit onze top 3, maar het minimale vermogen krijg ik maar niet helder. Had ik maar beter opgelet vroeger. Eentje heeft een stuk hoger minimaal vermogen dan de andere twee en dat brengt me aan het twijfelen. Ook dan natuurlijk een stuk hoger minimaal opgenomen vermogen. Alles even in hoofdlijnen, ik wil toetsen of ik het principe snap.

Stel een unit heeft de volgende specs:
- COP = 5 bij 7C
- COP = 7 bij 12 C
- Minimaal opgenomen vermogen 300 Watt (eigen verbruik)
- Minimaal vermogen 2 kW (capaciteit)

Met een COP van 5 en een minimaal vermogen van 2 kW zal bij 7C het opgenomen minimaal 400 Watt zijn ( 5 x 400 Watt = 2 kW)

Maar nu wordt het niet kouder maar warmer. Dan is het toch zo dat het minimaal vermogen stijgt bij 12C naar 2,1 KW (7 x 300 Watt = 2,1 kW) en naar 2,4 kW indien de COP stijgt naar 8?

Deze redenatie klopt?

Een unit met een minimaal OV van bijna 500 Watt en een COP van 8 bij 12 graden levert dan niet de in de folder opgegeven 3 kW maar zelfs 4 kW?

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Beauty1010 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:46:
Deze redenatie klopt?

Een unit met een minimaal OV van bijna 500 Watt en een COP van 8 bij 12 graden levert dan niet de in de folder opgegeven 3 kW maar zelfs 4 kW?
Ja. Daarom hebben grote units vooral in de herfst en lente problemen. Ze slaan aan, moeten om de machine goed te olieën toch even bij volgas draaien bij 1-2 kW opgenomen vermogen en maken daar dan vervolgens 5 tot 10 kW warmte van. Sja, dan is je kamer in no time warm en voordat hij zijn opstart cyclus van 10 minuten heeft afgemaakt mag hij alweer uit.

Ze bereiken de steady state minimum vermogen niet eens. Pas dus op met units van 6 kW of hoger, deze kan je zonder erg veel vraag niet kwijt als het buiten 7+ graden is. Daikin vanaf 3MXM68 is berucht, maar ook LG MU3R19 die 5.3 kW is maar dezelfde compressor heeft als de 7 en 8 kW modellen (tot MU4R25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Apart, dat tabblad heb ik helemaal niet. En ik heb de nieuwste versie van Onecta.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
Beauty1010 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:46:
Goede nacht,

Wij staan op het punt een keuze te maken uit onze top 3, maar het minimale vermogen krijg ik maar niet helder. Had ik maar beter opgelet vroeger. Eentje heeft een stuk hoger minimaal vermogen dan de andere twee en dat brengt me aan het twijfelen. Ook dan natuurlijk een stuk hoger minimaal opgenomen vermogen. Alles even in hoofdlijnen, ik wil toetsen of ik het principe snap.

Stel een unit heeft de volgende specs:
- COP = 5 bij 7C
- COP = 7 bij 12 C
- Minimaal opgenomen vermogen 300 Watt (eigen verbruik)
- Minimaal vermogen 2 kW (capaciteit)

Met een COP van 5 en een minimaal vermogen van 2 kW zal bij 7C het opgenomen minimaal 400 Watt zijn ( 5 x 400 Watt = 2 kW)

Maar nu wordt het niet kouder maar warmer. Dan is het toch zo dat het minimaal vermogen stijgt bij 12C naar 2,1 KW (7 x 300 Watt = 2,1 kW) en naar 2,4 kW indien de COP stijgt naar 8?

Deze redenatie klopt?

Gr Michel
In principe ja, maar ik heb begrepen dat een gedeelte van het opgenomen vermogen niet naar warmte op zich gaat, maar naar overige activiteiten in het systeem, de randverschijnselen zeg maar. Hoe minder warmtevraag (of kou-), hoe meer de installatie op zijn minimum zal draaien, en als hij dat doet is het gedeelte van het opgenomen vermogen dat niet voor warmte (of kou) wordt gebruikt in verhouding hoger. In zekere zin maakt dat de unit die op minimum vermogen draait dus minder efficiënt.

Ik weet niet of de cop die je noemt, rekent met het volledige opgenomen vermogen of dat deel dat werkelijk beschikbaar is voor warmte of kou. Als het eerste het geval is, is de rekensom dus minder eenvoudig dan in je voorbeeld.

Voor ons was een laag minimaal opgenomen vermogen en laag minimaal vermogen (naast werkelijke prestaties verwarmen bij lage temperaturen) erg belangrijk. Daarom gekozen voor mhi multisplit. Ondanks een 6kW (voor verwarmen) buitenunit op een woning van iets over de 90m2 , pendelt de unit hier weinig bij verwarmen. Bij koelen zien we meer pendelen maar voor ons is dat niet echt een probleem omdat we er qua comfort niets van merken en het verbruik er lager van wordt dan het zonder pendelen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op maandag 18 november 2024 @ 04:15:
[...]

Ja. Daarom hebben grote units vooral in de herfst en lente problemen. Ze slaan aan, moeten om de machine goed te olieën toch even bij volgas draaien bij 1-2 kW opgenomen vermogen en maken daar dan vervolgens 5 tot 10 kW warmte van. Sja, dan is je kamer in no time warm en voordat hij zijn opstart cyclus van 10 minuten heeft afgemaakt mag hij alweer uit.

Ze bereiken de steady state minimum vermogen niet eens. Pas dus op met units van 6 kW of hoger, deze kan je zonder erg veel vraag niet kwijt als het buiten 7+ graden is. Daikin vanaf 3MXM68 is berucht, maar ook LG MU3R19 die 5.3 kW is maar dezelfde compressor heeft als de 7 en 8 kW modellen (tot MU4R25).
Je kan ze prima "begrenzen" met vraagbesturing of econo dan start de unit niet volle bak.
Komt door de (PID) regeling, kamer setpoint wijkt behoorlijk af = volle bak aan het werk.

Met L/W WP,s precies hetzelfde, CV water te koud = volle bak aan het werk, de 2e start gaat rustiger omdat het water nog gedeeltelijk warm is, het aantal starts/stops is schadelijker.

Net als een gasketel doet precies hetzelfde als je maximaal vermogen niet begrenst.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
mr_evil08 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:52:
[...]

Je kan ze prima "begrenzen" met vraagbesturing of econo dan start de unit niet volle bak.
Komt door de (PID) regeling, kamer setpoint wijkt behoorlijk af = volle bak aan het werk.

Met L/W WP,s precies hetzelfde, CV water te koud = volle bak aan het werk, de 2e start gaat rustiger omdat het water nog gedeeltelijk warm is, het aantal starts/stops is schadelijker.

Net als een gasketel doet precies hetzelfde als je maximaal vermogen niet begrenst.
Niet bij MHI-ZSX, bij het opstarten trekt die zich niets van een eventuele begrenzing aan (= stille modus). Ik vroeg me al af waarom dat is, maar het is dus om de machine te oliën. Ik vermoed dat het ook met de binnentemperatuur te maken heeft; na het ontdooien gaat de unit hier maximaal en ook als er een koude luchtvlaag naar binnen komt (de binnenunit hangt naast de keukendeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:18:
[...]

Niet bij MHI-ZSX, bij het opstarten trekt die zich niets van een eventuele begrenzing aan (= stille modus). Ik vroeg me al af waarom dat is, maar het is dus om de machine te oliën. Ik vermoed dat het ook met de binnentemperatuur te maken heeft; na het ontdooien gaat de unit hier maximaal en ook als er een koude luchtvlaag naar binnen komt (de binnenunit hangt naast de keukendeur).
Stille modus is bij Daikin ook iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:03
Dank voor de snelle bevestiging. Dat betekent dat van mijn top 3 er nu weer eentje afvalt. En toen waren er nog maar twee.

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Wij hebben een multisplit en dus geen silent mode. Wat ik hier doe is, wanneer het verschil tussen huidige- en doeltemperatuur meer dan 2 graden is, starten op een doeltemperatuur die maximaal 2 graden van de werkelijke temperatuur ligt. Dat verlaagt de startpiek hier vaak fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e3YL2LMUyRYvNyn_kPEo3sZX3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SORQWEMq5wwZMoKVALp64ETG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu bijna 2,5 uur verwarmd met een doeltemperatuur 2 graden boven werkelijke temperatuur. Ongeveer een goed kwartier geleden de 2e binnen-unit bijgeschakeld met ook 2 graden verschil. Stabiel verbruik daardoor verlaagd van 320-325W naar 295W. We komen niet in de buurt bij de efficiëntie van een single-split, maar bij een buitentemperatuur van 6 graden ben ik hiermee wel tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Maakt het voor de regeling van airco nog uit als de sensor op de buitenunit een incorrecte buitentemperatuur meet?

Ik heb een buitenunit die met z'n rug (waar ook de sensor zit) recht op het zuiden staat waardoor de sensor al gauw wat zonnestralen meepakt. Hij geeft momenteel 16 graden buitentemperatuur aan, terwijl het in werkelijkheid een graad of 6 is.

Misschien weet @flippy dat?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Verzoek om mee te denken met de plaatsing van binnenunits en doorvoer door de gevel! :)

Plaatsing binnenunits eerste verdieping en gevel doorvoer

[ Voor 90% gewijzigd door SalmonAce op 18-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
MXMan schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:26:
[...]

Welke modellen heb jij hangen?
Beneden in woonkamer Stylish 5kw
Boven slaapkamer Perfera 2.5kw
Boven mancave Perfera 2.5kw
Boven kantoortje Perfera 1.5kw

Allen wandmodellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
f1r3b4ll schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
[...]

Beneden in woonkamer Stylish 5kw
Boven slaapkamer Perfera 2.5kw
Boven mancave Perfera 2.5kw
Boven kantoortje Perfera 1.5kw

Allen wandmodellen
Is dit een recente installatie?

Kan jij a.u.b meer specifiek de modellen benoemen zoals bijv FTXM20R2V1B zodat wij mede-tweakers verder kunnen onderzoeken hoe wij ook aan deze gegevens kunnen.

Dit staat op de sticker als je de klep opendoet voor de stoffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Sjamo schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:29:
[...]

Wij hebben een multisplit en dus geen silent mode. Wat ik hier doe is, wanneer het verschil tussen huidige- en doeltemperatuur meer dan 2 graden is, starten op een doeltemperatuur die maximaal 2 graden van de werkelijke temperatuur ligt. Dat verlaagt de startpiek hier vaak fors.

[Afbeelding]

Dit is nu bijna 2,5 uur verwarmd met een doeltemperatuur 2 graden boven werkelijke temperatuur. Ongeveer een goed kwartier geleden de 2e binnen-unit bijgeschakeld met ook 2 graden verschil. Stabiel verbruik daardoor verlaagd van 320-325W naar 295W. We komen niet in de buurt bij de efficiëntie van een single-split, maar bij een buitentemperatuur van 6 graden ben ik hiermee wel tevreden :)
Da's netjes, mijn unit draait gewoon continu 900W met dit weer. Maar ja zoals vaak aangegeven, mijn huis heeft niet zulke goede isolatie dus veel meer warmteverlies

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
barta123 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:35:
[...]

Da's netjes, mijn unit draait gewoon continu 900W met dit weer. Maar ja zoals vaak aangegeven, mijn huis heeft niet zulke goede isolatie dus veel meer warmteverlies
Wij hebben een klein huis, met voor deze tijd gemiddelde isolatie. Ik meen me te herinneren dat dat bij jou anders ligt. Wanneer het echt kouder wordt gaat het verbruik hier ook omhoog, ondanks het kleinere huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:09
Ik heb voor mezelf even (een beetje koffiedik kijkend) berekend op waar ik denk uit te komen qua verbruik deze maand november. Dit heb ik gedaan door mijn gemiddelde stroomverbruik in de maanden dat ik niet met L/L verwarmde te vergelijken met mijn huidige stroomverbruik. Ik heb een Enphase Metered dus kan dit zien, sinds kort ook een P1 Homewizard maar die meet ook het totaal en niet de groep van de L/L alleen.

Maand november t/m gisteren genomen en verbruik gedeeld door 17, vervolgens maal 30.
Vergeleken dus met een aantal maanden achter elkaar ongeveer hetzelfde verbruik te hebben gehad zonder L/L.
Ik zal ongeveer uit komen op een verbruik van 140 kWh, maar aangezien het wat kouder gaat worden ga ik eerder uit van 170/180 kWh. Dit is voor 1x single split in een woonkamer van 45m2 / 110m3 benedenverdieping. Unit: ME-AY42.

Als de maanden dec/jan/feb dan 200-250 kWh zouden doen bij mij ben ik tevreden. Dan blijf ik onder de 1000 kWh voor een stookseizoen. Maar dit is glazen bol want heb de installatie pas enkele weken en ga dus de eerste winter nog meemaken. Op jaarbasis heb ik vermoedelijk (met salderen) een overschot van ~1000 kWh dus dat komt mooi uit. Maar ook dit moet ik nog even afwachten gezien het feit dat ik pas sinds feb/maart zonnepanelen heb.

Overigens heb ik op de zolderverdieping boven het trappengat een MHI-ZS35 maar die heb ik alleen enkele keren 'getest' voor het verwarmen. Die kan de zolder wel verwarmen maar de eerste verdieping natuurlijk niet, dus die hebben we nu niet aan. Die hangt er met name voor het koelen in de zomer (zolder + eerste verdieping).

Edit:
Bedenk me net dat we sinds de kleine (nu ruim 2 maanden oud) veel meer thuis zijn i.v.m. verlof en ook meer stroom verbruiken. Wasjes, droger, TV, enz.
Dus dan zou het nog iets gunstiger uitpakken t.o.v. de vergelijkingsmaanden dan vermoed ik, maar dat zal ik nooit zeker kunnen weten. Wil ik het echt meten moet ik dit doen door de groep te meten maar mijn groepenkast zit vol :P

[ Voor 10% gewijzigd door remzor op 18-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Jullie advies graag ivm de plaatsing van binnenunits, aantal, vermogen etc... (update)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
Beetje zijdelingse vraag: wij verwarmen sinds kort enkel met airco (Mitsubishi Electric 3.5kWh) en opzich verwarmt dit goed, maar ik heb wel last van koude luchtstromen.
Hierdoor krijg je ondanks de warmte koude voeten en onderbenen. Nu had ik ergens gelezen dat iemand de airco verwarming combineerde met een electrisch vloerkleed die simpelweg onder het vloerkleed in de zithoek kan. Zie bijv.: https://www.gaslooswonen....d-verwa.html?id=222131479
Iemand ervaring hiermee, zou dit een echte oplossing zijn? Of andere tip?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28
Vulcan750 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:19:
Beetje zijdelingse vraag: wij verwarmen sinds kort enkel met airco (Mitsubishi Electric 3.5kWh) en opzich verwarmt dit goed, maar ik heb wel last van koude luchtstromen.
Hierdoor krijg je ondanks de warmte koude voeten en onderbenen. Nu had ik ergens gelezen dat iemand de airco verwarming combineerde met een electrisch vloerkleed die simpelweg onder het vloerkleed in de zithoek kan. Zie bijv.: https://www.gaslooswonen....d-verwa.html?id=222131479
wij hebben een L vormige woonkamer die door een airco verwarmt wordt. Boven de bank heb ik een IR paneel gehangen, dat is lekker als je stil op de bank zit tv te kijken.... ..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
[...]

De Silent mode op mijn MHI-50ZSX begrenst de buitenunit tot max 850watt, wat anders 2600watt zou zijn.
(*optie werkt niet op een Multi-splitunit)

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 18-11-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Als je een groot genoeg kleed neemt met voldoende vermogen werkt het maar dan worden de energiekosten hoog.
Koude voeten/onderbenen is een bekende eigenschap van wandunit,s.
De één heeft het sneller dan de ander.

In verleden bijverwarmd met een waterdragend vloerverwarming dat werkt maar toch had ik het idee dat de vloerverwarming meer aan het doen was dan de airco zodra het comfortabel werd(vloer oppervlaktetemp 25c dan zit je al in de buurt van hoofdverwarming).

Je kan de airco ook combineren met CV, beide kunnen gelijktijdig aan als je ze in balans krijgt, heb je comfort en toch besparen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
miel schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:38:
[...]

wij hebben een L vormige woonkamer die door een airco verwarmt wordt. Boven de bank heb ik een IR paneel gehangen, dat is lekker als je stil op de bank zit tv te kijken.... ..
Hoe groot rn vermogen ? Hoe hoog hangt hij boven je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
mr_evil08 schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
[...]
Je kan de airco ook combineren met CV, beide kunnen gelijktijdig aan als je ze in balans krijgt, heb je comfort en toch besparen.
Dat was ook het oorspronkelijke plan, maar tot nu toe vooral enkel via de airco verwarmt.
Als het echt koud is moet de heteluchtverwarming maar een beetje bijspringen.
Half graadje hoger dan de airco?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Maxwp schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:04:
[...]

Hoe groot rn vermogen ? Hoe hoog hangt hij boven je ?
2,8 meter plafond, bank zal 40
Cm of zo zijn… paneel is 1000w, dus wel een flinke zeg maar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
MXMan schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:09:
[...]

Is dit een recente installatie?

Kan jij a.u.b meer specifiek de modellen benoemen zoals bijv FTXM20R2V1B zodat wij mede-tweakers verder kunnen onderzoeken hoe wij ook aan deze gegevens kunnen.

Dit staat op de sticker als je de klep opendoet voor de stoffilters.
Stylish FTXA50C2V1BB
2x Perfera FTXM25A5V1B
Perfera FTXM20A5V1B
Buitenunit: 4MXM68A2V1B9

Installatie is medio juli geplaatst door Airco Techniek Friesland. Ben heel tevreden over deze partij.

[ Voor 9% gewijzigd door f1r3b4ll op 18-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
f1r3b4ll schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:07:
[...]

Stylish FTXA50C2V1BB
2x Perfera FTXM25A5V1B
Perfera FTXM20A5V1B
Buitenunit: 4MXM68A2V1B9

Installatie is medio juli geplaatst door Airco Techniek Friesland. Ben heel tevreden over deze partij.
Cool om te weten dat de laatste nieuwe serie de warmte output rapporteert!

Hier heb ik van eind 2022

3MXM68A2V1B buitenunit
Perfera x 3 binnenunits
FTXM50R2V1B
FTXM25R2V1B
FTXM20R2V1B

Deze rapporteert gewoon het verbruik😭👍

Ik kan niet klagen over de toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
miel schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:07:
[...]

2,8 meter plafond, bank zal 40
Cm of zo zijn… paneel is 1000w, dus wel een flinke zeg maar…
en die staat dan onstant 1000 watt te verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Maxwp schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:55:
[...]

en die staat dan onstant 1000 watt te verbruiken?
850 zie ik nu… als die aanstaat wel, dus meestal een uurtje aan als we op de bank zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MXMan schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:54:
[...]

Cool om te weten dat de laatste nieuwe serie de warmte output rapporteert!

Hier heb ik van eind 2022

3MXM68A2V1B buitenunit
Perfera x 3 binnenunits
FTXM50R2V1B
FTXM25R2V1B
FTXM20R2V1B

Deze rapporteert gewoon het verbruik😭👍

Ik kan niet klagen over de toestellen.
Je bedoelt het stroomverbruik in de Onecta app? Dat doet mijn unit ook..

3MXM68N is het en 2x FTXJ35MW.. Alleen is het niet 100% correct, het verbruik in de app was vorig jaar november en december in de app ca. 20kWh hoger in de Onecta app dan wat Homewizard heeft uitgelezen :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

barta123 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:18:
[...]

Je bedoelt het stroomverbruik in de Onecta app? Dat doet mijn unit ook..

3MXM68N is het en 2x FTXJ35MW.. Alleen is het niet 100% correct, het verbruik in de app was vorig jaar november en december in de app ca. 20kWh hoger in de Onecta app dan wat Homewizard heeft uitgelezen :)
Beter kijken naar z'n screenshots :). In zijn versie kun je kiezen tussen thermische energie en stroom.

Blijkbaar is dit iets specifiek aan de nieuwe versie van Perfera want ondanks een geüpdatete app zie ik die optie niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
Deense wollen sloffen van Glerups doen het voor mij perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:27:
[...]

Beter kijken naar z'n screenshots :). In zijn versie kun je kiezen tussen thermische energie en stroom.

Blijkbaar is dit iets specifiek aan de nieuwe versie van Perfera want ondanks een geüpdatete app zie ik die optie niet.
Ik zie dit in mijn app ook niet, blijkbaar hebben de 3MXM68N en de FTXJ35MW's die ik heb daar geen ondersteuning voor! op zich geen probleem, hij doet het er niet minder om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Wij hebben een ouder, alleenstaand huis (bouwjaar 1967) met gasketel in een atypische indeling. Onze woning is volledig onderkelderd, met slaapkamers op het gelijkvloers en één grote bovenruimte. Op de bovenruimte willen we op termijn kinderkamers + één badkamer maken. Momenteel is daar niets van verwarming voorzien. Water is wel reeds aangesloten.

Gezien we al zonnepanelen hebben, leek het mij ideaal om hiervoor airco's te gebruiken. Daarnaast kunnen deze in de warme zomermaanden het huis koelen met de overproductie van de zonnepanelen. Onze slaapkamer is aan de zuidkant en in de zomer geraak ik heel moeilijk in slaap als het warm is.

Een andere optie zou zijn om bestaande leidingen te trekken naar boven, maar dat lijkt mij meer uitbreekwerk. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Vanmiddag komt er een AC installeur langs om alles eens te bekijken.

Daarnaast lijkt de AC mij ook interessant om één specifieke ruimte op te warmen. Ik werk 2 dagen thuis/week. Mijn bureau is in de kelder ruimte, en nu moet het hele huis opwarmen terwijl ik eigenlijk alleen in de kelder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Heeft iemand ook wel eens het probleem met de Daikin Onecta app dat de app uitlogt maar je niet meer kan inloggen?

Helemaal stabiel is de operatie dus niet. Vrij irritant. En dit dan weer bij een update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:47:
Heeft iemand ook wel eens het probleem met de Daikin Onecta app dat de app uitlogt maar je niet meer kan inloggen?

Helemaal stabiel is de operatie dus niet. Vrij irritant. En dit dan weer bij een update
Ja, ik krijg nu een foutmelding bij inloggen.
Failed to store authentication result in storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ah, ligt niet aan mij dus. Ik kwam hier al even kijken of meer mensen er last van hadden :)

Gelukkig ben ik vandaag thuis en kan ik de boel met de afstandsbediening bedienen anders zou het huis enorm zijn afgekoeld.

Wel precies de reden waarom ik het haat om afhankelijk te zijn van cloud-oplossingen. Onvergeeflijk eigenlijk dat Daikin de locale API heeft afgeserveerd.

[ Voor 61% gewijzigd door Glenfiddich op 20-11-2024 09:54 ]

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 118 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic