Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Goeiemiddag,

Ik heb dit weekend 3 installateurs over de vloer gehad (in België) voor de aankoop van warmtepompen en de plaatsing van de binnenunits. Ik heb enkel installateurs laten komen voor offertes te laten opmaken voor Mitsubishi Electric toestellen om zo geen appelen met peren te moeten vergelijken.
Wat betreft de bovenverdieping geven ze allen dezelfde oplossing, 't is te zeggen, ze bieden allemaal de wandmodellen aan, de ene met aanvoer via de zolder (door verlucgtingsschouw via de droge kruipkelder), de andere via de zijgevel. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar geen buizen/bekabeling op de gevel.
Maar wat betreft de gelijkvloers zit ik wat met "problemen", zo geeft elke installateur een aparte opstelling, wel allemaal met een hyper-heating buitenunit. Hun voorkeur gaat bij alle 3 uit voor zowel de leefruimte, keuken en veranda met vloermodellen te werken.Voor keuken en veranda is dat geen probleem, echter voor de living wel.
Door de opstelling van de meubels, deuren, pelletkachel etc. kunnen we die dus niet om het even waar plaatsen.

Alvast mijn excuses voor de het slechte paint / knip- en plakwerk, maar zo hebben jullie toch een idee.
Het gaat om een rechthoekige ruimte van 4m op 8m waarvan ik de muur van de tv helemaal "clean" wil hebben, en dus geen toestel buiten de tv aan de muur wil hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLrqm6J_WmWqQxz2-pdJm65rflg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qe14LzJHItkkUOQiNpFQ90mP.jpg?f=user_large

Installateur 1:

Wil 2 vloermodellen (MFZ-KT25VG) plaatsen omdat dit het meeste comfort zou bieden (lawaai, beiden op aparte buitenunits zodat er altijd 1 toestel blijft werken bij defrost etc.) Echter, wegens "plaatsgebrek" kan hij ze maar langs 1 kant plaatsen van de living. Estetisch gezien zou het volgens hem mooier uitkomen als ze beiden onder de vensterbank komen van de 2 ramen naast elkaar op het plan. Daarin kan ik hem volgen, echter vraag ik me af of het wel nu heeft om 2 toestellen naast elkaar te plaatsen, idealieter (ook volgens hem) zou uiteraard 1 toestel aan elke kant beter zijn...

Installateur 2:

Wil maar 1 vloermodel (dezelfde als bij de eerste) plaatsen, maar in het midden van de 2 ramen, en aan de andere kant van de ruimte boven de deur (of tv) met een wandmodel werken. Volgens hem voel je immers NOOIT die wind blazen (is toch maar warme lucht) en zo'n wandtoestel zou performanter werken. Ik vraag me dan wel af waarom hij toch nog met vloermodellen wil werken als het "beter" zou werken.

Installateur 3:

Wil maar 1 vloermodel over de gehele ruimte plaatsen, maar wel een zwaarder toestel, volgens hem als het koud is gaan we toch bijverwarmen met de pelletkachel en gaat 1 zwaarder toestel echt geen verschil in geluid en comfort maken, ook niet van geluid voor de buitenunit. Gaf ook "vreemde" oplossingen, deed het meeste moeilijk, wou boven ook wandmodellen plaatsen op ruimtes onder een schuin dak waar ik me toch vrage bij stel voor de afvoer etc. en het gaat ook nog een vrij jonge firma waardoor ik hierbij het minste gevoel had, al was het maar een vertegenwoordiger en niet de baas zelf die blijkbaar mee de plaatsingen doet.

Mijn voorkeur gaat uit naar installateur 1 (was ook de enige die over de vloer kwam en die zelf plaatst, de andere waren vertegenwoordigers van de firma), je merkt dat de man weet waarover hij praat, heeft al 20 jaar ervaring (en eigen bedrijf), hij denkt mee, staat open voor andere oplossingen, al raad hij me echt af of met wandmodellen in de leefruimte te werken... Een eventuele andere oplossing volgens hem zou kunnen zijn om een vloermodel te plaatsen aan de andere kant van de ruimte (aan de zetel) zodat deze staat achter de deur wanneer deze deur zou openstaan. Overdag zou het kunnen dat deze zou openstaan, 's avonds zouden we die toch eerder toe doen. Het gaat wel om een steellook deur, dus zelfs als de deur zou openstaan overdag, zie je het vloermodel dus staan...

Alle advies en input van jullie is dus van welkom... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Even updaten (ik weet het, 't is een hele boterham ;) ), en graag ook nog even jullie input/mening indien mogelijk.

We hebben al de accumulaties dus allemaal verwijderd, wonen er nu sinds april, maar door omstandigheden hebben we de warmtepompen nog niet laten plaatsen. Veel te veel twijfel of ik voor de goedkopere installateur zou gaan, of de iets duurdere, maar die mijn inziens wel veel meer input/advies gaf. Deze man was sowieso voor september/oktober al niet vrij, en al de andere installateurs stelden dus ook al andere toestellen (wandtoestel of lichtere binnenunits) voor, en wanneer ik het voorstel van de andere installateur aangaf, gaven ze hem wel gelijk en volgden ze zijn advies. Ik heb dus al problemen dat die vertegenwoordigers (en dus niet de zaakvoerders) blindelings meegingen in het verhaal van de duurdere installateur, dat was dan ook de enige zaakvoerder zelf die is komen kijken, integenstelling tot de andere firma's.

Hieronder heb ik vlug een "schets" opgemaakt van de benedeverdieping. (Ter info, de living zelf meet 4m op 8m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSRtdsVZ9n34OOCOD1YxjoB3H-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPazoRuJPUoe4z8ChAZrKhWf.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft de binnenunits, zou de installateur opteren voor een vloermodel in de living (MFZ KT50VG) en in de keuken (MFZ KT35VG). Voor de veranda kiest hij voor een wandmodel (AY42VG). Zelf zegt hij dat dit wat langs de grote kant is voor een veranda van +/- 4m op 4m, maar om er toch wat optimaal van te kunnen genieten, buiten een hete zomer of koude winter uiteraard.

Voor de living was zijn voorkeur om er 2 vloermodellen te plaatsen, liefst 1 langs elke kant, echter door de ramen, deuren, meubels, etc blijft enkel de kant van de eetplaats over. Hij dacht eerst 2 lichtere toestellen te nemen voor telkens 1 onder de vensterbank van het raam te plaatsen, maar 2 toestellen naast elkaar vindt hij zonde, dus liever 1 groter toestel in het midden tussen de 2 ramen. Doordat de deur tussen keuken en living zo goed als altijd open staat, zou de unit van de keuken ook nog "genoeg" kunnen afgeven voor de living. Doordat ze elke op een andere buitenunit zouden komen te staan, blijft er ook altijd 1 unit draaien wanneer de andere in defrost modus gaat.

Denken jullie dat dit voldoende zal verwarmen? Door de twijfel blijf ik het zelf ook wat uitstellen, en dan is er nog het verhaal van een zeer goede kennis van me die hier vlakbij woont en in soortgelijke situatie zit, en die de werken al heeft laten doen, maar zijn huis maar niet krijgt opgewarmd:

Het gaat ook een vrijstaand huis van 2002 (onze van '98). De indeling is zowat net hetzelfde met dezelfde afmetingen, alleen hebben zij geen veranda, en is hun keuken meer een open keuken aaneensluitend op de living dus een soort van L-vorm. Zij hebben warmtepomp laten plaatsen door een "lokale elektricien". In hun living hebben ze 1 groot wandmodel geplaatst (LG of panasonic), en in elke slaapkamer (3) een binnenunit en in mei dit jaar verzekerde hij me dat dit voldoende was voor de hele benedenverdieping, ondanks dat ze zelf aan de zetel een verwarmingspaneel hadden bijgeplaats omdat ze het zelf vaak kou hebben 's avonds. Hij wou me zelfs die man aanbevelen, doch heb ik vriendelijk geweigerd door al die praatjes die hij me toen al vertelde en ik op dat moment een voorkeur had voor Daikin of Mitsubishi ;) . Een maand later vernam ik van zijn vrouw dat ze kloegen over het lawaai, en heeft de installateur daar toen blijkbaar een 2e buitenunit bijgeplaats, en was het "lawaai" veel beter. Echter was er nog steeds een probleem op de slaapkamers van de kinderen, en werkte er maar 1 van de 2 toestellen afzonderlijk, maar beide samen lukte niet. Hij is nadien weer een aanpassing komen doen, en blijkbaar waren er een paar zaken verkeerd aangesloten.
Dit weekend zie ik zijn vrouw opnieuw, en klaagt ze opnieuw dat ze hun huis nog steeds niet opgewarmd krijgen, en dat ze zijn gaan kijken voor andere verwarming. Ze kon het mij wel niet goed uitleggen, maar het leek me een principe van accumulatie te zijn, waarbij je elektrische verwarming voor een uurtje of x-aantaal minuten opzet, en de vermarming warmte blijft afgeven wanneer je deze uitschakeld. Ze hebben reeds 3 offertes laten opmaken, bij 2 van de 3 was het respectievelijk 15000 en 19000€, maar nu hadden ze iemand gevonden die de toestellen in Frankrijk kon aankopen, en zou de offerte maar zo'n 10.000€ bedragen. De pelletkachel gaan ze wel weg doen, die staat namelijk in de weg van waar de andere verwarming zou moeten komen, aangezien dat de enig emuur is zonder raam en/of meubels.
Ohja, terloops liet ze me nog weten dat ze een plaat moesten plaatsen buiten naast hun buitenunits.Die werden steeds zwart, maar blijkbaar komt het omdat de afvoer van die pelletkachel rechtstreeks naar buiten gaat door de muur, en niet via een schouw, dus die roet "bevuilde" onmiddelijk de warmtepompen. Dat was oa. ook nog een reden van de installateur waarom de warmtepompen niet genoeg renderen, omdat ze dus te dicht bij de afvoer van de pelletkachel staan. 8)7

Soit, ik weet alleen dat ik zo'n installateur ver van mijn huis wil hebben, en vandaar dat ik voor een erkende insttallateur ga die enkel werkt met de "betere" merken. Maar door dat hele verhaal toch weer "de vrees" of we ons huis voldoende gaan kunnen opwarmen? Zij waren in hun vorig huis gewend van te verwarmen met een gascondensatieketel en radiatoren (net als ons). Ik veronderstel ook dat ze niet echt doorhebben / hadden dat het met een warmtepomp een andere manier van verwarmen is, waarbij wij ook nog aan gewend gaan moeten raken vrees ik.

Nog een bijkomend vraagje: Indien we pas volgend jaar de warmtepompen zouden laten plaatsen, wat is de "goedkoopste" elektrische verwarming die ik momenteel kan gebruiken om het huis wat bij te verwarmen? Verwarmt een convector van pakweg 1500W evenveel als een keramische ventilatorkachel, infrarood of olieradiator van dezelfde wattage?

We hebben zonnepanelen en momenteel nog terudraaiende teller, op dit moment zet ik overdag in de living een elektrische convector op van 750/1500W, en 's morgens en 's avonds de pelletkachel op om goed bij te stoken, maar nu het kouder wordt vrees ik dat dit niet voldoende gaat zijn (tenzij ik de pellets overdag ook ga gebruiken). Maar wil er voor die paar maanden ook geen 100-en euro's tegenaan smijten om nadien met een aantal toestellen te zitten. Tenzij we die nadien zouden gebruiken voor de kamers uiteraard. Dat was immers mijn vrouw haar idee om de prijs wat te drukken van die offertes. Op slaapkamers en bureel geen airco, maar gewoon elektrische verwarming. Maar doordat we hier nog maar een paar maand wonen en niet echt een hete zomer hebben gehad, weet ik niet of dat wel zo"n goed idee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Wat was je oude verbruik per dag met vorst? Daaraan kan je zien hoeveel kW je nodig heb om dat te matchen.

Het verhaal van je kennis moet je niet teveel waarde aan hechten, dat is gewoon een horrorverhaal en eerder een installatie en inregelprobleem dan kW tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 08:05
Even puur voor de woonkamer. Ik zou hem aan de wand links of rechts van de pellet kachel doen en dan zo dicht als mogelijk er op. Als hij niet boven het raam achter de bank past zou ik hem boven het dressoir hangen en richting de tv laten blazen. Als je dan met de pellet kachel verwarmt kun je hem op ventilatie stand zetten zodat de warmte van de kachel daar ook niet blijft hangen.

In ieder geval niet tegenover de bank want je merkt het blazen wel degelijk ookal is het warme lucht. En in de zomer kun je hem dan al helemaal niet gebruiken want dan blaast hij koude lucht direct op je bank.

Ik heb nu een MHI 5kw(singlesplit) in de woonkamer (l-vormig, 7x4m2 + 3,5x3,5m2 en de woonkamer blijft makkelijk op temperatuur. (Hij hangt net 2 maand dus nog geen echte winter meegemaakt maar sowieso gaat dan de houtkachel aan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
w00key schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:52:
Wat was je oude verbruik per dag met vorst? Daaraan kan je zien hoeveel kW je nodig heb om dat te matchen.

Het verhaal van je kennis moet je niet teveel waarde aan hechten, dat is gewoon een horrorverhaal en eerder een installatie en inregelprobleem dan kW tekort.
Kan ik moeilijk vergelijken, aangezien we nog maar sinds april in dit huis wonen. Voordien woonden we in een 3-gevel, maar wel een huis van de jaren 60 en amper geisoleerd. Momenteel staat hier overdag 1 elektrisch vuurtje aan op 750W, en af en toe (vooral 's ochtends en 's avonds) om vlug bij te warmen op 1500W en dat lukt nog wel, maar 's avonds heb ik graag een "gezellige" warmte vanaf we in de zetel zitten (vanaf 20 à 21u), en dan verwarmen we wel met pellets. Echter, na een half uurtje is het bijna niet uit te houden (momenteel) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Ik zou 'm onder één van de ramen plaatsen aan de eettafelkant. Bij het raam waar de lucht het meest z'n vrije loop kan hebben, dus ik denk dat dat op je eerste plattegrond het raam linksonder betreft. Indien je goed dubbelglas hebt geloof ik wel dat één 5kw voldoende is. Je kan er later altijd eentje bijplaatsen eventueel aan de andere kant van de kamer.
Niet in het midden van de twee ramen want dan vangt de eettafel een hoop warmte.

Goede keus om voor vloermodellen te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
8x4 is niet zo groot, ik zou maar 1 unit installeren. Mijn 3.5 kW doet de hele benedenverdieping van 50 m2, maar dan wel in een rijtje. Een 5 kW moet ruim voldoende zijn, de MFZ-KW50VG/MUFZ-KW50VGHZ haalt 4.5 kW @ -10 en 4 kW @ -25.

Een unit op de veranda en keuken zou ik minimaal doen, anders slaat ie aan en daarna gelijk weer af. Niet meer dan 3.5 kW of beide samen op een 5 kW klasse multi buitenunit.

Hoeveel warmte dat is kan je simuleren met losse kacheltjes, de blower type lijkt het meest op. 4.5 kW = 3 van die 1.5 kW kachels, wel op aparte groep anders slaat de stop door. 3.5 kW is 2 stuks. Zo kan je ongeveer schatten hoeveel warmte je uit een unit kan krijgen.

Oh en die kennis, als ze een LG hebben snap ik dat verhaal. Mijn LG MU3R19 deelt de compressor met 4R21, 4R25. Voor 3x 50 m2 plat dak rijtje is het prima, voor vrijstaand en groter, no way. Als je 4 kW+ (~1 kW opgenomen vermogen) van dat apparaat vraag stijgt ie op. Nooit een LG kopen als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Acidrain schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:52:
Even puur voor de woonkamer. Ik zou hem aan de wand links of rechts van de pellet kachel doen en dan zo dicht als mogelijk er op. Als hij niet boven het raam achter de bank past zou ik hem boven het dressoir hangen en richting de tv laten blazen. Als je dan met de pellet kachel verwarmt kun je hem op ventilatie stand zetten zodat de warmte van de kachel daar ook niet blijft hangen.

In ieder geval niet tegenover de bank want je merkt het blazen wel degelijk ookal is het warme lucht. En in de zomer kun je hem dan al helemaal niet gebruiken want dan blaast hij koude lucht direct op je bank.

Ik heb nu een MHI 5kw(singlesplit) in de woonkamer (l-vormig, 7x4m2 + 3,5x3,5m2 en de woonkamer blijft makkelijk op temperatuur. (Hij hangt net 2 maand dus nog geen echte winter meegemaakt maar sowieso gaat dan de houtkachel aan..)
Het gaat om een vloermodel, dus ophangen is niet zo'n goed idee ;)
1 van de installateurs wilde trouwens net boven mijn tv zo een wandunit hangen, want je ging daar helemaal niets van merken volgens hem. Ik had die dag net mijn LG OLED 77 G4 aan de muur gehangen, en hij vond dat een mooie zwarte design unit de eyecatcher van mijn living zou zijn 8)7

@TereZz Wat betreft de plaatsing van het vloermodel, hoopten we eerder om deze toch in het midden te kunnen laten staan, omdat hij dan nog minder in het oog zou springen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ach onder de tafel is ook goed, je hebt geen massief blok als poot toch? Daar waait het wel tussendoor en lekker warme voeten tijdens diner.
Pagina: 1