Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
GroeneWandelaar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
[...]

Ja, ik krijg nu een foutmelding bij inloggen.
Failed to store authentication result in storage.
Klopt, hier ook dezelfde foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Ah, ligt niet aan mij dus. Ik kwam hier al even kijken of meer mensen er last van hadden :)

Gelukkig ben ik vandaag thuis en kan ik de boel met de afstandsbediening bedienen anders zou het huis enorm zijn afgekoeld.

Wel precies de reden waarom ik het haat om afhankelijk te zijn van cloud-oplossingen. Onvergeeflijk eigenlijk dat Daikin de locale API heeft afgeserveerd.
Ik kan dmv Google home de airco ook nog bedienen.
Het probleem zit hem denk ik wederom in de app.
Maar idd, je valt snel terug op de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
GroeneWandelaar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ik kan dmv Google home de airco ook nog bedienen.
Het probleem zit hem denk ik wederom in de app.
Maar idd, je valt snel terug op de afstandsbediening.
Apart dat dat wel werkt. Ik bedien hem normaal gesproken via de integratie op Home Assistant, maar die werkt nu ook niet. Authenticatie verlopen is de foutmelding die ik krijg.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Ah, ligt niet aan mij dus. Ik kwam hier al even kijken of meer mensen er last van hadden :)

Gelukkig ben ik vandaag thuis en kan ik de boel met de afstandsbediening bedienen anders zou het huis enorm zijn afgekoeld.

Wel precies de reden waarom ik het haat om afhankelijk te zijn van cloud-oplossingen. Onvergeeflijk eigenlijk dat Daikin de locale API heeft afgeserveerd.
Ik had hem gelukkig al aangezet vanochtend, maar inderdaad. Beter dat je het elders kan oplossen met een stabiel goed. Maar ja, ik ben al lang blij dat ik het zo kan gebruiken :)

PS: hij logt weer in hoor, dus niks aan het handje.. :) met de WIFI adapters heb ik zo al veel op PV stroom kunnen verwarmen :P

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 20-11-2024 10:36 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Blij met beneden de lokale Faikin oplossing voor de Daikin. Irritante cloud oplossing... Boven ook maar een keer plaatsen. Ik ben er super tevreden over.

[ Voor 26% gewijzigd door Vos op 20-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:35:
[...]

Ik had hem gelukkig al aangezet vanochtend, maar inderdaad. Beter dat je het elders kan oplossen met een stabiel goed. Maar ja, ik ben al lang blij dat ik het zo kan gebruiken :)
hier werkt de ONECTA app weer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik ga ook maar eens kijken naar een Faikin, al was het maar op tenminste 1 of 2 van mijn binnenunits. Helaas momenteel niet leverbaar zo te zien.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
Happy camper hier!

- Buienradar temperatuur : 0.4 graden
- Buienradar gevoelstemp: -2.8 graden
- Fibaro bewegingssensor onder de dakgoot : 3.2 graden
- Het sneeuwt hier nu

Dat is het koudste en slechtste weer wat ik tot nu toe heb gehad (units in gebruik sinds feb 2023) en hij trekt het op zijn sloffen. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 10:11
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:34:
Happy camper hier!

- Het sneeuwt hier nu

Dat is het koudste en slechtste weer wat ik tot nu toe heb gehad (units in gebruik sinds feb 2023) en hij trekt het op zijn sloffen. :P
Voelt goed he? Hier ook voor het eerst de test hoe het gaat met koud weer, nadat we een hoop isolatiemaatregelen hebben genomen. (Onder andere schoorsteen verwijderd.)

Resultaat: 1 defrost ipv 5 of 6. En geen warmte bubbel / koude plekken meer. Veel comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dreams2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:49:
[...]

Voelt goed he? Hier ook voor het eerst de test hoe het gaat met koud weer, nadat we een hoop isolatiemaatregelen hebben genomen. (Onder andere schoorsteen verwijderd.)

Resultaat: 1 defrost ipv 5 of 6. En geen warmte bubbel / koude plekken meer. Veel comfortabeler.
Ik weet niet of en hoeveel defrosts mijn Daikin unit heeft. Geen idee hoe ik dat kan zien. Isolatiemaatregelen heb ik echt nog amper genomen. Boven is het nu allemaal HR+++, beneden nog jaren 80 HR en deels enkel glas. Gasverbruik lag op 500 kuub, dus niet echt heftig.

Ik zou de kozijnen beneden nog kunnen vervangen. Dat zal helpen maar is ten eerste nogal duur en ten tweede lees je het ene horror verhaal na het andere waarbij een kozijnenboer wel de aanbetaling heeft gekregen maar daarna op de fles gaat.

Anyway, het idee is om gas hier de deur uit te doen. Voorwaarde is dan wel dat de Daikin het weet te verwarmen, ook al is het buiten sub-optimaal zeg maar :P .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:45
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:34:
Happy camper hier!

- Het sneeuwt hier nu

Wat voor verbruik heeft de unit nu en hoeveel KW heb je hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sjenker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
[...]

Zal ook reageren ;)

Heb hier een 5.2 buitenunit, 2.0 en 3.5 perfera binnenunits.

Hele huis wordt daarmee verwarmd (100m2) dmv open deuren. temperatuur is ergens tussen de 18 en de 22 graden afhankelijk van de kamer, bij 24/7 dezelfde instellingen.

gisteren 10,4 kWh verbruikt (Waarvan 240 Wh voor de WiFi)
Op dit moment gebruikt de hele set continue plusminus 500 Watt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sjenker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb 3 binnenunits waarvan ik die op de slaapkamer niet gebruik. De werkkamer is in gebruik als ik thuis werk of een beetje wil klooien met computers etc. De woonkamer is in de avond aan. De eerste units zijn 2kW, de laatste 3.5kW. Buiten staat een 5.2kW unit.

De hal en de badkamer is nog voor de CV.

Deze maand:

81kW stroom
15m3 gas

De kleine unit zit nu aan de 1.8kWh (thuiswerkdag) en gas op 1m3. Gisteren was het 5.8kWh en 0.95m3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vdy1t51WoQdRPTP6PuhideCAs8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxX2wdEOo8YH1NpjiuDUI7EW.png?f=fotoalbum_large

Geplot gasverbruik van alle metingen van 2022. Het jaar dat ik nog op gas stookte. X as is de temeratuur van Buienradar, y as is het gasverbruik. De lijn is het gemiddelde. Ik zou dus nu op 5m3 uit moeten komen. Dus zolang ik onder de 16kWh blijf is het winst. ((5-1)*4). Stroom kost een kwart van gas ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@dotacom Je zal met een airco in ieder geval flink gas gaan besparen. Het beste kun je met multisplits gaan werken anders hangt al snel je hele gevel vol. Het is me niet helemaal duidelijk of je nu beneden ook met airco wilt verwarmen. Persoonlijk zal ik je dat wel aanraden omdat je daar gewoon flink mee bespaard. Met multisplit airco's is het verstandig om de binnendelen zo over de buitendelen dat er per buitendeel meestal meerdere binnendelen tegelijk aan staan. Dat komt het modulatiebereik ten goede waardoor je wat meer comfort hebt en het energieverbruik iets lager is. Waar je ook aan moet denken is dat bij koelbedrijf de binnenunits veel condens produceren. Ga je zo'n ding dus in de kelder ophangen dan zul je die dus zodanig op het riool moeten kunnen aansluiten dan het water nog steeds naar beneden af kan lopen. Als je installateur over sifons of condenswaterpompjes begint laat hem dan de "mcalpine macvalve" zien. Die heeft als voordeel dat die zonder water werkt waardoor die in de winter niet droog kan komen te staan en dat die zowel horizontaal als verticaal gemonteerd kan worden waardoor je hem op plekken kwijt kunt waar een normaal sifon niet gaat passen.
Tenslote, als je doel is om de airco's als hoofdverwarming te gebruiken laat je dan niet meeslepen in het geneuzel over wel of niet pendelen maar ga met je buitendeel gewoon 1 a 2 kilowatt boven het berekende vermogen zitten. Dan hou je het op echt koude dagen ook gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb 3 binnenunits waarvan ik die op de slaapkamer niet gebruik. De werkkamer is in gebruik als ik thuis werk of een beetje wil klooien met computers etc. De woonkamer is in de avond aan. De eerste units zijn 2kW, de laatste 3.5kW. Buiten staat een 5.2kW unit.

De hal en de badkamer is nog voor de CV.

Deze maand:

81kW stroom
15m3 gas

De kleine unit zit nu aan de 1.8kWh (thuiswerkdag) en gas op 1m3. Gisteren was het 5.8kWh en 0.95m3 gas.

[Afbeelding]

Geplot gasverbruik van alle metingen van 2022. Het jaar dat ik nog op gas stookte. X as is de temeratuur van Buienradar, y as is het gasverbruik. De lijn is het gemiddelde. Ik zou dus nu op 5m3 uit moeten komen. Dus zolang ik onder de 16kWh blijf is het winst. ((5-1)*4). Stroom kost een kwart van gas ongeveer.
Heb je een warmte pomp voor warm water want nog steeds verwarmen met cv en warm water ja dtvwel een erg laag ga verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:09:
[...]

Heb je een warmte pomp voor warm water want nog steeds verwarmen met cv en warm water ja dtvwel een erg laag ga verbruik
De CV doet momenteel ook het warme tapwater. Er staat inmiddels een Mixergy tank dus tot begin november was de stekker uit de CV ketel en voedde ik de Mixergy met de overtollige opbrengst van de panelen.

Als het gas de deur uit is kent de Mixergy een on demand mode waardoor het tapwater niet veel energie gaat kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Chatslet schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:54:
Tenslote, als je doel is om de airco's als hoofdverwarming te gebruiken laat je dan niet meeslepen in het geneuzel over wel of niet pendelen maar ga met je buitendeel gewoon 1 a 2 kilowatt boven het berekende vermogen zitten. Dan hou je het op echt koude dagen ook gewoon warm.
Dit is misschien wel het belangrijkste advies. Voor mijn woonkamer (52 m2, 130 m3, matig geïsoleerd) werd mij 2 jaar geleden een 3.5 kW airco aangeraden. Dat zou meer dan genoeg zijn. Ik was echter eigenwijs en ben voor de 5 kW (Daikin Perfera vloermodel) gegaan. Een goede beslissing, blijkt. Op koude dagen heeft een airco het echt moeilijk, en dan kan je maar beter een overschot hebben. Mijn 5 kW airco verwarmt de benedenverdieping prima tot -5 graden buiten, maar dan moet ik al wel een vaste ventilatorstand (2 streepjes) instellen, dus niet op stil of auto, anders heeft zelfs de 5 kW moeite om de ruimte op de gewenste temperatuur te brengen. Met een 3.5 had ik het zeker niet gered.

Is trouwens ook een fijne tip voor nieuwe airco-gebruikers: vaste ventilatorstand gebruiken als de airco het op stil of auto niet redt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Jammie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:54:
[...]

Dit is misschien wel het belangrijkste advies. Voor mijn woonkamer (52 m2, 130 m3, matig geïsoleerd) werd mij 2 jaar geleden een 3.5 kW airco aangeraden. Dat zou meer dan genoeg zijn. Ik was echter eigenwijs en ben voor de 5 kW (Daikin Perfera vloermodel) gegaan. Een goede beslissing, blijkt. Op koude dagen heeft een airco het echt moeilijk, en dan kan je maar beter een overschot hebben. Mijn 5 kW airco verwarmt de benedenverdieping prima tot -5 graden buiten, maar dan moet ik al wel een vaste ventilatorstand (2 streepjes) instellen, dus niet op stil of auto, anders heeft zelfs de 5 kW moeite om de ruimte op de gewenste temperatuur te brengen. Met een 3.5 had ik het zeker niet gered.

Is trouwens ook een fijne tip voor nieuwe airco-gebruikers: vaste ventilatorstand gebruiken als de airco het op stil of auto niet redt.
Ik denk dat een goede warmteverliesberekening leidend moet zijn.
Zelf heb ik een 3.5kW airco gekocht maar die was in de periode van aankoop enkel om mee te koelen. Dat was al meer dan zat en een 2.5kW was ook voldoende geweest. Later ben ik er ook mee gaan verwarmen en toch ben ik blij dat ik een 3.5kW heb gekozen en niet een 5kW. De echte koude dagen zijn vrij zeldzaam. Hij heeft met -10 en korte nachtelijke periodes van bijna -15 het wel zwaar gehad maar toen was nog steeds boven de 20 graden in huis. Voordeel is wel dat ik boven ook een unit heb (2.5kW) die op die dagen de bovenverdieping warm kan houden.

In de tussentijd zijn de kozijnen en ramen vervangen door triple glas. Ik merk dat het veel vervelender is als hij in het tussenseizoen gaat pendelen, dan heb je het steeds te warm, dan weer te koud. En je merkt goed het verschil tussen een warm windje en vlak daarna het ontbreken daarvan.

Het kan best zo zijn dat je 4 of 5kW nodig hebt maar ik zou niet standaard een maatje te groot pakken.

Onderschat ook niet het verschil in verwarmingsvermogen. Het aantal "kW's" zegt niet zoveel. Als voorbeeld, een MHI ZSX heeft veel meer verwarmingsvermogen dan de meeste A-merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 20-11-2024 15:05 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:47
Rekening houden met het minimum vermogen is zeker handig. Een hoger max vermogen hoeft ook niet altijd te betekenen dat de unit een hoger min vermogen heeft. Een MHI 3.5 en 5.0 hebben volgens mij hetzelfde min vermogen. Twijfel je of een 3.5 genoeg is, dan kun je dus rustig de 5.0 nemen zonder zorgen over extra pendelen.

Hier heb ik een LG 7kW unit hangen (5 kW @ -10C), maar hij heeft godzijdank wel een min vermogen van slechts 0.9kW, waardoor hij in het voor en naseizoen ook rustig kan draaien op 160W opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Fritso schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:23:
Rekening houden met het minimum vermogen is zeker handig. Een hoger max vermogen hoeft ook niet altijd te betekenen dat de unit een hoger min vermogen heeft. Een MHI 3.5 en 5.0 hebben volgens mij hetzelfde min vermogen. Twijfel je of een 3.5 genoeg is, dan kun je dus rustig de 5.0 nemen zonder zorgen over extra pendelen.
Dat is als het goed is alleen bij de duurdere ZJX versies de ZS-W doen dat niet. Daar is de 5K een heel verschil ten opzichte van de 3,5K

De 2,5 en de 3,5 hebben wel het zelfde minimale vermogen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Bedankt voor alle reacties. Ik krijg een WSH-HR50(i*) van ME geïnstalleerd. Als dat zo hoor zit ik dan wel goed ook met de koude dagen en anders is er nog altijd CV. Ik zou eerst WSH AY 50 krijgen, maar ik zag weinig verschillen behalve output bij -10 maar het scheelde mij 700 euro dus maar voor de HR50 gegaan.

Daarnaast stook ik niet hoog op (18,5~19,5) in mijn woning en heb ik nu 80mm PIR overal in het dak en de uitbouw zitten plus HR++ glas. Benieuwd of ik straks overdag hoger kan opstoken met overproductie van zonnepanelen (4510wp O,ZW) als ik niet thuis ben en dan s'avonds zonder stoken beneden kan zitten.
Al snap ik dat in winter wel lastiger zou worden minder zon en kouder weer om dagen met 0 op de meter te stoken.

* (Iemand die verschil weet ik zie soms HR50i vermeld andere keren is het zonder i)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Headshot_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat een goede warmteverliesberekening leidend moet zijn.
Wanneer je een airco als hoofdverwarming gebruikt kan dat simpelweg niet het enige uitgangspunt zijn. Waar rekening mee moet worden gehouden is dat de capaciteit van een airco bij kouder weer achteruit holt en er niet zoals bij een warmtepomp bijvoorbeeld een vloerverwarming of buffervat is waar warmte mee kan worden opgeslagen. Bij de uitkomst van de warmteverliesberekening neem je dus een buitendeel dan bij lage temperaturen nog voldoende vermogen heeft om aan de warmtevraag te kunnen voldoen. In de praktijk zal dat dus een maatje groter zijn. Zoals je zelf al aangeeft kwam je destijds op 2.5 kw uit maar heb je een 3.5 kw model gekocht. Ofwel, je hebt een maatje groter gekocht en nu blijkt dus dat je daar lekker mee kunt verwarmen. Bij een 5kw variant hebben we het over twee maatjes groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Chatslet schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:27:
[...]

Wanneer je een airco als hoofdverwarming gebruikt kan dat simpelweg niet het enige uitgangspunt zijn. Waar rekening mee moet worden gehouden is dat de capaciteit van een airco bij kouder weer achteruit holt en er niet zoals bij een warmtepomp bijvoorbeeld een vloerverwarming of buffervat is waar warmte mee kan worden opgeslagen. Bij de uitkomst van de warmteverliesberekening neem je dus een buitendeel dan bij lage temperaturen nog voldoende vermogen heeft om aan de warmtevraag te kunnen voldoen. In de praktijk zal dat dus een maatje groter zijn. Zoals je zelf al aangeeft kwam je destijds op 2.5 kw uit maar heb je een 3.5 kw model gekocht. Ofwel, je hebt een maatje groter gekocht en nu blijkt dus dat je daar lekker mee kunt verwarmen. Bij een 5kw variant hebben we het over twee maatjes groter.
Of je doet het zoals ik het doe. Gewoon proberen. Als we een beetje pittige winter krijgen weet ik waar ik aan toe ben. Mocht het te gek worden dan kan ik altijd een paar radiatoren open draaien en krijg ik het op die manier ook wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 15:47
Even een praktijkvraagje / inzicht vraag. Ik lees her en der positieve verhalen over het toepassen van een plafondventilator i.c.m. airco unit.

Ter info: ik heb een MHI 3,5 SRK ZS-W hangen op het rode plekkie. Functioneert voor 80% van het stookseizoen eigenlijk heel prima. Maar als het wat kouder wordt moet ik toch wel de unit op fanstand 3 van 4 hebben om de warmte fatsoenlijk te verspreiden. Gaat opzich nog prima, maar zou mooi zijn wanneer ik op stand 2 hetzelfde resultaat bereik - mooi stukje stiller etc.

Tussen zithoek en eethoek zit uiteraard wat verschil (een graad ongeveer). Logisch ivm de hoek die we daar hebben. Geen groot probleem op zich

De vraag luidt:
Zouden we merkbaar verschil hebben bij het toepassen van een plafondventilator op de ingetekende plek? Met de ventilator op winterstand hoop ik de warmte die zich aan het plafond verzamelt wat omlaag te kunnen drukken en daarmee een eventuele warmtebubbel rond de airco te voorkomen - en wie weet nog wat positief effect in de eethoek :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6nbCoyQ_sj0Ar-YdqXRYM76cOs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ttDgTuBwhYg3JfUjgm2J7UXm.jpg?f=user_large

PS. Nu met temp rond het vriespunt pruts ik wat aan met combi vloerverwarming (gasgestookte cv ketel) en de airco - maar daar is de optimale combo nog niet gevonden. lees: daar gaat een bak gas doorheen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
[...]

Ja maar met een warmteverlies berekening bereken je de warmtevraag op dat soort koude dagen. Daar legt je dan uiteindelijk een datasheet van een airco naast.
Ik heb destijds niet voor de 3.5 boven de 2.5 gekozen voor extra capaciteit. Het prijsverschil was 50 euro en de 3.5 wat toen het advies om te kopen. Maar nu is gebleken dat hij de ruimte heel eenvoudig kan koelen met slechts 200-300 watt ook in de warmste dagen. Daarom gaf ik aan dat die 2.5 ook prima zou kunnen.

Of de 2.5 echt daadwerkelijk zoveel minder koel en verwarmingsvermogen heeft vraag ik me af. Het is een softwarematige begrenzing en bij verwarmen tijdens extreem weer loop je soms toch tegen defrosts aan. Beide units die ik heb gaan in de powerfull mode naar hetzelfde opgenomen vermogen en zullen dus ook een vergelijkbare warmteafgite hebben.
Mara niet elk merk is gelijk natuurlijk. Maar ik zou wat voorzichtig zijn om altijd een maatje groter te nemen. Zoals aangegeven is het bij een MHI ZS wel degelijk een verschil tussen de 3.5 en de 5. Bij de MHI ZSX is dat niet zo. En daarbij is een unit van een 5.0 binnen en buiten vaak groter en maken ze meer geluid.

Wil je er als hoofdverwarming 100% van op aan kunnen, ook bij de extreem slechte dagen en -15? Ja dan zou ik voor je eigen gevoel een maatje groter kopen. Ik zou het dan toch doen aan de hand van een berekening en desnoods voor die enkele dagen of nachten een los kacheltje neerzetten.

Het is natuurlijk ook belangrijk om op die extreme dagen niet te gaan stoken zoals je doet met een CV. Dus gewoon 24/7 aan laten staan en desnoods met een kleine nachtverlaging. Anders moet hij je kamer weer een paar graden opwarmen en dan zal je van defrost naar defrost gaan. Maar uiteraard heb je dat ook (in mindere mate) met een maatje groter.

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 20-11-2024 15:48 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
[...]

Dit vind ik een rare redenering. Een L/L buffert net zo goed warmte, alleen bij een iets hogere aanvoertemperatuur omdat lucht de warmte minder goed overbrengt dan water. 1 kWh thermisch blijft 1 kWh thermisch. Maar vanwege de hogere aanvoer is de COP alleen wat lager. Daar tegenover staat een lager warmteverlies omdat je muren iets kouder blijven. Je merkt dat bij het uitzetten van de airco; de thermometer loopt snel terug naar de massa-temperatuur en blijft dan lange tijd vrij constant (mits de isolatie op orde is). De L/L stoken op 20 °C betekent feitelijk dat je je huis op ~18 °C stookt. Dus kun je ook best een maatje kleiner nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Headshot_NL bij MHI is 5kw idd een totaal andere unit. Overigens gaat het in dit geval om het combineren van een zwaardere buitenunit met een lichtere binnenunit waardoor je hetzelfde regel gedrag houdt. Dus bijvoorbeeld een 2 kw binnenunit op een 3.5 kw buitenunit. Met koelen merk je daar niets van maar met lage buitentemperaturen heb je dan nog wel het volle vermogen tot je beschikking. Hier hebben we bijvoorbeeld een multisplit die meer vermogen heeft dan alle binnenunits samen. Doordat die hetzelfde minimale vermogen heeft als een maatje kleiner merk je daar in de zomer niets van maar in de winter redt hij het verwarmen vrijwel altijd op zijn sloffen. Hierdoor hoeven we dus ook niet met extra kacheltjes aan te klooien. Ook niet als we van 16 graden naar 23 graden zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 waar je aan voorbij gaat is dat het vermogen achteruit holt naar mate de buitenlucht kouder wordt. Een 5kw model kan dan bij -10 bijvoorbeeld nog maar 3kw produceren. Een airco heeft geen buffervat met 100 liter warm water waar dan nog warmte uit kan komen. Op dat moment kan er dus meer warmte uit gaan dan dat er in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Headshot_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat een goede warmteverliesberekening leidend moet zijn. (...) Het kan best zo zijn dat je 4 of 5kW nodig hebt maar ik zou niet standaard een maatje te groot pakken.
Ben ik met je eens, en ik heb ook als eerste een warmteverliesberekening voor mijn woonkamer gedaan waarbij ik uitkwam op 3,34. Maar ik vond dat in een matig geïsoleerd huis echt te krap voor een 3.5 airco in de koude winterdagen. Bovendien was mijn keuze beperkt. Ik wilde per se een vloermodel van Daikin, maar die zijn er alleen in 3.5 en 5 kW en niet in 4.2 ertussenin, zoals de wandmodellen.

Dus daarom heb ik gekozen voor de 5 kW. En nogmaals: vorige winter merkte ik dat een airco het echt moeilijk heeft bij buitentemperaturen lager dan -5 graden. Dus ik weet bijna zeker dat ik het in mijn situatie niet met een 3.5 warm genoeg had gekregen. En het alsnog bij moeten zetten van een elektrisch kacheltje vind ik pure armoe als je bewust voor een airco als hoofdverwarming kiest. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:09
Sjenker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:55:
Bedankt voor alle reacties. Ik krijg een WSH-HR50(i*) van ME geïnstalleerd. Als dat zo hoor zit ik dan wel goed ook met de koude dagen en anders is er nog altijd CV. Ik zou eerst WSH AY 50 krijgen, maar ik zag weinig verschillen behalve output bij -10 maar het scheelde mij 700 euro dus maar voor de HR50 gegaan.
Als ik zo snel kijk: ander design, prestaties bij -10 een stuk slechter, iets minder zuinig en luidruchtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
[...]

Na 2-4 uurtjes is die buffer wel weg, daarna zal je toch echt energie in moeten stoppen.
En de meeste buffervaten bufferen helemaal niet(hooguit paar minuten) tenzij je een 1000l vat hebt staan.
L/W WP,s hebben een back-up element of gasketel erbij.

Vroeger had ik de binnenunit altijd op auto fanstand dat werkte prima(op de koude vloer na) als je de uitblaasklep de kamer maar inricht want naar beneden werkte totaal niet hier(luchtbel).

Wat met deze Daikin 3,5kw het geval was dat zijn eigen warmte ging registreren waardoor het leek dat er geen capaciteit meer was, dit heb ik opgelost door de voeler elders te hangen (printplaatje eruit, stukje kabel eraan en solderen).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2024 18:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Jammie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:38:
[...]

Ben ik met je eens, en ik heb ook als eerste een warmteverliesberekening voor mijn woonkamer gedaan waarbij ik uitkwam op 3,34. Maar ik vond dat in een matig geïsoleerd huis echt te krap voor een 3.5 airco in de koude winterdagen. Bovendien was mijn keuze beperkt. Ik wilde per se een vloermodel van Daikin, maar die zijn er alleen in 3.5 en 5 kW en niet in 4.2 ertussenin, zoals de wandmodellen.

Dus daarom heb ik gekozen voor de 5 kW. En nogmaals: vorige winter merkte ik dat een airco het echt moeilijk heeft bij buitentemperaturen lager dan -5 graden. Dus ik weet bijna zeker dat ik het in mijn situatie niet met een 3.5 warm genoeg had gekregen. En het alsnog bij moeten zetten van een elektrisch kacheltje vind ik pure armoe als je bewust voor een airco als hoofdverwarming kiest. ;)
Ja ik heb dan toch het vermoeden dat die berekening niet goed gegaan is. Anders had je dat bij -5 zeker moeten redden.

Het losse kacheltje is inderdaad niet echt fraai. Maar ik zet dan liever eens per 5 jaar een paar uur het kacheltje aan. Het alternatief is in elk voor en naseizoen een erg pendelende airco. Qua comfort voelt dat ook armoedig aan.
Ik heb het nog niet nodig gehad de afgelopen jaren. Je stookgedrag moet je er wel op aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:30:
@Martin7182 waar je aan voorbij gaat is dat het vermogen achteruit holt naar mate de buitenlucht kouder wordt. Een 5kw model kan dan bij -10 bijvoorbeeld nog maar 3kw produceren. Een airco heeft geen buffervat met 100 liter warm water waar dan nog warmte uit kan komen. Op dat moment kan er dus meer warmte uit gaan dan dat er in komt.
Daar ga ik inderdaad aan voorbij omdat het geen valide argument is. Want L/W heeft deze eigenschap ook. Dat 5 kW model is wel een hele slechte. Mijn 2.5 kW MHI produceert bij -10 ook nog 3 kW. 100 liter water stelt verder niet zoveel voor, daar verwarm je eenmalig een uurtje extra mee. De massa in huis staat gelijk aan een aantal duizend liters warm water, en die heb je dus ook met een L/L warmtepomp. Ik zou niet voor L/W kiezen boven L/L omdat je een extra uurtje extreme kou kunt overbruggen. Eigenlijk vind ik het wel prettig dat er geen grote hoeveelheid warm water gebufferd wordt. Bij adhoc stoken hoef ik met L/L de unit niet een uur van tevoren al uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:08
Jammie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:38:
[...]

Ieder zijn ding , of het armoe is weet ik niet.
Wij hebben 1e jaar met 3.5 kw Mitsubishi Heavy goed warm gehouden ondanks oud dubbelglas. Wel 24 uur aan maar wel consequenties teruggezet op 18 snachts.
Gaat wel over de woonkamer van 41m2, redelijk geïsoleerd jaren 70.

Wij nl stoken nooit op de slaapkamers misschien dat er nog een keer verandering in komt.

Voordeel van lager systeem is dat het ook lager kan terug moduleren. Tevens die paar dagen dat -5/-10 kunnen we altijd de verwarming even laten gaan.

Zoals je waarschijnlijk bedoeld we moeten niet kou lijden in eigen huis :)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
mr_evil08 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:06:
[...]

Na 2-4 uurtjes is die buffer wel weg, daarna zal je toch echt energie in moeten stoppen.
En de meeste buffervaten bufferen helemaal niet(hooguit paar minuten) tenzij je een 1000l vat hebt staan.
L/W WP,s hebben een back-up element of gasketel erbij.

Vroeger had ik de binnenunit altijd op auto fanstand dat werkte prima(op de koude vloer na) als je de uitblaasklep de kamer maar inricht want naar beneden werkte totaal niet hier(luchtbel).

Wat met deze Daikin 3,5kw het geval was dat zijn eigen warmte ging registreren waardoor het leek dat er geen capaciteit meer was, dit heb ik opgelost door de voeler elders te hangen (printplaatje eruit, stukje kabel eraan en solderen).
Luchtbel? Help me even...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
[...]

Daar ga ik inderdaad aan voorbij omdat het geen valide argument is. Want L/W heeft deze eigenschap ook. Dat 5 kW model is wel een hele slechte. Mijn 2.5 kW MHI produceert bij -10 ook nog 3 kW. 100 liter water stelt verder niet zoveel voor, daar verwarm je eenmalig een uurtje extra mee. De massa in huis staat gelijk aan een aantal duizend liters warm water, en die heb je dus ook met een L/L warmtepomp. Ik zou niet voor L/W kiezen boven L/L omdat je een extra uurtje extreme kou kunt overbruggen. Eigenlijk vind ik het wel prettig dat er geen grote hoeveelheid warm water gebufferd wordt. Bij adhoc stoken hoef ik met L/L de unit niet een uur van tevoren al uit te zetten :)
Ik denk dat het huidige weer ook het meest verruckt is om met een L/W of L/L systeem te verwarmen. Droge koude is niet zo spannend. Nu is de mijne ook elke 1.5 uur een keer het ijs eraf aan het bikken.. Dan lever je flink in op afgiftevermogen.

Vorig jaar met -9°C was het niet zo spannend.

En vergeet niet, met L/L kan je heeeeerlijk koelen. God wat zat ik als een koning toen het die paar gruwelijk hete plakdagen waren. En dat heeft me in de zomer maar 130kWh gekost ofzo. En dat terwijl mijn PV bijna 30kWh per dag opleverden 8) (met slechts 11 panelen, gewoon door mijn plat dak een extra laagje te geven)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:14:
[...]

De CV doet momenteel ook het warme tapwater. Er staat inmiddels een Mixergy tank dus tot begin november was de stekker uit de CV ketel en voedde ik de Mixergy met de overtollige opbrengst van de panelen.

Als het gas de deur uit is kent de Mixergy een on demand mode waardoor het tapwater niet veel energie gaat kosten.
die ken ik van een engels youtube kanaal
kan je die hie rook kopen?
nbice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Btje op 21-11-2024 07:06 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjenker
remzor schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:01:
[...]

Als ik zo snel kijk: ander design, prestaties bij -10 een stuk slechter, iets minder zuinig en luidruchtiger.
Haha duidelijk, dankje. Ben benieuwd of ik spijt krijg van de 700 die ik heb bespaard. Leidingen zijn in iedergeval al gelegd omdat plafond toch open lag voor aanbrengen van isolatie. Die liggen nu mooi geisoleerd tussen de pir platen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik vermoed dat bij boven (het is nu het begint te vriezen 15 graden boven zonder verwarming) een 2.5 kw voldoende zou zijn. Kan het verstandig uitpakken als ik een duo split buitendeel aanschaf van 4kw zodat mocht ik later toch willen uitbreiden ik daar nog een binnenunit tegen kan plakken? Het oppervlak boven is niet zo groot, ongeveer 33m3. Ik maak mij wel een beetje zorgen over de verspreiding van de lucht over de kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:13:
[...]

die ken ik van een engels youtube kanaal
kan je die hie rook kopen?
nbice
Ja ze zijn hier te koop. Ik heb de eerste en de mijne kocht ik in mei. Plaatsing kwam in juli pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Op een dag als vandaag hier in Nimwegen denk ik dat ik met mijn gasstokert iets van 10m3 weg zou stoken om de boel 24/7 op 15°C te houden

Nu is het ongeveer 18°C in huis en stook ik iets van 16kWh per dag weg. Niet slecht IMO :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNdMEl5GUdyIQDNSFXauksZnupk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfTa69Qm2VjbAqotZ2QDKrmm.jpg?f=fotoalbum_large

Ja er is hier eerder kritiek geweest op mijn buitenunit. Maar hij blaast de lucht mooi door de schutting heen, dat merk je als je aan de andere kant langsloopt. Zal vast niet perfect zijn, maar het werkt prima. Vorige winter 1700kWh verstookt op een huis met 244kWh/m2 energiebehoefte (100m2 woonoppervlak).

Historisch gasverbruik van de vorige bewoners was ca. 2000kWh (die stookten op 19-20C met de CV ketel, met radiatoren). Mijn gasverbruik was 1000m3 met 24/7 op 15C (voor mij geen monstertarieven) :)

Ik kan zelf alleen veel handelen, met een vrouw erbij moet je gewoon mekaar warm houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:15:
[...]

Ja ze zijn hier te koop. Ik heb de eerste en de mijne kocht ik in mei. Plaatsing kwam in juli pas.
waar gekocht als ik bvragen mag
opok wel intressant voor andere denk ik

vandaan mijn eerste 2 defrost gehad bij net onder de 3graden buiten temp
8)

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 20-11-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:49:
[...]

8)
Flink méér betalen voor een COP1 boiler die ook nog eens duurder is in gebruik voor het voorkomen van wat teruglevering.. teruglevering waar je nog altijd geld voor krijgt.

Ik begrijp het echt niet.

Het Mixergy topic

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 21-11-2024 07:50 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:49:
[...]

8)
Ik merkte gisteren voor het eerst een defrost. Gekke ervaring en het werd ineens een kil gevoel. Ding gorgelde en pruttelde een paar minuten en dat was het.

Er is een mixergy topic, heb ik van alles in gepost.

• mr_evil08
nvt

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 08:39 ]

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 15:47
barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:20:
Op een dag als vandaag hier in Nimwegen denk ik dat ik met mijn gasstokert iets van 10m3 weg zou stoken om de boel 24/7 op 15°C te houden

Nu is het ongeveer 18°C in huis en stook ik iets van 16kWh per dag weg. Niet slecht IMO :)

text en plaatje

Ik kan zelf alleen veel handelen, met een vrouw erbij moet je gewoon mekaar warm houden :+
Interessant. Hier ook even proefondervindelijk 2 dagen op gas (vloerverwarming) thermostaat op 20.. Daarbij gister de airco op vergelijkbare temp mee laten draaien. Resultaat 10.3 kuub (24 uur) en 5 kwh. Airco daarbij om 21:00 uitgezet. die was pendelen.

vandaag airco niet aan en thermostaat op 20 laten staan. eens kijken of en wat het verschil is.

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Ik ga mijn 3e of 4e jaar de winter in met de Daikin airco’s. Bevalt nog altijd prima. Gebruik geen gas meer i.c.m. warmtepompboiler.

Onlangs overal HR++ ruiten laten plaatsen. Benieuwd wat dat met het comfort doet. Verbruik blijft toch altijd lastig in te schatten.

Als deze temperaturen aanhouden dan ga ik weer over naar 24/7 airco aan.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Toen ik vanochtend de oude merkloze airco van nachttemperatuur naar dagtemperatuur zette, na de eerste nacht dat ik de airco aanliet, en die aansloeg een flinke ratel uit de buitenunit. De ventilator raakte het ijs, blijkbaar is defrosten niet een ding op dit apparaat. Dan toch maar voor het eerst de CV aan voor verwarmen. Gelukkig wordt er in januari een nieuwe MHI geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Aan de mede-Daikinners hier: wat doen jullie met deze temperaturen met demand control?

Na wat experimenteren in oktober heb ik hem uiteindelijk op automatisch gezet omdat dat het meest rendabele leek. Al die tijd is het opgenomen vermogen overigens gelijk gebleven, maar omdat de temperaturen ook niet steeds zo afweken heb ik daar geen vraagtekens bij geplaatst.

Nu is het de afgelopen weken wat kouder aan het worden, vooraf de afgelopen dagen is het koud en tegelijk nat, en had ik verwacht dat hij zich wel wat zou aanpassen en méér stroom zou vragen. Dat is echter niet het geval, waardoor ik mij afvraag hoe de unit nu eigenlijk bepaalt welke begrenzing gepast is?

Volgens de toelichting in de app baseert hij het verbruik voor de komende dag op het piekverbruik van de dag ervóór. Maar als hij telkens hetzelfde vermogen blijft opnemen dan baseert hij zich de dag erop natuurlijk steeds weer op hetzelfde vermogen en zal er nooit iets veranderen. Wat bij mij dus ook het geval is.

De grap is, als ik handmatig demand control aanpas naar bijv. 90%, hem daar even mee laat draaien en vervolgens demand control weer op automatisch zet, dan blijft hij de dagen daarna steeds dát vermogen aanhouden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
Glenfiddich schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:26:
Aan de mede-Daikinners hier: wat doen jullie met deze temperaturen met demand control?

Na wat experimenteren in oktober heb ik hem uiteindelijk op automatisch gezet omdat dat het meest rendabele leek. Al die tijd is het opgenomen vermogen overigens gelijk gebleven, maar omdat de temperaturen ook niet steeds zo afweken heb ik daar geen vraagtekens bij geplaatst.

Nu is het de afgelopen weken wat kouder aan het worden, vooraf de afgelopen dagen is het koud en tegelijk nat, en had ik verwacht dat hij zich wel wat zou aanpassen en méér stroom zou vragen. Dat is echter niet het geval, waardoor ik mij afvraag hoe de unit nu eigenlijk bepaalt welke begrenzing gepast is?

Volgens de toelichting in de app baseert hij het verbruik voor de komende dag op het piekverbruik van de dag ervóór. Maar als hij telkens hetzelfde vermogen blijft opnemen dan baseert hij zich de dag erop natuurlijk steeds weer op hetzelfde vermogen en zal er nooit iets veranderen. Wat bij mij dus ook het geval is.

De grap is, als ik handmatig demand control aanpas naar bijv. 90%, hem daar even mee laat draaien en vervolgens demand control weer op automatisch zet, dan blijft hij de dagen daarna steeds dát vermogen aanhouden.
Ik persoonlijk heb alle eco-standen / demand control uit staan.

Omdat we allebei veel werken zijn we vaak van huis en is 24/7 verwarmen verspilde energie. Ik wil niet de hele dag stoken om tussen 5 en 10 warm te zitten.
*VOOR ONZE SITUATIE DUS NIET VOOR IEDEREEN*

Als we dan thuis zijn en willen warmen moet het wel direct warm worden en niet op eco standje rustig aan met 50% demand control... maar nogmaals... dat is ONZE situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Ik gebruikte altijd 70% demand control in de "winter" en 40% in het tussenseizoen.
Op moment is rotweer voor warmtepompen kan me voorstellen dat de regeling er slecht over kan.

In verleden zag ik ook altijd met dit weer(4 tot -1) altijd vaker de-frosts dan als het -4 / -10 wordt.
De functie werkte goed hier(zag ik terug in logs).

Als je nog een gasketel hebt is het helemaal niet erg om tijdelijk te helpen met temperatuur verhogen want zo hoog is het redement niet meer met dit weer.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Yellos schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:46:
[...]

Ik persoonlijk heb alle eco-standen / demand control uit staan.

Omdat we allebei veel werken zijn we vaak van huis en is 24/7 verwarmen verspilde energie. Ik wil niet de hele dag stoken om tussen 5 en 10 warm te zitten.
*VOOR ONZE SITUATIE DUS NIET VOOR IEDEREEN*

Als we dan thuis zijn en willen warmen moet het wel direct warm worden en niet op eco standje rustig aan met 50% demand control... maar nogmaals... dat is ONZE situatie.
Dat is iets waar ik zelf ook nog niet helemaal uit ben. Het gestook terwijl er niemand is, is mij ook een doorn in het oog. Tegelijkertijd ben ik wat bang om het teveel te laten afkoelen overdag, bang dat we dan 's avonds op de bank naast een ijskoude muur zitten met koudeval langs onze rug.

Maar zonde is het wel, want op de dagen dat we werken komt 60% van het verbruik ten goede aan de spinnen die er dan warmpjes bij zitten :P

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
mr_evil08 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:58:

Als je nog een gasketel hebt is het helemaal niet erg om tijdelijk te helpen met temperatuur verhogen want zo hoog is het redement niet meer met dit weer.
I know, maar het idee is nu om te kijken hoe ver we komen met alleen de airco, dus die ketel laat ik nog even uit om mijn onderzoek niet om zeep te helpen :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Glenfiddich schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:59:
[...]

Dat is iets waar ik zelf ook nog niet helemaal uit ben. Het gestook terwijl er niemand is, is mij ook een doorn in het oog. Tegelijkertijd ben ik wat bang om het teveel te laten afkoelen overdag, bang dat we dan 's avonds op de bank naast een ijskoude muur zitten met koudeval langs onze rug.

Maar zonde is het wel, want op de dagen dat we werken komt 60% van het verbruik ten goede aan de spinnen die er dan warmpjes bij zitten :P
Het ligt heel erg aan je huis. Hier met HR++ (dus niet triple / state of the art) en gewoon okay geïsoleerd (2004) kan ik het heel snel weer warm krijgen.

Ik heb net "extreme adhoc" gestookt - 3 weken weg en de verwarming zo goed als uit gezet, en het koelde af tot ~18 graden. Zelf zit ik graag veel warmer met 21+ dus het was wel even hard werken voor de unit.

24 uur en ~30 kWh later is het volledig door en door opgewarmd en met alles uit daalt de temperatuur heel rustig een graad per dag. Dus aanlaten omdat het anders niet warm wordt is nvt, zelfs een paar weken weg inhalen was na een uur al prima te doen, aangezet toen we aankwamen op Schiphol en het was 22+ bij thuiskomst. Maar als je het dan uit zet koelt het weer snel af - beton opladen duurt langer dan ff alleen lucht opwarmen.

Ik zou zeggen, gewoon proberen. De meeste units hebben voldoende reserve, die hier kan prima 3 kW stroom verbruiken maar draait vaak heel rustig op 1/3 vermogen of minder.

• Glenfiddich
w00key schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:26:
[...]

Het ligt heel erg aan je huis. Hier met HR++ (dus niet triple / state of the art) en gewoon okay geïsoleerd (2004) kan ik het heel snel weer warm krijgen.

Ik heb net "extreme adhoc" gestookt - 3 weken weg en de verwarming zo goed als uit gezet, en het koelde af tot ~18 graden. Zelf zit ik graag veel warmer met 21+ dus het was wel even hard werken voor de unit.

24 uur en ~30 kWh later is het volledig door en door opgewarmd en met alles uit daalt de temperatuur heel rustig een graad per dag. Dus aanlaten omdat het anders niet warm wordt is nvt, zelfs een paar weken weg inhalen was na een uur al prima te doen, aangezet toen we aankwamen op Schiphol en het was 22+ bij thuiskomst. Maar als je het dan uit zet koelt het weer snel af - beton opladen duurt langer dan ff alleen lucht opwarmen.

Ik zou zeggen, gewoon proberen. De meeste units hebben voldoende reserve, die hier kan prima 3 kW stroom verbruiken maar draait vaak heel rustig op 1/3 vermogen of minder.
Het opwarmen is hier ook het probleem niet hoor, ook niet met deze temperatuur. Het probleem is het afkoelen. De dakisolatie is prima (17 cm glaswol aan de binnenzijde) en de ramen zijn HR++. Maar de rest laat te wensen over. Er is wel spouwmuurisolatie toegepast door de vorige eigenaar maar hoeveel en wat weet ik niet, en overigens is het ook zo dat we met onze tussenwoning en veel ramen relatief weinig buitenmuur hebben. De vloer is van onderaf geïsoleerd met PUR door een vorige eigenaar, maar behoorlijk dun, en bij een speurtocht door de kruipruimte heb ik ook nog eens ontdekt dat een groot deel niet of nauwelijks is geraakt door de PUR, de vorige eigenaar is dus waarschijnlijk bedrogen: direct bij het luik is het 10CM dik maar hoe verder weg je komt hoe dunner het wordt, en om het hoekje zit zelfs een heel stuk niks. Ze zullen hebben gegokt (en waarschijnlijk terecht) dat de toenmalige eigenaar hun werk niet zou controleren. Ik overweeg om de vloer volgend jaar opnieuw c.q. alsnog goed te laten doen.

Afijn, lang verhaal kort: toen we nog op CV verwarmden, stookten we op 20.5 graden en hadden we de kachel 's nachts uit. Bij koude dagen als dit verloren we dan in de nacht langzaamaan circa 2 graden tot het punt dat de CV in de ochtend weer aan ging.

Als ik de airco uit zet, dan daalt de temperatuur in huis (bij de huidige buitentemperaturen) als een baksteen. Zet ik hem uit bij 21.5 graden dan is het een half uur later 20.5, en weer een half uur later is het al dik onder de 20. Daarna gaat het wat langzamer, maar ik durf het eigenlijk niet aan om te proberen hoe ver het zou dalen als ik hem een hele nacht uit zou zetten, bang dat ik dan 's ochtends 15-16 graden aantref en de hele "buffer" kwijt ben en alles in huis koud aanvoelt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Glenfiddich schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:55:
[...]

Als ik de airco uit zet, dan daalt de temperatuur in huis (bij de huidige buitentemperaturen) als een baksteen. Zet ik hem uit bij 21.5 graden dan is het een half uur later 20.5, en weer een half uur later is het al dik onder de 20. Daarna gaat het wat langzamer, maar ik durf het eigenlijk niet aan om te proberen hoe ver het zou dalen als ik hem een hele nacht uit zou zetten, bang dat ik dan 's ochtends 15-16 graden aantref en de hele "buffer" kwijt ben en alles in huis koud aanvoelt.
Misschien moet je het toch gewoon eens proberen. Na het uitzetten daalt inderdaad de luchttemperatuur snel, maar niet de massa-temperatuur. Met lucht breng je de massa iets moeilijker op temperatuur dan met water. Dus is de aanvoertemperatuur iets hoger en zet je b.v. de thermostaat op 21 °C om de massa op 19 °C te krijgen. Na het uitzetten koelt de lucht dan snel af tot 19 °C, maar de massa koelt nauwelijks af. Dat merk je ook b.v. bij het ontdooien van de buitenunit; als dat langer dan een paar minuten duurt dan krijgt men het sneller koud bij L/L t.o.v. L/W. Niet zozeer omdat L/W iets meer massa heeft, maar omdat L/W de massa hoger moet opwarmen om het comfortabel te krijgen. Eigenlijk is de defrost-kou van L/L het tijdelijk wegvallen van een bonus die je bij L/W of gasketel niet hebt.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:10:
[...]

Misschien moet je het toch gewoon eens proberen. Na het uitzetten daalt inderdaad de luchttemperatuur snel, maar niet de massa-temperatuur. Met lucht breng je de massa iets moeilijker op temperatuur dan met water. Dus is de aanvoertemperatuur iets hoger en zet je b.v. de thermostaat op 21 °C om de massa op 19 °C te krijgen. Na het uitzetten koelt de lucht dan snel af tot 19 °C, maar de massa koelt nauwelijks af. Dat merk je ook b.v. bij het ontdooien van de buitenunit; als dat langer dan een paar minuten duurt dan krijgt men het sneller koud bij L/L t.o.v. L/W. Niet zozeer omdat L/W iets meer massa heeft, maar omdat L/W de massa hoger moet opwarmen om het comfortabel te krijgen. Eigenlijk is de defrost-kou van L/L het tijdelijk wegvallen van een bonus die je bij L/W of gasketel niet hebt.
Niet helemaal. ;)
Met vloerverwarming heb je nauwelijks luchtverplaatsing waardoor kouder massa minder van invloed is en je verwarmd directer(pakt de meest koude plekken direct aan).

Luchtverwarming koelt de luchtstroming enorm af naarmate je verder van de unit zit en al snel als tocht gaat ervaren, zeker bij koude muren heb je dat al snel en weer opwarmen duurt veel langer idd.

• Maxwp
Als je de ac gebruikt om te verwarmen en je zet hem.uit.
Als je dan na verloop van tijd ineens een geluid hoort Als sjoeshh. Is dat normaal gas met het druk ventiel of kan dat ook vocht zijn wat vanuit de buiten unit wat bevroren is en loskomt?

Lijkt me Als er niet goed gevaccumeerd is dat dit kan gebeuren ?

• svenk91
Maxwp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:28:
Als je de ac gebruikt om te verwarmen en je zet hem.uit.
Als je dan na verloop van tijd ineens een geluid hoort Als sjoeshh. Is dat normaal gas met het druk ventiel of kan dat ook vocht zijn wat vanuit de buiten unit wat bevroren is en loskomt?

Lijkt me Als er niet goed gevaccumeerd is dat dit kan gebeuren ?
Is dat niet gewoon de compressor die uit is en zichzelf 'open' zet richting de rest van het koelvloeistof kanaal?

• Maxwp
mr_evil08 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ik gebruikte altijd 70% demand control in de "winter" en 40% in het tussenseizoen.
Op moment is rotweer voor warmtepompen kan me voorstellen dat de regeling er slecht over kan.

In verleden zag ik ook altijd met dit weer(4 tot -1) altijd vaker de-frosts dan als het -4 / -10 wordt.
De functie werkte goed hier(zag ik terug in logs).

Had gisteren 2 deforst vandaag tot nu toe 1 hij draait vanaf vanmorgen 7u.
Wat heb jij zoals deze dagen ? 3.5kwh perfera

Hij deed er ongeveer 7 min over om naar -26 te gaan en daarna ging de temp weer omhoog en na 5 min ongeveer was de vloeistof weer op temp 30plus graden om te verwarmen

Eigenlijk 12 min geen verwarming is best lang ?

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 21-11-2024 14:34 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier geen demand control of eco of wat dan ook. Mijn ervaring ermee is net zo beroerd als die van jou. Je zou denken dat het een bovengrens stelt maar het lijkt het eerder gewoon vast te zetten en als het dan kouder wordt dan werkt het gewoon niet. Geen idee waarom, maar ik heb het opgegeven. Mijn unit (zie sig) is dan ook niet bruut overdimensioneerd dus ik heb het ook niet echt nodig nu ik weet hoe het hier werkt.

Wat ik doe is dus alleen de woonkamer aan met de deur naar boven open. Relatief hoog setpoint (21, dan wordt het iets van 22 in de woonkamer) tussen 9:00 en 16:00 (dynamisch contract + zonnepanelen). Het koelt nu wel iets meer af overnacht dus waarschijnlijk zal ik hem ook ergens in de nacht even laten gaan als het zo koud blijft, mits dat onze nachtrust niet in de weg zit (de buitenunit hangt praktisch naast ons bed en je hoort bij stilte het gehuil van de compressor zeker).

Maar goed, zoals gezegd is ons systeem niet zwaar overdimensioneerd en het huis vrij goed geïsoleerd (nieuwbouw 2020).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Glenfiddich
Het is hier nu 0 graden buiten en het sneeuwt, en de Daikin heeft het er nu moeilijker mee, het warmt in huis maar langzaam op. Het gekke is dat ik Demand Control een uurtje geleden heb uitgezet, maar (ook na aan en uitzetten van de binnenunits en ook met Powerful aan) pakt de buitenunit maar 1400W van het net. Wat hetzelfde is als toen ik Demand Control op auto, 80 of 90% heb gezet. De instelling lijkt geen verschil meer te maken?

Het moet hoger kunnen op een 4MXM80. En in oktober toen ik wat aan het experimenteren was met demand control heb ik hem ook wel 2500W zien pakken. Waarom doet hij dat nu dan niet, nu het veel kouder is buiten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:15:
[...]

Niet helemaal. ;)
Met vloerverwarming heb je nauwelijks luchtverplaatsing waardoor kouder massa minder van invloed is en je verwarmd directer(pakt de meest koude plekken direct aan).

Luchtverwarming koelt de luchtstroming enorm af naarmate je verder van de unit zit en al snel als tocht gaat ervaren, zeker bij koude muren heb je dat al snel en weer opwarmen duurt veel langer idd.
L/L heeft inderdaad die nadelen. Maar de kern van mijn reactie was dat de massa niet zozeer afkoelt na het uitzetten, maar de lucht. Ergo, je hoeft niet zo bang te zijn dat de massa in de nacht meerdere graden afkoelt. En de lucht heb je bij het opstoken binnen tien minuten weer op temperatuur :)

• mr_evil08
Martin7182 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:53:
[...]

L/L heeft inderdaad die nadelen. Maar de kern van mijn reactie was dat de massa niet zozeer afkoelt na het uitzetten, maar de lucht. Ergo, je hoeft niet zo bang te zijn dat de massa in de nacht meerdere graden afkoelt. En de lucht heb je bij het opstoken binnen tien minuten weer op temperatuur :)
Moah,
Vroeger kletterde de temperatuur van 22 naar 16 graden in één nacht met L/L uitzetten.
Nu met vloerverwarming amper 1c.

Dat terwijl het stookgedrag en de hoeveelheid warmte wat ik erin pomp hetzelfde is gebleven.
Het opwarmen van o/a muren etc ging wel heel moeizaam.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 15:03 ]

• mr_evil08
Maxwp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:31:
[...]

Had gisteren 2 deforst vandaag tot nu toe 1 hij draait vanaf vanmorgen 7u.
Wat heb jij zoals deze dagen ? 3.5kwh perfera

Hij deed er ongeveer 7 min over om naar -26 te gaan en daarna ging de temp weer omhoog en na 5 min ongeveer was de vloeistof weer op temp 30plus graden om te verwarmen

Eigenlijk 12 min geen verwarming is best lang ?
Ik zat rond 9-12 kwh met alleen de woonkamer/keuken verwarmen.

• Brunobanani
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07 22:30
Mijn verbruik vandaag is tot nu toe 5,5 Kw en ik stook met deze dagen 24/7 uur. Ik zet de LG F12MT om 24.00 1 graad lager en het is, overdag aangegeven op de thermostaat in de kamer 21 Gisteren over de hele dag 7,5 KW verbruikt

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28
Hier hebben we heteluchtverwarming, die op een dag als vandaag makkelijk 18m3 gas of zo wegblies.... Nu hebben we op elke verdieping een L/L staan, beneden een Carrier 5kW, slaapverdieping een nieuwe MHI 5kW en op zolder een Fuji 7kW die aan het haperen is....

De unit beneden gaf zeer veel hinderlijk geluid... echt brommen en doen... al sinds het begin.... Heb daar 3 maanden geleden zelf nieuwe dempers op gezet... wat een wereld van verschil...:-) had ik dus veel eerder moeten doen. Unit zelf draait lekker stabiel, 600-800 watt per uur....

de MHI boven is vooral voor sochtends en savonds voor het slapen even heerlijk om de kou er uit te blazen..... van de zomer zal die vooral voor koelen ingezet worden.....

Totaalverbruik gisteren van de 3 airco's samen was 4.4 (zolder), 15 (beneden), 5,9 (1e verdieping). 25,3 aan 21 cent = 5,3 euro.... de 18 m3 gas had me 23,40 gekost...... Natuurlijk hangen de apparaten ook niet gratis, maar met zo een verschil per dag loont het voor ons enorm de moeite!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Brunobanani
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07 22:30
Het huis waar ik in woon is een redelijk geïsoleerd hoekhuis gebouwd in 1979 en vloeroppervlak van 440 m2, huiskamer en open keuken van 40 M2

• Termy

Termy

Glenfiddich schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:44:
Het is hier nu 0 graden buiten en het sneeuwt, en de Daikin heeft het er nu moeilijker mee, het warmt in huis maar langzaam op. Het gekke is dat ik Demand Control een uurtje geleden heb uitgezet, maar (ook na aan en uitzetten van de binnenunits en ook met Powerful aan) pakt de buitenunit maar 1400W van het net. Wat hetzelfde is als toen ik Demand Control op auto, 80 of 90% heb gezet. De instelling lijkt geen verschil meer te maken?

Het moet hoger kunnen op een 4MXM80. En in oktober toen ik wat aan het experimenteren was met demand control heb ik hem ook wel 2500W zien pakken. Waarom doet hij dat nu dan niet, nu het veel kouder is buiten.
Als powerful niet werkt dan is demand control nog niet uit. Dit heb ik ook gehad. Ik kreeg het uiteindelijk weer goed door een combinatie van de volgende dingen (geen idee wat precies werkte als het zo bleef hangen):
- Op elke binnenunit demand control uitzetten
- Alles uit zetten en spanning volledig van het systeem af (groep uitzetten in mijn geval)
- Op koelen zetten, wachten tot het echt gaat koelen en dan weer terug naar verwarmen (vergeet niet alle binnenunits om te zetten anders krijg je conflicten)

De test voor of het gewerkt heeft is om powerful te gebruiken en dan moet het ook echt aan blijven ipv direct weer uit gaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Glenfiddich
Termy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:34:
[...]

Als powerful niet werkt dan is demand control nog niet uit. Dit heb ik ook gehad. Ik kreeg het uiteindelijk weer goed door een combinatie van de volgende dingen (geen idee wat precies werkte als het zo bleef hangen):
- Alles uit zetten en spanning volledig van het systeem af (groep uitzetten in mijn geval)
- Op koelen zetten, wachten tot het echt gaat koelen en dan weer terug naar verwarmen (vergeet niet alle binnenunits om te zetten anders krijg je conflicten)

De test voor of het gewerkt heeft is om powerful te gebruiken en dan moet het ook echt aan blijven ipv direct weer uit gaan.
Ik kan de units wel op Powerful zetten, maar de buitenunit gaat er geen Watt méér van verbruiken. Hij pakt gewoon circa 1400W, ongeacht de instellingen. De app geeft ook wel aan dat Demand Control uit staat. Maar ik zal eens proberen wat je zegt, stroom er af, modus omzetten naar koelen en dan terug naar verwarmen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:26:
[...]

...3 weken weg en nog 18 graden, als ik 1 dag de verwarming uit laat is het al 10°C in huis. Maar ja ik zit op de hoek. Wat is dit, appartement, of in een rij?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ook in de markt voor vervanging en uitbreiding van ons airco systeem. In basis voor koelen maar verwarmen is nice2have. Het CV-systeem met radiatoren boven en vloerverwarming beneden blijft bestaan. Ik ga ook mijn eindeloze hoeveelheid warm water van mijn CV-systeem niet opgeven. :P

De installateur heeft als volgt aangeboden
MHI-ZS
BG: 3.5+3.5+2.5 op een SCM71.
VD: 2.5+2.5+2.5 op een SCM60.

De 2x 3,5 komen op 2 plekken in de L-vormige woonkamer van 38+25 m2 om meer warmte te spreiden. De 2,5 komt in een kantoor van 10m2. In de L-vormige kamer zit nu een enkel 5 kW Daikin vloerridder die ik veel te veel herrie vindt maken en qua koelprestaties ook niet echt overtuigt. Verwarmen kan ie als een malle, maar daar gebruik ik hem nooit voor.

Boven zijn de kamers 20, 13 en 12,5 m2. In de grote kamer hangt nu een oude Daikin uit 2014 die met zijn 2,5kW met speels gemak de grote kamer op temperatuur houdt. In een andere ruimte hangt een MEL 2,5 kW systeem uit 2018 ook op 20 m2 (maar met schuine kappen). Dat laatste systeem blijft als enige achter maar die kent ook geen gekkigheden.
Vaak zijn 2,5 kW modellen goedkoper dan 2,0 kW, dus dat vind ik niet zo spannend verder.

Maar zijn een paar grote problemen. Die hoogglans binnenunits van MHI met ook nog eens in koeienletters hun naam erop bij het Wifi model. Die scoren ontstellend slecht in de WAF. De MHI-app is nog slechter dan die van Daikin, wat op zich al een prestatie op zich is.

Voor een meerprijs kan hij ook Daikin leveren. Dat zou dan boven de Perfera worden en beneden de Emura, puur vanwege de looks. Maar ja, inlezen hier is mij niet ontgaan wat voor een verhalen er allemaal zijn over de 3MXM's. Begrijp wel dat dit voornamelijk bij verwarmen is, maar dat is niet hun hoofdtaak (maar zou het wel moeten kunnen als het noodzakelijk zou worden).

Een kleine tabel met de multisplit, i.c.m. 2.0 voor het kantoortje van 10 m2. De rest is overkill daar. Heb wel de SCM-combinatietabellen gevonden, maar niet wat de consequenties zijn voor SCOP e.d.

Het blijft een lastige keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2iQTgXEuLtHzqD115eoUQiGcv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kwLTtdkJcMh4GdljGb0lMbpV.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Termy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:34:
[...]

Dit lijkt gewerkt te hebben, dank!

Hij pakt nu meer stroom (2100W in het begin, nu zo’n 1800W na een tijdje), het voelt ook weer meer als een bak warmte die uit de binnenunits komt zetten en de temperatuur in huis loopt weer sneller op.

Catch a smile out there!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:01:
[...]

Moah,
Vroeger kletterde de temperatuur van 22 naar 16 graden in één nacht met L/L uitzetten.
Nu met vloerverwarming amper 1c.

Dat terwijl het stookgedrag en de hoeveelheid warmte wat ik erin pomp hetzelfde is gebleven.
Het opwarmen van o/a muren etc ging wel heel moeizaam.
Is dat zo? Zet je de vloerverwarming elke nacht uit en heb je bij opstarten niet meer stroom nodig dan met L/L?

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Hebben meer mensen nog gekkigheden met bediening van de Daikin via de app? Ik moest hem gisteren opnieuw koppelen, hij was helemaal van slag na die storing oid.

Nu kan ik de airco in de app wel weer inschakelen, maar dan na x seconden zegt de app dat ie uit staat. Wat dus niet klopt.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:51
Hoi.

Iemand ervaring met General Fujitsu systemen.
Of tegenwoordig Atlantic Fujitsu.

Ik heb ergens een multisplit R410 2019 systeem met een lekke binnenunit type ASHG07
Kan ik die vervangen voor een R32 unit ASYG07?

Als de communicatie protocol maar gelijk is toch?

• svenk91
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:07:
Ook in de markt voor vervanging en uitbreiding van ons airco systeem. In basis voor koelen maar verwarmen is nice2have. Het CV-systeem met radiatoren boven en vloerverwarming beneden blijft bestaan. Ik ga ook mijn eindeloze hoeveelheid warm water van mijn CV-systeem niet opgeven. :P

MHI-ZS

De 2x 3,5 komen op 2 plekken in de L-vormige woonkamer van 38+25 m2 om meer warmte te spreiden. De 2,5 komt in een kantoor van 10m2. In de L-vormige kamer zit nu een enkel 5 kW Daikin vloerridder die ik veel te veel herrie vindt maken en qua koelprestaties ook niet echt overtuigt. Verwarmen kan ie als een malle, maar daar gebruik ik hem nooit voor.

Boven zijn de kamers 20, 13 en 12,5 m2. In de grote kamer hangt nu een oude Daikin uit 2014 die met zijn 2,5kW met speels gemak de grote kamer op temperatuur houdt. In een andere ruimte hangt een MEL 2,5 kW systeem uit 2018 ook op 20 m2 (maar met schuine kappen). Dat laatste systeem blijft als enige achter maar die kent ook geen gekkigheden.
Vaak zijn 2,5 kW modellen goedkoper dan 2,0 kW, dus dat vind ik niet zo spannend verder.

Maar zijn een paar grote problemen. Die hoogglans binnenunits van MHI met ook nog eens in koeienletters hun naam erop bij het Wifi model. Die scoren ontstellend slecht in de WAF. De MHI-app is nog slechter dan die van Daikin, wat op zich al een prestatie op zich is.

Voor een meerprijs kan hij ook Daikin leveren. Dat zou dan boven de Perfera worden en beneden de Emura, puur vanwege de looks. Maar ja, inlezen hier is mij niet ontgaan wat voor een verhalen er allemaal zijn over de 3MXM's. Begrijp wel dat dit voornamelijk bij verwarmen is, maar dat is niet hun hoofdtaak (maar zou het wel moeten kunnen als het noodzakelijk zou worden).

Een kleine tabel met de multisplit, i.c.m. 2.0 voor het kantoortje van 10 m2. De rest is overkill daar. Heb wel de SCM-combinatietabellen gevonden, maar niet wat de consequenties zijn voor SCOP e.d.

[Afbeelding]
Dat klinkt wat overkill kwa vermogen voor koelen. Ook voor verwarmen heb je genoeg vermogen bij een beetje normaal huis, mocht de ketel niet werken of iets. Je opstelling voor de verdieping zou ook prima toereikend zijn voor je begane grond kwa vermogen, tenzij het een slecht geïsoleerd huis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:08
Vos schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:17:
Hebben meer mensen nog gekkigheden met bediening van de Daikin via de app? Ik moest hem gisteren opnieuw koppelen, hij was helemaal van slag na die storing oid.

Nu kan ik de airco in de app wel weer inschakelen, maar dan na x seconden zegt de app dat ie uit staat. Wat dus niet klopt.
Gisteren enkel terug moeten inloggen in Home Assistant maar niet in Onecta app.

Dat traag updaten is een oud zeer, als je iets wijzigt, 5 seconden wachten alvorens je iets anders doet.

[ Voor 10% gewijzigd door MXMan op 21-11-2024 18:37 ]

• mr_evil08
Martin7182 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:56:
[...]

Is dat zo? Zet je de vloerverwarming elke nacht uit en heb je bij opstarten niet meer stroom nodig dan met L/L?
Nee want het systeem heeft weinig massa en juist aangelegd, bewust gekozen ivm warmtepomp, reden dat het langer duurt omdat de vloer niet te heet mag stoken tenzij je een nieuwe vloer wil.

Het opstarten is in 10-15 minuten geregeld.
In verleden met l/l deed ik hetzelfde met stroombeperking.

had geen zin om sneller met L/L op te warmen gezien ik dan op koude stoelen zit en de WP niet op ideale werkbereik kon draaien.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Glashelder schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:16:
[...]

Flink méér betalen voor een COP1 boiler die ook nog eens duurder is in gebruik voor het voorkomen van wat teruglevering.. teruglevering waar je nog altijd geld voor krijgt.

Ik begrijp het echt niet.

Het Mixergy topic
Even wat uitleg voor mijn persoonlijke situatie. De tank heeft dagelijks ongeveer 2kWh nodig om op temperatuur te blijven en ongeveer 3kWh als ik een keer gedouchd heb. Plat gezegd kost een keer douchen dus 1kWh aan stroom. In de zomer heb ik stroom zat dus ik laat het ding lekker zijn gang gaan. Dat levert een verbruik op van 65kWh per maand voor 1 persoon en een 150 liter tank. Dit is puur solar.

Ik snap dat je dat met een warmtepomp goedkoper kan doen. Zeg dat je een COP van 3 haalt. Dan zou je er 22kWh doorheen jagen. Dan ben je constant bezig om dezelfde tank van 150 liter water warm te houden. Je wilt namelijk wel lekker warm douchen. Neem ik aan dan :P

De Mixergy is een stuk intelligenter. Niet de hele tank hoeft warm te zijn, ik hoef alleen te verwarmen wat ik nodig heb. En dat is 10% van de tank oftewel 15 liter. De temperatuur onderin de tank ik 11 graden. Wil ik 15 liter water opwarmen van 11 naar 55 graden, dan kost dat 770Wh. Dus maandelijks zou ik 11kWh nodig hebben om te douchen.

Feitelijk verstook ik dan de helft van een warmtepompboiler. Niet omdat mijn COP hoger is, maar omdat ik met de tank kan bepalen hoeveel warm water er moet zijn. En met een 3kW verwarmingselement duurt het iets meer als een kwartier voordat de voorraad warm water op peil is.

• Señor Sjon
svenk91 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:34:
[...]

Dat klinkt wat overkill kwa vermogen voor koelen. Ook voor verwarmen heb je genoeg vermogen bij een beetje normaal huis, mocht de ketel niet werken of iets. Je opstelling voor de verdieping zou ook prima toereikend zijn voor je begane grond kwa vermogen, tenzij het een slecht geïsoleerd huis is.
Het is een redelijke vrijstaand woning van 8x11m (+bijkeuken en dubbele garage) bruto uit 1991. Standaard dubbel glas wordt binnenkort vervangen voor HR++. Isolatie was 2,5 wanden/dak en 1,2 vloeren.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
@Señor Sjon Is de titanium kleurige ZSX geen optie? Hangt hier naar tevredenheid. Als de kleur in je interieur past, deze is mat met slechts een klein logo in de hoek.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• svenk91
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:51:
[...]

Het is een redelijke vrijstaand woning van 8x11m (+bijkeuken en dubbele garage) bruto uit 1991. Standaard dubbel glas wordt binnenkort vervangen voor HR++. Isolatie was 2,5 wanden/dak en 1,2 vloeren.
Dan kan je beneden ook wel met 2.5+2.5+2.5 op een SCM60 af lijkt mij. Voor koelen sowieso, en voor verwarmen moet het wel een uitzonderlijk strenge winter zijn als dat niet toereikend is.

PS. Wat extra vloerisolatie kan geen kwaad, voor vloerverwarming is 1,2 erg laag.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:09
Hier vrij veel defrosts met dit weer. Telkens maar een minuut of 5, maar toch.
Is er iets (in het algemeen) tegen te doen? Andere fanstand? Hogere of lagere temperatuur instellen? Bijverwarmen met radiatoren? Iets anders? Of niets :p

• Maxwp
asing schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:38:
[...]

Even wat uitleg voor mijn persoonlijke situatie. De tank heeft dagelijks ongeveer 2kWh nodig om op temperatuur te blijven en ongeveer 3kWh als ik een keer gedouchd heb. Plat gezegd kost een keer douchen dus 1kWh aan stroom. In de zomer heb ik stroom zat dus ik laat het ding lekker zijn gang gaan. Dat levert een verbruik op van 65kWh per maand voor 1 persoon en een 150 liter tank. Dit is puur solar.

Ik snap dat je dat met een warmtepomp goedkoper kan doen. Zeg dat je een COP van 3 haalt. Dan zou je er 22kWh doorheen jagen. Dan ben je constant bezig om dezelfde tank van 150 liter water warm te houden. Je wilt namelijk wel lekker warm douchen. Neem ik aan dan :P

De Mixergy is een stuk intelligenter. Niet de hele tank hoeft warm te zijn, ik hoef alleen te verwarmen wat ik nodig heb. En dat is 10% van de tank oftewel 15 liter. De temperatuur onderin de tank ik 11 graden. Wil ik 15 liter water opwarmen van 11 naar 55 graden, dan kost dat 770Wh. Dus maandelijks zou ik 11kWh nodig hebben om te douchen.

Feitelijk verstook ik dan de helft van een warmtepompboiler. Niet omdat mijn COP hoger is, maar omdat ik met de tank kan bepalen hoeveel warm water er moet zijn. En met een 3kW verwarmingselement duurt het iets meer als een kwartier voordat de voorraad warm water op peil is.
Hoeveel kost nu zo'n ding volgens mij is met subsidie dan een warmtepomp goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:06:
[...]

...3 weken weg en nog 18 graden, als ik 1 dag de verwarming uit laat is het al 10°C in huis. Maar ja ik zit op de hoek. Wat is dit, appartement, of in een rij?
Rij, plat dak, 2004, isolatie bouw af al goed genoeg, 150 m2 x 2.6 meter hoog. Er zijn genoeg huizen na ~2000 waar het gewoon zo gaat, daarvoor mist soms wat vloerisolatie. Sindsdien is nieuwbouw nog beter afgewerkt, nu met triple glas en nog dikker piepschuimlaag in de vloer en dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOIGbzClrgIxYiM9h1SKFnSeZfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwJgj5SIa3woAX9wmNlhdbv5.png?f=fotoalbum_large

Okay, de airco draaide wel op een timer, 3 uur aan per dag, 4 kWh, dus helemaal onverwarmd is het niet, voor de plantjes. Maar als je 8 graden verlies per dag is het wel ernstig. Na 10 dagen was equilibrium bereikt en was er tussen 9 en 18 uur maar 0.3 graden verschil, zon + airco warmde huis beetje op, en nacht koelt het beetje af.

Zo maakt het maar weinig uit wanneer ik stook, zolang je maar genoeg kWh's erin pompt per 24 uur. Unit uit, geen tocht => 19-20 graden is ook prima te doen. Unit aan, vloerventilator helpt met verdelen, setpoint op 22 graag en het is heerlijk warm. Maar dat hoeft echt niet 24/7.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 21-11-2024 21:00 ]

• barta123
w00key schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:59:
[...]

Rij, plat dak, 2004, isolatie bouw af al goed genoeg, 150 m2 x 2.6 meter hoog. Er zijn genoeg huizen na ~2000 waar het gewoon zo gaat, daarvoor mist soms wat vloerisolatie. Sindsdien is nieuwbouw nog beter afgewerkt, nu met triple glas en nog dikker piepschuimlaag in de vloer en dak.

[Afbeelding]

Okay, de airco draaide wel op een timer, 3 uur aan per dag, 4 kWh, dus helemaal onverwarmd is het niet, voor de plantjes. Maar als je 8 graden verlies per dag is het wel ernstig. Na 10 dagen was equilibrium bereikt en was er tussen 9 en 18 uur maar 0.3 graden verschil, zon + airco warmde huis beetje op, en nacht koelt het beetje af.

Zo maakt het maar weinig uit wanneer ik stook, zolang je maar genoeg kWh's erin pompt per 24 uur. Unit uit, geen tocht => 19-20 graden is ook prima te doen. Unit aan, vloerventilator helpt met verdelen, setpoint op 22 graag en het is heerlijk warm. Maar dat hoeft echt niet 24/7.
Goeie score! Ik vraag me af of ik dat ooit zal halen. Dan zal ik mn spouwmuur toch goed vol moeten poepen (zit nu wat piepschuim in) en mijn wanden voor en achter helemaal moeten isoleren.

Heb daar nu dubbel glas uit 1975 maar these days rolluiken 24/7 dicht (schijnt beter te isoleren dan HR++?)

Ik draai nu 20kWh/d weg. Boven ook verwarmen, anders wordt het ijskoud dat je je adem kan zien.

Boven kan ik wel veel isoleren, alles zit achter leien en daar zit 14cm ruimte voor isolatie achter

• barta123
Martin7182 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:53:
[...]

Inderdaad! De lucht koelt een beetje af. De massa niet! (Ook wel, maar niet in 1 uur) Niet sneller koelt de massa af met L/L dan met radiatoren hoor. Ook met de gasbel was ik hier zo warmte kwijt.

En moet je nagaan, het huis staat 45 jaar. Vorig jaar voor vloerisolatie gegaan. Echt een wereld van verschil (er liggen ngo tegels waar je eerst blauwe tenen op kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55

MHI-ZS

[Afbeelding]
Wat betreft de WAF. Ik heb MHI van airco webwinkel. Heeft klein in de hoek een labeltje. Wel hoogglans. Maar geloof mij.. alles went op een gegeven moment zie je die hele unit niet meer.
Buren wel laatst.. we vinden het lelijk zo’n binnen unit.. ik was hem eerlijk gezegd alweer vergeten 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

w00key schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel zoninstraling heb je? Dat maakt ook nogal veel uit. Sowieso is 4 kWh per dag stoken met de airco niet bepaald niks.

@Glenfiddich Nice :). Als je powerful aan zet en na een refresh het nog steeds aan staat, dan gaat het goed. Maar aan het verbruik zie je idd ook wel dat het nu goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Termy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:32:
[...]

Hoeveel zoninstraling heb je? Dat maakt ook nogal veel uit. Sowieso is 4 kWh per dag stoken met de airco niet bepaald niks.

@Glenfiddich Nice :). Als je powerful aan zet en na een refresh het nog steeds aan staat, dan gaat het goed. Maar aan het verbruik zie je idd ook wel dat het nu goed gaat.
Uh heb vandaag 10kw gedaan. Met deze lage temp geen uitzondering vor8g jaar dsgrn vsn 20kw.
Met 3 airco's op ~60m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
Maxwp schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:54:
[...]

Uh heb vandaag gisteren 10kw gedaan. Met deze lage temp geen uitzondering vor8g jaar dsgrn vsn 20kw.
Met 3 airco's
Ik zat gisteren😉 ook nog onder de 10kWh.
Maar ik denk wel dat de verschillen in het land qua weer redelijk groot waren. Dus zullen ook grote verschillen zijn in het verbruik.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:32:
[...]

4.5 meter breed oost west, de standaard rijtjeshuis in nieuwbouwwijk opstelling. 4 kWh is niet niets maar normale verbruik is 2-3x zoveel. Het gaat meer om temperatuurverloop, die schommelt nog geen graad per dag als je op een plek meet die niet in de luchtstroom zit of in de zon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
RemmyB83 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:03:
[...]

Ik zat gisteren😉 ook nog onder de 10kWh.
Maar ik denk wel dat de verschillen in het land qua weer redelijk groot waren. Dus zullen ook grote verschillen zijn in het verbruik.
Plus verschil in setpoint en hoeveel oppervlakte je verwarmt. Om 20-21 graden constant te bereiken op 150 m2 zit ik nu op 15 kWh.

2 winters terug zonder de kleine was het een stuk minder, scheelt 1 verdieping a 50 m2. Nu gaat comfort boven alles, dus niks schuin uitblazen maar gewoon recht omhoog en indirect via platfond opwarmen. Kost wat COP, don't care, temperatuur is veel stabieler door tonnen aan massa van plafond op 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
w00key schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:11:
[...]

Plus verschil in setpoint en hoeveel oppervlakte je verwarmt. Om 20-21 graden constant te bereiken op 150 m2 zit ik nu op 15 kWh.

2 winters terug zonder de kleine was het een stuk minder, scheelt 1 verdieping a 50 m2. Nu gaat comfort boven alles, dus niks schuin uitblazen maar gewoon recht omhoog en indirect via platfond opwarmen. Kost wat COP, don't care, temperatuur is veel stabieler door tonnen aan massa van plafond op 24 graden.
Mijn hoekhuisje uit 1979 is met 110m² wat kleiner, dus dat zal ook zeker mee helpen. Daarnaast is het hier gemiddeld meer dan 21°C geweest. Ik heb hem zelf nog 4uurtjes uitgezet.

Verder maakt het in een goed geïsoleerd huis ook nog uit wat voor activiteiten je doet. Als hier een pc of een playstation worden aan gezet kan ik dat in de ruimte toch merken. Het is niet heel veel maar je merkt het wel.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Maxwp schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:54:
[...]

Uh heb vandaag 10kw gedaan. Met deze lage temp geen uitzondering vor8g jaar dsgrn vsn 20kw.
Met 3 airco's op ~60m2
Het punt was meer dat "na weken nog 18 graden" een stuk minder indrukwekkend is als je 4 kWh per dag verstookt (en een onbekende hoeveelheid zoninstraling hebt). Dat je veel meer verbruikt om het op 20 graden te houden lijkt me niet vreemd.

Hier was het gisteren 7.1 kWh om het op ~19.5 gemiddeld te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:47:
[...]

Het punt was meer dat "na weken nog 18 graden" een stuk minder indrukwekkend is als je 4 kWh per dag verstookt (en een onbekende hoeveelheid zoninstraling hebt). Dat je veel meer verbruikt om het op 20 graden te houden lijkt me niet vreemd.

Hier was het gisteren 7.1 kWh om het op ~19.5 gemiddeld te houden.
31e tot de 8e was het nul, dus 9 dagen nul om van 21 naar 18 graden te zakken, 1/3 graad per dag. Daarna vond ik dat koud genoeg en heb ik de timer maar aangezet.

Dus okay, het is geen weken niet stoken voor 18, maar iets meer dan een week. De daling van kamertemperatuur vlakte al. Weken niet stoken wordt eerder 17/16 uit ervaring met de 2e verdieping die ongebruikt was en met dit weer, begin november was ongewoon fris met min temp rond de 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Millert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:56:
@Señor Sjon Is de titanium kleurige ZSX geen optie? Hangt hier naar tevredenheid. Als de kleur in je interieur past, deze is mat met slechts een klein logo in de hoek.
Nee, dat detoneert aan alle kanten in het interieur. Sowieso doet dat me denken aan de '00's toen alles zilver moest zijn op elektronicavlak. :P Dan nog heb ik nog geen prijs van de ZSX. De combinatiemodellenstaat geeft eigenlijk aan dat de enige winst 100W minder nominaal verbruik is bij 3 units op de split. Of ik mis iets?
svenk91 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:30:
[...]

Dan kan je beneden ook wel met 2.5+2.5+2.5 op een SCM60 af lijkt mij. Voor koelen sowieso, en voor verwarmen moet het wel een uitzonderlijk strenge winter zijn als dat niet toereikend is.

PS. Wat extra vloerisolatie kan geen kwaad, voor vloerverwarming is 1,2 erg laag.
Bouwstijl uit die tijd, maar de kruipruimte is voor het grootste deel onbereikbaar. En er ligt nu ook al vloerverwarming in die weinig meer doet. Die wordt ook vervangen.
De open haard trekt overigens ook haar verbrandingslucht uit de kruipruimte, dus ga er dat niet afslutien verder. De isolatie is 6cm EPS ivm de ribbenvloer.

De huidige 5 kW vloermodel airco krijgt het slecht gekoeld in de zomer. Mede door plaatsing en formaat van de woonkamer. Ik heb veel glas op zuid en west, dus voldoende opwarming (ook al komt er veel beter glas in de komende maand).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOYN7vVBO4syaciNQMAS3QpS8G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpHVtSmPQoXObalkDQoNAep3.png?f=fotoalbum_large

In het stempel van deze tekening staat een R-waarde van 1,3 overigens. Dat is om condensatie te voorkomen, meer niet.
hydex schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:04:
[...]

Wat betreft de WAF. Ik heb MHI van airco webwinkel. Heeft klein in de hoek een labeltje. Wel hoogglans. Maar geloof mij.. alles went op een gegeven moment zie je die hele unit niet meer.
Buren wel laatst.. we vinden het lelijk zo’n binnen unit.. ik was hem eerlijk gezegd alweer vergeten 😀
Het lijkt erop dat de wifi modellen dit groot in het midden hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17

MHI-ZS

[Afbeelding]
Je kan ook kijken naar Mitsubishi Electric. Is top spul en de binnenunits in de diamond range zijn erg mooi(vinden wij dan).
Pagina: 1 ... 119 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic