Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
FenF schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:46:
[...]

Je kan ook kijken naar Mitsubishi Electric. Is top spul en de binnenunits in de diamond range zijn erg mooi(vinden wij dan).
Ik heb in de bijgebouwde 4e slaapkamer (vliering boven garage benut) een MSZ-AP25 VG hangen. Die is nog geen 5 jaar oud en die blijft ook. De voornaamste reden was dat die klein genoeg was om boven de doorgang te passen. Andere merken waren de binnenunits te groot of konden na plaatsing niet meer geopend worden. Wel is de bijbehorende MEL-cloud app uit Windows XP weggelopen. :P

Ik ben niet bijzonder onder de indruk hiervan dat ik nou zeg dat er weer een MEL moet komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Kan iemand zich voorstellen dat het plaatsen van 2x LG PC09ST (2.5kW per stuk) + 1x PC12ST (3.5kW), dus totaal 8.5kW met 3 binnen-units, op een LG MU3R21.U23 (6.2kW) buiten-unit af te raden is? Met een uitleg van de leverancier over iets met de gasdruk?

Het plaatsen van 3x LG PC09ST (2.5kW per stuk), dus totaal 7.5kW, op een LG MU3R19.U23 (5.3kW) is dan weer geen probleem bij dezelfde leverancier.

Ik snap er niks van. Misschien toch nog maar eens contact opnemen voor een specifiekere uitleg?

(PS: ik zal bijna altijd maximaal 2 binnen-units tegelijk ingeschakeld hebben, en vol vermogen heb ik sowieso nooit perse nodig)

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 22-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
LG multi-split schijnt rare regeling te hebben als je er mee gaat verwarmen als ik dit topic moet geloven:
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Mitsubishi Heavy Industries (MHI), Mitsubishi Electric (ME) of Daikin geen optie? Dan heb je A-merken te pakken.

Heeft LG niet (zoals Daikin / MHI) een combinatietabel waar je kunt kijken welke combinaties mogelijk zijn?

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb in de bijgebouwde 4e slaapkamer (vliering boven garage benut) een MSZ-AP25 VG hangen. Die is nog geen 5 jaar oud en die blijft ook. De voornaamste reden was dat die klein genoeg was om boven de doorgang te passen. Andere merken waren de binnenunits te groot of konden na plaatsing niet meer geopend worden. Wel is de bijbehorende MEL-cloud app uit Windows XP weggelopen. :P

Ik ben niet bijzonder onder de indruk hiervan dat ik nou zeg dat er weer een MEL moet komen.
Wees gerust. Elk merk airco heeft wel gezeur met de app. Qua regeling vind ik mijn mitsubishi electric erg fijn.
Maar van zowel mitsubishi electric als mitsubishi heavy industries is de app mwa.. net niet.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2024 18:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 10:34
Imho de beste oplossingen zijn custom wifi stiks die lokaal via home assistant gaan. Bij sommige merken zitten er lokale api's in. Voor mhi, daikin bestaan custom oplossingen, mocht de fabrikant app tegenvallen.

Ik vind het sowieso prettig om alles in een app te hebben.

Recent de stap gedaan bij mijn haiers, beste beslissing ooit, zeer blij mee. Was wel knutselwerk met esp32 chips 🙈, de software was gelukkig al geschreven door anderen.

[ Voor 29% gewijzigd door smerz op 23-11-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerpawn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 01:06
Hi,

Ik heb een specifiek topic geopend over de potentiële opstelling voor de Daikin Stylish units die wij hier willen aanschaffen. Ik zie door alle bomen het bos niet helemaal meer, dus het zou mooi zijn als iemand mee zou willen denken. :)

Topic is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ThinkPad schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:27:
LG multi-split schijnt rare regeling te hebben als je er mee gaat verwarmen als ik dit topic moet geloven:
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Mitsubishi Heavy Industries (MHI), Mitsubishi Electric (ME) of Daikin geen optie? Dan heb je A-merken te pakken.

Heeft LG niet (zoals Daikin / MHI) een combinatietabel waar je kunt kijken welke combinaties mogelijk zijn?
Zit helaas aan LG vast. Tabel nog niet gevonden, maar ik ga nog verder zoeken...

Ik kom wel meerdere webshops tegen die het gewoon als set verkopen. MU3R21 met 2x PC09ST en 1x PC12ST... Er zijn zelfs webshops die het verkopen als set met de MU3R19. Vind het maar een vreemd verhaal van de leverancier.

[ Voor 15% gewijzigd door woekele op 22-11-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even bellen met importeur/distributeur van LG Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:07:
[…]
Maar zijn een paar grote problemen. Die hoogglans binnenunits van MHI met ook nog eens in koeienletters hun naam erop bij het Wifi model. Die scoren ontstellend slecht in de WAF. De MHI-app is nog slechter dan die van Daikin, wat op zich al een prestatie op zich is.

[…]
Dat was voorheen zo, als je er nu eentje koopt dan staat er alleen linksonderin op de klep vrij subtiel het merk. Ze worden ook niet meer zonder wifi verkocht tegenwoordig, niet via een NL importeur iig. Afgelopen weken 5 MHI binnenunits opgehangen in huis en allemaal alleen linksonderin subtiel het merk.

App is redelijk idd, maar doet verder wat het moet doen. Er is ook een prima Home Assistant integratie voor de ingebouwde WF-RAC wifi-module, mocht je Home Assistant gebruiken.

Vind zelf de Daikin Stylish erg mooie binnenunits, maar vond ik te prijzig.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 21:31
ThinkPad schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:21:
[...]

Dat was voorheen zo, als je er nu eentje koopt dan staat er alleen linksonderin op de klep vrij subtiel het merk. Ze worden ook niet meer zonder wifi verkocht tegenwoordig, niet via een NL importeur iig. Afgelopen weken 5 MHI binnenunits opgehangen in huis en allemaal alleen linksonderin subtiel het merk
....
Hoe kom je aan die informatie?
Importeur Nederland, Coolmark, biedt nog gewoon zonder Wifi (groot logo in het midden) en met wifi (klein logo onder in hoek) aan.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
M_AW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:34:
[...]

Importeur Nederland, Coolmark, biedt nog gewoon zonder Wifi (groot logo in het midden) en met wifi (klein logo onder in hoek) aan.
Dat zijn dan nog oude units. Coolmark is NL importeur? Wand de MHI worden in Rotterdam gelost, dan gaan ze naar Hamburg (zitten ook stickers van op de doos) en dan gaan ze weer terug naar Nederland.

Edit: Coolmark staat inderdaad op als importeur. Waarschijnlijk had ik dan units afkomstig van parallel import.
https://www.mhi-mth.co.jp...conditioners-distributor/

[ Voor 15% gewijzigd door Willempie27 op 23-11-2024 01:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
woekele schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:03:
[...]

Zit helaas aan LG vast. Tabel nog niet gevonden, maar ik ga nog verder zoeken...

Ik kom wel meerdere webshops tegen die het gewoon als set verkopen. MU3R21 met 2x PC09ST en 1x PC12ST... Er zijn zelfs webshops die het verkopen als set met de MU3R19. Vind het maar een vreemd verhaal van de leverancier.
Als je aan LG vast zit, single splits nemen. Serieus, die MU3R19 hier is een zware miskoop door die idiote firmware die erop zit.

You have been warned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
M_AW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:34:
[...]

Dat vertelde het bedrijf (AircoViVo) waar ik mijn airco’s kocht. Hij koopt ze bij Stulz, ook een officiële NL importeur. Had hem gevraagd of hij ook zonder wifi-module kon inkopen (dat hoefde voor mijn thuiswerkplek w.m.b. niet) en toen gaf hij aan dat hij die niet kon krijgen, niet-wifi modellen worden in NL niet meer verkocht zei hij.

Ik wees hem op een productpagina van aircovoorinhuis.nl waar een ZS-W (zonder wifi dus, mét is de -WF) werd aangeboden, waarop hij aangaf dat dat waarschijnlijk grijze import betrof uit het Oostblok, wat niet aan te raden was qua garantie.

Maar op de site van Coolmark staan ze idd wel, en ook op voorraad. Geen idee dan, misschien oude voorraad of ander verkoopbeleid dan Stulz?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
svenk91 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:30:
[...]

Is dat niet gewoon de compressor die uit is en zichzelf 'open' zet richting de rest van het koelvloeistof kanaal?
Geen idee maar klinkt alsof er ijs door de leiding gaat.
Zal de druk zijn maar toch doet hij dacht ik niet in de zomer
Als er niet goed gevacumeerd is en vocht word nu ijs ( de buiten unit is nu -xx celcius? ) dan zal dat ijs vorming worden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Maxwp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:13:
[...]

Geen idee maar klinkt alsof er ijs door de leiding gaat.
Zal de druk zijn maar toch doet hij dacht ik niet in de zomer
Als er niet goed gevacumeerd is en vocht word nu ijs ( de buiten unit is nu -xx celcius? ) dan zal dat ijs vorming worden lijkt me
Is normaal bij uitzetten na (flink) verwarmen, bij MHI i.i.g. staat volgens mij zelfs wat over in de handleiding. Ik zou het zelf meer omschrijven als een sissend geluid :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nachtapotheker op 23-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Maxwp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:28:
Als je de ac gebruikt om te verwarmen en je zet hem.uit.
Als je dan na verloop van tijd ineens een geluid hoort Als sjoeshh. Is dat normaal gas met het druk ventiel of kan dat ook vocht zijn wat vanuit de buiten unit wat bevroren is en loskomt?

Lijkt me Als er niet goed gevaccumeerd is dat dit kan gebeuren ?
Uit de handleiding van een MHI SRK35:
(f) After HIGH POWER operation, the sound of refrigerant flowing may be heard.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Vos schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:36:
Blij met beneden de lokale Faikin oplossing voor de Daikin. Irritante cloud oplossing... Boven ook maar een keer plaatsen. Ik ben er super tevreden over.
Is het daarmee ook nog steeds mogelijk om op afstand te bedienen wanneer je niet op je thuisnetwerk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Voor het eerst sinds begin dit jaar hebben we hier in Zuid-Frankrijk te maken gehad met defrost gedrag van onze 2F53 multisplit buitenunit. Ik moet zeggen dat ik het geluid dat de binnenunit dan produceert best wel vervelend vind tov de super stille constante werking gedurende normale werking. Ik zou hier van wakker worden als er een unit in de slaapkamer zou hangen.
Wat me vooral opvalt is de nogal “domme’ werking van het algoritme. De unit ging nu met een buitentemperatuur van -1C elke 40-45 minuten in defrost. Deze frequentie staat ook vermeld op de site van Mitsubishi.
Echter de luchtvochtigheid was dusdanig laag dat er geen enkele ijsvorming op de buitenunit is gekomen (bij elke defrost gaan kijken of er ijs te bekennen was). Het defrost proces duurt dan ook maar 2 minuten. Logisch want hij begint het te doen bij vriestemperatuur en meet vervolgens aan zijn coil sensor of het weer boven 0 is na wat warmte over de coils, en dat is vrijwel direct na het omkeren. Bij aangroeiend of smeltend ijs is de temperatuur pas weer boven 0 als het volledig gesmolten is en de thermistor weer temperaturen boven de 0 kan registreren, waardoor bij echte ijsvorming het defrost proces waarschijnlijk een stukje langer duurt.

Er vindt dus onnodig een periodieke defrost plaats, die ondanks de korte duur wel geluidshinder veroorzaakt. Maar ook even na het weer opstarten een korte periode ‘koudere’ circulatie lucht blaast omdat de compressor weer op gang moet komen.

Eigenlijk zou in theorie vrij eenvoudig de thermistor input van de buitenunit slimmer gemaakt kunnen worden, door de sensor te vervangen door een kleine module die naast enkel de temperatuur ook de luchtvochtigheid meeneemt in de beslissing om te defrosten en enkel doorgeeft (een ohmse waarde) dat de temperatuur van de coil <=0C is als de luchtvochtigheid ook hoog genoeg is voor ijsvorming.
Of nog accurater door visuele input zoals een kleine AI camera, die detecteert of de vorm van de coil veranderd door aangroeiend ijs en op basis daarvan de weerstandswaarde doorgeeft aan de connector input die de defrosts laat opstarten. Wellicht een leuk Arduino projectje voor de wintermaanden.

Een andere observatie is dat de interne thermostaat boven de 0 graden (en dus een lage compressor frequentie en lagere aanvoer temperatuur in de leiding) heel nauwkeurig is, maar nu de aanvoer temperatuur een stuk hoger is, de interne sensor veel sneller behoorlijke afwijkingen vertoont (zichtbaar in melcloud) waardoor de buitenunit veel onregelmatiger gaat moduleren. Waarschijnlijk gaat dit opgelost worden door de climacontrol thermostaten die ik hier al heb liggen, maar nog niet heb ingebouwd vanwege de nauwkeurige meting van de units zelf bij hogere buitentemperaturen met minder invloed van hogere leiding temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
Thieu79 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:34:
Voor het eerst sinds begin dit jaar hebben we hier in Zuid-Frankrijk te maken gehad met defrost gedrag van onze 2F53 multisplit buitenunit. Ik moet zeggen dat ik het geluid dat de binnenunit dan produceert best wel vervelend vind tov de super stille constante werking gedurende normale werking. Ik zou hier van wakker worden als er een unit in de slaapkamer zou hangen.
Wat me vooral opvalt is de nogal “domme’ werking van het algoritme. De unit ging nu met een buitentemperatuur van -1C elke 40-45 minuten in defrost. Deze frequentie staat ook vermeld op de site van Mitsubishi.
Echter de luchtvochtigheid was dusdanig laag dat er geen enkele ijsvorming op de buitenunit is gekomen (bij elke defrost gaan kijken of er ijs te bekennen was). Het defrost proces duurt dan ook maar 2 minuten. Logisch want hij begint het te doen bij vriestemperatuur en meet vervolgens aan zijn coil sensor of het weer boven 0 is na wat warmte over de coils, en dat is vrijwel direct na het omkeren. Bij aangroeiend of smeltend ijs is de temperatuur pas weer boven 0 als het volledig gesmolten is en de thermistor weer temperaturen boven de 0 kan registreren, waardoor bij echte ijsvorming het defrost proces waarschijnlijk een stukje langer duurt.

Er vindt dus onnodig een periodieke defrost plaats, die ondanks de korte duur wel geluidshinder veroorzaakt. Maar ook even na het weer opstarten een korte periode ‘koudere’ circulatie lucht blaast omdat de compressor weer op gang moet komen.

Eigenlijk zou in theorie vrij eenvoudig de thermistor input van de buitenunit slimmer gemaakt kunnen worden, door de sensor te vervangen door een kleine module die naast enkel de temperatuur ook de luchtvochtigheid meeneemt in de beslissing om te defrosten en enkel doorgeeft (een ohmse waarde) dat de temperatuur van de coil <=0C is als de luchtvochtigheid ook hoog genoeg is voor ijsvorming.
Of nog accurater door visuele input zoals een kleine AI camera, die detecteert of de vorm van de coil veranderd door aangroeiend ijs en op basis daarvan de weerstandswaarde doorgeeft aan de connector input die de defrosts laat opstarten. Wellicht een leuk Arduino projectje voor de wintermaanden.

Een andere observatie is dat de interne thermostaat boven de 0 graden (en dus een lage compressor frequentie en lagere aanvoer temperatuur in de leiding) heel nauwkeurig is, maar nu de aanvoer temperatuur een stuk hoger is, de interne sensor veel sneller behoorlijke afwijkingen vertoont (zichtbaar in melcloud) waardoor de buitenunit veel onregelmatiger gaat moduleren. Waarschijnlijk gaat dit opgelost worden door de climacontrol thermostaten die ik hier al heb liggen, maar nog niet heb ingebouwd vanwege de nauwkeurige meting van de units zelf bij hogere buitentemperaturen met minder invloed van hogere leiding temperaturen.
Ik ga er doorgaans vanuit dat een goed merk airco bewust bepaald gedrag in de units programmeert om een zo goed en stabiel mogelijke werking te garanderen.

Als ik zelf wilde gaan prutsen met het gedrag anders dan via de reguliere knoppen zou ik een goedkope airco nemen en niet extra betalen voor alle toeters en bellen.

Onze multisplit (mhi) voert ook geregeld defrosts uit , op bepaalde momenten ook om de 45 minuten. In het begin stoorde het me, maar inmiddels met alles wat ik gelezen heb hier ben ik er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Sjamo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:06:
[...]

Ik ga er doorgaans vanuit dat een goed merk airco bewust bepaald gedrag in de units programmeert om een zo goed en stabiel mogelijke werking te garanderen.

Als ik zelf wilde gaan prutsen met het gedrag anders dan via de reguliere knoppen zou ik een goedkope airco nemen en niet extra betalen voor alle toeters en bellen.
Zeker een punt, dat zei mijn vrouw ook ongeveer in die woorden :) . Het zal bewust gedaan zijn om de duur van de defrosts (preventieve werking) en daarmee warmteverlies zo kort zo mogelijk te houden en ervoor te zorgen dat het kwa temperatuur binnen comfortabeler blijft. Het is ook nu pas voor het eerst voorgekomen en de rest van het jaar draaide de unit heel stabiel en stil. Toch is het een beetje jammer dat ze het doen terwijl het niet nodig lijkt te zijn.

Ik ben best gevoelig voor 'storende' geluiden , wat ook een reden is dat ik deze relatief duurdere stillere units gekocht heb. Deze verwachting is ook waargemaakt want de units zijn over het algemeen bijzonder stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:51
Thieu79 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:34:

Dat heeft niks te maken met algoritme. Zo werkt in principe elk buitendeel. De trigger om te ontdooien is de coil thermistor, als deze een bepaalde lage temp meet start het ontdooiproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

elektriekert schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:27:
[...]

Is het daarmee ook nog steeds mogelijk om op afstand te bedienen wanneer je niet op je thuisnetwerk zit?
Ik heb hem gekoppeld aan Home Assistant. Als je HA van buitenaf kan bedienen dan kan je ook de Faikin bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Technician- schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:36:
[...]

Dat heeft niks te maken met algoritme. Zo werkt in principe elk buitendeel. De trigger om te ontdooien is de coil thermistor, als deze een bepaalde lage temp meet start het ontdooiproces.
Dat begrijp ik inderdaad en mijn woordkeuze van algoritme is in die zin onhandig. Echter constateer ik nu dat er nog geen enkele ijsvorming is vanwege de zeer lage luchtvochtigheid en vind ik het dan ook leuk om na te denken hoe je deze ogenschijnlijk onnodige defrosts zou kunnen voorkomen. Visuele waarneming (door bijv een AI camera module) van ijsvorming lijkt mij een accuratere (maar ook technisch complexere en duurdere) graadmeter ,dan een 'gok' en sturing op basis van enkel coil temperatuur. Want bij een lage luchtvochtigheid en vriestemperaturen, bevriest er niets of lig minder snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:19

Bio1ogics

Logisch toch?

Kirretje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:44:

De vraag luidt:
Zouden we merkbaar verschil hebben bij het toepassen van een plafondventilator op de ingetekende plek? Met de ventilator op winterstand hoop ik de warmte die zich aan het plafond verzamelt wat omlaag te kunnen drukken en daarmee een eventuele warmtebubbel rond de airco te voorkomen - en wie weet nog wat positief effect in de eethoek :9
My 2c. We hebben een rechthoekige keuken/woonkamer waarbij onze binnenunit bij de keuken hangt, zo'n 6 meter van de zithoek vandaan. Wij hebben een plafondventilator bij de zithoek, die al in gebruik was om de warmte van het kleine houtkacheltje wat in de woonkamer staat beter te verspreiden. Ons plafond is wel zo'n 3,5 meter hoog.
Wij hebben er heel veel baat bij om de ventilator in de winterstand lekker mee te laten draaien. Met die grote bladen op een rustige stand hoor je helemaal niets, en de hele ruimte wordt sneller en gelijkmatiger op temperatuur gebracht.

Als ik je situatie zo bekijk, dan hangt je binnenunit al behoorlijk dicht bij je zithoek. Ik denk dat je wel eens 'last' kan krijgen dat de koelere lucht uit de rest van de kamer naar je ventilator toegezogen wordt en je dus misschien wel meer tocht langs de grond gaat krijgen. Met na verloop van tijd wel een egalere temperatuur voor de hele ruimte.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:01
[...]

Bij MHI-ZSX start het ontdooien na minimaal 35 minuten draaien en de warmtewisselaar is 5 tot 7 graden kouder dan de buitentemperatuur. Dat verklaart ook waarom onze unit de afgelopen dagen nauwelijks hoefte te ontdooien; de unit heeft uitsluitend in stille modus op 33% gedraaid (max. 28 rps). Af en toe ging de unit uit omdat de warmtevraag lager was dan het (door de kou verhoogde) minimum. Er zat vast ijs op, maar ik denk dat de warmtewisselaar gewoon niet zo heel koud is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA2EdPp_aJwqlr2AdiTobLlTA_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QI0PbI3m9OMbJrnzJB1HkrTK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Bij een volgende vorst periode met lage luchtvochtigheid ga ik het volgende eens proberen zonder te hoeven rommelen aan de buitenunit sensoren:
Volgens de specificatie van Mitsubishi start de unit een automatische defrost bij een coil temperatuur van 0C of lager na ongeveer 45 minuten na opstarten (en blijft hij dit om de 45 minuten herhalen zolang de coil temperatuur 0C of lager is). Deze basale sturing lijkt ook onderkend te worden aan de vele beschrijvingen van het “onnodig defrosten”-gedrag op Amerikaanse forums voor deze (en hyperheat) Mitsubishi units. Deze basale sturing is wellicht te omzeilen door met een herhaal timer de unit na opstarten, ongeveer 40 minuten later (vlak voor de defrost activatie) uit te zetten en na een minuut of 2 weer aan te zetten. De compressor zal dan weer even op gang moeten komen, maar dat moet hij ook na een defrost proces.
Het geluid van de binnenunits die aan en uitgaan is veel minder luidruchtig dan de omkering en in potentie is er sneller weer een warme luchtstroom.
Wel van belang is dat die timer dan ook daadwerkelijk alleen actief is als de luchtvochtigheid laag is en de buitentemperatuur onder de 0-3 graden is, zodat hij wel defrost als het nodig is en de unit niet onnodig aan en uitgezet wordt als de buitentemperatuur hoog genoeg is. Dit moet te sturen zijn met een wifi buitentemperatuur sensor en luchtvochtigheidssensor icm met een custom timer script voor de climacontrol modules die ik heb .

Ik vond nog een artikel over de 'domme' defrost regeling en een mogelijke oplossing (op basis van drukmeting) voor systemen. Het spartaanse defrost regelen komt naar mijn mening neer op kostenbesparing en een zo generiek mogelijke oplossing voor het defrosten. In Noord-Europa en Noordelijk Amerika/Canada met vochtige winters zal dit simpele temperatuur gestuurde systeem meer tot zijn recht komen en de werkelijkheid accurater benaderen, dan in een droger klimaat met soms droge vrieskou en een heldere sterrenhemel. De Amerikanen die klagen over de defrosts zonder ijsvorming komen ook voornamelijk uit staten die een vergelijkbaar klimaat hebben met zuidelijk Frankrijk.
https://www.greenbuilding...-pump-defrost-intelligent

[ Voor 20% gewijzigd door Thieu79 op 23-11-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:26
[...]

Dat heeft LG een stuk beter geregeld dan blijkbaar, vrijwel geen last van. Laatste paar dagen met sneeuw een keer of 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Vos schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:41:
[...]

Ik heb hem gekoppeld aan Home Assistant. Als je HA van buitenaf kan bedienen dan kan je ook de Faikin bedienen.
Daar was ik van op de hoogte van die mogelijk.

Momenteel kan ik mijn HA nog niet vanaf "buiten" bereiken.
Ik heb nog niet zo heel veel ervaring behalve dat ik mijn Xiaomi sensoren en de Shelley voor de Airco erin heb zitten.

Bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Sjamo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:06:
[...]

Onze multisplit (mhi) voert ook geregeld defrosts uit , op bepaalde momenten ook om de 45 minuten. In het begin stoorde het me, maar inmiddels met alles wat ik gelezen heb hier ben ik er erg blij mee.
Daikin doet dat niet.. alleen als er ijs aan xit. Tenzij het echt koud is, dan doet hij het ook nog wel eens. Maar ik heb er geen last van, waarom letten mensen zo erg op dat "defrost" (ontdooien) ik merk er niks van?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Binnenunit geeft dan een paar minuten (bij mijn MHI zeker een dikke 5 min.) geen warmte, wat je direct voelt (warme briesje valt weg) en de fan stopt met blazen wat ook opvalt. En daarna wat geborrel, gaat hij een aantal minuten flink hard blazen en komt er ineens een bult warmte de kamer in.

Allemaal niet enorm hinderlijk, maar je merkt het wel even op. Als je een dag hebt met hoge luchtvochtigheid en temperatuur rond het 0-1° dan doet hij dat bijna elk uur. Is het een graad of 3-4° dan is er niks meer aan de hand en kan hij (MHI 35ZSX) hier weer urenlang pruttelen op laag vermogen.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
barta123 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:44:
[...]
[...]
waarom letten mensen zo erg op dat "defrost" (ontdooien) ik merk er niks van?
Wellicht klinkt het bij Daikin anders of ben je zelf wat minder gevoelig voor dit soort geluiden. Hier klinkt het alsof er een portie bitterballen in het vet wordt gegooid terwijl de vaatwasser leegpompt, maar dan op een lager volume maar wel harder dan het constante briesje dat je normaal hoort. Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet op zou merken; ik zou er op mijn slaapkamer wakker van worden. Gelukkig vriest het hier bijna nooit en heb ik het sinds installatie enkel gisteren mogen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
ThinkPad schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:30:
gaat hij een aantal minuten flink hard blazen en komt er ineens een bult warmte de kamer in.
Dat gebeurt bij mij ook en vanaf dat moment is de stabiele modulatie van de buitenunit verstoord:
-Bij 0 graden kicked de defrost na 45 minuten in en na die defrost gaat de buitenunit even volgas. Je voelt dan ook dat de uitblaastemperatuur even een stuk warmer is dan normaal ,terwijl de kamertemperatuur nauwelijks is beïnvloed door de korte defrost. Vervolgens zie ik in Meldcloud dat de interne temperatuursensor door de hogere uitblaastemperatuur van slag is en vrij snel een veel hogere temperatuur weergeeft dan het daadwerkelijk is.
-De buitenunit schakelt dan ver terug en de uitblaastemperatuur wordt veel lager. Iets later meet de sensor weer door de lage uitblaastemperatuur dat het te koud is en gaat hij weer volgas. En repeat.

Voor de eerste defrost draait de unit super stabiel met een constante uitblaas temperatuur.

Ik vermoed dat de climacontrol module hier soelaas gaat bieden aangezien het duidelijk een sensor verstoring is door de veel warmere luchtstroom na een ijsvrije defrost.

[ Voor 3% gewijzigd door Thieu79 op 23-11-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ivm wat schilderwerkzaamheden rondom mijn LG PC12SQ airco, heb ik netjes de kap van de binnenunit eraf gehaald, zodat ik gemakkelijk eromheen kon verven.

Toen viel mijn Tweaker oog op deze aansluiting, iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Of welke module oid ik hierop aan kan sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBUwf5OB4jIFz6YjiisVnNPihtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcxUgFelJStLq419z7md8ifA.jpg?f=fotoalbum_medium

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:55
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Bij silent verlies je maximum vermogen uit je buitenunit.
Bij eco gaat je binnenunit verwarmen met een grotere delta(en dus meer schommelingen).
Ik probeer ECO nog een beetje te snappen. Volgens de handleiding (in mijn geval ZS-WF):
"Door op de HI/ECO-knop te drukken, start u een zachte werking met de voeding in de lage stand om excessief afkoelen of verwarmen te voorkomen.
Het apparaat werkt 1,5°C hoger dan de ingestelde temperatuur tijdens het koelen of 2,5°C lager dan tijdens het verwarmen."
Impliceert dat als je de temp op 18 zet, hij dan 15,5 gaat verwarmen...? Wat is nu de afweging tussen de reguliere stand en de Economy stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AMDFreak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:11:
Toen viel mijn Tweaker oog op deze aansluiting, iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Of welke module oid ik hierop aan kan sluiten?
Een bedrade controller, bijvoorbeeld de LG PREMTB100. Of een ESPHome dongle icm Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Craftypiston schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Eigenlijk maximale energie kosten besparing, warmte is fijn maar ik heb liever de ruimte op 19/20 graden zit ten alle tijden (wellicht s'nachts lager naar 18 oid). Altijd mogelijk even hard de unit aan te zetten bij bezoek, speciale gelegenheden of na luchten oid, maar doorgaans wel op zoek naar een modus waar ik dus niet hoef te micromagen; dus laag verbruik, met acceptabele temperaturen.

Ik had speciaal deze unit gekozen omdat hij zo ver terug kan pendelen (wat dus ook soms lukt; laagste was 143w), ik was onder de impressie dat dat in de winter meer gewenst is omdat het aan/uit gaan dat extremer is (hogere stroom pieken/ ook qua geluid buiten; vrede met de buren bewaren O-) ).

En idd is het even uitvogelen wat de 'silent', 'eco' en fan speed nu écht voor impact hebben.. Nog veel te lezen hier mbt gebruikers ervaringen en instellingen :o
  • "Door de buitenunit te beperken ('silent')" -> dat refereert naar de silent mode.
  • "Door de binnenunit te beperken, gaat de buitenunit harder werken" -> dat refereert naar de fan speed?
Silent mode is bedoelt om de geluidsoverlast van de buitenunit te beperken, niet om zuinig te draaien.
Omdat je die beperkt heb je altijd andere reacties dan wanneer je dat niet doet

Je geeft aan het zsx-model te hebben. Die wijken qua eco af van andere modellen. De doeltemperatuur wordt bepaald door beweging in de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sc55MWKOPtkOfKB7dguczBQCIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9w7Yg9sxbnl6s660LJTv7U2v.jpg?f=fotoalbum_large

Je geeft aan de fan op de laagste stand te hebben. Dat is niet de zuinigste stand. Je unit zal beter werken wanneer je de fanstand op auto zet, met bij verwarmen de up/down van de flappen op 45 graden.
Met stand auto zal bij opstarten de unit eerst wat meer verbruiken, kort, om in de buurt van de wens temperatuur te komen. Ongeveer een halve tot een hele graad onder die temperatuur zal de unit minder hard gaan blazen en zal heel rustig met een betrekkelijk laag verbruik richting de doeltemperatuur gaan.

Je kan spelen met de fanspeed om te kijken wat het effect is. Wat voor je werkt is oa afhankelijk van hoe groot de ruimte is waarin je de unit gebruikt. Onze ruimte is klein, en bij ons werk auto erg goed om de kamer gelijkmatig op temperatuur te krijgen op een erg zuinige manier zonder ingrijpen.
Wanneer de ruimte groot is, kan het zijn dat de lucht bij lagere fanstanden niet snel en vooral ver genoeg verplaatst wordt om de hele ruimte gelijkmatig te verwarmen. De fanstand wat harder zetten of een externe temperatuursensor aangesloten op de unit kan daarbij helpen.

Het gedrag van je unit zal veranderen met de buitentemperatuur. Ongeveer onder de 4 a 5 graden buiten zal misschien het minimaal opgenomen vermogen wat hoger zijn dan bij hogere buitentemperaturen. Dat is niet iets waar je veel mee kan of hoeft. Maar wanneer je je unit erg beperkt kan die zijn vermogen niet kwijt en zal dus eerder gaan pendelen.

Al deze informatie en veel meer vind je ook in je handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Sjamo Ook de binnenunit draait rustiger. Hij staat tot nu toe eigenlijk altijd op silent modus. Zodra deze eraf wordt gehaald blaast de binnenunit een stuk harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@ThinkPad Als je het voelt is de kamer en massa dan ook op temperatuur? Ik merk er zelf helemaal niks. Op mijn werkkamer alleen dat de unit gaat tikken van het afkoelen.

De unit laat ik in de kamer blazen maar niet op de plek waar ik zit. Ik vind het niet prettig om in de luchtstroom te zitten. Ben eigenlijk benieuwd of andere juist wel in niet in de luchtstroom zitten. Kan me voorstellen dan de ervaring met een defrost dan anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Willempie27 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:13:
@Sjamo Ook de binnenunit draait rustiger. Hij staat tot nu toe eigenlijk altijd op silent modus. Zodra deze eraf wordt gehaald blaast de binnenunit een stuk harder.
Ik kan me voorstellen dat de binnenunit rustiger draait, wanneer de compressor beperkt wordt. Maar vraag is of het een goede optie is om je unit zuinig te laten lopen?

Beperken is niet altijd de zuinigste optie. Ook te zien aan het feit dat 1 unit in gebruik hier rond de 320W gebruikt, maar 2 units doorgaans tussen de 280 en 300W (multisplit uiteraard).

[ Voor 17% gewijzigd door Sjamo op 24-11-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sjamo schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:29:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de binnenunit rustiger draait, wanneer de compressor beperkt wordt. Maar vraag is of het een goede optie is om je unit zuinig te laten lopen?
Ik denk niet zozeer. Maar het voorkomt wel pendelen als het wat warmer is. Er is dan niet een enorme overshoot. Dus in dat opzicht zou die wel iets zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Willempie27 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:33:
[...]

Ik denk niet zozeer. Maar het voorkomt wel pendelen als het wat warmer is. Er is dan niet een enorme overshoot. Dus in dat opzicht zou die wel iets zuiniger zijn.
Pendelen is hier over het algemeen zuiniger dan normaal laag gebruik :). Misschien is dat met een multisplit anders.

Ik meen me te herinneren dat de persoon waar ik oorspronkelijk op reageerde evengoed een pendelende unit had. Oa daarom had ik gereageerd op meerdere dingen die genoemd werden. Omdat ik denk dat de gekozen settings wellicht niet ideaal waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 11:55
Sjamo schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:29:
[...]
Beperken is niet altijd de zuinigste optie. Ook te zien aan het feit dat 1 unit in gebruik hier rond de 320W gebruikt, maar 2 units doorgaans tussen de 280 en 300W (multisplit uiteraard).
Dat is dan inderdaad een verschil in multi- en single split denk ik dan. Mijn unit doet momenteel 138w; de zon staat goed op de kamer in kwestie.

Hij is nu een maand of twee in gebruik -- dus wat praktische ervaring er bij -- en ik moet zeggen dat eigenlijk altijd (vrijwel altijd) de unit zuiniger (tot zo ver) is gebleken als de buiten unit op silent staat. Eco begin ik niet aan, werkt niet zoals ik wil, in mijn usecase dan.

Mild pedel gedrag is denk ik ietsje zuiniger (bij deze temperaturen) als hij maar niet te vaak uit en aan gaat (zeg 50% uit 50% aan, dus niet elke 5min aan/uit). Maar qua comfort (inclusief de 'set en forget' factor) is laag continue verbruik (150-350w) wellicht weer fijner (iets was ik eerst andersom verwachte en nastreefde). En soms doet hij beide, peddel maar dan met langere tijd ~150w er na, om vervolgens een tijd uit te staan.

Dus silent mode aan, heat mode (geen auto), wel auto fan, flaps hoog.

---

Het enige waar ik nog mee zit is dat ik hem niet lager dan 18 graden krijg. Dit kan wel via Home Assistent (m-air), maar dan neemt hij de silent mode niet mee (die gaat uit). Nu is 18 graden als ondergrens voor in de nacht prima eigenlijk, maar ik zou toch graag de optie hebben :) (eventueel @Willempie27 )

Mijn unit deed inderdaad beide, afhankelijk van de vraag (tempratuur binnen) en aanbod (kou buiten) alsook de settings.

[ Voor 6% gewijzigd door Craftypiston op 24-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Craftypiston schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:44:
[...]

Het enige waar ik nog mee zit is dat ik hem niet lager dan 18 graden krijg. Dit kan wel via Home Assistent (m-air), maar dan neemt hij de silent mode niet mee (die gaat uit). Nu is 18 graden als ondergrens voor in de nacht prima eigenlijk, maar ik zou toch graag de optie hebben :) (eventueel @Willempie27 )
Heb je de 2 graden offset er al afgehaald? Dan verwarmt de unit tot 18 °C en wordt het in de kamer gemiddeld ongeveer 16 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Craftypiston schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:44:
[...]

Dat is dan inderdaad een verschil in multi- en single split denk ik dan. Mijn unit doet momenteel 138w; de zon staat goed op de kamer in kwestie.

Hij is nu een maand of twee in gebruik -- dus wat praktische ervaring er bij -- en ik moet zeggen dat eigenlijk altijd (vrijwel altijd) de unit zuiniger (tot zo ver) is gebleken als de buiten unit op silent staat. Eco begin ik niet aan, werkt niet zoals ik wil, in mijn usecase dan.

Mild pedel gedrag is denk ik ietsje zuiniger (bij deze temperaturen) als hij maar niet te vaak uit en aan gaat (zeg 50% uit 50% aan, dus niet elke 5min aan/uit). Maar qua comfort (inclusief de 'set en forget' factor) is laag continue verbruik (150-350w) wellicht weer fijner (iets was ik eerst andersom verwachte en nastreefde). En soms doet hij beide, peddel maar dan met langere tijd ~150w er na, om vervolgens een tijd uit te staan.

Dus silent mode aan, heat mode (geen auto), wel auto fan, flaps hoog.

---

Mijn unit deed inderdaad beide, afhankelijk van de vraag (tempratuur binnen) en aanbod (kou buiten) alsook de settings.
Voor die lagere temperatuur kan je toch prima de eco mode gebruiken? Zoals je zag op het plaatje?

Ik laat in de nacht de airco liever uit tenzij het hier in de ochtend kouder is dan ruim onder de 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:35:
[...]

Voor die lagere temperatuur kan je toch prima de eco mode gebruiken? Zoals je zag op het plaatje?

Ik laat in de nacht de airco liever uit tenzij het hier in de ochtend kouder is dan ruim onder de 16 graden.
Same. Je hebt toch zo warme lucht. En zeker op een dag als vandaag is de COP beestachtig hoog..

Ik kreeg gisteren omdat ik visite had een huis wat in de nacht afgekoeld was tot 15°C binnen een paar uur (ik kreeg visite) mooi warm. Inclusief warme meubels :+

Das denk wel het mooie aan een multi split, als je de krachtige modus (powerful) gebruikt kan hij echt veel warmte, zelfs met koude buitentemperaturen, naar 1 unit sturen. Daarna kan hij gewoon op indoor quiet en nergens last van 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 11:55
Martin7182 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:02:
[...]

Heb je de 2 graden offset er al afgehaald? Dan verwarmt de unit tot 18 °C en wordt het in de kamer gemiddeld ongeveer 16 °C.
Niet dat ik weet, ik gebruik geen eco (dacht dat offset enkel m.b.t. die modus was?) Wellicht is dat dus wel hoe je <18 graden bereikt maar dan kan dat (nog) niet in combinatie met extern aansturen (zoals homeassistent, want het is altijd OF afstandbediening OF 'externe-afstandbediening', secundaire settings, als silent, worden niet meegenomen).
Sjamo schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:35:
[...]

Zonder eco dus lastig. Weer een extra handeling er bij ipv snel even de temparatuur naar beneden zetten afhankelijk van je panning. Mijn (niet airco) sensor geeft aan dat de kamer idd netjes 18 graden blijft wel, maar dacht iets te besparen met eventueel 17/16 graden te hebben ipv 18 graden.

Hij gebruik maar 0.75/1.50 kwh in de nacht op 18 graden, en als ik thuis blijf is het wel prettig om al in een niet terror koude kamer te komen (<16 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:51:

[...]

Het lijkt erop dat de wifi modellen dit groot in het midden hebben staan.
Dit model niet hoor: https://www.airco-webwink...split-50-kw-totaalpakket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Martin7182 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
[...]

Daar ga ik inderdaad aan voorbij omdat het geen valide argument is. Want L/W heeft deze eigenschap ook. Dat 5 kW model is wel een hele slechte. Mijn 2.5 kW MHI produceert bij -10 ook nog 3 kW. 100 liter water stelt verder niet zoveel voor, daar verwarm je eenmalig een uurtje extra mee. De massa in huis staat gelijk aan een aantal duizend liters warm water, en die heb je dus ook met een L/L warmtepomp. Ik zou niet voor L/W kiezen boven L/L omdat je een extra uurtje extreme kou kunt overbruggen. Eigenlijk vind ik het wel prettig dat er geen grote hoeveelheid warm water gebufferd wordt. Bij adhoc stoken hoef ik met L/L de unit niet een uur van tevoren al uit te zetten :)
Dat is natuurlijk ook als voorbeeld. Hier hangt alles van MHI, juist omdat het hoofdverwarming is. Maar laten we wel zijn, als je een warmteverliesberekning hebt gedaan en je moet bijstoken met elektrische kacheltjes dan denk ik niet dat we nog discussies hoeven te voeren wel of niet een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 20-09 21:31
De modellen met ingebouwde wifi hebben het juíst klein onder in de hoek. Modellen zonder ingebouwde wifi groot in het midden. @Señor Sjon

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:51:
Het lijkt erop dat de wifi modellen dit groot in het midden hebben staan.
De oude hebben het groot in het midden en met wifi model met WF dus bijv 3.5ZS-WF hebben wifi en het kleine logo.
In de oude is er wel plaatst voor de nieuwe wifi module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
mr_evil08 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:06:
[...]

Na 2-4 uurtjes is die buffer wel weg, daarna zal je toch echt energie in moeten stoppen.
Dat is in de praktijk vaak net genoeg om net niet het elektrische element aan te hoeven zetten. Overigens doe je met een warmgestookte vloer nog veel langer. Het probleem is dat je die buffer bij een airco gewoon niet hebt. Als de capaciteit dan te ver is teruggelopen gaat vaak de CV ketel weer aan of men stookt bij met infraroodpanelen of elektrische kacheltjes. Ofwel, de exact bemeten airco redt het dan niet als hoofdverwarming en dan had je dus beter een wat zwaardere buitenunit kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Jammie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:38:
[...]

Ben ik met je eens, en ik heb ook als eerste een warmteverliesberekening voor mijn woonkamer gedaan waarbij ik uitkwam op 3,34.

......

Dus daarom heb ik gekozen voor de 5 kW. En nogmaals: vorige winter merkte ik dat een airco het echt moeilijk heeft bij buitentemperaturen lager dan -5 graden. Dus ik weet bijna zeker dat ik het in mijn situatie niet met een 3.5 warm genoeg had gekregen. En het alsnog bij moeten zetten van een elektrisch kacheltje vind ik pure armoe als je bewust voor een airco als hoofdverwarming kiest. ;)
En daarom dus een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:16:
[...]

Dat is natuurlijk ook als voorbeeld. Hier hangt alles van MHI, juist omdat het hoofdverwarming is. Maar laten we wel zijn, als je een warmteverliesberekning hebt gedaan en je moet bijstoken met elektrische kacheltjes dan denk ik niet dat we nog discussies hoeven te voeren wel of niet een maatje groter.
Helemaal waar, alleen ging het daar niet om. In mijn beleving hoef je met L/L geen maatje groter te nemen omdat je (iets) minder buffer hebt. Er lijkt misschien geen buffer te zijn omdat de lucht relatief snel een paar graden afkoelt na het uitzetten. Maar dat is schijn; er zit met gemak een GJ aan thermische buffer in een doorsnee rijtjeshuis (o.b.v. delta 20 graden). Dat is meer dan 2 dagen stoken op 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:20
Nou, ik heb vorige week toen het een stuk kouder was de proef op de som gedaan met 24/7 mijn L/L in twee van de 4 vertrekken op 20c laten staan (overige 2 vertrekken stonden uit en hal en overloop worden niet verwarmd). Ik wilde zien of daadwerkelijk de massa opgewarmd werd en hij de volgende dag rustiger ging stoken.

Maar helaas: dag 1 maar liefst 37kWh gebruikt en het constante verbruik op dag 2 (temp verlaagd naar 18c) nog 27kWh.

Dus ofwel 24/7 stoken is helemaal niet zuinig of ik doe hier iets verkeerd 😑

Zou het helpen als ik elektrische kachels in de overige ruimtes plaats zodat t hele huis tenminste 16c blijft???

Toevoeging: zodra de binnenunits uitschakelen omdat setpoint is bereikt koelt de ruimte heel snel weer af, 1 graad per 10 minuten ofzo. Is dat normaal???

[ Voor 10% gewijzigd door f1r3b4ll op 25-11-2024 13:19 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
f1r3b4ll schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
Nou, ik heb vorige week toen het een stuk kouder was de proef op de som gedaan met 24/7 mijn L/L in twee van de 4 vertrekken op 20c laten staan (overige 2 vertrekken stonden uit en hal en overloop worden niet verwarmd). Ik wilde zien of daadwerkelijk de massa opgewarmd werd en hij de volgende dag rustiger ging stoken.

Maar helaas: dag 1 maar liefst 37kWh gebruikt en het constante verbruik op dag 2 (temp verlaagd naar 18c) nog 27kWh.

Zou het helpen als ik elektrische kachels in de overige ruimtes plaats zodat t hele huis tenminste 16c blijft???

Toevoeging: zodra de binnenunits uitschakelen omdat setpoint is bereikt koelt de ruimte heel snel weer af, 1 graad per 10 minuten ofzo. Is dat normaal???
24/7 verwarmen kan zuiniger zijn, afhankelijk van de omstandigheden.

Wij verwarmen 24/7 in bepaalde situaties en gebruiken dan meer energie dan anders. Maar een deel daarvan zit sowieso al in het feit dat het dan ook kouder is, en soms meer wind er ook invloed op. Defrosts kunnen bijdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Chatslet schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:16:
[...]

Ligt er ook aan hoe vaak je moet bijstoken. Als je maar enkele dagen per jaar iets hoeft bij te stoken tegen cop = 1, maar in het merendeel van het jaar je iets efficiënter verwarmt met een kleinere unit dan was een maatje groter mogelijk niet de beste keus.

Ik heb een MHI SRK-ZSX van 3,5kW besteld die tekort gaat komen als het onder de -3 komt gemiddeld over meerdere dag (een dagje of twee dekt ie wel door de thermische buffer), als ik nog wat isoleer wordt dat -4 of -5. Was ik voor de 8kw versie gegaan dan red die het schat ik tot -8. Maar hoe vaak wordt het nou echt langere tijd gemiddeld -3? Het aantal ijsdagen is sinds 2013 met de uitzondering van 1 jaar (met 7 dagen) op 1 hand te tellen, en zijn dan niet altijd aaneengesloten dagen.

Een paar dagen per jaar tot 2kW met cop=1 bijverwarmen, en eens in de zoveel jaar met een koude golf nog iets meer, is geen slechte ontwerp keuze. Moet je de halve winter zo bijstoken dan kan je beter een maatje groter of een extra airco bijplaatsen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
f1r3b4ll schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:

Dat is een mooi voorbeeld van wat ik hiervoor meldde; je warmt een (grote) buffer op die in temperatuur nauwelijks stijgt. De lucht is een paar graden warmer dan de massa en de luchttemperatuur daalt ook weer snel na het uitzetten. In feite is dat heel zuinig, want je warmteverlies wordt, als de airco uitstaat, bepaald door de temperatuur van de massa. 24/7 stoken is niet zuinig, maar in het algemeen wel comfortabeler. Die 64 kWh die je weggestookt hebt zijn niet weggegooid, want je krijgt er comfort voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:43:
[...]

Ligt er ook aan hoe vaak je moet bijstoken. Als je maar enkele dagen per jaar iets hoeft bij te stoken tegen cop = 1, maar in het merendeel van het jaar je iets efficiënter verwarmt met een kleinere unit dan was een maatje groter mogelijk niet de beste keus.

Ik heb een MHI SRK-ZSX van 3,5kW besteld die tekort gaat komen als het onder de -3 komt gemiddeld over meerdere dag (een dagje of twee dekt ie wel door de thermische buffer), als ik nog wat isoleer wordt dat -4 of -5. Was ik voor de 8kw versie gegaan dan red die het schat ik tot -8. Maar hoe vaak wordt het nou echt langere tijd gemiddeld -3? Het aantal ijsdagen is sinds 2013 met de uitzondering van 1 jaar (met 7 dagen) op 1 hand te tellen, en zijn dan niet altijd aaneengesloten dagen.

Een paar dagen per jaar tot 2kW met cop=1 bijverwarmen, en eens in de zoveel jaar met een koude golf nog iets meer, is geen slechte ontwerp keuze. Moet je de halve winter zo bijstoken dan kan je beter een maatje groter of een extra airco bijplaatsen ja.
Dat soort dingen kan je wat mij betreft niet zo algemeen stellen.

Als je zo krap gaat zitten, zit je al snel vast aan 24/7 verwarmen en niet iedereen zit daar op te wachten. Ook niet elke woning is daar geschikt voor.

Verder begrijp ik dat je theorie tot nu toe vooral dat is, theorie. Misschien een extra reden om je standpunten met enige voorzichtigheid te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Precies.

Ik heb een ME 3.5 op 24m2 en een MHI 3.5 op 42m2 en beiden trekken het prima tot net onder het vriespunt.
Daaronder bijstoken, maar hoe vaak is dat nodig in een jaar.. Tot op heden een keer een week.

Rest van de tijd haalt hij het prima en een 5kW zou veel te zwaar zijn omdat deze dan constant gaat zitten pendelen, slecht voor het comfort.

Maar goed, er zijn zoveel variabelen dat het echt per situatie afwegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:47:
[...]

Het punt was meer dat "na weken nog 18 graden" een stuk minder indrukwekkend is als je 4 kWh per dag verstookt (en een onbekende hoeveelheid zoninstraling hebt). Dat je veel meer verbruikt om het op 20 graden te houden lijkt me niet vreemd.

Hier was het gisteren 7.1 kWh om het op ~19.5 gemiddeld te houden.
Ik heb zaterdag 24kWh gebruikt om het op 20°C te houden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
[...]

Als je zo krap gaat zitten, zit je al snel vast aan 24/7 verwarmen en niet iedereen zit daar op te wachten. Ook niet elke woning is daar geschikt voor.

Verder begrijp ik dat je theorie tot nu toe vooral dat is, theorie. Misschien een extra reden om je standpunten met enige voorzichtigheid te brengen.
Zie mijn bovenstaand bericht, 24kWh/d. Ik kan het warm krijgen door op vraag te verwarmen, dan ben ik ongeveer de helft per dag kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Ook dat zou ik wel willen nuanceren. Hoe kouder, hoe meer warmteverlies en hoe minder warmte je airco kan leveren. Dus een "te kleine" unit is meestal nog ruim bemeten en is echt te klein in de paar vorstdagen per jaar.

Of bedoel je met "al snel" tijdens een vorstperiode? Ja, dan ben ik het wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:59:
[...]

Zie mijn bovenstaand bericht, 24kWh/d. Ik kan het warm krijgen door op vraag te verwarmen, dan ben ik ongeveer de helft per dag kwijt. ;)
Misschien moet je toch eens die schutting (tijdelijk) weghalen en meten wat je verbruik dan nog is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:36:
[...]

Misschien moet je toch eens die schutting (tijdelijk) weghalen en meten wat je verbruik dan nog is ;)
Lijkt me sterk dat dat grote invloed heeft. Het is gewoon een huis met een grote warmtevraag.. (102m2 aan 244kWh/m2/jr) En ik verwarm beide verdiepingen, niet zoals veel mensen met L/L alleen de woonkamer doen. Met een SCOP van 4 is dit 5000kWh alleen al voor verwarmen. 2000m3 gas zaten mijn voorgangers aan he...

24kWh is niet heel veel. Als je het vergelijkt met 10m3 gas. Ik was mt zulke koude dagen eerder ook makkelijk 10m3 gas kwijt met 15°C 24/7

Blijkbaar hebben de meeste tweakers in dit topic allemaal een aardig goed geisoleerd huis

[ Voor 28% gewijzigd door barta123 op 25-11-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik begin wat te ontdooien op de MHI's met name omdat het best wel wat scheelt in kosten.

De binnenunits zijn meestal stiller dan Daikin, Daikin is buiten weer een stuk stiller.

Wat mij wel opvalt in de tabellen van MHI is dat ze het verschil tussen minimum gebruik t.o.v. het minimale vermogen. Dat gaat dan toch niet goed? Die tabellen zijn toch alleen gelijktijdig gebruik? Bij de SCM71 geeft hij bij 2.5+3.5+3.5 een minimale koellast van 3.7 kW en een minimaal verbruik van 670W . De SCM60 bij dezelfde units 2.1 kW en 350W.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

barta123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:57:
[...]

Ik heb zaterdag 24kWh gebruikt om het op 20°C te houden... :P
Al aan isoleren gedacht ;)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:51:
[...]

Al aan isoleren gedacht ;)?
Zeker. Maar ik zit met een samengesteld dak waar de bovenste helft asbestleien zijn. Ik heb daar het geld niet voor liggen.
*knip*, houd het ontopic graag

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
[...]

Ik reageer juist op de stelling dat als je moet bijverwarmen dat je een maatje groter had moeten nemen. Dat vond ik een te algemene stelling.

Daarop reageerde ik dat een ontwerp waarbij je incalculeert dat je soms moet bijverwarmen een legitieme optie is, ik gaf dat niet als algemene stelling dat dat de enige optie is. Of dat kan hangt uiteraard af van je woning, en of je het moet willen hangt af van persoonlijke voorkeur.

Als je een goede thermische massa hebt en een winter zoals we sinds 2013 steeds gehad hebben in Nederland gemiddeld (er zijn nogal wat regionale verschillen waar je ook rekening mee moet houden natuurlijk), dan kan je best meer stroom kwijt zijn over een jaar door dat maatje groter (want minder efficiënt gedurende een groot deel van het jaar) vergeleken met soms tegen cop=1 bij verwarmen bij een kleiner maatje airco (die vaker met een een iets hogere COP kan draaien).

Vergelijk ik de MHI SRK35ZSX met een COPd van 5.18 bij 2 celsius met de 1 maat grotere SRK50ZSX die een COPd van 4.64 heeft bij 2 celsius, en je je bedenkt dat de laatste keer dat we een maandgemiddelde onder de 2C hadden in 2018 was (februarie), dan bespaar je een hoop stroom door het jaar heen door dat kleinere maatje. Bij 7C is de COPd 6.45 om 5.64 en bij 12C is het 8.10 om 7.20, telkens in het voordeel van de kleinere unit.

Bij een temperatuur van -7 celsius is de COPd wel in het voordeel van de grotere airco, dan is de COPd 3.1 om 3.3; bij -10 celsius is het 2.61 om 2.64. Bij -20C is de kleine unit weer in het voordeel net met COPd's van 2.23 om 2.20.

Dus ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat voor het merendeel van het jaar in Nederland deze kleinere 3.5kW variant voor mij beduidend zuiniger is, en mij daar zoveel bij bespaart dat ik ook met een of twee weken bijstoken in de winter zuiniger uit zal zijn over het jaar bekeken in vergelijking met de 5kW variant. Dat kan bij jou best anders zijn natuurlijk, dat hangt heel erg van je woning af. Daarbij irriteer ik mij ook meer aan pendelen dan aan 24/7 verwarmen. Het hangt ook veel af van de verschillen tussen twee airco's, zou ik bijv. de 5kW versie met de 6kW ZSX vergelijken wordt het een heel ander verhaal, dan verschillen de COPd cijfers veel minder.

Hierbij de cijfers die ik heb gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mri8vvBKhbZLQ4dBt8u_oRy1vwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kv0CSJpqqfP4L6yba88VQ5KM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kirVq8GPyNbNQ3dWP0ful2lDO_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/obFnNCLSN2631uUlOvQy9fVS.png?f=fotoalbum_large

Dus ja, het is theorie maar ik zuig het ook echt niet uit mijn duim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Señor Sjon Deze sites zijn mogelijk nog handig voor je:
- https://www.mhi-mth.co.jp...egulation/lot10/index.php om van eigen gekozen combinaties (binnen-/buitendeel) specsheets/energielabels e.d. te genereren
- https://www.eurovent-certification.com/en/ tests door een onafhankelijk instituut, hiermee kun je ook goed COP/vermogen bij -10°C etc. vergelijken tussen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ik ben ook aan het kijken of een split airco iets voor mij kan betekenen, maar ik schrik wel van het daggebruik. Ik heb het hier 24^7 20 graden met een cop 1 kacheltje, wat iets van 20 tot 30 kwh totaalverbruik p.d. voor alle apparaten verbruikt.
Als ik dan 20+ kwh p.d. zie dan vraag ik me toch af of het een slimme investering is en wat die leuke COP getalletjes dan zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thieu79
Aangezien de zoektocht naar de juiste dimensionering van het airco systeem mij best (maar zo te zien ook veel andere tweakers) wel even heeft beziggehouden, deel ik graag mijn afwegingen, keuzes en de uitwerking van die keuzes in de realiteit. Oftewel my 2 cents in een lange lap tekst.

Oude situatie:
Ik heb voordat de airco’s hingen met COP 1 elektrisch verwarmd. De ruimtes waren toen nog niet geïsoleerd en er zaten nog oude kozijnen met enkel glas in. De warmteverliesberekening kwam heel goed overeen met het verbruik van de elektrische kachels. Ik ben toen gaan isoleren en heb de kozijnen vervangen met HR++ glas. Daarna nog even met de kacheltjes verwarmd en wederom kwam de warmeverliesberekening na isolatie aanpassingen overeen met het werkelijke verbruik. Er zat maximaal 5% verschil naar boven of beneden tov de berekening afhankelijk van omstandigheden zoals harde wind.

Afweging en keuze:

Vervolgens heb ik me mede dankzij dit forum verdiept in welke capaciteit ik nodig zou hebben om te verwarmen en te koelen met de airco’s, waarin ik elke mogelijk voorkomende buitentemperatuur (zelfs de zeldzame vriestemperaturen) wilde kunnen afdekken. De airco’s dienen namelijk als hoofdverwarming. Voor mij is comfort, naast een goede warmteafgifte, ook zeker een lage geluidproductie.Daarom wilde ik een zo laag mogelijke geluidproductie bij een afgifte onder koudere weersomstandigheden. Het risico op wat pendelgedrag in het voor en naseizoen zou ik voor lief nemen.
Ik heb gekozen om in onze zithoek (15m2) een 2.5kw unit en in onze keuken (25m2) een 3.5kw op te hangen. Beide ruimtes zijn van binnenuit goed geïsoleerd. Dit is in feite een overdimensionering omdat een 1.5 en 2.5 unit ook hadden kunnen voldoen.
Echter op de laagste ventilator stand zou de 1.5kw unit maar 0.5kw kunnen leveren, wat met een gemiddelde wintertemperatuur iets te weinig zou zijn. Oftewel de 1.5kw unit zou de warmtevraag aankunnen, maar de ventilator zou harder moeten gaan werken om de benodigde warmte af te geven.
Ik heb dus bewust gekozen voor een 2.5kw unit voor de zithoek omdat deze op de minimale ventilatorstand, de in de winter vaak benodigde 1kw, kan afgeven. Voor de leefkeuken heb ik hetzelfde gedaan. In principe dus tegen de algemene consensus in dat je de units niet te zwaar moet dimensioneren en gemiddelde omstandigheden van alle seizoenen moet nemen als leidraad om pendelen tegen te gaan. Echter de praktijk wijst uit dat de overdimensionering prima werkt en dus de benodigde warmte afgegeven kan worden op een hele lage ventilator stand. Ik heb zowel in de vroege lente als nu in herfst, het systeem amper zien pendelen.

Terugkomend op de COP:
Ik had de keuze tussen een 4.2kw of 5.3kw buitendeel . Op papier is de SCOP van deze units hetzelfde, maar de 4.2kw heeft COP:5 en de 5.3kw heeft COP:4.
Op papier zou de 5.3kw, onder alle omstandigheden (zelfs de zeldzamere) ,de ruimtes met een marge van 30% warm kunnen houden maar dus 20% minder efficient kunnen zijn. De 4.3kw zou het ook aan moeten kunnen onder alle omstandigheden. Ik heb de keuze gemaakt, om op basis van de specificaties, wat efficiëntie in te leveren en ben voor de 5.3kw unit gegaan.
Ik heb het afgelopen jaar goed kunnen vergelijken met mijn oudere COP1 verwarming: opgenomen vermogen, binnentemperatuur en buitentemperatuur data met het opgenomen vermogen van het buitendeel onder dezelfde temperatuuromstandigheden. De conclusie is dat ondanks op papier de unit maar een COP van 4 zou hebben, deze toch met een COP van rond de 5 verwarmd tot lig buitentemperaturen van rond de 3 graden. Rond het vriespunt zakt de efficiëntie wat in maar niet veel. Dit is dus een welkome verassing en dus efficiënter dan waar ik op basis van de specificaties van was uitgegaan.

Mijn conclusie is, dat overdimensionering met name van de binnenunits, een oplossing kan zijn voor mensen die een lagere geluidsproductie in huis wensen. Het zou in theorie moeten zorgen voor meer pendelgedrag in het voor en naseizoen, maar in de praktijk merk ik daar bij de M.E. binnenunits vrij weinig van.
Daarnaast laat mijn data zien dat, een iets grotere buitenunit dan nodig ,niet perse ten koste hoeft te gaan van de efficiëntie. Dit ondanks dat dit op basis van de fabrieksspecificaties wel het geval lijkt te zijn. Ook kan ik ,zoals velen hier, iedereen aanraden om de warmtevraag te berekenen basis van een warmteverliesberekening. Dit omdat het in de praktijk een hele accurate weerspiegeling van de werkelijkheid geeft.

De investering van de units tov COP1, is tegen de huidige energieprijs en de grote besparing die we nu hebben, binnen 2.5 jaar terugverdiend. Kwa comfort doet het, naar onze mening, niet onder aan de elektrische kacheltjes met basic thermostaten die we hadden, sterker nog het comfort is flink verhoogd en we kunnen in de hete zomers nu fijn koelen.

We gaan door de positieve ervaring ,onze bovenverdieping ook verwarmen en koelen met luch-lucht. We zijn momenteel de afweging aan het maken voor een tri-split of een centrale kanaalunit op de vliering met luchtventielen in de slaapkamers en aanzuiging op de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Eric-Peric schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:09:
Ik ben ook aan het kijken of een split airco iets voor mij kan betekenen, maar ik schrik wel van het daggebruik. Ik heb het hier 24^7 20 graden met een cop 1 kacheltje, wat iets van 20 tot 30 kwh totaalverbruik p.d. voor alle apparaten verbruikt.
Als ik dan 20+ kwh p.d. zie dan vraag ik me toch af of het een slimme investering is en wat die leuke COP getalletjes dan zeggen?
COP = 'x' geeft aan dat voor 1 kWh stroom, je x kWh warmte krijgt. Bij een COP van x=1 levert 1 kWh stroom dus 1 kWh warmte. Bij een COP van x=5 zou je dus 4-6kWh stroom verbruiken voor 20-30kWh aan warmte.

Hoe hoog de daadwerkelijke COP is hangt wel af van zaken als de buitentemperatuur en luchtvochtigheid.

Met een warmtevraag van 20-30 kWh per dag, als dat ook is met de koude dagen afgelopen week, is de warmtevraag van je woning erg laag. Dat geeft je een warmteverlies van 0,83 tot 1,25 kW, dat klinkt als een heel modern appartementje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:21:
[...]

COP = 'x' geeft aan dat voor 1 kWh stroom, je x kWh warmte krijgt. Bij een COP van x=1 levert 1 kWh stroom dus 1 kWh warmte. Bij een COP van x=5 zou je dus 4-6kWh stroom verbruiken voor 20-30kWh aan warmte.

Hoe hoog de daadwerkelijke COP is hangt wel af van zaken als de buitentemperatuur en luchtvochtigheid.

Met een warmtevraag van 20-30 kWh per dag, als dat ook is met de koude dagen afgelopen week, is de warmtevraag van je woning erg laag. Dat geeft je een warmteverlies van 0,83 tot 1,25 kW, dat klinkt als een heel modern appartementje.
Bouwjaar 1910, matige isolatie, 10 cm beton op koude grond maar verwarm slechts 100m3.
Wel rijtjeswoning maar beide zijden arme studenten. De buuv heeft sinds vrijdag de kachel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Volgens mij zijn 20 kWh getallen behoorlijke uitschieters. Wij gebruikten vorige week hier in een hoekhuis ongeveer 5 a 6 kWh per dag (incl. SWW, koken etc). Je kunt rekenen op SCOP 4, dan zit je nog aan de veilige kant. 1 kuub gas kun je dan bij gelijke warmtevraag vervangen door ongeveer 2 kWh stroom. Veel units halen SCOP 5, maar daarmee wordt verondersteld dat je ook in voor en naseizoen je huis op 20 °C verwarmt, dat doet lang niet iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Met een airco kun je dat delen door 3(worst-case) ofwel 20kwh wordt dan 6,6.
Je kan niet met anderen vergelijken want je weet de warmteverlies en grootte huis niet net als bewonersgedrag.
Soms verwarmd men het hele huis met de deuren open maar vaak alleen de woonkamer en noemt men dat "het hele huis"

Trouwens waarom zit je 24/7 met COP1 te verwarmen, dat is toch kapitaalvernietiging?

Ik zit op 29,9kwh als het COP1 zou zijn, maar omdat ik een warmtepomp heb is dat 5,7kwh.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2024 15:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:29:
[...]

Met een airco kun je dat delen door 3(worst-case) ofwel 20kwh wordt dan 6,6.
Je kan niet met anderen vergelijken want je weet de warmteverlies en grootte huis niet net als bewonersgedrag.
Soms verwarmd men het hele huis met de deuren open maar vaak alleen de woonkamer en noemt men dat "het hele huis"

Trouwens waarom zit je 24/7 met COP1 te verwarmen, dat is toch kapitaalvernietiging?

Ik zit op 29,9kwh als het COP1 zou zijn, maar omdat ik een warmtepomp heb is dat 5,7kwh.
Ik twijfel dus erg of een airco in mijn geval kapitaalvernietiging zou zijn of juist rendabel zou zijn versus dividend.
Ben er dus nog niet uit. Bij 550 euro per jaar besparen kom ik denk ik break even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Eric-Peric schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:43:
[...]

Ik twijfel dus erg of een airco in mijn geval kapitaalvernietiging zou zijn of juist rendabel zou zijn versus dividend.
Ben er dus nog niet uit. Bij 550 euro per jaar besparen kom ik denk ik break even uit.
Als je nu COP1 aan verwarmen bent is de airco rap terugverdiend.
Kom je van een gasketel dan is de tvt veel langer.

Bedenk je kan ermee koelen en tot heden zegt iedereen die nog geen airco heeft "voor die paar dagen in het jaar" maar als ze éénmaal één hebben dan willen ze nooit meer terug. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Nu online
Het is allemaal gewoon heel erg afhankelijk van je stookgedrag / wensen / isolatie.
Dit jaar heb ik met de koude dagen voor het eerst 's nachts doorgedraaid (wel met 1gr nachtverlaging), dat is wel een fors verschil in comfort in onze woning. Waar ik vorig jaar soms nog de neiging had om de vloerverwarming erbij aan te zetten, heb ik dat nu niet gehad.
De airco heeft ook veel minder defrost en draait overdag ook op een lager vermogen (uiteraard, want hij hoeft veel minder warmteverlies in te halen).
Qua totaalverbruik t.o.v. vorig jaar kost het +/- 2-3kwh meer per dag op vergelijkbare dagen, niet echt een big deal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:46:
[...]

Als je nu COP1 aan verwarmen bent is de airco rap terugverdiend.
Kom je van een gasketel dan is de tvt veel langer.

Bedenk je kan ermee koelen en tot heden zegt iedereen die nog geen airco heeft "voor die paar dagen in het jaar" maar als ze éénmaal één hebben dan willen ze nooit meer terug. :+
Ik moet me nog beter inlezen sowieso.
maar 150 dagen keer 20kwh is 3000kwh
Airco cop 5 wordt het 600kwh
Spaar ik 2400kwh uit, dus 650 euro per jaar.
Komt het aan op aanschaf en installatiekosten, onderhoud, en levensduur plus het geld wat ik op een spaarrekening misloop.
Daar ga ik me dan nog maar eens even in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Eric-Peric schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:05:
[...]

Komt het aan op aanschaf en installatiekosten, onderhoud, en levensduur plus het geld wat ik op een spaarrekening misloop.
EN: je kan koelen in de zomer, op PV evt zelfs (geen idee of je panelen op je dak hebt).

Een PTC kachel zal nooit kunnen koelen, zou mooi zijn - als die warmte uit je huis kan trekken en als elektriciteit aan het net kan leveren :+

Ik zou het wel weten, L/L is by far de goedkoopste WP die je in je huis kan plaatsen. Zeker als het om een single split unit zou gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

150 dagen?
Heuh.
Stookseizoen is tussen Oktober tot en met April.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
[...]

Met 650 euro per jaar haal je de kosten er wel uit. Een airco gaat vrij lang mee en onderhoud valt mee, je zou om het jaar moeten laten controleren of er geen lek is geweest maar dat kan je zeker de eerste 4-5 jaar wel achterwege laten als je geen afname in performance merkt, en na die 4-5 jaar heb je de aanschaf en installatie van een single split wel terugverdient met die 650 euro per jaar besparen. Mocht je de woning ooit verkopen dan helpt het ook wel met de verkoopwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:13:
[...]

150 dagen?
Heuh.
Stookseizoen is tussen Oktober tot en met April.
:)
Is een heel grove schatting, aangezien ik geen 20 kwh p.d in maart verbruik.
Maar bij vorst zal COP 5 ook wat optimistisch zijn denk ik zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ik reageer juist op de stelling dat als je moet bijverwarmen dat je een maatje groter had moeten nemen. Dat vond ik een te algemene stelling.

Daarop reageerde ik dat een ontwerp waarbij je incalculeert dat je soms moet bijverwarmen een legitieme optie is, ik gaf dat niet als algemene stelling dat dat de enige optie is. Of dat kan hangt uiteraard af van je woning, en of je het moet willen hangt af van persoonlijke voorkeur.

Als je een goede thermische massa hebt en een winter zoals we sinds 2013 steeds gehad hebben in Nederland gemiddeld (er zijn nogal wat regionale verschillen waar je ook rekening mee moet houden natuurlijk), dan kan je best meer stroom kwijt zijn over een jaar door dat maatje groter (want minder efficiënt gedurende een groot deel van het jaar) vergeleken met soms tegen cop=1 bij verwarmen bij een kleiner maatje airco (die vaker met een een iets hogere COP kan draaien).

Vergelijk ik de MHI SRK35ZSX met een COPd van 5.18 bij 2 celsius met de 1 maat grotere SRK50ZSX die een COPd van 4.64 heeft bij 2 celsius, en je je bedenkt dat de laatste keer dat we een maandgemiddelde onder de 2C hadden in 2018 was (februarie), dan bespaar je een hoop stroom door het jaar heen door dat kleinere maatje. Bij 7C is de COPd 6.45 om 5.64 en bij 12C is het 8.10 om 7.20, telkens in het voordeel van de kleinere unit.

Bij een temperatuur van -7 celsius is de COPd wel in het voordeel van de grotere airco, dan is de COPd 3.1 om 3.3; bij -10 celsius is het 2.61 om 2.64. Bij -20C is de kleine unit weer in het voordeel net met COPd's van 2.23 om 2.20.

Dus ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat voor het merendeel van het jaar in Nederland deze kleinere 3.5kW variant voor mij beduidend zuiniger is, en mij daar zoveel bij bespaart dat ik ook met een of twee weken bijstoken in de winter zuiniger uit zal zijn over het jaar bekeken in vergelijking met de 5kW variant. Dat kan bij jou best anders zijn natuurlijk, dat hangt heel erg van je woning af. Daarbij irriteer ik mij ook meer aan pendelen dan aan 24/7 verwarmen. Het hangt ook veel af van de verschillen tussen twee airco's, zou ik bijv. de 5kW versie met de 6kW ZSX vergelijken wordt het een heel ander verhaal, dan verschillen de COPd cijfers veel minder.

Hierbij de cijfers die ik heb gebruikt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus ja, het is theorie maar ik zuig het ook echt niet uit mijn duim.
Wanneer je graag 24/7 verwarmt (vanwege comfort of wat voor reden dan ook), is het inderdaad goed denk ik om, binnen de marge van wat je warmteverliesberekening aangeeft zo laag mogelijk te gaan zitten qua vermogen. Uiteraard met een installatie die niet alleen qua vermogen, maar ook qua plaatsing en aantal past bij je woning, de vorm daarvan en de isolatiegraad.

Wanneer je liever of net zo graag ad hoc verwarmt ligt dat anders denk ik. Dan wil je een installatie die het vlot warm krijgt (en houdt) wanneer nodig/gewenst. Met een installatie die op het randje zit qua vermogen is dat vaak lastig. Een compleet andere situatie dus.

Ik keek eens naar een enquete die gehouden werd onder airco-bezitters op youtube. Was interessant vond ik. 1 van de uitkomsten was dat veel mensen die met airco verwarmen het niet warm krijgen en/of houden wanneer ze dat wel wensen of verwachten. De conclusie die getrokken werd was dat het verstandig is niet te laag te gaan in vermogen. De reactie daar op in de commentaren was gelijk aan wat ik hier vaak lees. Een groep zeer dominante reageerders die onmiddellijk begint te roepen dat dat fout is en onzin en heel slecht advies. Dat airco's bijna altijd met teveel vermogen geplaatst worden door domme en slecht geïnformeerde installatie-bedrijven etc. , of zelfs vanuit kwade bedoelingen (meer winst voor grotere installaties).

Ook hier (op Tweakers) is dat vaak het advies. Altijd kleiner, altijd het laagst mogelijke vermogen aanhouden. Iets wat veel nieuwe gebruikers wellicht graag lezen omdat het vaak gepaard gaat met een lagere investering. En als iemand het dan bij 5 graden al niet meer warm krijgt dan ligt het aan zijn/haar huis, aan de isolatie, aan dat ze niet 24/7 verwarmen (wat niet ieders wens is) etc.

Wat mij betreft is airco is geen eenheidsworst. Ik reageerde erg scherp en dat was onterecht. De toon van mijn reactie paste niet bij jouw stuk. Excuus daarvoor.
Het kwam voort uit een stuk frustratie dat er mensen zijn die door algemene adviezen uit de hoek minder is altijd beter, in de problemen komen wanneer het frisser wordt.

Ik probeer meestal te pleiten voor een genuanceerder beeld waarbij het belang van goed kijken naar de individuele wensen en situatie een plek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:23:
[...]
Mocht je de woning ooit verkopen dan helpt het ook wel met de verkoopwaarde.
Dat valt wel te bezien. In de VS maar ook in NL is men nog niet echt gewend aan de ‘puisten’ op de muur. In NL is men van nature de ijzeren radiatoren gewend (die eigenlijk ook gewoon lelijk zijn en zelfs plaatsing van meubels in de weg zitten). In de VS gebruikt men over het algemeen centrale kanaalsystemen en valt men ook sneller over het aanzicht van binnenunits. Veel mensen zijn er esthetisch niet kapot van. In zuidelijk Europa zie je veel vaker splits hangen en is men er de afgelopen 20-30 jaar aan gewend geraakt.
Ik denk dat je de keuze voornamelijk moet maken op basis van eigen comfort en besparing. Het is een beetje als met een keuken of sanitair: een recent geplaatste keuken kan er door de volgende bewoners zonder pardon uitgesloopt worden omdat ze hem esthetisch niet mooi vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Dat komt omdat hier een dozijn mensen reageert wat allemaal een (waarschijnlijk) TOTAAL verschillend huis heeft.

COP = 1 kacheltje is vaak op stand 1 1kW. Daar krijg ik niet eens beweging mee bij mijn thermostaat. Los van het feit dat een COP=1 kachel meer CO2 uitstoot dan wanneer je gewoonweg gas verbrandt.

1m3 gas = 9kWh warmte, is 1,8kg CO2 uitstoot.
9kWh stroom met de huidige mix is bijna 2,7kg CO2 uitstoot. En de stroommix is in de winter grijzer dan in de zomer, omdat we simpelweg meer stroom nodig hebben EN er nagenoeg geen PV stroom op het net te vinden is.

Dus met SCOP 4 (a 5) verwarmen is aanzienlijk minder vervuilend.. :)

En die airco gaat denk ik toch zeker wel 10jr mee, al dan niet langer. Hier hangen units van 15 jaar oud, wordt nooit naar gekeken en functioneert prima, ook vaak mee verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
barta123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:45:
[...]

Dat komt omdat hier een dozijn mensen reageert wat allemaal een (waarschijnlijk) TOTAAL verschillend huis heeft.

COP = 1 kacheltje is vaak op stand 1 1kW. Daar krijg ik niet eens beweging mee bij mijn thermostaat. Los van het feit dat een COP=1 kachel meer CO2 uitstoot dan wanneer je gewoonweg gas verbrandt.

1m3 gas = 9kWh warmte, is 1,8kg CO2 uitstoot.
9kWh stroom met de huidige mix is bijna 2,7kg CO2 uitstoot. En de stroommix is in de winter grijzer dan in de zomer, omdat we simpelweg meer stroom nodig hebben EN er nagenoeg geen PV stroom op het net te vinden is.

Dus met SCOP 4 (a 5) verwarmen is aanzienlijk minder vervuilend.. :)

En die airco gaat denk ik toch zeker wel 10jr mee, al dan niet langer. Hier hangen units van 15 jaar oud, wordt nooit naar gekeken en functioneert prima, ook vaak mee verwarmd.
Eerlijk gezegd interesseert CO2 mij weinig. Als we tata wat subsidie geven dan is morgen de hele uitstoot gehalveerd. Maar dat mag niet want dat is oneerlijke concurrentie.
Ik koop nl aardappels en nl appels maar het gros komt lekker ingevlogen.
Ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
@Sjamo, dan zijn we het aardig met elkaar eens geloof ik. Heel veel zaken zijn ook gewoon ontzettend subjectief.

Ik vind elektrisch bijstoken bij -4 of kouder prima, voor een ander zal dat al bij 0 graden zijn en sommigen willen daar ook met -15 nog niet aan. Dan komt er nog nuance met dat ik bijv. de temperatuur al niet zo hoog zet en het niet erg vind om bij -5 dan ook binnen de boel tijdelijk iets koeler te hebben, zeker als ik van huis ben. Kijk ik naar mijn ouders dan moet het altijd 20 graden in huis zijn, dan heb je ook gewoon een grotere unit nodig.

@Thieu79, het is jammer dat een lucht/lucht warmtepomp nog niet wordt meegenomen voor BENG 3 bij het bepalen van het energielabel. Van de zotte eigenlijk, dat zou technologie neutraal moeten zijn. Maar op dat label kan je wel het totale stroomverbruik terugvinden en met een goed verhaal van de verkoper of diens makelaar kan dan echt wel helpen. Zeker in combinatie met zonnepanelen en netto meer stroom terugleveren dan afnemen over een jaar. Er wordt nog altijd mee geadverteerd door makelaars als een woning een airco heeft, dus genoeg mensen zullen er ook wel de meerwaarde van inzien. En ja, looks spelen zeker mee, maar dat wordt heel persoonlijk, maar daar kan je soms nog enigzins omheen door een goede plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:03:

@Thieu79, het is jammer dat een lucht/lucht warmtepomp nog niet wordt meegenomen voor BENG 3 bij het bepalen van het energielabel. Van de zotte eigenlijk, dat zou technologie neutraal moeten zijn.
Eens, dat is naar mijn mening idioot. Men gaat ervan uit, omdat ze kunnen koelen, dat je dat dan ook doet (wat natuurlijk ook wel waar is). Zo arbitrair zijn ze zover ik weet dan weer niet bij een L/W pomp die ook kan koelen. Ik zou zeggen dat het eerlijker zou zijn als je naast airco's geen andere inefficiëntere vorm van verwarming hebt ,het gewoon als A zou moeten tellen (of in het geval als bijverwarming lig moeten middelen). Zeker omdat ze vaak efficiënter zijn dan de L/W variant voor verwarming

Overigens worden in FR airco's wel gezien als energiezuinig alternatief voor het label, maar krijg je er in tegenstelling tot L/W pompen geen subsidie op, In Fr worden zelfs houtkachels als A label aangemerkt en kun je er subsidie voor krijgen. Er is dus niet echt een Europese eenheid in de tot stand koming van wat energiezuinig is of niet bij het bepalen van energielabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:47
[...]

Mag ik vragen waarom je überhaupt met COP1 aan het verwarmen bent?
In dat geval is verwarmen met de CV ketel op gas namelijk goedkoper, tenzij je al die stroom kunt salderen.

20kWh stroom is kwa energie gelijk aan ongeveer 2,5m3 gas. Met huidige tarieven is gas dan ongeveer een factor 2 goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:36:
[...]

Eens, dat is naar mijn mening idioot. Men gaat ervan uit, omdat ze kunnen koelen, dat je dat dan ook doet (wat natuurlijk ook wel waar is). Zo arbitrair zijn ze zover ik weet dan weer niet bij een L/W pomp die ook kan koelen. Ik zou zeggen dat het eerlijker zou zijn als je naast airco's geen andere inefficiëntere vorm van verwarming hebt ,het gewoon als A zou moeten tellen (of in het geval als bijverwarming lig moeten middelen). Zeker omdat ze vaak efficiënter zijn dan de L/W variant voor verwarming

Overigens worden in FR airco's wel gezien als energiezuinig alternatief voor het label, maar krijg je er in tegenstelling tot L/W pompen geen subsidie op, In Fr worden zelfs houtkachels als A label aangemerkt en kun je er subsidie voor krijgen. Er is dus niet echt een Europese eenheid in de tot stand koming van wat energiezuinig is of niet bij het bepalen van energielabels.
Europese richtlijnen voorzien prima in het meenemen van airconditioning. Het is een bewuste keuze in Nederland om L/L warmtepompen uit te sluiten, waarschijnlijk omdat wij er zelf niet zoveel van maken.

Sterker nog, voor nieuwbouw is het plaatsen van actieve koeling met een warmtepomp binnenkort de standaard waar je alleen vanaf mag wijken als je kan aantonen dat je op andere manieren genoeg doet tegen hitte (zonweringen, etc.). Anders krijg je simpelweg geen bouwvergunning meer sinds 1 juli. Straks gaan we nog nieuwbouw zien met zowel L/W en L/L warmtepompen die beiden op zichzelf prima kunnen voorzien in de verwarming en koeling vraag van een woning, lekker duurzaam |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:50:
[...]

Sterker nog, voor nieuwbouw is het plaatsen van actieve koeling met een warmtepomp binnenkort de standaard waar je alleen vanaf mag wijken als je kan aantonen dat je op andere manieren genoeg doet tegen hitte (zonweringen, etc.).
Wat je hier in FR vaak ziet:
Mensen laten in oude woningen een L/W warmtepomp plaatsen. Ze komen er dan achter dat die oude 19de eeuwse huizen toch niet zo comfortabel zijn voor zowel koeling als verwarming ondanks isolatiemaatregelen en hangen dan alsnog airco's op naast de L/W pompen.
Zonwering hebben de meeste huizen hier wel maar dat heeft naast het weren van de zon een andere geschiedenis:
In vroegere tijden gingen de belastinginspecteurs langs de huizen om door de ramen te kijken wat de bezittingen waren (daar werd men destijds op belast). De luiken dienden dus ook om pottenkijkers van de overheid te mijden :)
Fransen vinden het bijvoorbeeld ook onvoorstelbaar dat Nederlanders in de winter in het donker met hun gordijnen open op de bank zitten: wie zet zich nu zo te kijk?

Overigens slaan de Fransen dan weer door met buitenverlichting. De Fransen hier in dit gebied vinden het idioot om in het donker als je zelf niet buiten bent verlichting te laten branden. Dat is toch een verspilling van energie redeneert men. Het grote voordeel: amper lichtvervuiling en een fantastische sterrenhemel. Ook wordt hier praktisch niet ingebroken dus voor preventie is het ook niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Eric-Peric schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:55:
[...]

Eerlijk gezegd interesseert CO2 mij weinig. Als we tata wat subsidie geven dan is morgen de hele uitstoot gehalveerd. Maar dat mag niet want dat is oneerlijke concurrentie.
Ik koop nl aardappels en nl appels maar het gros komt lekker ingevlogen.
Ieder zijn ding.
Alle huizen bij elkaar is heel veel uitstoot. Dus het is juist een goed streven. En Tata Steel maakt ijzer omdat er vraag en aanbod is. Niet omdat we zomaar wat ijzer maken, wat een vreemde redenatie altijd :+ (cognitieve dissonantie)

En zoals eerder geschreven, COP = 1 verwarmen kost met de huidige prijzen 2.50 euro per 9kWh stroom of 1.25 euro per m3 gas. Waarom zou je dubbel zo duur verwarmen?

Los van het feit dat COP=1 verwarming niet eens conform het bouwbesluit is.

Heb je een CV ketel? Heb je zonnepanelen? Allemaal wel afwegingen bij of je een L/L WP zou realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:57:
[...]

Helemaal waar, alleen ging het daar niet om. In mijn beleving hoef je met L/L geen maatje groter te nemen omdat je (iets) minder buffer hebt. Er lijkt misschien geen buffer te zijn omdat de lucht relatief snel een paar graden afkoelt na het uitzetten. Maar dat is schijn; er zit met gemak een GJ aan thermische buffer in een doorsnee rijtjeshuis (o.b.v. delta 20 graden). Dat is meer dan 2 dagen stoken op 5 kW.
Dan heb je het wel over een modern zeer goed geïsoleerd rijtjeshuis met D (WTW) ventilatie. Met C ventilatie kun je dat echt vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
[...]

De cijfers van MHI laten toch echt zien dat een kleinere unit die op vol vermogen staat de draaien minder efficiënt is dan een iets zwaardere unit op deellast. De SCOP van de 8 kw versie is ook hoger dan de 3,5 kw versie.

En "een paar dagen per jaar" moeten bijstoken met een elektrisch kacheltje? Nee sorry, dat vind ik echt armoede als er zo'n gaar kacheltje van de Action rondslingert in je huiskamer. Dan heb je die airco ook gewoon niet als hoofdverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:36:
[...]

Een airco wordt niet als hoofdverwarming gezien als er CV aanwezig is.

Een L/W WP = CV ondanks je misschien hetzelfde stookt als L/L

Bewoners gedrag telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Chatslet schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:30:
[...]

De cijfers van MHI laten toch echt zien dat een kleinere unit die op vol vermogen staat de draaien minder efficiënt is dan een iets zwaardere unit op deellast. De SCOP van de 8 kw versie is ook hoger dan de 3,5 kw versie.

En "een paar dagen per jaar" moeten bijstoken met een elektrisch kacheltje? Nee sorry, dat vind ik echt armoede als er zo'n gaar kacheltje van de Action rondslingert in je huiskamer. Dan heb je die airco ook gewoon niet als hoofdverwarming.
Er is geen 8kW versie van deze serie, die gaat maar tot 6kW. Als je de 8kW multisplit bedoelt, die is niet zuiniger. Laat anders eens zien welke cijfers je bedoelt.

Je hoeft ook geen gaar kacheltje bij de action te kopen, je kan een mooiere halen. Ze hoeven ook niet rond te slingeren, je kan ze prima wegwerken.

En wat is jou definitie van hoofdverwarming als het niet de verwarming is waar je regulier mee verwarmd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Chatslet schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:30:
[...]

Je berekent de airco op de dagen die het meest voorkomen.

De -10 dagen kun je wel op èèn hand tellen en zijn ook nog eens snachts.

Vooral bij L/L moet je beslist niet te zwaar nemen als je daarmee ook een stap omhoog gaat in minimaal vermogen.

Daarnaast de COP stelt toch weinig meer voor bij -10.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:52:
[...]

Maar als die CV niet meer aanwezig is en de bewoners hebben voor 100% gekozen voor L/L wordt het dan wel gezien als hoofdverwarming en telt het dan wel mee? Volgens mij niet en dat zou wel wat eerlijker zijn, of op zijn minst lig een middeling als het ingezet kan worden als bijverwarming. Iemand met een L/W pomp kan ook gewoon COP1 kachels bijzetten als ze het niet comfortabel genoeg vinden en hun a label de das omdoen.
Het label verhaal is gewoon te generiek opgezet naar mijn mening.

Ik snap dat ze bewoners gedrag niet mee kunnen nemen omdat dat te variabel is. Toch is het best wel krom dat een villa van 300m2, goed geïsoleerd maar stoken tot 23 en een verwarmd zwembad een A label krijgt, terwijl een E of F arbeiders woning waarin mensen noodgewongen zuinig stoken vanuit financiele noodzaak ,een veel lagere klimaat impact heeft. Daar ging dat hele feestje van energielabels toch om; klimaatimpact?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:52:
[...]

Een L/W WP = CV ondanks je misschien hetzelfde stookt als L/L

Bewoners gedrag telt niet mee.
Hier zijn de airco’s wel gezien als hoofdverwarming, er is geen cv en gas meer, toch recent energielabel A++.
Woning uit 1981, negatieve energie rekening door 20 zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 120 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic