Sjamo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
[...]
Dat soort dingen kan je wat mij betreft niet zo algemeen stellen.
Als je zo krap gaat zitten, zit je al snel vast aan 24/7 verwarmen en niet iedereen zit daar op te wachten. Ook niet elke woning is daar geschikt voor.
Verder begrijp ik dat je theorie tot nu toe vooral dat is, theorie. Misschien een extra reden om je standpunten met enige voorzichtigheid te brengen.
Ik reageer juist op de stelling dat als je moet bijverwarmen dat je een maatje groter had moeten nemen. Dat vond ik een te algemene stelling.
Daarop reageerde ik dat een ontwerp waarbij je incalculeert dat je soms moet bijverwarmen een legitieme optie is, ik gaf dat niet als algemene stelling dat dat de enige optie is. Of dat kan hangt uiteraard af van je woning, en of je het moet willen hangt af van persoonlijke voorkeur.
Als je een goede thermische massa hebt en een winter zoals we sinds 2013 steeds gehad hebben in Nederland gemiddeld (er zijn nogal wat regionale verschillen waar je ook rekening mee moet houden natuurlijk), dan kan je best meer stroom kwijt zijn over een jaar door dat maatje groter (want minder efficiënt gedurende een groot deel van het jaar) vergeleken met soms tegen cop=1 bij verwarmen bij een kleiner maatje airco (die vaker met een een iets hogere COP kan draaien).
Vergelijk ik de MHI SRK35ZSX met een COPd van 5.18 bij 2 celsius met de 1 maat grotere SRK50ZSX die een COPd van 4.64 heeft bij 2 celsius, en je je bedenkt dat de laatste keer dat we een maandgemiddelde onder de 2C hadden in 2018 was (februarie), dan bespaar je een hoop stroom door het jaar heen door dat kleinere maatje. Bij 7C is de COPd 6.45 om 5.64 en bij 12C is het 8.10 om 7.20, telkens in het voordeel van de kleinere unit.
Bij een temperatuur van -7 celsius is de COPd wel in het voordeel van de grotere airco, dan is de COPd 3.1 om 3.3; bij -10 celsius is het 2.61 om 2.64. Bij -20C is de kleine unit weer in het voordeel net met COPd's van 2.23 om 2.20.
Dus ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat voor het merendeel van het jaar in Nederland deze kleinere 3.5kW variant voor mij beduidend zuiniger is, en mij daar zoveel bij bespaart dat ik ook met een of twee weken bijstoken in de winter zuiniger uit zal zijn over het jaar bekeken in vergelijking met de 5kW variant. Dat kan bij jou best anders zijn natuurlijk, dat hangt heel erg van je woning af. Daarbij irriteer ik mij ook meer aan pendelen dan aan 24/7 verwarmen. Het hangt ook veel af van de verschillen tussen twee airco's, zou ik bijv. de 5kW versie met de 6kW ZSX vergelijken wordt het een heel ander verhaal, dan verschillen de COPd cijfers veel minder.
Hierbij de cijfers die ik heb gebruikt:
Dus ja, het is theorie maar ik zuig het ook echt niet uit mijn duim.