Termy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:28:
[...]
Daarnaast: wat is eigenlijk de logica van wind en lagere efficiëntie? Ik had eigenlijk het ongekeerde verwacht aangezien je meer verse (warme) lucht aanvoert. Als de wind vol tegen de richting in blaast is het wellicht wel onhandig maar alle wind? Hij hangt hier op 6m hoogte aan de gevel op de hoek dus hij vangt redelijk wat wind, maar een groot verschil in verbruik is me nog niet opgevallen.
Wat precies de logica erachter is weet ik niet. In de handleiding staat vrij nadrukkelijk om te vermijden de unit in de volle wind te zetten.
Hoe jij het stelt klinkt inderdaad ook logisch, meer verplaatste lucht dus eerder efficiënter (als het ware een zetje in de rug) Toch zag ik gisteren duidelijk dat de unit harder moest gaan werken met een hogere buitentemperatuur toen de zuiderwind (zeer fors) inzette. Dit is wat ik erover terugvindt.
https://www.researchgate....lit_air_conditioning_unit
In dat onderzoek wordt gesproken over snelheden van 23km/u. De mistral waait hier in open veld (waar de airco’s zouden staan aan de noordzijde) regelmatig met 70-100km/u met stoten van ver over de 100 km/u. En dat 30% van het jaar. Er liggen hier niet voor niets stenen op de in cement gelegde dakpannen. Los van de efficiëntie lijkt het me in die omstandigheden ook voor de draaiende delen niet bevordelijk. Ik kan me voorstellen dat dit in de Nederlandse kustgebieden meer van belang is dan landinwaarts.
EDIT: Ik heb er nog eens wat meer over nagedacht en het is volgens mij eigenlijk heel logisch. De units hangen vaak tegen een gevel of staan op de grond iets van een muur af. De lucht wordt altijd aan de achterkant aangezogen en aan de voorkant uitgeblazen.
Als er dus een tegenwind op de uitblaaskant staat zal de ventilator meer moeite krijgen om de lucht van zich af te blazen (en dus slechtere luchtverplaatsing over de coil). In ons geval bij dominante harde noordenwind dus niet verstandig om hem frontaal op de wind aan de gevel of tegen de gevel te zetten. Gisteren stond de wind dus vanuit het zuiden tegen de unit in te blazen en zag ik de performance inkakken. Het zetje in de rug gaat niet op omdat de wind niet snel achter de unit langs zal gaan in de tussenruimte muur/ achterkant unit hoe de wind ook staat. Dat zou alleen werken als je de unit helemaal vrij plaatst zodat de wind er vol tegen de achterkant in kan blazen.
In principe zal er afhankelijk van de windrichting altijd een moment zijn dat de unit tegenwind krijgt. Echter als de wind dus voornamelijk vanuit het zuiden komt in het gebied waar je woont ,is het niet verstandig voor de efficiëntie om die unit op het zuiden te plaatsen. Kanttekening is natuurlijk wel hoe vaak je last hebt van wind en wat dan de snelheid van die wind is. In een woonwijk met meer breking van de wind door bebouwing zal het een stuk minder relevant zijn dan bijvoorbeeld een vrijstaand woning in het buitengebied.
Je zou kunnen denken 'dan maar wat minder efficiëntie', echter de meerderheid op dit forum wenst een zo efficiënt mogelijk systeem. Ook in gevallen waar mensen krap dimensioneren kan het net het verschil maken op een koude dag met tegenwind op de unit, of de unit je ruimte warm kan houden of dat die dat net niet kan
PS Conall komt aan het einde van de middag aan in NL. Mensen met hun airco’s gericht op west/noord-west zouden eens kunnen kijken of hun verbruik meer toeneemt dan verwacht als de storm inzet. Stoten van 80-100km/u. .
[
Voor 35% gewijzigd door
Thieu79 op 27-11-2024 11:20
]