Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Bohaak schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:09:
[...]

Hier zijn de airco’s wel gezien als hoofdverwarming, er is geen cv en gas meer, toch recent energielabel A++.
Woning uit 1981, negatieve energie rekening door 20 zonnepanelen.
Helder dat vroeg ik me af en was in de veronderstelling dat men dat in NL niet deed itt tot FR.

In dit topic een voorbeeld van iemand waarbij het niet meegenomen is omdat niet elke ruimte voorzien is van een binnenunit. Of de persoon nog CV had is niet helemaal duidelijk.

https://community.eigenhu...unit-op-energielabel-1503

Indien je het dus wil laten meetellen voor het label lijkt het er dus op dat je elke kamer, die voorheen een radiator had, zal moeten voorzien van een binnenunit (of een kanaalunit met zone regeling).

Ik vraag me ook af of de kennis en kunde van de persoon die het label komt toekennen, ook meespeelt in het wel of niet toekennen.

[ Voor 43% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:01:
[...]

Maar als die CV niet meer aanwezig is en de bewoners hebben voor 100% gekozen voor L/L wordt het dan wel gezien als hoofdverwarming en telt het dan wel mee? Volgens mij niet en dat zou wel wat eerlijker zijn, of op zijn minst lig een middeling als het ingezet kan worden als bijverwarming. Iemand met een L/W pomp kan ook gewoon COP1 kachels bijzetten als ze het niet comfortabel genoeg vinden en hun a label de das omdoen.
Het label verhaal is gewoon te generiek opgezet naar mijn mening.
Als het volgens het bouwbesluit is aangesloten dan voldoet L/L wel.

Echter vaak krijgt niet elk ruimte een binnenunit.
Dan wordt het gezien als een huis zonder verwarming.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thieu79
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:01:
[...]

Een huis zonder verwarming zou dan eigenlijk een A+++++ huis moeten zijn, want geen klimaatimpact :) (Flauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:01:
[...]

Als het volgens het bouwbesluit is aangesloten dan voldoet L/L wel.

Echter vaak krijgt niet elk ruimte een binnenunit.
Genoeg nieuwbouw die de zolder of wat extra kamers gewoon als "onbenoemde ruimte" markeren. Als je maar de woonkamer, keuken en 1 slaapkamer maar verwarm gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:08:
[...]

Genoeg nieuwbouw die de zolder of wat extra kamers gewoon als "onbenoemde ruimte" markeren. Als je maar de woonkamer, keuken en 1 slaapkamer maar verwarm gaat het prima.
En de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Een split ophangen in badkamer is volgens mij vanwege de veiligheid (IPx normen) lastig te realiseren. Je kunt er dus voor kiezen om alle vertrekken met splits te verwarmen en de badkamer adhoc met IPx gecertificeerd COP1.
Hoe wordt je huis dan gezien kwa energielabel? Is het dan zo dat ze vanwege dat ene COP 1 kacheltje meteen je verwarmingssysteem als energie onzuinig labelen of wordt er dan wel gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:57
Wel zo comfortabel, maar dat is volgens het bouwbesluit niet een ‘verblijfsruimte’ en en verwarming is dan ook niet verplicht. Volgens mij kom je er wel mee weg door een simpel infraroodpaneel te plaatsen in de badkamer, aangenomen dat je daar alleen sporadisch wat bijverwarmd.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/verblijfsruimte.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:06:
[...]

aangenomen dat je daar alleen sporadisch wat bijverwarmd.
Daar zit de bottleneck.Persoonlijk verbruik wordt geen rekening mee gehouden. Wellicht omdat het niet als verblijfsruimte wordt gedefinieerd, dat het ook niet meegenomen hoeft te worden in de bepaling van het label. Dat zou dan logischerwijs ook betekenen, dat je bij na-isolatie van een bestaande woning, de badkamer niet perse mee zou hoeven te isoleren ten gunste van een hoger label. Dat kan met name interessant zijn voor mensen met een aangebouwde spouwloze kleine badkamer op de begane grond die eigenlijk geen ruimte kan verliezen aan binnenmuur isolatie om de ruimte nog functioneel te houden.

[ Voor 53% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

w00key schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 05:43:
[...]

Als je aan LG vast zit, single splits nemen. Serieus, die MU3R19 hier is een zware miskoop door die idiote firmware die erop zit.

You have been warned.
Maar dan moet ik 6 buiten-units plaatsen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
woekele schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:13:
[...]

Maar dan moet ik 6 buiten-units plaatsen. 8)7
Sja, dan maar een andere merk? Of anders nu de belangrijkste 3 en later na sparen de andere set.

Het zijn wel erg veel units. Maak een topic met info, plattegrond etc, post een link en we kunnen meekijken of het anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:55:
[...]
Daarnaast de COP stelt toch weinig meer voor bij -10.
MHI ZSX enters the chat >:)

Mijn SRC35ZSX-W doet 5.1 COP bij -10°C volgens de specs.

Probleem is alleen meer het NL kwakkelweer met regen/sneeuw net rond het vriespunt, dan is het defrost mania :/

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
ThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:58:
@Señor Sjon Deze sites zijn mogelijk nog handig voor je:
- https://www.mhi-mth.co.jp...egulation/lot10/index.php om van eigen gekozen combinaties (binnen-/buitendeel) specsheets/energielabels e.d. te genereren
- https://www.eurovent-certification.com/en/ tests door een onafhankelijk instituut, hiermee kun je ook goed COP/vermogen bij -10°C etc. vergelijken tussen merken.
Die eurovent zite heb ik al een paar keer geprobeerd wat van te maken, maar er is geen doorkomen aan. Ik krijg er nooit de gewenste stukken uit. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• svenk91
ThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:43:
[...]

Probleem is alleen meer het NL kwakkelweer met regen/sneeuw net rond het vriespunt, dan is het defrost mania :/
Nah nee, dat is je sCOP. De scop is een gemiddelde van de efficientie bij meerdere temperaturen die representatief moet zijn voor een normaal stookseizoen bij ons ‘average’ climate waar temperaturen zelden onder de -10 komen maar regelmatig onder de 2C komt (de ondergrens van het het ‘warmer’ climate).

Bij -10 draait die met een COPd van 2,61.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mri8vvBKhbZLQ4dBt8u_oRy1vwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kv0CSJpqqfP4L6yba88VQ5KM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
Chatslet schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:24:
[...]

Dan heb je het wel over een modern zeer goed geïsoleerd rijtjeshuis met D (WTW) ventilatie. Met C ventilatie kun je dat echt vergeten.
Isolatie en ventilatie staan er los van. Ja, de buffer wordt minder bruikbaar als je huis snel warmte verliest. Maar het ging erom of je met L/L t.o.v. L/W eerder een maatje groter zou moeten nemen omdat je buffer kleiner is. Dat is volgens mij nog steeds niet zo. Misschien vergis je je in de thermische verschillen tussen lucht- en vloerverwarming. De thermische buffers zijn ongeveer gelijk, maar met L/W moet je eerst een halve dag stoken voordat het comfortabel wordt, en dan blijft het ook lang comfortabel. Met L/L kan dat ook, maar dan bij een hogere aanvoertemperatuur. Dat vinden sommigen niet comfortabel en als ze de airco uitzetten denken ze dat er geen/minder buffer is omdat de temperatuur daalt. Niets is minder waar: na een paar uur als de lucht afgekoeld is, is de thermische buffer (beton) even warm.

Ik denk dat velen met L/L gewoon wat minder hard stoken dan een vergelijkbaar huis met L/W, omdat met L/L de lucht snel op temperatuur is. Dan warmt de massa dus minder op en vindt men het snel koud na het uitzetten van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:18:
[...]

Nah nee, dat is je sCOP. De scop is een gemiddelde van de efficientie bij meerdere temperaturen die representatief moet zijn voor een normaal stookseizoen bij ons ‘average’ climate waar temperaturen zelden onder de -10 komen maar regelmatig onder de 2C komt (de ondergrens van het het ‘warmer’ climate).

Bij -10 draait die met een COPd van 2,61.

Zie:
[Afbeelding]
Volgens mij zijn de COP berekeningen ook bij 100% belasting. Dan pakken de COP berekeningen wat negatief uit.
Eigenlijk zou ik een tabel willen waarop de cop staat buitentemperatuur én compressortoetental/belasting%. Daar horen de parameters ventilatorsnelheid en binnentemperatuur dan natuurlijk ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:43:
[...]

Dat is een typfout, geen enkele WP haalt COP 5 tijdens -10 buiten(behalve een grondwarmtepomp mischien).

Ze zitten allemaal tussen de COP 2-3.5
De SRC35ZSX-W heeft een sCOP van 5.1.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:15:
[...]

Dat is een typfout, geen enkele WP haalt COP 5 tijdens -10 buiten(behalve een grondwarmtepomp mischien).

Ze zitten allemaal tussen de COP 2-3.5
De SRC35ZSX-W heeft een sCOP van 5.1.
I stand corrected, zie ook post hierboven van @svenk91
Maar 2.61 is nog steeds vele malen zuiniger dan een COP1 elektrisch kacheltje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
svenk91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:54:
[...]

Er is geen 8kW versie van deze serie, die gaat maar tot 6kW. Als je de 8kW multisplit bedoelt, die is niet zuiniger. Laat anders eens zien welke cijfers je bedoelt.

Je hoeft ook geen gaar kacheltje bij de action te kopen, je kan een mooiere halen. Ze hoeven ook niet rond te slingeren, je kan ze prima wegwerken.

En wat is jou definitie van hoofdverwarming als het niet de verwarming is waar je regulier mee verwarmd :?
Inderdaad de multisplit die wel zuiniger is. Hier heb je ze beide met R32.

SRK35ZS-WF/SRC35ZS-W2 EER/COP: 3.93 / 4.26

SCM80ZS-W EER/COP: 4.71 / 4.77

En met hoofdverwarming bedoel ik verwarming die het jaar rond zonder kunstgrepen je huis warm kan houden. Zeg maar net zoals je dat van een CV ketel zou mogen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:55:
[...]

Je berekent de airco op de dagen die het meest voorkomen.

De -10 dagen kun je wel op èèn hand tellen en zijn ook nog eens snachts.

Vooral bij L/L moet je beslist niet te zwaar nemen als je daarmee ook een stap omhoog gaat in minimaal vermogen.

Daarnaast de COP stelt toch weinig meer voor bij -10.
Het punt is dus dat het minimale vermogen niet of nauwelijks omhoog gaat bij een maatje groter. Daarbij komt dat als je airco als hoofdverwarming wilt gebruiken je vrijwel zeker meerdere binnenunits gaat hebben die tegelijk actief zijn. Ga je dan voor een multisplit dan is dat iets hogere minimale vermogen sowieso geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:27:
[...]

Inderdaad de multisplit die wel zuiniger is. Hier heb je ze beide met R32.

SRK35ZS-WF/SRC35ZS-W2 EER/COP: 3.93 / 4.26

SCM80ZS-W EER/COP: 4.71 / 4.77

En met hoofdverwarming bedoel ik verwarming die het jaar rond zonder kunstgrepen je huis warm kan houden. Zeg maar net zoals je dat van een CV ketel zou mogen verwachten.
Dat is een andere single split dan waar ik het over had, ik besprak de ZSX serie met een cop van 4.78. Al vind ik de cop waarde niet zo belangrijk, je hebt meer aan de sCOP waarde of de COPd waarden. De sCOP waarde van de multisplit is bijv. 0.5 lager dan de 3.5kW single split. Daarbij zijn de cop varianten ook berekend op een hoge belasting terwijl je met overcapaciteit vaak op een lager standje zal draaien waar je apparaat nog iets minder efficient is.

Het zal normaliter niet gek veel schelen over een jaar, daar niet van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chatslet
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:11:
[...]

Helder dat vroeg ik me af en was in de veronderstelling dat men dat in NL niet deed itt tot FR.

In dit topic een voorbeeld van iemand waarbij het niet meegenomen is omdat niet elke ruimte voorzien is van een binnenunit. Of de persoon nog CV had is niet helemaal duidelijk.

https://community.eigenhu...unit-op-energielabel-1503

Indien je het dus wil laten meetellen voor het label lijkt het er dus op dat je elke kamer, die voorheen een radiator had, zal moeten voorzien van een binnenunit (of een kanaalunit met zone regeling).

Ik vraag me ook af of de kennis en kunde van de persoon die het label komt toekennen, ook meespeelt in het wel of niet toekennen.
Ik kan daar ook wel wat over vertellen. Hier hebben we in onze jaren 70 woning de CV er uitgehaald. Beneden hebben we twee wandunits hangen. Eentje in de woonkamer en eentje in de eetkamer. Keuken, toilet en hal hebben geen verwarming. Een verdieping hoger hebben we in de twee slaapkamers vloermodel binnenunits hangen. In de badkamer hebben we alleen een elektrische handdoekradiator die we eigenlijk nooit gebruiken. Weer een verdieping hoger twee slaapkamers met ieder een vloermodel binnenunit en een wasruimte met een wandmodel binnenunit.
Warm water doen we sinds een aantal maanden via een (ventilatie)WPB. Verder hebben we tonzon vloerisolatie, knauf supafil gevelisolatie en tonzon dakisolatie. Energie opwek doen we met 14 zonnepanelen op de veranda en de schuur.

Huis heeft energielabel A+++ gekregen. Dat zat hem met name in het feit dat de airco als hoofdverwarming wordt aangemerkt. Een airco of wat voor verwarming dat ook wordt als hoofdverwarming gezien als je er alle leefruimtes het hele jaar door mee kunt verwarmen. Toilet, hal, overloop, wasruimte, badkamer etc... tellen niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
svenk91 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:37:
[...]

Dat is een andere single split dan waar ik het over had, ik besprak de ZSX serie met een cop van 4.78. Al vind ik de cop waarde niet zo belangrijk, je hebt meer aan de sCOP waarde of de COPd waarden. De sCOP waarde van de multisplit is bijv. 0.5 lager dan de 3.5kW single split. Daarbij zijn de cop varianten ook berekend op een hoge belasting terwijl je met overcapaciteit vaak op een lager standje zal draaien waar je apparaat nog iets minder efficient is.

Het zal normaliter niet gek veel schelen over een jaar, daar niet van.
Het blijven specificaties en theorie. Door mijn vergelijk met COP 1 weet ik zeker dat ik nu met ongeveer COP 5 verwarm, dit terwijl de technische specificaties voor die unit COP 4 aangeven. Het is dan wel zo dat de 4kw of 5kw dezelfde SCOP hebben.
Er zal wellicht ergens een kantelpunt zitten kwa buitentemperatuur/gewenste binnentemperatuur, maar in de praktijk pakt die zwaardere unit dus boven de verwachting op basis van specs uit. Het grote voordeel is dat de unit in staat is bij -7 toch aardig wat meer KW je ruimte in kan pompen. Het bijzetten van kacheltjes was voor mij persoonlijk een no-go ook al zou dit maar 2 dagen per jaar nodig zijn.
Ik had voor mijn afweging al geaccepteerd dat het systeem wellicht iets minder efficient zou kunnen zijn ten koste van de 'luxe' om niet bij te hoeven verwarmen met kacheltjes, het is dus een meevaller dat dit in de realiteit niet zo blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:50:
[...]

Ik kan daar ook wel wat over vertellen. Hier hebben we in onze jaren 70 woning de CV er uitgehaald. Beneden hebben we twee wandunits hangen. Eentje in de woonkamer en eentje in de eetkamer. Keuken, toilet en hal hebben geen verwarming. Een verdieping hoger hebben we in de twee slaapkamers vloermodel binnenunits hangen. In de badkamer hebben we alleen een elektrische handdoekradiator die we eigenlijk nooit gebruiken. Weer een verdieping hoger twee slaapkamers met ieder een vloermodel binnenunit en een wasruimte met een wandmodel binnenunit.
Warm water doen we sinds een aantal maanden via een (ventilatie)WPB. Verder hebben we tonzon vloerisolatie, knauf supafil gevelisolatie en tonzon dakisolatie. Energie opwek doen we met 14 zonnepanelen op de veranda en de schuur.

Huis heeft energielabel A+++ gekregen. Dat zat hem met name in het feit dat de airco als hoofdverwarming wordt aangemerkt. Een airco of wat voor verwarming dat ook wordt als hoofdverwarming gezien als je er alle leefruimtes het hele jaar door mee kunt verwarmen. Toilet, hal, overloop, wasruimte, badkamer etc... tellen niet mee.
Dank, helder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:14:
[...]

Isolatie en ventilatie staan er los van. Ja, de buffer wordt minder bruikbaar als je huis snel warmte verliest. Maar het ging erom of je met L/L t.o.v. L/W eerder een maatje groter zou moeten nemen omdat je buffer kleiner is. Dat is volgens mij nog steeds niet zo. Misschien vergis je je in de thermische verschillen tussen lucht- en vloerverwarming. De thermische buffers zijn ongeveer gelijk, maar met L/W moet je eerst een halve dag stoken voordat het comfortabel wordt, en dan blijft het ook lang comfortabel. Met L/L kan dat ook, maar dan bij een hogere aanvoertemperatuur. Dat vinden sommigen niet comfortabel en als ze de airco uitzetten denken ze dat er geen/minder buffer is omdat de temperatuur daalt. Niets is minder waar: na een paar uur als de lucht afgekoeld is, is de thermische buffer (beton) even warm.

Ik denk dat velen met L/L gewoon wat minder hard stoken dan een vergelijkbaar huis met L/W, omdat met L/L de lucht snel op temperatuur is. Dan warmt de massa dus minder op en vindt men het snel koud na het uitzetten van de unit.
Ik vraag het me af of dat zo werkt. Bij mijn zusje staat er bijvoorbeeld een 500 liter vat. Samen met de vloerverwarming is dat genoeg om het huis langere tijd warm te houden als het vermogen van de LWP terug loopt. Volgens mij wordt dat buffervat zelfs aangesproken bij een defrost. En ja, beton zal best wat warmte vast kunnen houden maar op het moment dat er meer warmte uit gaat dan dat jouw airco er in kan stoppen wordt het vrij snel koud. Voorbeeld: ons (tweede) huis in Zweden kunnen we zo'n 70% van het jaar vrij aardig met airco verwarmen maar zodra het daar echt koud wordt en de wind op de buitenunit staat dan springt binnen 20 minuten de olie cv ketel aan die 2 graden lager staat. En dan heb ik het over een betonnen huis dat vrij goed is geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik heb een 5MXM90 multisplit unit met 4 binnendelen:
  • Stylish 5,0 woonkamer
  • Stylish 3,5 slaapkamer
  • Perfera 3,5 slaapkamer
  • Perfera 2,0 slaapkamer
Deze zijn op dit moment 24/7 aan het verwarmen op stand quiet of stand 1.
Demand control op 70%.

Sinds kort merk ik dat bij de perfera 3,5, in de slaapkamer, er af en toe een laag continue toon uit komt. Het klinkt een beetje als huuuuuuuuuuuuuuuuuu.

Het gekke is, het maak niet uit of het binnendeel aan of uit is, maar als ik het buitendeel uitzet, door de andere binnendelen te verlagen/uit te schakelen is het geluid direct weg.

Het systeem hangt er nu een jaar of 2 en dit was niet eerder, het geluid is er ook niet elke nacht, maar komt wel steeds vaker voor. Net hard genoeg om je wakker te houden.

Het zal mogelijk iets te maken hebben met het koelmiddel wat er toch doorheen stroomt ook als de unit uit is?

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Zal proberen of ik het een keer kan filmen, maar misschien is het daar net te zacht voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 26-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Navi Dat klinkt wel als typische airco geluiden en dat is inderdaad koelmiddel wat je hoort. Bij een bepaalde druk kan dat soms gaan fluiten. En inderdaad ook als de binnenunit uit staat kan daar bij een multisplit koelmiddel doorheen lopen. Dat heet bleeding. Je zou eens kunnen proberen om demand control hoger of uit te zetten of bij de binnenunits fan op auto. Je hebt kans dat het dan net even op een ander compressortoerental werk en dus een andere druk waardoor je dat gefluit niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:08:
[...]
en de wind op de buitenunit staat dan springt binnen 20 minuten de olie cv ketel aan die 2 graden lager staat.
Ik had daar al wat over gelezen op met name forums en blogs in de VS, de efficiëntie zou met 30% terug kunnen lopen bij volle wind op de unit. Het is de reden dat ik gekozen heb om de unit niet aan de noordzijde te plaatsen. Er staat hier 30% van het jaar een harde (NL zou er code rood voor afgeven) koude Mistral op de noordgevel.
Gisteren hadden we hier een zeldzame snoeiharde zuidwesten wind en stond de buitenunit in de wind. Ik zag dan ook dat de buitenunit 15-20% efficiëntie verloor zonder dat de buitentemperatuur daalde. Plaatsing uit de wind is dus zeker een niet te onderschatten factor voor een efficient systeem. Ik heb er hier in het topic niet veel over gelezen. Het staat overigens wel heel duidelijk in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:08:
[...]

Ik vraag het me af of dat zo werkt. Bij mijn zusje staat er bijvoorbeeld een 500 liter vat. Samen met de vloerverwarming is dat genoeg om het huis langere tijd warm te houden als het vermogen van de LWP terug loopt. Volgens mij wordt dat buffervat zelfs aangesproken bij een defrost. En ja, beton zal best wat warmte vast kunnen houden maar op het moment dat er meer warmte uit gaat dan dat jouw airco er in kan stoppen wordt het vrij snel koud. Voorbeeld: ons (tweede) huis in Zweden kunnen we zo'n 70% van het jaar vrij aardig met airco verwarmen maar zodra het daar echt koud wordt en de wind op de buitenunit staat dan springt binnen 20 minuten de olie cv ketel aan die 2 graden lager staat. En dan heb ik het over een betonnen huis dat vrij goed is geïsoleerd.
Water is inderdaad een betere buffer dan beton; omdat de warmtecapaciteit bijna 5 keer zo hoog is, en omdat je het kunt verplaatsen. Maar 500 kg (liter) is niet veel. In een doorsnee rijtjeshuis zit +/- 60.000 kg betonnen vloer. Dan heb ik het nog niet eens over de muren.

Het is eigenlijk heel simpel; de buffer is nagenoeg gelijk maar lucht draagt minder goed warmte over dan water. Met L/L kun je net zo goed bufferen, maar je moet wel de thermostaat hoger zetten zodat de unit zijn warmte kwijt kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Thieu79 Dat heeft wel invloed maar hangt denk ik ook wel een beetje van het klimaat af. In NL merken we er niet zo veel van als er wind op de buitenunits staat. Het wordt pas vervelend met hoge luchtvochtigheid omdat je dan constant defrosts hebt.
In Zweden zitten we in Umeå. Daar is het nu rond het vriespunt maar door de hele koude wind van zee gaat de COP veel verder achteruit. Als er dan ook nog van die hele fijne sneeuw bij zit dan zit binnen no time de hele buitenunit vol en staat dat ding constant te defrosten. Het klimaat is daar natuurlijk ook wel wat anders. Het is ook niet voor niets dat we daar zowel een olie als een pellet CV ketel hebben plus een open haard en elektrische kacheltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:23:
[...]

Ik had daar al wat over gelezen op met name forums en blogs in de VS, de efficiëntie zou met 30% terug kunnen lopen bij volle wind op de unit. Het is de reden dat ik gekozen heb om de unit niet aan de noordzijde te plaatsen. Er staat hier 30% van het jaar een harde (NL zou er code rood voor afgeven) koude Mistral op de noordgevel.
Gisteren hadden we hier een zeldzame snoeiharde zuidwesten wind en stond de buitenunit in de wind. Ik zag dan ook dat de buitenunit 15-20% efficiëntie verloor zonder dat de buitentemperatuur daalde. Plaatsing uit de wind is dus zeker een niet te onderschatten factor voor een efficient systeem. Ik heb er hier in het topic niet veel over gelezen. Het staat overigens wel heel duidelijk in de installatiehandleiding.
Mijn installateur had het hier wel over in zijn advies. Ik twijfelde tussen plaatsing op rubberen bigfoots op de oprit of hoger aan de gevel op beugels. Hij gaf twee redenenen aan om voor rubberen bigfoots op de oprit te gaan; enerzijds om resonantie tegen te gaan en anderzijds om de unit meer uit de wind (en zon) te houden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:37:
@Thieu79 Dat heeft wel invloed maar hangt denk ik ook wel een beetje van het klimaat af. In NL merken we er niet zo veel van als er wind op de buitenunits staat. Het wordt pas vervelend met hoge luchtvochtigheid omdat je dan constant defrosts hebt.
In Zweden zitten we in Umeå. Daar is het nu rond het vriespunt maar door de hele koude wind van zee gaat de COP veel verder achteruit. Als er dan ook nog van die hele fijne sneeuw bij zit dan zit binnen no time de hele buitenunit vol en staat dat ding constant te defrosten. Het klimaat is daar natuurlijk ook wel wat anders. Het is ook niet voor niets dat we daar zowel een olie als een pellet CV ketel hebben plus een open haard en elektrische kacheltjes.
Van wat ik heb gelezen heeft het ook veel te maken met de windsnelheid. De coils koelen dan harder af en de ventilator krijgt meer weerstand om de lucht te kunnen verplaatsen. In een beschutte woonwijk zal het minder impact hebben, maar hier zou de unit volle koker in een extreem harde noorder wind staan. Gisteren was het ook een harde zuider wind en ik zag het dus ook duidelijk terug. De buitentemperatuur steeg zelfs door die zuiderwind en toch zag ik dat de buitenunit harder moest gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
MiBe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:41:
[...]

Mijn installateur had het hier wel over in zijn advies. Ik twijfelde tussen plaatsing op rubberen bigfoots op de oprit of hoger aan de gevel op beugels. Hij gaf twee redenenen aan om voor rubberen bigfoots op de oprit te gaan; enerzijds om resonantie tegen te gaan en anderzijds om de unit meer uit de wind (en zon) te houden.
Hier staat hij ook op rubberen bigfoots die op een betonnen plaat staan. Zelfs dan kan ik hem binnen in bepaalde hoeken heel zachtjes horen op wat hogere vermogens, met name als de unit een beetje moduleert. Dat lage geluid presteert het dus om door 55cm dikke vuurstenen muren met binnenisolatie door te dringen en daar in bepaalde hoeken resonanties te veroorzaken. Die staande golven zorgen ervoor dat je in het grootste deel van het huis niets hoort maar op bepaalde plekken een versterking plaats vindt. Ik kan me goed voorstellen dat dit in woonwijken problemen met de buren kan gaan geven. Met name als die precies in de sweetspot van dat lage geluid zitten. Je zou dan zelf niets hoeven te horen, terwijl je buren met een brom zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
De Daikin app werkt helaas sinds 2 weken wel erg traag of niet. Vaag.

Kreeg de airco vanochtend niet meer uit met de app. Moest met de afstandsbediening.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:06:
[...]

Hier staat hij ook op rubberen bigfoots die op een betonnen plaat staan. Zelfs dan kan ik hem binnen in bepaalde hoeken heel zachtjes horen op wat hogere vermogens, met name als de unit een beetje moduleert. Dat lage geluid presteert het dus om door 55cm dikke vuurstenen muren met binnenisolatie door te dringen en daar in bepaalde hoeken resonanties te veroorzaken. Die staande golven zorgen ervoor dat je in het grootste deel van het huis niets hoort maar op bepaalde plekken een versterking plaats vindt. Ik kan me goed voorstellen dat dit in woonwijken problemen met de buren kan gaan geven. Met name als die precies in de sweetspot van dat lage geluid zitten. Je zou dan zelf niets hoeven te horen, terwijl je buren met een brom zitten.
Ik heb exact hetzelfde al was het in de zomer minder. Als die op minimaal draait of voluit hoor ik niets maar ronde 40Hz hoor ik het in de hoeken. Het apparaat ook boven het trapgat dus dat helpt ook niet echt. Het gekke is als je een meter verder loopt je niks hoort. Mijn buurman hoort echt alles maar hierover nog geen klachten gehad. Dus doortrillen valt gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Willempie27 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde al was het in de zomer minder. Als die op minimaal draait of voluit hoor ik niets maar ronde 40Hz hoor ik het in de hoeken. Het apparaat ook boven het trapgat dus dat helpt ook niet echt. Het gekke is als je een meter verder loopt je niks hoort. Mijn buurman hoort echt alles maar hierover nog geen klachten gehad. Dus doortrillen valt gelukkig mee.
Het staat ook los van doortrillen (contact). Het zijn staande golven. Je kun ze op de plekken waar je ze hoort in huis ook elimineren door corner 'bass' traps toe te passen. Maar dan zou je dus in de hoeken massa moeten aanbrengen zoals steenwol die de frequenties absorberen. Dat gaat wat ver :) In geluidstudios wordt dat wel gedaan om een zo zuiver mogelijke weergave op de luisterpositie te creëren.
Toch zou er eigenlijk bij plaatsing door installateurs wel een akoestische berekening gemaakt kunnen worden om een plaatsing te garanderen die het minste last geeft van staande golven, daarmee ook rekening houdend met aangrenzende panden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Willempie27 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:59:
[...]

Heb hetzelfde hier! Ook 40hz. Houten dak dan, en hoor het op bepaalde plekken thuis. mmoet zeggen dat een hoop rubberen matten onder de unit die op bigfoots staat het volume wel een stuk lager heeft gekregen. Ik heb er zo geen last meer van. Al zou een functie om bepaalde toerentallen op de buitenunit te vermijden wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Señor Sjon schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:52:
[...]

Die eurovent zite heb ik al een paar keer geprobeerd wat van te maken, maar er is geen doorkomen aan. Ik krijg er nooit de gewenste stukken uit. :X
@ThinkPad met de site van MHI ver genoeg gekomen. Je kan helemaal verzuipen in de specs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAdWNNHRTrxa71JDnf_Z6Le446Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gwm796QkkubCNFNeZLa7qCpJ.png?f=fotoalbum_large

en de binnenunits:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdxg1FOehq0HYxSssvAoafi_v00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MDNySx5En0z0SDp3LYRIM9dN.png?f=fotoalbum_large

Bovenste delen in lichtgrijs, die zijn alleen van toepassing als single, niet als multisplit.

Paar opvallende zaken.
Medium stand ZSX2.5 gaat veel harder dan de maximale stand van de ZS2.5. Is dan ook veel stiller.

Daikin tov MHI: buiten stiller, binnen luider.

Ik zou denk ik o.b.v. Excel neigen naar 2x SCM60 + ZSX. Hogere units hebben een 20A zekering in principe nodig en met 3x25A is dat wel een dingetje. Ja, met 16A kom je er vaak ook wel, maar het zijn vaak inschakelspanningen. En één wordt gedeeld met een bestaande MEL25. De kans dat alles tegelijk staat te verwarmen is vrijwel nihil.

Maar hoe moet ik nou lezen dat de SCM71 minimaal 3.7 kW koellast / 670W verbruik geeft in de tabel bij 25+35+35?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rhjlZDC5nSG0X7z02VlSZ7fsw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioL8C8A3memXW0vMAF3fQdHB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:22:
[...]

@ThinkPad met de site van MHI ver genoeg gekomen. Je kan helemaal verzuipen in de specs

Maar hoe moet ik nou lezen dat de SCM71 minimaal 3.7 kW koellast / 670W verbruik geeft in de tabel bij 25+35+35?

[Afbeelding]
Dat je over de 3 binnenunits verdeeld lig minimaal 3.7 kw koelcapaciteit moet afgeven. Bijv A:1 B:1 C:1.7. Is de koelvraag bereikt zal de unit tijdelijk afschakelen (pendelen), Als de binnenunits een range hebben van bijv 1-5kw dan zal die A:1kw dus op zijn laagste ventilator stand die 1kw afgeven. Unit B: ook Unit C: zal iets harder blazen omdat hij iets meer moet afgeven. De heating capacity voor de 3 units is een optelling van het standard vermogen. Bij efficiënte omstandigheden kan dat wat meer zijn (de max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:39:
[...]

Dat je over de 3 binnenunits verdeeld lig minimaal 3.7 kw koelcapaciteit moet afgeven. Bijv A:1 B:1 C:1.7. Is de koelvraag bereikt zal de unit tijdelijk afschakelen (pendelen), Als de binnenunits een range hebben van bijv 1-5kw dan zal die A:1kw dus op zijn laagste ventilator stand die 1kw afgeven. Unit B: ook Unit C: zal iets harder blazen omdat hij iets meer moet afgeven. De heating capacity voor de 3 units is een optelling van het standard vermogen. Bij efficiënte omstandigheden kan dat wat meer zijn (de max).
Ja, die snap ik. Ik snap alleen niet waarom die sprong van 60 (>2,1) naar 71 (>3.7) zo hoog is. Zo gaat hij altijd pendelen als ik enkel de kantoor A/C zou gebruiken. Bij verwarmen heeft hij daar totaal geen last van (1.6) en kan hij wel veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:41:
[...]

Ja, die snap ik. Ik snap alleen niet waarom die sprong van 60 (>2,1) naar 71 (>3.7) zo hoog is. Zo gaat hij altijd pendelen als ik enkel de kantoor A/C zou gebruiken. Bij verwarmen heeft hij daar totaal geen last van (1.6) en kan hij wel veel lager.
Dat is idd wel een opmerkelijk groot verschil. Dan zou ik daar niet snel voor kiezen, tenzij je voor verwarmen die capaciteit wel nodig hebt. Als de unit tijdens het koelen teveel pendelt, kan hij ook slecht ontvochtigen wat een bedompte lucht geeft.
Je zou door het maximaal opgenomen vermogen verwachten dat het minimale vermogen maximaal 18% hoger zou liggen en niet een bijna verdubbeling. Je zou haast vermoeden dat dit een fout in de spec sheet is. Wellicht even contact opnemen met de fabrikant/leverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door Thieu79 op 26-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:41:
[...]

Weet je zeker dat je goed kijkt? Gaat het om multisplit of singlesplit?

Bij multisplit zie ik andere getallen in de combinatie-tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Multisplit, ZSX. Ik heb een screenshot gepost. Wellicht dat 1 vd andere MHI gebruikers hier een licht op kan schijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiBe
Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:45:
[...]
Als de unit tijdens het koelen teveel pendelt, kan hij ook slecht ontvochtigen wat een bedompte lucht geeft.
Pendelen tijdens koelen vind ik persoonlijk echt totaal geen probleem (hier ook totaal geen last van bedompte lucht). Tijdens het koelen merk ik het eigenlijk niet eens (tenzij je hem op jezelf gericht hebt, dan voel je het natuurlijk, maar dat is überhaupt niet comfortabel), de unit blaast gewoon rustig door en merk eigenlijk niet wanneer hij aan- en uitslaat. Ook is het verbruik bij koelen dusdanig laag dat ook de energierekenign er amper last van heeft. Draai hier zonder problemen met één 2.5kW slaapkamerunit op een 8kW buitenunit in de nacht.

Bij pendelen bij verwarmen daarentegen gaan de lamellen continu open en dicht, dat is bloedirritant. Ook is het totaalverbruik bij verwarmen dusdanig veel hoger dat je dat eerder op je energierekening terug gaat zien (al wordt het meerverbruik van pendelen doorgaans veel dramatischer voorgesteld dan het daadwerkelijk is).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:48:
Multisplit, ZSX. Ik heb een screenshot gepost. Wellicht dat 1 vd andere MHI gebruikers hier een licht op kan schijnen.
Die 3,7kW voor de SCM71 is bij gebruik van 3 units. Het minimale vermogen bij gebruik van 1 binnenunit zal anders zijn. Daarom vroeg ik of je goed had gekeken.
Minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen verschilt bij verschillende combinaties en aantallen binnen-units in gebruik.

Het scheelt soms ook of je zs of zsx gebruikt, en inderdaad ook koelen of verwarmen.

Uit mijn hoofd zeg ik dat het minimale vermogen voor koelen bijna altijd hoger ligt dan voor verwarmen, waardoor een installatie die goed gekozen is voor verwarmen, voor koelen eerder zal pendelen. Bij ons (scm60) pendelt de installatie bij koelen geregeld, maar het verbruik is daarbij altijd lager dan wanneer de installatie op minimaal vermogen had doorgeprutteld. Ik merk er zelf niets, ik zie het wel terug in de registratie van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
MiBe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:28:
[...]

Pendelen tijdens koelen vind ik persoonlijk echt totaal geen probleem (hier ook totaal geen last van bedompte lucht).
Het is iets wat ik veel tegenkwam op Amerikaanse forums. Met name als er een wat langere tijd tussen de runs zou zitten; het zou dan wel koeler worden maar er zou door het stilvallen van de luchtstroom te weinig vocht uit de ruimte gehaald kunnen worden in de verhouding tot de koelere temperatuur.
Ik heb zelf niet veel pendelgedrag meegemaakt nog omdat er hier ook altijd een behoorlijke koelvraag is vanwege de hoge temperaturen in de zomer. Gevalletje theorie dat in de werkelijkheid dus blijkbaar geen probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:21:
[...]

Het is iets wat ik veel tegenkwam op Amerikaanse forums. Met name als er een wat langere tijd tussen de runs zou zitten; het zou dan wel koeler worden maar er zou door het stilvallen van de luchtstroom te weinig vocht uit de ruimte gehaald kunnen worden in de verhouding tot de koelere temperatuur.
Ik heb zelf niet veel pendelgedrag meegemaakt nog omdat er hier ook altijd een behoorlijke koelvraag is vanwege de hoge temperaturen in de zomer. Gevalletje theorie dat in de werkelijkheid dus blijkbaar geen probleem hoeft te zijn.
Dat zal dan te maken hebben met dat typisch Amerikaanse airco's helemaal niet kunnen moduleren of hoogstens op halve kracht. Dat is wel een stuk meer vermogen dan een goede inverter die op minimaal vermogen aan/uit pendelt.

Daarnaast: wat is eigenlijk de logica van wind en lagere efficiëntie? Ik had eigenlijk het ongekeerde verwacht aangezien je meer verse (warme) lucht aanvoert. Als de wind vol tegen de richting in blaast is het wellicht wel onhandig maar alle wind? Hij hangt hier op 6m hoogte aan de gevel op de hoek dus hij vangt redelijk wat wind, maar een groot verschil in verbruik is me nog niet opgevallen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:18
@Señor Sjon

Ik begrijp dat je deze vergelijking aan het maken bent, heb ik ook meer dan eens gedaan, maar besef wel: Het is een papieren exercitie en de praktijk blijkt anders te zijn.

Een Daikin Duo die niet lager zou kunnen dan 350W heb ik op 160W opgenomen vermogen zien draaien.
Een MHI Duo blijkt in praktijk ook lager terug te gaan dan de laagste specificatie uit de combinatietabel.
Een MHI Quattro blijkt in praktijk véél lager terug te gaan dan de laagste specificaties uit de combinatietabel.

o.a. @Chatslet heeft een SCM80 waarbij in praktijk zowel bij koelen als verwarmen de unit terugmoduleert tot 250W opgenomen vermogen. Volgens de combinatietabel zou deze uit mn hoofd niet lager gaan dan 650W. Scheelt bijna een factor 3!

Verder m.b.t afzekering: een moderne airco heeft geen inschakelpiek. Hoe lang blijft dat fabeltje nog bestaan?

[ Voor 25% gewijzigd door M_AW op 26-11-2024 20:13 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Sjamo Dus als ik het goed begrijp gaat die tabel niet om aangesloten units, maar in gebruik zijnde units?
Handig dat ze dat erbij zetten. :X
M_AW schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:43:
@Señor Sjon

Ik begrijp dat je deze vergelijking aan het maken bent, heb ik ook meer dan eens gedaan, maar besef wel: Het is een papieren exercitie en de praktijk blijkt anders te zijn.

Een Daikin Duo die niet lager zou kunnen dan 350W heb ik op 160W opgenomen vermogen zien draaien.
Een MHI Duo blijkt in praktijk ook lager terug te gaan dan de laagste specificatie uit de combinatietabel.
Een MHI Quattro blijkt in praktijk véél lager terug te gaan dan de laagste specificaties uit de combinatietabel.

o.a. @Chatslet heeft een SCM80 waarbij in praktijk zowel bij koelen als verwarmen de unit terugmoduleert tot 250W opgenomen vermogen. Volgens de combinatietabel zou deze uit mn hoofd niet lager gaan dan 650W. Scheelt bijna een factor 3!
Het gaat om best wat geld met in totaal 6 units, wil er geen spijt van krijgen. :)
Verder m.b.t afzekering: een moderne airco heeft geen inschakelpiek. Hoe lang blijft dat fabeltje nog bestaan?
Zolang bv Daikin 20A trage karakteristiek wil op de groep? ;) Matcht ook totaal niet met het maximale verbruik ervan overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 26-11-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
Termy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:28:
[...]

Daarnaast: wat is eigenlijk de logica van wind en lagere efficiëntie? Ik had eigenlijk het ongekeerde verwacht aangezien je meer verse (warme) lucht aanvoert. Als de wind vol tegen de richting in blaast is het wellicht wel onhandig maar alle wind? Hij hangt hier op 6m hoogte aan de gevel op de hoek dus hij vangt redelijk wat wind, maar een groot verschil in verbruik is me nog niet opgevallen.
Wat precies de logica erachter is weet ik niet. In de handleiding staat vrij nadrukkelijk om te vermijden de unit in de volle wind te zetten.
Hoe jij het stelt klinkt inderdaad ook logisch, meer verplaatste lucht dus eerder efficiënter (als het ware een zetje in de rug) Toch zag ik gisteren duidelijk dat de unit harder moest gaan werken met een hogere buitentemperatuur toen de zuiderwind (zeer fors) inzette. Dit is wat ik erover terugvindt.
https://www.researchgate....lit_air_conditioning_unit
In dat onderzoek wordt gesproken over snelheden van 23km/u. De mistral waait hier in open veld (waar de airco’s zouden staan aan de noordzijde) regelmatig met 70-100km/u met stoten van ver over de 100 km/u. En dat 30% van het jaar. Er liggen hier niet voor niets stenen op de in cement gelegde dakpannen. Los van de efficiëntie lijkt het me in die omstandigheden ook voor de draaiende delen niet bevordelijk. Ik kan me voorstellen dat dit in de Nederlandse kustgebieden meer van belang is dan landinwaarts.

EDIT: Ik heb er nog eens wat meer over nagedacht en het is volgens mij eigenlijk heel logisch. De units hangen vaak tegen een gevel of staan op de grond iets van een muur af. De lucht wordt altijd aan de achterkant aangezogen en aan de voorkant uitgeblazen.
Als er dus een tegenwind op de uitblaaskant staat zal de ventilator meer moeite krijgen om de lucht van zich af te blazen (en dus slechtere luchtverplaatsing over de coil). In ons geval bij dominante harde noordenwind dus niet verstandig om hem frontaal op de wind aan de gevel of tegen de gevel te zetten. Gisteren stond de wind dus vanuit het zuiden tegen de unit in te blazen en zag ik de performance inkakken. Het zetje in de rug gaat niet op omdat de wind niet snel achter de unit langs zal gaan in de tussenruimte muur/ achterkant unit hoe de wind ook staat. Dat zou alleen werken als je de unit helemaal vrij plaatst zodat de wind er vol tegen de achterkant in kan blazen.
In principe zal er afhankelijk van de windrichting altijd een moment zijn dat de unit tegenwind krijgt. Echter als de wind dus voornamelijk vanuit het zuiden komt in het gebied waar je woont ,is het niet verstandig voor de efficiëntie om die unit op het zuiden te plaatsen. Kanttekening is natuurlijk wel hoe vaak je last hebt van wind en wat dan de snelheid van die wind is. In een woonwijk met meer breking van de wind door bebouwing zal het een stuk minder relevant zijn dan bijvoorbeeld een vrijstaand woning in het buitengebied.
Je zou kunnen denken 'dan maar wat minder efficiëntie', echter de meerderheid op dit forum wenst een zo efficiënt mogelijk systeem. Ook in gevallen waar mensen krap dimensioneren kan het net het verschil maken op een koude dag met tegenwind op de unit, of de unit je ruimte warm kan houden of dat die dat net niet kan

PS Conall komt aan het einde van de middag aan in NL. Mensen met hun airco’s gericht op west/noord-west zouden eens kunnen kijken of hun verbruik meer toeneemt dan verwacht als de storm inzet. Stoten van 80-100km/u. .

[ Voor 35% gewijzigd door Thieu79 op 27-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:41:
@Sjamo Dus als ik het goed begrijp gaat die tabel niet om aangesloten units, maar in gebruik zijnde units?
Handig dat ze dat erbij zetten. :X

[...]

Het gaat om best wat geld met in totaal 6 units, wil er geen spijt van krijgen. :)

[...]

Zolang bv Daikin 20A trage karakteristiek wil op de groep? ;) Matcht ook totaal niet met het maximale verbruik ervan overigens.
Ik was ook verrast toen ik het voor het eerst merkte. Als je kijkt in de lijst, dan zie je ook dat het minimale vermogen en minimaal opgenomen vermogen verschilt per aantal units in gebruik. Dat is een reden voor ons om tegenwoordig bijna altijd met 2 units tegelijk te koelen en verwarmen. Het gaat hier niet 100% op. Wanneer we hier van 1 naar 2 units in gebruik gaan, zakt het verbruik vaak een 20 tot 30W. Wanneer ik een 3e unit bijschakel zakt het soms nog verder maar dat is een uitzondering. Wat dat betreft gaat de vermeldde informatie van de combinatie-tabel hier dus niet altijd op.

Pendelen geeft hier eigenlijk altijd een lager verbruik dan draaien op het minimaal opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:14:
[...]

Dat valt wel mee hoor, reden van langer bezig zijn met opwarmen bij L/W is beperkter afgifte.
Gezien het meer stralingswarmte is bij L/W voelt 20c al snel aan als 21-22c, bij L/L het tegenovergestelde.

Die buffer is er zo goed als niet bij L/L, beton warmt nauwelijks op, als het eenmaal op temperatuur is dan blijft het wel uiteraard, na 5 jaar ervaring weet ik daar voldoende van in praktijk.

En de meeste mensen verwarmen alleen kort de woonkamer met L/L en noemen dat "het hele huis" dat verklaart lager verbruik.
Een simpel gordijntje(luchtdicht) houdt de warmte al goed tegen bij L/L.

Dat terwijl bij L/W de warmte al door een cellenbeton muur voel stralen.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
@Señor Sjon

Heb je misschien een linkje naar de post waar je deze informatie over het verbruik van de multisplit van @Chatslet vandaan haalt? Ik herken wat je zegt niet zo in het gedrag van onze eigen airco en ben benieuwd wat er over te lezen is.

Een verbruik van 250W voor koelen en verwarmen waar dat volgens de combinatietabel 650W moet zijn is best een fors verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Señor Sjon

Dat klopt helemaal maar ik vraag me af dat is hoe je de combinatietabel moet lezen. Het zou me niet verbazen dat ze met die 650 watt het minimaal afgegeven vermogen bedoelen.

Wat betreft afzekeren, nee er is geen inschakelpiek maar ik zou die zeker bij de grotere buitenunits niet te krap nemen en in alle gevallen voor C karakteristiek gaan. De arbeidsfactor of Cos Phi van een airco is niet echt optimaal en op vol vermogen kunnen ze behoorlijk wat stroom trekken. Als die SCM80 zich hier even druk maakt dan moet je niet vreemd kijken als er ineens 20 ampere wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Señor Sjon Ik zou me niet zo druk maken om je hoofdaansluiting. Het is echt niet zo dat al je aangesloten apparatuur binnen dat vermogen moet vallen anders ben je met een flinke inductieplaat, over en close in boiler al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Sjamo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:43:
[...]

Heb je misschien een linkje naar de post waar je deze informatie over het verbruik van de multisplit van @Chatslet vandaan haalt? Ik herken wat je zegt niet zo in het gedrag van onze eigen airco en ben benieuwd wat er over te lezen is.

Een verbruik van 250W voor koelen en verwarmen waar dat volgens de combinatietabel 650W moet zijn is best een fors verschil.
SCM80 die alleen mijn kantoortje thuis aan het verwarmen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt8OkTotpGf7-tdZpcCLEQoiguw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4GDsir2ZBaqJsYYXGThWSlM.png?f=fotoalbum_large

En met een half graadje hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwIDKMjuFdM-TmpYKgNeb2jEAhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7g4xfC5O6tm9bt3ghEta14gL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Chatslet op 27-11-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:14:
[...]

Dat klopt helemaal maar ik vraag me af dat is hoe je de combinatietabel moet lezen. Het zou me niet verbazen dat ze met die 650 watt het minimaal afgegeven vermogen bedoelen.

Wat betreft afzekeren, nee er is geen inschakelpiek maar ik zou die zeker bij de grotere buitenunits niet te krap nemen en in alle gevallen voor C karakteristiek gaan. De arbeidsfactor of Cos Phi van een airco is niet echt optimaal en op vol vermogen kunnen ze behoorlijk wat stroom trekken. Als die SCM80 zich hier even druk maakt dan moet je niet vreemd kijken als er ineens 20 ampere wordt getrokken.
Ik zie hier voor de scm80 volgens mij een minimaal opgenomen vermogen van 390W bij gebruik van 1 unit. Een verschil tussen jouw installatie en de onze (scm60) is dat die van ons (op papier) minder gaat verbruiken wanneer we meer units gebruiken, terwijl bij jouw installatie het verbruik daarbij (op papier) omhoog zou gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2eDQhKxV1UBmo01W8YKPqrAJyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo22zyIf6NvtumtuOv3MRtOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit :)

Die van ons blijft aardig in de buurt van de tabel ;)

Vanochtend 1 unit stabiel tussen 320 en 325, later een 2e unit bijgeschakeld, en nu stabiel op 295-300W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyljy0wg_vbKtkcvs8zgonBdQX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBSD7uuDbhfqkXtzGFMMrtkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Sjamo
De spec sheets kun je niet altijd op van aan. Vaak gaat het daar nog om het oude koudemiddel terwijl er met R32 iets verder terug gemoduleerd kan worden. Ook zijn er van de SCM80 twee versies. Wij hebben de V2. Hier in mijn kantoortje heb ik overigens geen wandmodel maar een SRF25ZS-W vloermodel dus wellicht dat dat ook verschil kan maken. Nu met 7 graden buitentemperatuur en een setpoint van 23 graden zit ik rond de 300 watt. Als de buitentemperatuur boven de 10 graden uitkomt is dat meestal rond de 250 watt.

Even een live screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_wJkMCOYB-3-buvboHBo1J_3nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R104n6py7Yp2Q6GjD1BXspjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SRC35ZSX-W heeft hier onlangs (+/- 10°C buiten) zelfs op 137W staan pruttelen, onvoorstelbaar laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
MHI spec sheets kun je ook rustig met een korrel zout nemen. Die SRC35ZSX-W zou volgens de specs sheet bijvoorbeeld een max running current van 9 ampere hebben. In werkelijkheid kun je er rustig 2 op een 16 ampere automaat zetten en zelfs als ze dan op vol vermogen draaien heb je nog gewoon ruimte voor tuinlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt toch niet. 200+ watt en je compressor staat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Het aantal watts komt via een Shelly in de lasdoos binnen en het compressortoerental komt uit de MHI-AC-CTRL module via MQTT binnen waar vanwege een dood accesspoint en daardoor matige wifi ontvangst wat vertraging in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-09 17:50
ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:43:
SRC35ZSX-W heeft hier onlangs (+/- 10°C buiten) zelfs op 137W staan pruttelen, onvoorstelbaar laag.
Hier idem. Buiten op dit moment 10 graden. Setpoint 20 en binnen ook 20 graden en staat ook lekker te pruttelen op een 134W. Single split MHI 35zsxAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBSMrq5ULOltwpC7oCagauQPv2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZiIIvpsRuUXXci5BhTkPLcLX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door De Pruttelaar op 27-11-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
HIer merk ik dat er pas bij ongeveer 300w opgenomen vermogen ook echt warmere lucht wordt uitgeblazen (dit komt ook ongeveer overeen met het minimum opgenomen vermogen in de specsheet). Echter zie ik de unit soms ook lagere vermogens afnemen met een hele lage ventilator snelheid van de buitenunit. Dus niet zozeer pendelen als in echt in en uitschakelen, maar een soort idle stand waarbij de ook lamellen naar beneden blijven staan en zowel binnen en buitenunits actief blijven met een stuk lager opgenomen vermogen dan het minimum opgenomen vermogen volgens de sheet.
Is dat herkenbaar bij anderen en is dit hoe het sowieso normaal gesproken werkt? Verklaart dit dan ook niet de lagere opgenomen vermogens dan minimaal volgens spec waarover gesproken wordt? Er wordt dan in feite geen warmte toegevoegd en dat lagere vermogen moet dan meer gezien worden als een soort spookverbruik om de units aan te houden; een soort tussenfase tussen echt uitschakelen (dus lamellen die horizontaal gaan staan en buitenunit die stopt) en warmte leveren indien de gewenste temperatuur bereikt is.

Zou het wellicht ook kunnen zijn dat nieuwere binnenunits de buitenunit anders aansturen, en dus zo'n tussenfase introduceren. Ik heb hier AY serie binnenunits en die zijn nog niet zo lang op de markt.
Van wat ik begrijp spreekt men hier over pendelen als de buitenunit ook echt afschakelt maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Thieu79 op 27-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Thieu79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:32:
HIer merk ik dat er pas bij ongeveer 300w opgenomen vermogen ook echt warmere lucht wordt uitgeblazen (dit komt ook ongeveer overeen met het minimum opgenomen vermogen in de specsheet). Echter zie ik de unit soms ook lagere vermogens afnemen met een hele lage ventilator snelheid van de buitenunit. Dus niet zozeer pendelen als in echt in en uitschakelen, maar een soort idle stand waarbij de ook lamellen naar beneden blijven staan en zowel binnen en buitenunits actief blijven met een stuk lager opgenomen vermogen dan het minimum opgenomen vermogen volgens de sheet.
Is dat herkenbaar bij anderen en is dit hoe het sowieso normaal gesproken werkt? Verklaart dit dan ook niet de lagere opgenomen vermogens dan minimaal volgens spec waarover gesproken wordt? Er wordt dan in feite geen warmte toegevoegd en dat lagere vermogen moet dan meer gezien worden als een soort spookverbruik om de units aan te houden; een soort tussenfase tussen echt uitschakelen (dus lamellen die horizontaal gaan staan en buitenunit die stopt) en warmte leveren indien de gewenste temperatuur bereikt is.
Je vrouw kan ook niet een beetje zwanger zijn. Trust me, I know :+

Je compressor draait, of draait niet. Ik merk ook dat als mijn SRF50ZSX op 12hz pruttelt er amper warmte uit komt. Maar dat komt omdat mijn lichaam op 38 graden staat. Er wordt wel degelijk warmte verplaatst naar binnen. De lamellen gaan trouwens pas naar beneden bij een indoor heat exchanger temperatuur van boven de 30 graden. Bij mij gaat die echter niet weer naar boven als de compressor draait maar de temperatuur weer onder de 30 graden komt.

Leuk, al die sensoren in HA in de gaten houden om het regelgedrag ('fuzzy control") van de MHI beter te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
TereZz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:52:
[...]

Je vrouw kan ook niet een beetje zwanger zijn. Trust me, I know :+
Daar weet ik alles van na een langdurig IVF traject zonder resultaat (no offence ;) )

Ik zie dus twee dingen. Een heel laag vermogen (ruim onder min spes) , een buitenunit die blijft draaien en lamellen die naar beneden blijven staan. En een enkele keer dus dat de lamellen horizontaal gaan staan en de buitenunit stopt (wat ik als pendelen beschouw, maar dus wellicht verkeerd interpreteer)
Ik kan de compressor speed niet monitoren dus wellicht blijft deze idd toch gewoon warmte toevoegen en is het dus toch mogelijk om ver onder de minimum opgenomen vermogens te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Thieu79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:01:
[...]

Daar weet ik alles van na een langdurig IVF traject zonder resultaat (no offence ;) )

Ik zie dus twee dingen. Een heel laag vermogen (ruim onder min spes) , een buitenunit die blijft draaien en lamellen die naar beneden blijven staan. En een enkele keer dus dat de lamellen horizontaal gaan staan en de buitenunit stopt (wat ik als pendelen beschouw, maar dus wellicht verkeerd interpreteer)
Ik kan de compressor speed niet monitoren dus wellicht blijft deze idd toch gewoon warmte toevoegen en is het dus toch mogelijk om ver onder de minimum opgenomen vermogens te leveren.
Bedoel je iets als dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3BvDS1r_j-sNufuVLPxxUyeCM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHOxOLuqEXhnTZhRimqSEdY4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Het is meer vermogen dan 20W. Ik zou haast zeggen te optelsom van het verbruik van de ventilatoren binnenunits plus ventilator buitenunit, maar wellicht dus ook nog de compressor die heel laag staat. Ipv van 300w tussen de 100 en 200. Ik voel dan ook niet echt duidelijke warmteafgifte meer (maar het voelt ook niet als 'koude' lucht), maar zoals Terezz aangeeft is dat wellicht perceptie.

Ik zal eens gaan neuzen in de specs van de Danfoss compressor die in deze unit zit. Wellicht kan die dus op minimaal vermogen onder de minimale specificatie van de ME specsheet duiken en klopt die ME specsheet dus niet helemaal. PS het blijkt een SIAM compressor te zijn die volgens de specs 900W tot 10KW vermogen heeft. Mitsubishi knijpt hem dus op hoog vermogen en laat hem conform hun min specs ook lager dan door SIAM minimum opgegeven vermogen draaien. Helaas kan ik de compressor frequentie niet terug zien dus het blijft giswerk.
Wat ik ook zie is dat de 2F42 en de 2F53 dezelfde compressor hebben. De 53 is dus gewoon een opgevoerde 42 en daarom niet vreemd dat onder de meest gangbare omstandigheden de COP ook hetzelfde is: 5 ipv 4 op de specsheet. De 53 is dus gewoon in staat wat meer vermogen te leveren door een software aanpassing (en wellicht wat kleine aangepaste componenten). Als het ware een gechiptunede auto.
Gezien het feit dat hij dus significant lager draait dan opgegeven minimum vermogen kan het eigenlijk alleen maar komen doordat de A) specsheet van Mitsubishi gewoon niet helemaal klopt en de unit lager kan of B ) de nieuwere serie binnenunits sturen die buitenunit iets anders aan. Gezien anderen hier ook duidelijk lagere opgenomen vermogens terugzien lijkt scenario A het meest aannemelijk. Eigenlijk hetzelfde als met de COP, die komt op papier ook niet overeen met wat ik in werkelijkheid meet. Specs moeten denk ik maar gezien worden als een model en modellen zijn nu eenmaal vaak geen accurate weerspiegeling van de werkelijkheid.

[ Voor 64% gewijzigd door Thieu79 op 27-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Thieu79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:18:
[...]

Het is meer vermogen dan 20W. Ik zou haast zeggen te optelsom van het verbruik van de ventilatoren binnenunits plus ventilator buitenunit, maar wellicht dus ook nog de compressor die heel laag staat. Ipv van 300w tussen de 100 en 200.
Ah ok. Dat heb ik hier nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:52:
MHI spec sheets kun je ook rustig met een korrel zout nemen. Die SRC35ZSX-W zou volgens de specs sheet bijvoorbeeld een max running current van 9 ampere hebben. In werkelijkheid kun je er rustig 2 op een 16 ampere automaat zetten en zelfs als ze dan op vol vermogen draaien heb je nog gewoon ruimte voor tuinlampjes.
Een klein korreltje zout misschien; ik haal richting de 9 A wel met de 25ZSX als de compressor maximaal draait. De inschakelpiek vanochtend was ~7.5 A. Twee machines op een 16 A automaat kan in de praktijk inderdaad wel, al zit je iets over het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 dan vraag ik me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt. Een 35ZS-W trekt hier maximaal 1500 watt en komt dus niet boven de 6,5 ampere. Ik denk eerder dat je meting niet helemaal klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Losse KWh meter samen met de slimme meter. Die laatste meet het totaalverbruik, maar als ik 's ochtends als eerste de airco aanzet, dan draaien alleen de router (10 W), P1-meter (5 W), een paar apparaten standby (max. 5 W) en een koelkast (max. 30 W). 1750 W - 50 W korting = 1700 W (7.4 A).

Misschien een verschil tussen ZS en ZSX?

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 27-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:28:
@Martin7182 dan vraag ik me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt. Een 35ZS-W trekt hier maximaal 1500 watt en komt dus niet boven de 6,5 ampere. Ik denk eerder dat je meting niet helemaal klopt.
Ik heb een SCM50 met één 3.5kW unit aan 7.5A zien trekken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb een SCM50 met één 3.5kW unit aan 7.5A zien trekken.
Afgevlakt door de registratie of echt momentopname?

Onze scm60 trekt met de start, verwarmen na een defrost of de "hi" functie met gemak 2600 a 2700W op 1 binnenunit van 3,5kW, niet heel lang maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Sjamo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:49:
[...]

Afgevlakt door de registratie of echt momentopname?

Onze scm60 trekt met de start, verwarmen na een defrost of de "hi" functie met gemak 2600 a 2700W op 1 binnenunit van 3,5kW, niet heel lang maar toch.
Dat was gemiddelde inderdaad over een wat langere tijd. Zeker geen momentopname, dus die piek zal inderdaad hoger hebben gelegen. Om maar aan te geven dat ze een stuk meer kunnen trekken dan 6.5A.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:44
De SCM50 heb ik hier vorige week nog 2500w zien trekken idd na een defrost :)
Vandaag met afwisselend 1-2 units aan heeft hij gemiddeld 500w getrokken om het 20 graden te krijgen.
Nu net loopt ie na een hele dag draaien pas op het minimum vermogen. Het is echt erg afhankelijk van je huis (en setpoint) hoe zuinig het loopt.

[ Voor 61% gewijzigd door Nachtapotheker op 27-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Laatst online: 24-03 23:19
barta123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:20:
[...]

En zoals eerder geschreven, COP = 1 verwarmen kost met de huidige prijzen 2.50 euro per 9kWh stroom of 1.25 euro per m3 gas. Waarom zou je dubbel zo duur verwarmen?

Los van het feit dat COP=1 verwarming niet eens conform het bouwbesluit is.

Heb je een CV ketel? Heb je zonnepanelen? Allemaal wel afwegingen bij of je een L/L WP zou realiseren.
N.a.v je comment even de bouwbesluit discussie alhier erop nagelezen. Niet om die discussie te reviven, maar lijkt me een prachtige grond om mijn woz te halveren :)
Overigens had mijn huis bij aankoop 1 gaskachel en 1 geiser.
Gerekend in euro's ben ik van 200 p.m. naar 60 gegaan, en een complete CV installatie heb ik maar overgeslagen.

COP1 verwarmen met zonnepanelen is iets goedkoper, plus het verwijderen van de gasaansluiting waardoor ik 1200 kwh per jaar gratis stook.

[ Voor 22% gewijzigd door Eric-Peric op 27-11-2024 23:48 ]

• Eric-Peric
Mbt aanschaf single split airco kom ik telkens uit op ongeveer break even.
Dan reken ik op aanschaf en installatie op 3500.
Als ie 10 jaar probleemloos meegaat kost me dat 350 per jaar.
Gederfde rente bunq a 3 procent 105 per jaar.
Servicekosten 120 per jaar. Ik ben geen techneut en heb geen risk appetite.
Kosten dan 575 per jaar.

Das 2130 kwh die ik zou moeten besparen per jaar om break even te draaien op een totaalverbruik van 4600 per jaar.
Exacte data van het verwarmingsgebruik heb ik echter niet.
Mis ik ergens wat met mijn berekeningen en aannames?

Een 2e hands monoblokje a 500 heb ik daarentegen binnen 2 jaar wel terug, maar daar moet ik me eens verder in verdiepen. Ik neem aan dat de fabrikanten hun gatafstanden niet hebben gestandaardiseerd bijvoorbeeld 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Eric-Peric op 28-11-2024 00:22 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:52
Eric-Peric schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:12:
Kosten dan 575 per jaar.

Das 2130 kwh die ik zou moeten besparen per jaar om break even te draaien op een totaalverbruik van 4600 per jaar.
Je gaat er vanuit dat gas/elektra dezelfde prijs blijft over 10 jaar.
Je CV ketel/elektrische cop1 kachel heeft geen onderhoud nodig?
De levensduur van een cop1 kachel zal ook geen 10 jaar zijn.... Dus vervanging moet je ook meenemen.

• Eric-Peric
Waah schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:26:
[...]

Je gaat er vanuit dat gas/elektra dezelfde prijs blijft over 10 jaar.
Je CV ketel/elektrische cop1 kachel heeft geen onderhoud nodig?
De levensduur van een cop1 kachel zal ook geen 10 jaar zijn.... Dus vervanging moet je ook meenemen.
Vervanging van mijn 8 rib olieradiatortje a 60 euro. Hihi.
En ik hoop dat de oorlog snel eindigt, om meerdere redenen, en dan zal electra weer richting oude prijzen gaan denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Eric-Peric op 28-11-2024 00:53 ]

• Willempie27
Eric-Peric schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:31:
[...]

En ik hoop dat de oorlog snel eindigt, om meerdere redenen, en dan zal electra weer richting oude prijzen gaan denk ik.
Dat kan je wel vergeten want de belasting is van 5ct (voor de oorlog) > 15ct > 13ct gegaan. Daarom zijn er nu ook minder vaak negatieve prijzen. Het moet dan eerst-14ct worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Willempie27 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 01:57:
[...]

Dat kan je wel vergeten want de belasting is van 5ct (voor de oorlog) > 15ct > 13ct gegaan. Daarom zijn er nu ook minder vaak negatieve prijzen. Het moet dan eerst-14ct worden.
Vroeger had je ODE van 9 cent die nu in EB zit.

• svenk91
Kosten dan 575 per jaar.

Een 2e hands monoblokje a 500 heb ik daarentegen binnen 2 jaar wel terug, maar daar moet ik me eens verder in verdiepen. Ik neem aan dat de fabrikanten hun gatafstanden niet hebben gestandaardiseerd bijvoorbeeld 8)7
Is 3500 euro niet wat aan de hoge kant? Ik ben zelf in zee gegaan met een offerte voor 2500 euro voor een SRK35ZSX single split levering en installatie (ook incl. Nieuwe meurbeugels, leidingen, etc.). Mogelijk is dit wel iets lager omdat ik zelf zorg dat er al een stroomkabel naar de buitenunit ligt, daarentegen is het afkoppelen en afvoeren van mijn oude airco wel inbegrepen.

Dan gaat je terugverdientijd al naar 7 jaar ongeveer. Je bent ook minder kwetsbaar voor eventueel oplopende stroomprijzen, met een overheid die vooral moet bezuinigen zie ik gemiste accijnzen op brandstof en belasting op gas wel naar de stroomprijzen overgeheveld worden.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
nvm

[ Voor 112% gewijzigd door xHEMANx op 28-11-2024 09:05 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
[...]

Mijn vader heeft een standaard antwoord voor mensen die zo optimistisch zijn t.o.v. overheidsbeslissingen:

"Kun je rekenen? ..... Dan reken er maar niet op."

Prijzen verhogen hebben ze zo geregeld... verlagen is meestal wensdenken.

• Señor Sjon
Ik denk dat in die tabellen alleen verbruik staat met ingeschakelde compressor en dat de lagere waardes die hier langskomen enkel de fans van binnen/buitenunit zijn.

Morgenochtend de installateur voor ronde 2 op bezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:42:
Ik denk dat in die tabellen alleen verbruik staat met ingeschakelde compressor en dat de lagere waardes die hier langskomen enkel de fans van binnen/buitenunit zijn.

Morgenochtend de installateur voor ronde 2 op bezoek.
Nee hoor. Mijn srf25zs trekt op z’n minimum 180watt uit het net. Ik gok dat de fans zo’n 10w doen ofso.
De srf50zsx doet ongeveer 160 watt minimaal. Heeft er iemand al eens gemeten met een energiemeter wat ze precies doen? De units zelf rapporteren niet zo precies, dus ik trek mijn verbruik op de p1 meter er simpelweg af.

[ Voor 19% gewijzigd door TereZz op 28-11-2024 10:21 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
[...]

Dat is het toch al? Ik betaal nu 28ct/kWh. Maar heb nog salderen dus heb alleen terugleverkosten in de zomer.

Zo heb ik dit jaar praktisch 4000kWh gebruikt, heb maar 140 euro hoeven betalen voor de jaarafrekening (en mijn bedrag stond op 10 euro per maand)

Prima bevallen zo, die L/L verwarming :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• TereZz
oeps

[ Voor 98% gewijzigd door TereZz op 28-11-2024 10:48 ]

• Señor Sjon
TereZz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:51:
[...]

Nee hoor. Mijn srf25zs trekt op z’n minimum 180watt uit het net. Ik gok dat de fans zo’n 10w doen ofso.
De srf50zsx doet ongeveer 160 watt minimaal. Heeft er iemand al eens gemeten met een energiemeter wat ze precies doen? De units zelf rapporteren niet zo precies, dus ik trek mijn verbruik op de p1 meter er simpelweg af.
En wat staat er in de specs over het minimale gebruik? Er moet wel meer in de lucht gehouden worden dan alleen fans, Ook netwerk e.d. Mijn MEL doet permanent 8W als ie uitstaat, maar dat komt met name door de WIFI module dacht ik.

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:47
Kosten dan 575 per jaar.

3500,- is wel heel erg veel. Mijn zus heeft een maand geleden 2200,- betaald voor een MHI SRK50ZS-WF incl installatie en alle materiaal. En dat ding is voor menig woonkamer overkill.

Kwa besparing kun je rekenen op een factor 4 minder dan met COP1 verwarming, dus van 4600kWh naar 1150kWh. Een besparing van 3450kWh per jaar. Dat is met huidige tarieven bijna 1000,- minder energie kosten per jaar!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
Fritso schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:36:
[...]

3500,- is wel heel erg veel. Mijn zus heeft een maand geleden 2200,- betaald voor een MHI SRK50ZS-WF incl installatie en alle materiaal. En dat ding is voor menig woonkamer overkill.

Kwa besparing kun je rekenen op een factor 4 minder dan met COP1 verwarming, dus van 4600kWh naar 1150kWh. Een besparing van 3450kWh per jaar. Dat is met huidige tarieven bijna 1000,- minder energie kosten per jaar!
Eens, ik heb een perfera met dakdoorvoer etc. laten plaatsen voor 2400.

• Eric-Peric
Met prijzen van 2500 wordt het al een veel leuker sommetje, tx voor de antwoorden.
Nog een vraag. Om goed te koelen moet een airco hoog hangen. Als je m uitsluitend gebruikt voor verwarmen, is het dan beter om m laag te plaatsen?

[ Voor 47% gewijzigd door Eric-Peric op 28-11-2024 10:56 ]

• TereZz
Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:29:
[...]

En wat staat er in de specs over het minimale gebruik? Er moet wel meer in de lucht gehouden worden dan alleen fans, Ook netwerk e.d. Mijn MEL doet permanent 8W als ie uitstaat, maar dat komt met name door de WIFI module dacht ik.
SRF25ZS-W neemt volgens de specs bij verwarmen minimaal 200 watt op uit het net. De SRF50ZSX-W minimaal 190 watt.

Ik zie trouwens dat de srf50zsx eerder tussen de 150 en 160 watt minimaal zit.

• MiBe
TereZz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:55:
[...]

SRF25ZS-W neemt volgens de specs bij verwarmen minimaal 200 watt op uit het net. De SRF50ZSX-W minimaal 190 watt.

Ik zie trouwens dat de srf50zsx eerder tussen de 150 en 160 watt minimaal zit.
Heb zelf geen ZSX, maar ik meen in dit topic gelezen te hebben dat juist bij hogere temperaturen (ik geloof boven de 11 graden?) de compressor van die units minder ver terugmoduleert en dat het minimumvermogen dan dus juist hoger ligt. Dat ging over de 3,5kW (waar de 3,5kW ZS dat gedrag niet vertoonde), weet niet hoe het bij de 5kW units zit.

• Martin7182
MiBe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:02:
[...]

Heb zelf geen ZSX, maar ik meen in dit topic gelezen te hebben dat juist bij hogere temperaturen (ik geloof boven de 11 graden?) de compressor van die units minder ver terugmoduleert en dat het minimumvermogen dan dus juist hoger ligt. Dat ging over de 3,5kW (waar de 3,5kW ZS dat gedrag niet vertoonde), weet niet hoe het bij de 5kW units zit.
De 5 kW ZSX heeft dat ook:
Martin7182 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

• Señor Sjon
Eric-Peric schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:51:
Met prijzen van 2500 wordt het al een veel leuker sommetje, tx voor de antwoorden.
Nog een vraag. Om goed te koelen moet een airco hoog hangen. Als je m uitsluitend gebruikt voor verwarmen, is het dan beter om m laag te plaatsen?
Ik heb zelf een vloermodel Daikin van 5 kW uit 2014. De koelprestatie vind ik ruk t.o.v. de herrie die de fan maakt, maar verwarmen gaat als een malle. Bij verwarmen moet je een wandunit schuin naar beneden laten blazen om goed de warme lucht te vermengen met de koude.

• Thieu79
Ik heb deze ochtend nog eens naar het verbruik van mijn units gekeken.
Beide units aan. 13 graden buiten 19 binnen. Volgens specs is het minimum wat de binnen units elk moeten leveren 1kw en het maximum wat ze kunnen leveren ongeveer 6 kw. De buitenunit heb ik afgelopen jaar maximaal op 1600-1800 watt zien draaien (enkel bij opstarten en afgekoelde ruimte).
Je zou op basis van de minimum specificaties met twee units die aanblijven verwachten dat er continue minimaal 2kw moet worden afgegeven en dat ze uitslaan bij de gewenste temperatuur. Die 2kw zou dus ongeveer 300-400w (1/4 - 1/5 van maximaal vermogen) moeten verbruiken. Ze draaien nu al een paar uur stabiel zonder pendelen en de unit verbruikt in totaal 200w voor de 2 binnenunits.
Oftewel de binnenunits kunnen dus minder (0.5kw per unit) afgeven dan de minimale 1kw per unit volgens specs en de buitenunit past zich dus netjes aan zonder pendelgedrag.

Ik kan niet anders stellen dat ik erg tevreden ben over de M.E. units.
Het enige storende tot nu toe is de ontregelde binnenunit thermostaat na een eerste defrost. Een situatie waarin hij daarna gaat pendelen wat natuurlijk bizar is gezien de warmtevraag bij vriestemperaturen. Ik denk dan ook dat de externe thermostaat van de ClimaControl module die ontregeling gaat afvangen.'Helaas' blijft het de komende tijd vorstvrij hier, maar ik zal later nog terugkoppelen of dat euvel verholpen is door de externe thermostaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Thieu79 op 28-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:52
MiBe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:02:
[...]

Vermogen kan je op twee manieren interpreteren:

Opgenomen vermogen van de unit (dus hoeveel elektra in kW)
Afgegeven warmte van de unit (dus hoeveel warmte in kW)

Aangezien de zsx zuiniger is, kan het dus goed dat die minder vermogen opneemt (kW electra) en toch meer warmte afgeeft (kW warmte)

Het is wat onhandig dat zowel warmte als electra beide kW gebruiken als aanduiding :+

Of die verwarring nu van toepassing is durf ik niet te zeggen... Maar het komt zeker voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Waah schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:31:
[...]

Vermogen kan je op twee manieren interpreteren:

Opgenomen vermogen van de unit (dus hoeveel elektra in kW)
Afgegeven warmte van de unit (dus hoeveel warmte in kW)

Aangezien de zsx zuiniger is, kan het dus goed dat die minder vermogen opneemt (kW electra) en toch meer warmte afgeeft (kW warmte)

Het is wat onhandig dat zowel warmte als electra beide kW gebruiken als aanduiding :+

Of die verwarring nu van toepassing is durf ik niet te zeggen... Maar het komt zeker voor.
Ik haakte hier puur in op het minimaal opgenomen vermogen, waar het in de post van @TereZz over ging.

Pagina: 1 ... 121 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic