1000W afgegeven vermogen is ongeveer 200W opgenomen vermogen met een COP van 5. Dat lijkt dus prima te kloppen.Thieu79 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:59:
Ik heb deze ochtend nog eens naar het verbruik van mijn units gekeken.
Beide units aan. 13 graden buiten 19 binnen. Volgens specs is het minimum wat de binnen units elk moeten leveren 1kw en het maximum wat ze kunnen leveren ongeveer 6 kw. De buitenunit heb ik afgelopen jaar maximaal op 1600-1800 watt zien draaien (enkel bij opstarten en afgekoelde ruimte).
Je zou op basis van de minimum specificaties met twee units die aanblijven verwachten dat er continue minimaal 2kw moet worden afgegeven en dat ze uitslaan bij de gewenste temperatuur. Die 2kw zou dus ongeveer 300-400w (1/4 - 1/5 van maximaal vermogen) moeten verbruiken. Ze draaien nu al een paar uur stabiel zonder pendelen en de unit verbruikt in totaal 200w voor de 2 binnenunits.
Oftewel de binnenunits kunnen dus minder (0.5kw per unit) afgeven dan de minimale 1kw per unit volgens specs en de buitenunit past zich dus netjes aan zonder pendelgedrag.
Ik kan niet anders stellen dat ik erg tevreden ben over de M.E. units.
Het enige storende tot nu toe is de ontregelde binnenunit thermostaat na een eerste defrost. Een situatie waarin hij daarna gaat pendelen wat natuurlijk bizar is gezien de warmtevraag bij vriestemperaturen. Ik denk dan ook dat de externe thermostaat van de ClimaControl module die ontregeling gaat afvangen.'Helaas' blijft het de komende tijd vorstvrij hier, maar ik zal later nog terugkoppelen of dat euvel verholpen is door de externe thermostaat.
1000W is niet het stroomverbruik. Het is een warmtepomp, die verplaatst warmte, en dat kost een beetje stroom.