Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 149 Laatste
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thieu79 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:59:
Ik heb deze ochtend nog eens naar het verbruik van mijn units gekeken.
Beide units aan. 13 graden buiten 19 binnen. Volgens specs is het minimum wat de binnen units elk moeten leveren 1kw en het maximum wat ze kunnen leveren ongeveer 6 kw. De buitenunit heb ik afgelopen jaar maximaal op 1600-1800 watt zien draaien (enkel bij opstarten en afgekoelde ruimte).
Je zou op basis van de minimum specificaties met twee units die aanblijven verwachten dat er continue minimaal 2kw moet worden afgegeven en dat ze uitslaan bij de gewenste temperatuur. Die 2kw zou dus ongeveer 300-400w (1/4 - 1/5 van maximaal vermogen) moeten verbruiken. Ze draaien nu al een paar uur stabiel zonder pendelen en de unit verbruikt in totaal 200w voor de 2 binnenunits.
Oftewel de binnenunits kunnen dus minder (0.5kw per unit) afgeven dan de minimale 1kw per unit volgens specs en de buitenunit past zich dus netjes aan zonder pendelgedrag.

Ik kan niet anders stellen dat ik erg tevreden ben over de M.E. units.
Het enige storende tot nu toe is de ontregelde binnenunit thermostaat na een eerste defrost. Een situatie waarin hij daarna gaat pendelen wat natuurlijk bizar is gezien de warmtevraag bij vriestemperaturen. Ik denk dan ook dat de externe thermostaat van de ClimaControl module die ontregeling gaat afvangen.'Helaas' blijft het de komende tijd vorstvrij hier, maar ik zal later nog terugkoppelen of dat euvel verholpen is door de externe thermostaat.
1000W afgegeven vermogen is ongeveer 200W opgenomen vermogen met een COP van 5. Dat lijkt dus prima te kloppen.

1000W is niet het stroomverbruik. Het is een warmtepomp, die verplaatst warmte, en dat kost een beetje stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
de Peer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:55:
[...]

1000W afgegeven vermogen is ongeveer 200W opgenomen vermogen met een COP van 5. Dat lijkt dus prima te kloppen.

1000W is niet het stroomverbruik. Het is een warmtepomp, die verplaatst warmte, en dat kost een beetje stroom.
Dat klopt inderdaad. Echter staat op de specificatie dat elke afzonderlijke binnenunit minimaal 1kw warmte moet afgeven (en zou je verwachten dat de unit zou gaan pendelen als dat ook zo zou zijn), 1kw warmte / 200w opgenomen vermogen wordt nu dus toch blijkbaar over de twee units verdeeld, wat dus betekent dat die minimale afgifte per binnenunit in de specificaties sheet niet klopt. Anders zou het betekenen dat ze nu allebei wel 1kw af zouden afgeven en dat mijn COP dus 10 zou zijn. Dat kan nooit en die warmtevraag is er ook niet gezien de warmteverliesberekening onder deze omstandigheden en mijn vergelijk met historisch COP1.

Het lijkt erop dat die 1kw afgifte te generiek gesteld is in de sheet en vooral van toepassing is op een single split, bij een multi split dus verdeelbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Thieu79 op 28-11-2024 14:10 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thieu79 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:01:
[...]

Dat klopt inderdaad. Echter staat op de specificatie dat elke afzonderlijke binnenunit minimaal 1kw warmte moet afgeven (en zou je verwachten dat de unit zou gaan pendelen als dat ook zo zou zijn), 1kw warmte / 200w opgenomen vermogen wordt nu dus toch blijkbaar over de twee units verdeeld, wat dus betekent dat die minimale afgifte per binnenunit in de specificaties sheet niet klopt. Anders zou het betekenen dat ze nu allebei wel 1kw af zouden afgeven en dat mijn COP dus 10 zou zijn. Dat kan nooit en die warmtevraag is er ook niet gezien de warmteverliesberekening onder deze omstandigheden en mijn vergelijk met historisch COP1.
Je hebt gelijk, te snel gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Fritso schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:36:
[...]

3500,- is wel heel erg veel. Mijn zus heeft een maand geleden 2200,- betaald voor een MHI SRK50ZS-WF incl installatie en alle materiaal. En dat ding is voor menig woonkamer overkill.

Kwa besparing kun je rekenen op een factor 4 minder dan met COP1 verwarming, dus van 4600kWh naar 1150kWh. Een besparing van 3450kWh per jaar. Dat is met huidige tarieven bijna 1000,- minder energie kosten per jaar!
@eric-peric 3500 is erg veel voor een single split ja. Ik was 4000 kwijt voor een multi split. ;)

En inderdaad, factor 4 lager in verbruikskosten dan COP 1 elektrisch verwarmen. Zeker 2x zo goedkoop als met dinoscheten verbranden! (en dat is nu nog steeds te goedkoop ;) )

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb een SCM50 met één 3.5kW unit aan 7.5A zien trekken.
Een multisplit werkt totaal anders dan een single split en kan in de aanloop bijna zijn volledige vermogen in een veel kleinere binnenunit stoppen. Hier kan de SCM80 bijvoorbeeld 4000 watt trekken als ik in een kamer waar het 16 graden is de 2 kw binnenunit op 20 graden zet. Een SRK35 singlesplit kan ik hier op 30 graden zetten maar die komt simpelweg niet boven de 1500 watt. Toch zal die SCM50 in de praktijk ook gewoon vrij ver onder zijn aansluitwaarde van 15 ampere blijven.

• Chatslet
MiBe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:02:
[...]

Heb zelf geen ZSX, maar ik meen in dit topic gelezen te hebben dat juist bij hogere temperaturen (ik geloof boven de 11 graden?) de compressor van die units minder ver terugmoduleert en dat het minimumvermogen dan dus juist hoger ligt. Dat ging over de 3,5kW (waar de 3,5kW ZS dat gedrag niet vertoonde), weet niet hoe het bij de 5kW units zit.
Dat is toch eigenlijk heel raar. Als het kouder is gooien we het minimale vermogen omlaag en als het warmer wordt gooien we het omhoog. Je zou juist verwachten dat dat precies andersom is. Zou toch wel heel interessant zijn als er een keer iemand is die het voor elkaar krijgt de firmware aan te passen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
Dus je wilt de "Heating overload protective control" in de firmware uitschakelen? Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Persoonlijk snap ik niet alle ins en outs van een warmtepomp en zeker niet van een hyper inverter als de ZSX.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
Chatslet schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:29:
[...]

Dat is toch eigenlijk heel raar. Als het kouder is gooien we het minimale vermogen omlaag en als het warmer wordt gooien we het omhoog. Je zou juist verwachten dat dat precies andersom is. Zou toch wel heel interessant zijn als er een keer iemand is die het voor elkaar krijgt de firmware aan te passen.
Sterker nog, zelfs beide kanten op. Hier op de 50ZSX werkt het minimale vermogen (165w) alleen tussen de 4 en 11.5 graden buitentemperatuur. Dus ook vanaf 4 graden of kouder verhoogd de unit het vermogen naar minimaal 600w. En vanaf 11.5c graden en hoger naar minimaal 495w.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:57
Chatslet schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:29:
[...]

Misschien helpt dat ook weer defrosts te voorkomen, door op lage temperaturen iets minder hard te draaien ook al is dat iets minder efficient? Pure speculatie, maar het zal toch een reden hebben.

• Martin7182
svenk91 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:03:
[...]

Misschien helpt dat ook weer defrosts te voorkomen, door op lage temperaturen iets minder hard te draaien ook al is dat iets minder efficient? Pure speculatie, maar het zal toch een reden hebben.
Bij 12 °C? Nee, dit heeft niets met ontdooien te maken.

• Thieu79
Chatslet schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:19:
[...]
Hier kan de SCM80 bijvoorbeeld 4000 watt trekken als ik in een kamer waar het 16 graden is de 2 kw binnenunit op 20 graden zet.
Dan klopt bij jou ws de specsheet van je binnenunit ook niet met wat je in de werkelijkheid ziet gebeuren. 4kw vermogen met laat voorzichtig zeggen een COP van 4. Dat zou betekenen dat die 2kw binnenunit dus 16kw warmte (minus een klein beetje lek naar de andere units die uitstaan) af staat te geven op hoge fanspeed en dus ook je kamer razendsnel op temperatuur heeft.
Volgens mij is de conclusie dat je, igv binnenunits op een multisplit, de min - max specs van de binnenunit met een korreltje zout kan nemen: twee binnenunits kunnen samen een lager dan minimum vermogen verdelen van wat je eigenlijk van de enkele units opgeteld zou kunnen verwachten / 1 binnenunit kan een hoger dan maximum vermogen kwijt dan je van die enkele unit zou kunnen verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een vraag over slimme besturing van mijn airco en heb het antwoord nog niet kunnen vinden dus daarom probeer ik het hier:

Ik wil mijn Daikin airco's slim kunnen aansturen, dwz. het liefst via een slimme thermostaat of via Home Assistant. Ik wil me niet druk hoeven maken over setpoints en hoe die kunnen verschillen met verschillende buitentemperaturen, temperatuur offsets, ventilator standen etc.

Het enige wat ik wil is een slimme thermostaat of Home Assistant (met bijv een externe sensor) op 20 graden instellen en dat die van de AC aanstuurt om deze temperatuur zo constant mogelijk te (be)houden.

Ik heb ervaring met Home Assistant en heb zelf al wat hardware zoals een Sonoff Zigbee USB stick en een Aqara temperatuur sensor.

Het liefst heb ik een ouderwets thermostaat aan de muur hangen waar ik de doeltemperatuur mee instel, maar het mag ook via Home Assistant. Oplossingen als een Tado slimme aircobesturing zijn niet slim genoeg aangezien dat simpele IR blasters zijn en way overpriced als je het mij vraagt. Kan weinig extra tov mijn ONECTA app.

Samengevat: temperatuur instellen via kastje aan de muur of app / HA -> airco wordt slim aangestuurd en parameters worden dynamisch ingesteld om doeltemperatuur te behouden.

Wie o wie helpt mij uit de brand?

[ Voor 3% gewijzigd door f1r3b4ll op 29-11-2024 00:37 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:09
f1r3b4ll schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:35:
Ik heb een vraag over slimme besturing van mijn airco en heb het antwoord nog niet kunnen vinden dus daarom probeer ik het hier:

Ik wil mijn Daikin airco's slim kunnen aansturen, dwz. het liefst via een slimme thermostaat of via Home Assistant. Ik wil me niet druk hoeven maken over setpoints en hoe die kunnen verschillen met verschillende buitentemperaturen, temperatuur offsets, ventilator standen etc.

Het enige wat ik wil is een slimme thermostaat of Home Assistant (met bijv een externe sensor) op 20 graden instellen en dat die van de AC aanstuurt om deze temperatuur zo constant mogelijk te (be)houden.

Ik heb ervaring met Home Assistant en heb zelf al wat hardware zoals een Sonoff Zigbee USB stick en een Aqara temperatuur sensor.

Het liefst heb ik een ouderwets thermostaat aan de muur hangen waar ik de doeltemperatuur mee instel, maar het mag ook via Home Assistant. Oplossingen als een Tado slimme aircobesturing zijn niet slim genoeg aangezien dat simpele IR blasters zijn en way overpriced als je het mij vraagt. Kan weinig extra tov mijn ONECTA app.

Samengevat: temperatuur instellen via kastje aan de muur of app / HA -> airco wordt slim aangestuurd en parameters worden dynamisch ingesteld om doeltemperatuur te behouden.

Wie o wie helpt mij uit de brand?
Zoek je dan eigenlijk niet iets als de bedrade afstandsbediening?
https://www.daikin.nl/nl_.../product.html/BRC073.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:14
Rsport40 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:21:
[...]

Sterker nog, zelfs beide kanten op. Hier op de 50ZSX werkt het minimale vermogen (165w) alleen tussen de 4 en 11.5 graden buitentemperatuur. Dus ook vanaf 4 graden of kouder verhoogd de unit het vermogen naar minimaal 600w. En vanaf 11.5c graden en hoger naar minimaal 495w.
De warmtevraag bij lage temperaturen is ook hoger het is wel logisch dat het systeem meer vraagt. Bij mij draait de airco nu rond de 330W (zsx35). Bij hoge temperatuur, boven 11-12 graden gaat het minimale vermogen inderdaad omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 22:14
Ik zit met een vervelende situatie met mijn Daikin multi-split airco systeem en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Hier kun je wat meer achtergrond info vinden https://gathering.tweaker...ist_messages/2258184/last

De situatie:

In mijn huis heb ik twee identieke Daikin multi-split systemen laten installeren:
- Systeem 1 (zolder): twee binnenunits van gelijk vermogen
- Systeem 2 (eerste verdieping en begane grond): twee Perfera binnenunits in slaapkamers (gelijk vermogen) en één Stylish unit (groter vermogen tov de slaapkamer units) in de woonkamer

Het probleem doet zich voor bij systeem 2: wanneer één van de units in koelstand staat, is er een constant borrelend/stromend geluid hoorbaar bij de binnenunits (komt vanuit de leidingen). Het systeem op zolder vertoont dit gedrag niet.

Wat er tot nu toe is gebeurd:
1. Meerdere bezoeken van de installateur, inclusief het vervangen van een binnenunit op de slaapkamer
2. Bezoek van een Daikin-monteur die samen met de installatiemonteur de installatie heeft gecontroleerd:
- Eerst sprak over een "normaal opstartgeluid", echter bleef het geluid aanhouden en niet alleen bij het opstarten
- Later suggereerde andere binnenunits (Stylish-model) aan te schaffen
- Geluidsopnames heeft gemaakt voor analyse

Na twee maanden wachten kwam Daikin met de verklaring dat het een "normaal bleeding geluid" zou zijn dat hoort bij de installatie. Dit rijmt echter niet met:
- Het feit dat het andere identieke systeem dit geluid niet maakt
- Hun marketing over fluisterstille units

Kreeg toevallig wat input van een andere installateur hier op tweakers die aangeeft dat dit een bekend probleem is bij Daikin multi-splits met verschillende vermogens aan binnenunits. Zijn theorie klinkt een stuk aannemelijker en verklaard ook waarom het alleen op systeem 2 voorkomt: "de buitenunit z'n expansieventielen niet correct aanstuurt als er verschillende binnenunits qua vermogen aan hangen."

De installateur staat machteloos en Daikin verwijst weer terug naar de installateur. Ik zit nu met een duur A-merk product dat niet aan de verwachtingen voldoet en krijg tegenstrijdige verklaringen over de oorzaak.

Ik zit eraan te denken om mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen want het ziet er naar uit dat Daikin me niet verder wilt helpen en me van het kastje naar de muur verwijst.

Wellicht heeft iemand ervaring met soortgelijke problemen of suggesties voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Rage Quit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:14:
Ik zit met een vervelende situatie met mijn Daikin multi-split airco systeem en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Hier kun je wat meer achtergrond info vinden https://gathering.tweaker...ist_messages/2258184/last

De situatie:

In mijn huis heb ik twee identieke Daikin multi-split systemen laten installeren:
- Systeem 2 (eerste verdieping en begane grond): twee Perfera binnenunits in slaapkamers (gelijk vermogen) en één Stylish unit (groter vermogen tov de slaapkamer units) in de woonkamer

Het probleem doet zich voor bij systeem 2: wanneer één van de units in koelstand staat, is er een constant borrelend/stromend geluid hoorbaar bij de binnenunits (komt vanuit de leidingen). Het systeem op zolder vertoont dit gedrag niet.

1. Meerdere bezoeken van de installateur, inclusief het vervangen van een binnenunit op de slaapkamer
2. Bezoek van een Daikin-monteur die samen met de installatiemonteur de installatie heeft gecontroleerd:
- Eerst sprak over een "normaal opstartgeluid", echter bleef het geluid aanhouden en niet alleen bij het opstarten

Na twee maanden wachten kwam Daikin met de verklaring dat het een "normaal bleeding geluid" zou zijn dat hoort bij de installatie. Dit rijmt echter niet met:

Kreeg toevallig wat input van een andere installateur hier op tweakers die aangeeft dat dit een bekend probleem is bij Daikin multi-splits met verschillende vermogens aan binnenunits. Zijn theorie klinkt een stuk aannemelijker en verklaard ook waarom het alleen op systeem 2 voorkomt: "de buitenunit z'n expansieventielen niet correct aanstuurt als er verschillende binnenunits qua vermogen aan hangen."

De installateur staat machteloos en Daikin verwijst weer terug naar de installateur. Ik zit nu met een duur A-merk product dat niet aan de verwachtingen voldoet en krijg tegenstrijdige verklaringen over de oorzaak.

Ik zit eraan te denken om mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen want het ziet er naar uit dat Daikin me niet verder wilt helpen en me van het kastje naar de muur verwijst.

Wellicht heeft iemand ervaring met soortgelijke problemen of suggesties voor een oplossing?
Herkenbaar: Ik heb ook een Daikin Multi systeem. Als ik de woonkamer unit aan heb staan hoor ik zo'n zelfde geluiden in de slaapkamer. Zo ver ik begrepen heb is dat inderdaad "normaal" bij zo'n multi systeem. Je hoort de gassen door de leidingen gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:22
Yellos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:58:
[...]

Herkenbaar: Ik heb ook een Daikin Multi systeem. Als ik de woonkamer unit aan heb staan hoor ik zo'n zelfde geluiden in de slaapkamer. Zo ver ik begrepen heb is dat inderdaad "normaal" bij zo'n multi systeem. Je hoort de gassen door de leidingen gaan
idem hier, geen daikin maar een general. De binnenunit met de kortste leiding (slaapkamer in mijn geval) geeft het meeste geluid. Geen idee of door de leiding lengte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Misschien heeft het ook wel te maken met de zwaartekracht en/of drukverschillen in de leidingen tussen verschillende verdiepingen. Twee units op zolder hebben het probleem niet, twee units op verschillende verdiepingen wel. Kan ook toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Rijo038 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:45:
[...]

De warmtevraag bij lage temperaturen is ook hoger het is wel logisch dat het systeem meer vraagt. Bij mij draait de airco nu rond de 330W (zsx35). Bij hoge temperatuur, boven 11-12 graden gaat het minimale vermogen inderdaad omhoog.
Dat klopt, maar onder de 4 graden gaat het minimum vermogen ook omhoog (600w) waarbij de unit ook kan gaan pendelen. Gelukkig heb ik geen goed geïsoleerd huis, dus kans is vrij klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Yn8qpcAy1v3S5bmRW7NBDflOw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JdiSuX4GkAJgugd4UKTnsbO0.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Rsport40 op 29-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
f1r3b4ll schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:35:

Heb je in de huidige situatie met bijv de afstandsbediening problemen om de kamer op een contante temperatuur te houden? Zo ja ,dan heb je waarschijnlijk het meeste baat bij een externe temperatuursensor als vervanging van de interne sensor. Die sensor moet dan ook wel echt de binnenunit regelen (dus niet een losse wifi sensor die de units basaal aanstuurt maar nog steeds op de interne thermostaat de temperatuur regelt). Ik weet niet over er voor Daikin draadloze (Third-party) oplossingen op de markt zijn. Als je hier in dit topic zoekt, zie je dat er mensen zijn die de interne thermostaat lossolderen en met draad verlengen om hem op een representatievere plek in de kamer hangen. Dat is gezien je vraag, simpel en effectief, niet echt een werkbare oplossing voor je lijkt me.
Op de Daikin site zie ik wel dat ze een externe sensor leveren, wellicht is deze compatible met je binnenunits.
https://www.daikin.eu/en_...roduct.html/KRCS01-4.html
De tijd programmering kun je dan verder via je bestaande home automation doen.
Indien je in je huidige situatie wel een stabiele constante temperatuur met je afstandbediening setting krijgt (en de interne sensor in jouw geval dus accuraat genoeg is) dan zou je huidige home automation setup al moeten volstaan zonder allerlei setpoint tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Rsport40 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:07:
[...]

Dat klopt, maar onder de 4 graden gaat het minimum vermogen ook omhoog (600w) waarbij de unit ook kan gaan pendelen. Gelukkig heb ik geen goed geïsoleerd huis, dus kans is vrij klein.

[Afbeelding]
Interessant. Dat zou bijvoorbeeld bij zuiderwind die in vlagen komt (en vaak een hogere temperatuur heeft dan de algemene buitentemperatuur) ervoor kunnen zorgen dat die sensor om de paar (halve) minuten boven of onder die treshold zit en je buitenunit dus als het ware gaat zingen (op en afvoeren toerental). Eigenlijk best spartaans om dat zo op een harde ambient temperatuur grens te zetten met een sensor update icm logic van 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Yellos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:58:
[...]

Onze Daikin multisplit is qua leidingwerk heel stil, behalve bij een defrost hoor je er helemaal niets van. Maar wij hebben wel 3 binnenunits met hetzelfde vermogen. (2 Perfera vloerunits en 1 Perfera wandunit, elk 3.5 kW).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
[...]

[Afbeelding]
Ah dit schema verklaard ook het verschil tussen onze units met minimaal vermogen. Die van mij kan rond het vriespunt op 20rpm draaien. Die van jou op 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
[...]

[Afbeelding]
Er is een lower limit voor de rpms van de compressor bij lagere buiten trmp?
Mmm ok interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rage Quit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:14:

De situatie:

De geluids opname is helaas niet meer af te luisteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
Thieu79 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:53:
[...]

Interessant. Dat zou bijvoorbeeld bij zuiderwind die in vlagen komt (en vaak een hogere temperatuur heeft dan de algemene buitentemperatuur) ervoor kunnen zorgen dat die sensor om de paar minuten boven of onder die treshold zit en je buitenunit dus als het ware gaat zingen (op en afvoeren toerental). Eigenlijk best spartaans om dat zo op een harde ambient temperatuur grens te zetten met een sensor update icm logic van 30 seconden.
Nee hoor, bekijk het schema maar eens goed er zit een overlap in. De schommeling in temperatuur zou dus best flink moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Rijo038 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:03:
[...]

Nee hoor, bekijk het schema maar eens goed er zit een overlap in. De schommeling in temperatuur zou dus best flink moeten zijn
Ik zie het nu idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

khorions schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:29:
[...]

idem hier, geen daikin maar een general. De binnenunit met de kortste leiding (slaapkamer in mijn geval) geeft het meeste geluid. Geen idee of door de leiding lengte komt.
Hier ook, maar dan aan een 3 in 1 waar maar twee units aan zitten van 2kW. Als 1 van twee aanstaat dan hoor je het borrelen in de leiding van de unit met de kortste leidingen. Zet ik ze beiden aan dan verdwijnt het heel snel.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 22:14
Maxwp schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:02:
[...]

De geluids opname is helaas niet meer af te luisteren
Ja om de 1 of andere reden worden de uploads na verloop van tijd verwijderd. Ik heb twee geluidsfragmenten opnieuw geupload waar je het kunt beluisteren:

geluidsfragment koelstand: https://whyp.it/tracks/23...apkamerunit-1?token=bC0A0

geluidsfragment tijdens het verwarmen: https://whyp.it/tracks/23...apkamerunit-1?token=rpQhk
Glenfiddich schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:55:
[...]

Onze Daikin multisplit is qua leidingwerk heel stil, behalve bij een defrost hoor je er helemaal niets van. Maar wij hebben wel 3 binnenunits met hetzelfde vermogen. (2 Perfera vloerunits en 1 Perfera wandunit, elk 3.5 kW).
Ja dit hoorde ik dus ook van een ander persoon die deze units installeert, wanneer je binnenunits met gelijke vermogens koppelt aan dezelfde buitenunit dan heb je dat geluid niet. dat verklaart misschien ook waarom ik op zolder dit probleem niet ervaar.

Of het zou misschien kunnen komen omdat de leidingen naar de slaapkamers te kort zijn, want ik heb een garage naast mijn huis en op die garage staat mijn buitenunit en daaraan grenzend zit mijn slaapkamer en ik gok dat de leiding 3 meter is van die kamer naar de buitenunit.
Martin7182 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:41:
Misschien heeft het ook wel te maken met de zwaartekracht en/of drukverschillen in de leidingen tussen verschillende verdiepingen. Twee units op zolder hebben het probleem niet, twee units op verschillende verdiepingen wel. Kan ook toeval zijn.
zou ook wellicht kunnen, maar er zijn dus zoveel variabelen. Ik vind het gewoon gek dat daikin me hier gewoon geen goed antwoord op kan geven en het dus gewoon afschuift op "bleeding".

[ Voor 15% gewijzigd door Rage Quit op 29-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15
Het belang van dempers is hier wel vaker aan bod gekomen…. Hier een praktijk voorbeeld…

Airco in 2019 geinstalleerd en sindsdien veel klachten… leverancier kon weinig doen en daarna kwam corona dus kwam er niemand…

De unit klonk zo op een vorstdag in 2022:

YouTube: 13 december 2022

Paar maanden terug nieuwe dempers geplaatst, vandaag is het -3:
YouTube: 30 november 2024

Ik doe het er voor! Hoor zelfs de vogeltjes!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

miel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:10:
Het belang van dempers is hier wel vaker aan bod gekomen…. Hier een praktijk voorbeeld…

Airco in 2019 geinstalleerd en sindsdien veel klachten… leverancier kon weinig doen en daarna kwam corona dus kwam er niemand…

Ik doe het er voor! Hoor zelfs de vogeltjes!
Dat ligt echt niet aan de dempers. Dat boormachineachtige geluid daar werken dempers niet tegen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
digifun schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:26:
[...]

Dat ligt echt niet aan de dempers. Dat boormachineachtige geluid daar werken dempers niet tegen.
Het klinkt alsof het rooster los zat en de schroefjes even een halve slag hebben gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Fuwor schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:22:
[...]

Zoek je dan eigenlijk niet iets als de bedrade afstandsbediening?
https://www.daikin.nl/nl_.../product.html/BRC073.html
Ik ken dat kastje niet, ziet er wel prijzig uit. Zit daar aan een thermostaat functie in met een sensor ofzo? Als ik in elk vertrek zo’n kastje moet ophangen gaat dat wel in de papieren lopen.

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Thieu79 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:23:
[...]

Heb je in de huidige situatie met bijv de afstandsbediening problemen om de kamer op een contante temperatuur te houden? Zo ja ,dan heb je waarschijnlijk het meeste baat bij een externe temperatuursensor als vervanging van de interne sensor. Die sensor moet dan ook wel echt de binnenunit regelen (dus niet een losse wifi sensor die de units basaal aanstuurt maar nog steeds op de interne thermostaat de temperatuur regelt). Ik weet niet over er voor Daikin draadloze (Third-party) oplossingen op de markt zijn. Als je hier in dit topic zoekt, zie je dat er mensen zijn die de interne thermostaat lossolderen en met draad verlengen om hem op een representatievere plek in de kamer hangen. Dat is gezien je vraag, simpel en effectief, niet echt een werkbare oplossing voor je lijkt me.
Op de Daikin site zie ik wel dat ze een externe sensor leveren, wellicht is deze compatible met je binnenunits.
https://www.daikin.eu/en_...roduct.html/KRCS01-4.html
De tijd programmering kun je dan verder via je bestaande home automation doen.
Indien je in je huidige situatie wel een stabiele constante temperatuur met je afstandbediening setting krijgt (en de interne sensor in jouw geval dus accuraat genoeg is) dan zou je huidige home automation setup al moeten volstaan zonder allerlei setpoint tweaks.
Dank, ik zie het inderdaad niet echt zitten om de interne sensor los te solderen, ook ivm garantie. In de woonkamer blijft t prima op temperatuur en mooi stabiel ook. Boven is het een ander verhaal. Kantoortje is kleine ruimte en blijft ook constant qua temperatuur. De beide slaapkamers zijn echter lastig op temperatuur te krijgen en te houden. Ik moet daar echt hoge setpoints gebruiken. Nou moet ik wel zeggen dat het dak nog niet is geïsoleerd, aan 1 kant nog enkel glas en het tocht ook behoorlijk onder de deur door. En de overloop is niet verwarmd. Al met al helpen die zaken niet.

Dus for the time being stook ik niet in die slaapkamers. Gewoon goed luchten. Voor in de woonkamer zal ik eens met HA aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
digifun schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:26:
[...]

Toch echt wel want meer is er niet gedaan…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Martin7182 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:48:
[...]

Het klinkt alsof het rooster los zat en de schroefjes even een halve slag hebben gekregen :)
Nope… alle schroeven zaten vast en dit is het enige dat er gedaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 13:13
miel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:45:
[...]

Dat is toch echt je rooster wat je hoort rammelen.
Wat een toeren maakt dat ding ook trouwens.
Ik heb mijn MHI nog nooit zoveel toeren zien maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
coob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is toch echt je rooster wat je hoort rammelen.
Wat een toeren maakt dat ding ook trouwens.
Ik heb mijn MHI nog nooit zoveel toeren zien maken.
Dat dacht ik dus ook, al sta ik er niet naast ;)
Misschien dat de nieuwe dempers ook het rammelende rooster dempen. Evengoed zou ik de schroefjes misschien eens nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 13:13
Martin7182 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:15:
[...]

Dat dacht ik dus ook, al sta ik er niet naast ;)
Misschien dat de nieuwe dempers ook het rammelende rooster dempen. Evengoed zou ik de schroefjes misschien eens nalopen.
Dat ja, en voel eens aan het rooster of je wat hoort als je er aan rammelt.
Of er ergens speling is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
miel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:45:
[...]

Ik vindt dat die unit nog steeds veel geluid produceert. De dempers hebben nu misschien het geklepper van de kast gereduceerd, maar volgens mijn is de fan gewoon niet in balans of zit er speling op.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Het lawaai met -3 op redelijke vollast is prima!

Schroefjes stonden allemaal aangedraaid, heb wel nog een stekker binnenin anders neer gelegd die tegen de behuizing lag.

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
miel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:10:
Het lawaai met -3 op redelijke vollast is prima!

Schroefjes stonden allemaal aangedraaid, heb wel nog een stekker binnenin anders neer gelegd die tegen de behuizing lag.

:-)
Zolang je zelf en je omgeving er geen last van hebben, maakt het niet veel uit. Persoonlijk zou ik er niet tegen kunnen, als hij hier bij mijn thuis zo zou draaien...

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

Mijn 1e volle maand verwarmen met de airco zit erop, zeer tevreden met de aanschaf van de SRK35ZSX.
Het was de bedoeling om het gasverbruik zoveel mogelijk naar beneden te brengen en dat is zeker gelukt.
November 2023 hebben we 72 m3 aan gas verbuikt. Dit jaar zitten we op 16,2 m3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csF6kmNl3Wzyy451GLsZF9Xm2NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa0Yr0ut1ziYzwP8AiZMs3j6.png?f=fotoalbum_large
Stroomverbruik valt me ook reuze mee van de unit, we starten hem in de ochtend als we wakker worden en zetten hem in de avond meestal zo rond 21:00 weer uit. Boven werd alleen gestookt als het echt berekoud was maar sinds de airco hangt zetten we gewoon de deur bovenaan de trap open zodat het boven vanzelf wat mee opwarmt. Werkt echt veel beter dan ik ooit had gedacht. Superblij mee.
Allen hier bedankt voor alle input, zonder dit topic was ik er waarschijnklijk niet aan begonnen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 05:54
Even een ervaring delen van 3 jaar verwarmen met een airco.
Ik ben inmiddels al enige jaren met de airco aan het verwarmen en dat bevalt erg goed en mijn gasbesparing is dan ook enorm gezakt , van gemiddeld 1600 m3 naar 300 m3 want met alleen douchen wordt er gas gebruikt.
Wat wij inmiddels wel ervaren is dat de warmte meer als een warme bries aanvoelt en dat wordt niet altijd als behaaglijk ervaren maar ook het geluid niveau vinden wij wat hinderlijk aangezien de unit vlak bij de Tv hangt wat achteraf niet de beste keuze is.
Daarom denk ik ook dat als ik van te voren had geweten dat ik zou verwarmen met de airco dan had ik zeker 2 vloerunit's genomen ipv 1 5kwh Daikin Perfera.
Ik ben dan momenteel ook wat aan het experimenteren om met koude dagen bij te stoken zodat de vloer weer mee opwarmt en de keuken weer wat behaaglijker wordt.
Mocht iemand tips hebben hoe je dit het beste kan aanpakken heel graag, want het is natuurlijk lastig om dit precies in ballans te krijgen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Heb je de airco al eens een dag of twee gewoon 24/7 laten draaien? Dat werkt hier wel goed, hij blaast dan veel rustiger/stiller. Pruttelt continu door met laag verbruik (350W ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
ThinkPad schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:04:
Heb je de airco al eens een dag of twee gewoon 24/7 laten draaien? Dat werkt hier wel goed, hij blaast dan veel rustiger/stiller. Pruttelt continu door met laag verbruik (350W ofzo).
draait hier 24/7. maar de luchtstroom en het geluidsniveau blijft hoog. inmiddels alles al geprobeerd het is gewoon wat het is. idd rond de 400 w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
merlin1201 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:11:
[...]

draait hier 24/7. maar de luchtstroom en het geluidsniveau blijft hoog. inmiddels alles al geprobeerd het is gewoon wat het is. idd rond de 400 w
Is een bekend probleem van de grotere wandunit,s in verwarmbedrijf en valt niets aan te doen.
Een aantal hier vinden dat wel acceptabel maar de reden daarvan is de financieële reden als motivatieprikkel.

Je kan spelen met de kleppen en fanstand dit zal echter nihil helpen.
Fluisterbedrijf kan maar daarmee creeër je een warmtebel en krijgt waarschijnlijk de kamer niet meer warm als het echt koud is.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2024 10:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
mr_evil08 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:21:
[...]

Is een bekend probleem van de grotere wandunit,s in verwarmbedrijf en valt niets aan te doen.
Een aantal hier vinden dat wel acceptabel maar de reden daarvan is de financieële reden als motivatieprikkel.
Ik denk dat je bedoelt dat een financiële prikkel hiermee te maken Kan hebben, niet dat het voor iedereen zo is. Een verschil tussen mening en feit?

Voor de goede orde, wij hebben geen problemen hier met geluid van de airco en verplaatsing van lucht, en ik kan je garanderen dat dat geen financiële motivatie heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• merlin1201
Nou voor mij is het wel een financieel prikkel om zo veel mogelijk de airco te gebruiken, maar zoals waarschijnlijk de meesten hier ben ik pas gaan nadenken over verwarmen met airco na de prijsstijging van het gas de laatste jaren.
Zoals ik al zei als ik dat van tevoren had geweten dan had ik vloerunit's genomen en 2 ipv 1 grote 5kw binnen unit, gewoon om mijn L-Kamer/keuken beter te verdelen, maar goed achteraf.... door de vorm van mijn kamer en de plaats van de binnenunit is bepalend voor de luchtstroom die momenteel overheerst.
Ik zal het hier mee moeten doen en zoals @mr_evil08 schrijf er is verder weinig aan te veranderen het is zoals het is behalve of de unit verplaatsen hoewel dit ook maar een deel zal helpen maar wie weet in de toekomst.

Tot die tijd ben ik wat aan het experimenteren met de combinatie airco/cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
fxs81 schreef op zondag 1 december 2024 @ 02:13:
Mijn 1e volle maand verwarmen met de airco zit erop, zeer tevreden met de aanschaf van de SRK35ZSX.
Het was de bedoeling om het gasverbruik zoveel mogelijk naar beneden te brengen en dat is zeker gelukt.
November 2023 hebben we 72 m3 aan gas verbuikt. Dit jaar zitten we op 16,2 m3.
[Afbeelding]
Stroomverbruik valt me ook reuze mee van de unit, we starten hem in de ochtend als we wakker worden en zetten hem in de avond meestal zo rond 21:00 weer uit. Boven werd alleen gestookt als het echt berekoud was maar sinds de airco hangt zetten we gewoon de deur bovenaan de trap open zodat het boven vanzelf wat mee opwarmt. Werkt echt veel beter dan ik ooit had gedacht. Superblij mee.
Allen hier bedankt voor alle input, zonder dit topic was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
Ik heb in november nu 357kWh verbruikt -O-

Maar ja niet gek, gekeken naar de weerstatistieken, vorig jaar december was de gemiddelde temperatuur hetzelfde, toen heb ik ook 350kWh verbruikt :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
barta123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:04:
[...]

Maar ja niet gek, gekeken naar de weerstatistieken, vorig jaar december was de gemiddelde temperatuur hetzelfde, toen heb ik ook 350kWh verbruikt :9
In mijn regio(Rotterdam) was het 10% kouder dan vorig jaar november, als ik naar de graaddagen kijk tenminste. Dus dat vind ik wel mee vallen qua verschil.

Heb je die 357 kWh puur voor de airco gebruikt, of is dat je totaalverbruik van deze maand?
Zelf heb ik hier 181kWh gebruikt voor de airco.
Wat neer komt op gemiddeld 6kWh per dag.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

[...]

Was dat alleen de airco of totaal? Ik heb trouwens niet gekeken naar wat voor weer het vorig jaar was dus het verbruik zegt eigenlijk alleen iets over deze november.
Dit waren mijn totalen inclusief de airco in november dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOOJgs6qZ2HND6vD-5576v9-CDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i4H9nOu8SAOK2fmCoDuZewQv.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 01-12-2024 14:10 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
RemmyB83 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:05:
[...]

In mijn regio(Rotterdam) was het 10% kouder dan vorig jaar november, als ik naar de graaddagen kijk tenminste. Dus dat vind ik wel mee vallen qua verschil.

Heb je die 357 kWh puur voor de airco gebruikt, of is dat je totaalverbruik van deze maand?
Zelf heb ik hier 181kWh gebruikt voor de airco.
Wat neer komt op gemiddeld 6kWh per dag.
357kWh is alleen voor mn airco haha, uitgelezen met de homewizard..

Maar ik heb een multi split en een tamelijk beroerd geisoleerd hoekhuis, dus dat verklaart een hoop denk ik. Zelf vind ik ~2000kWh per jaar verstoken niet slecht, kan prima :)

Verbeteringen zijn welkom, maar goed. Ik ga niet al mijn geld in mijn huis pompen, ik wil ook nog een beetj leven.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47
Hier was het ook wat hoger dan vorig jaar, (2023) 177kwh (2024) 202kwh. Het was idd wat kouder en ik heb de stadsverwarming dit jaar er nog niet bij aan gehad. Was niet nodig met 24x7 stoken op koude dagen en vorig jaar was dat wel ‘nodig’ met adhoc stoken af en toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 22:22
Tijdje geleden dat ik gepost heb.

Ik ben eigenlijk sind 10 oktober 24/7 gaan stoken. Eerst met 1 binnenunit van 2kw en nu liggen beide binnenunits aan sinds de koudere periode.

Resultaat in oktober een 100 kw extra tov vorig jaar maar nu in november 10 kw minder hoewel het beduidend kouder was ook hier vergeleken met nov 2023, ik heb exact 1 defrost gehad.
Mijn experiment gaat er hopelijk toe leiden dat vooral in december en januari dit gaat doortrekken want de vorige twee winters slokte dit wel heel wat kws. Uiteraard omgerekend nr de graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rage Quit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:22:
[...]

Ja om de 1 of andere reden worden de uploads na verloop van tijd verwijderd. Ik heb twee geluidsfragmenten opnieuw geupload waar je het kunt beluisteren:

geluidsfragment koelstand: https://whyp.it/tracks/23...apkamerunit-1?token=bC0A0

geluidsfragment tijdens het verwarmen: https://whyp.it/tracks/23...apkamerunit-1?token=rpQhk

[...]

Ja dit hoorde ik dus ook van een ander persoon die deze units installeert, wanneer je binnenunits met gelijke vermogens koppelt aan dezelfde buitenunit dan heb je dat geluid niet. dat verklaart misschien ook waarom ik op zolder dit probleem niet ervaar.

Of het zou misschien kunnen komen omdat de leidingen naar de slaapkamers te kort zijn, want ik heb een garage naast mijn huis en op die garage staat mijn buitenunit en daaraan grenzend zit mijn slaapkamer en ik gok dat de leiding 3 meter is van die kamer naar de buitenunit.

[...]

zou ook wellicht kunnen, maar er zijn dus zoveel variabelen. Ik vind het gewoon gek dat daikin me hier gewoon geen goed antwoord op kan geven en het dus gewoon afschuift op "bleeding".
nog steeds page not found 404

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:19

Bio1ogics

Logisch toch?

merlin1201 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:09:
Nou voor mij is het wel een financieel prikkel om zo veel mogelijk de airco te gebruiken, maar zoals waarschijnlijk de meesten hier ben ik pas gaan nadenken over verwarmen met airco na de prijsstijging van het gas de laatste jaren.
Zoals ik al zei als ik dat van tevoren had geweten dan had ik vloerunit's genomen en 2 ipv 1 grote 5kw binnen unit, gewoon om mijn L-Kamer/keuken beter te verdelen, maar goed achteraf.... door de vorm van mijn kamer en de plaats van de binnenunit is bepalend voor de luchtstroom die momenteel overheerst.
Ik zal het hier mee moeten doen en zoals @mr_evil08 schrijf er is verder weinig aan te veranderen het is zoals het is behalve of de unit verplaatsen hoewel dit ook maar een deel zal helpen maar wie weet in de toekomst.

Tot die tijd ben ik wat aan het experimenteren met de combinatie airco/cv.
Plafond-ventilator? Met 5 van die grote bladen op een rustige toerental hoor je niks, en de warmte wordt sneller egaal verdeeld. Wij hebben er goed baat bij.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
[...]

470kWh hier voor november zegt de Daikin app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
f1r3b4ll schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:54:
[...]

470kWh hier voor november zegt de Daikin app
141 woonkamer
44.8 aanbouw pas later aan gehad
13.6 slaapkamer ook niet veel aan gehad.
Dus 199.4 kwh voor de maand 11 24
Volgens de daikin app

P1 van de slimme meter op fase 3 waar alleen ee ac 's op hangen zegt minder
174,68

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 01-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Error

[ Voor 97% gewijzigd door Maxwp op 01-12-2024 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Met koudere dagen laat ik het boeltje gewoon 24/7 draaien nu trouwens, dan maar wat meer stroom verbruiken. Is wel prettiger want de vloer blijft een stuk warmer en de unit kan het meestal gewoon op indoor quiet wel warm genoeg houden.. dan comfortabel zat 8)

EDIT: om te kijken of mijn CV ketel nog leeft heb ik gisteren eens de temperatuur hoog gezet, kijken wat dat deed. Ik merkte vooral dat mijn hal bij binnenkomst veel comfortabeler werd (dus ook het toilet) dat is nu het enige deel in het huis waar het 15 graden ofzo is..

Ik heb dus ook besloten dat de radiatoren mijn huis niet gaan verlaten. Zodra ik van het gas moet (van de gemeente), of ik een (financieel helpend) partner opdoe - ga ik een L/W monoblock aansluiten met buffer voor SWW en gewoon om de koudste dagen vh jaar een beetje bij te verwarmen.

Lijkt me een prima oplossing, denken jullie niet? Als ik dit voor 4000 ofzo kan bewerkstelligen vind ik het prima.

Dan hoef ik niet mijn huis totaal te verbouwen met een nieuwe vloer en kan ik gewoon 80/100 dagen verwarmen met L/L en aftoppen met L/W op mijn oude radiatorennet :)

[ Voor 62% gewijzigd door barta123 op 01-12-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
barta123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:57:
Met koudere dagen laat ik het boeltje gewoon 24/7 draaien nu trouwens, dan maar wat meer stroom verbruiken. Is wel prettiger want de vloer blijft een stuk warmer en de unit kan het meestal gewoon op indoor quiet wel warm genoeg houden.. dan comfortabel zat 8)

EDIT: om te kijken of mijn CV ketel nog leeft heb ik gisteren eens de temperatuur hoog gezet, kijken wat dat deed. Ik merkte vooral dat mijn hal bij binnenkomst veel comfortabeler werd (dus ook het toilet) dat is nu het enige deel in het huis waar het 15 graden ofzo is..

Ik heb dus ook besloten dat de radiatoren mijn huis niet gaan verlaten. Zodra ik van het gas moet (van de gemeente), of ik een (financieel helpend) partner opdoe - ga ik een L/W monoblock aansluiten met buffer voor SWW en gewoon om de koudste dagen vh jaar een beetje bij te verwarmen.

Lijkt me een prima oplossing, denken jullie niet? Als ik dit voor 4000 ofzo kan bewerkstelligen vind ik het prima.

Dan hoef ik niet mijn huis totaal te verbouwen met een nieuwe vloer en kan ik gewoon 80/100 dagen verwarmen met L/L en aftoppen met L/W op mijn oude radiatorennet :)
FF mezelf quoten (yes I'm a noob)

Heb even snel uitgerekend dat als ik in dec/jan/feb 24/7 stook (dan ben ik gemiddeld ong evenveel stroom kwijt alleen als het echt koud is daalt de temp soms naar 17 - which is fine for me) en dan het ad-hoc verbruik van de warmere maanden erbij (maart april, oktober etc) nog steeds maar 2500kWh. Helemaal prima lijkt mij!

Vooral als ik nogmaals bedenk dat hier 2000m3 gas p/j verstookt werd (244kWh/m2 *102m2, dus ca, 20000kWh warmtevraag, wat ongeveer 2000m3 gas zal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

Ik had onlangs bijna een L/W monoblock besteld, maar ging toch twijfelen en heb besloten om het niet te doen. Het "probleem" met een monoblock is denk ik dat de antivries functie vaak aanspreekt als de thermostaat uit staat. Dan staat de unit dus in koude periodes continue een beetje te verwarmen, mogelijk of misschien wel uitsluitend met BUH terwijl je dat niet wilt. Die dingen hebben vaak ook een expansievat ingebouwd, met apart verwarmingselement. Monoblock is denk ik prima zoals 99% van de huishoudens hem gebruikt: 24/7, maar minder geschikt voor adhoc verwarmen. Sowieso duurt het lang om je leidingen en radiatoren op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:52:
[...]

Ik had onlangs bijna een L/W monoblock besteld, maar ging toch twijfelen en heb besloten om het niet te doen. Het "probleem" met een monoblock is denk ik dat de antivries functie vaak aanspreekt als de thermostaat uit staat. Dan staat de unit dus in koude periodes continue een beetje te verwarmen, mogelijk of misschien wel uitsluitend met BUH terwijl je dat niet wilt. Die dingen hebben vaak ook een expansievat ingebouwd, met apart verwarmingselement. Monoblock is denk ik prima zoals 99% van de huishoudens hem gebruikt: 24/7, maar minder geschikt voor adhoc verwarmen. Sowieso duurt het lang om je leidingen en radiatoren op temperatuur te krijgen.
24/7 op 16 graden vanuit de hal regelen, L/L boven en beneden de temperatuur af laten toppen naar 20°C overdag als de cop hoger is en als je thuis bent. Lijkt me helemaal niet gek.

Het hoeft niet altijd zwart of wit te zijn natuurlijk, en de L/L is zoals vaak al gezegd een ongeëvenaarde koeloplosssing die ik echt niet meer wil wissen)

zeg het ook meer omdat ik nog een SWW oplossing nodig heb en deze lijkt me niet heel gek..

[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 01-12-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
edit: dubbel foutje

[ Voor 97% gewijzigd door barta123 op 01-12-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Welke monoblock heeft een aansluiting voor een SWW vat?

Ik zou beide constant draaien, 2x langzaam pruttelen is beter dan 1x op volle kracht met crappy COP. En in de tussenseizoen misschien zelfs alleen L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:28:
[...]

24/7 op 16 graden vanuit de hal regelen, L/L boven en beneden de temperatuur af laten toppen naar 20°C overdag als de cop hoger is en als je thuis bent. Lijkt me helemaal niet gek.

Het hoeft niet altijd zwart of wit te zijn natuurlijk, en de L/L is zoals vaak al gezegd een ongeëvenaarde koeloplosssing die ik echt niet meer wil wissen)

zeg het ook meer omdat ik nog een SWW oplossing nodig heb en deze lijkt me niet heel gek..
Het is ook niet zo gek. Alleen ben ik bang dat "een beetje bijverwarmen" resulteert in een hoge energierekening. Zeker als je isolatie niet top is.
w00key schreef op maandag 2 december 2024 @ 06:12:
[...]

Welke monoblock heeft een aansluiting voor een SWW vat?
Gewoon een driewegklep ertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Moet je niet wat aanpassen in de sturing of gebruik je een elektrische boiler met extra spiraal voor bijvoorbeeld een zonneboiler?

Als je de monoblock draai op 35 graden is dat niet echt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Veel monoblocks kunnen tot 55 °C of hoger en hebben een SWW programma. Met een boilervat dat geschikt is voor warmtepompen (grote spiraal) gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50

Ja dat is een prima oplossing. Collega van me heeft het ook zo aangepakt. Al had hij een losse wpboiler.

Omdat de L/L wp bij zeer koud weer ook nog steeds een deel van de warmtevraag voor zijm rekening neemt, hoef je niet met hoge temperaturen je CV in.

Je kunt hem dan ook omdraaien. Je pakt een kleine monoblock die goed kan terugmoduleren, <1,5 kW @12gr. Dan kun je hem het hele stookseizoen laten draaien op een zeer vlakke stooklijn van zeg 35 gr.
Rest doe je met de AC. Scheelt hoop onrust van je AC. En je hebt iets van wamte in de overige vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:52:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn, als hier de monoblok tijdens vorst uitstaat draait de circulatiepomp elke 5 minuten, is een lullige 10-20w.

Nu heb ik het wel aangepast, indien anti-vriesfunctie aan gaat de monoblok mijn ingestelde kamer nachttemperatuur handhaafd.

In praktijk bleek de woning teveel afkoelen tijdens vorst, een split unit geeft in mijn situatie niet minder "sluipverbruik", nu slaat die 1 of 2 keer kort aan in de nacht om de woning op 18c te houden als het vriest.

Kan mij niet voorstellen dat je de WP niet laat draaien tijdens vorst, daarmee worden de temperatuurverschillen wel erg groot en mag je sochtends uren in de kou zitten tijdens opwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Weggehaald, was off topic

[ Voor 94% gewijzigd door Icebear1079 op 02-12-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:34:
[...]

Het is ook niet zo gek. Alleen ben ik bang dat "een beetje bijverwarmen" resulteert in een hoge energierekening. Zeker als je isolatie niet top is.
Mijn huis heeft geen top isolatie en dat hoeft ook helemaal niet.
Verwarmen met lucht is luchtdicht van je woning belangrijker dan isolatie.

In dat geval hard opwarmen als je woning slechte isolatie heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@mr_evil08 , @Icebear1079 het is niet zo'n groot probleem, maar alleen als bijverwarming wordt het om de genoemde redenen denk ik toch wel wat duur. Een circulatiepomp die elke 5 minuten even draait gebruikt inderdaad nauwelijks stroom, maar is wel een warmtelek in je huis. Tijdens vorst moet de WP boven het vriespunt gehouden worden, ook als je niet stookt. Die warmte wordt onttrokken aan je huis. Een split-unit heeft dat probleem niet. Als je 24/7 stookt is het ook geen probleem natuurlijk.
Ik stookte de afgelopen jaren met L/L resp. 400 en 600 kWh aan stroom. Met een L/W erbij als bijverwarming gaat dat denk ik meer dan verdubbelen. Het blijft inderdaad apennootjes, maar voor bijverwarming overweeg ik nu toch eerder een L/L erbij i.p.v. L/W die eigenlijk 24/7 aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:17:
@mr_evil08 , @Icebear1079 het is niet zo'n groot probleem, maar alleen als bijverwarming wordt het om de genoemde redenen denk ik toch wel wat duur. Een circulatiepomp die elke 5 minuten even draait gebruikt inderdaad nauwelijks stroom, maar is wel een warmtelek in je huis. Tijdens vorst moet de WP boven het vriespunt gehouden worden, ook als je niet stookt. Die warmte wordt onttrokken aan je huis. Een split-unit heeft dat probleem niet. Als je 24/7 stookt is het ook geen probleem natuurlijk.
Ik stookte de afgelopen jaren met L/L resp. 400 en 600 kWh aan stroom. Met een L/W erbij als bijverwarming gaat dat denk ik meer dan verdubbelen. Het blijft inderdaad apennootjes, maar voor bijverwarming overweeg ik nu toch eerder een L/L erbij i.p.v. L/W die eigenlijk 24/7 aan moet staan.
Hallo, buiten is ook buisisolatie aanwezig bij een monoblock, het "warmtelek" is verwaarloosbaar.
Een stukje geisoleerde buis van totaal 2-3 meter doet hem echt niet hoor.

L/W is er ook in splitunit als het vorstprobleem je zo hoog zit, 24/7 verwarmen is een keuze maar hoeft niet.

Enige voordeel met L/L dat je het afgiftesysteem er "gratis" bij krijgt, maar het blijft ruimteverwarming en geen compleet huis.
Vervolgens kun je met COP 1 kacheltjes de badkamer gaan verwarmen en weg besparing...

In verleden verwarmde ik ook met L/L door tijdens vorst anders kon je in de kou zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:37:
[...]

Hallo, buiten is ook buisisolatie aanwezig bij een monoblock, het "warmtelek" is verwaarloosbaar.

L/W is er ook in splitunit als het vorstprobleem je zo hoog zit, 24/7 verwarmen is een keuze maar hoeft niet.

Enige voordeel met L/L dat je het afgiftesysteem er "gratis" bij krijgt, maar het blijft ruimteverwarming en geen compleet huis.
Vervolgens kun je met COP 1 kacheltjes de badkamer gaan verwarmen en weg besparing...

In verleden verwarmde ik ook met L/L door tijdens vorst anders kon je in de kou zitten.
offtopic:
Volgens mij is het wel ietsje meer dan een paar meter geïsoleerde buis, de warmtewisselaar, pomp en evt. expansievat moeten toch ook boven nul blijven?

Mijn L/L buitenunit laat ik 's nachts gewoon afkoelen, die staat dan niet te stralen als een zonnetje ;) Als ik overdag tot 's avonds laat stook, dan zakt de temperatuur 's nachts maar een beetje in. Ik heb wel eens 2 graden nachtverlaging toegepast, maar dat doet dan eigenlijk niets.
offtopic:
Ik kan de badkamer en vloer altijd nog bijstoken vanuit de WPB op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:57:
[...]

offtopic:
Volgens mij is het wel ietsje meer dan een paar meter geïsoleerde buis, de warmtewisselaar, pomp en evt. expansievat moeten toch ook boven nul blijven?

Mijn L/L buitenunit laat ik 's nachts gewoon afkoelen, die staat dan niet te stralen als een zonnetje ;) Als ik overdag tot 's avonds laat stook, dan zakt de temperatuur 's nachts maar een beetje in. Ik heb wel eens 2 graden nachtverlaging toegepast, maar dat doet dan eigenlijk niets.
offtopic:
Ik kan de badkamer en vloer altijd nog bijstoken vanuit de WPB op zolder.
offtopic:
Nee dat is het niet.
Expansievat zit binnen(afhankelijk van merk WP), buitenunit heeft maar 2L waterinhoud, en de zaak is geïsoleerd op buiten.
Je kan ook glycol erin gooien als bevriezingen een hot issue is voor je...

Nogmaals het verbruikt niks, het zit tussen de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Gister moduleert mn airco terug naar 200w en blijft gewoon lopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y4yawfsKBNq2DbZlxMvOe5Cm38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yopt6AexXIybAmbluTGtpR8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnThxRD5zJb77lby34CylO_pS58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up4de5v8NaMFSejcTc4IuYio.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag blijft hij hangen op 350w en gaat pendelen.

Hoe kan dat?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
xHEMANx schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:25:
Gister moduleert mn airco terug naar 200w en blijft gewoon lopen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag blijft hij hangen op 350w en gaat pendelen.

Hoe kan dat?
Ik zie geen pendelgedrag. Hij gaat toch helemaal niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:38
Aan de hand van dit grafiekje zou ik mij inderdaad nog geen zorgen maken.
Het vermogen wordt door meerdere factoren bepaald, bijvoorbeeld de buiten temperatuur.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:42:
Aan de hand van dit grafiekje zou ik mij inderdaad nog geen zorgen maken.
Het vermogen wordt door meerdere factoren bepaald, bijvoorbeeld de buiten temperatuur.
Had het idee dat het warmer was dan gister.

Na het koken is hij nu toch weer netjes terug gemoduleerd naar 200w.

Ik zou denken dat hij eerst terug moduleert naar minimum vermogen en als hij dan nog teveel warmte produceert, dat hij dan gaat pendelen? Of werkt dat niet zo? (In de praktijk gaat hij dus al op hogere wattage pendelen)

Bij die dalletjes en bergjes in foto 2 (dus vanaf een uur of 13) gaat hij steeds eventjes uit nl.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:57
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een aspen ax3008/1 mobiele airco die ook kan verwarmen?

Ik keek zocht eigenlijk naar een goedkope multisplit voor twee slaapkamers toen ik deze tegenkwam en het leek mij wel interessant voor een berging waar ik sporadisch wat aan het klussen ben.

Het ding is luid, zuigt lucht weg vanuit de te verwarmen kamer, en heeft een treurige eer en cop (zie afbeelding). Het zal dus geen goede optie zijn voor een verblijfsruimte denk ik. Maar voor 360-400 euro leek het mij iets om te overwegen voor de berging (en eventueel als reserve voor bij storing van een normale airco).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU3L41eH_jyFJ6oKff7-fBv4DjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X12u2z7OqXf5hGHFdgXsQQG.jpg?f=fotoalbum_large

De CE markering is afgelopen oktober getekend zie ik, dus ik gok haast dat er hier niemand is met ervaring maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
xHEMANx schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:35:
[...]

Had het idee dat het warmer was dan gister.

Na het koken is hij nu toch weer netjes terug gemoduleerd naar 200w.

Ik zou denken dat hij eerst terug moduleert naar minimum vermogen en als hij dan nog teveel warmte produceert, dat hij dan gaat pendelen? Of werkt dat niet zo? (In de praktijk gaat hij dus al op hogere wattage pendelen)

Bij die dalletjes en bergjes in foto 2 (dus vanaf een uur of 13) gaat hij steeds eventjes uit nl.
Gaat dit over MHI (ZSX)? Die units hebben hun laagste minimum vermogen tussen de 5 en 12 °C. Daarbuiten wordt het minimum in stappen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zijn er hier mensen met ervaring met de laatste LG dualcool deluxe modellen? Wij wilden eerst voor een Daikin, MHI of ME gaan, maar zijn gecharmeerd van het design van de LG (al wordt het nooit mooi 😉). En ook de prijs is iets gunstiger.

ME hele goede ervaringen mee (koelen/verwarmen); maar de oude LG bij mijn vriendin deed het ook prima (koelen). In dit topic lijkt LG soms tekort te schieten zodra het over verwarmen of multi split gaat, maar dat is voor ons niet van toepassing.

We willen onze woonkamer op het zuid/westen van zo’n 40m2 (goed geïsoleerd, maar grote erker) kunnen koelen, dus een 3,5 zou ruim voldoende moeten zijn.

Andere optie zou de ME Designlijn zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:43
VidaR-9 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:01:
Zijn er hier mensen met ervaring met de laatste LG dualcool deluxe modellen?
Ja; wij hebben er een in de woonkamer sinds een paar weken. We zijn ook voor het design van het apparaat gegaan, maar ik ben er niet heel enthousiast over helaas.

Met name het geluid van de ventilator valt tegen. Wanneer de ventilator op de auto-stand staat dan loopt hij geen minuut op dezelfde snelheid en gaat steeds harder en zachter draaien.

Eigenlijk zijn alleen de eerste en de tweede fan-snelheid acceptabel qua geluidsdruk, maar dan krijgt hij de woonkamer bij lange na niet warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
jeanpaulh schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:14:
[...]

Ja; wij hebben er een in de woonkamer sinds een paar weken. We zijn ook voor het design van het apparaat gegaan, maar ik ben er niet heel enthousiast over helaas.

Met name het geluid van de ventilator valt tegen. Wanneer de ventilator op de auto-stand staat dan loopt hij geen minuut op dezelfde snelheid en gaat steeds harder en zachter draaien.

Eigenlijk zijn alleen de eerste en de tweede fan-snelheid acceptabel qua geluidsdruk, maar dan krijgt hij de woonkamer bij lange na niet warm.
Is wel relatief, want met een MHI 50 ZSX series krijg ik mijn woonkamer in fan-snelheid 1 en 2 ook niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
[...]

Ah dat is wel balen. Vooral veel wisselingen in snelheid lijkt me irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:49:
[...]

Gaat dit over MHI (ZSX)? Die units hebben hun laagste minimum vermogen tussen de 5 en 12 °C. Daarbuiten wordt het minimum in stappen hoger.
Waarom wordt het minimum boven de 12c weer hoger?

Mhi zs (zonder x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
[...]

It's not a bug, it's a feature. LG doet dit bewust, noemt het 3D auto. Ze bedoelen dat zowel de hoogte, breedte en diepte van de uitblaas (laatste=fansnelheid) continu variabel is. Heb ik in dit topic al vaker benoemd. Vind het niet handig, maar het is een bewuste keuze.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:37:
[...]

Ja dat laatste zie ik dus tegen op, vooral omdat mijn hal gewoon echt koud is en ik veel condens tegen de buitenmuur heb waar mijn toilet zit.. (ook hier geen ventilatie overigens - wie dit huis ontworpen heeft heeft echt zitten slapen).

En ik wil een SWW oplossing. Een WPB die 24/7 water op 60°C houdt terwijl ik zelf eens per 2-3 dagen douche voelt voor mij ook niet echt nuttig ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:17:
Ik wil mn isolatie sowieso upgraden, maar ik zit met een koude hal. En als ik daar een thermostaat hang, die op 16°C laat staan 24/7 (of in de avond op 17) en voor de rest de woonkamer en boven grotendeels met L/L verwarm wordt mijn hele huis wel comfortabeler..

Ik heb zelf liever het hele huis op een stabiele temp dan dat ik beneden 20°C heb en boven 15°C (bij mijn ouders was dit wel altijd zo maar ik slaap liever bij 17°C en leef bij 17°C dan dat ik een groot verschil heb haha.

Wat ik vooral ook wil voorkomen is dat ik alle radiatoren uit mn huis haal.. want ik denk zelf dat het voor de woningen in mijn prijssegment geen goed ga doen als ik alle radiatoren eruit sloop. (Sowieso vriezen dan de leidingen bij de wc kapot denk ik als het een keer -10°C zou worden) 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:41:
[...]

En ik wil een SWW oplossing. Een WPB die 24/7 water op 60°C houdt terwijl ik zelf eens per 2-3 dagen douche voelt voor mij ook niet echt nuttig ofzo :+
offtopic:
Dit probleem heb je natuurlijk ook met een split of monoblock WP die je met een driewegklep op een SWW vat met spiraal aansluit. Je zou een relatief klein vat kunnen nemen dat je opwarmt vlak voor het douchen. Of een doorstroom verwarmer, maar dan moet je wel een 3-fase meterkast hebben. Een SWW vat hoef je trouwens niet tot 60 °C te verwarmen en extra isolatie houdt het water langer warm.

Misschien wordt het tijd voor een eigen topic? Ieder huis is verschillend en elk persoon heeft verschillende wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 03-12-2024 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:43
M_AW schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:55:
[...]

It's not a bug, it's a feature. LG doet dit bewust, noemt het 3D auto. Ze bedoelen dat zowel de hoogte, breedte en diepte van de uitblaas (laatste=fansnelheid) continu variabel is. Heb ik in dit topic al vaker benoemd. Vind het niet handig, maar het is een bewuste keuze.
Dank! Dat wist ik niet. Ik was de kreet 3D auto inderdaad al tegen gekomen maar had geen idee wat ze ermee bedoelden.

Maar inderdaad; dan is het een irritante feature ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Na de feedback over LG hierboven en me gisteravond nog wat verder te hebben ingelezen ga ik er toch voor kiezen ook een offerte op te vragen voor de ME Diamond lijn. Ik vermoed dat de meerprijs significant gaat zijn, maar het is de unit die we qua uiterlijk het mooiste vinden en ook qua techniek is het een topmodel. En aangezien het toch in de woonkamer hangt vinden we looks erg belangrijk. Het grote voordeel is dat dan alle airco's van ME zijn, aangezien er al 2 op de slaapkamers hangen, dus ook maar 1 app nodig (wel een crappy app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:41:
Na de feedback over LG hierboven en me gisteravond nog wat verder te hebben ingelezen ga ik er toch voor kiezen ook een offerte op te vragen voor de ME Diamond lijn. Ik vermoed dat de meerprijs significant gaat zijn, maar het is de unit die we qua uiterlijk het mooiste vinden en ook qua techniek is het een topmodel. En aangezien het toch in de woonkamer hangt vinden we looks erg belangrijk. Het grote voordeel is dat dan alle airco's van ME zijn, aangezien er al 2 op de slaapkamers hangen, dus ook maar 1 app nodig (wel een crappy app).
Afhankelijk van je vermogen en de gekozen kleur zal de ME Diamond uitvoering inderdaad zo'n €1500-€2000 duurder zijn. :X

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:28
M_AW schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:40:
[...]

Afhankelijk van je vermogen en de gekozen kleur zal de ME Diamond uitvoering inderdaad zo'n €1500-€2000 duurder zijn. :X
Ze zijn wel echt heel mooi, en zelfs de motoren van de lamellen zijn geruisloos. Buitendeel is enorm, dat is ook een puntje van aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
lexdb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:00:
[...]
Ze zijn wel echt heel mooi, en zelfs de motoren van de lamellen zijn geruisloos. Buitendeel is enorm, dat is ook een puntje van aandacht.
Je liet me bijna schrikken dat dit misschien show stopper was, maar het lijkt erop dat de buitenunit voor de 3,5 niet groter is.

@M_AW jij laat me wel schrikken 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
Thieu79 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:30:
[...]

Dan klopt bij jou ws de specsheet van je binnenunit ook niet met wat je in de werkelijkheid ziet gebeuren. 4kw vermogen met laat voorzichtig zeggen een COP van 4. Dat zou betekenen dat die 2kw binnenunit dus 16kw warmte (minus een klein beetje lek naar de andere units die uitstaan) af staat te geven op hoge fanspeed en dus ook je kamer razendsnel op temperatuur heeft.
Volgens mij is de conclusie dat je, igv binnenunits op een multisplit, de min - max specs van de binnenunit met een korreltje zout kan nemen: twee binnenunits kunnen samen een lager dan minimum vermogen verdelen van wat je eigenlijk van de enkele units opgeteld zou kunnen verwachten / 1 binnenunit kan een hoger dan maximum vermogen kwijt dan je van die enkele unit zou kunnen verwachten
Ik heb niet het idee dat een 2kw binnenunit ineens 4 kw aan warmte gaat afgeven oid. Ik heb meer het vermoeden dat de multispit buitenunit de binnenunit gewoon sneller op druk brengt oid maar dat de warmte die er uit komt niet de capaciteit overstijgt. Als ik hier bijvoorbeeld een singlesplit aan zet dan springt de buitenunit direct aan maar de binnenunit doet dan nog niet veel. De klep blijft dan op een kiertje staan en pas na een tijdje gaat die open en komt er warme lucht uit. Doe ik nu hetzelfde met een binnenunit op de multisplit dan zal daar veel eerder warmte uit komen maar dat is zeker niet meer warmte dan dat er uit een single split komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
svenk91 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:03:
[...]

Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Dat zou inderdaad heel goed kunnen maar of dat dan minder efficiënt is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb niet het idee dat een 2kw binnenunit ineens 4 kw aan warmte gaat afgeven oid. Ik heb meer het vermoeden dat de multispit buitenunit de binnenunit gewoon sneller op druk brengt oid maar dat de warmte die er uit komt niet de capaciteit overstijgt.
Klinkt plausibel inderdaad, dan is dat hoge vermogen dus ook maar kortstondig (op volle druk brengen en weer snel naar beneden).
Pagina: 1 ... 122 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic