Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:13:
[...]

Waarom wordt het minimum boven de 12c weer hoger?

Mhi zs (zonder x)
Waarschijnlijk omdat ze dan efficiënter worden (hogere COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Chatslet schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:58:
[...]

Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Dat zou inderdaad heel goed kunnen maar of dat dan minder efficiënt is durf ik niet te zeggen.
Bij MHI(-ZSX) kan dat niet de reden zijn want bij temperaturen onder de 5 °C stijgt het minimale vermogen juist weer. Maar rustig draaien verlaagt in het algemeen wel de kans op dichtvriezen; met de koude periode een paar weken terug hoefde de unit hier nauwelijks te ontdooien terwijl sommigen het over "defrost-mania" hadden. Onze unit gaat pas ontdooien als de warmtewisselaar minimaal 5 graden kouder wordt dan de buitentemperatuur. Door rustiger te draaien blijft het temperatuurverschil daar onder en/of duurt het langer voordat het verschil te groot wordt. Zie hier ook het voordeel van een fysiek grote warmtewisselaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 03-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
TereZz schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik zie geen pendelgedrag. Hij gaat toch helemaal niet uit
Dit is waarschijnlijk wel pendelen. Homewizzard laat 5 minute gemiddeldes zien. Dus als de ac 3 miniten uit staat wordt de grafiek niet NUL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:06
Icebear1079 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:26:
[...]

Dit is waarschijnlijk wel pendelen. Homewizzard laat 5 minute gemiddeldes zien. Dus als de ac 3 miniten uit staat wordt de grafiek niet NUL.
Helaas zijn de grafieken van HW vaak lastig aftelezen. Maar als ik zo kijk slaat hij idd een paar keer af, maar om het gelijk pendelen te noemen vind ik wat overdreven.
Hier onder zie je een voorbeeld, waarbij je van pendelen zou kunnen spreken. Maar de weergave van de grafiek, is hier helaas ook niet optimaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytQePmw2N-O8fVdXYor0KdPnyO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQ5ANkn6F6Pd5PB9lxg1BoPG.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
@barta123 Zolang je de WPB binnen de schil van je huis plaatst, hoeft het warmteverlies geen probleem te zijn voor de koudste helft van het jaar. Maar dat hangt ook een beetje af van de plaats in je huis.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RemmyB83 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:10:
Helaas zijn de grafieken van HW vaak lastig aftelezen. Maar als ik zo kijk slaat hij idd een paar keer af, maar om het gelijk pendelen te noemen vind ik wat overdreven.
Ik vind de grafiek behoorlijk onregelmatig. Is dat normaal voor een WPB? Ik zou een relatief constant vermogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:38:
[...]

Ik vind de grafiek behoorlijk onregelmatig. Is dat normaal voor een WPB? Ik zou een relatief constant vermogen verwachten.
Off topic hier, maar een wpb zal volgens mij altijd een oplopend opgenomen vermogen hebben wanneer actief, niet constant. Hier is dat in elk geval zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:06
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:38:
[...]

Het plaatje is niet van een WPB, maar van een airco.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
xHEMANx schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:25:
Gister moduleert mn airco terug naar 200w en blijft gewoon lopen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag blijft hij hangen op 350w en gaat pendelen.

Hoe kan dat?
Ik zie overigens hetzelfde met onze 70ZR. Die kan terugmoduleren tot 340W. Maar soms gaat ie vanuit 550W lopen pendelen.
Persoonlijk denk dat het kan zijn dat ie niet wil pendelen tussen 0 en 340W ivm olie die moet worden verspreid over ee compressor.

Hier tich voorbeelden die hetzelfde gedrag laten zien. Er is dus niets mis met je MHI.

Nu meer ingaand op jouw vraag, dat weet ik ook niet precies. Maar in mijn geval gaat het om koelen. Deze grote unit koelt 3 verdiepingen trappenhuis en twee verdiepingen slaapkamers (4 stuks).
De airco staat meestal laag ingesteld, 18 of 19 graden, waar het in de slaapkamers nog 22+ is. Zodra de ac uit valt, stroomt de warmte uit de slaapkamers naar de hal en vindt zijn weg naar boven waar de ac hangt.
Gevolg thermostaat ac wordt weer geactiveerd... het is dus een warmtetransportprobleem.

Als jouw voorbeeld verwarmen betreft, zou je kunnen proberen om de ventilator vd binnenunit handmatig wat harder te zetten. Mogelijk krijg je dan betere verspreiding van warmte.
Ala deze namelijk rond de unit blijft hangen door lage fan stand, zou je ook dit gedrag kunnen krijgen.

Hopelijk helpt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2lJtUFYRuJ_Ajz5s37T_NdkRWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elK41AxFfkDWq6o78xk5HgZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ize4t22Sbhy3Tx3qNhHrTvYWwWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyKpz9ScTuO834oOW46iR2bE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-oARtr9EyDhUo1eMWfrV1W-aGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjqIag3ZnfvOz0jqMQbmW3wy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8mvB026XdGSXgh6Rq2AH9XiJtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qw0bMihCXjvz0Ojo7DhKm9Hy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyJCZ5Gdu-ddqnDIBhF9UhZBqw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmm5i60xveoMV3TijLHJvzEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzRl5QstKjGyxbUjz9LlADkb4rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CymmcfXlM6SxyBybg2rBs8jX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXhpqZ1alO1NsXoUDX0ZNOQOUFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tbrApeCARPLPfstGxes1OYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Icebear1079 op 03-12-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
M_AW schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:40:
[...]
Afhankelijk van je vermogen en de gekozen kleur zal de ME Diamond uitvoering inderdaad zo'n €1500-€2000 duurder zijn. :X
€2.2K duurder - en dat voor een zwarte 3.5kW. Toch wel serieus geld zeg. Had een beetje op €1.5K gerekend.

Ik neig er toch naar om het te doen - die €700 maakt dan ook niet meer uit, anders zit ik met binnen 2 weken dood te ergeren aan mijn goedkope keuze.

De buitenunit is trouwens toch ook wel maatje groter, want we hebben ook een grotere ombouw nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 03-12-2024 20:04 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:33
Hallo Allemaal, zelf verwarm ik mijn apartement nu ook met een Lucht/Lucht warmtepomp. Een airco in de woonkamer was al aanwezig, en nu heb ik zelf een goedkope AUX airco geinstalleerd in kantoor. Opzich ook wel mooie dingen installatie was eenvoudig zelf vacuum gezogen enzo. De integratie in Home assistant is zelf positief uitgevallen. De bijgeleverde WIFI controller is niks waard, maar gelukkig is de airco direct uit te lezen via esphome met UART. Ik heb nu dus mooi deze info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h5UM1ZuMcfGSaf3lkX58iK5F2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hHifTFvyDAlOWXiJFBsxvaMC.jpg?f=user_large

Wat opzich wel leuk is dat ik zelf de power state van de airco in kan stellen, omdat de ruimte best klein is kan de temperatuur bij de airco wat hoger worden dan in de rest van de ruimte of bijvoorbeeld de gang. Maar ik kan dus mooi de power limiter op 30% zetten, waardoor de airco mooi met 500 watt blijft verwarmen.

Ik zit alleen zelf nog even te kijken met energiezuinigheid. Nu laat ik het vaak thuis heel koud worden, en gebruik ik de airco verwarming alleen als ik daadwerkelijk in een ruimte ben. Nu is dat natuurlijk wat minder comfortabel. Wat doen jullie zoals, hele huis op constante temperatuur houden?

Ook al is de COP lager bij vol vermogen (wat dus vaak gebeurt als je de airco alleen aan zet als je in een ruimte bent), denk ik toch dat het energiezuiniger is om de airco alleen aan te zetten als je in een ruimte bent.

Ben even aan het kijken wat wijsheid is, kan natuurlijk ook een automatisering maken om de airco alleen in te schakelijk bij voordelige energieprijzen. (heb tibber).

In principe kan ik wel wat testen uitvoeren, zowat alles wordt gemonitord en opgeslagen in huis. Overal temperatuur sensoren etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ekh44GZM8mMKlWuv0y_mf0wbPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzqLgJ2dp4zryEE4RfRCxYOl.jpg?f=fotoalbum_large

Was tijdje niet thuis dus temperaturen zijn wat laag haha:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZSzjFeIMT9UiwldPCzu3Fcr2mU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/duSRDovmrll1nxkrRRRvHnbS.jpg?f=user_large

Zon AUX airco is overigens maar iets van 500 euro, prima zelf te installeren. Dus dat is geen geld, wellicht wat lager COP/SCOP, maar zeker niet slecht.
In de woonkamer wel een Mitsubishi

[ Voor 3% gewijzigd door jaricool op 03-12-2024 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:02:
[...]

€2.2K duurder - en dat voor een zwarte 3.5kW. Toch wel serieus geld zeg. Had een beetje op €1.5K gerekend.

Ik neig er toch naar om het te doen - die €700 maakt dan ook niet meer uit, anders zit ik met binnen 2 weken dood te ergeren aan mijn goedkope keuze.

De buitenunit is trouwens toch ook wel maatje groter, want we hebben ook een grotere ombouw nodig.
Design wen je wel aan -hoe lelijk ook-, maar een slechte werking ga je je gigantisch aan ergeren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:28
[...]

LG gewoon NIET doen. ME of MHI 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
[...]

Dan verdient jouw installateur meer aan het installeren van een duurdere unit, ondanks dat de werkzaamheden hetzelfde zijn. Hij verdient aan het doorschuiven van een doos. :X

De buitenunit van een 3,5kW diamond model is toch niet groter dan van een 3,5kW AY of AP model?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:15
Wat is een normaal tarief voor het koppelen van units? Ik krijg nu in een offerte voor multi split het volgende:
Buitendeel per stuk: €600
Binnendeel per stuk: €200
Incl benodigde koppelingen
Incl stikstof, vacumeren, testen

[ Voor 3% gewijzigd door floriz87 op 03-12-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
floriz87 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:51:
Wat is een normaal tarief voor het koppelen van units? Ik krijg nu in een offerte voor multi split het volgende:
Buitendeel per stuk: €600
Binnendeel per stuk: €200
Incl benodigde koppelingen
Incl stikstof, vacumeren, testen
Wat een prijzen zeg.
Zijn hier in twente meerdere aanbieders die voor zo'n 200~250 per binnenunit de hele installatie afmaken, inclusief maken flares voor buiten- en binnenunit of hardsolderen.

Alles wat ze extra moeten doen omdat jij dat niet gedaan hebt gaat op uurtarief.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
M_AW schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:43:
[...]
Dan verdient jouw installateur meer aan het installeren van een duurdere unit, ondanks dat de werkzaamheden hetzelfde zijn. Hij verdient aan het doorschuiven van een doos. :X

De buitenunit van een 3,5kW diamond model is toch niet groter dan van een 3,5kW AY of AP model?
Dat idee kreeg ik ook. Dat het prijsverschil meer is dan puur de unit. Ik wil eigenlijk wel gewoon met deze installateur door, levert goed en net werk, heeft de hele schoonfamilie al gedaan.

Prijsvergelijking is met een LG dualcool deluxe. Die vond ik trouwens dan weer redelijk scherp geprijsd.

De buitenunit is dus ook groter dan de LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
lexdb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:00:
[...]

Ze zijn wel echt heel mooi, en zelfs de motoren van de lamellen zijn geruisloos. Buitendeel is enorm, dat is ook een puntje van aandacht.
Persoonlijk vind ik elke airco een stuk mooier dan radiatoren en gaskachels maar het oog wil ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jaricool schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:05:
Hallo Allemaal, zelf verwarm ik mijn apartement nu ook met een Lucht/Lucht warmtepomp. Een airco in de woonkamer was al aanwezig, en nu heb ik zelf een goedkope AUX airco geinstalleerd in kantoor. Opzich ook wel mooie dingen installatie was eenvoudig zelf vacuum gezogen enzo. De integratie in Home assistant is zelf positief uitgevallen. De bijgeleverde WIFI controller is niks waard, maar gelukkig is de airco direct uit te lezen via esphome met UART. Ik heb nu dus mooi deze info:
Kan je misschien iets meer vertellen over hoe je dat gedaan hebt? Al dan niet via een PB?

Ik heb een warmtepomp van AUX en ben wel geïnteresseerd om dit ook uit te lezen. Volgens mij is de hardware allemaal vergelijkbaar :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 22:14
Maxwp schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:42:
[...]
nog steeds page not found 404
bedankt voor het aangeven, echt heel irritant dat het zo snel van de site wordt gehaald. ik heb de fragmenten op een andere site geupload waar je het direct kun afluisteren:

fragment 1 koelstand: https://voca.ro/1cDKYHI7054E
fragment 2 koelstand (langer fragment): https://voca.ro/1ezPe8eHiBQN
fragment 3 (verwarmen): https://vocaroo.com/119Y6Co250mn

Beluister ze maar als je wilt. Daikin geeft dus aan dat dit dus normaal is en gerelateerd is aan "bleeding". Ik vraag me dus werkelijk af of dit normaal is en of andere gebruikers ook dit geluid hebben. Ik krijg het idee dat ik niet serieus genomen :+ wordt want ik heb dit nooit zo eerder ervaren als ik in ruimtes kom waar airco's staan te draaien.

Pas wanneer ik de "fan speed" op level 3 zet op de app, dan hoor ik het geluid niet meer want dan wordt het overstemd door het geluid van de ventilator.

[ Voor 8% gewijzigd door Rage Quit op 04-12-2024 08:51 . Reden: extra context toegevoegd wanneer het geluid niet meer hoorbaar is.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 01:43:
[...]

Persoonlijk vind ik elke airco een stuk mooier dan radiatoren en gaskachels maar het oog wil ook wat :)
Ik ben zelf nog wel gecharmeerd van gietijzeren radiatoren, maar verder ben ik inderdaad erg blij dat ze weg zijn. Scheelt ook een hoop stof :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Glashelder schreef op woensdag 4 december 2024 @ 05:47:
[...]

Kan je misschien iets meer vertellen over hoe je dat gedaan hebt? Al dan niet via een PB?

Ik heb een warmtepomp van AUX en ben wel geïnteresseerd om dit ook uit te lezen. Volgens mij is de hardware allemaal vergelijkbaar :)
Deze github heef alle uitleg! Als je er niet uitkomt leg ik graag uit via PB.
https://github.com/GrKoR/esphome_aux_ac_component/tree/master/docs

Met dit bordje op een wemos D1 kan je bijvoorbeeld meteen de esp van power voorzien via de aansluiting op de Airco! https://www.tinytronics.nl/nl/power/spanningsconverters/buck-(step-down)-converters/wemos-dc-power-shield-voor-d1-mini

Bij mij moest de aansluiting via de usb aansluiting (welke eigenlijk geen usb is), waar normaliteer het wifi zendertje op zit. Dus oude usb kabel pakken, doorknippen, en dan even doormeten welke draden wat zijn.

1. +12V..+14V DC
2. RX (of TX)
3. TX (of RX)
4. Ground

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vhqOWj22ZguPYAS5tnJOVJ4Sr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhkoCx8hWPC8ujsSwICTPSy9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door jaricool op 04-12-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jaricool schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:59:
[...]

Deze github heef alle uitleg! Als je er niet uitkomt leg ik graag uit via PB.
https://github.com/GrKoR/esphome_aux_ac_component/tree/master/docs

Met dit bordje op een wemos D1 kan je bijvoorbeeld meteen de esp van power voorzien via de aansluiting op de Airco! https://www.tinytronics.nl/nl/power/spanningsconverters/buck-(step-down)-converters/wemos-dc-power-shield-voor-d1-mini

Bij mij moest de aansluiting via de usb aansluiting (welke eigenlijk geen usb is), waar normaliteer het wifi zendertje op zit. Dus oude usb kabel pakken, doorknippen, en dan even doormeten welke draden wat zijn.

1. +12V..+14V DC
2. RX (of TX)
3. TX (of RX)
4. Ground

[Afbeelding]
Thanks, ik zal eens wat spullen bestellen. Mijn warmtepomp heeft de andere wifi controller overigens, niet de USB stick :) Ik vermoed dat ik die connector wel ergens heb liggen in een verzameldoosje..

TBC, mogelijk neem ik nog even contact met je op :)

Welke buitenunit heb jij eigenlijk en wat vind je van de geluidsproductie?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Glashelder schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:18:
[...]

Thanks, ik zal eens wat spullen bestellen. Mijn warmtepomp heeft de andere wifi controller overigens, niet de USB stick :) Ik vermoed dat ik die connector wel ergens heb liggen in een verzameldoosje..

TBC, mogelijk neem ik nog even contact met je op :)

Welke buitenunit heb jij eigenlijk en wat vind je van de geluidsproductie?
Die andere controller staat ook uitgelegd op de github, met die andere connecter inderdaad. Ik hoor niks van het geluid binnen in ieder geval, staat buiten op mijn dakterras richting de straat. (is doodlopend alleen voor ons, dus geen last ervan. Als ik een keer niks te doen heb zal ik mijn decibel meter eens zoeken en even op vol vermogen testen haha. Maar lijkt haast stiller dan de mitshubitsi, deze heeft wel iets minder vermogen dus logisch. Wel jammer is dat AUX airco's maar kunnen terugschakelen tot 33% vermogen, de mishubitsi kan nog een stuk lager werken.

Deze buitenunit:
Maar welk type precies weet ik zo even niet ,heb ik wel ooit opgezocht. Ik denk deze: ASW-H12C5C4/ FAR3DI

Dat betekend dus pendelen, maar als dat voor de levensduur niks uitmaakt is het goed zo.

Wel vraag ik me nog steeds af of het beter is om constante temperatuur in huis te houden of verwarmen als ik in een ruimte ben kwa effiecentie. (even comfort weggelaten haha). Ik verlies wel echt 1/2 graad per uur, dus warmte vast houden is er niet echt bij. Maar kan ook komen omdat ik dus niet constant verwarm, en interieus dus ook nog kouder is. Maar isolatie is ook niks, 1985 dus geen isolatie in muur en dak geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door jaricool op 04-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 01:43:
[...]
Het uiterlijk van de binnenunit vind ik zeer belangrijk voor mijn woonkamer, iets minder boeiend voor de slaapkamers. We wonen hier nu twee maanden en hebben bijna alles zoals we het hebben willen, dan ga ik ook geen concessies doen aan de airconditioning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brunobanani
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07 22:30
Ik snap die negatieve verhalen niet zo over het merk LG. Hier draait tot volle tevredenheid al 2,5 jaar een airco van 3,5KW type F12MT .
Mijn huiskamer +open keuken van 40 M2 houd hij goed warm , meestal 21-22 graden (ik ben een kou kleum). Draait nu op ventilator stand 2 (altijd) met verbruik van 225 watt met buitentemperatuur nu van 6 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunobanani
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgMtmVHF44txVXCUyVK3pq_6zpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPioiFwunuTjoZglwFMckaSo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Brunobanani schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:40:
Ik snap die negatieve verhalen niet zo over het merk LG. Hier draait tot volle tevredenheid al 2,5 jaar een airco van 3,5KW type F12MT .
Mijn huiskamer +open keuken van 40 M2 houd hij goed warm , meestal 21-22 graden (ik ben een kou kleum). Draait nu op ventilator stand 2 (altijd) met verbruik van 225 watt met buitentemperatuur nu van 6 graden
Een single split zeker? De negatieve verhalen gaan over multi's.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Rsport40 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:21:
[...]

Is wel relatief, want met een MHI 50 ZSX series krijg ik mijn woonkamer in fan-snelheid 1 en 2 ook niet warm.
Fanspeed als selectie zegt niet zoveel. Er zitten grote verschillen tussen de diverse modellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdxg1FOehq0HYxSssvAoafi_v00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MDNySx5En0z0SDp3LYRIM9dN.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:52
jaricool schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:05:
Zon AUX airco is overigens maar iets van 500 euro, prima zelf te installeren. Dus dat is geen geld, wellicht wat lager COP/SCOP, maar zeker niet slecht.
In de woonkamer wel een Mitsubishi
Wat is het minimaal opgenomen vermogen van die AUX? Zeker met een single-split op een kleine kamer...

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Icebear1079 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:45:
[...]

Ik zie overigens hetzelfde met onze 70ZR. Die kan terugmoduleren tot 340W. Maar soms gaat ie vanuit 550W lopen pendelen.
Persoonlijk denk dat het kan zijn dat ie niet wil pendelen tussen 0 en 340W ivm olie die moet worden verspreid over ee compressor.

Hier tich voorbeelden die hetzelfde gedrag laten zien. Er is dus niets mis met je MHI.

Nu meer ingaand op jouw vraag, dat weet ik ook niet precies. Maar in mijn geval gaat het om koelen. Deze grote unit koelt 3 verdiepingen trappenhuis en twee verdiepingen slaapkamers (4 stuks).
De airco staat meestal laag ingesteld, 18 of 19 graden, waar het in de slaapkamers nog 22+ is. Zodra de ac uit valt, stroomt de warmte uit de slaapkamers naar de hal en vindt zijn weg naar boven waar de ac hangt.
Gevolg thermostaat ac wordt weer geactiveerd... het is dus een warmtetransportprobleem.

Als jouw voorbeeld verwarmen betreft, zou je kunnen proberen om de ventilator vd binnenunit handmatig wat harder te zetten. Mogelijk krijg je dan betere verspreiding van warmte.
Ala deze namelijk rond de unit blijft hangen door lage fan stand, zou je ook dit gedrag kunnen krijgen.

Hopelijk helpt het.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi licht dus niet aan mijn opstelling, maar aan het ding zelf.

Heb de sensor momenteel 1.5 meter schuin onder de airco (verlengt). Met koud weer werkt het nu prima. Met warm weer nog even testen, maar moet nog een paar maandjes wachten helaas. 😅

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 21:41
Hier ook erg tevreden. Gaat inderdaad rustig door op het minimumvermogen van 195 watt en de woonkamer en gang blijven netjes 20,5 en 19,5 graden. Boven profiteren we wat mee van de warmte. De LG boven staat niet heel vaak aan.
Gaat wel om 2x een single split.

Achteraf had ik liever voor een ZSX gekozen vanwege de hogere efficiëntie. Maar voor het geld van 1 ZSX heb je 3 of 4 LG units.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:23
Ik heb een dilemma. Ik kan airconditioners in huis alleen in de opening boven open deuren installeren. En ik heb 6 cm vrije ruimte tot het plafond, waarbij 5 cm het maximaal toegestane is.
Voor zover ik het begrijp, werken airconditioners alleen effectief bij hoge snelheden. Als je een duurdere Mitsubishi SRK ZSX-W neemt, is het dan mogelijk om problemen met de warmtebel te voorkomen door simpelweg de snelheid te verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Headshot_NL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:42:
[...]

Achteraf had ik liever voor een ZSX gekozen vanwege de hogere efficiëntie. Maar voor het geld van 1 ZSX heb je 3 of 4 LG units.
Wij hebben 2k betaald voor een MHI-ZSX incl. installatie. Beweer je dat je per LG singlesplit je maar 500 a 700 kwijt zou zijn, inclusief installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15
Jesaul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:56:
Ik heb een dilemma. Ik kan airconditioners in huis alleen in de opening boven open deuren installeren. En ik heb 6 cm vrije ruimte tot het plafond, waarbij 5 cm het maximaal toegestane is.
Voor zover ik het begrijp, werken airconditioners alleen effectief bij hoge snelheden. Als je een duurdere Mitsubishi SRK ZSX-W neemt, is het dan mogelijk om problemen met de warmtebel te voorkomen door simpelweg de snelheid te verhogen?
kun je geen vloermodel nemen? Dat heb ik op de 1e verdieping ipv een wandmodel.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
miel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:11:
[...]

kun je geen vloermodel nemen? Dat heb ik op de 1e verdieping ipv een wandmodel.....
nee, Ik heb Mitsubishi SRK 35 ZSX-W wandmodel, niet een vloermodel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Ik heb geen ruimte voor een vloermodel. Er zitten nog steeds radiatoren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Door de snelheid te verhogen blaas je de lucht verder en heb je minder last van een warmtebel inderdaad.
Je kan ook kiezen voor een RX-EX3 wandbediening of een draadloze sensor(zie sig) om de temperatuur verderweg te meten waardoor de binnenunit langer blijft doorblazen wat ten goede komt aan verspreiding van de warmte.

Ik zou voor de maximaal mogelijke afstand naar plafond gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
LED-Maniak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:26:

Door de snelheid te verhogen blaas je de lucht verder en heb je minder last van een warmtebel inderdaad.
Je kan ook kiezen voor een RX-EX3 wandbediening of een draadloze sensor(zie sig) om de temperatuur verderweg te meten waardoor de binnenunit langer blijft doorblazen wat ten goede komt aan verspreiding van de warmte.

Ik zou voor de maximaal mogelijke afstand naar plafond gaan.
Ja, er zit een externe sensor in de plannen. Ik ga de openheid van de deur opofferen door de afstand tot het plafond te vergroten tot 10 cm. Dit is het maximale wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Jesaul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:29:
[...]

Ja, er zit een externe sensor in de plannen. Ik ga de openheid van de deur opofferen door de afstand tot het plafond te vergroten tot 10 cm. Dit is het maximale wat ik kan doen.
Hou je er rekening mee dat in de open stand de flappen onder de unit uit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:15
LED-Maniak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:02:
[...]

Wat een prijzen zeg.
Zijn hier in twente meerdere aanbieders die voor zo'n 200~250 per binnenunit de hele installatie afmaken, inclusief maken flares voor buiten- en binnenunit of hardsolderen.

Alles wat ze extra moeten doen omdat jij dat niet gedaan hebt gaat op uurtarief.
Ik betaal nu voor het koppelen van 9 binnenunits op 2 buitenunits in totaal 3000 euro en nog 900 euro materiaalkosten (leidingset, stuurstroomkabel, condensslang en bevestigingsset). Airco's zijn uiteraard niet inbegrepen. Montage doe ik zelf. Als ik jou goed begrijp is dat erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
floriz87 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:02:
[...]

Ik betaal nu voor het koppelen van 9 binnenunits op 2 buitenunits in totaal 3000 euro en nog 900 euro materiaalkosten (leidingset, stuurstroomkabel, condensslang en bevestigingsset). Airco's zijn uiteraard niet inbegrepen. Montage doe ik zelf. Als ik jou goed begrijp is dat erg duur?
Als jij alles zelf doet en de monteur alleen een flare hoeft te maken, afpersen en lektesten.. dan vind ik dat duur ja. Zeker omdat maar twee binnenunits aansluiten zo een halve dag duurt en je verloren uren hebt die je die dag niet kan vullen bij een andere klant.

9 binnenunits is mijn inziens een mooie klus, gezien ze daar een volle dag mee kunnen vullen(of in je eentje twee) en er efficient gewerkt kan worden(terwijl je de ene afperst sluit je de andere aan en kan je vacuum trekken zonder dat je hoeft te wachten).

Ter referentie heeft het een monteur die alleen kwam hier in 3 uur tijd 2 binnenunits gesoldeerd, geholpen een setje leidingen over het dak te trekken en vervolgens afpersen+vacuum gedaan voor 500 euro. Ophangen van binnen- en buitenunits had ik al gedaan, samen met stuurstroomkabels en eenmaal leidingwerk.

Dus zeg 2 volle dagen voor jouw units, dan is 1500 euro per dag een mooie business om in te werken (ik mag hopen dat het een quote incl. BTW is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Sjamo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:35:

Hou je er rekening mee dat in de open stand de flappen onder de unit uit komen?
Ja. Ik kan de deur alleen sluiten als de flappen gesloten zijn. maar ik heb 11 cm tot het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Jesaul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ja. Ik kan de deur alleen sluiten als de flappen gesloten zijn. maar ik heb 11 cm tot het plafond.
Dat gaat geheid een keer fout.. Zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
[...]

Nou, het is nu te dicht bij het plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGbBE5ugqv23BbE0cdmjdnVNvD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5bQ7Ed281xFDpYaOIyhzcIG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Wij hebben een unit (zsx) haaks op de kamerdeur. 11cm tot het plafond en dat gaat prima. Flappen steken op de 45 graden stand voor verwarmen ongeveer 10cm onder de unit uit. Dan hebben we nog ongeveer 3 a 4cm tot aan de bovenkant vd deur. Dat gaat allemaal goed.

Wat jij nu wil doen lijkt me niet handig. Dat zou hier een keer mis gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Hoge Fan* snelheden inderdaad of comfortabeler een plafond ventilator.

* om verwarring te voorkomen. :+

edit:
Jesaul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:35:
[...]

...
Wat voor probleem ervaar je nu?

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 04-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Sjamo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:36:
[...]

Wat jij nu wil doen lijkt me niet handig. Dat zou hier een keer mis gaan.
de deur kan niet met de deuren worden gesloten en dat is alles. kamerbewoner versus andere airconditionerlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Tazzios schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:36:
[...]

Wat voor probleem ervaar je nu?
berekening van het geluidsniveau van de airconditioner tijdens zijn werking in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
xHEMANx schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:39:
[...]

Mooi licht dus niet aan mijn opstelling, maar aan het ding zelf.

Heb de sensor momenteel 1.5 meter schuin onder de airco (verlengt). Met koud weer werkt het nu prima. Met warm weer nog even testen, maar moet nog een paar maandjes wachten helaas. 😅
Dat is een heel goed idee van je!
Hoe heb je de sensor verlengd? Is daar een standaard verlengstuk voor?
Dat zou voor mij ook een goed idee zijn, dan verleng ik hem tot onder het plafond van de 1ste verdieping.

In jouw geval is het voor koeling met 3,5 kW waarschijnlijk geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:55
Ik heb 2 MHI buitenunits boven elkaar hangen aan de gevel.
Vorig jaar is dit prima gegaan door relatieve warme winter en weinig vorst.
Maar kan het bij lange vorst problemen geven door ophopend ijs o.i.d.?
Zijn hier meer luitjes die buitenunits boven elkaar hebben hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
MiBe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:05:
[...]

Wat is het minimaal opgenomen vermogen van die AUX? Zeker met een single-split op een kleine kamer...
Dat is ongeveer 450 watt, voor de kamer niet te veel, moet zelf de deur naar de gang dichthouden met dat vermogen. (bij verwarmen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
jaricool schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:27:
[...]

Dat is ongeveer 450 watt, voor de kamer niet te veel, moet zelf de deur naar de gang dichthouden met dat vermogen. (bij verwarmen dan).
Ik heb ook een AUX 3.5kw airco unit via aircowebwinkel.nl anzich voor de prijs een prima unit maar er zijn wel wat compromissen. Het moduleren zou beter kunnen en vooral de fan in de buitenunit kan stiller en op lager vermogen.
Wi-Fi in de unit is ook niet geweldig maar gezien de prijs is de unit ruimschoots terugverdiend en alleen daar ben ik al blij mee.

Sinds recent zijn er nieuwe modellen die iets beter schijnen te zijn iig op het vlak van Wi-Fi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Rsport40 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:15:
Ik heb 2 MHI buitenunits boven elkaar hangen aan de gevel.
Vorig jaar is dit prima gegaan door relatieve warme winter en weinig vorst.
Maar kan het bij lange vorst problemen geven door ophopend ijs o.i.d.?
Zijn hier meer luitjes die buitenunits boven elkaar hebben hangen?
Even een condens slang aan de uitgang van de bovenste unit maken en deze dan geleiden tot op de hoogte van de onderste unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Chris96 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:36:
[...]

Ik heb ook een AUX 3.5kw airco unit via aircowebwinkel.nl anzich voor de prijs een prima unit maar er zijn wel wat compromissen. Het moduleren zou beter kunnen en vooral de fan in de buitenunit kan stiller en op lager vermogen.
Wi-Fi in de unit is ook niet geweldig maar gezien de prijs is de unit ruimschoots terugverdiend en alleen daar ben ik al blij mee.

Sinds recent zijn er nieuwe modellen die iets beter schijnen te zijn iig op het vlak van Wi-Fi.
Wifi van de airco heb ik dus niet nodig aangezien ik de airco zelf via esphome uitlees met Wifi. Moduleren zou beter kunnen inderdaad, kan niet lager dan 30 procent,dus als de warme lucht niet makkelijk weg kan, zal ie snel gaan moduleren. Buitenunit heb ik geen last van maar dat zou best kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
Rage Quit schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:48:
[...]

bedankt voor het aangeven, echt heel irritant dat het zo snel van de site wordt gehaald. ik heb de fragmenten op een andere site geupload waar je het direct kun afluisteren:

fragment 1 koelstand: https://voca.ro/1cDKYHI7054E
fragment 2 koelstand (langer fragment): https://voca.ro/1ezPe8eHiBQN
fragment 3 (verwarmen): https://vocaroo.com/119Y6Co250mn

Beluister ze maar als je wilt. Daikin geeft dus aan dat dit dus normaal is en gerelateerd is aan "bleeding". Ik vraag me dus werkelijk af of dit normaal is en of andere gebruikers ook dit geluid hebben. Ik krijg het idee dat ik niet serieus genomen :+ wordt want ik heb dit nooit zo eerder ervaren als ik in ruimtes kom waar airco's staan te draaien.

Pas wanneer ik de "fan speed" op level 3 zet op de app, dan hoor ik het geluid niet meer want dan wordt het overstemd door het geluid van de ventilator.
Ik hoor niks wat hier op lijkt. Is dat de bunnen unit dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Jesaul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]
Misschien te simpel maar de deur wat afkorten kan misschien de oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik lees hier veel dat mensen zowel cv als airco hebben.
Tot welke buitentemperatuur werkt een airco?
Voor mij zou het de enige verwarmingsbron moeten worden namelijk.
Ik las recentelijk ook over hyper modellen die ze veel in scandinavie gebruiken, waarbij -20 geen probleem is. Iemand daarmee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:56:
Ik lees hier veel dat mensen zowel cv als airco hebben.
Tot welke buitentemperatuur werkt een airco?
Voor mij zou het de enige verwarmingsbron moeten worden namelijk.
Ik las recentelijk ook over hyper modellen die ze veel in scandinavie gebruiken, waarbij -20 geen probleem is. Iemand daarmee ervaring?
Een MHI ZSX gaat volgens de specs tot -20. En levert dan nog goed een bak warmte. De ZS gaat volgens de specs tot -15. Geen idee of ze daaronder uitvallen eigenlijk. Dat lijkt me niet.

Denk er wel aan als je deze als hoofdverwarming wil gebruiken aan vloerunits. Dat maakt echt een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
TereZz schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:28:
[...]

Een MHI ZSX gaat volgens de specs tot -20. En levert dan nog goed een bak warmte. De ZS gaat volgens de specs tot -15. Geen idee of ze daaronder uitvallen eigenlijk. Dat lijkt me niet.

Denk er wel aan als je deze als hoofdverwarming wil gebruiken aan vloerunits. Dat maakt echt een groot verschil.
Tx.
Maar dan snap ik al die berichten alhier over de T buiten niet? Als ie even defrost lijkt het mij geen issue aangezien bij mij ik iets van een halve graad per uur verlies als de verwarming uitgaat. En waarom zou je dan nog een cv ketel hebben?
10 jaar geen gasaansluiting hebben is een gratis airco in mijn wereld.
Ik ga even me verdiepen in vloerunits. Ik snapte sowieso al niet de logica om wandunits hoog op te hangen als verwarmen het primaire doel is. Maar we deden het altijd zo zal wel de reden zijn gok ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Eric-Peric op 05-12-2024 01:14 . Reden: 1gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:49:
[...]

Misschien te simpel maar de deur wat afkorten kan misschien de oplossing zijn?
Het is een goed idee om de deur afkorten. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:42
Sinds een weekje de trotse eigenaar van een Daikin l/l warmtepomp met twee binnenunits uit de Sensira-serie. Na onze verbouwing 7 jaar geleden hadden we geen verwarming op de eerste etage, want toch nooit aan. Een aantal hete zomers later deed ons toch overstag gaan naar een airco, maar dus wel eentje waar we ook mee kunnen verwarmen.

Wat is dat prettig en wat werkt dat simpel zeg. Afstandbediening of app, paar knopjes intoetsen en klaar. We verwarmen/koelen er geen hele grote kamers mee dus we hebben een bescheiden model, maar dat verwarmen gaat beter dan ik durfde te hopen. Monitoring via HomeWizard, en ik zie dat een unit zo’n 350-400W verbruikt om de kamer op zo’n 19-20 graden te houden. Ik doe het ervoor: minder verbruik dan de COP1 elektrische radiator die we als back-up hadden staan, sneller verwarmen daarbij ook geschikt voor een grotere ruimte.

Koelen laat nog even op zich wachten :+

[ Voor 197% gewijzigd door Gramser op 05-12-2024 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Icebear1079 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:08:
[...]

Dat is een heel goed idee van je!
Hoe heb je de sensor verlengd? Is daar een standaard verlengstuk voor?
Dat zou voor mij ook een goed idee zijn, dan verleng ik hem tot onder het plafond van de 1ste verdieping.

In jouw geval is het voor koeling met 3,5 kW waarschijnlijk geen issue.
Doorgeknipt. Signaal kabel tussen gesoldeerd. Had de sensor eerst aan de andere kant vd kamer geplaatst, maar dan gaat de airco soms raar gedrag vertonen. Nu 1.5m schuin eronder, werkt wel prima met dit weer. Stel hem in op 19.5 en hij maakt het ook overal(behalve bij de vloer) 19.5. Maar dus nog niet getest met temperaturen boven de 10c.

Koelen gaat makkelijk idd. Dat ding hoeft maar iets aan en ik zit te klappertanden op de bank.

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 05-12-2024 08:44 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:16
[...]

Dat risico zou ik niet nemen.... er zal ook een keer bezoek komen wat daar geen rekening mee houd, of een schilder, monteur, glazenwasser weet ik wat.... Of de deur waait open/dicht door de wind en dan liggen je flappen er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Martin7182 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:09:
[...]

Wij hebben 2k betaald voor een MHI-ZSX incl. installatie. Beweer je dat je per LG singlesplit je maar 500 a 700 kwijt zou zijn, inclusief installatie?
Waar heb je hem voor 2k kunnen laten installeren? een 35? De LG units kosten nu €1050 totaal. daar bovenop nog €250 materiaal en het in bedrijf stellen was €75 per unit. Dus ongeveer €1450 totaal voor 2 units.
1 unit zit met 4 meter leiding aangesloten, de andere met 8.

Nu is dit vrij goedkoop, maar de units zelf zijn ook goedkoop. Je prijs, 2k voor een ZSX Inclusief installatie is ook erg laag. Vandaar de vraag waar je dat hebt laten regelen :)

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Headshot_NL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:22:
[...]

Waar heb je hem voor 2k kunnen laten installeren? een 35? De LG units kosten nu €1050 totaal. daar bovenop nog €250 materiaal en het in bedrijf stellen was €75 per unit. Dus ongeveer €1450 totaal voor 2 units.
1 unit zit met 4 meter leiding aangesloten, de andere met 8.

Nu is dit vrij goedkoop, maar de units zelf zijn ook goedkoop. Je prijs, 2k voor een ZSX Inclusief installatie is ook erg laag. Vandaar de vraag waar je dat hebt laten regelen :)
Vakhandel Janssen uit Nijmegen.
Maar die LG units zijn wel erg goedkoop. Of heb je die zelf geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Martin7182 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:33:
[...]

Vakhandel Janssen uit Nijmegen.
Maar die LG units zijn wel erg goedkoop. Of heb je die zelf geïnstalleerd?
Ja het ophangen en de gaten boren heb ik zelf gedaan. Voor 2k klinkt de ZSX best aantrekkelijk. Maar ik zie heb op de site niet terug voor 2k. Goedkoopste optie die ik zie is de 20 ZSX met montage voor €2294.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Een 2kW ZSX is er al vanaf €~1300: https://aircovivo.nl/prod...rc20zsx-w-20kw-zwart-wit/

Inclusief installatie kan op zich wel afhankelijk van hoe ingewikkeld de installatie is. AircoVivo neemt natuurlijk ook al zijn marge dus die installateur heeft dan geen opgeklopte prijzen zoals je hier wel eens ziet.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 05-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Eric-Peric schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:51:
[...]

Tx.
Maar dan snap ik al die berichten alhier over de T buiten niet? Als ie even defrost lijkt het mij geen issue aangezien bij mij ik iets van een halve graad per uur verlies als de verwarming uitgaat. En waarom zou je dan nog een cv ketel hebben?
10 jaar geen gasaansluiting hebben is een gratis airco in mijn wereld.
Ik ga even me verdiepen in vloerunits. Ik snapte sowieso al niet de logica om wandunits hoog op te hangen als verwarmen het primaire doel is. Maar we deden het altijd zo zal wel de reden zijn gok ik.
Het probleem is niet "even" ontdooien, maar om de 45 min. de hele dag door. Dit gebeurt met name bij kwakkelweer rond het vriespunt, zoals we dat in NL vaak hebben in de winter. Bij verwarmen met een airco is de lucht een paar graden warmer dan de massa. Tijdens het ontdooien zakt de luchttemperatuur vrij snel, en dat voel je. Wij hebben er niet veel last van want de unit hoeft niet zo vaak te ontdooien. ZSX is een serie met relatief grote buitenunits, ik vermoed dat er net wat meer koeloppervlak in zit dan gemiddeld. Ook de binnenunits zijn relatief groot en geven daardoor denk ik iets makkelijker warmte af.
Ons L/L systeem is de enige warmtebron in huis en dat gaat prima. Inderdaad verdien je dat terug na 10 jaar geen gasaansluiting (samen met het uitsparen van de ketelaanschaf + 10 jaar onderhoudskosten, en SWW met een WPB). Het is bij elkaar een forse investering, maar je verdient het wel terug. En al helemaal als je zelf stroom opwekt :)
Wat betreft wand- vs. vloerunits, een wandunit neemt doorgaans minder (loop)ruimte in en is soms beter te richten. Onze unit hangt in de keuken en kan ook de gang inblazen zodat de warmte via de trap naar boven trekt. Met een vloerunit zou dat hier niet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
[...]

Wij hebben de diamond lijn. Een witte en zwarte. Beide erg mooi en stil. De 3,5kw hoor je pas als je de fan op 4 of hoger zet. De 6kw hoor je wel vanaf stand 2 of hoger maar daar ontkom je niet aan bij zo grote unit denk ik. De lamellen hoor je niet. Met externe sensor van Led-maniak draait de een constant op 158w en de grote op 325w. Wel 24/7 omdat anders onze woning wel snel afkoelt. Uit 1972 en redelijk geisoleerd. Erg tevreden over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq-943qFCoinDP3u3LfqlTNbvQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uOq7VEd74lteOINz1WFtaOO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door FenF op 05-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:25
Ik heb het proberen te zoeken in het topic, maar het antwoord niet gevonden.

Ik heb een paar vraagjes over het verbruik.

- Gaat bij pendelen het verbruik omhoog? Of maakt dat eigenlijk niet uit.
Ik twijfel ook een beetje of mij L/L WP wel pendelt. Als ik deze op 18gr zet, dan is die daar zo en dan gaat die geregeld uit en na korte tijd weer aan. Dus hij komt op de gestelde temperatuur, gaat uit, temp daalt en gaat dan weer aan. Is dat wel wat bedoeld wordt met pendelen?
- Zo nee, is dat verbruik wel hoger dan dat ie aan zou blijven staan?

- Ik heb sinds kort betere isolatie. En een paar weken geleden was het buiten warmer dan binnen. Toen vroeg ik me af, is het verbruik van de WP dan ook een stuk lager, omdat dus de binnentemperatuur kouder is dan die buitentemperatuur? Of maakt dat voor het principe om warme lucht binnen te krijgen via de compressor niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Truus01 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:07:
Ik heb het proberen te zoeken in het topic, maar het antwoord niet gevonden.

Ik heb een paar vraagjes over het verbruik.

- Gaat bij pendelen het verbruik omhoog? Of maakt dat eigenlijk niet uit.
Ik twijfel ook een beetje of mij L/L WP wel pendelt. Als ik deze op 18gr zet, dan is die daar zo en dan gaat die geregeld uit en na korte tijd weer aan. Dus hij komt op de gestelde temperatuur, gaat uit, temp daalt en gaat dan weer aan. Is dat wel wat bedoeld wordt met pendelen?
- Zo nee, is dat verbruik wel hoger dan dat ie aan zou blijven staan?

- Ik heb sinds kort betere isolatie. En een paar weken geleden was het buiten warmer dan binnen. Toen vroeg ik me af, is het verbruik van de WP dan ook een stuk lager, omdat dus de binnentemperatuur kouder is dan die buitentemperatuur? Of maakt dat voor het principe om warme lucht binnen te krijgen via de compressor niet uit?
Bij pendelen -inderdaad zoals je stelt dat de unit even uit gaat als de temp te hoog is- loopt een unit eigenlijk iets zuiniger dan op minimale last. Al kies ik liever voor het laatste voor het comfort. En voor het idee dat dat beter is voor de compressor. (niet onderbouwd met cijfers!)

Je warmer het buiten is, hoe beter de efficientie (niet te verwarren met verbruik). Hoe kouder het binnen is, hoe beter de efficientie. Zoek maar eens capaciteitstabellen van een willekeurige unit op waar een binnen- en buitentemperatuur bij staat. Hoeveel dat precies in COP doet weet ik niet. Zal wss ook wel te vinden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
Naast het barre regelgedrag van de LG multisplits maken de buitendelen ook een partij takkeherrie. Bij wandelingen doe ik vaak een meting en de LG om de hoek gaat 35% over die van de MHI aan mijn gevel heen. LG van de buren zit nog een tik in ook. Het gaat niet altijd om binnen, je buren tevreden houden is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
lexdb schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:04:
[...]

Naast het barre regelgedrag van de LG multisplits maken de buitendelen ook een partij takkeherrie. Bij wandelingen doe ik vaak een meting en de LG om de hoek gaat 35% over die van de MHI aan mijn gevel heen. LG van de buren zit nog een tik in ook. Het gaat niet altijd om binnen, je buren tevreden houden is ook wat waard.
Hah, de mijne rammelt ook tot ik een flink zware pot bloemen bovenop zette. Bouwkwaliteit is meh maar hij doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:52
[...]

Dat geldt niet alleen voor de LG multisplits hoor. Twee huizenblokken verderop hangen twee LG singles aan de muur en die produceren me toch een bak herrie...

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JG85
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-07 12:13
Deze week heb ik mijn LG Single split 5,0 airco units binnen. Lees hier al een tijdje mee en zal dat de komende tijd ook doen omdat ik het grootste deel zelf ga aanleggen.

Nu was ik van plan om losse Homewizard kWh meters te monteren want wil het stroomverbruik meten, maar het viel mij op in het boekje van LG dat er een kW meter in de airco unit zit. Is dit een betrouwbare meting of is het beter om de Homewizard kWh meters te monteren?

P2-22 Void LRSM 20" | PV 2570Wp ZW | -36% CV Tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Laatst online: 15-09 21:45
jaricool schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:54:
[...]

Wifi van de airco heb ik dus niet nodig aangezien ik de airco zelf via esphome uitlees met Wifi. Moduleren zou beter kunnen inderdaad, kan niet lager dan 30 procent,dus als de warme lucht niet makkelijk weg kan, zal ie snel gaan moduleren. Buitenunit heb ik geen last van maar dat zou best kunnen inderdaad.
Hoe heb je de integratie met esphome voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
[...]

Hoe kan dat nou want volgens Kassa/Radar waren LG,s juist het best getest. :+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
mr_evil08 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:38:
[...]

Die uit de test was de prestige (DC)
Maar die is wat duurder. Bijna iedereen met LG singel split heeft de Standard Plus (PC) want die is goedkoper. Dit is een totaal andere binnen- en buitenunit en dus níet vergelijkbaar met betreffende test.

Beetje als een Dacia vergelijken met een Renault Talisman. Gewoon niet hetzelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door M_AW op 05-12-2024 22:20 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:38:
[...]

LG verkoopt shit met hele goede marge voor installateurs (Standard Plus / Deluxe) tot zware units als de Prestige. Voor de 3.5 kW weegt de buitendeel bij de goedkope zooi maar 25 kg, en de Prestige die best getest was? 43 kg.

De MHI ZS is ~30 kg, en de ZSX is even zwaar als de Prestige met 43 kg. Die extra kilos aan compressor, koelblok met vinnen, ventilator en gewoon grotere kast merk je aan SEER/SCOP.

Het is niet voor niks dat Daikin RXM-A recent is geupgrade naar 36 kg zwaar, de oude RXM-R was gewoon te licht -> defrost yay.

Ter vergelijking, mijn LG MU3R19 (5.3 kW, triple split) is "maar" 45 kg zwaar dus dat die 3.5 kW Prestige het heel goed doet is geen wonder. Hij is heel zwaar, van de ZSX-klasse, maar de prijs ook hoor. 99% van de installateurs verkopen de goedkoopste units die je voor 700 euro van een random webshop kan halen, niet de Prestige (~1600) die duurder is dan de ZSX (~1500) op shops die beide verkopen zoals Airco Druten.

Maar goed, alleen gewicht is niet alles, geen idee hoe ze het voor elkaar krijgen om zo'n rammelende plastic kast te maken, keertje uit elkaar en overal rubberen ringen oid tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerpawn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 01:06
Dacht dat ik er wel uit was met waar in de woonkamer we onze airco laten ophangen, maar ben toch weer aan het twijfelen geslagen. Vorige keer goed geholpen door de mensen hier, dus als er iemand advies heeft m.b.t. achter/boven vs. tegenover de bank, dan is dat zeker welkom. :)

hammerpawn in "Binnenunit (Daikin Stylish) boven of tegenover bank plaatsen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunobanani
Ik heb inderdaad die zware Prestige en die doet het hier prima.Ik heb een hoekhuis uit 1979 met C label dus redelijk geïsoleerd en hij houd de woonkamer+ open keuken goed warm
Heeft dan ook een scop waarde van A++ bij ons klimaat.Buiten unit draait heel rustig, je hoort hem bijna niet als je er langs loopt. Binnenunit is inderdaad wat minder,de plastic delen zijn niet degelijk in elkaar geschroefd.Tijdens het schoonmaken om de rotor te reinigen plastic onderkap eraf gehaald .Tijdens vastzetten 2 schroefjes dol gedraaid maar blijft gelukkig vastzitten maar geeft geen degelijk indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Ervaren jullie ook dat het niet significant meer energie kost om de airco op 21 graden te zetten vs 18 graden? Het lijkt alsof er altijd wel een minimum vermogen wordt afgenomen. Ik heb het hier over een Toshiba multi-split met alleen het woonkamer-unit actief.

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 07-12-2024 08:46 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sebazzz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:46:
Ervaren jullie ook dat het niet significant meer energie kost om de airco op 21 graden te zetten vs 18 graden? Het lijkt alsof er altijd wel een minimum vermogen wordt afgenomen. Ik heb het hier over een Toshiba multi-split met alleen het woonkamer-unit actief.
Met mijn multi Mitsubishi Electric ervaar ik iets soortgelijks. Pendelt nauwelijks maar stookt gewoon de hele dag ergens tussen de 200 en 400 watt en met koelen doet ie dat overigens ook. Geen idee waar al die energie heen gaat. Gebruikt écht significant méér stroom dan de twee singles (van Fujitsu) die er eerst hingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Dat komt omdat het verschil ook niet significant groot is. Als b.v. bij 5 graden buitentemperatuur je woonkamer op 18 graden blijft bij 200 W elektrisch (delta 13 graden), dan is de warmtebehoefte bij 21 graden (delta 16 graden) maar 23 % hoger. Dat is dan 246 W elektrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet eigenlijk werken met graaddagen (Wikipedia: Graaddag )*

Voor het verwarmen van mijn huis heb ik ongeveer 0,5 kWh per graaddag nodig. Omdat ik slecht tegen kou kan (daar verergert de chronische pijn van) heb ik een wat hogere binnentemperatuur van 21 graden. Dat kost me dus ongeveer 1,5 kWh extra per dag. Op koude dagen maakt dat heel wat minder uit dan op een dag dat het bijvoorbeeld 14 graden is buiten.

Overigens moet je dit soort getallen vaak over wat langere tijd bekijken. Want een koude dag na een aantal warmere kost meestal minder dan een warmere dag na een aantal koude omdat de buitenmuren nog een deel van die oude temperatuur als buffer hebben.

*ik gebruik de gegevens van mindergas hiervoor, en die doen ook nog een correctie voor de koudere maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-12-2024 11:07 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Morgen komt de installateur praten en moet ik gaan kiezen.
Das moeilijk. Iemand nog wat tips om te vragen? Een hyper is 700 duurder en een vloerunit is er niet met 3,5 kwh. En hoe vaak is het nou nog -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Eric-Peric schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:56:
Morgen komt de installateur praten en moet ik gaan kiezen.
Das moeilijk. Iemand nog wat tips om te vragen? Een hyper is 700 duurder en een vloerunit is er niet met 3,5 kwh. En hoe vaak is het nou nog -15.
Er is wel een 3.5kw vloerunit? Srf35zs-w. Onderschat niet hoe veel fijner een vloerunit is voor verwarmen. Je radiatoren hangen ook niet tegen het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
TereZz schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:03:
[...]

Er is wel een 3.5kw vloerunit? Srf35zs-w. Onderschat niet hoe veel fijner een vloerunit is voor verwarmen. Je radiatoren hangen ook niet tegen het plafond.
Jup. maar die is zonder x. Hyper is 5kwh, duurder en daar komt ook nieuwe groep bij kijken. En om nou de eerste te zijn om een wandunit laag te hangen is ook weer zoiets. Denk graag outofthebox, maar heb een laag riskappetite bij grote investeringen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Eric-Peric op 09-12-2024 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Klopt! Maar waarom wil je een x? Die 35zs levert zijn vermogen ook wel. Ik heb een srf25zs in de slaapkamer en de srf50zsx in de woonkamer. Beide zijn flink overpowered. Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik de 35 in de woonkamer doen. Die kan boven de 11 graden verder terug pendelen dan de x. En het is echt een bak vermogen wat ze leveren, zelfs de 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
TereZz schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:18:
[...]

Klopt! Maar waarom wil je een x? Die 35zs levert zijn vermogen ook wel. Ik heb een srf25zs in de slaapkamer en de srf50zsx in de woonkamer. Beide zijn flink overpowered. Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik de 35 in de woonkamer doen. Die kan boven de 11 graden verder terug pendelen dan de x. En het is echt een bak vermogen wat ze leveren, zelfs de 25.
De hyper aka x is wat stiller, iets zuiniger, en heeft wat minder pendelen volgens alhier, en werkt nog bij elfstedentocht temperaturen.
Of ik dat wil is de vraag. laatste keer min 20 was 2009 of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Maar dank voor de hulp. Denk dat het een niet hyper zs met vloerunit wordt.
Voor 700 euro verschil kan ik aardig wat cop1 bijverwarming stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
@Eric-Peric Even voor de beeldvorming, hoe ziet de ruimte er uit die je wil verwarmen? HR++ glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 10:54
@Eric-Peric Die hyper is in NL eigenlijk gewoon overkill.
En vloermodel voor verwarmen is leuk, je moet er wel een geschikte plek voor hebben. Ik had die niet echt (radiatoren wilde ik sowieso laten zitten) en kon die ruimte ervoor dus niet opofferen. Een wandmodel was voor mij dus veel praktischer. Je bent de plek waar je zo’n vloerunit hangt wel ‘voor altijd’ kwijt dus houd daar rekening mee (als vrouwlief bijvoorbeeld elke 2 jaar de opstelling omgooit in huis :p).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Eric-Peric schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:26:
[...]

De hyper aka x is wat stiller, iets zuiniger, en heeft wat minder pendelen volgens alhier, en werkt nog bij elfstedentocht temperaturen.
Of ik dat wil is de vraag. laatste keer min 20 was 2009 of zo?
Zelf laat ik binnenkort een 3,5kW ZSX plaatsen in de woonkamer-keuken. Een wandmodel die gewoon op de goede hoogte hangt (de handleiding zegt dat er 1,80m onder moet), wel aan stuk een buitenmuur waar de vide boven begint, dus hij hangt alsnog 2m onder mijn hoogste punt in die hoek van de kamer.

Voor de slaapkamers (1 voor mij en 1 die normaal mijn thuiswerkplek is en soms logeerkamer) ga ik in de toekomst mogelijk voor een goedkope multi-split die wat overbemeten is voor die slaapkamers, dit om normaliter snel ad-hoc wat bij te kunnen verwarmen (een airco die aanslaat als mijn wekker gaat :D ) en bij -10 of lager desnoods nog met een lage cop wat kan toevoegen 24/7. De totale warmtevraag voor mijn woning is nu 6,5kWh bij -10 en normale ventilatie, maar ik ga ook nog isoleren. Als er een weersvoorspelling komt dat het meerdere dagen -20 wordt dan koop ik er nog wel snel een petroleumkachel bij. Zelf reken ik op -10c voor meerdere dagen (meerdere dagen ivm thermische buffer beton), de overheid rekent geloof ik met -13 dus dat kan ook een mooi rekengetal zijn.

Maar ja, lang verhaal kort: als het een ruimte is waar je zelf veel bent en waar continue verwarmd wordt, dan heeft een hyper zeker veel voordeel volgens mijn vooronderzoek. Verwarm je voor andere ruimtes, en stilte is niet zo’n issue omdat het vooral ad hoc is, dan kan je beter met een goedkopere variant iets overdimensioneren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TereZz
Frappant dat allerlei mensen in dit topic de behoefte voelen om hun aankoop verdedigen. Cognitieve dissonantie op zijn best.

Dit is het l/l topic mensen. Warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Met een wandunit is naast koelen ook te verwarmen, maar is dat minder comfortabel dan met een vloerunit en de warmte reikt minder ver/egaal de kamer in.
Eric heeft blijkbaar ruimte voor een vloerunit en wil dit als hoofdverwarming. Waaron zou men hier dan een wandunit willen adviseren? Cognitieve dissonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
remzor schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:33:
En vloermodel voor verwarmen is leuk, je moet er wel een geschikte plek voor hebben. Ik had die niet echt (radiatoren wilde ik sowieso laten zitten) en kon die ruimte ervoor dus niet opofferen. Een wandmodel was voor mij dus veel praktischer. Je bent de plek waar je zo’n vloerunit hangt wel ‘voor altijd’ kwijt dus houd daar rekening mee (als vrouwlief bijvoorbeeld elke 2 jaar de opstelling omgooit in huis :p).
Dat eerste hangt maar net van de situatie af; de hyper is zuiniger, stiller, kan meer warmte genereren en hoeft minder vaak te ontdooien. Het gaat niet alleen om verwarmen bij extreme kou. Als bijverwarming zou ik hem niet snel gebruiken, maar als hoofdverwarming is hij top! Geen ervaring met andere modellen/merken, maar als ik de verschillende ervaringen zo lees dan ben ik wel blij met de ZSX :) Hij kost wat meer maar de installatiekosten zijn gelijk. Qua warmte is hij vergelijkbaar met een maatje groter, dus als je dat tegen elkaar wegstreept dan kost hij relatief maar een beetje meer en heeft hij nog steeds de andere voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
Eric-Peric schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:05:
[...]

Jup. maar die is zonder x. Hyper is 5kwh, duurder en daar komt ook nieuwe groep bij kijken. En om nou de eerste te zijn om een wandunit laag te hangen is ook weer zoiets. Denk graag outofthebox, maar heb een laag riskappetite bij grote investeringen :P
Vloerunit,s zijn altijd duurder daarom gaan de meeste voor wandunit,s.
Denk wel na over comfort.
Wat doe je het meest, verwarmen of koelen ?

Kies het apparaat waar je het vaakst voor gebruikt op jaarbasis.
Het is niet zo dat een vloerunit onmogelijk kan koelen.

Als achteraf blijkt dat comfort niet naar wens is dan is het weggegooit geld.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2024 10:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
remzor schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:33:
[...]
Qua capaciteit wellicht, maar ik heb de ZSX gekozen omdat ik in een rijtjeswoning woon waardoor plaatsing lastig is qua geluidseisen. De buitenunit van de ZSX is erg stil zodat ik hopelijk de buren niet tot last ben. Hij heeft o.a. een grotere condensor en volgens mij ook compressor. De buitenunit van de 3,5kW ZSX is met 43.5kg dan ook 9kg zwaarder dan die van de ZS.

Qua binnenunit had ik liever de ZS gehad, die 'transformers' klep aan de voorkant van de ZSX die openklapt bij gebruik vind ik minder mooi.

Ik weet zo niet tot hoever de SRK35ZS-W terugmoduleert, mijn SRK35ZSX-W gaat terug tot 134W. Ik heb ook een SRK20ZS-W en die heb ik nog niet lager dan 221W gezien terwijl dat een veel kleinere unit is.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:22
ThinkPad schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:49:
[...]

Ik weet zo niet tot hoever de SRK35ZS-W terugmoduleert, mijn SRK35ZSX-W gaat terug tot 134W. Ik heb ook een SRK20ZS-W en die heb ik nog niet lager dan 221W gezien terwijl dat een veel kleinere unit is.
Ik heb mijn SRK25 regelmatig 150W zien draaien tijdens verwarmen, maar wel tijdens een geforceerde hogere fan stand. Op fan stand auto blijft hij inderdaad meestal rond de 220W hangen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
GermanPivo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb mijn SRK25 regelmatig 150W zien draaien tijdens verwarmen, maar wel tijdens een geforceerde hogere fan stand. Op fan stand auto blijft hij inderdaad meestal rond de 220W hangen.
Die snap ik niet helemaal, tijden geforceerde hogere fan stand komt er meer lucht en wordt warmte toch makkelijker afgegeven waardoor inbound temperature makkelijker wordt afgegeven? Compressor zou dan harder moeten werken om de binnen vinnen warm te houden?
Pagina: 1 ... 123 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic