Ook is even getest hier met m'n srk35 en die draait op de autostand meestal rond de 250w met een compressor frequentie van 20Hz, en nu op max fan stand 190w met nog steeds een compressor frequentie van 20 Hz.GermanPivo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:26:
[...]
Ik heb mijn SRK25 regelmatig 150W zien draaien tijdens verwarmen, maar wel tijdens een geforceerde hogere fan stand. Op fan stand auto blijft hij inderdaad meestal rond de 220W hangen.
De reden dat ik liever de srf35zs zou hebben gehad dan de srf50zsx is juist het terugmoduleren. De ZSX kán heel ver terug, maar alleen tussen de 4 en 11 graden buitentemperatuur. Daaruiten draait die op zo'n 400-500watt minimaal. Bij 3 graden buiten pendelt de boel hier nog gewoon, boven de 11 natuurlijk dan ook. De ZS'en zijn dat dat betreft consistenter. Bak vermogen hebben is fijn voor als het nodig is, maar voor mijn ruimte zou een 35 ook volstaan. Daarom zou ik niet zomaar voor een te grote unit gaan maar iets passends nemen.ThinkPad schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:49:
[...]
Qua capaciteit wellicht, maar ik heb de ZSX gekozen omdat ik in een rijtjeswoning woon waardoor plaatsing lastig is qua geluidseisen. De buitenunit van de ZSX is erg stil zodat ik hopelijk de buren niet tot last ben. Hij heeft o.a. een grotere condensor en volgens mij ook compressor. De buitenunit van de 3,5kW ZSX is met 43.5kg dan ook 9kg zwaarder dan die van de ZS.
Qua binnenunit had ik liever de ZS gehad, die 'transformers' klep aan de voorkant van de ZSX die openklapt bij gebruik vind ik minder mooi.
Ik weet zo niet tot hoever de SRK35ZS-W terugmoduleert, mijn SRK35ZSX-W gaat terug tot 134W. Ik heb ook een SRK20ZS-W en die heb ik nog niet lager dan 221W gezien terwijl dat een veel kleinere unit is.
Huh, dat zie ik niet echt gebeuren? Of doel je op jezelf (zs vs zsx in jouw geval) + zelf een vloermodel?TereZz schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:28:
Frappant dat allerlei mensen in dit topic de behoefte voelen om hun aankoop verdedigen. Cognitieve dissonantie op zijn best.
Dit is het l/l topic mensen. Warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Met een wandunit is naast koelen ook te verwarmen, maar is dat minder comfortabel dan met een vloerunit en de warmte reikt minder ver/egaal de kamer in.
Eric heeft blijkbaar ruimte voor een vloerunit en wil dit als hoofdverwarming. Waaron zou men hier dan een wandunit willen adviseren? Cognitieve dissonantie.
Elke situatie is toch anders, het is alleen goed denk ik als iedereen alle plussen en minnen tegen elkaar kan wegstrepen. Ik heb ook even gedacht over een vloermodel maar hier geen geschikte plek voor en ik heb kleine kinderen, dus de woonkamer wordt nog regelmatig veranderd (bankstel, speelhoek, enz.). Lijkt mij dus goed om rekening mee te houden in een dergelijke situatie
Ja, dat zou best kunnen hoor. Iets zuiniger en stiller geloof ik best. Overkill meer in de zin van: voor ons klimaat overkill. Ook bij hoofdverwarming in veel gevallen volgens mij. En aanzienlijk duurder natuurlijk, maar dat is ieder voor zich. Ik doe ook aankopen zonder dat ik de investering terugverdien, dus dat hoeft niet per definitie voor iedereen van belang te zijn.Martin7182 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:59:
[...]
Dat eerste hangt maar net van de situatie af; de hyper is zuiniger, stiller, kan meer warmte genereren en hoeft minder vaak te ontdooien. Het gaat niet alleen om verwarmen bij extreme kou. Als bijverwarming zou ik hem niet snel gebruiken, maar als hoofdverwarming is hij top! Geen ervaring met andere modellen/merken, maar als ik de verschillende ervaringen zo lees dan ben ik wel blij met de ZSXHij kost wat meer maar de installatiekosten zijn gelijk. Qua warmte is hij vergelijkbaar met een maatje groter, dus als je dat tegen elkaar wegstreept dan kost hij relatief maar een beetje meer en heeft hij nog steeds de andere voordelen.
Ik heb er zelf heel even naar gekeken maar de buitenunit is meen ik ook een slag groter (en idd zwaarder) en de binnenunit is ook flink en hoogglans. Voor mij was het dus al snel een no-go. Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak.
Ja doelde ook op de capaciteit bij zeer lage temperaturen, zie hierboven. Als ie idd stiller is en dat in jouw situatie van belang was is het toch ook prima. En een goede afweging hem wel te nemen. Overigens snap ik best dat mensen hem nemen omdat ze gewoon de beste unit bij verwarmen willen hebben. En als je hem dan ook mooi vindt maakt dit het allemaal nog gemakkelijker. Snel terugverdienen ten opzichte van een iets minder zuinige unit zul je niet snel doen denk ik (zeker niet met een PV installatie) maar ik ga mijn relatief dure units ook niet snel terugverdienen. Is voor mij ook nooit #1 om iets wel/niet aan te schaffen.ThinkPad schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:49:
[...]
Qua capaciteit wellicht, maar ik heb de ZSX gekozen omdat ik in een rijtjeswoning woon waardoor plaatsing lastig is qua geluidseisen. De buitenunit van de ZSX is erg stil zodat ik hopelijk de buren niet tot last ben. Hij heeft o.a. een grotere condensor en volgens mij ook compressor. De buitenunit van de 3,5kW ZSX is met 43.5kg dan ook 9kg zwaarder dan die van de ZS.
Qua binnenunit had ik liever de ZS gehad, die 'transformers' klep aan de voorkant van de ZSX die openklapt bij gebruik vind ik minder mooi.
Ik weet zo niet tot hoever de SRK35ZS-W terugmoduleert, mijn SRK35ZSX-W gaat terug tot 134W. Ik heb ook een SRK20ZS-W en die heb ik nog niet lager dan 221W gezien terwijl dat een veel kleinere unit is.
Ik heb op de zolder bovenin het trappengat een ZS-W maar die heb ik nog niet veel gebruikt. Werkt prima maar vindt hem zelf niet per se mooi, maar dat was voor onze zolder ook niet zo van belang.
De ME-AY42 hangt beneden en die vind ik wel mooi (voor L/L begrippen dan). Strak en mat wit. Kan niet precies het verbruik meten maar heb hem wel rond de 100W zien draaien. (Enphase Metered en P1).
Ik heb in november ~150 kWh verbruikt voor het verwarmen van de woonkamer en enkele keren de zolderverdieping (werkkamer). De stadsverwarming niet meer gebruikt beneden.
De technische uitleg kan ik je niet geven, maar wel dat het werkt. ;-) Het lijkt volgens mij op het principe van fans op/onder een klassieke radiator schroeven. Dan krijg je de ruimte sneller warm en je hebt daarna minder vermogen nodig om te boel warm te houden.jaricool schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:32:
[...]
Die snap ik niet helemaal, tijden geforceerde hogere fan stand komt er meer lucht en wordt warmte toch makkelijker afgegeven waardoor inbound temperature makkelijker wordt afgegeven? Compressor zou dan harder moeten werken om de binnen vinnen warm te houden?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@remzor nee, geen overkill hoor. Net als @ThinkPad wonen wij in een rijtjeshuis en was de 25ZSX eigenlijk de enige optie (4.2 kW@2°C, 3.0 kW@-10°C). Moet er wel bij zeggen dat we maar 1 split-unit hebben. De grotere units v.d. ZS serie en/of andere merken maken allemaal teveel herrie buiten, volgens de wettelijke regels (dus bij vollast).
De software is slim genoeg om dat te weten, en gaat ter compensatie juist de condensor in de binnenunit minder verwarmen. Als je de luchtstroom verhoogd zonder de condensor af te laten koelen dan ga je meer warmte afgeven en dan ga je over je setpoint heen schieten.jaricool schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:32:
[...]
Die snap ik niet helemaal, tijden geforceerde hogere fan stand komt er meer lucht en wordt warmte toch makkelijker afgegeven waardoor inbound temperature makkelijker wordt afgegeven? Compressor zou dan harder moeten werken om de binnen vinnen warm te houden?
Die software is niet bepaald slim maar ook weer niet zo dom
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zojuist even getest vanaf het werk (ik kan het verbruik zien via een HomeWizard kWh-meterGermanPivo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:26:
[...]
Ik heb mijn SRK25 regelmatig 150W zien draaien tijdens verwarmen, maar wel tijdens een geforceerde hogere fan stand. Op fan stand auto blijft hij inderdaad meestal rond de 220W hangen.
Denk dat met hoger setpoint hij wel harder gaat draaien, al valt dat misschien nog wat te temperen door via de AB de silent mode in te schakelen om de compressor af te knijpen.
De unit in de woonkamer laat ik 's ochtends vroeg (als we nog in bed liggen) via het week timer van de app ook een 1,5u met fan op maximaal + links/rechts + omhoog/omlaag de kamer egaal warm blazen. Daarna met volgend schakelpunt in de app (vlak voor tijdstip dat we beneden komen) de fan weer op auto met lamellen omlaag. Werkt erg goed op die manier: egaal warm zonder lawaai als we in de kamer zijn.
Dank voor alle input.
Uiteindelijk toch voor de hyperunit gegaan voornamelijk vanwege geluid buiten. Ik woon in een smal rijtjeshuis dus om onder die 40db te blijven op 2 meter was dit de enige optie.
Verder schijnt er toch iets van 3 meter leiding tussen buiten en binnenunit te moeten zitten.
Dat zou een wat rare installatie opleveren met een 5kwh vloerunit op 20 cm afstand, plus electra installatie en hogere kosten voor een 35m2 woonkamer.
Dus is het toch een wandunit geworden. Wel zo'n 20cm diepe, oogt wat leuker.
Alles inclusief 2400, komende maandag komt ie erin.
Uiteindelijk toch voor de hyperunit gegaan voornamelijk vanwege geluid buiten. Ik woon in een smal rijtjeshuis dus om onder die 40db te blijven op 2 meter was dit de enige optie.
Verder schijnt er toch iets van 3 meter leiding tussen buiten en binnenunit te moeten zitten.
Dat zou een wat rare installatie opleveren met een 5kwh vloerunit op 20 cm afstand, plus electra installatie en hogere kosten voor een 35m2 woonkamer.
Er zijn 3 merken met propaan lucht lucht warmtepompen (airco’s) nu.
Toch zal ik hier niet aan beginnen zolang Mitsubishi electric en Daikin hier nog niet aan mee doen.
Toch zal ik hier niet aan beginnen zolang Mitsubishi electric en Daikin hier nog niet aan mee doen.
Beste tweakers,
De Fujitsu AOYG18KBTA3 weegt 46 kg, de dichtstbijzijnde Daikin 57 kg (3MXM52). Het formaat van de Daikin is ook aanzienlijk groter met name in de breedte en diepte. De prestaties van de Fujitsu zijn wat makkelijker te vinden, maar beide units doen binnen mijn marges niet veel voor elkaar onder.
Dat verschil in gewicht / formaat, waar zit hem dat in? De Daikin is 30% zwaarder zowat. Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Gr Michel
De Fujitsu AOYG18KBTA3 weegt 46 kg, de dichtstbijzijnde Daikin 57 kg (3MXM52). Het formaat van de Daikin is ook aanzienlijk groter met name in de breedte en diepte. De prestaties van de Fujitsu zijn wat makkelijker te vinden, maar beide units doen binnen mijn marges niet veel voor elkaar onder.
Dat verschil in gewicht / formaat, waar zit hem dat in? De Daikin is 30% zwaarder zowat. Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Gr Michel
Grotere en zwaardere units zijn in de regel stiller en kunnen efficienter zijn.Beauty1010 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:15:
Beste tweakers,
Gr Michel
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dank je wel maar dat is het hem nu juist:
Geluidsvermogen
Fujitsu 61 dB(A) zonder rekening te houden met silent mode en Daikin 63 dB(A)
Efficiency
SCOP is mede afhankelijk van de aangesloten units, en de 'gekozen' Tbiv / Pdesign(h). De Tbiv is in ieder geval identiek (-7C), beiden hebben ook 0,9 kW aan Back up heat nodig bij -10C. De Pdesign(h) van de Fujitsu is 5,0 en van de Daikin 4,8 en de SCOP's zijn 4,4 voor de Daikin en 4,6 voor de Fujitsu.
Dat laatste spreekt voor de Fujitsu want normaal wordt de SCOP hoger bij een lagere Pdesign(h) bij dezelfde unit. Verlaag je de Pdesign(h) van de Fujitsu ook naar 4,8 dan zal de SCOP alleen nog maar iets hoger worden.
Dus ja, ik ga met je mee dat dit over het algemeen wellicht zo is, maar juist hier niet. THX voor het meedenken.
Gr Michel
Geluidsvermogen
Efficiency
SCOP is mede afhankelijk van de aangesloten units, en de 'gekozen' Tbiv / Pdesign(h). De Tbiv is in ieder geval identiek (-7C), beiden hebben ook 0,9 kW aan Back up heat nodig bij -10C. De Pdesign(h) van de Fujitsu is 5,0 en van de Daikin 4,8 en de SCOP's zijn 4,4 voor de Daikin en 4,6 voor de Fujitsu.
Dat laatste spreekt voor de Fujitsu want normaal wordt de SCOP hoger bij een lagere Pdesign(h) bij dezelfde unit. Verlaag je de Pdesign(h) van de Fujitsu ook naar 4,8 dan zal de SCOP alleen nog maar iets hoger worden.
Dus ja, ik ga met je mee dat dit over het algemeen wellicht zo is, maar juist hier niet. THX voor het meedenken.
Gr Michel
Mogelijk hetzelfde als bij automotoren. Een gemaximaliseerde 1.3 levert dezelfde prestaties als een gewone 2.0 moter maar is veel lichter en kleiner..Beauty1010 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:39:
Dank je wel maar dat is het hem nu juist:
Geluidsvermogen
Efficiency
Gr Michel
De 2.0 zal echter normaliter veel langer meegaan.
Maw het zou wel eens kwaliteit en degelijkheid gerelateerd kunnen zijn. 11 kilo minder moet ergens vandaan komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 09-12-2024 21:17 ]
Hoi, ik vraag advies over verwarmen met airco in woonkamer. Mijn stroomverbruik lijkt nogal hoog en ik weet geen oplossing.
Situatie:
hoekwoning op het noorden, bouwjaar 1970, energielabel C. 90m2 woonoppervlak. Isolatiemaatregelen reeds aanwezig: spouwmuurisolatie, volledig HR++ glas behalve bovenverdieping zuidzijde. Kruipruimte vol gestort met EPS parels (vloer niet geisoleerd verder). Bezig met dakisolatie (17cm Knauf Naturoll, RD waarde 4,55). Bijna volledige binnenzijde dak bekleed met isolatiemateriaal en kan zeggen dat 't boven nu beter op temperatuur blijft en comfortabeler is. Beneden verwarm ik alleen woonkamer / keuken (L-vorm). De binnenunit hangt bovenaan de lange wand, zowat op de helft van het vertrek (tegen de buitengevel) en blaast dus in de breedte richting. Hal en bijkeuken zijn niet verwarmd. Oude houten voordeur aanwezig met enkel glas en de nodige tocht. Boven verwarm ik dus alleen de slaapkamers en kantoor. De overloop, studeerkamer en badkamer zijn niet verwarmd. Plinten in WK liggen eraf want komen nieuwe op. Ik had in een koude hoek van de WK (buiten luchtstroom A/C) last van schimmel boven de vloer. Ik ventileer goed en af en toe staat er een luchtdroger een paar uur aan. Volgens hygrometer komt vochtigheid meestal niet boven 60%.
Mijn setup:
Last-gen Multisplit systeem met Daikin 4MXM68AN buitenunit , 5kW Stylish binnenunit (woonkamer), 2x Perfera 2.5kW (slaapkamers) en 1x Perfera 1.5kW (kantoor). Systeem medio juli 2024 geplaatst. Beneden zijn hal en bijkeuken niet verwarmd. Boven is logeerkamer en overloop niet verwarmd. De A/C in de woonkamer staat op fan stand AUTO, geen vraagbesturing en geen ECONO. Hij blaast recht vooruit vlak langs het plafond in de hoop het beton te verwarmen (warmtebuffer anyone?). Ik heb ook 45 graden uitblaasrichting geprobeerd en 3D / swing stand, maar dit brengt meer tocht met zich mee.
Overdag en 's nachts staat de AC in de woonkamer (36m2) op 18 graden. 's Avonds gaat hij naar 20c. Boven staat alles uit of op 16c en alleen in kantoor overdag tijdens het werk gaat ie naar 20c.
"Probleem": (als ik het zo mag noemen)
Volgens de Onecta app heb ik in december tot nu toe al 153kWh verbruikt om te verwarmen. De verdeling is: woonkamer 118kWh, slaapkamer 1 9.6kWh, slaapkamer 2 7.7kWh, kantoor 17,1 kWh.
Het lijkt erop dat de 5kW Stylish in de woonkamer heel veel stroom verbruikt (afgelopen week gemiddeld 15kWh per dag).
Wat zou hiervoor een verklaring zijn?
Ik heb echt al heel veel met de instellingen lopen klooien maar dat helpt allemaal niet zoveel. Misschien heb ik ergens een warmtelek of koudebrug oid? Ik wilde al bijna een warmtebeeldcamera gaan aanschaffen om dit beter inzichtelijk te maken.
Als ik de verbruiken van sommige mede-tweakers hier lees, vraag ik me af hoe jullie aan zulke lage waardes komen. Ik weet, mijn woning is niet nieuw, maar toch wel redelijk geisoleerd. Ik ga er maar even vanuit dat de mensen hier met belachelijk lage verbruiken allemaal in moderne super goed geisoleerde woningen wonen.
Situatie:
hoekwoning op het noorden, bouwjaar 1970, energielabel C. 90m2 woonoppervlak. Isolatiemaatregelen reeds aanwezig: spouwmuurisolatie, volledig HR++ glas behalve bovenverdieping zuidzijde. Kruipruimte vol gestort met EPS parels (vloer niet geisoleerd verder). Bezig met dakisolatie (17cm Knauf Naturoll, RD waarde 4,55). Bijna volledige binnenzijde dak bekleed met isolatiemateriaal en kan zeggen dat 't boven nu beter op temperatuur blijft en comfortabeler is. Beneden verwarm ik alleen woonkamer / keuken (L-vorm). De binnenunit hangt bovenaan de lange wand, zowat op de helft van het vertrek (tegen de buitengevel) en blaast dus in de breedte richting. Hal en bijkeuken zijn niet verwarmd. Oude houten voordeur aanwezig met enkel glas en de nodige tocht. Boven verwarm ik dus alleen de slaapkamers en kantoor. De overloop, studeerkamer en badkamer zijn niet verwarmd. Plinten in WK liggen eraf want komen nieuwe op. Ik had in een koude hoek van de WK (buiten luchtstroom A/C) last van schimmel boven de vloer. Ik ventileer goed en af en toe staat er een luchtdroger een paar uur aan. Volgens hygrometer komt vochtigheid meestal niet boven 60%.
Mijn setup:
Last-gen Multisplit systeem met Daikin 4MXM68AN buitenunit , 5kW Stylish binnenunit (woonkamer), 2x Perfera 2.5kW (slaapkamers) en 1x Perfera 1.5kW (kantoor). Systeem medio juli 2024 geplaatst. Beneden zijn hal en bijkeuken niet verwarmd. Boven is logeerkamer en overloop niet verwarmd. De A/C in de woonkamer staat op fan stand AUTO, geen vraagbesturing en geen ECONO. Hij blaast recht vooruit vlak langs het plafond in de hoop het beton te verwarmen (warmtebuffer anyone?). Ik heb ook 45 graden uitblaasrichting geprobeerd en 3D / swing stand, maar dit brengt meer tocht met zich mee.
Overdag en 's nachts staat de AC in de woonkamer (36m2) op 18 graden. 's Avonds gaat hij naar 20c. Boven staat alles uit of op 16c en alleen in kantoor overdag tijdens het werk gaat ie naar 20c.
Volgens de Onecta app heb ik in december tot nu toe al 153kWh verbruikt om te verwarmen. De verdeling is: woonkamer 118kWh, slaapkamer 1 9.6kWh, slaapkamer 2 7.7kWh, kantoor 17,1 kWh.
Het lijkt erop dat de 5kW Stylish in de woonkamer heel veel stroom verbruikt (afgelopen week gemiddeld 15kWh per dag).
Ik heb echt al heel veel met de instellingen lopen klooien maar dat helpt allemaal niet zoveel. Misschien heb ik ergens een warmtelek of koudebrug oid? Ik wilde al bijna een warmtebeeldcamera gaan aanschaffen om dit beter inzichtelijk te maken.
Als ik de verbruiken van sommige mede-tweakers hier lees, vraag ik me af hoe jullie aan zulke lage waardes komen. Ik weet, mijn woning is niet nieuw, maar toch wel redelijk geisoleerd. Ik ga er maar even vanuit dat de mensen hier met belachelijk lage verbruiken allemaal in moderne super goed geisoleerde woningen wonen.
[ Voor 15% gewijzigd door f1r3b4ll op 09-12-2024 21:41 ]
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Hoi, ik vraag advies over verwarmen met airco in woonkamer. Mijn stroomverbruik lijkt nogal hoog en ik weet geen oplossing.
Situatie:
Mijn setup:
offtopic:
Als je met dit weer, terwijl je zoals je beschrijft stookt, nog met luchtdrogers aan de gang gaat en/of je een relatieve luchtvochtigheid van 60% hebt in huis zonder luchtbevochtiging, dan ventileer je niet voldoende. Punt.
Als je met dit weer, terwijl je zoals je beschrijft stookt, nog met luchtdrogers aan de gang gaat en/of je een relatieve luchtvochtigheid van 60% hebt in huis zonder luchtbevochtiging, dan ventileer je niet voldoende. Punt.
Dit heeft niets met instellingen te maken, maar gewoon de warmtevraag van je woning.f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
Hier ook een geschakelde hoekwoning uit de jaren `70. Verbruik met mijn MHI 5.0 nu zo'n 13kWh per dag. Als ik de airco 24/7 laat draaien (vorige maand gehad bij koude dagen) ben ik ongeveer 20kWh per dag kwijt.
Vorig jaar met -5c graden draaide ik er 30kWh per dag doorheen, alleen in de woonkamer.
Als ik de airco in de nacht uitzet is dat voor mij, door warmteverlies altijd goedkoper. Vaak is het met koude dagen geen optie aangezien ik dan de hele ochtend in orkaankracht zit om weer op temperatuur te komen.
Die buitenunit heeft een minimaal opgenomen vermogen van 400-600 Watt afhankelijk van welke en hoeveel aangesloten binnen units. 24/7 stokend zit je dan per dag maximaal op bijna 15 kW. Bij 9 dagen stoken in december dagen kom ik op 145 kW. Op zich hoeft het dan niet heel raar te zijn. Ik weet het, een unit kan ook lager zitten dan het formele minimale opgenomen vermogen, maar je zal hem vast ergens ook wel weer even harder hebben gezet.
Bij een COP van 5,8 (7C) en 145 kW (exclusief leiding verliezen) heb je grofweg 841 kW aan energieverlies gecomponeerd. In 9 dagen met 13 graaddagen per dag is dat ruim 7 kW per graaddag. Dat is in mijn ogen best fors. Een beetje afhankelijk van hoe je verwarmt en rekent is dat >40 Watt/m2. Ik zit momenteel op 20-25 Watt/m2 in een huis van 2003.
Echt heel raar is het dus wellicht niet. Met 4 units kan je heel wat leidingwerk hebben en wellicht heel wat bochten en zo 5%-10% verlies hebben met deze temperaturen. Dan gaat maar 36Watt/m2 per uur naar warmte van die 40 Watt/m2 per uur.
Eigenlijk kan je het alleen vergelijken met je eerdere gasverbruik indien toen je huis vergelijkbaar geïsoleerd was.
Gr Michel
Bij een COP van 5,8 (7C) en 145 kW (exclusief leiding verliezen) heb je grofweg 841 kW aan energieverlies gecomponeerd. In 9 dagen met 13 graaddagen per dag is dat ruim 7 kW per graaddag. Dat is in mijn ogen best fors. Een beetje afhankelijk van hoe je verwarmt en rekent is dat >40 Watt/m2. Ik zit momenteel op 20-25 Watt/m2 in een huis van 2003.
Echt heel raar is het dus wellicht niet. Met 4 units kan je heel wat leidingwerk hebben en wellicht heel wat bochten en zo 5%-10% verlies hebben met deze temperaturen. Dan gaat maar 36Watt/m2 per uur naar warmte van die 40 Watt/m2 per uur.
Eigenlijk kan je het alleen vergelijken met je eerdere gasverbruik indien toen je huis vergelijkbaar geïsoleerd was.
Gr Michel
ot
[ Voor 106% gewijzigd door Eric-Peric op 10-12-2024 02:11 . Reden: Ps ]
Hier ook een 3MXM68A2V1B9 buitenunit en een Stylish 4.2 (FTXA42C2V1BW) in de woonkamer en nog een Stylish 2.5 en 2.0 op de 1e verdieping en op zolder. De units boven worden nu zelden gebruikt. Wij zijn nu een beetje aan het testen met 24/7 verwarmen in de woonkamer en tot nu toe staat meestal vraagbesturing op 50% om pendelen te voorkomen. Ook staat de ventilator op Stil en de lamellen op een vaste stand. Wij hebben een goed geïsoleerd 'nieuwbouw' huis van 10 jaar oud en meestal 2 van de 3 ventilatieroosters open in woonkamer. Soms maar 1 open als de wind er vol op staat.f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
/f/image/6tAEsIwlTOSoxWBX9z90GEMJ.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/gv4e9YfFw7zU4hxRctPXwnC0.png?f=fotoalbum_small)
Klinkt als een redelijk normaal verbruik voor die woning/oppervlakte.f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
Goede keuze, ze zijn inderdaad Hyper stil.Eric-Peric schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:30:
Dank voor alle input.
Paar dingetjesf1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
1) De hele lage verbruikers zijn meestal mensen met single splits, die kunnen naar een lager minimum vermogen.
Mijn multisplit kan naar 250 watt bvb maar ik heb twee maal 2 kw binnenunits in 1 ruimte zodat ik ook maar 1tje kan gebruiken in tssseizoen.
Als die van jou in combo met je 5kw binnenunit bvb maar naar minimum 400 watt kan en je gaat 24h draaien heb je al bijna 10 kw minimaal.
2) Ik had ook n paar dagen met mijn multi 15kw in het weekend, ik denk dat het aan de wind lag want zonder wijzigingen id instellingen viel het laatste dagen terug tot 8 a 11 kw mss dat ook bij jou de winderige dagen meer verbruik veroorzaakten?
3) Krijg je alles wel op de gewenste temperatuur?
Ik zou mss ook achteraf gezien wat andere keuzes gemaakt hebben in mijn opstelling met een extra buitenunit en mss een 3,5kw binnenunit single split, maar dat is het leven. Overall tevreden. 🙂
Verwijderd
Wij hebben een terugslagklep laten plaatsen ivm windgeluid en het luchtdicht maken. Ik vraag me alleen wel af, in hoeverre zou het kunnen legen met zulke types? Hij zit nu vast aan het uiteinde. Kan de buis zo nog wel voldoende opdrogen? Ik kan niet echt vinden hoe makkelijk een paar druppels er doorheen kunnen.
/f/image/NAyXZq1oouq6Qzmd1r1QfV9L.webp?f=fotoalbum_large)
Hoe moet dat werken? Meestal werken die dingen met een bepaalde druk om open en dicht te gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:19:
Wij hebben een terugslagklep laten plaatsen ivm windgeluid en het luchtdicht maken. Ik vraag me alleen wel af, in hoeverre zou het kunnen legen met zulke types? Hij zit nu vast aan het uiteinde. Kan de buis zo nog wel voldoende opdrogen? Ik kan niet echt vinden hoe makkelijk een paar druppels er doorheen kunnen.
[Afbeelding]
Of gaat deze al open met zwaartekracht?
Kan je niet beter iets om de uitgang heen bouwen oid zodat de wind er niet zo snel in kan?
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2024 19:35 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik wil deze graag nuanceren. Ik had iets meer context moeten geven. Het is namenlijk zo dat de vorige bewoonster de buitenmuur opnieuw heeft laten opmetselen, inclusief tempex in de spouw omdat zij een vochtprobleem had. Ook heeft ze om die reden de kruipruimte volgestort met EPS parels. Ik ventileer voldoende in de zin van altijd alle roosters open, af en toe ramen even open om te luchten en sinds kort laat ik die luchtdroger soms een paar uurtjes draaien.TereZz schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:58:
[...]
offtopic:
Zou er iets met de kruipruimte of spouw kunnen zijn? Idee om hier een professional bij te halen?
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Verwijderd
Ja die info kan ik dus niet vinden. Ik zag dat er terugslagkleppen bestaan voor airco condensafvoeren, maar die waren te smal (https://www.mijnklimaatsh...lagklep-6mm-per-stuk.html). De diameter van deze slang was iets van 21mm, dus de installateur kwam met zo'n klepje toen ik er om vroeg.LED-Maniak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:20:
[...]
Hoe moet dat werken? Meestal werken die dingen met een bepaalde druk om open en dicht te gaan.
Of gaat deze al open met zwaartekracht?
Kan je niet beter iets om de uitgang heen bouwen oid zodat de wind er niet zo snel in kan?
Open met zwaartekracht lijkt me niet handig, dan gaat die nooit dicht.
Kreeg dit als reactie van de producent van de terugkleppen, dus het zou volgens mij goed moeten werken:
/f/image/n3ufc5qi5OLXRyPoETtv6OPT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2024 12:11 ]
Wat is jullie verbuik de afgelopen dagen?
Ik zit rond de 10kw voor airco beneden verdieping (3.5kw) met de trapdeur open. Anders gaat hij pendelen. In totaal +- 120m2 a 280m3.
Als ik uitga van cop 3.5 de afgelopen dagen(ik denk te weinig) . Dan zou ik 35kw aan warmte verliezen a 20 graden, 24/7.
Is dit veel of weinig? Klopt me berekening ong?
Ik zit rond de 10kw voor airco beneden verdieping (3.5kw) met de trapdeur open. Anders gaat hij pendelen. In totaal +- 120m2 a 280m3.
Als ik uitga van cop 3.5 de afgelopen dagen(ik denk te weinig) . Dan zou ik 35kw aan warmte verliezen a 20 graden, 24/7.
Is dit veel of weinig? Klopt me berekening ong?
De meeste Tweakers verwarmen kort en krachtig met een singlesplit alleen de woonkamer en noemen dat "het heel huis verwarmen".f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
Ik zit met de lucht/water warmtepomp op 5-7kwh per dag, huis is niet superduper geïsoleerd, 1986 en alleen vloerisolatie en glas aangepakt(HR++) ivm vloerverwarming.
Maand december zit ik nu op 66,8kwh.
Met de L/L zat ik op 5kwh per dag maar toen werd alleen de woonkamer/keuken verwarmd en waren slaapkamers/badkamer ijskoud.
Tip check de dakdoorvoeren, stop de ongebruikte dicht en kit alle randen/naden af net als de rest van het dak de naden dichtkitten net als een goede terugslagklep in de wasemkap van de keuken plaatsen.
En natuurlijk de tochtstrips nalopen of ze nog goed aansluiten.
En er zijn slimmeriken die de woonkamer/keuken plafond beetje hebben geïsoleerd, bijvoorbeeld 5mm XPS ondervloerplaten bij laminaat in de slaapkamers.
Woonkamer/keuken/badkamer=21c, slaapkamers 18c, pas nachtverlaging toe.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier in een 1980 hoekwoning met 1980 isolatie stoken we in de woonkamer en af en toe in 1 (grote) slaapkamer met een MHI 5kw multisplit (3.5kw binnenunit in de woonkamer, 2.5 in de slaapkamers) tot nu toe 105kwh weg in december, om het 20 graden te houden. (Voornamelijk 24x7) zeg zo’n 10kwh per dag.
Uiteraard zijn er uitschieters, ik zag een dag van 15kwh en een dag van 3kwh voorbij komen in de logging.
In de slaapkamers zakt de temperatuur bij deze buitentemperatuur zonder stoken niet onder 16.
Uiteraard zijn er uitschieters, ik zag een dag van 15kwh en een dag van 3kwh voorbij komen in de logging.
In de slaapkamers zakt de temperatuur bij deze buitentemperatuur zonder stoken niet onder 16.
[ Voor 11% gewijzigd door Nachtapotheker op 11-12-2024 08:54 ]
Bij ons zijn vier Daikin airco's geïnstalleerd (twee single-splits en een duo-split), die als hoofdverwarming zijn bedoeld. Helaas werken ze al drie jaar op rij niet naar behoren en inmiddels hebben we het vertrouwen in onze huidige installateur volledig verloren.
Het probleem: geen van de units verwarmt zoals het hoort. De uitblaastemperatuur komt soms amper boven de 30 graden, terwijl de unit meer dan 2000 watt aan stroom verbruikt. Volgens de installateur is ‘alles in orde’, maar dat voelt duidelijk niet zo.
Met een kleintje op komst kunnen we dit niet langer uitzitten. We zoeken een deskundige die de volledige installatie kan controleren, eventuele problemen kan opsporen en oplossen.
Heeft iemand een goede tip voor een betrouwbare specialist of een bedrijf in regio Eindhoven dat dit soort zaken aanpakt?
Het probleem: geen van de units verwarmt zoals het hoort. De uitblaastemperatuur komt soms amper boven de 30 graden, terwijl de unit meer dan 2000 watt aan stroom verbruikt. Volgens de installateur is ‘alles in orde’, maar dat voelt duidelijk niet zo.
Met een kleintje op komst kunnen we dit niet langer uitzitten. We zoeken een deskundige die de volledige installatie kan controleren, eventuele problemen kan opsporen en oplossen.
Heeft iemand een goede tip voor een betrouwbare specialist of een bedrijf in regio Eindhoven dat dit soort zaken aanpakt?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Verbruik van 2x Daikin 5MXM90 met 8 binnendelen. (4 per buitendeel)
Demand control op 60%. Allemaal fanstand op 1.
Gehele woning (305m2, bj 2000), 24/7, Slaapkamers/Hal 18C, Woonkamers/Kantoor/Etc 21.5C.
Gisteren 49 kWh verbruikt, lopen praktisch 24/7 zonder stops op ongeveer 1000W per buitendeel.
Gehele woning (305m2, bj 2000), 24/7, Slaapkamers/Hal 18C, Woonkamers/Kantoor/Etc 21.5C.
Gisteren 49 kWh verbruikt, lopen praktisch 24/7 zonder stops op ongeveer 1000W per buitendeel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lMGWCjUvWCAnJxZ14c9A3h8h.jpg?f=user_large)
Zeau dat is stevig.. Mijn 3MXM68 doet nu 14kWh/24h met 24/7 draaien.. anders wordt het te kooohd in huis met deze temperaturenNavi schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:29:
Verbruik van 2x Daikin 5MXM90 met 8 binnendelen. (4 per buitendeel)
Gehele woning (305m2), 24/7, Slaapkamers/Hal 18C, Woonkamers/Kantoor/Etc 21.5C.
[Afbeelding]
Maar edit: gezien de oppervlakte (305m2) valt me dat eigenlijk echt wel mee. Not bad!
[ Voor 5% gewijzigd door barta123 op 11-12-2024 09:32 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat meerdere keren in dit topic is aangegeven dat bij Daikin het verbruik in de app hoger ligt dan het werkelijk verbruik? Zijn er Daikin gebruikers die meer informatie over hebben?f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Situatie:
Mijn setup:
Wij hebben deze maand tot nu toe 50,7kWh verbruikt voor verwarming. Wij verwarmen alleen overdag, meestal vanaf ongeveer 9 a 10 uur in de ochtend tot ongeveer 23.30 uur in de avond.
:strip_exif()/f/image/o1W9T2Pke1ele7claHmFw9IF.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben een mhi multisplit (6kW) in een klein rijtjeshuis (1957, voor nu middel isolatie), 94m2 leefruimte volgens opgave bij aankoop, inhoud 250m3. We verwarmen de kleine woonkamer (20m2) overdag tot 20 graden met een 3,5kW unit, kamer deur open voor meeverwarmen keuken en gang.
We gebruiken daarnaast eigenlijk altijd ook onze 2,5kW unit in het trapgat. Deze brengt de gang, trap, overloop en zolder (open verbinding) naar rond de 18 graden. De aparte slaapkamers zijn doorgaans wat kouder (15-17 graden) en worden nu niet verwarmd omdat we dat niet nodig vinden. Badkamer en toilet idem.
Hier van 1 t/m 10 dec 122,10 graaddagen, dus 0,415kWh/graaddag.
Voor een goed/redelijk geïsoleerde woonkamer vind ik 15 kWh/d behoorlijk veel. Wij verwarmden afgelopen week de benedenverdieping met ongeveer 5 kWh/d. Heb je niet ergens een groot warmtelek? Op zolder hadden we een warmtelek bij een v.d. knieschotten; dat was verantwoordelijk voor ongeveer 50% van het totale warmteverlies op zolder. I.p.v. een dure warmtebeeldcamera zou je ook een eenvoudige IR-meter kunnen aanschaffen. Je spoort er prima warmtelekken mee op en kost ~€10f1r3b4ll schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:29:
Heb even bij mij gekeken, de Onecta app zegt voor gisteren 47,2 kWh, mijn energiemeter die tussen het buitendeel zit zegt 48,67 kWh.Sjamo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:55:
[...]
Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat meerdere keren in dit topic is aangegeven dat bij Daikin het verbruik in de app hoger ligt dan het werkelijk verbruik? Zijn er Daikin gebruikers die meer informatie over hebben?
Voor maandag: Onecta zegt 46,9 kWh en meter zegt 48,38 kWh.
Heb de neiging de energiemeter meer te vertrouwen..Onecta geeft dus iets lager aan.
Deze meter:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
[ Voor 64% gewijzigd door Navi op 11-12-2024 12:35 ]
Vandaag ook de multisplit voor de slaapkamers in bedrijf laten stellen. De hele hut hangt nu vol met MHI, ik heb volgende draaien:
- Beneden in de woonkamer: SRK35ZSX-WF op een SRC35ZSX-W
- Drie slaapkamers: 2x SRK15ZS-WF, SRK35ZS-WF (achteraf beter ook SRK15 kunnen pakken, maar minimale vermogen is gelijk volgens leverancier dus zou niet uit moeten maken) op een SCM41ZS-W
- Zolder een SRK20ZS-WF op een SRC20ZS-W
Is ook ongeveer de volgorde qua geluid buitenunits (binnen zijn ze allemaal wel stil)
De ZSX is enorm stil, de SRC20ZS-W en de SCM staan op de dakkapel en ondanks rubbertegels + grindtegel hoor ik de SRC20 nog steeds brommen in m'n werkkamer in de dakkapel. De SCM lijkt wat stiller, maar die is net 2 uurtjes in bedrijf ofzo
Heb al Soleco veren liggen, maar moet even kijken hoe ik qua speling koelleiding uitkom.
95% van installeren zelf gedaan, het solderen/afpersen/vacumeren door een bevriend koelmonteur laten doen.
De units naar volle tevredenheid besteld bij https://aircovivo.nl/
- Beneden in de woonkamer: SRK35ZSX-WF op een SRC35ZSX-W
- Drie slaapkamers: 2x SRK15ZS-WF, SRK35ZS-WF (achteraf beter ook SRK15 kunnen pakken, maar minimale vermogen is gelijk volgens leverancier dus zou niet uit moeten maken) op een SCM41ZS-W
- Zolder een SRK20ZS-WF op een SRC20ZS-W
Is ook ongeveer de volgorde qua geluid buitenunits (binnen zijn ze allemaal wel stil)
95% van installeren zelf gedaan, het solderen/afpersen/vacumeren door een bevriend koelmonteur laten doen.
De units naar volle tevredenheid besteld bij https://aircovivo.nl/
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2024 08:23 ]
De src20zs-w is singel rotary compressor. SCM dual rotary. De ZSX ook dual dacht ik. Wellicht speelt dat ook mee.ThinkPad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:51:
Is ook ongeveer de volgorde qua geluid buitenunits (binnen zijn ze allemaal wel stil)De ZSX is enorm stil, de SRC20ZS-W en de SCM staan op de dakkapel en ondanks rubbertegels + grindtegel hoor ik de SRC20 nog steeds brommen in m'n werkkamer in de dakkapel. De SCM lijkt wat stiller, maar die is net 2 uurtjes in bedrijf ofzo
Edit. De SCM30 en 41 zijn singel. De 40, 45, 50 en verder dual.
[ Voor 5% gewijzigd door M_AW op 11-12-2024 15:45 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ik kan deze leverancier ook van harte aanbevelen. Prima gast, goede service, mooie prijzen. Snel met reageren en contacten met prima installateurs. Heeft ook de wat minder bekende systemen op voorraad, zoals de SCM41 met SRK15WF units, zie je niet zo veel.ThinkPad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:51: units naar volle tevredenheid besteld bij https://aircovivo.nl/
Heb zelf van hem een SRK/SRC35ZSX-WF single en een SCM41 multi met daarop 2 x SRK15WF en 1 x SRK20WF draaien, nu bijna een jaar. Naar 100% tevredenheid.
Ja hoor, as we speak is het 20c in de wk en behaaglijk. Goed, de AC staat continu met 1100-1200 watt te stoken, maar goed.DriesLec schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:59:
[...]
3) Krijg je alles wel op de gewenste temperatuur?
Boven kantoor is in mum van tijd warm. Slaapkamers heeft ie wat meer moeite mee, vooral slaapkamer op het zuiden. Daar heb ik nog enkel glas. En ik moet op 1 of andere manier een belachelijk hoog setpoint instellen daar, wil ik op 20c uitkomen.
Zo’n infrarood meter had ik nog liggen en ben zojuist even door de woonkamer gegaan.Martin7182 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:42:
[...]
Voor een goed/redelijk geïsoleerde woonkamer vind ik 15 kWh/d behoorlijk veel. Wij verwarmden afgelopen week de benedenverdieping met ongeveer 5 kWh/d. Heb je niet ergens een groot warmtelek? Op zolder hadden we een warmtelek bij een v.d. knieschotten; dat was verantwoordelijk voor ongeveer 50% van het totale warmteverlies op zolder. I.p.v. een dure warmtebeeldcamera zou je ook een eenvoudige IR-meter kunnen aanschaffen. Je spoort er prima warmtelekken mee op en kost ~€10
Resultaten bij 20c op het thermostaat:
Onderkant buitenmuur: 13c
Bovenkant buitenmuur: 16c
Onderkant binnenmuur: 16c
Bovenkant binnenmuur: 19c
Vloer: 15-16c
Plafond (beton): 17-18c
Zijn dit normale waarden?
Ik heb geen kieren waar ik hele lage temperaturen of tocht registreer.
Uitblaastemperatuur van mijn Stylish 5kW wandunit (FTXA50C2V1BB) is 30 graden ongeveer. Is dat wel normaal?
Dat is lastig te zeggen. Bij meer dan 1000 W vind ik 30 °C wel laag. Of de unit moet superhard blazen. Ter vergelijking; onze (MHI) unit blaast nu middelhard op 500 W met 40 °C uitblaastemperatuur. De muren zijn hier overal minimaal 20 °C en de thermostaat staat op 23 °C. Buiten is het 3 °C.f1r3b4ll schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:29:
[...]
Zo’n infrarood meter had ik nog liggen en ben zojuist even door de woonkamer gegaan.
Resultaten bij 20c op het thermostaat:
Onderkant buitenmuur: 13c
Bovenkant buitenmuur: 16c
Onderkant binnenmuur: 16c
Bovenkant binnenmuur: 19c
Vloer: 15-16c
Plafond (beton): 17-18c
Zijn dit normale waarden?
Ik heb geen kieren waar ik hele lage temperaturen of tocht registreer.
Uitblaastemperatuur van mijn Stylish 5kW wandunit (FTXA50C2V1BB) is 30 graden ongeveer. Is dat wel normaal?
Misschien heb je naast een andere unit ook meer buitenmuur, meer wind en/of iets mindere isolatie.
Same, met dit weer (nacht rond het vriespunt en overdag zon 4°C) staat mijn systeem 24/7 aanRsport40 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:10:
[...]
Dit heeft niets met instellingen te maken, maar gewoon de warmtevraag van je woning.
Hier ook een geschakelde hoekwoning uit de jaren `70. Verbruik met mijn MHI 5.0 nu zo'n 13kWh per dag. Als ik de airco 24/7 laat draaien (vorige maand gehad bij koude dagen) ben ik ongeveer 20kWh per dag kwijt.
Vorig jaar met -5c graden draaide ik er 30kWh per dag doorheen, alleen in de woonkamer.
Als ik de airco in de nacht uitzet is dat voor mij, door warmteverlies altijd goedkoper. Vaak is het met koude dagen geen optie aangezien ik dan de hele ochtend in orkaankracht zit om weer op temperatuur te komen.
Ik doe zo'n 16kWh per dag nu. Best netjes vind ik, ik had ook label C bij aankoop. Qua isolatie alleen vloer gedaan en dak geïsoleerd
240m3, 102m2 hoekwoning uit 1975..
Ik heb geen stook programma, in de maanden dat het zonnig en koud is stook ik op de zon (okt, feb mrt en apr)
November december en januari is het vaak eerder 24/7 verwarmen. Dan is het bij mij 17.5-18.0°C in huis.. voor mij is dit warm genoeg, bij alles warmer zit ik in een shirt met korte mouwen en breekt het zweet uit als ik iets ga doen 🤣
Vorig jaar 1700kWh verstookt, denk dat het dit jaar eerder 2000kWh gaat zijn. (2000*0.28ct vind ik nog steeds heel netjes) En mn PV doet 4000kWh/jr
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Nog niet bij stil gestaanVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:19:
[Afbeelding]
Zit je alles lucht dicht te makrn xut er zomaar z'n gat in de muur van de binnrnunit naar buiten
Maar werkt dit wel ?
Verwijderd
Het werkt in ieder geval tegen het suizen door de wind. Volgens de fabrikant is de nodige druk om de klep te openen nihil, dus het water zou er uit moeten kunnen. Zal wel eens voor het volgende koelseizoen m'n vrouw wat water laten gieten om te kijken of het er uit loopt.Maxwp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:47:
[...]
Nog niet bij stil gestaan
Zit je alles lucht dicht te makrn xut er zomaar z'n gat in de muur van de binnrnunit naar buiten
Maar werkt dit wel ?
Het is overigens niet alleen maar de loftrompet over MHI, toch ook wel paar kritiek-/irritatiepuntjes. Mogelijk heeft iemand die nog een productkeuze moet maken er wat aan:ThinkPad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:51:
[...]
De hele hut hangt nu vol met MHI, ik heb volgende draaien:
[...]
- Via de afstandsbediening kun je alleen een setpoint van hele graden instellen. Via de app/HA ook halve graden. Kan soms net het verschil maken tussen te koud/warm
- Je kunt met zowel de app als de afstandsbediening niet lager dan 18°C instellen, met verwarmen vind ik dat wel irritant. Gelukkig kun je via de app de 'Vacant Property Mode' instellen en een temperatuur van 10-17°C kiezen (maar dan wel ineens weer alleen maar hele graden?). Zonder verwarming wordt het op mijn slaapkamer 13°C, maar opstoken tot 18°C vind ik te warm. Helaas loop je ook in het weekschema van de app tegen deze beperking aan, ook daar kun je alleen >= 18°C instellen. Ik kan dus niet zeggen dat hij overdag de slaapkamer naar 17°C moet verwarmen en dan weer uit. Moet dan zelf de airco aanzetten, vacant property mode aanzetten en zelf de airco weer uitschakelen
- Silent mode (vermogen buitenunit limiteren) is alleen via de afstandsbediening beschikbaar, niet via de app/HA. Als je het instelt via de AB en via app/HA een aanpassing doet, dan vervalt de silent mode geloof ik
- De app komt wat ouderwets over en werkt niet altijd super smooth, past niet bij zo'n premium merk vind ik, dat verdiend een betere app
- De binnenunits zijn best wel fors, ook de unit met het minste vermogen (1,5kW) is fysiek even groot als een 3,5kW. Ik heb op de slaapkamers 1,5kW en dat is voor zo'n kleine ruimte (vandaar ook het lage vermogen) best wel een fors apparaat aan de muur.
- Een mat witte binnenunit zou welkom zijn. Matzwart/titanium is wel mogelijk, maar in wit is er alleen hoogglans. Ik heb vanwege specs gekozen voor MHI, qua uiterlijk zou ik liever voor Daikin Stylish zijn gegaan
- De instelling van de LED op de unit uitzetten (en volgens mij ook het nablazen ('self clean', t.b.v. drogen verdamper om muffe lucht te voorkomen) als hij voor koelen gebruikt is) wordt opgeslagen in de afstandsbediening en niet in de unit. Viel mij op nadat ik afstandsbediening van andere kamer gebruikt had en de LED op de unit ineens weer aan stond. Mogelijk dat je bij een batterijwissel dit dus ook weer kwijt bent…
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2024 09:25 ]
Voor lager dan 18 kan je eco gebruiken, en mogelijk is de offset nog een optie.ThinkPad schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:17:
[...]
Het is overigens niet alleen maar de loftrompet over MHI, toch ook wel paar kritiek-/irritatiepuntjes. Mogelijk heeft iemand die nog een productkeuze moet maken er wat aan:
- Via de afstandsbediening kun je alleen een setpoint van hele graden instellen. Via de app/HA ook halve graden. Kan soms net het verschil maken tussen te koud/warm
- Je kunt met zowel de app als de afstandsbediening niet lager dan 18°C instellen, met verwarmen vind ik dat wel irritant. Gelukkig kun je via de app kun je de 'Vacant Property Mode' instellen en een temperatuur van 10-17°C kiezen (maar dan ineens wel weer alleen maar hele graden?). Zonder verwarming wordt het op mijn slaapkamer 13°C ofzo, maar opstoken tot 18°C vind ik teveel
- Silent mode (vermogen buitenunit limiteren) is alleen via de afstandsbediening beschikbaar, niet via de app/HA. Als je het instelt via de AB en via app/HA een aanpassing doet, dan vervalt de silent mode geloof ik
- De app komt wat ouderwets over en werkt niet altijd super smooth, past niet bij zo'n premium merk vind ik, dat verdiend een betere app
- De binnenunits zijn best wel fors, ook een 1,5kW is fysiek even groot als een 3,5kW. Ik heb op de slaapkamers 1,5kW en dat is voor zo'n kleine ruimte (vandaar ook het lage vermogen) best wel een fors apparaat aan de muur.
- Een mat witte binnenunit zou welkom zijn. Mat zwart/titanium is wel mogelijk, maar in wit is er alleen hoogglans. Ik heb vanwege specs gekozen voor MHI, qua uiterlijk zou ik liever voor Daikin Stylish zijn gegaan
Heb een woonkamer + keuken (één ruimte) van 60 m2. Plafondhoogte 2.5m. Bouwjaar 2000 en 30% van buitenmuur oppervlakte bestaat uit ruitjes (dubbel)glas.
Ruim een jaar geleden de LG-S12ET (3.5) op laten hangen en gebruik hem enkel in de winter om als hoofdverwarming te dienen. CV dus uit. Helaas tot de conclusie gekomen dat deze niet krachtig genoeg is om de ruimte hoger dan 18 graden te krijgen op moment dat de buitentemperatuur onder de 7 graden zakt. Ook niet met continue de temperatuur op 30 graden, hoge uitblaas snelheid naar beneden gericht (en continue verbruik van 1.2kwh. Uitblaastemperatuur is wel 30-35 graden. Ook na 24u. amper verschil.
Heb dus al wat geprobeerd maar begreep eerder op dit forum dat LG een kleinere buitenunit heeft dus minder geschikt voor verwarmen.
Nu zit ik eraan te denken om hem van de muur af te laten halen en over te stappen op Mitshibishi 5 kwh. De
MSZ/MUZ-HR50VF.
Is dit een goede keus in mijn situatie en is daarmee mijn ruimte wél op 20 graden te krijgen, ook als het rond het vriespunt is?
Ruim een jaar geleden de LG-S12ET (3.5) op laten hangen en gebruik hem enkel in de winter om als hoofdverwarming te dienen. CV dus uit. Helaas tot de conclusie gekomen dat deze niet krachtig genoeg is om de ruimte hoger dan 18 graden te krijgen op moment dat de buitentemperatuur onder de 7 graden zakt. Ook niet met continue de temperatuur op 30 graden, hoge uitblaas snelheid naar beneden gericht (en continue verbruik van 1.2kwh. Uitblaastemperatuur is wel 30-35 graden. Ook na 24u. amper verschil.
Heb dus al wat geprobeerd maar begreep eerder op dit forum dat LG een kleinere buitenunit heeft dus minder geschikt voor verwarmen.
Nu zit ik eraan te denken om hem van de muur af te laten halen en over te stappen op Mitshibishi 5 kwh. De
MSZ/MUZ-HR50VF.
Is dit een goede keus in mijn situatie en is daarmee mijn ruimte wél op 20 graden te krijgen, ook als het rond het vriespunt is?
[ Voor 5% gewijzigd door martijn22222 op 12-12-2024 15:18 ]
Kan me haast niet voorstellen dat die unit bij jou al niet genoeg vermogen heeft bij 7 graden. Dan moet je echt wel een enorm warmteverlies hebben.
Stel dat je een COP van 2 zou hebben dan zou je bij 1,2 kW opgenomen vermogen continu 2,4 kW aan warmte de kamer induwen. En de COP moet bij 7 graden echt wel significant hoger liggen dan 2....
Nee ik denk dat die LG iets van een defect heeft of je probeert te verwarmen met open ramen?
30-35 is gewoon echt te matig.
Stel dat je een COP van 2 zou hebben dan zou je bij 1,2 kW opgenomen vermogen continu 2,4 kW aan warmte de kamer induwen. En de COP moet bij 7 graden echt wel significant hoger liggen dan 2....
Nee ik denk dat die LG iets van een defect heeft of je probeert te verwarmen met open ramen?
Als ik hetzelfde probeerde met mijn Haier (toen ik die nog had hangen in de woonkamer) dan kwam er lucht uit van bijna 60 gradenUitblaastemperatuur is wel 30-35 graden
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dank voor je reactie. COP is in theorie 4 bij de LG. Ik zet hem op 30 graden, verbruikt continue 1.2kwh omdat ie maximaal aan het presteren is om een hogere temperatuur te behalen. Maar hij haalt niet hoger dan algemene kamertemp. 18/18,5 op moment dat het dus een graad of 6 buiten is. Ook niet na 7 uur blazen.Glashelder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:24:
Kan me haast niet voorstellen dat die unit bij jou al niet genoeg vermogen heeft bij 7 graden. Dan moet je echt wel een enorm warmteverlies hebben.
[...]
Als ik hetzelfde probeerde met mijn Haier (toen ik die nog had hangen in de woonkamer) dan kwam er lucht uit van bijna 60 graden30-35 is gewoon echt te matig.
Onze woonkamer is iets kleiner (heb niet de exacte afmeting) en we hebben hetzelfde model, maar we krijgen het prima warm ondanks de matige plaatsing. Het betreft een woning uit 83' en het glas is nog nooit vervangen (klap raampjes zijn nog enkel glas). De defrosts hakken er wel echt in rond het vriespunt maar geen gebrek aan vermogen.martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:15:
Heb een woonkamer + keuken (één ruimte) van 60 m2. Plafondhoogte 2.5m. Bouwjaar 2000 en 30% van buitenmuur oppervlakte bestaat uit ruitjes (dubbel)glas.
MSZ/MUZ-HR50VF.
Ok, dan zou je zeggen dat dat bij mij ook moet lukken. Ik heb overigens nergens last van koude stromen/ventilatie roosters die open staan oid.. Het is lastig te testen of de airco goed werkt.. uitblaas temperatuur meten is dan denk ik de enige manier om hem te testen. Ik zal hem nog eens meten met IR. Ik richt hem dan op de uitblaas fans.Puddi Puddin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:35:
[...]
Onze woonkamer is iets kleiner (heb niet de exacte afmeting) en we hebben hetzelfde model, maar we krijgen het prima warm ondanks de matige plaatsing. Het betreft een woning uit 83' en het glas is nog nooit vervangen (klap raampjes zijn nog enkel glas). De defrosts hakken er wel echt in rond het vriespunt maar geen gebrek aan vermogen.
Ja vandaar dat ik aangeef dat ik denk dat je LG gewoon een defect heeft. Als je zo'n unit op 30 graden zet dan moet er echt wel lucht uitkomen die aanzienlijk warmer is dan 30 graden.martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:33:
[...]
Dank voor je reactie. COP is in theorie 4 bij de LG. Ik zet hem op 30 graden, verbruikt continue 1.2kwh omdat ie maximaal aan het presteren is om een hogere temperatuur te behalen. Maar hij haalt niet hoger dan algemene kamertemp. 18/18,5 op moment dat het dus een graad of 6 buiten is. Ook niet na 7 uur blazen.
Heb je je installateur al eens geraadpleegd? Wellicht heeft je unit gewoon te weinig koudemiddel.
Hier ook dezelfde unit. met een kwart van het vermogen lukt het zelfs om het huis te verwarmen. Continu 1200 watt heb ik alleen gezien als je hem op powerfull zet. Dan is de uitblaastemperatuur hier ook echt hoog, zeker wel richting de 50 graden.
Ik gok zo dat er misschien wel een lek is waardoor je een deel van je gas kwijt bent.
Ik gok zo dat er misschien wel een lek is waardoor je een deel van je gas kwijt bent.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Je huidige unit is 3.5 kW koelen, 2.5 kW verwarmen. Je ziet dat op de energielabel en op Eurovent, de test instantie voor koeltechniek. Onder kopje Seasonnal Coefficient Of Performance, Pdesignh.martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:15:
MSZ/MUZ-HR50VF.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200226480
Als je daar niet genoeg aan heb, kies dan eentje met hogere Pdesignh. Daikin 4.2 doet 4.0 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109590.
Je gekozen ME 5.0 doet 3.8 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196524625
Dat is dan een slechter keuze tenzij je 5 kW wil koelen.
Daikin 5 kW doet 4.5 kW bij verwarmen, dus tenzij je die laatste 500W nodig heb, kan je een maat kleiner. https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109591
De LG Standard Plus is gewoon een bagger serie voor verwarmen. Extreem veel defrosts en alleen op Jet stand doet ie nog wat, tenzij je een A(+++) woning heb is dat onvoldoende. Ze labellen ze dan ook echt met een design capacity van 2.5 kW maar niemand leest het energielabel.
Eentje die 4 kW echt kan (dus die Perfera 4.2 bijvoorbeeld) leveren bij -10 levert dan 60% meer warmte op. Dat moet voldoende zijn.
[edit] Dat over lekkage, ja kan, maar als er een lek is verslechterd het vrij snel richting helemaal geen warmte. Als het vanaf dag 1 al is en een jaar zo werkt kan het geen lekkage zijn. Het fabriek moet het verkeerd gevuld hebben of de monteur de helft laten ontsnappen bij oopsie tijdens installatie. Kan, maar niet wat ik zou verwachten.
Reken met http://hvac-calculator.com/heating.php uit wat je opbrengst is, kamer temperatuur in, vleesthermometer bij uitgang x fan speed.
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 12-12-2024 16:00 ]
Beste Tweakers,
Een vraagje m.b.t. de ideale instelling van mijn Daikin FTXC35D.
Deze is (vorige week) geplaatst, en ik heb een Daikin WiFi-unit aangesloten op poort CN_S21. Dit werkt perfect.
Ik weet dat met verwarmen de lamellen zoveel mogelijk naar beneden gericht moeten worden.
Helaas wordt de luchtstroom dan beperkt door de kast die er onder staat, en de airco denkt al heel snel dat eht 30 graden is. Hierdoor stopt hij met verwarmen, erg vervelend want het wordt niet echt goed warm in de woonkamer, zelfs niet als ik de gewenste temperatuur op het max. zet (30 graden).
Als ik de lamellen ietsje minder schuin zet, zodat er denkbeeldig precies over de kast heen geblazen wordt, denkt de airco nog steeds heel snel dat het warm is, terwijl het een paar meter verderop nog koud is.
Hij pendelt dus ook behoorlijk, zie foto van het energieverbruik.
Is het mogelijk een externe temperatuur sensor aan te sluiten op poort CN_NS? (Zie afbeelding). Deze zou gebruikt kunnen worden voor 'Wired Accessoiry', maar ik kan hier op internet weinig tot niets over vinden.
Of is er een andere oplossing die ik zou kunnen gebruiken?
Alvast bedankt voor ieders reactie!
Met vriendelijke groet,
V-8
/f/image/JJxOS02PTtROjvahATQNOnf2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X8n7hSRbDRC2XQRfOCqAUq7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is (vorige week) geplaatst, en ik heb een Daikin WiFi-unit aangesloten op poort CN_S21. Dit werkt perfect.
Ik weet dat met verwarmen de lamellen zoveel mogelijk naar beneden gericht moeten worden.
Helaas wordt de luchtstroom dan beperkt door de kast die er onder staat, en de airco denkt al heel snel dat eht 30 graden is. Hierdoor stopt hij met verwarmen, erg vervelend want het wordt niet echt goed warm in de woonkamer, zelfs niet als ik de gewenste temperatuur op het max. zet (30 graden).
Als ik de lamellen ietsje minder schuin zet, zodat er denkbeeldig precies over de kast heen geblazen wordt, denkt de airco nog steeds heel snel dat het warm is, terwijl het een paar meter verderop nog koud is.
Is het mogelijk een externe temperatuur sensor aan te sluiten op poort CN_NS? (Zie afbeelding). Deze zou gebruikt kunnen worden voor 'Wired Accessoiry', maar ik kan hier op internet weinig tot niets over vinden.
Met vriendelijke groet,
V-8
/f/image/JJxOS02PTtROjvahATQNOnf2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X8n7hSRbDRC2XQRfOCqAUq7W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NW2KYPXLDYsFTcgmjMsOIAyI.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
@w00key
Die unit heeft volgens mij wel degelijk een vermogen bij verwarmen van Nominaal 4 kW.
Die 2,5 kW die je noemt is bij -10 toch? De Tbiv is zelfs -10C dus dat is dan het minimale vermogen wat de unit nog heeft bij -10C zonder dat er sprake is van de noodzaak tot back up heat. De warmteafgifte bij -10 kan nog hoger zijn want die 2,5 is niet eens het maximale vermogen. Let wel, ik weet niet wat het verlies is door leidinglengte en bochten, maar de unit kan wel degelijk meer in mijn ogen dat die 2,5 kW bij 7C.
Gr Michel
Die unit heeft volgens mij wel degelijk een vermogen bij verwarmen van Nominaal 4 kW.
Die 2,5 kW die je noemt is bij -10 toch? De Tbiv is zelfs -10C dus dat is dan het minimale vermogen wat de unit nog heeft bij -10C zonder dat er sprake is van de noodzaak tot back up heat. De warmteafgifte bij -10 kan nog hoger zijn want die 2,5 is niet eens het maximale vermogen. Let wel, ik weet niet wat het verlies is door leidinglengte en bochten, maar de unit kan wel degelijk meer in mijn ogen dat die 2,5 kW bij 7C.
Gr Michel
Misschien gewoon de kast verplaatsen. Ik zou het in ieder geval tijdelijk even proberen om te zien of het dan überhaupt verbetert. Plaatsing van de binnenunit in de hoek is niet ideaal, maar daar kun je niet makkelijk iets aan doen.V-8 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:18:
Thanks voor je reactie!Martin7182 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:29:
[...]
Misschien gewoon de kast verplaatsen. Ik zou het in ieder geval tijdelijk even proberen om te zien of dan het überhaupt verbetert. Plaatsing van de binnenunit in de hoek is niet ideaal, maar daar kun je niet makkelijk iets aan doen.
De kast (permanent) verplaatsen is helaas niet echt een fijne optie, temeer niet omdat de installateur juist aanraadde om de airco op die plek te plaatsen.
Ik had zelf aanvankelijk een andere plek (zonder kast) in gedachten, maar had niet van tevoren bedacht dat de kast mogelijk een issue zou zijn.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Verwarmen hier ook met een LG, waaronder de 3.5. Niet optimaal, maar het werkt wel.martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:38:
[...]
Ok, dan zou je zeggen dat dat bij mij ook moet lukken. Ik heb overigens nergens last van koude stromen/ventilatie roosters die open staan oid.. Het is lastig te testen of de airco goed werkt.. uitblaas temperatuur meten is dan denk ik de enige manier om hem te testen. Ik zal hem nog eens meten met IR. Ik richt hem dan op de uitblaas fans.
Die uitblaas temperatuur zou inderdaad hoger moeten liggen bij vollast. Hier boven de 50 graden. Wellicht toch laten checken op voldoende koelmiddel.
In de LG Thinq app zit ook een diagnose tool. Heb je deze al eens gebruikt?
@V-8 Je zou kunnen kijken of je kunt inbreken op de sensor waar hij de temperatuur mee meet (waarschijnlijk rechtsboven ergens), de 'room thermistor'.
Vaak is dat niet meer dan een simpele 10KΩ NTC weerstand, op AliExpress staat genoeg van dat spul. Even kijken hoe het intern zit aangesloten, als je gelijk een male-female snoertje bijbesteld met de juiste stekkertjes kun je een soort verloopsnoertje maken en de originele bedrading intact laten en kun je je mod makkelijk weer ongedaan maken.
Hang die sensor ook niet té ver weg, als de airco niet binnen afzienbare tijd een verhoging van de temperatuur ziet als hij aan het verwarmen is, dan help je mogelijk z'n regeling in de war en gaat hij flink staan rammen om het op temperatuur te krijgen.
De lamellen zou ik i.v.m. die kast rechtuit doen en dan deze richting: \ \ of | \
Vaak is dat niet meer dan een simpele 10KΩ NTC weerstand, op AliExpress staat genoeg van dat spul. Even kijken hoe het intern zit aangesloten, als je gelijk een male-female snoertje bijbesteld met de juiste stekkertjes kun je een soort verloopsnoertje maken en de originele bedrading intact laten en kun je je mod makkelijk weer ongedaan maken.
Hang die sensor ook niet té ver weg, als de airco niet binnen afzienbare tijd een verhoging van de temperatuur ziet als hij aan het verwarmen is, dan help je mogelijk z'n regeling in de war en gaat hij flink staan rammen om het op temperatuur te krijgen.
De lamellen zou ik i.v.m. die kast rechtuit doen en dan deze richting: \ \ of | \
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2024 16:39 ]
Dan zou ik eens vriendelijk aan de installateur laten weten dat zijn aangeraden plek niet goed werkt en hoe hij dat denkt te gaan oplossen.V-8 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:31:
De kast (permanent) verplaatsen is helaas niet echt een fijne optie, temeer niet omdat de installateur juist aanraadde om de airco op die plek te plaatsen.
Die 4 kW wordt ook genoemd op Eurovent. "Standard heating" is bij 7 graden buiten en geen ijsvorming, wat totaal niks zegt voor ons natte winters. We zijn niet voor niks over naar een ander test methode om te zorgen dat consumenten / noobs beetje snel kunnen vergelijken tussen modellen.Beauty1010 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:24:
@w00key
Gr Michel
/f/image/VxfP3imoxjGtUY6TzhCC8iBx.png?f=fotoalbum_large)
En ja die 2.5 bij -10, maar dat is maar 1 van de 4 test punten voor SCOP die belangrijk zijn voor de groene zone waar wij zijn, en A+ is echt een droevig resultaat voor een single split. Een ander model die wel de volle 4 kW kan halen bij kou doet het ook bij warmer weer beter.
Due hangt wel minimaal tegen het plafond.V-8 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:18:
Beste Tweakers,
Met vriendelijke groet,
V-8
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou beter zijn minimaal 5 rock 10cm lager meer lucht volume om te verplaatsen met minder weerstand
hoe kom je aan de air volume per uur ? Voor die externe linkw00key schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:52:
[...]
Je huidige unit is 3.5 kW koelen, 2.5 kW verwarmen. Je ziet dat op de energielabel en op Eurovent, de test instantie voor koeltechniek. Onder kopje Seasonnal Coefficient Of Performance, Pdesignh.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200226480
Als je daar niet genoeg aan heb, kies dan eentje met hogere Pdesignh. Daikin 4.2 doet 4.0 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109590.
Je gekozen ME 5.0 doet 3.8 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196524625
Dat is dan een slechter keuze tenzij je 5 kW wil koelen.
Daikin 5 kW doet 4.5 kW bij verwarmen, dus tenzij je die laatste 500W nodig heb, kan je een maat kleiner. https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109591
De LG Standard Plus is gewoon een bagger serie voor verwarmen. Extreem veel defrosts en alleen op Jet stand doet ie nog wat, tenzij je een A(+++) woning heb is dat onvoldoende. Ze labellen ze dan ook echt met een design capacity van 2.5 kW maar niemand leest het energielabel.
Eentje die 4 kW echt kan (dus die Perfera 4.2 bijvoorbeeld) leveren bij -10 levert dan 60% meer warmte op. Dat moet voldoende zijn.
[edit] Dat over lekkage, ja kan, maar als er een lek is verslechterd het vrij snel richting helemaal geen warmte. Als het vanaf dag 1 al is en een jaar zo werkt kan het geen lekkage zijn. Het fabriek moet het verkeerd gevuld hebben of de monteur de helft laten ontsnappen bij oopsie tijdens installatie. Kan, maar niet wat ik zou verwachten.
Reken met http://hvac-calculator.com/heating.php uit wat je opbrengst is, kamer temperatuur in, vleesthermometer bij uitgang x fan speed.
Op de spec sheet als je zelf niet wil meten. De mijne: https://www.lg.com/nl/residentiele-airconditioners/dc12rh/Maxwp schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:02:
[...]
hoe kom je aan de air volume per uur ? Voor die externe link
Luchtdebiet - Verwarmen - L / M / H - m3/min: 6.5 / 9.0 / 11.0
Maar let op, als hij bijna bij de setpoint zit gaat fan langzamer draaien, dus ik reken het meestal met low uit voor de zekerheid.
Hoe is je huis? Als mn unit continu 1.2 kW trekt kan ik mn hele huis tot 18 verwarmen. Met maar 1 unit draaien moet de benedenverdieping dan makkelijk tot sauna op te krikken zijn..martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:33:
[...]
Dank voor je reactie. COP is in theorie 4 bij de LG. Ik zet hem op 30 graden, verbruikt continue 1.2kwh omdat ie maximaal aan het presteren is om een hogere temperatuur te behalen. Maar hij haalt niet hoger dan algemene kamertemp. 18/18,5 op moment dat het dus een graad of 6 buiten is. Ook niet na 7 uur blazen.
Zuig je niet al je warme lucht af met mechanische ventilatie? Ik denk dat je daar het meeste zult verliezen...
Wij hebben ook erg veel last van windsuizen en ik zoek al een tijd naar een goede oplossing. Zo'n terugslagklep lijkt inderdaad een oplossing, mits het water er in de zomer maar wel uit kan. Waar heb je deze gekocht? Mocht het werken, kan deze blijvend aan het uitieinde van de buis blijven zitten.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:59:
[...]
Het werkt in ieder geval tegen het suizen door de wind. Volgens de fabrikant is de nodige druk om de klep te openen nihil, dus het water zou er uit moeten kunnen. Zal wel eens voor het volgende koelseizoen m'n vrouw wat water laten gieten om te kijken of het er uit loopt.
Ik zat ook al te zoeken naar rubberen pluggen die dan aan het uiteinde in de buis gedrukt worden. Die moet ik in de zomer er dan sowieso uithalen. Opzich ook geen probleem, maar in hoeverre is de afvoerbuis nodig in de winter met verwarmen? Het lijkt me helemaal niet, maar wil het toch zeker weten.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Die (SCM41ZS-W) heb ik sinds woensdag dus ook actief en ik moet zeggen: impressive!
Heb er twee stuks 1,5kW en één 3,5kW aan hangen voor de slaapkamers. Heb twee kamers op verwarmen 17°C staan en een andere kamer op 'fan only' zodat hij de warmte van het bleeden benut (die kamer mag het wel iets koeler zijn). Unit pruttelt gewoon urenlang op zo'n 185W zonder gekke uitschieters ofzo. Heb zelfs korte momenten 178W gezien. Had niet verwacht dat een multi zo zuinig kon zijn, buitentemperatuur rond de 3-4°C
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2024 08:51 ]
Zuinig in de zin van efficiënt? Je weet pas hoe zuinig hij is als je ook het uitgaande thermisch vermogen meet. 178 W elektrisch zit aan de onderkant van zijn bereik, daar draait een WP die ver terug kan moduleren niet heel zuinig.ThinkPad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:49:
[...]
Die (SCM41ZS-W) heb ik sinds woensdag dus ook actief en ik moet zeggen: impressive!
Heb er twee stuks 1,5kW en één 3,5kW aan hangen voor de slaapkamers. Heb twee kamers op verwarmen 17°C staan en een andere kamer op 'fan only' zodat hij de warmte van het bleeden benut (die kamer mag het wel iets koeler zijn). Unit pruttelt gewoon urenlang op zo'n 185W zonder gekke uitschieters ofzo. Heb zelfs korte momenten 178W gezien. Had niet verwacht dat een multi zo zuinig kon zijn, buitentemperatuur rond de 3-4°C
Ik kan er 3 slaapkamers mee op 17° houden die anders terugzakken naar 14 graden. Dat is voor mij al winst als dat met nog geen 200W lukt
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2024 09:31 ]
Zuinig of niet, voor meerdere (slaap-)kamers is een multisplit wel een hele mooie oplossing
Hing hier 8mtr vandaan om de hoek, gaf hier geen problemen.ThinkPad schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:35:
@V-8 Je zou kunnen kijken of je kunt inbreken op de sensor waar hij de temperatuur mee meet (waarschijnlijk rechtsboven ergens), de 'room thermistor'.
Tocht over de sensor gaf wel problemen dat moet je afdekken anders gaat de airco onrustig lopen.
In verleden de gehele printplaat verplaatst(NTC zat gelukkig op de kleine printplaatje bij Daikin Perfera).
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2024 11:07 ]
Verwijderd
Nadeel van pluggen in de winter is dat je in de zomer dus nog steeds last kunt krijgen van het suizen.Smarron schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:34:
[...]
Wij hebben ook erg veel last van windsuizen en ik zoek al een tijd naar een goede oplossing. Zo'n terugslagklep lijkt inderdaad een oplossing, mits het water er in de zomer maar wel uit kan. Waar heb je deze gekocht? Mocht het werken, kan deze blijvend aan het uitieinde van de buis blijven zitten.
Ik zat ook al te zoeken naar rubberen pluggen die dan aan het uiteinde in de buis gedrukt worden. Die moet ik in de zomer er dan sowieso uithalen. Opzich ook geen probleem, maar in hoeverre is de afvoerbuis nodig in de winter met verwarmen? Het lijkt me helemaal niet, maar wil het toch zeker weten.
Deze hebben ze hier gebruikt waarvan de fabrikant aangaf dat de openingsdruk nihil is: https://www.wildkamp.nl/p...or-pe-buis-21-mm/15007227
Als je er eentje koopt, kun je hem dan ook vooraf testen met een stuk buis en een beetje water en mij taggen met je bevindingen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2024 11:16 ]
Omdat mijn vermoeden word gesterkt door matige verwarming van onze ac met dit weer vraag ik me af stoken op gas niet voordeliger (en fijner) is, we hebben dynamisch energie dus we kunnen ook een beetje spelen met de mogelijkheden die er zijn, dus stoken op gas ,ac of beide...
Zag eens een rekensommetje dat 1m3 gas ongeveer gelijk is aan 10kw stroom
Bij gasprijs van ca 1,25 en stroomprijs van ca 45 ct, wat is dan goedkoper als je bv 5m3 gas hebt verbruikt bij een dag zoals gisteren,
mss dat iemand hier eens een berekening op los wil laten, want ik heb mijn twijfels...
Bij gasprijs van ca 1,25 en stroomprijs van ca 45 ct, wat is dan goedkoper als je bv 5m3 gas hebt verbruikt bij een dag zoals gisteren,
mss dat iemand hier eens een berekening op los wil laten, want ik heb mijn twijfels...
Wat is er matig aan je verwarming met ac bij deze temperatuur?Deldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:54:
Omdat mijn vermoeden word gesterkt door matige verwarming van onze ac met dit weer vraag ik me af stoken op gas niet voordeliger (en fijner) is, we hebben dynamisch energie dus we kunnen ook een beetje spelen met de mogelijkheden die er zijn, dus stoken op gas ,ac of beide...
En doorgaans rekent men (met wp) ongeveer 1m3 gas voor 2kWh, maar ik kan me voorstellen dat wanneer een airco erg ongelukkig loopt (bij een bepaalde temperatuur), dat misschien kan opschuiven in de richting van gas.
Als gas grofweg meer dan 2x zo duur is als stroom, is verwarmen met een A/C met een cop van 4 voordeliger.Deldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:54:
De huidige gemiddelde gasprijs is €1.40 en de gemiddelde stroomprijs €0.34. 1 m3 gas levert netto ongeveer 8 kWh warmte en 1 kWh stroom ongeveer 4 kWh. De rekensom is eenvoudigDeldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:54:
Maar zelfs met jouw prijzen;
5 m3 gas = 40 kWh warmte voor €6.25
10 kWh stroom = 40 kWh warmte voor €4.50
Ok, en dan zit je met gemiddelde scop van 4, vraag me af of dit wel klopt, dit zijn cijfers uit een boekje die door de fabriek word gegeven maar bij mijn weten nog niet op echtheid is getest, ik zeg dit omdat cijfers van leveranciers niet altijd eerlijk worden gegeven, kijk maar naar b.v auto-verbruik of energielabels van witgoed ook daar klopte het na controle zeer vaak niet...Martin7182 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:15:
[...]
De huidige gemiddelde gasprijs is €1.40 en de gemiddelde stroomprijs €0.34. 1 m3 gas levert netto ongeveer 8 kWh warmte en 1 kWh stroom ongeveer 4 kWh. De rekensom is eenvoudig
Maar zelfs met jouw prijzen;
5 m3 gas = 40 kWh warmte voor €6.25
10 kWh stroom = 40 kWh warmte voor €4.50
Deldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:59:
[...]
Ok, en dan zit je met gemiddelde scop van 4, vraag me af of dit wel klopt, dit zijn cijfers uit een boekje die door de fabriek word gegeven maar bij mijn weten nog niet op echtheid is getest, ik zeg dit omdat cijfers van leveranciers niet altijd eerlijk worden gegeven, kijk maar naar b.v auto-verbruik of energielabels van witgoed ook daar klopte het na controle zeer vaak niet...
offtopic:
M.b.t. witgoed heb ik toch hele andere ervaringen; het verbruik van onze nieuwe koelkast klopt binnen een paar procent met wat de fabrikant opgeeft. Met de auto rij ik zelfs zuiniger dan het boekje; gewoon heel lui rijden in een zo hoog mogelijke versnelling
M.b.t. witgoed heb ik toch hele andere ervaringen; het verbruik van onze nieuwe koelkast klopt binnen een paar procent met wat de fabrikant opgeeft. Met de auto rij ik zelfs zuiniger dan het boekje; gewoon heel lui rijden in een zo hoog mogelijke versnelling
De SCOP van 4 is al voorzichtig genomen, veel airco's halen 5 of beter. Er zijn ook genoeg gebruikers die kunnen bevestigen dat ze nu 2 kWh stroom gebruiken per kuub gas die ze vroeger verstookten. Het eerste jaar zaten we daar zelfs ruim onder
SCOP is niet bruikbaar voor de berekening: Seasonal Coëfficiënt Of Performance
je moet de COP weten bij de betreffende buitentemperatuur.
je moet de COP weten bij de betreffende buitentemperatuur.
Ok, maar als je een cop van 4 op papier neemt hoeveel is deze dan als het vriest? Want dat ben ik nooit ergens tegengekomen, ik lees wel eens cop van tussen de 2 en 5 van gebruikers maar hoe ze dit hebben vastgesteld? Geen idee...
Lijkt me meer als een aanname...ook ik heb dit gedaan maar twijfel...
[ Voor 13% gewijzigd door Deldenaar op 13-12-2024 20:28 ]
Misschien bij bepaalde modellen maar verder onzin. Mijn 5kw LG verwarmd m'n woonkamer zonder problemen ook met de huidige 0c buiten temp. Woning uit 2000, woonkamer ongeveer 45m2.martijn22222 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:15:
Stroom verbruik ongeveer 0,7 kwh.
Binnenunit staat op 23c anders wordt het te warm.
Wordt elke dag gebruikt en heb sinds de zomer misschien 5 defrosts gehad.
[ Voor 14% gewijzigd door Nopheros op 13-12-2024 20:44 ]
Met uitzondering van afgelopen zomer heb ik er normaal gesproken geen last van, alleen in de herfst/winter met die harde wind. Echt alsof je in continu in een lege fles blaast.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:12:
[...]
Nadeel van pluggen in de winter is dat je in de zomer dus nog steeds last kunt krijgen van het suizen.
Deze hebben ze hier gebruikt waarvan de fabrikant aangaf dat de openingsdruk nihil is: https://www.wildkamp.nl/p...or-pe-buis-21-mm/15007227
Als je er eentje koopt, kun je hem dan ook vooraf testen met een stuk buis en een beetje water en mij taggen met je bevindingen?
Lastige voor mij is dat de uitgangen van de waterafvoerbuizen (2 stuks0 op ruim 5 meter hoogte zitten en ik heb niet zo'n 3-traps ladder. Moet ik er elke keer 1 lenen (of kopen, maar alleen hiervoor ...).
Ik ga eens kijken naar zo'n terugslagklep. Simpele en goedkope oplossing die wel blijvend is.
Maar ik dacht dat jij hem ook zelf al gebruikte.
[edit]Ah, je hebt hem volgens mij al wel in gebruik, maar eigenlijk nog niet praktisch getest (want geen zomer). Ik ga er nog even over nadenken, maar voor die paar Euro kan het sowieso geen kwaad om het te proberen (en te testen bij de kraan). Morgen de diameter opmeten.
[ Voor 10% gewijzigd door Smarron op 13-12-2024 21:26 ]
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Er is een instantie die aircos onafhankelijk test. De gegevens kan je hier vinden: https://www.eurovent-cert...dsearch/result?program=ACDeldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:26:
Ok, maar als je een cop van 4 op papier neemt hoeveel is deze dan als het vriest? Want dat ben ik nooit ergens tegengekomen, ik lees wel eens cop van tussen de 2 en 5 van gebruikers maar hoe ze dit hebben vastgesteld? Geen idee...
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
De COP is inderdaad lager dan 4 als het vriest, maar hoe vaak/lang is dat? COP 2 haalt mijn unit misschien net als het eens -25 °C wordt.Deldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:26:
Het valt hier allemaal wel mee; bij -7 °C haalt de unit nog COP 3.15. Vandaag was het hier rond 2 °C, onze unit draait dan met COP 5.30. Bron: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625952
Mijn 2 centen in een lange zoektocht in (S)COP's
Ik moest me beseffen dat EUROVENT beperkt is in de combinatie met te kiezen binnen units. Dat is wel eens frustrerend maar goed, de fabrikanten bieden niet zomaar alle combinaties aan. Bij een multisplit gaat de COP soms fors omhoog indien je wel die derde of vierde unit koppelt en natuurlijk aan zet. Vloermodellen doen ook iets met de (S)COP, iets nadeligs. Ieder merk welke ik heb bekeken met vloermodellen komt op een lagere performance. Of dezelfde SCOP maar ineens niet meer met een Tbiv van -10C maar tot -7C en een deel back up heat. Dit bij EUROVENT (voor zover vloermodellen aanwezig) als ook hun eigen LOT10 sites waar je labels kan 'maken'. Niet dat ik ze erom ga laten staan, maar het is maar een weetje.
Ook werd voor mij helder dat twee units met exact dezelfde SCOP tot hele verschillende resultaten kunnen geven voor mijn situatie. Twee voorbeelden
- Ik woon aan de kust in een net wat zachter klimaat dan de referentieplaats Lausanne. Vorig jaar was er geen enkele dag kouder dan gemiddeld -6 de hele dag plus zijn er überhaupt maar 10 dagen geweest onder de 2C
- De LOT en de COP van -7 of -10 is voor mij dus echt niet relevant. Die van 12C ook niet echt. COP kan giga hoog zijn, maar de warmte vraag is heel beperkt.
- De COP bij de referenties B en C (2C en 7C) bekijk ik het scherpst. En daar komen tussen units grote verschillen voor, al is de totale optelsom richting een SCOP uiteindelijk een gelijk getal.
Wat me ook is opgevallen is dat de SCOP een causale relatie heeft met de Pdesign(h). Je kan dezelfde unit in de folder zetten met een Pdesign(h) van 4 of van 5. Dat is niet verboden en gebeurt ook. Sterker nog, er zijn rapporten uit Scandinavië dat ze graag aan banden willen hebben dat fabrikanten met te lage Pdesign(h) waarden de markt op gaan om zo hun SCOP hoger krijgen in die landen waar consumenten er erg op letten.
De SCOP bij die lage Pdesign(h) is dus hoger. Logisch ook, een lagere Pdesign(h) gaat uit van een lagere energiebehoefte en daarmee in de basis een efficiëntere performance. Vergelijk dus geen SCOP's van units met sterk verschillende Pdesign(h) waarden, en andersom.
Punt wat ik wil meegeven ter overweging is dat indien je Pdesign(h) best wel afwijkt van wat jij van die unit gaat vragen, de achterliggende SCOP ook niet een goede maatstaf voor je is en daarmee alle achterliggende COP's ook niet.
Michel
Ik moest me beseffen dat EUROVENT beperkt is in de combinatie met te kiezen binnen units. Dat is wel eens frustrerend maar goed, de fabrikanten bieden niet zomaar alle combinaties aan. Bij een multisplit gaat de COP soms fors omhoog indien je wel die derde of vierde unit koppelt en natuurlijk aan zet. Vloermodellen doen ook iets met de (S)COP, iets nadeligs. Ieder merk welke ik heb bekeken met vloermodellen komt op een lagere performance. Of dezelfde SCOP maar ineens niet meer met een Tbiv van -10C maar tot -7C en een deel back up heat. Dit bij EUROVENT (voor zover vloermodellen aanwezig) als ook hun eigen LOT10 sites waar je labels kan 'maken'. Niet dat ik ze erom ga laten staan, maar het is maar een weetje.
Ook werd voor mij helder dat twee units met exact dezelfde SCOP tot hele verschillende resultaten kunnen geven voor mijn situatie. Twee voorbeelden
- Ik woon aan de kust in een net wat zachter klimaat dan de referentieplaats Lausanne. Vorig jaar was er geen enkele dag kouder dan gemiddeld -6 de hele dag plus zijn er überhaupt maar 10 dagen geweest onder de 2C
- De LOT en de COP van -7 of -10 is voor mij dus echt niet relevant. Die van 12C ook niet echt. COP kan giga hoog zijn, maar de warmte vraag is heel beperkt.
- De COP bij de referenties B en C (2C en 7C) bekijk ik het scherpst. En daar komen tussen units grote verschillen voor, al is de totale optelsom richting een SCOP uiteindelijk een gelijk getal.
Wat me ook is opgevallen is dat de SCOP een causale relatie heeft met de Pdesign(h). Je kan dezelfde unit in de folder zetten met een Pdesign(h) van 4 of van 5. Dat is niet verboden en gebeurt ook. Sterker nog, er zijn rapporten uit Scandinavië dat ze graag aan banden willen hebben dat fabrikanten met te lage Pdesign(h) waarden de markt op gaan om zo hun SCOP hoger krijgen in die landen waar consumenten er erg op letten.
De SCOP bij die lage Pdesign(h) is dus hoger. Logisch ook, een lagere Pdesign(h) gaat uit van een lagere energiebehoefte en daarmee in de basis een efficiëntere performance. Vergelijk dus geen SCOP's van units met sterk verschillende Pdesign(h) waarden, en andersom.
Punt wat ik wil meegeven ter overweging is dat indien je Pdesign(h) best wel afwijkt van wat jij van die unit gaat vragen, de achterliggende SCOP ook niet een goede maatstaf voor je is en daarmee alle achterliggende COP's ook niet.
Michel
Maar ALLEEN bijMartin7182 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:03:
[...]
De COP is inderdaad lager dan 4 als het vriest, maar hoe vaak/lang is dat? COP 2 haalt mijn unit misschien net als het eens -25 °C wordt.
Het valt hier allemaal wel mee; bij -7 °C haalt de unit nog COP 3.15. Vandaag was het hier rond 2 °C, onze unit draait dan met COP 5.30. Bron: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625952
Ph PL CondB: 1.59 kW
COP PL CondB: 5.30
En dus 1.59 / 5.30 = 300W opgenomen vermogen. Gebruik je meer, dan heb je een lagere COP door hogere % compressor load. En andersom soms ook maar niet altijd.
Met een huis dat zo lek is als een mandje en een compressor die moeite heeft om het warm te houden zoals soms gebeurt met undersized LGs (niet de Prestige, of 5 kW+ modellen) krijg je echt geen 1200W x 4 uit. Eerder x2-3, mik maar een IR thermometer op de koelblok van de buitenunit, die is heel veel kouder dan omgevingstemperatuur als die moeite heeft, net als een te kleine koelblok op een 14900K, dT schiet omhoog. Vraag je daarentegen ~1 kW x ??? van een MU3R19 (die 2.5+ kW kan trekken), dan is dT minimaal en heb je echt never nooit defrosts, zelfs niet rond nul graden en nat.
Maar een ZSX met zijn 43 kg, heh, die houdt het wel extra lang vol. Zelfde als de MHI ZS en casetteunite van 5 tot 10 kW op de zaak, properly sized = blije machines en minder verbruik, er hangt ~100 kW totaal aan aircos bij ons.
Dank voor de aanvulling. Onze unit draaide idd. rond de 300 W, dat had ik er bij moeten zetten. Daarom is de stille modus ook behoorlijk zuinig; het vermogen komt hier dan maximaal tot 375 W en dat is nog steeds maar een kwart van wat hij maximaal kan.w00key schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:45:
[...]
Maar ALLEEN bij
Ph PL CondB: 1.59 kW
COP PL CondB: 5.30
En dus 1.59 / 5.30 = 300W opgenomen vermogen. Gebruik je meer, dan heb je een lagere COP door hogere % compressor load. En andersom soms ook maar niet altijd.
Beide gelijktijdig aan kan ook, ook als beide thermonstaten in hetzelfde ruimte zitten.Deldenaar schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:54:
Het is dan even zoeken waar je ze op moet zetten.
Voor de HomeWizard gebruikers onder ons, let erop dat ze middeling toepassen in hun grafieken (5 min. gemiddelde) en je daardoor op het verkeerde been kan worden gezet!
:strip_exif()/f/image/7njArMGfbCz914SGygiEsQhg.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij constant, loopt mooi zou je zeggen....
:strip_exif()/f/image/yKlU7wodEAKDEpzHRXk8LD05.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar in Home Assistant, die dezelfde kWh-meter veel vaker (elke 10s meen ik) uitleest zie je dat hij flink aan het pendelen was. Hij dipt niet helemaal naar nul, komt door de fans van de binnenunits en het standbyverbruik wat er sowieso is.
Weet dus waar je naar kijkt, als je meer detail wil kun je hem beter in Home Assistant uitlezen (is een prima integratie vanuit HomeWizard zelf voor)
Titel in HomeWizard klopt trouwens niet, hier hangt (nu nog) zowel de SRC20ZS-W als de SCM41ZS-W triple split aan. Ik heb voor de SCM41 al een extra kWh-meter klaarliggen, maar moet die nog even aansluiten.
:strip_exif()/f/image/7njArMGfbCz914SGygiEsQhg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yKlU7wodEAKDEpzHRXk8LD05.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar in Home Assistant, die dezelfde kWh-meter veel vaker (elke 10s meen ik) uitleest zie je dat hij flink aan het pendelen was. Hij dipt niet helemaal naar nul, komt door de fans van de binnenunits en het standbyverbruik wat er sowieso is.
Weet dus waar je naar kijkt, als je meer detail wil kun je hem beter in Home Assistant uitlezen (is een prima integratie vanuit HomeWizard zelf voor)
Titel in HomeWizard klopt trouwens niet, hier hangt (nu nog) zowel de SRC20ZS-W als de SCM41ZS-W triple split aan. Ik heb voor de SCM41 al een extra kWh-meter klaarliggen, maar moet die nog even aansluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2024 07:12 ]
Dit gedrag had je zonder HA ook kunnen waarnemen in de Nu-grafiek van HW denk ik? Want die leest ‘m per seconde uit? Moet je er natuurlijk wel met je neus bovenop zitten.
Je ziet het gedrag toch duidelijk terug in de Homewizard grafiek? En per seconde kan je kijken naar de now grafiek. Leerzaam om te zien wat er werkelijk gebeurt qua verbruik bij het starten , bij defrosts etc.ThinkPad schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:11:
Voor de HomeWizard gebruikers onder ons, let erop dat ze middeling toepassen in hun grafieken (5 min. gemiddelde) en je daardoor op het verkeerde been kan worden gezet!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet het gedrag wel terug idd, maar niet tot in detail zoals bij HA. Het geeft je echter al wel een goede indruk vind ik, maar voor degene die meer wil dan dat, is het goed om te weten.Sjamo schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:05:
[...]
Je ziet het gedrag toch duidelijk terug in de Homewizard grafiek? En per seconde kan je kijken naar de now grafiek. Leerzaam om te zien wat er werkelijk gebeurt qua verbruik bij het starten , bij defrosts etc.
Off topic
[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 16-12-2024 08:36 ]
Dat gat kan je toch gewoon dichtpurren? heb ik ook gedaan hoorMaxwp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:47:
[...]
Nog niet bij stil gestaan
Maar werkt dit wel ?
Hij bedoelt de afwaterslang met het gat, niet het grote geboorde gat waar alle slangen door naar buiten gaanbarta123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:22:
[...]
Dat gat kan je toch gewoon dichtpurren? heb ik ook gedaan hoor
Ik lees dat veel mensen nu nog een warmtepomp kopen maar als je een 12kw versie koopt ben je vanaf volgend jaar juist goedkoper uit. Vanaf die kw en hoger heb je juist meer subsidie dan in 2024
Ik zou oppassen . Muizen eten erdoorheen en zitten dan in die goten lekker aan de isolatie van de ac leidingen te eten zoals.hier het geval was.barta123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:22:
[...]
Dat gat kan je toch gewoon dichtpurren? heb ik ook gedaan hoor
Iets erin stoppen waar se niet van houden en dan dichtpurren
Als je een 12kW nodig hebt, heb je waarschijnlijk een kasteel te verwarmen. En dan is die subsidie meer dan welkom want het leven is al duur genoegMaxwp schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:55:
Ik lees dat veel mensen nu nog een warmtepomp kopen maar als je een 12kw versie koopt ben je vanaf volgend jaar juist goedkoper uit. Vanaf die kw en hoger heb je juist meer subsidie dan in 2024
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic