Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:44
Gramser schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:22:
[...]

Als je een 12kW nodig hebt, heb je waarschijnlijk een kasteel te verwarmen. En dan is die subsidie meer dan welkom want het leven is al duur genoeg :+
Gewoon 2 onder 1 kap
Gas was 1500 incl warm water
Dus zeg 1350 rx warm water
Dat maal 10 of 8 heb je toch een 12kw nodig dacht ui zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Maxwp schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:36:
[...]

Gewoon 2 onder 1 kap
Gas was 1500 incl warm water
Dus zeg 1350 rx warm water
Dat maal 10 of 8 heb je toch een 12kw nodig dacht ui zo
Nee, dan zit je op 7 kW. Zie ook de de Koevlaas formule. Maar dit is verder offtopic hier. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:24
We hebben zelf een woning gebouwd met een aangebouwde garage / werkruimte / hobbyruimte. We hebben een panasonic L/W 3j split draaien voor de woning. Nu wil ik de garage beginnen afwerken en ik overweeg toch om iets te voorzien van verwarming / koeling. De garage is op zich redelijk goed geïsoleerd.

Omdat we al een 3J hebben draaien, zou ik opteren voor een multisplit L/L CU-2Z50TBE met 2 indoorunits CS-TZ50ZKEW. Dan staan er visueel 2 dezelfde buitenunits naast elkaar. 2 keer een 5kW binnenunit omdat we dan het volle vermogen kunnen afnemen op 1 toestel (gelijkvloers en verdieping)

2 vraagjes
  1. is de combinatie 2x5kW binnenunit op 5kW buitenunit verstandig?Ik zie niet direct een probleem maar misschien zie ik iets over het hoofd.
  2. Hoe voorzien jullie de condensafvoer? 20 mm condensafvoerslangetjes of toch zo ver mogelijk met 32mm pp buis en enkel laatste 50cm met 20 mm slangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:47
@TomVH2

Daar kan volgens de fabrikant maar 7,7 op aangesloten worden. Maar waarom zou je twee keer bijna 7KW vermogen voor verwarmen willen aansluiten? De CS-TZ35ZKEW heeft al 4,5 kW vermogen bij verwarmen met 22 dB(A) aan laagste geluidsvermogen binnen in plaats van 10 keer zoveel namelijk 33 dB(A).

Gr Michel

[ Voor 56% gewijzigd door Beauty1010 op 16-12-2024 20:47 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Omdat het een werkruimte is die enkel 's avonds af en toe of in het weekend/vakantie gebruikt wordt. De ruimte koelt dus af. Als ik boven warmte wil, wil ik het beschikbare vermogen daar kunnen afgeven. En als ik beneden warmte wil, wil ik daar het beschikbare vermogen kunnen afgeven.

Het is logisch dat de geluidsdruk hoger is bij de 5kW versie omdat enkel de verdamper en software wat anders zijn dan de 3,5kW versie. Voor de rest zijn het dezelfde toestellen.

En ik veronderstel dat de CS-TZ35ZKEW ook geen 4,5kW afgeeft bij 22dB maar wel bij 42dB? Maar inderdaad 33dB bij minimale stand is wel veel bij de laagste stand van de CS-TZ50ZKEW.

maximum indoor connected capacity had ik niet gezien 8)7 Daarom dat er in de service manual enkel gegevens staan met combinaties tot en met 4,2kW + 3,5kW (4,2+3,5= 7,7)

update: nu ik de databook nog eens bekijk geeft de CS-TZ35ZKEW 7kW af bij een buitentemperatuur van 1°C op de hoogste stand. Dus gewoon gaan voor 2 keer de CS-TZ35KEW denk ik dan.

Super bedankt om mij attent te maken op het maximum aansluitvermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door TomVH2 op 16-12-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Indien je bereid bent de buiten maat los te laten en voor een versie zwaarder te gaan (de 52) waar 3 units op kunnen, heb je meer vermogen, maar ook een klap minder maximaal geluidsvermogen indien de unit maximaal belast wordt. Ik zeg dit omdat jezelf ook kijkt naar het maximale vermogen en daarmee de unit soms maximaal wil belasten. Dat is 62 versus 67 dB(A). Puur een tip:

Die zwaardere unit
- heeft uberhaupt al een lager geluidsvermogen van 5 dB als uitgangspunt
- zal ook nog eens minder zwaar belast worden omdat je niet tot de max hoeft te gaan
- zal dus langer binnen de nominale belasting blijven waardoor het verschil in geluidsvolume kan oplopen tot 7-8 dB(A)

Succes, Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Die binnen unit kan dat wellicht wel 'afvoeren' (geen idee, niet opgezocht), de buiten unit kan dat niet 'aanvoeren'. De buitenunit zit als ik snel kijk bij 1C rond de 4,2-4,5 kW nog zonder verlies. De grotere versie 52 met potentieel 3 units rond de 6 kW bij ook weer 3,5 + 3,5 of 3,5 + 4,2 aangesloten binnenunits.

Maar succes met je afwegingen.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GermanPivo schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:48:
[...]

Nee, dan zit je op 7 kW. Zie ook de de Koevlaas formule. Maar dit is verder offtopic hier. ;)
De ac word ook voor verwarmen gebruikt inmiddels dus dat koekvlaai uitrekenen us ook hier van toepassing lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik lees van alles, maar ik ben nog steeds niet overtuigd. Wie heeft (extra) toelichting?

We hebben een 5KW Perfera airco in de woonkamer. Heb deze nu op een vaste temp ingesteld wat zorgt dat ie heel zachtjes af en toe aan slaat, zie ook het stroomverbruik verloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6gM5_DYY0MhIAUyNvbSpg-kHO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndWfTgD4eXGGI4XRYuT1TlL3.png?f=fotoalbum_large

De airco blaast soms, soms niet. En de temp is behoorlijk stabiel in de woonkamer. Allemaal dikke prima dus. Maar... gaat de airco/compressor nou elk uur kort aan? Ofwel, gaat de levensduur hard achteruit? Of is het beter om de airco 's nachts uit te zetten, en smorgens weer aan te zetten, zodat dit in ieder geval een uur of 7 geen aan/uit effect heeft?

De CV staat op 18 graden nu met deze airco en doet niets meer nu.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Tazzios

..

@NeFoRcE Ik denk eerder dat er in je (onbekende) grafiek data per uur wordt getoond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
Beauty1010 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:40:
@TomVH2
in plaats van 10 keer zoveel namelijk 33 dB(A).
+10 dB = 2x zo luid
Geluid energie en luid werkt logaritmisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nomind schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:21:
[...]

+10 dB = 2x zo luid
Geluid energie en luid werkt logaritmisch.
nee +3 is dubbel, +10 is 10 keer.

linkje ter ondersteuning: https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat

[ Voor 18% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-12-2024 08:25 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tazzios schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:19:
@NeFoRcE Ik denk eerder dat er in je (onbekende) grafiek data per uur wordt getoond. ;)
Haha, ik snap je punt, ja dat is dus wat onduidelijk. Dit is middels Home Assistant en deze pollt wel elke 5 minuten data vanaf Daikin's server. Dus het is wat lastig te zien of dit een continu lopend verbruik is, of dat ie daadwerkelijk, als ie even blaast, stroom verbruikt. Maar neemt de vraag niet weg, kan het kwaad de airco 24/7 op 20C te zetten? (goed geisoleerde woonkamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Tazzios

..

NeFoRcE schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:33:
[...]

Haha, ik snap je punt, ja dat is dus wat onduidelijk. Dit is middels Home Assistant en deze pollt wel elke 5 minuten data vanaf Daikin's server. Dus het is wat lastig te zien of dit een continu lopend verbruik is, of dat ie daadwerkelijk, als ie even blaast, stroom verbruikt. Maar neemt de vraag niet weg, kan het kwaad de airco 24/7 op 20C te zetten? (goed geisoleerde woonkamer).
Ik gebruik een shelly+HA en zie bij energy (wat je ook gebruikt) data per 5 minuten.
Wat laat je power grafiek zien? die is wat logischer om te gebruiken bij je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Maxwp schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:56:
[...]

Ik zou oppassen . Muizen eten erdoorheen en zitten dan in die goten lekker aan de isolatie van de ac leidingen te eten zoals.hier het geval was.
Iets erin stoppen waar se niet van houden en dan dichtpurren
Ook op bijna 4 meter hoogte? Ik heb eigenlijk alleen het gat boven dichtgepurd, omdat er achter nog asbest leien zitten.. Liever dat dat mooi dicht is.

Beneden is het open, dan zou het nog ff kunnen luchten

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Gisterenavond merkte ik dat de buitenunit van mijn airco een lekstroom heeft. Ik raakte de unit aan en voelde een aardige tinteling door mijn hand.
Vanochtend dus maar even met de multimeter aan de gang gegaan. Alle draden vanuit de meterkast zijn ononderbroken en goed aangesloten op de buitenunit. De aardlek functioneert en springt eruit bij met een duspol test tussen fase en aarde.
De unit staat vlakbij de aardpen van het huis, daar meet ik tussen het chassis van de unit en de aardpen en 110V. Dat verschijnsel ken ik bij PC kasten die niet met randaarde zijn aangesloten, maar de aarde zit hier dus prima aangesloten.
De lekstroom is dus schijnbaar zo laag dat hij wel voelbaar is bij aanraken maar de aardlek niet laat klappen. Ik las ergens dat een lekstroom bij aricocompressors van rond de 4mA normaal is.
Ik ben wel een beetje verbaasd dat die lekstroom niet wegvloeit naar de aardedraad die op de buitenunit is aangesloten. Komt dit verschijnsel mensen bekend voor bij hun buitenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:38
Thieu79 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:05:
Gisterenavond merkte ik dat de buitenunit van mijn airco een lekstroom heeft. Ik raakte de unit aan en voelde een aardige tinteling door mijn hand.
Vanochtend dus maar even met de multimeter aan de gang gegaan. Alle draden vanuit de meterkast zijn ononderbroken en goed aangesloten op de buitenunit. De aardlek functioneert en springt eruit bij met een duspol test tussen fase en aarde.
De unit staat vlakbij de aardpen van het huis, daar meet ik tussen het chassis van de unit en de aardpen en 110V. Dat verschijnsel ken ik bij PC kasten die niet met randaarde zijn aangesloten, maar de aarde zit hier dus prima aangesloten.
De lekstroom is dus schijnbaar zo laag dat hij wel voelbaar is bij aanraken maar de aardlek niet laat klappen. Ik las ergens dat een lekstroom bij aricocompressors van rond de 4mA normaal is.
Ik ben wel een beetje verbaasd dat die lekstroom niet wegvloeit naar de aardedraad die op de buitenunit is aangesloten. Komt dit verschijnsel mensen bekend voor bij hun buitenunits?
Komt mij 100% bekend voor bij buitenunits die niet geaard zijn aangesloten.
Maar ook bij buitenunits die wel geaard zijn, voel ik wel eens een tinteling als het vochtig is.
Het verbaast mij ook, maar nooit dieper ingedoken.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tazzios schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:36:
[...]

Ik gebruik een shelly+HA en zie bij energy (wat je ook gebruikt) data per 5 minuten.
Wat laat je power grafiek zien? die is wat logischer om te gebruiken bij je vraag.
Die heb ik helaas niet. Ik gebruik voor deze airco de Daikin Onecta HACS plugin, en die pollt door de limieten van daikin api, elke 5 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN80kXot9CkYyqV6c1hAAjMgdQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GgMwTe7LpKzOuUhl68vcmcJD.png?f=user_large

Ik heb geen shelly ervoor, hij hangt rechtstreeks aan een groep in de meterkast zonder slimme automaat er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:13
M_AW schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:08:
[...]

Komt mij 100% bekend voor bij buitenunits die niet geaard zijn aangesloten.
Maar ook bij buitenunits die wel geaard zijn, voel ik wel eens een tinteling als het vochtig is.
Het verbaast mij ook, maar nooit dieper ingedoken.
Kan het zijn dat de WP uitgevoerd is als 'dubbel geisoleerd'?
Dan zou de motor en de compressor wel geaard zijn, maar de buitenbehuizing niet.
En dan kan statische electriciteit er voor zorgen dat die behuizing zich 'op laadt' en zorgt voor die tinteling.

Ik heb dat effect ook bij mijn aquarium. Als ik het ALU deksel aan raak waar enkel een LED verlichting op lage spanning in zit, dan heb ik ook dat rare gevoel van een soort van spanning.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:28:
[...]

Bij dubbele isolatie zou je verwachten dat er ook geen aarde aansluiting aanwezig is op het apparaat. Ook moet dat met een symbool (dubbel vierkantje) zijn aangegeven op het apparaat. Het is ook niet het typische statische elektrische schokje, het is de klassieke tinteling die aanhoudt zolang je contact blijft houden (ook niet dat trillende weerstands gevoel dat je bij een metalen laptop kan hebben; echt een pittigere tinteling). Er blijft stabiel 110v tussen de aardpen van het huis en het chassis. Ik heb wel het vermoeden dat de aarde aansluiting op unit blijkbaar intern niet is doorverbonden met het chassis, de lekstroom zou dan immers moeten wegvloeien. Ik zal dat zo nog eens doormeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Thieu79 op 17-12-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:13
Thieu79 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:48:
[...]

Bij dubbele isolatie zou je verwachten dat er ook geen aarde aansluiting aanwezig is op het apparaat. Ook moet dat met een symbool (dubbel vierkantje) zijn aangegeven op het apparaat. Het is ook niet het typische statische elektrische schokje, het is de klassieke tinteling die aanhoudt zolang je contact blijft houden (ook niet dat trillende weerstands gevoel dat je bij een metalen laptop kan hebben; echt een pittigere tinteling). Er blijft stabiel 110v tussen de aardpen van het huis en het chassis. Ik heb wel het vermoeden dat de aarde aansluiting op unit blijkbaar intern niet is doorverbonden met het chassis, de lekstroom zou dan immers moeten wegvloeien. Ik zal dat zo nog eens doormeten.
Dan zal er inderdaad een lek zijn, maar met heel grote weerstand.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:46
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:28:
[...]

Dan zou de motor en de compressor wel geaard zijn, maar de buitenbehuizing niet.
En dan kan statische electriciteit er voor zorgen dat die behuizing zich 'op laadt' en zorgt voor die tinteling.

Ik heb dat effect ook bij mijn aquarium. Als ik het ALU deksel aan raak waar enkel een LED verlichting op lage spanning in zit, dan heb ik ook dat rare gevoel van een soort van spanning.
Dit inderdaad.
Thieu79 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:05:
... maar de aarde zit hier dus prima aangesloten.

Ik ben wel een beetje verbaasd dat die lekstroom niet wegvloeit naar de aardedraad die op de buitenunit is aangesloten.
Als stroomlading niet wegvloeit dan is de aarde dus niet "prima aangesloten" op het deel waar de lading staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thieu79
Martin7182 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:21:

Als stroomlading niet wegvloeit dan is de aarde dus niet "prima aangesloten" op het deel waar de lading staat.
Zojuist nog wat gemeten. Bij de werkschakelaar vlakbij de unit had ik nog aarde en was dus in de veronderstelling dat hij ook aarde onder de aansluitkap van de unit zou hebben. Echter er zat een draadbreuk onder de aardschroef achter de kap van de unit zelf.
De aarde was dus inderdaad op het board zelf niet prima aangesloten.
De spanning tussen de aardpen en de kast is nu weg en de aardlek slaat niet af. Het was dus de minieme lekstroom die schijnbaar normaal blijkt te zijn bij airco compressors die nu netjes wegvloeit naar de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
barta123 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:16:
[...]

Ook op bijna 4 meter hoogte? Ik heb eigenlijk alleen het gat boven dichtgepurd, omdat er achter nog asbest leien zitten.. Liever dat dat mooi dicht is.

Beneden is het open, dan zou het nog ff kunnen luchten
Luchtten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Beauty1010 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:19:
Indien je bereid bent de buiten maat los te laten en voor een versie zwaarder te gaan (de 52) waar 3 units op kunnen, heb je meer vermogen, maar ook een klap minder maximaal geluidsvermogen indien de unit maximaal belast wordt. Ik zeg dit omdat jezelf ook kijkt naar het maximale vermogen en daarmee de unit soms maximaal wil belasten. Dat is 62 versus 67 dB(A). Puur een tip:

Die zwaardere unit
- heeft uberhaupt al een lager geluidsvermogen van 5 dB als uitgangspunt
- zal ook nog eens minder zwaar belast worden omdat je niet tot de max hoeft te gaan
- zal dus langer binnen de nominale belasting blijven waardoor het verschil in geluidsvolume kan oplopen tot 7-8 dB(A)

Succes, Michel
Dit kan ik eens bekijken. Hier heeft de 3J dezelfde compressor als de 5J en die lijkt hetzelfde als de 5kW multisplit L/L en levert 7kW bij SWW run. Ik kan buiten eens luisteren tijdens SWW run op 7kW. Maar ik vermoed dat dit hier geen probleem zal vormen omdat ik die al heb horen draaien bij 7kW.
Beauty1010 schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:15:
Die binnen unit kan dat wellicht wel 'afvoeren' (geen idee, niet opgezocht), de buiten unit kan dat niet 'aanvoeren'. De buitenunit zit als ik snel kijk bij 1C rond de 4,2-4,5 kW nog zonder verlies. De grotere versie 52 met potentieel 3 units rond de 6 kW bij ook weer 3,5 + 3,5 of 3,5 + 4,2 aangesloten binnenunits.

Maar succes met je afwegingen.

Gr Michel
in sectie 18.2.3 van de service manual zie ik 7,31kW bij -1°C. Waar heb jij de gegevens vandaan? Niet dat ik in discussie wil gaan om mijn gelijk wil halen maar ik ben gewoon benieuwd waar ik misschien de mist in ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Ik ben je kwijt.

De CS-TZ35ZKEW is een binnen unit (toch?). Prima wanneer die 7,1 kan afgeven bij 1C. Is niet in lijn met wat ik snel had gevonden, maar het kan best dat ik niet goed had gezocht.

https://www.climadirect.c...23---leaflet-tz-zke-2.pdf

Indien jij wel iets anders hebt gevonden prima. Moet er wel een buitenunit achter staan die dat kan opbrengen. Welke buiten unit zet je er dan voor? Ik dacht dat jij het had over de Multisplit CU-2TZ50TBE.

https://www.climadirect.c...en/service-manual-403.pdf

Ik stelde een maatje groter voor

https://www.klimondo.at/w...z9N7TKqVFOt1hSQdAB8z4X-_a

Beide documenten hebben geen paragraaf die jij noemt, maar komen beide niet aan 7 kW bij 0C/1C.

Of ik kan niet zoeken.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:17
TomVH2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:13:
We hebben zelf een woning gebouwd met een aangebouwde garage / werkruimte / hobbyruimte. We hebben een panasonic L/W 3j split draaien voor de woning. Nu wil ik de garage beginnen afwerken en ik overweeg toch om iets te voorzien van verwarming / koeling. De garage is op zich redelijk goed geïsoleerd.

Omdat we al een 3J hebben draaien, zou ik opteren voor een multisplit L/L CU-2Z50TBE met 2 indoorunits CS-TZ50ZKEW. Dan staan er visueel 2 dezelfde buitenunits naast elkaar. 2 keer een 5kW binnenunit omdat we dan het volle vermogen kunnen afnemen op 1 toestel (gelijkvloers en verdieping)

2 vraagjes
  1. is de combinatie 2x5kW binnenunit op 5kW buitenunit verstandig?Ik zie niet direct een probleem maar misschien zie ik iets over het hoofd.
  2. Hoe voorzien jullie de condensafvoer? 20 mm condensafvoerslangetjes of toch zo ver mogelijk met 32mm pp buis en enkel laatste 50cm met 20 mm slangetje.
Weet a.u.b. waar je aan begint om een lucht/licht Panasonic te nemen… hier komen ze nooit meer in me leven binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31

Bio1ogics

Logisch toch?

Hieperdepiep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:28:
[...]

Weet a.u.b. waar je aan begint om een lucht/licht Panasonic te nemen… hier komen ze nooit meer in me leven binnen!
Is het dan nog steeds een geluksfactor ofzo? Want hier al 2 jaar een volkomen tevreden Panasonic L/L gebruiker. Triple multi CU-3Z52TBE met 2x3.5 en 1x 2.5 aan de binnenkant.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Bio1ogics schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:56:
[...]

Is het dan nog steeds een geluksfactor ofzo? Want hier al 2 jaar een volkomen tevreden Panasonic L/L gebruiker. Triple multi CU-3Z52TBE met 2x3.5 en 1x 2.5 aan de binnenkant.
Ik denk het dan wel… de problemen zijn zelfs bekend bij Panasonic en importeur naar niemand kan of wilt er wat aan doen. En eventjes belangrijk het gaat niet over de hardware, die kan misschien wel goed zijn. Maar het gaat echt over de software en de regeling van de warmtepomp.

Ik heb er hier 5 single splits en allemaal het zelfde probleem, verschillende types zijn het .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Beauty1010 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:25:
Ik ben je kwijt.

De CS-TZ35ZKEW is een binnen unit (toch?). Prima wanneer die 7,1 kan afgeven bij 1C. Is niet in lijn met wat ik snel had gevonden, maar het kan best dat ik niet goed had gezocht.

https://www.climadirect.c...23---leaflet-tz-zke-2.pdf

Indien jij wel iets anders hebt gevonden prima. Moet er wel een buitenunit achter staan die dat kan opbrengen. Welke buiten unit zet je er dan voor? Ik dacht dat jij het had over de Multisplit CU-2TZ50TBE.

https://www.climadirect.c...en/service-manual-403.pdf

Ik stelde een maatje groter voor

https://www.klimondo.at/w...z9N7TKqVFOt1hSQdAB8z4X-_a

Beide documenten hebben geen paragraaf die jij noemt, maar komen beide niet aan 7 kW bij 0C/1C.

Of ik kan niet zoeken.

Gr Michel
Ik kijk naar de CU-2Z50TBE en jij naar de CU-2TZ50TBE. Vandaar het verschil. Duidelijk nu :).

En voor de binnenunit kijk ik ook in de service manual (heb een account bij panasonic pro club maar ben wel geen professional. Ik haal daar altijd de documenten af omdat ze daar per jaar en per type kunnen verschillen. De all in one J serie 2021 heeft bijvoorbeeld aanslutingen onderaan en de 2022 versie heeft aansluitingen bovenaan. Ik heb m'n lesje geleerd)
Hieperdepiep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:37:
[...]

Ik denk het dan wel… de problemen zijn zelfs bekend bij Panasonic en importeur naar niemand kan of wilt er wat aan doen. En eventjes belangrijk het gaat niet over de hardware, die kan misschien wel goed zijn. Maar het gaat echt over de software en de regeling van de warmtepomp.

Ik heb er hier 5 single splits en allemaal het zelfde probleem, verschillende types zijn het .
Welk type heb je?

[ Voor 19% gewijzigd door TomVH2 op 18-12-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Helder, stom 1 zo'n lettertje. Dank voor het corrigeren.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
TomVH2 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:05:
[...]

Ik kijk naar de CU-2Z50TBE en jij naar de CU-2TZ50TBE. Vandaar het verschil. Duidelijk nu :).

En voor de binnenunit kijk ik ook in de service manual (heb een account bij panasonic pro club maar ben wel geen professional. Ik haal daar altijd de documenten af omdat ze daar per jaar en per type kunnen verschillen. De all in one J serie 2021 heeft bijvoorbeeld aanslutingen onderaan en de 2022 versie heeft aansluitingen bovenaan. Ik heb m'n lesje geleerd)
[...]

Welk type heb je?
Een oude type vanwaar ik geen type uit me hoofd weet… een TZ 2.5 en 2.0… etherea 3.5 en 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:34
Ik lees bij verschillende kanten dat 1m3 gas ongeveer overeen komt met 10 kwh stroom in Nederland, klopt dit, want als voorbeeld op dit forum komt ook vaak 8kwh voor, waarom dit verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:20
Deldenaar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:16:
Ik lees bij verschillende kanten dat 1m3 gas ongeveer overeen komt met 10 kwh stroom in Nederland, klopt dit, want als voorbeeld op dit forum komt ook vaak 8kwh voor, waarom dit verschil...
https://www.3nergie.nl/bl...%20aan%203.600%20MJ%2FMWh.

Zie hier de uitleg over gas. Heeft te maken met de min/max energie in het gas dat je krijgt.
Let op dit is nog zonder verliezen van de c.v. want die is niet 100 procent rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Laag calorisch gas ligt volgens de gasunie rond de 35,86 MJ/kW wat neerkomt op 9,96 kW per M3.

https://www.gasunietransp...tzaken/calorische-waarden

Daar komt die 10kW vandaan.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen waarom in jouw bron met 8 kW wordt gesproken, maar het is inderdaad heel aannemelijk dat de CV installatie in die bron verliezen heeft. Door die verliezen wordt van de aanwezig energie in het gas, slechts (in dat voorbeeld) 8 kW omgezet in warmte in de woning.

Nu reken ik zelf met 10%, maar ik ken dat voorbeeld niet.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
Bio1ogics schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:56:
[...]

Hier idem, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Hieperdepiep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:37:
[...]

Misschien voegt het wel wat toe als je meldt wat dat probleem dan is. Nu voegt deze mededeling niet zo heel veel toe namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dit is het L/L topic, dus een kuub gas komt overeen met 2 kW elektriciteit :)

Een kuub gas levert bijna 10 kWh energie bij verbranding, daar blijft netto ongeveer 8 kWh van over.
Een beetje L/L unit heeft SCOP 5, laten we veiligheidshalve 4 aanhouden.
=> 8 kWh thermisch / 4 = 2 kWh elektrisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Omdat hier de praktijk wordt gerekend en niet theorie.
Net als ik mijn energieleverancier betaal in m3 of kWh en niet op efficiëntie.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Nu lees ik als reactie op je vraag dat er verliezen zijn en daarom. 8kw word aangehouden
Maar in een cv instantie met warmtepomp zitten natuurlijk ook verleizen niet op zijn laatste in de cv zelf ( dus los van rendement gas cv installatie ) dus zou zelf zeggen dan je beter 10 kunt aanhouden als vergelijking en je dus een klein maatje grotere w/p kan pakken

1500 kub gas x10 /1650 = 9kw
Of
1500 kub gas x 8 / 1650 = 7kw

Ik zoubdan vor die 9 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Hieperdepiep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:07:
[...]

Een oude type vanwaar ik geen type uit me hoofd weet… een TZ 2.5 en 2.0… etherea 3.5 en 2.5
Ik vroeg het omdat ik wel eens wou kijken op de pro pagina van panasonic. Naast de servicemanual heb ik al documenten gezien die bijkomende richtlijnen geven n.a.v. problemen. Je kan je probleem misschien ook schetsen en op het panasonic L/W topic eens vragen met een link naar hier. Daar zitten zeker mensen met heel veel kennis van panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
BGFG schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:50:
[...]

Misschien voegt het wel wat toe als je meldt wat dat probleem dan is. Nu voegt deze mededeling niet zo heel veel toe namelijk.
Het gaat om meerdere punten
Panasonic geeft aan dat de unit tot 190w kan terug modulaire.

Echter alle ingestelde temperaturen boven de 18graden gaat hij maar terug tot 365w. Stel je de temperatuur onder de 17.5 in dan gaat hij terug tot ong 200w.

(Dit heb ik een deel getekkeld door de unit +3graden bij de ingestelde temp. bij op te tellen dan wordt de gemeten tempr. Max 21 graden wat ong 19.5 a 20 in de kamer is)

Maar dan kom het volgende probleem weer, de unit gaat automatisch dan zachter blazen ondanks de ingestelde blaassnelheid, ik denk zelfs op stand Quit. Waardoor hij zijn eigen warmte aanzuigt en de binnen tempr. Steeds verder daalt

Dan heb je nog de defrost problemen, de unit gaat als het buiten onder de 5 graden is automatisch elke 45min ontdooien. Ondanks dat er noooooit ijs op de buitenunit zit.

Door deze defrosts heeft de unit het moeilijk om op temperatuur te komen of de ruimte te houden.

Zo zijn er nog wat andere puntjes maar dit zijn de belangrijkste voor het winter gebruik.

Dus weet waar je aan begint want Panasonic wilt of kan er niets aan doen. Nooit geen oplossing of mee denken in dit probleem.

VOOR MIJ NOOIT GEEN PANASONIC MEER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Hieperdepiep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:50:
[...]

Echter alle ingestelde temperaturen boven de 18graden gaat hij maar terug tot 365w. Stel je de temperatuur onder de 17.5 in dan gaat hij terug tot ong 200w.

(Dit heb ik een deel getekkeld door de unit +3graden bij de ingestelde temp. bij op te tellen dan wordt de gemeten tempr. Max 21 graden wat ong 19.5 a 20 in de kamer is)

Maar dan kom het volgende probleem weer, de unit gaat automatisch dan zachter blazen ondanks de ingestelde blaassnelheid, ik denk zelfs op stand Quit. Waardoor hij zijn eigen warmte aanzuigt en de binnen tempr. Steeds verder daalt

Dan heb je nog de defrost problemen, de unit gaat als het buiten onder de 5 graden is automatisch elke 45min ontdooien. Ondanks dat er noooooit ijs op de buitenunit zit.

Door deze defrosts heeft de unit het moeilijk om op temperatuur te komen of de ruimte te houden.

Zo zijn er nog wat andere puntjes maar dit zijn de belangrijkste voor het winter gebruik.

Dus weet waar je aan begint want Panasonic wilt of kan er niets aan doen. Nooit geen oplossing of mee denken in dit probleem.

Bijzonder. Ik herken geen van de door jou genoemde punten bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

"e unit gaat als het buiten onder de 5 graden is automatisch elke 45min ontdooien. Ondanks dat er noooooit ijs op de buitenunit zit."dat is hoe dan ook inet normaal
even terug naar de installatrier of panasonic contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik herken het ook in mijn Daikin units, de belabberde temperatuurregeling omdat hij in zn eigen lucht zit hoog in de kamer.

Onbegrijpelijk dat er niet gewoon een losse externe draadloze tempsensor beschikbaar is.

Ik ben het nu zelf aan het klussen met Faikin, een shelly H&T en Home Assistant.

• Hieperdepiep
BGFG schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:43:
[...]

Bijzonder. Ik herken geen van de door jou genoemde punten bij ons.
Welke type heb jij dan ? Want bijzonder Panasonic, importeur. Erken het probleem. Maar kunnen / willen willen niets doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Maxwp schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:46:
[...]
"e unit gaat als het buiten onder de 5 graden is automatisch elke 45min ontdooien. Ondanks dat er noooooit ijs op de buitenunit zit."dat is hoe dan ook inet normaal
even terug naar de installatrier of panasonic contacten
Die willen / kunnen niets doen aan het probleem ben al 4 jaar met ze bezig. Maar het is nu zo weg dat ik aan het kijken ben voor een andere airco

• Hieperdepiep
Navi schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:50:
[...]

Ik herken het ook in mijn Daikin units, de belabberde temperatuurregeling omdat hij in zn eigen lucht zit hoog in de kamer.

Onbegrijpelijk dat er niet gewoon een losse externe draadloze tempsensor beschikbaar is.

Ik ben het nu zelf aan het klussen met Faikin, een shelly H&T en Home Assistant.
Dat komt doordat hij op een lage fanspeed staat. Blijkbaar bij daikin kan je de fanspeed zelf instellen en wordt deze vastgehouden. Bij Panasonic als de ruimte eenmaal op tempr is dan gaat hij automatisch op quitte en komt daar niet meee vanaf. Alleen bij de unit uit en aanzetten

• BGFG
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 05:36:
[...]

Welke type heb jij dan ? Want bijzonder Panasonic, importeur. Erken het probleem. Maar kunnen / willen willen niets doen
Multisplit outdoor CU-2Z35TBE en 1x CS-TZ20WKEW en 1x CS-TZ35WKEW. Al een jaar of 3, prima hoor. Aangestuurd met 2x Tado AC controls.

• Hieperdepiep
BGFG schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:41:
[...]

Multisplit outdoor CU-2Z35TBE en 1x CS-TZ20WKEW en 1x CS-TZ35WKEW. Al een jaar of 3, prima hoor. Aangestuurd met 2x Tado AC controls.
Je geeft dus aan dat de punten die ik boven aangeef niet bij jou voorkomen?

Er zijn hier meerdere mensen geweest met dezelfde problemen als mij misschien kan je het terug vinden

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:51:
[...]

Er zijn hier meerdere mensen geweest met dezelfde problemen als mij misschien kan je het terug vinden
Is een externe temperatuursensor mogelijk? Of simpelweg de interne temperatuursensor verlengen naar een andere plek.

• Hieperdepiep
TereZz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:20:
[...]

Is een externe temperatuursensor mogelijk? Of simpelweg de interne temperatuursensor verlengen naar een andere plek.
Volgens mijn moet ik dat weg kunnen werken. De belangrijkste in mijn woonkamer hangt in het midden van mijn kamer, aan een hollewand. Maar weet jij dat dit de problemen oplost voor mij? En heb je dit al eerder gedaan?

• TereZz
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:44:
[...]

Volgens mijn moet ik dat weg kunnen werken. De belangrijkste in mijn woonkamer hangt in het midden van mijn kamer, aan een hollewand. Maar weet jij dat dit de problemen oplost voor mij? En heb je dit al eerder gedaan?
De unit zal simpelweg langer warmte afgeven, tot de sensor een waarde aangeeft dat in de marge van de unit zit. Het warmtebubbeleffect zal dan dus niet meer of minder optreden. De stomme defrostcycle zal je er niet mee doorbreken.

• Hieperdepiep
TereZz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:00:
[...]

De unit zal simpelweg langer warmte afgeven, tot de sensor een waarde aangeeft dat in de marge van de unit zit. Het warmtebubbeleffect zal dan dus niet meer of minder optreden. De stomme defrostcycle zal je er niet mee doorbreken.
Maar ook niet dat de unit automatisch op quitte gaat zonder deze verder nog bedienbaar is

En heb je dit al wel eens gedaan bij Panasonic? Want niemand (installateur, importeur, Panasonic zelf) heeft dit aangeven kwa mogelijkheid

[ Voor 13% gewijzigd door Hieperdepiep op 19-12-2024 10:06 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:12
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 05:40:
[...]

Dat komt doordat hij op een lage fanspeed staat. Blijkbaar bij daikin kan je de fanspeed zelf instellen en wordt deze vastgehouden. Bij Panasonic als de ruimte eenmaal op tempr is dan gaat hij automatisch op quitte en komt daar niet meee vanaf. Alleen bij de unit uit en aanzetten
Is dat zo? Bij LG gaat het ook zo, "high" is max high en low als het op temperatuur is.

Je wilt ook niet superveel luchtverplaatsing bij verwarmen, net genoeg is goed. Warmte blijft inderdaad boven hangen maar hier is de oplossing iets meer ruimte tussen plafond en unit, hij hangt niet in de warme luchtbel zelfs bij recht vooruit zachtjes blazen.

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Inmiddels heb ik ook sinds maandag de airco hangen. Wel even wennen maar blij mee.

Ik heb nu echter wel een luxeprobleempje.
Vanochtend was het 21.7 graden, en ongeacht welke T ik instel, hij blijft kleine beetjes verwarmen en onder de 21 wordt het niet. Ik heb nu maar het raam opengezet en ventileren geselecteerd, en nu na 2 uur is het 20.3. Verbruik is iets van 265wh dus dat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Eric-Peric schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:47:
Inmiddels heb ik ook sinds maandag de airco hangen. Wel even wennen maar blij mee.

Ik heb nu echter wel een luxeprobleempje.
Vanochtend was het 21.7 graden, en ongeacht welke T ik instel, hij blijft kleine beetjes verwarmen en onder de 21 wordt het niet. Ik heb nu maar het raam opengezet en ventileren geselecteerd, en nu na 2 uur is het 20.3. Verbruik is iets van 265wh dus dat is prima.
Setpoint nog lager zetten, dit doe je net zo lang tot het wel koeler wordt in de kamer.
Airco,s hebben een offset van 2c waarin ze schommelen.
Zit in de regeling wat je niet kan wijzigen, sommige airco,s kun je wel de setpoint verschuiven maar de offset van 2c blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2024 11:46 ]

• Martin7182
mr_evil08 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
[...]

Setpoint nog lager zetten, dit doe je net zo lang tot het wel koeler wordt in de kamer.
Zit in de regeling wat je niet kan wijzigen, sommige airco,s kun je wel de setpoint verschuiven maar de offset van 2c blijft.
Je bedoelt waarschijnlijk hysterese. De 2 graden offset van mijn unit kun je gewoon uitzetten :)

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
[...]

Dat is precies waarom mijn iets te zware MHI aan/uit gedrag vertoont op instelling vol vermogen. Dan voelt het weer heel fris voordat ze terug aanslaat. Dus van setting +1 naar -1, oftewel 3 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NJrbSGJ0ewmx9XmipmaqzFghVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/onzuydQSLnWBXLfL1XuxXSxL.png?f=user_large

Mijn Daikin Ururu Sarara heeft wat dat betreft fijner regelgedrag, die lijkt meer zelflerend te zijn zoals een CV thermostaat. Daardoor blijft de temperatuur stabiel op de instelling hangen. Geen idee wat er anders is aan de regeling.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:04:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk hysterese. De 2 graden offset van mijn unit kun je gewoon uitzetten :)
Dat ja, bij de meeste unit,s is dat niet aan te passen, het heeft ook een functie en zorgt ervoor dat de unit rustiger loopt(mits de unit al niet op minimaal vermogen draait want dan tilt die de temperatuur op).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2024 13:16 ]

• TereZz
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:04:
[...]

Maar ook niet dat de unit automatisch op quitte gaat zonder deze verder nog bedienbaar is

En heb je dit al wel eens gedaan bij Panasonic? Want niemand (installateur, importeur, Panasonic zelf) heeft dit aangeven kwa mogelijkheid
We zitten op Tweakers.net. Tuurlijk kan het. Of het dan top gaat werken zoals bedacht is simpelweg testen. Maar dit heeft wel een aardig tweak-gehalte. Als je je handen niet vuil wil/kan maken zou ik de sensor niet verplaatsen. Dan zou je kunnen bekijken of Panasonic een oplossing bied voor een losse thermostaat (voor veel te veel geld) zoals Mitsubishi ook heeft.

• Hieperdepiep
TereZz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:50:
[...]

We zitten op Tweakers.net. Tuurlijk kan het. Of het dan top gaat werken zoals bedacht is simpelweg testen. Maar dit heeft wel een aardig tweak-gehalte. Als je je handen niet vuil wil/kan maken zou ik de sensor niet verplaatsen. Dan zou je kunnen bekijken of Panasonic een oplossing bied voor een losse thermostaat (voor veel te veel geld) zoals Mitsubishi ook heeft.
Ik heb alles voorgelegd, losse thermostaat. Verplaatsen van unit en nieuwe installatie ga zo maar door… niet zou gaan werken… dus vandaar ik ook zei, er werd nergens in mee gedacht terwijl het wel mijn HOOFD verwarming is en ik geen andere backup heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:01:
[...]

Ik heb alles voorgelegd, losse thermostaat. Verplaatsen van unit en nieuwe installatie ga zo maar door… niet zou gaan werken… dus vandaar ik ook zei, er werd nergens in mee gedacht terwijl het wel mijn HOOFD verwarming is en ik geen andere backup heb
Je zat dan wel op de goede richting en als een tweaker te denken, heel goed. De kennis van je installateur lijkt beperkt. Met alle respect.

Zet het denken als een tweaker door. Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurd als je de roomtemp sensor uit je unit haalt en ergens anders plaatst waar het nu niet voldoende warm wordt.

• Eric-Peric
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 05:37:
[...]

Die willen / kunnen niets doen aan het probleem ben al 4 jaar met ze bezig. Maar het is nu zo weg dat ik aan het kijken ben voor een andere airco
Hoevaak maak je de filters schoon?
Dat zou het licht hogere verbruik kunnen verklaren.
En krijgen ze jaarlijks onderhoud?

• Hieperdepiep
Eric-Peric schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:14:
[...]

Hoevaak maak je de filters schoon?
Dat zou het licht hogere verbruik kunnen verklaren.
En krijgen ze jaarlijks onderhoud?
Ik maak elke maand hem schoon, en elke 3 maanden maar reinigingsproducten. Ik heb 1 maal onderhoud laten doen en wat ze doen staat nergens op 10min bezig en ze doen minderen dan wat ik elke 3 maand doe.

Wat bedoel je met licht hogere verbuik?

• Eric-Peric
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:22:
[...]

Wat bedoel je met licht hogere verbuik?
Dat ze min 300 gebruiken ipv 200.
Je schreef ook nog dat je meer posts had gezien met hetzelfde probleem. Misschien die posters een pm sturen hoe zij het opgelost hebben?
De onderhoudsvraag was meer gerelateerd aan 5jr fabrieksgarantie maar daar zitten vaak een hoop voorwaarden aan verbonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Eric-Peric op 19-12-2024 18:09 ]

• Hieperdepiep
Eric-Peric schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:45:
[...]

Dat ze min 300 gebruiken ipv 200.
Je schreef ook nog dat je meer posts had gezien met hetzelfde probleem. Misschien die posters een pm sturen hoe zij het opgelost hebben?
Laagste wattage (365watt) heeft niets met de filters of instaltie te maken… maar met de software van de unit(erkend door importeur en Panasonic zelf) behalve ingestelde temperatuur onder de 17.5 graad gaat hij wel terug tot ong 200 maar met probleem dat hij dus op quitte fanspeed…

Daarom wil ik mensen waarschuwen die zitten te twijfelen aan een Panasonic en vooral dat ze zeggen (Panasonic) zoek het maar uit consument met je problemen

Ik heb in het verleden al met meer mensen via dit forum contact gehad met de zelfde problemen. Dat bedoelde ik ermee.

[ Voor 7% gewijzigd door Hieperdepiep op 19-12-2024 18:10 ]

• BGFG
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:51:
[...]

Ik heb ze op 20 graden staan, fan stand automatisch en lamellen schuin naar beneden, zeg maar 45 graden. Zoals gezegd aangestuurd door Tado A-C control die een meter of 4 verderop hangt. Pruttelt mooi door. Hij start in de woonkamer om 5:00 uur, dan draait ie even ietsje harder, daarna mooi constant, verbruik vandaag 3,7 kWh tot nu toe, Draait vrijwel de hele dag net boven de 200 watt. Verder geen verwarming in woonkamer aan.
Defrost iedere 45 minuten kan ik me niet herinneren. Hij doet dat uiteraard wel als het erg koud is, maar zeker niet zo vaak als jij schetst.

• Eric-Peric
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:09:
[...]

Laagste wattage (365watt) heeft niets met de filters of instaltie te maken… maar met de software van de unit(erkend door importeur en Panasonic zelf) behalve ingestelde temperatuur onder de 17.5 graad gaat hij wel terug tot ong 200 maar met probleem dat hij dus op quitte fanspeed…

Daarom wil ik mensen waarschuwen die zitten te twijfelen aan een Panasonic en vooral dat ze zeggen (Panasonic) zoek het maar uit consument met je problemen

Ik heb in het verleden al met meer mensen via dit forum contact gehad met de zelfde problemen. Dat bedoelde ik ermee.
Ok. Ik ben me nog aan het inlezen en zie voor mijn ac ook verschillende waarden langskomen. Het schijnt ook te maken te hebben met allerlei omgevingsfactoren zoals bv mate van isolatie.

Zo heb ik beperkte buitenruimte dus bij mij zal de buitenunit iets van de koudelucht afvoer recirculeren dus wat meer gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 04:28 ]

• Eric-Peric
Dat je ac op 17 graden op tilt slaat en alleen met een harde reset weer functioneert is iets wat niet hoort te gebeuren, maar is denk ik niet gerelateerd aan verbruik.

En ik snap dat je aan de quick fix 'zet m op 18 graden' weinig hebt aangezien je dan 175WU extra kosten hebt, 4,2 kwh p.d dus 200Euro meer per jaar dan gedacht.

[ Voor 57% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 04:29 ]

• TomVH2
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:09:
[...]

misschien heb jij de multi TZ standaard buitenunit en de mensen zonder problemen de multi Z deluxe? ik kan niet direct vinden wat het verschil is en waarom de multi TZ standaard bestaat naast de multi Z

• Hieperdepiep
TomVH2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:44:
[...]

misschien heb jij de multi TZ standaard buitenunit en de mensen zonder problemen de multi Z deluxe? ik kan niet direct vinden wat het verschil is en waarom de multi TZ standaard bestaat naast de multi Z
Ik heb geen multi, ik heb alleen maar single splits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:47:
[...]

Als jij net als BGFG een unit 24 uur op 20 graden laat draaien, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Even persoonlijke ervaring, het is wel een hele andere manier van verwarmen. Met name qua gevoelstemperatuur bv. Gisterenavond was het een aangename 20 graden in huis, maar ik had het koud.
Met 64 verschillende ventilatiecombinaties is het echt even puzzelen.

Qua verbruik versus 800W cop1 oliekachel ziet het ernaar uit dat ik op iets van 4 a 5 jaar terugverdientijd uitkom.

Alhoewel mijn pubers het nu al over de mogelijkheid van koeling hebben :)

[ Voor 27% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:47:
Even persoonlijke ervaring, het is wel een hele andere manier van verwarmen. Met name qua gevoelstemperatuur bv. Gisterenavond was het een aangename 20 graden in huis, maar ik had het koud.
Met 64 verschillende ventilatiecombinaties is het echt even puzzelen.

Qua verbruik versus 800W cop1 oliekachel ziet het ernaar uit dat ik op iets van 4 a 5 jaar terugverdientijd uitkom.

Alhoewel mijn pubers het nu al over de mogelijkheid van koeling hebben :)
Temp verhogen, is normaal dat je bij luchtverwarming hoger stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Hieperdepiep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:47:
[...]

bij de single split bestaat hetzelfde verschil (TZ standaard vs Z deluxe). In de service manual kan ik niet direct een verschil vinden. Na de verschillende posts is het nog altijd niet duidelijk voor mij of je de TZ of de Z versie hebt. De mensen die beweren geen problemen te hebben (in de laatste posts hier) hebben een Z deluxe. Vandaar is het wel nuttig voor mij te weten welk type jij hebt. Omdat ik de Z versie op het oog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:35:
[...]

Als jij net als BGFG een unit 24 uur op 20 graden laat draaien, wat gebeurd er dan?
Bij mij staat de unit altijd 24/7 aan…

Als hij zonder +3 temperatuur verhoging wordt ingesteld dan gaat de unit niet onder de 365w. Wat er voor zorgt dat de unit gaat pendelen.
Heb ik de unit wel +3 verhoging ingesteld, dan zet ik hem op 17.5graad. Dan gaat de unit wel tot 200w terug maar nadeel dan is dat unit op quitte gaat. Waardoor de unit op een geven moment in zijn eigen warmtebubbel begint te blazen. Waarvoor de kamer begint af te koelen en na een paar dagen rond de 18 graden wordt. (Bij koud weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
TomVH2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:58:
[...]

bij de single split bestaat hetzelfde verschil (TZ standaard vs Z deluxe). In de service manual kan ik niet direct een verschil vinden. Na de verschillende posts is het nog altijd niet duidelijk voor mij of je de TZ of de Z versie hebt. De mensen die beweren geen problemen te hebben (in de laatste posts hier) hebben een Z deluxe. Vandaar is het wel nuttig voor mij te weten welk type jij hebt. Omdat ik de Z versie op het oog heb.
Ik heb de TZ en de Etherea. Volgens mij is een type code van de Etherea de Z. Maar de Z is geen standaard type van Panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Mijn beeld is dat de TZ specifiek een serie is met kleinere (qua formaat) binnen units. Dus de TZ buiten unit is bedoeld om op binnen units van ook de TZ serie aangesloten te worden. Ik heb dat ergens gelezen, maar kan die bron niet terugvinden. Neem het dus niet als feit maar als suggestie.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
Hieperdepiep schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:18:
[...]

Als hij zonder +3 temperatuur verhoging wordt ingesteld dan gaat de unit niet onder de 365w. Wat er voor zorgt dat de unit gaat pendelen.
Heb ik de unit wel +3 verhoging ingesteld, dan zet ik hem op 17.5graad. Dan gaat de unit wel tot 200w terug maar nadeel dan is dat unit op quitte gaat. Waardoor de unit op een geven moment in zijn eigen warmtebubbel begint te blazen. Waarvoor de kamer begint af te koelen en na een paar dagen rond de 18 graden wordt. (Bij koud weer)
Misschien is dat de reden dat panasonic dit zo heeft bedacht.
Ik heb hier ook veel mee geëxperimenteerd maar wanneer ik alles gewoon laat zoals het standaard is heb je daar geen last van. behalve dan flink pendel gedrag 6x per uur. maar na een tijdje merk ik dat niet meer.(hij is naar 3 jaar nog steeds niet kapot gegaan ervan.)

Ik denk dat veel meer modellen daar last van hebben zo heb ik ook nog een mitsubisi elec. deze lijkt ook na een tijdje stil te gaan blazen. in een klein kamertje is dat geen probleem maar heb je een grotere ruimte dan kan ik me voor stellen dat je flinke temp. verschillen krijgt.

De multi-splits zijn hele andere units en beschikken ook over een defrost sensor.
De binnen units van single en multi-splits zijn volgens mij identiek aan elkaar daarom verdenk ik ook dat het wordt veroorzaakt door de buiten unit.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
Klopt..... als je alleen naar de fysische geluiddruk kijkt. Ik heb het echter over de luidheid die ervaren wordt.
2x zoveel geluiddruk is niet gelijk aan 2x zoveel geluid beleven, dat is geen natuurkunde maar de biologie van ons oor en brein.
Als je 2 gelijke bronnen (+3dB) naast elkaar zet dan ervaar je dat als iets harder.
Een andere akoestische vuistregel is dat + 10 dB(A) gemiddeld als 2x zo luid wordt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Hieperdepiep schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:18:
[...]

Maar dan is terezz zijn oplossing toch afdoende? Met een ander type ac ga het probleem van zelfverwarming thermostaat niet oplossen.
Een extra ventilatortje op tijdklok van 10 euro kan het probleem misschien ook oplossen als goedkope oplossing. Mooi is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Heeft er iemand data over het aantal uren per jaar dat je verwarmd? Bij T 20 24 uur liefst.
Het enige wat ik kan vinden op het web zijn 180 stookdagen en wat warmtepomp data maar daar zit warm water bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Ben wel benieuwd wat jij kan met mijn data maar hier komt ie. Bij ons staat 24/7 de kachel aan zeg maar om het energieverlies te compenseren. Dit het hele stookseizoen lang (180-200 dagen) met gemiddeld 1,8 kW aan energieverlies per uur.

Wat wil je berekenen?

Edit: dat is voor 60m2

Gr Michel

[ Voor 4% gewijzigd door Beauty1010 op 20-12-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
2500 uur waarin we tussen de 400 en 600 kWh wegstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Beauty1010 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:25:
Ben wel benieuwd wat jij kan met mijn data maar hier komt ie. Bij ons staat 24/7 de kachel aan zeg maar om het energieverlies te compenseren. Dit het hele stookseizoen lang (180-200 dagen) met gemiddeld 1,8 kW aan energieverlies per uur.

Wat wil je berekenen?

Edit: dat is voor 60m2

Gr Michel
Het gaat me eigenlijk om echte stookuren.
Als ik reken met 180 stookdagen dan stook je 4320 uur. Da AC bespaart me ongeveer 550Wh per stookuur versus mijn vorige verwarming.
Dus daarmee wil ik graag terugverdientijd en nieuw maandbedrag berekenen.
Maar aangezien je niet alle 180 dagen 24 uur zult hoeven stoken, geeft dat een wat vertekend beeld als met 4300 uur ga rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Martin7182 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:20:
2500 uur waarin we tussen de 400 en 600 kWh wegstoken.
Thanks.Dat zijn best weinig uren eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 20:19

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:17:
Heeft er iemand data over het aantal uren per jaar dat je verwarmd? Bij T 20 24 uur liefst.
Het enige wat ik kan vinden op het web zijn 180 stookdagen en wat warmtepomp data maar daar zit warm water bij.
Hier volledig met L/L gehele 2 onder 1 kap woning op 21 graden verwarmd, stookseizoen (> 200 dagen..) 1579 kWh.

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:29
Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:46:
[...]

Als ik reken met 180 stookdagen dan stook je 4320 uur. Da AC bespaart me ongeveer 550Wh per stookuur versus mijn vorige verwarming.
Maar aangezien je niet alle 180 dagen 24 uur zult hoeven stoken, geeft dat een wat vertekend beeld als met 4300 uur ga rekenen.
Stookuren zijn geen zuivere maatstaf voor het vergelijken van de benodigde energie voor verwarmen. Je kunt immers een uur stoken bij 10C, of -10C. Die laatste vergt significant meer energie.

Daarom wordt er voor dit soort berekeningen gebruik gemaakt van 'graaddagen'. Zie mindergas.nl voor uitleg en data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Fritso schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:41:
[...]

Stookuren zijn geen zuivere maatstaf voor het vergelijken van de benodigde energie voor verwarmen. Je kunt immers een uur stoken bij 10C, of -10C. Die laatste vergt significant meer energie.

Daarom wordt er voor dit soort berekeningen gebruik gemaakt van 'graaddagen'. Zie mindergas.nl voor uitleg en data.
Ik ken het concept echter ik heb nog geen data om mee te vergelijken. Over een jaar is dat een redelijke tool idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:29
Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:49:
[...]

Ik ken het concept echter ik heb nog geen data om mee te vergelijken. Over een jaar is dat een redelijke tool idd.
Welke data mis je dan? De graaddagen zijn beschikbaar van vele jaren terug en kun je bijvoorbeeld ook prima op maand niveau vergelijken. Je hebt niet perse een heel jaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Fritso schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:57:
[...]

Welke data mis je dan? De graaddagen zijn beschikbaar van vele jaren terug en kun je bijvoorbeeld ook prima op maand niveau vergelijken. Je hebt niet perse een heel jaar nodig.
Mijn binnentemperatuur en mijn kwh verbruik voor verwarming heb ik niet.
Dec, jan en feb is wel enigzins berekenbaar, aangezien dat 19.2kwh p.d. was, maar de T was variabel afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het echt koud was ook een 300W ir af en toe aan.
Maar okt nov mrt april is echt niet te bedenken.
Aan de andere kant, ik ga het wel merken.

[ Voor 55% gewijzigd door Eric-Peric op 21-12-2024 02:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:46:
[...]

Tussenwoning 900kwh op jaarbasis, stookdagen +/- 200.
Hier was gasverbruik zelfs 1 op 1 met de kwh van de airco.

jaarverbruik gas>kwh 1 op 2 rekenen heb je een realistisch beeld wat de airco zal gebruiken.
(CV stond ook niet 24/7 aan).

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Ik heb aan de buiten muur een wandunit hangen van MHI. Zeker bij het opwarmen hoor ik een brommend geluid in de woonkamer. (Vrachtwagen die stationair draait) ik heb er rubberen dopjes tussen die al bij de beugel zaten, vraag mij af of als ik andere dopjes koop (en welke dan) of dat helpt? Of dat ik er gewoon mee moet leren leven, wat ook gaat lukken hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Laatst online: 16:18
hydex schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:02:
Ik heb aan de buiten muur een wandunit hangen van MHI. Zeker bij het opwarmen hoor ik een brommend geluid in de woonkamer. (Vrachtwagen die stationair draait) ik heb er rubberen dopjes tussen die al bij de beugel zaten, vraag mij af of als ik andere dopjes koop (en welke dan) of dat helpt? Of dat ik er gewoon mee moet leren leven, wat ook gaat lukken hoor.
Bij mij zitten er andere dempers onder de buitenunit
Deze bv

https://www.va-shop.be/a-...CfmSg-YeQT-EFrv1930hvojFA

Is volgens gewicht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
Even een snelle vraag.
Ik wil op het boven verdiep 3 slaapkamers en 1 bureau koelen.
Beneden de leefruimte koelen met de hoop dat de andere kamers wat mee afkoelen als die de hele dag opstaat.

Dus 5 binnen units, 1 buiten unit.
Welk merk is momenteel het energie efficiëntst om te plaatsen?
Mijn eigen onderzoek stuit op mitshubishi en daikin maar ik vindt het moeilijk vergelijken wanneer ze dingen gewoon aanduiden met koelen "+++" of de documentatie andere standaarden gebruikt.

bonusvraag: is het afpompen van condenswater hoorbaar? (eventueel kunnen de pompen in zolder boven de unit komen ipv in de kamer zelf?)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52
hydex schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:02:
Ik heb na 5 jaar andere dempers geplaatst en zou willen dat ik dat veeeeeeeeeeeeeeel eerder gedaan had. Brom is compleet weg....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beauty1010
@ blinded

De vraag waar velen mee gestoeid hebben, nu stoeien en zullen stoeien. En daar wil je een kort antwoord op? Wat mij betreft dan die unit met de hoogste SCOP die:

- een Tbiv heeft die past binnen je eigen uitgangspunten (tot -7C of -10C of zelfs kouder)
- een bijbehorende Pdesign(h) curve heeft die past bij jouw energiebehoefte
- een voor jou zo goed mogelijk passende minimale warmteafgifte heeft in voor en najaar
- ook die de SCOP nog kan waarmaken met je gekozen binnen units (het type binnen unit kan iets doen met je SCOP)

Persoonlijk kijk ik met name naar de COP van referentie temperaturen 2C / 7C / 12C en maakt het mij niet zoveel uit of een unit efficiënt is bij -7C en of die dan back up heat nodig heeft om de SCOP te halen. Er zijn maar een dag of 20 überhaupt per jaar waarin de dag gemiddeld onder de 2C is, laat staan -7C.

De uitgebreidere versie voor mijzelf beslaat 10 pagina's maar dit is wel de kern.

Gr Michel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Laatst online: 16:18
blinded schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:29:
Even een snelle vraag.
Ik wil op het boven verdiep 3 slaapkamers en 1 bureau koelen.
Beneden de leefruimte koelen met de hoop dat de andere kamers wat mee afkoelen als die de hele dag opstaat.

Dus 5 binnen units, 1 buiten unit.
Welk merk is momenteel het energie efficiëntst om te plaatsen?
Mijn eigen onderzoek stuit op mitshubishi en daikin maar ik vindt het moeilijk vergelijken wanneer ze dingen gewoon aanduiden met koelen "+++" of de documentatie andere standaarden gebruikt.

bonusvraag: is het afpompen van condenswater hoorbaar? (eventueel kunnen de pompen in zolder boven de unit komen ipv in de kamer zelf?)

Alvast bedankt!
Denk dat je bij beide merken wel goed zit. Hier is alles van Daikin,waar we heel tevreden over zijn. Hier dienen de L/L units ook als hoofdverwarming. Ik zou voor de condensafvoer zoveel mogelijk vermijden om met pompjes te werken. Volgens mijn installateur zijn de meeste herstellingen aan de condenspompjes.
Pagina: 1 ... 125 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic