het probleem met de condens afvoer is dat water dan naar beneden moet lopen. Ik heb de optie om leidingen in de buiten gevel te steken aangezien die moet vernieuwd worden maar dat zijn dan wel 5 extra afvoeren rond het huis die druppen over 4 gevels dus ook niet super lijkt me.toxictooms schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:06:
[...]
Denk dat je bij beide merken wel goed zit. Hier is alles van Daikin,waar we heel tevreden over zijn. Hier dienen de L/L units ook als hoofdverwarming. Ik zou voor de condensafvoer zoveel mogelijk vermijden om met pompjes te werken. Volgens mijn installateur zijn de meeste herstellingen aan de condenspompjes.
Thnx!! Welke dempers heb je?miel schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:51:
[...]
Ik heb na 5 jaar andere dempers geplaatst en zou willen dat ik dat veeeeeeeeeeeeeeel eerder gedaan had. Brom is compleet weg....
Als je een backup verwarmer gebruikt, dan haal je de SCOP juist minder snelBeauty1010 schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:05:
@ blinded
De vraag waar velen mee gestoeid hebben, nu stoeien en zullen stoeien. En daar wil je een kort antwoord op? Wat mij betreft dan die unit met de hoogste SCOP die:
- een Tbiv heeft die past binnen je eigen uitgangspunten (tot -7C of -10C of zelfs kouder)
- een bijbehorende Pdesign(h) curve heeft die past bij jouw energiebehoefte
- een voor jou zo goed mogelijk passende minimale warmteafgifte heeft in voor en najaar
- ook die de SCOP nog kan waarmaken met je gekozen binnen units (het type binnen unit kan iets doen met je SCOP)
Persoonlijk kijk ik met name naar de COP van referentie temperaturen 2C / 7C / 12C en maakt het mij niet zoveel uit of een unit efficiënt is bij -7C en of die dan back up heat nodig heeft om de SCOP te halen. Er zijn maar een dag of 20 überhaupt per jaar waarin de dag gemiddeld onder de 2C is, laat staan -7C.
De uitgebreidere versie voor mijzelf beslaat 10 pagina's maar dit is wel de kern.
Gr Michel
Het is eigenlijk 99% om te koelen. Ik heb al een LW wp om te verwarmen.Beauty1010 schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:05:
@ blinded
De vraag waar velen mee gestoeid hebben, nu stoeien en zullen stoeien. En daar wil je een kort antwoord op? Wat mij betreft dan die unit met de hoogste SCOP die:
- een Tbiv heeft die past binnen je eigen uitgangspunten (tot -7C of -10C of zelfs kouder)
- een bijbehorende Pdesign(h) curve heeft die past bij jouw energiebehoefte
- een voor jou zo goed mogelijk passende minimale warmteafgifte heeft in voor en najaar
- ook die de SCOP nog kan waarmaken met je gekozen binnen units (het type binnen unit kan iets doen met je SCOP)
Persoonlijk kijk ik met name naar de COP van referentie temperaturen 2C / 7C / 12C en maakt het mij niet zoveel uit of een unit efficiënt is bij -7C en of die dan back up heat nodig heeft om de SCOP te halen. Er zijn maar een dag of 20 überhaupt per jaar waarin de dag gemiddeld onder de 2C is, laat staan -7C.
De uitgebreidere versie voor mijzelf beslaat 10 pagina's maar dit is wel de kern.
Gr Michel
foutje
[ Voor 98% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 14:24 ]
Het schema waar je naar linkt is voor zwaar-industriële "centrifugal chillers" en dus niet voor huis-tuin-en-keuken airco's. Daar valt helemaal geen oliewissel en veel van de andere genoemde zaken voor te doen.Eric-Peric schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:13:
https://www.mhi-mth.co.jp...ersales-service/schedule/
Het jaarlijks onderhoud wat dient te gebeuren voor MHI. Merkte dat daar veel vragen over zijn en dat alhier o.a. werd gesteld dat een LL unit de eerste 4 jaar geen onderhoud nodig zou hebben.
Als U garantie wil claimen is het bv wel handig deze info te hebben voor Uw type airco. En ook is het fijn om Uw onderhoud te kunnen checken.
Oliewissel na 1 jaar bv, bij mhi iig. Handig om te weten denk ik.
Ik weet niet wat er bij jou staat, maar ik heb deze niet in de kelder staan.
/f/image/vF9BMftMYB1qOg8f4aQscs0q.png?f=fotoalbum_large)
Het schema voor airco's staat op pagina 19-20 van de handleiding en dat stelt dus allemaal niet zoveel voor en bestaat voornamelijk uit schoonmaken. How-to's genoeg te vinden hier.
/f/image/QPb94LchMwTJHDAUdkFokmaa.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Schijnt dat je tegenwoordig Blue Daimond condenspompjes moet hebben. Die zijn in tegenstelling tot de meestgebruikte Aspen "silent" pompen die ik hier heb wél stil en onderhoudsvrij (bestand tegen uitdrogen):blinded schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:20:
[...]
het probleem met de condens afvoer is dat water dan naar beneden moet lopen. Ik heb de optie om leidingen in de buiten gevel te steken aangezien die moet vernieuwd worden maar dat zijn dan wel 5 extra afvoeren rond het huis die druppen over 4 gevels dus ook niet super lijkt me.
https://ghwillekes.nl/pro...4V5CN73dcgfgaAl_lEALw_wcB
Lijkt me de kleine meerprijs meer dan waard, ik overweeg sterk hier de huidige Aspen pompjes boven te vervangen door deze, want die maken ondanks de naam een takkeherrie en moeten 's-winters af en toe bewaterd worden om heel te blijven.
All-electric.
Kan je ongeveer uitleggen waar deze pompje dan komen te zitten? is dat in de binnen units? erboven/achter?RonJ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:24:
[...]
Het schema waar je naar linkt is voor zwaar-industriële "centrifugal chillers" en dus niet voor huis-tuin-en-keuken airco's. Daar valt helemaal geen oliewissel en veel van de andere genoemde zaken voor te doen.
Ik weet niet wat er bij jou staat, maar ik heb deze niet in de kelder staan.![]()
[Afbeelding]
Het schema voor airco's staat op pagina 19-20 van de handleiding en dat stelt dus allemaal niet zoveel voor en bestaat voornamelijk uit schoonmaken. How-to's genoeg te vinden hier.
[Afbeelding]
Lol. Had mijn fout al door vandaar de edit naar foutje.RonJ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:24:
[...]
Het schema waar je naar linkt is voor zwaar-industriële "centrifugal chillers" en dus niet voor huis-tuin-en-keuken airco's. Daar valt helemaal geen oliewissel en veel van de andere genoemde zaken voor te doen.
Ik weet niet wat er bij jou staat, maar ik heb deze niet in de kelder staan.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meestal worden ze in de binnenunit weggewerkt idd, maar ergens in de buurt van de unit kan ook, in het boekje staat exact hoeveel afstand er tussen vlotterbakkje en pomp mag zetten en hoever omhoog/opzij, etc. ze kunnen pompen.blinded schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:00:
[...]
Kan je ongeveer uitleggen waar deze pompje dan komen te zitten? is dat in de binnen units? erboven/achter?
All-electric.
Je wil echt geen condenspompen. Die ondingen maken lawaai, en vroeg of laat gaan ze defect, en dan zit je met natte muren.blinded schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:20:
[...]
het probleem met de condens afvoer is dat water dan naar beneden moet lopen. Ik heb de optie om leidingen in de buiten gevel te steken aangezien die moet vernieuwd worden maar dat zijn dan wel 5 extra afvoeren rond het huis die druppen over 4 gevels dus ook niet super lijkt me.
Enkel op hete dagen ga je hier en daar wat druppels krijgen. Je doet dat niet boven je voordeur, maar elders … wat is het probleem?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor wat het waard is; bij ons zijn deze dempers geplaatst:
https://www.klimaatshop.n...stalen-veer-30-55-kg.html
Ze hebben zeker heel veel geholpen, maar de unit is soms nog wel hoorbaar.
Het heeft wel het verschil gemaakt tussen "absoluut onbruikbaar" en "het is acceptabel" (LG Multisplit)
deze zou 17dba geluid maken, wat dus al minder is dan de silent stand van een airco die 19 isRonJ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:30:
[...]
Schijnt dat je tegenwoordig Blue Daimond condenspompjes moet hebben. Die zijn in tegenstelling tot de meestgebruikte Aspen "silent" pompen die ik hier heb wél stil en onderhoudsvrij (bestand tegen uitdrogen):
https://ghwillekes.nl/pro...4V5CN73dcgfgaAl_lEALw_wcB
Lijkt me de kleine meerprijs meer dan waard, ik overweeg sterk hier de huidige Aspen pompjes boven te vervangen door deze, want die maken ondanks de naam een takkeherrie en moeten 's-winters af en toe bewaterd worden om heel te blijven.
nu vond ik nog deze:
https://www.wasco.nl/arti...-plus-mini-white/99AS3325
die adverteren met 16 dB (A) !
is deze ook kwalitatief?
dan drupt dat tegen de gevel? ik wil geen vuile plekken op mijn witte crepi?Tommie12 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:26:
[...]
Je wil echt geen condenspompen. Die ondingen maken lawaai, en vroeg of laat gaan ze defect, en dan zit je met natte muren.
Enkel op hete dagen ga je hier en daar wat druppels krijgen. Je doet dat niet boven je voordeur, maar elders … wat is het probleem?
Nee, dat buisje steekt uit en drupt op de grond.blinded schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:57:
[...]
dan drupt dat tegen de gevel? ik wil geen vuile plekken op mijn witte crepi?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hij is opzich wel kwalitatief en betrouwbaar, maar ik heb hier 4x een mini silent+ (die lichtblauwe) van Aspen en die maken werkelijk een kolereherrie, ondanks de "silence" houder die erbij zit. En ze kunnen als "normaal type pomp" niet tegen drooglopen, dus je moet ze idealiter in de winter af en toe even vol met water laten lopen zodat de vlotter en/of pomp niet droog komen te staan en het pompwiel niet vast komt te zitten. Op zich een kleine moeite om dat 2x per winter even te doen, maar ik had me voor 2 tientjes per pomp extra deze moeite, en het irritante geluid met name voor op de slaapkamers, graag bespaard.blinded schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:47:
[...]
deze zou 17dba geluid maken, wat dus al minder is dan de silent stand van een airco die 19 is
nu vond ik nog deze:
is deze ook kwalitatief?
Die microblue pompjes zijn dus ietsje duurder, maar gebruiken een totaal ander type pomp (periostaltisch) en naar keuze ook een ander type activator, namelijk een temperatuur- of dompelsensor ipv een mechanisch vlotterbakje zoals gebruikelijk.
Daarmee neem je dus voor 2 tientjes meer het meeste geluid tijdens het pompen weg, heb je er geen onderhoud aan en de meest voorkomende faalpunten bij deze pompjes kunnen uberhaupt niet voorkomen. Ik wou dat ik van het bestaan van deze pompen wist toen ik hier de boel aanlegde 2,5 jaar geleden, dan had ik echt no way nog voor aspen gekozen.
All-electric.
dus de 16 db something is toch niet allesRonJ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:44:
[...]
Hij is opzich wel kwalitatief en betrouwbaar, maar ik heb hier 4x een mini silent+ (die lichtblauwe) van Aspen en die maken werkelijk een kolereherrie, ondanks de "silence" houder die erbij zit. En ze kunnen als "normaal type pomp" niet tegen drooglopen, dus je moet ze idealiter in de winter af en toe even vol met water laten lopen zodat de vlotter en/of pomp niet droog komen te staan en het pompwiel niet vast komt te zitten. Op zich een kleine moeite om dat 2x per winter even te doen, maar ik had me voor 2 tientjes per pomp extra deze moeite, en het irritante geluid met name voor op de slaapkamers, graag bespaard.
Die microblue pompjes zijn dus ietsje duurder, maar gebruiken een totaal ander type pomp (periostaltisch) en naar keuze ook een ander type activator, namelijk een temperatuur- of dompelsensor ipv een mechanisch vlotterbakje zoals gebruikelijk.
Daarmee neem je dus voor 2 tientjes meer het meeste geluid tijdens het pompen weg, heb je er geen onderhoud aan en de meest voorkomende faalpunten bij deze pompjes kunnen uberhaupt niet voorkomen. Ik wou dat ik van het bestaan van deze pompen wist toen ik hier de boel aanlegde 2,5 jaar geleden, dan had ik echt no way nog voor aspen gekozen.
dan misschien toch gewoon een sutkje buis door de gevel

Vraagje voor de installateurs:
Welk onderhoud moet een stek airco-monteur nu eigenlijk uitvoeren aan een multi split installatie?
Los van de verdampers in de binnen en buitenunit schoonmaken, lekbakken doorspoelen en eventueel pompjes en filters reinigen.
Moet er iets aan drukmetingen gedaan worden? Zag wel ergens iets over een f-gassen lektest, maar hoe wordt dat gedaan?
Kan iemand dit allemaal ook doen met een D-checker en laptop eraan of moet er fysiek iets aan de leidingen/buitenunit aangesloten worden?
Welk onderhoud moet een stek airco-monteur nu eigenlijk uitvoeren aan een multi split installatie?
Los van de verdampers in de binnen en buitenunit schoonmaken, lekbakken doorspoelen en eventueel pompjes en filters reinigen.
Moet er iets aan drukmetingen gedaan worden? Zag wel ergens iets over een f-gassen lektest, maar hoe wordt dat gedaan?
Kan iemand dit allemaal ook doen met een D-checker en laptop eraan of moet er fysiek iets aan de leidingen/buitenunit aangesloten worden?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ze kuisen de verdamper van de buitenunit af ( doe ik zelf 2 x per jaar), ook meten ze de uitblaastemperatuur van de binnenunits.Sarge78 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:58:
Vraagje voor de installateurs:
Dus eigenlijk doen ze niet heel veel...
ik heb wel na 5 jaar gebruik de binnenunits en ventilatierol laten afspuiten, dat was wel eens nodig.
Bij koeling ben ik zelf nogal beducht op schimmelvorming door condens in de binnenunit.
Ik vermoed dat dit wel een stuk van het onderhoud verklaart. De boel opendoen en schoonmaken met anti-schimmelspul.
Enkel van toepassing als je effectief koelt met je l/l warmtepomp. En je sterk koelt en niet voldoende na ventileert.
Ik vermoed dat dit wel een stuk van het onderhoud verklaart. De boel opendoen en schoonmaken met anti-schimmelspul.
Enkel van toepassing als je effectief koelt met je l/l warmtepomp. En je sterk koelt en niet voldoende na ventileert.
Idd, het probleem was dat ik zelf niet de volledige binnenunit uiteen durfde halen om overal alles te reinigen. De installateur had ook het juiste gerief,en voor 100€ neem ik niet het risico.Wozmro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:47:
Bij koeling ben ik zelf nogal beducht op schimmelvorming door condens in de binnenunit.
Niet aan beginnen. Ik had ook de aspen mini silent, de oranje. Ohoh wat zou het stil zijn, nope, gewoon dik bromgeluid wat je 2 kamers verder nog hoort.blinded schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:47:
[...]
deze zou 17dba geluid maken, wat dus al minder is dan de silent stand van een airco die 19 is
nu vond ik nog deze:
is deze ook kwalitatief?
Dingen pompen ook ruk, mini reservoir en pompen ook nog eens niet leeg dus hij pompt veel vaker dan nodig.
In rubbers gehangen, aan touwtjes gehangen, aan steen, steenwol eromheen , het maakt niets uit. Dingen eruit gewerkt en pijpje door door gevel gemaakt. Heerlijk stil.
Ik heb een blauwe aspen mini op zolder aan de muur geschroefd met een slangetje van een meter naar de vlotter in de airco. Werkt prima.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Stel je hebt meerdere ruimtes die je zou kunnen koelen en een paar daarvan verwarmen met een L/L.
Een woonkamer van 55 m2, 3 slaapkamers (14, 12 en 6 m2), een zolder (16 m2 zowel koelen als verwarmen) en een tuinkantoor (11 m2 zowel koelen als verwarmen).
Ik zoek een beetje naar wat een mogelijke cq. de meest logische combinatie is van bovenstaande in een multisplit.
Ik kan me zo voorstellen dat je de woonkamer niet samen in een multisplit kan doen met allerlei andere kleine kamertjes bijvoorbeeld.
Mijn idee was de woonkamer los in een single unit. Ik las op internet dat je voor een ruimte van +/- 125 m3 een 5 kW device moet nemen.
En de slaapkamers (12 en 14), de zolder (16) en het tuinkantoor (11) samen in een multisplit. Maar hoeveel kW dan? En is 4 apparaten op 1 device OK?
Is dat een logische gedachte? Misschien kunnen jullie mij op weg helpen.
Een woonkamer van 55 m2, 3 slaapkamers (14, 12 en 6 m2), een zolder (16 m2 zowel koelen als verwarmen) en een tuinkantoor (11 m2 zowel koelen als verwarmen).
Ik zoek een beetje naar wat een mogelijke cq. de meest logische combinatie is van bovenstaande in een multisplit.
Ik kan me zo voorstellen dat je de woonkamer niet samen in een multisplit kan doen met allerlei andere kleine kamertjes bijvoorbeeld.
Mijn idee was de woonkamer los in een single unit. Ik las op internet dat je voor een ruimte van +/- 125 m3 een 5 kW device moet nemen.
En de slaapkamers (12 en 14), de zolder (16) en het tuinkantoor (11) samen in een multisplit. Maar hoeveel kW dan? En is 4 apparaten op 1 device OK?
Dit ligt er heel veel aan wat je precies wil. Als je hoofdverwarming de L/L is heb je hem voor de woonkamer in de winter vanwege comfort wellicht vaak op 24/7. Als je warmteverlies niet te groot is en je boven alleen ad hoc stookt kun je prima met een multisplit af.Atomius schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:10:
Stel je hebt meerdere ruimtes die je zou kunnen koelen en een paar daarvan verwarmen met een L/L.
Wij hadden origineel vorig jaar voor woonkamer en twee slaapkamers op een 5kw multi. Dat ging goed, totdat het onder nul kwam. Toen hebben we de woonkamer afgekoppeld en een eigen unit gegeven. Nu hebben we alles heel ruim. Wij stoken dan relatief wel veel, bij ons staat alles al sinds half november 24/7 zijn best te doen. Lekker langzaam te pruttelen. Beneden 21 overdag en op de slaapkamers 18.
Kan op zich prima met een 4-in-1. 5+2+2+2. En dan op een 6.8kW anwel 7kW buitenunit. Beetje afhankelijk van het merk. Tuinkantoor is wel even de vraag wat voor ruimte dat is? Veel glas? Dan zou een 2.5 daar wellicht beter zijn.Atomius schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:10:
Maarten
Alles hangt af van de grote van je huis en isolatie, maar ook je persoonlijke wensen.Atomius schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:10:
Hier in mijn hoekhuisje uit 1977 is een 5kW voor in de woonkamer en keuken al overkill. Als hij hier 24/7 zou pruttelen op 300W, dan is het een pendelfestijn. Pas bij een buitentemperatuur van 5°C of lager kan hij hier rustig pruttelen. Ik zou ook geen kleinere buitenunit willen, omdat ik hem ook graag uit wil kunnen zetten en adhoc wil kunnen verwarmen. Maar hij loopt ook rustiger als hij boven ook verwarmt, en zijn warmte dan beter kwijt kan raken. Maar als wij slapen, willen we geen airco in de slaapkamer aan ivm het geluid.
Het beste kun je beginnen met je huidige gasverbruik en je persoonlijke wensen hier te melden, en daarvan uit sparren met medetweakers welke opties het beste zijn.
Weet je zeker dat het geen ontdooi-cycli zijn? Bij pendelen bij 0 °C denk ik al snel aan een verkeerd gedimensioneerd systeem.Rsport40 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:42:
0 graden met 100% luchtvochtigheid en mist, was een goede combi voor een pendelfestijn op de MHI 50ZSX.
[Afbeelding]
Erhm, ik bedoelde inderdaad een defrostfestijn!Martin7182 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:00:
[...]
Weet je zeker dat het geen ontdooi-cycli zijn? Bij pendelen bij 0 °C denk ik al snel aan een verkeerd gedimensioneerd systeem.
Ben ik de enige die af en toe even buiten bij de unit gaat kijken om het defrosten te zien? 
Prachtig hoe die techniek werkt. Verdamper helemaal wit, fan stopt met draaien. Even een moment rust, dan gaat de compressor maximaal optoeren en begint de unit al flink te dampen en druppen. Dan de fan weer aan en whooooessj weer een mooie stoomwolk de tuin in
Maar een warmtepomp blijft sowieso een mooie toverdoos, ik vind het erg knap dat zo'n ding uit koude buitenlucht nog zoveel energie kan halen
Prachtig hoe die techniek werkt. Verdamper helemaal wit, fan stopt met draaien. Even een moment rust, dan gaat de compressor maximaal optoeren en begint de unit al flink te dampen en druppen. Dan de fan weer aan en whooooessj weer een mooie stoomwolk de tuin in
Maar een warmtepomp blijft sowieso een mooie toverdoos, ik vind het erg knap dat zo'n ding uit koude buitenlucht nog zoveel energie kan halen

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2024 15:38 ]
Afgelopen nacht was weer feest met de ontdooi sycles 
:strip_exif()/f/image/c1au1HvOK68VatqrXSIIVdPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebeurt niet vaak dat het zo vaak gebeurt.
Die in de slaapkamer had ik zelfs uitgezet (die unit hangt tegen de muur)
En maakte veel te veel lawaai. Heb al die veren met de kleur 😅
Iemand nog andere dempende ideees?
Zonder de unit er van af te halen?
Heb al een soort foam geprobeerd
:strip_exif()/f/image/c1au1HvOK68VatqrXSIIVdPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebeurt niet vaak dat het zo vaak gebeurt.
Die in de slaapkamer had ik zelfs uitgezet (die unit hangt tegen de muur)
En maakte veel te veel lawaai. Heb al die veren met de kleur 😅
Iemand nog andere dempende ideees?
Zonder de unit er van af te halen?
Heb al een soort foam geprobeerd
![]() | ![]() |
Ik heb een defrost nog nooit gezien, maar ik moet ook bekennen dat de radiator ook niet heel koud lijkt te worden.ThinkPad schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:15:
Ben ik de enige die af en toe even buiten bij de unit gaat kijken om het defrosten te zien?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Herkenbaar, vanochtend heeft de unit hier al twee keer moeten ontdooien. Nu niet meer, want het is inmiddels 2 °C buitenRsport40 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:13:
[...]
Erhm, ik bedoelde inderdaad een defrostfestijn!
Ik denk dat menigeen wat vaker dan gemiddeld naar het stroom-verbruik kijkt tijdens de defrost-dagen 😃ThinkPad schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:15:
@coolbvrobin Kijk hier eens: Trillingen warmtepomp dempen
Denk dat 'Wagner' matjes i.p.v. dat foam tussen muur en beugel wellicht nog helpen.
Denk dat 'Wagner' matjes i.p.v. dat foam tussen muur en beugel wellicht nog helpen.
Bedankt voor de tip, ga hem doorlezen! 🙂ThinkPad schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:24:
@coolbvrobin Kijk hier eens: Trillingen warmtepomp dempen
Speaking of defrost
Hij Begint nu
Hier 1 graad buiten, en defrosts in serie.
Hier een multisplit, scm60. Hier hielp het net dat ik 1 van de 2 units in gebruik uitschakelde om uit de reeks te komen. Nu, enkele uren later de 2e unit weer bijgeschakeld en we gaan het zien.
Gelukkig duren defrosts hier erg kort en blijft het goed op temperatuur.
En ook hier wel eens met plezier naar de stoomwolken staan kijken die uit de omkasting komen. Dat is maar een enkele keer hier trouwens.
Hier een multisplit, scm60. Hier hielp het net dat ik 1 van de 2 units in gebruik uitschakelde om uit de reeks te komen. Nu, enkele uren later de 2e unit weer bijgeschakeld en we gaan het zien.
Gelukkig duren defrosts hier erg kort en blijft het goed op temperatuur.
En ook hier wel eens met plezier naar de stoomwolken staan kijken die uit de omkasting komen. Dat is maar een enkele keer hier trouwens.
Ik kan vanuit binnen door het raam aan de zijkant van de unit kijken, om het defrost cycles te bekijken. Van een witte ijslaag, wat smelt en als water naar beneden valt. Ik heb zelf nog nooit iets van stoom gezien tijdens dit proces.
Inmiddels 1.6 graden hier en geen defrosts meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Rsport40 op 28-12-2024 14:14 ]
Het is ook geen stoom, maar gecondenseerde waterdamp afkomstig van nog natte lamellen na het ontdooien. De ventilator blaast dan even heel hard om het vocht eruit te krijgen. Stoom is onzichtbaar en zou impliceren dat de temperatuur van de verpamper boven de 100 °C is, wat niet zo is.Rsport40 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:13:
Ik kan vanuit binnen door het raam aan de zijkant van de unit kijken, om het defrost cycles te bekijken. Van een witte ijslaag, wat smelt en als water naar beneden valt. Ik heb zelf nog nooit iets van stoom gezien tijdens dit proces.
Oops, verkeerde warmtepomp-topic
[ Voor 91% gewijzigd door BiLLY_daKid op 28-12-2024 18:20 ]
Ik weet niet of je er ook een L/ L warmtepomp bij hebt ? Anders moet je hier zijn ….. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10BiLLY_daKid schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:45:
Afgelopen 24u 31x defrost en ongeveer 60kWh verbruik met een 12kW Tcap voor de benedenverdieping van 160m2. Na-isolatie is nog niet afgerond (plus veel oud dubbelglas).
[Afbeelding]
Stel dat het voor een lange tijd zou vriezen. Bevriest de onderkant van de buitenunit dan niet dicht, waar normaliter het water uit valt? Ik hoor namelijk wel eens bij warmtepompen, dat die een verwarmingsmat onderin hebben zitten.
Hier ook veel defrosts vandaag
Heb ook interesse voor verwarming in de buitenunit om de tijdelijke afkoelingen te verbeteren
Heb ook interesse voor verwarming in de buitenunit om de tijdelijke afkoelingen te verbeteren
Een verwarmingslint wordt inderdaad toegepast in landen waar het lang koud kan zijn. Maar dat gaat wel ten kosten van je CoP uiteraard. Volgende week zou het gaan vriezen, dan gaan we meemaken of het nodig is.Rsport40 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:47:
Stel dat het voor een lange tijd zou vriezen. Bevriest de onderkant van de buitenunit dan niet dicht, waar normaliter het water uit valt? Ik hoor namelijk wel eens bij warmtepompen, dat die een verwarmingsmat onderin hebben zitten.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Kopje thee zetten voor de vrouw en de rest gooi je in de buitenunit.Rsport40 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:47:
Zo kom je die paar dagen wel door.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Dat het gaat vriezen is niet het probleem(zeker niet hier in NL waar het vriezen meestal maar een paar graden onder nul is). Het gaat om de combinatie van een hoge luchtvochtigheid(mist/miezer) rondom het 0 punt, dat zijn zo'n beetje de slechtste omstandigheden voor een buitenunit.LED-Maniak schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:30:
[...]
Een verwarmingslint wordt inderdaad toegepast in landen waar het lang koud kan zijn. Maar dat gaat wel ten kosten van je CoP uiteraard. Volgende week zou het gaan vriezen, dan gaan we meemaken of het nodig is.
10 graden vriezen en verder droog weer is beter dan hoe het nu al een paar dagen is. Ik moet overigens zeggen dat mijn mhi srk35zsx dat goed doorstaat. Uiteraard een aantal defrosts maar houd hier de boel op 21 graden met 2 vingers in de neus. Dit gaat helaas wel gepaard met een hoger verbruik maar nog steeds zeer acceptabel.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Uiteraard. We kwamen er in de buurt afgelopen week. Maar komende week dus even een overgang.renzo4000 schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:01:
[...]
Dat het gaat vriezen is niet het probleem(zeker niet hier in NL waar het vriezen meestal maar een paar graden onder nul is). Het gaat om de combinatie van een hoge luchtvochtigheid(mist/miezer) rondom het 0 punt, dat zijn zo'n beetje de slechtste omstandigheden voor een buitenunit.
10 graden vriezen en verder droog weer is beter dan hoe het nu al een paar dagen is. Ik moet overigens zeggen dat mijn mhi srk35zsx dat goed doorstaat. Uiteraard een aantal defrosts maar houd hier de boel op 21 graden met 2 vingers in de neus. Dit gaat helaas wel gepaard met een hoger verbruik maar nog steeds zeer acceptabel.
Twee dagen van regen met aanloop op lichte vorst -1/-3 voor een aantal dagen. Dus wie weet, al zal het nog wel te kort zijn. Ik heb heb het hier afgelopen twee seizoenen iig nog niet meegemaakt dat de omstandigheden "ideaal" waren om voldoende ijs aan te groeien dat het een probleem werd.
De 3.5kW MHI doet het hier op 42m2 ook met twee vingers in de neus inderdaad. Valt niet tegen. Mooi strak op 21 graden celsius.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2024 00:35 ]
Klopt helemaal, als het tussen de -1°C en 2°C is is het meest shit met een luchtvanger buiten.. ik heb dan elk uur een ontdooimoment, dan draait de AC 24/7 bij mij..renzo4000 schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:01:
[...]
Dat het gaat vriezen is niet het probleem(zeker niet hier in NL waar het vriezen meestal maar een paar graden onder nul is). Het gaat om de combinatie van een hoge luchtvochtigheid(mist/miezer) rondom het 0 punt, dat zijn zo'n beetje de slechtste omstandigheden voor een buitenunit.
Ik heb afgelopen jaar 2050kWh verbruikt (december 23 tm november 24).
Heel netjes voor een hoekhuis uit 1975 met energielabel C waarbij het hele huis is verwarmd. (Niet alleen de woonkamer). 244kWh/m2 energievraag op't label en historisch gasverbruik van 2000m3..
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Nog nooit issue,s mee gehad met mijn Daikin behalve die dag dat het heftig ging sneeuwen toen moest ik wel even sneeuw weg scheppen gezien het een klomp ijs werd.Rsport40 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:47:
Als de bak verstopt raakt gooit die het water wel over de rand.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat kan zeker idd. Als de unit op de grond staat wordt daarom aangeraden hem niet al te dicht op de grond te zetten en er een grindbak onder te maken zodat het water makkelijk weg kan lopen. Slangetjes/buisjes om het condenswater weg te leiden heeft geen zin, bij flinke vorst vriest dat al gauw dicht (tenzij je er een vorstlint in hangt). Gewoon zorgen dat hij onderaan snel het dooiwater kan laten vallen.Rsport40 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:47:
Bakje popcorn erbij en [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek even bekijken (rechtsboven op icoontje 'afbeeldingen only' klikken) voor wat horror plaatjes van groeiende ijsplaten onder units enzo
Daar worden ook wel tips gegeven voor achteraf plaatsen warmtelint mocht dat evt. nodig zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2024 09:18 ]
Dat moet je dus vooral niet doen. Staat volgens mij ook in de handleiding dat je geen heet/kokend water erover moet gooien. Ding is stijfbevroren op dat moment, met kokend water kan de verdamper kapotscheuren.xHEMANx schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:51:
[...]
Kopje thee zetten voor de vrouw en de rest gooi je in de buitenunit.
Zo kom je die paar dagen wel door.
Hi all!
27/12 : 13 kw
28/12 : 26 kw
29/12 : 21 kw
Vrij normaal met mist en vriestemperaturen.
Alleen nu is het terug 5 a 7 graden en merk ik dat hij blijft rond 900 watt per uur verbruiken. Ik zou verwachten dat hij terug gaat naar niveau van 27/12. Is wel nog steeds heel vochtig hier.
Gaat om panasonic multisplit.
Moet ik het hele systeem eens uit zetten ofzo of is dit normaal denken jullie? Doe doorgaans 24/7 verbruik en is al hele winter goed bevallen tot nu.
Alleen nu is het terug 5 a 7 graden en merk ik dat hij blijft rond 900 watt per uur verbruiken. Ik zou verwachten dat hij terug gaat naar niveau van 27/12. Is wel nog steeds heel vochtig hier.
Moet ik het hele systeem eens uit zetten ofzo of is dit normaal denken jullie? Doe doorgaans 24/7 verbruik en is al hele winter goed bevallen tot nu.
Mijn ervaring is dat eerst de bufferkou uit de muren moet. De eerste dag dat het echt kouder is is vaak ook een dag dat je echt nog niet heel veel extra verbruikt in mijn observaties hier.DriesLec schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:23:
Hi all!
/edit: om dat te illustreren. 27/12 was hier ook een graad of 4 kouder dan 26/12
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-12-2024 10:32 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hier idem. In de zomer koelen wij na een lange warme periode zeker nog 1 a 2 dagen na, terwijl de temperatuur buiten daar op zich niet om vraagt. Doen we dat niet, dan loopt de warmte binnen toch op.ArthurMorgan schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:28:
[...]
Mijn ervaring is dat eerst de bufferkou uit de muren moet. De eerste dag dat het echt kouder is is vaak ook een dag dat je echt nog niet heel veel extra verbruikt in mijn observaties hier.
Bij verwarmen merken ook wij een aanvankelijke geringe invloed van de buitentemperatuur op het verbruik van de airco. De invloed wordt groter naarmate de koude periode langer duurt of de temperatuur buiten verder zakt.
Nadat de temperatuur weer gestegen is, duurt het vaak zeker nog een dag voor het verbruik weer op een voor die buitentemperatuur "normaal" niveau is. Wij houden het maar op isolatie die z'n vertragende werk doet
Afgelopen dagen was er toch wel de idialen omstandigheden voor veel defrost cycles.
Mocht het dit weekend weer zo erg worden ben ik bang dat de gas ketel weer zijn werk mag laten doen
Woonkamer is 4 bij 6. Wel zeer slecht geïsoleerd hier
Mocht het dit weekend weer zo erg worden ben ik bang dat de gas ketel weer zijn werk mag laten doen

Hier mijn 3.5kw LG unit die houd het al niet bij met 16 gaden.LED-Maniak schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:31:
[...]
De 3.5kW MHI doet het hier op 42m2 ook met twee vingers in de neus inderdaad. Valt niet tegen. Mooi strak op 21 graden celsius.
Zie: Warmtelinten in warmtepompen - ervaringen & installatiesRsport40 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:47:
Thnx ik kijk het nog even aan dan!ArthurMorgan schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:28:
[...]
Mijn ervaring is dat eerst de bufferkou uit de muren moet. De eerste dag dat het echt kouder is is vaak ook een dag dat je echt nog niet heel veel extra verbruikt in mijn observaties hier.
/edit: om dat te illustreren. 27/12 was hier ook een graad of 4 kouder dan 26/12
Ben benieuwd! Mss doe ik n graadje lager want het wordt ook echt warm dezer dagen binnen 😅.
Het is precies alsof hij niet terug schakelt.
Je kunt ook nog hybride draaien, L/L warmtepomp + CV samencoolbvrobin schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:47:
Afgelopen dagen was er toch wel de idialen omstandigheden voor veel defrost cycles.
Mocht het dit weekend weer zo erg worden ben ik bang dat de gas ketel weer zijn werk mag laten doen![]()
[...]
Hier mijn 3.5kw LG unit die houd het al niet bij met 16 gaden.
Al hoewel dit ook wel even puzzelen is om de systemen enigzins een met gelijke warmte-afdracht te laten draaien. Anders krijg je weer pendel-gedrag.
Ja dat is een goed idee, heb er eens van gehoord.pjotter1965 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:39:
[...]
Je kunt ook nog hybride draaien, L/L warmtepomp + CV samen![]()
Al hoewel dit ook wel even puzzelen is om de systemen enigzins een met gelijke warmte-afdracht te laten draaien. Anders krijg je weer pendel-gedrag.
De thermostaat van de CV geeft altijd lager aan dan het echt is
Dus inderdaad ff puzzelen
Btw met deze temperaturen is het verstandig om ook de warmtepomp aan te laten staan op een ruimte waar je alleen slaap/hal?
in de woonkamer staat hij bijna altijd aan 24/7 op 16/17c.
De andere ruimte hoog uits een uurtje voor dat ik ga slapen tot ongeveer 6 in de morge.
Maar ik twijfel nu om die ook aan te laten staan door de dag
De ruimte koelt tegenwoordig af tot 11/12c namelijk brr
[ Voor 3% gewijzigd door coolbvrobin op 30-12-2024 11:52 ]
Heb je hier geen offset voor? Bij ons was dit eerst ook het geval (Nefit Moduline 300 thermostaat), maar die heb ik middels een offset gelijk kunnen krijgen aan de waarden die mijn Zigbee-temperatuursensor meet.coolbvrobin schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:51:
De thermostaat van de CV geeft altijd lager aan dan het echt is
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Zal eens kijken in de valliant thermostaat.MiBe schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:22:
[...]
Heb je hier geen offset voor? Bij ons was dit eerst ook het geval (Nefit Moduline 300 thermostaat), maar die heb ik middels een offset gelijk kunnen krijgen aan de waarden die mijn Zigbee-temperatuursensor meet.
Goeie tip
Flinke stroom die je trektDriesLec schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:23:
Hi all!
Kunnen mensen hier aub wel gewoon de eenheden gebruikt zoals ze bedoeld zijn?
kW = vermogen (in kiloWatt 1 Watt is in energieverbruik 1J/s, 1 Joule per seconde)
1 kWh = 1000W * 3600s = 3.600.000J, meeteenheid van elektrische energie, hoeveel een elektrisch toestel van 1000W in 1 uur verbruikt.
900W is 0,9kWh per uur verbruiken. Dat is niet watt per uur..
Misschien lastig, voor mensen die geen technische opleiding hebben gedaan of natuurkunde op de middelbare hebben gehad
Maar wel extreem verwarrend + ik zie het steeds vaker.
Bij auto's heb je het vaak over verbruik in Wh/km, of kWh/100km. (Wh en kWh zijn eenheden om energieverbruik uit te drukken)
En 900W aan continu vermogen voor een multisplit, zeker als je meerdere ruimtes verwarmt, is niet heel gek hoor. Dat doet de mijne nu ook, met beide units aan, 2 verdiepingen verwarmen
[ Voor 24% gewijzigd door barta123 op 30-12-2024 16:42 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Niet op het ding zelf. Gewoon onderin, zodat het blok ijs weg smelt.ThinkPad schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:16:
[...]
Dat moet je dus vooral niet doen. Staat volgens mij ook in de handleiding dat je geen heet/kokend water erover moet gooien. Ding is stijfbevroren op dat moment, met kokend water kan de verdamper kapotscheuren.
2 jaar geleden (of 3?) zat er zoveel ijs in dat de ventilator bijna vast liep. En dan heb je nog een groter probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 30-12-2024 17:25 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Dat vraag ik me dus af.xHEMANx schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:24:
[...]
Niet op het ding zelf. Gewoon onderin, zodat het blok ijs weg smelt.
2 jaar geleden (of 3?) zat er zoveel ijs in dat de ventilator bijna vast liep. En dan heb je nog een groter probleem.
Het ijs zal onderin snel groter worden, totdat het de ventilator bereikt, wat gebeurt er dan?
Geen idee. Ik wacht het liever niet af.Rsport40 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:41:
[...]
Dat vraag ik me dus af.
Het ijs zal onderin snel groter worden, totdat het de ventilator bereikt, wat gebeurt er dan?
Mag iemand anders proberen. Ik giet liever "thee".
Hi Barta!barta123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:36:
[...]
Flinke stroom die je trekt![]()
Kunnen mensen hier aub wel gewoon de eenheden gebruikt zoals ze bedoeld zijn?
kW = vermogen (in kiloWatt 1 Watt is in energieverbruik 1J/s, 1 Joule per seconde)
1 kWh = 1000W * 3600s = 3.600.000J, meeteenheid van elektrische energie, hoeveel een elektrisch toestel van 1000W in 1 uur verbruikt.
900W is 0,9kWh per uur verbruiken. Dat is niet watt per uur..
Misschien lastig, voor mensen die geen technische opleiding hebben gedaan of natuurkunde op de middelbare hebben gehad![]()
Maar wel extreem verwarrend + ik zie het steeds vaker.
Bij auto's heb je het vaak over verbruik in Wh/km, of kWh/100km. (Wh en kWh zijn eenheden om energieverbruik uit te drukken)
En 900W aan continu vermogen voor een multisplit, zeker als je meerdere ruimtes verwarmt, is niet heel gek hoor. Dat doet de mijne nu ook, met beide units aan, 2 verdiepingen verwarmen
Bedankt om me er op te wijzen, zal het volgende keer beter doen! Je hebt helemaal gelijk, dat zegt ook mijn app.
:strip_exif()/f/image/gak6kkPihHXMlrb1qVhFDUuK.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst gaat ie een partij lopen ratelen en dan stopt de ventilator. Dan gaat de unit in storing.Rsport40 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:41:
[...]
Dat vraag ik me dus af.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat ja. Ik was er net op tijd bij twee jaar geleden. Toen bleek dat er van de 2 uitgangen onderin nog 1 een plug had zitten, waardoor het zich nogal snel opstapelde. Neemt niet weg dat ik daarna, en ook als het straks weer hard(er) gaat vriezen, ik wel regelmatig controleer of het niet de spuigaten uitloopt.Glashelder schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:14:
[...]
Eerst gaat ie een partij lopen ratelen en dan stopt de ventilator. Dan gaat de unit in storing.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
hier heb ik gewoon 8 gaten extra geboord in de vloer..... dan loopt het er veel beter uit...;-)
werkt tot nu toe prima!
werkt tot nu toe prima!
"Nieuw" huis gekocht, een woonboerderij uit 1915. In de afgelopen 20 jaar meermaals stukken gerenoveerd, echter is er behalve in het achterhuis nooit verwarming in gekomen. Want ach, dat hadden we vroeger ook niet.
Na ontvangst sleutels gelijk begonnen en vier MHI 2.5kw single splits geplaatst. Zelf alles voorbereid, units neergezet, opgehangen, leidingen gelegd, gootjes, en elektra. Handig zon collega met STEK die het allemaal even in bedrijf kan stellen.
Ik kom van een woning uit 2021, lucht/water warmtepomp, vloerverwarming etc. Het is even wennen, maar alle vier hoofdvertrekken worden gewoon goed warm. De MHI units staan na een opstartperiode van 24 uur continue op het laagste vermogen te draaien, circa 350w opgenomen per stuk. Zou 900-1200w afgegeven moeten zijn.
Eergisteren heb ik ze een steenkoud huis laten opwarmen naar 20c, als stresstest. Het vroor, dikke mist met minder dan 50m zicht, en na 2-3 uurtjes wat defrosts was het aangenaam in huis. Nu ze weer rustig pruttelen nog geen defrosts weer opgemerkt.
Als je er voorlangs loopt heb je wel even het idee dat iemand een fohn in je gezicht blaast. En de vloeren blijven koud natuurlijk. Voorlopig zal dit prima werken denk ik. Goedkoper stoken dan gas, koelen in de zomer, en gelijk zoneregeling per kamer.
Tot nu toe prima te spreken over MHI. Buitenunits ook zeer stil.
Na ontvangst sleutels gelijk begonnen en vier MHI 2.5kw single splits geplaatst. Zelf alles voorbereid, units neergezet, opgehangen, leidingen gelegd, gootjes, en elektra. Handig zon collega met STEK die het allemaal even in bedrijf kan stellen.
Ik kom van een woning uit 2021, lucht/water warmtepomp, vloerverwarming etc. Het is even wennen, maar alle vier hoofdvertrekken worden gewoon goed warm. De MHI units staan na een opstartperiode van 24 uur continue op het laagste vermogen te draaien, circa 350w opgenomen per stuk. Zou 900-1200w afgegeven moeten zijn.
Eergisteren heb ik ze een steenkoud huis laten opwarmen naar 20c, als stresstest. Het vroor, dikke mist met minder dan 50m zicht, en na 2-3 uurtjes wat defrosts was het aangenaam in huis. Nu ze weer rustig pruttelen nog geen defrosts weer opgemerkt.
Als je er voorlangs loopt heb je wel even het idee dat iemand een fohn in je gezicht blaast. En de vloeren blijven koud natuurlijk. Voorlopig zal dit prima werken denk ik. Goedkoper stoken dan gas, koelen in de zomer, en gelijk zoneregeling per kamer.
Tot nu toe prima te spreken over MHI. Buitenunits ook zeer stil.
Het water moet juist wel de spuigaten uitlopenKoningPaulus schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:19:
[...]
Dat ja. Ik was er net op tijd bij twee jaar geleden. Toen bleek dat er van de 2 uitgangen onderin nog 1 een plug had zitten, waardoor het zich nogal snel opstapelde. Neemt niet weg dat ik daarna, en ook als het straks weer hard(er) gaat vriezen, ik wel regelmatig controleer of het niet de spuigaten uitloopt.

Wikipedia: Spuigat
Durf ik niet. "Ze" zeggen dat de boel dan gaat roesten...miel schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:31:
hier heb ik gewoon 8 gaten extra geboord in de vloer..... dan loopt het er veel beter uit...;-)
werkt tot nu toe prima!
We hebben een AUX 5kw airco sinds 2 jaar en hij heeft steeds meer moeite om onze woonkamer warm te houden, krijg het in de woonkamer niet warmer dan 19 graden met de airco op 24 graden? Dit was vorig jaar in de winter niet zo kon hij het makkelijk warm houden. Weet een van de airco experts hier waar dit aan kan liggen?
Wat heb je zelf al gedaan?jasper2603 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:44:
We hebben een AUX 5kw airco sinds 2 jaar en hij heeft steeds meer moeite om onze woonkamer warm te houden, krijg het in de woonkamer niet warmer dan 19 graden met de airco op 24 graden? Dit was vorig jaar in de winter niet zo kon hij het makkelijk warm houden. Weet een van de airco experts hier waar dit aan kan liggen?
Klinkt als het koudemiddel te weinig als het steeds slechter gaat. Mogelijk een lek ergens?
Temperatuur sensor stuk?
Buiten is de unit vrij van bladeren en dergelijke?
Binnen unit schoon?
Kan ook zijn dat er ander gedrag in huis is, bijvoorbeeld deuren open laten staan, gordijnen open of dicht. Daardoor warmteverlies.
Ik heb de buitenunit bekeken, maar er zitten geen bladeren onder, ja stuk of 5 a 6 maar die heb ik weg gehaald, verder is die schoon buitenom. Heb de kap er niet af gehad, maar kan me niet voorstellen dat die erg vies hij de unit staat vrij geen bosjes of andere dingen ernaast of tegenover.
Heb binnen de filter bekeken maar die is schoon. Achter in de binnenunit zit een condensator geloof ik daar heb ik niet naar gekeken, durf de kap niet los te maken..
Deur naar de woonkamer is gewoon dicht.
Hoe kom ik erachter of er een lek is of te weinig koelmiddel nog in de leiding zit?
Heb binnen de filter bekeken maar die is schoon. Achter in de binnenunit zit een condensator geloof ik daar heb ik niet naar gekeken, durf de kap niet los te maken..
Hoe kom ik erachter of er een lek is of te weinig koelmiddel nog in de leiding zit?
HugoStiglitz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:06:
[...]
Wat heb je zelf al gedaan?
Klinkt als het koudemiddel te weinig als het steeds slechter gaat. Mogelijk een lek ergens?
Temperatuur sensor stuk?
Buiten is de unit vrij van bladeren en dergelijke?
Binnen unit schoon?
Kan ook zijn dat er ander gedrag in huis is, bijvoorbeeld deuren open laten staan, gordijnen open of dicht. Daardoor warmteverlies.
Koelmiddel zal een stel monteur voor moeten komen.jasper2603 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:16:
Ik heb de buitenunit bekeken, maar er zitten geen bladeren onder, ja stuk of 5 a 6 maar die heb ik weg gehaald, verder is die schoon buitenom. Heb de kap er niet af gehad, maar kan me niet voorstellen dat die erg vies hij de unit staat vrij geen bosjes of andere dingen ernaast of tegenover.
[...]
Hoeveel leiding lengte heb je tussen binnen en buiten? En heb je de airco zelf in gebruik gesteld?
Een MHI 2.5kW single spit kan nog wel een stukje lager hoorDoesnotcompute schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:12:
De MHI units staan na een opstartperiode van 24 uur continue op het laagste vermogen te draaien, circa 350w opgenomen per stuk.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
De buitenunit staat buiten precies recht onder de binnenunit op de grond op van die grote rubberen voeten. Wat zal het zijn 2.5 meter max 3 meter.HugoStiglitz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:51:
[...]
Koelmiddel zal een stel monteur voor moeten komen.
Hoeveel leiding lengte heb je tussen binnen en buiten? En heb je de airco zelf in gebruik gesteld?
De airco is door een airco installateur(zzp'er) in gebruik gesteld, helaas doet deze man dit werk niet meer.
xHEMANx schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:59:
[...]
Durf ik niet. "Ze" zeggen dat de boel dan gaat roesten...
:strip_exif()/f/image/asiY0tvTCDEIlCZCJOYlmxOn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YwhIdG6ooSeQuzDhFT6xB91N.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hier twee fotos die ik net met bevroren handen gemaakt heb…. Wel vies maar geen roest :-)
Van het voorjaar maar even afspuiten denk ik…. Tuinslang er op….
Nice. Hoelang geleden heb je de boormachine erin gezet?miel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie hier twee fotos die ik net met bevroren handen gemaakt heb…. Wel vies maar geen roest :-)
Van het voorjaar maar even afspuiten denk ik…. Tuinslang er op….
Wat is het laagste wat je hebt gezien dan? Want het binnendeel neemt ook altijd wat vermogen op. Laagste output zou 900w/cop4,32=208,3w.MiBe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:51:
[...]
Een MHI 2.5kW single spit kan nog wel een stukje lager hoorzelfs mijn 8kW multi kan lager dan 350W.
Als het vriest met dikke mist geloof ik niet dat ze nog lager kunnen draaien. COP van 4,32 haal je dan echt niet meer.
Jaaroverzicht van bovenstaande installatie met 2x 5MXM90 en 8 binnenunits:Navi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:48:
***members only***
Verbruik koelen in 2024: +- 760 kWh
Koelen dan het gehele huis (+-300 m2) maar niet extreem, het moet niet warmer worden dan 23-24C binnen.
Slaapkamers iets koeler, 20-22C.
Verbruik verwarmen in 2024: +- 6750 kWh (zonder SWW)
Verwarmen het gehele huis 24/7.
Bovenverdieping (150m2) 17.5-18C
Beneden (150m2) 21.5-22C
Demand control moet wel echt aan, vooral in de tussenseizoenen, anders pendelt de unit heel erg.
Vind vooral verwarmen wel erg veel kWh's, zeker ten opzichte van het gasverbruik wat we vroeger hadden, ik heb 1 volledig jaar (2022) en dat was zo'n 1700m3, inclusief 200m3 SWW..
Als ik het omreken kom ik op een COP van nog geen 2..niet heel best..nu wordt het allemaal nog gesaldeerd maar das over een jaar ook afgelopen..
Wat denken jullie?
@Navi verwarmde je met gas ook alle kamers 24/7?
Het verschil met wat je mag verwachten is inderdaad groot; 1500.m3 gas zou je moeten kunnen vervangen door 3000 kWh stroom.
Het verschil met wat je mag verwachten is inderdaad groot; 1500.m3 gas zou je moeten kunnen vervangen door 3000 kWh stroom.
Qua temperatuur redelijk gelijk, wel een nachtverlaging van 1 - 1,5 graad. (vloerverwarming beneden)Martin7182 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:39:
@Navi verwarmde je met gas ook alle kamers 24/7?
Maar goed, dan nog, volgens de specs zou hij een SCOP van 4,47 moeten halen...daar zit ik heeeeel ver vanaf.
[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 31-12-2024 14:51 ]
Een multisplit MHI 5 kW draait hier op 240 watt. Wel met de fan van de binnenunit op turbo. Doe ik dat niet loopt het verbruik op en de temperatuur af. Deze multisplit schijnt ook 900 watt als minimaal verwarmings vermogen te hebben.Doesnotcompute schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:57:
[...]
Wat is het laagste wat je hebt gezien dan? Want het binnendeel neemt ook altijd wat vermogen op. Laagste output zou 900w/cop4,32=208,3w.
Als het vriest met dikke mist geloof ik niet dat ze nog lager kunnen draaien. COP van 4,32 haal je dan echt niet meer.
@Navi
Die 1500 m3 komt als onwaarschijnlijk laag over voor 300m2. Dat is rond de helft van wat ik gewend ben (huis gebouwd 2003) en wij stoken niet eens zo warm beneden plus dan reken ik nog niet eens met leidingverliezen van een CV installatie. Indien je 24/7 zou stoken kom jij gemiddeld op slechts 10 Watt/uur uit voor iedere m2.
Kan je niet aan meer data komen? Dat verandert natuurlijk niets aan je verbruik in 2024, maar mogelijk wel aan de interpretatie van de data.
Gr Michel
Die 1500 m3 komt als onwaarschijnlijk laag over voor 300m2. Dat is rond de helft van wat ik gewend ben (huis gebouwd 2003) en wij stoken niet eens zo warm beneden plus dan reken ik nog niet eens met leidingverliezen van een CV installatie. Indien je 24/7 zou stoken kom jij gemiddeld op slechts 10 Watt/uur uit voor iedere m2.
Kan je niet aan meer data komen? Dat verandert natuurlijk niets aan je verbruik in 2024, maar mogelijk wel aan de interpretatie van de data.
Gr Michel
Ik zie bij mijn triple 4,1kW MHI (SCM41ZS-W) dat als ik de derde binnenunit (in een ongebruikte kamer) op “fan only”erbij aan zet (en de andere twee kamers op 18° laat verwarmen), het verbruik zakt naar zo’n 187W. Vandaag is het iets koeler buiten en gebruikt hij 290W.dt_swiss schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:49:
[...]
Een multisplit MHI 5 kW draait hier op 240 watt. Wel met de fan van de binnenunit op turbo. Doe ik dat niet loopt het verbruik op en de temperatuur af. Deze multisplit schijnt ook 900 watt als minimaal verwarmings vermogen te hebben.
Die unit komt door het ‘bleeden’, wat je bij een multi hebt, nog best wat warmte uit.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2024 17:14 ]
Ik heb precies detzelfde opstelling boven, maar ik heb het idee als ik de ventilator op 1 vd units aan zet, de andere units minder warmte afgeven. (Dus de temp in die kamers zakt.) Nog niet grondig getest, want ik gebruik die dingen sporadisch. Houden ze bij jou wel de temp die ze daarvoor hadden?ThinkPad schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:11:
[...]
Ik zie bij mijn triple 4,1kW MHI (SCM41ZS-W) dat als ik de derde binnenunit (in een ongebruikte kamer) op “fan only”erbij aan zet (en de andere twee kamers op 18° laat verwarmen), het verbruik zakt naar zo’n 187W. Vandaag is het iets koeler buiten en gebruikt hij 290W.
Die unit komt door het ‘bleeden’, wat je bij een multi hebt, nog best wat warmte uit.
Dat gebeurt hier met een SCM50 ook, dat ventileren werkt alleen positief als je minder dan het minimale vermogen nodig hebt naar mijn idee.xHEMANx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:05:
[...]
Ik heb precies detzelfde opstelling boven, maar ik heb het idee als ik de ventilator op 1 vd units aan zet, de andere units minder warmte afgeven. (Dus de temp in die kamers zakt.) Nog niet grondig getest, want ik gebruik die dingen sporadisch. Houden ze bij jou wel de temp die ze daarvoor hadden?
Dat is hier zelden tot nooit het geval in een jaren 80 hoekwoning zonder extra isolatie
Ik heb een perfera 3.5 en me viel op dat de binnen unit vanaf installatie wat tikte.
Als ik tegen de zijkant duwde werd dit minder en heb dit gemeld bij de jnstalllateur maar die heeft zich na installatie volledig in zwijgen gelegd.
Nu viel me ineens op datvalsniknde unit aanraakte alsnhij ook op hogere fan stand staat hij niey alleen sneller tikt maar ook flink trilt.
Iemand d dit al eens ervaren ? Zou het dan niey iets zijn wat in de weg zit of er tegen aan komt maar zou de motor fan niet goed zitten?
Want dan ben ik bang dat dit mis gaat op de lange termijn
Als er een klein stukje plastic is wat de fan raakt wat ik eerst dacht zal datvop een gegeven moment wel weg gaan maat als hij niet goed in de lagers zit word dat wat anders....vervelend
Als ik tegen de zijkant duwde werd dit minder en heb dit gemeld bij de jnstalllateur maar die heeft zich na installatie volledig in zwijgen gelegd.
Nu viel me ineens op datvalsniknde unit aanraakte alsnhij ook op hogere fan stand staat hij niey alleen sneller tikt maar ook flink trilt.
Iemand d dit al eens ervaren ? Zou het dan niey iets zijn wat in de weg zit of er tegen aan komt maar zou de motor fan niet goed zitten?
Als er een klein stukje plastic is wat de fan raakt wat ik eerst dacht zal datvop een gegeven moment wel weg gaan maat als hij niet goed in de lagers zit word dat wat anders....vervelend
Hier is bij 1 van de 3 wandunits binnen eerst de lager vervangen, toen dat niet hielp de ventilatorrol. Hij was uit balans en huppelde op en neer, je voelt het als je je vinger er rustig tegen aan hield tijdens draaien, dan raak je hem net wel net niet en voel je hem dus op en neer bewegen.Maxwp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:27:
Ik heb een perfera 3.5 en me viel op dat de binnen unit vanaf installatie wat tikte.
Dank goede tipw00key schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:40:
[...]
Hier is bij 1 van de 3 wandunits binnen eerst de lager vervangen, toen dat niet hielp de ventilatorrol. Hij was uit balans en huppelde op en neer, je voelt het als je je vinger er rustig tegen aan hield tijdens draaien, dan raak je hem net wel net niet en voel je hem dus op en neer bewegen.
De kast helemaal open gehad om dat te voelen.
Garantir geval neem ik aan?
Nu dik een jaar geleden..xHEMANx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:01:
[...]
Nice. Hoelang geleden heb je de boormachine erin gezet?
Yep. Maar de installateur bestelde de onderdelen na bij LG hier. Weet niet of het mij gelukt zou zijn als consument.Maxwp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:53:
[...]
Dank goede tip
De kast helemaal open gehad om dat te voelen.
Garantir geval neem ik aan?
Zijn alleen lagers vervangen of de gehele fan ?w00key schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 00:27:
[...]
Yep. Maar de installateur bestelde de onderdelen na bij LG hier. Weet niet of het mij gelukt zou zijn als consument.
Lagers (helpt niet)Maxwp schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:43:
[...]
Zijn alleen lagers vervangen of de gehele fan ?
Dan dat grote zwarte plastic deel dat draait.
Fan motor is niet vervangen.
Ok dus de lagers zijn vervangen maar dat werkte niet en dus is de fan zelf zonder de motor vervangen.w00key schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 04:57:
[...]
Lagers (helpt niet)
Dan dat grote zwarte plastic deel dat draait.
Fan motor is niet vervangen.
Thx
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic