Ik verwarm de slaapkamers maar tot 17-18 graden en dat wil prima. Geen issues en juist omdat er zo weinig warmtevraag is zorgt die unit op fan dat het verbruik nog iets zakt.xHEMANx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:05:
[...]
Ik heb precies detzelfde opstelling boven, maar ik heb het idee als ik de ventilator op 1 vd units aan zet, de andere units minder warmte afgeven. (Dus de temp in die kamers zakt.) Nog niet grondig getest, want ik gebruik die dingen sporadisch. Houden ze bij jou wel de temp die ze daarvoor hadden?
Wat is je energielabel? Heb je die in detail en hoeveel kWh/m2 is dat?Navi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:52:
[...]
Jaaroverzicht van bovenstaande installatie met 2x 5MXM90 en 8 binnenunits:
Verbruik koelen in 2024: +- 760 kWh
Koelen dan het gehele huis (+-300 m2) maar niet extreem, het moet niet warmer worden dan 23-24C binnen.
Slaapkamers iets koeler, 20-22C.
Verbruik verwarmen in 2024: +- 6750 kWh (zonder SWW)
Verwarmen het gehele huis 24/7.
Bovenverdieping (150m2) 17.5-18C
Beneden (150m2) 21.5-22C
Demand control moet wel echt aan, vooral in de tussenseizoenen, anders pendelt de unit heel erg.
Vind vooral verwarmen wel erg veel kWh's, zeker ten opzichte van het gasverbruik wat we vroeger hadden, ik heb 1 volledig jaar (2022) en dat was zo'n 1700m3, inclusief 200m3 SWW..
Als ik het omreken kom ik op een COP van nog geen 2..niet heel best..nu wordt het allemaal nog gesaldeerd maar das over een jaar ook afgelopen..
Wat denken jullie?
Bij mij is het 244kWh/m2 op 102m2, dat is dus ruim 24000kWh waarvan 80% wss van verwarmen is.
Ik heb zelf 2000kWh gebruikt om te verwarmen in heel 2024. Dus dat zou met SCOP 4 8000kWh warmte zijn.
Voorheen verbruikte ik 1000m3 gas om het huis 24/7 op 15C te houden. En nu is het dus veel warmer, historisch gasverbruik was ruim 2000m3. (vorige bewoners, ik heb geen 3600kg CO2 uitgestoten om vervolgens 6000 euro per jaar af te rekenen
Ik ben dus heel benieuwd wat je energielabel is, met waarde aan kWh/m2. Want een oppervlakte zegt niet zoveel, elk huis is anders. En er zijn huizen van 1950 die amper zijn nageisoleerd, maar ook huizen van 1930 die heel goed geisoleerd zijn. Of natuurlijk nieuwbouw huizen met A+++ weet ik het!
En ook inderdaad stookgedrag, als je eerder gewoon grotendeels accepteerde dat bovenverdiepingen koud waren en een toefje warmte meekregen van een verdwaalde radiator, dan zul je nu inderdaad wel meer verstoken. Ook al vind ik die 6700kWh wel als een serieuze waarde klinken. Maar goed, je woning is ook 3x zo groot!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Zal later nog eens wat testen.ThinkPad schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Ik verwarm de slaapkamers maar tot 17-18 graden en dat wil prima. Geen issues en juist omdat er zo weinig warmtevraag is zorgt die unit op fan dat het verbruik nog iets zakt.
Ik heb wel enkel glas boven, dus als de andere aircos ook maar iets aan warmte of blaaskracht verliezen, dan merk je dat meteen.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik denk dat meerdere mensen hier geprobeerd hebben om je te waarschuwen voor de klassieke pendelissues met die (te) grote units... Maar dat je 'ondanks' het in de wind slaan daarvan toch geen al te gek verbruik hebt op die oppervlakte.Navi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:52:
Wat denken jullie?
Ik zit jaarlijks rond de 1.7MWh voor verwarming met 6 binnenunits op een verwarmde oppervlakte van ergens tussen de 100 a 150m2 (geen zin om na te rekenen
De overgedimensioneerde units starten altijd op hoog vermogen, dat kunnen ze niet snel genoeg kwijt om het vermogen af te bouwen en rustig door te draaien, en dus gaan ze uit & herbeginnen de cyclus. Moordend voor de COP, zoals je zelf mag merken.
Hier een 4MXM68 en 3MXM40. 6 binnenunits 5kW in de woonkamer en de rest 2kW.Navi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:41:
[...]
Qua temperatuur redelijk gelijk, wel een nachtverlaging van 1 - 1,5 graad. (vloerverwarming beneden)
Maar goed, dan nog, volgens de specs zou hij een SCOP van 4,47 moeten halen...daar zit ik heeeeel ver vanaf.
Woning uit 1996 (vrijstaand). 160m2 woonoppervlakte. Gerapporteerd vebruik in de Daikin app:
4620kWh verwarmen en koelen. Verwarmen woonkamer 24/7 met nachtverlaging. Overige ruimtes alleen als ze in gebruik zijn.
Nog 380m3 gas verbruikt voor af en toe bijstoken en SWW.
Voorheen jaarlijks gasverbruik van 2100m3.
Heb het idee dat de grote unit het vooral zwaar heeft als het richting het vriespunt gaat.
Maarten
Een nieuw type energielabel heb ik niet, de oorspronkelijke bouw was in 2002 en het oude label was C.barta123 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Wat is je energielabel? Heb je die in detail en hoeveel kWh/m2 is dat?
Bij mij is het 244kWh/m2 op 102m2, dat is dus ruim 24000kWh waarvan 80% wss van verwarmen is.
Ik heb zelf 2000kWh gebruikt om te verwarmen in heel 2024. Dus dat zou met SCOP 4 8000kWh warmte zijn.
Voorheen verbruikte ik 1000m3 gas om het huis 24/7 op 15C te houden. En nu is het dus veel warmer, historisch gasverbruik was ruim 2000m3. (vorige bewoners, ik heb geen 3600kg CO2 uitgestoten om vervolgens 6000 euro per jaar af te rekenen)
Ik ben dus heel benieuwd wat je energielabel is, met waarde aan kWh/m2. Want een oppervlakte zegt niet zoveel, elk huis is anders. En er zijn huizen van 1950 die amper zijn nageisoleerd, maar ook huizen van 1930 die heel goed geisoleerd zijn. Of natuurlijk nieuwbouw huizen met A+++ weet ik het!
En ook inderdaad stookgedrag, als je eerder gewoon grotendeels accepteerde dat bovenverdiepingen koud waren en een toefje warmte meekregen van een verdwaalde radiator, dan zul je nu inderdaad wel meer verstoken. Ook al vind ik die 6700kWh wel als een serieuze waarde klinken. Maar goed, je woning is ook 3x zo groot!
Wel heb ik een transmissieberekening laten maken, deze kwam uit op Aansluitvermogen van 9363 W.
(27 W/m2)
Maar ik zie dat deze bij ruimtetemperatuur van 20C is gemaakt, we stoken iets hoger dus het zal iets meer zijn.
Dat klopt maar ik kon vanwege de leidinglengte ook niet heel anders, enkel de grotere units kunnen de langere leidingen aan. Of je zit met 8 losse units en dat ziet er ook niet uit. Nu zijn het slechts 2 units aan de zijkant waar je ze niet ziet.Slonzo schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:19:
[...]
Ik denk dat meerdere mensen hier geprobeerd hebben om je te waarschuwen voor de klassieke pendelissues met die (te) grote units... Maar dat je 'ondanks' het in de wind slaan daarvan toch geen al te gek verbruik hebt op die oppervlakte.
Ik zit jaarlijks rond de 1.7MWh voor verwarming met 6 binnenunits op een verwarmde oppervlakte van ergens tussen de 100 a 150m2 (geen zin om na te rekenen), ongeveer dezelfde temperaturen beneden/boven als jij hanteert. Matig geisoleerde jaren '80 woning. Ik weet niet hoe het met jouw isolatie zit, maar relatief gezien is dat dus maar de helft van wat jij verbruikt.
De overgedimensioneerde units starten altijd op hoog vermogen, dat kunnen ze niet snel genoeg kwijt om het vermogen af te bouwen en rustig door te draaien, en dus gaan ze uit & herbeginnen de cyclus. Moordend voor de COP, zoals je zelf mag merken.
Denk dat de lange leidingen mogelijk ook een rol spelen in de slechte COP.
Het is overigens prima bij te regelen via Demand control dat hij niet op z'n max vermogen start en pendelt, het vervelende is alleen dat je aan de hand van de buitentemperatuur dan af en toe het percentage moet bijstellen.
Ik denk ook niet dat ze veel kleiner hadden moeten zijn, als ik zie hoe hard ze eraan moeten trekken richting 0C, dan moeten ze bij -5 of -10 echt volle bak aan.
Het minimumvermogen lijkt ook het probleem vaak niet te zijn, hij KAN echt wel zo laag draaien, hij doet het alleen vaak gewoon niet. Slechte firmware denk ik.
Ben nog bezig met m'n Faikin oplossing en externe Shelly temp sensors met Home Assistant, denk dat dat ook een hoop kan gaan schelen.
Dat lijkt wel redelijk in lijn te zijn met mijn verbruik.mwk schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Hier een 4MXM68 en 3MXM40. 6 binnenunits 5kW in de woonkamer en de rest 2kW.
Woning uit 1996 (vrijstaand). 160m2 woonoppervlakte. Gerapporteerd vebruik in de Daikin app:
4620kWh verwarmen en koelen. Verwarmen woonkamer 24/7 met nachtverlaging. Overige ruimtes alleen als ze in gebruik zijn.
Nog 380m3 gas verbruikt voor af en toe bijstoken en SWW.
Voorheen jaarlijks gasverbruik van 2100m3.
Heb het idee dat de grote unit het vooral zwaar heeft als het richting het vriespunt gaat.
Dat idee heb ik inderdaad trouwens ook, zodra het richting 0 gaat moet de unit er heel hard aan trekken.
[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 01-01-2025 13:29 ]
Weet iemand waar je filters voor Daikin kunt kopen? Of moet je deze op internet bestellen?
Vandaag moest ik mijn units openmaken omdat ik mijn wifi punt van naam had veranderd (was zon standaard TMNLblabla naam met dito wachtwoord)
Dus toen zag ik een stel hele vuile filters. Nu zijn sommige niet helemaal lekker meer, dus zou ze graag met de volgende reiniging vervangen.
Als het via dealers moet dan moet ik ff iemand in de buurt vinden denk ik!
Vandaag moest ik mijn units openmaken omdat ik mijn wifi punt van naam had veranderd (was zon standaard TMNLblabla naam met dito wachtwoord)
Dus toen zag ik een stel hele vuile filters. Nu zijn sommige niet helemaal lekker meer, dus zou ze graag met de volgende reiniging vervangen.
Als het via dealers moet dan moet ik ff iemand in de buurt vinden denk ik!
:strip_exif()/f/image/rvyY46zkADTVawk5fR03yMQN.jpg?f=fotoalbum_large)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Je kunt ze vast wel via een Daikin dealer bestellen. Enne... ik maak mijn filters elke 1e van de maand schoon. Dan weet ik zeker dat mijn systeem optimaal werkt.barta123 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:54:
Weet iemand waar je filters voor Daikin kunt kopen? Of moet je deze op internet bestellen?
Als het via dealers moet dan moet ik ff iemand in de buurt vinden denk ik![Afbeelding]
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Iemand bekend met storing E42 op een Mitsubishi Heavy SRK/SRC 50 ZSX-W ? Unit wordt gebruikt voor verwarmen, komt ongeveer 1x per dag voor. Ben zelf pas over een paar weken weer thuis en kan dus niet zelf kijken tot ik thuis ben.
Ben benieuwd of het een meer voorkomende storing is met een oorzaak die vaker lijkt terug te komen, dan kan ik misschien wat gerichter zoeken. Unit is net iets meer dan 2 jaar oud, garantie zal dus wel lastig worden.
E42 zou te maken moeten hebben met een te hoge compressor stroom (bij aanlopen?)
Onderstaande heb ik er al wel bijgezocht. Ga hier wel mee aan de gang zodra ik thuis ben, maar misschien zijn er die al ervaring hebben met deze storing.
:strip_exif()/f/image/ZSbOxham3BzkuQVDQQUskDp8.png?f=user_large)
/f/image/7uaYsbY6SQb1L27iB5lfmc1b.png?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd of het een meer voorkomende storing is met een oorzaak die vaker lijkt terug te komen, dan kan ik misschien wat gerichter zoeken. Unit is net iets meer dan 2 jaar oud, garantie zal dus wel lastig worden.
E42 zou te maken moeten hebben met een te hoge compressor stroom (bij aanlopen?)
Onderstaande heb ik er al wel bijgezocht. Ga hier wel mee aan de gang zodra ik thuis ben, maar misschien zijn er die al ervaring hebben met deze storing.
:strip_exif()/f/image/ZSbOxham3BzkuQVDQQUskDp8.png?f=user_large)
/f/image/7uaYsbY6SQb1L27iB5lfmc1b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j4pBIdHLNmUlj0GEeIgKRouI.png?f=fotoalbum_large)
Hey iedereen,
Inmiddels verwarmen wij nu 2 jaar met airco's en zijn zeer tevreden. In Home Assistant heb ik ze allemaal beschikbaar waarbij de daikin via cloud loopt en hisense via het lokale netwerk.
Nu wil ik specifiek voor de daikin weten hoeveel defrosts er zijn uitgevoerd maar daar is geen specifieke sensor van. Nu heb ik 3 helpers aangemaakt die mij exact aangeven hoeveel defrosts er vandaag zijn uitgevoerd. Dit word alleen op mijn dashboard getoond zodra de buitentemperaatuur onder de 5 is waardoor het pendelen niet als defrost gezien word.
Heeft iemand toevallig nog een betere oplossing?
* Defrost sensor, deze worden vervolgens geteld en dagelijks gerest en vervolgens gehalveerd om het starten en stoppen van een defrost tot aantal 1 te krijgen. De sensor staat alleen aan 15 min na de eerste start en stopt 15 min voor het uitzetten.
:strip_exif()/f/image/q20uogpNwtM4q8AKxqbgjnEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
*Verbruik met de minimale temperatuur van die dag. Rechtsboven het aantal defrosts van de dag bij 0 word dit niet getoond.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BMyCIaXgfkKFQsoH1jVKRZqP.jpg?f=user_large)
Inmiddels verwarmen wij nu 2 jaar met airco's en zijn zeer tevreden. In Home Assistant heb ik ze allemaal beschikbaar waarbij de daikin via cloud loopt en hisense via het lokale netwerk.
Nu wil ik specifiek voor de daikin weten hoeveel defrosts er zijn uitgevoerd maar daar is geen specifieke sensor van. Nu heb ik 3 helpers aangemaakt die mij exact aangeven hoeveel defrosts er vandaag zijn uitgevoerd. Dit word alleen op mijn dashboard getoond zodra de buitentemperaatuur onder de 5 is waardoor het pendelen niet als defrost gezien word.
Heeft iemand toevallig nog een betere oplossing?
* Defrost sensor, deze worden vervolgens geteld en dagelijks gerest en vervolgens gehalveerd om het starten en stoppen van een defrost tot aantal 1 te krijgen. De sensor staat alleen aan 15 min na de eerste start en stopt 15 min voor het uitzetten.
:strip_exif()/f/image/q20uogpNwtM4q8AKxqbgjnEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
*Verbruik met de minimale temperatuur van die dag. Rechtsboven het aantal defrosts van de dag bij 0 word dit niet getoond.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BMyCIaXgfkKFQsoH1jVKRZqP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gaEnKAShF7drYDX2O2WADkHN.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 02-01-2025 09:03 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
In het stookseizoen elke maand even voorzichtig met de stofzuiger erlangs en je hoeft ze nooit te vervangen. Maar dat kan je nu ook nog doen met de vuile filters en daarna afspoelen met water en laten drogen. Zolang het gaas nog intact is, is er totaal geen reden om ze te vervangen.barta123 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:54:
Als het via dealers moet dan moet ik ff iemand in de buurt vinden denk ik![Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 02-01-2025 09:16 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ja het gaas is op sommige punten niet helemaal lekker meer, komt omdat daikin van die zilverfilters aan de binnenkant heeft zitten, hiervoor moet je hem een beetje ombuigen, dus als je dat een paar keer doet gaat het gaas kapot. Maar goed, die filters zullen de wereld niet kosten toch?GermanPivo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:16:
[...]
In het stookseizoen elke maand even voorzichtig met de stofzuiger erlangs en je hoeft ze nooit te vervangen. Maar dat kan je nu ook nog doen met de vuile filters en daarna afspoelen met water en laten drogen. Zolang het gaas nog intact is, is er totaal geen reden om ze te vervangen.
ik had boven wel (hier droog ik vaak was en hangt hij niet zo hoog) stof tegen de eerste lamellen aanzitten v.d. warmtewisselaar, ik heb hier gewoon met een zachte borstel over geveegd en daarna met de stofzuiger weggezogen. Zijn er anderen hier die dat ook een beetje bijhouden o.i.d?
90% van mijn gebruik is verwarmen, dus het stof zal niet zo met vocht aankoeken als wanneer je aan het koelen bent...
En als ik kijk hoe dat op mijn werk gaat, airco met "onderhoudscontract" komt elk jaar een poppetje ff filters schoonmaken, spuit met een of ander bus in die plafondunit en weg is hij?

Te zware buitenunit,s geplaatst.Navi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:52:
[...]
Jaaroverzicht van bovenstaande installatie met 2x 5MXM90 en 8 binnenunits:
Verbruik koelen in 2024: +- 760 kWh
Koelen dan het gehele huis (+-300 m2) maar niet extreem, het moet niet warmer worden dan 23-24C binnen.
Slaapkamers iets koeler, 20-22C.
Verbruik verwarmen in 2024: +- 6750 kWh (zonder SWW)
Verwarmen het gehele huis 24/7.
Bovenverdieping (150m2) 17.5-18C
Beneden (150m2) 21.5-22C
Demand control moet wel echt aan, vooral in de tussenseizoenen, anders pendelt de unit heel erg.
Vind vooral verwarmen wel erg veel kWh's, zeker ten opzichte van het gasverbruik wat we vroeger hadden, ik heb 1 volledig jaar (2022) en dat was zo'n 1700m3, inclusief 200m3 SWW..
Als ik het omreken kom ik op een COP van nog geen 2..niet heel best..nu wordt het allemaal nog gesaldeerd maar das over een jaar ook afgelopen..
Wat denken jullie?
Om te besparen kun je nog nachtverlaging toepassen.
Lang leidingwerk helpt ook niet echt mee.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb je hier meer info over? Zou dit ook wel willen bouwen in mijn HA.gielz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Nu heb ik 3 helpers aangemaakt die mij exact aangeven hoeveel defrosts er vandaag zijn uitgevoerd.
[...]
Is dit toevallig tijdens een defrost dat hij in de fout schiet? Of op momenten dat hij het hardst moet werken?Stokertje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:27:
Ik sprak hier laatst met een installateur over en die gaf aan dat een compressor lock/high current beveiliging vaak veroorzaakt kan worden door teveel koudemiddel of plakkende klep voor de compressor. Het koudemiddel kan in sommige omstandigheden vloeibaar de compressor in en dat vind hij niet leuk. Minder vaak voorkomend is te weinig olie of defecte compressor.
Te weinig koudemiddel kan ook. Dan zou je dat moeten merken bij hoe snel de airco staat met verwarmen. Bij te weinig koudemiddel duurt het langer.
Gebeurt het niet bij dagen dat het minder vochtig en warmer is waardoor hij minder hard hoeft te werken?
[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2025 11:54 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Heb je gezien dat het een vrijstaand huis van 300 m2 is? Ik heb inderdaad helft van zijn verbruik, maar dan met een rijtjeshuis van 150 m2.mr_evil08 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Te zware buitenunit,s geplaatst.
Om te besparen kun je nog nachtverlaging toepassen.
Lang leidingwerk helpt ook niet echt mee.
Twee quad splits in een mega woning voor Nederlandse begrippen en 4 vrije kanten is zo gek nog niet.
@Navi probeer demand control op minimum te zetten waarmee je net je huis warm krijg, dat is zuinigste. En hou je het al in de gaten met aparte meters van bijvoorbeeld HomeWizard en Shelly? Een plot op minuut niveau of nauwkeuriger helpt bij diagnose of het pendelt.
En als laatste kan je nog je meest gebruikte unit veranderen in een single split, dat scheelt meteen 10-20% in verbruik. Je hoeft alleen een nieuwe buitendeel aan te sluiten en oude af te doppen. Hier met mijn triple kan het 500 kWh per jaar schelen maar op 0.21/kWh verdien ik dat nooit meer terug. Ik zou het lekker zo laten en als les / todo puntje meenemen voor als je ooit iets moet vervangen.
Ik heb even wat screenshots gemaakt voor je. Hiervoor moet je wel realtime het vermogen kunnen meten. De uiteindelijke sensor die ik gebruik is Defrost halveren om het juiste aantal weer te geven.ThinkPad schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Heb je hier meer info over? Zou dit ook wel willen bouwen in mijn HA.
- Defrost sensor (zodra die in defrost raakt verlaagt hij het vermogen deze stel ik in op 10 watt omdat 6-7 watt het standby verbruik is)
Drempelwaardesensor helper
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kvor7HXi3wJ1A7AwnZIN7Zs1.jpg?f=user_large)
- Defrost tellen (stel hier de tijd in die net buiten de standaard tijd is. Anders telt hij opstarten en uitzetten als defrost.
Geschiedenisstatistieken helper
{{ now().replace(hour=6, minute=55, second=0) }}
{{ now().replace(hour=22, minute=35, second=0) }}
:strip_exif()/f/image/rhMPr8zeURcy9290sidCuNNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/89wBW63wV9f00lw7jjcxXZvx.jpg?f=user_large)
- Defrost halveren
Template helper
{{ (states('sensor.defrosts_tellen') | float / 2) | int }}
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/deNyT6IvWsBjiLRGNVAoh5IA.jpg?f=user_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Heb jij geen MHI-AC-CTRL of ClimaControl aan je Home Assistant hangen?gielz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Ik heb even wat screenshots gemaakt voor je. Hiervoor moet je wel realtime het vermogen kunnen meten. De uiteindelijke sensor die ik gebruik is Defrost halveren om het juiste aantal weer te geven.
Want die geven precies aan of een defrost bezig is of niet. Dan hoef je alleen in de grafiek te tellen wanneer hij van false naar true gaat en weer terug. Ah, je hebt een Daikin. Als je voor Daikin overstapt of Faikin, heeft die niet een defrost status output?
@ThinkPad kan dit dus eenvoudiger oplossen door naar de true/false van de defrost output te kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2025 12:24 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb geen PCB ingebouwd in mijn MHI's, maar heb wel een HomeWizard kWh-meter ertussen zitten om het verbruik nauwkeurig te kunnen metenLED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:21:
[...]
@ThinkPad kan dit dus eenvoudiger oplossen door naar de true/false van de defrost output te kijken.
Ah ok, ik dacht gelezen te hebben dat je PCB's had besteld nog voordat je de airco's binnen had.ThinkPad schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Ik heb geen PCB ingebouwd in mijn MHI's, maar heb wel een HomeWizard kWh-meter ertussen zitten om het verbruik nauwkeurig te kunnen meten
Voor Faikin zijn ze trouwens ook bezig om de Defrost status uit te lezen zie ik. Nog makkelijker dan proberen te bepalen ahv. het vermogen: https://github.com/revk/ESP32-Faikin/issues/556
Goed om te horen, voor nu heb ik een zeer goed resultaat met deze sensors. Ik hoef het ook alleen te weten als het buiten onder de 4-5 graden is. Dus zodra hij gaat pendelen in de lente/herfst staat hij uit op mijn dashboard.LED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ah ok, ik dacht gelezen te hebben dat je PCB's had besteld nog voordat je de airco's binnen had.
Voor Faikin zijn ze trouwens ook bezig om de Defrost status uit te lezen zie ik. Nog makkelijker dan proberen te bepalen ahv. het vermogen: https://github.com/revk/ESP32-Faikin/issues/556
Ik meet de buitendelen inderdaad apart met 2 Homewizard 1-fase meters via HA, heel handig!w00key schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Heb je gezien dat het een vrijstaand huis van 300 m2 is? Ik heb inderdaad helft van zijn verbruik, maar dan met een rijtjeshuis van 150 m2.
Twee quad splits in een mega woning voor Nederlandse begrippen en 4 vrije kanten is zo gek nog niet.
@Navi probeer demand control op minimum te zetten waarmee je net je huis warm krijg, dat is zuinigste. En hou je het al in de gaten met aparte meters van bijvoorbeeld HomeWizard en Shelly? Een plot op minuut niveau of nauwkeuriger helpt bij diagnose of het pendelt.
En als laatste kan je nog je meest gebruikte unit veranderen in een single split, dat scheelt meteen 10-20% in verbruik. Je hoeft alleen een nieuwe buitendeel aan te sluiten en oude af te doppen. Hier met mijn triple kan het 500 kWh per jaar schelen maar op 0.21/kWh verdien ik dat nooit meer terug. Ik zou het lekker zo laten en als les / todo puntje meenemen voor als je ooit iets moet vervangen.
Zet ze inderdaad op het minimum wat nodig is, heb dan mooie lange runs, af en toe even bijstellen aan de hand van de buitentemp.
Heb deze screenshots al eens eerder gepost maar ter info:
Zonder demand control:
:strip_exif()/f/image/dhoKYYZ4Ag8JrWsavsiHlDPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Met demand control (in dit geval zijn de dips ook nog eens defrosts):
:strip_exif()/f/image/cbs5kYuhISxnjlZuKRpvik7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam ook nog een bug tegen in de Onecta app. Zonder demand control kunnen ze hun max vermogen gebruiken, zo'n 2250W.
Met demand control aan, op 100% lijkt het niet goed te werken, ze komen niet hoger dan 800W.
Met demand control op 95% werkt het wel, dan gaat hij tot zo'n 1800W. (Wat eigenlijk weer geen 95% van 2250W is, maar goed...)
[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 02-01-2025 13:15 ]
Wat een bizar verschil he... Max vermogen van de 5MXM90 maar 2200W? Ik had gisteren mijn filters schoongemaakt, daarna om snel weer op te warmen gewoon powerful aangezet, boven verwarmde hij gewoon normaal. Toen trok hij bij mij 2800W. En ik heb de 3MXM68 haha.Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Ik meet de buitendelen inderdaad apart met 2 Homewizard 1-fase meters via HA, heel handig!
Zet ze inderdaad op het minimum wat nodig is, heb dan mooie lange runs, af en toe even bijstellen aan de hand van de buitentemp.
Heb deze screenshots al eens eerder gepost maar ter info:
Zonder demand control:
[Afbeelding]
Met demand control (in dit geval zijn de dips ook nog eens defrosts):
[Afbeelding]
Kwam ook nog een bug tegen in de Onecta app. Zonder demand control kunnen ze hun max vermogen gebruiken, zo'n 2250W.
Met demand control aan, op 100% lijkt het niet goed te werken, ze komen niet hoger dan 800W.
Met demand control op 95% werkt het wel, dan gaat hij tot zo'n 1800W. (Wat eigenlijk weer geen 95% van 2250W is, maar goed...)
Maar die verschillen tussen die grafieken.. Kan Daikin echt niet de software voor regeling zelf verbeteren, of is dat nou echt zo ingewikkeld?
I mean, als ik demand control uitzet met "echte wintertemperaturen" dan is er geen enkel probleem. Maar BV in oktober of begin november, gaat mijn unit boven pendelen omdat de warmtevraag niet mega is. Met demand control aan blijft de compressorsnelheid gelijk, alleen beneden heb je dus niet constant dezelfde uitblaastemp, maar daar merk je in de ruimte niks van.
Terwijl in het tussenseizoen de buitenunit dus heel de tijd van 1000W naar 2000W gaat lopen ratelen om vervolgens weer af te zakken, met DC gaat hij dan eerder op 1300W continu draaien, veel logischer toch?
En het vervolg is dat hij gaat pendelen, omdat de temperatuur beneden ook te snel stijgt door het hoog geleverde vermogen
Ja klopt, maar blijkt eigenlijk helemaal geen noodzaak toeLED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ah ok, ik dacht gelezen te hebben dat je PCB's had besteld nog voordat je de airco's binnen had.
[...]
Op zolder nog een single split, die hangt op een lastige plek (precies in schuine nok), daar heb ik de interne NTC afgekoppeld en een 5kΩ NTC verderop in de ruimte gehangen omdat hij anders onjuiste binnentemperatuur aangaf. Die loopt ook wel prima nu, al vind ik dat hij wel gelijk flink hoog gaat in vermogen. Was daar 16°C en ik wilde het 21°C hebben, hij heeft toen een kwartier lang volgas staan stampen totdat hij terug begon te moduleren. Mogelijk omdat hij niet snel genoeg stijging zag doordat de NTC wat verderop hangt. Is dat anders met een externe sensor die de kamertemperatuur via de CNS poort beïnvloed? Zit daar andere logica in, dat hij dan minder snel een temperatuursstijging verwacht?
Houd het graag simpel, ik hoef niet alles in domotica te hangen als het niet nodig is
Wel alleen nog ervaring met verwarmen, maar koelen is over het algemeen niet zo'n issue begreep ik omdat koude lucht zakt en je daardoor geen temperatuur 'bel' rond de unit hebt. Ik heb overal (behalve op zolder) ook netjes aan de montage eisen qua afstand tot plafond e.d. gehouden, dat scheelt wellicht ook al.
De MHI-AC-CTRL bordjes zet ik wel weer op V&A denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2025 13:40 ]
Ja zo'n 2250W, meer trekt hij nooit uit de muur, komt ook overeen met de specs. Wat gek dat de jouwe soms 2800W trekt? Misschien een opstartpiek of echt langdurig?barta123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Wat een bizar verschil he... Max vermogen van de 5MXM90 maar 2200W? Ik had gisteren mijn filters schoongemaakt, daarna om snel weer op te warmen gewoon powerful aangezet, boven verwarmde hij gewoon normaal. Toen trok hij bij mij 2800W. En ik heb de 3MXM68 haha.
Maar die verschillen tussen die grafieken.. Kan Daikin echt niet de software voor regeling zelf verbeteren, of is dat nou echt zo ingewikkeld?
I mean, als ik demand control uitzet met "echte wintertemperaturen" dan is er geen enkel probleem. Maar BV in oktober of begin november, gaat mijn unit boven pendelen omdat de warmtevraag niet mega is. Met demand control aan blijft de compressorsnelheid gelijk, alleen beneden heb je dus niet constant dezelfde uitblaastemp, maar daar merk je in de ruimte niks van.
Terwijl in het tussenseizoen de buitenunit dus heel de tijd van 1000W naar 2000W gaat lopen ratelen om vervolgens weer af te zakken, met DC gaat hij dan eerder op 1300W continu draaien, veel logischer toch?
En het vervolg is dat hij gaat pendelen, omdat de temperatuur beneden ook te snel stijgt door het hoog geleverde vermogen
De regeling is echt gewoon ruk, als we toch aan het klagen zijn, ook de regeling van de binnenunits gaat nergens over. Als ik hem op 22C zet, stopt hij vaak veel te vroeg, nou dan maar 23C, weer uit, 24C dan? Ah ok, nu wordt het 21.5 in de kamer.
Komt de zon in de kamer, inmiddels is het 24C in de kamer, unit blijft gewoon blazen...lager dan maar...22C...blijft blazen....21C...blazen...20C...ah nu gaat ie uit. Uren later is het dan uiteraard weer veel te koud geworden.
Er zit echt een bandbreedte op van 4 graden o.i.d, veel te veel. Heb de SU7 menu truuk voor de 2C correctie al gedaan trouwens.
Om deze reden heb ik een Faikin chip gekocht en een Shelly H&T Gen 3 zodat ik via HA de binnenunits ga proberen te regelen op basis van een sensor midden in de kamer. (ipv bovenin de kamer bij de binnenunit zelf)
Ik zit te denken aan een primitieve regeling op basis van aan (unit op 30C zetten) of uit (unit op 10C) op basis van die sensor in de kamer, en dan max 1x per kwartier schakelen o.i.d.. Volgens werkt zoiets basaals al beter dan de regeling in de units zelf..
[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 02-01-2025 13:57 ]
Hmm ja qua regeling denk ik dat dat wel zit in wat volgens mij @mr_evil08 eerder al aandroeg, dat van die wandunits from scratch natuurlijk niet ontworpen zijn om alleen maar mee te verwarmen. Of heb je vloerunits? (FVXM ofzo?) > ze zitten namelijk in 'hun eigen warmte' te meten. Als ik hem op indoor quiet zet gaat ie namelijk als een gek pendelen terwijl de ruimte niet opwarmt. Standaard begint hij met indoor quiet als je een programma instelt. Ik was dus weg en had dat voor wat dagen ingesteld en zag dan later op de homewizard zo'n mooie zaagtand, toen dacht ik oeps.. ff de fansnelheid omhoog)Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Ja zo'n 2250W, meer trekt hij nooit uit de muur, komt ook overeen met de specs. Wat gek dat de jouwe soms 2800W trekt? Misschien een opstartpiek of echt langdurig?
De regeling is echt gewoon ruk, als we toch aan het klagen zijn, ook de regeling van de binnenunits gaat nergens over. Als ik hem op 22C zet, stopt hij vaak veel te vroeg, nou dan maar 23C, weer uit, 24C dan? Ah ok, nu wordt het 21.5 in de kamer.
Komt de zon in de kamer, inmiddels is het 24C in de kamer, unit blijft gewoon blazen...lager dan maar...22C...blijft blazen....21C...blazen...20C...ah nu gaat ie uit. Uren later is het dan uiteraard weer veel te koud geworden.
Er zit echt een bandbreedte op van 4 graden o.i.d, veel te veel. Heb de SU7 menu truuk voor de 2C correctie al gedaan trouwens.
Om deze reden heb ik een Faikin chip gekocht en een Shelly H&T Gen 3 zodat ik via HA de binnenunits ga proberen te regelen op basis van een sensor midden in de kamer. (ipv bovenin de kamer bij de binnenunit zelf)
Ik zit te denken aan een primitieve regeling op basis van aan (unit op 30C zetten) of uit (unit op 10C) op basis van die sensor in de kamer, en dan max 1x per kwartier schakelen o.i.d.. Volgens werkt zoiets basaals al beter dan de regeling in de units zelf..
Hoe ik de temp gewoon altijd regel, is met dus met demand control aan en dan meestal op 60% (met echt winterse temperaturen gewoon uit) en dan is het altijd rond de 17 graden, boven en beneden.. Dat vind ik heerlijk! (voor mij is 17 graden warm zat binnen, net was het 19 graden - dan ga ik wat doen en begin ik meteen te zweten..
Een huis met een benedenverdieping op 20 en de rest koelkast vind ik echt zwaar klote, mijn ouders hebben dat. (huis uit 1911) dus beneden is het altijd heel lekker warm, maar als je gaat slapen ijskoud! (isolatie is vrij goed maar daar wordt gewoon amper verwarmd, radiatoren op stand 1)
Dus als ik niet thuis ben (vaak werk ik overdag, of dagje elders) dan gaat ie gewoon vanzelf de kooi op 17 ofzo stoken (insteltemp 20.0C, boven 19C) en hoef ik er niet naar om te kijken. Want het wordt ook niet te koud..
Zo kan je dus met een woning uit 1975 met nauwelijks extra isolatie "energieneutraal leven" (PV was ruim voldoende voor mijn energieverbruik, het enige wat ik nog doe is 70m3 gas per jaar voor SWW uit het net trekken!
En voordat mensen zeggen: "die kuubs gas zijn zo wel erg duur". Dat klopt, maar eerder was ik bijna 200 euro per maand kwijt (om in de kou te zitten), nu is het ongeveer 250 euro per jaar. Daar kan ik prima mee leven, tot ik een andere oplossing heb bedacht!
[ Voor 16% gewijzigd door barta123 op 02-01-2025 14:34 ]
Dat is ook hoe ik het doe. Op basis van twee sensoren (Zigbee en Netatmo) elders in de kamer een aan-uit schema. Paar scriptjes die ingrijpen bij fouten (bijv. als een instructie onverhoopt niet opgepikt wordt, wat sinds ik Faikin gebruik nooit meer is voorgekomen maar met de cloud-based aansturing van Daikin zelf aan de orde van de dag was).Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]
De onder- en bovenwaarde waarbij hij aan en uitschakelt afhankelijk van diverse factoren (nachtschema, schema's op basis van aanwezigheid dmv geofencing, kleine verlaging overdag als je actief bezig bent en kleine verhoging 's avonds als je stil zit etc). Verder de demand control-waarde aangestuurd op basis van buitentemperatuur.
[ Voor 14% gewijzigd door Glenfiddich op 02-01-2025 14:55 ]
Catch a smile out there!
Klinkt heel goed, zijn het HA scripts die je kunt delen?Glenfiddich schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:52:
[...]
Dat is ook hoe ik het doe. Op basis van twee sensoren (Zigbee en Netatmo) elders in de kamer een aan-uit schema. Paar scriptjes die ingrijpen bij fouten (bijv. als een instructie onverhoopt niet opgepikt wordt, wat sinds ik Faikin gebruik nooit meer is voorgekomen maar met de cloud-based aansturing van Daikin zelf aan de orde van de dag was).
De onder- en bovenwaarde waarbij hij aan en uitschakelt afhankelijk van diverse factoren (nachtschema, schema's op basis van aanwezigheid dmv geofencing, kleine verlaging overdag als je actief bezig bent en kleine verhoging 's avonds als je stil zit etc). Verder de demand control-waarde aangestuurd op basis van buitentemperatuur.
Ja op zich wel, al zul je wat dingen moeten aanpassen zoals de namen van jouw entiteiten (van de Faikins en de sensoren).Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Klinkt heel goed, zijn het HA scripts die je kunt delen?
Verder wil ik niet beweren dat mijn scripts het meest efficiënt geprogrammeerd zijn, ik ben geen expert in HA
En sommige scripts kunnen nog wel samengevoegd, veel dingen zitten bij mij nog in afzonderlijke scripts omdat ik steeds weer dingen toevoeg en uitprobeer.
[ Voor 30% gewijzigd door Glenfiddich op 02-01-2025 15:41 ]
Catch a smile out there!
Wat ik niet goed snap; waarom bieden ze geen regeling op basis van gewenst (ingaand) vermogen? Dan loopt de unit altijd continue op jouw gewenste stand. Wordt het te warm, dan druk je op -, wordt het te koud dan druk je op +. Hoe simpel kan het zijnNavi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Ja zo'n 2250W, meer trekt hij nooit uit de muur, komt ook overeen met de specs. Wat gek dat de jouwe soms 2800W trekt? Misschien een opstartpiek of echt langdurig?
Hij zal toch ergens moeten meten of het niet te warm of te koud wordt.Martin7182 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Wat ik niet goed snap; waarom bieden ze geen regeling op basis van gewenst (ingaand) vermogen? Dan loopt de unit altijd continue op jouw gewenste stand. Wordt het te warm, dan druk je op -, wordt het te koud dan druk je op +. Hoe simpel kan het zijn
Daikin zou gewoon een losse draadloze temperatuur sensor moeten uitbrengen die je koppelt in de app aan je binnenunit(s).
Zouden ze er volgens mij zo tienduizenden van verkopen.
Fixed that for you.Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:44:
[...]
<insert willekeurig merk> zou gewoon een losse draadloze temperatuur sensor moeten uitbrengen die je koppelt in de app aan je binnenunit(s).
Lopen echt zo enorm veel mensen tegenaan. Maar blijkbaar niet in de interesse van de airco bouwers.

Inderdaad, zou de ClimaControl module die jij hebt gemaakt voor MHI niet aan te passen zijn zodat hij ook voor Daikin's werkt op de S21 poort?LED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Fixed that for you.![]()
![]()
Lopen echt zo enorm veel mensen tegenaan. Maar blijkbaar niet in de interesse van de airco bouwers.
(Dat is waar je nu de Faikin op aansluit, of de vroegere Wifi module van Daikin met lokale access ipv cloud)
Inderdaad, wat ik aangeef. Als de unit bij mij continu ~1000W trekt kan ik het hele huis verwarmen waarvan boven met toefjes verwarmen (die unit gaat af en toe aan en weer uit) en beneden draait ie continu door omdat ik daar de grootste warmtevraag heb.Martin7182 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Wat ik niet goed snap; waarom bieden ze geen regeling op basis van gewenst (ingaand) vermogen? Dan loopt de unit altijd continue op jouw gewenste stand. Wordt het te warm, dan druk je op -, wordt het te koud dan druk je op +. Hoe simpel kan het zijn
Maar zonder demand control denkt de unit oh warmte nodig bij beiden? 2000W! En dan wordt het weer veel te warm, dus schakelt hij of helemaal uit (tussenseizoen) of gaat heel ver terugmoduleren voor beiden en daarna weer terug naar 1000W, 2000W en vice versa. Heel onlogisch als je het mij vraagt
Als je betere temperatuurregeling wil zul je de voeler eruit moeten slopen en verplaatsen, ik heb het in verleden gedaan en dan gaat het stukken beter, het zal nooit perfect worden.Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]
SU7 correctie verplaatst de setpoint alleen maar.
Klopt inderdaad, hij moet verder buiten de unit meten eigenlijk, omdat je bovenin zo'n warm wolkje krijgt.. Als het kouder is buiten klopt bij mij de setpoint ook beter, waarschijnlijk omdat je meer warmteverlies hebt blijft de warme lucht bovenin minder hangen. (of ik zeg het precies verkeerdom, correct me if im wrong)mr_evil08 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Als je betere temperatuurregeling wil zul je de voeler eruit moeten slopen en verplaatsen, ik heb het in verleden gedaan en dan gaat het stukken beter, het zal nooit perfect worden.
SU7 correctie verplaatst de setpoint alleen maar.
Waarom? Het gaat toch om mij, niet om de airco? Ik ben zelf de thermometer en mankeer niks aan mijn duimNavi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Hij zal toch ergens moeten meten of het niet te warm of te koud wordt.
Ja zo ongeveer.barta123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:19:
[...]
Klopt inderdaad, hij moet verder buiten de unit meten eigenlijk, omdat je bovenin zo'n warm wolkje krijgt.. Als het kouder is buiten klopt bij mij de setpoint ook beter, waarschijnlijk omdat je meer warmteverlies hebt blijft de warme lucht bovenin minder hangen. (of ik zeg het precies verkeerdom, correct me if im wrong)
Als je nog de optie hebt kun je XPS ondervloerplaten(2 waarvan 1 overlappend op elkaar) op de bovenverdieping leggen als daar niet verwarmd wordt, scheelt aardig in warmteverlies terug brengen.
Voor de rest gewoon negeren en accepteren dat het nooit perfect zal worden.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2025 16:36 ]
Ja want het gasverbruik stond er bij, het stroomverbruik is bij hem 4x hoger en dat is best veel, de meeste hier strepen gas 1 op 1 of 1 op 2 weg, dat zie ik ook in het L/W topic.w00key schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Heb je gezien dat het een vrijstaand huis van 300 m2 is? Ik heb inderdaad helft van zijn verbruik, maar dan met een rijtjeshuis van 150 m2.
Hier wilde men ook te zware unit,s plaatsen, gelukkig tegengehouden en nooit issue,s gehad, zelfs tijdens -12 op buiten ging probleemloos dat terwijl wij koukleum zijn, verwarming staat regelmatig op 22.
[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2025 16:50 ]
Hier hebben ze dit jaar de binnenunits uitgespoten met verlaagde druk. Aan de units hebben ze een zak gehangen voor de afvoer van het water en de muren droog te houden. De ventilatierol en de ruimte achter de lamellen was na 5 jaar toch redelijk vuil. Kostprijs was 100€ voor beide units.barta123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Ja het gaas is op sommige punten niet helemaal lekker meer, komt omdat daikin van die zilverfilters aan de binnenkant heeft zitten, hiervoor moet je hem een beetje ombuigen, dus als je dat een paar keer doet gaat het gaas kapot. Maar goed, die filters zullen de wereld niet kosten toch?![]()
ik had boven wel (hier droog ik vaak was en hangt hij niet zo hoog) stof tegen de eerste lamellen aanzitten v.d. warmtewisselaar, ik heb hier gewoon met een zachte borstel over geveegd en daarna met de stofzuiger weggezogen. Zijn er anderen hier die dat ook een beetje bijhouden o.i.d?
90% van mijn gebruik is verwarmen, dus het stof zal niet zo met vocht aankoeken als wanneer je aan het koelen bent...
En als ik kijk hoe dat op mijn werk gaat, airco met "onderhoudscontract" komt elk jaar een poppetje ff filters schoonmaken, spuit met een of ander bus in die plafondunit en weg is hij?kan nooit zijn dat je daar de binnenunit mee schoonmaakt hoor, zonder iets af te voeren
Ik moet zeggen dat met dat ding van @LED-Maniak het hier perfect 19.5 graden gehouden wordt de hele dag. (Setpoint 20) Ex sensor hangt anderhalf meter schuin onder de airco. Net onder de bediening van de cv.(Zal 1.5m hoog zijn ongeveer)
Onder de 2 graden buiten laat ik hem snachts aan met verlaging van 1 graad. (en de silent erop voor de defrosts)
Boven de 2 graden adhoc. Werkt prima. Net een CV.
Onder de 2 graden buiten laat ik hem snachts aan met verlaging van 1 graad. (en de silent erop voor de defrosts)
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik doe dat zelf. Die zak komt van aliexpress en een karcher lage druk op accu. Gebruik dan ontkalkt water en spuit dat hele ding schoon. Afhankelijk hoe vies het is bij controle doe ik het 1 keer per jaar en sommige 1 keer per 2 jaar. Sta er altijd van te kijken hoe zwart dat water is bij de units van de slaapkamers/kinderkamers omdat daarmee ook fanatiek gekoeld word.toxictooms schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:09:
[...]
Hier hebben ze dit jaar de binnenunits uitgespoten met verlaagde druk. Aan de units hebben ze een zak gehangen voor de afvoer van het water en de muren droog te houden. De ventilatierol en de ruimte achter de lamellen was na 5 jaar toch redelijk vuil. Kostprijs was 100€ voor beide units.
- Kärcher Mobile Outdoor Cleaner OC 3 Plus
- Aliexpress zak van pak hem beet 17 euro (staat gdktg op)
Nice! Alleen ik heb dus een Daikin Emura, die ziet er niet uit zoals veel van die Mitsubishi units hier.. Beetje form over functie, zou dat daarmee ook gaan?gielz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik doe dat zelf. Die zak komt van aliexpress en een karcher lage druk op accu. Gebruik dan ontkalkt water en spuit dat hele ding schoon. Afhankelijk hoe vies het is bij controle doe ik het 1 keer per jaar en sommige 1 keer per 2 jaar. Sta er altijd van te kijken hoe zwart dat water is bij de units van de slaapkamers/kinderkamers omdat daarmee ook fanatiek gekoeld word.
- Kärcher Mobile Outdoor Cleaner OC 3 Plus
- Aliexpress zak van pak hem beet 17 euro (staat gdktg op)
:strip_exif()/f/image/ZHnUQC6BWyXO9Pn4sCOhoNBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zulke heb ik hangen, je kan de klep voor ook niet zo ver kopen maken.. (wellicht is deze ook te verwijderen) om hem te sluiten moet je ook aparte handelingen doen, eerst de unit aan/uit en daarna pas dichtklikken, anders gaat ie tandjes poetsen.
Maar ja ik had geen keus, heb ze gebruikt gekocht
Is dat niet deze? YouTube: how to remove front cover from daikin emura wall mountbarta123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Nice! Alleen ik heb dus een Daikin Emura, die ziet er niet uit zoals veel van die Mitsubishi units hier.. Beetje form over functie, zou dat daarmee ook gaan?[Afbeelding]
Zulke heb ik hangen, je kan de klep voor ook niet zo ver kopen maken.. (wellicht is deze ook te verwijderen) om hem te sluiten moet je ook aparte handelingen doen, eerst de unit aan/uit en daarna pas dichtklikken, anders gaat ie tandjes poetsen.
Maar ja ik had geen keus, heb ze gebruikt gekochtanders kijk ik wel naar het praktische...
Geven jullie airco installateurs nog een fooi of is dat niet gebruikelijk?
Dacht misschien is het handig die vooraf te verkondigen zodat ze netter werken.
Zeker niet. Spreek af met ze wat hoe en waar en laat ze een prijs maken.outlandos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:26:
Als ik kijk naar de laatste 2 installaties hadden ze een meer dan uitstekend uurtarief.
Er zijn discussies gaande om het ook voor Daikin beschikbaar te maken.Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:05:
[...]
Inderdaad, zou de ClimaControl module die jij hebt gemaakt voor MHI niet aan te passen zijn zodat hij ook voor Daikin's werkt op de S21 poort?
(Dat is waar je nu de Faikin op aansluit, of de vroegere Wifi module van Daikin met lokale access ipv cloud)
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2025 21:33 ]
Ik heb nog nooit fooi gegeven aan mensen die over vloer komen voor wat voor werkzaamheden. Bied ze koffie, thee etc aan en evt een koek aan. Dat is mijn ervaring vaak genoeg dat werklui net beetje extra moeite voor je doen en voor de rest gewoon hun ding laten doen en niet op de vingers kijken. Mocht je het interessant vinden dan vragen of ze het niet erg vinden.
Ligt eraan. Ik heb monteurs over de vloer gehad die het voor 100 euro deden. Die krijgen dan wat extra ja.outlandos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:26:
Als ik een factuur krijg voor 500 dan logischerwijs niet
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Precies, hier ook geen fooi. Iemand doet gewoon zijn of haar werk, en je mag verwachten dat dat goed gebeurd. Vanzelfsprekend wel koffie/thee/koek als goed gastheer.
Ik doe het in de horeca overigens ook nooit. Je betaald simpelweg gewoon de prijs die je verschuldigd bent. Iedereen doet zijn of haar werk.
Ik doe het in de horeca overigens ook nooit. Je betaald simpelweg gewoon de prijs die je verschuldigd bent. Iedereen doet zijn of haar werk.
[ Voor 10% gewijzigd door TwingyTwingy op 02-01-2025 21:57 ]
Eten/drinken aanbieden kan in praktijk zorgen dat de humeur van de monteur beter is en de zaak netter afwerken.outlandos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:26:
Precies. En bij wat langer lopende (week bv) werkzaamheden een gehaktbal of patatje op de vrijdagmiddag.
All,
Koffiepot en koffie kan ik klaar zetten voor ze, en eventueel nog wat gevulde koeken en dergelijke. Maar voor de rest kan ik niet voor ze zorgen, want ik woon er nog niet en moet ook zelf gewoon werken.
Vandaar de vraag.
Koffiepot en koffie kan ik klaar zetten voor ze, en eventueel nog wat gevulde koeken en dergelijke. Maar voor de rest kan ik niet voor ze zorgen, want ik woon er nog niet en moet ook zelf gewoon werken.
Vandaar de vraag.
De factuur is 10k. Maar dat zullen zij niet krijgen (want werknemers).Glashelder schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:43:
[...]
Ligt eraan. Ik heb monteurs over de vloer gehad die het voor 100 euro deden. Die krijgen dan wat extra ja.
Als ik een factuur krijg voor 500 dan logischerwijs niet
Oei!Navi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Kan je met een Faikin een externe temperatuursensor koppelen?
Dat klinkt wel interessant
Dank voor het meedenken.w00key schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:52:
[...]
Je huidige unit is 3.5 kW koelen, 2.5 kW verwarmen. Je ziet dat op de energielabel en op Eurovent, de test instantie voor koeltechniek. Onder kopje Seasonnal Coefficient Of Performance, Pdesignh.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200226480
Als je daar niet genoeg aan heb, kies dan eentje met hogere Pdesignh. Daikin 4.2 doet 4.0 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109590.
Je gekozen ME 5.0 doet 3.8 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196524625
Dat is dan een slechter keuze tenzij je 5 kW wil koelen.
Daikin 5 kW doet 4.5 kW bij verwarmen, dus tenzij je die laatste 500W nodig heb, kan je een maat kleiner. https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202109591
De LG Standard Plus is gewoon een bagger serie voor verwarmen. Extreem veel defrosts en alleen op Jet stand doet ie nog wat, tenzij je een A(+++) woning heb is dat onvoldoende. Ze labellen ze dan ook echt met een design capacity van 2.5 kW maar niemand leest het energielabel.
Eentje die 4 kW echt kan (dus die Perfera 4.2 bijvoorbeeld) leveren bij -10 levert dan 60% meer warmte op. Dat moet voldoende zijn.
[edit] Dat over lekkage, ja kan, maar als er een lek is verslechterd het vrij snel richting helemaal geen warmte. Als het vanaf dag 1 al is en een jaar zo werkt kan het geen lekkage zijn. Het fabriek moet het verkeerd gevuld hebben of de monteur de helft laten ontsnappen bij oopsie tijdens installatie. Kan, maar niet wat ik zou verwachten.
Reken met http://hvac-calculator.com/heating.php uit wat je opbrengst is, kamer temperatuur in, vleesthermometer bij uitgang x fan speed.
Na wat wikken en wegen gekozen om de unit te vervangen voor en Daikin Comfora split 5kw (RXP50N / FTXP50N) met een PdesignH van 4.6
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201925098
Verwacht dat die het beter bij kan houden. De LG laat ik nog eens testen op moment dat de monteur er is en ga ik naar de bovenverdieping (kleinere ruimte) verplaatsen.
Degenen die nachtverlaging toepassen met 24/7 draaien. Hoeveel (daadwerkelijk gemeten) graden laten jullie hem lager draaien?
Er is meermaals gezegd hier dat max fanstand icm nachtverlaging optimaal zou zijn, maar ik merk hier juist dat max fan over het algemeen meer stroom trekt. Of dat komt doordat de unit eigenlijk iets onderbemeten is (3,5 op 150m3) geen idee.
Er is meermaals gezegd hier dat max fanstand icm nachtverlaging optimaal zou zijn, maar ik merk hier juist dat max fan over het algemeen meer stroom trekt. Of dat komt doordat de unit eigenlijk iets onderbemeten is (3,5 op 150m3) geen idee.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Wij zijn nog experimenterende want we hebben de airco's (multisplit) pas sinds november maar voor ons is tot nu toe 's nachts en bij afwezigheid 20 graden en 's avonds (en bij aanwezigheid) 20.5 graden en altijd fan stand auto het fijnste. Slechts een halve graad "nacht"-verlaging dus, wij gebruiken de ClimaControl van @LED-Maniak, deze regelt erg fijn.KoningPaulus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:39:
Degenen die nachtverlaging toepassen met 24/7 draaien. Hoeveel (daadwerkelijk gemeten) graden laten jullie hem lager draaien?
Wij hebben de woonkamer + keuken 24/7 (1e etage) op verwarmen en de begane grond op ventilator, de begane grond is daardoor ook altijd +/- 19 graden, voordat wij de airco's hadden was het hier vaak een graad of 14-15. Daar wil het nog wel snel afkoelen wanneer de unit niks doet, we hebben daar een schuifpui waarvan het ventilatierooster kapot is en dus veel kou doorgeeft.
Met de huidige buitentemperaturen (3 graden) loopt onze unit op 300 watt, woonkamer 20 graden en beneden 19.
Een halve graad en zet hem altijd op auto. Als ik hem te ver terug zet moet hij dat in de ochtend bijtrekken en dat is niet ideaal met de defrosts.KoningPaulus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:39:
Met de huidige buitentemperaturen (2 graden) loopt de 5kw unit op 800 watt bij 20 graden.
1 graad daadwerkelijk lager. (Externe sensor van LED) Ik zet hem NIET op max stand, want dan verwarmd hij de onderste helft vd kamer ook tot setpoint, wat meer verbruik betekend. Dus dan heeft de verlaging geen zin. En ik heb bang dat als dat ding elke nacht op max staat te draaien dat mn lagers sneller naar de knoppen zijn.KoningPaulus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:39:
[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 03-01-2025 12:48 ]
Heb zelf de nachtverlaging helemaal niet meer toegepast. Laat hem gewoon 24/7 op 22 graden doorprutttelen en dat doet ie tussen de 350 en 500 watt bij de huidige temperaturen (tussen 0 en 4 graden)KoningPaulus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:39:
Had een week geleden een bij een weekendje weg de fout gemaakt om het ding uit te zetten, en wilde hem bij terugkomst weer laten opstoken (dag van tevoren).
Dat leverde defrost op defrost op (mistig weer, rond de 0graden buiten) en heb toen even met de CV bijgestookt om hem uit die cyclus te helpen. Daarna dus gewoon weer constant op dezelfde temperatuur zonder problemen.
Matig geisoleerd huis uit 1951, stook alleen de woonkamer en keuken constant. Ongeveer 40m2 met een 3.5kw unit.
De bovenverdieping stook ik niet, deed ik met de CV ook niet. Maar als het te koud is slinger ik voor het slapen de 2.5kw airco daar even aan.
Om vervolgens het ding weer uit te zetten bij het slapen met het raam open
Haal NOOIT een spookrijder in !
barta123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:29:
[...]
Nog even het gas eruit en een elektrische boiler van 30 liter nemen (hier voor 2 personen 700 KWH per jaar) .
Hmm ja qua regeling denk ik dat dat wel zit in wat volgens mij @mr_evil08 eerder al aandroeg, dat van die wandunits from scratch natuurlijk niet ontworpen zijn om alleen maar mee te verwarmen. Of heb je vloerunits? (FVXM ofzo?) > ze zitten namelijk in 'hun eigen warmte' te meten. Als ik hem op indoor quiet zet gaat ie namelijk als een gek pendelen terwijl de ruimte niet opwarmt. Standaard begint hij met indoor quiet als je een programma instelt. Ik was dus weg en had dat voor wat dagen ingesteld en zag dan later op de homewizard zo'n mooie zaagtand, toen dacht ik oeps.. ff de fansnelheid omhoog)
Hoe ik de temp gewoon altijd regel, is met dus met demand control aan en dan meestal op 60% (met echt winterse temperaturen gewoon uit) en dan is het altijd rond de 17 graden, boven en beneden.. Dat vind ik heerlijk! (voor mij is 17 graden warm zat binnen, net was het 19 graden - dan ga ik wat doen en begin ik meteen te zweten..) Dus ik stel hem dan echt al bij, ik heb liever een trui aan, dan dat ik bij het minste of geringste begin te zweten en het gevoel heb dat ik de ramen open moet zetten
![]()
Een huis met een benedenverdieping op 20 en de rest koelkast vind ik echt zwaar klote, mijn ouders hebben dat. (huis uit 1911) dus beneden is het altijd heel lekker warm, maar als je gaat slapen ijskoud! (isolatie is vrij goed maar daar wordt gewoon amper verwarmd, radiatoren op stand 1)
Dus als ik niet thuis ben (vaak werk ik overdag, of dagje elders) dan gaat ie gewoon vanzelf de kooi op 17 ofzo stoken (insteltemp 20.0C, boven 19C) en hoef ik er niet naar om te kijken. Want het wordt ook niet te koud..
Zo kan je dus met een woning uit 1975 met nauwelijks extra isolatie "energieneutraal leven" (PV was ruim voldoende voor mijn energieverbruik, het enige wat ik nog doe is 70m3 gas per jaar voor SWW uit het net trekken!
En voordat mensen zeggen: "die kuubs gas zijn zo wel erg duur". Dat klopt, maar eerder was ik bijna 200 euro per maand kwijt (om in de kou te zitten), nu is het ongeveer 250 euro per jaar. Daar kan ik prima mee leven, tot ik een andere oplossing heb bedacht!
Ik verlaag rond bedtijd van 20 naar 18 graden. Met deze temperaturen verbruikt hij dan 200-300 watt. In de ochtend gaat hij om 6 uur weer naar 19 graden en om 7 uur naar 20. Dat om defrosts te voorkomen met koud en/of mistig weer. Over de afgelopen jaren bleek dat het beste qua comfort. Toch is helemaal uit zetten in mijn geval goedkoper.
Maar nu met een kleine weet je niet precies wanneer je je bed uit gaat en heb ik niet veel zin om een half uurtje in de kou te zitten.
De gang deur naar boven zet ik altijd wel open als ik ga slapen voor wat warmte in het hele huis.
Maar nu met een kleine weet je niet precies wanneer je je bed uit gaat en heb ik niet veel zin om een half uurtje in de kou te zitten.
De gang deur naar boven zet ik altijd wel open als ik ga slapen voor wat warmte in het hele huis.
[ Voor 14% gewijzigd door Headshot_NL op 03-01-2025 17:22 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Wat doet de silent mode tegen defrosts?xHEMANx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:19:
1 zorgt dat hij (bij mij) niet meer dan 650 w kan gebruiken. 40% vermogen. Hoe harder je unit moet werken hoemeer defrosts.
2. Als die wel een defrost krijgt, gaat hij niet gelijk weer volle bak aan het verwarmen, dus veel verbruiken, wat de volgende defrost kan uitlokken.
Ik doe het overgens alleen snachts aan, want overdag wil ik het wel zo snel mogelijk weer warm hebben.... (Overdag is het vaak ook iets warmer)
Hoe dan ook... Het is voor mij meer theorie... Of het in de praktijk allemaal echt zo werkt weet ik niet.
Of die 1 graad verlaging snachts niet in de ochtend juist meer defrosts opleverd... Tsja zou kunnen.
Misschien alleen de silent erop snachts?
Als het nl zo koud is dat de machine meer dan 40% (650w) nodig heeft om het warm te houden, is de silent dus een automatische nachtverlaging.
Ik probeer maar wat, maar aangezien ik niet 2 precies dezelfde units heb hangen, kan ik niet kijken of het "echt" helpt.
Plus ik heb nog niet heel veel vorst nachten gehad om te testen hoe het werkt.
Eerdere jaren wel, maar toen had ik de sensor in de airco, toen verlengt en aan de andere kant kamer, weer eronder, toen op helft van de kamer en nu met de clima van LED, waardoor de omstandigheden dus steeds veranderen en de resultaten dus ook.
Doel: 1 optimale stand voor boven de 2 graden. 1 optimale stand voor onder de 2 graden. En dan nooit meer naar omkijken net als de cv. 😅
Nog even een grafiekje erbij van vanacht:
:strip_exif()/f/image/CADZtFp1wO5158YRbZruJOk9.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen nachtverlaging aangehad. Wel een vaatwasmachine die ik gok om 2 uur klaar was en open sprong en de kamer meehielp verwarmen, waardoor de airco zachter is gaan werken.
Je ziet een paar defrosts 3.30, 5.30 en wrs 7 uur. Ik lag vannacht te slapen dus was er niet bij, maar wrs ging hij daarna een tijd lang hard blazen op max SILENT vermogen (dus 40% = +/- 650w) om het weer warm te krijgen.
Kwart voor 8 de silent er weer handmatig af gehaald en je ziet het verschil met de defrost om 8.10 uur. Dikke piek daarna om het snel weer op te warmen. Dit vind ik snachts niet nodig, want er is toch niemand. (Alleen de hond en die vind het wel best)
[ Voor 48% gewijzigd door xHEMANx op 04-01-2025 10:33 ]
Hier nog even op inhakend (helemaal mee eens trouwens), maar ik zie nu dat het voor de woonkamer waar ik de laatste tijd 24/7 stook wel erg hard omlaag gaat.TereZz schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:58:
[...]
Als je met dit weer, terwijl je zoals je beschrijft stookt, nog met luchtdrogers aan de gang gaat en/of je een relatieve luchtvochtigheid van 60% hebt in huis zonder luchtbevochtiging, dan ventileer je niet voldoende. Punt.
Overige ruimtes in huis zijn tussen de 40-50%. Het is puur de woonkamer waar flink gestookt wordt die zo droog is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GBWarQoOp5FPXuE97bLDgojs.jpg?f=user_large)
Ventilatieroosters staan open om de CO2 goed te houden (die loopt wel verder op dan 561 hoor, normaal overdag zo'n 800, anders zou het wel erg tochtig zijn in huis
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2025 09:16 ]
nvt
[ Voor 103% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2025 09:39 ]
Als je de rest niet verwarmt dan is het toch niet gek dat alleen waar je wel verwarmt een lagere relatieve luchtvochtigheid heeft?ThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Hier nog even op inhakend (helemaal mee eens trouwens), maar ik zie nu dat het voor de woonkamer waar ik de laatste tijd 24/7 stook wel erg hard omlaag gaat.
Overige ruimtes in huis zijn tussen de 40-50%. Het is puur de woonkamer waar flink gestookt wordt die zo droog is.
[Afbeelding]
Ventilatieroosters staan open om de CO2 goed te houden (die loopt wel verder op dan 561 hoor, normaal overdag zo'n 800, anders zou het wel erg tochtig zijn in huis), maar dat staan ze in de andere ruimtes ook wel. Kan het niet helemaal verklaren, want enige wat airco doet is lucht door een warmte verdamper trekken. Niet veel anders dan hoe een CV-radiator werkt...
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De slaapkamers verwarm ik ook wel, maar dat is maar tot 17-18°C i.p.v. de 20°C in de woonkamer.Termy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Als je de rest niet verwarmt dan is het toch niet gek dat het alleen waar je wel verwarmt lagere relatieve luchtvochtigheid hebt?
En de slaapkamers verwarm ik alleen overdag, rond etenstijd gaat de multi voor de slaapkamers weer uit.
Ook wel mooi om te zien, die triple (4kW) voor de slaapkamers hoeft amper vermogen te leveren voor die 17-187°C vraag, dus ik heb hem ook nog nooit zien defrosten
Grappig ik heb precies het tegenovergesteldeThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:55:
[...]
De slaapkamers verwarm ik ook wel, maar dat is maar tot 17-18°C i.p.v. de 20°C in de woonkamer.
En de slaapkamers verwarm ik alleen overdag, rond etenstijd gaat de multi voor de slaapkamers weer uit.
Ook wel mooi om te zien, die triple (4kW) voor de slaapkamers hoeft amper vermogen te leveren voor die 17-187°C vraag, dus ik heb hem ook nog nooit zien defrostenPruttelt mooi op 350-400W. Terwijl de 3,5kW ZSX single voor beneden nu elk uur een defrost doet (en daarna ook weer verder pruttelt op 420W overigens hoor, qua stroomverbruik niks te klagen
).
De woonkamer op 28ngradrn zodat hij 21 bik het voorkamer raam haalt
Is constant flink bezig maar bijna geen defrost terwil een aanbouw welke op max 21 staat en ook wel die temp haalt ( kleinere ruimte) heeft meerdere defrost gedurende de dag
Heb hier daikin perfera
Zitten hier dan tussen de 126 en 300 watt per single split
Edit
Foutje
Foutje
[ Voor 97% gewijzigd door Maxwp op 04-01-2025 11:06 ]
volgens mij zorgt de Silent-mode juist voor hoger gebruik voor een langere periode, waardoor je sneller een defrost krijgt. Bij mij tenminste wel. Met Silent aan, duurt het een stuk langer voordat de juiste temperatuur is bereikt, waardoor hij veel langer op 600W draait. Zonder Silent mode, schiet hij even heel hoog, om na 10 minuten weer lager dan 600W te gaan en na 20 minuten nog maar 250-300 W te gebruiken.xHEMANx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:09:
[...]
1 zorgt dat hij (bij mij) niet meer dan 650 w kan gebruiken. 40% vermogen. Hoe harder je unit moet werken hoemeer defrosts.
2. Als die wel een defrost krijgt, gaat hij niet gelijk weer volle bak aan het verwarmen, dus veel verbruiken, wat de volgende defrost kan uitlokken.
Ik doe het overgens alleen snachts aan, want overdag wil ik het wel zo snel mogelijk weer warm hebben.... (Overdag is het vaak ook iets warmer)
Hoe dan ook... Het is voor mij meer theorie... Of het in de praktijk allemaal echt zo werkt weet ik niet.
Of die 1 graad verlaging snachts niet in de ochtend juist meer defrosts opleverd... Tsja zou kunnen.
Misschien alleen de silent erop snachts?
Als het nl zo koud is dat de machine meer dan 40% (650w) nodig heeft om het warm te houden, is de silent dus een automatische nachtverlaging.
Ik probeer maar wat, maar aangezien ik niet 2 precies dezelfde units heb hangen, kan ik niet kijken of het "echt" helpt.
Plus ik heb nog niet heel veel vorst nachten gehad om te testen hoe het werkt.
Eerdere jaren wel, maar toen had ik de sensor in de airco, toen verlengt en aan de andere kant kamer, weer eronder, toen op helft van de kamer en nu met de clima van LED, waardoor de omstandigheden dus steeds veranderen en de resultaten dus ook.
Doel: 1 optimale stand voor boven de 2 graden. 1 optimale stand voor onder de 2 graden. En dan nooit meer naar omkijken net als de cv. 😅
Nog even een grafiekje erbij van vanacht:
[Afbeelding]
Geen nachtverlaging aangehad. Wel een vaatwasmachine die ik gok om 2 uur klaar was en open sprong en de kamer meehielp verwarmen, waardoor de airco zachter is gaan werken.
Je ziet een paar defrosts 3.30, 5.30 en wrs 7 uur. Ik lag vannacht te slapen dus was er niet bij, maar wrs ging hij daarna een tijd lang hard blazen op max SILENT vermogen (dus 40% = +/- 650w) om het weer warm te krijgen.
Kwart voor 8 de silent er weer handmatig af gehaald en je ziet het verschil met de defrost om 8.10 uur. Dikke piek daarna om het snel weer op te warmen. Dit vind ik snachts niet nodig, want er is toch niemand. (Alleen de hond en die vind het wel best)
Hier precies dezelfde ervaring met een 35zsx. Hoger verbruik op silent mode.Rijo038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:15:
[...]
volgens mij zorgt de Silent-mode juist voor hoger gebruik voor een langere periode, waardoor je sneller een defrost krijgt. Bij mij tenminste wel. Met Silent aan, duurt het een stuk langer voordat de juiste temperatuur is bereikt, waardoor hij veel langer op 600W draait. Zonder Silent mode, schiet hij even heel hoog, om na 10 minuten weer lager dan 600W te gaan en na 20 minuten nog maar 250-300 W te gebruiken.
En de buitenfan wordt wat geknepen wat resulteert in een iets lagere cop.Rijo038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:15:
[...]
volgens mij zorgt de Silent-mode juist voor hoger gebruik voor een langere periode, waardoor je sneller een defrost krijgt. Bij mij tenminste wel. Met Silent aan, duurt het een stuk langer voordat de juiste temperatuur is bereikt, waardoor hij veel langer op 600W draait. Zonder Silent mode, schiet hij even heel hoog, om na 10 minuten weer lager dan 600W te gaan en na 20 minuten nog maar 250-300 W te gebruiken.
Als je met temperaturen onder de 2 graden een verbruik hebt van 250 -300w, dan heb je erg goede isolatie! Dat terzijde....Rijo038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Als die normaal 10 min volluit gaat (+/-1350w), dan zou hij met silent toch na 16 volluit (+/-650w) hetzelfde bereikt moeten hebben, aangezien hij op 40% van vermogen werkt? Of zie ik dat verkeerd?
EDIT: nee klopt niet.
Als de unit als die opgewarmd is 550w loopt (wat hij hier nu ongeveer doet) dan heeft hij op silent nog maar 100w extra om op te warmen. En normaal nog 700w extra. Dus zou die op de normale stand 7x zo snel opwarmen. Dus ipv 10 min, 70 minuten.
Haha de airco is vast nog aan andere waarden onderworpen, zoals een binnenunit die even hard blaast met 650w als met 1350w en met 1350w gaat hij sneller zachter blazen... Dus tsja... ik zal eens wat gaan testen...
En is de defrost gevoeliger voor een kortere tijd 100% vermogen of een wat langere tijd 40% vermogen?
[ Voor 31% gewijzigd door xHEMANx op 04-01-2025 15:27 ]
3 graden verschil dus ook een verschil in relatieve luchtvochtigheidThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:55:
[...]
De slaapkamers verwarm ik ook wel, maar dat is maar tot 17-18°C i.p.v. de 20°C in de woonkamer.
Ook wel mooi om te zien, die triple (4kW) voor de slaapkamers hoeft amper vermogen te leveren voor die 17-187°C vraag, dus ik heb hem ook nog nooit zien defrostenPruttelt mooi op 350-400W. Terwijl de 3,5kW ZSX single voor beneden nu elk uur een defrost doet (en daarna ook weer verder pruttelt op 420W overigens hoor, qua stroomverbruik niks te klagen
).
Hier pendelt het overigens tussen 50 en 60%. Ik zie dat de RLV elke keer vrij scherp stijgt bij koken en wanneer de vaatwasser klaar is. Ik had eigenlijk verwacht dat nu ik recent de afzuigkap naar buiten heb laten afvoeren die kookpiek er niet meer zou zijn maar die is slechts wat gedaald. Geen idee waarom de RLV hier zo hoog blijft. We hadden een daklekkage maar die is al een jaar geleden opgelost.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ben je daar zeker van? Een lager ventilatorsnelheid kan ook het gevolg zijn van een rustiger draaiende compressor. Ik heb het niet getest, maar op lagere compressorsnelheid in normale modus draait de ventilator misschien wel even hard als in stille modus.Toniboy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:20:
[...]
En de buitenfan wordt wat geknepen wat resulteert in een iets lagere cop.
Het gedrag verschilt ook iets per model; de ZSX-25 compressor draait in stille modus maximaal op 33% (28 rps) en de ventilator op 25%. Ingaand vermogen is doorgaans 350 - 400 W, dat is in feite maar 20% van het maximum (1800 W). De lamellen vriezen hier nauwelijks dicht, maar dat komt ook door de fysiek overbemeten buitenunit.
[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 04-01-2025 13:57 ]
Ik gebruikte afgelopen jaar een Venta luchtwasser om de RLV op peil te houden tijdens de koude wintermaanden en dus het stoken. Nu hebben we een ME hangen in de woonkamer en zetten we de radiatoren niet meer aan en blijft de RLV rond de 50%. Dikke prima dus! 
In het verleden wel eens rond de 30% zien hangen, toen kreeg ik er gewoon echt last van. We hebben ook een houten vloer en houten meubels dus zo'n lage RLV is daar ook niet goed voor. Ventileren doen we d.m.v. twee ventilatieroosters en mechanische ventilatie. In de woonkamer zet ik geen raam/deur open dus, wat we boven wel geregeld doen (maar niet 24/7 met deze temperatuur buiten).
In het verleden wel eens rond de 30% zien hangen, toen kreeg ik er gewoon echt last van. We hebben ook een houten vloer en houten meubels dus zo'n lage RLV is daar ook niet goed voor. Ventileren doen we d.m.v. twee ventilatieroosters en mechanische ventilatie. In de woonkamer zet ik geen raam/deur open dus, wat we boven wel geregeld doen (maar niet 24/7 met deze temperatuur buiten).
In stille modus zie ik de buitenfan bij 28 rpm op stand 4 draaien. In normale modus zie ik bij 24-28 rps buitenfan op stand 5 draaien. Zal iets schelen. Dit bij een ZSX-25 uitgelezen met een mhi-ac-ctrlMartin7182 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Ben je daar zeker van? Een lager ventilatorsnelheid kan ook het gevolg zijn van een rustiger draaiende compressor. Ik heb het niet getest, maar op lagere compressorsnelheid in normale modus draait de ventilator misschien wel even hard als in stille modus.
Het gedrag verschilt ook iets per model; de ZSX-25 compressor draait in stille modus op 33% (28 rps) en de ventilator op 25%. Ingaand vermogen 350 - 400 W. De lamellen vriezen hier nauwelijks dicht, maar dat komt ook door de fysiek overbemeten buitenunit.
Vandaag best veel defrosts. Nu heb ik sinds kort Faikins en die geven wat meer data door dan de app en API van Daikin zelf. Nu zat ik eens in die data te neuzen en viel me het volgende op.
Je kunt bij de Faikin de “liquid temperature” van de binnenunits zien. Ik veronderstel dat dat de temperatuur van het koelmiddel in de binnenunit is, of wellicht de oppervlaktetemperatuur van de verdamper/condensor van de binnenunit.
Tijdens een defrost loopt die temperatuur snel terug naar ver onder 0, wel tegen de -20.
Kortom: volgens mij bevriezen de binnenunits tijdens een defrost.
Is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/vtaOV3hVrfBXy3nnyO2JFB0I.jpg?f=fotoalbum_large)
De andere binnenunits geven hetzelfde beeld qua temperatuur.
Betreft een Daikin 4MXM80 met 3x 3.5 perfera binnenunit.
Demand control staat op 100%. Silent mode staat aan. Fan speed van de binnenunits 4.
Unit geeft geen foutcodes (als test foutcodes op verschillende momenten opgevraagd: tijdens stilstand, tijdens bedrijf, tijdens defrost).
Je kunt bij de Faikin de “liquid temperature” van de binnenunits zien. Ik veronderstel dat dat de temperatuur van het koelmiddel in de binnenunit is, of wellicht de oppervlaktetemperatuur van de verdamper/condensor van de binnenunit.
Tijdens een defrost loopt die temperatuur snel terug naar ver onder 0, wel tegen de -20.
Is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/vtaOV3hVrfBXy3nnyO2JFB0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Demand control staat op 100%. Silent mode staat aan. Fan speed van de binnenunits 4.
Unit geeft geen foutcodes (als test foutcodes op verschillende momenten opgevraagd: tijdens stilstand, tijdens bedrijf, tijdens defrost).
[ Voor 14% gewijzigd door Glenfiddich op 04-01-2025 15:41 ]
Catch a smile out there!
Bedankt, dat verheldert wel en bevestigt wat je eerder zei. Maar hoeveel standen zijn er en lopen ze langs een lineaire schaal? Als 25% overeenkomt met stand 4, zijn er dan 16 standen?Toniboy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:59:
[...]
In stille modus zie ik de buitenfan bij 28 rpm op stand 4 draaien. In normale modus zie ik bij 24-28 rps buitenfan op stand 5 draaien. Zal iets schelen. Dit bij een ZSX-25 uitgelezen met een mhi-ac-ctrl
De COP zal inderdaad iets lager zijn vergeleken met hetzelfde vermogen in normale modus. Maar gemiddeld zal hij wel hoger zijn, want in stille modus zit de compressor continue in zijn ideale gebied (mits je de temperatuur hoog genoeg instelt).
Gemiddeld zal het inderdaad niet zo veel uitmaken voor de cop.Martin7182 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:56:
[...]
Bedankt, dat verheldert wel en bevestigt wat je eerder zei. Maar hoeveel standen zijn er en lopen ze langs een lineaire schaal? Als 25% overeenkomt met stand 4, zijn er dan 16 standen?
De COP zal inderdaad iets lager zijn vergeleken met hetzelfde vermogen in normale modus. Maar gemiddeld zal hij wel hoger zijn, want in stille modus zit de compressor continue in zijn ideale gebied (mits je de temperatuur hoog genoeg instelt).
De buitenunit heeft 8 standen. Laagste op stand 3, vanaf 22 rpm in stapjes omhoog naar ongeveer 40 rpm bij stand 7. Stand 8 zie ik bijna nooit, na een defrost boven ca 65 rpm
Ik heb de natte was in de woonkamer gehangen i.p.v. in de (warmtepomp-
) droger te stoppen. Was is na een uur al bijna droog en luchtvochtigheid is van 36% naar 46% gesprongen 
@Glenfiddich Ja klopt, binnenunit wordt erg koud bij defrosten, je voelt de koude lucht er ook uit ‘vallen’ (want blazen doet hij niet dan) als je je hand erbij houdt.
@Glenfiddich Ja klopt, binnenunit wordt erg koud bij defrosten, je voelt de koude lucht er ook uit ‘vallen’ (want blazen doet hij niet dan) als je je hand erbij houdt.
Dat helpt ook ja, maar is niet altijd mogelijk en/of teveel gedoeThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:54:
Ik heb de natte was in de woonkamer gehangen i.p.v. in de (warmtepomp-) droger te stoppen. Was is na een uur al bijna droog en luchtvochtigheid is van 36% naar 46% gesprongen
Mocht je vaker last hebben van een (zeer) lage RLV kun je deze overwegen.
Echt een top apparaat. En genoeg tweedehands in goede staat te verkrijgen via MP bijvoorbeeld. Geen filters en nevel maar gewoon op basis van lucht die langs het koude water stroomt. Houdt het bij mij netjes rond de 50% en dan staat ie op de laagste of een na laagste stand.
Ik heb dit meerdere keren tijdens een defrost geprobeerd en nooit koude gevoeld. En ja, het was zeker een defrost gezien het geborrel en de plens water die viel.ThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:54:
@remzor Goeie tip. Ik heb wel eens zo’n ding met soort kartonnen honingraat filters gezien, maar dat is echt een broeinest voor schimmels. En zo’n vernevelaar kan ik mij een topic hier herinneren dat iemand allemaal wit stof (kalk geloof ik) op z’n meubels had. Dit klinkt dan beter.
@Termy Gaat bij Daikin de klep helemaal dicht? Bij mijn MHI ZSX blijft hij op een kleine kier en daar voel ik dan wel wat koude als ik m’n hand in de buurt houd.
@Termy Gaat bij Daikin de klep helemaal dicht? Bij mijn MHI ZSX blijft hij op een kleine kier en daar voel ik dan wel wat koude als ik m’n hand in de buurt houd.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2025 20:03 ]
Als je gedemineraliseerd water gebruikt heb je geen kast van die kalk.ThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:01:
@remzor Goeie tip. Ik heb wel eens zo’n ding met soort kartonnen honingraat filters gezien, maar dat is echt een broeinest voor schimmels. En zo’n vernevelaar kan ik mij een topic hier herinneren dat iemand allemaal wit stof (kalk geloof ik) op z’n meubels had. Dit klinkt dan beter.
De klep blijft helemaal open maar zelfs als ik m'n hand er zo ver mogelijk in steek voel ik geen kou.@Termy Gaat bij Daikin de klep helemaal dicht? Bij mijn MHI ZSX blijft hij op een kleine kier en daar voel ik dan wel wat koude als ik m’n hand in de buurt houd.
Ik heb zo’n Venta inmiddels alweer 3 jaar ofzo, met enorme tevredenheid en geen last van witte aanslag.ThinkPad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:01:
Ik vul em gewoon met normaal kraanwater, met af en toe wat geur druppels erin.
Je woont ook in Drenthe toch? dan zul je er echt geen last van hebben.
Misschien is het buiten boven het vriespunt en ontdooit de buitenunit met alleen de ventilator.Termy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:18:
[...]
De klep blijft helemaal open maar zelfs als ik m'n hand er zo ver mogelijk in steek voel ik geen kou.
Hm denk het niet. Het borrelt als een gek en de plens water is er plotseling, niet geleidelijk.Martin7182 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Misschien is het buiten boven het vriespunt en ontdooit de buitenunit met alleen de ventilator.
Demand control op 100% is bij mijn daikin 'bugged'. 95% werkt wel of demand control uit.Glenfiddich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:37:
Vandaag best veel defrosts. Nu heb ik sinds kort Faikins en die geven wat meer data door dan de app en API van Daikin zelf. Nu zat ik eens in die data te neuzen en viel me het volgende op.
Is dit normaal?
[Afbeelding]
Bij 100% lijkt hij te lopen op 40% oid.
(En ja, demand control uit is anders dan op 100%....heel gek allemaal)
Dat idee heb ik ook inderdaad, maar ik vind het toch vreemd, waar blijft die warmte dan?Rijo038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:15:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 05-01-2025 11:37 ]
Het viel mij gisteren op dat een slaapkamer boven best warm was, de uitstaande binnenunit was aan de bovenkant bijna 40 graden. Beneden had ik de binnen-unit op stil staan. Daar is dus een deel van de warmte naar toe gegaan, maar ongetwijfeld is een deel gewoon verloren gegaan via de koelleidingen.Navi schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Demand control op 100% is bij mijn daikin 'bugged'. 95% werkt wel of demand control uit.
Bij 100% lijkt hij te lopen op 40% oid.
(En ja, demand control uit is anders dan op 100%....heel gek allemaal)
[...]
Dat idee heb ik ook inderdaad, maar ik vind het toch vreemd, waar blijft die warmte dan?
Het blijft irritant dat Daikin niet toestaat om de andere binnen-units op ventileren te zetten.
Normaal met Externe sensor op setp 20Rijo038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Gisteravond setpoint verlaagd naar 19 en silent aangezet.
7.45u springt hij automatisch terug op setpoint 20, maar silent blijft aanstaan. Hij gaat het proberen 20 graden te maken, maar redt het niet op silent.
8.45 zet ik handmatig de silent uit. Zie het resultaat op de grafiek. Voor 8.45 geen enkele defrost, een paar minuten na de silent uitgezet te hebben, begint de eerste.
Is dit bewijs dat het werkt? (en als het werkt alleen bij mijn huis?) Toeval? Zeg het maar...
Ik probeer ook maar wat...
:strip_exif()/f/image/zYuGNlleKtot5xNFDFvPZwdW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het opwarmen na mijn defrosts duurt trouwens wel wat langer dan 10 minuutjes, zoals je ziet. Dus onze isolatie verschild waarschijnlijk aanzienlijk.
Het is helaas weer 10 graden, dus testen met defrosts moet even een nachtje wachten...
[ Voor 21% gewijzigd door xHEMANx op 05-01-2025 16:05 ]
Vandaag ook een plafond ventilator in de woonkamer opgehangen omdat ik merkte dat het aan het plafond 3 graden warmer was dan op de vloer dus ik verwacht hiermee het conform te verbeteren.
Via home assistant ingesteld dat hij automatisch mee draait indien de airco meer dan 400 watt verbruikt, later misschien nog met een ESP32 de temperatuur bij het plafond en de vloer meten voor de aansturing.
Of het verbruik hiermee hoger of lager wordt moeten we nog gaan zien.
Via home assistant ingesteld dat hij automatisch mee draait indien de airco meer dan 400 watt verbruikt, later misschien nog met een ESP32 de temperatuur bij het plafond en de vloer meten voor de aansturing.
En in deze situatie de fan op winterstand uiteraard. Stond er niet expliciet bij dus ik dacht meld het maar ff voor de zekerheid.Tazzios schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:41:
Vandaag ook een plafond ventilator in de woonkamer opgehangen omdat ik merkte dat het aan het plafond 3 graden warmer was dan op de vloer dus ik verwacht hiermee het conform te verbeteren.
Via home assistant ingesteld dat hij automatisch mee draait indien de airco meer dan 400 watt verbruikt, later misschien nog met een ESP32 een de temperatuur bij het plafond en de vloer meten voor de aansturing.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Je verbruik gaat omhoog.Tazzios schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:41:
Zonder plafond ventilator maakt hij de bovenste helft vd kamer warm(er).
Met plafond ventilator, maakt hij de onderste helft (bijna) even warm. Dus meer oppervlakte verwarmt.
Tenzij je de setpoint door de ventilator kan verlagen, dus ervoor zorgd dat de onderste helft even warm was (of heel iets warmer) dan hiervoor acceptabel was en dus de bovenste helft hierdoor ook iets kouder is. Dat zou perfect zijn. Dan haal ik zelf ook gelijk een plafond ventilator. Nu heb ik het opgelost met sloffen.
Ik heb het nog niet met externe meter getest... Dat is idd nog wel intressant. Iemand ervaring?
Als die alles egaal 20c kan houden zou perfect zijn.
Ik heb met vrieskou al 5 graden verschil tussen de hoogte vd airco en de helft van de kamer. Ik denk dat het bij de grond nog wel een paar graden kouder is. Dus bijna 8-10 graden verschil.
Urgh.. miss toch maar eens een ventiltortje op de kop tikken om te testen...
[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2025 09:55 ]
Toch komt de warmte wel naar beneden denk ik? Ik laat mijn unit altijd schuin naar beneden blazen, afgelopen weekend draaide het boeltje gewoon 24/7, waar hij op blaast voelde het net alsof ik vloerverwarming heb!xHEMANx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Je verbruik gaat omhoog.
Zonder plafond ventilator maakt hij de bovenste helft vd kamer warm(er).
Met plafond ventilator, maakt hij de onderste helft (bijna) even warm. Dus meer oppervlakte verwarmt.
Tenzij je de setpoint door de ventilator kan verlagen, dus ervoor zorgd dat de onderste helft even warm was (of heel iets warmer) dan hiervoor acceptabel was en dus de bovenste helft hierdoor ook iets kouder is. Dat zou perfect zijn. Dan haal ik zelf ook gelijk een plafond ventilator. Nu heb ik het opgelost met sloffen.
Ik heb het nog niet met externe meter getest... Dat is idd nog wel intressant. Iemand ervaring?
Als die alles egaal 20c kan houden zou perfect zijn.
Ik heb met vrieskou al 5 graden verschil tussen de hoogte vd airco en de helft van de kamer. Ik denk dat het bij de grond nog wel een paar graden kouder is. Dus bijna 8-10 graden verschil.
Urgh.. miss toch maar eens een ventiltortje op de kop tikken om te testen...
alleen als je hem heel langzaam laat blazen gebeurt er weinig qua verplaatsing inderdaad
Ik laat mijn zelfbouw Jaga in de convectorput draaien tijdens verwarmen met de airco. Weliswaar geen enorm warme vloer, maar wel wel een egale warmte in de hele woonkamer.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@barta123 dat idee heb ik ook; mijn partner dacht eens dat de vloerverwarming aanstond terwijl het de airco was. Wij blazen altijd 45 graden naar beneden. Met een IR meter meet ik praktisch overal dezelfde temperatuur. De muren, plafond en vloer zijn allemaal 21 °C. Alleen de buitendeur is een paar graden kouder. En waar de airco tegenaan blaast is het >30 °C 
Als het bovenin warmer is dan onderin dan kan een ventilator zeker het verbruik drukken bij gelijkblijvend comfort (temperatuur). De doeltemperatuur kan dan dus lager ingesteld worden. Je moet natuurlijk wel het extra stroomverbruik van de ventiltor meetellen.
Als het bovenin warmer is dan onderin dan kan een ventilator zeker het verbruik drukken bij gelijkblijvend comfort (temperatuur). De doeltemperatuur kan dan dus lager ingesteld worden. Je moet natuurlijk wel het extra stroomverbruik van de ventiltor meetellen.
qua temp regeling is de Daikin ook prima bij mij hoor, ventilator staat op stand 1/5, gisteren was het 18,0°C binnen en hij was ingesteld op 18,5°C. Waar hij al 2 dagen op stond te draaien. Heerlijk comfortabel. 's avonds toen het 10°C buiten werd ingesteld op 21,5°C en toen lag ik als een baby te slapen op de bank in de warmteMartin7182 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:27:
@barta123 dat idee heb ik ook; mijn partner dacht eens dat de vloerverwarming aanstond terwijl het de airco was. Wij blazen altijd 45 graden naar beneden. Met een IR meter meet ik praktisch overal dezelfde temperatuur. De muren, plafond en vloer zijn allemaal 21 °C. Alleen de buitendeur is een paar graden kouder. En waar de airco tegenaan blaast is het >30 °C

Als je een nieuwbouwhuisje hebt wrs wel ja. Maar bij mij dus bijna 10 graden verschil (ook 24/7) van vloer tot plafond, als het vriest.barta123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:02:
[...]
Toch komt de warmte wel naar beneden denk ik? Ik laat mijn unit altijd schuin naar beneden blazen, afgelopen weekend draaide het boeltje gewoon 24/7, waar hij op blaast voelde het net alsof ik vloerverwarming heb!
alleen als je hem heel langzaam laat blazen gebeurt er weinig qua verplaatsing inderdaad
Hoe warmer het buiten is, hoe egaler de temp binnen.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic