MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Zit in de vloer natuurlijkxHEMANx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Geinig ding. Waar heb je hem ten opzichte vd airco hangen?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Meer oppervlak dus hoger verbruik valt denk mee want ik gebruik een externe temperatuur sensor van @LED-Maniak die op tafel hoogte staat waardoor hij sowieso doorgaat tot dar de temperatuur 19 is. Temperatuur staat op 19 graden ingesteld waarbij het dan op koudere (<5) dagen 22 bij het plafond is en 18 op de vloer.xHEMANx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Je verbruik gaat omhoog.
Zonder plafond ventilator maakt hij de bovenste helft vd kamer warm(er).
Met plafond ventilator, maakt hij de onderste helft (bijna) even warm. Dus meer oppervlakte verwarmt.
Tenzij je de setpoint door de ventilator kan verlagen, dus ervoor zorgd dat de onderste helft even warm was (of heel iets warmer) dan hiervoor acceptabel was en dus de bovenste helft hierdoor ook iets kouder is. Dat zou perfect zijn. Dan haal ik zelf ook gelijk een plafond ventilator. Nu heb ik het opgelost met sloffen.
Ik heb het nog niet met externe meter getest... Dat is idd nog wel intressant. Iemand ervaring?
Als die alles egaal 20c kan houden zou perfect zijn.
Ik heb met vrieskou al 5 graden verschil tussen de hoogte vd airco en de helft van de kamer. Ik denk dat het bij de grond nog wel een paar graden kouder is. Dus bijna 8-10 graden verschil.
Urgh.. miss toch maar eens een ventiltortje op de kop tikken om te testen...
Indien de aangezogen lucht van de airco lager wordt door de ventilator kan die wel beter zijn warmte kwijt.
@barta123
Indien de ruimte op temperatuur is blaast de airco minder hard waar door de warmte meer boven blijft hangen. onze bank staat ook onder de airco dus naar beneden is niet zo fijn. stand 1-2 gaat dan nog maar 3 wordt al vervelender. Stand 4 -5 gebruik ik alleen tijdelijk als turbo i.v.m. het geluid .
@Martin7182
Ik verwacht de setpoint te kunnen verlagen zoals aangeeft of minder snel mijn infrarood onder het bureau(eettafel) aan te zetten daarmee is het stroom verbruik van de ventilator ook weer ruim gecompenseerd
De ventilator is trouwens een Create WIND CALM deze heeft tuya integratie en kan door HA lokaal worden aangestuurd.
Je hebt kans dat met zo'n plafondventilator en externe sensor hij nog wat efficienter is omdat de warmte sneller bij het plafond wordt weggetrokken en de binnenunit zijn warmte daardoor beter kwijt kan. Gevolgd door een homogenere temperatuur in de ruimte en beter comfort.Tazzios schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:38:
[...]
Meer oppervlak dus hoger verbruik valt denk mee want ik gebruik een externe temperatuur sensor van @LED-Maniak die op tafel hoogte staat waardoor hij sowieso doorgaat tot dar de temperatuur 19 is. Temperatuur staat op 19 graden ingesteld waarbij het dan op koudere (<5) dagen 22 bij het plafond is en 18 op de vloer.
Indien de aangezogen lucht van de airco lager wordt door de ventilator kan die wel beter zijn warmte kwijt.
Al vraag ik mij dan af of je geen "last" krijgt van luchtstroming, maar dat zal situatie specifiek zijn.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat niet, maar wel een goed geisoleerde vloer en verder is het een groot rechthoekig vertrek. Met dit weer (koud buiten, dus niet per se nu exact) heb ik bijna 24/7 rolluiken dicht zitten. Ik heb dubbel glas uit 1975, als ik de rolluiken open heb merk ik wel dat het kouder wordt vlakbij de ramen..xHEMANx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Als je een nieuwbouwhuisje hebt wrs wel ja. Maar bij mij dus bijna 10 graden verschil (ook 24/7) van vloer tot plafond, als het vriest.
Hoe warmer het buiten is, hoe egaler de temp binnen.
Maar ik werk toch overdag dus eigenlijk zie ik het huis alleen in periodes dat het donker is. Als ik thuis ben uiteraard wel die krengen open. Maar het schijnt dus dat een rolluik + dubbel glas beter isoleert dan HR++ glas
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ik heb zelf nu 5 units hangen die ik aan Domoticz wil koppelen voor betere bediening. Ik wil namelijk ook kunnen wisselen tussen een traditionele CV en de warmtepomp, afhankelijk van het weer en hoeveel m'n PV panelen doen.
Als ik het goed begrijp, gebruikt de Faikin zelf een JST EH connector, en heeft mijn nieuwe Daikin een JST PAP aansluiting. Ik wil zelf het niet met dupont-draden doen, dat is mij te storingsgevoelig.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De kabels die Koppensneller hier noemt:deepbass909 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:51:
Vraagje aan de personen die een Daikin met Faikin module hebben. Hoe hebben jullie deze aangesloten?
Ik heb zelf nu 5 units hangen die ik aan Domoticz wil koppelen voor betere bediening. Ik wil namelijk ook kunnen wisselen tussen een traditionele CV en de warmtepomp, afhankelijk van het weer en hoeveel m'n PV panelen doen.
Als ik het goed begrijp, gebruikt de Faikin zelf een JST EH connector, en heeft mijn nieuwe Daikin een JST PAP aansluiting. Ik wil zelf het niet met dupont-draden doen, dat is mij te storingsgevoelig.
Koppensneller in "Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module"
Die gebruik ik in mijn 2024 Daikin Perfera vloer- en wandunits. Passen zonder verdere aanpassingen.
Catch a smile out there!
Niet als flame bedoelt. ;-)barta123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Dat niet, maar wel een goed geisoleerde vloer en verder is het een groot rechthoekig vertrek. Met dit weer (koud buiten, dus niet per se nu exact) heb ik bijna 24/7 rolluiken dicht zitten. Ik heb dubbel glas uit 1975, als ik de rolluiken open heb merk ik wel dat het kouder wordt vlakbij de ramen..
Maar ik werk toch overdag dus eigenlijk zie ik het huis alleen in periodes dat het donker is. Als ik thuis ben uiteraard wel die krengen open. Maar het schijnt dus dat een rolluik + dubbel glas beter isoleert dan HR++ glasmijn zijgevel (hoekwoning) heeft wel schuim in de spouw zitten.
Als je vergelijkt met kapotte ramen klopt het inderdaad want dat zijn ze na 30jr.
HR++ heeft u1,0 dat is vergelijkbaar met 3,5cm mineraalwol.
Plaats je HR++ dan doen die rolluiken amper iets.
Ruiten vervangen in houten kozijnen valt mee, in de zomer werken rolluiken wel zeer goed uiteraard.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2025 19:28 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nee hoor dat begrijp ik heel goed, maar ik sta er maar alleen voor.. Ik ga niet mn hele inkomen in dit huis pompen, het is voor mij maar een doos waar je in slaapt en in dit geval af en toe de liefde bedrijftmr_evil08 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Niet als flame bedoelt. ;-)
Als je vergelijkt met kapotte ramen klopt het inderdaad want dat zijn ze na 30jr.
HR++ heeft u1,0 dat is vergelijkbaar met 3,5cm mineraalwol.
Plaats je HR++ dan doen die rolluiken amper iets.
Ruiten vervangen in houten kozijnen valt mee, in de zomer werken rolluiken wel zeer goed uiteraard.
Verder staan mn spullen er en thats it.. Las wel ergens 'love makes a house a home' bij mij is er geen love in house dus het is gewoon een doos

En bij die ramen zou ik de hele pui willen vervangen, voor en achter.. Want het ziet er echt niet uit, goedkope jaren 70 meuk. De basis van het huis is leuk, maar om het echt mooi te maken moeten die puien gewoon vervangen worden... Dus geen werk voor nu, maar inderdaad. Als je goed dubbel glas hebt zal met het NL weer die rolluik weinig uitmaken. Ik sta ook achter je hoor.
Ik ontvang liefst zo veel mogelijk daglicht in huis, vooral in de winter... Maar ja, zoals ik zei - als ik er ben is die er niet

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
fout codes Opvragen? Hoe dat danGlenfiddich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:37:
Vandaag best veel defrosts. Nu heb ik sinds kort Faikins en die geven wat meer data door dan de app en API van Daikin zelf. Nu zat ik eens in die data te neuzen en viel me het volgende op.
Je kunt bij de Faikin de “liquid temperature” van de binnenunits zien. Ik veronderstel dat dat de temperatuur van het koelmiddel in de binnenunit is, of wellicht de oppervlaktetemperatuur van de verdamper/condensor van de binnenunit.
Tijdens een defrost loopt die temperatuur snel terug naar ver onder 0, wel tegen de -20.
Kortom: volgens mij bevriezen de binnenunits tijdens een defrost.
Is dit normaal?
[Afbeelding]
De andere binnenunits geven hetzelfde beeld qua temperatuur.
Betreft een Daikin 4MXM80 met 3x 3.5 perfera binnenunit.
Demand control staat op 100%. Silent mode staat aan. Fan speed van de binnenunits 4.
Unit geeft geen foutcodes (als test foutcodes op verschillende momenten opgevraagd: tijdens stilstand, tijdens bedrijf, tijdens defrost).
Met de afstandsbediening, in de handleiding staat hoe (verschilt iets per model welke knop je moet gebruiken).
Catch a smile out there!
Die had ik gemist. Jammer genoeg is dat wel met dupont aan één kant. Maar aan de Faikin-zijde zit sowieso een grotere connector waar dupont beter op past. En voor die paar euro is het in ieder geval voor testen prima en een stuk beter betaalbaar dan de EKRS21 adapterkabel en dan nog een JHT EH kabel.Glenfiddich schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:28:
[...]
De kabels die Koppensneller hier noemt:
Koppensneller in "Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module"
Die gebruik ik in mijn 2024 Daikin Perfera vloer- en wandunits. Passen zonder verdere aanpassingen.
Ik ga die, samen met één Faikin maar eens bestellen om te testen bij verschillende units. Ik heb namelijk sowieso 1 unit die niet exat voorkomt in de lijst van bevestigde werkende units, maar waarvan een eerdere generatie problemen gaf (FTXPxxM, ik heb een FTXPxxN).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik dacht als er een fout is de leds op de unit knipperen of zo .maar er kunnen dus foutcodes xijn zonder dat he het weet ?Glenfiddich schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:32:
[...]
Met de afstandsbediening, in de handleiding staat hoe (verschilt iets per model welke knop je moet gebruiken).
Bij het opstarten in de ochtend, valt de stroomgroep waarop de airco geschakeld zit, eruit.
Is inmiddels de derde keer dat dit gebeurt. Bij alle drie de keer moest ik de stroomgroep inschakelen, waarbij hij vervolgens na seconden of 20 er weer uit sprong, daarna weer ingeschakeld, toen functioneerde de airco gewoon naar behoren (ook geen uitval).
Vanochtend dus hetzelfde probleem, nu verwarmt hij prima en valt niet uit.
Wat zou het kunnen zijn?
Bij lekstroom moet de aardlek eruit gaan lijkt mij, bij overspanning gaat de groep eruit, maar dat zou niet verklaren waarom hij na twee maal het wel doet. Ben geen elektricien, maar wellicht hebben jullie een idee?
Ik heb hem nu in ieder geval op 24/7 gezet, dan valt hij niet uit met deze kou.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Klinkt als lekstroom. Is de aarding goed aangesloten?Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:41:
Sinds vorige week heb ik een 'probleem' met onze Ururu Sarara.
Bij het opstarten in de ochtend, valt de stroomgroep waarop de airco geschakeld zit, eruit.
Is inmiddels de derde keer dat dit gebeurt. Bij alle drie de keer moest ik de stroomgroep inschakelen, waarbij hij vervolgens na seconden of 20 er weer uit sprong, daarna weer ingeschakeld, toen functioneerde de airco gewoon naar behoren (ook geen uitval).
Vanochtend dus hetzelfde probleem, nu verwarmt hij prima en valt niet uit.
Wat zou het kunnen zijn?
Bij lekstroom moet de aardlek eruit gaan lijkt mij, bij overspanning gaat de groep eruit, maar dat zou niet verklaren waarom hij na twee maal het wel doet. Ben geen elektricien, maar wellicht hebben jullie een idee?
Ik heb hem nu in ieder geval op 24/7 gezet, dan valt hij niet uit met deze kou.
Ik had in eerste instantie toen ik mijn kabel door de buitengevel naar binnen gelegd had de unit op een stopcontact in de meterkast aangesloten. De beunhazen (vorige bewoners) hadden daar een 'geaard' stopcontact zitten zonder de aarding aan te sluiten, dus buiten testte ik dat even door de unit aan te raken - die kietelde aardig.
Maar volgens mij heb je twee type aardlekschakelaars toch? (iets met heel weinig mA lekstroom en trage schakelaars ofzo?) correct me if I'm wrong.. Ik kan me voorstellen dat je door het vochtig weer van de laatste tijd daarmee issues kan krijgen (als het 'te licht' oid is aangesloten)
Piekstroom lijkt me sterk. Heb je hem op een eigen groep zitten, of met wat anders? De mijne heeft wel een eigen groep, maar die heb ik wel eens 3kW zien trekken
Ik zou in zo'n geval de unit van het net loskoppelen en meten of de isolatie naar aarde nog goed is.
Dat hangt volledig af van elk model, fabrikanten hebben vaak datasheets waar dit (op basis van meetresultaten) wordt uitgedrukt. Voor mijn Daikin heb ik die ergens gedownload.Deldenaar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:15:
Men praat voor het gemak vaak over een cop van 4, dit is bij ca 5-7 graden boven nul heb ik ooit ergens gelezen maar hoe zit dat als het vriest, is hier een staatje/formule voor?
Je kan ook de site 'Eurovent' gebruiken, daar wordt dit ook omschreven..
Waar het vaak eerder over gaat is de SCOP, die is voor mijn unit 4, maar als het buiten (zoals nu vaak) rond het vriespunt is, dan is de COP geen 4 meer. Die 'S' is om uit te drukken wat je COP over het hele stookseizoen +/- zou zijn - als ik het goed zeg.
Warmtepompen, Zonnepaneelomvormers en nog wat dingetjes willen in algemeen iets meer lekstroom geven.
Wanneer de aardlek voor 4 groepen zit waar dus veel van deze apparaten op zitten kan het fout gaan, mistig weer kan net het kantelpunt zijn om te laten klappen.
Hier in huis heb ik het over meer aardleks verdeelt (4 stuks).
Buitengroepen/wasmachine/droger(risicogroepen) eigen aardlek, zonnepanelen een alamat, warmtepompen eigen aardlek en de rest achter de andere, ga er geen "zwaardere" aardlek in gooien, 300 ipv 30ma zeg maar, die dingen zitten er voor je veiligheid.
Niks is zo vervelend om bij thuiskomst een ontdooide koelkast/diepvries te moeten constatteren.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2025 09:15 ]
"s" van seizoen/seasonalbarta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Dat hangt volledig af van elk model, fabrikanten hebben vaak datasheets waar dit (op basis van meetresultaten) wordt uitgedrukt. Voor mijn Daikin heb ik die ergens gedownload.
Waar het vaak eerder over gaat is de SCOP, die is voor mijn unit 4, maar als het buiten (zoals nu vaak) rond het vriespunt is, dan is de COP geen 4 meer. Die 'S' is om uit te drukken wat je COP over het hele stookseizoen +/- zou zijn - als ik het goed zeg.
Dankjewel voor je reply!LED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Is dit toevallig tijdens een defrost dat hij in de fout schiet? Of op momenten dat hij het hardst moet werken?
Ik sprak hier laatst met een installateur over en die gaf aan dat een compressor lock/high current beveiliging vaak veroorzaakt kan worden door teveel koudemiddel of plakkende klep voor de compressor. Het koudemiddel kan in sommige omstandigheden vloeibaar de compressor in en dat vind hij niet leuk. Minder vaak voorkomend is te weinig olie of defecte compressor.
Te weinig koudemiddel kan ook. Dan zou je dat moeten merken bij hoe snel de airco staat met verwarmen. Bij te weinig koudemiddel duurt het langer.
Gebeurt het niet bij dagen dat het minder vochtig en warmer is waardoor hij minder hard hoeft te werken?
Zat zelf ook te denken wat de oorzaak kon zijn; in verwarmingsmode werkt de binnenunit als condensor, als de condensor temperatuur hoger wordt zal de persdruk van de compressor oplopen en meer vragen van de compressor elektromotor, ik dacht dus laat ze thuis even het filter van de binnenunit controleren, deze zat helemaal potdicht…. Dus mogelijk te weinig luchtflow en daardoor oplopende persdruk met de E42 tot gevolg? Normaal gesproken zou de unit bij te hoge persdruk echter op zijn hogedruk beveiliging moet afslaan voordat E42 komt.
Maar goed, storing is niet meer voorgekomen tot nu wat eerst minimaal 1x per dag was. Wat ook opvalt is dat de unit nu wel weer zijn volle vermogen draait, en dat voor meerdere uren achter elkaar, dat deed ie ook niet meer. Soms alleen maar even heel kort hoog vermogen, mogelijk begrensde hij zichzelf al. Kan nu gewoon 4 uur op 2500/2600 watt draaien met af en toe een defrost. Verwarmen werkt ook weer een stuk beter.
Maar zag dat jij een extern temperatuur systeempje hebt ontwikkeld die volgens mij ook op mijn unit kan. Heb hier erg interesse in, vooral vanwege de externe temperatuur sensor.
Als ik niks te maken wil hebben met mqtt, home assistant etc kan ik dan dat setje gebruiken? Is er een app die ermee samenwerkt? Of kan ik alleen besturing doen via de ingebouwde webpagina van de interface?
En als ik het goed lees kan mijn wifi interface in de unit ook actief blijven? Ben regelmatig 6 weken weg, het moet thuis wel blijven werken. Wil dus eigenlijk geen afhankelijkheid van homeassistant op een Raspberry Pi ofzo. (Ik kan via vpn wel op mijn eigen netwerk thuis komen en zou die webpagina van buitenaf dus ook kunnen openen)
Thx voor je info alvast!
Ben benieuwd, denk ook dat ik het setje meteen zou willen bestellen.
Dat zou ik je niet met zekerheid durven zeggen. Als de LED knippert heb je sowieso een foutcode, maar of hij bij alle foutcodes knippert weet ik niet.Maxwp schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 05:19:
[...]
Ik dacht als er een fout is de leds op de unit knipperen of zo .maar er kunnen dus foutcodes xijn zonder dat he het weet ?
Catch a smile out there!
Is dat zo erg?deepbass909 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Die had ik gemist. Jammer genoeg is dat wel met dupont aan één kant. Maar aan de Faikin-zijde zit sowieso een grotere connector waar dupont beter op past. En voor die paar euro is het in ieder geval voor testen prima en een stuk beter betaalbaar dan de EKRS21 adapterkabel en dan nog een JHT EH kabel.
Ik ga die, samen met één Faikin maar eens bestellen om te testen bij verschillende units. Ik heb namelijk sowieso 1 unit die niet exat voorkomt in de lijst van bevestigde werkende units, maar waarvan een eerdere generatie problemen gaf (FTXPxxM, ik heb een FTXPxxN).
Die dupont-stekkertjes passen precies op de Faikin.
Catch a smile out there!
@LED-Maniak denk dat ik het al begrijp, als ik mijn bestaande wifi module via jouw apparaatje laat lopen kan ik gewoon de Smart-M-Air app blijven gebruiken maar wordt de externe temperatuur sensor gebruikt. Dat zou ideaal zijn, blijft het voor iedereen thuis werken zoals ze gewend zijn, en ik kan de extra info van de ingebouwde webserver evengoed bekijken.Stokertje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:54:
[...]
Dankjewel voor je reply!
Zat zelf ook te denken wat de oorzaak kon zijn; in verwarmingsmode werkt de binnenunit als condensor, als de condensor temperatuur hoger wordt zal de persdruk van de compressor oplopen en meer vragen van de compressor elektromotor, ik dacht dus laat ze thuis even het filter van de binnenunit controleren, deze zat helemaal potdicht…. Dus mogelijk te weinig luchtflow en daardoor oplopende persdruk met de E42 tot gevolg? Normaal gesproken zou de unit bij te hoge persdruk echter op zijn hogedruk beveiliging moet afslaan voordat E42 komt.
Maar goed, storing is niet meer voorgekomen tot nu wat eerst minimaal 1x per dag was. Wat ook opvalt is dat de unit nu wel weer zijn volle vermogen draait, en dat voor meerdere uren achter elkaar, dat deed ie ook niet meer. Soms alleen maar even heel kort hoog vermogen, mogelijk begrensde hij zichzelf al. Kan nu gewoon 4 uur op 2500/2600 watt draaien met af en toe een defrost. Verwarmen werkt ook weer een stuk beter.
Maar zag dat jij een extern temperatuur systeempje hebt ontwikkeld die volgens mij ook op mijn unit kan. Heb hier erg interesse in, vooral vanwege de externe temperatuur sensor.
Als ik niks te maken wil hebben met mqtt, home assistant etc kan ik dan dat setje gebruiken? Is er een app die ermee samenwerkt? Of kan ik alleen besturing doen via de ingebouwde webpagina van de interface?
En als ik het goed lees kan mijn wifi interface in de unit ook actief blijven? Ben regelmatig 6 weken weg, het moet thuis wel blijven werken. Wil dus eigenlijk geen afhankelijkheid van homeassistant op een Raspberry Pi ofzo. (Ik kan via vpn wel op mijn eigen netwerk thuis komen en zou die webpagina van buitenaf dus ook kunnen openen)
Thx voor je info alvast!
Ben benieuwd, denk ook dat ik het setje meteen zou willen bestellen.
Zie ik dat goed? Zo ja wil ik direct bestellen 😅
Klopt, maar het juiste topic daarvoor is ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompenStokertje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:57:
[...]
@LED-Maniak denk dat ik het al begrijp, als ik mijn bestaande wifi module via jouw apparaatje laat lopen kan ik gewoon de Smart-M-Air app blijven gebruiken maar wordt de externe temperatuur sensor gebruikt. Dat zou ideaal zijn, blijft het voor iedereen thuis werken zoals ze gewend zijn, en ik kan de extra info van de ingebouwde webserver evengoed bekijken.
Zie ik dat goed? Zo ja wil ik direct bestellen 😅
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 07-01-2025 12:58 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Je vertrouwt dan volledig op de klemkracht en mechanische weerstand van het contact, terwijl de JST EH/EP een klemverbinding heeft in de behuizing. Een dupont kan daardoor lostrillen, een JST niet. En in een apparaat met mechanische onderdelen is dat dus wel een risico op termijn wat ik niet met mijn verwarmingssysteem wil lopen.Glenfiddich schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Is dat zo erg?
Die dupont-stekkertjes passen precies op de Faikin.
Dupont is ook eigenlijk bedoeld voor tijdelijke, experimentele verbindingen. Als het een permanente oplossing voor mij wordt (kans is wel groot) dan soldeer of krimp ik wel de juiste JST eraan met draden die passend gemaak zijn qua lengte. De noodzakelijke gereedschappen heb ik toch al liggen en die connectoren kosten ook geen drol op Aliexpress.
Zie DMLED-Maniak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Klopt, maar het juiste topic daarvoor is ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen
Snap ik maar was gewoon benieuwd of hier gebruikers zijn die een meer betrouwbare cop konden weergeven bij vorst, hier is weinig over bekend met daadwerkelijke cijfers, ik zie alleeen maar aannames...barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Dat hangt volledig af van elk model, fabrikanten hebben vaak datasheets waar dit (op basis van meetresultaten) wordt uitgedrukt. Voor mijn Daikin heb ik die ergens gedownload.
Ik weet niet in hoeverre Eurovent al deze units getests zou hebben, of dat het gewoon een site is die deze data op een vergelijkbare manier neerzet. Maar aannames zou ik het zeker niet noemen.Deldenaar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Snap ik maar was gewoon benieuwd of hier gebruikers zijn die een meer betrouwbare cop konden weergeven bij vorst, hier is weinig over bekend met daadwerkelijke cijfers, ik zie alleeen maar aannames...
als in "ja bij -2°C heb je zeker nog een COP van 3" nee zo zit dat zeker niet in mekaar.
Ook niet de data die je direct bij de fabrikant onttrekt denk ik.
Helemaal geen aannames. Dit is gewoon op te zoeken op de site van Eurovent.Deldenaar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Snap ik maar was gewoon benieuwd of hier gebruikers zijn die een meer betrouwbare cop konden weergeven bij vorst, hier is weinig over bekend met daadwerkelijke cijfers, ik zie alleeen maar aannames...
Hier bijvoorbeeld de resultaten van de populaire MHI SRC50ZS-WF. Deze heeft bij -10C nog een COP van 2,5 en dus nog steeds goedkoper dan verwarmen met een Cv ketel.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202126260
Er was laatst een user met de nieuwsfe Ftxm-a modellen van die Daikin die in de app kon zien wat het afgegeven vermogen was ten opzichte van het opgenomen vermogen. De units tot nu geven de COP niet weer in de app en het is dus heel moeilijk in te schatten.Deldenaar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Wellicht als meer users de nieuwste modellen in huis hebben dat we beter kunnen inschatten wat de COP nou echt is.
Hier sinds September '24 het huis ingericht met 2 Daikin Multi-splits (3MXM52 & 2MXM50).Flatisa schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:37:
[...]
Er was laatst een user met de nieuwsfe Ftxm-a modellen van die Daikin die in de app kon zien wat het afgegeven vermogen was ten opzichte van het opgenomen vermogen. De units tot nu geven de COP niet weer in de app en het is dus heel moeilijk in te schatten.
Wellicht als meer users de nieuwste modellen in huis hebben dat we beter kunnen inschatten wat de COP nou echt is.
Volgens de Onecta App is onze gemiddelde COP voor zowel December als Januari tot nu toe 4.0
Ik heb hier wel berichen voorbij zien komen, dat met vergelijkingen via HomeWizard tov Onecta enige afwijking aanwezig is.
Geeft de app tegenwoordig ern cop? Kan dat niet vindenAlbitros schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:17:
[...]
Hier sinds September '24 het huis ingericht met 2 Daikin Multi-splits (3MXM52 & 2MXM50).
Volgens de Onecta App is onze gemiddelde COP voor zowel December als Januari tot nu toe 4.0
Ik heb hier wel berichen voorbij zien komen, dat met vergelijkingen via HomeWizard tov Onecta enige afwijking aanwezig is.
Als je je vinger lichtjes tegen de roller aan houdt (niet op de bladen, uiteraard), voel je dan ook de trilling? Het is me opgevallen dat door de asymmetrische verdeling van bladen het kan lijken alsof het in onbalans is maar als je dan voelt op zo'n stuk dat constant is (de stukken tussen de bladen) dan is dat niet zo.Rsport40 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:59:
Ik heb op de slaapkamer een MHI ZS25 airco van ongeveer anderhalf jaar oud, die het altijd goed heeft gedaan. Ik merkte ineens dat de fan een onregelmatig geluid begon te maken. Bij het kijken naar de fan in de unit, lijkt deze ook een onbalans te hebben. Heeft iemand dit ook gehad?
[YouTube: MHI ZS25]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Lijkt aan de combinatie met de buitenunit te liggen. Ik een 5MXM90A buitenunit (voor 5 binnenunits) en kan geen COP opvragen, ondanks dat ik o.a. een FTXA42C binnenunit heb. M'n vader, die dezelfde binnenunit heeft, maar andere buitenunit, kan het wel. Ik vermoed dat er dus ook een verschil tussen de buitenunits zit.Maxwp schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:12:
[...]
Geeft de app tegenwoordig ern cop? Kan dat niet vinden
Ik kan helaas alleen het opgenomen elektrisch vermogen zien per unit, niet hoeveel warmte hij heeft geproduceerd (en dus wat de COP was).
Ik ben er al wel achter dat met de huidige gasprijs ik sowieso beter de warmtepomp aan kan zetten dan de CV, zelfs bij -10. Het omslagpunt ligt voor mij bij een COP van 1,80 ongeveer.
Ik heb precies dezelfde unit in een andere slaapkamer hangen en die heeft dit totaal niet.Termy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:02:
[...]
Als je je vinger lichtjes tegen de roller aan houdt (niet op de bladen, uiteraard), voel je dan ook de trilling? Het is me opgevallen dat door de asymmetrische verdeling van bladen het kan lijken alsof het in onbalans is maar als je dan voelt op zo'n stuk dat constant is (de stukken tussen de bladen) dan is dat niet zo.
We zijn alweer een kleine 4 maanden verder, maar inmiddels nadert de verbouwing zijn einde (evenals mijn portemonnee) en zijn de airco's gister geïnstalleerd. We zijn erg blij met het eindresultaat: ze hangen netjes en van buiten is niet te zien dat we airco's hebben, tenzij je in de tuin van de overburen gaat staanoutlandos schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:45:
Een beetje aan het klussen geweest
Nu het allemaal toch open ligt maar gelijk goed aanpakken. Straks (vrijwel) geen gootjes te zien vanaf de buitenkant. Niet dat dat een doel op zich is, maar esthetisch wel een fijne bijkomstigheid.
Enige waar we over twijfelde is de plaats van de buitenunit op de slaapkamer. Die komt nu dus in de hoek van het balkon. Heb 2 zeer gerespecteerde partijen over de vloer gehad en beide zeide los van elkaar hetzelfde: daar ga je geen last van hebben. Daarbij wist een zelfs te vertellen dat ze 2 huizen verderop exact hetzelfde hadden gedaan tot tevredenheid van de klant. Ik ben er langs geweest om te vragen en het klopt inderdaad. Je hoort het wel wat maar ze vonden het zeker niet storend. Zijn ook goed geïsoleerde huizen.
Nu eerst nog de rest van het huis verbouwen en dan ergens in december of januari de airco's plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gQORWnFXBCUXO61w2L0V67p7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NYO6wZL0yvXgEnetSOjoO4R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2juxQJazSc7IF7sHzBgNsgw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nxy6lcKtwrJwxpUQvQDdsg86.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is trouwens niet de badkamer die je ziet, maar onze slaapkamer met daaraan vast een podium met daarop een vrijstaand bad.
De vloerunit was nog wel even lastig, want de leidingen zaten te ver naar rechts om de unit netjes in het midden te krijgen. De muur moest dus weer een stukje open en wordt deze week nog gerepareerd.
Die laatste op de kleine slaapkamer lijkt misschien wat dicht in de hoek te zitten, maar in werkelijkheid valt dat wel mee. Zit op het hart van de muur met 42cm vrije ruimte aan beide kanten. Volgens de installateur gaat dat zeker goed.
Lang verhaal kort, hartstikke blij met het eindresultaat en iedereen hier dank voor het advies
Buitenunit staat al een jaar of 8 op deze manier. Afgelopen zomer wel wat kabels verlegd, dus dat zou zeker kunnen. Ik ga vrijdag (dan heb ik rustig de tijd) even de bekabeling controleren.barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt als lekstroom. Is de aarding goed aangesloten?
Maar volgens mij heb je twee type aardlekschakelaars toch? (iets met heel weinig mA lekstroom en trage schakelaars ofzo?) correct me if I'm wrong.. Ik kan me voorstellen dat je door het vochtig weer van de laatste tijd daarmee issues kan krijgen (als het 'te licht' oid is aangesloten)
Piekstroom lijkt me sterk. Heb je hem op een eigen groep zitten, of met wat anders? De mijne heeft wel een eigen groep, maar die heb ik wel eens 3kW zien trekken
Ik ben een 'leek' op dat gebied, kan dat met een multimeter worden gemeten? Wat anders heb ik niet in huis. Lijkt mij opzich logisch verhaal, gisterenavond had mijn vrouw de airco uitgezet (automatisme). Was niet thuis, dus een half uurtje later weer aan, toen bleef de stroom er gewoon op.Martin7182 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:49:
@Zanzibar-1337 misschien een lektroom a.g.v. vocht/condens op een elektrisch onderdeel dat warm wordt bij gebruik, b.v. een motor. Na een tijdje draaien verdampt het vocht en is het probleem weg.
Ik zou in zo'n geval de unit van het net loskoppelen en meten of de isolatie naar aarde nog goed is.
Ik heb een 3 fase groepenkast. Heb drie aardlekschakelaars met ieders 3 groepen. In de ochtend, om 06.00 wanneer de airco volgens schema aangaat, heb ik nog niet heel veel andere apparaten die aanstaan / aangaan.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:08:
@barta123 @Zanzibar-1337
Warmtepompen, Zonnepaneelomvormers en nog wat dingetjes willen in algemeen iets meer lekstroom geven.
Wanneer de aardlek voor 4 groepen zit waar dus veel van deze apparaten op zitten kan het fout gaan, mistig weer kan net het kantelpunt zijn om te laten klappen.
Hier in huis heb ik het over meer aardleks verdeelt (4 stuks).
Buitengroepen/wasmachine/droger(risicogroepen) eigen aardlek, zonnepanelen een alamat, warmtepompen eigen aardlek en de rest achter de andere, ga er geen "zwaardere" aardlek in gooien, 300 ipv 30ma zeg maar, die dingen zitten er voor je veiligheid.
Niks is zo vervelend om bij thuiskomst een ontdooide koelkast/diepvries te moeten constatteren.
Eigenlijk sinds de plaatsing van de kast (10 jaar geleden) geen problemen gehad. Behalve de tweede week dat we de meterkast hadden en egaline aan het gieten waren en we blijkbaar een gaatje hadden gemist, dat ging rechtstreeks de meterkast in

Ik ga vrijdag even kijken, hopelijk kan ik met een multimeter de aarde meten. Zal online eens zoeken!
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Ik kreeg vandaag deze te zien op Google. Wel een leuke! Voordelig verwarmen dat blijft het zeker
Voor mij ook, heel huis op 18 graden, incl bovenverdieping voor 2000kWh/jr waar eerder 2000m3 verstookt werd. Voor 24/7 15C in de winter had ik al 1000m3 nodig. Dus de airco doet echt wel iets goed!
Ziet er erg netjes uit! De verbouwing ook, heel mooi! Is het een multi split geworden?outlandos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:05:
[...]
We zijn alweer een kleine 4 maanden verder, maar inmiddels nadert de verbouwing zijn einde (evenals mijn portemonnee) en zijn de airco's gister geïnstalleerd. We zijn erg blij met het eindresultaat: ze hangen netjes en van buiten is niet te zien dat we airco's hebben, tenzij je in de tuin van de overburen gaat staanniet dat dat een doel opzich was, want zo erg vind ik een gootje aan de muur niet. Maar als je toch de keuze hebt dan liever zo natuurlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is trouwens niet de badkamer die je ziet, maar onze slaapkamer met daaraan vast een podium met daarop een vrijstaand bad.
De vloerunit was nog wel even lastig, want de leidingen zaten te ver naar rechts om de unit netjes in het midden te krijgen. De muur moest dus weer een stukje open en wordt deze week nog gerepareerd.
Die laatste op de kleine slaapkamer lijkt misschien wat dicht in de hoek te zitten, maar in werkelijkheid valt dat wel mee. Zit op het hart van de muur met 42cm vrije ruimte aan beide kanten. Volgens de installateur gaat dat zeker goed.
Lang verhaal kort, hartstikke blij met het eindresultaat en iedereen hier dank voor het advies
Kan artikel niet lezen ivm pay wall.barta123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:36:
https://www.trouw.nl/duur...mijn-warmtepomp~b5f7a6b1/
Ik kreeg vandaag deze te zien op Google. Wel een leuke! Voordelig verwarmen dat blijft het zeker![]()
Voor mij ook, heel huis op 18 graden, incl bovenverdieping voor 2000kWh/jr waar eerder 2000m3 verstookt werd. Voor 24/7 15C in de winter had ik al 1000m3 nodig. Dus de airco doet echt wel iets goed!
Je had dus eerder 2000 m3 * 9 kWh energie per m3 = 18.000 kWh thermische energie per jaar nodig. En nu 2000 kWh * sCOP 5 (aanname) = 10.000 kWh.
Hoe verklaar je dan het verschil van die 8 MWh?
[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 09-01-2025 21:47 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Die kerel verwarmd alleen de woonkamer ermee.barta123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:36:
https://www.trouw.nl/duur...mijn-warmtepomp~b5f7a6b1/
Ik kreeg vandaag deze te zien op Google. Wel een leuke! Voordelig verwarmen dat blijft het zeker![]()
Een oneerlijke vergelijking natuurlijk, net als zaken als de badkamer regelmatig wordt vergeten en de gang, net als CV leidingen regelmatig buiten de schil geinstalleerd zijn of te kleine afgiftepunten.
De airco wint het wel van de gasketel dat klopt.
Artikel van trouw:
"Hoe groter het temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourwater, hoe efficiënter de warmtepomp wordt."
En toen ben ik gestopt met lezen want dat klopt niet, je wil juist een kleine deltaT met warmtepomp.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2025 22:42 ]
Nee ik stookte zelf 1000m3 weg voor 24/7 @ 15°C...nMad schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:43:
[...]
Kan artikel niet lezen ivm pay wall.
Je had dus eerder 2000 m3 * 9 kWh energie per m3 = 18.000 kWh thermische energie per jaar nodig. En nu 2000 kWh * sCOP 5 (aanname) = 10.000 kWh.
Hoe verklaar je dan het verschil van die 8 MWh?
Mijn verbruik is nu 2000kWh/jr en het is eerder 18°C 24/7.
2000m3 washer historisch gasverbruik.. ik heb die boeven (ik woon er sinds 2022) geen 6000 euro betaald op jaarbasis. Ik zou wel gek zijn! Ik zat en zit bij Greenchoice, die eigenaar is niet voor niks in een paar jaar de Quote 500 ingerold!
Maar het afgiftesysteem deugt niet, ik kan dit ook op homewizard te doen, de CV ketel kan echt zijn pwoer niet kwijt dus zal daardoor ook inefficiënt draaien is mn hypothese! Daarom was lucht lucht de meest voordelige optie om meteen gasloos te verwarmen toen ik in zomer 2023 de PV gelegd heb
Ok duidelijk! Dus ook bij jou circa 2 kWh per bespaarde kuub gas. L/L is ideaal in dit geval omdat het een WP en afgiftesysteem in 1 is. Dus veel resultaat tegen lage kosten en weinig impact op je woning.barta123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Nee ik stookte zelf 1000m3 weg voor 24/7 @ 15°C...
Mijn verbruik is nu 2000kWh/jr en het is eerder 18°C 24/7.
2000m3 washer historisch gasverbruik.. ik heb die boeven (ik woon er sinds 2022) geen 6000 euro betaald op jaarbasis. Ik zou wel gek zijn! Ik zat en zit bij Greenchoice, die eigenaar is niet voor niks in een paar jaar de Quote 500 ingerold!
Maar het afgiftesysteem deugt niet, ik kan dit ook op homewizard te doen, de CV ketel kan echt zijn pwoer niet kwijt dus zal daardoor ook inefficiënt draaien is mn hypothese! Daarom was lucht lucht de meest voordelige optie om meteen gasloos te verwarmen toen ik in zomer 2023 de PV gelegd heb
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
De airco geeft warmte binnen, maar ik heb echt niet het idee dat de 2000W wat ie verstookt als 4000W (oid) aan warmte eruit komt. Buiten heb ik niet echt het idee dat de radiator goed koud wordt, maar misschien hoeft dat niet.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Precies, ik verwarm nu dus voor een kwart van het geld en de investering is me maar 4000 euro geweest. En als ik 2000kWh terugleverde aan het net (na salderen) de afgelopen 2 jaar, had ik geen drol gekregen voor die stroom..nMad schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:57:
[...]
Ok duidelijk! Dus ook bij jou circa 2 kWh per bespaarde kuub gas. L/L is ideaal in dit geval omdat het een WP en afgiftesysteem in 1 is. Dus veel resultaat tegen lage kosten en weinig impact op je woning.
En nu heb ik daar dus mn huis mee kunnen verwarmen, zonder veel te duur gas te verstoken
Thanks! Het is geworden 2 single splits (grote slaapkamer en zolder) en 1 multi split vloermodel en airco kleine slaapkamer:barta123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Ziet er erg netjes uit! De verbouwing ook, heel mooi! Is het een multi split geworden?
- 1 stuks Mitsubishi multi split airconditioning binnendeel type vloermodel MFZ-KT35VG (wit), koelen/verwarmen 3.500/4.300 Watt tbv woonkamer.
- 1 stuks Mitsubishi multi split airconditioning binnendeel type wandmodel MSZ-LN18 VGW (Natural White) tbv achter slaapkamer 1e verdieping.
- 1 stuks Mitsubishi multi split airconditioning buitendeel type MXZ2F53 VF3, koelen/verwarmen 5.300/6.400 Watt.
- WSH-LN25I DIAMOND SET (Natural White) bestaande uit: MSZ-LN25 VGW + MUZ-LN25 VG tbv voor slaapkamer 1e verdieping.
- 1 stuks Mitsubishi split airconditioning systeem type Standaard wandmodel MUZ-AY35 VG + MSZ-AY35 VGKP, koelen/verwarmen 3.800/4.600 watt, tbv zolderkamer.
De leiding waren vooraf in de woning geinstalleerd bij oplevering van de woning. Een unit (slaapkamer) werkt perfect maar de woonkamer geeft na een tijdje een foutcode via de afstandsbediening dat er te weinig koelmiddel in zit. Conclusie is "een lek". De installateur is teruggekomen en heeft overal nieuwe koppelingen geplaatst en met een soort "digitale snuffelaar" een lekmeting uitgevoerd bij de koppelingen.
De unit in de woonkamer heeft een tijdje (paar verwarmingsuurtjes) goed gedraaid maar een dag later was het weer van hetzelfde, foutcode Daikin:
U0
Onvoldoende koelmiddel
Onvoldoende koelmiddel - Geblokkeerde koelmiddelleiding - Gesloten stopklep
Wat is het beste plan van aanpak hierom? Uiteraard hopen we dat de leidingen niet beschadigd zijn.
Installateur gaf aan "waarschijnlijk is de leiding lek", maar de aannemer (die bij ons iets meer vertrouwen heeft dan de airco installateur) gaf aan dat bij de plaatsing van de leidingen een druktest gedaan is en dat die bevestigde dat de leidingen lekvrij waren.
Installateur gaf daarop weer aan dat er na die meting altijd iets op de leiding gevallen kan zijn of een perforatie door bouwmateriaal kan zijn.
Mijn actiepunt was nu om de leidingen te laten nameten (dus units afkoppelen, op druk brengen met iets of iemand en nameten). Geen idee of dat veel moet kosten of een complexe procedure is?
Uit je verhaal wordt niet duidelijk of ook de installateur een druktest heeft gedaan. Of heeft hij alleen maar met zijn snuffelaar op 2 plekjes gezocht naar lekkage? Verder, als hij de koppelingen heeft vervangen heeft hij ook het systeem leeggetrokken. Heeft hij gewogen of de hoeveelheid teruggewonnen koudemiddel overeenstemt met wat er oorspronkelijk in zat?HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:28:
2 single splits laten installeren, slaapkamer en woonkamer.
De leiding waren vooraf in de woning geinstalleerd bij oplevering van de woning. Een unit (slaapkamer) werkt perfect maar de woonkamer geeft na een tijdje een foutcode via de afstandsbediening dat er te weinig koelmiddel in zit. Conclusie is "een lek". De installateur is teruggekomen en heeft overal nieuwe koppelingen geplaatst en met een soort "digitale snuffelaar" een lekmeting uitgevoerd bij de koppelingen.
De unit in de woonkamer heeft een tijdje (paar verwarmingsuurtjes) goed gedraaid maar een dag later was het weer van hetzelfde, foutcode Daikin:
U0
Onvoldoende koelmiddel
Onvoldoende koelmiddel - Geblokkeerde koelmiddelleiding - Gesloten stopklep
Wat is het beste plan van aanpak hierom? Uiteraard hopen we dat de leidingen niet beschadigd zijn.
Installateur gaf aan "waarschijnlijk is de leiding lek", maar de aannemer (die bij ons iets meer vertrouwen heeft dan de airco installateur) gaf aan dat bij de plaatsing van de leidingen een druktest gedaan is en dat die bevestigde dat de leidingen lekvrij waren.
Installateur gaf daarop weer aan dat er na die meting altijd iets op de leiding gevallen kan zijn of een perforatie door bouwmateriaal kan zijn.
Mijn actiepunt was nu om de leidingen te laten nameten (dus units afkoppelen, op druk brengen met iets of iemand en nameten). Geen idee of dat veel moet kosten of een complexe procedure is?
Catch a smile out there!
Hij heeft geen druktest gedaan, daarmee bedoel ik "hij heeft geen 30 bar druk op de leidingen gezet en naar het metertje staan kijken". Hij heeft voor zover ik weet gezien dat er "niets meer op zat", daarna de koppelingen vervangen, het systeem terug gevuld en dan met een snuffelaar de koppelingen gecontroleerd.Glenfiddich schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Uit je verhaal wordt niet duidelijk of ook de installateur een druktest heeft gedaan. Of heeft hij alleen maar met zijn snuffelaar op 2 plekjes gezocht naar lekkage? Verder, als hij de koppelingen heeft vervangen heeft hij ook het systeem leeggetrokken. Heeft hij gewogen of de hoeveelheid teruggewonnen koudemiddel overeenstemt met wat er oorspronkelijk in zat?
Ik weet niet of hij het koelmiddel gewogen heeft, ik zeg niet dat hij het niet gedaan heeft maar ook niet dat hij het wel gedaan heeft.
Ik heb ondertussen met de aannemer (diens onderaannemer, een airco installatiebedrijf) contact opgenomen. Die komen voor 81 ex btw de leidingen controleren door ze met 30 bar te voorzien en te evalueren en ik ga hen ook uitnodigen als second opinion om het zaakje te valideren.
Geef de thermostaat eens een slinger dan verandert dat wel.Sebazzz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:01:
Heeft iemand wel eens met een warmtebeeldcamera gemeten aan het buitenunit van hun (multi-split) airco?
De airco geeft warmte binnen, maar ik heb echt niet het idee dat de 2000W wat ie verstookt als 4000W (oid) aan warmte eruit komt. Buiten heb ik niet echt het idee dat de radiator goed koud wordt, maar misschien hoeft dat niet.
Het zal mijn niks verbazen als de leidingen goed zijn, maar dat er in een van de units een klein lekje zit. Komt niet vaak voor maar, zal niet de eerste keer zijn.HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Hij heeft geen druktest gedaan, daarmee bedoel ik "hij heeft geen 30 bar druk op de leidingen gezet en naar het metertje staan kijken". Hij heeft voor zover ik weet gezien dat er "niets meer op zat", daarna de koppelingen vervangen, het systeem terug gevuld en dan met een snuffelaar de koppelingen gecontroleerd.
Ik weet niet of hij het koelmiddel gewogen heeft, ik zeg niet dat hij het niet gedaan heeft maar ook niet dat hij het wel gedaan heeft.
Ik heb ondertussen met de aannemer (diens onderaannemer, een airco installatiebedrijf) contact opgenomen. Die komen voor 81 ex btw de leidingen controleren door ze met 30 bar te voorzien en te evalueren en ik ga hen ook uitnodigen als second opinion om het zaakje te valideren.
@RemmyB83 , bedankt voor je respons, gewaardeerd.RemmyB83 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Het zal mijn niks verbazen als de leidingen goed zijn, maar dat er in een van de units een klein lekje zit. Komt niet vaak voor maar, zal niet de eerste keer zijn.
En hoe stellen we dat vast? Lees: als ik nu geld moet inzetten dan zou ik dat ook doen op de units, maar van wat ik daarvan begreep is dat relatief tijdsintensief, zodoende was het idee om stuk per stuk alles af te checken.
Wat doe ik best: verschuiven naar de units eerst laten testen ipv de leidingen? Is dat zo eenvoudig als vergelijkbaar met de leidingen, namelijk 40 bar op de unit zetten en beginnen meten? Hoeveel uur neemt dat in beslag?
Probleem is dat ik de installateur nogal "een beun" vind nu, het is toevallig bij hem dat er nu 2 defecten zich manifesteren. Ik zeg niet dat dat aan hem persoonlijk ligt maar het feit is wel dat er een andere Daikin binnunit bij familie in storing is gegaan, print is vervangen, storing was weg en nu is de storing er opnieuw (geen warme lucht en geen foutmelding/code, zelfs Daikin vond het vreemd toen er geen code was).
EDIT: Ik heb net vernomen van de aannemer dat zij bij hun bezoek zowel de leidingen als de unit zullen meten en het lek/defect opsporen.
[ Voor 44% gewijzigd door HyperBart op 10-01-2025 15:09 ]
Huis gekocht waar al twee Toshiba daiseikai binneunits hangen, nooit echt gebruikt want we hebben ook vloerverwarming in laten frezen. Nu wil ik graag ook proberen om een beetje extra bij te verwarmen met de airco units. Echter wanneer ik deze op verwarmen zet blijft de inblaas temperatuur erg matig, lijkt meer dat de unit aan het circuleren is dan ook echt de lucht opwarmt. Ben al even door het controle menu geweest, deze geeft aan dat er geen storingen of fout meldingen zijn.
Heb ik meer opties om te testen? Of mis ik iets?
Hoe lang heb je ‘m laten draaien? Het duurt soms wel even, afhankelijk van de modi.Kindrih schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:20:
Ik heb een vraag over onze Toshiba duo split unit, ik heb twijfels of deze wel goed werkt.
Huis gekocht waar al twee Toshiba daiseikai binneunits hangen, nooit echt gebruikt want we hebben ook vloerverwarming in laten frezen. Nu wil ik graag ook proberen om een beetje extra bij te verwarmen met de airco units. Echter wanneer ik deze op verwarmen zet blijft de inblaas temperatuur erg matig, lijkt meer dat de unit aan het circuleren is dan ook echt de lucht opwarmt. Ben al even door het controle menu geweest, deze geeft aan dat er geen storingen of fout meldingen zijn.
Ik heb de hele middag laten draaien, maar helaas hij doet niks.HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:20:
[...]
Hoe lang heb je ‘m laten draaien? Het duurt soms wel even, afhankelijk van de modi.
Staat wel gewoon in de verwarm modus.
Ik heb dat ook gehad en toen was er iets met een klep (closed valve) niet goed. Hij werkte wel maar er kwam gewoon geen warme lucht uit. Hopelijk kan iemand met verstand van zaken dat iets verder toelichten. De reparatie viel overigens niet heel duur uit omdat het onderdeel vrij goedkoop was. Sindsdien draait min airco weer als een zonnetje.Kindrih schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:20:
Ik heb een vraag over onze Toshiba duo split unit, ik heb twijfels of deze wel goed werkt.
Maar als je twee buitenunits hebt met dit probleem lijkt het me wel heel erg toevallig en vermoed ik een andere oorzaak. Betreft 1 multisplit met 2 binnenunits lees ik hieronder.
@Kindrih n.a.v. onderstaand bericht, nee, sorry ik ben terzake echt niet kundig. Ik hoorde de monteur over een spoel, klep en iets met een magneet. Uiteindelijk is de klep vervangen zover ik weet. Kennis genoeg hier op het forum dus er volgt vast een update van iemand die er wel verstand van heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door vdr01 op 10-01-2025 22:34 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Het zijn inderdaad twee binnen units op 1 buiten unit, een vastzittende klep zou dus kunnen. Weet je toevallig ook welke klep dit was?vdr01 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:14:
[...]
Ik heb dat ook gehad en toen was er iets met een klep (closed valve) niet goed. Hij werkte wel maar er kwam gewoon geen warme lucht uit. Hopelijk kan iemand met verstand van zaken dat iets verder toelichten. De reparatie viel overigens niet heel duur uit omdat het onderdeel vrij goedkoop was. Sindsdien draait min airco weer als een zonnetje.
Maar als je twee buitenunits hebt met dit probleem lijkt het me wel heel erg toevallig en vermoed ik een andere oorzaak.
Ik weet niet welke browser je hebt, maar in firefox op 'reader view' klikken (rechts naast adresbalk); je verliest wat opmaak maar artikel valt gewoon te lezen. ymmv
"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison
Deze dagen merk ik dat mijn unit beneden heel vaak stilvalt. Is dit die "anti frost"?
Nadeel hiervan is dat het dan direct zo enorm afkoelt.
Is hier iets tegen te doen, andere setting of iets wellicht?
Het betreft model:
Daikin Vloermodel - RXM 50 R + FVXM 50 A
Ik hem hem altijd op verwarmen staan, verder geen aanpassingen. (het aantal graden klopt van geen kant, staat op 19 maar dan maakt hij het 21,5
Dank vast!
Ja, dat is een defrost, en daar kan je niks aan doen.BekSide schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:56:
Sinds een aantal jaar verwarm ik nu 100% met mijn Daikin airco's
Deze dagen merk ik dat mijn unit beneden heel vaak stilvalt. Is dit die "anti frost"?
Nadeel hiervan is dat het dan direct zo enorm afkoelt.
Is hier iets tegen te doen, andere setting of iets wellicht?
Het betreft model:
Daikin Vloermodel - RXM 50 R + FVXM 50 A
Ik hem hem altijd op verwarmen staan, verder geen aanpassingen. (het aantal graden klopt van geen kant, staat op 19 maar dan maakt hij het 21,5
Dank vast!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoe is dat bi jullie
Perferra van daikin 3.5kwh
Hier vandaag 4 defrosts met ad-hoc verwarmen 06:45 t/m 22:45. Toen het om 11u weer 3 graden buiten was bij de warmptepomp zoals gebruikelijk geen defrosts meer.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Ik heb nu elk uur een defrost.
Hoe is dat bi jullie
De warmtepomp staat in de tuin tegen het huis aan op de grond met uiteraard wel genoeg ruimte erom heen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Temperatuurverschillen door het land, idem luchtvochtigheid, staat de thermostaat op 20 of 23, ad-hoc of 24 uur verwarmen, isolatie van je huis, aantal m3 dat verwarmd moet worden, vangt je huis veel of weinig zon en zo zijn er nog vele variabelen die invloed hebben. Dat maakt een juiste en eerlijke vergelijking onmogelijk. Je zal altijd appels met peren vergelijken. Bedoel het niet flauw. Desalniettemin ook alhier regelmatig een defrost per uur.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 11-01-2025 17:22 ]
Zegt niet zoveel zonder te weten waar en welke omstandighedenMaxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 11-01-2025 17:21 ]
Hier ook elk uur een defrost. Is er ook wel ideaal weer voor hier in het oosten met hele dag vorst en mist. Kan de overkant van de straat amper zien.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
2-1 kap uit '86
[ Voor 3% gewijzigd door Fritso op 11-01-2025 17:29 ]
Hier ook ongeveer elk uur als het 2 graden of kouder is. Daikin, verschillende single splits. Dan heb ik ze ook 24/7 aan om geen last te hebben van de defrosts. Wel twee graden nachtverlaging.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Kom tot de conclusie dat met deze temperaturen amper enig winst te behalen valt vergeleken met stoken op gas met een cv installatie, kom gezien de kosten op een cop van net 2 uit, us zogoed als net zo duur, en gezien het gemis van enig comfort ben ik niet meer overtuigd of stoken met een ac wel zo verstandig is , met andere woorden tis me enigszins wat tegengevallen, heeft de temperaturen van de laatste tijden ook wel meegespeeld maar had wel wat anders verwacht...
Als je een cop van 2 met deze temperaturen haalt dan klopt je installatie niet.Deldenaar schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:28:
Deze week nogmaals even een testje gedaan met verwarmen met een airco.
Kom tot de conclusie dat met deze temperaturen amper enig winst te behalen valt vergeleken met stoken op gas met een cv installatie, kom gezien de kosten op een cop van net 2 uit, us zogoed als net zo duur, en gezien het gemis van enig comfort ben ik niet meer overtuigd of stoken met een ac wel zo verstandig is , met andere woorden tis me enigszins wat tegengevallen, heeft de temperaturen van de laatste tijden ook wel meegespeeld maar had wel wat anders verwacht...
u can fool all people some time and fool some people alltime
Je geeft aan dat je een test hebt gedaan, en dat je gezien de kosten op een cop van net 2 uitkomt.Deldenaar schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:28:
Kan je iets meer vertellen over hoe je getest hebt en hoe je gezien de kosten op een cop van 2 komt?
Bij installatie en opnieuw vullen hoort de installateur eerst de leidingen vacuüm te trekken, als hij dit goed gedaan heeft moet hij gezien hebben dat er een lek is...HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:53:
[...]
@RemmyB83 , bedankt voor je respons, gewaardeerd.
En hoe stellen we dat vast? Lees: als ik nu geld moet inzetten dan zou ik dat ook doen op de units, maar van wat ik daarvan begreep is dat relatief tijdsintensief, zodoende was het idee om stuk per stuk alles af te checken.
Wat doe ik best: verschuiven naar de units eerst laten testen ipv de leidingen? Is dat zo eenvoudig als vergelijkbaar met de leidingen, namelijk 40 bar op de unit zetten en beginnen meten? Hoeveel uur neemt dat in beslag?
Probleem is dat ik de installateur nogal "een beun" vind nu, het is toevallig bij hem dat er nu 2 defecten zich manifesteren. Ik zeg niet dat dat aan hem persoonlijk ligt maar het feit is wel dat er een andere Daikin binnunit bij familie in storing is gegaan, print is vervangen, storing was weg en nu is de storing er opnieuw (geen warme lucht en geen foutmelding/code, zelfs Daikin vond het vreemd toen er geen code was).
EDIT: Ik heb net vernomen van de aannemer dat zij bij hun bezoek zowel de leidingen als de unit zullen meten en het lek/defect opsporen.
Wat je nu kunt doen is koelmiddel recoveren. Dan de afsluiters van de buitenunit dicht zetten.
Daarna kun je (zonder iets los te halen) de leidingen onder druk zetten en controleren of ze lek zijn.
Dit alles vereist wel apparatuur die een leek meestal niet heeft, en of het zonder f-gassen certificaat mag is denk ik een grijs gebied.
Als hij dusdanig hard moet werken dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Wellicht hybride stoken?Deldenaar schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:28:
Vandaag was het hier in Pijnacker tussen 1:00 en 11:00 's ochtends tussen de 0°C en -2°C. Ik heb daarbij om 3:00 en om 4:00 een defrost gehad, verder tot nu toe niets. Temperatuur was ingesteld op 22° graden beneden, en boven stond hij uit.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
MHI SCM 5kW
Temperaturen tussen 0-4 en mist is ook de worstcase scenario die je kan bedenken.Deldenaar schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:28:
Je kan nog beter -7 en kale vorst hebben.
COP3 moet nog wel haalbaar zijn met dit weer.
Stoken met een wandairco is breed besproken hier, ja het geeft comfortverlies, is algemeen bekend.
één warmte afgifte hoog in de kamer is simpelweg niet idiaal.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2025 20:55 ]
Alleen 1 om 06:30. Oversized multi buitenunit die maar 6-700W trekt kan het makkelijk aan zonder ijsvorming.Maxwp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
Hoe is dat bi jullie
Op dit moment op 21:40 uur intake 4.0 graden, uitblaas 2.4 graden, dus het vriest niet aan.
Als gevraagd vermogen hoger wordt is dT buiten ook groter en wordt de warmtewisselaar kouder. Maar dat is relatief aan de grootte van dat koelblok met vinnen en ventilator, een "net groot genoeg" unit moet relatief hard werken.
Mensen blamen snel mist en slecht weer. Ja dat klopt dat het vervelend weer is. Maar als je unit weinig moeite hoeft te doen is het geen enkel probleem, zie die SCM50 eerder. Mijn MU3R19 staat op 28% compressor power level, 700/2500W. 💤
[ Voor 16% gewijzigd door w00key op 11-01-2025 21:47 ]
Bij jou , genoeg mensen hier op tweakers die het wel lukt zonder comfortverlies.mr_evil08 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Stoken met een wandairco is breed besproken hier, ja het geeft comfortverlies, is algemeen bekend.
één warmte afgifte hoog in de kamer is simpelweg niet idiaal.
Over comfort gesproken er komen hier nogal wat zusters van de thuiszorg langs (niet voor mij). Daar hoor ik alleen maar kreten van Ooh, wat is het lekker warm hier en dan in meerdere variaties. Maar helemaal niemand die zegt dat het oncomfortabel is.
Als aangename vrouwen zeggen dat iets heerlijk is dan is dat belangrijker dan iemand die op internet zegt dat het oncomfortabel is en dat zijn nota bene ook nog mannen.
Dat een wandairco voor een kouder vloer zorgt is een feit net als de grotere luchtstroming niet iedereen prettig vind.digifun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:46:
[...]
Bij jou , genoeg mensen hier op tweakers die het wel lukt zonder comfortverlies.
Over comfort gesproken er komen hier nogal wat zusters van de thuiszorg langs (niet voor mij). Daar hoor ik alleen maar kreten van Ooh, wat is het lekker warm hier en dan in meerdere variaties. Maar helemaal niemand die zegt dat het oncomfortabel is.
Als aangename vrouwen zeggen dat iets heerlijk is dan is dat belangrijker dan iemand die op internet zegt dat het oncomfortabel is en dat zijn nota bene ook nog mannen.
Een grotere ruimte met één afgiftepunt (en vooral hoog aan plafond) doe je aan comfort vermindering/concessies.
Het is zeker niet hetzelfde comfort als radiatoren of vloerverwarming.
Verder geen discussie, als jullie het prima vinden is helemaal ok natuurlijk.
Mensen verdedigen hun eigen aankoop hier, niks mis mee.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2025 22:09 ]
Dat is helemaal geen feit dat is jouw mening. Met een goed ingeregeld installatie voel je geen luchtstroming. Een heel grote ruimte verwarmen met 1 airco is niet ideaal maar dan heb je een heel grote ruimte als je dat als huiskamer hebt dan heb je een duur stuk onroerend goed. Dan is die extra airco ook niet de kosten .mr_evil08 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Dat een wandairco voor een kouder vloer zorgt is een feit net als de grotere luchtstroming niet iedereen prettig vind.
Een grotere ruimte met één afgiftepunt (en vooral hoog aan plafond) doe je aan comfort vermindering/concessies.
Het is zeker niet hetzelfde comfort als radiatoren of vloerverwarming.
Verder geen discussie, als jullie het prima vinden is helemaal ok natuurlijk.
Een wandairco blaast de warme lucht naar de grond waar die efficiënt in een rollende beweging verdeeld wordt.
Bij een wandairco valt dat niet in te regelen, aanmodderen met de fan lost het niet op, waar geen luchtstroming is warmt het niet op.digifun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:09:
[...]
Dat is helemaal geen feit dat is jouw mening. Met een goed ingeregeld installatie voel je geen luchtstroming. Een heel grote ruimte verwarmen met 1 airco is niet ideaal maar dan heb je een heel grote ruimte als je dat als huiskamer hebt dan heb je een duur stuk onroerend goed. Dan is die extra airco ook niet de kosten .
Een wandairco blaast de warme lucht naar de grond waar die efficiënt in een rollende beweging verdeeld wordt.
In verwarmbedrijf moet de unit lucht verplaatsen/naar beneden forceren, tegen de natuurwetten in, anders blijft de kamer niet warm.
Heel ander comfort dan afgiftepunten laag aan de vloer die kou direct "opzuigt".
Net als koelbedrijf zijn afgiftepunten aan de vloer niet handig en is de wandunit hoog aan plafond in zijn voordeel.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2025 22:17 ]
Kou valt naar beneden dat is toch wel de grootste natuurwet. Die waar jij het over hebt dat kou omhoog gaat die bestaat niet .mr_evil08 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:12:
[...]
Bij een wandairco valt dat niet in te regelen.
In verwarmbedrijf moet de unit lucht verplaatsen/naar beneden forceren, tegen de natuurwetten in, anders blijft de kamer niet warm.
De kou "trekt" vervolgens naar boven en dat voel je ook.
Is heel ander comfort dan afgiftepunten laag aan de grond die de kou direct "opzuigen".
Net als koelbedrijf zijn afgiftepunten aan de grond weer minder comfortabel dan een wandunit hoog aan plafond.
Je weet wel wat ik bedoel met convectiewarmte en één mini afgiftepunt waar alles uit moet komen op een ongunstige positie.digifun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:17:
[...]
Kou valt naar beneden dat is toch wel de grootste natuurwet. Die waar jij het over hebt dat kou omhoog gaat die bestaat niet .
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2025 22:19 ]
Zo mini is dat niet, de warmte verdeelt zich beter dan bijvoorbeeld een conventionele gaskachel.mr_evil08 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Je weet wel wat ik bedoel met convectiewarmte en één mini afgiftepunt waar alles uit moet komen op een ongunstige positie.
Waar in NL is dat? Het vriest hier (midden NL) de hele dag in de achtertuin waar de buitenunit staat.w00key schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:44:
[...]
Alleen 1 om 06:30. Oversized multi buitenunit die maar 6-700W trekt kan het makkelijk aan zonder ijsvorming.
Op dit moment op 21:40 uur intake 4.0 graden, uitblaas 2.4 graden, dus het vriest niet aan.
Als gevraagd vermogen hoger wordt is dT buiten ook groter en wordt de warmtewisselaar kouder. Maar dat is relatief aan de grootte van dat koelblok met vinnen en ventilator, een "net groot genoeg" unit moet relatief hard werken.
Mensen blamen snel mist en slecht weer. Ja dat klopt dat het vervelend weer is. Maar als je unit weinig moeite hoeft te doen is het geen enkel probleem, zie die SCM50 eerder. Mijn MU3R19 staat op 28% compressor power level, 700/2500W. 💤
Maar het klopt wel, een relatief grote warmtewisselaar vriest nauwelijks dicht. Wij stoken de hele dag op 20% bij lichte vorst en hebben een enkele ontdooicyclus gehad. 's ochtends als de unit aan gaat blaast hij wat onregelmatig, later op de dag stabiliseert de luchtstroom. 24/7 stoken hoeft nog niet, dat gaan we pas doen als het meerdere dagen achter elkaar vriest.
Ik moet de tweaker boven jou toch ook wel bijvallen.digifun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:09:
[...]
Dat is helemaal geen feit dat is jouw mening. Met een goed ingeregeld installatie voel je geen luchtstroming. Een heel grote ruimte verwarmen met 1 airco is niet ideaal maar dan heb je een heel grote ruimte als je dat als huiskamer hebt dan heb je een duur stuk onroerend goed. Dan is die extra airco ook niet de kosten .
Belgische woning, 8 jaar oud, zelf gebouwd/zelf bouwheer. Heel goede luchtdichtheid en isolatie, bijgevolg een goede isolatiewaarde, e-peil etc.
Naar NL norm is dit een duur stuk onroerend.
Woonkamer en keuken verbonden met elkaar door open muur van 1.5m. Vergelijk het met een Duplo blokje van 12 nopjes wat tegen een blokje van 8 nopjes ligt (lange zijde) in de woonkamer op nopje 10 hangt een 5kW daikin, schuin tegenover die open muur dus. Jammer genoeg staar er een hoge kast onder maar de vanes staan zo dat de lucht ver geblazen wordt.
Vloer die daardoor kouder wordt is minder aangenaam. Kan het heel warm krijgen maar 3x1.5 verspreid over woonkamer, woonkamer en keuken was gelijkmatiger geweest.
Lucht/lucht is leuk maar moet net zoals elektrische vuurtjes goed verspreid staan en met een ventilator best veel lawaai maken om te circuleren.
[ Voor 20% gewijzigd door vdr01 op 12-01-2025 00:12 ]
:strip_exif()/f/image/UidF3gzPIfmJbXgj4ncZjQlV.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet de meest ideale dag. Unit vriest geregeld dicht. Desalniettemin trekt hij het prima. Niet het meest comfortabele maar prima voor ons. Woonkamer is 20 graden. Mocht ik de keuze opnieuw maken, dan hadden we voor een duurder model gekozen die het beter uithoudt. Verder zeer tevreden! 't betreft een LG s12et.
Oh is het zo koud bij jullie? KNMI zegt nu (zie timestamp):Martin7182 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:43:
[...]
Waar in NL is dat? Het vriest hier (midden NL) de hele dag in de achtertuin waar de buitenunit staat.
Maar het klopt wel, een relatief grote warmtewisselaar vriest nauwelijks dicht. Wij stoken de hele dag op 20% bij lichte vorst en hebben een enkele ontdooicyclus gehad. 's ochtends als de unit aan gaat blaast hij wat onregelmatig, later op de dag stabiliseert de luchtstroom. 24/7 stoken hoeft nog niet, dat gaan we pas doen als het meerdere dagen achter elkaar vriest.
:strip_exif()/f/image/hR7XUgYg6fSxIqKKJFTjUFjy.png?f=user_large)
~1.5C nu na middernacht dus volgens KNMI op een grasveld, +1ish "stad effect" in de woonwijk.
Maar yeah, net onder nul is eigenlijk ook geen probleem. Ding wordt wit van binnen maar dat laag ijs is minimaal, dat is ook afhankelijk van hoeveel kouder de warmtewisselaar is tov omgeving.
[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 12-01-2025 00:59 ]
Ik heb hier 1 enkele Daikin perfera vloermodel om een ruimte van ongeveer 50m² te verwarmen.HyperBart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:40:
[...]
Ik moet de tweaker boven jou toch ook wel bijvallen.
Belgische woning, 8 jaar oud, zelf gebouwd/zelf bouwheer. Heel goede luchtdichtheid en isolatie, bijgevolg een goede isolatiewaarde, e-peil etc.
Naar NL norm is dit een duur stuk onroerend.
Woonkamer en keuken verbonden met elkaar door open muur van 1.5m. Vergelijk het met een Duplo blokje van 12 nopjes wat tegen een blokje van 8 nopjes ligt (lange zijde) in de woonkamer op nopje 10 hangt een 5kW daikin, schuin tegenover die open muur dus. Jammer genoeg staar er een hoge kast onder maar de vanes staan zo dat de lucht ver geblazen wordt.
Vloer die daardoor kouder wordt is minder aangenaam. Kan het heel warm krijgen maar 3x1.5 verspreid over woonkamer, woonkamer en keuken was gelijkmatiger geweest.
Lucht/lucht is leuk maar moet net zoals elektrische vuurtjes goed verspreid staan en met een ventilator best veel lawaai maken om te circuleren.
Staat 24/24 aan, 19 á 20gr in huis.
Ik zet die op stand 'vloerverwarming' de bovenklep is dicht, enkel uitblaas via de onderste openingen. Draait heel rustig, stiller dan de ventilatie van een pelletkachel of inbouw gashaard.
Bij de huidige temperaturen tussen 0 en -3 was het verbruik afgelopen 24h 17,3kWh. Mijn vroegere gasketel zou ergens tussen de 5 en 10m³ gas uitgekomen zijn denk ik.
![]() | ![]() |
Ik heb naar grote tevredenheid hetzelfde vloermodel hangen maar vraag me af waarom je de klep bovenaan laat dicht staan?Wozmro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb hier 1 enkele Daikin perfera vloermodel om een ruimte van ongeveer 50m² te verwarmen.
Staat 24/24 aan, 19 á 20gr in huis.
Ik zet die op stand 'vloerverwarming' de bovenklep is dicht, enkel uitblaas via de onderste openingen. Draait heel rustig, stiller dan de ventilatie van een pelletkachel of inbouw gashaard.
Bij de huidige temperaturen tussen 0 en -3 was het verbruik afgelopen 24h 17,3kWh. Mijn vroegere gasketel zou ergens tussen de 5 en 10m³ gas uitgekomen zijn denk ik.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb hier zowel vloerverwarming op stadsverwarming als L/L. Ik woon in een hoekwoning met jaren 80 isolatie.
We verwarmen nu de 2e winter met L/L.
Comfort
Een van de aspecten van comfort is het geluid (in het nadeel van L/L) dat heb je bij vloerverwarming gewoon niet.
Ik stook nu voor de 2e winter L/L, de eerste winter vooral af hoc en daarbij zette ik de vloerverwarming nog aan als het vroor, dat werkte best oké samen en gaf een prima comfort. Dit jaar draai ik onder de 5gr ‘s nachts 24x7 en voel nu zelden de behoefte om vloerverwarming aan te zetten. 7x24 werkt enorm comfort verhogend de vloer neemt dan ook gewoon de temperatuur van de ruimte aan. Zolang je er niet met blote voeten op loopt prima
Dit geeft in ons geval denk ik een meerverbruik van 15-20% t.o.v. ad hoc, voor mij zeer acceptabel in ruil voor comfort. Fan draait zachter, nauwelijks defrosts, altijd lekker warm.
Toch blijf ik wel van mening dat vloerverwarming in algemene zin een beter comfort heeft, prettigere warmte en stil. Maar L/L op 24x7 is wat mij betreft in onze woning 99% van de tijd goed genoeg.
Kosten
Als ik uit ga van cop3 deze maand (wat mogelijk pessimistisch is) dan zou ik met dezelfde hoeveelheid warmte ruim 8x zoveel kwijt zijn voor de stadsverwarming.
We verstoken zo’n 15kwh per dag afgelopen week.
Met cop3 is dat 45kwh aan warmte, hetgeen gelijk staat aan 0.16GJ.
15kwh kost nu salderen nog bestaat 0,83€ anders zeg 4€
Stadverwarming 0.16 GJ kost 6,88€
De businesscase wordt met hogere buitentemperatuur natuurlijk steeds beter voor L/L.
Als salderen straks voorbij is zal ik denk ik afhankelijk van de buiten temperatuur gaan kiezen hoe ik verwarm.
Lijkt mijn inziens toch aardig te kloppen.Wozmro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:26:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een vuistregel is dat elke m3 gas vervangen wordt door 2kWh. En dat het nu misschien iets hoger is, komt ook perfect overeen met de mindere efficiency met het koudere weer.
Laten jullie hem gewoon de hele nacht door defrosten op setpoint? Of een verlaging of een silent of demant control erop? Of allebij?
Ik ben nog steeds naar de beste stand voor de nacht opzoek... (Externe meter)
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Elke uur defrost maar tegelijk 24/7 aan om. Defrosts tegen tevgaan ?Hammetje3FR schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Hier ook ongeveer elk uur als het 2 graden of kouder is. Daikin, verschillende single splits. Dan heb ik ze ook 24/7 aan om geen last te hebben van de defrosts. Wel twee graden nachtverlaging.
Wat is het nu precies
Ik heb een tweede unit overwogen in de woonkamer omdat je dan veel meer ad-hoc kan verwarmen omdat je dan genoeg luchtcirculatie hebt om constant in een 'warme wolk' te zitten (ter vergelijking, twee Perfera's op binnenunit stil geeft net zoveel luchtcirculatie als 1 Perfera op maximaal) en de massa dus niet warm hoeft te houden. Maarja, dat ga je heel moeilijk terugverdienen qua kosten.
Al bij al is het comfortverlies ten opzichte van water-verwarming beperkt, maar in een wat minder geïsoleerde woning had ik een airco niet als hoofdverwarming gebruikt. Je gevoeligheid voor geluid bepaalt natuurlijk wel veel.
Silentmode niet gebruiken, demand control op 70% dat is de sweetspot van de meeste warmtepompen.xHEMANx schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:25:
De mensen met ruk isolatie, wat doen jullie bij vrieskou snachts met de airco?
Laten jullie hem gewoon de hele nacht door defrosten op setpoint? Of een verlaging of een silent of demant control erop? Of allebij?
Ik ben nog steeds naar de beste stand voor de nacht opzoek... (Externe meter)
2c nachtverlaging en op tijd weer opwarmen met de programmering zodat het bij aanwezigheid weer net op temperatuur is, de fan kun je op auto laten, ben je langer weg dan gewoon uit en eerder weer laten opwarmen.
Demand control voorkomt wel dat die als een malle gaat draaien wat weer meer energie kost.
Bij slecht geisoleerde woningen wil men nog wel eens de verdiepingsvloeren isoleren, ken iemand die dat heeft gedaan en werkt zeer goed.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2025 11:38 ]
A de zaf ( zuster accep factor ) een professionele wife mening.digifun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:46:
[...]
Bij jou , genoeg mensen hier op tweakers die het wel lukt zonder comfortverlies.
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic