Plaatsing binnenunits eerste verdieping en gevel doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik zou graag jullie advies vragen over het plaatsen van de binnenunit(s). Ik wil graag boven verwarmen en koelen met een airco spit. Ik twijfel daarbij tussen duo single split. Qua vermogen zou het met een single prima moeten kunnen, maar ik twijfel of de lucht stroom zich Dan goed genoeg verspreid of hij al snel denk dat de juiste temperatuur is bereikt omdat kamer 1 gevuld is met warme/koele lucht.

De installatie zal een stuk simpeler worden als ik alleen 1 unit in de beoogde werkkamer heb (foto 1). Daar kom ik wel uit, stukje naar rechts en dan via gevel naar buiten. Mag ik dan verwacht dat vanuit de werkkamer de slaapkamer gekoeld kan worden?

Als ik voor een duo split kies, dan gaat er dus een flinke kabel goot over de hele muur onder langs bij de binnenunit op foto 1. Kan ik die dan via 1 gat in de gevel naar buiten leiden? Hoe groot moet dit gat dan worden? De tussenmuren met de buren zijn (helaas) allemaal enkelsteens. Ik weet dat de buren voorzetwanden aan de andere kant hebben, neem aan dat de schroeven voor de beugel van de binnenunit niet dieper zijn dan een baksteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3pK2dLlCGkm3Uw-5-unRd1Odiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiAEBQnRDClU5UsPlMxvIveU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtrToXn8S1lF31eZexC1_v57ysE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIotIdQ2WJsaUkwNAUzhQnFB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQNegyfuov4ZWYUrl7CRm5Y1kZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIMvIepU3L8Msmk67k1VJoYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Ja dat kan via 1 gat, zou dan 2 keer boven elkaar boren overlappend. Gat 50 ongeveer

Binnenunit zet je meestal gewoon met 4*40 schroeven + pluggen vast

(Let wel op met de leidingen die nog in je muur zitten.)

Oja die spreiding naar andere kamers valt echt tegen, voor verwarmen werkt het iets beter als koelen.

[ Voor 35% gewijzigd door IplugNplay op 18-11-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Mooiste is om units met niet al te veel vermogen op te hangen, die kunnen dan rustig op een laag pitje draaien zonder te gaan pendelen (aan/uit/aan/uit). Van MHI heb je bijv. de SRK15ZS-WF van 1,5kW. Die kunnen dan samen op een SCM30 buitenunit.

Wat zit er boven? Als het een plat dak is dan wellicht door het dak en buitenunit daar neerzetten? Houd wel rekening met de buren qua geluid buitenunit, zie ook Het grote geluidseisen airco en wp topic en Lawaaiige airco langs de erfgrens

Een binnenunit is niet zo zwaar (9kg ofzo), dat kan idd prima met normale schroeven en pluggen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@ThinkPad
Hierboven zit een bergzolder. Ik had eigenlijk 2x2.5 kw op het oog van LG met ingebouwde wifi module (mooi prijsje via climamarket Spanje). Ik had gehoopt dat die toch wel in staat zouden zijn naar het juiste vermogen terug te moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
LG Multi schijnt bij verwarmen een beetje vreemde regeling te hebben als ik Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 moet geloven. Zeker met verwarmen zou ik altijd een A-merk (MHI / Mitsubishi Electric / Daikin) pakken.

Geen idee wat de LG set kost die je op het oog hebt, een set van SCM30 + 2x SRK15ZS-WF (ook met ingebouwde wifi) is ook niet zo duur (€1700)

2.5kW lijkt mij nog aardig veel voor die kamers.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@ThinkPad
Ik zat hier naar te kijken:
https://www.climamarket.nl/nl/multi-split-lg-mu2r15-h09-09

Ik zal dat topic eens doorlezen. Ik dacht dat de lg's tot de A merken behoren onder de airco's.

Bedankt voor je inzichten in ieder geval!

[ Voor 13% gewijzigd door SalmonAce op 18-11-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Als er een bergzolder boven zit, overweeg dan om de aircoleidingen van de slaapkamer via de bergzolder te leiden. Dat scheelt flink wat leidingtetris.

Dan heb je nog wel een oplossing voor de condensafvoer nodig. Wellicht via de andere buitengevel, een afvoer ergens, of een condenspompje (niet aan te raden ivm geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@Rukapul
Ik heb dat overwogen maar aan de voorzijde loopt het pannendak schuin af tot de dakgoot. Ik denk niet dat ik dat voor elkaar ga krijgen om aan de linkerkant condensafvoer naar buiten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
SalmonAce schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:25:
@Rukapul
Ik heb dat overwogen maar aan de voorzijde loopt het pannendak schuin af tot de dakgoot. Ik denk niet dat ik dat voor elkaar ga krijgen om aan de linkerkant condensafvoer naar buiten te krijgen.
Wellicht dat je juist dan gewoon door het dakbeschot kunt boren, buis/slang onder de pannen, en lozen in dakgoot/regenpijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@Rukapul
Ik ben hier zelf onervaren mee dus ik zou zeggen dat dit moet kunnen qua condens. Dan zit ik aan de andere kant wel met een uitdaging, omhoog naar de bergzolder is niet heel spannend. Vervolgens loopt het hellende dak aan de achterzijde tot ongeveer halverwege de kamer op foto 1 (daarna circa 1.2m plat dak). Dan zou ik dus daar ook door het dakbeschot en de dakisolatie moeten en de koelleiding en stuurkabel over het platte dak via de daktrim naar beneden richt buitenunit moeten trekken? Ik denk dat daar mijn DIY skills tekort gaan schieten en ik dat uit zal moeten besteden. Maar het is een optie! Thanks voor het meedenken.
Pagina: 1