Lawaaiige airco langs de erfgrens

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 03:53
Beste Tweakers,

Ik woon sinds anderhalf jaar in Limburg en nu heeft sinds kort mijn buurman een airco opgehangen (2 units). Ik heb zelf sterk het idee dat deze airco's niet aan de geluidsnormen voldoen en te veel lawaai maken. Nu geeft mijn buurman aan dat alles binnen de geluidsnormen valt, maar zelf ervaar ik het geluid als storend en meet ook een te hoge waarde van 48-50dB.

Deze meting is uitgevoerd met mijn telefoon vanuit het midden van mijn tuin en wellicht niet geheel accuraat. Nu vroeg ik mij af of het misschien mogelijk is om iemand langs te laten komen om te controleren of deze opstelling inderdaad aan het bouwbesluit voldoet, of dat jullie misschien een decibelmeter hebben liggen die gebruikt kan worden voor een accurate meting.

Ook goed om te weten is dat de 2 units net langs de erfgrens hangen en dat mijn buurman onrechtmatig in mijn regenafvoerpijp heeft geboord om zijn de kabels van de airco in door te voeren (waarschijnlijk condensafvoer). Ik vind dit onacceptabel en zie hier graag handhaving en bemiddeling op, de afvoerpijp moet in oorspronkelijke staat worden gebracht en de airco's moeten aangepast worden naar de regels volgens het bouwbesluit.

Ter aanvulling wil ik nog graag toevoegen dat er mogelijk in mijn woning is geboord om de (condens?) pijpen naar mijn regenpijp aan te leggen en dat dit naar mijn weten in overtreding is met de wetgeving. Daarnaast zie ik graag van de eigenaar een ingevuld rekenmodel dat door de overheid wordt voorgeschreven omdat ik dus sterk de indruk heb dat deze opstelling aan geen wettelijke regelgeving voldoet. Deze is te vinden op: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Mij kost het erg veel tijd om dit rekenmodel uit te zoeken en voor mij helaas omslachtig om te gebruiken, maar wellicht dat er iemand is die hier kundig mee is (of misschien iemand in dit topic).

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik heb de buurman al meerdere malen erop aangesproken en die zegt dat het door professionals is gedaan, vervolgens zegt hij ook dat hij door mij erachter kwam dat er een vergunning aangevraagd moest worden (deze is nog niet goedgekeurd).

Ik heb voor nu maar even gezegd dat ik de (afkeuring) van het bouwbesluit afwacht, maar wat mij betreft moet volgens mij de hele boel naar het dak verplaatst worden, of een veel stillere unit. Ook de condensafvoer naar mijn regenpijp vind ik echt niet tof.

Ik heb een fotootje in de bijlage meegestuurd van de situatie en ook van het model van de airco's die de buurman gebruikt.

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

TyphoonAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05BGuJDKfgeDECj9p0SNigRtH7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLsqf0bd2I55GSMr9RKQjgCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJFgtUHi1RWNnpicDSOMW1c9oMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqSx190pcBbUjGSID2lFUQAF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwhmIX6uJnUjexdB4zfVFGMrpTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHDmefAma4GcuJnY6iseraLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99NLbjIyOJHL4tUgzkGDa94lZjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBUJhqbKs3qzTRLv3l4Kvy8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTX2vm8RAVKhRe8of9TU5hkyViI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bexPxVhSI6kT2eWgCa6bxVI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GoT.Typhoon op 11-03-2024 01:36 ]

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:51
Ik kan je niet concreet helpen, maar dit ziet er heel lelijk uit. Zeker omdat er een plat dak is. Als de units daar op stonden had je minder overlast gehad en was de gevel ook niet zo lelijk geworden. Dit zal wel het goedkoopst zijn geweest, het ziet er niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Ben het helemaal met je eens, het ziet er niet uit en heb ook concreet voorgesteld in de brief aan de gemeente dat ze beter naar het dak kunnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:37
Die regenpijp is gezamenlijk om alleen van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Je hebt je duidelijk al goed ingelezen, wat zei de handhavings ambtenaar toen je de gemeente mailde?

Dat het niet mooi is, tsje het is vergunningsvrij. En aan de achterkant vd woning. Vaak gelden daar minder regels dan voorkant vd woning.

Als ik het zo inschat is het een standaard rijtjes woning, dus ook geen architectonische / beschermde bouw....

Qua geluid; daar kan op gehandhaafd worden
Qua pijp: volgens mij is dit jullie gezamelijke pijp, op jouw grond gaat die echter de grond in. Zie je vaak bij platte daken.

Is dit koop of huur? Het klinkt namelijk als iets voor buurtbemiddeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

even een tussenvraagje: stel dat dat condensafvoer is, bevriest hij dan niet in de winter? Volgens mij is die hele airco zo als het vriest niet bruikbaar. Het is niet de richting waar je om vroeg maar als de buurman er deels het probleem van de installateur van kan laten maken zou het wel eens wat soepeler kunnen gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 11-03-2024 06:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
TwingyTwingy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:07:
Die regenpijp is gezamenlijk om alleen van jou?
Lijkt van TS gezien deze zeker een cm of 20 naast de schutting staat.

Mijn tip 1: vraag de buurman om de leidingen uit jouw hwa pijp te verwijderen binnen 14 dagen. Zo niet, dan zorg je zelf dat ze verwijderd worden.
2: geef aan dat je iemand laat komen om een meting te doen. Een telefoon werkt nooit geweldig. Of inderdaad direct al bij de gemeente aangeven dat je van mening bent dat deze meer dan 40db produceert en vraagt handhavend op te treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heeft de buurman een eigen regenpijp aan de andere kant van zijn woning?

Huizen zijn toch vaak gespiegeld met buren en de buurman zijn regenpijp zit naast de mijne, maar in de foto van ts staat er maar een. Maar zelfs als die gedeeld wordt is het raar dat ze er zo maar in gaan boren als die op de grond van TS staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je communiceert met de gemeente en iets verwacht.... beschrijf dan NIET alleen je klachten en de overtredingen. Vraag EXPLICIET om handhavend op te treden. Dus als dat nog niet in de brief staat, stuur je er nog 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:20:

Huizen zijn toch vaak gespiegeld met buren en de buurman zijn regenpijp zit naast de mijne, maar in de foto van ts staat er maar een. Maar zelfs als die gedeeld wordt is het raar dat ze er zo maar in gaan boren als die op de grond van TS staat.
Dat kan hoor, dat er maar 1 is en dat die gezamelijk is. Maar dat maakt geen bal uit, mag je nog steeds niets zonder instemming van de andere partij. Als die pijp van de buurman is, moet je er afblijven. Als die pijp gezamelijk is ook.... je mag hem dan wel gebruiken voor het water op je dak natuurlijk.

Ik zou richting buren ook zeker gewoon verwijdering sommeren. Ik zou niet om de hete brei heen gaan draaien tegenover mensen die "gewoon doen en dan wel verder zien". Dan "doe ik er gewoon wat aan en dan zien we ook wel weer verder". In overleg is er veel mogelijk. Zonder overleg ook, alleen zijn er dan andere dingen mogelijk. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Dat ding hangt op tegen de erfgrens, is geen rekenmodel nodig om te bepalen dat dit te veel geluid op de erfgrens geeft.

Condensafvoer zonder jouw medeweten zo maken is simpelweg asociaal. Hoe is je buurrelatie? Ik ben er altijd voor om de buurrelatie goed te houden en daarbij niet altijd koste wat kost tot in de puntjes (juridisch) gelijk te halen maar ik krijg hier een beetje de indruk dat jouw buur er een beetje lak aan heeft.
Ik zou sowieso nog in een gesprek duidelijk maken aan je buren dat je er graag samen uitkomt, maar dat je deze situatie hoe dan ook niet kunt accepteren en je andere stappen neemt als het niet samen kan.
Als je rechtsbijstand hebt is het altijd verstandig om die op de hoogte te stellen en voor advies te vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Pejdref schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:28:
Dat ding hangt op tegen de erfgrens, is geen rekenmodel nodig om te bepalen dat dit te veel geluid op de erfgrens geeft.

Condensafvoer zonder jouw medeweten zo maken is simpelweg asociaal. Hoe is je buurrelatie? Ik ben er altijd voor om de buurrelatie goed te houden en daarbij niet altijd koste wat kost tot in de puntjes (juridisch) gelijk te halen maar ik krijg hier een beetje de indruk dat jouw buur er een beetje lak aan heeft.
Ik zou sowieso nog in een gesprek duidelijk maken aan je buren dat je er graag samen uitkomt, maar dat je deze situatie hoe dan ook niet kunt accepteren en je andere stappen neemt als het niet samen kan.
Als je rechtsbijstand hebt is het altijd verstandig om die op de hoogte te stellen en voor advies te vragen.
De relatie goed houden kan alleen als daar ruimte voor is aan beide kanten. Als je zonder overleg gaat klussen aan de achtergevel van de buren, is die ruimte er duidelijk aan 1 kant dus totaal niet. Als je niet nu doorpakt en ze het hele spul op hun kosten laat verwijderen, herstellen en opnieuw plaatsen maar dan goed.... dan doen ze de volgende keer gewoon weer waar ze zin in hebben.

- Je wil de regenpijp hersteld hebben. Die is alleen voor hemelwaterafvoer, niet voor condenswaterafvoer. Als deze gedeeld is, staat in de leveringsakte precies beschreven wat ieders rechten zijn m.b.t. die pijp.
- Je wil geen goten op jouw gevel, dus dat lelijke witte stuk moet hoe dan ook weg en eventuele schade aangebracht door plaatsing moet hersteld worden.
- Je wil naar een situatie zodat de hoeveelheid geluid binnen de geldende normen voor geluidsdruk op de erfgrens komen door de units op een meer geschikte plek te plaatsen.

Verder of topic: ik zie wel weer de typisch Limburgse uitstraling (rolluiken en airco's). :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

Laten we het wel uit elkaar trekken. Iedereen valt nu over die condens-afvoer maar dat is natuurlijk wel wat overdreven. Wat is daar nou het grote probleem (op de communicatie na?)…

Dingen moeten natuurlijk wel naar het dak of eigen tuin.

Overigens zie ik niet waar er dan in woning TS geboord zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FreakNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:36:
Laten we het wel uit elkaar trekken. Iedereen valt nu over die condens-afvoer maar dat is natuurlijk wel wat overdreven. Wat is daar nou het grote probleem (op de communicatie na?)…

Dingen moeten natuurlijk wel naar het dak of eigen tuin.

Overigens zie ik niet waar er dan in woning TS geboord zou zijn?
Ligt eraan of ze die witte goot gekit hebben of geschroefd. Die zit gewoon op de gevel van de woning van TS. De regenpijp zit namelijk volledig op de grond van TS en nog een aardig stukje van de grens af.

Dit moet overigens haast wel door een beunhaas zo gedaan zijn. Iedere Jan met de korte achternaam kan begrijpen dat je op deze manier nooit gaat voldoen aan regelgeving en ruzie met de buren gaat krijgen. Dit kun je als "vakman" zo natuurlijk niet achterlaten zonder je klanten te laten teken voor eigen verantwoordelijkheid als ze dit echt zo willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 16:08
99ruud99 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:51:

Dat het niet mooi is, tsje het is vergunningsvrij. En aan de achterkant vd woning. Vaak gelden daar minder regels dan voorkant vd woning.
Vaak is dit dus niet vergunningsvrij gezien je het bouwoppervlak vergroot,

"Heb ik voor mijn airco een vergunning nodig?
In veel gevallen is voor het plaatsen van een airco buitenunit een vergunning nodig. De Woningwet beschouwt de buitenunit van een airco namelijk als een onderdeel van het bouwwerk waar het op wordt geplaatst. Omdat het bouwvolume door het plaatsen van een buitenunit vrijwel altijd toeneemt, is hiervoor officieel een omgevingsvergunning voor bouwen vereist." https://www.feenstra.com/...egelgeving-en-vergunning/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 17:06
Wat een onnodige aandacht over die regenpijp. Het komt vaker voor dat er een gezamenlijke afvoer via één zijde van de erfgrens gaat.

Het lijkt mij ruk om in de situatie van TS te zitten. Want het zal mij niets verbazen dat de buren dit gewoon zo mogen doen. Als je dit niet laat escaleren kan je misschien nog afspraken maken over gebruikstijden als je buur je dit nog gunt.

Verder passen de airco's heel mooi in het gevel aanzicht met die rolluiken :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kanoet schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:48:
Verder passen de airco's heel mooi in het gevel aanzicht met die rolluiken :+
Wat is er lelijk aan rolluiken?

Is een cultureel dingetje, in patatgebied vinden ze het lelijk, in frietgebied niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 13:57

eagle00789

Est. November 2005

Laat ik eerst eens een andere vraag stellen warover iedereen denk ik niet gedacht heeft, Is het een koop of hurwoning? dat maakt namelijk nogal verschil uit met eigendom en dus ook met verantwoordelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

eagle00789 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:54:
Laat ik eerst eens een andere vraag stellen warover iedereen denk ik niet gedacht heeft, Is het een koop of hurwoning? dat maakt namelijk nogal verschil uit met eigendom en dus ook met verantwoordelijkheden.
Dat zou de regenpijp kwestie kunnen veranderen. Ik deed een aanname (gevaarlijk, dat is waar), omdat TS contact opnam met de gemeente en niet een verhuurder. Kan me ook voorstellen dat je zulke aanpassingen niet zomaar doet in een woning die niet van jezelf is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
*knip* dat doen we maar niet

[ Voor 82% gewijzigd door twain4me op 12-03-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:51:
Het is lang niet altijd vergunninsvrij om twee buitenunits van deze maat op te hangen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 15:41
Voor de regenpijn, als die gezamenlijk is, zou ik minstens een chique Y stuk verwachten, nu steken er aan de binnenkant waarschijnlijk 3 buisjes uit waardoor bladeren en vuil makkelijker klem komen te zitten in de buis. Daarnaast kan het ook eenvoudiger gaan lekken langs de gaten waardoor die buisjes naar binnen gaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22
Als dit zonder overleg is gegaan zou ik er absoluut een melding van maken bij gemeente.

Die hwa kan idd wel eens gezamenlijk zijn, maar kan niet exact op de ergens de grond in gaan. Echter heeft de buurman nu het leidingwerk deels aan jouw huis bevestigt om op die regenpijp te komen. Dat mag sowieso niet.

Geluid kun je meten en op handhaven.

Dat die dingen daar lelijk hangen is helaas een feit, maar dat is op zich geen overtreding. Hoewel er zeker betere opties waren geweest, zoals op 't platte dak. Daar had dan ook gewoon de condens kunnen afvloeien.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pentaw1nz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:39:
Als dit zonder overleg is gegaan zou ik er absoluut een melding van maken bij gemeente.

Die hwa kan idd wel eens gezamenlijk zijn, maar kan niet exact op de ergens de grond in gaan. Echter heeft de buurman nu het leidingwerk deels aan jouw huis bevestigt om op die regenpijp te komen. Dat mag sowieso niet.

Geluid kun je meten en op handhaven.

Dat die dingen daar lelijk hangen is helaas een feit, maar dat is op zich geen overtreding. Hoewel er zeker betere opties waren geweest, zoals op 't platte dak. Daar had dan ook gewoon de condens kunnen afvloeien.
Dat laatste is niet op voorhand waar. Dat het lelijk is in mijn ogen wel, maar dit wordt gezien als een uitbreiding van het volume van de bestaande constructie en daarvoor is volgens de letter wel vaak een vergunning nodig. Daarnaast is dit niet op het achtererf, maar op de etage boven het achtererf. Een aanbouw die boven de begane grond uitkomt is ook niet vergunningsvrij.

En zelfs al zou het vergunningsvrij zijn, dan moet het alsnog netjes aan alle regels en voorschriften voldoen. En je ziet eigenlijk direct dat deze units niet aan de regels gaan voldoen qua geluidsproductie. 2 van die bakken naast elkaar gaat - zonder te meten dus op gevoel - echt fors over de limiet heen. Volgens mij zijn het ook geen heel stille units. En als je er 2 naast elkaar hangt, dan kom je volgens mij echt alleen maar weg met de allerstiltste units als de erfgrens zo dichtbij is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
Leuke discussie, maar mij is niet helemaal duidelijk wie er moet aantonen dat de boel binnen de geluidsnormen draait: de klager of de eigenaar? Weet iemand dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:02:
Leuke discussie, maar mij is niet helemaal duidelijk wie er moet aantonen dat de boel binnen de geluidsnormen draait: de klager of de eigenaar? Weet iemand dat?
Nu die dingen daar al hangen? De klager.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Check. @MacD007 is volgens mij wel handig met die overheids tool, dus mss kan hij TS wel helpen daarmee.

Ik kan me nl idd niet voorstellen dat die dingen aan de norm voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 11-03-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Check. @MacD007 is volgens mij wel handig met die overheids tool, dus mss kan hij TS wel helpen daarmee.

Ik kan me nl idd niet voorstellen dat die dingen aan de norm voldoen.
Dat is altijd een leuk ding. Normen zijn onder bepaalde voorwaarden vastgesteld. Nu is de vraag of aan alle voorwaarden is voldaan. Zelfde geld voor de wet. Daar staan ook voorwaarden in. Als TS denkt aan die voorwaarden wordt niet voldaan: Dan kan TS bij de gemeente een handhavingsverzoek doen. Dit omdat hij overlast ervaart. Bij de vraag een "handhavingsverzoek" vragen. Niet alleen klagen. De gemeente zal de eigenaar vragen om bewijs dat hij voldoet. Dat zal eventueel teruggekoppeld worden. TS kan een procedure beginnen als de regenpijp gezamenlijk eigendom is. Daar kan hij eerst navraag doen bij zijn rechtsbijstandverzekering of een advocaat. Als het een huurhuis is: Vraag neerleggen bij de woningbouwvereniging.

[ Voor 15% gewijzigd door RonnieKo op 11-03-2024 09:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 15:57
Ongeacht hoe je de oplossing voor je probleem vindt, is communiceren via derden (gemeente/handhaving) voor mij persoonlijk echt een rode zone.
Betrek het eens opjezelf als handhaving aan de deur staat door je buurman.
Hoe zou je zelf reageren? De relatie is dan kapot en bij toekomstige zaken gaan altijd de hakken in het zand.

Handhaving komt pas kijken als alles opties zijn besproken en uitgesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 11-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 15:38
@GoT.Typhoon Ik kan mij niet voorstellen dat de intentie is om (mijn interpretatie van je verhaal) je het leven zuur te maken. Waarschijnlijk is er niet goed nagedacht en valt er nog een mouw aan te passen. Ik ben benieuwd of er al contact is geweest met de buurman/vrouw over hetgene je constateert en hoe daarop gereageerd is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

_Piwi_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:31:
@GoT.Typhoon Ik kan mij niet voorstellen dat de intentie is om (mijn interpretatie van je verhaal) je het leven zuur te maken. Waarschijnlijk is er niet goed nagedacht en valt er nog een mouw aan te passen. Ik ben benieuwd of er al contact is geweest met de buurman/vrouw over hetgene je constateert en hoe daarop gereageerd is?
Staat notabene in de openingspost: "volgens de buurman valt alles binnen de geluidsnormen". Dus hoe is daarop gereageerd: bagatelliserend.... ontkennend...

Hier valt geen mouw aan te passen, zonder ingrijpende aanpassingen. Of ik moet me echt heel erg vergissen over de geluidsproductie van 2x 50 dB binnen 2 meter van de erfgrens. In de nacht mogen ze gezamelijk niet meer dan 40 dB op de erfgrens leveren. 1 van die dingen hangt zelfs zo dicht op de erfgrens als maar mogelijk was, zit hooguit een paar cm tussen. Nogmaals, als ik me niet heel erg vergis, is deze situatie best kansloos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:37
barry86 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Ongeacht hoe je de oplossing voor je probleem vindt, is communiceren via derden (gemeente/handhaving) voor mij persoonlijk echt een rode zone.
Hoe zou je zelf reageren? De relatie is dan kapot en bij toekomstige zaken gaan altijd de hakken in het zand.

Afgaande op verhaal van TS: er is geen overleg gevoerd over de airco's door de buurman, er is zonder overleg in een regenpijp geboord die vermoedelijk geheel van TS is. De airco's maken vermoedelijk te veel lawaai. Het is aan de gemeente te onderzoeken over daar sprake van is.

Die hakken staan allang in het zand. Je kunt niet alles over je kant laten gaan en met de mantel der liefde bedekken. Volgende keer bouwt hij een uitbouw over je erfgrens heen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

barry86 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Er wordt niet gecommuniceerd via derden. TS heeft met de buren gesproken en die geven aan dat er niets aan de hand is en alles binnen de normen valt. TS communiceert nu MET de gemeente over handhaving, niet VIA de gemeente.

Ik heb ook weleens handhaving aan de deur gehad. Niets mis mee hoor.

Als iemand zoiets doet zonder vooraf te overleggen en zonder zich af te vragen of ze de woning van TS daarvoor mogen gebruiken.... dan wil je die relatie eigenlijk gewoon kapot hebben. Ik zit echt niet te wachten op een "relatie" met mensen die niet verder denken dan hun eigen ikke en vinden dat iedereen daarvoor moet buigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:27
Als ze nu al veel geluid maken dan kan het leuk worden als het een keer overdag vriest en ze voor verwarming gebruikt worden benieuwd of je dit niet gewoon binnen hoort. Het is nu heerlijk weer voor de airco's mijn daikin hoor je niet eens als ik er naast sta. Hier was het advies toen der tijd om ze nooit aan de muur te hangen als je ze fulltime gaat gebruiken voor verwarmen.

Benieuwd hoe dit afloopt. Ik zou iig niet blij zijn.

Offtopic: En waarom 3x condens naar een HWA? Dit had makkelijk via 1x condens kunnen gaan.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
gielz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:57:
Als ze nu al veel geluid maken dan kan het leuk worden als het een keer overdag vriest en ze voor verwarming gebruikt worden benieuwd of je dit niet gewoon binnen hoort. Het is nu heerlijk weer voor de airco's mijn daikin hoor je niet eens als ik er naast sta. Hier was het advies toen der tijd om ze nooit aan de muur te hangen als je ze fulltime gaat gebruiken voor verwarmen.

Benieuwd hoe dit afloopt. Ik zou iig niet blij zijn.

Offtopic: En waarom 3x condens naar een HWA? Dit had makkelijk via 1x condens kunnen gaan.
Dit kan ik bevestigen. Toen ter tijd heb ik gezegd hang ze maar op aan de zijkant van mijn hoekhuis ( i.p.v. op de grond ). Als ze defrosten dan hoor je de trillingen door de muur heen door het huis. Zeker als ze zo dicht langs de (slaapkamer?) ramen hangen dan ga je er last van hebben. Ik slaap het liefst vaak met een raam open, met zo een ding vlak er langs zou ik zelf ramgek worden.

De enige oplossingen had mogen zijn ( wat mij betreft ) op de grond of op het dak. Dan maar extra kosten voor leidingwerk en/of gat door het dak boren en netjes afwerken. Dit ziet er niet uit en gaat geheid overlast geven in de zomer/winter

-edit

+ het ophang werk is ook echt lelijk gedaan. Je ziet 2 kabels loshangen en het leidingwerk het via de PVC railing makkelijk net onder de airco's weggewerkt kunnen worden zodat je geen kabels meer zou zien. Bij mij hebben ze netjes alles in 1 goot weggewerkt met 1x een T splitsing. Niet 2 losse delen met loshangende kabels. Maargoed smaak valt over te twisten :9

[ Voor 12% gewijzigd door hollandnick op 11-03-2024 10:20 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Staat notabene in de openingspost: "volgens de buurman valt alles binnen de geluidsnormen". Dus hoe is daarop gereageerd: bagatelliserend.... ontkennend...
Nou sorry hoor dat ik er overheen heb gelezen... je hoeft niet meteen boos te worden.

De vraag is nog steeds valide om uitgebreider dat dit ene zinnetje te beantwoorden. De vraagstelling is naar mijn mening net zo relevant, i.e. ben je al stampvoetend met een hele hoop argumenten naar de buurman gegaan of ga je het gesprek open en eerlijk aan dat je iets constateert waar je last van hebt met de vraag of het mogelijk is samen naar een oplossing te zoeken.

Ik interpreer de OP van TS als:
- Buurman heeft airco's opgehangen zonder het eerder te overleggen. Dit valt rauw op zijn dak gezien de locatie van de buitenunits en dat er gebruik wordt gemaakt van "zijn" (gedeelde?) HWA. De HWA doet er eigenlijk niet eens toe want ...
- TS ondervindt hinder omdat de buitenunits volgens TS veel geluid maken waardoor hij niet meer rustig in zijn tuin kan zitten

Ga gewoon het gesprek aan... Ik haal niet uit de OP dat er meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden. Ik lees het alsof er meteen naar de gemeente wordt gestapt om te handhaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
_Piwi_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Nou sorry hoor dat ik er overheen heb gelezen... je hoeft niet meteen boos te worden.

De vraag is nog steeds valide om uitgebreider dat dit ene zinnetje te beantwoorden. De vraagstelling is naar mijn mening net zo relevant, i.e. ben je al stampvoetend met een hele hoop argumenten naar de buurman gegaan of ga je het gesprek open en eerlijk aan dat je iets constateert waar je last van hebt met de vraag of het mogelijk is samen naar een oplossing te zoeken.

Ik interpreer de OP van TS als:
- Buurman heeft airco's opgehangen zonder het eerder te overleggen. Dit valt rauw op zijn dak gezien de locatie van de buitenunits en dat er gebruik wordt gemaakt van "zijn" (gedeelde?) HWA. De HWA doet er eigenlijk niet eens toe want ...
- TS ondervindt hinder omdat de buitenunits volgens TS veel geluid maken waardoor hij niet meer rustig in zijn tuin kan zitten

Ga gewoon het gesprek aan... Ik haal niet uit de OP dat er meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden. Ik lees het alsof er meteen naar de gemeente wordt gestapt om te handhaven.
Als ik de posts van TS zo lees, is hij het gesprek gewoon rustig aangegaan, maar worden zijn zorgen door de buurman weggewimpeld met "het is door professionals geinstalleerd". Tja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:20:

Mijn buurman heeft inderdaad zijn eigen regenpijp aan de andere kant, elke woning. Ik had dit heel simpel gecheckt door naar het laatste huis in het rijtje te kijken en die had ook zijn eigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wil je vrienden blijven met de buurman?

als je antwoord nee is,
geluidsmeting en geef ze 14 dagen om de situatie aan te passen, zowel de leidingen als de units.
Geen oplossing? handhaving in kennis stellen en vragen om handhaving en de condens leidingen afkappen op de erfgrens.

wil je vrienden blijven? praten praten en praten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Als ik de posts van TS zo lees, is hij het gesprek gewoon rustig aangegaan, maar worden zijn zorgen door de buurman weggewimpeld met "het is door professionals geinstalleerd". Tja.
Dat is exact de aanname die ik hier maak dat de buurman geen foute intenties heeft. Maar we gaan hier gissen hoe dat gesprek is gegaan zonder antwoord van de TS. Misschien is het een absolute l*l van een buurman die "bekijk het maar" heeft gezegd, maar mijn overtuiging is dat je het best samen kan oplossen en dat de gemeente/handhaving het escalatiemiddel is. Wat is er zoal besproken @GoT.Typhoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
eagle00789 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:54:
Het gaat hier om een koopwoning, zelf eigenaar in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Het gaat hier om een koopwoning, zelf eigenaar in dit geval.
Kijk in de akte van je woning. Als de buurman enige rechten heeft op het gebruik van die afvoer, dan staat dat daar beschreven. Staat daar niets beschreven, dan heeft hij hoe dan ook natuurlijk een probleem (los van het geluid nog).

Mijn vorige woning was een tussenwoning en bij ons was er per 2 woningen een pijp en bij de laatste hoekwoning een extra pijp. Stond duidelijk beschreven dat je die pijp deelde met de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 10:24
GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Mijn buurman heeft inderdaad zijn eigen regenpijp aan de andere kant, elke woning. Ik had dit heel simpel gecheckt door naar het laatste huis in het rijtje te kijken en die had ook zijn eigen.
Waar gaat die eerste airco naar toe dan? Gaat die daarachter gelijk naar binnen en is dat de reden dat die daar hangt? Want anders snap ik daadwerkelijk niet waarom die daar hangt, had gewoon alles in het midden gehangen want dan is dan kans dat de installatie binnen de geluidsnormen valt veel groter en had hij in zijn eigen regenpijp kunnen boren.

Echt, die regenpijp vind ik onacceptabel nu ik weet dat die een eigen regenpijp heeft. Ik zal daar echt wat van zeggen tegen je buurman, als eerst op een vriendelijke toon met je zorgen over nu slecht weg lopend water door mogelijk obstructies door de slangetjes die erin steken (wat eerder al gezegd is) en dat die een eigen regenpijp heeft waar die dat bij kan doen. Waarom ook? Omdat die anders een hele kabelgoot over z'n muur heeft lopen? Had op z'n minst overlegd...

edit: ah, die eerste airco gaat naar het raam links onder als ik het goed bekijk, goten waren dus sowieso nodig, in het midden hangen had echt minimaal goot gescheeld. In het midden had je ook nog iets van symetrie gehad. Ik kan er met mijn hoofd niet bij 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Soepstengel op 11-03-2024 11:06 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Exact dit helaas, ik ga het vandaag nogeens proberen, aangezien ik er gister pas achterkwam dat hij in mijn regenpijp heeft geboord. Natuurlijk wil ik geen ruzie maar vind dit wel echt asociaal en heb de gemeente gevraagd te handhaven, omdat hier simpelweg dingen tegen de regels zijn gedaan. Dat is niet subjectief maar objectief.

Waar ik zelf nog achter probeer te komen is hoe er berekend dient te worden als er geluid is, het gaat namelijk om 2 units, moeten dan allebei de units op maximaal vermogen en dan meten? Of maar een? Zie dit in de rekentool helaas niet terugkomen. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
Afwateren via de regenpijp is wel iets voor te zeggen, de impact is natuurlijk minimaal. Maar het is niet normaal dat je dat maar gewoon in de regenpijp van de buren doet. Zelfs al zou de regenpijp gedeeld zijn dan zou het nog steeds van fatsoen getuigen dat je dat eerst overlegd. Maar het kan eenvoudig opgelost worden, de afvoer kan ook gewoon via een simpel pijpje naar beneden gedaan worden. En gezien hoe de pijpjes nu zitten vraag ik mij af in hoeverre dit sowieso fatsoenlijk afwatert.

De lokatie van de units lijkt mij inderdaad wel een ding, veel te dicht bij de erfgrens en geloof nooit dat ze <40dB produceren als ze in de nacht gebruikt worden.

Ik zou wel blijven praten, escaleren kan altijd maar zorgt ook eigenlijk altijd voor gezeik in de toekomst. Maar dan moeten er nog wel openingen zijn, anders heeft dat geen zin. Ik zou dit ook niet over mijn kant laten gaan, je moet al buren wel een en ander van elkaar accepteren wat mij betreft, maar dit gaat wel een grens over.

Nog ter overweging, als je zelf plannen hebt voor airco of andere warmtepompen. Zou je die dan niet aan dezelfde kant ophangen zodat de buren daar weer last van hebben? Dan kom je in een soort van midden uit, beiden hebben dat wel eens overlast van elkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 11-03-2024 11:23 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 16-05 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Wat is er lelijk aan rolluiken?

Is een cultureel dingetje, in patatgebied vinden ze het lelijk, in frietgebied niet.
Heyhey, frietgebied hier, ik vind rolluiken ook niet mooi!...
...maar dat gezegd boeit het me ook niet zo of dat mooi is of niet: de dingen hebben een functie en zijn daar heel goed in. "Als de binnenkant maar mooi is" zeg ik altijd. (over mezelf ook trouwens, elke ochtend) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gielz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:57:
Ergens is er wel voor gekozen om te combineren. Er zijn in dit geval minstens 4 afvoeren namelijk, 2 van binnen en 2 van buiten.

Mij is verteld dat je de afvoer van de buitenunits beter niet via een pijpje kan doen. Dit geeft een grotere kans op bevriezing in de winter. Je wil zo snel mogelijk van het vocht af. De buitenunit produceert met name in de winter vocht, dat wil je zo snel mogelijk uit de unit en leidingen hebben. De binnenunit produceert vooral vocht in de zomer. Dan is geen kans op bevriezen en het is een grotere hoeveelheid, dus dat doe je dan wel via een pijpje.

Maar zoals het er hier uitziet is waanzinnig lelijk en onnodig. Zeker omdat het laatste deel van de witte goot enkel de afvoeren zal bevatten, die afvoeren had je daar prima uit het zicht samen kunnen laten komen. Maar laten we het maar niet hebben over de goot die oversteekt. Hoewel ik dat in overleg als buurman prima zou vinden, vind ik dat je dit niet zomaar kan doen zoals hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 16-05 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Exact dit helaas, ik ga het vandaag nogeens proberen, aangezien ik er gister pas achterkwam dat hij in mijn regenpijp heeft geboord. Natuurlijk wil ik geen ruzie maar vind dit wel echt asociaal en heb de gemeente gevraagd te handhaven, omdat hier simpelweg dingen tegen de regels zijn gedaan. Dat is niet subjectief maar objectief.
Ze hadden gewoon moeten communiceren.

[ Voor 41% gewijzigd door PinusRigida op 11-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:45
olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:02:
Over het algemeen geldt: Wie eist, bewijst. Klager moet dus bewijzen dat de eigenaar de norm heeft overtreden / overtreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 10:24
Sefa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Over het algemeen geldt: Wie eist, bewijst. Klager moet dus bewijzen dat de eigenaar de norm heeft overtreden / overtreedt.
Het probleem is wel dat de eigenaar van de airco's de units op vol vermogen moet zetten om te kunnen bepalen of ze aan de eisen voldoen op het moment dat een professionele meting gedaan kan worden. Als de buurman hier niet aan mee wil werken (wat mij zeer aannemelijk lijkt) ga je dus nooit een betrouwbare meting krijgen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Soepstengel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Het probleem is wel dat de eigenaar van de airco's de units op vol vermogen moet zetten om te kunnen bepalen of ze aan de eisen voldoen op het moment dat een professionele meting gedaan kan worden. Als de buurman hier niet aan mee wil werken (wat mij zeer aannemelijk lijkt) ga je dus nooit een betrouwbare meting krijgen.
En zelfs dan, de buitentemperatuur zal ook veel verschil maken hoe het werkt (en hoe veel geluid het maakt).

Ik denk dat dit berekend wordt met gegevens van de fabrikant en afstanden en dat je dan moet hopen dat er niet gesjoemeld is met de getallen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Je wil juist meten als ze op vol vermogen staan en de buurman helemaal niet door heeft dat jij aan het meten bent. :) Om bij de Rijdende Rechter te blijven.... die "geluidsexpert" komt ook altijd met het bommetje "maar we meten al meer dan een week hoor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:50:
[...]

En zelfs dan, de buitentemperatuur zal ook veel verschil maken hoe het werkt (en hoe veel geluid het maakt).

Ik denk dat dit berekend wordt met gegevens van de fabrikant en afstanden en dat je dan moet hopen dat er niet gesjoemeld is met de getallen?
Zo werkt dat met rekenmodellen. Als je er "poep" in stopt, komt er "doorgerekende poep" uit. Alles staat of valt bij de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:02
Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Ja dat is een interesante vraag, ook wat @olafmol en @RonnieKo ook aangeeft is dat een tweeledige antwoord.

Het is handig voor de klager, eerst natuurlijk richting de veroorzaker, dus eerst proberen de veroorzaker proberen te overtuigen dat zijn warmtepomp cq airco niet aan de gestelde geluidseisen voldoet, het meest makelijke is dan met een juiste berekening te komen. veelal zal dit voldoende zijn om de veroorzaker te overtuigen dat hij nu moet handelen.

lukt dat niet is de volgende stap om een formele klacht aan de gemeente te sturen, want dat is namelijk in dit geval de handhavende instantie die hiervoor ook handhavingsbevoegdheden heeft. Dus niet bij de politie of dergelijke dit aangegeven.

het is natuurlijk handig en je staat sterker in je schoenen als je door een eigen berekening kunt aantonen dat de huidige plaats van het toestel niet aan de eisen voldoet en dus in feite de klacht mbt geluidsoverlast terecht is. Hier heeft dus de gemeente een handhavingsplicht.

Indien de veroorzaker niet met de argumenten van de gemeente mee gaat zal in de meeste gevallen de gemeente een geluidsmeting laten uitvoeren (conform de gestelde eisen hiervoor (industriegeluid), bijna altijd uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf voor dit soort metingen. Volgens mij kunnen gemeenten deze kosten ook bij het overschrijden van de toegestaande waarden deze kosten aan de overtreder doorberekenen.

uiteraard kan de veroorzaker daarin tegen beroep aan tekenen en zal dan met de juiste argumenten moeten komen om aan te tonen dat er geen overschrijding heeft plaats gevonden, zeker na een meting en een berekening is dit nagenoeg uitgesloten.

De gemeente kan dan een aanpassing van de installatie en of zelfs verwijdering op basis van het bouwbesluit eisen.

dit is echter niet van toepassing voor installaties die voor 1-4-2021 zijn geplaatst omdat voor deze installaties er geen specifieke geluidseisen (de bekende 45/40 dB) zijn vast gesteld. echter bestaan er wel ook eerder al normen die echter niet zo eenvoudig als deze zijn aan te tonen (dat was ook de reden dat deze aanvullende regelgeving in het bouwbesluit is veranderd.)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 01:59
Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:52:
[...]
Je wil juist meten als ze op vol vermogen staan en de buurman helemaal niet door heeft dat jij aan het meten bent. :) Om bij de Rijdende Rechter te blijven.... die "geluidsexpert" komt ook altijd met het bommetje "maar we meten al meer dan een week hoor".
Hier hebben de airco’s nog nooit op vol vermogen gedraaid. Nog niet eens in de buurt van vol vermogen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Drardollan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:20:
Afwateren via de regenpijp is wel iets voor te zeggen, de impact is natuurlijk minimaal. [...]
Dat kan je zo niet zeggen. Je weet niet hoeveel van die drie buisjes ze in de regenpijp hebben gestoken. Als je een beetje prutser bent blokkeer je zo de helft van die afvoer en voldoet je HWA systeem niet meer aan de voorschriften van afvoer van het water. In het allerergste geval hebben we binnenkort een hoosbui die eens in de 50 jaar voorkomt en loopt al het water over de dakrand met alle gevolgendie daar potentieel bij komen.

Het kan natuurlijk anders zijn, maar dat kan je van deze foto's en vanaf de grond niet bepalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 11-03-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

zelf meten heeft in dit geval geen enkele zin, ook omdat je veelal niet eens over de juiste meetapparatuur beschikt, dus een meetwaarde heeft hier bij de handhavende macht (=gemeente geen enkele waarde), wil je echt meten dan zou je zelf een gecertifceerd bedrijf moeten inschakelen ( gezien de kosten die hiermee gemoeit zijn, laat je dat echt uit je hoofd), een berekening is hier een veel handige manier omdat je vaak wel het type en merk kunt achterhalen. dus ik zou zelf altijd deze weg bewandelen.

Een gemeente kan tijdens de handhaving dit bij de veroorzaker wel afdwingen, hij zal moeten meewerken in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
VidaR-9 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Hier hebben de airco’s nog nooit op vol vermogen gedraaid. Nog niet eens in de buurt van vol vermogen.
Ik zou graag willen weten hoe een meting dan verricht wordt. Van wat ik gelezen heb moet alles in maximaal vermogen en in de avond op nachtstand (als die er is). De vraag wordt nog wat complexer omdat het hier om 2 units gaat. (Beide op vol vermogen?)

Het probleem met uitspraken "maar hij draait nooit op vol vermogen" is dat er geen garantie is. Wat als mijn buurman zijn huis verkoopt en de nieuwe eigenaar besluit wel op vol vermogen te loeien? Of als de huidige buurman simpelweg besluit dat het te warm of te koud is binnen en de boel vol aanzwengelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Ervaar je zelf überhaupt overlast van de airco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

of jouw toestel wel of niet op vol vermogen draait is compleet onbelangrijk, de berekening en ook meting gaat altijd uit van vol vermogen en still 100% vermogen. sorry maar dat is de wetgeving, is ook wel logisch.

Je had dus tijdens de plaatsing hiermee rekening moeten houden.
ik zie overigens ook andere rekenmethodes voorbij komen, echter die hebben in feite geen enkele wettelijke status en dus bij een klacht dus ook geen enkele waarde.

wil je een meting uitvoeren moet dat in deze situatie conform de norm bepaling industriegeluid, hiervoor gelden behoorlijk strenge geluidsbepalingen en moeten ook volgens strikte normen worden uitgevoerd door gecertifeerde bedrijfen en personen. In dit geval ook nog tijdens overdag en ook nacht. een dergelijke meting is zeer kostbaar. denk aan minimaal 2000-3000 euro, maar ik heb ook duidelijk hogere bedragen gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Caelorum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Dat kan je zo niet zeggen. Je weet niet hoeveel van die drie buisjes ze in de regenpijp hebben gestoken. Als je een beetje prutser bent blokkeer je zo de helft van die afvoer en voldoet je HWA systeem niet meer aan de voorschriften van afvoer van het water. In het allerergste geval hebben we binnenkort een hoosbui die eens in de 50 jaar voorkomt en loopt al het water over de dakrand met alle gevolgendie daar potentieel bij komen.

Het kan natuurlijk anders zijn, maar dat kan je van deze foto's en vanaf de grond niet bepalen.
Ik heb dan ook niets gezegd over specifiek deze situatie, enkel over het feit dat voor afwateren via de regenpijp iets te zeggen is. Uiteraard mits dit op de correcte wijze gebeurd, bijvoorbeeld middels een Y-stuk.

Het lijkt mij bijzonder duidelijk dat het in dit geval 100% prutswerk is, daar hoef ik niet voor in de regenpijp te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welk type airco hebben we het eigenlijk over? Dan heb je zo opgezocht of dit aan de norm voldoet.

Kun je dat vanuit het raam zien? Anders aan de buurman vragen want hij is er toch zeker van dat dit binnen de norm valt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
daniel14 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:10:
Ervaar je zelf überhaupt overlast van de airco's?
Absoluut! Ik zat gisteren lekker in de tuin wat te eten en de aircosystemen stonden vol aan. Ik heb toen zowel met mijn telefoon als met de telefoon van mijn vriendin gemeten en dit was 50db+. (Geen idee of die app klopt, maar het is zeker geen fluisterend klaslokaal).

Even later had mijn buurman de airco uitgezet en er kwam een glorie van rust over mij heen (ja echt). Vanwege de rust ben ik hier komen wonen en dat er wat buren lekker aan het barbecuen zijn en dergelijke vind ik allemaal prima. Maar continue gezoem in je tuin is echt niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Absoluut! Ik zat gisteren lekker in de tuin wat te eten en de aircosystemen stonden vol aan. Ik heb toen zowel met mijn telefoon als met de telefoon van mijn vriendin gemeten en dit was 50db+. (Geen idee of die app klopt, maar het is zeker geen fluisterend klaslokaal).

Even later had mijn buurman de airco uitgezet en er kwam een glorie van rust over mij heen (ja echt). Vanwege de rust ben ik hier komen wonen en dat er wat buren lekker aan het barbecuen zijn en dergelijke vind ik allemaal prima. Maar continue gezoem in je tuin is echt niet fijn.
Oké duidelijk, en wat deed je meten toen ze uit waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 01:59
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:13:
[...]

of jouw toestel wel of niet op vol vermogen draait is compleet onbelangrijk, de berekening en ook meting gaat altijd uit van vol vermogen en still 100% vermogen. sorry maar dat is de wetgeving, is ook wel logisch.
I know. Maar mijn punt was ook juist dat een periode (stiekem) metingen laten uitvoeren nutteloos is. Enerzijds omdat ze nooit op vol vermogen draaiden, anderzijds omdat ze juist wel op vol vermogen getoetst moeten worden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Ik zou graag willen weten hoe een meting dan verricht wordt. Van wat ik gelezen heb moet alles in maximaal vermogen en in de avond op nachtstand (als die er is). De vraag wordt nog wat complexer omdat het hier om 2 units gaat. (Beide op vol vermogen?)

Het probleem met uitspraken "maar hij draait nooit op vol vermogen" is dat er geen garantie is. Wat als mijn buurman zijn huis verkoopt en de nieuwe eigenaar besluit wel op vol vermogen te loeien? Of als de huidige buurman simpelweg besluit dat het te warm of te koud is binnen en de boel vol aanzwengelt.
Twee units, hoe ver staan deze uit elkaar, is dit minder dan 2,5m dan kun je om het simpel te houden via een log. optelsom de gezamelijke waarde bepalen.
overigens is 3 dB meer dus een verdubbeling van het geluid.

voorbeeld beide hebben 60 dB LwA dan is de gezamelijke geluidsvermogen waarde 63 dB (LwA)
op internet staan voldoende rekentools om dat te kunnen berekenen, ook hebben de wat betere rekenmachines ook hiervoor een functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Twee units, hoe ver staan deze uit elkaar, is dit minder dan 2,5m dan kun je om het simpel te houden via een log. optelsom de gezamelijke waarde bepalen.

voorbeeld beide hebben 60 dB LwA dan is de gezamelijke geluidsvermogen waarde 63 dB (LwA)
op internet staan voldoende rekentools om dat te kunnen berekenen, ook hebben de wat betere rekenmachines ook hiervoor een functie.
De units hangen 20cm van elkaar af. Er kan nog geen lineaal tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:18:
[...]

De units hangen 20cm van elkaar af. Er kan nog geen lineaal tussen.
zelfde toestellen of hebben deze verschillende waardes en wat zijn dan deze?

hier is een handig site om geluidbronnen met elkaar op te tellen: optellen twee geluidsbronnen

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:17:
[...]

https://www.reducd.nl/blo...re-warmtepompen-berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:22:
[...]

zelfde toestellen of hebben deze verschillende waardes en wat zijn dan deze?
Zijn 2x dezelfde, er staat een plaatje met de specificatie in de TS, het exacte model ga ik vandaag even navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Als je daarmee binnen de normen blijft, zit je in mijn ogen heel goed. Ik denk dan ook wel, dat je pas over "geluid" kunt klagen als het er daadwerkelijk is. Ik zie er in principe niet zo'n probleem in als er een systeem hangt wat theoretisch teveel geluid kan maken 's nachts, maar dat in de praktijd door de manier van gebruiken niet doet. Ik kan mijn wasmachine ook een hoop herrie laten maken, maar dat doe ik niet en dan is er eigenlijk ook geen probleem natuurlijk.

Hier hebben we geen airco. Kop van Noord Holland, hier hoef je alleen maar wat ramen open te zetten en de wind doet de rest. Die paar echt hete dagen komen we met een ventilator ook wel door. Maar ik kan me voorstellen dat je daar in Limburg (zoals TS) iets anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Zijn 2x dezelfde, er staat een plaatje met de specificatie in de TS, het exacte model ga ik vandaag even navragen.
dan is het makelijk; gewoon 3 dB bij de LwA (-geluidsvermogen) op tellen. dus LwA = 58 dB dan is de gezamelijke LwA waar je mee moet rekenen dus 58 dB + 3 dB = 61 dB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6A4crX0LNdh_qwFPBHH4RwsJmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V0zpnXjdDXz90CPhtQd7EVp3.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2024 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Als je daarmee binnen de normen blijft, zit je in mijn ogen heel goed. Ik denk dan ook wel, dat je pas over "geluid" kunt klagen als het er daadwerkelijk is. Ik zie er in principe niet zo'n probleem in als er een systeem hangt wat theoretisch teveel geluid kan maken 's nachts, maar dat in de praktijd door de manier van gebruiken niet doet. Ik kan mijn wasmachine ook een hoop herrie laten maken, maar dat doe ik niet en dan is er eigenlijk ook geen probleem natuurlijk.

Hier hebben we geen airco. Kop van Noord Holland, hier hoef je alleen maar wat ramen open te zetten en de wind doet de rest. Die paar echt hete dagen komen we met een ventilator ook wel door. Maar ik kan me voorstellen dat je daar in Limburg (zoals TS) iets anders over denkt.
sorry, nee, dat is een verkeerde conclusie.
zelfs al zou een na 1-4-2021 geplaatste airco of warmtepomp maar op 10% vermogen draaien en deze bij 100% vermogen niet aan de gestelde eisen ivm de locatie voldoen is deze ilegaal en kunnen de buren eisen dat deze verplaatst cq verwijderd word.
De wetgeving hierin is heel duidelijk, het is aan de eigenaar dat in alle situaties de warmtepomp/airco aan de plaatsingseisen voldoet, want als het zeer warm cq zeer koud is is het dus niet uit te sluiten dat het toestel wel die 100% vermogen gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:36:
[...]

zelfs al zou een na 1-4-2021 geplaatste airco of warmtepomp maar op 10% vermogen draaien en deze bij 100% vermogen niet aan de gestelde eisen ivm de locatie voldoen is deze ilegaal en kunnen de buren eisen dat deze verplaatst cq verwijderd word.
De wetgeving hierin is heel duidelijk, het is aan de eigenaar dat in alle situaties de warmtepomp/airco aan de plaatsingseisen voldoet, want als het zeer warm cq zeer koud is is het dus niet uit te sluiten dat het toestel wel die 100% vermogen gaat gebruiken.
Dat weet ik. Maar dat zou ik zelf als buur dus niet doen als er geen probleem is met teveel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Mijn airco heeft een "buitenunit geruisloos" instelling, dan hoor je 'm niet meer. Allicht heeft de airco van de buurman ook zo'n setting?

Tevens mijn airco staat ook op de erfgrens, echter op de begane grond. De leverancier raadde het af om de airco aan de gevel te hangen i.v.m. het geluid en het resoneren van de unit en vooral dat het erg lelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:30
Lompe actie van de buurman.

Ik zou op zich niet zo'n probleem hebben met de afvoer van condens langs mijn gevel, maar wel nu ze de afzichtelijke herriemakende airco's mogelijk maken.

Toch zou ik het toch nog proberen in den minne te schikken, gewoon omdat je nog langer naast de beste man woont. Dus, nog een keer langslopen, aangeven dat je erg baalt van de voldongen feiten. Dat je eigenlijk niet wilt vorderen dat die afvoer weggaat, maar dat je dan wel verwacht dat hij jou tegemoet gaat komen. En dan maar horen wat ie zegt. Misschien ook nog even vragen hoe ze bevallen, om nog wat interesse in zijn belevingswereld te tonen.

Ik denk dat je die dingen niet snel of makkelojk wegkrijgt, haalbaarder is dat hij stand gebruikt die wel acceptabel is. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
targaryanwolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:52:
Mijn airco heeft een "buitenunit geruisloos" instelling, dan hoor je 'm niet meer. Allicht heeft de airco van de buurman ook zo'n setting?

Tevens mijn airco staat ook op de erfgrens, echter op de begane grond. De leverancier raadde het af om de airco aan de gevel te hangen i.v.m. het geluid en het resoneren van de unit en vooral dat het erg lelijk is.
dan zal deze dus niet aan de geluidseisen voldoen, ik ken namelijk geen enkele airco die je ook maar in de buurt van de erfgrens kunt plaatsen, de enige uitzondering is als op de erfgrens een stenen muur staat (zonder gaten) die breed en hoog gnoeg is. :?
overigens is bij de bepaling van de de juiste locatie een "buitenunit geruisloos" instelling volledig nutrteloos omdat je deze hooguit voor de nacht (40 dB eis) zou mogen mee laten rekenen. voor de rest is het puur marketing en heeft in feite geen meerwaarde richting de buren.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:27
Als ik zo kijk gaat de linker naar de woonkamer en zal dus het hardst gaan draaien om te verwarmen. De laatste tig weken buiten 8 februari om waren optimaal voor airco verwarming. Je zou dus uberhaupt niets moeten horen tenzij het 30 graden binnen is of het is een picobello bv merk.

Wat je trouwens hoort tijdens het verwarmen is totaal anders in de zomer. Dan hoor je eigenlijk nooit iets en heb je ook geen defrosts. Mocht er dus gemeten gaan worden doe dat als het 0 graden is en regent. Met 1 defrost per uur kun je dan lachen/huilen.

Hier is het nu 7 graden met regen en 20,5 binnen. De inlaat zit tegen de shutting, mijn buurman hoort niets tenzij ik kan gaan schaatsen. De uitlaat is 5 meter van de andere erfgrens. Wij verwarmen van 07:00 t/m 22:30 dit voor de nachtrust mocht iemand toch met ze raam open slapen als ik heel de dag op het ijs ben geweest. :+

geluid nu [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xknkRt3RfFo]

Ik ben van mening dat nu een meting uitvoeren geen zin heeft.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:12:
[...]

dan zal deze dus niet aan de geluidseisen voldoen, ik ken namelijk geen enkele airco die je ook maar in de buurt van de erfgrens kunt plaatsen, de enige uitzondering is als op de erfgrens een stenen muur staat (zonder gaten) die breed en hoog gnoeg is. :?
overigens is bij de bepaling van de de juiste locatie een "buitenunit geruisloos" instelling volledig nutrteloos omdat je deze hooguit voor de nacht (40 dB eis) zou mogen mee laten rekenen. voor de rest is het puur marketing en heeft in feite geen meerwaarde richting de buren.
Jawel, dit heb ik nadrukkelijk gevraagd en voldoet aan de eisen van toen (2022), staat ook zo op de offerte/factuur. De buitenunit maakt 48 dB(A) bij 100% belasting van de buitenunit, wat eigenlijk nooit is. Daarbij heb ik de airco door een genormeerd bedrijf laten plaatsen, niet een of ander handige Harry.

Heb de "buitenunit geruisloos" instelling nog nooit hoeven te gebruiken, wel bij de buurman destijds aangegeven dat wanneer hij geluidsoverlast ervaart hij mij gelijk mag appen, dit is nog nooit voortgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
DeKever schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:03:
Lompe actie van de buurman.

Ik zou op zich niet zo'n probleem hebben met de afvoer van condens langs mijn gevel, maar wel nu ze de afzichtelijke herriemakende airco's mogelijk maken.

Toch zou ik het toch nog proberen in den minne te schikken, gewoon omdat je nog langer naast de beste man woont. Dus, nog een keer langslopen, aangeven dat je erg baalt van de voldongen feiten. Dat je eigenlijk niet wilt vorderen dat die afvoer weggaat, maar dat je dan wel verwacht dat hij jou tegemoet gaat komen. En dan maar horen wat ie zegt. Misschien ook nog even vragen hoe ze bevallen, om nog wat interesse in zijn belevingswereld te tonen.

Ik denk dat je die dingen niet snel of makkelojk wegkrijgt, haalbaarder is dat hij stand gebruikt die wel acceptabel is. Succes.
Ik ben bang dat ze er toch echt af moeten willen wij de wet naleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Dan is dat gewijzigd want voorheen werd er wel degelijk ook gekeken naar hoeveel dB het in de praktijk daadwerkelijk was. Dat vond je pas terug als je diep in de regelgeving ging spitten.

Heb je een bron voor de nieuwe eis zoals jij die stelt in de dikgedrukte tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
targaryanwolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Jawel, dit heb ik nadrukkelijk gevraagd en voldoet aan de eisen van toen (2022), staat ook zo op de offerte/factuur. De buitenunit maakt 48 dB(A) bij 100% belasting van de buitenunit, wat eigenlijk nooit is. Daarbij heb ik de airco door een genormeerd bedrijf laten plaatsen, niet een of ander handige Harry.

Heb de "buitenunit geruisloos" instelling nog nooit hoeven te gebruiken, wel bij de buurman destijds aangegeven dat wanneer hij geluidsoverlast ervaart hij mij gelijk mag appen, dit is nog nooit voortgekomen.
Even een vraag : wat is die 48 dB ? wat staat daar als omschrijving bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Dan is dat gewijzigd want voorheen werd er wel degelijk ook gekeken naar hoeveel dB het in de praktijk daadwerkelijk was. Dat vond je pas terug als je diep in de regelgeving ging spitten.

Heb je een bron voor de nieuwe eis zoals jij die stelt in de dikgedrukte tekst?
ik heb het over de nieuwe wetgeving zoals deze per 1-4-2021 van toepassing is en ook is opgenomen is in het bouwbesluit. ook een meting ter plaatse zal altijd op 100% vol vermogen moeten plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:19:
[...]

ik heb het over de nieuwe wetgeving zoals deze per 1-4-2021 van toepassing is en ook is opgenomen is in het bouwbesluit. ook een meting ter plaatse zal altijd op 100% vol vermogen moeten plaats vinden.
Dat begrijp ik, maar waar staat nu dan dat een meting ter plaatse altijd op 100% vol vermogen moet plaatsvinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Dat begrijp ik, maar waar staat nu dan dat een meting ter plaatse altijd op 100% vol vermogen moet plaatsvinden?
"Per 21 april 2021 mag het maximaal optredende geluidsdrukniveau bij de buren overdag niet meer dan 45 dB zijn en ‘s avonds tussen 19:00 en 07:00 uur niet meer dan 40 dB. Let op, de waarden die de wet aangeeft, worden gemeten op de erfgrens met de buren en gelden als de warmtepomp op vol vermogen draait."

https://www.nefit-bosch.n...20vol%20vermogen%20draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Even een vraag : wat is die 48 dB ? wat staat daar als omschrijving bij ?
"Sound pressure level" High dBA 48
Cooling and Heating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
gielz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Als ik zo kijk gaat de linker naar de woonkamer en zal dus het hardst gaan draaien om te verwarmen. De laatste tig weken buiten 8 februari om waren optimaal voor airco verwarming. Je zou dus uberhaupt niets moeten horen tenzij het 30 graden binnen is of het is een picobello bv merk.

Wat je trouwens hoort tijdens het verwarmen is totaal anders in de zomer. Dan hoor je eigenlijk nooit iets en heb je ook geen defrosts. Mocht er dus gemeten gaan worden doe dat als het 0 graden is en regent. Met 1 defrost per uur kun je dan lachen/huilen.

Hier is het nu 7 graden met regen en 20,5 binnen. De inlaat zit tegen de shutting, mijn buurman hoort niets tenzij ik kan gaan schaatsen. De uitlaat is 5 meter van de andere erfgrens. Wij verwarmen van 07:00 t/m 22:30 dit voor de nachtrust mocht iemand toch met ze raam open slapen als ik heel de dag op het ijs ben geweest. :+

geluid nu [YouTube]

Ik ben van mening dat nu een meting uitvoeren geen zin heeft.
't merk Pular zegt mij helemaal niks in ieder geval...Zo te zien is 't hetzelfde als een "Gree"

Overigens sterkte voor TS, wat een afzichtelijke oplossing...zeker gezien de aanwezigheid van een plat dak. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:57
Dit voegt niks toe aan het topic

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 11-03-2024 15:29 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07
Eigenaren van dit soort herrieapparaten zijn er altijd heilig van overtuigd dat ze géén herrie maken. Toch zie je altijd dat die dingen zo ver mogelijk bij hun eigen slaapkamerraam af staan en ze het liefst lekker dicht tegen de buren aan hangen!

Toeval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:42
targaryanwolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:26:
[...]

"Sound pressure level" High dBA 48
Cooling and Heating
Vermeld dan ook de rest erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6xrDEGqV_twmdhhMNNbO-h77e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAraqvlFKMKG9CVRSzOUzL59.png?f=fotoalbum_large
bron: https://www.nlx-internati...data/image/Spec_S12ET.png

[ Voor 24% gewijzigd door Puddi Puddin op 11-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Puddi Puddin schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Vermeld dan ook de rest erbij.
[URL=]"https://tweakers.net/i/RBaE_FstJ-IA-KvyYkuSjj8Jywk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pAraqvlFKMKG9CVRSzOUzL59.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
bron: https://www.nlx-internati...y1QEPrdggc3xoC4KgQAvD_BwE
Ik heb geen LG hé, ik heb een Daikin en dit is wat ik uit de product specs kon halen.

Daarbij staat het zo in mijn offerte dat deze "voldoet aan de decibelnorm" mocht ik ooit stront aan de knikker krijgen gaat er gewoon een mailtje richting de aircoboer met Hallo: die airco die je mij hebt verkocht voldoet toch niet, hoe gaan we dit oplossen?

Edit ik heb deze: https://www.daikin.nl/nl_...ct.table.html/2mxm-m.html
Dan de: 2MXM50M2V1B

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 11-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 17:06
Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Kijk in de akte van je woning. Als de buurman enige rechten heeft op het gebruik van die afvoer, dan staat dat daar beschreven. Staat daar niets beschreven, dan heeft hij hoe dan ook natuurlijk een probleem (los van het geluid nog).

Mijn vorige woning was een tussenwoning en bij ons was er per 2 woningen een pijp en bij de laatste hoekwoning een extra pijp. Stond duidelijk beschreven dat je die pijp deelde met de buren.
En bij mijn twee woningen is dat niet zo :w
Net zoals mandelig gebruik van achterpad.
Zulke hwa deel je gewoon, als de wind de andere kant op blaast komt 'jouw' regenwater door de pijp 'van de buren'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Ik ben net even bij de buurman langsgeweest, hij was jarig en wilde momenteel totaal niet praten maar op een later moment wel. Het is dus nog even afwachten wat de afmetingen zijn en de types en dergelijke. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:01
Dit wordt denk ik een gevalletje wachten tot we van de zomer weer tropische temperaturen bereiken ;-)

Waarschijnlijk gaan die compressoren dan op vol vermogen draaien en gaat dat een hels kabaal veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 10:01
Marctraider schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:02:
Dit wordt denk ik een gevalletje wachten tot we van de zomer weer tropische temperaturen bereiken ;-)

Waarschijnlijk gaan die compressoren dan op vol vermogen draaien en gaat dat een hels kabaal veroorzaken.
Geen idee of de airco ook gebruikt gaat worden om te verwarmen, maar een split unit airco maakt tijdens verwarmen nog meer herrie dan tijdens koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon

Hij gaf aan dat ie iets met de gemeente aan het bespreken was, hij was niet erg aardig overigens maar goed, zou ik ook niet zijn als ik mogelijk veel kosten moet gaan maken en als het lijkt alsof dat de oorzaak van de buurman is (maar stiekem toch zijn eigen schuld is).

Ik heb gelukkig al een paar dagen geleden aan hem verteld dat ik voor de zekerheid de gemeente had ingelicht, omdat ik van gedachte was dat ze teveel herrie maakte, dus hopelijk blijven de mensen van de gemeente een beetje aardig. (ook al lijkt ogenschijnlijk alles fout aan de huidige constructie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
mortal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Geen idee of de airco ook gebruikt gaat worden om te verwarmen, maar een split unit airco maakt tijdens verwarmen nog meer herrie dan tijdens koelen.
De airco wordt inderdaad ook gebruikt om te verwarmen (zoals nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44

Airco maakt bij verwarmen meer geluid dan bij koelen.

Bij koelen hoor je onze Daikin totaal niet, nu hoor je hem zacht brommen, als je er op let hoor je hem maar dan is er wel erger leefgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:01
mortal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Hrm, even denken ik heb ook zelf een split unit gehad. Bij mij zat het verhittingselement voor verwarmen in de indoor unit.

Dus in mijn geval was het koelen veel luidruchtiger op de buitenunit.

Maar dit zal ook wel een verhaal typische split airco vs warmtepomp ding zijn.

Volgens mij bij het koelen icm. de buitenunit zit ook nog veel verschil. Heb je een inverter dan zal de compressor dynamisch zijn, anders zit je dus met een buitenunit die of 0 of gelijk 100% vermogen doet. (Nog veel irritanter haha)

[ Voor 17% gewijzigd door Marctraider op 11-03-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

mijn (Mitsubishi Electric) maakt een heleboel meer lawaai bij het verwarmen dan bij het koelen (dan is ie vrijwel niet te horen).
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.

De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic