De buurman voelt nu natuurlijk nattigheid. Misschien helpt het om hem de suggestie de doen om terug te gaan naar z'n "professionele partij" en daar het probleem neer te leggen, dan zit de aap niet op jouw schouder maar ziet ie de "professionele partij" als de veroorzaker van zijn probleem. "Wat klote man dat die professionele partij je met zo'n probleem heeft opgezadeld man, ik voel met je mee, wat een prutsers zeg!".GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:04:
[...]
Hij gaf aan dat ie iets met de gemeente aan het bespreken was, hij was niet erg aardig overigens maar goed, zou ik ook niet zijn als ik mogelijk veel kosten moet gaan maken en als het lijkt alsof dat de oorzaak van de buurman is (maar stiekem toch zijn eigen schuld is).
Ik heb gelukkig al een paar dagen geleden aan hem verteld dat ik voor de zekerheid de gemeente had ingelicht, omdat ik van gedachte was dat ze teveel herrie maakte, dus hopelijk blijven de mensen van de gemeente een beetje aardig. (ook al lijkt ogenschijnlijk alles fout aan de huidige constructie).
Goed advies inderdaad, hij zegt dat hij een bericht van de gemeente afwacht en gaf aan dat hij totaal nu gene zin had om erover te praten. Ik wacht het gewoon even af en hoop dat het voor de zomer is opgelost zodat ik weer lekker rustig in de tuin kan zitten.olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:23:
[...]
De buurman voelt nu natuurlijk nattigheid. Misschien helpt het om hem de suggestie de doen om terug te gaan naar z'n "professionele partij" en daar het probleem neer te leggen, dan zit de aap niet op jouw schouder maar ziet ie de "professionele partij" als de veroorzaker van zijn probleem. "Wat klote man dat die professionele partij je met zo'n probleem heeft opgezadeld man, ik voel met je mee, wat een prutsers zeg!".
Wel jammer, want ik had graag de types van de airco willen weten en dergelijken wat dingen opgemeten zodat er een berekening gemaakt kan worden, maar nu komt dat dus op het bordje van de gemeente.
Ik moet zeggen dat in de zomer onze buitenunit wel echt veel minder lawaai maakt dan in de zomer (ik ben er een aantal keer naast gaan staan wanneer die maximaal stond te koelen), maar die van ons hangen niet in de tuin of zo dichtbij de erfgrens. Uiteindelijk kan ook 40 dB als storend worden ervaren, een wat hoge haag kan wellicht dan nog wat helpen als laatste redmiddel. (mag niet hoger dan 2 meter lees ik nu)GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Goed advies inderdaad, hij zegt dat hij een bericht van de gemeente afwacht en gaf aan dat hij totaal nu gene zin had om erover te praten. Ik wacht het gewoon even af en hoop dat het voor de zomer is opgelost zodat ik weer lekker rustig in de tuin kan zitten.
Wel jammer, want ik had graag de types van de airco willen weten en dergelijken wat dingen opgemeten zodat er een berekening gemaakt kan worden, maar nu komt dat dus op het bordje van de gemeente.
Overigens helemaal eens @olafmol dat het tactisch gezien misschien nog wel een goed idee is om de pijlen te richten op de installateur en daar het gesprek naar toe te bewegen. Zover ik weet moeten die bij installatie ook voldoen aan bepaalde eisen die hier duidelijk niet zijn nagekomen. Daar hoeft de buurman niet zelf voor op te draaien, dat zou mijn insteek zijn in ieder geval.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Verwijderd
Eerlijk gezegd, ben ik een beetje bang dat "buurman" gewoon een beunhaas in de arm heeft genomen om dit op een zo goedkoop mogelijke manier op te lossen. Buurman zit nu tussen 2 vuren in:
- een beunhaas die helemaal geen zin heeft om ook maar iets te gaan doen
- een buurman die de situatie onacceptabel vindt en stelt dat de gevelvervuiling van de buurman meer herrie maakt dan toegestaan en dat buurman zijn regenpijp "gesloopt" heeft en een spuuglelijk stuk goot op zijn gevel bevestigd heeft (natuurlijk is die nu ook niet meer blij)
Buurman heeft helemaal geen zin in disucssies met beunhaas, dus daar zal enige dwang voor nodig zijn.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik zou de buurman het vuur echt gewoon aan de schenen gaan leggen. Kijk eens naar de details: er hangt nu zo'n spuuglelijke witte enorme goot aan de gevel van de buurman (en een stukje van de geval van TS) en welke kant watert die goot af? Juist, bij TS in de tuin. Dat ding hangt op afschot en loopt af richting TS. Ik zeg niet dat hij BEWUST op afschot loopt, bij een beunhaas kan dit natuurlijk gewoon "ongeveer recht" zijn.
- een buurman die de situatie onacceptabel vindt en stelt dat de gevelvervuiling van de buurman meer herrie maakt dan toegestaan en dat buurman zijn regenpijp "gesloopt" heeft en een spuuglelijk stuk goot op zijn gevel bevestigd heeft (natuurlijk is die nu ook niet meer blij)
Buurman heeft helemaal geen zin in disucssies met beunhaas, dus daar zal enige dwang voor nodig zijn.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik zou de buurman het vuur echt gewoon aan de schenen gaan leggen. Kijk eens naar de details: er hangt nu zo'n spuuglelijke witte enorme goot aan de gevel van de buurman (en een stukje van de geval van TS) en welke kant watert die goot af? Juist, bij TS in de tuin. Dat ding hangt op afschot en loopt af richting TS. Ik zeg niet dat hij BEWUST op afschot loopt, bij een beunhaas kan dit natuurlijk gewoon "ongeveer recht" zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2024 17:31 ]
Ik zie aan beide buitenunits een flexibel pijpje zitten. Dat is neem ik aan de waterafvoer van de buitenunits?
Als het vriest moet een buitenunit af en toe ontdooien (defrost). Dan komt er vrij veel water van de lamellen en dat valt in de opvangbak. Als het lekker vriest dan bevriest uiteindelijk ook dat water, incl het afvoerpijpje.
Ik verwacht in de winter mogelijk wel de nodige wateroverlast van die dingen. Het wordt nóg leuker als de wind van rechts komt, dan valt al dat water (ijs?) in jouw tuin. Potentieel een gevaarlijke situatie
Qua geluid kan je met defrosts je lol helemaal op, dan gaan ze best wel even tekeer.
*heb zelf 2 MHI's op het garagedak staan, die produceren bij een defrost aardig wat water en ook aardig wat geluid.
Succes!
Als het vriest moet een buitenunit af en toe ontdooien (defrost). Dan komt er vrij veel water van de lamellen en dat valt in de opvangbak. Als het lekker vriest dan bevriest uiteindelijk ook dat water, incl het afvoerpijpje.
Ik verwacht in de winter mogelijk wel de nodige wateroverlast van die dingen. Het wordt nóg leuker als de wind van rechts komt, dan valt al dat water (ijs?) in jouw tuin. Potentieel een gevaarlijke situatie
Qua geluid kan je met defrosts je lol helemaal op, dan gaan ze best wel even tekeer.
*heb zelf 2 MHI's op het garagedak staan, die produceren bij een defrost aardig wat water en ook aardig wat geluid.
Succes!
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Buurman had ze beter boven op het dak kunnen klappen waarbij de buitenunits lozen op het platte dak... een goot van boven naar beneden, terplekke van de binnenunit op de begane grond naar binnen boren en boven op het plat dak een dakdoorvoer maken voor de binnenunit op de eerste verdieping... Zo maar even door de hwa boren voor de afvoer is lekker simpel... beun de haas... Om nog maar niet te spreken over het lawaai dat die dingen opleveren.Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:18:
Eerlijk gezegd, ben ik een beetje bang dat "buurman" gewoon een beunhaas in de arm heeft genomen om dit op een zo goedkoop mogelijke manier op te lossen. Buurman zit nu tussen 2 vuren in:
Buurman heeft natuurlijk ook geen zin in gezeur en wimpelt het lekker makkelijk af... *knip* dat doen we maar niet
[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 12-03-2024 12:38 ]
Veel mensen praten over op het platte dak plaatsen, ik ben het er mee eens dat het beter was geweest dan de huidige situatie, maar vanuit het dak kan je ook echt een heel vervelend geluid krijgen door resonantie. Waarschijnlijk is op de grond de beste optie, en dan misschien met een ombouw tegen het geluid.
Om te beginnen mag de buurman alles van de woning van TS halen én in oorspronkelijke staat herstellen. Daarnaast is het interessant welke eisen de gemeente heeft inzake het plaatsen van dergelijke units aan de gevel. Dat is lang niet altijd vergunningsvrij (zoals al eerder in het topic opgemerkt).Soepstengel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:46:
[...]
Het probleem is wel dat de eigenaar van de airco's de units op vol vermogen moet zetten om te kunnen bepalen of ze aan de eisen voldoen op het moment dat een professionele meting gedaan kan worden. Als de buurman hier niet aan mee wil werken (wat mij zeer aannemelijk lijkt) ga je dus nooit een betrouwbare meting krijgen.
Verder zou ik niet te angstig zijn w.b.t. de relatie met de buren; ze doen vanuit hun kant aardig hun best om die niet goed te laten zijn. Zolang je het op de feiten houdt, kunnen ze daar niet heel veel van vinden (al zullen ze best balen dat hun eenzijdige actie mogelijk tot gevolg heeft dat ze kosten moeten maken om het te herstellen).
Ik vermoed dat er niet voor het dak is gekozen, omdat daar al zonnepanelen liggen en er waarschijnlijk niet genoeg ruimte is.Pizzalucht schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:02:
Veel mensen praten over op het platte dak plaatsen, ik ben het er mee eens dat het beter was geweest dan de huidige situatie, maar vanuit het dak kan je ook echt een heel vervelend geluid krijgen door resonantie. Waarschijnlijk is op de grond de beste optie, en dan misschien met een ombouw tegen het geluid.
Ik heb zelf een redelijk moderne Panasonic airco. Die zover mogelijk weg staat van de buren. Maar als ik hier lees over (Daikin) airco's die niet te horen zijn als je ernaast staat terwijl ze aan het koelen zijn vraag ik mij echt af of die nou zo extreem stil zijn, of dat die mensen in hun jeugd naar een hardstyle feestje teveel zijn geweest. Want als je naast mijne staat en hem niet hoort, dan moet je toch echt een reis naar Schonenberg overwegen.ShininNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:05:
Eigenaren van dit soort herrieapparaten zijn er altijd heilig van overtuigd dat ze géén herrie maken. Toch zie je altijd dat die dingen zo ver mogelijk bij hun eigen slaapkamerraam af staan en ze het liefst lekker dicht tegen de buren aan hangen!
Toeval?
Overigens ook een winkel op ~40m afstand die gekoeld/verwarmd wordt met airco (formaat flinke woonkamer+keuken, dus heb het niet over een complete supermarkt, maar de lokale bloemenwinkel), en in de zomer als mijn raam open staat hoor ik die ook echt wel. En die is ook pas paar jaar geleden geinstalleerd.
dat dacht ik al, helaas is dat dus voor het bepalen van de de locatie niet de juiste waarde, je moet de geluidsvermogen(niveau) (LwA) hebben ipv de geluidsdruk (Lp en de engelse vertaling daarvan is SPL).targaryanwolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:26:
[...]
"Sound pressure level" High dBA 48
Cooling and Heating
De geluidsvermogen zal enkele dB hier boven liggen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Toestel met 65 dB geluidsvermogen, oeps, gaat het niet worden.Puddi Puddin schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Vermeld dan ook de rest erbij.
[Afbeelding]
bron: https://www.nlx-internati...data/image/Spec_S12ET.png
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6LE387UWztJUwsHoAUE4A972.jpg?f=user_large)
De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding.Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:22:
[...]
Dat begrijp ik, maar waar staat nu dan dat een meting ter plaatse altijd op 100% vol vermogen moet plaatsvinden?
bron: bron van de hierboven genoemde tekst
in deze hierboven genoemde regeling staat het volgende :
BIJLAGE VIII. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 3.11, TWEEDE LID, VAN DE REGELING BOUWBESLUIT 2012
onder b:
Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
Het geluidsniveau van de installatie voor warmte- of koudeopwekking wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een bedrijfstoestand in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur) als de installatie voor deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.
hier wordt dus bedoeld maximale toerental is gelijk aan maximaal vermogen.
ze geloven het zelf ook niet want de hiervoor normaal geziene gegevens zijn bij Daikin zeer goed verstopt, ze staan er wel maar tot je ze hebt gevonden ben je al lang op diverse dwaalsporen gebracht, ze hanteren heel graag met de term geluidsdruk, zelfs op die plekken waar het eigenlijk over heel wat anders zou moeten gaan. Marketing op ten top.Sissors schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Ik heb zelf een redelijk moderne Panasonic airco. Die zover mogelijk weg staat van de buren. Maar als ik hier lees over (Daikin) airco's die niet te horen zijn als je ernaast staat terwijl ze aan het koelen zijn vraag ik mij echt af of die nou zo extreem stil zijn, of dat die mensen in hun jeugd naar een hardstyle feestje teveel zijn geweest. Want als je naast mijne staat en hem niet hoort, dan moet je toch echt een reis naar Schonenberg overwegen.
Overigens ook een winkel op ~40m afstand die gekoeld/verwarmd wordt met airco (formaat flinke woonkamer+keuken, dus heb het niet over een complete supermarkt, maar de lokale bloemenwinkel), en in de zomer als mijn raam open staat hoor ik die ook echt wel. En die is ook pas paar jaar geleden geinstalleerd.
Lekker met een gestrekt been erin gaan TS. Zo'n buur die er geen issues mee heeft om een ander in zijn zooi te laten zitten zal je toch nooit happy krijgen. Die aannemer neemt echt wel door hoe die alles wil aansluiten.
Aircoboer: "Het makkelijkst en goedkoopst is de buitenunits zo dicht mogelijk bij de binnenunits. Op de muur plaatsen of toch in de tuin of dak. Minder lawaai."
Buurman: "Doe maar goedkoop, is prima!"
Aircoboer: "Het condenswater moet ergens belanden. Is het goed als ik de slangen in deze regenpijp boor?"
Buurman: "Die is van de buren, dat vind die vast goed. Doe maar!"
Aircoboer: "Het makkelijkst en goedkoopst is de buitenunits zo dicht mogelijk bij de binnenunits. Op de muur plaatsen of toch in de tuin of dak. Minder lawaai."
Aircoboer: "Het condenswater moet ergens belanden. Is het goed als ik de slangen in deze regenpijp boor?"
ik snap je maar formeel is het helaas niet juist. Helaas ligt hier de verantwoordelijkheid volledig bij de opdrachtgever / huiseigenaar, omdat deze de verplichting heeft om te bouwen conform het bouwbesluit.olafmol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:23:
[...]
De buurman voelt nu natuurlijk nattigheid. Misschien helpt het om hem de suggestie de doen om terug te gaan naar z'n "professionele partij" en daar het probleem neer te leggen, dan zit de aap niet op jouw schouder maar ziet ie de "professionele partij" als de veroorzaker van zijn probleem. "Wat klote man dat die professionele partij je met zo'n probleem heeft opgezadeld man, ik voel met je mee, wat een prutsers zeg!".
Het is alleen anders als je bv een compleet huis door een architect laat bouwen, dan heeft de architect namelijk ook de verplichting om de toetsing van het bouwwerk regelmatig uit te voeren om zeker te stellen dat wat de aannemer bouwd ook conform de eisen is, in het bestek zijn dergelijke verantwoordelijkheden ook duidelijk geformuleerd en vastgelegd.
wil je dat de aannemer cq installateur hier ook een verantwoordelijkheid moet nemen moet dit tijdens het contract duidelijk vermeld worden of dit moet reeds via de algemene voorwaarden reeds zijn opgenomen. Veelal zie ik dergelijke verantwoordelijkheden niet in dergelijke documenten staan.
een normale consument zal hier veelal ook geen acht op slaan.
"De gebouweigenaar is primair verantwoordelijk voor het voldoen aan de voorschriften van het Bouwbesluit. Dit omvat zowel de kwaliteit, het gebruik als de instandhouding van het gebouw.
ook belangrijk is het volgende: Dat het in beginsel geen verschil maakt of een bouwactiviteit nieuwbouw of verbouw van een bouwwerk betreft.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2024 19:17 ]
ja, helaas is dat dus de praktijk.TereZz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:07:
Lekker met een gestrekt been erin gaan TS. Zo'n buur die er geen issues mee heeft om een ander in zijn zooi te laten zitten zal je toch nooit happy krijgen. Die aannemer neemt echt wel door hoe die alles wil aansluiten.
Eens, maar deze route is wel de enige kans om er met een beetje fatsoen af te komen. Als buurman hiermee niet te porren iste bewegen naar een fatsoenlijke oplossing dan moet TS doorpakken. Anders komt hij over als een lulletje rozenwater en wordt het volgende een uitbouw van 30 centimeter over TS zijn tuin.MacD007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:14:
[...]
ik snap je maar formeel is het helaas niet juist. Helaas ligt hier de verantwoordelijkheid volledig bij de opdrachtgever / huiseigenaar, omdat deze de verplichting heeft om te bouwen conform het bouwbesluit.
Het is alleen anders als je bv een compleet huis door een architect laat bouwen, dan heeft de architect namelijk ook de verplichting om de toetsing van het bouwwerk regelmatig uit te voeren om zeker te stellen dat wat de aannemer bouwd ook conform de eisen is, in het bestek zijn dergelijke verantwoordelijkheden ook duidelijk geformuleerd en vastgelegd.
wil je dat de aannemer cq installateur hier ook een verantwoordelijkheid moet nemen moet dit tijdens het contract duidelijk vermeld worden of dit moet reeds via de algemene voorwaarden reeds zijn opgenomen. Veelal zie ik dergelijke verantwoordelijkheden niet in dergelijke documenten staan.
een normale consument zal hier veelal ook geen acht op slaan.
"De gebouweigenaar is primair verantwoordelijk voor het voldoen aan de voorschriften van het Bouwbesluit. Dit omvat zowel de kwaliteit, het gebruik als de instandhouding van het gebouw.
ook belangrijk is het volgende: Dat het in beginsel geen verschil maakt of een bouwactiviteit nieuwbouw of verbouw van een bouwwerk betreft.
Ik had 2 Daikins op een plat dak en ik moet zeggen dat ze echt heel stil waren, hoorde eigenlijk alleen de ventilator in de tuin. Heb ze echter niet gebruikt voor verwarmen, vond dat heel oncomfortabel.Sissors schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Ik heb zelf een redelijk moderne Panasonic airco. Die zover mogelijk weg staat van de buren. Maar als ik hier lees over (Daikin) airco's die niet te horen zijn als je ernaast staat terwijl ze aan het koelen zijn vraag ik mij echt af of die nou zo extreem stil zijn, of dat die mensen in hun jeugd naar een hardstyle feestje teveel zijn geweest. Want als je naast mijne staat en hem niet hoort, dan moet je toch echt een reis naar Schonenberg overwegen.
Dat je geluidsoverlast heb begrijp ik wel met die dingen
Wat ik niet begrijp en zelf nooit zou accepteren is dat ze in je regenpijp een gat maken voor de afvoer zonder overleg
Wat ik niet begrijp en zelf nooit zou accepteren is dat ze in je regenpijp een gat maken voor de afvoer zonder overleg
Verwijderd
Wat ga je dan precies doen, als je thuis komt na een dag werken en een stuk plastic goot op je gevel ziet en 3 condensafvoeren in je regenpijp? Meer dan verwijdering en reparatie eisen kun je niet. Ja, je kunt gaan procederen als buurman weigert (zeker doen ook).bie100 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:41:
Dat je geluidsoverlast heb begrijp ik wel met die dingen
Dit is gewoon een "attitude-probleem" van de buurman. In onze vorige woning had ik ook een buurman die altijd prima wist hoe anderen met de door hem veroorzaakte problemen moesten omgaan en wat een ander moest doen. Hij wilde A (voor hem was "moeten" er natuurlijk niet bij, want hij was het middelpunt van de samenleving) en dan moesten anderen daar maar mee dealen en daar omheen werken. Maar het was zeker niet de bedoeling dat er enige consequenties op zijn bordje kwamen, want daar zat hij absoluut niet op te wachten hoor.
Het mooiste was nog, dat zijn vrouw (1e klas kenau) het in de buurt altijd rond riep dat ze naast "de wisselwoning" woonden en dat hun buren allemaal zo snel verhuisden (toen wij vertrokken zaten hun daar al meer dan 30 jaar). Dat had natuurlijk 2 redenen: andere mensen hadden waarschijnlijk wel als doel om verderop te komen in hun leven en op den duur te verhuizen naar iets groters... en voor de buren hoefde je niet te blijven.
Wij zijn daar nu ruim 3 jaar weg en de mensen die het huis van ons kochten zijn ook alweer vertrokken. Die wilden iets tijdelijks omdat ze uit een andere regio kwamen en dan vanuit onze vorige woning rustig op zoek gingen naar een voor hen perfect passende stek. Onze vorige woning was heel courant, dus ze hadden eigenlijk gewoon de garantie dat ze die instant weer zouden kunnen verkopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2024 08:35 ]
In hoeverre is dit hele verhaal relevant voor de TS? Of wilde je gewoon even je ei kwijt?Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:03:
[...]
Wat ga je dan precies doen, als je thuis komt na een dag werken en een stuk plastic goot op je gevel ziet en 3 condensafvoeren in je regenpijp? Meer dan verwijdering en reparatie eisen kun je niet. Ja, je kunt gaan procederen als buurman weigert (zeker doen ook).
Dit is gewoon een "attitude-probleem" van de buurman. In onze vorige woning had ik ook een buurman die altijd prima wist hoe anderen met de door hem veroorzaakte problemen moesten omgaan en wat een ander moest doen. Hij wilde A (voor hem was "moeten" er natuurlijk niet bij, want hij was het middelpunt van de samenleving) en dan moesten anderen daar maar mee dealen en daar omheen werken. Maar het was zeker niet de bedoeling dat er enige consequenties op zijn bordje kwamen, want daar zat hij absoluut niet op te wachten hoor.Hij wilde iets, jij moest daarom zijn wensen mogelijk maken (vond hij).
Het mooiste was nog, dat zijn vrouw (1e klas kenau) het in de buurt altijd rond riep dat ze naast "de wisselwoning" woonden en dat hun buren allemaal zo snel verhuisden (toen wij vertrokken zaten hun daar al meer dan 30 jaar). Dat had natuurlijk 2 redenen: andere mensen hadden waarschijnlijk wel als doel om verderop te komen in hun leven en op den duur te verhuizen naar iets groters... en voor de buren hoefde je niet te blijven.Viel ons vanaf het begin al op hoe uitgesproken negatief (vooral de buurvrouw) over buurtbewoners en vooral hun vorige buren praatte. Maar hun vorige buren hadden gewoon hetzelfde doel als wij: een iets groter huis met iets meer grond en minder buren.
Wij zijn daar nu ruim 3 jaar weg en de mensen die het huis van ons kochten zijn ook alweer vertrokken. Die wilden iets tijdelijks omdat ze uit een andere regio kwamen en dan vanuit onze vorige woning rustig op zoek gingen naar een voor hen perfect passende stek. Onze vorige woning was heel courant, dus ze hadden eigenlijk gewoon de garantie dat ze die instant weer zouden kunnen verkopen.
Verwijderd
Ik zie wel overeenkomsten met de buurman van TS. Jezelf in het middelpunt stellen en daarbij andere volledig als ondergeschikt en irrelevant bestempelen. Wat buurman van TS doet, zou echt precies iets voor onze vorige buurman zijn. Maar die zou het nog iets gewiekster aanpakken waarschijnlijk: die zou zijn beunhaas op de ladder zetten met de boor al in zijn hand en op dat moment zou hij je proberen te benaderen "komt zo uit, kan echt niet anders.... alles is nu al op maat en bevestigd...." En dat is dan het eerste wat je te horen krijgt over zijn "plannen" (wat al lang geen plannen meer zijn, want de beunhaas is al aan het werk).Ruzor schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:16:
[...]
In hoeverre is dit hele verhaal relevant voor de TS? Of wilde je gewoon even je ei kwijt?
Ik heb 1 keer overrompeld "ja" gezegd. Grootste fout die ik kom maken. Zou ik TS ook absoluut niet aanraden, want dan blijven ze het proberen en kost het je de volgende keer twee keer zoveel moeite om je "nee" erdoor te krijgen en de daaruit volgende discussie af te kappen.
Natuurlijk is "deze constructie" een probleem, maar het duidt op een veel dieper liggend probleem wat je niet oplost door die airco's weer te verwijderen.
Wel fijn dat je zo betrokken bent met wat ik ervan vind en je ook afvraagt of TS hier iets mee zou kunnen of moeten.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2024 08:48 ]
Tja, het zit nu al op zijn regenpijp. Wat ga je doen. Boos worden en accepteren, boos worden en niet accepteren. Als er nog overleg was geweest en goed burencontact zou ik het al heel anders vinden.
Het geluidsprobleem maakt het regenpijp probleem misschien makkelijker, als die dingen toch weg blijken te moeten.
Het geluidsprobleem maakt het regenpijp probleem misschien makkelijker, als die dingen toch weg blijken te moeten.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als ik dit soort topics lees verlies ik altijd een stukje vertrouwen in de mensheid.
Wat een faler die buurman van je. Je hoeft echt geen master in sociologie te hebben om te snappen dat je dit soort dingen moet afstemmen met je buren. Het gedoe wat je buurman zich nu op de hals haalt had hij allemaal kunnen voorkomen door gewoon a) even contact met jou te zoeken en b) zelf te kijken wat regels zijn omtrent airco's en geluid. Inlevingsvermogen is echt onmogelijk voor sommigen lijkt het.
De enige tip die ik je kan geven is voet bij stuk houden en doorpakken. Anders word jij het slachtoffer van de incapabiliteit van je buurman. Het feit dat hij 'er nu niet over wil praten' zegt ook al genoeg. Hoe oud is deze man? 15?
Wat een faler die buurman van je. Je hoeft echt geen master in sociologie te hebben om te snappen dat je dit soort dingen moet afstemmen met je buren. Het gedoe wat je buurman zich nu op de hals haalt had hij allemaal kunnen voorkomen door gewoon a) even contact met jou te zoeken en b) zelf te kijken wat regels zijn omtrent airco's en geluid. Inlevingsvermogen is echt onmogelijk voor sommigen lijkt het.
De enige tip die ik je kan geven is voet bij stuk houden en doorpakken. Anders word jij het slachtoffer van de incapabiliteit van je buurman. Het feit dat hij 'er nu niet over wil praten' zegt ook al genoeg. Hoe oud is deze man? 15?
Als het niet vlot geregeld raakt, buurman in gebreke stellen en redelijke termijn geven om nieuwe regenpijp te laten plaatsen door een door jou goedgekeurde vakman op buurmans kosten.Marzman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:00:
Tja, het zit nu al op zijn regenpijp. Wat ga je doen...
@TS: tijd voor rechstbijstand? Die kunnen een mooi briefje helpen sturen, die verdere stappen niet in de weg staan maar een vlotte meewerking van de buur kunnen bevorderen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
De buurman had een verjaardag en zou er later op terugkomen. Ik denk dat je met deze actie het averechtse behaald dan dat het de meewerking gaat bevorderen.naftebakje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:08:
[...]
Als het niet vlot geregeld raakt, buurman in gebreke stellen en redelijke termijn geven om nieuwe regenpijp te laten plaatsen door een door jou goedgekeurde vakman op buurmans kosten.
@TS: tijd voor rechstbijstand? Die kunnen een mooi briefje helpen sturen, die verdere stappen niet in de weg staan maar een vlotte meewerking van de buur kunnen bevorderen.
Misschien heeft die het nu wel op zijn verjaardag besproken en hebben andere gezegd dat dit ook niet zo hoort.morritz34 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:34:
[...]
De buurman had een verjaardag en zou er later op terugkomen. Ik denk dat je met deze actie het averechtse behaald dan dat het de meewerking gaat bevorderen.
Maar misschien ook niet. Misschien vinden zijn vrienden/kennissen dit wel normaal....oftwel allerlei aannames die niks toevoegendaniel14 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:35:
[...]
Misschien heeft die het nu wel op zijn verjaardag besproken en hebben andere gezegd dat dit ook niet zo hoort.
Heel simpel, buurman een ultimatum stellen, om binnen 1 dag de leidingen uit jou regenpijp te verwijderen en een geheel nieuwe regenpijp te plaatsen ( namelijk de oude situatie zo weer te herstellen, dus geen reparatie) zo niet, zal de leidingen door jou worden verwijderd en een aannemer worden ingeschakeld om de regenpijp te herstellen en de rekening richting buurman en rechtsbijstand inschakelen.Marzman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:00:
Tja, het zit nu al op zijn regenpijp. Wat ga je doen. Boos worden en accepteren, boos worden en niet accepteren. Als er nog overleg was geweest en goed burencontact zou ik het al heel anders vinden.
Los daarvan een nieuwe klacht richting gemeente met verzoek tot handhaving ivm het geluid.
Dat soort lui moet je hardhandig aanpakken, wat anders snappen ze toch niet.
De buur relatie is nu toch al volledig verstoord dus daar doe je toch niets meer aan.
Als ik het zo lees is volgens ‘TS’ de buurman in overleg gegaan met de gemeente
Ik vraag me af of dat wel echt zo is het kan best tijdrekken zijn
Indien het wel zo is zal de gemeente zeker snel contact opnemen met TS om e.a. na te trekken
Sowieso zou ik zelf niet te afwachtend zijn, maar ook actief de gemeente benaderen
Indien het wel zo is zal de gemeente zeker snel contact opnemen met TS om e.a. na te trekken
Sowieso zou ik zelf niet te afwachtend zijn, maar ook actief de gemeente benaderen
Hij kan wel in contact met de gemeente zijn, maar hij maakt zonder akkoord van jou gebruik van jouw woning.
Ik had hem toch gesommeerd binnen twee weken de regenpijp weer in oude staat te herstellen en inderdaad handhaving te benaderen. Hij heeft je nu met een smoes de deur gewezen, jarig of niet... ik ga er niet vanuit dat hij vandaag bij jou aan de deur staat om het te bespreken... Dat hij op zijn dak zonnepanelen heeft, dat is zijn probleem.
Ik had hem toch gesommeerd binnen twee weken de regenpijp weer in oude staat te herstellen en inderdaad handhaving te benaderen. Hij heeft je nu met een smoes de deur gewezen, jarig of niet... ik ga er niet vanuit dat hij vandaag bij jou aan de deur staat om het te bespreken... Dat hij op zijn dak zonnepanelen heeft, dat is zijn probleem.
Life is what happens while you're busy making other plans
Laten we het hopen, ik heb hem amper kunnen vertellen over die regenpijp nog, want kwam er zondag achter en maandag wilde hij niet praten, dus hopelijk heeft ie het al door.daniel14 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:35:
[...]
Misschien heeft die het nu wel op zijn verjaardag besproken en hebben andere gezegd dat dit ook niet zo hoort.
Ik verwacht het ook niet, want wie heeft ooit zin om over zijn eigen fout te praten? Zeker als er kosten mee gemoeid gaan. In mijn opinie benadeeld hij zichzelf nu, want nu weet hij niet geheel wat het probleem is en moet de gemeente als een soort bemiddelaar optreden. Wederom niet verstandig.frumper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:50:
Hij kan wel in contact met de gemeente zijn, maar hij maakt zonder akkoord van jou gebruik van jouw woning.
Ja, beide op vol vermogen.GoT.Typhoon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:09:
[...]
Ik zou graag willen weten hoe een meting dan verricht wordt. Van wat ik gelezen heb moet alles in maximaal vermogen en in de avond op nachtstand (als die er is). De vraag wordt nog wat complexer omdat het hier om 2 units gaat. (Beide op vol vermogen?)
Jammer, leuk argument, de wettelijke eisen en hoe je dit moet meten zeggen het anders, namelijk vol vermogen. De wettelijke onderbouwing heb ik hier gisteren gepost.Het probleem met uitspraken "maar hij draait nooit op vol vermogen" is dat er geen garantie is. Wat als mijn buurman zijn huis verkoopt en de nieuwe eigenaar besluit wel op vol vermogen te loeien? Of als de huidige buurman simpelweg besluit dat het te warm of te koud is binnen en de boel vol aanzwengelt.
Heb je zijn e-mail dan een mailtje sturen en anders een aangetekende brief. Het voordeel daarvan is dat je een bewijs in handen hebt. Mondeling is in dergelijke zaken lastig te bewijzen.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Laten we het hopen, ik heb hem amper kunnen vertellen over die regenpijp nog, want kwam er zondag achter en maandag wilde hij niet praten, dus hopelijk heeft ie het al door.
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 12-03-2024 12:45 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Eerst rechtsbijstand inschakelen, die zullen je vertellen dat je het anders moet aanpakken. Ten eerste is een dag geven om nieuwe regenpijp te plaatsen onredelijk, ten tweede moet je eerst op de correcte manier (luister naar rechstbijstand hiervoor) de buurman in gebreke stellen en een redelijke termijn geven om het op te lossen; pas daarna kan je kosten maken en verhalen op de buur.MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:14:
[...]Heel simpel, buurman een ultimatum stellen, om binnen 1 dag de leidingen uit jou regenpijp te verwijderen en een geheel nieuwe regenpijp te plaatsen ( namelijk de oude situatie zo weer te herstellen, dus geen reparatie) zo niet, zal de leidingen door jou worden verwijderd en een aannemer worden ingeschakeld om de regenpijp te herstellen en de rekening richting buurman en rechtsbijstand inschakelen.
Los daarvan een nieuwe klacht richting gemeente met verzoek tot handhaving ivm het geluid.
Dat soort lui moet je hardhandig aanpakken, wat anders snappen ze toch niet.
De buur relatie is nu toch al volledig verstoord dus daar doe je toch niets meer aan.
Maar als ik het zo lees zijn er hier veel die denken dat de buurman plots spontaan zich totaal anders zal gedragen en vlot zal meewerken, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Ik heb zelf moeten mijn achitect en aannemer in gebreke stellen omdat een nieuw geplaatst dak lekt; door die stap kunnen zij hun verzekering inschakelen en gaat alles vooruit. No hard feelings achteraf.
Wellicht kan buurman door ingebrekestelling meteen de plaatser van die airco's in beweging brengen (als de plaatser niet kan aantonen dat hij uitgebreid heeft gemeld dat de plaatsing op die manier niet conform is, dan zal die het erg moeilijk hebben om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
ben het met je eens, die 1 dag (zo staat het er ook) was meer om de leidingen uit de regenpijp te halen, reparen van de regenpijp zal zeker langer duren.naftebakje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:23:
[...]
Eerst rechtsbijstand inschakelen, die zullen je vertellen dat je het anders moet aanpakken. Ten eerste is een dag geven om nieuwe regenpijp te plaatsen onredelijk, ten tweede moet je eerst op de correcte manier (luister naar rechstbijstand hiervoor) de buurman in gebreke stellen en een redelijke termijn geven om het op te lossen; pas daarna kan je kosten maken en verhalen op de buur.
mn die e-mail cq brief is bedoeld om formeel de buurman in gebreke te stellen, je moet een dossier opbouwen en mondelijke afspraken cq gesprekken zijn daar gewoon minder geschik voor.
en ja de termijnen moeten redelijk zijn, zodat de buurman dit kan "laten" uitvoeren. ben ik het helemaal mee eens.
dat vrees ik dus ook, daarom hard bal spelen (op de juiste manier).Maar als ik het zo lees zijn er hier veel die denken dat de buurman plots spontaan zich totaal anders zal gedragen en vlot zal meewerken, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Ik heb zelf moeten mijn achitect en aannemer in gebreke stellen omdat een nieuw geplaatst dak lekt; door die stap kunnen zij hun verzekering inschakelen en gaat alles vooruit. No hard feelings achteraf.
formeel heeft een installateur mbt het bouwbesluit maar een beperkte verantwoordelijkheid, hij moet bv een apparatuur leveren wat aan de gestelde eisen voldoet (bv CE), hij moet over de juiste certificaten beschikken mbt de koudemiddelen (afhankelijk van de gebruikte koudemiddelen) en hij moet de electrische installatie vakkundig gaan plaatsen.Wellicht kan buurman door ingebrekestelling meteen de plaatser van die airco's in beweging brengen (als de plaatser niet kan aantonen dat hij uitgebreid heeft gemeld dat de plaatsing op die manier niet conform is, dan zal die het erg moeilijk hebben om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen).
mbt de plaats is en blijft de wooneigenaar conform het bouwbesluit primair verantwoordelijk, dus zolang deze niet in een contract anders is verwoord (bij een achitect ligt dat iets anders, is ook door afspraken en contracten veel beter geregeld) heeft hij daar maar een zeer peberkte verantwoordelijkheid. Als de wooneigenaar bv geen berekening heeft "laten" uitvoeren gaat deze nat.
Hij kan de units ook in de tuin zetten?
Of wil hij dat niet omdat het dan zijn probleem wordt?
Of wil hij dat niet omdat het dan zijn probleem wordt?
Verwijderd
Hij mag best wachten op de gemeente. Zo lang hij zich maar beseft dat jij niet gaat zitten wachten. Gemeente is maar 1 spoor natuurlijk. Die toetsen alleen de zaken waar ze iets over te zeggen hebben. De rest is civiel, zowel het geluid als het plaatsen van die goot en condensafvoeren. De gemeente zal misschien proberen wat te bemiddelen, maar kan alleen optreden op de gebieden waarop ze ook daadwerkelijk autoriteit zijn. De gemeente zal niets van die goot zeggen, zolang die aan de eisen voldoet. Dat hij deels op de gevel van TS zit, dat zal TS zelf aan moeten kaarten bijvoorbeeld.Luzeklap schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:43:
Als ik het zo lees is volgens ‘TS’ de buurman in overleg gegaan met de gemeente
De gemeente zal bijvoorbeeld iets kunnen gaan doen, als ze vinden dat de buurman van TS hier een vergunning voor had moeten hebben of als de constructie niet voldoet aan de geldende normen. Maar dan moet je meer denken aan het hypothetische geval dat de muur waarop die bakken hangen op deze manier die belasting helemaal niet aan zou kunnen ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2024 14:20 ]
Ik denk dat ik er aangifte voor ga doen als de buurman niet wilt deescaleren, lijkt mij het beste, vind het vallen onder huisvredebreuk en schennis van erfrecht, kan als het goed is de politie prima mee uit de voeten.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Hij mag best wachten op de gemeente. Zo lang hij zich maar beseft dat jij niet gaat zitten wachten. Gemeente is maar 1 spoor natuurlijk. Die toetsen alleen de zaken waar ze iets over te zeggen hebben. De rest is civiel, zowel het geluid als het plaatsen van die goot en condensafvoeren. De gemeente zal misschien proberen wat te bemiddelen, maar kan alleen optreden op de gebieden waarop ze ook daadwerkelijk autoriteit zijn. De gemeente zal niets van die goot zeggen, zolang die aan de eisen voldoet. Dat hij deels op de gevel van TS zit, dat zal TS zelf aan moeten kaarten bijvoorbeeld.
De gemeente zal bijvoorbeeld iets kunnen gaan doen, als ze vinden dat de buurman van TS hier een vergunning voor had moeten hebben of als de constructie niet voldoet aan de geldende normen. Maar dan moet je meer denken aan het hypothetische geval dat de muur waarop die bakken hangen op deze manier die belasting helemaal niet aan zou kunnen ofzo.
Verwijderd
Dat kun je ook doen. Maar ik betwijfel of een eis tot schadevergoeding in een strafzaak in jouw belang gaat zijn. Jij wil schadeloos gesteld worden op basis van een onrechtmatige daad. Dat is echt civiel. Zowel de gevel+regenpijp als het geluid. Of ze daar mogen hangen zo zonder vergunning, dat gaat de gemeente beoordelen. De gemeente gaat daar volgens mij niet eens nadenken over geluid.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat ik er aangifte voor ga doen als de buurman niet wilt deescaleren, lijkt mij het beste, vind het vallen onder huisvredebreuk en schennis van erfrecht, kan als het goed is de politie prima mee uit de voeten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2024 14:27 ]
Ik ben bang dat de kosten daarvan hoger kunnen uitvallen dan het vervangen van een regenpijp en eventuele gaten in de muur, natuurlijk kan de verzekeraar hierin dekken, maar het brengt een hoop rondslomp met zich mee en de vraag is maar of alles wordt gedekt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Dat kun je ook doen. Maar ik betwijfel of een eis tot schadevergoeding in een strafzaak in jouw belang gaat zijn. Jij wil schadeloos gesteld worden op basis van een onrechtmatige daad. Dat is echt civiel.
Verwijderd
De Rijdende Rechter dan maar? Maar m.b.t. het geluid: als de buurman niet inschikt en je inderdaad te maken hebt met teveel geluid dan moet je toch iets gaan doen.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:27:
[...]
Ik ben bang dat de kosten daarvan hoger kunnen uitvallen dan het vervangen van een regenpijp en eventuele gaten in de muur, natuurlijk kan de verzekeraar hierin dekken, maar het brengt een hoop rondslomp met zich mee en de vraag is maar of alles wordt gedekt.
dit ziet er niet uit. En dan zo die regenpijp in, ipv een nette aftakking.
Zoals Geus zou zeggen; man man man.
Zoals Geus zou zeggen; man man man.
Professioneel Heftruck Syndroom
Ik heb het voorgelegd bij de gemeente en verzoek tot handhaving gedaan, ik vermoed dat ze nu in gesprek zijn met de buurman over deze casus en heb hem al een paar dagen geleden ingelicht dat ik vermoed dat de airco's teveel geluid produceren en voor de zekerheid hiervoor de gemeente op de hoogte heb gesteld.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:29:
[...]
De Rijdende Rechter dan maar? Maar m.b.t. het geluid: als de buurman niet inschikt en je inderdaad te maken hebt met teveel geluid dan moet je toch iets gaan doen.
Hij bleef namelijk ontkennen dat de airco's niet teveel lawaai maken. Nu zag ik zondag de regenpijp en heb dat hem nog niet echt kunnen vertellen, maar dit is voor mij genoeg reden om aan te nemen dat de gehele constructie op onprofessionele wijze is geplaatst en geeft mij voldoende reden om aangifte hierover te doen. Ik denk dat ik zo weer even met de gemeente ga bellen, even vragen hoe de zaken ervoor staan.
Heb je gekeken of er sowieso een vergunning is afgegeven voor 2 units?
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1
artikel 2 geeft aan:
artikel 2 Aan de gevel van een gebouw
Er is geen bouwvergunning nodig bij het plaatsen van een airco-unit aan een gevel van een gebouw wanneer:
a. de airco-unit aan de achtergevel wordt geplaatst;
b. er maximaal één airco-unit aan de achtergevel aanwezig is;
c. het oppervlakte van de zichtzijde van de airco-unit maximaal 0,5m2 bedraagt; en
d. de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens minimaal 1m bedraagt.
Aan B en D wordt al niet voldaan hier
artikel 2 geeft aan:
Er is geen bouwvergunning nodig bij het plaatsen van een airco-unit aan een gevel van een gebouw wanneer:
c. het oppervlakte van de zichtzijde van de airco-unit maximaal 0,5m2 bedraagt; en
Life is what happens while you're busy making other plans
Heb je hemelaal gelijk in, en zelfs werd er wel aan B en D voldaan, dan was het alsnog geen correcte manier i.v.m het teveel aan lawaai (units make 50dB op papier en hangt naast de erfgrens, 40dB vrijwel onmogelijk op volle toeren dus).frumper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:39:
Heb je gekeken of er sowieso een vergunning is afgegeven voor 2 units?
artikel 2 geeft aan:
Ik snap best dat je het vervelend vindt wat er is gebeurt, maar elkaar hier opstoken om uiteindelijk hier de politie mee lastig te gaan vallen? Ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt om een gaatje in een regenpijp...GoT.Typhoon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat ik er aangifte voor ga doen als de buurman niet wilt deescaleren, lijkt mij het beste, vind het vallen onder huisvredebreuk en schennis van erfrecht, kan als het goed is de politie prima mee uit de voeten.
Wat stel je dan voor?Anton2610 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Ik snap best dat je het vervelend vindt wat er is gebeurt, maar elkaar hier opstoken om uiteindelijk hier de politie mee lastig te gaan vallen? Ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt om een gaatje in een regenpijp...
Rechtsbijstand inschakelen en vragen om advies of bijstand. Dit is een civiel geschil waarin geen rol ligt voor de politie.
Dit kan sowieso niet i.v.m. de nieuwe regelgeving sinds 2021 die zegt dat een buitenunit op vol vermogen max 45db geluid mag maken op de erfgrens. Geen enkele airco kan aan deze eis voldoen als deze zo dicht op de erfgrens staat. En al helemaal niet zo'n B of C merk wat deze buurman heeft opgehangen. De beste A merken airco's zitten al op zo'n 60db op vol vermogen.
Kans is ook groot dat je last krijgt van resoneren in je woning, als deze airco's ook gebruikt gaan worden voor verwarmen in de winter.
Ik ben erg benieuwd wat de gemeente eraan gaat doen.
Kans is ook groot dat je last krijgt van resoneren in je woning, als deze airco's ook gebruikt gaan worden voor verwarmen in de winter.
Afwachten wat handhaving gaat doen. Die gaan vaststellen dat het niet voldoet op de erfgrens met twee airco’s met een LWA van 65 dB(A) per stuk hangend op de erfgrens.
Aircoboer had wat meer verantwoording mogen nemen. Dat kan je inderdaad al terloops tegen de buurman zeggen zodat het probleem daar wordt neergelegd.
Aircoboer had wat meer verantwoording mogen nemen. Dat kan je inderdaad al terloops tegen de buurman zeggen zodat het probleem daar wordt neergelegd.
Dus jij vind het juist omdat ik als je buurman dit handig vind ik een uitbouw dan ook maar over de erfgrens, zeg maar 10 cm over de erfgrens ga plaatsen omdat dat voor mij beter uitpakt?Anton2610 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Ik snap best dat je het vervelend vindt wat er is gebeurt, maar elkaar hier opstoken om uiteindelijk hier de politie mee lastig te gaan vallen? Ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt om een gaatje in een regenpijp...
Je hebt gewoon van andermans spullen en ja de regenpijp is daar ook een van, af te blijven. Ik moet de TS hier volledig recht geven, en laten we eerlijk zijn, dat is ook een taak van de politie.
bepaalde mensen kunnen blijkbaar dat niet inzien, en moeten dat dan maar met de harde hand leren.
ik vind het beschamend dat jij dit ook nog wilt goed praten.

die zal moeten handhaven, want zij hebben daartoe voor deze regelgeving de handhavingsplicht (bouwbesluit).Rsport40 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:06:
Dit kan sowieso niet i.v.m. de nieuwe regelgeving sinds 2021 die zegt dat een buitenunit op vol vermogen max 45db geluid mag maken op de erfgrens. Geen enkele airco kan aan deze eis voldoen als deze zo dicht op de erfgrens staat. En al helemaal niet zo'n B of C merk wat deze buurman heeft opgehangen. De beste A merken airco's zitten al op zo'n 60db op vol vermogen.
dit betekend voor de persoon of deze zo verhangen dat deze aan de wettelijke regelgeving voldoet, is dat daar ter plaatse (met dit toestel niet mogelijk) betekend dit verplichte demontage. Dit wordt ook getoetst en indien dit niet binnen de gestelde tijd is uitgevoerd zal er een dwangsom worden opgelegd of de gemeente legt beslag op de airco en laat deze zelf demonteren waarbij deze kosten worden verhaald op de eigenaar.
Nee, hooguit heeft de eigenaar een mogelijkheid om van zijn kant de leverancier aansprakelijk te stellen, e.e.a. hangt echter sterk af met welke opdracht hij aan de leverancier heeft gegeven.Solid11 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:10:
Afwachten wat handhaving gaat doen. Die gaan vaststellen dat het niet voldoet op de erfgrens met twee airco’s met een LWA van 65 dB(A) per stuk hangend op de erfgrens.
Heeft de man gewoon een opdracht gedaan tot leveren en installeren zonder een duidelijke vermelding richting het geluid en opdracht zo opgesteld dat deze aan de geluidseisen moet voldoen. zal dat heel lastig worden. In de meeste gevallen wordt het zo echter niet gedaan, bij mr. de beunhaas al helemaal niet, die gooit dat ding over het hek en is met de nooderzon vertrokken.
conform het bouwbesluit is de woningeigenaar de primaire verantwoordelijke, heel veel mensen zijn zich dat echter niet bewust.
Voor de gemeente is de woningeigenaar de enige van belanghebbende aanspreekpunt.
Helaas is dit geen civiel geschil. (dit valt echt onder strafrecht; artikel 138 lid 1 wetboek van strafrecht.)Anton2610 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:26:
[...]
Rechtsbijstand inschakelen en vragen om advies of bijstand. Dit is een civiel geschil waarin geen rol ligt voor de politie.
@GoT.Typhoon
zie volgende omschrijving, daar lees je ook dat aangifte bij de politie hier de juiste weg is.
in bovengenoemd voorval kun je spreken van huisvredebreuk.
Wat is huisvredebreuk?
“Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie”.
Dit is artikel 138 lid 1 wetboek van strafrecht. Wat een ouderwets taalgebruik! Wat staat er nu eigenlijk? Huisvredebreuk is het binnengaan van een woning, besloten ruimte (zoals een winkel) of erf van een ander zonder dat daarvoor toestemming is gegeven. Volgens de Hoge Raad is er sprake van “binnendringen” als dit tegen de wil van de eigenaar gebeurt. Wederrechtelijk betekent zonder toestemming en rechtvaardiging. Er zijn meer vormen van huisvredebreuk, waarover hierna meer. U kunt altijd aangifte doen van huisvredebreuk bij de politie. Dit kan online of telefonisch.
bron: https://www.de-strafrecht...-advocaat/huisvredebreuk/
overigens heeft hij naast huisvredebreuk ook nog andere feiten gepleegd, namelijk het opzettelijk beschadigen van eigendomen. Dat laatste is dan weer civiel recht.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 22-03-2024 11:08 ]
Informeren is ook een taak van een goede leverancier/installateur. Eens dat beun de haas dit niet doet. De buurman moet het oplossen met de installateurMacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:45:
[...]
Nee, hooguit heeft de eigenaar een mogelijkheid om van zijn kant de leverancier aansprakelijk te stellen, e.e.a. hangt echter sterk af met welke opdracht hij aan de leverancier heeft gegeven.
Heeft de man gewoon een opdracht gedaan tot leveren en installeren zonder een duidelijke vermelding richting het geluid en opdracht zo opgesteld dat deze aan de geluidseisen moet voldoen. zal dat heel lastig worden. In de meeste gevallen wordt het zo echter niet gedaan, bij mr. de beunhaas al helemaal niet, die gooit dat ding over het hek en is met de nooderzon vertrokken.
conform het bouwbesluit is de woningeigenaar de primaire verantwoordelijke, heel veel mensen zijn zich dat echter niet bewust.
Voor de gemeente is de woningeigenaar de enige van belanghebbende aanspreekpunt.
MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:31:
[...]
Dus jij vind het juist omdat ik als je buurman dit handig vind ik een uitbouw dan ook maar over de erfgrens, zeg maar 10 cm over de erfgrens ga plaatsen omdat dat voor mij beter uitpakt?![]()
Je hebt gewoon van andermans spullen en ja de regenpijp is daar ook een van, af te blijven. Ik moet de TS hier volledig recht geven, en laten we eerlijk zijn, dat is ook een taak van de politie.
bepaalde mensen kunnen blijkbaar dat niet inzien, en moeten dat dan maar met de harde hand leren.
ik vind het beschamend dat jij dit ook nog wilt goed praten.
offtopic:
Goedpraten? Waar precies doe ik dat? En hou op met het foutief rondstrooien van termen als huisvredebreuk als er niemand OP jouw erf is geweest.
Goedpraten? Waar precies doe ik dat? En hou op met het foutief rondstrooien van termen als huisvredebreuk als er niemand OP jouw erf is geweest.
Dit gaat meer over als persoon het erf binnendringen etc. Waar haal je uit de tekst dat het plaatsen van een buis op de muur van je buurman huisvredebreuk is?MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:51:
[...]
Helaas is dit geen civiel geschil. (dit valt echt onder strafrecht; artikel 138 lid 1 wetboek van strafrecht.)
@GoT.Typhoon
zie volgende omschrijving, daar lees je ook dat aangifte bij de politie hier de juiste weg is.
in bovengenoemd voorval kun je spreken van huisvredebreuk.
Wat is huisvredebreuk?
“Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie”.
Dit is artikel 138 lid 1 wetboek van strafrecht. Wat een ouderwets taalgebruik! Wat staat er nu eigenlijk? Huisvredebreuk is het binnengaan van een woning, besloten ruimte (zoals een winkel) of erf van een ander zonder dat daarvoor toestemming is gegeven. Volgens de Hoge Raad is er sprake van “binnendringen” als dit tegen de wil van de eigenaar gebeurt. Wederrechtelijk betekent zonder toestemming en rechtvaardiging. Er zijn meer vormen van huisvredebreuk, waarover hierna meer. U kunt altijd aangifte doen van huisvredebreuk bij de politie. Dit kan online of telefonisch.
bron: https://www.de-strafrecht...-advocaat/huisvredebreuk/
overigens heeft hij naast huisvredebreuk ook nog andere feiten gepleegd, namelijk het opzettelijk beschadigen van eigendomen.
hij is dan toch ongevraagd het erf binnengedrongen, volgens mij kun je dat als huisvredebreuk zien, ten slotte heeft hij ook nog ongevraagd werkzaamheden en beschadigingen verricht op ander mans eigendom zonder toestemming.jeroenkb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:49:
[...]
Dit gaat meer over als persoon het erf binnendringen etc. Waar haal je uit de tekst dat het plaatsen van een buis op de muur van je buurman huisvredebreuk is?
Huisvredebreuk is het binnengaan van een woning, besloten ruimte (zoals een winkel) of erf van een ander zonder dat daarvoor toestemming is gegeven.
dat is dus wat anders dan een briefje in de brievenbus gooien of een bloemetje afgeven.
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 12-03-2024 22:02 ]
ik snap het helemaal, dat hebben natuurlijk de kaboutertjes gedaan (regenpijp en de condensleidingen daarin gedaan). tuurlijk.Anton2610 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:52:
[...]
offtopic:
De geest van die definitie is dat er geen rechtvaardiging is voor dat binnentreden. Het gaat dan om het ter kwader trouw zijn.MacD007 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:57:
[...]
hij is dan toch ongevraagd het erf binnengedrongen, volgens mij kun je dat als huisvredebreuk zien, ten slotte heeft hij ook nog ongevraagd werkzaamheden en beschadigingen verricht op ander mans eigendom zonder toestemming.
Huisvredebreuk is het binnengaan van een woning, besloten ruimte (zoals een winkel) of erf van een ander zonder dat daarvoor toestemming is gegeven.
dat is dus wat anders dan een briefje in de brievenbus gooien of een bloemetje afgeven.
Het geval in de TS is gewoon een lompe, egoïstische (en lelijk) actie.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
volgens mij was die er ook niet. ik ben het met je eens dat dit op het randje zit maar het zou mogelijk wel gebruikt kunnen worden. mede om de buurman duidelijk te maken dat hij hier meerdere grenzen heeft overschreden, wat blijkbaar hij ook niet door heeft. Lompigheid mag ook eens gerust bestraft worden.paQ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:14:
[...]
De geest van die definitie is dat er geen rechtvaardiging is voor dat binnentreden. Het gaat dan om het ter kwader trouw zijn.
Het geval in de TS is gewoon een lompe, egoïstische (en lelijk) actie.
Mogelijk dat een bezoekje van de politie aan zijn voordeur dat wat duidelijker maakt.
ik ben geen jurist, en als je dit aan 3 juristen vraagt krijg je waarschijnlijk ook 3 verschillende antwoorden.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 12-03-2024 22:28 ]
Alsjeblieft zeg...
Heel vervelend voor TS dat dit zo is gegaan maar zolang men niet slaags raakt en de buurman niet door de regenpijp via t riool je woning in kruipt is dat allemaal wel erg ver gezocht.
Huisvredebreuk, strafrecht...
Laten we de politie niet lastig gaan vallen met zoiets.
Wellicht dat de werkschakelaarpolitie even langs mag maar voor de rest, lekker civiel, gesprek aangaan, briefje sturen, gemeente laten optreden.
Heel vervelend voor TS dat dit zo is gegaan maar zolang men niet slaags raakt en de buurman niet door de regenpijp via t riool je woning in kruipt is dat allemaal wel erg ver gezocht.
Wellicht dat de werkschakelaarpolitie even langs mag maar voor de rest, lekker civiel, gesprek aangaan, briefje sturen, gemeente laten optreden.
2050vandaag, waarom wachten?
Eens met hierboven. Gisteren was de eerste post, vandaag had de beste man een verjaardag. Het is niet alsof dit al weken sleept.BjornHero schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:33:
Alsjeblieft zeg...
Begin met een gesprek met buurman (maak gewoon even een afspraak met hem om op een avond dit even te bespreken) en laat zien dat ze in je afvoer zitten en dat je hier niet van gediend. Genoeg andere oplossingen die niet in jouw afvoer zitten.
Vervolgens kun je aangeven dat je de units wel erg luid vind en je hier hinder van ondervindt. Dat als dit binnen de norm valt je hier geen probleem mee hebt maar dat je dit wel wilt laten controleren omdat je hier duidelijke twijfels over hebt. Met de specificaties van de unit kun je een berekening doen of dit in theorie het geval zou zijn (meten tot de erfgrens is makkelijk als die praktisch op de erfgrens staat). Ik kan me niet voorstellen dat het binnen de norm valt.
Verder: goede airco's hoor je in de zomer nauwelijks. Niet vreemd want hoe groter het temperatuurverschil tussen buiten en binnen, hoe luider. In de winter is dat verschil al snel 15 tot 20 graden de hele dag. Dus hard werken. En met defrosts gaat die dus een tijdje niet verwarmen (maar wel lawaai maken) om vervolgens de schade van niet verwarmen te moeten inhaken.
In de zomer is het temperatuur verschil vaak 10 graden max. En dan ook korte tijd. Daar is prima tegen te koelen en dat kost relatief weinig moeite. Tenzij het 40+ graden is, dag én nacht, ga je in de zomer minder last hebben van de airco. Maarja dat is minder en niet per se 0, afhankelijk van waar je zit.
Zelf een unit aan de zijmuur, buren geen last van op die manier en wij ook weinig. Maar mocht er moeilijk gedaan worden heb ik een alternatief (in de carport naast het huis zetten). Komt waarschijnlijk nog een tweede die ook aan de muur komt. Maar als de buren dat niet willen zal ik toch wat anders moeten verzinnen aangezien het wettelijk niet helemaal netjes is.
Ik heb vandaag met de buurvrouw gepraat bij mij thuis (de buurman had er geen tijd voor en dat is prima) en de communicatie is goed verlopen.
Ik heb de comment hier gevolgd die zei:
Ik had aangegeven dat ik het slordig vond dat ze het niet van de wetgeving wisten (en de nodige vergunningen), dat vond ze een beetje flauw, maar goed, ik kon het persoonlijk na een Google vinden en als je letterlijk "airco installeren" intypt dan staat het er meteen bovenaan. Allemaal prima, kan gebeuren, meteen hierin gezegd dat het geen persoonlijke aanval is, maar ook slordig van de leverancier dat deze dit niet heeft vermeld.
Daarnaast ook dus de regenpijp vermeld en aangegeven dat als er boorgaten in de woning zitten voor het witte verloopstuk, deze hersteld dienen te worden. Het was niet in haar opgekomen om te overleggen, wederom slordig maar goed, de aircoboer had blijkbaar gezegd dat het gedeeld was en het gewoon kan. De buurvrouw gaf hierin direct aan dat voor mij op te lossen, gelukkig was hier totale medewerking wat ik zeer op prijs stel. Ik heb het gesprek dan ook als positief ervaren en hopelijk wordt snel de daad bij het woord gevoegd en kunnen we de te luide airco afsluiten.
Ook heb ik nog verwezen dat ik het in vervolg handiger is om dit te bespreken (als er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van de regenpijp). Ze had hierbij gezegd dat ze er echt geen weet van had en dat ze de professionals (dit bleken vrienden te zijn) had gevraagd en dat dat oke was. Ik heb hierin aangegeven dat het niet kon en dat ik de verkoopakte er op na heb gelezen en dat het hier expliciet niet om een gedeelde afvoer gaat, en ook als dat wel zo was, dat dat overlegd dient te worden.
Ze vroeg hierbij op welke termijn het moest en als ik zei binnen 2 weken dat ze dat prima wilde doen, maar dat dat niet perse handig was (ook kosten technisch). Ik heb hierin gezegd dat er geen druk achter zit en ik het vooral belangrijk vind dat het netjes gebeurd en ze ook niet op kosten wil jagen (omdat er dan iemand voor de airco komt en dan apart iemand voor de regenpijp etc, maar het mogelijk gewoon in 1x kan). Hierin kom ik ze dan ook een beetje tegemoet.
Daarnaast heb ik gevraagd wanneer ze een andere airco gaan overwegen, de rekenmethode van de overheid hierin aan te houden zodat het netjes verloopt volgens de wetgeving. Hierin gaf ze aan dat wat ze ook doen, het geluid gaat geven, daar geef ik ze natuurlijk gelijk in, maar 40dB max overdag, is iets heel anders dan 53dB+ wat ik heb gemeten met mijn telefoon.
Bedankt allemaal voor de adviezen in dit topic, hoewel het nog allemaal niet rond is, ziet het er hoopvol uit en is het even wachten op wat de gemeente ervan vind en hoe de nieuwe oplossing eruit komt te zien. Uiteraard wil ik ze daar graag bij helpen (ook al is mijn expertise hierin gelimiteerd) en hoop ook zeker dat ze mij hierin betrekken en dat ze hiervan hebben geleerd.
Vooralsnog zie ik momenteel geen reden om te escaleren naar de rechtsbijstand, politie en vermoed ik dat met behulp van de gemeente het probleem duurzaam opgelost kan worden. Hopelijk is dit niet naïef van mij en gaat alles volgens de afspraken die ik met mijn buurvrouw heb gemaakt.
Ik heb dit allemaal uitgelegd en 20 minuten met de buurvrouw hierover gesproken. Ook heb ik duidelijk gemaakt dat de wetgeving de huidige opstelling absoluut niet gaat goedkeuren (zij gaf aan dat ik dat niet kon zeggen omdat ik geen professional was) en gaf aan te willen wachten op het besluit van de gemeente. Helemaal prima voor mij, ik gaf daar wel aan dat ik dit zeg zodat ze weet wat ze ongeveer kan verwachten, niet om te zeggen dat ik het beter weet. (ook al is dat zo te horen wel zo).Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:35:
[...]
- Je wil de regenpijp hersteld hebben. Die is alleen voor hemelwaterafvoer, niet voor condenswaterafvoer. Als deze gedeeld is, staat in de leveringsakte precies beschreven wat ieders rechten zijn m.b.t. die pijp.
- Je wil geen goten op jouw gevel, dus dat lelijke witte stuk moet hoe dan ook weg en eventuele schade aangebracht door plaatsing moet hersteld worden.
- Je wil naar een situatie zodat de hoeveelheid geluid binnen de geldende normen voor geluidsdruk op de erfgrens komen door de units op een meer geschikte plek te plaatsen.
Ik had aangegeven dat ik het slordig vond dat ze het niet van de wetgeving wisten (en de nodige vergunningen), dat vond ze een beetje flauw, maar goed, ik kon het persoonlijk na een Google vinden en als je letterlijk "airco installeren" intypt dan staat het er meteen bovenaan. Allemaal prima, kan gebeuren, meteen hierin gezegd dat het geen persoonlijke aanval is, maar ook slordig van de leverancier dat deze dit niet heeft vermeld.
Daarnaast ook dus de regenpijp vermeld en aangegeven dat als er boorgaten in de woning zitten voor het witte verloopstuk, deze hersteld dienen te worden. Het was niet in haar opgekomen om te overleggen, wederom slordig maar goed, de aircoboer had blijkbaar gezegd dat het gedeeld was en het gewoon kan. De buurvrouw gaf hierin direct aan dat voor mij op te lossen, gelukkig was hier totale medewerking wat ik zeer op prijs stel. Ik heb het gesprek dan ook als positief ervaren en hopelijk wordt snel de daad bij het woord gevoegd en kunnen we de te luide airco afsluiten.
Ook heb ik nog verwezen dat ik het in vervolg handiger is om dit te bespreken (als er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van de regenpijp). Ze had hierbij gezegd dat ze er echt geen weet van had en dat ze de professionals (dit bleken vrienden te zijn) had gevraagd en dat dat oke was. Ik heb hierin aangegeven dat het niet kon en dat ik de verkoopakte er op na heb gelezen en dat het hier expliciet niet om een gedeelde afvoer gaat, en ook als dat wel zo was, dat dat overlegd dient te worden.
Ze vroeg hierbij op welke termijn het moest en als ik zei binnen 2 weken dat ze dat prima wilde doen, maar dat dat niet perse handig was (ook kosten technisch). Ik heb hierin gezegd dat er geen druk achter zit en ik het vooral belangrijk vind dat het netjes gebeurd en ze ook niet op kosten wil jagen (omdat er dan iemand voor de airco komt en dan apart iemand voor de regenpijp etc, maar het mogelijk gewoon in 1x kan). Hierin kom ik ze dan ook een beetje tegemoet.
Daarnaast heb ik gevraagd wanneer ze een andere airco gaan overwegen, de rekenmethode van de overheid hierin aan te houden zodat het netjes verloopt volgens de wetgeving. Hierin gaf ze aan dat wat ze ook doen, het geluid gaat geven, daar geef ik ze natuurlijk gelijk in, maar 40dB max overdag, is iets heel anders dan 53dB+ wat ik heb gemeten met mijn telefoon.
Bedankt allemaal voor de adviezen in dit topic, hoewel het nog allemaal niet rond is, ziet het er hoopvol uit en is het even wachten op wat de gemeente ervan vind en hoe de nieuwe oplossing eruit komt te zien. Uiteraard wil ik ze daar graag bij helpen (ook al is mijn expertise hierin gelimiteerd) en hoop ook zeker dat ze mij hierin betrekken en dat ze hiervan hebben geleerd.
Vooralsnog zie ik momenteel geen reden om te escaleren naar de rechtsbijstand, politie en vermoed ik dat met behulp van de gemeente het probleem duurzaam opgelost kan worden. Hopelijk is dit niet naïef van mij en gaat alles volgens de afspraken die ik met mijn buurvrouw heb gemaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door GoT.Typhoon op 13-03-2024 01:45 ]
Goede actie! Ik zou de afspraken nog even schriftelijk via bv de e-mail bevestigen zodat je, mocht dat nodig zijn, alvast aan dossier vorming doet.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik vind dat een beetje onaardig overkomen, net alsof ik haar niet vertrouw bijvoorbeeld, zeker nu we hebben gezegd dat we het even afwachten tot het gemeentelijk besluit wil ik ze er eigenlijk niet mee lastig vallen (arghhh, weer een appje van de zeurende buurman). Maar denk inderdaad wel dat het verstandig is.Saint2Saint schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:18:
Goede actie! Ik zou de afspraken nog even schriftelijk via bv de e-mail bevestigen zodat je, mocht dat nodig zijn, alvast aan dossier vorming doet.
Zou ik ook niet doen met mijn buren, tenzij de relatie niet meer te redden is.GoT.Typhoon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:50:
[...]
Ik vind dat een beetje onaardig overkomen, net alsof ik haar niet vertrouw bijvoorbeeld, zeker nu we hebben gezegd dat we het even afwachten tot het gemeentelijk besluit wil ik ze er eigenlijk niet mee lastig vallen (arghhh, weer een appje van de zeurende buurman). Maar denk inderdaad wel dat het verstandig is.
/▌
Heb er denk ik al wat gevonden, ik stuur vanavond wel even kort "Fijn dat we tot een oplossing hebben kunnen komen, ik vond het een fijn gesprek!" Hierbij nog even de afspraken die we gemaakt hebben.
Verwijderd
Je buren lijken nogal te leunen op "de gemeente" en vooral te willen wachten. Het grootste deel van jullie problemen is civiel (over een deel daarvan hebben jullie nu afspraken gemaakt).
Als dat ding teveel geluid maakt, dan hoef je in principe niet te wachten op de gemeente. Die gaan niet eens meten waarschijnlijk. Prima om te wachten als de gemeente waarschijnlijk toch een streep door de hele installatie zet, maar dan zou ik wel graag heel concreet hebben hoe lang ze nog denken te gaan wachten.
Als dat ding teveel geluid maakt, dan hoef je in principe niet te wachten op de gemeente. Die gaan niet eens meten waarschijnlijk. Prima om te wachten als de gemeente waarschijnlijk toch een streep door de hele installatie zet, maar dan zou ik wel graag heel concreet hebben hoe lang ze nog denken te gaan wachten.
Klopt, ik hoef nergens op te wachten en kan direct verzoek tot handhaving indienen (wat ik heb gedaan). Niet meteen om de boel van de muur te slingeren (wat waarschijnlijk wel moet), maar om duidelijk te maken dat de constructie niet aan de eisen voldoet (de buurman was immers van mening dat alles aan de norm voldoet).Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:52:
Je buren lijken nogal te leunen op "de gemeente" en vooral te willen wachten. Het grootste deel van jullie problemen is civiel (over een deel daarvan hebben jullie nu afspraken gemaakt).
Misschien kun je bedingen dat de installatie niet gebruikt wordt totdat er meer duidelijk is over de geluidsproductie?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik vind dat niet zo gek, de buren hebben ook iets nodig om mee te slaan naar de installateur en kritiek van de gemeente zal dan beter zijn dan de buurman.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:52:
/▌
Verwijderd
Nou... ik lees net in 1 van de laatste posts van de TS dat de "installateur" gewoon "vrienden van de buren" zijn. Daar zullen ze waarschijnlijk niet met een stok tegenaan gaan slaan en als het een beetje tegenzit hebben ze niet meer dan alleen een factuur voor de apparaten.Marzman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:57:
[...]
Ik vind dat niet zo gek, de buren hebben ook iets nodig om mee te slaan naar de installateur en kritiek van de gemeente zal dan beter zijn dan de buurman.
Ik bedoel meer dat de buren van de TS willen "wachten op iets wat op sommige vlakken hier niet eens heel relevant is" en proberen de TS daarin mee te krijgen. De TS hoeft niet te wachten. Als hij ervan overtuigd is dat die dingen teveel herrie maken, dan zou ik dat gewoon civiel doorzetten. Kijk... als de gemeente nou heeft toegezegd volgende week op de stoep te staan, dan is het een ander verhaal. Daar zou je dan nog wel even op kunnen wachten, voor je civiel doorpakt (al zou ik gewoon bijvoorbeeld de RBV alvast een briefje laten schrijven).
De buren hebben te dealen met TS en de gemeente en zijn niet in de positie om tegen 1 van deze 2 partijen te verkondigen dat die moet wachten op de andere partij. Dat het in de pratkijk praktisch kan zijn dat te doen, dat kan natuurlijk best. Maar daar zou ik dan toch wel duidelijkheid over willen hebben en de termijn moet dan ook nog eens redelijk zijn.
@TS: wanneer komt de gemeente precies kijken n.a.v. jouw handhavingsverzoek? De buren zijn ook in contact met de gemeente (zeggen ze), dus het zou ook handig zijn als je weet wanneer de buren een afspraak met de gemeente hebben hierover. Ik zou geen genoegen nemen met "weten we nog niet". Dan zit je aan een lijntje van nog onbekende lengte. Dan is de suggestie van @SeatRider misschien wel een goede: zolang niet duidelijk is wanneer er tractie komt, installatie buiten gebruik stellen. Dan ligt het probleem in ieder geval weer waar het hoort.
Enne.... je kunt ook slaan met de opgerolde brief van een advocaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2024 08:17 ]
Oh, dan was die installateur ook op die eerder genoemende verjaardag misschien dan
Als ze een beetje sociaal zijn (waarschijnlijk niet gezien de regenpijp) zou dat het makkelijker moeten maken de dingen te verplaatsen.
/▌
Verwijderd
Het is natuurlijk maar mijn onderbuikgevoel.... maar volgens mij weten de buren gewoon dondersgoed dat het hele spul never nooit aan de normen voldoet. Dat zullen hun "professionele vrienden" waarschijnlijk ook wel weten natuurlijk. Zou me niets verbazen, als ze nu hopen dat TS na verloop van tijd afhaakt over het geluid als ze nu de regenpijp en gevel herstellen en een "eindeloos zogenaamd traject" met de gemeente ingaan.... wat na verloop van tijd gewoon doodbloedt.Marzman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:19:
Oh, dan was die installateur ook op die eerder genoemende verjaardag misschien danAls ze een beetje sociaal zijn (waarschijnlijk niet gezien de regenpijp) zou dat het makkelijker moeten maken de dingen te verplaatsen.
@GoT.Typhoon Goed dat er een gesprek op gang is. Je noemt dat je niet wil escaleren naar de rechtsbijstand.
Vergeet niet dat in de voorwaarden van rechtsbijstandverzekeringen vaak staat dat je (dreigende) conflicten moet melden als je later nog aanspraak wil maken op de verzekering in dat conflict. Ik zou ze dus sowieso informeren als ik jou was, ze kunnen ook goed advies geven. Het is niet zo dat als je ze belt er de volgende dag een dagvaarding bij je buren op de mat ligt. Ze zullen ook altijd aansturen op een oplossing die hun geen moeite (lees geld) kost.
Vergeet niet dat in de voorwaarden van rechtsbijstandverzekeringen vaak staat dat je (dreigende) conflicten moet melden als je later nog aanspraak wil maken op de verzekering in dat conflict. Ik zou ze dus sowieso informeren als ik jou was, ze kunnen ook goed advies geven. Het is niet zo dat als je ze belt er de volgende dag een dagvaarding bij je buren op de mat ligt. Ze zullen ook altijd aansturen op een oplossing die hun geen moeite (lees geld) kost.
@Verwijderd ik snap je onderbuik gevoel wel, en ook dat je uitgaat van dat die buurman er misschien zo in staat.
feit is alleen dat jouw 'tactiek' niet gaat werken.
De de wet ruimtelijke ordening en het bouwbesluit hebben gewoon bepaalde normen waar mensen aan moeten voldoen, TS heeft vastgesteld dat er reden is om aan te nemen dat deze wettelijke normen worden overschreden. Buurman kan welliswaar proberen te rekken zoveel hij wil, maar zodra TS een handhavingsverzoek indient komt de gemeente (gedwongen) in een bepaald traject terecht, een handhavingsverzoek is namelijk gebonden aan bepaalde termijnen waar ze alleen in uiterste overmacht van mogen afwijken zelfs dan kan het zijn dat de rechter daar later een streep door trekt een een schade vergoeding toewijst.
dus om een en ander te concretiseren.
• TS doet bij de gemeente een handhavingsverzoek,
• Volgens de Algemene wet bestuursrecht, heeft de gemeente x weken de tijd om daarop te reageren,
•
A: OF de gemeente doet zijn werk en bij vaststelling overtreding norm zal zij de buurman een termijn geven om de boel te herstellen volgens de regels, en bij overtreding kiest de gemeente of ze een dwangsom oplegt of dat ze eigenhandig die airco daar weg haalt en de kosten daarvoor op buurman verhaalt (waarschijnlijk de dwangsom).
B: OF de gemeente wijst je handhavingsverzoek af in dat geval kun je het beste een jurist raadplegen om te kijken of een bezwaarschrift en eventueel later nog beroep bij de rechter zin gaat hebbben.
C: OF de gemeente doet niks en laat niks van zich horen, in dat geval raadpleeg een jurist om je te helpen bij het opstellen van een ingebreke stelling, je moet nu nog éénmaal tegen de gemeente zeggen, hee u heeft uw termijn overschreden ik wil alsnog binnen 10 werkdagen een antwoord of anders eis ik de wettelijke vergoeding op en na die 2 weken heb je recht op xx bedrag per dag dat een besluit van de gemeente uitblijft (precieze bedrag kun je vinden in de AWB) - bovendien is er bij weigering of uitblijven van een beslissing bezwaar (of later beroep) mogelijk (zie optie
.
kortom: zoals je kunt zien beschermt de wet benadeelde burgers tegen het eindeloos doorprocederen of rekken van besluiten door een handhavingsverzoek te laten indienen en daar hele scherpen termijnen aan te koppelen, je hebt daarin precies dezelfde waarborgen als wanneer een orgaan je bijvoorbeeld niet wil helpen met je vergunning of je uitkering. - grootste mislukking in dit alles is alleen dat bijna niemand schijnt te weten, I dat dit soort procedures er zijn II dat je recht hebt op schade vergoeding na een ingebreke stelling of dat je uberhaubt een ingebrekestelling kunt sturen. maar zoals gebruikelijk iedereen wordt geacht de wet te kennen dus als je geen gebruik maakt van je rechten is dat lekker je eigen domme schuld
(of zo wordt er vaak over gedacht)
De de wet ruimtelijke ordening en het bouwbesluit hebben gewoon bepaalde normen waar mensen aan moeten voldoen, TS heeft vastgesteld dat er reden is om aan te nemen dat deze wettelijke normen worden overschreden. Buurman kan welliswaar proberen te rekken zoveel hij wil, maar zodra TS een handhavingsverzoek indient komt de gemeente (gedwongen) in een bepaald traject terecht, een handhavingsverzoek is namelijk gebonden aan bepaalde termijnen waar ze alleen in uiterste overmacht van mogen afwijken zelfs dan kan het zijn dat de rechter daar later een streep door trekt een een schade vergoeding toewijst.
• Volgens de Algemene wet bestuursrecht, heeft de gemeente x weken de tijd om daarop te reageren,
•
A: OF de gemeente doet zijn werk en bij vaststelling overtreding norm zal zij de buurman een termijn geven om de boel te herstellen volgens de regels, en bij overtreding kiest de gemeente of ze een dwangsom oplegt of dat ze eigenhandig die airco daar weg haalt en de kosten daarvoor op buurman verhaalt (waarschijnlijk de dwangsom).
B: OF de gemeente wijst je handhavingsverzoek af in dat geval kun je het beste een jurist raadplegen om te kijken of een bezwaarschrift en eventueel later nog beroep bij de rechter zin gaat hebbben.
C: OF de gemeente doet niks en laat niks van zich horen, in dat geval raadpleeg een jurist om je te helpen bij het opstellen van een ingebreke stelling, je moet nu nog éénmaal tegen de gemeente zeggen, hee u heeft uw termijn overschreden ik wil alsnog binnen 10 werkdagen een antwoord of anders eis ik de wettelijke vergoeding op en na die 2 weken heb je recht op xx bedrag per dag dat een besluit van de gemeente uitblijft (precieze bedrag kun je vinden in de AWB) - bovendien is er bij weigering of uitblijven van een beslissing bezwaar (of later beroep) mogelijk (zie optie
kortom: zoals je kunt zien beschermt de wet benadeelde burgers tegen het eindeloos doorprocederen of rekken van besluiten door een handhavingsverzoek te laten indienen en daar hele scherpen termijnen aan te koppelen, je hebt daarin precies dezelfde waarborgen als wanneer een orgaan je bijvoorbeeld niet wil helpen met je vergunning of je uitkering. - grootste mislukking in dit alles is alleen dat bijna niemand schijnt te weten, I dat dit soort procedures er zijn II dat je recht hebt op schade vergoeding na een ingebreke stelling of dat je uberhaubt een ingebrekestelling kunt sturen. maar zoals gebruikelijk iedereen wordt geacht de wet te kennen dus als je geen gebruik maakt van je rechten is dat lekker je eigen domme schuld
[ Voor 14% gewijzigd door i-chat op 13-03-2024 08:46 ]
Verwijderd
Er is gewoon jurisprudentie over de overlast en het is gewoon civiel aan te pakken via het burenrecht (BW5). Dat staat helemaal los van bouwbesluiten en de acties die een gemeente wel of niet gaat doen. Je staat tegenover de buren, niet tegenover de gemeente. Ja, ze voldoen OOK niet aan het bouwbesluit en waarschijnlijk OOK niet aan plaatselijke regelgeving... maar als burger heb jij helemaal niet de middelen om in je eentje tegen een onwillende gemeente op te boksen. Die hebben oneindig diepe zakken en het geld wat ze er aan opbranden is van de burgers. Daarom heb je als burger ook de mogelijkheid om de feitelijke veroorzaker aan te pakken via het burenrecht en dat is gewoon civiel.i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:41:
@Verwijderd ik snap je onderbuik gevoel wel, en ook dat je uitgaat van dat die buurman er misschien zo in staat.
•
C: OF de gemeente doet niks en laat niks van zich horen, in dat geval raadpleeg een jurist om je te helpen bij het opstellen van een ingebreke stelling, je moet nu nog éénmaal tegen de gemeente zeggen, hee u heeft uw termijn overschreden ik wil alsnog binnen 10 werkdagen een antwoord of anders eis ik de wettelijke vergoeding op en na die 2 weken heb je recht op xx bedrag per dag dat een besluit van de gemeente uitblijft (precieze bedrag kun je vinden in de AWB) - bovendien is er bij weigering of uitblijven van een beslissing bezwaar (of later beroep) mogelijk (zie optie.
kortom: zoals je kunt zien beschermt de wet benadeelde burgers tegen het eindeloos doorprocederen of rekken van besluiten door een handhavingsverzoek te laten indienen en daar hele scherpen termijnen aan te koppelen, je hebt daarin precies dezelfde waarborgen als wanneer een orgaan je bijvoorbeeld niet wil helpen met je vergunning of je uitkering. - grootste mislukking in dit alles is alleen dat bijna niemand schijnt te weten, I dat dit soort procedures er zijn II dat je recht hebt op schade vergoeding na een ingebreke stelling of dat je uberhaubt een ingebrekestelling kunt sturen. maar zoals gebruikelijk iedereen wordt geacht de wet te kennen dus als je geen gebruik maakt van je rechten is dat lekker je eigen domme schuld(of zo wordt er vaak over gedacht)
Als een gemeente geen zin heeft en de hakken ambtelijk in het zand zet, dan is het voor jou als burger veel laagdrempeliger om civiel te procederen. Procederen tegen de gemeente is kansloos, als je op wat kortere termijn iets gedaan wil hebben. Die rekken procedures tot in het oneindige, tekenen overal beroep op aan (kost ze toch niks, geld van de burger, die betaalt volgend jaar gewoon wat meer)...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2024 09:00 ]
civielrechtelijk kan ook, daar geb je helemaal gelijk in en burenrecht in deze kan volgens mij zelfs bij de kantonrechter en dus bij gemachtigde en zonder advocaat is dus ook nog niet eens zo duur, de reden waarom ik dat persoonlijk niet zou doen is omdat buurman zich nu achter het bestuursrecht lijkt te verschuilen
dat maakt het alleen maar goedkoper 1 en bij een resolutie op zijn eigen gronden heb je mogelijk wel een conflict vermeden
hie komt het immer over als jij bij de gemeente probeert je toestemming te halen terwijl je buurman in een keer met een dagvaarding aan komt zetten dat Ou ik persoonlijk ook niet kunnen waarderen of burman nu gelijk heeft (of krijgt) of niet, de relatie zou voorgoed naar de knoppen zijn.
dat wil niet zeggen dat er nooit eens wat fout gaat, maar zo'n cynische blik over een beetje geluidsoverlast is gewoon totaal niet nodig.
neem dat maar aan van iemand die regelmatig met dit bijltje hakt
dat maakt het alleen maar goedkoper 1 en bij een resolutie op zijn eigen gronden heb je mogelijk wel een conflict vermeden
hie komt het immer over als jij bij de gemeente probeert je toestemming te halen terwijl je buurman in een keer met een dagvaarding aan komt zetten dat Ou ik persoonlijk ook niet kunnen waarderen of burman nu gelijk heeft (of krijgt) of niet, de relatie zou voorgoed naar de knoppen zijn.
ik weet niet waar deze achterdocht vandaan komt maar het is gewoon BS de gemeente moet zich gewoon aan de algemene wet bestuursrecht houden, hoe denk je anders dat grote projecten vaak zo lang uitloop hebben vaak meer dan de helft ligt aan juridisch geneuzel om burgers en anderen tegen overijverige overheden te beschermenmaar als burger heb jij helemaal niet de middelen om in je eentje tegen een onwillende gemeente op te boksen. Die hebben oneindig diepe zakken en het geld wat ze er aan opbranden is van de burgers. Daarom heb je als burger ook de mogelijkheid om de feitelijke veroorzaker aan te pakken via het burenrecht en dat is gewoon civiel.
dat wil niet zeggen dat er nooit eens wat fout gaat, maar zo'n cynische blik over een beetje geluidsoverlast is gewoon totaal niet nodig.
[ Voor 37% gewijzigd door i-chat op 13-03-2024 09:11 ]
Het kost ze zeker wel wat. Dit soort zaken oneindig rekken is een mooie schadevergoeding mogen betalen en een leuk terugkerend verhaal in de lokale krant. Als ze lang genoeg rekken zelfs nationaal. Gevolg is lastige vragen in de raad en buiten op straat en vervolgens mensen die ineens merken dat ze geen of andere posities bekleden dan ze zouden willen.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:54:
[...]
Procederen tegen de gemeente is kansloos, als je op wat kortere termijn iets gedaan wil hebben. Die rekken procedures tot in het oneindige, tekenen overal beroep op aan (kost ze toch niks, geld van de burger, die betaalt volgend jaar gewoon wat meer)...
Ja, het is van de lange adem, maar niemand bij de gemeente zit te wachten op dat soort langslepende trajecten. Die gebeuren gewoon vanwege bureaucratie, maar vaak niet omdat ze bewust de zaak traineren.
Verwijderd
Ik beodel vooral, dat je het civiele traject gewoon moet starten als er geen tractie op het traject via de gemeente zit. Voor je het weet ben je "in gevecht" met de gemeente over procedurefouten of een verkeerde interpretatie van deels hun eigen regels en verdwijnt het feitelijke probleem naar de achtergrond. Jij wil immers iets doen aan de overlast van die airco's, niet aan een eventueel disfunctioneren van de gemeente.i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:03:
civielrechtelijk kan ook, daar geb je helemaal gelijk in en burenrecht in deze kan volgens mij zelfs bij de kantonrechter en dus bij gemachtigde en zonder advocaat is dus ook nog niet eens zo duur, de reden waarom ik dat persoonlijk niet zou doen is omdat buurman zich nu achter het bestuursrecht lijkt te verschuilen
hie komt het immer over als jij bij de gemeente probeert je toestemming te halen terwijl je buurman in een keer met een dagvaarding aan komt zetten dat Ou ik persoonlijk ook niet kunnen waarderen of burman nu gelijk heeft (of krijgt) of niet, de relatie zou voorgoed naar de knoppen zijn
Ik zit hier misschien wat minder cynisch in dan anderen, maar ik krijg het gevoel dat de buren echt denken dat "de professionals" het allemaal prima weten en netjes volgens alle regels werken. Wij weten hier natuurlijk wel beter, helaas, en in vrij veel gevallen zijn installateurs meer bezig met wat voor hen praktisch is, en zorgen dat de boel technisch werkt. Veelal zijn ze niet eens (goed) op de hoogte van de laatste wetgevingen. En vaak weten opdrachtgevers (in dit geval je buren) ook niet dat zij verantwoordelijk zijn voor het rekening houden met de wetgeving als ze "professionals" inschakelen.
Vervelend voor je buren dat de "professionals" hun vrienden zijn, want daar zal nu wel een vervelende discussie gaan ontstaan vrees ik.
Hopelijk kunnen ze de aircos zonder al te veel moeite verplaatsen naar een plek waar jullie er (veel) minder last van hebben, en vallen de uiteindelijke kosten en relatie-schades mee.
Het lijkt erop dat je buren (of in ieder geval de buurvrouw) er oprecht wel constructief in zit, maar dat ze ws nogal naief geacteerd hebben.
Vervelend voor je buren dat de "professionals" hun vrienden zijn, want daar zal nu wel een vervelende discussie gaan ontstaan vrees ik.
Hopelijk kunnen ze de aircos zonder al te veel moeite verplaatsen naar een plek waar jullie er (veel) minder last van hebben, en vallen de uiteindelijke kosten en relatie-schades mee.
Het lijkt erop dat je buren (of in ieder geval de buurvrouw) er oprecht wel constructief in zit, maar dat ze ws nogal naief geacteerd hebben.
oops ik merk dat terwijl ik mijn vorige post nog wat aanvulde er een hele discussie is uitgebarsten
feit is dat ik redelijk wat ervaring heb met handhavingsverzoeken bijvoorbeeld ook in de hoedanigheid van buurtbemiddeling
kort samengevat is de reden van mijn aanraden om dit bestuursrechtelijk op te lossen ook niet gebaseerd oo het beste of snelste resultaat maar voor een groot deel ook op conflict vermijding
je wilt immers je gelijk wel halen maar liefst ook nog een redelijke relatie tot je buren. vooral als TS aangeeft dat hij niet per se de grootst mogelijke haast heeft
feit is dat ik redelijk wat ervaring heb met handhavingsverzoeken bijvoorbeeld ook in de hoedanigheid van buurtbemiddeling
kort samengevat is de reden van mijn aanraden om dit bestuursrechtelijk op te lossen ook niet gebaseerd oo het beste of snelste resultaat maar voor een groot deel ook op conflict vermijding
je wilt immers je gelijk wel halen maar liefst ook nog een redelijke relatie tot je buren. vooral als TS aangeeft dat hij niet per se de grootst mogelijke haast heeft
Verwijderd
Maar nu is het dus precies andersom. Je geeft zelf al aan hoe lang het kan duren voor er iets gerealiseerd wordt, vanwege ellenlange procedures en ambtenarij. Dan zit TS nu dus met een probleem, want er is nu iets wat er niet had mogen zijn en dus weg of anders moet. En dan gaat dezelfde mallemolen draaien en die gaat verre van hard. TS weet nog niet eens wanneer er iemand van handhaving komt kijken en moet dan nog maar afwachten wat er formeel uit zijn handhavingsverzoek komt. Als dat tegenvalt, ben je dus niet meer aan het strijden tegen de airco's, maar tegen de gemeente. (En dat zou voor de buren natuurlijk de meest perfecte uitkomst zijn, want dan hoeven ze voorlopig zeker niets te doen.)i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:03:
[...]
ik weet niet waar deze achterdocht vandaan komt maar het is gewoon BS de gemeente moet zich gewoon aan de algemene wet bestuursrecht houden, hoe denk je anders dat grote projecten vaak zo lang uitloop hebben vaak meer dan de helft ligt aan juridisch geneuzel om burgers en anderen tegen overijverige overheden te beschermen
En ja, ik ben achterdochtig tegenover overheid. Misschien is achterdochtig niet het juiste woord, meer teleurgesteld in daadkracht, zelfreflectie en doortastendheid. Ik heb contacten binnen de overheid (zowel lokaal als landelijk) en je ziet het echt in veel dingen terug. Efficiency stopt als er overheid in beeld komt.
Edit: nog wat meer info over het civiele traject op basis van het hoger beroep in een zaak in Arnhem-Leeuwarden in 2022:
Het gerechtshof oordeelt echter dat bij onrechtmatige hinder niet zonder meer bepalend is of wordt voldaan aan de ten tijde van de aanschaf van haar warmtepomp geldende publiekrechtelijke regelgeving. Ook wie voldoet aan publiekrechtelijke regels kan volgens het gerechtshof toch nog onrechtmatige hinder veroorzaken. Het beoordelingskader daarbij is niet het Bouwbesluit of de APV, maar artikel 6:162 BW (onrechtmatige daad) in samenhang met artikel 5:37 BW (burenrecht).
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2024 09:30 ]
Maar nu is het dus precies andersom. Je geeft zelf al aan hoe lang het kan duren voor er iets gerealiseerd wordt, vanwege ellenlange procedures en ambtenarij. Dat is nu juist precies NIET wat ik zeg 
wat ik zeg is dat 'het' vanuit het perspectief van het overheidsorgaan allemaal heel lang kan duren omdat burgers doorgaans heel wat kunnen traineren, het overheidsorgaan is juist degene die enorm aan banden wordt gelegd, iedereen die aan bepaalde criteria voldoen (belanghebbende begrip) krijgt de gelegeheid om binnen een aantal weken te klagen en vanaf dat moment MOET zo'n orgaan op zijn beurt weer binnen een antl weken reageren, dan moeten ze de tijd nemen om iedereen daarover te ondervragen (recht om gehoord te worden) en moeten ze een overweging maken waarin niemand oneerlijk wordt benadeeld en uiteindelijk een besluit nemen, daar kan dan weer bezwaar op volgen en voor je het weet begint het riedeltje weer opnieuw.
punt is wel, dat de gemeente dus binnen 6 (of 8, ik heb even geen zin om het op te zoeken) weken een besluit (geteld vanaf de dag dat zo'n verzoek is ontvangen) moet nemen over die airco, en ja, daar kan de buurman dan tegen in bezwaar gaan (nog eens 8 weken; maar ALS hij dat doet, dan weet je eigenlijk al dat er een echt conflict is en dat de buurman niet ter goeder trouw handelt, in dat geval zou ik dan direct wél een kort geding procedure (2 tot 4 weken) instellen en het alsnog civielrechtelijk oppakken dan heb je uiterlijk over 12 weken die airco van de muur, maar heb je die buurman wél alle kans gegeven om zijn fout in te zien en te herstellen.
dat is al direct een heel ander pad, dan van meet af aan met advocaten, sommatiebrieven, dagvaardingen en schadevergoedingen te gaan zwaaien.
bovendien is er juridisch nóg iets leuks aan de hand, wanneer de gemeente handhaaft en je daartegen bezwaar maakt, kan de civiel rechter oordelen dat je misbruik maakt van recht als je overduidelijk alleen maar bezwaar maakt om tijd te rekken, dus in zo'n geval zal de rechter veel eerder dwingen : om alle schade snel te herstellen, om alle proceskosten te betalen EN om af te zien van verder juridische getouwtrek soms zelfs op straffe van een geldboete aan de tegenpartij. kortom dan sta je ook veel sterker bij de civiel rechter.
wat ik zeg is dat 'het' vanuit het perspectief van het overheidsorgaan allemaal heel lang kan duren omdat burgers doorgaans heel wat kunnen traineren, het overheidsorgaan is juist degene die enorm aan banden wordt gelegd, iedereen die aan bepaalde criteria voldoen (belanghebbende begrip) krijgt de gelegeheid om binnen een aantal weken te klagen en vanaf dat moment MOET zo'n orgaan op zijn beurt weer binnen een antl weken reageren, dan moeten ze de tijd nemen om iedereen daarover te ondervragen (recht om gehoord te worden) en moeten ze een overweging maken waarin niemand oneerlijk wordt benadeeld en uiteindelijk een besluit nemen, daar kan dan weer bezwaar op volgen en voor je het weet begint het riedeltje weer opnieuw.
punt is wel, dat de gemeente dus binnen 6 (of 8, ik heb even geen zin om het op te zoeken) weken een besluit (geteld vanaf de dag dat zo'n verzoek is ontvangen) moet nemen over die airco, en ja, daar kan de buurman dan tegen in bezwaar gaan (nog eens 8 weken; maar ALS hij dat doet, dan weet je eigenlijk al dat er een echt conflict is en dat de buurman niet ter goeder trouw handelt, in dat geval zou ik dan direct wél een kort geding procedure (2 tot 4 weken) instellen en het alsnog civielrechtelijk oppakken dan heb je uiterlijk over 12 weken die airco van de muur, maar heb je die buurman wél alle kans gegeven om zijn fout in te zien en te herstellen.
dat is al direct een heel ander pad, dan van meet af aan met advocaten, sommatiebrieven, dagvaardingen en schadevergoedingen te gaan zwaaien.
bovendien is er juridisch nóg iets leuks aan de hand, wanneer de gemeente handhaaft en je daartegen bezwaar maakt, kan de civiel rechter oordelen dat je misbruik maakt van recht als je overduidelijk alleen maar bezwaar maakt om tijd te rekken, dus in zo'n geval zal de rechter veel eerder dwingen : om alle schade snel te herstellen, om alle proceskosten te betalen EN om af te zien van verder juridische getouwtrek soms zelfs op straffe van een geldboete aan de tegenpartij. kortom dan sta je ook veel sterker bij de civiel rechter.
[ Voor 16% gewijzigd door i-chat op 13-03-2024 10:38 ]
Goed gedaan! Nu even geduld hebben.GoT.Typhoon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:46:
Ik heb vandaag met de buurvrouw gepraat bij mij thuis (de buurman had er geen tijd voor en dat is prima) en de communicatie is goed verlopen.
[...]
Ik heb dit allemaal uitgelegd en 20 minuten met de buurvrouw hierover gesproken. Ook heb ik duidelijk gemaakt dat de wetgeving de huidige opstelling absoluut niet gaat goedkeuren (zij gaf aan dat ik dat niet kon zeggen omdat ik geen professional was) en gaf aan te willen wachten op het besluit van de gemeente. Helemaal prima voor mij, ik gaf daar wel aan dat ik dit zeg zodat ze weet wat ze ongeveer kan verwachten, niet om te zeggen dat ik het beter weet. (ook al is dat zo te horen wel zo).
Ik snap wel dat de buren vertrouwen hebben in de bevriende installateurs en niet zo maar op jouw meting af willen gaan. Prima dat de gemeente hierin scheidsrechter gaat spelen. Hopelijk pakken die een beetje door.
Slim om van de regenpijp niet te eisen om die met spoed repareren, zo laat je zien dat je er constructief in staat. Als het te lang duurt kan je dan alsnog een punt van maken.
Nu even ademhalen en leuke dingen gaan doen
Verwijderd
Dat hangt ook een beetje van de urgentie af natuurlijk. Als je echt last van die dingen hebt en dat een impact heeft op je dagelijks leven, dan zit je eigenlijk niet te wachten op 16 weken wachttijd (weet even niet of ze mogen besluiten om de beslistermijn nog een keer met x weken te verlengen) nog VOOR je een kort geding gaat voorbereiden vanwege juist die urgentie. Ik denk zelfs dat de rechter je uit gaat lachen als je vraagt om een voorziening 16+ weken na aanvang.i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:32:
Maar nu is het dus precies andersom. Je geeft zelf al aan hoe lang het kan duren voor er iets gerealiseerd wordt, vanwege ellenlange procedures en ambtenarij. Dat is nu juist precies NIET wat ik zeg
Neemt niet weg dat ik wel "even" zou afwachten hoe de gemeente erin staat. Als die een beetje doorpakken, kun je dat civiele stuk verder laten zitten waarschijnlijk. Dat ik daar geen volledig vertrouwen heb, komt waarschijnlijk door mijn ervaring met "communiceren met een gemeente". Maar mijn ervaring is natuurlijk maar n=3 ofzo en we hebben veel meer gemeenten.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2024 10:54 ]
Wat betreft geluidsproductie kunnen overigens de juiste trillingsdempers ook een wereld van verschil maken. Zeker als het hoge geluidsniveau vooral veroorzaakt wordt door resonantie.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Verwijderd
Dat snap ik dus eigenlijk niet helemaal. Nou, ik snap wel dat het een heel "makkelijke" houding is om je zelf niet druk te hoeven maken om je verantwoodelijkheden. Maar dat is natuurlijk wel een beetje de struisvogel spelen. Jij bent als eigenaar en opdrachtgever zelf namelijk eindverantwoordelijk voor het geheel. Jij bent zelf verantwoordelijk voor een eventuele vergunning. "Dat je het niet wist" of "dat de installateur zei dat het zo goed was", ontslaat je op geen enkele manier van die verplichting en van de gevolgen van het niet nakomen van die verplichting. Dan mag jij dus op dat moment achter je installateur aan en dan moet dus de overeenkomst tussen jou en je installateur bekeken worden. Als die stelt dat alles voldoet aan alle relevante regelgeving en alle relevante normen geldend op het moment van installatie.... en de installateur is nog niet failliet of opgeheven.... dan kun je hem inderdaad aanspreken op non-conformiteit. Maar dat alles gaat dus volledig op jouw risico. Kun je niets verhalen, dan is het jouw probleem.DeKever schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Ik snap wel dat de buren vertrouwen hebben in de bevriende installateurs en niet zo maar op jouw meting af willen gaan. Prima dat de gemeente hierin scheidsrechter gaat spelen. Hopelijk pakken die een beetje door.
[...]
een voorziening aanvragen op het moment dat je merkt dat de tegenpartij begint te traineren is zeker niet ongebruikelijk, ook aangeven dat over 10 weken na nu het inmidels zomer begint te worden en die airco dan dus op volle toeren gaat draaien is zeker iets dat je kunt proberen - dus van uitlachen zal er geen sprake zijn, op een bepaald moment is proberen rekening te houden ook gewoon op en klaar en dat zal de rechter ook wel begrijpen,
als je zegt dat blijven wachten zelfs nadat de gemeente al een heel laxe houding laat zien, alleen omdat 'i-chat' dat zegt, beter niet is wat je kunt doen dan ben ik het daar natuurlijk mee eens, we gaan niet nodeloos lang procederen omdat buurman denkt dat ie er dan wel mee weg komt (in ieder geval nog deze zomer)
zo begrijp ik ook prima dat er mensen zijn die 10x kunnen lezen water in de wet staat zonder er maar de helft van te begrijpen, en dus niet snappen dat bepaalde woorden een oneindig diepe betekenis kunnen hebben, dat een woordje x ineens betekend dat je 3 anderen wetten moet lezen (en begrijpen) om te kunnen snappen dat regel y alleen op manier z kan worden uitgelegd. je moet wel echt op accademisch niveau begrijpend kunnen lezen om ook maar de minste kans te kunnen maken op enig begrip van sommige wet- en regelgeving.
zo dan heb ik bij deze ook alvast voor TS gepleit'meneer de rechter, ik hem met heel veel moeite en in alle welwillendheid de beslissing van de gemeente afgewacht maar nu is de maat echt vol, ik kan er niet van slapen en overdag is het ook bijzonder storent, nu is het gewoon wel eens klaar, dat ding is in overtreding en de gemeente heeft dat bevestigt, dus zijn bezwaar zorgt er alleen maar voor nóg meer overlast'
als je zegt dat blijven wachten zelfs nadat de gemeente al een heel laxe houding laat zien, alleen omdat 'i-chat' dat zegt, beter niet is wat je kunt doen dan ben ik het daar natuurlijk mee eens, we gaan niet nodeloos lang procederen omdat buurman denkt dat ie er dan wel mee weg komt (in ieder geval nog deze zomer)
Het is jouw huis dus jouw verantwoordelijkheid, dat is op zich wel waar, maar laten we dan wel direct concluderen dat ik als sociaalwerker en jurist totaal niet snap hoe mijn verwarmingsketel werkt en waarom toen ik gister googlede op hoeveel liter wam + hoeveel liter koud heb ik nodig om x temp uit mijn douche te laten komen, (mijn opvatting 1 ltr @ 20*c + 1ltr @ 10*c = 2ltr @ 15*c bleek toch niet helemaal correct of tenminste zo lijkt het als ik de verschillende bronnen lees.[....]ik snap wel dat het een heel "makkelijke" houding is om je zelf niet druk te hoeven maken om je verantwoodelijkheden [...]
zo begrijp ik ook prima dat er mensen zijn die 10x kunnen lezen water in de wet staat zonder er maar de helft van te begrijpen, en dus niet snappen dat bepaalde woorden een oneindig diepe betekenis kunnen hebben, dat een woordje x ineens betekend dat je 3 anderen wetten moet lezen (en begrijpen) om te kunnen snappen dat regel y alleen op manier z kan worden uitgelegd. je moet wel echt op accademisch niveau begrijpend kunnen lezen om ook maar de minste kans te kunnen maken op enig begrip van sommige wet- en regelgeving.
[ Voor 32% gewijzigd door i-chat op 13-03-2024 11:13 ]
even off-topic;i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:
een voorziening aanvragen op het moment dat je merkt dat de tegenpartij begint te traineren is zeker niet ongebruikelijk, ook aangeven dat over 10 weken na nu het inmidels zomer begint te worden en die airco dan dus op volle toeren gaat draaien is zeker iets dat je kunt proberen - dus van uitlachen zal er geen sprake zijn, op een bepaald moment is proberen rekening te houden ook gewoon op en klaar en dat zal de rechter ook wel begrijpen,
[...]
zo dan heb ik bij deze ook alvast voor TS gepleit![]()
[...]
Het is jouw huis dus jouw verantwoordelijkheid, dat is op zich wel waar, maar laten we dan wel direct concluderen dat ik als sociaalwerker en jurist totaal niet snap hoe mijn verwarmingsketel werkt en waarom toen ik gister googlede op hoeveel liter wam + hoeveel liter koud heb ik nodig om x temp uit mijn douche te laten komen, (mijn opvatting 1 ltr @ 20*c + 1ltr @ 10*c = 2ltr @ 15*c bleek toch niet helemaal correct of tenminste zo lijkt het als ik de verschillende bronnen lees.
en juist omdat wat hieronder gebeurd doen we dat niet
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:16 . Reden: offtopic ]
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:17 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Gelukkig zijn er ook websites die de teksten in begrijpelijkere taal proberen te duiden.
Daarnaast is gewoon even anders opschrijven niet wat de wetten begrijpelijker gaan maken. Zie ook https://decorrespondent.n...fe-0aa0-2062-841da8841fa8 en https://www.slimmermetreg...-die-bijna-niemand-snapt/
Daarnaast is gewoon even anders opschrijven niet wat de wetten begrijpelijker gaan maken. Zie ook https://decorrespondent.n...fe-0aa0-2062-841da8841fa8 en https://www.slimmermetreg...-die-bijna-niemand-snapt/
*knip* offtopic
[ Voor 101% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:08 ]
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:09 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:09 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.
De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.
De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic