Lawaaiige airco langs de erfgrens

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 138.268 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 109% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:10 . Reden: maak liever een TR ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
*knip* maak liever een TR

[ Voor 134% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
GoT.Typhoon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:46:
Ik heb vandaag met de buurvrouw gepraat bij mij thuis (de buurman had er geen tijd voor en dat is prima) en de communicatie is goed verlopen.

Ik heb de comment hier gevolgd die zei:

[...]
Ik had aangegeven dat ik het slordig vond dat ze het niet van de wetgeving wisten (en de nodige vergunningen), dat vond ze een beetje flauw, maar goed, ik kon het persoonlijk na een Google vinden en als je letterlijk "airco installeren" intypt dan staat het er meteen bovenaan.
Let op met dit soort aannames, want het verbaast mij niet dat dit bij jou boven aanstaat omdat je zoekhistorie waarschijnlijk wel wat meer zoekopdrachten hebben gehad op dit onderwerp de laatste tijd.. Dat wil niet zeggen dat dit bij deze mensen zo is. Misschien hebben ze zelfs geen Google gebruikt voor de installatie.. mijn ouders bv. hebben gewoon een kennis die dat ding bij ze is komen plaatsen.. is letterlijk geen seconde aan internet bij aan te pas gekomen.

Neemt overigens niet weg dat ze zelf een onderzoekplicht hebben ivm eventuele vergunningen, maar nergens staat dat je die in moet vullen met het internet, dat kan ook via de installateur. Een degelijke installateur had ze hier ook gewoon over moeten informeren, maar de airco-partijen zijn vaak net zoals zonnepanelen een stel cowboys die snel geld willen verdineen.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieB op 13-03-2024 14:50 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
En nu weer ontopic, ook direct een schopje naar wonen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weca
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:33
Ik volg het topic met aandacht, ik zit met een soortgelijk situatie, waarbij anders is, dat mijn Hwa niet gebruikt is (gelukkig), maar dat ik wel via muren resonantie in mijn keuken/woonkamer heb. Ik hoor het geluid van de buitenunit, dus ook broemen binnenshuis (buiten het geluid op mijn eigen terras en slaapkamer via de buitenkant).
Bij mijn buren hangt een enkele buitenunit, op dezelfde locatie bij TS toont, boven de deuren achtergevel, boven een muur, en op 20 centimeter vab erfgrens. Dit is geen geschikte situatie voor een rijtjeshuis.

Ik ben al bij de buren geweest: buurvrouw net na opmaken voordeur al zeggend "maak er maar een zaak van", nadat ik aan voordeur vroeg of ik kon komen kletsen over de geplaatste airco. Meewerkend was de buurvrouw niet, nog met de buurman gekletst over potentiële oplossingen, die zijn er nooit gekomen.
Dit bij de gemeente aangekaart, die op locatie (op afstand) is komen kijken en aangaven dat hier vergunning voor nodig was. Er is een handhavingstraject gestart een jaar geleden. Oplossing vanuit buren, en updates over dit traject blijven uit. Ook na een belletje onlangs heb ik geen reactie vanuit de gemeente gehad. Lijkt op ondercapaciteit bij de gemeente en dat dit onder op de stapel ligt/blijft liggen.
Vergunningaanvraag is er nooit geweest, of nadien gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
weca schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:57:
Ik volg het topic met aandacht, ik zit met een soortgelijk situatie, waarbij anders is, dat mijn Hwa niet gebruikt is (gelukkig), maar dat ik wel via muren resonantie in mijn keuken/woonkamer heb. Ik hoor het geluid van de buitenunit, dus ook broemen binnenshuis (buiten het geluid op mijn eigen terras en slaapkamer via de buitenkant).
Bij mijn buren hangt een enkele buitenunit, op dezelfde locatie bij TS toont, boven de deuren achtergevel, boven een muur, en op 20 centimeter vab erfgrens. Dit is geen geschikte situatie voor een rijtjeshuis.

Ik ben al bij de buren geweest: buurvrouw net na opmaken voordeur al zeggend "maak er maar een zaak van", nadat ik aan voordeur vroeg of ik kon komen kletsen over de geplaatste airco. Meewerkend was de buurvrouw niet, nog met de buurman gekletst over potentiële oplossingen, die zijn er nooit gekomen.
Dit bij de gemeente aangekaart, die op locatie (op afstand) is komen kijken en aangaven dat hier vergunning voor nodig was. Er is een handhavingstraject gestart een jaar geleden. Oplossing vanuit buren, en updates over dit traject blijven uit. Ook na een belletje onlangs heb ik geen reactie vanuit de gemeente gehad. Lijkt op ondercapaciteit bij de gemeente en dat dit onder op de stapel ligt/blijft liggen.
Ik heb ooit een gevalletje geluidsoverlast gehad waar de gemeente ook niet echt actief werd. Pas nadat ik op Twitter ed wat lokale politieke partijen erbij haalde ging het balletje rollen. De gemeente heeft echt wel een plicht om burgers te helpen. Soms moet je ze even een “zetje” geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
Pejdref schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:34:
@GoT.Typhoon Goed dat er een gesprek op gang is. Je noemt dat je niet wil escaleren naar de rechtsbijstand.
Vergeet niet dat in de voorwaarden van rechtsbijstandverzekeringen vaak staat dat je (dreigende) conflicten moet melden als je later nog aanspraak wil maken op de verzekering in dat conflict. Ik zou ze dus sowieso informeren als ik jou was, ze kunnen ook goed advies geven. Het is niet zo dat als je ze belt er de volgende dag een dagvaarding bij je buren op de mat ligt. Ze zullen ook altijd aansturen op een oplossing die hun geen moeite (lees geld) kost.
Exact dit. Rechtsbijstand is ook gewoon informeren wat je best wel en niet doet, waar je best wel en niet op wacht, afspreken of het traject wat je wil volgen goed is (niet in je eigen nadeel werkt bijvoorbeeld, wanneer wel of net beter niet escaleren). Als ze je helpen met een eenvoudig briefje sturen kan je zaken heel snel in beweging krijgen die anders maandenlang aanslepen met de nodige frustraties van dien, ik kan er van meespreken.
En het hoeft relaties niet slechter te maken, je kan perfect verantwoorden dat je rechtsbijstand moet bij begin inschakelen.

En politie inschakelen lijkt me ook een brug te ver, eerst vriendelijk vragen, in gebreke stellen, bemiddelingsprocedures, ... zijn perfect mogelijk zonder meteen ´de buren als criminelen af te schilderen bij de politie´.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Let op met dit soort aannames, want het verbaast mij niet dat dit bij jou boven aanstaat omdat je zoekhistorie waarschijnlijk wel wat meer zoekopdrachten hebben gehad op dit onderwerp de laatste tijd.. Dat wil niet zeggen dat dit bij deze mensen zo is. Misschien hebben ze zelfs geen Google gebruikt voor de installatie.. mijn ouders bv. hebben gewoon een kennis die dat ding bij ze is komen plaatsen.. is letterlijk geen seconde aan internet bij aan te pas gekomen.

Neemt overigens niet weg dat ze zelf een onderzoekplicht hebben ivm eventuele vergunningen, maar nergens staat dat je die in moet vullen met het internet, dat kan ook via de installateur. Een degelijke installateur had ze hier ook gewoon over moeten informeren, maar de airco-partijen zijn vaak net zoals zonnepanelen een stel cowboys die snel geld willen verdineen.
En die maken dus maar al te graag misbruik van mensen "die een goede reden hebben om niet zelf te onderzoeken". Als puntje bij paaltje komt zijn die cowboy-partijen hooguit verantwoordelijk voor een stukje non-conformiteit. Huiseigenaar is in principe altijd aansprakelijk.

Als jij een 1-pitter aannemer laat komen en hem een schuurtje laat bouwen ergens in je tuin.... kun je ook niet bij hem gaan klagen als de gemeente later komt zeggen dat je voor een schuurtje op die plek een vergunning nodig hebt. Tenzij je die aannemer natuurlijk opdracht hebt gegeven om uurtje-factuurtje voor jou uit te zoeken of jij volgens bestemmingsplan en plaatselijke regelgeving daar een schuur van die omvang mag plaatsen zonder vergunning.

En die cowboys gokken er gewoon op dat het een hele poos goed gaat en als de stroom klachten groter wordt, trekken ze de toko leeg en heffen ze hem op (of ze laten hem gewoon klappen als er niets meer in zit / proberen hun aandelen te verkopen voor het echt klapt).

Bij een aircoboer hoeft dat in principe niet anders te zijn. Stel nou dat de plaatselijke regels bij TS in de gemeente stellen dat je aan de achtergevel maximaal 1 airco-unit met een bepaalde maximale omvang mag hangen zonder vergunning. TS woont in Limburg, maar zijn buren hebben misschien wel een aannemer gevonden uit de regio Arnhem die helemaal geen weet heeft van de plaatselijke regelgeving in bijvoorbeeld gemeente Heerlen. Toen ik wat kozijnen en deuren liet vervangen een paar jaar geleden, heb ik dat natuurlijk ook gewoon uitbesteedt aan een aannemer. Die vertelde mij keurig hoe de regels ongeveer waren m.b.t. vergunningseisen, maar gaf daarbij heel duidelijk aan dat hij NIET verantwoordelijk was voor het bepalen of we voor onze wensen nou wel of niet een vergunning nodig zouden hebben. Uiteindelijk niet nodig omdat we echt niet meer deden dan een 1-op-1 vervanging van oud door iets nieuws met dezelfde uitstraling. Maar dat heb ik wel even nagevraagd bij de gemeente. Maar als ik de uitstraling van de kozijnen (door bijvoorbeeld de openslaande delen op een andere plek in het nieuwe kozijn te zetten), dan had ik die wel nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:40

Betreffende Omgevingsdienst uit jouw regio bellen dat je geluidoverlast ondervindt. Die moeten vaak dit soort gevallen oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Politie, gemeente, omgevingsdienst...?

Buurman weet pas sinds een dag of 2 dat er weleens overlast van geluid kon zijn en was er op advies van monteur vanuit gegaan dat regenpijp gedeeld was.

Is gewoon in gesprek met TS, lijkt een oplossing te willen zoeken

Probeer eerst eens de overlegroute 't bewandelen, allerlei diensten inschakelen kan altijd nog

Waar vind je eigenlijk dat rekenmodel? Kan ik eens mijn potentiële warmtepomp erin zetten. Kijken of de 1 meter vanaf de erfgrens genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-08 17:46
42erik schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:26:

Buurman weet pas sinds een dag of 2 dat er weleens overlast van geluid kon zijn en was er op advies van monteur vanuit gegaan dat regenpijp gedeeld was.

Probeer eerst eens de overlegroute 't bewandelen, allerlei diensten inschakelen kan altijd nog

Waar vind je eigenlijk dat rekenmodel? Kan ik eens mijn potentiële warmtepomp erin zetten. Kijken of de 1 meter vanaf de erfgrens genoeg is
Dit is het rekenmodel: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Gemeente is geïnformeerd omdat buurman niet wist dat er een vergunning nodig was en ook niet aannam dat de airco te luid was (hij vond van niet). Kortom niet om ruzie te maken, maar om mijn gelijk aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Dit is het rekenmodel: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Gemeente is geïnformeerd omdat buurman niet wist dat er een vergunning nodig was en ook niet aannam dat de airco te luid was (hij vond van niet). Kortom niet om ruzie te maken, maar om mijn gelijk aan te tonen.
Thanks voor de link.

Beetje jammer dat ie niet op telefoon opent en de handleiding 63 pagina's is... Van het weekend maar eens kijken, maar of je daar als leek uitkomt... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
42erik schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:53:
[...]

Thanks voor de link.

Beetje jammer dat ie niet op telefoon opent en de handleiding 63 pagina's is... Van het weekend maar eens kijken, maar of je daar als leek uitkomt... :/
Het zijn voornamelijk uitwerkingen van 5 verschillende situaties waar je uit moet kiezen. Volgens mij zit het best goed in elkaar en zou het niet super-ingewikkeld moeten zijn.

Echter mijn situatie (en van TS) zie ik niet staan. Ze gaan uit van een unit op het maaiveld, of op het dak. Maar tegen de gevel zie ik niet als optie 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
42erik schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:26:

hoi, als je hulp nodig hebt mbt het rekenmodel, dan meld je maar mij mij (aub via pm) ik heb hier al veel tweakers met de berekening geholpen, zowel voor warmtepompen als ook voor aico's.
overigens is deze pas van toepassing indien de WP/Airco op cq na 1-4-2021 is geplaatst.

en ja niet alles is zo kant en klaar in de 5 senario's verwerkt en zul je dus ook moeten kijken (via de handleiding) wat verder mogelijk is.
ik heb nog niet echt een situatie meegemaakt waar je niet kunt berekenen. Helaas wel vaker meegemaakt dat het eigenlijk niet gaat. ookzaak de luide warmtepomp of huis gewoon te klein (mn bij rijtjeshuisjes)

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 14-03-2024 22:05 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij veel rijtjes woningen kan je bij de tussenwoning geen airco/warmtepomp plaatsen, dit vanwege de 40dB aan de erfgrens. Tenminte, tenzij je een omkasting plaatst welke bijna de prijs is van de airco/warmtepomp zelf.

Hier in de buurt hebben een groep bewoners vanuit de wijk samen met gemeente hier onderzoek naar gedaan. De tweeondereenkap, hoek- en vrijstaande woningen kunnen dit over het algemeen wel. De rijtjes woningen zeg vierondereenkap wordt aangeraden gezamenlijk naar een bodemwartmepomp te kijken...

Afstanden van een meter of anderhalf van de erfgrens, wat ik hier lees, zal in de meeste gevallen dan ook niet voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 14-03-2024 22:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_Dune_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:45:
Bij veel rijtjes woningen kan je bij de tussenwoning geen airco/warmtepomp plaatsen, dit vanwege de 40dB aan de erfgrens. Tenminte, tenzij je een omkasting plaatst welke bijna de prijs is van de airco/warmtepomp zelf.
En in de VS plaatsen ze al decenia raamairco's in houten appartementen. Dat is best gek dan eigenljik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
_Dune_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:45:
De ene 'erfgrens' is de andere niet: een meter van de slaapkamer van de buren zal veel meer overlast veroorzaken dan bovenop de dakkapel. Formeel ook slechts twee meter van de erfgrens maar ver genoeg van het eerste raam om geen last van te hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Marzman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:30:
[...]

En in de VS plaatsen ze al decenia raamairco's in houten appartementen. Dat is best gek dan eigenljik.
En elders hangen hele flats vol met die dingen en heeft iedereen er 1 of 2 aan zijn muur hangen.

Maar dat zijn ook gebieden waar je nergens terecht kunt als je het geluid niet fijn vindt (had je maar elders moeten wonen). En bijna iedereen wil wel zo'n ding want de hitte in veel steden elders is van een niveau dat in NL ongekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hoevenpe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:52:
[...]

De ene 'erfgrens' is de andere niet: een meter van de slaapkamer van de buren zal veel meer overlast veroorzaken dan bovenop de dakkapel. Formeel ook slechts twee meter van de erfgrens maar ver genoeg van het eerste raam om geen last van te hebben.
Voor de wet is erfgrens is erfgrens, dat er dan toevallig geen raam in de buurt zit doet daar niets aan af. Als je officiële metingen laat doen gaat men daar niet naar kijken. Daarbij houdt de erfgrens ook niet op bij de grond, een meter hoog of 2,5 meter hoog.

De afgelopen paar jaar heb ik meerdere meetings bijgewoond van de projectgroep en gemeente waar ik eerder over sprak, daar zijn deze zaken allemaal voorbij gekomen. Die 40dB aan de erfgrens maakt het bijvoorbeeld dat ik geen airco of warmtepomp (Lucht) kan plaatsen, ik woon in een tussenwoning. Ondanks dat mijn woning alle andere zaken groen afvinkt. Op dit moment is er geen warmte pomp welke voldoet.
[...]

Tuurlijk technisch kan het wel, maar hier in Nederland hebben wij andere wetgeving dan in de VS.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 15-03-2024 08:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Ik woon in een wijk met alleen maar rijtjeswoningen. Allemaal 4.5m breed. Volgens de regels mag er niets geplaats worden, toch zie je enorm veel huizen met een airco midden op het dak. Niet geheel gek, want het is (meestal) 20cm beton + 8cm PIR en minstens 5m naar dichtsbijzijnde raam. Als je de dichtsbijzijnde oppervlakte neemt afgezien van het dak waar geluid rechtstreeks heen kan gaan is het zelfs 15m tot het dichtsbijzijnde raam. Geluidnisndis volgens de wet en issue, maar zelfs als ze.volopmloeiem ga je er ik de praktijk niets van horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
_Dune_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:22:
Voor de wet is erfgrens is erfgrens, dat er dan toevallig geen raam in de buurt zit doet daar niets aan af. Als je officiële metingen laat doen gaat men daar niet naar kijken. Daarbij houdt de erfgrens ook niet op bij de grond, een meter hoog of 2,5 meter hoog.
Formeel wellicht, maar geen haan die ernaar kraait als je een airco op de dakkapel of een plat dak zet. Zolang de buren er maar geen last van hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
_Dune_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:22:
[...]

De afgelopen paar jaar heb ik meerdere meetings bijgewoond van de projectgroep en gemeente waar ik eerder over sprak, daar zijn deze zaken allemaal voorbij gekomen. Die 40dB aan de erfgrens maakt het bijvoorbeeld dat ik geen airco of warmtepomp (Lucht) kan plaatsen, ik woon in een tussenwoning. Ondanks dat mijn woning alle andere zaken groen afvinkt. Op dit moment is er geen warmte pomp welke voldoet.

[...]

Tuurlijk technisch kan het wel, maar hier in Nederland hebben wij andere wetgeving dan in de VS.
Het zijn altijd keuzes.

Wij hebben er voor gekozen te investeren in een airco met een betrekkelijk stille buitenunit en een geluiddempende omkasting.
Uiteraard zou het fijn zijn als we het goedkoper net zo goed konden doen, maar onmogelijk is het zeker niet.

Ik ben erg blij dat we de stap naar een warmtepomp hebben gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 16:10
Sjamo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Het zijn altijd keuzes.

Wij hebben er voor gekozen te investeren in een airco met een betrekkelijk stille buitenunit en een geluiddempende omkasting.
Uiteraard zou het fijn zijn als we het goedkoper net zo goed konden doen, maar onmogelijk is het zeker niet.

Ik ben erg blij dat we de stap naar een warmtepomp hebben gezet.
Al investeer je in de duurste airco (zoals ik zelf ook heb gedaan met de MHI ZSX serie) , dan maakt die nog 61-63db geluid op max vermogen. En met rijtjeswoningen van 5 a 6 meter breed ga je die 45db op de erfgrens nooit halen.

Ik woon gelukkig op een geschakelde hoek waarbij de buren er geen last van hebben, maar als ik in mijn eigen tuin sta, schik ik nog wel eens van het geluid wat er af komt. Is de woning eenmaal op temperatuur dan worden ze uiteraard stiller en heb je er geen last van. Maar als ik in de winter de airco aanzet en de woonkamer is 15c graden, dan staat de airco zeker 1 a 2 uur max te draaien op 2650watt. Dit geldt ook voor de zomer, als de slaapkamers 30c+ graden Celsius zijn, en ik vanaf buitenaf remote alvast de airco aanzet, dan snap ik dat buren daar niet blij van worden als zij in de tuin zitten, en de airco een tijdje op de loeistand gaat om de slaapkamers zo snel mogelijk terug te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:02:
[...]

hoi, als je hulp nodig hebt mbt het rekenmodel, dan meld je maar mij mij (aub via pm) ik heb hier al veel tweakers met de berekening geholpen, zowel voor warmtepompen als ook voor aico's.
overigens is deze pas van toepassing indien de WP/Airco op cq na 1-4-2021 is geplaatst.

en ja niet alles is zo kant en klaar in de 5 senario's verwerkt en zul je dus ook moeten kijken (via de handleiding) wat verder mogelijk is.
ik heb nog niet echt een situatie meegemaakt waar je niet kunt berekenen. Helaas wel vaker meegemaakt dat het eigenlijk niet gaat. ookzaak de luide warmtepomp of huis gewoon te klein (mn bij rijtjeshuisjes)
Dank je wel voor het aanbod. Zal eerst zelf even proberen, ook wel interessant verhaal

Niet lukken qua geluid. .. Dat kan leuk worden zodra ze verplicht worden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 16:59
Rsport40 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Al investeer je in de duurste airco (zoals ik zelf ook heb gedaan met de MHI ZSX serie) , dan maakt die nog 61-63db geluid op max vermogen. En met rijtjeswoningen van 5 a 6 meter breed ga je die 45db op de erfgrens nooit halen.

Ik woon gelukkig op een geschakelde hoek waarbij de buren er geen last van hebben, maar als ik in mijn eigen tuin sta, schik ik nog wel eens van het geluid wat er af komt. Is de woning eenmaal op temperatuur dan worden ze uiteraard stiller en heb je er geen last van. Maar als ik in de winter de airco aanzet en de woonkamer is 15c graden, dan staat de airco zeker 1 a 2 uur max te draaien op 2650watt. Dit geldt ook voor de zomer, als de slaapkamers 30c+ graden Celsius zijn, en ik vanaf buitenaf remote alvast de airco aanzet, dan snap ik dat buren daar niet blij van worden als zij in de tuin zitten, en de airco een tijdje op de loeistand gaat om de slaapkamers zo snel mogelijk terug te koelen.
Wat betreft de airco klopt dat wel, ze maken allemaal te veel geluid om binnen enkele meters van de erfgrens te staan maar er zijn zeker ook wel omkastingen waarmee het wel kan. Die heb ik zelf ook (een Merford) en mijn buitenunit komt met deze combinatie op 1m afstand nagenoeg niet boven de 40dB. En het enige wat je nog hoort is een subtiel blaasgeluid wat nauwelijks opvalt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Heel eenvoudig, andere landen andere regels, overigens van die raam airco’s moet je niet echt blij zijn, vooral ook voor de gebruikers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23

Bij de gemeente een formeel verzoek om handhaving indienen. Bij de gemeente, die is jouw aanspreekpunt. Niet een omgevingsdienst. Die kunnen op verzoek van de gemeente worden ingeschakeld, ga daar niet tussen zitten.
Dan dwing je de gemeente tot actie. Ze kunnen zich niet verschuilen achter een vergunningaanvraag die nog moet komen. Dat lost jouw probleem nu toch niet op? (Dat is wel een bekende werkwijze van veel toezichthouders, het probleem verplaatsen naar vergunningenproces. Dan sluiten zij de melding af).
Indien de gemeente niet binnen 8 weken een besluit neemt, dan kun je een dwangsom claimen bij de gemeente. Veelal staat de procedure op de website beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53
i-chat schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:

zo dan heb ik bij deze ook alvast voor TS gepleit ;)
Met 3 spelfouten in 1 zin ja?

TS moet gewoon geduld hebben. Tenzij hij zin heeft in gezeik met de buren.
Dat van die regenpijp herstellen vind ik wel heel sneu. Poepoe. Een gaatje in de pijp en er loopt nu wat extra water doorheen. Bel de politie :X

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Team-RiNo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Wat betreft de airco klopt dat wel, ze maken allemaal te veel geluid om binnen enkele meters van de erfgrens te staan maar er zijn zeker ook wel omkastingen waarmee het wel kan. Die heb ik zelf ook (een Merford) en mijn buitenunit komt met deze combinatie op 1m afstand nagenoeg niet boven de 40dB. En het enige wat je nog hoort is een subtiel blaasgeluid wat nauwelijks opvalt.
het probleem met deze zeer grote kasten is dat voor een gemiddelde tuin in nederland hier nagenoeg geen plaats is en zullen we over de prijs maar helemaal niet praten, giga duur.

kies dan eerder voor een iets betere warmtepomp met minder geluid dan met deze kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Die regenpijp is gewoon waardeverlies. Die slijt nu sneller. Indien het huis wordt verkocht kan dat daadwerkelijk ervoor zorgen dat het huis minder opbrengt. Daarnaast gaat het niet over dat beetje water (en ijs) dat er uit die airco's komt, maar dat die regenpijpen berekent zijn qua diameter op het afvoeren van een bepaalde hoeveelheid water. Ook het aantal regenpijpen per m2 is daarop berekent. En nu kan die regenpijp door het invoeren van een extra buis ineens minder afvoeren. Daar mag je een hele berekening op los laten of de afvoer van het dak nu nog wel voldoet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• matthijst
De regenpijp slijt? _O-
Waardeverlies? Ja hoor, om wat condenswater in de regenpijp.

[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 15-03-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:47:
[...]

het probleem met deze zeer grote kasten is dat voor een gemiddelde tuin in nederland hier nagenoeg geen plaats is en zullen we over de prijs maar helemaal niet praten, giga duur.
Dat moet je anders zien. Omkasting is niet optioneel, maar in voorkomende gevallen noodzakelijk onderdeel van de totaaloplossing, alles of niets.
kies dan eerder voor een iets betere warmtepomp met minder geluid dan met deze kasten.
Dat is een valse vergelijking.

Er zijn niet zomaar warmtepompen die magisch goed presteren qua geluid. Je geeft zelf al aan dat geluidsspecificaties vaak onder de pet gehouden worden. Vaak wordt het ook nog platgeslagen tot een enkel getal in plaats van een frequentiecurve.

Net even gekeken naar de specs van kasten en Merford innoveert verder met name met een nieuw model dat beter lage frequenties filtert. 6db op 50Hz en 24dB op 4000Hz is significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Waardeverlies omdat er ineens een oerlelijke buis over de gevel loopt waar die niet hoort.
Extra slijtage omdat er een gat in de regenpijp zit waar water kan ophopen en bevriezen. Daarnaast zit er een coating over het PVC aan de buitenkant die niet doorbroken is. Dat gaat (nogmaals) niet over het water uit het slangetje zelf.

Als dat huis 500k waard is kan zo'n oplossing gewoon eventjes het verschil maken tussen een bod van 510 of 511. Dan heb je gewoon al meteen je waardeverlies.
En dan hebben we het nog niet eens over wat zo'n situatie zegt over de buren, wat uiteindelijk ook reflecteert in de waarde.
Ik durf er best op te wedden dat zoiets minstens 500E aan waardeverlies veroorzaakt.

[ Voor 50% gewijzigd door Caelorum op 15-03-2024 22:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• matthijst
Mooi verhaal, je kan je ook om teveel zaken druk maken.
Je zei overigens dat die regenpijp waardeverlies was, daar reageerde ik op.
Die aircos hangen bij de buren, op een cm of 10 na, dus daar doe je sowieso niks aan (als ze aan de geluidsnorm zouden Voldoen).

De buren hadden die aircos gewoon op het dak moeten zetten, dat dan weer wel, maar dit topic toont (afgezien van de terechte klacht over geluidshinder) wel mooi aan wat een landje van zeikstralen en eisers we zijn geworden.

[ Voor 98% gewijzigd door matthijst op 16-03-2024 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 16:59
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Die zijn er gewoon nog niet dus een andere optie is er niet. Veel fabrikanten vermelden zoveel mogelijk geluidsdruk wat het gemeten geluid is op 'x' afstand waardoor het lijkt of ze stiller zijn maar als je gaat kijken naar geluidsvermogen gaat geen enkele warmtepomp voldoen aan de eisen op 2-3 meter afstand van de erfgrens.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:01:
Mooi verhaal, je kan je ook om teveel zaken druk maken.
Je zei overigens dat die regenpijp waardeverlies was, daar reageerde ik op.
Die aircos hangen bij de buren, op een cm of 10 na, dus daar doe je sowieso niks aan (als ze aan de geluidsnorm zouden Voldoen).
[...]
Ik had het ook over de regenpijp en niet de airco's.
Wat betreft de airco's: afgezien van de geluidsnorm is het dus ook de vraag of ze de nodige vergunningen hebben.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:29:
De regenpijp slijt? _O-
Waardeverlies? Ja hoor, om wat condenswater in de regenpijp.
Je kunt niet zomaar zonder toestemming aan andermans spullen rommelen, omdat jij "het wel best vind". De eigenaar heeft geen toestemming verleend en gaat die nu zeker ook niet meer geven. Weg Ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Oftewel: de eigenaar is niet zo gesteld op de relatie met z'n buren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:03
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:39:
Even omdenken, dat waren de buren dus ook niet. Of het nu een gedeelde pijp is of niet, ik zou het op minst even overlegd hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:39:
Victim blaming is 2010. Je oogst wat je zaait. Zaai je disrespect, dan oogst je dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Zal aan mij liggen, maar ik denk dat die buren er verder niet bij nagedacht hebben.
Poepoe, een gaatje in de regenpijp, het is me wat!
En dat zo'n airco zoveel herrie maakt zullen ze ook wel niet verwacht hebben.
Ik heb ze zelf, en ken een hoop mensen die airco's hebben en heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat ze zo'n herrie maken.

Dus in plaats van al die aannames te doen, zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat het geen kwestie van disrespect Afbeeldingslocatie: https://i.fokzine.net/s/emo.gif is, maar onwetendheid.

En ja, kom er maar in hoor, met de dooddoener 'dat ze dan beter onderzoek hadden moeten doen'.
Want hier maakt natuurlijk niemand ooit een fout :*)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:57:
Zal aan mij liggen, maar ik denk dat die buren er verder niet bij nagedacht hebben.
Ik heb ze zelf, en ken een hoop mensen die airco's hebben en heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat ze zo'n herrie maken.

Dus in plaats van al die aannames te doen, zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat het geen kwestie van disrespect [Afbeelding] is, maar onwetendheid.

En ja, kom er maar in hoor, met de dooddoener 'dat ze dan beter onderzoek hadden moeten doen'.
een gat maken in een regenpijp die op de erfgrens loopt kan ik nog zien. Maar deze zit toch minimaal 20 cm voorbij de schutting (= grens met eigendom van de buren)

Kun je het het proberen te spinnen hoe je wilt; maar nee: dan ben je gewoon aso als je dat doet. En niet onwetend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Ik kan me niet voorstellen dat je niet weet wat jouw eigendom is en wat van iemand anders is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02

Dus in plaats van al die aannames te doen, zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat het geen kwestie van disrespect [Afbeelding] is, maar onwetendheid.

En dan zelf allerlei aannames doen :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

De consequentie van een fout maken is om deze direct en zonder voorbehoud te herstellen na daar kennis van te nemen. In dit geval is door elke leek met een uurtje Google vast te stellen dat dit op meerdere punten niet deugt. Dat betekent vervolgens direct de aircos permanent uit en de leidingen uit de regenpijp.

Vanaf daar kun je verder. Of beter gezegd, kunnen de buren een fatsoenlijke oplossing regelen.

Fouten maken betekent consequenties dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jeroenkb schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:02:
[...]

een gat maken in een regenpijp die op de erfgrens loopt kan ik nog zien. Maar deze zit toch minimaal 20 cm voorbij de schutting (= grens met eigendom van de buren)

Kun je het het proberen te spinnen hoe je wilt; maar nee: dan ben je gewoon aso als je dat doet. En niet onwetend
Naja, de klasmannetjes dan heh, die hebben ze opgehangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
morritz34 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:35:
[...]

En dan zelf allerlei aannames doen :')
Inderdaad, aannames met een positieve instelling.
In tegenstelling tot de bel de politie, rechtsbijstand, het zijn aso's, tokkies-aannames ;w
Maar goed, succes TS, lees over 2-3 maanden wel wat het geworden is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Rukapul schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:36:
[...]

De consequentie van een fout maken is om deze direct en zonder voorbehoud te herstellen na daar kennis van te nemen. In dit geval is door elke leek met een uurtje Google vast te stellen dat dit op meerdere punten niet deugt. Dat betekent vervolgens direct de aircos permanent uit en de leidingen uit de regenpijp.

Fouten maken betekent consequenties dragen.
Tot nu toe betekent dat alleen: het buisje uit de regenpijp halen en naar beneden laten druppen, desnoods via hun muur.

De buren willen graag van de gemeente horen dat de units weg moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:55:
[...]

Dat moet je anders zien. Omkasting is niet optioneel, maar in voorkomende gevallen noodzakelijk onderdeel van de totaaloplossing, alles of niets.

[...]

Dat is een valse vergelijking.

Er zijn niet zomaar warmtepompen die magisch goed presteren qua geluid. Je geeft zelf al aan dat geluidsspecificaties vaak onder de pet gehouden worden. Vaak wordt het ook nog platgeslagen tot een enkel getal in plaats van een frequentiecurve.

Net even gekeken naar de specs van kasten en Merford innoveert verder met name met een nieuw model dat beter lage frequenties filtert. 6db op 50Hz en 24dB op 4000Hz is significant.
daar kunnen we van mening verschillen, voor mij is een dergelijke kast geen optie, mn voor de kleine rijtjeshuisjes waar je mn met het probleem zit qua geluid van je warmtepomp is al helemaal geen plaats voor een degerlijk monster. los daarvan kom je dan ook nog direct met vergunningen ed in conflict.
daar hoor je ze natuurlijk niet over, want dat is slecht voor de verkoop. dus wel even verder kijken dan je neus lang is is hier mijn advies.
ook moet je gewoon tot de conclusie komen dat een warmtepomp niet in alle huizen een mogelijkheid is, los van het feit dat ik genoeg kennissen heb waar ik een warmtepomp gewoon niet zou adviseren omdat deze gewoon bij hun levensstijl niet past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
Caelorum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:55:
Waardeverlies omdat er ineens een oerlelijke buis over de gevel loopt waar die niet hoort.
Extra slijtage omdat er een gat in de regenpijp zit waar water kan ophopen en bevriezen. Daarnaast zit er een coating over het PVC aan de buitenkant die niet doorbroken is. Dat gaat (nogmaals) niet over het water uit het slangetje zelf.

Als dat huis 500k waard is kan zo'n oplossing gewoon eventjes het verschil maken tussen een bod van 510 of 511. Dan heb je gewoon al meteen je waardeverlies.
En dan hebben we het nog niet eens over wat zo'n situatie zegt over de buren, wat uiteindelijk ook reflecteert in de waarde.
Ik durf er best op te wedden dat zoiets minstens 500E aan waardeverlies veroorzaakt.
Voor een regenpijp van een tientje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
lexuzu schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:23:
[...]
En minimaal 100E om een bedrijf het te laten maken een de schijn die het wekt over de buren, ja.
Bij verkoop zit het hem in kleine dingen. Daarom ook dat je bij bezichtigingen en foto's laten maken alles moet opruimen en smaak gevoelige dingen moet weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
lexuzu schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:23:
[...]

beeldvorming is het toverwoord bij een huis koop versus verkoop, een juist cq verkeerde beeldvorming loopt al snel in 10.000 tot een veelvoud daarvan op.
Vergeet niet dat heel veel mensen niet goed daar door heen kunnen kijken, dus daar is een juiste beeldvorming van groot belang, met een dergelijk constructie sta je direct met 0:1 achter.

daarom is het altijd om een onafhankelijke mee te laten kijken die totaal niet op beeldvorming maar op bv een bouwkundige staat kijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
Ja. Of er komt iemand die denkt: Hey relaxt. Hier kan ik tenminste zo een airco aan de gevel hangen. Buisje naar de regenpijp. Mooi makkelijk.

Dat jullie het niet mooi vinden wil niet zeggen dat er niet 1 van die 320.000 woningzoekenden in Nederland is die het wel handig vindt.
De buren van TS vinden het bijvoorbeeld prachtig. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:27:
Ja. Of er komt iemand die denkt: Hey relaxt. Hier kan ik tenminste zo een airco aan de gevel hangen. Buisje naar de regenpijp. Mooi makkelijk.

Dat jullie het niet mooi vinden wil niet zeggen dat er niet 1 van die 320.000 woningzoekenden in Nederland is die het wel handig vindt.
De gemiddelde woningzoekende in deze huizenmarkt is allang blij dat ie een woning kan vinden. Die gaat geen euro minder bieden om die regenpijp en gaat een woning er al helemaal niet om laten schieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:27:

Mogen ze allemaal vinden, maar zonder overleg is het sowieso nee. :) En dat is nu dus ook gebeurd. Daarnaast maken ze veel teveel herrie, als je even rustig in de tuin wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Voorlopig hangen ze nog gewoon. Dus dat "nee" mag je nog even op wachten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ab E
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:43
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn buren (installatiebedrijf van warmtepompen): een enorme warmtepomp vrijwel tegen mijn gevel, zo ver mogelijk van hun eigen huis (hun perceel: ca 1200 m2 met alle ruimte voor plaatsing elders). Overleg was niet mogelijk, inschakelen van een mediator onbespreekbaar.
Uiteindelijk een handhavingsverzoek, gericht aan B&W, ingediend. Uiteindelijk hebben de buren eieren voor hun geld gekozen. De warmtepomp is verplaatst én er is een overkapping omheen gezet. Mijn probleem opgelost.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
matthijst schreef op zondag 17 maart 2024 @ 04:03:
Voorlopig hangen ze nog gewoon. Dus dat "nee" mag je nog even op wachten.
Ik kan directe handhaving eisen, maar heb niks tegen de buren verder, de 8 weken waar de gemeente het belooft in te doen is mooi voor de zomerperiode. Zoals eerder aangegeven, het heeft voor mij geen haast, zolang het maar opgelost wordt en netjes gebeurd.

Voor de regenpijp kan ik ook direct actie ondernemen, maar waarom zou ik een conflict escaleren als de buren al hebben aangegeven het netjes te gaan oplossen?

[ Voor 15% gewijzigd door GoT.Typhoon op 17-03-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
matthijst schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Tot nu toe betekent dat alleen: het buisje uit de regenpijp halen en naar beneden laten druppen, desnoods via hun muur.
Dat is natuurlijk niet alleen uit buisje uit de regenpijn halen, maar ook herstel van de regenpijp, verwijdering van die lelijke goot na de erfgrens, herstel van de muur (mocht er na de erfgrens in geboord zijn bijvoorbeeld), zorgen dat als blijkt dat de airco's teveel herrie maken dit herstellen (en daar kan je bijna wel vanuit gaan, dit passend maken binnen geluidsnormen op deze afstand zoals te zien op de foto's is zeer lastig, zo niet onmogelijk zonder verdere maatregelen).

Al met al lijkt dit gewoon echt een zeer ondoordachte actie van de buren. En fouten maken is zeker menselijk, maar is dan wel belang dat netjes op te lossen en je niet te gaan verschuilen achter 'maar de werklui zeiden dit en dit'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Dennism schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Dat is natuurlijk niet alleen uit buisje uit de regenpijn halen
30 seconden.
maar ook herstel van de regenpijp,
Ducttape
verwijdering van die lelijke goot na de erfgrens
Iets meer werk afhankelijk van het aantal schroeven.
herstel van de muur (mocht er na de erfgrens in geboord zijn bijvoorbeeld),
Paar minuten voor een gaatje. Meeste werk is de ladder opzetten.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011

Pizzalucht

Snotneus.

matthijst schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:50:
[...]

30 seconden.

[...]

Ducttape

[...]

Iets meer werk afhankelijk van het aantal schroeven.

[...]

Paar minuten voor een gaatje. Meeste werk is de ladder opzetten.
Nu ben je gewoon aan het trollen toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennism
Pizzalucht schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Lijkt weinig serieus inderdaad, bezit van een ander repareren met ducttape...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Pizzalucht schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:52:
Nee, ik geef even aan dat het niet zo heel veel werk is.

En ik verwacht niet dat de buurman de hele regenpijp gaat vervangen voor een paar gaten, aangezien ze al klaagden over de kosten.
Dus die zal er wel een stukje op lijmen lijkt me :*)
"Zit al bijna aan de achterkant, stukje doordraaien en je ziet er niks meer van", zal ongeveer de opmerking worden, gok ik.

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 18-03-2024 22:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

matthijst schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:23:
[...]

En ik verwacht niet dat de buurman de hele regenpijp gaat vervangen voor een paar gaten, aangezien ze al klaagden over de kosten.
"Zit al bijna aan de achterkant, stukje doordraaien en je ziet er niks meer van", zal ongeveer de opmerking worden, gok ik.
De regenpijp had nooit zo gebruikt mogen worden, het betreft namelijk geen gezamenlijke regenpijp. TS hoeft in principe niet te wachten in deze op handhaving. Hij zou de regenpijp in originele staat terug kunnen laten brengen en de rekening aan de buren presenteren.

Persoonlijk zou ik dit in ieder geval niet geaccepteerd hebben (hoe goed ik ook met mijn buren ben). Het is ook nog eens hobbywerk hoe men de invoer heeft gerealiseerd zonder enige manchet of iets dergelijks. Gewoon gaten boren buizen er in en wat kit smeren. Dit mag gewoon niet als het niet jouw eigendom is.

Veelal betekend het gerwoon in originele staat herstellen, in dit geval het plaatsen van een nieuwe buis(deel). Niet het hobbywerk wat men hier verricht heeft.

In de TS was mij de specificaties van de airco's nog niet opgevallen. Deze hebben blijkbaar een geluidsdruk van 50dB bij max belasting, veelal is dit op 1 meter gemeten. Er hangen twee units, geluid werkt cummulatief wat betekend dat de geluidsdruk samen 53dB gaat worden. Deze units hangen binnen een meter van de erfgrens en hadden mijnziens nooit zo opgehangen worden.

Al met al kan ik mij niet voorstellen dat dit goedkeuring vanuit de gemeente gaat krijgen...

Acties:
  • +27 Henk 'm!

Verwijderd

Plottwist, @matthijst is de buurman. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011

Pizzalucht

Snotneus.

matthijst schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Heel veel werk is het niet nee, maar als je een fout maakt mag je het wel netjes oplossen. Ik zou geen genoegen nemen met zo'n beunhaasoplossing, regel gewoon een nieuwe pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23
En de kosten zijn het ook niet, wat kost een stukje regenpijp? 20 euro? Veel meer zal het niet zijn.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Of de installateur, kan het inderdaad ook niet serieus nemen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Saint2Saint schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:13:
En de kosten zijn het ook niet, wat kost een stukje regenpijp? 20 euro? Veel meer zal het niet zijn.
Een paar mensen blijkbaar die het voor een prikkie willen regelen. Wanneer schikt het je? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
GoT.Typhoon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:17:
[...]

Of de installateur, kan het inderdaad ook niet serieus nemen.
Jij hoort liever de mee praters. Dat snap ik.
Ik ben benieuwd hoe snel ze de boel af gaan breken en in originele staat terugbrengen.
Ik verwacht dat die "aardige" buurvrouw dacht "ik praat even mee, dan kan ik mooi eens even horen wat de buurman nou allemaal te drammen heeft". En dat ze daarna tegen d'r man zei dat "die mafkees wil dat we de hele bende gaan afbreken".

Maar goed. Ik kan het mis hebben natuurlijk. Misschien ben je over een paar dagen airco-vrij.
Overigens is 40dB nog steeds irritant als je je er eenmaal aan zit te ergeren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 04:39:
[...]

Ik ben benieuwd hoe snel ze de boel af gaan breken en in originele staat terugbrengen.
Ik verwacht dat die "aardige" buurvrouw dacht "ik praat even mee, dan kan ik mooi eens even horen wat de buurman nou allemaal te drammen heeft". En dat ze daarna tegen d'r man zei dat "die mafkees wil dat we de hele bende gaan afbreken".

Maar goed. Ik kan het mis hebben natuurlijk. Misschien ben je over een paar dagen airco-vrij.
Niet steeds het onderwerp veranderen als je jezelf in een hoek schrijft.

Niemand ging met jou het gesprek aan over de tijdsduur waarin het opgelost zou worden. Je werd aangesproken op je uitspraken dat de aanpassingen van de regenpijp niet erg zijn en dat TS zich niet moet aanstellen
Dat van die regenpijp herstellen vind ik wel heel sneu. Poepoe. Een gaatje in de pijp en er loopt nu wat extra water doorheen. Bel de politie :X
De rest van de wereld vindt het normaal dat je niet aan andermans spullen komt. Jij blijkbaar niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23
GoT.Typhoon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:18:
[...]

Een paar mensen blijkbaar die het voor een prikkie willen regelen. Wanneer schikt het je? :)
Zo bedoelde ik dat niet. Plakken met duct tape of repareren met een stukje buis zou voor mij niet acceptabel zijn aangezien het volledig vervangen van die pijp de kosten niet zijn. Er is dus geen excuus voor je buurman om met een halfwassen oplossing te komen.
4 meter regenpijp bij de Hornbach is nog geen 15€. Dan is iets anders in mijn ogen niet acceptabel

[ Voor 23% gewijzigd door Saint2Saint op 19-03-2024 07:14 . Reden: Quote toegevoegd ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 04:39:
[...]

Dat die buren achteraf zulke tokkies blijken te zijn kan natuurlijk best, maar dat valt natuurlijk niet goed te praten, en doet ook niet af aan waar TS in principe recht op heeft. Maar dit scenario is uiteraard wel een reden voor TS om er goed op te zitten en geen afwachtende houding aan te nemen richting te buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jeroenkb schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:04:
[...]

De rest van de wereld vindt het normaal dat je niet aan andermans spullen komt. Jij blijkbaar niet.
Zeker wel. Ik ben alleen benieuwd of de buren van TS net zo meegaand zijn als iedereen hier eist.
Ik denk namelijk dat die zwaar over de pis zijn en TS een beetje naar de mond praten (de buurvrouw dan).

De regenpijp zijn de kosten niet. Ik lees hier dat ze de airco maar moeten omruilen voor een stiller model (vraag me af of die er (betaalbaar) zijn.
Verder moeten ze verplaatst worden. En de leidingen verlegd. En opnieuw gevuld.
Kost allemaal handen voor geld.
En ja: daar heeft TS gewoon recht op. Ze hadden beter moeten weten.
Maar het zou me verbazen als ze bovenstaande allemaal fluitend laten doen.

Bron: jarenlang Rijdende Rechters, Mr Frank Visser kijken 8)

[ Voor 36% gewijzigd door matthijst op 19-03-2024 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:37:
[...]

Zeker wel. Ik ben alleen benieuwd of de buren van TS net zo meegaand zijn als iedereen hier eist.
Ik denk namelijk dat die zwaar over de pis zijn en TS een beetje naar de mond praten (de buurvrouw dan).

Bron: jarenlang Rijdende Rechters, Mr Frank Visser kijken 8)
Dus je komt bij deze terug op je eerdere post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jeroenkb schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Dus je komt bij deze terug op je eerdere post?

[...]
Neu. Ik vind het gedram over die regenpijp nog steeds een sneu verhaal (waardevermindering en slijtage door een extra gat).

Lekker selectief gequote ook. Als je de regel ervoor weglaat: "TS moet gewoon geduld hebben. Tenzij hij zin heeft in gezeik met de buren."

[ Voor 19% gewijzigd door matthijst op 19-03-2024 07:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Neu. Ik vind het gedram over die regenpijp nog steeds een sneu verhaal (waardevermindering en slijtage door een extra gat).
Ik snap je niet meer.

Je mag dus wel aan andermans spullen komen en als je daar wat van zegt dat is dat "sneu"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Dit kan niet anders dan de goedkoopste optie zijn vanwege het feit dat er dan minder meters aan buis, kabels etc gebruikt hoeft te worden. Dit ziet er echt lelijk uit, sorry.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
snip
Nee. Je mag niet aan andermans spullen komen. Dat hadden ze niet moeten doen.
Dus ja. Als TS dat eist moeten ze die buisjes uit zijn regenpijp halen.

Om dan de hele 6 meter pijp te laten vervangen voor een gaatje. snip
Zie nu dat het 3 vrij lompe gaten zijn. Maakt het al wat lastiger plakken snip

En nogmaals. In combi met de snip post over waardevermindering door slijtage van een regenpijp door water.
snip

[ Voor 35% gewijzigd door We Are Borg op 19-03-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
snip

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 19-03-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
snip

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 19-03-2024 07:53 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Kunnen het aub gezellig houden :) ? Niet reageren is ook een optie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Lekker selectief gequote ook. Als je de regel ervoor weglaat: "TS moet gewoon geduld hebben. Tenzij hij zin heeft in gezeik met de buren."
Sorry, maar ik vind een dergelijke houding gewoon ronduit asociaal. Je neemt het nu op voor mensen die de spullen van een ander slopen, door het "een sneu verhaal" te noemen als de benadeelde dan schadeloos gesteld wil worden en de inbreuk beeindigd wil hebben? Dat is de wereld op zijn kop.

Je snapt het niet. Gezeik met de buren is er al. Heel jammer voor TS, maar hij woont blijkbaar niet naast de meest fijne mensen in de straat. Nu doorpakken en dan hopen dat ze TS de komende jaren niet nog een keer verrassen met een dergelijke stommiteit rond "het mijn en het dijn".

Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Sloop je een stuk pijp van 6 meter, dan heb je een stuk pijp van 6 meter te vervangen of degelijk en netjes te herstellen. 3 grote gaten in een regenpijp kun je niet degelijk en netjes herstellen. Dat stuk pijp moet gewoon vervangen worden, lijkt mij. Nou is het natuurlijk geen stuk van 6 meter en qua kosten gaat dit vooral arbeid zijn. Materiaal gaat reuze meevallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Saint2Saint schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:11:
[...]

Zo bedoelde ik dat niet. Plakken met duct tape of repareren met een stukje buis zou voor mij niet acceptabel zijn aangezien het volledig vervangen van die pijp de kosten niet zijn. Er is dus geen excuus voor je buurman om met een halfwassen oplossing te komen.
4 meter regenpijp bij de Hornbach is nog geen 15€. Dan is iets anders in mijn ogen niet acceptabel
Ben ik met je eens, ik heb ook aangegeven dat het in de originele staat dient te worden teruggebracht (dus expliciet geen gaten in de buis en ook niet in de gevel en niet opgelapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Net wat @olafmol aangeeft, ze netjes er weer op attenderen, ben je bv lid van VEH kun je ook aangeven dat je dat anders ook via VEH kunt gaan spelen, negatieve publiciteit vind zelfs een gemeente niet leuk. Wat helpt is anders een mailtje naar de wethouder sturen. De aanhouder wint, succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Jawel hoor, ik snap het prima.
Nogmaals: ik ben vooral benieuwd hoe dit opgelost gaat worden door de buren.
Recht hebben en recht krijgen kan nog weleens wat tijd overheen gaan.
Heel Tweakers (ja, ook ik) kan vinden dat TS gelijk heeft, uiteindelijk zullen de buren de boel moeten verwijderen en herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Jawel hoor, ik snap het prima.
Nogmaals: ik ben vooral benieuwd hoe dit opgelost gaat worden door de buren.
Recht hebben en recht krijgen kan nog weleens wat tijd overheen gaan.
Heel Tweakers (ja, ook ik) kan vinden dat TS gelijk heeft, uiteindelijk zullen de buren de boel moeten verwijderen en herstellen.
Dat is niet helemaal zo, TS mag gerust alles van zijn erf/eigendom verwijderen wat daar niet hoort en de rekening daarvoor bij de buren presenteren. Daarbij dien je met alles wat je aan of op een woning of erf plaatst altijd x centimeter uit de erfscheiding te blijven als dit niet in gezamenlijk overleg gaat. Het is echter verstandig of handiger hiervoor de gemeente te gebruiken, dan wordt het de buren gewoon opgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ja uiteraard, die buisjes in de pijp en dat stuk goot kan hij eraf slopen.
Maar de kans dat de buren daarna nog vrolijk de regenpijp en de gaten in de muur gaan fixen is niet zo heel groot denk ik, al is dat ook het werk niet, mocht je dat zelf willen doen.
Gemeente lijkt het handigst, dan heb je zelf ook het minste gezeik, want "de gemeente....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:23:
Ja uiteraard, die buisjes in de pijp en dat stuk goot kan hij eraf slopen.
Maar de kans dat de buren daarna nog vrolijk de regenpijp en de gaten in de muur gaan fixen is niet zo heel groot denk ik, al is dat ook het werk niet, mocht je dat zelf willen doen.
Gemeente lijkt het handigst, dan heb je zelf ook het minste gezeik, want "de gemeente....".
De gemeente gaat niets kunnen afdwingen m.b.t. gaten in de gevel en de regenpijp. Dat is iets tussen TS en de buren. Als de buren het inderdaad niet fixen, dan gewoon met foto's als bewijs aangifte gaan doen van vernieling. Als ik besluit om iets te bevestigen aan de gevel van onze buren, komt de gemeente ook niet handhaven. Dat is helemaal niet aan de gemeente.

Je gaat gewoon proberen om het onderling op te lossen. De schade is te gering voor een civiele procedure, dus dan ga je proberen om het strafrechtelijk aan te vliegen als de buren een middelvinger geven. Als ik de buurman van TS was (was dit zo om te beginnen niet gebeurd natuurlijk), dan zou ik die aangifte toch liever niet hebben aangezien er over deze situatie al heel veel vastgelegd is. Dan zou ik mijn verlies nemen en die regenpijp fixen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:56:
[...]

De gemeente gaat niets kunnen afdwingen m.b.t. gaten in de gevel en de regenpijp. Dat is iets tussen TS en de buren. Als de buren het inderdaad niet fixen, dan gewoon met foto's als bewijs aangifte gaan doen van vernieling.
Gemeente gaf dit inderdaad ook aan, als het niet wordt opgelost wordt het inderdaad aangifte.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Gemeente gaf dit inderdaad ook aan, als het niet wordt opgelost wordt het inderdaad aangifte.
Maar we hebben het hier over 2 dingen ?

1. Vernieling/Zaaksbeschadiging. De regenpijp van @TS is kapot. Tja, dat is vervelend, dat moeten de buren herstellen, maar zelfs als ze dat niet doen, dan kan hij het zelf herstellen op een zaterdagmiddag voor een tientje of 2 en dan is het voor hem opgelost. En voor alle tweakers die altijd meteen aankomen met "Bel de rechtsbijstandsverzekering !!!1!11!!!": Waarschijnlijk zeggen die ook "hier heb je 100 euro, laat het zelf herstellen en we gaan er niet voor procederen".

2. Er is een permanente bron van overlast bijna in zijn achtertuin aangebracht, zodat @TS de komende 15 jaar ? (hoe lang gaat een airco mee ?) met een overlastgevende bromtoon zit als hij in zijn achtertuin zit.

Iedereen duikt hier als een malle op probleem 1, maar als ik er zou wonen zou ik deel 2 juist het ergste vinden. 15 jaar woongenot is mij meer waard als 4 meter regenpijp...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
^Wel, de rechstbijstand helpt voor beide issues. Als TS zelf de regenpijp wil vervangen op een blauwe maandag, en buurman wil dat betalen, daar kan de rechtbijstand perfect mee om. Dan focussen die wel op de het aanpakken van de overlast (en nee, die gaan niet enkele oordopjes geven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 13:57
De oplossing is natuurlijk zo eenvoudig dat ik niet snap dat ze dat niet zelf verzonnen hebben.

Ze moeten wat meer van die lelijke witte goten halen, en de goot oplengen richting dak.
Dan met zichtbare slangen en ducktape over de dakrand heen fröbelen.

En die 2 units op een paar oude stoeptegels op het dak zetten.
condenswater lekker op het dak laten druppelen.

Helemaal hobybob stijl, maar wel de overlast van TS opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30
FRANQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:02:
De oplossing is natuurlijk zo eenvoudig dat ik niet snap dat ze dat niet zelf verzonnen hebben.

Ze moeten wat meer van die lelijke witte goten halen, en de goot oplengen richting dak.
Dan met zichtbare slangen en ducktape over de dakrand heen fröbelen.

En die 2 units op een paar oude stoeptegels op het dak zetten.
condenswater lekker op het dak laten druppelen.

Helemaal hobybob stijl, maar wel de overlast van TS opgelost.
Die oplossing is nog niet zo makkelijk, om het condenswater naar boven te pompen heb je letterlijk een pomp nodig. Toen ik een paar jaar terug een airco kocht werd mij dit afgeraden, omdat de pomp stuk kan gaan en dan krijg je lekkage. Een airco kan 40 liter water per uur "creëren", dus als je even niet oplet heb je een zwembad in je slaapkamer. Als ik de buurman was zou ik even langslopen, vragen of ik toch de regenpijp mag gebruiken om het water kwijt te raken, en dan in ruil daarvoor de airco naar het dak te verplaatsen. Dat had hij natuurlijk direct moeten doen, dan was er eigenlijk ook geen reden voor TS om daar nee tegen te zeggen. Dat moet wel vanuit de buurman komen, als ik TS was zou ik op dit moment ook eisen dat het hersteld wordt.

Wat betreft die witte goot, er zijn gewoon koppelstukje voor te krijgen om over de dakrand heen te gaan. Dat ziet er heel netjes uit en kost bijna niets.

Alles bij elkaar een kostenpost van €1000-2000 voor de buurman, maar dat heeft hij ook deels zelf veroorzaakt. Als hij het gelijk goed had gedaan was het waarschijnlijk voor €500-100 extra geregeld. Onbegrijpelijk dat mensen voor zo'n lelijke optie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Als die de airco op het dak zet hoeft die niet eens de regenpijp te gebruiken. Gewoon het water op het dak dumpen en dan vind het zelf wel de weg naar een regenpijp en naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Sorry, maar ik vind een dergelijke houding gewoon ronduit asociaal. Je neemt het nu op voor mensen die de spullen van een ander slopen, door het "een sneu verhaal" te noemen als de benadeelde dan schadeloos gesteld wil worden en de inbreuk beeindigd wil hebben? Dat is de wereld op zijn kop.

Je snapt het niet. Gezeik met de buren is er al. Heel jammer voor TS, maar hij woont blijkbaar niet naast de meest fijne mensen in de straat. Nu doorpakken en dan hopen dat ze TS de komende jaren niet nog een keer verrassen met een dergelijke stommiteit rond "het mijn en het dijn".

Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Sloop je een stuk pijp van 6 meter, dan heb je een stuk pijp van 6 meter te vervangen of degelijk en netjes te herstellen. 3 grote gaten in een regenpijp kun je niet degelijk en netjes herstellen. Dat stuk pijp moet gewoon vervangen worden, lijkt mij. Nou is het natuurlijk geen stuk van 6 meter en qua kosten gaat dit vooral arbeid zijn. Materiaal gaat reuze meevallen.
Je kunt ook wel overdrijven.
Je flext een stukje pijp er uit, zet er een schuifmof over en klaar.Als je onredelijk gaat eisen dat de hele pijp vervangen wordt, kan dat ook. Een regenpijp vervang ik binnen een half uurtje en ik heb twee linker bouwhanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 13:57
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Die oplossing is nog niet zo makkelijk, om het condenswater naar boven te pompen heb je letterlijk een pomp nodig. Toen ik een paar jaar terug een airco kocht werd mij dit afgeraden, omdat de pomp stuk kan gaan en dan krijg je lekkage. Een airco kan 40 liter water per uur "creëren", dus als je even niet oplet heb je een zwembad in je slaapkamer. Als ik de buurman was zou ik even langslopen, vragen of ik toch de regenpijp mag gebruiken om het water kwijt te raken, en dan in ruil daarvoor de airco naar het dak te verplaatsen. Dat had hij natuurlijk direct moeten doen, dan was er eigenlijk ook geen reden voor TS om daar nee tegen te zeggen. Dat moet wel vanuit de buurman komen, als ik TS was zou ik op dit moment ook eisen dat het hersteld wordt.

Wat betreft die witte goot, er zijn gewoon koppelstukje voor te krijgen om over de dakrand heen te gaan. Dat ziet er heel netjes uit en kost bijna niets.

Alles bij elkaar een kostenpost van €1000-2000 voor de buurman, maar dat heeft hij ook deels zelf veroorzaakt. Als hij het gelijk goed had gedaan was het waarschijnlijk voor €500-100 extra geregeld. Onbegrijpelijk dat mensen voor zo'n lelijke optie kiezen.
Ik weet dat het er is, ook in redelijk wegvallende kleuren.
Maar dat zou een te hoog afwerkingsniveau zijn voor deze installateurs :+

Condens kunnen ze via een pijpje ook op eigen erf lozen.
Of onder het terras door op hun eigen regenpijp.
Hier ook weer een te mooi afwerkingsniveau.

40 liter per uur is wel meer dan ik verwacht had, dat is gewoon een constante stroom water.

Ik zeg 1000l regenton eronder en opvangen om de auto kalkvrij mee te wassen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Peatsmoke schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:03:
[...]
Je kunt ook wel overdrijven.
Je flext een stukje pijp er uit, zet er een schuifmof over en klaar.Als je onredelijk gaat eisen dat de hele pijp vervangen wordt, kan dat ook. Een regenpijp vervang ik binnen een half uurtje en ik heb twee linker bouwhanden.
Is het onredelijk om te eisen dat het weer in de originele staat, dus voor dit gehobbybob plaats vond, te laten herstellen?
Prima dat jij het ok vind dat het niet gebeurd, maar het is wat mij betreft dat of een schadevergoeding ter hoogte van de kosten om het alsnog te laten doen.

Mocht je het toch redelijk vinden wil ik wel even wat dingen aan je huis vastmaken en dan een creatieve oplossing vinden om het net niet helemaal in originele staat te terug te brengen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 19-03-2024 18:11 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.

De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic