Even om een update te geven aan de mensen die dit topic volgen, de gemeente heeft een vergunning voor de airco's afgegeven, volgens mij buurvrouw waren er enkel een paar leidingen die anders gemonteerd moesten worden (dus de airco's hoeven niet verplaatst te worden zover ik weet).
Ik weet er het fijne nog niet van, maar ik ga binnenkort naar de gemeente om verhaal te halen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn vragen die je normaal gezien stelt in zo een gesprek? Ik had nu deze vragen alvast opgesteld aan de gemeente, maar weet niet wat ik moet verwachten (ik heb zelf het idee dat er niks, maar dan ook niks van klopt).
Juridische en Reglementaire Gronden:
Op welke specifieke wet- en regelgeving is de goedkeuring van de airco-vergunning gebaseerd?
Zijn alle relevante milieu- en bouwvoorschriften in acht genomen bij het verlenen van deze vergunning?
Procedurele Kwesties:
Wat was de procedure voor het beoordelen van deze vergunningaanvraag en wie waren de verantwoordelijke partijen?
Zijn er bij de beoordeling externe adviseurs of deskundigen geraadpleegd? Zo ja, welke?
Beoordelingscriteria en Motivatie:
Welke criteria zijn gehanteerd bij de beoordeling van de lucht- en geluidskwaliteit?
Kan de gemeente een gedetailleerde motivatie verstrekken waarin wordt uitgelegd waarom de airco’s niet verplaatst hoeven te worden?
Impact op Omwonenden:
Hoe heeft de gemeente de impact van de airco’s op de omliggende woningen en bewoners beoordeeld?
Welke maatregelen zijn overwogen om geluidsoverlast te minimaliseren, en waarom zijn deze niet verplicht gesteld?
Vergelijkbare Casussen:
Zijn er in het verleden vergelijkbare gevallen geweest in dezelfde buurt of gemeente? Zo ja, hoe zijn deze beoordeeld en afgehandeld?
Is er consistentie in de beslissingen over airco-installaties binnen de gemeente?
Handhaving en Toezicht:
Welke maatregelen worden getroffen om te zorgen dat de aanpassingen aan het leidingwerk volgens de vergunning worden uitgevoerd?
Hoe zal de gemeente handhaven dat de geluidsoverlast binnen de wettelijke normen blijft na de aanpassingen?
Alternatieve Oplossingen:
Zijn er alternatieve oplossingen overwogen die zowel de belangen van de buurvrouw als de omliggende bewoners beter dienen? Zo ja, welke en waarom zijn deze afgewezen?
Wat zijn de mogelijkheden om de airco-installaties te verplaatsen naar een locatie die minder overlast veroorzaakt?
Technische Specificaties:
Wat zijn de technische specificaties van de goedgekeurde airco-installaties (zoals geluidsniveau, koelingscapaciteit, energieverbruik)?
Zijn er onafhankelijke geluidsmetingen uitgevoerd om te bevestigen dat de installatie voldoet aan de geluidsnormen?
Daarnaast vraag ik mij af of er misschien iets mogelijk is met een second opinion (omdat ik dus weinig vertrouwen heb in de huidige behandelaar). Mocht iemand hierin ervaring hebben, dan hoor ik dat heel graag.