Lawaaiige airco langs de erfgrens

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:35
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Interessant, en er wordt onder geen beding enkel getoetst op het technische gedeelte? Want volgens de gemeente lijkt het ruimtelijke deel dus onder handhaving te vallen.
Vraag eerst de vergunning op. Dan zie je waarop getoetst is. Als dat niet snel kan, maak dan pro-forma bezwaar. Maar ik begreep dat je al een afspraak had om die in te zien.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 03:53
Yeap ik ga donderdag langs inderdaad, dan geef ik hun alle mogelijkheid om hun punten te verdedigen en kan ik alle documentatie inzien (geen idee in hoeverre ik dag mag delen hier).

Het zal mij benieuwen, heb in ieder geval al wat vragen voorbereid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:50
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:26:
[...]

...Want volgens de gemeente lijkt het ruimtelijke deel dus onder handhaving te vallen.
Hangt van het het omgevingsplan af. Lees de link van mijn quote even helemaal door.

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 14-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:24
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:31:
Yeap ik ga donderdag langs inderdaad, dan geef ik hun alle mogelijkheid om hun punten te verdedigen en kan ik alle documentatie inzien (geen idee in hoeverre ik dag mag delen hier).

weet je ondertussen welk merk en type daar nu hangt ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
GoT.Typhoon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Ja denk je echt dat het schade kan veroorzaken? Ik heb nog niks geks gezien, maar anders moet het inderdaad heel snel opgelost worden.
Wel als er boven matig meer water langsloopt omdat dan verzadigd de muur met vochtdoorslag alleen dit is een langzaam proces en pas over jaren later zichtbaar maar risico is daar als het zo slecht aangesloten is dus reparatie om het risico te vermijden is noodzakelijk. En het mag gewoon weg niet dus je kan prima eisen op dat je geen toestemming gegeven heb dat is genoeg reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:09:
[...]

weet je ondertussen welk merk en type daar nu hangt ?
https://www.aircoshoplimb...wi-fi-pular-gwh07aga.html

Zover ik weet is het deze, dat stuurde de buurman door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
Dit is de binnen unit.
Het gaat eigenlijk om de bijhorende buitenunit.

Tosot is wel echt een B-merk airco...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
https://www.aircoshoplimburg.nl/nl/wi-fi-pular-gwh07agb.html
De binnenunit met bijpassende buitenunit.

60 dBa... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 19-06-2024 08:57 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:29
MeZZiN schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Wel als er boven matig meer water langsloopt omdat dan verzadigd de muur met vochtdoorslag alleen dit is een langzaam proces en pas over jaren later zichtbaar maar risico is daar als het zo slecht aangesloten is dus reparatie om het risico te vermijden is noodzakelijk. En het mag gewoon weg niet dus je kan prima eisen op dat je geen toestemming gegeven heb dat is genoeg reden.
Los van de schade op de gevel, je weet niet hoe het in de regenpijp zit. Gezien de hele installatie verwacht ik dat die drie buizen tot voorbij de helft van je regenpijp steken. Dat heeft gewoon invloed op de doorstroming van je regenpijp, helemaal als daar wat vuil achter blijft hangen. dus wat @MeZZiN ook zegt: eisen dat het hersteld wordt naar de vorige situatie.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
Moest verboden worden.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:53
Mja, als je op het platteland woont of op een industrieterrein kan ik me er nog iets bij voorstellen. (Heel iets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-05 13:44
Ik heb dit topic even vluchtig doorgenomen. Wat mij heel erg verbaast, is dat de gemeente niet kijkt naar de decibels die geproduceerd worden. Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning in eigen beheer en moeten gebruik maken van een warmtepomp. Wat was dat een drama bij de vergunning. De gemeente keek heel streng naar deze normen: 40 dBA bij de erfgrens. De waarden die meegenomen moeten worden in die berekening zijn de meest ongunstige omstandigheden (vollast, en uit silent mode, of wat ze allemaal verzinnen). ik vermoed wel dat veel instalateurs foetelen met de excel rekensheet van de overheid, door lagere waardes in te vullen (hebben wij ook geprobeerd :X , maar prikte de gemeente doorheen)

Bij onze vergunning van de woning kwam dit topic steeds terug: 40,01 dBA bij de erfgrens was nog steeds een nee.

Dit kan natuurlijk per gemeente verschillen, maar mij lijkt dat dit iets is wat landelijk vastgelegd is?

Ik heb het even nagekeken, onze warmtepomp heeft in de meest ongunstige situatie 59dBA (49dBA staat op het energie label, maar ergens ver weg in de specs kom je 59dBA tegen en hier hebben ze ook mee gerekend).

uiteindelijk moeten we hem op 4 meter van de erfgrens zetten en een geluidskast toepassen.

[ Voor 14% gewijzigd door jan011 op 19-06-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
jan011 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:01:
Ik heb dit topic even vluchtig doorgenomen. Wat mij heel erg verbaast, is dat de gemeente niet kijkt naar de decibels die geproduceerd worden. Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning in eigen beheer en moeten gebruik maken van een warmtepomp. Wat was dat een drama bij de vergunning. De gemeente keek heel streng naar deze normen: 40 dBA bij de erfgrens. De waarden die meegenomen moeten worden in die berekening zijn de meest ongunstige omstandigheden (vollast, en uit silent mode, of wat ze allemaal verzinnen). ik vermoed wel dat veel instalateurs foetelen met de excel rekensheet van de overheid, door lagere waardes in te vullen (hebben wij ook geprobeerd :X , maar prikte de gemeente doorheen)

Bij onze vergunning van de woning kwam dit topic steeds terug: 40,01 dBA bij de erfgrens was nog steeds een nee.

Dit kan natuurlijk per gemeente verschillen, maar mij lijkt dat dit iets is wat landelijk vastgelegd is?
Als ik me niet vergis bepaalt een gemeente zelf of ze handhaven of niet, en dus ook of er gecontroleerd wordt en of er dus vergunningen vereist zijn... ik weet dat bv de stad Utrecht wel actief handhaaft bij het indienen van een klacht over geluidsoverlast van een airco of ander type warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 19-06-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Dit is gewoon crimineel. Ik durf te wedden dat het ook buitengewoon inefficient is

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oeps.
als ik dan kijk, en ik hoop dat ik de juiste te pakken heb, want jou link ging naar alleen een binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZpZBOI_EMLr_J6wBn1NIFz9afQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rR0V6drIZflt4fmwHzPlU6aF.png?f=fotoalbum_large
bron: https://www.aircoshoplimb...-fi-mts2r-0909-pular.html

zit je dus op 64 of 68 dB geluidsvermogen. daarmee zit je dus ruim boven de hiervoor gestelde norm van 45/40 dB 8)7

dat je zo iets nog kunt verkopen. :?

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Nee, blijkbaar is het dus nog erger, ik kwam op 64 en 68 dB uit (afhankelijk van het model) , je zat waarschijnlijk in de verkeerde regel te kijken, je moet kijken op max geluidsvermogen. zie mijn vorige post, daar kun je het lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:35
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:15:
[...]

zit je dus op 64 of 68 dB geluidsvermogen. daarmee zit je dus ruim boven de hiervoor gestelde norm van 45/40 dB 8)7

Op een industrieterrein maakt dat weinig uit. En er zijn ook doveninstituten die airco willen ! :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Saint2Saint schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Los van de schade op de gevel, je weet niet hoe het in de regenpijp zit. Gezien de hele installatie verwacht ik dat die drie buizen tot voorbij de helft van je regenpijp steken. Dat heeft gewoon invloed op de doorstroming van je regenpijp, helemaal als daar wat vuil achter blijft hangen. dus wat @MeZZiN ook zegt: eisen dat het hersteld wordt naar de vorige situatie.
Ja, je moet gewoon niet aan andermans eigendom komen. ga je dat beschadigen zul je gewoon de schade helemaal moeten herstellen. had je vooraf moeten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Oi... 64 dB is echt kansloos. Twee naast elkaar, 67 dB. Dat moet op minimaal 4 meter van de erfgrens om te voldoen. Maar dan hangt het spul bij de andere buren aan het huis.....

Dit kan potentieel weleens vervelend gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Oekiejoekie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Op een industrieterrein maakt dat weinig uit. En er zijn ook doveninstituten die airco willen ! :+
juist, maar dus niet in een woonwijk, want daar gelden de norm van 45/40 dB, in een industriegebied dus niet. Ik vrees dat men daar toch wel andere kwaliteit wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:55
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Tuurlijk, geen probleem toch als je het niet op de erfgrens met de buren hangt? :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:22:
Oi... 64 dB is echt kansloos. Twee naast elkaar, 67 dB. Dat moet op minimaal 4 meter van de erfgrens om te voldoen. Maar dan hangt het spul bij de andere buren aan het huis.....

Dit kan potentieel weleens vervelend gaan worden.
Sorry, met 4 meter ga je dat echt niet redden, denk eerder aan 40m :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9Nlq5n6ZO0xOAvzjRYOv7ORJTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LT5CoAjT59f3Iyvg77YQGP7v.png?f=fotoalbum_large

dit is even een snelle WPAC berekening van 1 unit met 64 dB op 1m afstand van de erfgrens

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@GoT.Typhoon not nieuwe info verzameld voor morgen?

Success i.i.g. (y) blijf rustig, laat je niet opnaaien, en leg vast wat er besproken wordt. Dit is zo’n klink klaar voorbeeld dat je je gelijk zeker gaat krijgen. Het moet alleen blijken hoe lang lang dat gaat duren.

*ik kreeg geen e-mail adres van de ambtenaar om te communiceren dus ik ben de minutes steevast naar het e-mail op de gemeente website gaan sturen als vastlegging. Ik hield ook een log van contact momenten bij en een korte omschrijving; bv tel contact gehad. gewezen op bestaan wet/artikel x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:31:

heel veel succes morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:54:
[...]

[Afbeelding]

dit is even een snelle WPAC berekening van 1 unit met 64 dB op 1m afstand van de erfgrens
Oja, je hebt gelijk. Het is telkens een verdubbeling van de afstand om een afname van een kleine 6 dB te realiseren. En dan gaat het op een gegeven moment wel aantikken ja.

1 ding is in ieder geval wel duidelijk: de gemeente lijkt het geen reet te interesseren en die voelt zich duidelijk ook niet geroepen om hier verder een bemiddelende rol aan te nemen. Als ze vandaag niet met andere inzichten komen, dan wordt het gewoon een civiele procedure en voor de gemeente de media-schandpaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-06-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:10
Succes! Ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Anders allicht eens Kassa of een ander tv programma aanschrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10

Theo

moederbord

MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:54:
[...]

[Afbeelding]

2 x 68 dB aan geluid is 71 dB wat de buitenunits aan geluid produceren op één meter afstand. In een open veld dempt geluid met 6 dB per verdubbeling van de afstand (of, bij benadering, een factor 1.1225 in afstand per dB) . Dus als je 71 dB op 1 meter hebt dan:
65 dB op 2 meter
59 dB op 4 meter
53 dB op 8 meter
47 dB op 16 meter
41 dB op 32 meter
40 dB op 39 meter
35 dB op 64 meter.

(controle: 31 dB demping: 1.1225^31 =36 -> afstand 36 maal vergroten)

Dan zal je rond de 36 meter inderdaad aan de 40 dB eis kunnen voldoen. Maar om hier aan te voldoen heb je dus een achterperceel nodig van minimaal 40 x80 meter wil je 36 meter van de erfgrens afblijven...

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 20-06-2024 07:06 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Theo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:02:
[...]

2 x 68 dB aan geluid is 71 dB wat de buitenunits aan geluid produceren op één meter afstand. In een open veld dempt geluid met 6 dB per verdubbeling van de afstand (of, bij benadering, een factor 1.1225 in afstand per dB) . Dus als je 71 dB op 1 meter hebt dan:
65 dB op 2 meter
59 dB op 4 meter
53 dB op 8 meter
47 dB op 16 meter
41 dB op 32 meter
40 dB op 39 meter
35 dB op 64 meter.

(controle: 31 dB demping: 1.1225^31 =36 -> afstand 36 maal vergroten)

Dan zal je rond de 36 meter inderdaad aan de 40 dB eis kunnen voldoen. Maar om hier aan te voldoen heb je dus een achterperceel nodig van minimaal 40 x80 meter wil je 36 meter van de erfgrens afblijven...
je vergeet dat we hier met twee compleet verschillende waardes te maken hebben, aan de bron spreken we van geluidsvermogen (wat ook in dB) wordt uitgedrukt en aan de ontvangst kant hebben we het over de geluidsdruk (ook weer in dB).
Jou verhaal gaat alleen op als beide waarden de geluidsdruk weergeven.
De waarde van de door jou aangegeven 68 dB op 1m is dus een geluidsdruk en geen geluidsvermogen.

Dat maakt het ook zo lastig en kun je vanuit een gegeven geluidsvermogen niet via deze eenvoudige berekening de geluidsdruk op x meter bepalen, daarvoor heb je dus de behoorlijk complexe WPAC berekening voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 15:19
Begrijp ik het nou verkeerd? De gemeente doet niks aan de geluidseis maar al sik dit zo lees is dit een landelijke maatregel.

Niet meer als 40dB bij de erfgrens, dat kan toch niet moeilijk zijn?? Dat ding voldoet daar niet aan, meting uitvoeren door erkend bedrijf en dan naar de gemeente, et voila. (toch??) Het formulier staat notabene op de website van de overheid, daar kan een meetbureau toch wel wat mee?

https://www.rijksoverheid...zaken%20bij%20de%20buren.
Of de staatscourant: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html

Ik zal het wel vreselijk fout hebben maar kan iemand mij dan uitleggen waarom een gemeente hier niks mee doet??

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
nodri2000 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:54:
Begrijp ik het nou verkeerd? De gemeente doet niks aan de geluidseis maar al sik dit zo lees is dit een landelijke maatregel.

Niet meer als 40dB bij de erfgrens, dat kan toch niet moeilijk zijn?? Dat ding voldoet daar niet aan, meting uitvoeren door erkend bedrijf en dan naar de gemeente, et voila. (toch??) Het formulier staat notabene op de website van de overheid, daar kan een meetbureau toch wel wat mee?

Ik zal het wel vreselijk fout hebben maar kan iemand mij dan uitleggen waarom een gemeente hier niks mee doet??
Ik ga het zo om 17:00 navragen, waar deze laconieke houding vandaan komt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Ik ga het zo om 17:00 navragen, waar deze laconieke houding vandaan komt. ;)
Ik wens je veel sterkte daar mee en hopelijk kom je er als winnaar uit. Dat het niet mag staat als een paal boven water maar ja, wij zijn maar burgers.

Ben wel heel benieuwd naar de gedachtegang van de gemeente, want die snap ik zelf helemaal niet.

Vorig jaar is hier een W/L WP geinstaleerd, voordat deze geinstaleerd is ben ik bij de buren langs geweest om aan te geven dat er een buitenunit op de grond geplaatst zou worden. Als ze hier ook maar enige hinder van ondervinden dit direct aan mij door te geven. De unit staat 9-10 meter van de erfgrens maar tegen een stenen muur aan. Slaapkamer van de buren zit daar tegenover op de 2e verdieping.
Ik had namelijk nog de optie om er een omkasting om heen te zetten (nu draait dat ding een jaar en komt er een omkasting omheen vanwege estetische redenen)

De buren hebben aangegeven het apparaat niet te horen behalve dan die ene keer in de avond maar dat vonden ze niet storend. Direct de legionella run op overdag op donderdag gezet en niet meer midden in de nacht.

Zo kan het ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:02
Het voorschrift in het Bbl is van toepassing op de installatie, daar is de eigenaar/gebruiker in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor. M.i. kan je in de praktijk niet verwachten dat een particulier zelf kan beoordelen of aan de norm voldaan kan worden. De verkopers/installateurs moeten gewoon een apparaat leveren wat aan wet en regelgeving voldoet en daar vervolgens ook garantie/verantwoordelijkheid voor nemen. De dozenschuivers komen er nu te makkelijk mee weg en het dumpen van matige airco's die veel lawaai maken wordt gestimuleerd.

Het is net zo iets als legaal opvoersetjes verkopen voor fatbikes. De wetgeving staat toe dat leveranciers geld mogen verdienen met producten waarvan je vooraf weet dat de gebruikers in de problemen kunnen komen. Mijn idee: een simpelere praktijkrichtlijn maken, bv voor rijwoningen: maximaal bronvermogen Lwr van x dB(A) op x meter van de erfgrens. Wil je dichterbij de erfgrens dan is een geluiddempende kast verplicht.

De gemeente heeft geen plicht tot handhandhaven, daar is beleidsvrijheid in. Je kan wel een verzoek tot handhaving doen, als de gemeente dan niets doet kan je daartegen in beroep en kom je bij de rechtbank uit.

Dit is wat de wetgever bij invoering van de geluideis voor warmte of koude opwekking buiten een woongebouw erover gezegd heeft (in de toelichting bij punt 4 uitvoering en handhaving):
Zoals in paragaaf 1 is aangegeven kan dit met de in deze regelgeving gegeven bepalingsmethode (die
een meetmethode op locatie is) of met akoestische berekeningen of praktijkrichtlijnen. Bij vergunningplichtige bouw is daarmee altijd sprake van een rapportage die ter beoordeling wordt voorgelegd aan de gemeente. Hoewel het publiekrechtelijk niet verplicht is, ligt in de rede dat initiatiefnemers ook bij
niet-vergunningplichtige installaties een rapportage (laten) opstellen om zich er zelf van te verzekeren
dat wordt voldaan aan de geluidseisen.
Bij toezicht of handhaving achteraf door de gemeente, kan
zo’n rapportage door de initiatiefnemer worden ingebracht. Ook kan de gemeente zelf achteraf
metingen of berekeningen uitvoeren. Het is aan gemeenten invulling te geven aan dit toezicht en
handhaving.
Dit geldt ook voor de behandeling van klachten of verzoeken tot handhaven van
bijvoorbeeld buren. De gemeente (College van Burgemeester en Wethouders) kan bij overtreding van
de regels handhaven door middel van het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last
onder dwangsom.

bron stcrt 2020-62676
Zoals je ziet, heel strikte regels en vervolgens een wat losse invulling voor bedrijven en overheden.
Dat noemen ze deregulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Nomind schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Het voorschrift in het Bbl is van toepassing op de installatie, daar is de eigenaar/gebruiker in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor. M.i. kan je in de praktijk niet verwachten dat een particulier zelf kan beoordelen of aan de norm voldaan kan worden. De verkopers/installateurs moeten gewoon een apparaat leveren wat aan wet en regelgeving voldoet en daar vervolgens ook garantie/verantwoordelijkheid voor nemen. De dozenschuivers komen er nu te makkelijk mee weg en het dumpen van matige airco's die veel lawaai maken wordt gestimuleerd.

Het is net zo iets als legaal opvoersetjes verkopen voor fatbikes. De wetgeving staat toe dat leveranciers geld mogen verdienen met producten waarvan je vooraf weet dat de gebruikers in de problemen kunnen komen. Mijn idee: een simpelere praktijkrichtlijn maken, bv voor rijwoningen: maximaal bronvermogen Lwr van x dB(A) op x meter van de erfgrens. Wil je dichterbij de erfgrens dan is een geluiddempende kast verplicht.

De gemeente heeft geen plicht tot handhandhaven, daar is beleidsvrijheid in. Je kan wel een verzoek tot handhaving doen, als de gemeente dan niets doet kan je daartegen in beroep en kom je bij de rechtbank uit.

Dit is wat de wetgever bij invoering van de geluideis voor warmte of koude opwekking buiten een woongebouw erover gezegd heeft (in de toelichting bij punt 4 uitvoering en handhaving):
Zoals in paragaaf 1 is aangegeven kan dit met de in deze regelgeving gegeven bepalingsmethode (die
een meetmethode op locatie is) of met akoestische berekeningen of praktijkrichtlijnen. Bij vergunningplichtige bouw is daarmee altijd sprake van een rapportage die ter beoordeling wordt voorgelegd aan de gemeente. Hoewel het publiekrechtelijk niet verplicht is, ligt in de rede dat initiatiefnemers ook bij
niet-vergunningplichtige installaties een rapportage (laten) opstellen om zich er zelf van te verzekeren
dat wordt voldaan aan de geluidseisen.
Bij toezicht of handhaving achteraf door de gemeente, kan
zo’n rapportage door de initiatiefnemer worden ingebracht. Ook kan de gemeente zelf achteraf
metingen of berekeningen uitvoeren. Het is aan gemeenten invulling te geven aan dit toezicht en
handhaving.
Dit geldt ook voor de behandeling van klachten of verzoeken tot handhaven van
bijvoorbeeld buren. De gemeente (College van Burgemeester en Wethouders) kan bij overtreding van
de regels handhaven door middel van het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last
onder dwangsom.

bron stcrt 2020-62676
Zoals je ziet, heel strikte regels en vervolgens een wat losse invulling voor bedrijven en overheden.
Dat noemen ze deregulering.
Ik begin mij steeds meer af te vragen waarom ik nog belasting betaal, geen verplichting tot handhaven? Dus eigenlijk hoeven we ons niet aan de wet te houden en zien we wel of de gemeente er wat mee wil doen of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:52:
[...]
Ik begin mij steeds meer af te vragen waarom ik nog belasting betaal, geen verplichting tot handhaven? Dus eigenlijk hoeven we ons niet aan de wet te houden en zien we wel of de gemeente er wat mee wil doen of niet.
Je kan toch een verzoek tot handhaving doen? Een eenvoudig briefje is voldoende. Let op: zeggen dat je overlast hebt is niet voldoende. Je moet expliciet vragen om het toepassen van toezicht en handhaving. Daarop moet de gemeente een besluit nemen.

Ik zie het probleem meer zitten in de onlogisch regelgeving die het de verkopende partijen en installateurs er mee weg laat komen. De verantwoordelijkheid ligt nu niet op de goede plek. Handhaving is een laatste redmiddel, nu is het dweilen met de kraan open tegen hoge maatschappelijke kosten.

Het is toch te idioot voor woorden dat er installaties verkocht en geïnstalleerd worden die niet aan de regels voldoen en dat er vervolgens spanningen ontstaan tussen buren en er op gemeenschapskosten peperdure procedures gevoerd moeten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Nomind op 20-06-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Nomind schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zie het probleem meer zitten in de onlogisch regelgeving die het de verkopende partijen en installateurs er mee weg laat komen. De verantwoordelijkheid ligt nu niet op de goede plek. Handhaving is een laatste redmiddel, nu is het dweilen met de kraan open tegen hoge maatschappelijke kosten.

Het is toch te idioot voor woorden dat er installaties verkocht en geïnstalleerd worden die niet aan de regels voldoen en dat er vervolgens spanningen ontstaan tussen buren en er op gemeenschapskosten peperdure procedures gevoerd moeten worden.
Ben ik met je eens, maar mijn buren snappen niet hoe decibels werken (of willen het niet begrijpen) en de buurman is nog wel leraar... Ja, wat moet ik ervan zeggen. Ik ben geen voorstander van allemaal complexe regelgeving, maar het blijkt gewoon dat sommige mensen het toch nodig hebben. Om deze regelgeving na te leven moet de staat optreden, hoe kan het anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
B.v. met een verplicht certificaat (inclusief rapportage) bij oplevering, dat de installateur verklaart dat de installatie aan de eisen voldoet. Net zoiets als bij de F-gassen, waarvoor ook opleidingseisen en een verplichte boekhouding van toepassing is. Voor geluid is dat heel vrij gelaten, met dit soort situaties als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Nomind schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:11:
[...]

B.v. met een verplicht certificaat (inclusief rapportage) bij oplevering, dat de installateur verklaart dat de installatie aan de eisen voldoet. Net zoiets als bij de F-gassen, waarvoor ook opleidingseisen en een verplichte boekhouding van toepassing is. Voor geluid is dat heel vrij gelaten, met dit soort situaties als gevolg.
Dat klinkt inderdaad als een gedeeltelijke oplossing maar wie gaat dat certificaat dan precies goedkeuren? Dan komen we toch weer bij de staat uit ben ik bang.

En als de airco installateur het certificaat afgeeft en het uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen? Zelfde verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door GoT.Typhoon op 20-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een gedeeltelijke oplossing maar wie gaat dat certificaat dan precies goedkeuren? Dan komen we toch weer bij de staat uit ben ik bang.

En als de airco installateur het certificaat afgeeft en het uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen? Zelfde verhaal.
Met een certificering/keurmerk kan er duidelijkheid gegeven worden of een installateur betrouwbaar is of niet. Dat is op veel vlakken een redelijk werkend systeem.
Nu is het systeem vooral in het voordeel van de verkopers en installateurs. Ze hebben geen gedoe en zijn nergens verantwoordelijk voor.
De gebruiker en de buren zitten met de shit (en indirect de gemeente). Dat moet anders lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Nomind schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Met een certificering/keurmerk kan er duidelijkheid gegeven worden of een installateur betrouwbaar is of niet. Dat is op veel vlakken een redelijk werkend systeem.
Nu is het systeem vooral in het voordeel van de verkopers en installateurs. Ze hebben geen gedoe en zijn nergens verantwoordelijk voor.
De gebruiker en de buren zitten met de shit (en indirect de gemeente). Dat moet anders lijkt me :)
Dat het anders moet ben ik 100% met je eens, maar hoe we het ook draaien de staat heeft een rol te nemen in de handhaving van de wet, en als zij daar zich niet toe verplicht voelen, dan begin ik mij sterk af te vragen waarom ik (of wij eigenlijk) belasting betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nodri2000 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:54:

nee en ja, hij is nog bezig met de gemeente. Het inschakelen van een dienst om een juiste geluidsmeting te doen is echter geen taak van de klager maar dit moet de gemeente als handhaver doen, veelal heeft een gemeente daar een omgevingsdienst voor die dit veelal voor de hele regio doet.
Dus niet zelf met een bedrijf gaan, want zij rekening behoorlijke bedragen voor dit onderzoeken, dat geld zul je dan ook maar eerst zien terug te krijgen. Lastig en ik verwacht dat je bij de gemeente daar op dovemansoren stuit. Dus dit zeker niet doen.
Hij is vandaag met de gemeente in gesprek dus maar even afwachten wat daar uit komt.

Gezien de geluidsvermogen van de unit van of 64 of 68 dB is het duidelijk dat de gemeente hier moet ingrijpen.
Ik verwacht dan ook dat de beste buurman deze units van de muur moet laten halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Nomind schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Je kan toch een verzoek tot handhaving doen? Een eenvoudig briefje is voldoende. Let op: zeggen dat je overlast hebt is niet voldoende. Je moet expliciet vragen om het toepassen van toezicht en handhaving. Daarop moet de gemeente een besluit nemen.

juist, in de toekomst, met een beetje mazzel al volgend jaar (2025) zal door de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) dit ook voor de verbouw gaan gelden, daarin is de bouwer cq installateur ook verantwoordelijk dat aan de geldende wet en regelgeving en norming die daar aan vast hangt wordt voldaan.
Dus dient een installateur ook duidelijk en aantoonbaar een berekening voor oa de geluidseisen uitvoeren.

dit heeft echter ook een keerzijde, hij kan dus dan niet zo maar aan elke wens van de koper meer voldoen , zeker als deze wens niet aan de eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
MacD007 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:40:
[...]
.

dit heeft echter ook een keerzijde, hij kan dus dan niet zo maar aan elke wens van de koper meer voldoen , zeker als deze wens niet aan de eisen voldoet.
Nee. Dit zou nu dus ook niet kunnen als men zich aan dezelfde regels houdt. Maar dat is het punt: dat gebeurt nu niet overal. En natuurlijk zijn er uitzonderingen op een regel.

Het effect van meer controle en regelgeving kan de kwaliteit verhogen. Wat het gegarandeerd verhoogt zijn de kosten. Dat is een afweging die gemaakt moet worden. Ik zou geen extra keuringen en certificaten willen. Gewoon handhaven waar nodig een bij een veel-overtreder(de uitvoerder in dit geval) boetes uitdelen. Ondanks dat de eindverantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt kan je een veel overtreder als installateur hierop aanspreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Nee. Dit zou nu dus ook niet kunnen als men zich aan dezelfde regels houdt. Maar dat is het punt: dat gebeurt nu niet overal. En natuurlijk zijn er uitzonderingen op een regel.

Het effect van meer controle en regelgeving kan de kwaliteit verhogen. Wat het gegarandeerd verhoogt zijn de kosten. Dat is een afweging die gemaakt moet worden. Ik zou geen extra keuringen en certificaten willen. Gewoon handhaven waar nodig een bij een veel-overtreder(de uitvoerder in dit geval) boetes uitdelen. Ondanks dat de eindverantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt kan je een veel overtreder als installateur hierop aanspreken
niet helemaal, in de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), die een onderdeel gaat formen met de BBL, wordt gewoon bepaald dat de installateur cq bouwer nu ook verantwoordelijk wordt dat aan alle "bouwkundige en omgevingseisen"wordt voldaan. In de huidige BBL ligt deze verantwoordelijkheid nog volledig bij de opdrachtgever.
Dat dit dus ook gevolgen heeft voor de kosten is te verwachten. Voor nieuwbouw is deze wetgeving overigens deels van van kracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@GoT.Typhoon en en en?

* ben verder niet nieuwsgierig hoor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Stap nu op de fiets onderweg naar huis, heb alle documenten ontvangen per mail en een transcript gemaakt van het gesprek. Deze kan ik hopelijk vanavond nog delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umbxLDZx8oRrSoAVscAdzN_22T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4hzYpDHrg8gB2qtKtsses1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFaYX0AiQ2BccoMQhECt8OMhNSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxcJVFPbI4GtYSh2Dvxlydpn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zijn in ieder geval alvast de types van de airco units, hebben we daar alvast uitsluitsel op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/floMYSz_OJDCJHT0plLDZ-hMOzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMnHnv1PZrYoHzjN6JNqgTdM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxSXZ-FPzdwoZG9x9twRZIpMtCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lq9x5alOSHfWSVQo18BT5bwB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2irHP07pqlPWpuxZ3les0Lx-uU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0nM04PyLna9yRl5ASK6C7Mi.png?f=fotoalbum_large

En de geanonimiseerde omgevingsvergunning

[ Voor 54% gewijzigd door GoT.Typhoon op 20-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:54:

En de geanonimiseerde omgevingsvergunning
In je tweede foto staat nog een adres. Handig om nog even weg te halen.

[ Voor 56% gewijzigd door Hoianddoei op 20-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Hoianddoei schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:01:
[...]

In je tweede foto staat nog een adres. Handig om nog even weg te halen.
Yes ga ik meteen doen! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:21:
Stap nu op de fiets onderweg naar huis, heb alle documenten ontvangen per mail en een transcript gemaakt van het gesprek. Deze kan ik hopelijk vanavond nog delen.
even een vraag, heb je nu wel al bezwaar gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:12:
[...]

even een vraag, heb je nu wel al bezwaar gemaakt ?
Nog niet, wel al aangegeven dat ik het pro-forma doe in het gesprek, maar ga inderdaad het bezwaar maken (ik weet alleen nog niet precies waarop, ik ben het opzich wel eens wat in de besluitvorming staat).

Zoals ik het van de ambtenaar begreep, is er enkel legislatie vanuit de gemeente nu vanuit het technische standpunt, maar is het nu aan handhaving om te kijken naar de akoestische elementen. Ik heb aangegeven dat ik op basis hiervan bezwaar ga maken, omdat ik van mening ben dat dat ook bij deze toetsing hoort (en ik de toesting erg summier vind, zeker omdat er al een klacht m.b.t geluid lag). Ik wil het echter wel zo goed mogelijk verwoorden, anders wordt het een prullenbak bezwaar, maar ik moet mij daar nog iets in verdiepen.

Misschien dat jullie iets zien of weten aan de hand van de besluitvorming? Want zoals het mij is uitgelegd is het sinds 1 januari 2024 allemaal veranderd, en is de wet en regelgeving nu verdeeld over 2 departementen, eentje is de welstand en de gemeente (die hebben nu naar de esthetische vormen gekeken, zoals ook te zien is in het document moeten ze iets anders schilderen) en komt nu pas het handhavende deel ter sprake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Dat pro-forma kan je dus morgen al doen, met het argument dat de argumenten later wel komen.

Voorbeeld van iets dat wij aan de hand hadden, in overleg met de andere partij, maar toch moet je het doen
Hierbij stellen ondergetekenden bezwaar in tegen uw besluit van dd maand jaar . Het betreft een vergunning ingevolge de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht verleend aan ABC inzake zaaknummer 123456
Wij verzoeken u ons een termijn te verlenen voor het indienen van de gronden van het bezwaar. Bij het bepalen van die termijn verzoeken wij u rekening te houden met het volgende.
Wij zijn in goed overleg met genoemd ABC , en met de {omgevingsdienst oid} over ABC. We hebben er in principe vertrouwen in dat ABC binnen afzienbare tijd aan de gestelde eisen zal gaan voldoen, maar dat is nu nog niet het geval. Onze wens is om de overlegsituatie met ABC zoveel mogelijk voort te zetten en daarom zijn wij er op dit moment niet op uit om een inhoudelijke bezwaarprocedure te voeren. Omdat de vergunning echter ontastbaar wordt wanneer niet tijdig een bezwaarschrift worden ingediend, zijn wij genoodzaakt deze stap te nemen, zoals besproken in ons overleg van DD maand JJJJ Om deze redenen verzoeken wij u ons een ruime termijn te gunnen van bijvoorbeeld drie maanden voor het indienen van de inhoudelijke gronden en herstel van eventuele andere gebreken.
En als je er dan tegen 6 weken voor het verlopen van de uitgestelde termijn, er vol in gaan met een bezwaar.

Ik heb ergens nog een andere tegen de gemeente, maar kon ik zo snel niet vinden.

edit, zit niet meer in mijn archief helaas. Echter hadden we ook een pro forma bezwaar gemaakt tegen de intrekking van de vergunning, omdat daartegen ook weer bezwaar mogelijk was.

Was niet de goedkoopste jurist (ook niet de duurste) maar het ging nogal over een geschil met de gemeente, die de vergunning afgeeft (in ons geval omdat ze een ander probleem van hunzelf bij ons wilden oplossen). Dat hebben ze dus ingetrokken.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 19:55 . Reden: typos ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:33:
Dat pro-forma kan je dus morgen al doen, met het argument dat de argumenten later wel komen.

Voorbeeld van iets dat wij aan de hand hadden, in overleg met de andere partij, maar toch moet je het doen

[...]

En als je er dan tegen 6 wejen voor het verlopen van de uitgestelde termijn, er vol in gaan met een bezwaar.

Ik heb ergens nog een andere tegen de gemeente, maar kon ik zo snel niet vinden.

edit, zit niet meer in mijn archief helaas. Echter hadden we ook een pro forma bezwaar gemaakt tegen de intrekking van de vergunning, omdat daartegen ook weer bezwaar mogelijk was.

Was niet de goedkoopste jurist (ook niet de duurste) maar het ging nogal over een geschil met de gemeente, die de vergunning afgeeft (in ons geval omdat ze een ander probleem van hunzelf bij ons wilden oplossen). Dat hebben ze dus ingetrokken.
Heb je dat via je rechtsbijstand kunnen regelen? Want dat wil ik hiervoor namelijk ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:40:
[...]

Heb je dat via je rechtsbijstand kunnen regelen? Want dat wil ik hiervoor namelijk ook doen.
Die had ik toen nog niet, dus samen met een buurvrouw een paar honderd euro mogen aftikken voor twee pro forma briefjes, maar dat was het waard.
Als je rechtsbijstand hebt, morgen bellen, gezien het besluit 14 mei genomen is en de tijd dus wel dringt (er zijn al ruim 4 weken verstreken van de 6)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 19:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:48:
[...]

Die had ik toen nog niet, dus samen met een buurvrouw een paar honderd euro mogen aftikken voor twee pro forma briefjes, maar dat was het waard.
Als je rechtsbijstand hebt, morgen bellen, gezien het besluit 14 mei genomen is en de tijd dus wel dringt (er zijn al ruim 4 weken verstreken van de 6)
Ik denk dat ik het ook wel zelf kan indienen zonder jurist (weet niet of dat makkelijk is), want ik denk niet dat mijn rechtsbijstand zo 1,2,3 gaat schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:40:
[...]

@GoT.Typhoon kijk even naar deze link, daar staat beschreven hoe de geluidseisen gelden bij verbouw.

https://iplo.nl/regelgevi...0andere%20woning%20grenst.

Geluid van bouwwerkinstallaties: regels bij verbouw
Bij verbouw gelden regels voor het geluidsniveau van bouwwerkinstallaties, zoals een luchtverversingsinstallatie of warmtepomp. Ze zijn aan de orde bij alle gebruiksfuncties.
Regels voor geluid van een bouwwerkinstallatie
Het is onwenselijk dat geluid van een bouwwerkinstallatie de gezondheid schaadt. Het kan om schade gaan door:

het geluid zelf
het uitzetten van de installatie terwijl die juist bedoeld is voor een gezond binnenmilieu
Daarom gelden er bij verbouw regels voor het geluid dat een bouwwerkinstallatie mag veroorzaken. Denk bij verbouw aan het vervangen of voor de eerste keer plaatsen van een bouwwerkinstallatie bij een bestaand bouwwerk.

Volgens mij kun je deze deze regelgeving zaken met de al aan jou doorgegeven eisen BBL, die overigens exact de zelfde eisen weergeven gebruiken bij je bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat ik het ook wel zelf kan indienen zonder jurist (weet niet of dat makkelijk is), want ik denk niet dat mijn rechtsbijstand zo 1,2,3 gaat schakelen.
Hoe dan ook morgen als eerste informeren over dit dossier en overleggen. Alle stukken vanavond al in een zipfile duwen want daar gaan ze morgen om vragen. Ze op de hoogte stellen van de termijnen en ze hebben vast wel een standaard template liggen.

Jurist maakt wat meer indruk (en weet beter wat weg te laten) dan een burger bij een gemeente helaas. Pas als dat niet lukt, overwegen zelf een jurist te zoeken en dan pas zelf doen. Bij de gemeente werken juristen om de kosten van gezeur laag te houden - niet om recht te doen helaas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
De aanvrager dient aan te tonen dat er voldaan wordt aan de geldende regelgeving. In dit geval gewoon de geluideisen uit het Bbl.

Geef aan in je bezwaar dat je de berekening in wilt zien omdat je niet gelooft dat er voldaan wordt aan de geluideisen van het Bbl. Volgens je eigen berekening kan dat niet met de geplaatste airco’s.

Er kan niet voldaan worden met een totaal geluidvermogen van 67 dB(A) op een dergelijk korte afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nodri2000
Nou, wel iets van helderheid dus.

Nu moeten we minimaal 6 weken wachten en ik heb nu al geen nagels meer over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Solid11 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:59:
Er kan niet voldaan worden met een totaal geluidvermogen van 67 dB(A) op een dergelijk korte afstand.
Nou ja, doordat er met geluiddrukniveau en geluidvermogenniveau gewerkt wordt, kunnen dingen zomaar raar uitvallen ontdekte ik, dus ik weet niet of dat zo 1 2 3 direct te concluderen valt.

Voorbeeldje, de daikin die wij gaan laten plaatsten heeft een geluidvermogenniveau van 61dB(A), maar zijn geluiddrukniveau op 1 meter is slechts 48dB(A). Ik snap niet waarom, maar die getallen kunnen blijkbaar opeens best hard dalen, waardoor hij met deze getallen als het goed is op een meter of 2 van de erfgrens prima staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
42erik schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Nou ja, doordat er met geluiddrukniveau en geluidvermogenniveau gewerkt wordt, kunnen dingen zomaar raar uitvallen ontdekte ik, dus ik weet niet of dat zo 1 2 3 direct te concluderen valt.

Voorbeeldje, de daikin die wij gaan laten plaatsten heeft een geluidvermogenniveau van 61dB(A), maar zijn geluiddrukniveau op 1 meter is slechts 48dB(A). Ik snap niet waarom, maar die getallen kunnen blijkbaar opeens best hard dalen, waardoor hij met deze getallen als het goed is op een meter of 2 van de erfgrens prima staat.
In dit geval staan de pompen op ongeveer de grens dus kan je dat wel stellen. Met deze formule Lp=Lw- 10*log(4*pi*r^2) krijg je ongeveer het geluidsniveau. Reflecties en eventuele bodem demping niet meegenomen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
42erik schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:27:
[...]

ja, je moet echt gaan uitkijken om geluidsvermogen en geluidsdruk direct met elkaar gaan vergelijken.
Maar ik heb zijn situatie met één airco (met 64 dB) via de WPAC berekend, daar daar kwam heel duidelijk uit dat deze dus niet voldeed, de uitkomst had ik hier al gepost.

Echter om te denken dat je met 1m van 67 dB naar 40/45 dB kunt gaan, nee, dat gaat zeker niet lukken, daarvoor hoef je niet eens te gaan rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:16
GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:08:
[...]

In de laatste foto van de omgevingsvergunning staat hoe je een bezwaarschrift kunt indienen. Ik heb het al eens eerder aangegeven, doe dit binnen de 6 weken na de bekendmaking aan de vergunninghouder. Je kunt nadien altijd nog aanvullende gronden inbrengen.

De omgevingsvergunning is gebaseerd op nieuwe wetgeving. Kan best van invloed zijn op jurisprudentie en hoe uiteindelijk een rechter tegenaan kijkt. Vanzelfsprekend denkt de gemeente er wat makkelijker over: zoek het maar uit met handhaving en privaatrecht…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
Bas.013 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:45:
[...]

In de laatste foto van de omgevingsvergunning staat hoe je een bezwaarschrift kunt indienen. Ik heb het al eens eerder aangegeven, doe dit binnen de 6 weken na de bekendmaking aan de vergunninghouder. Je kunt nadien altijd nog aanvullende gronden inbrengen.

De omgevingsvergunning is gebaseerd op nieuwe wetgeving. Kan best van invloed zijn op jurisprudentie en hoe uiteindelijk een rechter tegenaan kijkt. Vanzelfsprekend denkt de gemeente er wat makkelijker over: zoek het maar uit met handhaving en privaatrecht…
Je kan parallel een direct verzoek tot handhaving/bestuursdwang doen met betrekking tot Artikel 4.107 lid 2 van het Bbl. Ook zonder vergunning moet je aan dit voorschrift voldoen.
Je zou b.v. kunnen verzoeken dat de installatie niet gebruikt mag worden totdat is vastgesteld dat voldaan kan worden aan het geluid voorschrift. Daarbij kan je toelichten dat het niet aannemelijk is dat de installatie kan voldoen en dat er overlast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Nomind schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Je kan parallel een direct verzoek tot handhaving/bestuursdwang doen met betrekking tot Artikel 4.107 lid 2 van het Bbl. Ook zonder vergunning moet je aan dit voorschrift voldoen.
Je zou b.v. kunnen verzoeken dat de installatie niet gebruikt mag worden totdat is vastgesteld dat voldaan kan worden aan het geluid voorschrift. Daarbij kan je toelichten dat het niet aannemelijk is dat de installatie kan voldoen en dat er overlast is.
Ja, dat heb ik al eerder aangegeven, echter had men bij het verlenen van de vergunning hierop ook op moeten toezien, zie mijn eerder stuk hierover. zaak is dat @GoT.Typhoon nu zo snel mogelijk, een formeel bezwaar gaat indienen, en nee, dat kan hij prima ook zonder een jurist. zeker omdat hij dit voornamelijk pro-forma doet, en ook met de hier al door ook anderen aangegeven pro-forma systematiek, alleen al om de termijn in de gaten te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2024 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:53
En al bezwaar gemaakt? Volgens de kalender heb je nog maar vandaag en morgen om je bezwaar eruit te sturen. De beslissing was gemaakt op 14 mei las ik in de brief :X

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
[Naam]
[Adres]
[Postcode en Plaats]
[Datum]

Aan:
Gemeente [Naam Gemeente]

Afdeling Vergunningen

[Adres Gemeente]
[Postcode en Plaats]

Betreft: Bezwaar tegen bouwvergunning airco-installatie op [Adres Buurvrouw]

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij maak ik formeel bezwaar tegen de verleende bouwvergunning voor de airco-installatie op het adres [Adres Buurvrouw], referentienummer [vergunningsnummer].

Gronden voor Bezwaar

Geluidsoverlast: De airco-units veroorzaken aanzienlijke geluidsoverlast die boven de toelaatbare normen uitkomt. Op een afstand van 3 meter vanaf de units meet ik een geluidsniveau van meer dan 50 dB, terwijl de maximale toegestane geluidsniveaus voor woongebieden volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aanzienlijk lager liggen.

Verzuim in Toetsing op Geluidsimpact: Tijdens de beoordeling van de vergunningsaanvraag is er geen toetsing uitgevoerd op de geluidsimpact van de airco-units. Dit is strijdig met de bepalingen van het Bbl, met name Artikel 3.1.6, dat voorschrijft dat bij het verlenen van bouwvergunningen rekening moet worden gehouden met geluidsoverlast.

Impact op Leefomgeving en Gezondheid: De continue geluidsoverlast heeft een negatieve invloed op mijn woongenot en gezondheid. De hoge geluidsniveaus verstoren mijn rust en welzijn, wat onacceptabel is in een woonomgeving.

Verzoeken

Gezien bovenstaande gronden verzoek ik de gemeente om:

Herbeoordeling van de Vergunning:

Een herbeoordeling van de verleende vergunning uit te voeren waarbij de geluidsimpact expliciet wordt meegenomen.

Formele Geluidsmetingen:

Officiële geluidsmetingen te laten uitvoeren door een gecertificeerd bureau om de werkelijke geluidsniveaus vast te stellen.

Maatregelen ter Beperking van Geluidsoverlast:

Passende maatregelen op te leggen aan de eigenaar van de airco-units om de geluidsoverlast te verminderen, zoals geluidsisolatie of herplaatsing van de units.

Hebben jullie er misschien nog wat aan toe te voegen? Of moet ik het meer proforma houden? Omdat ik anders misschien niks meer mag toevoegen mocht de jurist nog wat willen toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:20
Wellicht verzoeken om hangende het besluit voorlopig de units niet te laten gebruiken?

Misschien niet per se een officiele geluidsmeting afdwingen. Wellicht ruitme laten voor (ook) een andere gangbare methode (anders dan een organoleptische) om geluidsdruk te bepalen, zoals bijvoorbeeld een WPAC berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
EarlAlnot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:07:
Wellicht verzoeken om hangende het besluit voorlopig de units niet te laten gebruiken?

Misschien niet per se een officiele geluidsmeting afdwingen. Wellicht ruitme laten voor (ook) een andere gangbare methode (anders dan een organoleptische) om geluidsdruk te bepalen, zoals bijvoorbeeld een WPAC berekening.
formeel is de eerste meetmethode de genoemde geluidsmeting (conform Bbl), er mag bv wel gebruik worden gemaakt van een berekening (via de WPAC tool), maar dat hoeft dus niet. Dit is aan de handhaver hoe hij dit gaat invullen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nomind
GoT.Typhoon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:29:
Gronden voor Bezwaar

Geluidsoverlast: De airco-units veroorzaken aanzienlijke geluidsoverlast die boven de toelaatbare normen uitkomt. Op een afstand van 3 meter vanaf de units meet ik een geluidsniveau van meer dan 50 dB, terwijl de maximale toegestane geluidsniveaus voor woongebieden volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aanzienlijk lager liggen.

Verzuim in Toetsing op Geluidsimpact: Tijdens de beoordeling van de vergunningsaanvraag is er geen toetsing uitgevoerd op de geluidsimpact van de airco-units. Dit is strijdig met de bepalingen van het Bbl, met name Artikel 3.1.6, dat voorschrijft dat bij het verlenen van bouwvergunningen rekening moet worden gehouden met geluidsoverlast.

Impact op Leefomgeving en Gezondheid: De continue geluidsoverlast heeft een negatieve invloed op mijn woongenot en gezondheid. De hoge geluidsniveaus verstoren mijn rust en welzijn, wat onacceptabel is in een woonomgeving.

Verzoeken

Gezien bovenstaande gronden verzoek ik de gemeente om:

Herbeoordeling van de Vergunning:

Een herbeoordeling van de verleende vergunning uit te voeren waarbij de geluidsimpact expliciet wordt meegenomen.

Formele Geluidsmetingen:

Officiële geluidsmetingen te laten uitvoeren door een gecertificeerd bureau om de werkelijke geluidsniveaus vast te stellen.

Maatregelen ter Beperking van Geluidsoverlast:

Passende maatregelen op te leggen aan de eigenaar van de airco-units om de geluidsoverlast te verminderen, zoals geluidsisolatie of herplaatsing van de units.

Hebben jullie er misschien nog wat aan toe te voegen? Of moet ik het meer proforma houden? Omdat ik anders misschien niks meer mag toevoegen mocht de jurist nog wat willen toevoegen?
Je haalt wat dingen door elkaar:
1
Bij de vergunningaanvraag moet aannemelijk gemaakt worden dat voldaan kan worden aan het geluidsvoorschrift van artikel 4.107 lid 2 van het Bbl. (40 dB op de erfgrens). Daarvoor is de WPAC bedoeld. Dat ontbreekt nu en daarom maakt je dus bezwaar.
2
De airco's hangen er al en je hebt nu al overlast. Daarvoor kan je een verzoek doen tot toezicht en handhaving. Je kan verzoeken om een meting en ook bv. om een een besluit dat de airo's niet aan mogen tot dat is aangetoond dat de airco's wel kunnen voldoen (bestuursdwang).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Nomind schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Je haalt wat dingen door elkaar:
1
Bij de vergunningaanvraag moet aannemelijk gemaakt worden dat voldaan kan worden aan het geluidsvoorschrift van artikel 4.107 lid 2 van het Bbl. (40 dB op de erfgrens). Daarvoor is de WPAC bedoeld. Dat ontbreekt nu en daarom maakt je dus bezwaar.
2
De airco's hangen er al en je hebt nu al overlast. Daarvoor kan je een verzoek doen tot toezicht en handhaving. Je kan verzoeken om een meting en ook bv. om een een besluit dat de airo's niet aan mogen tot dat is aangetoond dat de airco's wel kunnen voldoen (bestuursdwang).
Bezwaar is ingediend en expliciet dit artikel genoemd, zou zomaar eens de doorslaggevende factor kunnen zijn, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 07:02

ScreamGT

joejoe

GoT.Typhoon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zijn in ieder geval alvast de types van de airco units, hebben we daar alvast uitsluitsel op! :)
Man man man. Hoe kom je er überhaupt bij om dit zo te installeren. Het aanzicht is echt om te janken, en letterlijk 3 meter onder het dak geplaatst.

Twee van zulke units ophangen maar wel willen besparen op de installatie zelf, kansloos.

P.S. Succes! Ben benieuwd wat de gemeente besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan het op basis van de foto's niet zien, maar hebben je buren aan de andere kant ook buren? En jouw buren aan de andere kant? Het zou gezien de berekeningen zomaar kunnen dat ook op die erfgrenzen de geluidsnormen worden overschreven. Als je hun ook kunt motiveren om bezwaar in te dienen sta je vast sterker. Of zijn zij inmiddels te laat?

Ach, laat maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Honolulu schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:46:
Ik kan het op basis van de foto's niet zien, maar hebben je buren aan de andere kant ook buren? En jouw buren aan de andere kant? Het zou gezien de berekeningen zomaar kunnen dat ook op die erfgrenzen de geluidsnormen worden overschreven. Als je hun ook kunt motiveren om bezwaar in te dienen sta je vast sterker. Of zijn zij inmiddels te laat?
Het bezwaar is inmiddels ingediend, het klopt inderdaad at mijn buren ook buren naast hen hebben (de tuin is ongeveer 7 meter breed). Ik woon zelf (gelukkig) op een hoekhuis. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GoT.Typhoon op 28-06-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Hoe zit dat dan met een programma als Frank Visser doet uitspraak? Daar komt een gemeente vaak niet aan te pas, zijn uitspraak is bindend en er is dan geen bezwaar/beroep mogelijk. wellicht naar een dergelijke rechter kijken?

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacD007
Drunken_Bear schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:46:
Hoe zit dat dan met een programma als Frank Visser doet uitspraak? Daar komt een gemeente vaak niet aan te pas, zijn uitspraak is bindend en er is dan geen bezwaar/beroep mogelijk. wellicht naar een dergelijke rechter kijken?
Laat hem nu maar eerst afwachten wat de gemeente heeft te zeggen over zijn bezwaar, volgens mij heeft hij nu al een heel sterk punt en zelfs als de gemeente zijn bezwaar af zou wijzen kan hij op basis van de geluidseisen gewoon een handhavingsverzoek indienen, en die moeten zij opvolgen, en het is 100% zeker dat hier niet aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
Ik zie een spinoff ala Gas de deur uit doen: Gratis! voor geluidsissues aankomen! :D

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Om het even OT te houden, mijn buren vonden het niet tof dat ik een advocaat had ingeschakeld, voelen zich aangevallen en hebben mij meteen geblokkeerd waardoor geen open dialoog meer mogelijk is, dus dat begint al lekker.

Daarnaast verwijten ze mij dat ze nu mogelijk voor dubbele kosten komen te staan en er is wel een datum genoemd wanneer ze de boel uit de regenpijp gaan halen en vervangen, maar ze zeiden dat dat nog kan veranderen. Ik weet niet precies hoe ze mij daar over gaan informeren, maar als het niet op die datum gebeurd die zij initieel hadden aangegeven ga ik het zelf doen en een sommering naar hen toesturen, het ziet er namelijk naar uit dat zij niet toerekeningsvatbaar zijn voor hun eigen fouten.

Ondertussen is het nog altijd wachten op de gemeente en hun antwoord, maar daar gaat waarschijnlijk nog eens 6 weken overeen. Blij dat ik maar 1 buur heb dus! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GoT.Typhoon op 02-07-2024 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GoT.Typhoon schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:50:
Om het even OT te houden, mijn buren vonden het niet tof dat ik een advocaat had ingeschakeld, voelen zich aangevallen en hebben mij meteen geblokkeerd waardoor geen open dialoog meer mogelijk is, dus dat begint al lekker.

Daarnaast verwijten ze mij dat ze nu mogelijk voor dubbele kosten komen te staan en er is wel een datum genoemd wanneer ze de boel uit de regenpijp gaan halen en vervangen, maar ze zeiden dat dat nog kan veranderen. Ik weet niet precies hoe ze mij daar over gaan informeren, maar als het niet op die datum gebeurd die zij initieel hadden aangegeven ga ik het zelf doen en een sommering naar hen toesturen, het ziet er namelijk naar uit dat zij niet toerekeningsvatbaar zijn voor hun eigen fouten.

Ondertussen is het nog altijd wachten op de gemeente en hun antwoord, maar daar gaat waarschijnlijk nog eens 6 weken overeen. Blij dat ik maar 1 buur heb dus! ;)
Wel even een kaartje in de brievenbus doen met uitleg waarom je er zo formeel in zit. Niets persoolijks maar wel dat ook jij gebonden bent aan de wettelijke termijnen van bezwaar, en dat je dus echt overlast hebt. Advocaat komt vaak erg agressief over op mensen en dat kan ook zo de bedoeling zijn, maar soms is het ook een procesbewaker, leg dat uit. Jij wil je eigen woongenot veilig stellen, niet dat van hun afnemen (als zal dat nooit parallel lopen). Maak er een vriendelijke brief van, het zijn je buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:22:
[...]

Wel even een kaartje in de brievenbus doen met uitleg waarom je er zo formeel in zit. Niets persoolijks maar wel dat ook jij gebonden bent aan de wettelijke termijnen van bezwaar, en dat je dus echt overlast hebt. Advocaat komt vaak erg agressief over op mensen en dat kan ook zo de bedoeling zijn, maar soms is het ook een procesbewaker, leg dat uit. Jij wil je eigen woongenot veilig stellen, niet dat van hun afnemen (als zal dat nooit parallel lopen). Maak er een vriendelijke brief van, het zijn je buren.
Ik had ze dit gestuurd, maar wellicht dat je vind dat het aangepast moet worden? :p

"Ik vind dit een hele vreemde reactie, als je het bezwaarschrift leest is te zien dat dit het bezwaarschrift betrekking heeft op de geluidsnormen. Deze zijn niet getoetst in de vergunning (waarvan ik wel vond dat deze getoetst moeten worden in mijn optiek). Gisteren was de laatste dag om hiervoor bezwaar te maken en dat moest dan ook gedaan worden (het gaat hierin om een conflict met de gemeente).

Op basis van de verstrekte typenummers van de gemeente is te zien dat deze airco's veel teveel lawaai maakte, hier heb ik jullie op geattendeerd en het is jullie keuze geweest om daar niks mee te doen. Er is voldoende tijd geweest voor eventueel overleg met de installateur en dergelijke, als jullie hierdoor dubbele kosten maken, zal ik adviseren deze te verhalen bij de installateur.

Van open communicatie is altijd spraken geweest van mijn kant en heb ik heb jullie ingelicht over de geluids problematiek. Ik vind het ook dan ook jammer dat jullie wederom niet meer willen communiceren.

Ik ga op basis hiervan dan ook niet het bezwaarschrift intrekken, aangezien ik van mening ben dat zelfs met een paar meter van de erfgrens niet aan de norm wordt voldaan."

Dit hebben ze uiteraard niet gelezen (omdat ze mij dus geblokkeerd hebben, maar ze zijn dus van mening dat het allemaal wel best is zo, de gemeente heeft het immers goedgekeurd, daartegen heb ik dus bezwaar ingediend. Maar ze vinden mij zeuren/drammen (dit heb ik totaal niet gedaan, ze hebben immers 2 maanden niks tegen mij gezegd, ook geen hallo op straat) en verwijten mij dat ik niet open heb gecommuniceerd. Ik weet niet of een briefje iets gaat oplossen, ze hebben gezegd dat 22 juli de datum is dat ze de boel gaan herstellen, dus ik denk dat ik dat gewoon aanhoud en anders een sommering stuur.

Ik vind het ook de wereld op zijn kop, dat ze brokken maken en dat ik dan vervolgens de communicatie moet open houden (met mij valt overigens altijd te communiceren, ik heb mij nooit gesloten opgesteld, in tegen stelling tot mijn buren, waarvan eerst de buurman al afhaakte omdat hij jarig was en nu ook de buurvrouw omdat ze het gek vinden dat ik graag wil dat de wet wordt nageleefd).

Ze zijn ook verder niet geinteresseerd in mijn verhaal en dat is precies het probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@GoT.Typhoon ik zou het ook nog even in de brievenbus doen, maar op zich is je bericht wat formeel (en dat moet) en correct.
Als ze van het wegduiken zijn, duiken ze ook weer eens op en het zijn je buren dus als er een mogelijkheid is om het gesprek open te houden is dat een plus. Maar lastig als iemand zich ingraaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:39:
@GoT.Typhoon ik zou het ook nog even in de brievenbus doen, maar op zich is je bericht wat formeel (en dat moet) en correct.
Als ze van het wegduiken zijn, duiken ze ook weer eens op en het zijn je buren dus als er een mogelijkheid is om het gesprek open te houden is dat een plus. Maar lastig als iemand zich ingraaft.
Ik zit in dubio om eerst even 22 juli af te wachten, ze hebben mij gezegd dat ik de precieze datum nog te weten kom mocht het wijzigen, dus ligt dat even bij hun denk ik zo.

Misschien is het beter om buurtbemiddeling in te schakelen?

[ Voor 4% gewijzigd door GoT.Typhoon op 02-07-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als ze zeggen dat ze het dan gaan aanpassen oid, is wellicht afwachten wel een ok idee inderdaad, geeft ze ruimte.
Buurtbemiddeling ben ik verder niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:56
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:50:

Typisch, zelf dingen doen die niet kunnen en daarna slachtoffertje spelen...

Brief sturen met uitleg is op zich niet verkeerd. Maar jij bent niet degene die zich moet verontschuldigen (onthoud dat goed tijdens het schrijven)!

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie1983
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-01 10:53
Vergeet ook niet dat je als consument verplicht bent om goed onderzoek te doen voor je een aankoop doet. Oftewel " onderzoeksplicht". Zeker als je duizenden euro's gaat uitgeven.. Wel handig om dat te doen en dit soort situaties te voorkomen.

Ik snap echt wel dat sommige mensen een installateur blindelings vertrouwen, maar dat is niet meer van deze tijd. Die willen ook allemaal geld vangen en ze kunnen dit gewoon doen zonder er voor gestraft te worden. Uiteindelijk trekt de koper dan aan het kortste eind.

En als je even een goede google search doet kom je talloze artikelen tegen over geluid en airco's en de wetgeving.

PS: Sorry was niet mijn bedoeling om je onderwerp te kapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Jackie1983 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:46:
Vergeet ook niet dat je als consument verplicht bent om goed onderzoek te doen voor je een aankoop doet. Oftewel " onderzoeksplicht". Zeker als je duizenden euro's gaat uitgeven.. Wel handig om dat te doen en dit soort situaties te voorkomen.

Ik snap echt wel dat sommige mensen een installateur blindelings vertrouwen, maar dat is niet meer van deze tijd. Die willen ook allemaal geld vangen en ze kunnen dit gewoon doen zonder er voor gestraft te worden. Uiteindelijk trekt de koper dan aan het kortste eind.

En als je even een goede google search doet kom je talloze artikelen tegen over geluid en airco's en de wetgeving.

PS: Sorry was niet mijn bedoeling om je onderwerp te kapen.
Heb ik ze ook verteld, maar dat vond mijn buurvrouw een beetje "flauw".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

GoT.Typhoon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Heb ik ze ook verteld, maar dat vond mijn buurvrouw een beetje "flauw".
Ja, dat kan en snap ik zelfs, maar maakt natuurlijk voor het probleem niet uit. Ik heb dit topic uitgebreid gevolgd en heb niet het idee dat je het anders had kunnen doen. Nu lezen wij natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, maar je bent volgens mij duidelijk en netjes geweest.

Als mensen geen verantwoordelijk nemen dan maakt de toon en manier op een gegeven moment ook niet meer uit. Dan is iedereen een zeur...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nodri2000
Het is helaas een hele typische reactie. Begrijpelijk. Ik praat het niet goed maar je vraagt een instalateur om zo'n ding op te hangen. Die hangt dat ding op en (blijkbaar) wordt de klant niet geinformeerd over alle dingen die hierbij komen kijken.

Gezien de gemiddelde airco incl. installatie een slordige €1500 kost ben je voor €3000 klaar. Je verheugt je op lekkere koele nachten en goedkope(re) warmte. Dan komt de buurman langs en die zegt dat die er last van heeft, navraag bij de instalateur wordt je niet veel wijzer van.

Dan komt er een bezwaar waaruit blijkt dat je straks je dure installatie misschien niet mag gebruiken. Zelf zou ik ook behoorlijk over de zeik zijn.

Maarr!! een beetje zelfreflecite aan de kant van hun zou zeker niet misstaan. Dit had anders opgelost kunnen worden als ze meer meewerkend geweest waren. Dat ze @GoT.Typhoon niet meer aankijken zegt genoeg.

Inderdaad, als koper heb je een onderzoeksplicht, maar hoeveel mensen weten dat? Ben bang niet zoveel. Aan de andere kant als je het wat rationeler bekijkt. Als je twee van die dingen op gaat hangen boven je achtertuin kun je er zelf wel van uitgaan dat die dingen herrie maken. Vraag me dan ook af of ze die dingen laten brullen als ze zelf in de achtertuin zitten. Waarom zou je je buren wel in dat geluid laten zitten dan?

Je kunt mij niet vertellen dat ze niet wisten dat deze apparaten voor overlast zouden zorgen, hun niet of de installateur niet.

Ben benieuwd naar de reactie van de gemeente. Zal dit draadje blijven volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
nodri2000 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:18:
Inderdaad, als koper heb je een onderzoeksplicht, maar hoeveel mensen weten dat? Ben bang niet zoveel.
waarbij het wel zo is dat de gemeente een vergunning afgegeven heeft. Onderzoeksplicht heeft ook een einde, en een vergunning van de gemeente lijkt me daar zeker voor in aanmerking komen. Ik vind het heel normaal dat iemand denkt na een vergunning te krijgen er klaar mee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

42erik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:28:
Ik vind het heel normaal dat iemand denkt na een vergunning te krijgen er klaar mee te zijn.
Zolang in beginsel aan de voorwaarden/restricties van de vergunning voldaan is, anders niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Zolang in beginsel aan de voorwaarden/restricties van de vergunning voldaan is, anders niet.
eh, dat controleert de gemeente dus in principe voor je, anders geven ze hem niet af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

42erik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:35:
eh, dat controleert de gemeente dus in principe voor je, anders geven ze hem niet af
Hoe kan je van te voren controleren of het resultaat aan de voorwaarden voldoet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Hier gaat het bezwaar dus precies om, de gemeente zegt dat de geluidsnorm bij handhaving ligt en ik maak bezwaar omdat ik ervan overtuigd dat ze moeten ingrijpen bij het afgeven van de vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:37:
[...]

Hoe kan je van te voren controleren of het resultaat aan de voorwaarden voldoet :?
Dat is het hele idee van een vergunning...? Je dient een plan in en dat wordt al dan niet goed gekeurd.

Of geluid daaronder valt, is alleen de huidige vraag van ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

42erik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:11:
Dat is het hele idee van een vergunning...? Je dient een plan in en dat wordt al dan niet goed gekeurd.
Maar wat ik bedoel, wat als je je niet aan 'het plan' houdt? Dat kan je niet van te voren bepalen, en dat is dus ook wat @GoT.Typhoon met de reply hierboven op inhaakt.

Als ik een vergunning aanvraag voor een aanbouw voor 2x5 meter, en die maak ik 2,1x5,1 door ergens een muur buiten i.p.v. binnen de lijn te plaatsen (ff theoretisch). Ik krijg dan gewoon mijn vergunning maar de vraag is wie moet/gaat er handhaven wanneer ik mij dus niet aan de voorwaarden van de verginning heb gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Maar wat ik bedoel, wat als je je niet aan 'het plan' houdt? Dat kan je niet van te voren bepalen, en dat is dus ook wat @GoT.Typhoon met de reply hierboven op inhaakt.

Als ik een vergunning aanvraag voor een aanbouw voor 2x5 meter, en die maak ik 2,1x5,1 door ergens een muur buiten i.p.v. binnen de lijn te plaatsen (ff theoretisch). Ik krijg dan gewoon mijn vergunning maar de vraag is wie moet/gaat er handhaven wanneer ik mij dus niet aan de voorwaarden van de verginning heb gehouden.
ja duh... als je je niet aan je eigen vergunning houdt, dan is het niet geldig nee. Lijkt me nogal wiedes. Maar wat heeft dat nog met onderzoeksplicht te maken precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
DukeBox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:25:
[...]

even voor de duidelijkheid een vergunning dien je vooraf dat je iets doet aan te vragen. dus niet achteraf.

als je iets wilt zul je eerst moeten onderzoeken of dat wat jij wilt wel of geen vergunning nodig heeft, dat is je onderzoeksplicht.
Is het vergunningsplicht zul je je bouwplannen dus moeten aanvragen en deze zijn afhankelijk van wat het is meer of minder beschreven in de vergunning.

ten tweede kun je dus op basis van de eisen die de vergunning stelt gaan bouwen, en ja als je dus niet aan de eisen van die vergunning houd loop je de kans dat er gehandhaavd gaat worden.
afhankelijk van de soort verbouwing zal er wel of soms ook geen directe controle op conform de bouwvergunning plaats vinden, dat wordt door de gemeente bepaald.

De plicht om zich aan de bouwvergunning en alle andere (bouw) regelgeving, in dit geval specifiek de BBL,
ligt volledig bij de opgrachtegever/eigenaar van het huis.
Bij een grotere verbouwing kan dit wel worden overgedragen aan een Architekt of aannemer, maar dit moet dan schriftelijk exact worden vastgelegd in een contract.

bij vergunningen voor vergunningsplichtige airco's en warmtepompen wordt vrijwel altijd ook de wettelijke landelijke eisen (in dit geval speciaal het geluid) mee genomen. dat was hier dus niet zo.
of dit nu een fout vanuit de gemeente is geweest is hier niet vast te stellen.

wijkt je af van de vergunning vervalt in feite de vergunning, het is dan aan de gemeente om of een gewijzigde vergunning te verstrekken of je bent verplicht (dan komen ook dwangsommen in het spel) als nog aanpassingen uit te (laten) voeren om alsnog conform de eerste vergunning te kunnen voldoen. Ik ken situaties waar afgebroken moest worden. cq de installatie verwijdert moest worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solid11
Omgevingsvergunning of geen omgevingsvergunning uiteindelijk dient ten allen tijde gewoon voldaan te worden aan de geldende regeltjes. In dit geval de geluidregels uit het Bbl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Vandaag staat de airco weer te loeien (heerlijk weer om lekker in de tuin te zitten), ik vraag mij wel af waarom de gemeente zo faalt om een handhaver te laten langskomen om een decibel metertje er neer te zetten, dat begrijp ik even totaal niet. Zeker als ze de vergunning los zien van het geluid, dan verwacht je toch dat er wel binnen 2 maanden een handhaver kan zijn om even die test uit te voeren, of moeten deze mensen nu elke dag 10 huizen doen en staat er een wachttijd voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:59:
Vandaag staat de airco weer te loeien (heerlijk weer om lekker in de tuin te zitten), ik vraag mij wel af waarom de gemeente zo faalt om een handhaver te laten langskomen om een decibel metertje er neer te zetten, dat begrijp ik even totaal niet. Zeker als ze de vergunning los zien van het geluid, dan verwacht je toch dat er wel binnen 2 maanden een handhaver kan zijn om even die test uit te voeren, of moeten deze mensen nu elke dag 10 huizen doen en staat er een wachttijd voor?
Heb je social media met de juiste tags al gebruikt?
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.

De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic