@GoT.Typhoon Ik weet niet of het werkt (denk het niet), maar iedere keer als je last hebt, melden bij de gemeente. Geluidsoverlast/handhaving. Misschien dat er dan 'n keer een handhaver komt.
Blijf je case opbouwen. Stuur een mail vandaag met een video-tje en je bevindignen. Voeg ook de vraag toe of er al planning bekend is wanneer er een controle/handhaving gepland staat na je vraag op dd xx-xx-xxxx en hun eigen antwoord op dd xx-xx-xxxx.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:59:
Vandaag staat de airco weer te loeien (heerlijk weer om lekker in de tuin te zitten), ik vraag mij wel af waarom de gemeente zo faalt om een handhaver te laten langskomen om een decibel metertje er neer te zetten, dat begrijp ik even totaal niet. Zeker als ze de vergunning los zien van het geluid, dan verwacht je toch dat er wel binnen 2 maanden een handhaver kan zijn om even die test uit te voeren, of moeten deze mensen nu elke dag 10 huizen doen en staat er een wachttijd voor?
Tsjah gemeente werkt enkel als jij de juiste connecties hebt (gemeenteraadsleden e.d.). Anders volgen ze een lange en bureaucratische manier van werken.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:59:
Vandaag staat de airco weer te loeien (heerlijk weer om lekker in de tuin te zitten), ik vraag mij wel af waarom de gemeente zo faalt om een handhaver te laten langskomen om een decibel metertje er neer te zetten, dat begrijp ik even totaal niet. Zeker als ze de vergunning los zien van het geluid, dan verwacht je toch dat er wel binnen 2 maanden een handhaver kan zijn om even die test uit te voeren, of moeten deze mensen nu elke dag 10 huizen doen en staat er een wachttijd voor?
Hier ook vaak last van foutparkeerders voor een paar uur, elke keer moet je het melden via hun online systeem. Tegen de tijd dat ze komen kijken (vaak een paar werkdagen later) dan staat er niemand meer wat logisch is.
*knip*GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:59:
Niet constructief.
[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 09-07-2024 18:24 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Krant erbij halen. Die smullen van een verhaal over de keerzijde van de energietransitie en klimaatverandering.
Ben het inderdaad maar eens aan het overwegen, naast het voeren van de procedure met een advocaat...Caelorum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:27:
Krant erbij halen. Die smullen van een verhaal over de keerzijde van de energietransitie en klimaatverandering.
Deze mensen zijn ook belast met bedrijven die dumpen in oppervlaktewater, boeren die te vroeg/laat/verkeerd maaien(broedseizoen), legionella in lokale meertjes, iets met mest, verontreinigde grond in een nieuwe woonwijk, lood in het leidingwater, uitstoot van een vliegveld, herrie langs de snelweg en tussendoor nog een festival met geluidsoverlast buiten werktijden.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:59:
Daarnaast is de vraag wat je ze precies laat meten. De regels stellen max 40dB op de erfgrens, alleen is dat best wel laag om overdag te meten. Zie het maar eens voor elkaar te krijgen dat ambtenaren als het lekker stil is in de wijk(ver buiten kantooruren) bij jou langs komen en de buren op dat moment zo vriendelijk zijn om het ding te laten loeien. Dit is net een opgevoerde bromfiets, je ziet dat het ding 85 gaat gaat maar eenmaal op de rollenbank is het strak 45 en weet de eigenaar niets van een inschakelbare begrenzer.
Ik zie het wel gebeuren dat jij hemel en aarde hebt bewogen en er daadwerkelijk op zondagavond een poppetje met meetstok voor de deur staat, die vervolgens 46dB meet omdat de buren opeens de fluisterstand hebben gevonden en jij staat dan voor lul omdat je zeurt over niets. Dan kan je praten als brugman, maar de buren zeggen vrolijk dat het ding altijd zo klinkt en er geen andere standen zijn. Succes in je verdere communicatie met de gemeente vanaf dat moment.

Die buurman moet wel meewerken met het op vollast draaien, want de meetmethode schrijf voor dat het max X aantal decibel mag zijn in bedrijf, ongeacht hoe ze het zelf vervolgens gebruiken. Als ze dat niet kunnen aantonen voldoen ze er al meteen niet aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 09-07-2024 23:20 ]
juist, en daarom geeft de regelgeving ook aan dat overdag 7:00 - 19:00 de grenswaarde geen 40 dB maar 45 dB is. dat is ook zo in de BBL, en dat is exact het zelfde wat eerst in het bouwbesluit art. 3.8 stond).jadjong schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:50:
[...]
Deze mensen zijn ook belast met bedrijven die dumpen in oppervlaktewater, boeren die te vroeg/laat/verkeerd maaien(broedseizoen), legionella in lokale meertjes, iets met mest, verontreinigde grond in een nieuwe woonwijk, lood in het leidingwater, uitstoot van een vliegveld, herrie langs de snelweg en tussendoor nog een festival met geluidsoverlast buiten werktijden.
Daarnaast is de vraag wat je ze precies laat meten. De regels stellen max 40dB op de erfgrens, alleen is dat best wel laag om overdag te meten.
een hoop aannames zonder dat je daar ook maar enige aanwijzing voor hebt, ik geloof dat je daarmee de TS @GoT.Typhoon niet echt helpt.Zie het maar eens voor elkaar te krijgen dat ambtenaren als het lekker stil is in de wijk(ver buiten kantooruren) bij jou langs komen en de buren op dat moment zo vriendelijk zijn om het ding te laten loeien. Dit is net een opgevoerde bromfiets, je ziet dat het ding 85 gaat gaat maar eenmaal op de rollenbank is het strak 45 en weet de eigenaar niets van een inschakelbare begrenzer.
Ik zie het wel gebeuren dat jij hemel en aarde hebt bewogen en er daadwerkelijk op zondagavond een poppetje met meetstok voor de deur staat, die vervolgens 46dB meet omdat de buren opeens de fluisterstand hebben gevonden en jij staat dan voor lul omdat je zeurt over niets. Dan kan je praten als brugman, maar de buren zeggen vrolijk dat het ding altijd zo klinkt en er geen andere standen zijn. Succes in je verdere communicatie met de gemeente vanaf dat moment.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
als je de situatie had gezien had je ook zelf kunnen constateren dat zelfs met een "stille" instelling van zeg 3 dB minder je nog niet in de buurt komt van wat het zou moeten zijn. De enige instelling die zo helpen om hem beneden de grenswaarde te krijgen is de UIT stand.Caelorum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:20:
Die buurman moet wel meewerken met het op vollast draaien, want de meetmethode schrijf voor dat het max X aantal decibel mag zijn in bedrijf, ongeacht hoe ze het zelf vervolgens gebruiken. Als ze dat niet kunnen aantonen voldoen ze er al meteen niet aan.
En ja, de buurman is verplicht om hieraan mee te werken.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 10-07-2024 00:22 ]
Het is alleen 45 overdag wanneer je een werkende "silent"-functie in je airco hebt daarmee je in de avond en nacht toch op 40 komt. 45 overdag is niet standaard.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:18:
[...]
juist, en daarom geeft de regelgeving ook aan dat overdag 7:00 - 19:00 de grenswaarde geen 40 dB maar 45 dB is. dat is ook zo in de BBL, en dat is exact het zelfde wat eerst in het bouwbesluit art. 3.8 stond).
[...]
een hoop aannames zonder dat je daar ook maar enige aanwijzing voor hebt, ik geloof dat je daarmee de TS @GoT.Typhoon niet echt helpt.
Je bent afhankelijk van de welwillendheid van de buren en sinds die weten dat ze iets hebben hangen dat niet voldoet zijn ze moeilijk gaan doen. Als ze zo sociaal en behulpzaam waren was het ding een jaar geleden al uit gezet en hadden ze de installateur gesommeerd om iets fatsoenlijks op te hangen.Caelorum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:20:
Van de ambtenaar kan je niet verwachten dat die alle menu's van elke airco kent.
Er is 1 kans om je gelijk aan te tonen, laat die niet verloren gaan door externe factoren waar je geen rekening mee hebt gehouden. Als die meting niet in jouw voordeel uitvalt door alle aannames die ik heb gemaakt sta je weer onderaan de lijst, als ze uberhaupt nog een tweede keer komen.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:18:
een hoop aannames zonder dat je daar ook maar enige aanwijzing voor hebt, ik geloof dat je daarmee de TS @GoT.Typhoon niet echt helpt.
@jadjong Daarom geeft de fabrikant die waardes ook op. Die kan je gewoon vergelijken met een visuele inspectie van waar dat ding hangt en meteen tot de conclusie komen dat het niet kantl. Precies zoals @MacD007 ook al aangaf.
En anders is het nog steeds aan de eigenaar/opdrachtgever om aan te tonen dat ze aan alle regels hebben voldaan he. De gemeente kan op basis daarvan al de vergunning intrekken. Niet aantonen is geen vergunning. (Of nouja niet afgeven, er loopt nog een bezwaar)
En anders is het nog steeds aan de eigenaar/opdrachtgever om aan te tonen dat ze aan alle regels hebben voldaan he. De gemeente kan op basis daarvan al de vergunning intrekken. Niet aantonen is geen vergunning. (Of nouja niet afgeven, er loopt nog een bezwaar)
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 10-07-2024 07:32 ]
Mocht je het interessant vinden, ik ben eens een keertje op zoektocht gegaan om uit te vinden of ik met een telefoon redelijk accuraat geluid kan meten. Daar ben ik het volgende onderzoek tegen gekomen waarin bevonden wordt dat een iPhone met de NIST geluidsmeting app heel betrouwbaar zou moeten zijn. Je zou de data met de bijbehorende bronvermelding altijd een keer mee kunnen sturen?GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Ben het inderdaad maar eens aan het overwegen, naast het voeren van de procedure met een advocaat...
https://www.researchgate....onmental-Noise-Levels.pdf
Ik zou eerder zeggen dat de rekensheet van de overheid hierin leidend is. Bij ons werd dit ook aangehouden. Hiermee heb je geen last van omgevingsgeluiden, etc. Je rekent gewoon met de waarde van de fabrikant en klaar. Geen discussie mogelijk over andere geluidsbronnen, windrichting, etc.
Daar zijn 'we' al voorbij. De gemeente heeft verzaakt deze berekening te eisen/maken/beoordelen. Dat is in het bezwaar door @GoT.Typhoon ook aangegeven. Let op dat deze berekening alsnog disclaimers heeft waarin staat dat het in de praktijk kan afwijken.jan011 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:43:
Ik zou eerder zeggen dat de rekensheet van de overheid hierin leidend is. Bij ons werd dit ook aangehouden. Hiermee heb je geen last van omgevingsgeluiden, etc. Je rekent gewoon met de waarde van de fabrikant en klaar. Geen discussie mogelijk over andere geluidsbronnen, windrichting, etc.
Nu probeert @GoT.Typhoon de gemeente ook echt te laten handhaven. Dan maken de papiertjes niet zo veel meer uit. De handhaving is een meting op locatie.
[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 10-07-2024 08:54 ]
Ik begrijp uit de berichten dat de gemeente niets met de theoretische waardes heeft gedaan en de TS nu via metingen in de praktijk aan wil tonen dat zowel de buren als de gemeente steken hebben laten vallen.Caelorum schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:31:
@jadjong Daarom geeft de fabrikant die waardes ook op. Die kan je gewoon vergelijken met een visuele inspectie van waar dat ding hangt en meteen tot de conclusie komen dat het niet kantl. Precies zoals @MacD007 ook al aangaf.
bedankt, ik vrees alleen dat je daar niet al te veel aan hebt. Uit eigen ervaring weet ik dat de combinatie van iPhone en een goede (veelal betaalde) app redelijk goede meetwaardes kan leveren (als je weet wat je aan het doen bent) maar het probleem zit hem er in dat je hiermee niet aan de eisen van de meetapparatuur (klasse 1 + aanvullende eisen ) voldoet en daardoor de waarden, ookal zijn deze best goed, onbruikbaar zijn (hooguit voor je eigen bevestiging dat het goed cq fout zit).Muismat1991 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:29:
[...]
Mocht je het interessant vinden, ik ben eens een keertje op zoektocht gegaan om uit te vinden of ik met een telefoon redelijk accuraat geluid kan meten. Daar ben ik het volgende onderzoek tegen gekomen waarin bevonden wordt dat een iPhone met de NIST geluidsmeting app heel betrouwbaar zou moeten zijn. Je zou de data met de bijbehorende bronvermelding altijd een keer mee kunnen sturen?
https://www.researchgate....onmental-Noise-Levels.pdf
en je hebt te maken met mensen die van deze materie helemaal geen kaas gegeten hebben en zich dus strikt aan de regels van de Handleiding Meten en Reken Industrielawaai Deel B 3.3 houden.
Ja, echter kan een gemeente ook in dit stadium kunnen besluiten wat @jan011 aangeeft in eerste instantie een berekening (WPAC tool) uit te voeren en pas daarna zo ver noodzakelijk een locatie meting uit te voeren.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:53:
[...]
Daar zijn 'we' al voorbij. De gemeente heeft verzaakt deze berekening te eisen/maken/beoordelen. Dat is in het bezwaar door @GoT.Typhoon ook aangegeven. Let op dat deze berekening alsnog disclaimers heeft waarin staat dat het in de praktijk kan afwijken.
Nu probeert @GoT.Typhoon de gemeente ook echt te laten handhaven. Dan maken de papiertjes niet zo veel meer uit. De handhaving is een meting op locatie.
Deze dient dan wel conform de Handleiding Meten en Reken Industrielawaai en Regeling nr. 2020-0000683510 link regeling waar de bijzonderheden zijn genoemd uitgevoerd te worden. Een gemeente heeft in het algemeen hier niet de benodigde mensen en spullen voor. Wordt veelal uitbesteed aan een regionale dienst.
Formeel is echter de on-site meting de primaire meetmethode.
ja, dat is met de Bbl namelijk gewijzigd, en daar zie je alleen nog de 40 dB staan.Sjamo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:52:
[...]
Het is alleen 45 overdag wanneer je een werkende "silent"-functie in je airco hebt daarmee je in de avond en nacht toch op 40 komt. 45 overdag is niet standaard.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tHpIp3O4r6ztsaYx2un0CIsq.png?f=user_large)
een handiger informatiebron is de gratis Praktijkboek Bbl, link praktijkboek Bbl
Echter via de regeling 2020-0000683510 is onder BIJLAGE VIII. C: Correctie dagperiode
Indien een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) gecorrigeerd met -5 dB.
Infeite heb je in die situatie dat je een verschil overdag van die 5 dB hebt, wel met de mits dat je dus wel over een silent modus beschikt.
Volgens mij werkt de WPAC rekentool echter wel standaard nog met de 45/40 dB grenswaarde van het bouwbesluit. 2012.
zie hier het voorbeeld, waar er geen silent modus is ingegeven, en je een voldoet in de dag (45 dB) krijgt en een voldoet niet in de avond/nacht (40 dB); hij zou dus hier eigenlijk beide voldoet niet moeten aangegeven.
/f/image/RpAMo02aB0XQNXfLkb8acOyW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 10-07-2024 10:56 ]
Er hangen 2 van die airco units naast elkaar, waardoor de geluidsdruk ook een stuk hoger wordt. Eigenlijk moet de gemeente dat ook meenemen in de berekening van het aantal decibel op de erfgrens. Raar dat de gemeente dit niet doet, maar ik heb bij mijn gemeente gemerkt dat daar ambtenaren zitten die veel te veel aanvragen moeten verwerken en niet gauw terugkomen op hun besluit.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WBxuBj6DgJNnq83nKDrBZCBI.webp?f=user_large)
Even snel googlen en je hebt het al 3dB geluidsdruk (niet geluidsniveau) extra, wat dus bovenop die 50/51dB komt. Zo te zien wordt het een handhavingsverzoek, dus moet er eerst een onafhankelijke meting komen. Het vervelende is dat je relatie met de buren nu verpest is, terwijl zij niet de moeite hebben genomen om rekening met jou te houden of op tijd een vergunning aan te vragen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WBxuBj6DgJNnq83nKDrBZCBI.webp?f=user_large)
Even snel googlen en je hebt het al 3dB geluidsdruk (niet geluidsniveau) extra, wat dus bovenop die 50/51dB komt. Zo te zien wordt het een handhavingsverzoek, dus moet er eerst een onafhankelijke meting komen. Het vervelende is dat je relatie met de buren nu verpest is, terwijl zij niet de moeite hebben genomen om rekening met jou te houden of op tijd een vergunning aan te vragen.
[ Voor 34% gewijzigd door TwiSteD1 op 10-07-2024 12:41 ]
Het probleem met de WPAC rekentool is dat deze voor twee bronnen niet geschikt is, dit staat ook in de handleiding. Je kunt, zeker in het genoemde voorbeeld van de TS wel die +3 dB gaan gebruiken, hoewel je hier weer de veel gemaakte fout maakt om geluidsdruk en vermogen gelijk te stellen, de tabel had eigenlijk geluidsvermogen moeten heten. maar formeel kun je rekentool dus hiervoor niet gebruiken, echter je kunt het hier wel aannemelijk mee aantonen.TwiSteD1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:32:
Er hangen 2 van die airco units naast elkaar, waardoor de geluidsdruk ook een stuk hoger wordt. Eigenlijk moet de gemeente dat ook meenemen in de berekening van het aantal decibel op de erfgrens. Raar dat de gemeente dit niet doet, maar ik heb bij mijn gemeente gemerkt dat daar ambtenaren zitten die veel te veel aanvragen moeten verwerken en niet gauw terugkomen op hun besluit.
[Afbeelding]
Door de stomme keuze van de buren is een dergelijk probleem eigenlijk al voorgeprogrammeerd. Het probleem ligt hier eenduidig bij de buren.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 10-07-2024 13:17 ]
Dat helpt serieus wel. Mijn moeder had laatst een probleem met een gemeentelijk iets en dat werdt 1 op 1 niet opgelost, duurde maaaaanden zonder oplossing. Krant erbij gehaalt, die hadden een artikel geschreven en binnen 1 week was het opgelost, gemeente kon het spontaan wel prio geven.... Krant moet het natuurlijk wel interessant vindenGoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Ben het inderdaad maar eens aan het overwegen, naast het voeren van de procedure met een advocaat...
Radar is misschien ook een optie. In mijn verleden had ik een geschil over schade aan mijn auto. Volgens de juriste was het duidelijk dat de tegenpartij moest betalen. maar ze weigerde. Mijn rechtsbijstandsverzekering wilde echter een schikkingsvoorstel doen in plaats van 100% van de schade te verhalen, waar ik het totaal niet mee eens was.GoT.Typhoon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Ik had deze zaak toen op het forum van Radar geplaatst, en binnen een paar dagen nam Radar contact met me op met de vraag of ze dit mochten gebruiken voor hun radio-uitzending. Ik ben nog nooit zo snel uitbetaald geweest als na de uitzending
Ik ga binnenkort een airco plaatsen maar doe dat op het dak.
En door een erkend bedrijf (buurman die het voor zijn werk doet)
Maar goed zal extra rekening mee houden. Wil mijn buren niet tot last zijn.
Van mij wordt op het dak geplaatst van de eerste etage.
[ Voor 169% gewijzigd door Raoul.TLS op 10-07-2024 16:17 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yp91cVzpsp4SMC2M726aWrbz.png?f=user_large)
ps. dit is de betreffende buitenunit, typenr van de documentatie van de vergunningsaanvraag. De eerdere gedeelde info is in mijn mening na wat zoeken niet juist. bovenstaande komt van deze website . ik vermoed dat het geluidsniveau genomen is ipv het geluidsvermogen.
60dbA, en hangt op een 0.5 meter afstand. Eerste ontvangstpositie (raam op verdieping) is ook nog eens iets van een 1m naast de inverter. kan natuurlijk nooit voldoen, bestaat niet.
Als ik de WPAC invul kom ik op een max toelaatbaar berekend max geluidsvermogen bij de bron van 51dBA dag en 46dBA nacht.
als hij in het midden van de gevel hangt, aangenomen dat de gevel 7m breed is. dan voldoet overdag volgens de tool precies (60dBA toegestaan, 60dBA volgens specsheet). Voldoet in de nacht niet door de tonaaltoeslag, die ik overigens nog nergens op een datasheet heb zien staan.
vraag hem de ingevulde wpac op te sturenRaoul.TLS schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:38:
als je hulp nodig hebt voor de WPAC geluidsberekening dan stuur maar een pm. dan help ik je wel.Raoul.TLS schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:38:
als er geen totaaltoeslag aangegeven staat moet je eigenlijk de max toeslag nemen. dus dan komt er nog 6 dB bij. en het zijn dus ook nog twee units.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:04:
[Afbeelding]
ps. dit is de betreffende buitenunit, typenr van de documentatie van de vergunningsaanvraag. De eerdere gedeelde info is in mijn mening na wat zoeken niet juist. bovenstaande komt van deze website . ik vermoed dat het geluidsniveau genomen is ipv het geluidsvermogen.
60dbA, en hangt op een 0.5 meter afstand. Eerste ontvangstpositie (raam op verdieping) is ook nog eens iets van een 1m naast de inverter. kan natuurlijk nooit voldoen, bestaat niet.
Als ik de WPAC invul kom ik op een max toelaatbaar berekend max geluidsvermogen bij de bron van 51dBA dag en 46dBA nacht.
als hij in het midden van de gevel hangt, aangenomen dat de gevel 7m breed is. dan voldoet overdag volgens de tool precies (60dBA toegestaan, 60dBA volgens specsheet). Voldoet in de nacht niet door de tonaaltoeslag, die ik overigens nog nergens op een datasheet heb zien staan.
ik weet echter niet welk type hij heeft, dus het kan ook nog 62 of 64 dB zijn.
Maar ik ben het helemaal met je eens, dit zal gewoon niet kunnen voldoen.
staat de info die je zoekt niet in de link?MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:10:
[...]
als er geen totaaltoeslag aangegeven staat moet je eigenlijk de max toeslag nemen. dus dan komt er nog 6 dB bij. en het zijn dus ook nog twee units.
ik weet echter niet welk type hij heeft, dus het kan ook nog 62 of 64 dB zijn.
Maar ik ben het helemaal met je eens, dit zal gewoon niet kunnen voldoen.
sorry, maar dat is in feite je eigen verantwoordelijkheid, de Wkb is namelijk voor dit soort dingen nog helemaal niet van toepassing, en de invoering voor verbouwing is nu eerst weer uitgesteld tot een vervolgonderzoek is afgerond. dus gaat het niet voor juli 2025 worden, ik vrees echter dat dit nog langer gaat duren.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:06:
[...]
vraag hem de ingevulde wpac op te sturendat is je 'vastlegging' tussen jouw en hem.
Dat zal best, maar gewoon vragen is niets mis mee. Zelfde geneuzel als met een fiscalist: detail stukken kunen gewoon aangeleverd worden door de expert terwijl je zelf verantwoordelijk bent.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:13:
[...]
sorry, maar dat is in feite je eigen verantwoordelijkheid, de Wkb is namelijk voor dit soort dingen nog helemaal niet van toepassing, en de invoering voor verbouwing is nu eerst weer uitgesteld tot een vervolgonderzoek is afgerond. dus gaat het niet voor juli 2025 worden, ik vrees echter dat dit nog langer gaat duren.
En je vertrouwd dan ook dat hun het juist hebben ingevuld ? want stel er komt uit "voldoet niet" dat zou dus voor de beste installateur een leuke opdracht die dan door zijn neus wordt geboord kunnen zijn.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:18:
[...]
Dat zal best, maar gewoon vragen is niets mis mee. Zelfde geneuzel als met een fiscalist: detail stukken kunen gewoon aangeleverd worden door de expert terwijl je zelf verantwoordelijk bent.
maar je kunt het vragen, maar ook veel van die mensen hebben daar vaak nog niet eens van gehoord.
Yep. Exact de reden om het te vragen. Controle is vele malen makkelijker dan het zelf moeten doen. Bovendien blijf je zelf verantwoordelijk, net zoals met fiscalist.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:31:
[...]
En je vertrouwd dan ook dat hun het juist hebben ingevuld ? want stel er komt uit "voldoet niet" dat zou dus voor de beste installateur een leuke opdracht die dan door zijn neus wordt geboord kunnen zijn.
Ik had ze dit gevraagd, maar de tool openen was eigenlijk al te moeilijk. Dus die gaan ze nooit invullen.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Yep. Exact de reden om het te vragen. Controle is vele malen makkelijker dan het zelf moeten doen. Bovendien blijf je zelf verantwoordelijk, net zoals met fiscalist.
Heel simpel: Als je denkt dat je slimmer bent, ga je hen hierbij gewoon helpen!GoT.Typhoon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Ik had ze dit gevraagd, maar de tool openen was eigenlijk al te moeilijk. Dus die gaan ze nooit invullen.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Heb ik aangeboden inderdaad, maar toen besloten mijn buren 2 maanden niks te zeggen en mij geen gedag meer te zeggen. Toen heb ik ze er een keer op aangesproken en waren ze wel open qua communicatie, maar vervolgens vinden ze mij zeuren en wordt ik niet serieus genomen. Ook vinden ze dat ik ze op dubbele kosten jaag (terwijl dit allemaal niet mijn idee was).yingli405 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:02:
[...]
Heel simpel: Als je denkt dat je slimmer bent, ga je hen hierbij gewoon helpen!
Daarnaast dreigen ze er nu mee om de regenpijp niet te fixen, dus hoogtijd voor de advocaat. Neem van mij aan (of niet, het topic is voor iedereen te lezen) dat ik mijn best heb gedaan de communicatie open te houden, maar de buren smeten eerst al de deur dicht voor een verjaardag en nu omdat ik bezwaar heb gemaakt. De vriendelijkheid houd een keer op.
[ Voor 24% gewijzigd door GoT.Typhoon op 10-07-2024 19:06 ]
Lees ik nu heel krom of geeft deze wpac zelfs aan dat 55 voldoet?MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:49:
[...]
ja, dat is met de Bbl namelijk gewijzigd, en daar zie je alleen nog de 40 dB staan.
[Afbeelding] bron: PB Bbl.
een handiger informatiebron is de gratis Praktijkboek Bbl, link praktijkboek Bbl
Echter via de regeling 2020-0000683510 is onder BIJLAGE VIII. C: Correctie dagperiode
Indien een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) gecorrigeerd met -5 dB.
Infeite heb je in die situatie dat je een verschil overdag van die 5 dB hebt, wel met de mits dat je dus wel over een silent modus beschikt.
Volgens mij werkt de WPAC rekentool echter wel standaard nog met de 45/40 dB grenswaarde van het bouwbesluit. 2012.
zie hier het voorbeeld, waar er geen silent modus is ingegeven, en je een voldoet in de dag (45 dB) krijgt en een voldoet niet in de avond/nacht (40 dB); hij zou dus hier eigenlijk beide voldoet niet moeten aangegeven.
[Afbeelding]
Dat invullen is ook (in mijn ogen) niet te doen door een particulier. Ik heb er ook naar gekeken, maar liep al heel snel vast. Dit kun je van een normaal burger niet verwachten denk ik.GoT.Typhoon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Ik had ze dit gevraagd, maar de tool openen was eigenlijk al te moeilijk. Dus die gaan ze nooit invullen.
Dat vervolgens installateurs het ook niet doen, maakt het niet makkelijker
nee, dat is niet dit voorbeeld, en het kan dat 55 dB ook kan voldoen, als je maar voldoende afstand hebt. het voorbeeld was bedoeld om aan te geven dat WPAC blijkbaar nog met 45/40 dB rekend ook als er geen silend modus beschikbaar is dus in beide situaties (tijdslots) de zelfde waarde staat.42erik schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:13:
[...]
Lees ik nu heel krom of geeft deze wpac zelfs aan dat 55 voldoet?
Advocaat erbij halen is niet echt bevorderlijk voor een goede relatie/sfeer, dit leidt alleen maar van kwaad tot erger. Denk dat verhuizen wordt, 1 van jullie.GoT.Typhoon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Heb ik aangeboden inderdaad, maar toen besloten mijn buren 2 maanden niks te zeggen en mij geen gedag meer te zeggen. Toen heb ik ze er een keer op aangesproken en waren ze wel open qua communicatie, maar vervolgens vinden ze mij zeuren en wordt ik niet serieus genomen. Ook vinden ze dat ik ze op dubbele kosten jaag (terwijl dit allemaal niet mijn idee was).
Daarnaast dreigen ze er nu mee om de regenpijp niet te fixen, dus hoogtijd voor de advocaat. Neem van mij aan (of niet, het topic is voor iedereen te lezen) dat ik mijn best heb gedaan de communicatie open te houden, maar de buren smeten eerst al de deur dicht voor een verjaardag en nu omdat ik bezwaar heb gemaakt. De vriendelijkheid houd een keer op.
Een huis met deze airco aan ga je nooit verkopen en ik ga mijn huis ook niet op die manier kunnen verkopen, dus eerst moet het probleem opgelost worden. Daarnaast ben ik persoonlijk niet van plan om te verhuizen, maar heb het idee dat mijn buren dat wel overwegen, komen altijd erg gestresst over.yingli405 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:32:
[...]
Advocaat erbij halen is niet echt bevorderlijk voor een goede relatie/sfeer, dit leidt alleen maar van kwaad tot erger. Denk dat verhuizen wordt, 1 van jullie.
Ik denk dat je hier wel aan het overdrijven bent, als je met hete kolen aan het spelen bent loop je de kans dat je je handen kunt verbranden.yingli405 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:32:
[...]
Advocaat erbij halen is niet echt bevorderlijk voor een goede relatie/sfeer, dit leidt alleen maar van kwaad tot erger. Denk dat verhuizen wordt, 1 van jullie.
Maar eerst is hier de gemeente aan zet. Want zij hebben een verkeerde vergunning afgegeven en daar is nu bezwaar tegen ingediend.
Dus is hier niet zo zeer de buurman aan zet maar de gemeente.
Als zij de vergunning intrekken (wat te verwachten is) zal de buurman de installatie op eigen kosten moeten verwijderen en de schade die bij de TS is veroorzaakt in orde brengen.
Maar er is zelfs als de gemeente de vergunning niet gaat intrekken een oplossing, de TS kan dan om een handhaving eisen van de gemeente en dit staat los van de vergunning, omdat de eisen mbt het geluid binnen de Bbl onafhankelijk van een gemeentelijke vergunning lopen. Dus gemeentes kunnen deze eisen niet via een vergunning buiten werking stellen. Overigens dient hij nu (na 1-1-2024 ) zelfs aan de 40 dB grens moeten voldoen.
Vind wel dat ze erg hun best hebben gedaan om het duidelijk en overzichtelijk te houden. De begeleidende pdf vind ook goed uitgevoerd. Staat in hun eigen voorbeeld helaas wel een fout waar ze zelf waardes verkeerd om invullen maar er is echt aandacht aan besteed.42erik schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:21:
[...]
Dat invullen is ook (in mijn ogen) niet te doen door een particulier. Ik heb er ook naar gekeken, maar liep al heel snel vast. Dit kun je van een normaal burger niet verwachten denk ik.
Alleen de xlsx versie werkt overigens bij mij. De ods versie geeft direct bij het invullen van enige cell een ERR die niet meer weg te krijgen is.
[ Voor 11% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 10-07-2024 20:02 ]
Dus de waardes in de tool zijn al achterhaald? Lekker dan.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:54:
[...]. Overigens dient hij nu (na 1-1-2024 ) zelfs aan de 40 dB grens moeten voldoen.
Om goed te controleren moet je wel weten hoe het inelkaar zit, anders haal je denkfouten daar namelijk er niet uit.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Yep. Exact de reden om het te vragen. Controle is vele malen makkelijker dan het zelf moeten doen. Bovendien blijf je zelf verantwoordelijk, net zoals met fiscalist.
Is het misschien niet handig om een ingevulde wpac in te vullen naar de gemeente? Of is er dan nog meer informatie nodig?
Er zijn qua typenummers 2 mogelijkheden voor de buitenunits zover ik weet.
Ja kan je doen.GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:48:
Is het misschien niet handig om een ingevulde wpac in te vullen naar de gemeente? Of is er dan nog meer informatie nodig?
Je comment mbt typenummer snap ik niet. Ik zie maar 1 buitenunit met dat nummer. Maar heb ook weer niet heel lang gezocht. Het nummer wat de buurman zelf met je deelde was zijn binnenunit.
Ah ik dacht dat er wat verwarring was ontstaan welke buitenunit het nou precies is, welke buitenunit is het dan volgens u? De aangeleverde informatie van de gemeente gaat het over de TOSOT Pular AGA, maar daar zijn volgens mij nog wat type verschillen in.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:00:
[...]
Ja kan je doen.
Je comment mbt typenummer snap ik niet. Ik zie maar 1 buitenunit met dat nummer. Maar heb ook weer niet heel lang gezocht. Het nummer wat de buurman zelf met je deelde was zijn binnenunit.
[ Voor 13% gewijzigd door GoT.Typhoon op 11-07-2024 15:14 ]
Heb m inderdaad, ik zie 50db staan bij koelen/verwarmen hoogste stand maar ook 60db, welke waarde is hierin leidend?sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:00:
[...]
Ja kan je doen.
https://www.maxicool.nl/p...inverter-set-by-gree-wifi
Als je het energielabel bekijkt, dan wordt er zelfs 64db voor buiten aangegeven...GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Heb m inderdaad, ik zie 50db staan bij koelen/verwarmen hoogste stand maar ook 60db, welke waarde is hierin leidend?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Heb je mijn printscreen van de datasheet hierboven gezien? Daar heb ik snip van dezelfde datsheet.GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Heb m inderdaad, ik zie 50db staan bij koelen/verwarmen hoogste stand maar ook 60db, welke waarde is hierin leidend?
Ik heb de buitenunit genomen die op de gemeente document staat die jij zelf gepost hebt. Er staat letterlijk een gele streep door dit nummer, 2e pagina. In die documenten zie ik echter geen datasheet van de unit dus die heb ik via google op de aangegeven link gevonden.
Verschil is geluidsniveau en geluidsvermogen. Voor WPAC moet het vermogen gebruikt worden. Helaas zijn allebei in de eenheid dBA waardoor het eenvoudig is ze te wisselen. BOvendien hebben mensen een voorkeur voor de laagste waarde
dB niveau van de binnenunit is totaal niet interessant voor de WPAC. Alleen voor de gebruiker.
op de link van @GoT.Typhoon , daar ik zie ik 60dB buiten staan, en dat komt overeen met de datasheet.Question Mark schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:46:
[...]
Als je het energielabel bekijkt, dan wordt er zelfs 64db voor buiten aangegeven...
[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-07-2024 15:53 ]
Ah misschien kan ik ook van het energielabel uitgaan? Ik weet niet precies wat de regeling hiervoor is. En die 60dB, hoeveel van dat apparaat is dat? Ik heb weleens gelezen dat dat al bij een meter afstand is.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Heb je mijn printscreen van de datasheet hierboven gezien? Daar heb ik snip van dezelfde datsheet.
Ik heb de buitenunit genomen die op de gemeente document staat die jij zelf gepost hebt. Er staat letterlijk een gele streep door dit nummer, 2e pagina. In die documenten zie ik echter geen datasheet van de unit dus die heb ik via google op de aangegeven link gevonden.
Verschil is geluidsniveau en geluidsvermogen. Voor WPAC moet het vermogen gebruikt worden. Helaas zijn allebei in de eenheid dBA waardoor het eenvoudig is ze te wisselen. BOvendien hebben mensen een voorkeur voor de laagste waarde
dB niveau van de binnenunit is totaal niet interessant voor de WPAC. Alleen voor de gebruiker.
[...]
op de link van @GoT.Typhoon , daar ik zie ik 60dB buiten staan, en dat komt overeen met de datasheet.
Ik zag in het topic al voorbij komen dat het apparaat op 40+ meter afstand moet staan, als dat zo is, lijken mij de specificaties voor de gemeente genoeg.
Vergeet de rest gewoon even en focus op de WPAC. Dat is de richtlijn. Heeft niets met energie labels en wat dan ook te maken. DATASHEET (of naamplaatje OP de unit, maar die moet hetzlefde zijn) is het enige wat telt.GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:55:
[...]
Ah misschien kan ik ook van het energielabel uitgaan? Ik weet niet precies wat de regeling hiervoor is. En die 60dB, hoeveel van dat apparaat is dat? Ik heb weleens gelezen dat dat al bij een meter afstand is.
Ik zag in het topic al voorbij komen dat het apparaat op 40+ meter afstand moet staan, als dat zo is, lijken mij de specificaties voor de gemeente genoeg.
Hoe en waar er gemeten word kan verschillen van richtlijn. De WPAC en de richtlijn met alle nummertjes die andere hier eerder gepost hebben geven aan dat je op de erfgrens maar 45 dBA mag hebben. De tool rekent eerst uit wat de unit maximaal mag produceren om met jouw perseel/opstlling aan de 45dBA te voldoen. Dat zijn de gele vakjes. Een waarde voor overdag en voor de nacht.
Vervolgens kan de tool vergelijken met de data die jij in moet vullen over de unit. In dit geval moet het getal 60dBA ingevuld worden. Want de datasheet geeft aan dat de unit gekeurd is met 60dBA geluidsvermogen. HOE en WAAR ze dat meten is voorjouzelf niet interessant en doet er niet toe. Ik neem dat je gelijk hebt en dat ze dat op een vaste afstand doen om zo voor alle leveranciers een vergelijkbare meting te realiseren. Maar voor de WPAC boeit dat niet, we gebruiken de goedgekeurde dBA waardes van de datasheet. De leverancier is verantwoordelijk de juiste testmethode te hanteren om tot die waardes te komen.
Afijn, als je in de WPAC speelt met de positie van de unit kan je het effect mooi zien. Verder van de erfgrens? dan gaat het 'te mogen produceren dBA' omhoog. etc.
Hoe dan ook, deze unit KAN nooit voldoen. Onmogelijk 1m naast de erfgrens.
Super bedankt voor je reactie, het is best verwarrend aan het worden voor mij haha. Ik dacht zelf dat het maximale geluidsniveau bijvoorbeeld maar 40dB mag zijn, 45 is alleen in de nacht zover ik weet (als er een nachtstand op zit).sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:03:
[...]
Vergeet de rest gewoon even en focus op de WPAC. Dat is de richtlijn. Heeft niets met energie labels en wat dan ook te maken. DATASHEET (of naamplaatje OP de unit, maar die moet hetzlefde zijn) is het enige wat telt.
Hoe en waar er gemeten word kan verschillen van richtlijn. De WPAC en de richtlijn met alle nummertjes die andere hier eerder gepost hebben geven aan dat je op de erfgrens maar 45 dBA mag hebben. De tool rekent eerst uit wat de unit maximaal mag produceren om met jouw perseel/opstlling aan de 45dBA te voldoen. Dat zijn de gele vakjes. Een waarde voor overdag en voor de nacht.
Vervolgens kan de tool vergelijken met de data die jij in moet vullen over de unit. In dit geval moet het getal 60dBA ingevuld worden. Want de datasheet geeft aan dat de unit gekeurd is met 60dBA geluidsvermogen. HOE en WAAR ze dat meten is voorjouzelf niet interessant en doet er niet toe. Ik neem dat je gelijk hebt en dat ze dat op een vaste afstand doen om zo voor alle leveranciers een vergelijkbare meting te realiseren. Maar voor de WPAC boeit dat niet, we gebruiken de goedgekeurde dBA waardes van de datasheet. De leverancier is verantwoordelijk de juiste testmethode te hanteren om tot die waardes te komen.
Afijn, als je in de WPAC speelt met de positie van de unit kan je het effect mooi zien. Verder van de erfgrens? dan gaat het 'te mogen produceren dBA' omhoog. etc.
Hoe dan ook, deze unit KAN nooit voldoen. Onmogelijk 1m naast de erfgrens.
omgekeerd. Nacht is strenger. met de positie in jouw situatie (gevel van 7m, gehangen op 0.5m van de grens) mage de unit volgens de wpac 51dBA overdag en 46dBA 's nachts produceren om te voldoen aan de richtlijn.
*mijn invoerfouten daargelaten
Heb je zelf de wpac als eens ingevuld? Best een goed document + begeleidend schrijven in pdf.
Maakt een hoop duidelijk voor jezelf.
Heb je zelf de wpac als eens ingevuld? Best een goed document + begeleidend schrijven in pdf.
Maakt een hoop duidelijk voor jezelf.
ps: de tool geeft niet heel duidelijk aan wat nu de daadwerkelijk max toegestane dBA op de grens is. Maar het is heel duidelijk wat de unit mag produceren als je alle data/afmetingen invoerd.
Zou je misschien een screenshot van Excel willen delen?sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:10:
omgekeerd. Nacht is strenger. met de positie in jouw situatie (gevel van 7m, gehangen op 0.5m van de grens) mage de unit volgens de wpac 51dBA overdag en 46dBA 's nachts produceren om te voldoen aan de richtlijn.
natuurlijk:jadjong schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:25:
[...]
Zou je misschien een screenshot van Excel willen delen?
![]() |
Dat is top! Heb je daarin ook rekening gehouden dat de 2 apparaten naast elkaar hangen? En hoeveel meter moeten ze volgens de sheet van de erfgrens geplaatst worden?
Nee, je kan geen 2 "bronnen" in de sheet invoeren. Maar met 1 voldoen ze al niet dus met 2 kan het nog minder. Als het een grensgeval zou zijn dan zou ik op zoeken naar hoe 2 geluidsbronnen zich samen gedragen. Het lastige zal modulate en resonantie zijn, vervelende effecten die je niet zomaar kan modelleren. Zeker niet in deze sheet. bovendien heeft het ook 0 toegevoegde waarde als de ambtenaar er geen verstand van heeft (denk ook niet dat het eerlijk is dat we dat mogen verwachten. Wel dat hij deze WPAC sheet kent en toepast natuurlijk, dat is zijn werk).GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:01:
[...]
Dat is top! Heb je daarin ook rekening gehouden dat de 2 apparaten naast elkaar hangen? En hoeveel meter moeten ze volgens de sheet van de erfgrens geplaatst worden?
Als ik hem naar het midden van de gevel verplaats, 3,5m, dan voldoet hij precies 'overdag'. Dus faalt hij alsnog voor de nacht, dus faalt hij effectief.
Heb ik nu geen screenshot van. Maar vul hem zelf in en speel er wat mee. gaat je zeker helpen als je in discussie moet gaan of het aan je advocaat moet uitleggen. Want niemand zal dat in eerste instantie snappen.
sorry, de waarde van uit het energielabel is een geheel andere waarde dan wat je voor de WPAC berekening nodig hebt, deze zeker dus niet gebruiken. Deze waarde is namelijk niet op 100% vol vermogen gebaseerd.Question Mark schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:46:
[...]
Als je het energielabel bekijkt, dan wordt er zelfs 64db voor buiten aangegeven...
De geluidsvermogen waarde is hier de juiste, afhankelijk van het juiste type nummer ligt dat dus tussen 60 en 64 dB. aangezien er ook geen K1 waarde is aangegeven zul je hier ook nog een K1 waarde van 6 dB moeten aanhouden. K1 waarde lager kan alleen gebruikt worden indien deze bekend is,.GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Dus met welk getal moeten we uiteindelijk rekenen? En waarom is er twijfel omtrent het typenummer? Is er een manier om deze twijfel weg te nemen?MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:46:
[...]
De geluidsvermogen waarde is hier de juiste, afhankelijk van het juiste type nummer ligt dat dus tussen 60 en 64 dB. aangezien er ook geen K1 waarde is aangegeven zul je hier ook nog een K1 waarde van 6 dB moeten aanhouden. K1 waarde lager kan alleen gebruikt worden indien deze bekend is,.
Het kan gaan om het LWA geluidsvermogensniveau en de LpA geluidsdruk.GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Het verband tussen vermogensniveau en de geluidsdruk LpA in dB(A) : LpA = LWA - 8 - 20 x log(d) (d is afstand in meters).
Gemeten op 1 meter afstand. Hoe groter de afstand hoe meer de geluidsdruk afneemt.
Zie ook een eerdere post: FrankHe in "Lawaaige airco langs de erfgrens" - Geluidsetiket
sorry, ik had het juiste typenummer even niet op mijn vizier, dus kijk vooral naar het juiste typenummer van de buitenunit en neem dan de desbetreffende waarde, voor de WPAC komt daar nog de K1 waarde bij, aangezien deze niet wordt genoemd zul je hier de hoogst mogelijke K1 waarde moeten gebruiken, en dat is k1=6dB.GoT.Typhoon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:53:
[...]
Dus met welk getal moeten we uiteindelijk rekenen? En waarom is er twijfel omtrent het typenummer? Is er een manier om deze twijfel weg te nemen?
Deze K1 waarde komt er dus nog bovenop de geluidsvermogenwarde.
/f/image/jQ2rGZl96LL0VXirZFzU9hP5.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt hier om een ander type te gaan dan ik zelf had gevonden, kan dat kloppen? https://www.maxicool.nl/p...inverter-set-by-gree-wifiMacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:14:
[...]
sorry, ik had het juiste typenummer even niet op mijn vizier, dus kijk vooral naar het juiste typenummer van de buitenunit en neem dan de desbetreffende waarde, voor de WPAC komt daar nog de K1 waarde bij, aangezien deze niet wordt genoemd zul je hier de hoogst mogelijke K1 waarde moeten gebruiken, en dat is k1=6dB.
[Afbeelding]
Hier wordt over 60db gesproken, dan nog de tweede unit erbij = +3db en dan nog de k1 is +6 = 69dB?
[ Voor 5% gewijzigd door GoT.Typhoon op 12-07-2024 15:18 ]
sorry, ik had het juiste typenummer even niet op mijn vizier, dus kijk vooral naar het juiste typenummer van de buitenunit en neem dan de desbetreffende waarde, voor de WPAC komt daar nog de K1 waarde bij, aangezien deze niet wordt genoemd zul je hier de hoogst mogelijke K1 waarde moeten gebruiken, en dat is k1=6dB.GoT.Typhoon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:53:
[...]
Dus met welk getal moeten we uiteindelijk rekenen? En waarom is er twijfel omtrent het typenummer? Is er een manier om deze twijfel weg te nemen?
sorry, ik krijg deze link niet geopend. jij wel ? plaatst anders even de specs (foto) hier op het forum.GoT.Typhoon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:16:
[...]
Het lijkt hier om een ander type te gaan dan ik zelf had gevonden, kan dat kloppen? https://www.maxicool.nl/p...inverter-set-by-gree-wifi
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 12-07-2024 15:18 ]
Jup, alleen in de de WPAC geef je deze appart in.GoT.Typhoon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:19:
Hier wordt over 60db gesproken, dan nog de tweede unit erbij = +3db en dan nog de k1 is +6 = 69dB?
Hierbij de foto [Afbeelding]
/f/image/HDyU1An8g2sSDLpQtT9HlDqs.png?f=fotoalbum_large)
dat zijn dus de cellen 85 C en F voor de het geluidsvermogen Lwmax en cellen 86 C en F voor de K1 waarde.
/f/image/BRMEGaIjlLmwm6Aq3XrrTXjJ.png?f=fotoalbum_large)
in jou situatie zal de K1 waarde denk ik niet veel meer uitmaken, ook zonder K1 zal het in jou geval wel niet meer op voldoet uit draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 12-07-2024 15:46 ]
Hmmm, nu dit nog eens proberen uit te leggen aan mn advocaat en de gemeente, dat wordt een taak opzich..MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:44:
[...]
Jup, alleen in de de WPAC geef je deze appart in.
[Afbeelding]
dat zijn dus de cellen 85 C en F voor de het geluidsvermogen Lwmax en cellen 86 C en F voor de K1 waarde.
[Afbeelding]
succes, en als je vragen hebt kun je ook buiten om via een pm benaderen, daar waar ik kan ondersteunen kan doe ik dat met alle plezier.GoT.Typhoon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:45:
[...]
Hmmm, nu dit nog eens proberen uit te leggen aan mn advocaat en de gemeente, dat wordt een taak opzich..
Heel blij met je input zover (en uiteraard iedereen die een constructieve bijdrage heeft geleverd), super bedankt daarvoor! Wanneer de gemeente en mn advocaat nader komen om erover te praten, kan je indien het nodig is zeker een PM verwachten (en uiteraard een update in dit topic). Hopelijk snappen alle partijen dat deze machines simpelweg niet toelaatbaar zijn en kan Nederland in de toekomst dit topic raadplegen voor eventuele jurisprudentie.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:47:
[...]
susses, en als je vragen hebt kun je ook buiten om via een pm benaderen, daar waar ik kan ondersteunen kan doe ik dat met alle plezier.
[ Voor 5% gewijzigd door GoT.Typhoon op 12-07-2024 15:51 ]
Goed bezig!MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:44:
[...]
Jup, alleen in de de WPAC geef je deze appart in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
in jou situatie zal de K1 waarde denk ik niet veel meer uitmaken, ook zonder K1 zal het in jou geval wel niet meer op voldoet uit draaien.
Lwmax zal ik alleen niet zo gebruiken (ik begrijp wat je bedoeld hoor). Die term kan verwarring geven met piekniveaus welke in Lamax wordt uitgedrukt (bijvoorbeeld een klap met een hamer op een stalen plaat)
snap ik, alleen Lw max is wel een heel gebruikelijke afkorting hiervoor. ik heb het ook niet zelf verzonnen.Solid11 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:17:
[...]
Goed bezig!
Lwmax zal ik alleen niet zo gebruiken (ik begrijp wat je bedoeld hoor). Die term kan verwarring geven met piekniveaus welke in Lamax wordt uitgedrukt (bijvoorbeeld een klap met een hamer op een stalen plaat)
Nee dat is niet gebruikelijk en foutief!MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:19:
[...]
snap ik, alleen Lw max is wel een heel gebruikelijke afkorting hiervoor. ik heb het ook niet zelf verzonnen.
Voor het mierenneuken: in de sheet noemen ze het LwA-max.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:19:
[...]
snap ik, alleen Lw max is wel een heel gebruikelijke afkorting hiervoor. ik heb het ook niet zelf verzonnen.
Ik heb even het ww van de sheet afgehaald en gezocht hoe en waar ze naartoe rekenen.
Ze gebruiken in de sheet nu 45dbA als toegestane uitgangswaardes in de cellen van regel 50, C50:G50.
Hier nogmaals bevestigd wat anderen al zeiden dat er nu getoetst dient te worden met 40dBA. Dat betekend dat de TOEGESTANE dagwaardes, regel 74 "brekend ....." B74, E74 (of regel 53 "Toelaatbaar geluid inclusief marge" C54, C55) overdag nog met 5 verminderd moeten worden.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
Zie het nu ook. My bad! Nog nooit gezien op deze manier.
Edit: zie dat deze term is geïntroduceerd voor de warmtepompen🤦
Edit: zie dat deze term is geïntroduceerd voor de warmtepompen🤦
[ Voor 38% gewijzigd door Solid11 op 12-07-2024 16:40 ]
oke, wat is dan volgens jou wel de juiste benaming voor dit.
want LwA,max (ik was even de A vergeten) zie ik ook gewoon in de Handleiding rekentool WPAC-geluid staan.
met de unit in het midden van gevel:GoT.Typhoon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:01:
[...]
![]() |
Dit is nog steeds met de 45dBA grenswaarde die nu dus 40dBA is (dus hij voldoet nog steeds niet want de toegestande dBA van 60 (B74) moet met 5 verlaagd worden. Daardoor is de unit met 60dBA nog altijd te luid.
Bovendien mist nu de tonaaltoeslag die er dan nog bij zou moeten. Maar daar kan ik weinig over vinden in het begeleidend schrijven. Als we de 6dbA aannemen, zakt het toegestane dbA naar 49. Voor 1 unit. nog eens 3dBA voor het ophangen van 2 units op dezelfde locatie brengt het naar een 46dBA waaraan voldaan moet worden. Dus het is zo'n 4x te luid op dit moment.
Juist, waarbij de handleiding aangeeft dat twee units eigenlijk meer met deze tool berekend kunnen worden. Waarbij ik zelf dit zeker in de genoemde situatie met twee gelijke bronnen wel zou aandurven, uiteraard dan met +3 dB gecorrigeerd.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:41:
[...]
met de unit in het midden van gevel:
[Afbeelding]
Dit is nog steeds met de 45dBA grenswaarde die nu dus 40dBA is (dus hij voldoet nog steeds niet want de toegestande dBA van 60 (B74) moet met 5 verlaagd worden. Daardoor is de unit met 60dBA nog altijd te luid.
Bovendien mist nu de tonaaltoeslag die er dan nog bij zou moeten. Maar daar kan ik weinig over vinden in het begeleidend schrijven. Als we de 6dbA aannemen, zakt het toegestane dbA naar 49. Voor 1 unit. nog eens 3dBA voor het ophangen van 2 units op dezelfde locatie brengt het naar een 46dBA waaraan voldaan moet worden. Dus het is zo'n 4x te luid op dit moment.
ja klopt, zag het in het begeleidend schrijven ook staan. Al met al best een nette tool. Jammer dat ze hem niet updaten met wijzigingen in de regelgeving.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:44:
[...]
Juist, waarbij de handleiding aangeeft dat twee units eigenlijk meer met deze tool berekend kunnen worden. Waarbij ik zelf dit zeker in de genoemde situatie met twee gelijke bronnen wel zou aandurven, uiteraard dan met +3 dB gecorrigeerd.
PS overigens werkt de tool bij mij niet in openoffice. Zowel de ods als xlsx niet. Openoffice kan niet met machten kleiner dan -99 omgaan en maakt er dan een "#NUM" error van. De sheet kan met die error weer niet omgaan. Excel kan wel met kleinere waardes omgaan en rekent stug door.
[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 12-07-2024 16:47 ]
jup, de wijzging die per 1-1-2024 is ingegaan is ook vrij onbekend en is volgens mij ook nooit duidelijk gecomuniceerd door de overheid. Ik kwam er zelf eigenlijk ook al vrij laat achter dat je per 2024 niet meer kan uitgaan van de bekende 45/40 dB, echter daar is wel een escape bij, voor airco's en warmtepompen die een speciale silent modus kunnen mag je blijkbaar wel weer -5 dB van de berekende waarde af trekken (uiitsluitend voor overdag), effectief kom je dan wel weer op de bekende grenswaarde 45 dB uit.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:45:
[...]
ja klopt, zag het in het begeleidend schrijven ook staan. Al met al best een nette tool. Jammer dat ze hem niet updaten met wijzigingen in de regelgeving.
Onderstaand de link naar de staatscourant van december 2020 waarin de 40/45 dB regel is vastgelegd, wat inderdaad een meetcorrectie is van -5 dB. Ik heb geen nieuwe wijziging per 1-1-2024 kunnen vinden.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:50:
[...]
jup, de wijzging die per 1-1-2024 is ingegaan is ook vrij onbekend en is volgens mij ook nooit duidelijk gecomuniceerd door de overheid. Ik kwam er zelf eigenlijk ook al vrij laat achter dat je per 2024 niet meer kan uitgaan van de bekende 45/40 dB, echter daar is wel een escape bij, voor airco's en warmtepompen die een speciale silent modus kunnen mag je blijkbaar wel weer -5 dB van de berekende waarde af trekken (uiitsluitend voor overdag), effectief kom je dan wel weer op de bekende grenswaarde 45 dB uit.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html
Onder Artikel I, 'Onderdeel c. Correctie dagperiode' wordt de 45 dB constructie met de dagperiode en fluistermodus uitgelegd.
@sjorsjuhmaniac, Ik vermoed dat ze in de rekensheet hebben aangenomen dat elke warmtepomp een silent-mode heeft waardoor je de 40/45 dB standaard kan aanhouden. Het is echter wel even goed opletten als de gekozen warmtepomp dat niet heeft, dan moet je de rekensheet inderdaad anders gebruiken.Onderdeel c. Correctie dagperiode
De eis van 40 dB in het Bouwbesluit is afgestemd op de avondsituatie. Indien de installatie is voorzien van een zogenoemde ‘silent mode’ wordt hiermee rekening gehouden door van de meetwaarde (in de niet-silent mode overdag) 5 dB af te trekken. Toepassing van deze reductie van 5 dB sluit aan op de milieuregelgeving, die overdag 5 dB meer geluid toestaat dan in de avond. Deze reductie maakt voorzetting van de bestaande praktijk mogelijk waarbij veel installaties werken met een stille instelling. Bij een installatie met een silent mode wordt dan twee keer gemeten: een keer als de silent mode is ingesteld en een keer zonder. De niet-silent mode is hierbij alleen ingesteld in de dagperiode van 7.00 tot 19.00 uur.
Let op dat er in deze bekendmaking ook een tweede meetcorrectie van -5 dB staat, deze geldt kort gezegd alleen als er op de erfgrens een scheidingswand is geplaatst van 10 kg/m2 en nergens anders op het aanliggende perceel op 1,5m hoogte meer dn 40 dB wordt gemeten. Zie 'Onderdeel e. Plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens (artikel 3.8, tweede lid van het besluit)'.
Hoe ik het lees is dat de warmtepomp in uitzonderlijke gevallen/opstellingen 50 dB mag produceren op de erfgrens tussen bepaalde tijden.Onderdeel e. Plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens (artikel 3.8, tweede lid van het besluit)
Er moet worden gemeten op de perceelgrens. De perceelgrens is ruimtelijk gezien een plat vlak. De plaats waar gemeten moet worden heeft een verticale positie (hoogte) en een horizontale positie in dit vlak. Hierna wordt steeds aangegeven hoe deze plaats moet worden bepaald. De betreffende geluidseisen in het Bouwbesluit zijn alleen van toepassing op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie. Er hoeft dus niet te worden gemeten op de perceelgrens met openbaar terrein of gebied zoals een parkeerplaats of een brandgang. De perceelgrens bij woonfuncties is in het algemeen de in het kadaster vastgelegde grens tussen percelen.
De installatie staat op het maaiveld
De verticale positie (hoogte) waar gemeten wordt op de perceelgrens is 1,5 meter boven het maaiveld. Op basis van akoestische deskundigheid wordt nagegaan op welke horizontale positie het hoogste geluidsniveau is te verwachten en op deze positie wordt gemeten. Dit zal veelal op de kortste afstand van de installatie zijn. Hierbij wordt uitgegaan van het zogenaamde invallende geluid. Dit is het geluid zoals het vanuit het perceel waarop de installatie staat optreedt ter plaatse van de perceelgrens. Dit geluid is direct afkomstig van de geluidbron (de installatie) en mogelijk versterkt door reflectie van het geluid door op dit perceel gelegen gebouwdelen. Reflectie door gebouwdelen op het naastgelegen perceel wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
Als sprake is van een gemeenschappelijke geheel gesloten erfafscheiding met een massa van ten minste 10 kg/m2 (bijvoorbeeld halfsteens metselwerk) die ten minste 1,8 m hoog is, wordt 0,5 meter boven deze erfafscheiding gemeten. De meetwaarde wordt daarbij met -5 dB gecorrigeerd. Met gemeenschappelijk wordt, conform artikel 1.4 van het Bouwbesluit, bedoeld dat de erfafscheiding ten dienste staat van beide percelen. Uit de systematiek van het Bouwbesluit volgt dat men in de gebruiksfase een eenmaal gerealiseerde situatie niet actief mag verslechteren. Dit betekent dat men deze erfafscheiding in stand moet houden bij het gebruik van de installatie.
De correctie van -5 dB is mogelijk omdat de zware erfafscheiding een goede akoestische afscherming geeft voor het geluid van de direct achter de erfafscheiding geplaatste installatie. Deze correctie geldt echter alleen als de geluidbescherming van de tuin op het naastgelegen perceel bepalend is. Voor toepassing van de correctie moet daarom worden nagegaan of op het naastgelegen perceel nergens anders een geluidsniveau optreedt groter dan 40 dB.
Let wel op dat als je een extra scheidingswand gaat toepassen de warmtepomp daardoor mogelijk tussen 2 wanden staat. Je Q gaat dan omlaag waardoor het resultante geluidsvermogen op de erfgrens ten opzichte van de situatie zonder scheidingswand hoger zou kunnen uitvallen. Daarom altijd verschillende configuraties doorrekenen als het kritisch is!
ondertussen is er voor de Bbl al een nieuwe set regelingen uitgegeven die per 1-1-2024 geldig zijn.Nilvo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:02:
[...]
Onderstaand de link naar de staatscourant van december 2020 waarin de 40/45 dB regel is vastgelegd, wat inderdaad een meetcorrectie is van -5 dB. Ik heb geen nieuwe wijziging per 1-1-2024 kunnen vinden.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html
Onder Artikel I, 'Onderdeel c. Correctie dagperiode' wordt de 45 dB constructie met de dagperiode en fluistermodus uitgelegd.
[...]
@sjorsjuhmaniac, Ik vermoed dat ze in de rekensheet hebben aangenomen dat elke warmtepomp een silent-mode heeft waardoor je de 40/45 dB standaard kan aanhouden. Het is echter wel even goed opletten als de gekozen warmtepomp dat niet heeft, dan moet je de rekensheet inderdaad anders gebruiken.
Let op dat er in deze bekendmaking ook een tweede meetcorrectie van -5 dB staat, deze geldt kort gezegd alleen als er op de erfgrens een scheidingswand is geplaatst van 10 kg/m2 en nergens anders op het aanliggende perceel op 1,5m hoogte meer dn 40 dB wordt gemeten. Zie 'Onderdeel e. Plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens (artikel 3.8, tweede lid van het besluit)'.
[...]
Hoe ik het lees is dat de warmtepomp in uitzonderlijke gevallen/opstellingen 50 dB mag produceren op de erfgrens tussen bepaalde tijden.
Let wel op dat als je een extra scheidingswand gaat toepassen de warmtepomp daardoor mogelijk tussen 2 wanden staat. Je Q gaat dan omlaag waardoor het resultante geluidsvermogen op de erfgrens ten opzichte van de situatie zonder scheidingswand hoger zou kunnen uitvallen. Daarom altijd verschillende configuraties doorrekenen als het kritisch is!
Ik weet het zekerNilvo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:02:
[...]
@sjorsjuhmaniac, Ik vermoed dat ze in de rekensheet hebben aangenomen dat elke warmtepomp een silent-mode heeft waardoor je de 40/45 dB standaard kan aanhouden.
Thanks voor de toelichting. De -5 word in het begeleidend schrijven duidelijk benoemd maar niet met het detail/ de achtergrond dat je hier beschrijft.Let op dat er in deze bekendmaking ook een tweede meetcorrectie van -5 dB staat, deze geldt kort gezegd alleen als er op de erfgrens een scheidingswand is geplaatst van 10 kg/m2 en nergens anders op het aanliggende perceel op 1,5m hoogte meer dn 40 dB wordt gemeten. Zie 'Onderdeel e. Plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens (artikel 3.8, tweede lid van het besluit)'.
Nee dit is imho onjuist. De tool rekent duidelijk met 45dBA voor overdag en 40dBA voor de nacht. De verandering waar @MacD007 het telkens over heeft zou daar 40/40 dBA van maken.[...]
Hoe ik het lees is dat de warmtepomp in uitzonderlijke gevallen/opstellingen 50 dB mag produceren op de erfgrens tussen bepaalde tijden.
Met puur een extra wand is er meer reflectie en zal de Q omhoog moeten volgens mij, zie het begeleidend schrijven. Je hebt gelijk, omlaag.Let wel op dat als je een extra scheidingswand gaat toepassen de warmtepomp daardoor mogelijk tussen 2 wanden staat. Je Q gaat dan omlaag waardoor het resultante geluidsvermogen op de erfgrens ten opzichte van de situatie zonder scheidingswand hoger zou kunnen uitvallen. Daarom altijd verschillende configuraties doorrekenen als het kritisch is!
Afhankelijk van de ontvangst positie kan dat helpen of tegenwerken.
Het zou verboden moeten worden om airco’s te verkopen én te plaatsen die boven een bepaald geluidsniveau komen.
Ik heb twee weken geleden een airco laten plaatsen en expliciet de wens bij de installateur neergelegd dat de buitenunit zo stil mogelijk moet zijn. Hij meldde toen letterlijk: Ik heb al zoveel gezeik gehad met merk X en Y dat ik uitsluitend nog merk Z plaats. Als mensen een ander merk wil hebben ze pech.
En het gezeik waar hij op doelde is inderdaad situaties als deze: geluidsoverlast.
Ik heb twee weken geleden een airco laten plaatsen en expliciet de wens bij de installateur neergelegd dat de buitenunit zo stil mogelijk moet zijn. Hij meldde toen letterlijk: Ik heb al zoveel gezeik gehad met merk X en Y dat ik uitsluitend nog merk Z plaats. Als mensen een ander merk wil hebben ze pech.
En het gezeik waar hij op doelde is inderdaad situaties als deze: geluidsoverlast.
Een verbod op apparatuur is helaas nog niet zo eenvoudig.Sito schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:19:
Het zou verboden moeten worden om airco’s te verkopen én te plaatsen die boven een bepaald geluidsniveau komen.
Wanneer je een groot terrein hebt met grote afstand tot je erfgrens / grens met de buren dan kun je in beginsel een lawaaiige buitenunit plaatsen. Zodra het geluid voorbij je erfgrens komt is het al voldoende afgezwakt zodat het binnen de norm valt.
Feit is echter dat de meeste mensen in Nederland een doorzonwoning hebben waarbij de buren letterlijk op drie meter afstand zitten. Grote lappen grond zijn in ons land lang niet zo gebruikelijk als bijvoorbeeld in een land als Frankrijk.
Het gaat om de uiteindelijke geluidsdruk op de erfgrens, dat is wettelijk vastgelegd en dat is het. Er is niet wettelijk vastgelegd wat het geluidsvermogensniveau van een buitenunit maximaal mag wezen. De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar die het systeem laat plaatsen. Wel kun je als eigenaar de installateur aansprakelijk stellen wanneer het geplaatste systeem niet voldoet aan de door jou aan de installateur opgelegde eisen voor geluidsprestatie. Stel je die eis niet vooraf dan valt de installateur strikt juridisch gezien niets te verwijten.
Kun je.ons verklappen welke het stille MERK Z isSito schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:19:
Heb zelf 2 buitenunit van Mitsubishi Electric ( 5 KW beneden en 3,5 KW boven ) en die vind ik vrij stil.
[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 14-07-2024 09:45 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik vermoed één van de de drie premium Japanse merken. Daikin, Mitsubishi Electric (ME) of Mitsubishi Heavy Industries (MHI).
Daikin inderdaad. Ik heb zowel een WP als airco van Daikin en die zijn nauwelijks te horen. Als ze écht aan het werken zijn is het net een kamerventilator op zijn allerzachtste stand.FrankHe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:45:
Ik vermoed één van de de drie premium Japanse merken. Daikin, Mitsubishi Electric (ME) of Mitsubishi Heavy Industries (MHI).
Budget merken zijn berucht om hun geluidsproductie, en zo te zien hebben de buren van TS daar voor gekozen.
Wat dat betreft is goedkoop duurkoop. Het naderhand moeten oplossen van geluidsoverlast is haast ondoenlijk. Ja je kunt met een geluiddempende ombouw de geluidsdruk verlagen maar wanneer de buitenunit van het budgetmerk een te hoog geluidsvermogensniveau heeft dan ga je dat nooit kunnen oplossen met een ombouw. Een ombouw is vaak groot en lomp (lees lelijk) en kost een hoop geld. Dat geld had beter direct in een goede installatie kunnen worden gestoken die van zichzelf aan de geluidsnormen voldoet.Sito schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:36:
[...]
Daikin inderdaad. Ik heb zowel een WP als airco van Daikin en die zijn nauwelijks te horen. Als ze écht aan het werken zijn is het net een kamerventilator op zijn allerzachtste stand.
Budget merken zijn berucht om hun geluidsproductie, en zo te zien hebben de buren van TS daar voor gekozen.
Erg jammer dat de buren van TS voor het budgetmerk zijn gegaan want ze zullen dadelijk nog veel dieper in de buidel moeten tasten om de geluidsoverlast op te lossen.
Heb je een hutje op de hei met verder niemand in de buurt die last kan hebben van het geluid van jouw warmtepomp / airconditioning dan kun je zonder problemen een goedkoop systeem monteren. Maar met een doorzonwoning in een woonwijk moet je gewoon een stille buitenunit hebben om je buren niet tot overlast te zijn. Daar is simpelweg geen keuze. Een premium Japans product is het enige waar je naar zou moeten kijken.
hier de link van de nieuwe regeling Bbl, waar in feite een hele boel bestaande regelingen zijn zamengevoegd en daar waar noodzakelijk kleine wijzigingen gemaakt zijn mn voor de Bbl.MacD007 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:51:
[...]
ondertussen is er voor de Bbl al een nieuwe set regelingen uitgegeven die per 1-1-2024 geldig zijn.
[...]
deze komen dus per 1-1-2024 ipv de reeds bekende apparte regelingen voor diverse zaken. let op, dit is echt heel groot, dus je zult even moeten zoeken.
https://wetten.overheid.n...2024-01-01/0/#BijlageXVII
sorry, er bestaat niet één stil merk, premium merken zijn veelal stil, maar ook weer niet alle typen, hoe groter en meer vermogen hoe meer lawaai, dit is een natuurkundige gevolg en kun je ook maar in beperkte mate beinvloeden door slim ontwerp en betere onderdelen.964C2 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:42:
[...]
Kun je.ons verklappen welke het stille MERK Z is
Heb zelf 2 buitenunit van Mitsubishi Electric ( 5 KW beneden en 3,5 KW boven ) en die vind ik vrij stil.
Panasonic bv is ook een merk wat behoorlijk stille airco's maakt, bij airco speelt namelijk ook nog het geluid van de binnenunit een grote rol, want je hebt niets aan een stille buitenunit als die binnen een hoop herrie maakt, zeker niet in bv de slaapkamer.
daarom is het juist zo belangrijk dat kopers zich bewust zijn van de wettelijke regels qua geluid en zij hebben hier ook de verantwoordelijkheid om zich hieraan te houden. Doe je dat niet krijg je waarschijnlijk broblemen met de buren en dan begint de ellende en kan bv de gemeente besluiten dat je de luide airco's moet verwijderen, dan is goedkoop dus zeker duurkoop, met mogelijk zelfs nog een boete tot gevolg.
[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 14-07-2024 13:25 ]
Het gaat in dit geval uitsluitend over de overlast naar de omgeving en dus kijken we naar de geluidsproductie van de buitenunit. Je hebt gelijk dat het voor de gebruiker ook interessant is om een stille binnenunit te hebben. Bij een consumenteninstallatie van rond de 2 kW - 5 kW is het prima haalbaar om een fluisterstille installatie te monteren, mits het geen budgetmerk is. Hogere vermogens kom je in woonwijken minder vaak tegen omdat je in een doorzonwoning of appartement geen hoge koelvermogens nodig hebt.MacD007 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:52:
[...]
sorry, er bestaat niet één stil merk, premium merken zijn veelal stil, maar ook weer niet alle typen, hoe groter en meer vermogen hoe meer lawaai, dit is een natuurkundige gevolg en kun je ook maar in beperkte mate beinvloeden door slim ontwerp en betere onderdelen.
Panasonic bv is ook een merk wat behoorlijk stille airco's maakt, bij airco speelt namelijk ook nog het geluid van de binnenunit een grote rol, want je hebt niets aan een stille buitenunit als die binnen een hoop herrie maakt, zeker niet in bv de slaapkamer.
Een kleine budget airconditioning van pakweg 2,5 kW kan een bizarre hoeveelheid geluid produceren waar je oprecht veel last van kunt ervaren.
ja, je hebt helemaal gelijk, het probleem wat ik wilde aangegeven is dat men vaak te veel kijkt naar het geluid binnen en buiten eigenlijk helemaal vergeet.FrankHe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:01:
[...]
Het gaat in dit geval uitsluitend over de overlast naar de omgeving en dus kijken we naar de geluidsproductie van de buitenunit. Je hebt gelijk dat het voor de gebruiker ook interessant is om een stille binnenunit te hebben. Bij een consumenteninstallatie van rond de 2 kW - 5 kW is het prima haalbaar om een fluisterstille installatie te monteren, mits het geen budgetmerk is. Hogere vermogens kom je in woonwijken minder vaak tegen omdat je in een doorzonwoning of appartement geen hoge koelvermogens nodig hebt.
Een kleine budget airconditioning van pakweg 2,5 kW kan een bizarre hoeveelheid geluid produceren waar je oprecht veel last van kunt ervaren.
Over het algemeen gaan het geluid van de binnenunit en buitenunit redelijk gelijk op. Budgetmerken zijn zowel binnen als buiten behoorlijk luid. Het betere budgetmerk heeft een stille(re) binnenunit maar nog steeds een vrij luidruchtige buitenunit. Wat mensen binnen doen mogen ze helemaal zelf weten. Echter de geluidsdruk buiten is waar de buren last van hebben en daar gelden de wettelijke regels voor.MacD007 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:08:
[...]
ja, je hebt helemaal gelijk, het probleem wat ik wilde aangegeven is dat men vaak te veel kijkt naar het geluid binnen en buiten eigenlijk helemaal vergeet.
Aziatische steden hebben al 50 jaar airco en dat zijn mierenhopen. Zijn Nederlanders zulke zeikerds of moeten we gewoon wennen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.
De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.
De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic