Lawaaiige airco langs de erfgrens

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:23
TerminalNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Het enige dat niet in orde is als je gewoon een beetje normaal met elkaar omgaat is de mishandelde regenpijp. Dat is gewoon niet sjiek, maar daar zal de buurman zelf niet over nagedacht hebben maar gewoon aan de installateur overgelaten hebben.

Wanneer die units straks op dat dak staat gaat niemand er meer last van hebben. En die vergunning, wat zou jou dat als buurman boeien dan nog?
Gezien je posts blijkt niet echt dat je van deze materie verstand hebt, dus vraag ik me echt af met welke kennis, die wij blijkbaar allemaal niet lijken te hebben, je zo stellig kunt zijn dat op het dak de problemen zijn opgelost. of geloof je in sprookjes ?
En al dat onderzoek doen… we praten over een airco. De buurman wilt geen experimentele fusie reactor in zijn tuin plaatsen. Hele wijken hangen vol met airco’s, allemaal rij woningen zonder mogelijkheid om aan de officiële regeltjes te voldoen. Heeft nagenoeg niemand last van, dus waarom zou iemand alles gaan uitzoeken als de installateur zegt joh we hangen ze mooi daar neer.
sorry, zou het mogelijk in je opgekomen zijn dat daar mensen dus wel last van ondervinden. Die regels zijn er niets voor niets gekomen, en dat pas per 1-4-2021. Was toen ook redelijk groot in de media te horen geweest.
En, ja, jij als eigenaar bent gewoon voor al je acties verantwoordelijk ( en dus niet die installateur ), dus doe je oets wat niet mag, moet je niet vreemd opkijken dat je vroeg of laat op je vingers wordt getikt, risico van het vak.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
2021 was het vooral in het nieuws omdat toen in al die nieuwbouwwijken warmtepompen werden geplaatst.
Die zijn qua herrie wel even een stuk luidruchtiger dan een airco en ze staan doorgaans ook de hele dag vol te draaien om de hele toko warm te houden (of te koelen).
Blij dat ik sinds 2020 airco heb hangen. En dove buren schijnbaar (wel toevallig dan: 5 huizen op rij met een stel doven).

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 26-07-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-05 23:22
De 40 dB(A) grens is mijn inziens een goede grenswaarde. Dit sluit goed aan op landelijk beleid (weliswaar op de gevel). Mede gezien het feit dat bij de berekeningen op de maximale stand (slechts denkbare situatie) gerekend moet worden maakt juist dat mensen geen hinder ondervinden in de tuin als aan die 40 dB(A) op de grens al voldaan wordt.

Mijn inziens is de locatie op het dak wel een goede optie als deze maar wel op eigen dak komt. Ook al zal er niet voldaan worden aan de eis. Je zou een proef kunnen doen met een boxje op het dak welke het zelfde geluid maakt met dezelfde sterkte (meetapp op je telefoon ff controleren. Zo kom je er samen met de buren uit.

Probeer ook met de buren te overleggen dat deze goed opgesteld wordt om trillingen te voorkomen in de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
matthijst schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:06:
2021 was het vooral in het nieuws omdat toen in al die nieuwbouwwijken warmtepompen werden geplaatst.
Die zijn qua herrie wel even een stuk luidruchtiger dan een airco en ze staan doorgaans ook de hele dag vol te draaien om de hele toko warm te houden (of te koelen).
Blij dat ik sinds 2020 airco heb hangen. En dove buren schijnbaar (wel toevallig dan: 5 huizen op rij met een stel doven).
Kijk, want dan heb jij geluk en je buren mogelijk niet, want dan gelden deze nieuwe geluidsrgels namelijk niet voor jou. of het verstandig is, ook voor je eigen gezin, is dan weer een geheel andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Solid11 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:44:
De 40 dB(A) grens is mijn inziens een goede grenswaarde. Dit sluit goed aan op landelijk beleid (weliswaar op de gevel). Mede gezien het feit dat bij de berekeningen op de maximale stand (slechts denkbare situatie) gerekend moet worden maakt juist dat mensen geen hinder ondervinden in de tuin als aan die 40 dB(A) op de grens al voldaan wordt.

Mijn inziens is de locatie op het dak wel een goede optie als deze maar wel op eigen dak komt. Ook al zal er niet voldaan worden aan de eis. Je zou een proef kunnen doen met een boxje op het dak welke het zelfde geluid maakt met dezelfde sterkte (meetapp op je telefoon ff controleren. Zo kom je er samen met de buren uit.

Probeer ook met de buren te overleggen dat deze goed opgesteld wordt om trillingen te voorkomen in de constructie.
Mn het laatste moet je uitkijken. en dat is heel erg afhankelijk van de constructie, dus daar is op dit moment nog helemaal niets te zeggen.
Vooraf daar maatregelen nemen is echter wel raadzaam. En ook daar zul je gewoon aan de regels moeten houden. want deze gelden ook net zo goed op het dak, dat je door een grotere afstand hier meer mogelijkheden kunt hebben is helemaal afhankelijk goe goed doordacht je deze gaat plaatsen. Gezien de foto gaat dat wel een uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Solid11 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:44:

Leuk bedacht, maar alleen met je iPhone gaat je dat echt niet lukken, daar heb je heel wat meer apparatuur voor nodigwil je dat redelijk kunnen nabobotsen.

Ik zie de krantenkoppen al langs komen. "Dodelijk ongeval, Man valt van dak vanwege geluid warmtepomp."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
matthijst schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:06:
Technisch gezien is er geen enkel verschil tussen een WP en een Airco, dus dit argument klopt niet. Een WP verwarmt of koelt water welke rondgepompt wordt. Water als energiedrager is uitermate efficient en het systeem is volledig geruisloos, in huis!!
Buitenshuis staat een unit welke identiek is aan een airco unit, er is letterlijk niks anders aan. Sterker nog, buitenunits kun je kopen voor een WP of airco installatie, dat maakt nameljk niet uit. De binnenunit bepaalt wat er verwarmd of gekoeld wordt.

Daarbij komt dat een goed geregelde WP in de winter niet volle kracht draait. Als het huis warm is zal deze het warmteverlies compenseren en zo de woning op temperatuur houden. Let wel, ik zeg uitdrukkelijk een goed ingeregelde unit, ik denk dat 60% van de units nog steeds op fabrieksinstellingen draaien, bij airco's zijn dat er nog meer. Als je een WP ind e winter uitzet en na een x aantal dagen op verwarmen zet zal deze inderdaad op volle kracht gaan draaien en dat een hele tijd blijft doen. Dan kun je horen en ligt het aan de plaatsing van de buitenunit of er geluidsoverlast wordt ervaren.
Een airco wordt doorgaans aangezet als het al te warm in huis is, ergo dat ding gaat een tijd volle kracht draaien en laat daar nou net de meeste overlast door ervaren worden omdart er dan ook mensen buiten bivakeren (BBQ, feestje, lekker in de tuin zitten) in de winter heb je dat niet met een WP.

Onze WP van 6kW kan op 100% draaien en dan hoor ik ze als ik buiten sta. Meting van de gemeente geeft keurig netjes 38 dB bij de erfgrens dus niks aan de hand. Ook hier hebben de buren nooit geklaagd over de WP's.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.

Algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2024 11:47 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
MacD007 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Leuk bedacht, maar alleen met je iPhone gaat je dat echt niet lukken, daar heb je heel wat meer apparatuur voor nodigwil je dat redelijk kunnen nabobotsen.

Ik zie de krantenkoppen al langs komen. "Dodelijk ongeval, Man valt van dak vanwege geluid warmtepomp."

[...]
Dat valt wel mee. Opname van een warmtepomp in wav formaat. Op 1 meter vaststellen wat het geluidniveau is van de warmtepomp in de max stand. Luidspreker aanzetten en geluidsniveau op 1 meter afstellen. Beneden in je tuin en in je slaapkamer luisteren.

App welke betrouwbaar is:
https://geluidburo.nl/dbmusic/

Beetje overdreven verder. Veilig werken boven alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
MacD007 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:14:
[...]
Of het verstandig is, ook voor je eigen gezin, is dan weer een geheel andere vraag.
Wat bedoel je hier nou weer mee?
Of het verstandig is om in de zomer lekker koel en in de winter lekker warm te zitten zonder geluidsoverlast? 8)7

Edit, ah sorry, geantwoord en daarna verder gelezen, die mod edit nu pas.

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 26-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 15:50
Solid11 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Dat valt wel mee. Opname van een warmtepomp in wav formaat. Op 1 meter vaststellen wat het geluidniveau is van de warmtepomp in de max stand. Luidspreker aanzetten en geluidsniveau op 1 meter afstellen. Beneden in je tuin en in je slaapkamer luisteren.

App welke betrouwbaar is:
https://geluidburo.nl/dbmusic/

Beetje overdreven verder. Veilig werken boven alles.
Je hebt erg weinig kennis van geluid als je dit zegt. Een speaker kan nooit een goeie representatie zijn van een opname van een random apparaat. Van een instrument is dat al discutabel. Maar van een apparaat als dit totaal kansloos.

De frequency response is totaal anders. Ga je een JBL speakertje neerzetten? Hoe zorg je er dan voor dat die laagfrequente doordreunende geluidsgolven hoorbaar zijn?

Zeker met airco’s en andere laagfrequente apparaten (compressor, trillingen) is naspelen hisrvan onmogelijk.

En daarbij: laag frequent geluid draagt ver. Precies die frequenties zijn e treem hinderlijk. Er zijn vele topics hier die gaan over laagfrequent geluid dat van een pomp van honderdenmeters verderop kwam. Dat soort overlast ga je niet met een klein speakertje naspelen.

[ Voor 11% gewijzigd door t14wo op 26-07-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
t14wo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Je hebt erg weinig kennis van geluid als je dit zegt. Een speaker kan nooit een goeie representatie zijn van een opname van een random apparaat. Van een instrument is dat al discutabel. Maar van een apparaat als dit totaal kansloos.

De frequency response is totaal anders. Ga je een JBL speakertje neerzetten? Hoe zorg je er dan voor dat die laagfrequente doordreunende geluidsgolven hoorbaar zijn?

Zeker met airco’s en andere laagfrequente apparaten (compressor, trillingen) is naspelen hisrvan onmogelijk.

En daarbij: laag frequent geluid draagt ver. Precies die frequenties zijn e treem hinderlijk. Er zijn vele topics hier die gaan over laagfrequent geluid dat van een pomp van honderdenmeters verderop kwam. Dat soort overlast ga je niet met een klein speakertje naspelen.
Heb het ook niet over trillingen. Een jbl box misschien niet en fatsoenlijke wat grotere box kan prima met een goede opname in ongecomprimeerd bestand (WAV). Hoe denk je dat de speakers in de bouwakoestiek eruit zien om luchtgeluidisolatie te meten? Laagfrequent geluid is inderdaad hinderlijk. Een warmtepomp voor een huis welke op honderden meters nog hinderlijk LFG produceert lijkt mij stug.

Overigens weet ik genoeg van geluid. Het is mijn werkveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:26
Ik ga dit topic maar eens volgen.

Sinds vorig jaar heeft onze nieuwe buurman (woont er 1.5j) 2 aircos opgehangen eentje voor en een achter.
Zonder overleg en bij het plaatsen waren wij zelf met vakantie.
Toen hij deze voor de eerste keer aanzette vorig zijn we meteen in gesprek gegaan.
Volgens hem volgens zijn installateur mochten ze hangen waar ze hangen en voldoen ze aan norm.

Na het gesprek heeft hij ze echter niet meer aangehad.
Het is nu weer warm en ze zijn ook weer aangegaan.

Dus weer in gesprek. Hij gaat nu overleggen met zijn installateur of de unit achter verplaatst kan worden. Wij hebben ook geopperd om een geluidsisolerende kast aan te schaffen.

We hebben zelf ook maar alvast een Decibel meter besteld.

Dit is onze situatie.
Precies onder onze zithoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swVtoDU1gMJrycmsjmg9pHoKN9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1ZZeRpBXc0apxclSPeTo6Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

p.d.akkerman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:57:

Sinds vorig jaar heeft onze nieuwe buurman (woont er 1.5j) 2 aircos opgehangen eentje voor en een achter.
Toen hij deze voor de eerste keer aanzette vorig zijn we meteen in gesprek gegaan.
Volgens hem volgens zijn installateur mochten ze hangen waar ze hangen en voldoen ze aan norm.

Dus weer in gesprek. Hij gaat nu overleggen met zijn installateur of de unit achter verplaatst kan worden. Wij hebben ook geopperd om een geluidsisolerende kast aan te schaffen.

Dit is onze situatie.

[Afbeelding]
Die hangt daar nooit volgens geldende regels, dat kan gewoon niet zo dicht op de erfgrens.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:56
Belangrijke vraag lijkt me: wat voor overlast ervaar je als ze aan staan?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
_Dune_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Die hangt daar nooit volgens geldende regels, dat kan gewoon niet zo dicht op de erfgrens.
Tuurlijk wel. Net als dat er inmiddels airco's zijn die naast koelen ook prima kunnen verwarmen heb je units die geluid absorberen in plaats van uitstralen. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.akkerman
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Belangrijke vraag lijkt me: wat voor overlast ervaar je als ze aan staan?
Geluidsoverlast om het kort en bondig te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 10:48
Een decibel meter hoeft je niet te kopen. Bij overschrijding van het geluid zal niks gemeten worden. Voor zover ik begrepen heb kijken ze naar specificaties van de fabrikant en meten ze de afstand tot de erfgrens en maken zo de berekening van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:13

Dit is onze situatie.

[Afbeelding]
Met zulke buren heb je geen vijanden meer nodig!

Dit kan nooit voldoen, ben benieuwd en sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ShininNL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:49:
Met zulke buren heb je geen vijanden meer nodig!

Dit kan nooit voldoen, ben benieuwd en sterkte!
Het probleem is dat bijna alle recent geplaatste warmtepompen en airco's niet voldoen, twee meter naar rechts (op gelijke afstand van beide erfgrenzen) had weinig verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stopkontakt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 00:37
Volgens mij zit ook hier de afvoer van de buitenunit in de regenpijp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:41

Santford

FP PowerMod
Laten we ons in dit topic beperken tot de casus van de topic starter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

wat wil je met dit ding ? Voor een juiste meting heb je een klasse 1 meter nodig, die kost meer dan de twee airco’s bijelkaar.
Dat geld kun je beter in je zak houden.
Dit is onze situatie.

[Afbeelding]
We hebben juist voor dit soort vragen een apart topic aangemaakt, dat heet “ het grote geluidseisen airco en WP topic” , ik denk dat je beter daar je vragen kunt stellen. Ook wil ik graag voor je een WPAC berekening uitvoeren als ik nog wat detail info van je krijg.
In dit topic gaat het heel specifiek over het probleem van de TS.

Mogelijk dat een vriendelijke mod jou post en de daaraan verbonden kan overzetten, dan kunnen we dit topic niet verder vervuilen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 02-08-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
MacD007 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:15:
[...]
wat wil je met dit ding ? Voor een juiste meting heb je een klasse 1 meter nodig, die kost meer dan de twee airco’s bijelkaar.
Dat geld kun je beter in je zak houden.

[...]

We hebben juist voor dit soort vragen een apart topic aangemaakt, dat heet “ het grote geluidseisen airco en WP topic” , ik denk dat je beter daar je vragen kunt stellen. Ook wil ik graag voor je een WPAC berekening uitvoeren als ik nog wat detail info van je krijg.
In dit topic gaat het heel specifiek over het probleem van de TS.

Mogelijk dat een vriendelijke mod jou post en de daaraan verbonden kan overzetten, dan kunnen we dit topic niet verder vervuilen.
Ik zal dit topic niet verder vervuilen.

Ben nog steeds alle paginas aan het doorlezen ivm mijn 'cadus'.

En zal wat info verzamelen voor je. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door p.d.akkerman op 02-08-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
p.d.akkerman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:54:
Ik zal dit topic niet verder vervuilen.
Een eigen topic met de voortgang van deze specifieke casus is altijd goed. Zeker om daarmee een goed overzicht te houden van hoe eea zich ontwikkelt. En daar kunnen andere weer van leren.
(En een moderator kan dat misschien ook wel afsplitsen voor je als je dat als verzoek indient)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 23:58

Dit is onze situatie.

[Afbeelding]
Ik geloof het meteen dat je daar overlast van ervaart. Haier is nou niet bepaald een premium merk. En zelfs met een hele (dure en) stille airconditioning is het een uitdaging om op zo'n korte afstand binnen de geluidsnormen te blijven, laat staan met hetgeen er nu bij je buren hangt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
FrankHe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik geloof het meteen dat je daar overlast van ervaart. Haier is nou niet bepaald een premium merk. En zelfs met een hele (dure en) stille airconditioning is het een uitdaging om op zo'n korte afstand binnen de geluidsnormen te blijven, laat staan met hetgeen er nu bij je buren hangt.
Inderdaad..
Mijn buurman heef ook een airco heel dicht op de erfgrens laten hangen (merk Mitsubishi). In de zomer had ik geen last. Dat begon pas in de winter, toen het vroor... (ze gebruiken deze als hoofd verwarming).
Er klonk een zware resonantie door ons huis. Alsof er een diesel vrachtwagen stationair stond te draaien.

Heb hem er toen vriendelijk op aangesproken en het hem laten horen. (hij zelf ervaarde het niet omdat de binnen unit blazer het geluid overstemde).
Hij had er begrip voor en wilde dat zo ook niet hebben. Hij heeft eerst nog rubbere voetjes gemonteerd, wat niet veel verschil maakte. Vervolgens is de unit verplaatst.

Geen rijdende rechter voor nodig gehad gelukkig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
Jorgeb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Inderdaad..
Mijn buurman heef ook een airco heel dicht op de erfgrens laten hangen (merk Mitsubishi). In de zomer had ik geen last. Dat begon pas in de winter, toen het vroor... (ze gebruiken deze als hoofd verwarming).
Er klonk een zware resonantie door ons huis. Alsof er een diesel vrachtwagen stationair stond te draaien.

Heb hem er toen vriendelijk op aangesproken en het hem laten horen. (hij zelf ervaarde het niet omdat de binnen unit blazer het geluid overstemde).
Hij had er begrip voor en wilde dat zo ook niet hebben. Hij heeft eerst nog rubbere voetjes gemonteerd, wat niet veel verschil maakte. Vervolgens is de unit verplaatst.

Geen rijdende rechter voor nodig gehad gelukkig :)
Dat is zoals het hoort! Buren die gewoon meewerken, overlast serieus nemen en het vervolgens oplossen.

Laagfrequent geluid draagt verder dan hoge hoogfrequenties. Aan de gevel ga je daar absoluut last van ervaren. De enige remedie is dan om de buitenunit verder weg te zetten.

Wanneer de unit op de grond in de (achter) tuin staat dan kan het een verschil maken of deze één of twéé meter verder naar achteren staat. Dit komt bijvoorbeeld doordat de laagste frequentie van de compressor een golflengte heeft die exact overeen komt met de afstand tot jouw gevel. Op dat moment kun je met een relatief kleine aanpassing die specifieke overlast verhelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 17:18
<knip>

/offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door eMiz0r op 06-08-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:49
Al die eigen ervaringen hoeven wat mij betreft niet echt :) Vind het veel interessanter hoe het bij TS afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
eMiz0r schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:34:
Hier zo’n onwetende buurman die zonder overleg zelf airco’s heeft laten plaatsen met 2 buitenunits (voor en achter). Ben nav lezen in dit topic even bij de buurman naar binnen gelopen en ondanks dat hij zelf zegt er geen last van te hebben (hij is op leeftijd) hoor ik het zelf wel. Meteen even afspraak gemaakt met de installateur om eea te laten verplaatsen.

In mijn ogen een kleine moeite als je zoiets zelf ook niet zou willen en de kosten horen er nu eenmaal bij. Dat is het risico dat ik genomen heb door niet te overleggen.
helaas met alleen overleg kom je er niet, je wekt hooguit enig begrip er mee op, wat je moet doen is gewoon de unit op een verantwoorde manier plaatsen en daar hoort nu een keer een WPAC berekening bij.
En op basis van een dergelijke berekening kun je pas overgaan op een verantwoorde plaatsing.
wat ik hier nee zeg dat je niet moet overleggen, want dat moge duidelijk zijn, dat is en blijft gewoon stap 2 nadat je besloten hebt ik wil een airco of warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
morritz34 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:38:
Al die eigen ervaringen hoeven wat mij betreft niet echt :) Vind het veel interessanter hoe het bij TS afloopt.
De casus van TS is zeer vergelijkbaar met de anderen die hier hun casus plaatsen. In beginsel komt het allemaal op hetzelfde neer. Buren die kennelijk 'schijt' hebben de geluidsoverlast die hun installatie veroorzaakt en de problemen die dit oplevert. De geluidseisen zijn tegenwoordig streng en dat is niet zonder reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morritz34
FrankHe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

De casus van TS is zeer vergelijkbaar met de anderen die hier hun casus plaatsen. In beginsel komt het allemaal op hetzelfde neer. Buren die kennelijk 'schijt' hebben de geluidsoverlast die hun installatie veroorzaakt en de problemen die dit oplevert. De geluidseisen zijn tegenwoordig streng en dat is niet zonder reden.
Dat begrijp ik. Maar dat hoeft toch niet constant gedeeld te worden? Dat gaat de TS niet helpen dit geschil op te lossen. Deze is een juridisch pad ingeslagen en het verloop daarvan is, naar mijn bescheiden mening, veel interessanter dan "Persoon A ging naar buurman A en die was wel aardig want die verplaatste de airco". "Oh maar ik ben persoon B en mijn buurman is stom want die doet dat niet". "Persoon C tegen persoon A oh wat een goede buren heb jij en Persoon B niet"......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
morritz34 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Dat begrijp ik. Maar dat hoeft toch niet constant gedeeld te worden? Dat gaat de TS niet helpen dit geschil op te lossen. Deze is een juridisch pad ingeslagen en het verloop daarvan is, naar mijn bescheiden mening, veel interessanter dan "Persoon A ging naar buurman A en die was wel aardig want die verplaatste de airco". "Oh maar ik ben persoon B en mijn buurman is stom want die doet dat niet". "Persoon C tegen persoon A oh wat een goede buren heb jij en Persoon B niet"......
voor meer algemene zaken die betrekking hebben op geluid bij warmtepompen en airco's, we hebben juist daarvoor een apart topic Het grote geluidseisen airco en wp topic in het leven geroepen.
Dus daar zijn alle niet direct met het aspect van de TS hier van harte welkom.
oa vragen over de geluidseisen, wpac rekentool en alles wat daar mee samenhangt proberen we daar zo goed mogelijk te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 17:18
morritz34 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:38:
<knip>

Edit: had de modbreak over het hoofd gezien, dit is al benoemd excuus :F

[ Voor 51% gewijzigd door eMiz0r op 06-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:25
FrankHe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik vind dat wel meevallen.
Onze airco’s zijn van Daikin, 1 buitenunit.
Als de airco’s normaal draaien, dan hoor ik de buitenunit op een meter of 3 wel, maar het geluid van verkeer 150 meter van mijn huis overstemt het.
Ik vind ze erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Ik vind dat wel meevallen.
Onze airco’s zijn van Daikin, 1 buitenunit.
Als de airco’s normaal draaien, dan hoor ik de buitenunit op een meter of 3 wel, maar het geluid van verkeer 150 meter van mijn huis overstemt het.
Ik vind ze erg stil.
De vraag is in beginsel wat er uit de berekening komt. Wanneer de buren een b-merk airconditioning hebben laten installeren en deze hangt letterlijk minder dan 1 m van je slaapkamerraam dan kan dat nooit aan de normen voldoen. Vervolgens gaat het erom hoe je het samen oplost. Zijn de buren bereid tot een gesprek, zijn ze ontvankelijk voor de geluidsoverlast die je ervaart en willen ze het van hun kant oplossen? Helaas zien we maar al te vaak dat dit een stroef en ingewikkeld traject is waarbij je uiteindelijk gedwongen bent om je gelijk te halen. En ook dat is erg ingewikkeld, het kost veel en vergt een lange adem. Helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291380

Interessante topic, mijn buren hebben hopelijk geen last va mij. MU2R17 is niet stil te noemen, maar hij is wel ietsje stiller geworden na de mod. Als er maar een binnenunit aan het werk is dan hoor je hem nauwelijks op 3 m afstand, soms gaat die helemaal uit, en bij twee werkende binnenunits wordt die wel een beetje luidruchtig, maar hij hoeft gelukkig bijna nooit zo hard te werken want als er boven gekoeld moet worden dan gaat de unit beneden uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBt0Tlu2XwGBA1CqvOVfs20jUI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIOH5Ofe17C0q1NOZq6tuzFv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 07-08-2024 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:00:
Interessante topic, mijn buren hebben hopelijk geen last va mij. MU2R17 is niet stil te noemen, maar hij is wel ietsje stiller geworden na de mod. Als er maar een binnenunit aan het werk is dan hoor je hem nauwelijks op 3 m afstand, soms gaat die helemaal uit, en bij twee werkende binnenunits wordt die wel een beetje luidruchtig, maar hij hoeft gelukkig bijna nooit zo hard te werken want als er boven gekoeld moet worden dan gaat de unit beneden uit.
[Afbeelding]
Je buurman zit helaas geen 3m verder op maar eerder 50cm (erfgrens +/-), ik vrees als je daar een WPAC op los gaat laten dat je tot de conclusie moet komen dat deze "voldoet niet", ik snap ook niet waarom een installateur deze daar heeft geplaatst, dit is vragen om moeilijkheden.
Als je wilt kan ik je daar gerust bij ondersteunen, maar eigenlijk is dit hier het verkeerde topic voor, dus verhuis aub dit naar de eerder genoemde algemene topic, zie enkele post hierboven. bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MacD007 Ik heb geen ondersteuning nodig, wilde gewoon melden dat het ook kan zonder je buren te pesten. Er is gewoon geen andere plek in de tuin (andere kant heb ik tuindeur) en daar staat die prima op zijn plek, beide binnenunits zitten verticaal op dezelfde niveau als de buitenunit.
p.s Ik zal voortaan in andere topic reageren.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 07-08-2024 15:47 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t14wo
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:25:
MacD007 Ik heb geen ondersteuning nodig, wilde gewoon melden dat het ook kan zonder je buren te pesten. Er is gewoon geen andere plek in de tuin (andere kant heb ik tuindeur) en daar staat die prima op zijn plek, beide binnenunits zitten verticaal op dezelfde niveau als de buitenunit.
Het feit dat jij geen plek hebt is totaal geen argument natuurlijk. Jouw tuin is dus niet geschikt om een airco neer te zetten. In dichtbevolkt Nederland kan dat óok gewoon een conclusie zijn.

Ik zou niet blij zijn met jou als buurman in ieder geval. Alle mitsen, maren en voorbehouden over het lawaai die jij maakt zijn al genoeg. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 03:53
t14wo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Het feit dat jij geen plek hebt is totaal geen argument natuurlijk. Jouw tuin is dus niet geschikt om een airco neer te zetten. In dichtbevolkt Nederland kan dat óok gewoon een conclusie zijn.

Ik zou niet blij zijn met jou als buurman in ieder geval. Alle mitsen, maren en voorbehouden over het lawaai die jij maakt zijn al genoeg. :P
Met zulke buren heb ik ook te maken, die geven iedereen overal de schuld van behalve zichzelf. Nu hebben ze mij een mailtje gestuurd of ik van de normale procedure wil afwijken wanneer zij de aircos naar het dak verplaatsen, omdat ze er niet meer geld aan willen besteden. Ik heb gezegd dat ze de normale procedures uiteraard gewoon moeten volgen.

Mijn vraag is echter nu, wat zijn de procedures rondom het plaatsen van aircos op een dak? Ik heb een mailtje hierover gestuurd naar de gemeente maar helaas nog geen antwoord ontvangen, ook alvast naar mijn advocaat gestuurd dat er weinig intentie is vanuit de buren om het nu wel op een goeie manier te installeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:25:
oeps, op je lange tenen getrapt :? :? :?
Als je iets dergelijks post zul je dus er tegen moeten kunnen dat je neus op de feiten gedrukt wordt. Dus als deze na 31-03-2021 geplaatst is zal deze zo op het oog niet aan de wettelijke eisen voldoen, daar doet een buurman niets tegen. Die hebben namelijk de onhebbelijke eigenschap te veranderen. cq blijkbaar daar wel last van te hebben/krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Laten we het gezellig houden en de lichaamsdelen buiten bedchouwing laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:25

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb 2 buitenunits een halve meter van slaapkamerraam staan waarvan er eentje van de buren is.
Ik hoor die dingen werkelijk waar nooit,

Een 13 jaar oud Fujitsu van mijzelf en een 3 jaar oude Mitsubishi van de buren.

Blijkbaar heb ik geluk dat ze zo stil zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
MLLL schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:17:
Ik heb 2 buitenunits een halve meter van slaapkamerraam staan waarvan er eentje van de buren is.
Ik hoor die dingen werkelijk waar nooit,

Een 13 jaar oud Fujitsu van mijzelf en een 3 jaar oude Mitsubishi van de buren.

Blijkbaar heb ik geluk dat ze zo stil zijn.
dan heb je geluk, tot mogelijk die dingen (of de gebruikers ervan) besluiten om toch maar eens op vol vermogen te gaan draaien, dan wens ik je veel succes.
Helaas gaat het hier niet wat het doet maar wat het kan doen, en ja, daar zit heel wat verschil tussen, vraag maar aan al die mensen die met deze problemen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

dan heb je geluk, tot mogelijk die dingen (of de gebruikers ervan) besluiten om toch maar eens op vol vermogen te gaan draaien, dan wens ik je veel succes.
Helaas gaat het hier niet wat het doet maar wat het kan doen, en ja, daar zit heel wat verschil tussen, vraag maar aan al die mensen die met deze problemen zitten.
Dit is inderdaad het probleem, mensen kunnen zoveel zeggen maar wat klopt ervan? Om mijn buren als voorbeeld te nemen:

Het zou door een professional geïnstalleerd zijn
Ze voldoen aan de wettelijke voorwaarden en maken niet teveel lawaai (stuurde mij een screenshot met 50db specificatie)
We gaan ze niet of amper in de zomer gebruiken (ze staan bijna elke dag aan)
Het zou voor het milieu zijn (???)

Hierin klopt al zoveel niet aan het verhaal dat en nu willen ze ook nog eens de normale procedures ontlopen, schiet mij maar lek, maar sommige mensen zijn ben ik bang niet voor verbetering vatbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:29:
[...]

Met zulke buren heb ik ook te maken, die geven iedereen overal de schuld van behalve zichzelf. Nu hebben ze mij een mailtje gestuurd of ik van de normale procedure wil afwijken wanneer zij de aircos naar het dak verplaatsen, omdat ze er niet meer geld aan willen besteden. Ik heb gezegd dat ze de normale procedures uiteraard gewoon moeten volgen.

Mijn vraag is echter nu, wat zijn de procedures rondom het plaatsen van aircos op een dak? Ik heb een mailtje hierover gestuurd naar de gemeente maar helaas nog geen antwoord ontvangen, ook alvast naar mijn advocaat gestuurd dat er weinig intentie is vanuit de buren om het nu wel op een goeie manier te installeren.
Maar is je doel geen last hebben of de regels volgen?

Als op het dak teveel db op de erfgrens heeft, maar je hoort het niet, aangezien de tuin dan nogal ver weg is, is dat dan ook ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
42erik schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Als op het dak teveel db op de erfgrens heeft, maar je hoort het niet, aangezien de tuin dan nogal ver weg is, is dat dan ook ok?
Wat dacht je van trillingen? Dus de vraag van de TS is hier volledig terecht, helaas heb ik hier geen direct antwoord op. Dit gaat wat verder dan alleen geluid.

Ik denk dat je aan beide zou willen voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

niet constructief

[ Voor 123% gewijzigd door We Are Borg op 08-08-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 08-08-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
[...]

Grotendeels eens. Doel is geen hinder veroorzaken. Daarom zijn er regels om de meeste hinder te voorkomen. Als de warmtepomp op een dak staat inderdaad goed opletten met trillingen etcetera en deze zal in de meeste gevallen geen geluidhinder beneden opleveren/hoorbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Trillingen zijn toch geen wettelijke regels over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Wat dacht je van trillingen? Dus de vraag van de TS is hier volledig terecht, helaas heb ik hier geen direct antwoord op. Dit gaat wat verder dan alleen geluid.

Ik denk dat je aan beide zou willen voldoen.
Precies wat ik zeg, geen last hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Trillingen zijn toch geen wettelijke regels over?
niet direct, maar je kunt er dus wel last van hebben, dus moet je daar wel op letten. Bij mn trillingen hebben echter alle last hiervan, niet alleen de buren.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
Ja mensen gaan ervan uit dat de installateur daar wel verstand van heeft en ze vertrouwen erop dat alles netje volgens de wet en binnen alle geluidsnormen wordt gedaan dus je kunt het de buren ook niet kwalijk nemen, veel weten niet waar ze aan beginnen en laten zich niet goed informeren wat de nadelen zijn en ook waar je allemaal rekening mee moet houden, soms zie je buiten-units hangen waarvan je denkt hoe is het mogelijk dat ze daar toestemming voor krijgen, buiten geluidsoverlast zien die buiten-units er ook nog eens
spuuglelijk uit , mij is altijd vertelt dat je een buiten-unit zover mogelijk uit zicht moet plaatsen en al helemaal niet zichtbaar moet zijn vanaf de straatkant.

Maar goed tijden veranderen en zo ook wetgeving en nu kun je bijna overal een buiten-unit plaatsen, het is wachten op de volgende verandering van wetgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
[...]

Er is teveel gebeund om nu nog van de regels af te wijken, ik heb namelijk geen vertrouwen in de buren en het ontbreken van een vergunningsaanvraag (die wel of niet nodig is, zover ik weet wel) geeft ook weinig vertrouwen. In andere woorden, er hangt al een donkere wolk voor beunhaas nummer 2 en daar heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simba360
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-01 13:58
@GoT.Typhoon

Dag Typhoon, enig advies zit juist geloof het of niet in hetzelfde schuitje en ook in Limburg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
simba360 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:20:
@GoT.Typhoon

Dag Typhoon, enig advies zit juist geloof het of niet in hetzelfde schuitje en ook in Limburg....
Ah, misschien iets Limburgs dan? :p Direct rechtsbijstand inschakelen en handhavingsverzoek indienen en hier een nieuw topic over openen. :) En uiteraard eerst bespreken, hopelijk heb je betere buren dan ik. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door GoT.Typhoon op 09-08-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55
@GoT.Typhoon

Misschien eerst eens praten met de buur in kwestie, als dat nog niet gedaan is?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
Lijkt me verstandig eerst het gesprek aan te gaan ja.
Wel benieuwd naar waar je nu meer last van hebt/kan hebben: het geluid van een buitenunit zelf of resonantie (dus zonder per se veel decibel). En voorkom je de resonantie dan juist meer door hem fatsoenlijk aan een buitenmuur te hangen of door hem fatsoenlijk op de grond of op een dak te zetten?
Ik zie ze hier ook hangen aan de buitenmuur maar zou het dan niet schelen als ze op de grond staan? Ik zie ze overigens ook veel hangen aan de muur boven een garagedag (dan staan ze dus niet op het garagedak maar hangen ze er bijvoorbeeld 30 cm boven). Daar zal vast ook een reden voor zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
@GoT.Typhoon

Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel, stuur dan maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Er is teveel gebeund om nu nog van de regels af te wijken, ik heb namelijk geen vertrouwen in de buren en het ontbreken van een vergunningsaanvraag (die wel of niet nodig is, zover ik weet wel) geeft ook weinig vertrouwen. In andere woorden, er hangt al een donkere wolk voor beunhaas nummer 2 en daar heb ik geen zin in.
En Wet- en regelgeving wat betreft F-gassen en installatie is juist aangescherpt zodat niet jan en alleman een airco kan plaatsen, alleen door installateurs die f-gassen gecertificeerd zijn en erkend installateurs maar er wordt nu nog meer gebeund dan voorheen , maar zoals altijd is dit een klein deel ( buiten werktijden om even snel geld verdienen door het plaatsen van een airco )wat het verpest voor de ander want het grootste deel van installateurs leveren gewoon vakwerk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Goed, we gaan wederom off-topic. Ik doe het topic op slot.

Edit:
Op verzoek weer open.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 22-10-2024 17:42 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
De gemeente is ongeveer een week geleden langs geweest om het geluidsniveau van de airco te meten bij de erfgrens. Het bleek te voldoen aan de geluidsnormen, wat ik eigenlijk al had verwacht, aangezien de airco inmiddels helemaal aan de andere kant van het dak staat. Toch was het prettig dat het voor de zekerheid nog een keer is gecontroleerd.

Wat betreft de regenpijp: mijn advocaat had specifiek verzocht om deze te herstellen naar de oorspronkelijke staat. Helaas hebben mijn buren er simpelweg een stuk afgezaagd en een mof ertussen gezet. Het resultaat is verre van netjes en komt niet overeen met hoe de regenpijp er oorspronkelijk uitzag. Hoewel ik had gehoopt dat ze hun eigen regenpijp aan mijn gedeelte zouden koppelen, zoals oorspronkelijk besproken, lijkt het erop dat ze dat hebben vermeden om kosten of moeite te besparen.

Mijn advocaat zegt dat ik hier juridisch weinig tegen kan beginnen, omdat het volgens het redelijkheid- en billijkheidsbeginsel als ‘redelijk hersteld’ wordt beschouwd. Persoonlijk vind ik het verre van redelijk, aangezien het herstelwerk maar tien minuten duurde en het er duidelijk niet uitziet zoals voorheen. Het voelt een beetje alsof je een beschadigde auto met een pleister in een andere kleur probeert te repareren – het is gewoon niet in de oorspronkelijke staat hersteld.

Ik wil mijn advocaat nogmaals vragen of er echt geen juridische stappen meer mogelijk zijn, of misschien kijken of ik de kosten kan claimen bij mijn opstalverzekering. Wat vinden jullie van deze situatie? (Hieronder de foto's, ook zijn de andere regenpijpen te zien ter vergelijking).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPTmskgrlqcP9GNObZdkznKa-vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdOQyr2HNgX3Nm8JhREOk09K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh6W_n6kAyCk4b8qyVjhIA9v_Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM7X7uoQ7jrxBIturV8gBt2y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik was persoonlijk niet akkoord gegaan, ze wisselen de regenpijp maar met die van hunzelf. In mijn ogen is dit lapwerk, maar hoe dat juridisch zit kan ik je helaas niet vertellen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die mof zal mettertijd nog wel vergrijzen.
Nieuwe pvc hemelwaterafvoer pijpen zijn ook glimmend grijs met verloop van de jaren worden ze lichter van kleur en minder glanzend.

Ik zou me meer storen aan die vieze bakken van de rolluiken eerlijk gezegd..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@GoT.Typhoon je kunt niet verwachten dat er een webshop is in verkleurde regenpijp.

Als het nou een zinken of regenpijp op kleur was, dan had je een punt imho. Maar het zag er al goedkoop uit en dat ziet het er nog steeds uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TheGhostInc schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:49:
@GoT.Typhoon je kunt niet verwachten dat er een webshop is in verkleurde regenpijp.

Als het nou een zinken of regenpijp op kleur was, dan had je een punt imho. Maar het zag er al goedkoop uit en dat ziet het er nog steeds uit.
Mijnziens had men gewoon de gehele regenpijp moeten vervangen, dat is ook wat men stuk heeft gemaakt. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets hier zou gebeuren, maar met dit lapwerk was de buurman nog niet klaar geweest met mij.

*Sorry maar ik kan mij soms echt kwaad maken door dergelijk belachelijke gedrag. Hoe heeft men uberhaubt kunnen denken zomaar de zag of boor in andermans spullen te kunnen zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 22-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Hersteld zoals een vakman dat zou doen. Daar ga je weinig mee kunnen halen.

Het is ook niet alsof er qua uitstraling veel verloren gaat met rolluiken, goten op de gevel, spaarlampen die de laatste armatuurverwoesting hebben overleefd, missende rolluikkap en lamelventilatierooster.

Met afsluiten ben je waarschijnlijk het beste af :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 22-10-2024 19:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:36:
De gemeente is ongeveer een week geleden langs geweest om het geluidsniveau van de airco te meten bij de erfgrens. Het bleek te voldoen aan de geluidsnormen, wat ik eigenlijk al had verwacht, aangezien de airco inmiddels helemaal aan de andere kant van het dak staat. Toch was het prettig dat het voor de zekerheid nog een keer is gecontroleerd.

Wat betreft de regenpijp: mijn advocaat had specifiek verzocht om deze te herstellen naar de oorspronkelijke staat. Helaas hebben mijn buren er simpelweg een stuk afgezaagd en een mof ertussen gezet. Het resultaat is verre van netjes en komt niet overeen met hoe de regenpijp er oorspronkelijk uitzag. Hoewel ik had gehoopt dat ze hun eigen regenpijp aan mijn gedeelte zouden koppelen, zoals oorspronkelijk besproken, lijkt het erop dat ze dat hebben vermeden om kosten of moeite te besparen.

Mijn advocaat zegt dat ik hier juridisch weinig tegen kan beginnen, omdat het volgens het redelijkheid- en billijkheidsbeginsel als ‘redelijk hersteld’ wordt beschouwd. Persoonlijk vind ik het verre van redelijk, aangezien het herstelwerk maar tien minuten duurde en het er duidelijk niet uitziet zoals voorheen. Het voelt een beetje alsof je een beschadigde auto met een pleister in een andere kleur probeert te repareren – het is gewoon niet in de oorspronkelijke staat hersteld.

Ik wil mijn advocaat nogmaals vragen of er echt geen juridische stappen meer mogelijk zijn, of misschien kijken of ik de kosten kan claimen bij mijn opstalverzekering. Wat vinden jullie van deze situatie? (Hieronder de foto's, ook zijn de andere regenpijpen te zien ter vergelijking).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me prima opgelost. Maak het niet groter dan het is. Ik denk dat de buurman zich kan ergeren aan de missende rolluikkap, smerige kappen en een los spaarlamppeertje. Het oog wordt snel blind voor zaken. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
t14wo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Lijkt me prima opgelost. Maak het niet groter dan het is. Ik denk dat de buurman zich kan ergeren aan de missende rolluikkap, smerige kappen en een los spaarlamppeertje. Het oog wordt snel blind voor zaken. :9
Als die dingen er niet waren, was het dan nog steeds een goeie oplossing, want dat is voor mij de cruciale vraag. Ben het verder met je eens dat ik het niet groter moet maken dan het is, het levert dus gelukkig ook geen slapeloze nachten op (de airco daarentegen deed dat wel). ;)

Gaat mij ook om het feit dat er zeer slecht is gecommuniceerd is vanuit mijn buren, ze zouden de regenpijp vervangen en doen vervolgens iets heel anders, dat vind ik slordig en ongepast.

[ Voor 13% gewijzigd door GoT.Typhoon op 22-10-2024 19:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Godallemachtig, je mag je eigen rotzooi ook wel fatsoeneren, daar zou ik meer druk over maken dan over een regenpijp!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Als die dingen er niet waren, was het dan nog steeds een goeie oplossing, want dat is voor mij de cruciale vraag.
Ja. Bij elk ander defect was het ook zo hersteld. De rest is gewoon wat verweerd.
Gaat mij ook om het feit dat er zeer slecht is gecommuniceerd is vanuit mijn buren, ze zouden de regenpijp vervangen en doen vervolgens iets heel anders, dat vind ik slordig en ongepast.
Dat staat los van de kwaliteit van de oplossing.

Laat het los :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Rukapul schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Ja. Bij elk ander defect was het ook zo hersteld. De rest is gewoon wat verweerd.

[...]

Dat staat los van de kwaliteit van de oplossing.

Laat het los :)
Duidelijk, was inderdaad opzoek naar jullie opinie hierover maar als dit de normale gang van zaken is dan lijkt mij dat prima. Hopelijk kleurt het wat bij, de rolluiken en dergelijke ga ik binnenkort even een beurt geven. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is even balen dat de mof zichtbaar is en als ik je buur was had ik de pijp vervangen als gebaar, maar het is zo ook afgesloten met positief resultaat. De buren hebben uiteindelijk wel hun best gedaan, die hebben ook gebaald net als jij.

Probeer het ze te vergeven.

Eind goed al goed!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als je een mooie HWA wilt, laat er dan een van zink op monteren.

Mee eens, die mof hoort niet en ziet er niet uit. Het functioneert wel. Maar het is inderdaad belachelijk dat je dit zou moeten accepteren. Iemand rijdt je vensterbank aan je gevel kapot, of maakt een dakpan van je kapot, zet er vervolgens een andere pan tussen en dat zou je dan maar moeten accepteren. Is natuurlijk van de zotte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:35
Draakje5 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:58:
of maakt een dakpan van je kapot, zet er vervolgens een andere pan tussen en dat zou je dan maar moeten accepteren. Is natuurlijk van de zotte.
Die nieuwe pan zal er nooit hetzelfde uit kunnen zien zoals de oude pannen, gewoon omdat die nieuw is. Alle pannen vervangen is natuurlijk ook 'van de zotte'.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexuzu
  • Laatst online: 18-05 22:06
Tja met de tijd verkleurt die mof ook wel weer. Ik kan nou niet zeggen dat het heel erg ontsiert tussen de rolluiken.
Zie ik nou een afvoer van de afzuigkap in de gevel? Volgens mij moeten die een minimale afstand van 2 meter tot de perceelgrens hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
lexuzu schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
Zie ik nou een afvoer van de afzuigkap in de gevel? Volgens mij moeten die een minimale afstand van 2 meter tot de perceelgrens hebben.
Volgens bouwbesluit 2012 voldoet dit volgens mij inderdaad niet. Ik weet niet wanneer deze woning gebouwd is, als deze afvoer na 2012 is aangebracht dan is dit niet toegestaan.

Dan maar hopen dat de buren hier niet achter komen anders kan je wellicht een vergelijkbaar traject in :>

[ Voor 53% gewijzigd door assje op 24-10-2024 20:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
lexuzu schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
Tja met de tijd verkleurt die mof ook wel weer. Ik kan nou niet zeggen dat het heel erg ontsiert tussen de rolluiken.
Goed opgemerkt! TS schijt nu alle kleuren in zijn broek, indien het huis is gebouwd na 2012.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
assje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Volgens bouwbesluit 2012 voldoet dit volgens mij inderdaad niet. Ik weet niet wanneer deze woning gebouwd is, als deze afvoer na 2012 is aangebracht dan is dit niet toegestaan.

Dan maar hopen dat de buren hier niet achter komen anders kan je wellicht een vergelijkbaar traject in :>
Is in 2002 gebouwd met de woning dus niet achteraf geplaatst, niks aan de hand dus. ;) (bij elke woning zitten deze op deze manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Heb je ze al gevraagd waarom dat veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Laatst online: 18-05 22:06
GoT.Typhoon schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Is in 2002 gebouwd met de woning dus niet achteraf geplaatst, niks aan de hand dus. ;) (bij elke woning zitten deze op deze manier).
Volgens mij voor 2012 ook al, zie hier Art 30 lid 3
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005321/2000-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
42erik schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Heb je ze al gevraagd waarom dat veranderd is?
Yeap, daaruit kwam uit dat ik moest communiceren en dat dat niet vanuit de schade maker moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Wens ze succes dan met het hele huizenblok verwijderen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Yeap, daaruit kwam uit dat ik moest communiceren en dat dat niet vanuit de schade maker moest komen.
Ik snap je niet, dat is geen antwoord op waarom het plan verandert is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
42erik schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Ik snap je niet, dat is geen antwoord op waarom het plan verandert is toch?
Ze dachten dat dat beter was, zonder dat te communiceren met mij (ik wist niet dat het plan was veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Ze dachten dat dat beter was, zonder dat te communiceren met mij (ik wist niet dat het plan was veranderd).
Pff, er moet maar doorgevraagd worden zo hé..

Waarom was dat beter?

Wat zeiden ze toen je aangaf het zo minder mooi te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
42erik schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Pff, er moet maar doorgevraagd worden zo hé..

Waarom was dat beter?

Wat zeiden ze toen je aangaf het zo minder mooi te vinden?
Ik had dat moeten zeggen en toen had ik gezegd dat mn advocaat dat al had gezegd (in de oude staat terugbrengen) maar kwamen ze met allemaal andere dingen aanzetten die ik nooit gezegd heb. Het kwam erop neer dat een nieuw stukje regenpijp mooier was dan de regenpijp met die van hen om te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solid11
Leven en laten leven Erik. Airco is verplaatst was het hoofddoel. Voor niets gaat de zon op. Niet alle zakken zijn groot. Etcetera

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Solid11 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:08:
Leven en laten leven Erik. Airco is verplaatst was het hoofddoel. Voor niets gaat de zon op. Niet alle zakken zijn groot. Etcetera
Oh, het is niet mijn issue he, maar die van @GoT.Typhoon. Maar ik snap inmiddels wel dat zijn buren communicatie met hem lastig vinden, dat vind ik hier ook nogal als ik eerlijk ben
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
De algemene discussie is al in den treure gevoerd. Hou het aub op de casus van de TS.

De algemene discussie kan in Het grote geluidseisen airco en wp topic