Voor ons gemoderniseerde jaren 30 woning overwergen we lucht-lucht warmtepompen (airco's) te gaan toepassen als hoofdverwarming. Doel is compleet van gas af te gaan, waarbij energiekosten afnemen en comfort verhoogd wordt, ook in zomer (koelen). Warmtepompboiler voor SWW (bijv. Atlantic Calypso Split V3) samen met inductiekookplaat is dan de laatste stap.
Lucht-water warmtepomp wordt door meerdere leveranciers niet haalbaar geacht zonder grote ingrepen, zoals tenminste op bgg vloerverwarming plaatsen en radiatoren vervangen door LTV convectoren. We krijgen het net aan warm op 50 graden als het buiten -5 is. Nu staat die op 40 graden en dat gaat prima. Vloerverwarming in woonkamer is grote ingreep wegens houten vloer en vastgelijmd asbestzeil onder keukenvloer.. Dus dat zou een hoop geld en tijd gaan kosten en kunnen we nog niet eens koelen.
Woninggegevens:
De laatste offerte is gebaseerd op het volgende ontwerp, dat mij het meest aanstaat:
Totaalprijs 12k EUR (11,5k EUR voor ZS wandunits i.p.v. ZSX).
Alle installateurs verwijzen naar hun eigen Algemene Voorwaarden, waarin ze zoveel mogelijk verantwoordelijkheden afschuiven op de afnemer (klant). Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Echt lekker gevoel geeft het niet.
Prijzen van andere offertes liggen vreemd genoeg allemaal vrij dicht bij elkaar.
Mijn vragen:
Lucht-water warmtepomp wordt door meerdere leveranciers niet haalbaar geacht zonder grote ingrepen, zoals tenminste op bgg vloerverwarming plaatsen en radiatoren vervangen door LTV convectoren. We krijgen het net aan warm op 50 graden als het buiten -5 is. Nu staat die op 40 graden en dat gaat prima. Vloerverwarming in woonkamer is grote ingreep wegens houten vloer en vastgelijmd asbestzeil onder keukenvloer.. Dus dat zou een hoop geld en tijd gaan kosten en kunnen we nog niet eens koelen.
Woninggegevens:
- Totale woonoppervlak: ca. 150 m2
- Te verwarmen/koelen ruimtes: Zie onderstaande tabel
- Isolatie: goed geïsoleerde vloer, spouwmuren en dak. Kunststofkozijnen met dubbelglas uit 1990
- Ventilatie: Type C (Vraaggestuurd per ruimte)
- PV: Aanwezig (19 panelen), momenteel jaarlijks E-overschot ~2950 kWh
- Gasverbruik laatste 12 maanden: 600 m3, maar we houden het nu op 19 graden overdag om gas te besparen
- Piekgasgebruik per dag: ~7 m3
De laatste offerte is gebaseerd op het volgende ontwerp, dat mij het meest aanstaat:
Woonkamer | Single split | ||
Buitenunit | In voortuintje op big foot | SRC50ZS-W3 | |
Binnenunit | Woonkamer/keuken (open, L-vorm): 40 m2/112 m3 | SRF50ZSX-W | Vloermodel, ter vervanging van radiator |
1e+2e verdieping | Multisplit | ||
Buitenunit | Op consoles tegen achtergevel (zuidkant woning) | SCM71ZS-W | |
Binnenunit | Slaapkamer: 15 m2/39 m3 | SRK20ZSX-W | |
Binnenunit | Slaap/werkkamer: 15 m2/39 m3 | SRK20ZSX-W | |
Binnenunit | Slaap/werkkamer: 5 m2/13 m3 | SRK20ZSX-W | |
Binnenunit | Zolder (open ruimte met slaap- en werkhoek): 34 m2/95 m3 | SRK35ZSX-W | |
Accessoires | |||
In gangkast, centraal t.b.v. alle wandbinnenunits | Aspen Max Hi-Flow Condens tankpomp | ||
WF-RAC | Wifi module | ||
Big Foot Fix-it | T.b.v. buitenunit voortuin | ||
Walraven muurbeugels BUP strut type 2-450 | T.b.v. Multisplit aan achtergevel |
Totaalprijs 12k EUR (11,5k EUR voor ZS wandunits i.p.v. ZSX).
![]() | ![]() | ![]() |
Alle installateurs verwijzen naar hun eigen Algemene Voorwaarden, waarin ze zoveel mogelijk verantwoordelijkheden afschuiven op de afnemer (klant). Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Echt lekker gevoel geeft het niet.
Prijzen van andere offertes liggen vreemd genoeg allemaal vrij dicht bij elkaar.
Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van de voorgestelde units/ontwerp? Verstandig ontwerp?
- Wat vinden jullie van de prijs? Moet ik nog verder zoeken (Zuid Holland)?
- Welke aandachtspunten zien jullie die ik zeker moet opnemen met de installateur?
"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"