Input ontwerp/offerte L/L warmtepomp als hoofdverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49
Voor ons gemoderniseerde jaren 30 woning overwergen we lucht-lucht warmtepompen (airco's) te gaan toepassen als hoofdverwarming. Doel is compleet van gas af te gaan, waarbij energiekosten afnemen en comfort verhoogd wordt, ook in zomer (koelen). Warmtepompboiler voor SWW (bijv. Atlantic Calypso Split V3) samen met inductiekookplaat is dan de laatste stap.

Lucht-water warmtepomp wordt door meerdere leveranciers niet haalbaar geacht zonder grote ingrepen, zoals tenminste op bgg vloerverwarming plaatsen en radiatoren vervangen door LTV convectoren. We krijgen het net aan warm op 50 graden als het buiten -5 is. Nu staat die op 40 graden en dat gaat prima. Vloerverwarming in woonkamer is grote ingreep wegens houten vloer en vastgelijmd asbestzeil onder keukenvloer.. Dus dat zou een hoop geld en tijd gaan kosten en kunnen we nog niet eens koelen.

Woninggegevens:
  • Totale woonoppervlak: ca. 150 m2
  • Te verwarmen/koelen ruimtes: Zie onderstaande tabel
  • Isolatie: goed geïsoleerde vloer, spouwmuren en dak. Kunststofkozijnen met dubbelglas uit 1990
  • Ventilatie: Type C (Vraaggestuurd per ruimte)
  • PV: Aanwezig (19 panelen), momenteel jaarlijks E-overschot ~2950 kWh
  • Gasverbruik laatste 12 maanden: 600 m3, maar we houden het nu op 19 graden overdag om gas te besparen
  • Piekgasgebruik per dag: ~7 m3
Ik heb 6 offertes opgevraagd. Na flink wat onderzoek m.n. hier op GoT erachter gekomen dat Mitsubishi Heavy Industries de voorkeur heeft vanwege laag minimum verwarmvermogen, veel warmtevermogen bij lage temperatuur, efficiëntie en betrouwbaarheid (niet de looks overigens..).

De laatste offerte is gebaseerd op het volgende ontwerp, dat mij het meest aanstaat:

Woonkamer Single split
BuitenunitIn voortuintje op big footSRC50ZS-W3
BinnenunitWoonkamer/keuken (open, L-vorm): 40 m2/112 m3SRF50ZSX-WVloermodel, ter vervanging van radiator
1e+2e verdiepingMultisplit
BuitenunitOp consoles tegen achtergevel (zuidkant woning)SCM71ZS-W
BinnenunitSlaapkamer: 15 m2/39 m3SRK20ZSX-W
BinnenunitSlaap/werkkamer: 15 m2/39 m3SRK20ZSX-W
BinnenunitSlaap/werkkamer: 5 m2/13 m3SRK20ZSX-W
BinnenunitZolder (open ruimte met slaap- en werkhoek): 34 m2/95 m3SRK35ZSX-W
Accessoires
In gangkast, centraal t.b.v. alle wandbinnenunitsAspen Max Hi-Flow Condens tankpomp
WF-RACWifi module
Big Foot Fix-itT.b.v. buitenunit voortuin
Walraven muurbeugels BUP strut type 2-450T.b.v. Multisplit aan achtergevel

Totaalprijs 12k EUR (11,5k EUR voor ZS wandunits i.p.v. ZSX).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4f467yNc0AM42J2TzCP5BYjIqQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Cs9gdTBfk06uUcKDF5zj9Vdu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQP1k7XQQjI16RMsZsDeXQFhRHw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4wX72b78zXBMVvRBGyJpBJZr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWEp5sQdM3qtiOkxmPBzd6Mr5Jk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d1GOEfhypfZF7fGaZ0HxsCdj.png?f=fotoalbum_tile

Alle installateurs verwijzen naar hun eigen Algemene Voorwaarden, waarin ze zoveel mogelijk verantwoordelijkheden afschuiven op de afnemer (klant). Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Echt lekker gevoel geeft het niet.
Prijzen van andere offertes liggen vreemd genoeg allemaal vrij dicht bij elkaar.

Mijn vragen:
  1. Wat vinden jullie van de voorgestelde units/ontwerp? Verstandig ontwerp?
  2. Wat vinden jullie van de prijs? Moet ik nog verder zoeken (Zuid Holland)?
  3. Welke aandachtspunten zien jullie die ik zeker moet opnemen met de installateur?

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:48
De woonkamer is best lang. Denk niet dat die het zonder hard te blazen naar de overkant de warmte goed gaat verdelen. Ik zou zelf 2 x 2.5 tegenover elkaar hangen als je 100% zou verwarmen of de vloerverwarming op de warmtepomp aansluiten icm met de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je gasverbruik is dusdanig laag dat je het makkelijk moet redden met een lucht/water warmtepomp.
Dat je het met 50 graden pas redt bij -5 betekent dat je afgiftesysteem onderbemeten is.
Kun je niet grotere radiatoren ophangen? Bv van enkel naar dubbel of van dubbel naar tripel.
Vloerverwarming en LTV radiatoren is wel mooi maar hoeft niet, het kan ook zeker met gewone radiatoren dat doe ik hier ook.

Oud dubbelglas uit 1990 is een flink warmtelek, vervangen door modern HR++ glas is zeker de moeite indien je de huidige kozijnen behouden wilt. Met minder warmtebehoefte heb je ook minder afgifte nodig.
Ik heb ook een tijdje met airco verwarmd, het werkt wel maar ik vind het niks.
Een systeem dat in stilte zijn werk doen kan is altijd fijner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jaarlijks overschot van je PV meewegen heeft weinig zin. De salderingsregeling stopt. Dus je overschot aan stroom verkoop je goedkoop in de zomer en koop je duur weer terug in de winter. En stroom is volgens mij duurder dan gas per kWh-energie. Dus lijkt me dat dit geen besparing oplevert, hoewel het wel beter is voor het milieu natuurlijk.

Qua comfort is vloerverwarming volgens mij ook veel fijner, zou je niet beter doorsparen voor een oplossing met vloerverwarming en een L/W warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:27
Ik zou het ook met een L/W Wp doen hoor. Als je het met 50 graden warm krijgt, en je plaatst eventueel wat ventilatoren op je radiatoren, dan lukt het prima.
En dan 1 of 2 aircos om te koelen in de zomer of bij te verwarmen als het heel koud is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 20:44
Als het mogelijk is zou ik een extra binnenunit in/bij de keuken hangen (kan aangesloten op de multisplit).

Prijs heb ik niet echt verstand van, maar lijkt me niet verkeerd voor zo'n uitgebreide installatie.

Met lw warmtepomp verkopers heb ik dezelfde ervaring. Als je een afwijkende situatie hebt willen ze er vaak niet aan, ook als je duidelijk zegt dat het puur voor (in mijn geval hangen de aircos er al) bijverwarming is. Of dat het met de ketel op 45 prima warm wordt (werd, ketel is weg). Ik heb er 3/4 geprobeerd en nooit verder gekomen dan het eerste gesprek.

Hou rekening met het geluid van airco's als je wil slapen met de verwarming aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 18:10
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:21:
Jaarlijks overschot van je PV meewegen heeft weinig zin. De salderingsregeling stopt. Dus je overschot aan stroom verkoop je goedkoop in de zomer en koop je duur weer terug in de winter. En stroom is volgens mij duurder dan gas per kWh-energie. Dus lijkt me dat dit geen besparing oplevert, hoewel het wel beter is voor het milieu natuurlijk.

Qua comfort is vloerverwarming volgens mij ook veel fijner, zou je niet beter doorsparen voor een oplossing met vloerverwarming en een L/W warmtepomp?
Dit is een misvatting.

Gas wordt in principe elk jaar duurder. En stroom goedkoper. Met een warmtepomp verwarmen is VEEL goedkoper dan op gas stoken.

Als voorbeeld: mijn L/L WP heeft SCOP van 4 > 1e jaar verwarmen was 1700kWh.

Voorheen deed ik 1000m3/jr met 24/7 bij 15 graden zitten (ja hardcore maar ik moest bij de energieboeven voor het eerst gas afnemen).
1000m3 = 1300 euro met de huidige prijzen. 1700kWh = 1700*0,28 =476 euro. Dus dat is bijna 3x zo goedkoop! En je hebt units (L/W o.a.) die een SCOP van 5 halen!

Dus ook zonder PV is verwarmen met een warmtepomp veel goedkoper. En veel duurzamer, ik heb laatst uitgerekend; het scheelt bijna 80% in CO2 uitstoot t.o.v. aardgas verbranden ;)

PV helpt overigens wel hoor, ik denk dat ik zo'n 600kWh van PV direct verbruik om mee te verwarmen, dus eigenlijk hoef ik maar voor 280 euro aan stroom af te nemen om in de winter te verwarmen :)

Maar aan de TS: met dit gasverbruik, zou ik gewoon L/W overwegen. Desnoods later in de tijd nog andere radiatoren monteren. Koelen met airco kan je evt nog doen door een simpele single split te installeren!

Ik zou je overweging gewoon als volgt maken; als jij je niet stoort aan blaasgeluiden (bij goed gedimensioneerde L/L valt dit overigens heel erg mee.) Dan zou ik best L/L overwegen. Met zo'n laag gasverbruik hoeft die ook niet hard te werken!

Ik snap je wel omtrent het koelen, zomers worden steeds heter. Ik ben zelf heel blij dat ik deze (tweedehands) multi split heb laten installeren. Ik heb boven op de overloop een unit hangen en beneden (in dewoonkamer/keuken). Krijg ik het prima warm mee. Alleen door mijn warmteverlies is de 3,5kW unit bij vorst wel aan de kleine kant. De temperatuur loopt dan wel wat terug. Maar goed, die dagen worden steeds zeldzamer en ik wil mijn isolatie nog flink upgraden. In het geval van dit huis moet dat wel goed zijn.

Bij mij werd voorheen 2000m3 per jaar verbruikt, en dit is geen jaren 30 woning, maar een uit 1975

[ Voor 19% gewijzigd door barta123 op 07-11-2024 07:04 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49
Bedankt allemaal voor jullie input O+

We gaan nu toch verder onderzoeken of vloerverwarming in de huiskamer haalbaar is voor een toekomstige l/w warmtepomp en tegelijk wat het kost om de kozijnen te vervangen. Vooral die laatste is weliswaar een dure, maar in zekere zin ook een no-regret maatregel.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Pagina: 1