Airco buitenunit 4.2 vs 5.4 (Mitsubishi Electric)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Mijn casus is als volgt:

Beneden krijgen we een 3.5kw vloerunit van Mitsubishi Electric.

Boven in de slaapkamer van onze dochter een 1.5 of 2.0. (qua ruimte zou een 1.5 volstaan maar het voordeel van een 2.0 is dat je de deur open kunt doen en de andere kamer/gang meeprofiteren).

In de toekomst komt er in een deel van de garage beneden een kantoortje en wie weet wil ik daar nog airco (1.5 zou groot genoeg zijn daar). Of het kan ook zijn dat we ooit een 2e kind krijgen en dan toch een airco willen in de kleinste slaapkamer (rechtsboven, dat zou dan een 1.5 worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71VZmSEEx9UAV2rYw1fC3EX1aSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYLHRwYh4adzK6SY2qGxtQ0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb6wYF3jl7AjTtSIc1jmXwMsLS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6eyDVpCbBf5qIYXyW46GEAl.jpg?f=fotoalbum_large

Samengevat, ik twijfel een beetje! Tussen een 4.2 multisplit met 2 poorten, of een 5.4 met 3 poorten (en daarmee meer toekomstbestendig):

https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-2f42-vf

https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-3f54-vf

Merk ME stond eigenlijk al vast omdat de partij waarmee ik in zee ga deze tegen een relatief gunstige prijs kan leveren. Alternatief zou een van de nieuwe Daikin units zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Verplaatst op verzoek:

Het is denk ik vooral even de vraag wat je concreet aan vermogen nodig hebt voor deze ruimtes bij winterse temperaturen, heb je een warmteverliesberekening gemaakt? In de praktijk draai je het liefst 24/7 op een laag pitje te pruttelen, dan is een 4 kW buitenunit ook al meer dan zat want je zal nooit zoveel vermogen vragen. Maar een 5,2 oid kan natuurlijk ook prima (zou dan 2,0 of 2,5 binnenunits pakken, dan heb je er nog wat aan), die kunnen toch ook een heel eind terug bij deze merken. Nadelen daarvan zijn, duurder, grotere/hogere buitenunit, die is ook iets luider en heeft een iets hoger minimaal vermogen en lagere SCOP. Is allemaal vrij marginaal though, beide varianten doe je gewoon een prima koop aan.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Lekker een 5.4 nemen dan hou je een 4 kw over bij -10.

Dat is al weinig en te vergelijken met 1 ouderwetse gaskachel.

Qua verwarmen met een airco net zo stoken als een gasgestookte cv dus met verlaging, dat is het zuinigst.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
digifun schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:54:
Lekker een 5.4 nemen dan hou je een 4 kw over bij -10.

Dat is al weinig en te vergelijken met 1 ouderwetse gaskachel.

Qua verwarmen met een airco net zo stoken als een gasgestookte cv dus met verlaging, dat is het zuinigst.
Ja precies. Ik denk nu zelfs aan de 6.8kw (want die heeft hetzelfde minimum vermogen als de 5.4) voor:

3.5kw vloerunit
1.8kw wandunit
1.8kw wandunit

Of zouden jullie dan voor 5.4 gaan? Enige voordeel van de 5.4 is dat hij 300 euro goedkoper is (en op max vermogen iets minder luid is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Kijk uit met teveel overdimensioneren. Zeker als je gaat verwarmen. Hij gaat dan als een gek pendelen en ook echt uit gedurende minuten. Ik heb op de zolder hier een (schijnbaar) te grote binnenunit hangen. Als ik die op 22 graden in de winter zet, schakelt de buitenunit steeds. Buiten de extra slijtage omdat de compressor en ventilator opnieuw starten, is het ook irritant omdat de unit op het dak van de dakkapel staat. Een constante brom is prima, maar een pendelend geluid is vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
outlandos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Ja precies. Ik denk nu zelfs aan de 6.8kw (want die heeft hetzelfde minimum vermogen als de 5.4) voor:

3.5kw vloerunit
1.8kw wandunit
1.8kw wandunit

Of zouden jullie dan voor 5.4 gaan? Enige voordeel van de 5.4 is dat hij 300 euro goedkoper is (en op max vermogen iets minder luid is).
Ik zou nooit 100% van het vermogen als buitenunit kiezen. Ga je daadwerkelijk ooit alle units op 100% laten draaien? ZOals ik in mijn vorige reactie noemde, wil je voorkomen dat bij lage warmte/koude vraag de buitenunit onder z'n minimum gaat zitten en dus afschakelt. Dat komt de levensduur niet ten goede.

[ Voor 15% gewijzigd door t14wo op 23-08-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
t14wo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:40:
Kijk uit met teveel overdimensioneren. Zeker als je gaat verwarmen. Hij gaat dan als een gek pendelen en ook echt uit gedurende minuten. Ik heb op de zolder hier een (schijnbaar) te grote binnenunit hangen. Als ik die op 22 graden in de winter zet, schakelt de buitenunit steeds. Buiten de extra slijtage omdat de compressor en ventilator opnieuw starten, is het ook irritant omdat de unit op het dak van de dakkapel staat. Een constante brom is prima, maar een pendelend geluid is vervelend.
Thanks! Wat bedoel je precies met "overdimensioneren"? Een te grote buitenunit? Of een te grote binnenunit? Of beiden?

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 23-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
outlandos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Thanks! Wat bedoel je precies met "overdimensioneren"? Een te grote buitenunit? Of een te grote binnenunit? Of beiden?
Aangezien je een multisplit hebt, gaat het om het minimumvermogen dat deze kan leveren. Als dat meer is dat het minimumvermogen dat de slaapkamerunit bijv. nodig heeft, gaat de buitenunit pendelen. Dat wil je gewoon voorkomen. Voelt ook irritant als de binnenunit stopt met blazen, dan weer opstart etc.

De binnenunit heeft natuurlijk ook een min en max vermogen. Ook dat moet passen bij de ruimte en wensen. Hoe je dat minimum bepaalt is lastig hoor. Ik zit niet in dhe materie om te dat kunnen berekenen. Maar over het algemeen kan je stellen dat mensen qua airco vaak veel te zwaar gaan. Een slaapkamer hoeft max. 19 graden te worden bijvoorbeeld. Dus het maximale vermogen zal meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
t14wo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zou nooit 100% van het vermogen als buitenunit kiezen. Ga je daadwerkelijk ooit alle units op 100% laten draaien? ZOals ik in mijn vorige reactie noemde, wil je voorkomen dat bij lage warmte/koude vraag de buitenunit onder z'n minimum gaat zitten en dus afschakelt. Dat komt de levensduur niet ten goede.
Top ik ben denk ik overtuigd. Alles van Mitsubishi Electric:

Het wordt een MXZ 4.2 buitenunit met de veel lagere minimale waardes. Met daarop aangesloten een KT 3.5kw vloerunit beneden en een LN 1.8kw binnenunit op de slaapkamer van onze dochter.

Op onze eigen slaapkamer een LN 2.5 single split (het is een grote slaapkamer) en op zolder een AY 3.5 single split (hier dus geen Diamond binnenunit, maar de nieuwe reeks van ME genaamd AY).

Dat ziet er per plattegrond zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8h_BfSYdVIbux1a99Q7zww4j0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKnAChK1e7oOzP0WulFR3C0e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5eQnytJYY8hD115K-5YCLrvkIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFplBB9kVW7rqwUROBF7vz6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4c7uKGdP37rgqEvqUdsUu04QJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rope0Q4egJtddos7hGE5odnf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Volgens eurovent levert zowel de 4,2 en 5,3 bij -7c, 2,9 kW.

Dat is erg laag om in de winter een heel huis mee te verwarmen. In een koude winter te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
digifun schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:27:

Dat is erg laag om in de winter een heel huis mee te verwarmen. In een koude winter te laag.
Er komt op iedere verdieping vloerverwarming. De airco's dienen primair om in de zomer te koelen en secondair als bijverwarming (bijvoorbeeld als we het even snel warmer willen hebben of als de gasprijs door het dak gaat).

Edit:
De enige plek in huis waar geen vloerverwarming komt is de grote slaapkamer, omdat er in 1/3 van die kamer een podium komt met in het midden een mooi vrijstaand bad en eromheen een soort toog. Dan hebben we aan de andere kant van de slaapkamer nog ons grote bed, dus zou vloerverwarming daar weinig nut hebben. Bovendien hebben we zelden de verwarming aan waar we slapen. Dus daar voldoet de 2.5kw als hoofdverwarming.

[ Voor 37% gewijzigd door outlandos op 23-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
Tip van mijn kant met een multisplit ME MXZ-3F54:

Bestel er ineens deze modules bij met draadloze senor:
v&a aangeboden: Mitsubishi Electric Airco wifi module met draadloze sensor

Het onafhankelijk van MELCloud kunnen bedienen en integreren in bvb. Home Assistant is voor mij een leuke bijkomstigheid, maar het extreem veel beter comfort, regel- en pendelgedrag en bijhorende energiebesparing die je uit de aansturing op basis van een externe temperatuursensor haalt maakt een wereld van verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
FORZAM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:03:

Het onafhankelijk van MELCloud kunnen bedienen en integreren in bvb. Home Assistant is voor mij een leuke bijkomstigheid, maar het extreem veel beter comfort, regel- en pendelgedrag en bijhorende energiebesparing die je uit de aansturing op basis van een externe temperatuursensor haalt maakt een wereld van verschil!
Bedankt voor de tip, ik had deze al ergens zien langskomen.

Wilde hem voor de vloerunit beneden bestellen omdat die zonder wifi module wordt geleverd. Maar als ik je goed begrijp adviseer je om al mijn binnenunits te voorzien hiermee? Dus ook de Diamond airco's en de AY? (komen allemaal standaard met de orginele wifi module inbegrepen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
outlandos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Bedankt voor de tip, ik had deze al ergens zien langskomen.

Wilde hem voor de vloerunit beneden bestellen omdat die zonder wifi module wordt geleverd. Maar als ik je goed begrijp adviseer je om al mijn binnenunits te voorzien hiermee? Dus ook de Diamond airco's en de AY? (komen allemaal standaard met de orginele wifi module inbegrepen)
Ik adviseer het voor elke kamer waar je actief in verblijft met de units aan. Zonder de externe temperatuursensor gingen ze bij mij steeds de gevraagde temperatuur ver (tot 1,5°C) overshooten, dan stoppen, om dan opeens weer als een malle gaan te blazen.
Dus eigenlijk pendelen op een moment dat dit niets te maken heeft met de benodigde vermogens...

Ik heb hem momenteel ook enkel in de unit in de woonkamer, omdat daar he probleem het grootst was. Wanneer de units in de slaapkamers aan staan staat eigenlijk die in de woonkamer ook steeds aan, en zijn alle te koelen volumes verbonden. (open trapgat uit de woonkamer, dueren open naar slaapkamers.

Sinds kort heb ik ook m'n thuisbatterij-capaciteit uitgebreid waardoor ik 24/24 koel, en dat helpt natuurlijk ook.

Lang verhaal kort: testen met 1 module in de woonkamer lijkt me het beste idee, langs de andere kant zijn 2 extra modules ook niet het einde van de wereld op de totale installatiekost, en ben je onafhankelijk van MELcloud. (Die ligt er zo'n 2 a 3 keer per jaar onaangekondigd wel enkele uren tot 2 dagen uit, en bij mij steeds op een ongelegen moment...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
FORZAM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Ik adviseer het voor elke kamer waar je actief in verblijft met de units aan. Zonder de externe temperatuursensor gingen ze bij mij steeds de gevraagde temperatuur ver (tot 1,5°C) overshooten, dan stoppen, om dan opeens weer als een malle gaan te blazen.
Dus eigenlijk pendelen op een moment dat dit niets te maken heeft met de benodigde vermogens...

Ik heb hem momenteel ook enkel in de unit in de woonkamer, omdat daar he probleem het grootst was. Wanneer de units in de slaapkamers aan staan staat eigenlijk die in de woonkamer ook steeds aan, en zijn alle te koelen volumes verbonden. (open trapgat uit de woonkamer, dueren open naar slaapkamers.

Sinds kort heb ik ook m'n thuisbatterij-capaciteit uitgebreid waardoor ik 24/24 koel, en dat helpt natuurlijk ook.

Lang verhaal kort: testen met 1 module in de woonkamer lijkt me het beste idee, langs de andere kant zijn 2 extra modules ook niet het einde van de wereld op de totale installatiekost, en ben je onafhankelijk van MELcloud. (Die ligt er zo'n 2 a 3 keer per jaar onaangekondigd wel enkele uren tot 2 dagen uit, en bij mij steeds op een ongelegen moment...)
Heel goed. Ik zal beginnen met 1, inderdaad voor beneden in de vloerunit. Als het bevalt een 2e voor op zolder (mancave). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:29
digifun schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:27:

Wat zegt de ME spec, want daar geloof ik niks van.
ME behoudt vaak heel goed het vermogen bij -7c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Technician- schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Wat zegt de ME spec, want daar geloof ik niks van.
ME behoudt vaak heel goed het vermogen bij -7c
De modellen met hyper heating maar dat heeft deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Bedankt voor alle reacties. Een aanvullende vraag over de plaatsing van de airco op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5acq9gU3_P8Sact0Fhbj7TywMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUjSwLFLWzHXAiNblS7nlbNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRAWn8x6j8CnJGtNY0e1KyyzZTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxvX138bLgxSDOdLlh6w4iXA.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden jullie voor optie 1 of 2 kiezen? Waarschijnlijk nemen we de ME Diamond airco, die kan 2 verschillende richtingen tegelijkertijd op blazen waardoor ons optie 1 beter lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u0jt-K5rrISD-mWoKRzY4_apFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXygVeKUFDBPoEH7ArETLgmx.jpg?f=user_large

Echter komt de nieuwe kast wel erg dicht tegenover de unit te hangen waardoor we toch zijn gaan twijfelen. Hoor graag welk muurtje jullie zouden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Niemand?

Sorry voor de bump maar ik moet binnenkort beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
De kast zal alleen maar helpen om de luchtstroom tussen links en rechts te splitsen (zo hard als op het plaatje uit de folder buigt het niet af). Hangt er ook een beetje vanaf wat je met beide vertrekken wil doen. Bij optie twee zal de "linker" kamer heel snel afkoelen of opwarmen en zal het juist veel langer duren voordat de "rechter" kamer meegenomen wordt, maar uiteindelijk gaat ie wel mee. Als dat een waskamer is waar je verder weinig mee doet is dat natuurlijk prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
FORZAM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:03:

Hey, dit klinkt interessant. De airco in mijn woonkamer zit in een wat onhandig hoekje: hij zuigt teveel van zijn eigen koude (of warme) lucht aan, waardoor hij veel te snel gaat pendelen. Met dit apparaatje wordt de interne thermometer overrulet?

Draait de draadloze sensor op een batterijtje? En verbindt hij dan via het wifi-netwerk met de module in de binnenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
willemd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Hey, dit klinkt interessant. De airco in mijn woonkamer zit in een wat onhandig hoekje: hij zuigt teveel van zijn eigen koude (of warme) lucht aan, waardoor hij veel te snel gaat pendelen. Met dit apparaatje wordt de interne thermometer overrulet?

Draait de draadloze sensor op een batterijtje? En verbindt hij dan via het wifi-netwerk met de module in de binnenunit?
Met dit apparaatje wordt de interne thermometer overrulet
Correct

Draait de draadloze sensor op een batterijtje?
Correct, een knoopcel, het meegeleverde exemplaar ging bij mij ongeveer een jaar mee.

En verbindt hij dan via het wifi-netwerk met de module in de binnenunit?
Als ik het goed heb is het een Bluetooth Low Energy exemplaar, maar concept is dus hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
t14wo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Het wordt een multisplit met 2 binnenunits want de derde bleek niet nodig:

3.5kw
1.8kw

Dus 5.3 in totaal op volle kracht.

De airco man geeft aan dat een 4.2 voldoende is, maar dat de meerprijs van een 5.3 minimaal is (130 euro) en dat hij exact dezelfde minimale waardes heeft als de 4.2

Op een totaal van 11k (we nemen nog meer bij hun af) is 130 te verwaarlozen en neig ik naar 5.3. Qua comfort lever ik niet in toch? Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27qy1R2j6sX9wyKCvG9fHh6FaJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJjwEhovCVA88anMwa2KtX0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4Lo-hSMbi1jawp_Mo0yracRfC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLfUPCPpqe8t34WDUxKfxOJt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1