Panasonic multisplit Etherea binnenunits storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:34
Dag Tweakers,

Na veelvuldig meekijken in het "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"-topic en Airco bestellen in het buitenand-topic heb ik zelf de sprong in het diepe gewaagd en heb ik Panasonic 2x1 multisplit systeem aangeschaft bij Bottega Idraulica in Italië, samen met het benodigde gereedschap en montagemateriaal.

De installatie was afgerond dus werd het tijd een afspraak te maken met een STEK-monteur voor de inbedrijfstelling en het eerste keer inschakelen van het systeem.

Daar wringt nu de schoen, dat lukt niet. Het afpersen en vacumeren ging goed, gezien de leidinglengte van iets onder de 25 meter totaal (keurig binnen de specificaties van max. 30m) kwam ik boven het voorgevulde volume uit en moest er een beetje worden bijgevuld. So far, so good.

Bij eerste keer inschakelen van de voeding gebeurde er verder niet zoveel. Er is alleen wat geklik hoorbaar in de buitenunit en de binnenunits reageren helemaal nergens op; geen lampjes, geen piepjes helemaal niks.
Wel meet ik spanning op de binnenunits en heeft de STEK-monteur ook gecheckt of de kabelvolgorde klopt tussen binnenunit en buitenunit, dat blijkt het geval te zijn.

Op de binnenunits zit een 'AUTO' knop waarmee de units geforceerd aan zouden moeten gaan, daar reageert de unit alleen ook niet op en uitlezen van de foutcodes levert geen reactie op (ik denk omdat de binnenunit uitstaat, niet zozeer omdat er echt geen foutcode is).

Specificaties systeem:
Binnenunits: 2x CS-Z25XKEW, 1x slaapkamer en 1x thuiskantoor.
Buitenunit: 1x CU-2Z35TBE
Condenspompt: Refco Combi (alarmbekabeling na eerste keer inschakelen systeem losgehaald om te kunnen testen zonder invloed van condenspomp, maakt geen verschil).

Handleidingen die heb gebruikt zijn deze:
Voor de binnenunits: CS-XZ XKEW Service Manual
Voor buitenunit: Service Manual -CU-2Z35TBE
Voor condenspomp User-Manual-Refco-Combi-Condensate-Pump

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vraag is nu, is er nog een bepaalde handeling nodig voor het kunnen inschakelen van het systeem bij de eerste keer? Of waar zou ik moeten beginnen met troubleshooten om te weten in welk van de units er een probleem zit? Ik heb zojuist ook Bottega Idraulica & Panasonic NL gemaild (niet geschoten altijd mis) maar hier is vast deskundigheid die mij in de tussentijd bezig kan houden met foutopsporing! :P

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Beste antwoord (via Emacee op 04-08-2024 20:37)

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18
S1 binnenunit moet ik dacht op L1 deze zit achter een relay en voed zodoende de buiten unit bij een single split.
2 is gebrugd met N een maakt niet uit waar deze zit.

Nu heeft de binnen unit geen spanning.

[ Voor 11% gewijzigd door redbullwaning op 04-08-2024 12:36 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGAAS_N9hiRf7cOtuNnSYwYTYro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h6VBhbxIG1D50AkQFFk5idO1.png?f=fotoalbum_large

Heb je de onderste 3 draden aangesloten binnen? Bruin blauw groen/geel moet ook op de units binnen.

Pagina 49 in binnenunit handleiding, eerst de onderste kabels, dan flip the panel down en dan s1/2/3 en aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-05 00:33
Zoals @w00key zegt. Bij de laatste foto zit L1 (waarschijnlijk N) en aarde niet aangesloten. Ik zie de draden ook los hangen.
Heeft de monteur met in bedrijfstellen dit niet gezien? Meestal vragen ze een kleine vergoeding om dit te controleren. En de monteur gaat ook het liefste weg met een werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
De draden zijn van de condenspomp zegt hij.
Dus er moet nog een stekker aan dan :)
Of voeden vanuit de buitenunit inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 04-08-2024 17:26 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Dank voor de snelle reacties! Omdat het een multi-split is ben ik van dit schema uitgegaan:

1x voeding naar de buitenunit en vanaf daar naar de binnenunits:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK6ljP6pKldYqJI7S8E9uvw-jI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EkxwpzicUW4GsIezApIdSR1R.png?f=fotoalbum_large

Op een van de papieren handleidingen stond ook aangegeven dat ik niet voeding naar elk van de units individueel mocht aanleggen; of de binnenunits voeden en die voeden de buitenunit of andersom. Geen voeding naar elke unit individueel als ik het goed begrijp. Ik zal die instructie even nazoeken en hier posten.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Zou dan echt even controleren of gasleidingen van Unit A overeenkomen met voeding Unit A.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18
S1 binnenunit moet ik dacht op L1 deze zit achter een relay en voed zodoende de buiten unit bij een single split.
2 is gebrugd met N een maakt niet uit waar deze zit.

Nu heeft de binnen unit geen spanning.

[ Voor 11% gewijzigd door redbullwaning op 04-08-2024 12:36 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Dat klop. L1 is niet doorgelust met S1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvxOuY5ga1lqvNjs7Sd1GQTx8xI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DY0getkTaKn6cDHedAGmfQnz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Massa aangesloten op de buitenunit? Ik heb voor mijn Daikin bewust een aardpen laten slaan voor de massa/aarding omdat het een bekend fenomeen is dat bij Daikin zonder massa dit storing gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:11
@Emacee je bruin in je binnenunit zit verkeerd.. Die moet op L1 aangesloten worden volgens de handleiding pag 49.

spuit 11 8)7

valt me iedere keer weer op hoe slecht de vertalingen in die handleidingen zijn:
- earthed
- sheathed
etc etc

[ Voor 36% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-08-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Dank voor de tips! Het bleek inderdaad een kwestie van kabel die op S1 was aangesloten met L verbinden te zijn. De units doen het nu allebei. Het is daarmee ook gelukt om de condenspompjes aan te sluiten, die doen het nu ook. Beetje onlogisch dat het op deze manier moet maar soit, op de deksel van de unit zelf staat namelijk dit (voeding van buitenunit naar binnenunit of vice versa maar nooit naar allebei voor single split, multi-split altijd via buitenunit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKC-jmQqaMJze_eURR3UHZ_Surw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v45EkzFTNaVgswTO10sLhvlT.jpg?f=fotoalbum_large

Topic kan op slot _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Emacee op 04-08-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eef005
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-04 21:07
Hallo, Wij hebben dergelijk systeem sinds ongeveer 1,5 jaar in werking en zijn (waren) daar tevreden over. Net voor Kerstmis echter starten wij het systeem op in de verwarmingsmodus , zoals het al sinds september ingesteld is. Na ongeveer 1 minuut gaat het systeem in kortsluiting waarbij zelfs de hoofdautomaat ( 3x40A. 400v) afschakelt. De installateur is komen kijken om het euvel te herstellen maar dit lukte hem niet. Iemand een idee wat deze kortsluiting veroorzaakt? En dit specifiek na ong 1 min inschakelen.
Bedankt bij voorbaat
Pagina: 1