Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Al een paar weken zoek ik veel topics af over airco’s en zijn er diverse aanbieders over de vloer geweest. Ik was in principe voor MHI gegaan een 4.0 2 multisplit en dan twee 2,5kw of twee 2,0kw binnen units.

Dakkappel pal zuid plat dak 5x4m, en de slaapkamer 3x5m pal zuid. Gewoon normaal Hollands rijtjeshuis. Airco komt op het platte dak van het dakkapel en het leidingwerk is bij de duurste partij het mooiste weggewerkt onder de pannen.

Deze partij kan MHI en Daikin aanbieden. Vooral het matte wit en het wat compactere formaat van de Daikin spreekt ons aan. Alleen lees je veel over het pendelen en het minimale vermogen van Daikin, dat dit vrij hoog is? Of is dit vooral voor de grote 68-modellen een probleem, dat krijg ik niet scherp? https://catalogus.daikin....8multisplit/96/#zoom=true

De FTXM Pefera kan deze ook op een multisplit unit of alleen op single split? De zolder zou ik willen verwarmen in de winter en daar is de Perfera beter in?

Hebben jullie nog tips of tricks? MHI is 300e goedkoper. Ik wil vooral dat we stille airco’s hebben en de buren er geen last van hebben? Beide kunnen in homeassistant opgenomen worden zag ik.

Beste antwoord (via stormfly op 31-07-2024 12:00)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
stormfly schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:23:
[...]

Klopt die post heb ik gezien vanwege topic banner heb ik toch zelf een post aangemaakt. Ik wil ook graag begrijpen waarom het dan geen issue is/wordt? Omdat 1,5 minimaal vermogen op een 2,5 binnenunit 60% is? Hoe/waar liggen de drempels is daar een vuistregel voor? Voor het genoemde 68-model is het minimale koelvermogen 1,95 dat is niet enorm veel hoger. Begrijp dat ik mij er niet makkelijk vanaf wilde maken :) Misschien lees ik de tabellen verkeerd?

[...]

Dank voor je input! Moet ik setpoint lezen als in minimale thermostaat temperatuur? Dat is voor de slaapkamer inderdaad wel fijn. Wij hebben nu vooral in onze 1974 woning dat sinds het tipple glas er teveel warmte binnen blijft hangen in de zomer maanden. Vandaar de airco.
Zowel met koelen als verwarmen is er een minimum vermogen. Het ligt ook aan je gebruik. Zet je alleen 1 unit aan en adhoc. Of zet je die dingen 24/7 aan en allemaal aan? Ik heb ook een goed geisoleerd jaren 70 huis en nu in de zomer staan ze bij mij allemaal aan gewoon 24/7. Vind ik veel comfortabeler omdat je geen hard blazende units hebt, ze lekker zacht blazen en lekker constante temperatuur en met dit weer......geen vocht in huis.

Ik zou voor beneden altijd een single pakken ivm verwarmen en boven ivm een multi. Boven verwarm je minder. Dan heb je in het tussenseizoen een lekker laag minimum vermogen om te verwarmen en geen/weinig aan/uit beneden. Boven met slapen draaien die dingen toch niet dan met verwarmen. Koelen lopen die dingen toch wel mooi en komt het niet zo nauw. Koelen is ook veel makkelijker en heb je weinig vermogen nodig. NB: koelen is volgens mij met je Daikin link met multi met 2 x 2,0 units minimaal 1,5. Geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@stormfly Ik heb geen ervaring met die modellen, echter wel zowel een Daikin wandmodel in de slaapkamer en een MHI in de woonkamer (voornamelijk voor verwarmen dus een vloermodel).
Ze zijn beiden prima. Echter kan bij de Daikin het verwarmen op een veel lagere setpoint wat voor een slaapkamer voor mij nogal van belang is. Let daar dus ook op in de specificaties.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
stormfly schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:17:
Al een paar weken zoek ik veel topics af over airco’s en zijn er diverse aanbieders over de vloer geweest. Ik was in principe voor MHI gegaan een 4.0 2 multisplit en dan twee 2,5kw of twee 2,0kw binnen units.

Dakkappel pal zuid plat dak 5x4m, en de slaapkamer 3x5m pal zuid. Gewoon normaal Hollands rijtjeshuis. Airco komt op het platte dak van het dakkapel en het leidingwerk is bij de duurste partij het mooiste weggewerkt onder de pannen.

Deze partij kan MHI en Daikin aanbieden. Vooral het matte wit en het wat compactere formaat van de Daikin spreekt ons aan. Alleen lees je veel over het pendelen en het minimale vermogen van Daikin, dat dit vrij hoog is? Of is dit vooral voor de grote 68-modellen een probleem, dat krijg ik niet scherp? https://catalogus.daikin....8multisplit/96/#zoom=true

De FTXM Pefera kan deze ook op een multisplit unit of alleen op single split? De zolder zou ik willen verwarmen in de winter en daar is de Perfera beter in?

Hebben jullie nog tips of tricks? MHI is 300e goedkoper. Ik wil vooral dat we stille airco’s hebben en de buren er geen last van hebben? Beide kunnen in homeassistant opgenomen worden zag ik.
Je maakt je er wel erg makkelijk vanaf. Boven je post in L/L geef ik reeds advies over minimaal vermogen en die zijn geen probleem. (zie ook de combinatietabellen van Daikin). Daikin en MHI zijn beide okee. Ik heb al 4 jaar Daikin en gekozen op binnenunits. Die glimmende bakken van MHI binnen was hier een no go. Iedere binnenunit kan zowel op een single als een multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Je maakt je er wel erg makkelijk vanaf. Boven je post in L/L geef ik reeds advies over minimaal vermogen en die zijn geen probleem. (zie ook de combinatietabellen van Daikin). Daikin en MHI zijn beide okee. Ik heb al 4 jaar Daikin en gekozen op binnenunits. Die glimmende bakken van MHI binnen was hier een no go. Iedere binnenunit kan zowel op een single als een multi.
Klopt die post heb ik gezien vanwege topic banner heb ik toch zelf een post aangemaakt. Ik wil ook graag begrijpen waarom het dan geen issue is/wordt? Omdat 1,5 minimaal vermogen op een 2,5 binnenunit 60% is? Hoe/waar liggen de drempels is daar een vuistregel voor? Voor het genoemde 68-model is het minimale koelvermogen 1,95 dat is niet enorm veel hoger. Begrijp dat ik mij er niet makkelijk vanaf wilde maken :) Misschien lees ik de tabellen verkeerd?
franssie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:20:
@stormfly Ik heb geen ervaring met die modellen, echter wel zowel een Daikin wandmodel in de slaapkamer en een MHI in de woonkamer (voornamelijk voor verwarmen dus een vloermodel).
Ze zijn beiden prima. Echter kan bij de Daikin het verwarmen op een veel lagere setpoint wat voor een slaapkamer voor mij nogal van belang is. Let daar dus ook op in de specificaties.
Dank voor je input! Moet ik setpoint lezen als in minimale thermostaat temperatuur? Dat is voor de slaapkamer inderdaad wel fijn. Wij hebben nu vooral in onze 1974 woning dat sinds het tipple glas er teveel warmte binnen blijft hangen in de zomer maanden. Vandaar de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
<>
yup, dus zou je in de winter willen bijverwarmen dan is die minimum verawrmingstemp van belang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik zit een beetje met hetzelfde. Overweeg ook MHI of Daikin. Nieuwe energiezuinige woning met vloerverwarming. Maar ik heb een kantoortje met veel glas waar het in de zomer wat te warm wordt en de winter wat te koud. En een slaapkamer met dak op het zuiden waar het wat te warm wordt, en een zolderkamer waar geen verwarming of koeling is.

3 multi split units dus als aanvullende koeling en verwarming.

Enige wat ik me afvraag, welke integreert nu makkelijker/beter in homeassistant? Ik zag over Daikin wel dat die hun API wat hebben dichtgetimmerd ofzo. LINK en dat je nog maar 200 'calls' per dag kan doen? Is dat bij gewoon gebruik vanuit homassistant ooke en probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_4UJa_cpY5XH3Gh6dXARMDFJOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AgEbinuntTAOIeXMJHwkmxQQ.png?f=fotoalbum_large
Uitgaande van 2x een 2.5kw unit op een 4.0 multisplit

Gecombineerd:
MHI minimale koel vermogen 1,7 standaard 4,0 en max 5,6kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcUS4AdIYgCbT7OFWbW6E0S0sLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S32G2N8M5oPWXyp2j4zxEyAm.png?f=fotoalbum_large
Gecombineerd:
Daikin minimale koel vermogen 1,5 standaard 4,0 en max 4,4kw

Beide merken leveren 2,0/2,0 bij gecombineerd gebruik.

Gebruik ik slechts 1 indoor unit in de nacht op de slaapkamer dan komen er de volgende getallen uit.

MHI 1,5 minimaal
Daikin 1,3 minimaal

Een daikin kan hiermee met een lager vermogen koelen in de laagste stand en daarmee minder kans op pendelen?

PS. De MHI die kan op de maximale stand 5,6kw behalen en de Daikin 4,4 dat is flink verschil?

Screenshots vanaf mobiel ivm vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Burnd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:08:.

Enige wat ik me afvraag, welke integreert nu makkelijker/beter in homeassistant? Ik zag over Daikin wel dat die hun API wat hebben dichtgetimmerd ofzo. LINK en dat je nog maar 200 'calls' per dag kan doen? Is dat bij gewoon gebruik vanuit homassistant ooke en probleem?
Klopt Daikin heeft een nieuwe wifi module waardoor lokale toegang niet meer mogelijk is. 200 API calls per dag is om de 7,2 minuten dat lijkt mij ruim voldoende.

Nieuwe Mitsubishi airco's in Home Assistant Voor MHI staat hier wat, heb het nog niet doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ik hoef m’n airco’s niet 200x per dag aan te passen nee 😁

Maar het gaat dan om log gegevens dan toch? Dan zit je zo maar op die 200 lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48
Burnd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:08:
Ik zit een beetje met hetzelfde. Overweeg ook MHI of Daikin. Nieuwe energiezuinige woning met vloerverwarming. Maar ik heb een kantoortje met veel glas waar het in de zomer wat te warm wordt en de winter wat te koud. En een slaapkamer met dak op het zuiden waar het wat te warm wordt, en een zolderkamer waar geen verwarming of koeling is.

3 multi split units dus als aanvullende koeling en verwarming.

MHI werkt uitstekend met Home Assistant in ieder geval. De app is matig, maar Home Assistant verbindt over het lokale netwerk met de airco. Het enige nadeel is dat je via de app of HA niet de silent mode kunt aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Mogelijk heb je iets aan deze uitleg MHI / ME / Daikin: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Hele cloud gebeuren is niet zo spannend, gewoon een module erin plaatsen voor 100% lokale aansturing: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Verder even goed onderzoek naar geluid, want in een rijtjeswoning is de kans groot dat je mogelijk niet aan de geluidseisen (wpac) zult voldoen. Zijn diverse topics over.

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2024 23:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

Zowel met koelen als verwarmen is er een minimum vermogen. Het ligt ook aan je gebruik. Zet je alleen 1 unit aan en adhoc. Of zet je die dingen 24/7 aan en allemaal aan? Ik heb ook een goed geisoleerd jaren 70 huis en nu in de zomer staan ze bij mij allemaal aan gewoon 24/7. Vind ik veel comfortabeler omdat je geen hard blazende units hebt, ze lekker zacht blazen en lekker constante temperatuur en met dit weer......geen vocht in huis.

Ik zou voor beneden altijd een single pakken ivm verwarmen en boven ivm een multi. Boven verwarm je minder. Dan heb je in het tussenseizoen een lekker laag minimum vermogen om te verwarmen en geen/weinig aan/uit beneden. Boven met slapen draaien die dingen toch niet dan met verwarmen. Koelen lopen die dingen toch wel mooi en komt het niet zo nauw. Koelen is ook veel makkelijker en heb je weinig vermogen nodig. NB: koelen is volgens mij met je Daikin link met multi met 2 x 2,0 units minimaal 1,5. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:43:
[...]

Dank voor je aanvulling.
ThinkPad schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:36:
Mogelijk heb je iets aan deze uitleg MHI / ME / Daikin: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Hele cloud gebeuren is niet zo spannend, gewoon een module erin plaatsen voor 100% lokale aansturing: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Verder even goed onderzoek naar geluid, want in een rijtjeswoning is de kans groot dat je mogelijk niet aan de geluidseisen (wpac) zult voldoen. Zijn diverse topics over.
Goed dat je dat laatste even benoemd want die was mij tot op heden ontschoten. Plaatsing op het dakkapel lijkt mij ver weg van de erf grens, maar ik heb het de installateur even gevraagd hoe zijn ervaringen zijn met mijn gemeente. Het omgevingsloket zegt: contact de gemeente maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Kwalitatief goed en heel stil, zowel binnen als buiten, zijn ze allebei wel. Hoe dan ook maak je een goede keuze.

Daikin kan net even lager terug (zelfs een stukje lager dan de specs aangeven is mijn ervaring, mijn 2mxm40 gaat terug naar 50W opgenomen vermogen en de 3mxm52 naar 140) en de binnenunits zijn imho net even mooier, met name de stylish. De app is ook beter.

Zolang je niet elke paar minuten de temp. wil uitlezen is de rate limit op de nieuwe Daikin cloud-koppeling prima. Ik kan je uit ervaring vertellen, die rate limit en daarna een ban zat er altijd gewoon al in, maar toen was de API officieel überhaupt niet ondersteund maar werd gedoogd. Nu is het gewoon een officiële dienst met een SLA en documentatie geworden, alleen maar beter. Beide merken werken iig prima in HA, met de functies die ook in de eigen app zitten (dat is niet alles).

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 26-07-2024 09:36 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
En dan nog een specifieke voorkeur voor de Comfora of Perfera? Perfera heeft met name wat meer filters, wat volgens mij niet zoveel uitmaakt als ik het zo zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
De Perfera binnenunit is nét ietsje beter. De binnenunit is 1-3dB stiller, de SCOP voor verwarmen is ietsje hoger (4,85 vs 4,64 bij een 3,5kW) en er zit een aanwezigheidssensor in zodat je de lucht om je heen of juist op je kan laten blazen. En een extra geurfiltertje, maar daar zou ik verder niet teveel van verwachten, kost alleen maar geld om te vervangen. Het verschil is iig vrij klein. Buitenunit, remote, wifi/app is allemaal precies hetzelfde. Ik zou het de meerprijs alleen waard vinden als je hem ook het hele jaar door c.q. als verwarming gaat gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 26-07-2024 15:58 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Ja dat was mijn beeld ook een beetje. Het is in dit geval beide aanvullende koeling. En voor een van de 3 binnenunits ook wat aanvullende verwarming.

1-3dB stiller is misschien toch de moeite waard, hangt een beetje van de meerprijs af. Bij klima.pt was het verschil 2800 vs 3000 voor de hele Daikin installatie van 1 buiten unit en 3 binnen units Comfora vs Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
RonJ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:55:
De Perfera binnenunit is nét ietsje beter. De binnenunit is 1-3dB stiller, de SCOP voor verwarmen is ietsje hoger (4,85 vs 4,64 bij een 3,5kW) en er zit een aanwezigheidssensor in zodat je de lucht om je heen of juist op je kan laten blazen. En een extra geurfiltertje, maar daar zou ik verder niet teveel van verwachten, kost alleen maar geld om te vervangen. Het verschil is iig vrij klein. Buitenunit, remote, wifi/app is allemaal precies hetzelfde. Ik zou het de meerprijs alleen waard vinden als je hem ook het hele jaar door c.q. als verwarming gaat gebruiken.
Daar twijfel ik ook nog een beetje over. Het is bedacht als koeling. Maar hoe langer je op Tweakers rond struint kom je ook in het moderne verwarmen terecht. Tja ga je dat merken voor je een zolder thuiswerkplek, comfora vs perfera. Het zit in de marges volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Al een idee waar je voor gaat kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
IKON schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:51:
Al een idee waar je voor gaat kiezen?
Ik denk dat ik gelukkiger wordt van compacte mat witte binnenunits alleen MHI lijkt mij wel een beest van een unit qua power. Alleen heb je dat eigenlijk niet nodig als je kamer op temperatuur is.

Nee ik ben er nog niet uit, ik neig wel naar Daikin maar het voelt alsof veel Tweakers hier de laatste tijd MHI kozen.

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 27-07-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
stormfly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat ik gelukkiger wordt van compacte mat witte binnenunits alleen MHI lijkt mij wel een beest van een unit qua power. Alleen heb je dat eigenlijk niet nodig als je kamer op temperatuur is.

Nee ik ben er nog niet uit, ik neig wel naar Daikin maar het voelt alsof veel Tweakers hier de laatste tijd MHI kozen.
Ja omdat iedereen elkaar MHI aanpraat. Ik heb al 4 jaar Daikin Perfera en verwarm/koel probleemloos en zuinig. En ja die binnenunits zijn veel mooier. O-) 140m2 verwarmen 1200/1300kWh en koelen zo'n 250/300kWh per jaar. Succes met je keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
MotorBeast schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Ja omdat iedereen elkaar MHI aanpraat. Ik heb al 4 jaar Daikin Perfera en verwarm/koel probleemloos en zuinig. En ja die binnenunits zijn veel mooier. O-) 140m2 verwarmen 1200/1300kWh en koelen zo'n 250/300kWh per jaar. Succes met je keuze.
Dus je raadt zelf Daikin aan gewoon? Hoeveel kW gebruik je voor die 140m2? Oh en je bedoelt dat de Daikin mooier zijn binnen?

[ Voor 5% gewijzigd door IKON op 27-07-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17
stormfly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:38:
[Goed dat je dat laatste even benoemd want die was mij tot op heden ontschoten. Plaatsing op het dakkapel lijkt mij ver weg van de erf grens, maar ik heb het de installateur even gevraagd hoe zijn ervaringen zijn met mijn gemeente. Het omgevingsloket zegt: contact de gemeente maar.
Wanneer je denkt dat jouw erfgrens op maaiveldhoogte gemeten wordt dan heb je het mis.
Die erfgrens gaat gewoon de hoogte in tot de hoogte waar je je buitenunit wil plaatsen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Wanneer je denkt dat jouw erfgrens op maaiveldhoogte gemeten wordt dan heb je het mis.
Die erfgrens gaat gewoon de hoogte in tot de hoogte waar je je buitenunit wil plaatsen.
Ja dat dacht ik wel :) goed dat je het benadrukt. Ik ging uit van dat de buren buiten zouden zitten in de tuin.

Ik denk niet dat ik onder een WPAC berekening uit kom? En dan bij de gemeente navraag doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17
stormfly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:34:
[...]Ja dat dacht ik wel :) goed dat je het benadrukt. Ik ging uit van dat de buren buiten zouden zitten in de tuin.
Ik denk niet dat ik onder een WPAC berekening uit kom? En dan bij de gemeente navraag doen.
Dat zou ik doen, beter om vooraf de plaatsing de zaken voor elkaar te hebben, dan weet je vrijwel zeker dat je geen gezeur met de (huidige of toekomstige) buren kunt krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Ik denk dat ik eruit ben, de nieuwe Daikin modellen inclusief Perfera binnen unit. De Comfora lijkt wel echt een budget instap model te zijn, specs zijn laag. @franssie welk wandmodel heb jij van Daikin?

We zitten op de camping en ik heb met een analoge Excel even een vergelijking gemaakt. Twee lege A4 velletjes gehaald bij de receptie 😅

Daikin heeft net een update doorgevoerd op bepaalde units. De buiten units 2MXM-A is nieuwer dan de 2MXM-M ook de buitenzijde is anders. De 2MXM-A sluit dan weer aan bij de net vernieuwde prefera binnen unit qua features. Alles, inclusief OC(optimal combinations) zijn in onderstaande PDF te lezen. Zover ik het zie is deze unit vooral stiller buiten en zuiniger in verbruik binnen, het is qua geluid allemaal marginaal.

De WPAC meting gaat uit van maximaal geluid, en niet de waarde “sound pressure” als ik het goed begrepen heb @Yaksa ?. Sound pressure is een waarde die je op een meter afstand kunt meten en sound power is een theoretische berekening. Vooral de sound pressure is lager bij de nieuwe unit.

Nieuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voxfdi4lC7sdgjjqAHMhnzZwQjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mbk4LRJg0tq1B7SJncnO3MHv.jpg?f=fotoalbum_large

Oud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMw0TSqNNeMjKkFHxjyB7rbsKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxCbyBJ2kVR2e4Qx4BR29Iam.jpg?f=fotoalbum_large

2MXM-A (nieuw)
852x350x552
Sound pressure H48 C46
Sound power H62/62 C 62/57
Low sound mode (nieuw?) H60/C60

Vermogens bij 2,5kw binnenunit
C 1,3/2,5/3,0 bij een single binnenunit
C 1,5/4,0/4,4 bij een dubbele binnenunit
H 1,0/3,4/4,1 bij een single binnenunit
H 1,2/4,2/4,7 bij een dubbele binnenunit

2MXM-M (oud)
765x285x550
Sound pressure H50 C48
Sound power H62 C60
Low sound mode (nieuw?) ontbreekt

C 1,3/2,5/3,0 bij een single binnenunit
C 1,5/4,0/4,4 bij een dubbele binnenunit
H 1,0/3,4/4,1 bij een single binnenunit
H 1,3/4,2/4,7 bij een dubbele binnenunit

MHI SCM-40-ZS
870x290x595
Sound pressure H51 C49
Sound power H64 C62
Low power mode H46 C44

C 4,0(1,5-5,9)
H 4,5(1,0-6,3)

De binnen units zijn bij daikin verschillend de Comfora instap model is wat ouder dan de net vernieuwde Perfera en dat zie je terug in het rendement.

Comfora FTXP-N
286x770x550
C 1,3/2,5/3,0
H 1,3/3,0/4,0
COP 4,77
EER 3,75
SEER 7,2

Perfera FTXM-A (nieuw model)
298x894x252
C 0,9/2,5/3,8
H 0,8/2,8/5,0
COP 5,0
EER 5,2
SEER 9,47

Perfera FTXM-R (oud model)
295x778x272
C 1,3/2,5/3,2
H 1,3/2,8/4,7
COP 5,0
EER 4,57
SEER 8,65

MHI SRK-25ZS-W
290x870x230
C 2,5(0,9-3,1)
H 3,2(0,9-4,5)
COP 4,35
EER 4,32
SEER 8,5

Bron documenten
https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdf

https://planning.welhat.g...0-%20Technical%20Data.pdf

http://www.daikintech.co....3V1B_Databook_EEDEN17.pdf

https://www.principalclim...and%20features%202024.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Ik heb de nieuwe Daikin besteld. Perfera binnenunit met 2 lamellen en de nieuwe buitenunit.

Case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ga ik ook doen, was Comfora aangeboden door installateur, maar gezien het geringe prijsverschil ga ik toch voor de Perfera.

Is de buiten unit voor een Perfera of Comfora eigenlijk hetzelfde? Ging ik wel vanuit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Burnd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:02:
Ga ik ook doen, was Comfora aangeboden door installateur, maar gezien het geringe prijsverschil ga ik toch voor de Perfera.

Is de buiten unit voor een Perfera of Comfora eigenlijk hetzelfde? Ging ik wel vanuit…
Zie mijn post met model nummers en plaatjes. Dat kan dus verschillen wat je leverancier besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:59:
Ik heb de nieuwe Daikin besteld. Perfera binnenunit met 2 lamellen en de nieuwe buitenunit.

Case closed :)
Als je hem hebt, zou dan a.u.b. foto’s van de PCB’s kunnen nemen? Met name connector S21 en S403. Tevens zou het erg interessant zijn welk voltage je tussen GND en iedere pin van s21 en S403 meet.

S21 /S403 is een aansluit poort voor de wifi module. Met deze info is in te schatten of een faikin een kans van werken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Als je hem hebt, zou dan a.u.b. foto’s van de PCB’s kunnen nemen? Met name connector S21 en S403. Tevens zou het erg interessant zijn welk voltage je tussen GND en iedere pin van s21 meet.

S21 /S403 is een aansluit poort voor de wifi module. Met deze info is in te schatten of een faikin een kans van werken heeft.
Wat is een Faikin? Van de binnenunit of buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Faikin. Is een ESP module om je airco lokaal aan te kunnen sturen via bijv. Home Assistant.

Wordt aangesloten op S21 / S403 poort van de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Wat is een Faikin? Van de binnenunit of buitenunit?
Wat @ThinkPad zegt :)

https://github.com/revk/ESP32-Faikin

ps, ALS het kan graag de spanning van iedere pin op S21 en S403 :)

[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 18-08-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Je kunt HA toch ook met de Daikin Cloud laten verbinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Je kunt HA toch ook met de Daikin Cloud laten verbinden?
Geen idee eerlijk gezegd. Ik haak al af bij het woord cloud.

Wat ik wel weet is dat ze locale api beperkt hebben. Met een faikin heb je gewoon helemaal niets meer met daikin te maken voor het aansturen van je eigen unit.
Pagina: 1