Nieuwe Mitsubishi airco's in Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 10:17
Hallo allemaal,

Ik kom er niet helemaal meer uit,
Wij zijn aan het verbouwen en laten 4 airco's in huis plaatsen, we hebben al gekozen voor Mitsubishi airco's. Ons hele huis draait op Home Assistant, nu kom ik er niet helemaal uit of en hoe dit gaat werken. custom WF-RAC integratie, maar die is in ontwikkeling. Ik zie ook IntesisHome.. Ik kan nu nog alle kanten op met welke module er in komt. Wie kan mij hierin advies geven?
Het gaat om de SRK 50 ZS-W aico's

Thanks alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummler
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 21:12
in het MHI topic wordt dit uitgebreid besproken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2161532/0

als je toch al bekend bent met homeassistant dan zou ik MHI-AC-CTRL gebruiken, draait bij veel mensen perfect en hoeft niet veel te kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
WF RAC werkt ook al prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKcLsfPN3uAYoYYI3YGQbtoRMm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YIsyOWKG3HSSQUw0B9tz4Ta.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Deze had ik ook gezien, werkt die stabiel ja?
Is geloof ik wel cloud afhankelijk toch?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
mijansen1987 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Deze had ik ook gezien, werkt die stabiel ja?
Is geloof ik wel cloud afhankelijk toch?
Thanks
Wij doen er niets veel spannends mee: warmer/koeler/aan/uit.

Het op adres v.d. module zit hier in een "no internet" segment, naar buiten gaan kan ie dus niet. Zelfs daarmee werkt het *O*

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
DaWizza schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Wij doen er niets veel spannends mee: warmer/koeler/aan/uit.

Het op adres v.d. module zit hier in een "no internet" segment, naar buiten gaan kan ie dus niet. Zelfs daarmee werkt het *O*
Klinkt goed! Thanks voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zelf gebruik ik voor beide units de MHI-AC-CTRL, die @Brummler al noemde. Dat werkt prima samen met HA en de bediening gaat prima, of we nu thuis zijn of niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7nr1ZqPGM0kn12__c1tZGQB-Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jzxyy2F3fE6gvzuRk6322Woa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mhi-ac-ctrl via esphome, dan kan je er zelf ook nog mee spelen

Zie advertentie in mijn signature

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
mhi-ac-ctrl hier ook, werkt echt perfect nooit problemen mee gehad! Echt een aanrader vanaf mijn kant.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:16
Ipv online integraties zou je ook naar esphome kunnen kijken:

https://github.com/geoffdavis/esphome-mitsubishiheatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
AUijtdehaag schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:16:
mhi-ac-ctrl via esphome, dan kan je er zelf ook nog mee spelen

Zie advertentie in mijn signature
Kan dit ook op de niet industry line? Zoals de MSZ-AY50VGK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
WF RAC is gewoon wifi module die ook op de niet industry line zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Ruvetuve schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:30:
[...]

WF RAC is gewoon wifi module die ook op de niet industry line zit?
Wat bedoel je met "de niet industry line"?
Ah, let op: Mitsubishi Electric is niet hetzelfde bedrijf als Mitsubishi Heavy Industries.

Uiteindelijk is het gewoon een wifi module die op alle MHI SRK modellen werkt. Welke module in de Mitsu Electric modellen zit weet ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door DaWizza op 02-05-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
DaWizza schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Wat bedoel je met "de niet industry line"?
Ah, let op: Mitsubishi Electric is niet hetzelfde bedrijf als Mitsubishi Heavy Industries.

Uiteindelijk is het gewoon een wifi module die op alle MHI SRK modellen werkt. Welke module in de Mitsu Electric modellen zit weet ik niet.
Ahja check thanks! Dan is de MELcloud integratie de manier zoals ik nu zie. Is zien of er iets lokaals is

• RSJW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 16:15
Hallo,

Wij hebben een MHI airco. Via de integratie van Mitsibushi in Home Assistant zien wij de sensor sensor.woonkamer_energy_usage_cycle. Deze geeft het verbruik aan. Middels een helper heb ik een nutsmeter aangemaakt om het dagelijks verbruik bij te houden. Nu valt mij op dat het verbruik evenredig omhoog gaat, of te wel ieder uur komt er 0,25kwh bij. Dit klopt dan toch niet? De sensor zou toch op en neer moeten gaan per uur ipv in een ‘trappetje’ en exact het zelfde verbruik per uur (0,25kwh).

Zie ik hier iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew2suxIPzfNETpuTOQKnIe1tlaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7WxfoVMC3N8QHocJgdYEKtJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RSJW op 21-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:56
Ik weet niet of dit het juiste topic is, anders graag een vriendelijk schopje in de juiste richting ;)

Situatie:
Wij zijn van plan om in onze woonkamer met open keuken een airco te laten plaatsen (oppervlakte circa 50m2).
Reden hiervoor is dat wij 12 PV-panelen hebben en de salderingsregeling gaat verdwijnen.
Wat wij met de airco willen doen is de ruimte (gedeeltelijk) verwarmen danwel koelen als de panelen voldoende stroom leveren.
Overdag werken wij dus dan gebruiken wij weinig aan stroom, dus op deze manier hopen wij dit verbruik wat te verhogen (een thuisbatterij vind ik gezien de kosten nog niet interessant).
Er draait HA op een RPi met Zigbee (en indien nodig WiFi).

Is dit te realiseren met de bovengenoemde MHI-AC-CTRL ? Of kan ik beter een Zigbee tussenstekker nemen om gewoon dom te schakelen?
Mooiste zou natuurlijk zijn als er wat meer af te lezen en in te stellen is, we zitten immers op Tweakers ;)

Dus als "PV-paneel opwek" > X Watt dan airco aan op verwarm of koelen afhankelijk van het seizoen).

Dat zal 's winters gasverbruik schelen (CV gaat wel aan ivm vloerverwarming en het feit dat de airco niet de hele ruimte goed zal kunnen verwarmen volgens de installateur) en 's zomers komen we dan in een gekoelde woonkamer aan (ook prettig voor het aquarium).

Ik hoor graag of er mensen zijn die dit al hebben draaien of mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Irtimid schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:59:

Is dit te realiseren met de bovengenoemde MHI-AC-CTRL ? Of kan ik beter een Zigbee tussenstekker nemen om gewoon dom te schakelen?
Mooiste zou natuurlijk zijn als er wat meer af te lezen en in te stellen is, we zitten immers op Tweakers ;)
Bij mijn beste weten gaat een MHI airco niet automatisch aan na een stroomonderbreking. Dus de tussenstekker (die eerder een Shelly oid zal moeten worden, airco's worden vast aangesloten normaliter) zal niet gaan werken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:56
FirePuma142 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Bij mijn beste weten gaat een MHI airco niet automatisch aan na een stroomonderbreking. Dus de tussenstekker (die eerder een Shelly oid zal moeten worden, airco's worden vast aangesloten normaliter) zal niet gaan werken.
Ah kijk daar kom ik dan al verder mee. Dus beter zo'n MHI-AC-CTRL gaan bouwen neem ik aan?
Die kan dan wel sturen bij X opwek en uit als de opwek te laag wordt?

Ben nog niet zo lang met HA in de weer, dus op een redelijk welwillend NOOB niveau ;)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:38
Ja, met zo'n module kan je in HA de airco aan en uit zetten, temperatuur en ventilatorsnelheid etc regelen. Wat niet direct kan is het wattage beperken tot hoeveel je opwekt. Dan zou je iets moeten maken dat bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur maximaal $x graden afwijkt ofzo.
Pagina: 1