LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK of Daikin Comfora

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekZonneveld
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-03 21:44
Hallo,

Voor een ruimte van 100m3 (matig geïsoleerd huis, uit 1979) en nog een bovenverdieping ben ik opzoek naar een airco.

Nu heb ik offertes liggen van de volgende modellen:

LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK (5.0kW) + LG DC182K UL2 / DC12RK NSK (3.5kW) voor €4105
Daikin Comfora 5.0 kW en Daikin Comfora 3.5kW voor €4618.

In beide gevallen zou het gaan om 2 single split units.

Ik lees dat er bij LG problemen zijn met het verwarmen, voornamelijk bij multisplits. Bij single splits komt dit minder voor naar wat ik lees.

Hebben jullie advies voor welke van de 2 ik zou moeten gaan? Is het het waard om €500 meer uit te geven voor de Daikin?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zou sowieso eerst maar eens de vermogens controleren. 100m3 met 8,5kW? Lijkt me complete overkill.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Alleen A gebruiken.

Schatting van mij: Beneden een 3 en boven een 2.

[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 30-06-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekZonneveld
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-03 21:44
Beneden de 5kW was het advies, en boven 3,5 kW.
Beneden zou ook 3.5kW kunnen maar aangezien we willen verwarmen was 5,0kW het advies. Anders zou 3.5kW net te krap zijn.
Bij mijn buren met hetzelfde huis werd door een andere adviseur hetzelfde (qua capaciteit) geadviseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@LoekZonneveld Maar wij zijn Tweakers, eigenwijs en luisteren niet naar installateurs. 8)

Sowieso is een Daikin 5 binnen luider (en ja dat hoor je, check de specs) dan alles eronder. Die 5 is voor de woonkamer denk ik en dan is de 3,5 voor boven? Vertel mij eens waar je in een bovenruimte 3,5 kwijt kan? Slaapkamers en hal zijn allebei te klein om dat vermogen kwijt te kunnen en je unit moduleert/regelt op de ruimte waar hij hangt. Ik doe boven met een 2,5 de eerste verdieping en een 2 de zolder. Beide 40m2.

Bereken nu gewoon je vermogen. Met een 5 hou je in principe een normale doorsnee woning in de winter helemaal warm.

Hoe hoger je vermogen, hoe minder hoog je minimaal vermogen, hoe meer gependel in het tussen seizoen en zeker dat ding boven. Ik doe met een 4,2 Daikin Perfera 60m2 beneden verwarmen. Ook voor dat ik had na geisoleerd in een woning uit 78.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 30-06-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
LoekZonneveld schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:52:
Beneden de 5kW was het advies, en boven 3,5 kW.
Beneden zou ook 3.5kW kunnen maar aangezien we willen verwarmen was 5,0kW het advies. Anders zou 3.5kW net te krap zijn.
Bij mijn buren met hetzelfde huis werd door een andere adviseur hetzelfde (qua capaciteit) geadviseerd
Ja hangt van veel factoren af ook wat je zelf een aangename temperatuur vind wat betreft koelen en verwarmen, ook warmte van binnenuit dan bedoel ik apparaten die warmte produceren en hoeveel mensen er in huis wonen maar ongetwijfeld heeft de adviseur dit meegenomen in zijn berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:49
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:26:
Ik doe met een 4,2 Daikin Perfera 60m2 beneden verwarmen. Ook voor dat ik had na geisoleerd in een woning uit 78.
Hier met Daikin stylish 4,2 woonkamer van goed 40 m2 en ik vind het niet fijn verwarmen. Redelijk goed geïsoleerd maar ding moet best flink draaien om het warm te houden. Vermogen is dus voldoende maar comfort vind ik matig. Echt niet fijn als alles meewaait. Mijn gevoel is dat een “overkill” unit zijn werk veel rustiger kan doen, wat prettiger is dan blazende units die geluid maken en je teveel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dimi_v schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:24:
[...]

Hier met Daikin stylish 4,2 woonkamer van goed 40 m2 en ik vind het niet fijn verwarmen. Redelijk goed geïsoleerd maar ding moet best flink draaien om het warm te houden. Vermogen is dus voldoende maar comfort vind ik matig. Echt niet fijn als alles meewaait. Mijn gevoel is dat een “overkill” unit zijn werk veel rustiger kan doen, wat prettiger is dan blazende units die geluid maken en je teveel voelt.
Kwestie van op juiste plek ophangen en bij echte koude gewoon 24/7 laten draaien. Adhoc verwarmen maakt dat je hard moet laten blazen. Gewoon lekker laten pruttelen. Meestal ook nog zuiniger. Een overkill unit zal bij adhoc verwarmen ook hard blazen want je muren blijven dan koud. Eer dat die warm zijn ben je uren verder.
Pagina: 1