Mijn laatste post of GoT is nu alweer ruim 9 jaar geleden, dus vergeef me, ik ben een beetje roestig
Anyway... we zijn in de planning van een grote verbouwing van de onderverdieping van ons 1926 vrijstaand huis. Een van de primaire doelen is ook het verduurzamen, en daarbij hoort ook van het gas af gaan. Voor onze woning lijkt het erop dat aircos de meest (kosten)effectieve oplossing zouden zijn. Samen met een waterpompboiler zouden we dan van het gas af moeten kunnen, en met een berg zonnepanelen zouden de energiekosten tot bijna 0 moeten kunnen dalen
Te verwarmen/koelen vertrekken zijn:
. 4 units dus (in ieder geval). En met wat ik online heb kunnen vinden lijkt me HMI voor mij een goede keuze. Ik wil echter niet 4 buitenuits aan mijn huis bevestigen, dus lijkt me multi-split een betere compromis. Hier zie ik meerdere oplossingen:
. Het totale vermogen zou de warmtevaag op ieder moment moeten kunnen afdekken. Helaas geven de airco leveranciers geen uitegbreide specs van COP per temperatuur, dus die kan ik zo helaas niet meeberekenen zoas de l/w warmtepompen
.
Echter zag ik het Grote L/L Warmtepompen topic dat mensen 3.5 kW gebruiken voor 80 tot 120 m^3 en die krijgen het ook warm in de winter. Maar zelfs met de meest optimistische berekenen zou dit nooit moeten kunnen... blijkbaar dus wel
Maar ik zou zeggen: beter teveel dan te weinig. De HMI buitenunits kunnen best ver terugregelen volgens de specsheet, wat multisplit beter bruikbaar zou moeten maken.
De vraag is nu: Ben ik gek
Zie ik iets over het hoofd? Welke oplossing zouden jullie aanraden? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Anyway... we zijn in de planning van een grote verbouwing van de onderverdieping van ons 1926 vrijstaand huis. Een van de primaire doelen is ook het verduurzamen, en daarbij hoort ook van het gas af gaan. Voor onze woning lijkt het erop dat aircos de meest (kosten)effectieve oplossing zouden zijn. Samen met een waterpompboiler zouden we dan van het gas af moeten kunnen, en met een berg zonnepanelen zouden de energiekosten tot bijna 0 moeten kunnen dalen
Te verwarmen/koelen vertrekken zijn:
- Woonkamer, 100 m^3, 3 m hoog, spauwmuuirisolatie, jaren 80 en jaren 90 dubbel glas. Er is een open wenteltrap naar een klein halletje op de 1e verdieping (zo'n 13 m^3). We hebben nog en houtkachel om bij te verwarmen in de winter (en vooral voor de gezelligheid)
- Open keuken, aan de woonkamer vast, 75 m^3, 2.7 m hoog, ook spauwmuuirisolatie en een plat dak dat we nog zelf gaan isoleren. er komt een tripple glas pui in, en een kleiner raam, plus nog een groter jaren 90 dubbel glas raam
- Kleine slaapkamer naar het zuiden, erg warm in de zomer, 22 m^3, 2.5 m hoog. Dakraam wordt hier ook nog vervangen, deur naar buiten met ruit blijft)
- Grote slaapkamer naar het noorden, 40 m^3, 2.5 m hoog, ook jaren 90 dubbel glas.
- Onderverdieping en bovenverdieping op twee losse splits
- Alles op een
- Woonkamer op single, rest op split
- Woonkamer op single, keuken op single, rest op split. De keukenunit zou eventueel op een andere plek kunnen, dus minder een issue
- Woonkamer: 5 kW, vloermodel op plek waar nu een verwarming hangt
- Keuken: 3.5 kW
- Slaapkamer 1: 2 kW
- Slaapkamer 2: 2 kW

Echter zag ik het Grote L/L Warmtepompen topic dat mensen 3.5 kW gebruiken voor 80 tot 120 m^3 en die krijgen het ook warm in de winter. Maar zelfs met de meest optimistische berekenen zou dit nooit moeten kunnen... blijkbaar dus wel

Maar ik zou zeggen: beter teveel dan te weinig. De HMI buitenunits kunnen best ver terugregelen volgens de specsheet, wat multisplit beter bruikbaar zou moeten maken.
De vraag is nu: Ben ik gek
[ Voor 1% gewijzigd door voodooless op 27-06-2024 14:29 . Reden: linkje erbij gezet ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?