Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:35
Ola,

we willen graag een airco laten plaatsen om onze zolder te gaan koelen. Recent is de gehele zolder slaapkamer geworden en met een raam en schuin dak op het westen is het in de zomer aardig warm te noemen in die ruimte.
Wat we mooi er bij willen doen is de eerste verdieping mee koelen/verwarmen in de winter. Nu krijg ik wat diverse adviezen van de vakmannen. De ene zegt dat 3,5 genoeg moet zijn, de andere adviseerd toch echt wel 5. Maar ja die vakmannen he...
Met een te hoog vermogen gaat de airco wellicht weer pendelen.
Als ik kijk in de tabellen en de berekeningen kom ik elke keer net weer wat tussen uit met oppervlakte en vermogen. Kortom tijd om meningen/adviezen van de tweakers expers in te roepen.
Onderstaand een plattegrond zoals het bij een ander huis is. Goed om te weten is dat de zolder bijna 1 ruimte is.
Op de eerste verdieping zijn bij mij 3 kamer waarvan 2 slaapkamers. Daarvan zal in de zomer de deur in de nacht dicht zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVp0XWguFij1aW_W9MRsZuu4VsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEP7UbMAwpSvRwQE70z9T5dk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7FiRDsKPAmO1-twXsBWi_4ohsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JytSao9aARCaAeiInoILvKaB.jpg?f=fotoalbum_large

De airco komt in het trapgat te hangen tussen de eerste en tweede (zolder) verdieping.
Wat is verstandig? Qua kosten scheelt de 3.5 (2050 euro) en 5 (2495) een paar honderd euro, dat is nog te overzien.
Merk ben ik al wel uit. Geen budget merk maar en degelijk merk aangelegd door een installateur. De keuze zit nog een beetje tussen LG en MHI. Van MHI heb ik er al 1 hangen benden in de 3.5KW uitvoering en dit bevalt goed. LG lees is wisselende ervaringen dus neig erg naar MHI. Met name ook omdat deze merken efficienter zijn dan budget verwacht ik ook meer koel/warmte vermogen.

Kortom... De grote vraag. Welk vermogen zou jij adviseren of zelf laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
met een 3.5kw die langere tijd draait gaat je dat wel lukken qua capaciteit en tegen pendelen . 80% vd mensen komt op ~4 kw uit met een berekening en neigen dan gauw naar een 5kw wat de installateur niet zal tegenspreken 😉.
Zou qua merk de mhi nemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Eens met hierboven. 3,5kw is prima en ik zou zeker voor de MHI gaan.
Ooit afgestapt naar een LG en wat een onding was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
Verwarmen van boven gaat niet werken, verwacht daar maar niet veel van. Voor koelen zou ik hem op minstens 2 meter hoogte vanaf zoldervloer hangen.

3.5 kW MHI is de beste keuze. LG: nee liever niet, heb hier ook 1, ben er geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Helder. LG was al niet een heel goed gevoel/idee bij. Gaat het niet worden.
MHI it is.

Ik verwacht niet te veel van het verwarmen, boven hebben we het in de winter liever 17 graden of lager. Met vorst staat het velux raam nog open.

De 3,5 kw staat langer denk ik dan hard te blazen dan de 5kw om de gewenste temperatuur te krijgen. De 5kw heeft wellicht op de laagste stand weer te veel vermogen en gaat daardoor uit en aan.
De twijfel zit er nog steeds, neig nu wel naar de 3.5 kw.

Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bij twijfel altijd de kleinere unit nemen.
Ik lees vrijwel nooit over mensen die vermogen tekort komen, wel vaak spijt over een onnodig zware unit.
In principe hangt het ook met je isolatieniveau samen, hoe is dat/welk bouwjaar?

Als je de zolder wilt koelen dan moet je de unit op zolder hangen, zo hoog mogelijk. In het trapgat naar zolder hangen gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
ASW1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:54:
Bij twijfel altijd de kleinere unit nemen.
Ik lees vrijwel nooit over mensen die vermogen tekort komen, wel vaak spijt over een onnodig zware unit.
In principe hangt het ook met je isolatieniveau samen, hoe is dat/welk bouwjaar?

Als je de zolder wilt koelen dan moet je de unit op zolder hangen, zo hoog mogelijk. In het trapgat naar zolder hangen gaat niet werken.
Bouwjaar 1988/1989. Isolatie hebben we wel het een en ander aan gedaan. Trapgat is zo ongeveer de enige plek waar hij kan hangen. Zeg ik wel bij hangt er wel boven en ruim 1,5 meter. Kan door de deur naar binnen blazen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoxPoCVPSmZdfaSAm7RRIqevIAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEUAm9pHK2o83W3xfoiFxt8r.jpg?f=fotoalbum_large

Zit foto komt boven de koof te hangen zo hoog mogelijk. Er tegenover zit een gips muur met een schuifdeur om op de zolder verdieping te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPz8Pq-q_i1cVhlC486q4P36Hxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCAX7gahZlZKrEDmBey0ord3.jpg?f=fotoalbum_large

Dan je wel voor de tip. Waarom hebben deze personen spijt van een te zware unit? Wat ik me kan bedenken is het aan en uit slaan van de unit.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoStiglitz op 31-05-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ah ok ik dacht dat je hem op vloerniveau wilde gaan hangen.

Ja 5 kW units zijn groter, lawaaiiger en gaan snel pendelen wanneer er weinig vermogen benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zolder een 5? _O- Die gasten zijn niet wijs. Daarmee verwarm je bijna een heel doorsnee huis. Ik heb op zolder een 2. Meer dan genoeg. En voor koelen helemaal overkill.

Kan je daarmee verwarmen op 1e verdieping? Nee. Warme lucht stijgt. Koelen? Een heel klein beetje. Hang er gewoon op de eerste verdieping ook 1 (ik heb daar een 2,5) en je bent onder de pannen als je alle deuren openzet en bij grote warmte buiten gewoon 24/7 die dingen laat draaien. Doe ik al 4 jaar probleemloos. Verwarmen idem dito.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2024 16:20 ]

Pagina: 1