Airco aankoop: Multi of 2x Single en Geluid bij de erfgrens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:22
Hoi, we denken erover om een airco te installeren in twee kleine slaapkamers. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of het voor ons nou handiger zou zijn om voor een multi-split of twee single buitenunits te gaan, en hoeveel geluid ze nou in de praktijk geven.

Onze situatie kun je zien op dit plattegrondje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoQL-D-Qe7kqektegfcFDBOPk2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV7ckQFinrLWD9D41aDBs1tQ.png?f=fotoalbum_large

Nog wat context:
  • De slaapkamers zijn op de eerste verdieping, en de noordkant is de straatkant. Op de erfgrens staan wel een paar grote bomen en struiken, maar terras van de buren is wel vlak er achter.
  • Het schuurtje kan installatie van de buitenunits wat moeilijk maken. Misschien is plaatsing op het dak (van het huis, niet het schuurtje) ook een optie?
  • In de zomer zal het gebruik van de twee kamers vergelijkbaar zijn (koelen vooral 's nachts bij hele warme dagen), maar in de winter wordt de ene slaapkamer weinig verwarmd, en de ander wel veel. De slaapkamer op het zuiden wordt veel warmer in de zomer en moet misschien meer gekoeld worden?
Mijn vragen zijn:
- Zou je voor deze situatie voor een multisplit of 2x single gaan?
- Hoeveel hoor je van de buitenunits op de erfgrens? Ik zag dat de stilste modellen ongeveer 46dB doen, ben benieuwd naar hoeveel je daar in de praktijk van hoort.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:27
Mag je van de gemeente 2 buitenunits plaatsen? Dat is denk ik bepalend of je een multi moet gebruiken. Dat is duurder en over het algemeen minder zuinig dan 2 singles.

Waar is de erfgrens van je buren? Waar je eigen stukje ophoudt maakt niet uit, als het bij de grens van de dichtstbijzijnde buren maar goed is. Dat maakt uit als je nu grens aan een pad of weg.

Als dat wel de grens is moet je bijna wel met geluidsdempende kast werken, dan is 1 kast wel makkelijker dan 2 op je schuur. Of je zet het op je dak, dat is ook beter voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:22
w00key schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:55:
Mag je van de gemeente 2 buitenunits plaatsen? Dat is denk ik bepalend of je een multi moet gebruiken. Dat is duurder en over het algemeen minder zuinig dan 2 singles.
Goede vraag, daar heb ik niet aan gedacht. Is dat meestal ergens te vinden in de APV / Omgevingsplan? Kan hier niet echt iets in vinden.
Waar is de erfgrens van je buren? Waar je eigen stukje ophoudt maakt niet uit, als het bij de grens van de dichtstbijzijnde buren maar goed is. Dat maakt uit als je nu grens aan een pad of weg.

Als dat wel de grens is moet je bijna wel met geluidsdempende kast werken, dan is 1 kast wel makkelijker dan 2 op je schuur. Of je zet het op je dak, dat is ook beter voor geluid.
Dat is inderdaad ook direct de erfgrens van de buren, hun terras / tuin is ook gelijk daar achter. Staan wel wat grote bomen en struiken op de erfgrens. Zo'n geluidsdempende kast is waarschijnlijk sowieso een goed idee.

Re: Airco op het dak. Ik weet niet hoe precies het komt met de verbinding tussen binnen en buitenunit? Want de afstand zou wel een stuk groter worden vergeleken met aan de muur. Op het dak is misschien wel praktischer qua toegang en onderhoud (schuin bitumen dak met vrij lage hellingsgraad).