Verduurzamen/elektrificatie van een 18e eeuws huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:11
Het huis
stadshuis(je) uit de 18e eeuw, 65m2, twee woonlagen:
- begane grond met twee slaapkamers en een badkamer + wc, waarvan één slaapkamer ongebruikt.
- Groot open trapgat naar open keuken/woonkamer (~32m2) op de eerste verdieping, hoge nok.
- Geen eigen tuin.

Plattegrondjes:
bg (bg)
keuken/woonkamer op 1e verdieping (1e verdieping)

Isolatie
Isolatie is redelijk (verbouwing uit 1992), enkelsteen muren, 16cm steenwol aan de voorkant/achterkant, in ieder geval 8cm aan de zijkanten, maar misschien ook 16cm. Enkelgas met voorzetramen (voorzetramen gaan er waarschijnlijk uit en worden vervangen door niet lekkende schuiframen + dun isolerend glas of vaccuumglas). Dak heeft 8cm steenwol. Vloer heeft iets van isolatieplaten, maar onbekend welk soort en hoe dik.

De buren zijn een restaurant op alleen de begane grond (oorspronkelijk een garage), en een vol woonhuis aan de andere kant. Aan de achterkant is een gedeelde binnenplaats.

Huidige verwarming
Ik woon hier sinds Januari, de CV is ~8 jaar oud, geen vloerverwarming, radiatoren zijn vooral T22 en T33. Mindergas en Vattenfall voorspellen een jaargebruik van ~650 m3 gas.

Op de koudste weken dit jaar heb ik 24/7 verwarmd met de CV op 40˚C, dit ging goed, al koelde het s’nachts wel af van de ingestelde temperatuur van 21.5 graden naar een graad of 19.5. Beneden verwarmde ik in principe alleen de badkamer, maar de slaapkamers kwamen ook goed op temperatuur als ik die radiatoren aanzetten.

De rest van de winter heb ik ingesteld op 18.5 graad overdag en 16 graden s’nachts. M3 gas / graaddag was ongeveer 0.33.

Er wordt 5 a 10 minuten per dag gedoucht, geen wtw, wel een redelijk zuinig ogende douchekop.

https://ibb.co/CQwYRLs (grafiekje gasgebruik)

Opties Verduurzaming:
Nu wil ik graag verduurzamen omdat ik mijn CO2 uitstoot wil reduceren, en dit graag zo goedkoop als haalbaar is wil doen. Ik overweeg een aantal opties:

1) all electric lucht/water warmtepomp (~3.5kw) — er is één plek waar hij kan hangen ( LIDAR capture ), maar dat is voor een L/W krap bemeten en is aan de gevel op de eerste verdieping boven een schuin dak. Je kan er wel makkelijk bij via het platte dak van de buren, en het is aan de kant van het restaurant (gunstig kwa geluidsoverlast). Een klein sww vat zou passen boven de wasmachine waar nu de CV ketel hangt. De Vincent heb ik ook overwogen maar die hebben nu een leverstop, en was sowieso wel prijzig en geen fantastische SCOP.

2) single-split lucht/lucht warmtepomp — zou goed passen opdezelfde plek aan de gevel, er zijn twee offertes voor een single split voor de bovenverdieping aan de linkerkant op de plattegrond boven het raam (MHI-ZS 3.5kw, 2k/2.5k EUR inclusief installatie). Dit is 90% van mijn verwarmingsgebruik en zou een fantastische stap zijn, maar je blijft zitten met de CV voor sww en de benedenverdieping; het voelt alsof je het klusje niet helemaal hebt afgemaakt. Ik zou proberen warme lucht naar de benedengang, badkamer, en wc (totaal ~8m2) proberen te pompen en de andere deuren dicht te houden, maar ik heb geen idee of dat werkt.

3) dubbele split lucht/lucht warmtepomp en een COP1 of wpb boiler; de tweede binnenunit voelt een beetje overdreven omdat ik zelf niet van verwarmde slaapkamers houd, maar misschien wil ik het huis nog een keer verkopen of verhuren. Deze zou denk ik in de hele kleine gang bij het trappengat komen te hangen, waar hij volgens de aircoboer ook niet helemaal gelukkig zou zijn; ook is dit een stuk duurder dan de single-split.

Ik neig naar optie 2, maar als dat niet genoeg is heb ik mijn enige geschikte stukje gevel weggegeven. Er zijn ook combinaties denkbaar met een warmtepompboiler die ook de CV functie voor de benedenverdieping overneemt, maar misschien is dat te veel knutselen — ik ben zelf niet handig en de ruimte is beperkt.

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Ik vind het heel moeilijk...

Ik zou toch proberen met één investering nu helemaal van het gas af te gaan en kiezen voor de all-in WP, ook als dat niet top is qua rendement.

De andere optie met L/L heeft natuurlijk als voordeel dat je ook zou kunnen koelen, maar het is niet duidelijk hoe erg dat nodig is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Ik zou voor 8m2 ook niet zo snel een een dubbele split lucht/lucht warmtepomp halen. Wellicht voor de badkamer gewoon een straalkacheltje? Genoeg mensen die in een nieuwe badkamer een COP 1 vloerverwarming hebben omdat dat lekker snel werkt.

Bij optie 2 kun je (net als bij optie 3) voor sww ook een elektrische boiler op de CV locatie zetten? Verder kun je kijken of je sww met een COP1 doorloopverhitter kunt doen. Heb je wel krachtstroom voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
Dank voor jullie reacties!

@Tommie12 daar ga ik deze zomer achter komen — er zijn wel grote ramen op het zuiden... Zou je dan gaan voor een monoblock/split-unit aan dat stukje gevel of een Vincent-achtige oplossing? Kan je überhaupt ~100kg ophangen aan zo'n oud enkelsteen muurtje?
@Flextrip
De combinatie van een single-split voor de bovenverdieping met een electrische sww voorziening zou kunnen, maar dan is de benedenverdieping totaal onverwarmd behalve COP1 kacheltjes. Voor mij waarschijnlijk prima, maar is dat nog groen te noemen en zou het slecht zijn voor het huis qua schimmel en verhuurbaarheid etc...

COP1 doorloopverhitter heb ik al naar zitten kijken, maar ik heb hier (nog) geen drie fase. Zou denk ik eigenlijk ook alleen voor de doorloopverhitter nodig zijn. Voordeel voor de doorlopverhitter is wel dat ik vanuit huis werk en dat ik vaak douche op tijden dat er veel zon is.

Voor de liefhebber hier een LIDAR capture van het stukje gevel:

[ Voor 38% gewijzigd door asdfvdsa op 03-05-2024 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
Mijn mening:

Als je maar 1 plek hebt aan je gevel dan zou ik voor een L/W WP kiezen. Als je minder kg buiten wilt hangen neem je een split. Binnenunit ophangen waar de ketel nu hangt en een boilervat bij je wasmachine. Nu ff kosten maken en wellicht wat breekwerk maar dan is het wel klaar en vervangbaar over 15 jaar. Je hebt wss voor je flow wel alle radiatoren nodig, ook bijvoorbeeld bij koude dagen zodat je genoeg afgifte hebt met 40 Ta. Heatboosters kunnen nog een boel uitmaken om je Ta te verlagen.

Zo klein en dunwandig vanbinnen je huisje is, zou ik geen WPB nemen. Die ga je echt horen suizen. Als je verwacht snel door te verkopen is ook L/L niet de beste optie, onverwarme ruimtes enzo.

L/L + doorstromer is wel een optie, maar simpeler is dan een electrisch boilertje boven die wasmachine in plaats van de doorstromer. Dan heb je minder vermogen nodig en ook SSW.
Warme lucht krijg je met geen mogelijkheid naar beneden dus dat worden dan twee splits of een multisplit + electrische boiler.

Ik zou zeggen: reken de scenario's eens uit in je excelletje met investeringkosten, verbruik, comfort en gebruiksgemak. Dan is de keuze zo gemaakt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
Dank @GudZ!
Ik ben het met je eens dat een COP1 boiler een beter plan is dan de wpb, op basis van jouw advies over het geluid!

De opties zijn nu:
1) L/W warmtepomp met sww vat of COP1 boiler.

2) Single-split voor de bovenverdieping, COP1 boiler, COP1 kacheltje in de badkamer. Idealiter de single-split buitenunit zo laten plaatsen dat er in de toekomst eventueel nog een (kleine) single-split naast zou kunnen, hoewel dat natuurlijk eigenlijk geen gezicht is, maar gelukkig ziet niemand die gevel.

Ik laat een offerte laten opstellen voor optie 1 en dan kan ik mijn keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
Die COP 1 boiler kun je zelf wel ophangen hoor met knelfittingen. Als je de leidingen passend laat uitkomen door de installateur.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Als je een 3 fase aansluiting hebt, om de mogelijkheid om je meterkast naar 3 fase te brengen kun je ook denken aan een doorstroomverwarmer om te douchen, dan heb je geen warmteverlies van je boilervat. Wel een hoog piekvermogen nodig (Met 16A redt je het niet). Je keuken kun je dan ook op die doorstromer aansluiten, of daar een 5L close-in boilertje neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grijsman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-08 20:13
Voor verwarming badkamer (of slaapkamer) kun je ook infraroodpanelen overwegen. Die zijn vooral goed in het even en snel verwarmingen van de ruimte.
Voor warmwater; ik douche tegenwoordig met een keukenboiler van 2x10 liter.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2230712/0
Eén boiler is altijd aan, de ander kan ik aanzetten voor als ik tijdelijk meer warmwater nodig heb. Het is wonderbaarlijk hoe zuinig deze boilers in gebruik zijn, mits je genoegen neemt met (2x) 5 minuten douchen. Er bestaan ook 15 liter boilers (7,5 minuut douchen met douchespaarkop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
Mooie suggesties, dank jullie wel!

Tot dusver is het moeilijk gebleken installateurs te enthousiasmeren. Niemand heeft zin om een L/W warmtepomp aan een enkelsteensmuur boven een dak op te hangen, het zou ingewikkeld zijn en leiden tot geluidsoverlast binnen. Maandag komt de volgende kijken. Mag ik zo vrij zijn warmtepomp-helden @Technician- @flippy te vragen hier een oordeel over te vellen?

Anders moet het toch de L/L single-split worden, met een van de bovengenoemde COP1 oplossingen voor sww en benedenverdieping, of in combinatie met de bestaande ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
asdfvdsa schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:34:
Mooie suggesties, dank jullie wel!

Tot dusver is het moeilijk gebleken installateurs te enthousiasmeren. Niemand heeft zin om een L/W warmtepomp aan een enkelsteensmuur boven een dak op te hangen, het zou ingewikkeld zijn en leiden tot geluidsoverlast binnen. Maandag komt de volgende kijken. Mag ik zo vrij zijn warmtepomp-helden @Technician- @flippy te vragen hier een oordeel over te vellen?

Anders moet het toch de L/L single-split worden, met een van de bovengenoemde COP1 oplossingen voor sww en benedenverdieping, of in combinatie met de bestaande ketel.
Ik ben ook heel terughoudend naar mensen die vertellen hoe het allemaal moet.
Tip: laat een goede installateur kijken en jou adviseren hoe hij de leiding zou leggen en het buitendeel zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
Misschien een onhandige woordkeuze, ik bedoelde dat de installateurs die ik gevraagd heb om langs te komen op google maps kijken en zeggen dat L/W niet kan in mijn huis, en ook niet enthousiast worden van de plek waarop ik denk dat het wel kan. Maar dank voor je bericht.

[ Voor 18% gewijzigd door asdfvdsa op 08-05-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zonder daadwerkelijk naar je situatie te kijken is het erg lastig om te adviseren in dit geval. dat het huis zo oud is doet er verder niet aan toe, het gaat om warmtevraag en warmteproductie. je radiatoren kan het immers niks schelen of het water uit een warmtepomp komt of een gasketel.

voor de goede orde: als er een "reguliere" airco kan hangen kan er ook een L/W machine hangen, als gewicht een issue is (van een monoblok) hang je een split op en doe je het binnendeel ergens in het dak/zolder.
als zou ik wel eerder kijken naar opties om dat ding op de grond te zetten ergens op het terras..

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 08-05-2024 18:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1