Advies / beoordeling offerte mbt L/L airco in slaap- en werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11
De wens
  • Op de slaapkamer willen we graag in de zomer koelen.
  • In de werkkamer die 95% van de werkdagen wordt gebruikt is in de zomer behoefte om te koelen. In de winter doet nu ook soms de situatie voor dat de kamer niet comfortabel warm is. Dit komt doordat we beneden vvw hebben en deze moeilijk (door mijzelf ieder geval) is af te stemmen op de warmtevraag in de werkkamer waar 1 radiator hangt. Vaak begin van de middag is er beneden geen warmtevraag meer en doet de radiator boven dus ook niks meer. Het lijkt mij dus ideaal als ik op zijn minst kan bijverwarmen met de airco, maar als het goed bevalt wellicht zelfs die radiator uit kan laten en volledig verwarm met de airco: mooi stukje gasbesparing.
  • Zou mooi zijn als de koelte van de 1e verdieping ook wat effect heeft op de bg. Blijft daar redelijk comfortabel maar bijv. een graadje minder met de ergste hitte zou mooi meegenomen zijn.
  • De informatie van de airco kunnen uitlezen in home assistant
De situatie
We hebben ruim voldoende zonnepanelen dus qua energieverbruik is een airco wel efficient om in te zetten (vooral het koelen).

De geadviseerde locatie van de partij waar ik een offerte heb aangevraagd is aangeduid op de plattegrond. Hij adviseerde de airco dus eigenlijk over je heen te laten blazen in de werkkamer en in de slaapkamer niet naar je toe te laten blazen.
Op de plattegrond aangeduid met DV komen wellicht decentrale ventilatie units. Geen idee of daar nog rekening mee gehouden moet worden tov locatie van airco?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mebk_Fe0wiRp5Z6zNKrHOw02Qx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fYn63mknvkrslxDXboVFc91A.png?f=fotoalbum_large

Beide ruimtes zijn ~15m2 met plafondhoogte van ~2,3m.

Offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBni8mYWxPyu99Yh2yLYYdtYNWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ECYMjie3W5jJGGGn0GxLWiIz.png?f=user_large

Volgens mij is het dus dit model wat wordt aangeboden met 2,5Kw capaciteit:
https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-25kw/
Bij dit model staat volgend advies:
33 m2 / 83 m3 (goed geïsoleerd)
---> 25 m2 / 62 m3 (redelijk geïsoleerd)
20 m2 / 50 m3 (slecht geïsoleerd)

Het huis is redelijk/goed geisoleerd (label A zonder panelen bepaald) en de ruimtes ~15m2 zijn, dus lijkt het 2kw model ook voldoende https://www.aircovoorinhu...ngle-split-wandmodel-2kw/
27 m2 / 67 m3 (goed geïsoleerd)
---> 20 m2 / 50 m3 (redelijk geïsoleerd)
16 m2 / 40 m3 (slecht geïsoleerd)

Op zich niet erg als het iets overgedimensioneerd is denk ik, of is dit tè?

We zouden overigens voor het bronze model gaan, dus dan zou je bijv. voor 2kW uitkomen op https://www.aircovoorinhu...ngle-split-wandmodel-2kw/.

De installateur levert in principe alleen incl. wifi integratie. Dit betekent volgens mij dat ik redelijk gemakkelijk de Mitsubishi WF-RAC integratie kan gebruiken? https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917

Belangrijkste vragen:
- Is 2,5kW of 2kW een logischere keuze? En wat als de prijs nauwelijks scheelt?
- is de voorgestelde montageplek logisch?
- Kan met de standaard wifi module, redelijk gebruikt gemaakt worden van WF-RAC?
- Is de offerte een beetje redelijk?

Alvast bedankt voor het advies! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Geen ruimte voor twee losse buiten units? Dat is goedkoper en die kunnen lager terug moduleren.

1x SCM45 en 2x SRK25 kost bij een bedrijf waar ik een vergelijkbare set laatst gehaald heb €1980 euro.

Dus je betaalt 1932 euro voor montage en in bedrijf stelling, leiding goten en koperen leidingen. Voor 12 meter goot met accessoires en 30 meter koper heb ik zo'n 400€ voor betaald. Dus zo'n 1500 euro voor arbeid over.

Is het zo'n lastige locatie met lange afstanden (2.5 man een volle dag bezig)?

[ Voor 74% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2024 18:20 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Aah ik snap de verwarring obv de offerte. Er wordt 2x een set geleverd van binnen+buitenunit in de voorgestelde offerte. De afstand tussen de 2 airco's is eigenlijk te groot om naar 1 buitenunit te leiden (met afschot van leiding etc). De meerprijs voor de multisplit buitendeel (2e regel offerte), is om de buitenunit te 'upgraden' aan kantoorzijde en die ook te gebruiken voor een airco op de begane grond recht onder die kamer. Echter hebben we besloten om daar geen airco te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xinq schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:51:
Aah ik snap de verwarring obv de offerte. Er wordt 2x een set geleverd van binnen+buitenunit in de voorgestelde offerte. De afstand tussen de 2 airco's is eigenlijk te groot om naar 1 buitenunit te leiden (met afschot van leiding etc). De meerprijs voor de multisplit buitendeel (2e regel offerte), is om de buitenunit te 'upgraden' aan kantoorzijde en die ook te gebruiken voor een airco op de begane grond recht onder die kamer. Echter hebben we besloten om daar geen airco te laten plaatsen.
ah zo, twee losse splits kosten €875 per stuk, dus dat is iets goedkoper nog. Wel betere keus dan 1 multi.
Dus betaal je €2162,- aan montagemateriaal en manuren. Aan jou of de offerte aanvaardbaar is. :)

Het is niet mega goedkoop, maar wij kunnen moeilijk bepalen zonder details hoeveel werk het gaat zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2024 19:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Hoe kom jij op €875 :)?
Aangeboden is 2x deze set: https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-25kw/

Op die website dus €1599 ex montage. Ik denk vast verkeerd maar volgens mijn redenering dus €3912-3198=€714 montagekosten?

De plaatsing is naar mijn idee redelijk eenvoudig. Leiding kan ongeveer direct aan zijkant door muur naar buiten. Naast slaapkamer is dak van bg aanbouw waar die op kan. Aan kantoorzijde geldt hetzelfde maar is een balkon.

[ Voor 29% gewijzigd door xinq op 30-04-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xinq schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:13:
Hoe kom jij op €875 :)?
Aangeboden is 2x deze set: https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-25kw/

Op die website dus €1599 ex montage. Ik denk vast verkeerd maar volgens mijn redenering dus €3912-3198=€714 montagekosten?
Whoops, ik zat bij de niet-X te kijken. Die is een stuk goedkoper.

Hier heb ik de 3.5 variant gehaald, 2.5 is €1290,- stuk:
https://aircovivo.nl/prod...x-wf-src25zsx-w-25kw-wit/

€1332,- montagekosten. Moet natuurlijk meenemen dat ze ook marge maken op de airco zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Excuus, ik heb denk het verkeerde product gelinkt want de offerte geeft type zswf aan. Ik ga eens uitzoeken wat het verschil is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xinq schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:18:
Excuus, ik heb denk het verkeerde product gelinkt want de offerte geeft type zswf aan. Ik ga eens uitzoeken wat het verschil is!
X model heeft een hogere COP: 5.2 vs 4.6 en is daarmee wat zuiniger en iets meer vermogen bij lage temperaturen. Kan meer lucht verplaatsen, is iets groter en zwaarder, maar wel 3dB lawaaieriger.

Prijsverschil is wel fors dus zou even goed controleren wat je nou krijgt.

X-model is in theorie 11.5% zuiniger. Je zou een rekensom kunnen maken in hoeveel jaar je dat er uit haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Thanks, ga ik zeker doen! Toevallig ook nog advies mbt de andere punten?

- Kan met de standaard wifi module, redelijk makkelijk gebruikt gemaakt worden van WF-RAC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xinq schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:26:
Thanks, ga ik zeker doen! Toevallig ook nog advies mbt de andere punten?

Dat denk ik wel. Dan blaast in de slaapkamer de wind in ieder geval niet direct op je, maar er zit wel iets boven je hoofd herrie te maken als je probeert te slapen.
- Kan met de standaard wifi module, redelijk makkelijk gebruikt gemaakt worden van WF-RAC?
Met standaard module kan je de Smart-M app gebruiken inderdaad.
Als je de niet X krijgt is het mijn inziens aan de duurdere kant. Heb je elders offertes gevraagd?
Zit aircovivo niet toevallig bij jou in de buurt? Er zijn er velen die deze dingen monteren en het zou je zomaar een paar honderd euro kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Zit aircovivo niet toevallig bij jou in de buurt? Er zijn er velen die deze dingen monteren en het zou je zomaar een paar honderd euro kunnen schelen.
Zie dat aircovivo in Heiloo zit. Dus op iets meer dan een uur afstand van mijn woonplaats (omgeving Hoek van Holland).
Ik heb (nog) geen andere offertes aangevraagd. Dit bedrijf zat in de buurt, komt betrouwbaar over en denkt tot nu toe goed mee. Kan ook snel leveren (~1 maand). Ook allemaal wat waard uiteraard. Ik sluit niet uit dat ik nog meer offertes aan ga vragen als ik alles op een rijtje heb.
Als je de niet X krijgt is het mijn inziens aan de duurdere kant. Heb je elders offertes gevraagd?
Thanks, dat is helder inderdaad. Misschien kan ik de X wel krijgen voor hetzelfde bedrag danwel nog een flinke korting krijgen op het huidige type als ik goed onderhandel ;)..
De X ziet er naar onze mening ook iets fraaier uit maar het geluidsniveau is ook wel van belang. Ik ga het meenemen in de beslissing. Thanks!

Had in plaats van de laatste vraag uit mijn ts eigenlijk de andere vraag willen kopiëren.
- Is 2,5kW of 2kW een logischere keuze? En wat als de prijs nauwelijks scheelt?
Pagina: 1