Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 14:13
Ik ben aan het oriënteren voor een airco bij mijn thuis. Onze woonkamer/beneden verdieping 106m3, in principe wil ik er ook mee gaan verwarmen.

Het is een rijtjeshuis uit 1978, we hebben overal dubbel glas en het dak is recent geïsoleerd. Helaas is de spouw vanuit de bouw "geisoleerd", wat niet vergelijkbaar is met huidige standaard. We verwarmen in de winter naar 20 graden (overdag) en dit levert een gemiddeld verbruik op van 850m2 gas op het jaar (dit is incl gebruik warm water).

Onze voortuin staat op het zuiden, alle ramen dekken we van de buitenkant af in de zomer. (zonneschermen).

Beneden verdieping wil ik in principe verwarmen met een airco met CV als back-up.
De 1e verdieping vindt ik verwarmen niet belangrijk, staat daar toch nooit aan.

Plattegrond van eerste verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwyAT3psMIRCbt5zjcpp2yKHwCQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BB2U6zU1vDKPI5sIbz1RksGD.png?f=fotoalbum_large

Plattegrond van de tweede verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66AUGTnKxEuWyWEtWcQInC2L9uA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4GHWEHOv67OHbtA5PNozU4gQ.png?f=user_large

Welke factor moet ik aanhouden voor het berekenen van de benodigde koel en verwarmingscapaciteit? Als ik 30 aanhoud dan kom ik uit op de modellen van 3,6kwh maar als ik 40 aanhoud dan komt het al snel op 4,8kwh uit. Ik zit te denken aan twee single split systemen gezien ik witte buizen over de muur erg lelijk vind.

Iemand die mij kan voorzien van advies?

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Geen factor pakken....hier berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Gezien je verbruik ex SWW schat ik dat je rond de 3kW a 3,5kW nodig hebt. Heb ik voor koken en SWW zo'n 200m3 gepakt.
650m3x8:1650= 3,15kW =Koevlaas zonder SWW/koken.

Koelen vraagt minder vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:21
Is dat een open trap? Daar verlies je wel veel warmte naar boven mee, niet erg, want dat vervangt verwarmen boven, maar je moet dan wel iets meer verwarmen benenden.

Zit je aan het einde van de rij, en kan je iets onder E een buitenunit kwijt?

Ik heb een vergelijkbaar huis, ook ongeveer 10x5, x3 hoog, plat dak, wel met WTW en goede isolatie (2004, label A). Dat doe ik met een 5.3 kW multi en ik verwarm boven ook flink, naar 19+ graden. Beneden is 1 unit ongeveer 3 meter van de korte kant genoeg, ook de keuken 7 meter verderop is gewoon warm.

Mijn advies zou zijn: zoals @MotorBeast als zegt, je gasverbruik is beperkt, zoek een unit uit met Pdesign (ontwerp vermogen) voor verwarmen van 3 kW of hoger, 3.5 kW als je het 's nachts wilt uitschakelen (scheelt 25% verbruik hier, ymmv, maar als je te klein koop moet je 24/7 draaien of het is te koud binnen). Let hier goed op, alle aircos zijn genoemd naar hun koelvermogen (25, 35 etc) maar verwarmvermogen voor gematigd gebied in Europa staat alleen in kleine letters in de specsheet of energielabel.

Met 1 unit die beetje centraal geplaatst moet je het wel kunnen redden. Ik zit te denken aan bij E, blazen naar de trap, ik denk dat dan niemand in de tocht / luchtstroom zit.

• Zackito
MotorBeast schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:56:
Geen factor pakken....hier berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Gezien je verbruik ex SWW schat ik dat je rond de 3kW a 3,5kW nodig hebt. Heb ik voor koken en SWW zo'n 200m3 gepakt.
650m3x8:1650= 3,15kW =Koevlaas zonder SWW/koken.

Koelen vraagt minder vermogen.
Bedankt voor de reactie, die website kende ik nog niet. Zal hem vandaag eens invullen.
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:54:
Is dat een open trap? Daar verlies je wel veel warmte naar boven mee, niet erg, want dat vervangt verwarmen boven, maar je moet dan wel iets meer verwarmen benenden.

Ik heb een vergelijkbaar huis, ook ongeveer 10x5, x3 hoog, plat dak, wel met WTW en goede isolatie (2004, label A). Dat doe ik met een 5.3 kW multi en ik verwarm boven ook flink, naar 19+ graden. Beneden is 1 unit ongeveer 3 meter van de korte kant genoeg, ook de keuken 7 meter verderop is gewoon warm.

Mijn advies zou zijn: zoals @MotorBeast als zegt, je gasverbruik is beperkt, zoek een unit uit met Pdesign (ontwerp vermogen) voor verwarmen van 3 kW of hoger, 3.5 kW als je het 's nachts wilt uitschakelen (scheelt 25% verbruik hier, ymmv, maar als je te klein koop moet je 24/7 draaien of het is te koud binnen). Let hier goed op, alle aircos zijn genoemd naar hun koelvermogen (25, 35 etc) maar verwarmvermogen voor gematigd gebied in Europa staat alleen in kleine letters in de specsheet of energielabel.

Met 1 unit die beetje centraal geplaatst moet je het wel kunnen redden. Ik zit te denken aan bij E, blazen naar de trap, ik denk dat dan niemand in de tocht / luchtstroom zit.
De trap is beneden open, maar boven is er een deur. We zijn van plan om beneden een stalen deur te plaatsen. Boven wil ik niet verwarmen dat vindt ik niet fijn.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:21
Zackito schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:04:
De trap is beneden open, maar boven is er een deur. We zijn van plan om beneden een stalen deur te plaatsen. Boven wil ik niet verwarmen dat vindt ik niet fijn.
Ah nog beter. Dan voldoet 1x 3.5 kW zeker. Ik laat hier de hal deur open om de werkkamer boven in de vide mee te verwarmen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
SRK35ZS-W lijkt mij prima voor deze situatie. Ben wel benieuwd waar je de buitenunit wilt laten plaatsen.
Woon zelf ook in een rijtjeswoning, ben nog aan het overwegen om een airco te laten plaatsen. Maar zou niet zo goed weten waar ik de buitenunit kwijt moet zonder geluidsoverlast te veroorzaken voor de buren.

• Zackito
ThinkPad schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:03:
SRK35ZS-W lijkt mij prima voor deze situatie. Ben wel benieuwd waar je de buitenunit wilt laten plaatsen.
Woon zelf ook in een rijtjeswoning, ben nog aan het overwegen om een airco te laten plaatsen. Maar zou niet zo goed weten waar ik de buitenunit kwijt moet zonder geluidsoverlast te veroorzaken voor de buren.
Plaatsing moeten we nog bepalen, we hebben bepaalde ideeen.
Ik verwacht niet dat de buren er overlast gaan hebben, tenzij je een goedkope neemt die veel herrie maakt.

Ik zag ook dat Bosch airco's heeft, die vindt ik er netjes uit zien. Over het algemeen ben ik altijd zeer tevreden over de producten van Bosch maar bij Airco's zie je maar weinig gebruikers reviews. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Ah nog beter. Dan voldoet 1x 3.5 kW zeker. Ik laat hier de hal deur open om de werkkamer boven in de vide mee te verwarmen.
Zou jij een multisplit adviseren? Boven wil ik in de zomer alleen koelen, in de winter zal hij niet aanstaan. Dus beneden verwarmen en koelen, op de 1e enkel koelen. Ik verwacht zelf dat de systemen weinig tegelijk aan zullen staan. Op de 1e heb ik het doorgaans liever kouder dan begane grond.

Een grotere multisplit lijkt mij ook meer te verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:54:

Helaas zit ik in het midden (ook weer veel voordelen ivm verwarmen). Zelf zit ik te denken aan C of D of ergens daar tussen in. Bij D hangt hij redelijk centraal alleen weet ik niet of dit een geschikte plek is gezien de lengte van het huis.
Pagina: 1