Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 12:21
hallo

ik wil een airco plaatsen voor voornamelijk verwarmen. Nu is de indeling van mijn huis verre van ideal en plaats voor buitenunit beperkt

Ik heb even een simpele schets van mijn huis gemaakt

Lokatie A zou ik de leiding ofwel boven door toilet moeten leggen (verlaagd plafond maken) of boven de keukenkastjes langs wellicht met heel veel kunst en vliegwerk zou de waterafvoer in de afvoer van de keuken te krijgen zijn. Maar deze optie lijkt me niet ideaal om te warmte in de meest gebruikte ruimte (zirhoek te krijgen zij zou dan ook recht bij thermostaat van cv hangen waardoor die voor eventueel bij verwarmen niet meer " op normale temperaturen zou werken ?

Lokatie B is makelijkste om te hangen alleen een buitenmuur door. Afvoer zou eventueel naar regenpijp kunnen. maar achterzijde huis zou stuk minder krijgen denk ik (of met schuine stand woning inblazen maar weet niet of dat echt werkt)

Iemand enig advies.

Hoeveel water komt er eigenlijk uit de waterafvoer ? airco zou hangen in gampad naast mijn huis (mijn eigen grond) maar zou je dat gewoon van airco naar beneden kunnen laten druppen (mensen die achterom komen lopen er wel onderdoor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_6jNq7WzE_z4MeJr6WIRcRYhOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmm3DTSov8kjGWvJxbTJLtrT.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:33
onyx666666 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:42:
hallo

ik wil een airco plaatsen voor voornamelijk verwarmen. Nu is de indeling van mijn huis verre van ideal en plaats voor buitenunit beperkt

Lokatie A zou ik de leiding ofwel boven door toilet moeten leggen (verlaagd plafond maken) of boven de keukenkastjes langs wellicht met heel veel kunst en vliegwerk zou de waterafvoer in de afvoer van de keuken te krijgen zijn. Maar deze optie lijkt me niet ideaal om te warmte in de meest gebruikte ruimte (zirhoek te krijgen zij zou dan ook recht bij thermostaat van cv hangen waardoor die voor eventueel bij verwarmen niet meer " op normale temperaturen zou werken ?

Lokatie B is makelijkste om te hangen alleen een buitenmuur door. Afvoer zou eventueel naar regenpijp kunnen. maar achterzijde huis zou stuk minder krijgen denk ik (of met schuine stand woning inblazen maar weet niet of dat echt werkt)

Iemand enig advies.

Hoeveel water komt er eigenlijk uit de waterafvoer ? airco zou hangen in gampad naast mijn huis (mijn eigen grond) maar zou je dat gewoon van airco naar beneden kunnen laten druppen (mensen die achterom komen lopen er wel onderdoor)

[Afbeelding]
Beide locaties zijn niet top. Als ik zou moeten kiezen was ik voor B gegaan. Liever een warmte zithoek dan niets goed warm. Is rechtsonder in de hoek niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Ohja, een airco geeft tijdens koelen best veel condenswater. Ik had ook het idee om deze buiten te loodsen, maar dat was echt niet werkbaar. Veel teveel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:33
de buitenunit kan ook aardig lekken. als die op de grond staat, of er laag aan de muur hangt heb je er geen last van. Als je er onderdoor moet lopen, zul je druppels moeten ontwijken.
inderdaad een lastige indeling. ALs het even kan zou ik proberen te voorkomen dat de unit strak in de hoek hangt. Dit hadden wij in ons oude huis. In ons nieuwe huis hangt hij in het midden en dat werkt echt een heel stuk rustiger omdat de warme lucht veel beter weg kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Is een vloerunit iets voor jou? Is voor verwarmen een stuk fijner dan een wandunit. Koelen gaat altijd wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
TereZz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Beide locaties zijn niet top. Als ik zou moeten kiezen was ik voor B gegaan. Liever een warmte zithoek dan niets goed warm. Is rechtsonder in de hoek niet mogelijk?
B is juist de slechtste positie. Niets zo oncomfortabel als in de luchtflow zitten van een L/L zowel met koelen als verwarmen. Met B zal de andere kant van de kamer, zeker bij grote koude en warmte buiten, graden gaan verschillen.

A is juist top. Niet in de luchtflow en centraal in de kamer. Daarmee krijg je de meest optimale verdeling van de lucht naar alle kanten. En je thermostaat? Ga je nu verwarmen met L/L of de ketel? Het is het 1 of het andere. Met beide ontregelt je thermostaat sowieso.

@onyx666666 Zoek even in het topic. Deze indeling is al heel vaak voorbij gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
MotorBeast schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:28:
[...]

B is juist de slechtste positie. Niets zo oncomfortabel als in de luchtflow zitten van een L/L zowel met koelen als verwarmen. Met B zal de andere kant van de kamer, zeker bij grote koude en warmte buiten, graden gaan verschillen.

A is juist top. Niet in de luchtflow en centraal in de kamer. Daarmee krijg je de meest optimale verdeling van de lucht naar alle kanten. En je thermostaat? Ga je nu verwarmen met L/L of de ketel? Het is het 1 of het andere. Met beide ontregelt je thermostaat sowieso.

@onyx666666 Zoek even in het topic. Deze indeling is al heel vaak voorbij gekomen.
A is juist top? Kijk eens naar de hoek en muur rechtsonder. Er komt zeer verminderd warmte op die manier naar de zithoek. De unit hoeft ook niet vol op de zithoek te blazen, maar dit is een andere uiterste.

In mijn optiek is een vloerunit op de muur helemaal onder A en dus rechts van B de optimale locatie. Rechtuitblazend wordt vrij egaal warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:38
Ik heb een L vorm woonkamer. De Daikin Perfera (vloermodel) hangt qua warmteafgifte niet heel ideaal. Zeg maar rechtsboven in de voet van de L. Ik gebruik de unit sinds vorige maand als hoofdeverwarming in de woonkamer en open keuken en hij heeft er totaal geen moeite mee om dat goed op te warmen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:40:
[...]

A is juist top? Kijk eens naar de hoek en muur rechtsonder. Er komt zeer verminderd warmte op die manier naar de zithoek. De unit hoeft ook niet vol op de zithoek te blazen, maar dit is een andere uiterste.

In mijn optiek is een vloerunit op de muur helemaal onder A en dus rechts van B de optimale locatie. Rechtuitblazend wordt vrij egaal warm.
Nee hoor. Als je hem gewoon op tijd aan zet, ruimte niet naar belachelijke lage waarde laat dalen in temperatuur en hem rustig links/rechts laat swingen is het perfect. Ik heb zelf een kamer met een T-indeling en onderaan de T keuken met 60m2 opp. Centraal hangende unit ...... en egaal warm. Frut je hem in die hoek B zal het in de keuken fors verschillen en moet je de unit hard laten blazen. Lekker in de zithoek. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
asing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:57:
Ik heb een L vorm woonkamer. De Daikin Perfera (vloermodel) hangt qua warmteafgifte niet heel ideaal. Zeg maar rechtsboven in de voet van de L. Ik gebruik de unit sinds vorige maand als hoofdeverwarming in de woonkamer en open keuken en hij heeft er totaal geen moeite mee om dat goed op te warmen.
Sinds vorige maand....precies. En wat was het koud de afgelopen maand. Nee. Wacht maar tot er een keer vorst is. NB: ik heb 4 jaar ervaring. Hard blazen en luchtflow voelen is niet fijn. En dan heb ik het nog niet over de defrosts die je ook kan voelen als je eronder zit.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
en hoeveel kw heb je nodig om te verwarmen ? ik wil eigenlijk een 3.5 kw omdat het prijsverschil met een 5 kw redelijk groot is.
Ik lees dat 3.5 kw voor ruimtes tot 120 m3 is. Ik denk dat het ongeveer 120-130 m3 is

Is dan echt een 5 kw nodig ? (ook weer een grotere kast buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
onyx666666 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:22:
en hoeveel kw heb je nodig om te verwarmen ? ik wil eigenlijk een 3.5 kw omdat het prijsverschil met een 5 kw redelijk groot is.
Ik lees dat 3.5 kw voor ruimtes tot 120 m3 is. Ik denk dat het ongeveer 120-130 m3 is

Moeilijk te beantwoorden. Erg moeilijk. :P

Het is van veel factoren afhankelijk. Isolatie (warmteverlies) is er eentje. De volgende is het gebruik van de ruimte. Ik zet hem alleen aan als ik de ruimte gebruik. Hij hangt in een normale jaren 80 woonkamer en dat is iets van 40m2 oppervlak, dus iets van 100m3 of meer.

Bij mij pakte hij gisteren 1kWh/h om de ruimte warm te houden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
onyx666666 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:22:

Je hebt duidelijk niet de moeite gedaan om maar enig zoekwerk in het L/L topic te doen en de TS te lezen. Dat is ook denk ik de reden dat bijna niemand daar meer post (waaronder ik zelf ) en hier reageert omdat we keer op keer in herhaling vallen en alles makkelijk is te vinden. Als je de TS had gelezen had je deze link gevonden en kan je zo berekenen wat je nodig hebt om te verwarmen bij welke temperaturen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Gewoon ruimte a invullen, rest ruimtes op 0. En zet die af tegen de datasheet van je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
asing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Moeilijk te beantwoorden. Erg moeilijk. :P

Het is van veel factoren afhankelijk. Isolatie (warmteverlies) is er eentje. De volgende is het gebruik van de ruimte. Ik zet hem alleen aan als ik de ruimte gebruik. Hij hangt in een normale jaren 80 woonkamer en dat is iets van 40m2 oppervlak, dus iets van 100m3 of meer.

Bij mij pakte hij gisteren 1kWh/h om de ruimte warm te houden.
Niets moeilijks aan. Gewoon berekenen. Je moet gewoon je alleen warmteverlies compenseren. Net als met ieder andere vorm van verwarming. Te grote capaciteit werkt alleen maar pendelen in de hand, te weinig is koukleumen bij echte koude buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
1 buitenunit en 2 binnenunits? 1 in de keuken en 1 bij de zithoek.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MotorBeast schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Niets moeilijks aan. Gewoon berekenen. Je moet gewoon je alleen warmteverlies compenseren. Net als met ieder andere vorm van verwarming. Te grote capaciteit werkt alleen maar pendelen in de hand, te weinig is koukleumen bij echte koude buiten.
En dat is nou juist het punt. Ik (en jij) kunnen van achter ons scherm hier absoluut niet inschatten hoe TS erbij zit. Om diezelfde reden kan ik echt niet zeggen of 3.5kW voldoende is. Is zijn woning van deze eeuw, dan is het misschien teveel. Is het een jaren 30 huis met enkel glas en zo tochtig als wat, dan wordt het hard werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
MotorBeast schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:06:
[...]

Je hebt duidelijk niet de moeite gedaan om maar enig zoekwerk in het L/L topic te doen en de TS te lezen. Dat is ook denk ik de reden dat bijna niemand daar meer post (waaronder ik zelf ) en hier reageert omdat we keer op keer in herhaling vallen en alles makkelijk is te vinden. Als je de TS had gelezen had je deze link gevonden en kan je zo berekenen wat je nodig hebt om te verwarmen bij welke temperaturen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Gewoon ruimte a invullen, rest ruimtes op 0. En zet die af tegen de datasheet van je keuze.
het gaat me niet om het exact achter de comma te weten. Ik kan altijd nog met cv bij verwarmen.
Het is meer ofdat een 3,5 kw airco het echt niet aankan. Omdat een 5 kw zowat het dubbele is in prijs vraag ik me af of het dan nog wel terug te verdienen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:33
Als je 3,5 kW weglekt via je woonkamer. Dan heb je of een kasteel, of een zwaar tochthok. Ook in de winter verwarmen wij het hele huis ruim onder de 4 kW. (jaren 50 woning nageïsoleerd). zeker niet groter dan 3,5 kW.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:11
Tegenover positie A niet mogelijk? Dus iets onder de eettafel aan die muur?
Leidingen eventueel langs het plafond en een koof maken?
Met het zwenken, lijkt mij dat de beste oplossing.
3.5KW lijkt mij zeker voldoende.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-06 14:45
onyx666666 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:42:
hallo

Iemand enig advies.

[Afbeelding]
Pak positie A, vanwege het geluid wat je binnenunit produceert. Met de zwenkfunctie zal je geleidelijk het huis redelijk egaal op temperatuur krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
Ora et Labora schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:00:
Tegenover positie A niet mogelijk? Dus iets onder de eettafel aan die muur?
Leidingen eventueel langs het plafond en een koof maken?
Met het zwenken, lijkt mij dat de beste oplossing.
3.5KW lijkt mij zeker voldoende.
het zal sowieso een muurunit worden ivm het prijsverschil met een vloerunit
Boven de eettafel zou kunnen alleen komt er dan sowieso een leiding over de muur. en deze kan ook niet hoog in de hoek omdat water schuin naar beneden moet. EN ik heb ook geen mogelijkheid een aparte groep te maken voor de buitenunit.
Op de eerder genoemde lokatie is een aparte groep stopcontact aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:11
onyx666666 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:32:
[...]

het zal sowieso een muurunit worden ivm het prijsverschil met een vloerunit
Boven de eettafel zou kunnen alleen komt er dan sowieso een leiding over de muur. en deze kan ook niet hoog in de hoek omdat water schuin naar beneden moet. EN ik heb ook geen mogelijkheid een aparte groep te maken voor de buitenunit.
Op de eerder genoemde lokatie is een aparte groep stopcontact aanwezig
Een aparte groep is toch niet perse nodig? Ik verbruik max 1500w/h voor een 3.5KW airco maar dat is alleen als het erg koud is, daarna steeds rond de 1000w/h.
Voor waterafvoer heb je eventueel een condenspomp die het water omhoog pompt, die heb ik ook in gebruik op de bovenverdieping.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ora et Labora schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Een aparte groep is toch niet perse nodig? Ik verbruik max 1500w/h voor een 3.5KW airco maar dat is alleen als het erg koud is, daarna steeds rond de 1000w/h.
Voor waterafvoer heb je eventueel een condenspomp die het water omhoog pompt, die heb ik ook in gebruik op de bovenverdieping.
Condenspomp altijd vermijden. Vroeg of laat geven die dingen problemen.

Check eerst wel even wat er op de groep zit. Zomaar dit roepen klopt natuurlijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-03-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ora et Labora schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:01:
[...]
Het gaat niet om wat je verbruikt, het gaat om het totaal aangesloten vermogen. Zet je het ding samen met de wasmachine op een groep, dan ga je door je aansluitwaarde heen.

Pagina: 1