Huis (bij)verwarmen en koelen met L/L warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik heb het idee in mijn hoofd gehaald dat het wellicht voordelig kan zijn om mijn huis gedeeltelijk te verwarmen met airco's, oftewel L/L warmtepompen.

Een kennis van mij zit in die wereld en is eens komen kijken voor een advies. Ik twijfel echter sterk of zijn advies niet wat teveel van het goede is, dus hoop via dit topic wat meer inzicht/ideeën te krijgen over wat nou verstandig is.

Mijn wensen:
  • Ik wil het merendeel van het jaar de woonkamer en heel, heel misschien de slaapkamer kunnen verwarmen, waardoor ik kan besparen op het gasverbruik.
  • Ik wil in de zomer mijn woonkamer en misschien de slaapkamer kunnen koelen zodat het eenvoudiger is om een aangenaam binnenklimaat te houden.
  • Ik wil de airco's op afstand kunnen bedienen, of "slim" maken door ze aan mijn Homey toe te voegen, zodat ik ook op afstand of automatisch kan bepalen of ze moeten inschakelen wanneer ik niet thuis ben.
  • Optioneel (geen idee of het mogelijk is), zou de binnenunit modulair moeten kunnen werken, oftewel vermogen automatisch kunnen aanpassen adhv binnentemperatuur.
  • Ik wil dat de buitenunit geen overlast veroorzaakt voor zowel mijzelf als de buren.
  • Ik wil dat de binnenunit "op een laag pitje" kan functioneren, zodat ik geen oncomfortabele luchtstroom/geluidsoverlast ervaar.
Feiten en cijfers:
  • Het betreft een 2-onder-1-kap-/schakelwoning uit 1978.
  • Eén buur zit met het huis vast aan mijn huis, de andere buur zit met de garage vast aan mijn garage
  • Hierdoor liggen de slaapkamers aan de garage-kant tegenover elkaar met een afstand van zo'n 6 meter
  • Er is sprake van na-isolatie in de vorm van spouwmuur, vloer en dak.
  • Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van HR++ glas
  • Op de begane grond is er sprake van oud dubbelglas, wat ik tzt ga vervangen voor HR++
  • Zonwering in de vorm van rolluiken en zonnescherm, optioneel schaduwdoek achterzijde.
  • Ik woon alleen en verwarm enkel wanneer ik thuis ben, dat is 's avonds en in het weekend.
  • Op zonnige dagen in voor- en najaar, maak ik gebruik van extra warmte vanuit de serre.
  • Jaarlijks gasverbruik voor verwarmen is hierdoor zo'n 450-550 m3.
Indeling ruimtes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9u37xl7CtQppt5_GdyUn5s1NEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF2WiAFiJxO5lPpWFHqRHr37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNwtHQJpwoKJj1SmLvjboB0u_kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nekxWUPZcku3Jzgq32yG9LVd.jpg?f=fotoalbum_tile

In verband met wegwerken van de leidingen en inrichting ruimte, kunnen de binnenunit(s) enkel aan de groen gearceerde muren geplaatst worden.

Overwegingen:
  • Aanvankelijk wilde ik ook de eerste verdieping kunnen koelen en verwarmen, maar daar ben ik voorlopig op teruggekomen. Mijn wens was een airco op de badkamer, wat vrijwel unaniem wordt afgeraden. Daarnaast was de verwachting volgens jullie dat deze airco icm een tweede airco op kantoor, niet brengt wat ik wil vanwege de indeling van de kamers.
  • Daarom wil ik nu eerst de beneden verdieping voorzien van airco. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de rest van het huis en afhankelijk van mijn ervaringen kan ik wellicht alsnog kiezen voor extra airco's op de eerste verdieping.
  • Ik twijfel nog over een airco op de slaapkamer. Ik merk met name in de winter dat ik het wel eens koud krijg gedurende de nacht en veel extra lagen op het bed moet gooien om het aangenaam te houden. Wellicht dat een beetje bijverwarmen naar 17 á 18 graden een prettige bijkomstigheid is.
  • Idem voor de warmste zomerdagen, waarop het zomaar 27 graden kan worden op de slaapkamer.
Vragen:
  1. Kan ik de woonkamer beter met 1 grotere of 2 kleinere airco's verwarmen/koelen? Rekening houdend met de plaatsingsmogelijkheden.
  2. Zou ik gaan voor 1 grotere buitenunit met extra reserve aansluitmogelijkheid, of 2 kleinere buitenunits waarmee ik de begane grond en eventueel eerste verdieping apart kan voorzien?
  3. Hoe nadelig is wandmontage van de buitenunit voor contactgeluiden en stralingsgeluiden in vergelijking met montage op het platte dak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udoN1TI5XFfu_BhTVNeU75ONvE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly3Ycqms9rfUDNNwsjxz9Bsb.jpg?f=fotoalbum_tile

Voorstel A kennis:
[list]
Genoemde vermogens betreft warmtevermogen.
Mijn aanvankelijke wens was verwarmen woonkamer/keuken en badkamer, daar is dit eerste advies op gebaseerd.
• 1 buitenunit van 7 of 8 kw op het platdak van de garage in de richting van de straat. Dit zou het minste contactgeluid en geluid via de lucht opleveren.
• 1 binnenunit van 7,5kw in het midden van de woonkamer.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de badkamer.
[/list]

Voorstel B kennis:
[list]
Genoemde vermogens betreft warmtevermogen.
Mijn aangepaste wens was verwarmen woonkamer/keuken met twee units en badkamer en kantoor, daar is dit tweede advies op gebaseerd. Dit is een telefonisch advies, hij wilde graag nog een keer komen kijken naar de situatie.
• opnieuw 1 buitenunit, maar nu van 10kw op het platdak van de garage in de richting van de straat.
• 1 binnenunit van 7,5kw in het midden van de woonkamer.
• aangevuld met 1 binnenunit van 4kw in de keuken.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de badkamer.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de slaapkamer of kantoor.
• Advies is gebaseerd of afmetingen binnenunits (maximale vermogen met zelfde afmeting) en flexibiliteit buitenunit (optie tot 5 binnenunits).
[/list]

Eigen interpretatie en overwegingen:
[list]
• Als ik zelf een berekening maak via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik uit op een totaal vermogen van zo'n 6 á 7 kw voor alle ruimtes die ik wil verwarmen.
• Mogelijk is die berekening vertekend, omdat ik slechts beperkt verwarm en ook nog warmte haal in het voorjaar en najaar uit de serre die op het zuiden ligt.
• Ik zie de airco's niet als enige verwarmingsmethode, op de koude dagen en wellicht soms ook tussendoor wil ik ook verwarmen met de gasketel.
• Ik dacht zelf aan een binnenunit van 4 kw in de woonkamer en 2,3 kw in de keuken (beiden een slag kleiner dan voorstel kennis).
• Binnenunits op badkamer en kantoor lijkt mij prima.
• Benodigd vermogen buitenunit kan ik niet inschatten, qua verwarmen zullen nooit tot zeer zelden alle binnenunits tegelijk aan staan, qua koelen mogelijk wel, maar dan verwacht ik niet op vol vermogen.
• Mogelijkheden binnenunits en buitenunits is ook afhankelijk van het merk. Ik kies tussen LG en MHI.
• Mijn voorkeur heeft MHI, vanwege ervaringen hier op het forum, ik weet nog niet wat hierin de opties zijn.
[/list]

Vragen aan jullie:
[list=1]
• Hoe interessant is een binnenunit op de badkamer? Dit is voor de 1e verdieping de belangrijkste te verwarmen ruimte.
• Zouden de twee binnenunits op de 1e verdieping voldoende kunnen zijn om ook de slaapkamer iets koeler te houden? Het hoeft hierbij niet van 26 graden naar 18 graden te gaan, ik ben al blij als het er 23 graden kan worden.
• Heeft de binnenunit in de keuken ook effect op de woonkamer? Mijn beweegreden is dat het een betere temperatuurverdeling kan geven. Ik kan het natuurlijk enigszins sturen met de verticale lamellen van de airco.
• Ik verwacht dat de airco's het grootste deel van de tijd op een laag vermogen zullen draaien, zeker wanneer het buiten niet zo koud of warm is. Heb ik in dat geval nadeel van slechts 1 grote buitenunit?
[/list]

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 09-03-2024 08:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:21
Werkt dat wel? een LL in de badkamer? Mij is verteld dat dit eigenlijk niet kan.

Ik verwarm de woonkamer met een single split en slaapkamer af en toe ook met een single split. Badkamer verwarm ik via luchtverwarming wat er al was dmv draadloze TADO alleen smorgens een kwartiertje.

Gasverbruik nu 280m3(badkamer plus warm water)
Stroomverbruik 970kwh wat ik uiteindelijk moet betalen na salderen.(Mijn oude zonnepaneeltjes wekken dus te weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 22:01

Tazzios

..

1 NIET, infrarood of een andere elektrische variant is een betere optie
2 Waar je deuren zitten is onbekend. indien er een opening is tussen kantoor en slaapkamer kan het effect hebben. Als het via het trapgat gaat zal de kou eerder naar beneden zakken dan het hoekje om je warme slaapkamer in.
3 verschilt, afmetingen ontbreken in je tekening hoe kleiner de ruimte en des te langer je hem laat draaien des te beter de verdeling.
4 alle airco zullen gaan pendelen bij een kleine vraag. het "nadeel" beperkt zich tot hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Snelle Henkie @Tazzios
Ik reageer vanavond wat uitgebreider en zal de tekeningen aanpassen.

Maar waarom geen airco op de badkamer? Ik vind zo'n infrarood paneel helemaal niet interessant klinken. Ik wil namelijk de ruimte opwarmen, niet de oppervlakken. Nu gebruik ik zo'n keramische kachel, dat werkt op zich prima, maar kan niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 22:01

Tazzios

..

Waarom zou je je badkamer willen koelen? hoe warm wordt het daar dan en waardoor? raampartij op het zuiden ofzo?

De airco in mijn slaapkamer had al last van roest laat staan in zo`n vochtige omgeving als de badkamer. Schimmel en bacterie groei lijkt mij ook wel een ding.
Ruimte is meestal klein waardoor elke airco overbemeten is.

Je wilt je zelf verwarmen,met infrarood ben je zelf het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:45
Als je minder dan 500 m3 gas verbruik red je dat makkelijk met een goede ~5 kW buitenunit. Ik doe het met een 5.3 kW LG (aangeschaft voor koelen, is maar matig voor verwarmen, A+ label), 800 m3 verbruik vervangen door 2000 kWh, 3x 50 m2 plat dak, met een 3.5 beneden en 2x 2.5 boven voor beide verdiepingen.

De geadviseerde groottes zijn extreem overkill. Als je een MHI SCM60-ZS heb kan je daar een 2.5, 3.5 en 3.5 op aansluiten en dat is echt zat. Of 2.5 5.0.

Voor boven: iets van een SRR 25ZM-S op de gang of overige ruimte en via een ventiel inblazen in de badkamer. Dat is een unit die je verstopt een in verlaagd plafond zoals gebruikelijk bij hotelkamers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSGXG61c1iLMiW_H86zE4H8p_rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7o4JJaXzMJSRnA9vOGhhZfti.png?f=user_large

Je zou het zelfs kunnen verdelen met een plenum zodat je meerdere ruimtes tegelijk kan opwarmen / koelen en kleppen bepalen waar / hoeveel, maar dat is wel ingewikkelder. Ik zou dan met handmatige klep werken, zomer = koelen = gang / slaapkamer, winter = verwarmen = alles naar badkamer en misschien beetje overloop.

Een gewone wandunit in de badkamer is niet aan te raden. Werkt wel, snel ook, waarschijnlijk is het binnen 10 minuten 30 graden en kan het weer uit, maar staat wel heel raar. Wel goedkoper, geen aannemer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Ik gebruik een mobiele airco om de slaapkamer een uurtje te koelen.
8000btu

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud888 op 05-03-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zou je adviseren eerst eens door het L/L topic te gaan lezen want echt alles wat je vraagt kan je daar vinden. Kost tijd maar dan leer je veel.

1 snelle tip. Berekenen via de warmteverliesberekening gewoon per ruimte of etage en je weet wat je daar moet hangen voor verwarmen. Koelen vraagt altijd minder dus bepaal op verwarmen. Op een laag pitje blazen gaat je niet lukken bij echte koude buiten bij adhoc stoken. DE reden dat ik van L/L af wil en naar L/W ga en dan stook ik nog 24/7, dus niet adhoc. Je voorgestelde binnenunits binnen zijn in ieder geval veel te zwaar als ik naar je gasverbruik kijk. 7,5 voor de woonkamer???? Daar stook je je hele huis mee warm met die 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Tazzios schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:30:
1 NIET, infrarood of een andere elektrische variant is een betere optie

Je wilt je zelf verwarmen,met infrarood ben je zelf het oppervlak.
Door de indeling van de badkamer zie ik niet direct een mogelijkheid om een infraroodpaneel op te hangen op een plek waar ik er ook profijt van heb. Het plafond wil ik niet, bovendien heb ik schuin dak boven het bad en zijn de meeste wanden zijn bedekt met meubels. De enige plek is dan onder wasbakken, zo'n 1,5 x 0,5 m. Of een mobiel paneel die je de hele tijd een andere kant op moet zetten en altijd in de weg staat. Vandaar dat ik verwarming van de ruimte een betere optie vind.
2 Waar je deuren zitten is onbekend. indien er een opening is tussen kantoor en slaapkamer kan het effect hebben. Als het via het trapgat gaat zal de kou eerder naar beneden zakken dan het hoekje om je warme slaapkamer in.
Waarom zou je je badkamer willen koelen? hoe warm wordt het daar dan en waardoor? raampartij op het zuiden ofzo?
De hoop was dat ik door een airco op de badkamer en een airco op de kantoorkamer, ik de bovenverdieping enigszins kon koelen. Koelen op de badkamer is idd niet direct nodig.

Hoewel op de heetste dagen het 's avonds ook tot laat warm blijft buiten en ik mijn ramen en rolluiken zoveel mogelijk gesloten hou (tot het moment dat het buiten genoeg is afgekoeld). Ook gaat de zon onder aan de kant van de badkamer, dus daar gaan de ramen en rolluiken sowieso pas open wanneer de zon onder is. Het moment dat ik gebruik maak van de badkamer is vaak ruim daarvoor op dergelijk hete dagen.
De airco in mijn slaapkamer had al last van roest laat staan in zo`n vochtige omgeving als de badkamer. Schimmel en bacterie groei lijkt mij ook wel een ding.
Roestvorming is de eerste goede reden die ik lees, daar had ik nooit zo bij stilgestaan. Ik dacht dat zo'n apparaten voornamelijk uit aluminium of iets dergelijks zouden bestaan, maar er zit echt kaal ijzer in?
3 verschilt, afmetingen ontbreken in je tekening hoe kleiner de ruimte en des te langer je hem laat draaien des te beter de verdeling.
Ik heb een en ander toegevoegd aan de tekeningen, ook de plaatsen waar ik zelf dacht om de units op te hangen.
4 alle airco zullen gaan pendelen bij een kleine vraag. het "nadeel" beperkt zich tot hoger verbruik.
Dat snap ik, maar zo'n grote buitenunit heeft een hoger minimumvermogen dan een kleinere buitenunit. Ik weet zo niet goed of ik moet kijken naar capaciteit of vermogen in de specsheet, maar de grote buitenunit heeft een minimumvermogen van 2.8kw en de kleine buitenunit minimaal 1.1kw. Ik zou dan zeggen dat de grote buitenunit eerder en daarmee ook vaker pendelt dan de kleine. Ik vergelijk dan de LG MU*R25/27/30 met de LG MU*R15/17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
w00key schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:25:
Als je minder dan 500 m3 gas verbruik red je dat makkelijk met een goede ~5 kW buitenunit. Ik doe het met een 5.3 kW LG (aangeschaft voor koelen, is maar matig voor verwarmen, A+ label), 800 m3 verbruik vervangen door 2000 kWh, 3x 50 m2 plat dak, met een 3.5 beneden en 2x 2.5 boven voor beide verdiepingen.
Die minder dan 500 m3 gas is dan wel met mijn stookschema. Dwz tussen 23.00 en 6.30 uit (15 graden), tussen 6.30 en 7.30 stook ik naar 17,5, tussen 7.30 en 17.30 weer uit (15 graden) en tussen 17.30 en 23.00 stook ik naar 18,5 tot 19,5. In de weekenden stook ik overdag op 18 zoiets. Een gemiddeld huishouden zal een ander stookschema aanhouden en zodoende meer gas verbruiken in mijn woning.

Ik heb een dikke 2 meter lange T33 radiator aan de ene kant van de kamer en een 2 meter lange dubbele convector aan de andere kant. Beide met van die ventilatoren.

Ik stook het dus zo warm op relatief lage aanvoertemperatuur. Ik verwacht dat de airco's een virtueel hoger gasverbruik moeten compenseren om het net zo behaaglijk te hebben (of behaaglijker, want die 18,5 graden is deels om de energiekosten te drukken).
De geadviseerde groottes zijn extreem overkill. Als je een MHI SCM60-ZS heb kan je daar een 2.5, 3.5 en 3.5 op aansluiten en dat is echt zat. Of 2.5 5.0.
Dat was ook mijn gedachte idd. Hij hanteerde een eenvoudige som van 50x kubieke meter van de ruimte en kiest dan voor de unit met de meeste capaciteit die hetzelfde formaat heeft (bij LG hebben de 5,8kw en 7,5kw dezelfde afmeting.
Voor boven: iets van een SRR 25ZM-S op de gang of overige ruimte en via een ventiel inblazen in de badkamer. Dat is een unit die je verstopt een in verlaagd plafond zoals gebruikelijk bij hotelkamers:

[Afbeelding]

Je zou het zelfs kunnen verdelen met een plenum zodat je meerdere ruimtes tegelijk kan opwarmen / koelen en kleppen bepalen waar / hoeveel, maar dat is wel ingewikkelder. Ik zou dan met handmatige klep werken, zomer = koelen = gang / slaapkamer, winter = verwarmen = alles naar badkamer en misschien beetje overloop.

Een gewone wandunit in de badkamer is niet aan te raden. Werkt wel, snel ook, waarschijnlijk is het binnen 10 minuten 30 graden en kan het weer uit, maar staat wel heel raar. Wel goedkoper, geen aannemer nodig.
Hoewel een mooie oplossing, wil ik idd niets gaan verbouwen. Het zal iets aan de wand in de betreffende ruimte zijn, of géén airco.

Heeft 2 afzonderlijke buitenunits (beneden los van boven) nog een voordeel tov 1 buitenunit voor alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
MotorBeast schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:45:
Ik zou je adviseren eerst eens door het L/L topic te gaan lezen want echt alles wat je vraagt kan je daar vinden. Kost tijd maar dan leer je veel.

1 snelle tip. Berekenen via de warmteverliesberekening gewoon per ruimte of etage en je weet wat je daar moet hangen voor verwarmen. Koelen vraagt altijd minder dus bepaal op verwarmen. Op een laag pitje blazen gaat je niet lukken bij echte koude buiten bij adhoc stoken. DE reden dat ik van L/L af wil en naar L/W ga en dan stook ik nog 24/7, dus niet adhoc. Je voorgestelde binnenunits binnen zijn in ieder geval veel te zwaar als ik naar je gasverbruik kijk. 7,5 voor de woonkamer???? Daar stook je je hele huis mee warm met die 7.
Dat kwam dus idd ook uit mijn berekening op die belgische site. Ik zou het eens op m'n gemak per ruimte moeten invullen, maar als ik even alles standaard laat en kies voor 100% van de beneden ruimte om te verwarmen, dan geeft die 4,2kw aan voor de beneden verdieping. Dan zou ik zeggen 5kw om op safe te spelen, eventueel verdeeld over 3,2 (of 4,0) en 2,3 (of 1,6). Ik weet nog niet welke waardes MHI heeft.

Overigens vind ik het niet direct een probleem als de unit harder moet werken om het warm/koel te krijgen. Dat zal toch vooral op een moment zijn dat ik niet thuis/in de buurt ben. Als de ruimte eenmaal op temperatuur is, zal deze rustiger kunnen werken neem ik aan, omdat het dan alleen voor de directe verliezen moet compenseren. Op de echt koude dagen, zou ik gewoon ook de gasketel kunnen inzetten als het anders onbehaaglijk wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 05-03-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LA-384 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Dat kwam dus idd ook uit mijn berekening op die belgische site. Ik zou het eens op m'n gemak per ruimte moeten invullen, maar als ik even alles standaard laat en kies voor 100% van de beneden ruimte om te verwarmen, dan geeft die 4,2kw aan voor de beneden verdieping. Dan zou ik zeggen 5kw om op safe te spelen, eventueel verdeeld over 3,2 (of 4,0) en 2,3 (of 1,6). Ik weet nog niet welke waardes MHI heeft.

Overigens vind ik het niet direct een probleem als de unit harder moet werken om het warm/koel te krijgen. Dat zal toch vooral op een moment zijn dat ik niet thuis/in de buurt ben. Als de ruimte eenmaal op temperatuur is, zal deze rustiger kunnen werken neem ik aan, omdat het dan alleen voor de directe verliezen moet compenseren. Op de echt koude dagen, zou ik gewoon ook de gasketel kunnen inzetten als het anders onbehaaglijk wordt.
Voor je beeldvorming. Ik stook 65m2 warm met een 4,2 Daikin. Met verwarmen op max stand 2 en dat hoor je gewoon. Koelen is fluisterstil want zoals gezegd, dat vraagt geen vermogen. Op stand 1 of fluisterstand werkt niet met verwarmen want dan verwarmt het niet egaal en het vreet vermogen, lees hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Trebbors

Failure is no option!

w00key schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:25:

Je zou het zelfs kunnen verdelen met een plenum zodat je meerdere ruimtes tegelijk kan opwarmen / koelen en kleppen bepalen waar / hoeveel, maar dat is wel ingewikkelder.
Mag een plenum (tweemaal 200) in combinatie met Y verdelers in het verdere slangenstelsel ook? Dus om bijvoorbeeld van twee naar vier te gaan?
Welke kleppen adviseer je? In het ventiel verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:45
Trebbors schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Mag een plenum (tweemaal 200) in combinatie met Y verdelers in het verdere slangenstelsel ook? Dus om bijvoorbeeld van twee naar vier te gaan?
Welke kleppen adviseer je? In het ventiel verwerkt?
Bij de distributeur zie ik https://www.coolmark.nl/n...tsubishi-heavy-industries en https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7090862/beijer-ref als combinatie. Let niet op de prijzen, bruto = extra hoog zodat je "korting" kan krijgen bij de dealer.

Verder is het gewoon lucht dus hoe je dat verder verdeel en inblaas via slangen, roosters, lelijke lucht-zakken met gaatjes mag je helemaal zelf bepalen.

Kleppen kunnen gewone spiro kleppen zijn met handmatige bediening als je alleen wisselt van zomer en winterbedrijf, of gewoon vast, zoveel verschilt de warmte en koel vraag boven niet toch?

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 06-03-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
MotorBeast schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:23:
[...]

Voor je beeldvorming. Ik stook 65m2 warm met een 4,2 Daikin. Met verwarmen op max stand 2 en dat hoor je gewoon. Koelen is fluisterstil want zoals gezegd, dat vraagt geen vermogen. Op stand 1 of fluisterstand werkt niet met verwarmen want dan verwarmt het niet egaal en het vreet vermogen, lees hoog verbruik.
Het gaat me meer om eventuele luchtstroom die voelbaar is. Nu heb ik van die ventilatoren onder de radiatoren en die hoor je ook. Als ik voor langere tijd in de woonkamer ben, staat toch de radio of tv aan, dus dan vallen die geluiden wel weg verwacht ik. Althans op mijn werk heb ik er ook geen last van, wel soms van de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb de topicstart aangepast.

Ik zie af van airco op badkamer en kantoor.
Ik overweeg airco op slaapkamer, maar dat heeft niet direct prioriteit.

Belangrijkste is airco begane grond. De voornaamste vragen zijn dan;
- 1 of 2 binnenunits?
- grote buitenunit met voldoende marge voor extra airco's, of kleinere buitenunit voor beneden en losse buitenunit voor wanneer ik slaapkamer en evt elders ook wil voorzien van airco?

Zie ook de topicstart voor aanvullende informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 09-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je een hekel hebt aan luchtstromen moet je echt niet reguliere aircos gaan ophangen. die 2 dingen zijn simpelweg niet te combineren met reguliere hoge wand units. je moet dan naar vloermodellen kijken als binnendeel en dan ben je beter af met de fancoil versie op een normale warmtepomp. voordeel is dat je dan ook de leidingen door de kruipruimte kan leggen dus je hebt nergens last van qua leidingen dus je plaatsing word ook een stuk beter dan alleen die groene muur.

en jouw kamer heeft minstens 2 units nodig, lieftste 3.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 09-03-2024 09:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LA-384 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Het gaat me meer om eventuele luchtstroom die voelbaar is. Nu heb ik van die ventilatoren onder de radiatoren en die hoor je ook. Als ik voor langere tijd in de woonkamer ben, staat toch de radio of tv aan, dus dan vallen die geluiden wel weg verwacht ik. Althans op mijn werk heb ik er ook geen last van, wel soms van de luchtstroom.
Luchtstroming houd je met L/L altijd. En houd rekening met ventilatieroosters in je ramen om daar de unit niet te dichtbij te hangen want dan zuig je overmatig koude lucht naar binnen en dat voel je helemaal. En dan vliegt je verbruik naar boven. Ook in de zomer want dan zuig je warme lucht aan.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
flippy schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:34:
en jouw kamer heeft minstens 2 units nodig, lieftste 3.
Meer dan 2 wil ik eigenlijk niet plaatsen. Denk je dat de plekken aangegeven met het rode kruis een redelijke optie zijn qua verdeling?

Qua vermogens ben ik nog niet wijzer. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om een goede warmteverliesberekening te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 13-03-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zoek eens op 'koevlaas formule'. Kan een schatting geven voor het vermogen, maar dat is dan voor je hele woning natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LA-384 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Meer dan 2 wil ik eigenlijk niet plaatsen. Denk je dat de plekken aangegeven met het rode kruis een redelijke optie zijn qua verdeling?

Qua vermogens ben ik nog niet wijzer. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om een goede warmteverliesberekening te maken.
Ga eerst maar eens kijken naar wat een vloermodel binnendeel is van een airco. Dan zal je ook zien dat het "issue" van meer binnendelen ineens heel anders is. Want die zet je gewoon op de plek waar een radiatir hangt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
flippy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Ga eerst maar eens kijken naar wat een vloermodel binnendeel is van een airco. Dan zal je ook zien dat het "issue" van meer binnendelen ineens heel anders is. Want die zet je gewoon op de plek waar een radiatir hangt.
ah nee. vloermodel gaat het niet worden en radiatoren blijven ook hangen. Ik wil de airco niet als enige verwarming. Die moet het gewoon warm genoeg krijgen, behalve op de echt koude dagen, dan kan de cv bijspringen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 13-03-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LA-384 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:24:
[...]

ah nee. vloermodel gaat het niet worden en radiatoren blijven ook hangen. Ik wil de airco niet als enige verwarming.
dan zou ik eerder naar een warmtepomp stappen en je radiatoren vervangen voor fancoils. ben je meteen van het gas af en heb je airco.

en dan nog, met 5~7kW aan airco hangen die radiatoren er alleen nog maar als wandornament. die doen dan niks meer ongeacht de buitentemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 13-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ThinkPad schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:33:
Zoek eens op 'koevlaas formule'. Kan een schatting geven voor het vermogen, maar dat is dan voor je hele woning natuurlijk.
Dan zit ik op 2,2kw voor mijn hele woning. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LA-384 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:26:
[...]

Dan zit ik op 2,2kw voor mijn hele woning. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
waarom zou dat niet kloppen?

zet een 5kW warmtepomp neer en je bent klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 13-03-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
flippy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:25:
dan zou ik eerder naar een warmtepomp stappen en je radiatoren vervangen voor fancoils. ben je meteen van het gas af en heb je airco.

en dan nog, met 5~7kW aan airco hangen die radiatoren er alleen nog maar als wandornament. die doen dan niks meer ongeacht de buitentemperatuur.
Fancoils is niet iets waar ik nu naar op zoek ben. Nu ik gelezen heb dat je voor het koelen ook de radiatorbuizen moet vervangen danwel isoleren, valt het op zeker af. Ik heb geen zin in zoveel gedoe.
Pagina: 1