Ik heb het idee in mijn hoofd gehaald dat het wellicht voordelig kan zijn om mijn huis gedeeltelijk te verwarmen met airco's, oftewel L/L warmtepompen.
Een kennis van mij zit in die wereld en is eens komen kijken voor een advies. Ik twijfel echter sterk of zijn advies niet wat teveel van het goede is, dus hoop via dit topic wat meer inzicht/ideeën te krijgen over wat nou verstandig is.
Mijn wensen:
In verband met wegwerken van de leidingen en inrichting ruimte, kunnen de binnenunit(s) enkel aan de groen gearceerde muren geplaatst worden.
Overwegingen:
Voorstel A kennis:
[list]
• Genoemde vermogens betreft warmtevermogen.
• Mijn aanvankelijke wens was verwarmen woonkamer/keuken en badkamer, daar is dit eerste advies op gebaseerd.
• 1 buitenunit van 7 of 8 kw op het platdak van de garage in de richting van de straat. Dit zou het minste contactgeluid en geluid via de lucht opleveren.
• 1 binnenunit van 7,5kw in het midden van de woonkamer.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de badkamer.
[/list]
Voorstel B kennis:
[list]
• Mijn aangepaste wens was verwarmen woonkamer/keuken met twee units en badkamer en kantoor, daar is dit tweede advies op gebaseerd. Dit is een telefonisch advies, hij wilde graag nog een keer komen kijken naar de situatie.
• opnieuw 1 buitenunit, maar nu van 10kw op het platdak van de garage in de richting van de straat.
• aangevuld met 1 binnenunit van 4kw in de keuken.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de slaapkamer of kantoor.
• Advies is gebaseerd of afmetingen binnenunits (maximale vermogen met zelfde afmeting) en flexibiliteit buitenunit (optie tot 5 binnenunits).
[/list]
Eigen interpretatie en overwegingen:
[list]
• Als ik zelf een berekening maak via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik uit op een totaal vermogen van zo'n 6 á 7 kw voor alle ruimtes die ik wil verwarmen.
• Mogelijk is die berekening vertekend, omdat ik slechts beperkt verwarm en ook nog warmte haal in het voorjaar en najaar uit de serre die op het zuiden ligt.
• Ik zie de airco's niet als enige verwarmingsmethode, op de koude dagen en wellicht soms ook tussendoor wil ik ook verwarmen met de gasketel.
• Ik dacht zelf aan een binnenunit van 4 kw in de woonkamer en 2,3 kw in de keuken (beiden een slag kleiner dan voorstel kennis).
• Binnenunits op badkamer en kantoor lijkt mij prima.
• Benodigd vermogen buitenunit kan ik niet inschatten, qua verwarmen zullen nooit tot zeer zelden alle binnenunits tegelijk aan staan, qua koelen mogelijk wel, maar dan verwacht ik niet op vol vermogen.
• Mogelijkheden binnenunits en buitenunits is ook afhankelijk van het merk. Ik kies tussen LG en MHI.
• Mijn voorkeur heeft MHI, vanwege ervaringen hier op het forum, ik weet nog niet wat hierin de opties zijn.
[/list]
Vragen aan jullie:
[list=1]
• Hoe interessant is een binnenunit op de badkamer? Dit is voor de 1e verdieping de belangrijkste te verwarmen ruimte.
• Zouden de twee binnenunits op de 1e verdieping voldoende kunnen zijn om ook de slaapkamer iets koeler te houden? Het hoeft hierbij niet van 26 graden naar 18 graden te gaan, ik ben al blij als het er 23 graden kan worden.
• Heeft de binnenunit in de keuken ook effect op de woonkamer? Mijn beweegreden is dat het een betere temperatuurverdeling kan geven. Ik kan het natuurlijk enigszins sturen met de verticale lamellen van de airco.
• Ik verwacht dat de airco's het grootste deel van de tijd op een laag vermogen zullen draaien, zeker wanneer het buiten niet zo koud of warm is. Heb ik in dat geval nadeel van slechts 1 grote buitenunit?
[/list]
Een kennis van mij zit in die wereld en is eens komen kijken voor een advies. Ik twijfel echter sterk of zijn advies niet wat teveel van het goede is, dus hoop via dit topic wat meer inzicht/ideeën te krijgen over wat nou verstandig is.
Mijn wensen:
- Ik wil het merendeel van het jaar de woonkamer en heel, heel misschien de slaapkamer kunnen verwarmen, waardoor ik kan besparen op het gasverbruik.
- Ik wil in de zomer mijn woonkamer en misschien de slaapkamer kunnen koelen zodat het eenvoudiger is om een aangenaam binnenklimaat te houden.
- Ik wil de airco's op afstand kunnen bedienen, of "slim" maken door ze aan mijn Homey toe te voegen, zodat ik ook op afstand of automatisch kan bepalen of ze moeten inschakelen wanneer ik niet thuis ben.
- Optioneel (geen idee of het mogelijk is), zou de binnenunit modulair moeten kunnen werken, oftewel vermogen automatisch kunnen aanpassen adhv binnentemperatuur.
- Ik wil dat de buitenunit geen overlast veroorzaakt voor zowel mijzelf als de buren.
- Ik wil dat de binnenunit "op een laag pitje" kan functioneren, zodat ik geen oncomfortabele luchtstroom/geluidsoverlast ervaar.
- Het betreft een 2-onder-1-kap-/schakelwoning uit 1978.
- Eén buur zit met het huis vast aan mijn huis, de andere buur zit met de garage vast aan mijn garage
- Hierdoor liggen de slaapkamers aan de garage-kant tegenover elkaar met een afstand van zo'n 6 meter
- Er is sprake van na-isolatie in de vorm van spouwmuur, vloer en dak.
- Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van HR++ glas
- Op de begane grond is er sprake van oud dubbelglas, wat ik tzt ga vervangen voor HR++
- Zonwering in de vorm van rolluiken en zonnescherm, optioneel schaduwdoek achterzijde.
- Ik woon alleen en verwarm enkel wanneer ik thuis ben, dat is 's avonds en in het weekend.
- Op zonnige dagen in voor- en najaar, maak ik gebruik van extra warmte vanuit de serre.
- Jaarlijks gasverbruik voor verwarmen is hierdoor zo'n 450-550 m3.
![]() | ![]() |
In verband met wegwerken van de leidingen en inrichting ruimte, kunnen de binnenunit(s) enkel aan de groen gearceerde muren geplaatst worden.
Overwegingen:
- Aanvankelijk wilde ik ook de eerste verdieping kunnen koelen en verwarmen, maar daar ben ik voorlopig op teruggekomen. Mijn wens was een airco op de badkamer, wat vrijwel unaniem wordt afgeraden. Daarnaast was de verwachting volgens jullie dat deze airco icm een tweede airco op kantoor, niet brengt wat ik wil vanwege de indeling van de kamers.
- Daarom wil ik nu eerst de beneden verdieping voorzien van airco. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de rest van het huis en afhankelijk van mijn ervaringen kan ik wellicht alsnog kiezen voor extra airco's op de eerste verdieping.
- Ik twijfel nog over een airco op de slaapkamer. Ik merk met name in de winter dat ik het wel eens koud krijg gedurende de nacht en veel extra lagen op het bed moet gooien om het aangenaam te houden. Wellicht dat een beetje bijverwarmen naar 17 á 18 graden een prettige bijkomstigheid is.
- Idem voor de warmste zomerdagen, waarop het zomaar 27 graden kan worden op de slaapkamer.
- Kan ik de woonkamer beter met 1 grotere of 2 kleinere airco's verwarmen/koelen? Rekening houdend met de plaatsingsmogelijkheden.
- Zou ik gaan voor 1 grotere buitenunit met extra reserve aansluitmogelijkheid, of 2 kleinere buitenunits waarmee ik de begane grond en eventueel eerste verdieping apart kan voorzien?
- Hoe nadelig is wandmontage van de buitenunit voor contactgeluiden en stralingsgeluiden in vergelijking met montage op het platte dak?
![]() |
Voorstel A kennis:
[list]
• Mijn aanvankelijke wens was verwarmen woonkamer/keuken en badkamer, daar is dit eerste advies op gebaseerd.
• 1 buitenunit van 7 of 8 kw op het platdak van de garage in de richting van de straat. Dit zou het minste contactgeluid en geluid via de lucht opleveren.
[/list]
Voorstel B kennis:
[list]
• Mijn aangepaste wens was verwarmen woonkamer/keuken met twee units en badkamer en kantoor, daar is dit tweede advies op gebaseerd. Dit is een telefonisch advies, hij wilde graag nog een keer komen kijken naar de situatie.
• opnieuw 1 buitenunit, maar nu van 10kw op het platdak van de garage in de richting van de straat.
• aangevuld met 1 binnenunit van 4kw in de keuken.
• 1 binnenunit van 2,3kw op de slaapkamer of kantoor.
• Advies is gebaseerd of afmetingen binnenunits (maximale vermogen met zelfde afmeting) en flexibiliteit buitenunit (optie tot 5 binnenunits).
[/list]
Eigen interpretatie en overwegingen:
[list]
• Als ik zelf een berekening maak via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik uit op een totaal vermogen van zo'n 6 á 7 kw voor alle ruimtes die ik wil verwarmen.
• Mogelijk is die berekening vertekend, omdat ik slechts beperkt verwarm en ook nog warmte haal in het voorjaar en najaar uit de serre die op het zuiden ligt.
• Ik zie de airco's niet als enige verwarmingsmethode, op de koude dagen en wellicht soms ook tussendoor wil ik ook verwarmen met de gasketel.
• Ik dacht zelf aan een binnenunit van 4 kw in de woonkamer en 2,3 kw in de keuken (beiden een slag kleiner dan voorstel kennis).
• Binnenunits op badkamer en kantoor lijkt mij prima.
• Benodigd vermogen buitenunit kan ik niet inschatten, qua verwarmen zullen nooit tot zeer zelden alle binnenunits tegelijk aan staan, qua koelen mogelijk wel, maar dan verwacht ik niet op vol vermogen.
• Mogelijkheden binnenunits en buitenunits is ook afhankelijk van het merk. Ik kies tussen LG en MHI.
• Mijn voorkeur heeft MHI, vanwege ervaringen hier op het forum, ik weet nog niet wat hierin de opties zijn.
[/list]
Vragen aan jullie:
[list=1]
• Hoe interessant is een binnenunit op de badkamer? Dit is voor de 1e verdieping de belangrijkste te verwarmen ruimte.
• Zouden de twee binnenunits op de 1e verdieping voldoende kunnen zijn om ook de slaapkamer iets koeler te houden? Het hoeft hierbij niet van 26 graden naar 18 graden te gaan, ik ben al blij als het er 23 graden kan worden.
• Heeft de binnenunit in de keuken ook effect op de woonkamer? Mijn beweegreden is dat het een betere temperatuurverdeling kan geven. Ik kan het natuurlijk enigszins sturen met de verticale lamellen van de airco.
• Ik verwacht dat de airco's het grootste deel van de tijd op een laag vermogen zullen draaien, zeker wanneer het buiten niet zo koud of warm is. Heb ik in dat geval nadeel van slechts 1 grote buitenunit?
[/list]
[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 09-03-2024 08:10 ]