De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.091 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
analogworm schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:54:
Onbeschaamde linkdrop. Volgens mij is dit een redelijk goede samenvatting van hoe het er momenteel voor staat.

YouTube: Protests in Russia threatens the country's stability. Day 11.
Wat ik mij elke keer afvraag bij het zien van kapot geschoten militaire konvooi,waar zijn de lichamen,zijn de Russen gevlucht, als je geambushed word heb je daar toch geen tijd voor.
De voertuigen zij allemaal leeg. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20
k995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:12:
Is er ergens trouwens een lijst van welk materiaal er allemaal gegeven is aan oekraine?
de vs alleen al 17k AT, en 2000 AA

verder toegezegd:

https://www.trouw.nl/buit...s-voor-oekraine~b648d52f/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
DoubleDutch schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:10:
Wat ik mij elke keer afvraag bij het zien van kapot geschoten militaire konvooi,waar zijn de lichamen,zijn de Russen gevlucht, als je geambushed word heb je daar toch geen tijd voor.
Die filmpjes zijn er ook, maar die zijn zo gruwelijk dat ze vaak door YouTube en andere platforms geweigerd worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Er is een lijstje gemaakt met multinationals die nog niet zijn vertrokken uit Rusland. En daar zitten er toch wel een paar tussen die Rusland veel pijn gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lAfCWeDrNeDCIF5enqlTF5XAkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prZcoKmXLCLEWHcIZDhlQYtx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tristan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:17:
Er is een lijstje gemaakt met multinationals die nog niet zijn vertrokken uit Rusland. En daar zitten er toch wel een paar tussen die Rusland veel pijn gaan doen.

[Afbeelding]
Lijstje lijkt niet helemaal te kloppen want FortiNet bv heeft al aangekondigd te vertrekken.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 19:38

bloody

0.000 KB!!

Tomba schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Lijstje lijkt niet helemaal te kloppen want FortiNet bv heeft al aangekondigd te vertrekken.
Estee-Lauder ook

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:58
*knip* grote statements hebben grote bronnen nodig en geen hear-say van een politicus die het zelf weigert te onderbouwen

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:31

servies

Veni Vidi Servici

HEY_DUDE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:23:
[...]

*knip* grote statements hebben grote bronnen nodig en geen hear-say van een politicus die het zelf weigert te onderbouwen
*knip* gebruik de tr gewoon

[ Voor 46% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
servies schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:25:
Is die gast nou echt zo zwakbegaafd dat hij niet weet wanneer hij zijn muil moet dichthouden...
Scheelt in ieder geval weer wat raadszetels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

HEY_DUDE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:23:
[...]
*knip* gebruikd e TR

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Scheelt in ieder geval weer wat raadszetels.
Denk je? Zijn genoeg mafklappers die van corona rechtstreeks de Russische propaganda in zijn gezogen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:38:
[...]

[...]

Hoeveel ruimte er wel is, is wel iets over te vinden; https://www.spglobal.com/...ude-appetite-in-spotlight

Maar laten we niet doen alsof dit over morgen gaat. Het olie export verhaal is vooral een factor wanneer dit conflict en nasleep hiervan van jaren gaat duren (waar het wel op lijkt). In die context is die logistieke capaciteit geen onoverkomelijk probleem, zeker voor China niet.
Alleen zodra er meer pijpleidingen richting China komen zal Europa al naar andere bronnen kijken.

Ik moet alleen zeggen dat ik daaar helemaal niet zo'n voorstander daarvan ben. Nu hebben Rusland en Europa nog een gezamelijk iets waar ze beide van afhankelijk zijn. Daarmee geeft zoiets toch een dempend effect op zo'n conflict. Ik zie dan ook liever die afhankelijkheid weliswaar minder worden, maar bij voorkeur niet echt verdwijnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:41
Tristan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:17:

[Afbeelding]
Veel van die locaties zullen ook wel franchise houders zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
servies schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Is die gast nou echt zo zwakbegaafd dat hij niet weet wanneer hij zijn muil moet dichthouden...
Het levert hem toch aandacht op?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:58
*knip* dit is geen bron, slechts een uitspraak zonder enige fundament

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
NY Times: Amerikaanse officials maken conservatieve schatting van 3000 gesneuvelde Russen tot nu toe.

[Twitter: https://twitter.com/Kyle_Rempfer/status/1501042475036782592?t=IJw_8J_yFQ8mqVVW8shI_A&s=19]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 20:46
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:36:
NY Times: Amerikaanse officials maken conservatieve schatting van 3000 gesneuvelde Russen tot nu toe.

[Embed]
ahahah, dat laatste stukje tekst op Twitter over dat sommige Russen Ready to Eat maaltijden bij zich hadden met een houdbaarheid datum in 2002 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 14:03
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:36:

[Embed]
Gewonden is meestal keer 4-5.... 12000-15000 verliezen? Dan zijn de Oekraïnse cijfers laag?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
"Oekraïne is een corrupte staat die door de CIA wordt bestuurd door middel van een puppet regering...".
"Poetin wil alleen maar vrede"

8)7

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 21:07 . Reden: Quote aangepast ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:44
klaw schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:44:
[...]

Gewonden is meestal keer 4-5.... 12000-15000 verliezen? Dan zijn de Oekraïnse cijfers laag?
4/5 is conservatief gekozen he. Als je naar eerdere conflicten kijkt, kan dat ook zomaar 8/9 zijn. Maar je hebt natuurlijk verwondingen waarmee men direct of snel weer inzetbaar is.
Alleen gezien de "snelheid" waarmee men op 3000 doden komt, doet vermoeden dat er ook ontzettend veel meer gewonden zijn gevallen en dat de Oekraïners met 11000 (langdurig) uitgeschakelde vijanden best wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* laten we hier niet op offtopic gaan met memes

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

k995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:12:
Is er ergens trouwens een lijst van welk materiaal er allemaal gegeven is aan oekraine?
De nieuwste leveringen, want gegeven interpreteer ik als in Oekraïne aangekomen:

Als je afvraagt hoe de wapens over de grens geraken en tot alle uithoeken van het land geleverd worden:

In busjes en personenwagens.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 08-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
redwing schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Alleen zodra er meer pijpleidingen richting China komen zal Europa al naar andere bronnen kijken.

Ik moet alleen zeggen dat ik daaar helemaal niet zo'n voorstander daarvan ben. Nu hebben Rusland en Europa nog een gezamelijk iets waar ze beide van afhankelijk zijn. Daarmee geeft zoiets toch een dempend effect op zo'n conflict. Ik zie dan ook liever die afhankelijkheid weliswaar minder worden, maar bij voorkeur niet echt verdwijnen.
China wil alleen de laagste prijs, Rusland heeft de vrije markt van Europa nodig om een hoge gasprijs te krijgen.

Gas en Olie in het noorden van Rusland zijn veel duurder om te winnen dan de bijna lege velden in het zuiden. Met name door het klimaat, slechte kwaliteit, niemandsland en dure infra van Poetin's vriendjes.

Ja Rusland wil gas aan China leveren maar China gaat dat even lekker uit onderhandelen en zal geen cent te veel betalen

Dit is al meermaals gepost overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Sommige dingen zijn verlaten en soms wordt er ook wat opgeruimd, de bevolking hoeft natuurlijk ook niet alles te zien. Ik wil je in pm best een Reddit link sturen van een filmpje waarin er wel lichamen liggen welke verkoold zijn of niet helemaal meer heel. Als je daar wat beter zoekt kom je er vast meer tegen, maar deze kreeg ik gelinkt en ik ga er zelf verder niet naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* laten we hier niet op offtopic gaan

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
TheBrut3 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Sommige dingen zijn verlaten en soms wordt er ook wat opgeruimd, de bevolking hoeft natuurlijk ook niet alles te zien. Ik wil je in pm best een Reddit link sturen van een filmpje waarin er wel lichamen liggen welke verkoold zijn of niet helemaal meer heel. Als je daar wat beter zoekt kom je er vast meer tegen, maar deze kreeg ik gelinkt en ik ga er zelf verder niet naar op zoek.
Nee ik geloof je wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rapture schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:56:
[...]

De nieuwste leveringen, want gegeven interpreteer ik als in Oekraïne aangekomen:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Als je afvraagt hoe de wapens over de grens geraken en tot alle uithoeken van het land geleverd worden:
[Twitter]
In busjes en personenwagens.
Is er dan helemaal geen training nodig voor dat spul? Point and shoot? 1 modus? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 14:39

[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 08-03-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
GrooV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:02:
[...]

China wil alleen de laagste prijs, Rusland heeft de vrije markt van Europa nodig om een hoge gasprijs te krijgen.

Gas en Olie in het noorden van Rusland zijn veel duurder om te winnen dan de bijna lege velden in het zuiden. Met name door het klimaat, slechte kwaliteit, niemandsland en dure infra van Poetin's vriendjes.

Ja Rusland wil gas aan China leveren maar China gaat dat even lekker uit onderhandelen en zal geen cent te veel betalen

Dit is al meermaals gepost overigens
Als ze het op de Chinese manier aan gaan pakken en China de pijpleidingen en ontginning zouden laten doen zou het al een heel ander verhaal zijn. Hoe dan ook is dit allemaal veel langere termijn en is het voorlopig simpelweg zo dat beide kanten niet zonder de leveringen kunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Is er dan helemaal geen training nodig voor dat spul? Point and shoot? 1 modus? :?
voske in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Blijkbaar worden er al jaren trainingen gegeven, of dat specifiek voor ook AT-wapens etc is weet ik niet maar het westen heeft niet stilgezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Meeste van die dingen zijn volgens mij gewoon moderne panzerfausten. veiligheid eraf halen, richten (wachten op de lock?), schieten en weggooien.

Dat zal ook de reden zijn dat dat type wapen zoveel geleverd wordt, iedereen kan er mee schieten
Training is snel en kort.
Javelin e.d. is wel anders geloof ik

[ Voor 6% gewijzigd door Prosac op 08-03-2022 09:15 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
MikeyMan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Pieter Baan centrum heeft er in ieder geval genoeg studiemateriaal mee.

En die gaat weer dat stemmen pakken volgende week :X
Dat gaat snel weer minder worden: sinds de Russische internetblokkades is het echt enorm stil op de socials vwbt deze denkbeelden. Althans, op Twitter is het echt stil. Geen dagelijks populistische hashtags in de top10. Ook op Facebook in de VS bijvoorbeeld is het alt-right verhaal in 1 klap verdwenen uit de meest circulerende sites.

Prima timing voor ons dat dit verdwijnt - het grappige is dat de tegenbeweging blijkbaar wel uit mensen bestaat want die is nog gewoon aanwezig. Het handjevol 'fans' hebben het dus zwaar, want voelen geen support van hun fictieve FSB-accounts.

Ik zou hier echt veel meer data over willen hebben :) Dit is allemaal maar observationeel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Van Christo Grozev, Bellingcat

(kan zijn dat de tweets wat door elkaar staan, maar je krijgt er een idee van)

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 08-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:44
Vooral die laatste.... werken met 3/4G cryptophones en dan zelf alle masten wegblazen _/-\o_

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Youtube....zonder grappen.....gisteren nog een instructiefilmpje gezien hoe je met een Stinger moet schieten..... Het zijn een paar handelingen meer dan point and shoot, maar het is best duidelijk hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Het zou niet de eerste keer zijn dat een voor dood gewaande vijand nog wat anderen meeneemt. Daarnaast ligt er overal munitie e.d. wat nog af kan gaan. Een brandende truck of cabine kan ineens ontploffen.
De meeste van deze filmpjes zijn dan waarschijnlijk uren (dagen?) na de aanval gemaakt, alle POW's zijn weg, lichamen waarschijnlijk al verzameld en eventuele branden gedoofd of uitgebrand.

Ik sluit ook niet uit dat de militairen die we op de filmpjes zien niks te maken hadden met de aanval. Die komen toevallig langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Er worden trainingen gegeven, maar als de afstand niet te extreem is dan kan je met alleen de beschrijving op de zijkant inderdaad wel een eind komen als je het over NLAW of AT4 hebt, de Javelin en Panzerfaust komen met elektronica waar wel wat training voor nodig is. Ook dat is niet al te ingewikkeld overigens, dat kunnen ze elkaar aanleren in het veld.

Maar ik snap je gedachte @MikeyMan, dat had ik namelijk met de Bayraktar drones. Die laat je niet zo even op alsof het een commerciële DJI is, en het besturen en schieten is ook niet 1-2-3 aangeleerd. Hoe ze die naar binnen hebben gefietst ben ik wel heel benieuwd naar.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
nst6ldr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Er worden trainingen gegeven, maar als de afstand niet te extreem is dan kan je met alleen de beschrijving op de zijkant inderdaad wel een eind komen als je het over NLAW of AT4 hebt, de Javelin en Panzerfaust komen met elektronica waar wel wat training voor nodig is. Ook dat is niet al te ingewikkeld overigens, dat kunnen ze elkaar aanleren in het veld.

Maar ik snap je gedachte @MikeyMan, dat had ik namelijk met de Bayraktar drones. Die laat je niet zo even op alsof het een commerciële DJI is, en het besturen en schieten is ook niet 1-2-3 aangeleerd. Hoe ze die naar binnen hebben gefietst ben ik wel heel benieuwd naar.
Oekraïne kreeg al eerder Javelin's van de US incl training (in december keurde de senaat al 200 miljoen USD goed voor Oekraïne)

@nst6ldr Geldt het zelfde voor die drones, die hadden ze al voor de invasie dit jaar. Turkije levert nu alleen extra

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 08-03-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

In dit topic en in de (Westerse) bronnen die ik lees wordt het Russische leger afgedaan als incompetent, uitgehold door corruptie en bovendien niet tot nauwelijks gemotiveerd. Ik heb geen idee hoe het bestoken van grote steden in elkaar steekt en hoeveel werk dat is, maar daar wordt toch aardig wat aan explosieven op een of andere manier heen geschoten. Zijn dit dan wél gemotiveerde troepen, zijn dit troepen die vanuit Rusland zelf denken dat ze aan het 'oefenen' zijn en ze mogen niet kijken waar ze heen schieten, of hoe moet ik me dit voorstellen?

Er zal misschien best een gedeelte in het leger, zeker op relatief veilige afstand, wel gemotiveerd zijn natuurlijk, maar gezien de beeldvorming hier dat ze niet alleen de clowns maar het hele circus zijn, vroeg ik me dat toch af.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

TheGhostInc schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Het zou niet de eerste keer zijn dat een voor dood gewaande vijand nog wat anderen meeneemt. Daarnaast ligt er overal munitie e.d. wat nog af kan gaan. Een brandende truck of cabine kan ineens ontploffen.
De meeste van deze filmpjes zijn dan waarschijnlijk uren (dagen?) na de aanval gemaakt, alle POW's zijn weg, lichamen waarschijnlijk al verzameld en eventuele branden gedoofd of uitgebrand.

Ik sluit ook niet uit dat de militairen die we op de filmpjes zien niks te maken hadden met de aanval. Die komen toevallig langs.
Het zijn vooral "opgekuiste" locaties die je ziet zonder slachtoffers. Bron zal ik achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Oekraïne had al een tijdje Bayraktar drones. Die hebben ze jaren voor de huidige invasie al gekocht en werden al een tijdje gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNQ85P_WUAE5s93?format=png&name=900x900

Dit is sowieso een mooie foto. Gelezen op UNIAN dat dit 1 van de eerste groepen is van het internationale legioen. Mensen uit: VS, UK, Zweden, Litouwen, Mexico en India

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ugchel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:25:
In dit topic en in de (Westerse) bronnen die ik lees wordt het Russische leger afgedaan als incompetent, uitgehold door corruptie en bovendien niet tot nauwelijks gemotiveerd. Ik heb geen idee hoe het bestoken van grote steden in elkaar steekt en hoeveel werk dat is, maar daar wordt toch aardig wat aan explosieven op een of andere manier heen geschoten. Zijn dit dan wél gemotiveerde troepen, zijn dit troepen die vanuit Rusland zelf denken dat ze aan het 'oefenen' zijn en ze mogen niet kijken waar ze heen schieten, of hoe moet ik me dit voorstellen?

Er zal misschien best een gedeelte in het leger, zeker op relatief veilige afstand, wel gemotiveerd zijn natuurlijk, maar gezien de beeldvorming hier dat ze niet alleen de clowns maar het hele circus zijn, vroeg ik me dat toch af.
Vanaf een afstandje een beetje op een knop rammen is wat anders dan een stad in wandelen en om je oren geschoten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Vergeet ook niet dat oekraine al die javelin en NLAW had en dat veel militairen getraind zijn in canada en het VK sinds 2015.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Toen tijdens open dagen en introdagen van defensie van alles nog kon en mocht heb ik leren schieten met:

- Stinger, was oud(er) model, maar iemand die een PC-spelletje kan spelen kan een vliegtuig neerhalen.
- TOW raket, draadgeleide raket, makkie. De moderne IR-gestuurde raketten zijn nog simpeler want fire & forget. Overigens sturen we van alles daarheen, van complexere Javelins, iets makkelijker NLAW's tot aan niet geleide AT-raketten zoals de Panzerfaust of het Zweedse AT materieel.
- PRTTL overigens ook simulaties mee gedaan, ook prima te doen voor iedereen die een PC-spelletje kan.

Ik durf zelfs te stellen dat als je enigszins handig bent met een drone, je in staat kunt zijn zo'n TB2 te besturen. Ik weet van de Reaper's en GlobalHawks dat ze feitelijk zelf vliegen en je als 'piloot' vooral bezig bent met de omgeving bekijken en evt doelen identificeren.

Dus ja. Helaas betekent dit dat iedereen die de beschikking heeft over deze materialen er wellicht mee overweg kan. Nu mogen de Russen geen smartphone mee en doet hun sim het niet, dus die kunnen minder makkelijk op youtube opzoeken hoe het moet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

MikeyMan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Vanaf een afstandje een beetje op een knop rammen is wat anders dan een stad in wandelen en om je oren geschoten worden.
Dat begrijp ik, maar van wat ik her en der lees is de motivatie om op het broedervolk te schieten niet bijster hoog. Ik kan me met shellen van een stad ook wel dergelijke overdenkingen spelen.

Ik besef me dat je ook niet direct orders kunt weigeren, maar toch...

[ Voor 7% gewijzigd door Ugchel op 08-03-2022 09:30 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
caspervc schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:19:
Vooral die laatste.... werken met 3/4G cryptophones en dan zelf alle masten wegblazen _/-\o_
Mss beetje rare vraag, maar via welk netwerk bellen de Russen dan met elkaar? Er staat dat ie z’n eigen SIM card gebruikt. Is er nog een actief 2G Netwerk dan in Ukraine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
AndereKoekoek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:26:
[Afbeelding]

Dit is sowieso een mooie foto. Gelezen op UNIAN dat dit 1 van de eerste groepen is van het internationale legioen. Mensen uit: VS, UK, Zweden, Litouwen, Mexico en India
Met belgische fn fnc's ? Trekt er toch op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GrooV
AndereKoekoek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:26:
[Afbeelding]

Ziet er uit als een slecht vrijgezellen feest? Snap niet wat hier mooi aan is.

Je bent aardig loco als je vrijwillig met een machine geweertje een guerrilla oorlog tegen Rusland gaat vechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Ugchel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Dat begrijp ik, maar van wat ik her en der lees is de motivatie om op het broedervolk te schieten niet bijster hoog. Ik kan me met shellen van een stad ook wel dergelijke overdenkingen spelen.

Ik besef me dat je ook niet direct orders kunt weigeren, maar toch...
Ik denk dat de drempel bij het bestoken van een stad veel lager is. Je zit op vele kilometers afstand en je ziet de verwoesting toch niet. Over burgerslachtoffers zal je als Rus toch niks te horen krijgen van je superieuren en als je een mooi doelwit hebt vernietigd, tja, misschien krijgen ze dan een schouderklopje?

Een vuurgevecht in de stad waarbij je elkaar kan zien en kan zien dat je iemand neerschiet lijkt me toch echt andere koek.
k995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Met belgische fn fnc's ? Trekt er toch op.
Zou dat onderdeel van die Belgische "donatie" zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door dr.lowtune op 08-03-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GrooV mee eens, dit is dan ook de 'voor' foto. De 'na' foto ziet er ongetwijfeld anders uit.

Maar er zijn er genoeg die een beetje loco uit een vorige oorlog zijn gekomen. Dan kan dit deel van de verwerking zijn, het is nu in ieder geval duidelijk dat je aan de kant van de goeien staat.

[ Voor 51% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2022 09:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac

Na 11 dagen vechten en 100% van de troepen in Oekraïne kunnen we ook wel stellen dat het verhaaltje van "ik weet niet waar ik ben en ik dacht op oefening te zijn" ook niet meer geloofwaardig is.
Zag het gisteren een piloot zeggen. :')

Iemand van de artillerie weet sowieso wel dat hij niet op een oefenstad of militaire basis aan het schieten is. Sterker, er is wel beeld van schietende Russen die juichen en met een glimlach de raketten wegschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ugchel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Wie zegt dat ze weten wat ze aan het shellen zijn. Zou me echt niks verbazen als ze denken dat ze alleen militaire complexen van neonazi's aan het beschieten zijn.

Op je eerdere vraag:
Er zit al mentaal verschil in tussen iemand neerschieten, neersteken en wurgen. Laat staan dat je iemand niet eens in de ogen hoef te kijken en een soort van ver van je bed show is.

Neemt niet weg dat het alsnog een belasting is als je daadwerkelijk door hebt wat je doet. Keer een stuk gelezen dat de crew van drones ook PTSD hebben ondanks dat ze op afstand zitten. Ze worden makkelijk ingezet waardoor zo'n crew, al dan niet op geheime misses, een behoorlijke body count hebben.
Inmiddels aardig wat beelden van BT-2 aanvallen gezien en soms zie je lichamen wegslingeren of brandende mensen weg rennen van de voertuigen die ze beschieten.

Alleen met artillerie heb je dat niet... je schiet en je hoort evt een plof. Iemand anders met zicht op het doelwit beoordeelt of het raak was of niet, maar je weet niet wat die persoon doorgeeft over het doelwit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrooV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Je bent aardig loco als je vrijwillig met een machine geweertje een guerrilla oorlog tegen Rusland gaat vechten
Och... Ben je veel minder loco als je hier met je handen omhoog niks zit te doen terwijl er een land tot puin wordt geschoten? Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
olafmol schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Mss beetje rare vraag, maar via welk netwerk bellen de Russen dan met elkaar? Er staat dat ie z’n eigen SIM card gebruikt. Is er nog een actief 2G Netwerk dan in Ukraine?
GSM dus

Oekraine gebruikt ook deze tegen russische drones en communicatie :

https://www.janes.com/def...-warfare-systems-in-focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik volg het topic van het begin en het is misschien al besproken, maar waarom kunnen er geen blauwhelmen ingezet worden om desnoods de humanitaire corridors te bewaken? Of humanitaire opvang gebieden te bewaken in het westen van Oekraïne. De Russische veto kan daar toch niet de enige boosdoener in zijn?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
dr.lowtune schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Zou dat onderdeel van die Belgische "donatie" zijn?
Waarschijnlijk want oekraine heeft die zelf nooit gekocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
CurlyMo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:37:
Ik volg het topic van het begin en het is misschien al besproken, maar waarom kunnen er geen blauwhelmen ingezet worden om desnoods de humanitaire corridors te bewaken? Of humanitaire opvang gebieden te bewaken in het westen van Oekraïne. De Russische veto kan daar toch niet de enige boosdoener in zijn?
Jawel dus, rusland houd alles tegen in de veiligheidsraad en de algemene raad kan zoiets niet opleggen .

Daarbij wie zou troepen sturen? De enige die dat zouden kunnen doen is de navo en die willen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:37:
Putin wil geen (directe) betrokkenheid vanuit de EU/VK/USA, anders gaat meneer heel boos worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Hier nogmaals onderstreept wat voor "taktiek" de russen er op na houden
[Twitter: https://twitter.com/christogrozev/status/1501107562061733888]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

GrooV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Als het veteranen zijn die weten waar je heen gaan en niet aan de zijlijn willen staan, dan is het mooi dat meerdere nationaliteiten samen komen om te vechten voor een gezamenlijk doel.

In dit geval een doel waar ik in zekere zin achter sta. Alleen de vraag is of de informatie die wij krijgen allemaal wel waar is. Iedere partij heeft zijn eigen waarheid natuurlijk

Als je het op die manier bekijkt dan is dit niet veel anders dan mensen die werden gerekruteerd voor het gevecht in Syrië met allemaal hun eigen waarheid.

Gisteren ook een artikel gelezen, weet niet meer waar, van iemand die eenzaam was. Call of Duty gaf hem eindelijk het gevoel ergens bij te horen en gaf het gevoel van verbroedering. Toen de oproep van Zelensky kwam heeft hij ontslag genomen en een ticket geboekt om ja.. in het echte leven call of duty te spelen.
Dat soort mensen zouden echt beschermd moeten worden, want ze hebben geen idee waar ze terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

k995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Jawel dus, rusland houd alles tegen in de veiligheidsraad en de algemene raad kan zoiets niet opleggen .

Daarbij wie zou troepen sturen? De enige die dat zouden kunnen doen is de navo en die willen niet.
Irriteer me mateloos aan de VN crap. Mag toch hopen dat dit nadien ook anders wordt neergezet. Bizar gewoon wat daar gebeurd...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

JB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Irriteer me mateloos aan de VN crap. Mag toch hopen dat dit nadien ook anders wordt neergezet. Bizar gewoon wat daar gebeurd...
Dat zal helaas nooit gebeuren omdat het niet in het voordeel is van de wereldmachten (US, Rusland, China)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07
JB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Ze zijn er al achter dat het niet goed is zoals het nu geregeld is. Als er gestemd moet worden over een conflict waarbij een betrokken land een veto recht heeft dan zou het veto recht moeten vervallen voor die stemming.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Tijntje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Dat zal helaas nooit gebeuren omdat het niet in het voordeel is van de wereldmachten (US, Rusland, China)
Mag toch hopen dat Rusland hierna niet meer gezien wordt als wereldmacht...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

boesOne

meuh

JB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Rusland is zojuist opgegeten door een grotere vis.

https://www.volkskrant.nl...p-achter-poetin~b56952bf/

Dus het conflict op macroniveau is het Oude Westen versus China.

Geef aub een korte toelichting van het artikel en quote een relevant deel.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 10:54 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

wat ik me afvraag hoe (westerse) bedrijven zich terugtrekken of activiteiten staken in RU.
hoe communiceren ze dat in Rusland, is dat onder het mom van; Sancties, we mogen niet meer door het westen, of juridisch is het ingewikkeld, of we mogen niet meer importeren vanuit het westen?

Of plakken ze een briefje op de deur met :
beste Dhr Putin,

we zijn het niet eens met uw veroverende oorlog van een soeverein land.
heel misschien komen we hier terug als u uw manschappen terugtrekt uit Ukraine.
de aangerichte schade betaald hebt, zelf bent afgetreden.
en er onafhankelijke verkiezingen zijn geweest.

nu zal bovenstaande wel niet zo zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe er daar gecommuniceerd word door bij IKEA in het openbaar of in de media aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:28

Dazzler2120

FP ProMod
dollyking schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:52:
wat ik me afvraag hoe (westerse) bedrijven zich terugtrekken of activiteiten staken in RU.
hoe communiceren ze dat in Rusland, is dat onder het mom van; Sancties, we mogen niet meer door het westen, of juridisch is het ingewikkeld, of we mogen niet meer importeren vanuit het westen?

beste Dhr Putin,

nu zal bovenstaande wel niet zo zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe er daar gecommuniceerd word door bij IKEA in het openbaar of in de media aldaar.
Ik neem aan dat de franchises daar lokaal aangestuurd worden (dus door Russen). Ik vermoed dat de communicatie dus iets in de trant zal zijn van; "Deze vestiging wordt gesloten door het hoofdkantoor" of een Russische variant daarvan

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:18
Nou, het lijkt erop dat dialoog nu toch zijn intrede heeft gedaan: de corridors werken nu. Dat is DIKKE WINST!!!!!! Nu kunnen ouderen en kinderen wegkomen zonder in het oorlogsgeweld verzeild te raken.

Ik voorspel dat rusland nu nog even doorgaat hun complete arsenaal op Oekraine te verschieten en naar gelang het gebied dat ze hebben veroverd het oostelijke deel en zoveel mogelijk van het zuidelijke deel zullen veroveren zodat ze hun veilige buffer naar het westen kunnen maken. De bewoners hier zullen worden geofferd aan de russen (wat er nog wil blijven wonen tenminste) en de rest gaat naar west Oekraine alwaar een zeer welvarende rechtsstaat wordt gevormd zoals dat ook gebeurde in westduitsland.

Over 20 jaar bestaat rusland niet meer in deze hoedanigheid en hoop ik dat het westen zich heeft herpakt van het giftige neoliberalisme, hun maakindustrie naar zichzelf heeft getrokken en qua energie volledig zelfvoorzienend en duurzaam geworden zijn (met of zonder kernenergie).

persoonlijk vind ik dat Poetin voor ISH moet komen in Den haag om zich te verantwoorden. En dat Rutte nu eindelijk een ruggegraat krijgt en het voortouw neemt in deze processen. Ik verwacht van niet, dat moet dan weer vanuit de EU worden opgelegd.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:07
dollyking schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:52:

beste Dhr Putin,

De Russische overheid heeft deze mogelijkheden opgesteld:
On March 4, Russian First Deputy Prime Minister Andrey Belousov, responsible for foreign investment
policy in the Government, outlined three options available to foreign investors:
1. Foreign companies should continue their business operations in Russia while securing supply
of components and materials and fully complying with their obligations to employers.
2. Foreign companies should transfer ownership of their Russian assets to the management of
their Russian partners and then, when the "political pressure" reduces, may look to return to
the Russian market.
3. Should a company completely cease business in Russia, close its production facilities and lay off
its employees, the Russian Government will consider such moves as equivalent to "premeditated
bankruptcy". Such bankruptcy constitutes a criminal offense in accordance with the Russian
Criminal Code and could be punished by fine or imprisonment up to 6 years.
Je mag dus (volgens de Russische regelgeving) niet officieel niet zomaar alles sluiten. Maar goed, als Ikea zijn spullen niet meer kan leveren, dan kun je natuurlijk zoiets doen als #2 en is het alsnog in no-time failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boesOne schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Rusland is zojuist opgegeten door een grotere vis.

https://www.volkskrant.nl...p-achter-poetin~b56952bf/

Dus het conflict op macroniveau is het Oude Westen versus China.
Wat staat hier precies? Nieuwe ontwikkeling?

Link achter paywall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Dit is wel heel zorgelijk, en zet heel veel druk op hoe de oorlog in Oekraïne afloopt.
Winst voor Rusland zal grootschalige gevolgen hebben voor de wereldorde en macht
MikeyMan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Link achter paywall.
China kiest een harde anti-westerse lijn en stelt zich op achter Poetin

China heeft zijn positie in de Oekraïneoorlog duidelijk gemaakt. Rusland ‘moet zich wel verdedigen’, meent Beijing. Het zet de relatie tussen het westen en China verder onder druk.

Leen Vervaeke7 maart 2022, 22:33

Afgelopen weekend is in Beijing het jaarlijkse Nationale Volkscongres begonnen.

China blijft achter Rusland staan en legt de schuld voor het conflict in Oekraïne bij de Verenigde Staten. Dat bleek op de persconferentie van de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi maandag in Beijing. China’s steun voor Rusland dreigt een geopolitieke aardverschuiving op gang te brengen, waarin twee ideologische machtsblokken tegenover elkaar komen te staan.

‘De vriendschap tussen het Chinese en Russische volk is stevig als een rots’, aldus Wang Yi, die weigert de Russische acties in Oekraïne een ‘invasie’ te noemen. ‘Er is een mooi vooruitzicht voor de samenwerking. Ongeacht hoe onzeker en uitdagend de internationale situatie ook mag zijn, China en Rusland zullen (…) hun strategische partnerschap voor een nieuw tijdperk gestaag bevorderen.’

Tegelijk haalde Wang Yi in zijn twee uur durende persconferentie – met vooraf afgesproken vragen – voortdurend uit naar de Verenigde Staten, die ‘in een poging hun hegemonie te behouden een Koude Oorlogsmentaliteit hebben doen herrijzen’. Volgens Wang breiden de VS hun heerschappij uit door ‘blokvorming’, waartegen Rusland en China niet anders kunnen dan zich verdedigen. Landen die veiligheidsbanden hebben met de VS, zoals Japan en Zuid-Korea, gaf hij een uitbrander.
‘Gezamenlijke Verklaring’

De uitgesproken pro-Russische en anti-Amerikaanse boodschap komt na dagen van speculatie over de reikwijdte van China’s steun aan Rusland. De Chinese en Russische leiders kondigden bij aanvang van de Winterspelen in een ‘Gezamenlijke Verklaring’ een hecht partnerschap aan, maar experts meenden dat Xi mogelijk niet of half achter de invasie stond. China kwam met ambivalente verklaringen, die ruimte leken te laten voor bijsturing. Die ruimte lijkt een illusie te zijn geweest.

‘Het lijkt niet waarschijnlijk dat Beijing afstand zal nemen van zijn stilzwijgende steun voor Rusland’, aldus Janka Oertel, Aziëspecialist van de pan-Europese denktank European Council on Foreign Relations. ‘De Gezamenlijke Verklaring is ongelofelijk verregaand en Xi Jinping staat persoonlijk voor dit nauwe partnerschap met Rusland. Het zou heel moeilijk zijn daarvan weg te bewegen.’ Grote vraag is nu hoever Beijing zal gaan en of het Rusland zal helpen westerse sancties te omzeilen.

China’s steun voor Rusland kan grote gevolgen hebben voor de bestaande wereldorde. Veel landen worstelden al om economische samenwerking en ideologisch conflict met China met elkaar te verenigen. Beijings weigering de Russische invasie te veroordelen – een impliciete goedkeuring – maakt dat nog veel moeilijker. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock waarschuwde dat een ‘normale relatie’ onmogelijk wordt als Beijing wegkijkt.
Koude Oorlog

De vrees bestaat dat de Chinees-Russische ‘gelegenheidsas’ de opmaat is van een nieuwe Koude Oorlog, waarin twee ideologisch vijandige machtsblokken niet alleen diplomatiek, maar ook economisch, technologisch en militair tegenover elkaar komen te staan. ‘Dit is al een teken van een verschuivende wereldorde’, aldus Oertel. ‘Veel zal afhangen van hoe en wanneer de oorlog in Oekraïne eindigt, maar de huidige ontwikkeling zal de ontkoppeling van de economieën versnellen.’

Wang Yi bevestigde zelf dat China een ‘nieuw tijdperk in internationale betrekkingen’ hoopt in te luiden, alleen stelt hij dat voor als een goede zaak. Volgens hem leidt de huidige, door de VS gedomineerde wereldorde tot ‘verdeeldheid en confrontatie’, terwijl het Chinees-Russische alternatief de hele wereld bevoordeelt. ‘Onze samenwerking bevordert niet alleen de belangen van beide volkeren, maar draagt bij aan vrede, stabiliteit en ontwikkeling in de wereld.’

De Chinese redenering is dat respect voor Ruslands en China’s ‘legitieme veiligheidseisen’ – geen Navo in Oekraïne, geen Amerikaanse veiligheidsallianties in de Indo-Pacificregio – een conflict als dat in Oekraïne had kunnen voorkomen. Daarmee pleiten zij in feite voor de terugkeer van invloedssferen, waarin zij als regionale grootmacht geen tegenstand dulden. Verschillende landen in Azië willen juist nauwere banden met de VS, omdat zij China’s dominantie vrezen.
Veel te verliezen

Beijings positie verbijstert veel experts, gezien China als hoofdrolspeler in de wereldeconomie veel meer te verliezen heeft dan Rusland. De afgelopen jaren, zeker tijdens de covid-pandemie, heeft de Chinese overheid ingezet op zelfredzaamheid, maar China is voor zijn technologie en export nog steeds erg afhankelijk van het Westen. Mogelijk gokt Beijing erop dat de wederzijdse afhankelijkheid zo groot is dat de ontkoppeling met het Westen de nodige tijd zal vragen.

Daarnaast voert Xi, net als Poetin, een steeds persoonlijker bewind, omringd door een kleine kring vertrouwelingen, wat de kans op misrekeningen vergroot. ‘Xi heeft mogelijk een van de grootste buitenlandbeleidblunders van zijn twee ambtstermijnen gemaakt’, aldus Jude Blanchette, Chinaspecialist van de Amerikaanse denktank Center for Strategic and International Studies. ‘Dit is een enorme impuls voor een hardere lijn tegen China. Als je nog niet dacht dat een Koude Oorlog was, wordt dat nu een stuk moeilijker vol te houden.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 12:03
[...]

Link achter paywall.
China kiest een harde anti-westerse lijn en stelt zich op achter Poetin
China heeft zijn positie in de Oekraïneoorlog duidelijk gemaakt. Rusland ‘moet zich wel verdedigen’, meent Beijing. Het zet de relatie tussen het westen en China verder onder druk.

China blijft achter Rusland staan en legt de schuld voor het conflict in Oekraïne bij de Verenigde Staten. Dat bleek op de persconferentie van de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi maandag in Beijing. China’s steun voor Rusland dreigt een geopolitieke aardverschuiving op gang te brengen, waarin twee ideologische machtsblokken tegenover elkaar komen te staan.

‘De vriendschap tussen het Chinese en Russische volk is stevig als een rots’, aldus Wang Yi, die weigert de Russische acties in Oekraïne een ‘invasie’ te noemen. ‘Er is een mooi vooruitzicht voor de samenwerking. Ongeacht hoe onzeker en uitdagend de internationale situatie ook mag zijn, China en Rusland zullen (…) hun strategische partnerschap voor een nieuw tijdperk gestaag bevorderen.’

Tegelijk haalde Wang Yi in zijn twee uur durende persconferentie – met vooraf afgesproken vragen – voortdurend uit naar de Verenigde Staten, die ‘in een poging hun hegemonie te behouden een Koude Oorlogsmentaliteit hebben doen herrijzen’. Volgens Wang breiden de VS hun heerschappij uit door ‘blokvorming’, waartegen Rusland en China niet anders kunnen dan zich verdedigen. Landen die veiligheidsbanden hebben met de VS, zoals Japan en Zuid-Korea, gaf hij een uitbrander.

‘Gezamenlijke Verklaring’
De uitgesproken pro-Russische en anti-Amerikaanse boodschap komt na dagen van speculatie over de reikwijdte van China’s steun aan Rusland. De Chinese en Russische leiders kondigden bij aanvang van de Winterspelen in een ‘Gezamenlijke Verklaring’ een hecht partnerschap aan, maar experts meenden dat Xi mogelijk niet of half achter de invasie stond. China kwam met ambivalente verklaringen, die ruimte leken te laten voor bijsturing. Die ruimte lijkt een illusie te zijn geweest.

‘Het lijkt niet waarschijnlijk dat Beijing afstand zal nemen van zijn stilzwijgende steun voor Rusland’, aldus Janka Oertel, Aziëspecialist van de pan-Europese denktank European Council on Foreign Relations. ‘De Gezamenlijke Verklaring is ongelofelijk verregaand en Xi Jinping staat persoonlijk voor dit nauwe partnerschap met Rusland. Het zou heel moeilijk zijn daarvan weg te bewegen.’ Grote vraag is nu hoever Beijing zal gaan en of het Rusland zal helpen westerse sancties te omzeilen.

China’s steun voor Rusland kan grote gevolgen hebben voor de bestaande wereldorde. Veel landen worstelden al om economische samenwerking en ideologisch conflict met China met elkaar te verenigen. Beijings weigering de Russische invasie te veroordelen – een impliciete goedkeuring – maakt dat nog veel moeilijker. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock waarschuwde dat een ‘normale relatie’ onmogelijk wordt als Beijing wegkijkt.

Koude Oorlog
De vrees bestaat dat de Chinees-Russische ‘gelegenheidsas’ de opmaat is van een nieuwe Koude Oorlog, waarin twee ideologisch vijandige machtsblokken niet alleen diplomatiek, maar ook economisch, technologisch en militair tegenover elkaar komen te staan. ‘Dit is al een teken van een verschuivende wereldorde’, aldus Oertel. ‘Veel zal afhangen van hoe en wanneer de oorlog in Oekraïne eindigt, maar de huidige ontwikkeling zal de ontkoppeling van de economieën versnellen.’

Wang Yi bevestigde zelf dat China een ‘nieuw tijdperk in internationale betrekkingen’ hoopt in te luiden, alleen stelt hij dat voor als een goede zaak. Volgens hem leidt de huidige, door de VS gedomineerde wereldorde tot ‘verdeeldheid en confrontatie’, terwijl het Chinees-Russische alternatief de hele wereld bevoordeelt. ‘Onze samenwerking bevordert niet alleen de belangen van beide volkeren, maar draagt bij aan vrede, stabiliteit en ontwikkeling in de wereld.’

De Chinese redenering is dat respect voor Ruslands en China’s ‘legitieme veiligheidseisen’ – geen Navo in Oekraïne, geen Amerikaanse veiligheidsallianties in de Indo-Pacificregio – een conflict als dat in Oekraïne had kunnen voorkomen. Daarmee pleiten zij in feite voor de terugkeer van invloedssferen, waarin zij als regionale grootmacht geen tegenstand dulden. Verschillende landen in Azië willen juist nauwere banden met de VS, omdat zij China’s dominantie vrezen.

Veel te verliezen
Beijings positie verbijstert veel experts, gezien China als hoofdrolspeler in de wereldeconomie veel meer te verliezen heeft dan Rusland. De afgelopen jaren, zeker tijdens de covid-pandemie, heeft de Chinese overheid ingezet op zelfredzaamheid, maar China is voor zijn technologie en export nog steeds erg afhankelijk van het Westen. Mogelijk gokt Beijing erop dat de wederzijdse afhankelijkheid zo groot is dat de ontkoppeling met het Westen de nodige tijd zal vragen.

Daarnaast voert Xi, net als Poetin, een steeds persoonlijker bewind, omringd door een kleine kring vertrouwelingen, wat de kans op misrekeningen vergroot. ‘Xi heeft mogelijk een van de grootste buitenlandbeleidblunders van zijn twee ambtstermijnen gemaakt’, aldus Jude Blanchette, Chinaspecialist van de Amerikaanse denktank Center for Strategic and International Studies. ‘Dit is een enorme impuls voor een hardere lijn tegen China. Als je nog niet dacht dat een Koude Oorlog was, wordt dat nu een stuk moeilijker vol te houden.
Edit: Spuit elf.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:59

Dennis1812

Amateur prutser

wowly schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:59:
Nou, het lijkt erop dat dialoog nu toch zijn intrede heeft gedaan: de corridors werken nu. Dat is DIKKE WINST!!!!!! Nu kunnen ouderen en kinderen wegkomen zonder in het oorlogsgeweld verzeild te raken.

Ik voorspel dat rusland nu nog even doorgaat hun complete arsenaal op Oekraine te verschieten en naar gelang het gebied dat ze hebben veroverd het oostelijke deel en zoveel mogelijk van het zuidelijke deel zullen veroveren zodat ze hun veilige buffer naar het westen kunnen maken. De bewoners hier zullen worden geofferd aan de russen (wat er nog wil blijven wonen tenminste) en de rest gaat naar west Oekraine alwaar een zeer welvarende rechtsstaat wordt gevormd zoals dat ook gebeurde in westduitsland.

Over 20 jaar bestaat rusland niet meer in deze hoedanigheid en hoop ik dat het westen zich heeft herpakt van het giftige neoliberalisme, hun maakindustrie naar zichzelf heeft getrokken en qua energie volledig zelfvoorzienend en duurzaam geworden zijn (met of zonder kernenergie).

persoonlijk vind ik dat Poetin voor ISH moet komen in Den haag om zich te verantwoorden. En dat Rutte nu eindelijk een ruggegraat krijgt en het voortouw neemt in deze processen. Ik verwacht van niet, dat moet dan weer vanuit de EU worden opgelegd.....
De corridors werken ja. Richting Rusland. Ze lopen zo de bek van de leeuw in..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
JB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Dat werden ze al een tijdje niet meer vandaar ook deze oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tijntje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
Dit is wel heel zorgelijk, en zet heel veel druk op hoe de oorlog in Oekraïne afloopt.
Winst voor Rusland zal grootschalige gevolgen hebben voor de wereldorde en macht

[...]

[...]
Dit is inderdaad de meest zorgelijke ontwikkeling tot nu toe, de kans dat dit conflict uitmondt in een wereldoorlog stijgt nog steeds met de dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zethiel
  • Laatst online: 12-09 19:40
[...]

Link achter paywall.
*knip*
Links om een paywall te omzeilen zijn niet toegestaan.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 10:55 ]

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*knip*
Artikelen zo 'dumpen' zonder eigen inbreng is niet de bedoeling.

[ Voor 255% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

shoombak schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Dit is inderdaad de meest zorgelijke ontwikkeling tot nu toe, de kans dat dit conflict uitmondt in een wereldoorlog stijgt nog steeds met de dag.
Ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd. Het is niet in het belang van China om in een wereldoorlog meegesleept te worden en China doet echt alleen wat goed is voor China.

Vergeet niet dat deze hele oorlog pure winst voor China is en ze er dus ook baat bij hebben om Rusland op te fokken. Enerzijds, als Rusland wint, dan kan China waarschijnlijk zijn invloed in Oekraïne vergroten (afnemen van bijv. graan), Rusland blijft hoe dan ook een paria en dan kan China voor een appel en een ei Russische grondstoffen kopen (want bij ons zal het de komende jaren/decennia uiterst beladen blijven). Verliest Rusland, dan is het hetzelfde riedeltje minus de voordeeltjes uit Oekraïne.

Dit conflict verzwakt ons als westen trouwens ook. Stijgende prijzen zullen uiteindelijk ook tot onrust/ontevredenheid hier leiden, wat ons kan verzwakken en ook weer in het belang van China is.

De slechtste uitkomst voor China: Rusland verliest de oorlog, de volledige regering wordt vervangen door een pro-Westerse democratische regering die een mea-culpa doet. Vervolgens werken Rusland en Oekraïne beiden aan een 21e eeuws Wirtschaftswunder (ze hebben genoeg grondstoffen om beiden welvarend te zijn). De kans dat dit gebeurd lijkt mij echter vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:05:
[...]

De corridors werken ja. Richting Rusland. Ze lopen zo de bek van de leeuw in..
Alleen is het maar een handvol mensen die er echt gebruik van maakt. Snap wel dat als je echt weg wil je gebruik maakt van alle mogelijkheden die geboden worden, vraag is alleen hoe en waar ze in Rusland terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als dit zo belangrijk is op geopolitiek-niveau, waarom komt alleen de volkskrant hiermee?
Ik denk dat dit vanuit Chinees oogpunt misschien voornamelijk voor binnenlandse consumptie naar buiten wordt gebracht met het oog op Taiwan?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Alleen is het maar een handvol mensen die er echt gebruik van maakt. Snap wel dat als je echt weg wil je gebruik maakt van alle mogelijkheden die geboden worden, vraag is alleen hoe en waar ze in Rusland terecht komen.
Ze komen dan weg, Oekraïne uit. En in Rusland mogen ze de Gulag in? Vraag mij af waar ze beter zitten. Ik geloof niet dat Putin enkele miljoenen vluchtelingen barmhartig gaat ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Ze komen dan weg, Oekraïne uit. En in Rusland mogen ze de Gulag in? Vraag mij af waar ze beter zitten. Ik geloof niet dat Putin enkele miljoenen vluchtelingen barmhartig gaat ontvangen.
In Putins propaganda en wereldbeeld zijn het gewoon Russische broeders en zusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Die worden dan voor een TV-camera gezet met de belofte van een lekkere warme maaltijd bij goede antwoorden en mogen vertellen hoe fijn het is bevrijd te zijn. Dat lijkt me wel voor de hand liggen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Apache4u schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Die worden dan voor een TV-camera gezet met de belofte van een lekkere warme maaltijd bij goede antwoorden en mogen vertellen hoe fijn het is bevrijd te zijn. Dat lijkt me wel voor de hand liggen.
En bij verkeerde antwoorden zijn ze dood.

"Bevrijd". Dit is dus precies waar blauwhelmen voor zijn. Maar we hebben besloten dat een idioot als Rusland dat eigenhandig tegen kan houden.
Die blauwhelmen hoeven zich nergens in te mengen. Enkel voor evacuaties zorgen naar veilige plekken.

De wereld is echt compleet debiel geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:28

Dazzler2120

FP ProMod
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:29:
[...]

En bij verkeerde antwoorden zijn ze dood.

"Bevrijd". Dit is dus precies waar blauwhelmen voor zijn. Maar we hebben besloten dat een idioot als Rusland dat eigenhandig tegen kan houden.
Die blauwhelmen hoeven zich nergens in te mengen. Enkel voor evacuaties zorgen naar veilige plekken.

De wereld is echt compleet debiel geworden.
Ik denk dat je nu iets te simpel naar een best complex conflict kijkt. Rusland ziet de blauwhelmen als vijandige troepen ofwel boots on the ground. Stuur je VN-vredestroepen om te helpen bij evacuaties, kan dat het conflict verder escaleren.

De wereld is niet compleet debiel geworden, de wereld moet rekening houden met veel meer factoren dan dat jij en ik voor ogen houden.
Voor de rest is het zeker een absurde vertoning. Een 'vluchtroute' naar Rusland, ik snap dat veel Oekraïense bevolking daar geen gebruik van wilt maken.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12

Yucon

*broem*

dr.lowtune schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd. Het is niet in het belang van China om in een wereldoorlog meegesleept te worden en China doet echt alleen wat goed is voor China.

Vergeet niet dat deze hele oorlog pure winst voor China is en ze er dus ook baat bij hebben om Rusland op te fokken. Enerzijds, als Rusland wint, dan kan China waarschijnlijk zijn invloed in Oekraïne vergroten (afnemen van bijv. graan), Rusland blijft hoe dan ook een paria en dan kan China voor een appel en een ei Russische grondstoffen kopen (want bij ons zal het de komende jaren/decennia uiterst beladen blijven). Verliest Rusland, dan is het hetzelfde riedeltje minus de voordeeltjes uit Oekraïne.

Dit conflict verzwakt ons als westen trouwens ook. Stijgende prijzen zullen uiteindelijk ook tot onrust/ontevredenheid hier leiden, wat ons kan verzwakken en ook weer in het belang van China is.

De slechtste uitkomst voor China: Rusland verliest de oorlog, de volledige regering wordt vervangen door een pro-Westerse democratische regering die een mea-culpa doet. Vervolgens werken Rusland en Oekraïne beiden aan een 21e eeuws Wirtschaftswunder (ze hebben genoeg grondstoffen om beiden welvarend te zijn). De kans dat dit gebeurd lijkt mij echter vrij klein.
Zou China hier proberen Rusland juist zover op te fokken met als resultaat dat ze zich helemaal kapot lopen? Zoiets als het sulletje op het schoolplein influisteren dat hij die bullebak best aan kan met als gevolg dat hij compleet in elkaar geslagen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Wie zegt dat ze weten wat ze aan het shellen zijn. Zou me echt niks verbazen als ze denken dat ze alleen militaire complexen van neonazi's aan het beschieten zijn.

Op je eerdere vraag:
Er zit al mentaal verschil in tussen iemand neerschieten, neersteken en wurgen. Laat staan dat je iemand niet eens in de ogen hoef te kijken en een soort van ver van je bed show is.

Neemt niet weg dat het alsnog een belasting is als je daadwerkelijk door hebt wat je doet. Keer een stuk gelezen dat de crew van drones ook PTSD hebben ondanks dat ze op afstand zitten. Ze worden makkelijk ingezet waardoor zo'n crew, al dan niet op geheime misses, een behoorlijke body count hebben.
Inmiddels aardig wat beelden van BT-2 aanvallen gezien en soms zie je lichamen wegslingeren of brandende mensen weg rennen van de voertuigen die ze beschieten.

Alleen met artillerie heb je dat niet... je schiet en je hoort evt een plof. Iemand anders met zicht op het doelwit beoordeelt of het raak was of niet, maar je weet niet wat die persoon doorgeeft over het doelwit.
Beetje zoals in die Black Mirror episode of Oblivion film, totaal niet vergelijkbaar natuurlijk maar schoot me net te binnen waar rode draad is dat ze 'terroristen' of 'rebellen' moeten uitschakelen maar eigenlijk halverwege erachter komen dat zij de Bad guy zijn.

Ik hoop dat het voetvolk genoeg deelt met de 'afstand' troepen die artillerie besturen en hopelijk zoveel mogelijk het Russische leger deserten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Zou China hier proberen Rusland juist zover op te fokken met als resultaat dat ze zich helemaal kapot lopen? Zoiets als het sulletje op het schoolplein influisteren dat hij die bullebak best aan kan met als gevolg dat hij compleet in elkaar geslagen wordt?
China kan toch niet heel veel anders denk ik. US is bezig in Azië een soort vs. NATO op te zetten, en China zorgt uiteindelijk voor zichzelf. Ze denken in lange termijn, en in grondstoffen en economische groei. Dan probeer je je concurrenten te blokkeren, en tegen elkaar uit te spelen. Iets met een hond en een bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
De NOS meldt via https://nos.nl/artikel/24...keren-sites-rt-en-sputnik dat Sputnik en RT nu door de grote providers worden geblokkeerd. Daarmee voeren ze nu de sanctie uit.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Thombias dank voor het delen - ook al issie nu weer weg.

Wat ik geleerd heb de afgelopen weken is om anders te kijken naar een land, de mensen en het leiderschap.

Ons Westerse denken is: individu telt, wij zijn het volk en onze leiders zijn namens ons onze belangen aan het behartigen.

Russische denken: het volk is een middel, een bron, Rusland als concept is wat telt en de leider is hierin de onaantastbare beschermer van Rusland (en dus NIET de mensen). Ik dacht dat het om Putin draaide, maar ook hij is vervangbaar - in de propaganda draait het om Rusland.

Chinees denken (tricky, vul me aan): Het volk is China, zolang het maar beweegt naar China als concept. Afvalligen (Oeigoeren) zijn hulpmiddelen, maar de Han-chinees heeft gemiddeld genomen een welvaartssprong gemaakt. Waar Rusland de populatie als hulpmiddel gebruikt, zitten er nuances in hoe China het ziet. Er is kwaliteit van leven gecreeerd, doch zonder eigen mening, zonder denken.

In zowel Rusland als China zie je dat de elite zichzelf verrijkt over de rug van de bevolking, maar in Rusland is dit grenzeloos en in China niet. Er zijn nogal wat rijke vooraanstaande Chinezen verdwenen en partijleiders geschrapt na corruptie. Dat dient China als concept niet en wordt bestrafd (in ieder geval tot op zekere hoogte). In Rusland is corruptie de norm.

De relatie met het westen is daarom complex voor beide landen omdat wij steeds blijven wijzen op het individu, terwijl de een het een middel vind en de ander er holistisch naar kijkt. Het volk is voor China belangrijk, maar eentje meer of minder deert ze niet. Het individu bestaat niet en de drang om iedereen in een sociaal keurslijf te forceren als een soort niet denkende mierenhoop of Borg-achtige samenleving te wurmen wordt zichtbaar.

Rusland is voor China een buur en een partij die goed te besturen is met geld. Het is voor China veel lastiger om zaken te doen met het westen dan met Rusland. Ondanks dat de Russische economie een uk is vergeleken bij China en ik in een verre toekomst wel zie gebeuren dat China z'n grondgebied in Rusland uitbreidt. Zeker na wat men nu presteert in Ukraine. In de tussentijd is het handig om corrupte machthebbers hun mensen en middelen aan te laten wenden in ruil voor geld voor een nieuw in Nederland gebouwd superjacht. Ze werken er graag aan mee en China weet dat, net als dat ze dit in Afrika met succes doen terwijl wij eindeloos waterputten blijven aanleggen en een verhongerend volk proberen te voeden.

Wat ik er van leer tov onze betrekkingen met Rusland is dat onderkennen dat ze niet gevoelig zijn voor het daadwerkelijk besparen van mensenlevens en men dus bijvoorbeeld zonder problemen een humanitair convooi als middel inzet voor eigen gewin een start is. Wij kunnen gerust stoppen met de verontwaardiging richting Rusland - het is geen element in de Russische doctrine, ze zijn er niet gevoelig voor. Wat daarin voor ons briljant lijkt, maar voor Zelensky en de Ukrainse leiders logica is: is het inzetten op de Russische moeders en het anticiperen op zoveel mogelijk verliezen aan Russische zijde, niet per se van mensen (neem dat kansloze konvooi van 60km wat er nog steeds staat) maar verlies van symboliek.

Omgebrachte generaal, uitgehongerde Russische soldaten in een konvooi, beelden van neergeschoten vliegtuigen, een brandend marineschip, mislukte luchtlanding en dus de inzet van de Russische moeders, het laat ze de oorlog op strategisch vlak niet winnen maar is uitermate effectief voor de beeldvorming en het raken van Rusland als concept. Al zou men de helft van de ingezette troepen uitschakelen, dan heeft het nog geen symbolische waarde voor Rusland als men alsnog 'wint'.

Ik kijk daarom ook met andere ogen naar de voorgestelde onderhandelpunten en snap waarom Zelensky er niet op in gaat - het zijn dingen die velen van ons doet denken 'oh, maar ze zijn die regio's al kwijt en dan kunnen ze in ieder geval verder' terwijl het alleen maar een rookgordijntje is om tijd te winnen. Niet vergeten dat de Euromaidan al weer een tijd geleden is en de invasie van De Krim en oost Ukraine al weer 8 jaar terug. Putin is dan wel oud, maar Rusland heeft de tijd.

Dat zowel China als Rusland ageren tegen het westen en een Westers blok is simpelweg hun eigen projectie van het denken in entiteiten. Wij zien Europa als tientallen landjes met eigen identieit en unieke indivduele mensen - voor hun is dat geen element en zijn wij 1, net als dat Rusland 1 is en China 1. De mensen erin zijn ondergeschikt aan het grote geheel. Als de gemiddelde Chinees of Rus zou kunnen wennen aan de vrijheid die wij ervaren, de mogelijkheid tot zelf denken en zelf vormgeven van je leven is de kans niet zo groot meer dat ze terug willen. Dat moet je dus voorkomen in elke vorm van uitleg, discussie en vorming.

:$ crap, tekstmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

AndereKoekoek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Op je eerdere vraag:

Nou, als oud artillerie voorwaartse waarnemer, kan ik je verzekeren dat je dat wel gaat zien. De stukken die 10-30 km terug staan of zo misschien niet maar de voorwaartse waarnemer zit gewoon in de eerste linie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Het kan twee kanten op gaan als je over de grens gedropt wordt, en er wordt opeens op je geschoten. Of je denkt stik er maar in ik doe hier niet aan mee. Of je past je aan, aan de nieuwe omstandigheden, en aanvaardt je nieuwe vijand. (Dat zie je zelfs hier terug, de één zou het liefst zien dat Oekraine zich gewoon overgeeft, de ander dat ze vechten voor hun soevereiniteit.)
Je staat op een gegeven moment niet heel vredelievend meer tegenover de mensen die jou willen doden. En voor vele zal het echt niet meer interesseren hoe ze terugslaan. Juist als je ongetraind bent, sta je niet heel sterk in je schoenen, om je daar nog tegen te verzetten. De oorlog wordt daarmee van beide kanten alleen maar harder.

Ik heb ergens het idee, gezien het warlordisme van Rusland, dat ze bijna een soort survival of the fittest doen. Je laat gewoon een hoop jonge mannen los, traumatiseert ze voor het leven, en dan kijken wat er staande blijft, en zich ontwikkelt tot meedogenloze soldaten. De rest boeit niet, want daar had je toch niets aan. Aan jonge mannen geen gebrek, je ronselt er gewoon meer uit je armere provinciën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Het kan twee kanten op gaan als je over de grens gedropt wordt, en er wordt opeens op je geschoten. Of je denkt stik er maar in ik doe hier niet aan mee. Of je past je aan, aan de nieuwe omstandigheden, en aanvaardt je nieuwe vijand. (Dat zie je zelfs hier terug, de één zou het liefst zien dat Oekraine zich gewoon overgeeft, de ander dat ze vechten voor hun soevereiniteit.)
Je staat op een gegeven moment niet heel vredelievend meer tegenover de mensen die jou willen doden. En voor vele zal het echt niet meer interesseren hoe ze terugslaan. Juist als je ongetraind bent, sta je niet heel sterk in je schoenen, om je daar nog tegen te verzetten. De oorlog wordt daarmee van beide kanten alleen maar harder.

Ik heb ergens het idee, gezien het warlordisme van Rusland, dat ze bijna een soort survival of the fittest doen. Je laat gewoon een hoop jonge mannen los, traumatiseert ze voor het leven, en dan kijken wat er staande blijft, en zich ontwikkelt tot meedogenloze soldaten. De rest boeit niet, want daar had je toch niets aan. Aan jonge mannen geen gebrek, je ronselt er gewoon meer uit je armere provinciën.
Volgens mij geldt dit voor elke conventionele oorlog waarin voetsoldaten worden ingezet. It’s only human.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Interessante analyse: Oekraïne lijkt meer bruikbaar materiaal van de Russen af te pakken dan de verliezen die ze zelf lijden, in qua tanks en ander materieel zouden ze nog redelijk op sterkte moeten zijn.
(klik voor grafieken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Volgens mij geldt dit voor elke conventionele oorlog waarin voetsoldaten worden ingezet. It’s only human.
Klopt. Maar hier in het Westen worden mensen behoorlijk getraind, ook mentaal.

Zou wat zijn als wij onze rekruten, op training zouden sturen, er wordt opeens op ze geschoten, en oh ja, je bent nu in Belgïe, we nemen Belgïe in, veel succes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
HEY_DUDE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:36:
[...]

[mbr]*knip* dit is geen bron, slechts een uitspraak zonder enige fundament[/mbr]
Sorry dit is geen bron. Hij roept ook maar wat.
De vraag heb je dit van Putin negeert hij.

Kortom kom met bronnen waaruit blijkt dat dit klopt. Ik kan ook Roepen dat nederland 100.000 burgers door gemaakt heeft met een schiet oefening. Dat maakt het ook niet waar.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Ik zie China daar wel voor aan. In de periode dat ik in China woonde heb ik een paar dingen geleerd (toegegeven, misschien is e.e.a wat gegeneraliseerd vanuit mijn westerse blik):
  1. Ze nemen het voor elkaar op (ik had een afdeling met 25 engineers, eentje functioneerde overduidelijk niet en daar wilde ik afscheid van nemen. Ik werd door HR met klem geadviseerd die persoon te laten zitten, want het zou "tot problemen in de harmonie van de afdeling leiden"). Uiteindelijk hebben we toch afscheid genomen en kon ik de vrijgekomen salarisruimte verdelen over de andere engineers, je hoorde niemand klagen en dat brengt me bij punt 2.
  2. Geld is voor veel Chinezen enorm belangrijk (sterker nog, je kan "nep geld" kopen om aan je voorouders te offeren). Als ze er beter van kunnen worden zonder er zelf echt iets voor te hoeven doen, dan doen ze dat (veel Nederlanders trouwens ook). In dit geval kunnen ze er beter van worden door Rusland het vuile werk te laten doen. Rusland gaat als een dolle hond beer tekeer dus een beetje olie op het vuur gooien is weinig moeite.
Overigens merkte ik bij mijn Chinese collega's ook wel een behoorlijk schizofrene verhouding met het westen. Er waren er best een hoop lid van de partij en die waren het ook openlijk niet altijd eens met "het westen", maar ondertussen liepen ze allemaal met een iPhone, aten ze bij de McDonalds en dronken ze koffie/thee bij de Starbucks. En de lead-engineers die echt goed betaald kregen kochten toch echt westerse auto's voor zichzelf als statussymbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]

Klopt. Maar hier in het Westen worden mensen behoorlijk getraind, ook mentaal.

Zou wat zijn als wij onze rekruten, op training zouden sturen, er wordt opeens op ze geschoten, en oh ja, je bent nu in Belgïe, we nemen Belgïe in, veel succes!!!
Persoonlijk denk ik dat we de info uit Ukraine toch wel door een “gekleurde bril “ filteren. De Russen zijn echt geen prutsers, en ook hun leger bestaat niet alleen maar uit 16 jarige kleuters. Als wij weer dienstplicht hadden, zou je ook wel een heel ander kaliber soldaat zien rondlopen dan bij een puur beroepsleger. Daarnaast vraag ik me ook af hoe “hard” de gemiddelde Europeaan nog mentaal is.

Nb ik probeer het altijd van beide kanten te benaderen. De wereld is nooit zwart wit.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 08-03-2022 11:04 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: