Als dat zo is dan verdient putin een stuk meer dan nu. Als wij die olie en gas niet kopen koopt een ander land het wel. Voor hem zijn deze prijzen top.Jorco schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:27:
Prijs voor een vat olie ligt nu op zo'n 120 USD, maar dat zou dus nog richting de 300 kunnen gaan blijkbaar.
https://www.reuters.com/b...an-iran-delay-2022-03-07/
Ach als dat tijdelijk is en de Russische economie daarmee snel om zeep kan worden geholpen rijden en vliegen we maar wat minder.
De US wil nu ook Russische olie in de ban doen. Ik gok dat de prijs nog even blijft stijgen.Jorco schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:27:
Prijs voor een vat olie ligt nu op zo'n 120 USD, maar dat zou dus nog richting de 300 kunnen gaan blijkbaar.
https://www.reuters.com/b...an-iran-delay-2022-03-07/
Ach als dat tijdelijk is en de Russische economie daarmee snel om zeep kan worden geholpen rijden en vliegen we maar wat minder.
#Zelensky releases a new video, showing he remains in Kyiv. "I stay in Kyiv. Not hiding. And I'm not afraid of anyone. As much as it takes to win this war!" #Ukraine #UkraineRussiaWar #UkraineRussianWar pic.twitter.com/haHVNtyDv4
— Chris (@DazedProgrammer) 7 maart 2022
De eerste vraag die gelijk in mij op komt is waarom zou Zelensky de wereld willen laten zien waar hij zit. Of wat schuilt hier nog meer achter? (het blijft een acteur)
En weer een Buk minder:
#Ukraine: We present some exclusive recent footage from the eyes of the Bayraktar TB2 drone in the hands of the Ukrainian military.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 7 maart 2022
A 9K317 Buk-M2 TELAR, part of the infamous convoy, completely destroyed. pic.twitter.com/PUiWkeOPwm
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
De Russen lijken te hebben geanticipeerd op een herhaling van de Krim (2014) & de invasie van Georgië (2008) door Rusland. Dat zag je vooral de eerste dagen met nogal wat 'thunder runs' zonder verdere support.Navi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:12:
Toch heb ik er moeite mee om te geloven dat Rusland, die na jarenlang voorbereiden een oorlog in een buurland startte, al na een dag of 7 dit soort logistieke problemen zou hebben. Nu al? Na een paar dagen? Het klinkt gewoon onwaarschijnlijk.
Zoveel afstand is het nou ook weer niet, en ze zullen best ongeorganiseerd en ongemotiveerd zijn, maar na een paar dagen al? Je weet toch dat je brandstof nodig hebt? En voedsel?
Vervolgens zit je met een Ukrainse infrastruktuur die beschadigd is, lange aanvoerlijnen en transportkonvooien/materieel dat veel modder en Ukrainers tegenkomt.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Uit de tent lokken van de assassination squads?Tristan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:42:
[Twitter]
De eerste vraag die gelijk in mij op komt is waarom zou Zelensky de wereld willen laten zien waar hij zit. Of wat schuilt hier nog meer achter? (het blijft een acteur)
Neem aan dat hij mobiel blijft. Wikipedia zegt dat Kiev een stad van 3 miljoen inwoners is. Groot zat om niet op dezelfde plek hoeven te zitten. Zal hij vast zelf ook wel over nadenken.Tristan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:42:
[Twitter]
En uiteraard is het om te laten zien dat hij standvastig is. Of dat acteren is, of slimmigheid, of gewoon goed leiderschap... lijkt me ook gewoon het laatste.
Welles
Hij is het boegbeeld van verzet. "Kyiv geeft zich niet gewonnen!" Hij mag geen zwakte tonen. Dit is een boost voor het moraal.Tristan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:42:
[Twitter]
Tja imo is dat geen oplossing. Gigantische fijnstof uitstoot. Daarnaast heb je alleen tijdelijk genoeg hout voor zo veel huishoudens maar er gaat dan te veel doorheen in korte tijd.-tom-562 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:32:
[...]
Wat heb ik aan den thuis accu als ik geen zonnepanelen heb (nog niet althans), en dan nog, mijn CV-ketel werkt niet op stroom
Uiteindelijk voor een groot gedeelte van Nederland zoiets als een houtkachel een realistische oplossing zijn als men geen zin heeft in 5 euro/m3, dat is namelijk een relatief lage investering die snel te bewerkstelligen is.
Dan kan je beter een Airco als warmtepomp gebruiken (Dat doe ik nu ook in de winter). Dan kan je de woonkamer warm genoeg houden en de rest van het huis is geen must alleen maar comfort / luxe.
En dan kunnen we zo snel mogelijk de transitie naar groene stroom. In het begin zal een deel fosiel opgewekt worden maar dat wordt steeds minder. Alleen douchen met gas scheelt al een hoop. Warmte pompen voor de CV zijn helaas nog veel te duur factor 5-8 duurder dan een airco
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De afgelopen tijd heel wat dingen lezen en de nodige podcasts luisteren. Een makkelijke instap is de Lions led by Donkeys podcast, die geven ook bronnen, dan kun je ook dieper de materie induiken. Hun afleveringen over de eerste Tsjetsjeense oorlog is een goed begin.Dark Blue schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:36:
[...]
Afgezien van dat het me hoop geeft, vraag ik me af: hoe weet jij dit?
Ik dacht tot voor kort ook nog dat het Russische leger een serieus probleem was voor de westerse wereld, maar dat valt toch best tegen als je het fineer wegkrabt.
Overigens maakt dit ze niet minder gevaarlijk, de doctrine, al dan niet officieel, is gewoon "zie je die stad? Als we hem nou net zo lang shellen tot die stad weg is....", daarbij boeit het heel weinig hoeveel burgerdoden ze maken

Mede omdat het leger in zo'n barre staat is, is de discipline onder soldaten nogal afwezig. En tja, dan is het vuur openen op vluchtende burgers eigenlijk zo gek nog niet. En door de totale chaos in de leiding is er een grote kans dat de bevelhebbers er nooit achter komen wat er gebeurd is en wie verantwoordelijk is.
Natuurlijk, het westen pleegt ook oorlogsmisdaden, en oorlog is sowieso een hel, maar de Russen gaan echt wel verder.
Dus tja, hoop? Ik heb de hoop dat Oekraïne als een land wel blijft bestaan, de vraag is alleen wat er van over is als dit nog een maand doorgaat

People as things, that’s where it starts.
Ik snap niet dat Nederland / EU / NAVO niet meer doet als in actief voor Oekraine kiezen. Je hoort de hele dag dat er gedoneerd wordt, ook vanuit het kabinet. Dat lijkt mij toch een serieuze gekozen kant. Eerder zag ik dat er allerlei wapens worden geleverd aan het Oekrainse leger. Ook dat is niet echt neutraal.
Hoe is dat anders dan andere hulp sturen zoals man en vuurkracht. Waarom sturen de Europese landen dit soort hulp niet. Het enige antwoord wat ik kan vinden is "omdat je dan WW3 hebt". Waarom is er met man en vuurkracht wel WW3, maar met andere, indirecte, hulp nog niet?
Hoe is dat anders dan andere hulp sturen zoals man en vuurkracht. Waarom sturen de Europese landen dit soort hulp niet. Het enige antwoord wat ik kan vinden is "omdat je dan WW3 hebt". Waarom is er met man en vuurkracht wel WW3, maar met andere, indirecte, hulp nog niet?
Het leven is te kort om te testen
Filmpje van een inwoner van Kiev die zijn kofferbak vol molotovcocktails laat zien:
https://www.hln.be/buiten...d-te-verdedigen~a004270d/
https://www.hln.be/buiten...d-te-verdedigen~a004270d/
Ik vind dat altijd zo interessant.SlaadjeBla schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:47:
[...]
Hij is het boegbeeld van verzet. "Kyiv geeft zich niet gewonnen!" Hij mag geen zwakte tonen. Dit is een boost voor het moraal.
Persoonlijk zou het me worst wezen waar de leider zich begeeft.
Als dat in een veilig gebied elders is, prima, zolang hij zijn werk kan doen en dat nog steeds goed doorkomt.
Maar wellicht denk ik te rationeel.
Ook zoiets wat ik niet begrijp, waarom verhuizen ze niet de hele regering naar een andere plaats?
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 07-03-2022 22:51 ]
Onverzettelijkheid uitstralen. "Ik ben hier, ik sta naast jullie en we laten ons niet wegzetten door de Russen". Heeft hij in eerdere videos ook gedaan.Tristan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:42:
[Twitter]
Je moet er overigens wel stalen ballen voor hebben, daar niet van.
Overigens weten we dat de Russen geen precisiemunitie meer hebben. Dus hij zal relatief veilig zitten. De anti air schiet ook met regelmaat raketten uit de lucht, en dat niet alleen in Kyiv.
De algemene tendens is, als ik het topic volg en de politiek, angst voor nucleaire escalatie. Risk vs reward heel bot gesteld.Beneveerg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:48:
Ik snap niet dat Nederland / EU / NAVO niet meer doet als in actief voor Oekraine kiezen. Je hoort de hele dag dat er gedoneerd wordt, ook vanuit het kabinet. Dat lijkt mij toch een serieuze gekozen kant. Eerder zag ik dat er allerlei wapens worden geleverd aan het Oekrainse leger. Ook dat is niet echt neutraal.
Omdat het indirect is.Beneveerg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:48:
In ieder geval twee puntenSemyon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 03:44:
Als het zo duidelijk is dat daar de grens ligt, waarom "draalt" het westen dan zo lang met het leveren van de Migs naar Oekraïne? De EU samen kan toch best Polen betalen?
Zijn we aan het bakkeleien over wie de rekening moet betalen voor die vliegtuigen? Is het gewoon niet effectief? Of is men bang dat de grens toch ergens anders ligt en het leveren van vliegtuigen ook een station te ver is?
Als de grens puur het direct vuur is, dan is het toch zowel in Oekraïne als in de EU als in de rest van de NAVO (i.e. VS) voordeel om Oekraïne een overvloed van wapens/drones/munitie/vliegtuigen te voorzien?
Wat mis ik?
1) Het ordenen op een escalatie ladder. Dood door schuld staat onder moord. Zo staat jou voorbeeld van het schenken van een vliegtuig ook onder de vliegtuigen zelf bemannen en laten vuren. Met andere woorden; stel je gaat mee in mijn punt dat direct voor een no-go is. Dan zegt dat op zichzelf nog niets over het doneren van vliegtuigen.
2) De reden dat men niet snel F16's, laat staan F35's, zal schenken is de combinatie van het ontbreken van training (itt een stinger/javalin gebruik je die niet zo 1,2,3) en het voorkomen dat techniek in handen van andere landen komt.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2022 22:57 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Maar indirect is natuurlijk een wassen neus, America gaat F16 straaljagers lenen aan de Polen ter vervanging zodat Polen zelf hun MIG-29s kunnen uitlenen aan Ukraine omdat ze daar bekend mee zijn.
Het is van beide landen indirect maar ze bemoeien er zich toch echt mee. 🤔
https://www.google.com/am...warplanes-to-ukraine/amp/
Maar Polen blijft nee roepen dat ze het niet van plan zijn, zou dat dan alleen maar voor de buhne zijn? en worden ze op de achtergrond dan toch gedoneerd?DoubleDutch schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:59:
[...]
Maar indirect is natuurlijk een wassen neus, America gaat F16 straaljagers lenen aan de Polen ter vervanging zodat Polen zelf hun MIG-29s kunnen uitlenen aan Ukraine omdat ze daar bekend mee zijn.
Het is van beide landen indirect maar ze bemoeien er zich toch echt mee. 🤔
https://www.google.com/am...warplanes-to-ukraine/amp/
Ah het lijkt idd wat genuanceerder te liggen
https://twitter.com/POLIT...tatus/1500441145712812033
en hier een bron dat ze het niet van plan zijn
https://twitter.com/PremierRP_en/status/1500345167211114497
heerlijk verwarrend weer politiek
[ Voor 15% gewijzigd door Wognummer op 07-03-2022 23:03 ]
Boots on the ground is gewoon altijd een probleem, als het er teveel worden, de Vietnam-oorlog is een vrij goed voorbeeld.Beneveerg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:48:
De Sovjet-Unie stuurde allerlei wapentuig, trainde piloten en wat al niet meer, maar de koude oorlog is nooit meer dan handwarm geworden.
Precies hetzelfde doen wij hier. We duwen wapens de grens over en zeggen "Neuh, we steunen heus niet echt militair gezien" en Rusland weet dat dit niet echt genoeg is om een totale oorlog te starten.
Overigens zou het mij niks verbazen als er daadwerkelijk special forces van bepaalde landen daar rondlopen. Ik wil best geloven dat het Oekraïense leger goed getraind is door NAVO, maar sommige dingen zijn wel heel knap gedaan en recht uit het boekje van bepaalde spec ops.
En ook dat is niet nieuw, en een beetje het niveau van "ja, we weten het, maar het is niet genoeg om moeilijk over te doen" Ook dit is weer bijvoorbeeld te zien in de Vietnam-oorlog. Sovjet-soldaten hebben daar Amerikaanse vliegtuigen neergehaald. en vast wel meer dingen gedaan. En dat moet Amerika ook echt wel geweten hebben, maarja, heel grof gezegd: Een paar dode piloten is niet genoeg om een oorlog over te beginnen.
Men doet hier heel graag alsof 1 misstapje van welke kant ook direct betekend dat we real-life Fallout kunnen spelen. De realiteit is dat dat enorm meevalt en heel goed schaalt met "hoe gevaarlijk is de tegenstander"
Bron?RoD schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:51:
[...]
Overigens weten we dat de Russen geen precisiemunitie meer hebben. Dus hij zal relatief veilig zitten. De anti air schiet ook met regelmaat raketten uit de lucht, en dat niet alleen in Kyiv.
Je kunt ook mensen met een ander paspoort in jou land laten trainen met special forces.RobinHood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:02:
[...]
Overigens zou het mij niks verbazen als er daadwerkelijk special forces van bepaalde landen daar rondlopen. Ik wil best geloven dat het Oekraïense leger goed getraind is door NAVO, maar sommige dingen zijn wel heel knap gedaan en recht uit het boekje van bepaalde spec ops.
Technische gezien blijft het dan altijd nog iemand van een ander land.
Of iemand die gewoon een dubbel paspoort heeft, en beide talen goed spreekt.
Ander hesje aan, et voilà.
Check de OSINT kanalen, oa die in de TS van de front topics worden genoemd. Er zijn beelden geanalyseerd die het Russische leger heeft vrijgegeven van hun vliegtuigen waaruit blijkt dat er "domme" bommen onder hangen. Je kan het ook zien aan de niet ontplofte bommen, oa die in Chernihiv vandaag of gisteren.
Bovendien, ik neem aan dat je al die platgegooide woonwijken hebt gezien.
Net berichtje op NOS dat er blijkbaar enkel beroepsmilitairen zijn gebruikt vanuit Rusland en zeker geen 17-18 jarigen.
Gezien hoe sommigen te werk zijn gegaan, vind ik zoiets dan ook weer lastig te geloven.
Sterker nog, ik heb sterk het gevoel dat het juist het tegenovergestelde is geweest.
Maar goed dat is enkel weer een gevoel.
Gezien hoe sommigen te werk zijn gegaan, vind ik zoiets dan ook weer lastig te geloven.
Sterker nog, ik heb sterk het gevoel dat het juist het tegenovergestelde is geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 07-03-2022 23:10 ]
We hebben tig beelden gezien van jonge jochies, van verschillende bronnen. Dus dit lijkt niet heel geloofwaardig.B_FORCE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:10:
Net berichtje op NOS dat er blijkbaar enkel beroepsmilitairen zijn gebruikt vanuit Rusland en zeker geen 17-18 jarigen.
Bedankt voor de info, je weet vandaag de dag niet wat wel of niet waar is. 🤐Wognummer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:00:
[...]
Maar Polen blijft nee roepen dat ze het niet van plan zijn, zou dat dan alleen maar voor de buhne zijn? en worden ze op de achtergrond dan toch gedoneerd?
Ah het lijkt idd wat genuanceerder te liggen
https://twitter.com/POLIT...tatus/1500441145712812033
en hier een bron dat ze het niet van plan zijn
https://twitter.com/PremierRP_en/status/1500345167211114497
heerlijk verwarrend weer politiek
Met 17.000 extra antitank-wapens en 2.000 extra stringers is 'dom' bombarderen en beschieten van afstand het enige wat rest.RoD schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:07:
Check de OSINT kanalen, oa die in de TS van de front topics worden genoemd.
Optrekken op open terrein is vragen om een raket op je tank, zelfs de beste vliegtuigen die ze hebben (SU-30 en SU-34) worden uit de lucht geschoten. Je zou toch verwachten dat het materiaal opraakt: 100% is ingezet, er zijn geen reserves meer.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
waar op de NOS zie je dat? Ik zie alleen staan dat Putin zegt dat er alleen beroepsmilitairen worden gestuurd.B_FORCE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:10:
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
We zullen het nooit toegeven, maar zou Oekraine ook geofferd worden om Rusland langere tijd te verzwakken en zo een militaire wereldmacht voor langere tijd buiten spel te zetten?
Hoe langer deze proxy-oorlog gerekt wordt, hoe kostbaarder het wordt voor Rusland, hoe meer hun economie geschaad wordt, hoe lager het moraal, hoe meer het westen (de US) zich enkel hoeft te richten op China. Een korte klap is dus helemaal niet in het voordeel van de Verenigde Staten. Een lange, kostbare oorlog, waarbij de kosten gedragen worden door Oekraine en Rusland, is zeer in het voordeel van de US.
Hoe langer deze proxy-oorlog gerekt wordt, hoe kostbaarder het wordt voor Rusland, hoe meer hun economie geschaad wordt, hoe lager het moraal, hoe meer het westen (de US) zich enkel hoeft te richten op China. Een korte klap is dus helemaal niet in het voordeel van de Verenigde Staten. Een lange, kostbare oorlog, waarbij de kosten gedragen worden door Oekraine en Rusland, is zeer in het voordeel van de US.
Die foto heb ik ook gezien. Maar daar kan je niet uit afleiden of slimme bommen op zijn. Ik was de dag van de inval eigenlijk al bang dat het bij verzet zou escaleren naar platgooien van burger doelen om te demoraliseren en dan ga/kun je wisselen van munitie. Met andere woorden ik zou het leven van Zelensky niet op die conclusie riskeren, lijkt me wat voorbarig.RoD schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:07:
[...]
Check de OSINT kanalen, oa die in de TS van de front topics worden genoemd. Er zijn beelden geanalyseerd die het Russische leger heeft vrijgegeven van hun vliegtuigen waaruit blijkt dat er "domme" bommen onder hangen. Je kan het ook zien aan de niet ontplofte bommen, oa die in Chernihiv vandaag of gisteren.
Bovendien, ik neem aan dat je al die platgegooide woonwijken hebt gezien.
Maar zit Zelensky niet al lang ergens anders? Ik heb hem alleen nog maar met neutrale achtergrond gezien.Deze had ik nog niet gezien: https://twitter.com/i/status/1500943345450991616
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2022 23:18 ]
In de live-blogSalvatron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:13:
[...]
waar op de NOS zie je dat? Ik zie alleen staan dat Putin zegt dat er alleen beroepsmilitairen worden gestuurd.
https://nos.nl/collectie/...ort-15-miljoen-op-giro555
Poetin: Rusland stuurt geen dienstplichtigen en reservisten naar Oekraïne
Rusland stuurt geen dienstplichtigen en reservisten naar Oekraïne, heeft Poetin in een televisietoespraak gezegd. Er worden volgens de Russische president alleen beroepsmilitairen naar het front gestuurd.
"De vastgestelde doelen worden alleen uitgevoerd door professionele militairen", zei Poetin tijdens zijn toespraak. Hij zei ook dat er geen extra dienstplicht komt voor reservisten. Uit Rusland en Oekraïne komen ook - onbevestigde - berichten over Russische jongens van 17 of 18 die vrijwel onvoorbereid als militair naar Oekraïne worden gestuurd.
[ Voor 45% gewijzigd door B_FORCE op 07-03-2022 23:15 ]
Ik denk niet dat dat in deze situatie op gaat. Uit Rusland komt zo geen olie meer, dus er treedt hier schaarste op vanuit de westerse leveranciers. Als er bijna geen landen meer zijn die nog vanuit (rusland) mogen importeren betekend dat volgens mij niet voor de landen die dat wel doen dat zij de hoofdprijs zullen gaan betalen.Johan Bogle schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:42:
[...]
Als dat zo is dan verdient putin een stuk meer dan nu. Als wij die olie en gas niet kopen koopt een ander land het wel. Voor hem zijn deze prijzen top.
Dit is overigens een vrij unieke situatie in de internationale oliehandel dus wellicht is er hier een econoom die er beter zicht op heeft 🤷🏽♂️
Juist als je slimme munitie hebt, kan je lekker hoog vliegen en van afstand je bommen droppen, buiten bereik van Stingers iig. Maar als je geen slimme munitie hebt en je nog wel iets wil raken, dan moet je heel veel dichterbij komen.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Met 17.000 extra antitank-wapens en 2.000 extra stringers is 'dom' bombarderen en beschieten van afstand het enige wat rest.
Optrekken op open terrein is vragen om een raket op je tank, zelfs de beste vliegtuigen die ze hebben (SU-30 en SU-34) worden uit de lucht geschoten. Je zou toch verwachten dat het materiaal opraakt: 100% is ingezet, er zijn geen reserves meer.
Hoe Rusland in hemelsnaam door de slimme munitie heen zou kunnen zijn in een paar dagen, gezien dat stukje logistiek ook niet door bezet gebied hoeft te gaan, snap ik niet. Maar goed.
daar staat:
Rusland stuurt geen dienstplichtigen en reservisten naar Oekraïne, heeft Poetin in een televisietoespraak gezegd.
Uiteraard kun je aan de woorden van Putin geen geloofwaardigheid hechten.
Dat zeg ik letterlijk net?Salvatron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:15:
[...]
daar staat:
Rusland stuurt geen dienstplichtigen en reservisten naar Oekraïne, heeft Poetin in een televisietoespraak gezegd.
Uiteraard kun je aan de woorden van Putin geen geloofwaardigheid hechten.

Misschien was Nederland niet het enige land waar soldaten 'pang pang' moest roepen...Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:15:
Hoe Rusland in hemelsnaam door de slimme munitie heen zou kunnen zijn in een paar dagen, gezien dat stukje logistiek ook niet door bezet gebied hoeft te gaan, snap ik niet. Maar goed.
Slimme munitie is relatief duur, waarschijnlijk hebben ze andere prioriteiten gesteld. Kostenplaatje met een hoop corruptie.
Nee, je zei dat er enkel beroepsmilitairen zijn gebruikt volgens een berichtje op de NOS.
Kwestie van een krabbel op een papiertje en je bent beroeps... er gebeuren daar gekkere dingen.B_FORCE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:10:
Het geluid was inderdaad ook dat de precisiemunitie op was. Dat kan ik overigens niet op waarde schatten, maar het komt wel overeen met wat we zien. Ik las ook (en ook dat kan ik niet op waarde schatten) dat dit soort munitie ervoor zorgt dat je lager moet vliegen en dat je daardoor vatbaarder bent voor anti-air, zoals stingers.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Met 17.000 extra antitank-wapens en 2.000 extra stringers is 'dom' bombarderen en beschieten van afstand het enige wat rest.
Misschien hoort dit overigens in het wapentopic verder.
Paar dagen.. ze zijn ook al paar jaar in Syrie actief.Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:15:
Daar hebben ze ook het nodige lopen gooien.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik was wat te stellig in mijn bewoordingen. Het lijkt dat er geen echte precisiemunitie is op basis van wat we zien maar we moeten inderdaad voorzichtig zijn met conclusies.sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Die foto heb ik ook gezien. Maar daar kan je niet uit afleiden of slimme bommen op zijn. Ik was de dag van de inval eigenlijk al bang dat het bij verzet zou escaleren naar platgooien van burger doelen om te demoraliseren en dan ga/kun je wisselen van munitie. Met andere woorden ik zou het leven van Zelensky niet op die conclusie riskeren, lijkt me wat voorbarig.
Maar zit Zelensky niet al lang ergens anders? Ik heb hem alleen nog maar met neutrale achtergrond gezien.Deze had ik nog niet gezien: https://twitter.com/i/status/1500943345450991616
Zij zullen ongetwijfeld een betere risico inschatting kunnen doen aangezien ze real time toegang hebben tot US intel. En daarvan hebben we gezien dat ze vrij goede info hebben...
Ter info:Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:14:
[...]
Ik denk niet dat dat in deze situatie op gaat. Uit Rusland komt zo geen olie meer, dus er treedt hier schaarste op vanuit de westerse leveranciers. Als er bijna geen landen meer zijn die nog vanuit (rusland) mogen importeren betekend dat volgens mij niet voor de landen die dat wel doen dat zij de hoofdprijs zullen gaan betalen.
Dit is overigens een vrij unieke situatie in de internationale oliehandel dus wellicht is er hier een econoom die er beter zicht op heeft 🤷🏽♂️
/f/image/TqCAZpM3yn99L7YaiVdD1yt9.png?f=fotoalbum_large)
De totale import van China zat in 2019 op 242 miljard (eerste die ik tegen kwam). Dus China kan alle olie opkopen. Verder hoeft Rusland niet heel ver onder de marktprijs te gaan zitten om die deal interessant te maken.
Het kan ook zijn dat die munitie helemaal niet bestaat. De bron was een paar dagen geleden langs gekomen. Men was lekker gemaakt met allerlei nieuw en geavanceerd wapentuig (oa de T14 tank) maar nu kwamen ze erachter dat dat allemaal prototypes waren.RoD schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:21:
[...]
Het geluid was inderdaad ook dat de precisiemunitie op was. Dat kan ik overigens niet op waarde schatten, maar het komt wel overeen met wat we zien. Ik las ook (en ook dat kan ik niet op waarde schatten) dat dit soort munitie ervoor zorgt dat je lager moet vliegen en dat je daardoor vatbaarder bent voor anti-air, zoals stingers.
Misschien hoort dit overigens in het wapentopic verder.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Leuk dat ze het kunnen opkopen, maar hoe wil je het in China krijgen? De infrastructuur is er simpelweg niet om zoveel die kant op te transporteren.sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Ter info:
[Afbeelding]
De totale import van China zat in 2019 op 242 miljard (eerste die ik tegen kwam). Dus China kan alle olie opkopen. Verder hoeft Rusland niet heel ver onder de marktprijs te gaan zitten om die deal interessant te maken.
[removed]
Maar is de infrastructuur er wel om aan China te verkopen? Nederland is toch ietsje dichterbij St. Petersburg dan China. Dat betekent dat je opeens veel meer schepen nodig bent... en waar willen ze die vandaan halen?sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Ter info:
[Afbeelding]
edit @redwing je was me net voor
Ze verzadigen langzamerhand wel de initieel matig bezette gebieden. Wat mij alleen blijft bezighouden is dat 150.000 Russische troepen minus de verliezen, met matige aanvoerlijnen, geen lichtoverwicht en nu nog mazzel met vorst in dichter bebouwde gebieden nog de confrontatie aan moeten gaan met ingegraven Ukrainers die inmiddels bevoorraad en bewapend zijn.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Er zijn meer antitank wapens dan Rusland tanks heeft, laat staan inzetbare tanks.
De schermutselingen lijken de laatste dagen beperkt. Hit and run, goed gemikte aanvallen op aanvoerlijnen en bijv een vliegveld. De Ukraine lijkt een uitputtingsslag tegen de Russen te gebruiken. Ik heb slecht zicht op welke gebieden Rusland nu écht in handen heeft. Elke nacht worden er aanvallen diep achter Russische linies aanvallen gepleegd, dus ik vermoed nog steeds alleen wat wegen en nederzettingen?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
In het westen is er dus een tekort omdat er niets meer uit rusland komt maar rusland zit nu dus met een overschot. Ik ga er vanuit dat je daar het omgekeerde gaat zien met de prijs.sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Ter info:
[Afbeelding]
Die lijst laat inderdaad china bovenaan zien maar ik denk dat het ook aannemelijk is dat als je de rest van de lijst bij elkaar optelt rusland minimaal de helft van zn exportmarkt kwijt is, zo niet nog meer.
kun je eigenlijk niet fixen dat we bij zo'n twitter-embed ook meteen de foto/video te zien krijgen? Zonder naar twitter te hoeven doorklikken (ja, first world problem, in know)DaniëlWW2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:29:
Ik had een beetje voor mezelf proberen bij te houden hoeveel nu werd geleverd. Maar 17.000 was ik niet op gekomen. Ik dacht beduidend minder.
[Embed]
Natuurlijk is een groot deel hiervan munitie en niet zozeer lanceersystemen, maar dat maakt ook niet veel uit.
Jesus, Ukraine just killed Gen. Maj. Vitaly Gerassimov, chief of staff of the 41 Army. At Kharkiv.
— Christo Grozev (@christogrozev) 7 maart 2022
Russia, if you're listening: delete your army.
#Russian general was liquidated near #Kharkiv
— NEXTA (@nexta_tv) 7 maart 2022
Major General Vitaly Gerasimov, who took part in the second #Chechen war, the war in #Syria and the annexation of #Crimea, was killed in battles near Kharkiv. pic.twitter.com/FzH7O1HVWf
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Begreep dat Oekraïne nog grote hoeveelheden tanks en pantserwagens niet ingezet heeft, men het inderdaad vooral kleine flexibele eenheden doet.NiGeLaToR schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:26:
De schermutselingen lijken de laatste dagen beperkt. Hit and run, goed gemikte aanvallen op aanvoerlijnen en bijv een vliegveld. De Ukraine lijkt een uitputtingsslag tegen de Russen te gebruiken. Ik heb slecht zicht op welke gebieden Rusland nu écht in handen heeft. Elke nacht worden er aanvallen diep achter Russische linies aanvallen gepleegd, dus ik vermoed nog steeds alleen wat wegen en nederzettingen?
Dat wordt nog wat als straks de russische vooorraden opraken en Oekraïne met vers materieel terugslaat.
Het verbaast me dat er niet eventjes een special forces groepje naar die lange konvooi is gegaan gesneakt om daar even wat onrust te creëren.NiGeLaToR schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:26:
[...]
Ze verzadigen langzamerhand wel de initieel matig bezette gebieden. Wat mij alleen blijft bezighouden is dat 150.000 Russische troepen minus de verliezen, met matige aanvoerlijnen, geen lichtoverwicht en nu nog mazzel met vorst in dichter bebouwde gebieden nog de confrontatie aan moeten gaan met ingegraven Ukrainers die inmiddels bevoorraad en bewapend zijn.
Er zijn meer antitank wapens dan Rusland tanks heeft, laat staan inzetbare tanks.
Maar zij weten wellicht een hoop meer dan wij
redwing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:26:
[...]
Leuk dat ze het kunnen opkopen, maar hoe wil je het in China krijgen? De infrastructuur is er simpelweg niet om zoveel die kant op te transporteren.
Hoeveel ruimte er wel is, is wel iets over te vinden; https://www.spglobal.com/...ude-appetite-in-spotlightklaw schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:26:
[...]
Maar is de infrastructuur er wel om aan China te verkopen? Nederland is toch ietsje dichterbij St. Petersburg dan China. Dat betekent dat je opeens veel meer schepen nodig bent... en waar willen ze die vandaan halen?
edit @redwing je was me net voor
Maar laten we niet doen alsof dit over morgen gaat. Het olie export verhaal is vooral een factor wanneer dit conflict en nasleep hiervan van jaren gaat duren (waar het wel op lijkt). In die context is die logistieke capaciteit geen onoverkomelijk probleem, zeker voor China niet.
Tis enorm intrigerend om de beelden te zien, hoe goed pro-russiche kanalen hun best doen ik zie goed georganiseerde en gemotiveerde Ukrainers slecht uitgeruste en traag reagerende Russen aanvallen. Dat ze hun pure overwicht in aantallen en massa aan machinerie over land heen duwen zegt echt zo weinig.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:35:
[...]
Begreep dat Oekraïne nog grote hoeveelheden tanks en pantserwagens niet ingezet heeft, men het inderdaad vooral kleine flexibele eenheden doet.
Dat wordt nog wat als straks de russische vooorraden opraken en Oekraïne met vers materieel terugslaat.
Toch is het al weer maandag en zou het Russische leger al instorten en gebeurt dat vooralsnog ook niet. Dat terugslaan gebeurt al, alleen niet per se om ‘grond’ terug te bezetten. Volgens mij vooral hit ‘n runs om voorraden weg te houden en gewoon pijn te doen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Na 8 dagen zonder eten, verwarming, brandstof, rond het vriespunt in de blubber is dat zonde van je munitie...B_FORCE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:35:
Het verbaast me dat er niet eventjes een special forces groepje naar die lange konvooi is gegaan gesneakt om daar even wat onrust te creëren.
Dat probleem lost zichzelf op.
Gebeurt toch ook? Ik denk alleen dat ze een effectief statisch gevangenkamp lekker laten staan. Ik zag dat ze wel AA doelen blijven aanvallen in het konvooi.B_FORCE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:35:
[...]
Het verbaast me dat er niet eventjes een special forces groepje naar die lange konvooi is gegaan gesneakt om daar even wat onrust te creëren.
Maar zij weten wellicht een hoop meer dan wij
In principe heeft China hier een sleutel rol. Wanneer China zoveel mogelijk de olie en graan import overneemt dan betekent dit automatisch vraaguitval bij de huidige leveranciers van China. Die hebben dan capaciteit over om aan ons te leveren en dan is de cirkel weer rond.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:29:
[...]
In het westen is er dus een tekort omdat er niets meer uit rusland komt maar rusland zit nu dus met een overschot. Ik ga er vanuit dat je daar het omgekeerde gaat zien met de prijs.
Die lijst laat inderdaad china bovenaan zien maar ik denk dat het ook aannemelijk is dat als je de rest van de lijst bij elkaar optelt rusland minimaal de helft van zn exportmarkt kwijt is, zo niet nog meer.
China kan dit conflict dan ook vreedzaam beëindigen.
Attritie werkt veel beter, grootschalige aanvallen zijn risicovol door de vele Russische artillerie.NiGeLaToR schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:39:
Dat terugslaan gebeurt al, alleen niet per se om ‘grond’ terug te bezetten. Volgens mij vooral hit ‘n runs om voorraden weg te houden en gewoon pijn te doen.
Alles gericht op een zo goed mogelijke onderhandelingspositie, er komt een moment dat de Russen de verliezen niet meer kunnen aanvullen. Het bombarderen van steden kost ze kostbare munitie en vooral een teken van frustratie.
Zo'n idee heb ik ook een beetje we hebben nog NIETS gezien van Oekraïense tanks artillerie etc., (behalve een paar (destijds) ongeverifieerde foto's van opgeblazen tanks)...hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:43:
[...]
Attritie werkt veel beter, grootschalige aanvallen zijn risicovol door de vele Russische artillerie.
Alles gericht op een zo goed mogelijke onderhandelingspositie, er komt een moment dat de Russen de verliezen niet meer kunnen aanvullen. Het bombarderen van steden kost ze kostbare munitie en vooral een teken van frustratie.
Eerst de vijand uitputten en dan een mokerslag? We zullen zien.
Het zijn details in doctrine wat ik observeer, maar men heeft sinds 2014 echt veel werk verzet in opleiding tot inzetbare eenheden. Het in elkaar zetten van aanvallen, met brutaliteit en proportie - tot opvallende doelen zoals een vliegveld vol heli’s of inmiddels diverse hooggeplaatste Russische militairen.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:43:
[...]
Attritie werkt veel beter, grootschalige aanvallen zijn risicovol door de vele Russische artillerie.
Qua onderhandelingspositie hoop ik dat het zo werkt. Aan de andere kant: hoe lang duurt de Russische tamtam zowel aan het gevechtsfront en het thuisfront? Als ze werkelijk al > 10.000 slachtoffers hebben wordt die impact voelbaar. Ongekend veel voor een moderne oorlog.
Yahoo meldde in januari dat paramilitairen van de Ground Branch van de CIA (die vaak afkomstig zijn van de special forces) al enkele jaren Oekraïense troepen trainen. Paar quotes:RobinHood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:02:
[...]
Die training zou plaatsvinden in de VS, maar er wordt ook gesproken over paramilitairen van de CIA in Oekraïne:The multiweek, U.S.-based CIA program has included training in firearms, camouflage techniques, land navigation, tactics like “cover and move,” intelligence and other areas, according to former officials.
(…)
The program has involved “very specific training on skills that would enhance” the Ukrainians’ “ability to push back against the Russians,” said the former senior intelligence official.
The training, which has included “tactical stuff,” is “going to start looking pretty offensive if Russians invade Ukraine,” said the former official.
One person familiar with the program put it more bluntly. “The United States is training an insurgency,” said a former CIA official, adding that the program has taught the Ukrainians how “to kill Russians.”
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat het “vreemdelingenlegioen” wel eens de perfecte cover zou kunnen zijn om leden van special forces, private military companies of andere paramilitairen met voldoende “plausible deniability” in Oekraïne te krijgen, maar ik heb geen idee of dat werkelijk het geval is.The CIA paramilitaries in Ukraine have “a very small footprint,” said the former agency executive, and are helping train Ukrainian forces in “potential critical nodes the Russians may focus on” if Moscow seeks to push farther into the country.
Be yourself, no matter what they say ...
Ik zie ze nog iedere dag verder oprukken. Fronten sluiten. Zelfs met 12.000 man verlies zijn er nog 138.000 over. Het net sluit zich. Ik hoop dat de optimisten gelijk hebben maar het lijkt er niet op.
een treffende spreuk
Als die getallen kloppen hoop ik dat NL daar heel snel (lees deze maand) nog wat aan gaat veranderen. Desnoods maar extra geld beschikbaar om schade aan huizen te repareren in groningen en daar toch maar even weer wat gas vandaan halen tot we elders terecht kunnen want dit moet je niet willen.sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Ter info:
[Afbeelding]
Ik zit al op slechts 180m3 per jaar dus veel lager kan ik niet zonder 7000 euro aan een warmte pomp installatie te investeren en dat geld gebruik ik nu liever om Ukraine te steunen. (hebben ze denk ik meer aan). Maar als het aan mij ligt ga ik ASAP van het gas af.
Ik kook nog op gas dat zal niet veel zijn maar dat kan ik mogelijk wel eerder er uit gooien. Ergens een 2e hands inductie plaatje scoren.
Ja china koopt misschien alles wel op maar ik wil er niet meer aan mee betalen als het even kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 08-03-2022 00:04 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Hou er rekening mee dat alles wat uitkomt op twitter een propoganda oorlog is. Het is van belang om alleen de verliezen aan de Russische zijde te laten zien voor het oprikken van het moraal en ook om aan de wereld te laten zien hoe slecht de Russen wel niet zijn met oorlog voeren.klaw schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:53:
[...]
Zo'n idee heb ik ook een beetje we hebben nog NIETS gezien van Oekraïense tanks artillerie etc., (behalve een paar (destijds) ongeverifieerde foto's van opgeblazen tanks)...
Eerst de vijand uitputten en dan een mokerslag? We zullen zien.
Oorlog is net zo goed als het moraal van het eigen leger/volk omhoog helpen (anders zou iedereen wegrennen ipv het leger van Oekraïne helpen en terugkomen naar het land om te vechten) als het moraal van de tegenstander naar beneden toe helpen. Dit zorgt voor meer deserteurs aan Russische zijde en minder aan de kant van UA.
Behalve dat is het heel belangrijk om de 'fog of war' van de eigen troepen hoog te houden, dus om de tegenstander zo min mogelijk informatie te geven over sterkte van troepen en waar dus verliezen zijn (immers meer verliezen betekend dat er een slechtere verdediging is).
Aangezien de Russen niet eens goed met elkaar kunnen communiceren, hebben ze hierdoor nog minder een idee van wat ze te wachten staat en kunnen hun aanvalsplan hier niet op aanpassen.
Oorlog is geen RTS waarbij je pas wint als het laatste poppetje dood is.pro_6or schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:58:
Ik zie ze nog iedere dag verder oprukken. Fronten sluiten. Zelfs met 12.000 man verlies zijn er nog 138.000 over. Het net sluit zich. Ik hoop dat de optimisten gelijk hebben maar het lijkt er niet op.
Eerste Tsjetsjeense oorlog: Er is geen moment geweest waarop Rusland geen enorm overwicht had. Maar na zo'n 14k doden, al waren het volgens Rusland maar zo'n 6000, vond men het wel welletjes.
Afghaanse oorlog: Er is geen moment geweest waarop de Sovjet-Unie geen enorm overwicht had, maar weer, na zo'n 15000 doden, al zijn alle cijfers met heel veel zout te nemen, vond men het ook wel leuk geweest.
Er is een moment waarop je een oorlog, ook al "win" je hem, of kun je hem winnen door nog meer mensen in de gehaktmolen te gooien, verliest puur omdat je hem niet meer kan verkopen aan het volk, of niet meer kan betalen, of beide.
Puur naar cijfers kijken zegt echt helemaal niets. Het feit dat Rusland qua eisen al iets lijkt in te binden is echt wel een teken.
Sidenote: die cijfers laten ook wel zien hoe bizar deze oorlog voor Rusland is. Die 14.000 dode Russen in Tsjetsjenië was na 20 maanden vechten die, vrij rooskleurig klinkende, 15000 in Afghanistan was na praktisch 10 jaar.
Inmiddels zou het gaan om iets van 6000 doden aan de Russische kant, misschien wel fors meer, in zo'n twee weken tijd.
Als ze zo doorgaan, zitten ze met een maand op het aantal doden wat een slordige 30 jaar geleden 20 maanden kostte

Ter vergelijking: De Irak-oorlog kostte de coalitie nog geen 5000 doden, in 8 jaar tijd.
[ Voor 22% gewijzigd door RobinHood op 08-03-2022 00:24 ]
Cijfers zijn van de ruwe olie, niet van het gas. Wij hebben hier een aantal raffinaderijen.Astennu schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:02:
[...]
Als die getallen kloppen hoop ik dat NL daar heel snel (lees deze maand) nog wat aan gaat veranderen. Desnoods maar extra geld beschikbaar om schade aan huizen te repareren in groningen en daar toch maar even weer wat gas vandaan halen tot we elders terecht kunnen want dit moet je niet willen.
Ik zit al op slechts 180m3 per jaar dus veel lager kan ik niet zonder 7000 euro aan een warmte pomp installatie te investeren en dat geld gebruik ik nu liever om Ukraine te steunen. (hebben ze denk ik meer aan). Maar als het aan mij ligt ga ik ASAP van het gas af.
Ik kook nog op gas dat zal niet veel zijn maar dat kan ik mogelijk wel eerder er uit gooien. Ergens een 2e hands inductie plaatje scoren.
Ja china koopt misschien alles wel op maar ik wil er niet meer aan mee betalen als het even kan.
Overigens wordt een schrikbarend deel van elektriciteit hier opgewerkt met aardgas, zie Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland .
ps
Zo'n hybride warmtepomp zit overigens onder de 3000 euro (met subsidie). Maar dat is een vervanger voor de verwarming en dan werkt dat alleen indien je radiatoren genoeg capaciteit hebben. Denk dat jij meer hebt aan een warmtepomp boiler. Zo'n 270 liter model kost je ook iets van 2000 euro.
Ja ik weet dat je er dan niet helemaal mee bent.sdk1985 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:15:
[...]
Cijfers zijn van de ruwe olie, niet van het gas. Wij hebben hier een aantal raffinaderijen.
Overigens wordt een schrikbarend deel van elektriciteit hier opgewerkt met aardgas, zie Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland .
ps
Zo'n hybride warmtepomp zit overigens onder de 3000 euro (met subsidie). Maar dat is een vervanger voor de verwarming en dan werkt dat alleen indien je radiatoren genoeg capaciteit hebben. Denk dat jij meer hebt aan een warmtepomp boiler. Zo'n 270 liter model kost je ook iets van 2000 euro.
Ik was me er laast in het verdiepen kwam bij de Panasonic uit zat inderdaad iets van een 200L boiler bij. Ik moet er nog meer naar gaan kijken maar die 7000 was zonder subsidie dus die gaat daar nog vanaf. Er zijn wel goedkopere oplossingen maar als je zo iets doet wil je het wel goed doen.
Ik ga daar zeker nog verder in duiken maar ik vraag mij af of dat geld momenteel niet beter besteed zou zijn bij de hulp organisaties al blijf je dan natuurlijk wel langer aan het probleem mee betalen.
Het is jammer dat we zo veel Gas centrales in NL hebben. En dat het te lang duurt om een kerncentrale te bouwen. Ik weet dat veel mensen daar niet voor zijn. Maar ik heb al langer het idee dat onze beste manier is om te korte termijn tot je helemaal over bent naar betere groene bronnen. Echter hadden we dan al 10 jaar terug moeten doen nu heeft dat ook geen nut meer en kan je beter andere groene oplossingen zoals wind energie zo veel mogelijk proberen te versnellen.
Dit past beter in Energie - crisis & actualiteit of de andere energie / klimaat topics.
[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 10:52 ]
Dat waren guerrilla oorlogen. Dit is toch metname een conventionele. Ik houd nog steeds mijn hart vast dat dit niet over een week voorbij is. Op zich zou dat misschien niet eens zo erg zijn, dan zijn de burgers tenminste weer uit het oorlogsgedruis, maar dat er dan weer een heel volk niet meer vrij kan zijn tot weet ik het hoe lang, dat is wel erg. Plus, voor de rest van de landen zou het wel heel fijn zijn als deze optie voortaan van tafel verdwijnt.RobinHood schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:13:
[...]
Oorlog is geen RTS waarbij je pas wint als het laatste poppetje dood is.
Eerste Tsjetsjeense oorlog: Er is geen moment geweest waarop Rusland geen enorm overwicht had. Maar na zo'n 14k doden, al waren het volgens Rusland maar zo'n 6000, vond men het wel welletjes.
Afghaanse oorlog: Er is geen moment geweest waarop de Sovjet-Unie geen enorm overwicht had, maar weer, na zo'n 15000 doden, al zijn alle cijfers met heel veel zout te nemen, vond men het ook wel leuk geweest.
Er is een moment waarop je een oorlog, ook al "win" je hem, of kun je hem winnen door nog meer mensen in de gehaktmolen te gooien, verliest puur omdat je hem niet meer kan verkopen aan het volk, of niet meer kan betalen, of beide.
Puur naar cijfers kijken zegt echt helemaal niets. Het feit dat Rusland qua eisen al iets lijkt in te binden is echt wel een teken.
Sidenote: die cijfers laten ook wel zien hoe bizar deze oorlog voor Rusland is. Die 14.000 dode Russen in Tsjetsjenië was na 20 maanden vechten die, vrij rooskleurig klinkende, 15000 in Afghanistan was na praktisch 10 jaar.
Inmiddels zou het gaan om iets van 6000 doden aan de Russische kant, misschien wel fors meer, in zo'n twee weken tijd.
Als ze zo doorgaan, zitten ze met een maand op het aantal doden wat een slordige 30 jaar geleden 20 maanden kostteEn zelfs de eerste Tsjetsjeense oorlog zou ik al bijzonder kostbaar noemen voor wat het was.
Ter vergelijking: De Irak-oorlog kostte de coalitie nog geen 5000 doden, in 8 jaar tijd.
een treffende spreuk
Zag deze voorbij komen, wat hebben die mensen een mazzel gehad.
Moet je je voorstellen in wat voor een angst de bewoners daar zitten, als ze gewoon op willekeurige voorbijgangers schieten haal je het echt niet in je hoofd om daar over straat te vluchten ook niet als ze een veilige corridor beloven.
*video kan als schokkend bevonden worden voor sommige mensen*
Moet je je voorstellen in wat voor een angst de bewoners daar zitten, als ze gewoon op willekeurige voorbijgangers schieten haal je het echt niet in je hoofd om daar over straat te vluchten ook niet als ze een veilige corridor beloven.
*video kan als schokkend bevonden worden voor sommige mensen*
Dat ben ik mij bewust, maar we hebben echt niets gezien, en de russen hebben ook geen overgewicht in de lucht... Deze oorlog is (met hulp van USA) behoorlijk uitgekauwd & uitgemeten en de Russen hebben zich gewoon niet voorbereid op andere situaties dan "ze geven gewoon op".Yamotek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:06:
[...]
Hou er rekening mee dat alles wat uitkomt op twitter een propoganda oorlog is. Het is van belang om alleen de verliezen aan de Russische zijde te laten zien voor het oprikken van het moraal en ook om aan de wereld te laten zien hoe slecht de Russen wel niet zijn met oorlog voeren.
Oorlog is net zo goed als het moraal van het eigen leger/volk omhoog helpen (anders zou iedereen wegrennen ipv het leger van Oekraïne helpen en terugkomen naar het land om te vechten) als het moraal van de tegenstander naar beneden toe helpen. Dit zorgt voor meer deserteurs aan Russische zijde en minder aan de kant van UA.
Behalve dat is het heel belangrijk om de 'fog of war' van de eigen troepen hoog te houden, dus om de tegenstander zo min mogelijk informatie te geven over sterkte van troepen en waar dus verliezen zijn (immers meer verliezen betekend dat er een slechtere verdediging is).
Aangezien de Russen niet eens goed met elkaar kunnen communiceren, hebben ze hierdoor nog minder een idee van wat ze te wachten staat en kunnen hun aanvalsplan hier niet op aanpassen.
Maar iets om op te hopen
Was deze al voorbij gekomen? RU is weer een generaal armer:
En 1 van de redenen dat dit bevestigd kan worden is omdat de FSB agent in het veld een (mobiel) telefoontje richting het regionale hoofdkantoor heeft gepleegd om het te melden, wat natuurlijk onderschept is. Reden daarvan is dat het supergeavanceerde cryptophone systeem genaamd ERA, voor de strijdkrachten, wat RU vorig jaar heeft geintroduceerd, niet werkte. Reden daarvoor is weer dat RU zo snel mogelijk 3g/4g om zeep helpt als ze een gebied in handen hebben. En je raad het vast al.. ERA heeft 3g/4g nodig om te werken.
Lees de hele twitter-thread maar.. erg clownesk allemaal.
Jesus, Ukraine just killed Gen. Maj. Vitaly Gerassimov, chief of staff of the 41 Army. At Kharkiv.
— Christo Grozev (@christogrozev) 7 maart 2022
Russia, if you're listening: delete your army.
En 1 van de redenen dat dit bevestigd kan worden is omdat de FSB agent in het veld een (mobiel) telefoontje richting het regionale hoofdkantoor heeft gepleegd om het te melden, wat natuurlijk onderschept is. Reden daarvan is dat het supergeavanceerde cryptophone systeem genaamd ERA, voor de strijdkrachten, wat RU vorig jaar heeft geintroduceerd, niet werkte. Reden daarvoor is weer dat RU zo snel mogelijk 3g/4g om zeep helpt als ze een gebied in handen hebben. En je raad het vast al.. ERA heeft 3g/4g nodig om te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Apache4u op 08-03-2022 00:49 ]
Dat betekent, stam + t .
Toch heb ik het idee dat er hier hoger ingezet is en er dus meer op het spel staat. Deze invasie is alles bepalend in het plan om Oekraïne weer onder Russisch gezag te krijgen en de grondstoffen veilig te stellen voor Rusland/Russische heersers. Maar nu de tegenstand van de Oekraïners een stuk groter is dan verwacht en de reacties van min of meer de rest van de wereld tegen Rusland is gekeerd is er ineens kans op falen.RobinHood schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:13:
[...]
Oorlog is geen RTS waarbij je pas wint als het laatste poppetje dood is.
Als ze zo doorgaan, zitten ze met een maand op het aantal doden wat een slordige 30 jaar geleden 20 maanden kostteEn zelfs de eerste Tsjetsjeense oorlog zou ik al bijzonder kostbaar noemen voor wat het was.
En ondanks dat experts beweren dat Poetin niet compleet gek is, hij zal nu meer dan ooit proberen zijn doel te halen. Het thuisfront onder de duim houden gaat nog net maar als hij straks niet in bezit is van Oekraïne dan valt Rusland te prooi aan een machtsspel. Niet alleen zijn positie maar ook de industrie die dan in de etalage komt te staan (voor zover het nog Russisch is tegenwoordig)
Dus ik zie het Russische offensief als een lava stroom, het gaat niet vlot maar het vernietigt alles op z'n weg. En dan nog, als de Oekraïners dit op één of andere manier kunnen stoppen dan nog hebben ze niet zomaar hun voormalige territorium terug (met de bijbehorende gaswinning).
Ja dit vroeg ik mij inderdaad ook af.Apache4u schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:45:
Was deze al voorbij gekomen? RU is weer een generaal armer:
[Embed]
En 1 van de redenen dat dit bevestigd kan worden is omdat de FSB agent in het veld een (mobiel) telefoontje richting het regionale hoofdkantoor heeft gepleegd om het te melden, wat natuurlijk onderschept is. Reden daarvan is dat het supergeavanceerde cryptophone systeem genaamd ERA, voor de strijdkrachten, wat RU vorig jaar heeft geintroduceerd, niet werkte. Reden daarvoor is weer dat RU zo snel mogelijk 3g/4g om zeep helpt als ze een gebied in handen hebben. En je raad het vast al.. ERA heeft 3g/4g nodig om te werken.![]()
Er zijn vaker confirmed kills geweest van "speciale" mensen.
Hoe weten ze dit?
Gaan ze elk slachtoffer langs, of is er dan toch iets van intel vooraf?
Dan snijdt Rusland zichzelf in de vingers want China gaat never nooit niet de zelfde prijs betalen. Olie en Gas winning in Rusland is duur, door het lastige gebied en de dure infra die is aangelegd door Poetin's vriendjes.sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:43:
[...]
In principe heeft China hier een sleutel rol. Wanneer China zoveel mogelijk de olie en graan import overneemt dan betekent dit automatisch vraaguitval bij de huidige leveranciers van China. Die hebben dan capaciteit over om aan ons te leveren en dan is de cirkel weer rond.
China kan dit conflict dan ook vreedzaam beëindigen.
Rusland heeft de vrijemarkt van het Westen nodig om een hoge olie prijs te krijgen, niet alleen een China die even lekker gaat onderhandelen met Rusland
Is er ergens trouwens een lijst van welk materiaal er allemaal gegeven is aan oekraine?
Ik zou dit niet een erg conventionele oorlog noemen, dit is een conventioneel leger wat guerrilla toepast. De eerste dagen waren aardig wat klassieke gevechten, om bijvoorbeeld dat vliegveld, maar nu lijkt het toch echt hit & run te zijn.pro_6or schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:37:
[...]
Dat waren guerrilla oorlogen. Dit is toch metname een conventionele. Ik houd nog steeds mijn hart vast dat dit niet over een week voorbij is. Op zich zou dat misschien niet eens zo erg zijn, dan zijn de burgers tenminste weer uit het oorlogsgedruis, maar dat er dan weer een heel volk niet meer vrij kan zijn tot weet ik het hoe lang, dat is wel erg. Plus, voor de rest van de landen zou het wel heel fijn zijn als deze optie voortaan van tafel verdwijnt.
En ook Iraqi Freedom was verre van een guerrilla, die inval is grof gezegd hoe dit had moeten gaan, direct de complete luchtmacht en luchtverdediging uitschakelen, en vervolgens op een meer dan veilige afstand tanks uitschakelen met je eigen, modernere materieel.
Ik verwacht verder ook niet dat dit over een week opgelost is, maar ze kunnen dit simpelweg ook geen maanden meer volhouden. Mensen beginnen zich dan echt wel af te vragen waar hun zoons blijven, zeker als de verhalen over mobiele crematoria en massagraven in Belarus kloppen

Tja, hoe anders is dat dan proberen macht te houden en uit te breiden in de Kaukasus, Tsjetsjenië en Armenië zijn dingen die in ieder geval geopolitiek nog wel de moeite waard zijn, en dankzij de nodige criminaliteit ook economisch erg leuk zijn voor de oligarchen.Hippocampus schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:49:
[...]
Toch heb ik het idee dat er hier hoger ingezet is en er dus meer op het spel staat. Deze invasie is alles bepalend in het plan om Oekraïne weer onder Russisch gezag te krijgen en de grondstoffen veilig te stellen voor Rusland/Russische heersers. Maar nu de tegenstand van de Oekraïners een stuk groter is dan verwacht en de reacties van min of meer de rest van de wereld tegen Rusland is gekeerd is er ineens kans op falen.
En ondanks dat experts beweren dat Poetin niet compleet gek is, hij zal nu meer dan ooit proberen zijn doel te halen. Het thuisfront onder de duim houden gaat nog net maar als hij straks niet in bezit is van Oekraïne dan valt Rusland te prooi aan een machtsspel. Niet alleen zijn positie maar ook de industrie die dan in de etalage komt te staan (voor zover het nog Russisch is tegenwoordig)
Dus ik zie het Russische offensief als een lava stroom, het gaat niet vlot maar het vernietigt alles op z'n weg. En dan nog, als de Oekraïners dit op één of andere manier kunnen stoppen dan nog hebben ze niet zomaar hun voormalige territorium terug (met de bijbehorende gaswinning).
Natuurlijk heeft Oekraïne ook enorme bodemschatten, al zit er ook vast wel wat in de Kaukasus anders deed men niet zo ontzettend moeilijk daar, dus de prijs die men bereidt is om te betalen is vast hoger, en nog meer dan eerder is er totaal geen plan voor "....en wat nou als het niet lukt?"
Maar toch komt er een punt waarbij het ophoudt, want deze oorlog winnen, of "succesvol afronden" zie ik Rusland niet meer doen. De geest is uit de fles. Zelfs al wordt somehow morgen de hele regering vervangen, het leger laat zich niet stoppen. Misschien dat het zich officieel overgeeft, maar vervolgens gaat men full-partizaan.
Vergeet ook niet dat dit keer de Russische economie echt volledig kapotgemaakt wordt, zelfs al kunnen ze ergens de militaire kracht, wil en middelen vinden, zo'n beetje iedere sector wordt keihard getroffen. De schade die 1 week aan sancties al berokkend heeft, los je niet zomaar op, laat staan als ze dit nog een paar maanden volhouden.
Men heeft her vooral over de anti tank raketten verder niet. Remmington (maker van kogels) heeft een miljoen kogels gedoneerd/toegezegd. Polen heeft min of meer gezegd "alles wat je nodig hebt" dus kogels etc. zullen ook wel aangevoerd worden maar daar zijn geen cijfers van...k995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:12:
Is er ergens trouwens een lijst van welk materiaal er allemaal gegeven is aan oekraine?
Deze gevonden :klaw schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:37:
[...]
Men heeft her vooral over de anti tank raketten verder niet. Remmington (maker van kogels) heeft een miljoen kogels gedoneerd/toegezegd. Polen heeft min of meer gezegd "alles wat je nodig hebt" dus kogels etc. zullen ook wel aangevoerd worden maar daar zijn geen cijfers van...
Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War
Weinig specific maar de meeste anti-tank zijn lichte die hopelijk ook goed genoeg zijn tegen tanks.
Manpads hebben ze massa's nu vele malen meer dan dat rusland vliegtuigen heeft.
Goeie vondstk995 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:41:
[...]
Deze gevonden :
Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War
Weinig specific maar de meeste anti-tank zijn lichte die hopelijk ook goed genoeg zijn tegen tanks.
Manpads hebben ze massa's nu vele malen meer dan dat rusland vliegtuigen heeft.
$350 million of lethal military equipment, on Feb 25, 2022.
Wat dit precies voor wapens zijn ... weten we niet...
Mag ik vragen wat je gaat opschieten als er wel staat welk wapen het is? Haal jij als militair je informatie uit Wikipedia?klaw schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:46:
[...]
Goeie vondst, maar daar schieten we nog steeds niet heel veel me op, sommige dingen staan er letterlijk in maar vooral bedragen;
$350 million of lethal military equipment, on Feb 25, 2022.
Wat dit precies voor wapens zijn ... weten we niet...
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Nee maar iemand vroeg ernaar (paar posts naar boven) maar inderdaad lang verhaal kort we weten het niet en gaan er ook niet achter komen. Na de eerste dagen wordt de hulp ook geheim gehouden zou me niet verbazen als Oekraïne meer raket wapens heeft ontvangen ...carpebios schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:50:
[...]
Mag ik vragen wat je gaat opschieten als er wel staat welk wapen het is? Haal jij als militair je informatie uit Wikipedia?
Ik dacht we zetten even wat op een rijtje, de afgelopen 2 weken heeft Rusland de volgende redenen gegeven:
- Etnische/taal sprekende Russen in Donbas beschermen
- NAVO inmenging
- Oekraïne/NAVO bereiden een invasie van Rusland voor
- "Denazifying Ukraine"
- Er zijn geheime Amerikaanse DoD bio wapen laboratoriums die we aanvallen (inmiddels claimen ze dat Oekraïne ze juist probeert te vernietigen)
- Oekraïne maakt een dirty bomb
- Oekraïne maakt een kernwapen
- Oekraïne boobytrapped kerncentrales
Heb ik nog iets gemist?
- NAVO inmenging
- "Denazifying Ukraine"
- Er zijn geheime Amerikaanse DoD bio wapen laboratoriums die we aanvallen (inmiddels claimen ze dat Oekraïne ze juist probeert te vernietigen)
Heb ik nog iets gemist?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Oekraïne gebruikt burgers als menselijk schild.Shamalamadindon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 02:58:
Ik dacht we zetten even wat op een rijtje, de afgelopen 2 weken heeft Rusland de volgende redenen gegeven:
- NAVO inmenging
- "Denazifying Ukraine"
Heb ik nog iets gemist?
We vallen alleen militaire doelen aan.
Mwah, ik denk niet dat ze voor elke dode naar HQ hoeven/willen/gaan bellen, dus in dat opzicht is het vrij makkelijk om dan middels de telefoontjes die wel gepleegd worden richting Rusland te achterhalen wat er gaande is.NeutraleTeun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:53:
[...]
Ja dit vroeg ik mij inderdaad ook af.
Hoe weten ze dit?
Oekraïne bombardeert hun eigen mensenShamalamadindon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 02:58:
- NAVO inmenging
- "Denazifying Ukraine"
Heb ik nog iets gemist?
Ook nog de ‘genocide’ vergeten.Shamalamadindon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 02:58:
- NAVO inmenging
- "Denazifying Ukraine"
Heb ik nog iets gemist?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Radioverkeer, Russisch lokaal nieuws en je raadt het al: overlijdensberichten. Kan de link even niet voor je opzoeken, maar de uitvaarten van hoogggeplaatste Russen gaat wel door. Die van de normale soldaat niet en daar is groeiende onvrede over binnen Rusland. Vooral over dat niemand weet hoe het met hun familie is.NeutraleTeun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:53:
[...]
Ja dit vroeg ik mij inderdaad ook af.
Hoe weten ze dit?
Nu aan alle kanten zo ongeveer bevestigd, inclusief onderschepte communicatie richting Rusland over de dood van de generaal.
Vitaly Gerasimov: second Russian general killed, Ukraine defence ministry claims
A Russian general has been killed in fighting around Kharkiv, Ukrainian intelligence has claimed, which would make him the second general the Russian army has lost in Ukraine in a week.
The intelligence arm of the Ukrainian defence ministry said Maj Gen Vitaly Gerasimov, chief of staff of the 41st Army, had been killed outside the eastern Ukrainian city of Kharkiv, along with other senior officers.
The ministry also broadcast what it claimed was a conversation between two Russian FSB officers discussing the death and complaining that their secure communications were no longer functioning inside Ukraine.
https://www.theguardian.c...e-defence-ministry-claims
[ Voor 5% gewijzigd door Han op 08-03-2022 07:30 ]
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ik begrijp dit ook niet zo inderdaad. Je ziet het Russische leger elke dag oprukken. Beetje bij beetje en men blijft maar volhouden hoe goed Oekraïne verdedigd. Maar het is toch niet reëel om te verwachtten dat ze ff i neen weekje tijd zo'n land oprollen? Elke paar dagen wordt er weer een stad of gebied ingenomen en het is niet alsof Rusland van plan is om over een paar dagen te stoppen. Die gaan gewoon door. Het is overduidelijk dat ze niet bij die 2 initiële gebieden blijven zoals ze bij de Krim deden. Het doel is of om Oekraïne in te nemen of de regering om te gooien en een Belarus 2.0 te maken.pro_6or schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:58:
En ik dacht dat Rusland trouwens meer dan 1 miljoen militairen had wat ik een beetje overal zie en lees. En dan nog 2 miljoen reserves (wat dat ook mag zijn) YouTube: Scary! Russian Armed Forces | Russian Military Inventory | How Power... Maar goed veel cijfers gaan alle kanten op met hoe sterk ze nou zijn. En soms zeggen aantallen (kwantiteit) minder dan kwaliteit.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Hier heb je wel de Russische visie in een notedop:Shamalamadindon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 02:58:
- NAVO inmenging
- "Denazifying Ukraine"
Heb ik nog iets gemist?
-Ik heb geen onbetwistbaar (want ik betwist het) bewijs gezien
-Whatabout Irak
-Whatabout Servie
https://twitter.com/Channel4News/status/1498385889692721152
De term whataboutism wordt regelmatig gebruikt om een argument mee aan te vallen. Iets is whataboutism en dus niet valide. Maar het is wereldwijd een zeer aanwezige redenering die nu voor een groot deel de gang van zaken bepaalt. Natuurlijk is Zelensky geen Saddam en is er geen genocide in Donbas zoals die in Bosnie gebeurde. Dat is alleen nauwelijks relevant in het 21ste eeuwse massacommunicatie landschap waar 'bewijs' voor alles in gigantische hoeveelheden te vinden is.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Voor het succesvol bezetten/onderdrukken van een miljoenenstad heb je 3x zoveel soldaten als de tegenpartij nodig. Ongeveer 1 soldaat per 20 inwoners om de boel daarna te pacificeren.pro_6or schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:58:
De Russen gaan de meat-grinder in, daarmee nooit meer een bedreiging voor de NAVO.
Als Rusland een staakt het vuren afkondigt, doet Oekraine dan het zelfde vraag ik mezelf af? Ik kan me voorstellen dat als Oekraine door gaat met vechten Rusland dat ook doet.
En wat als Rusland dat staakt het vuren afkondigt om de troepen te bevoorraden met munitie en voedsel? Iedereen denkt "ow fantastisch, dan mogen mensen vluchten", maar ondertussen is het misschien ook vooral in eigen belang.
En wat als Rusland dat staakt het vuren afkondigt om de troepen te bevoorraden met munitie en voedsel? Iedereen denkt "ow fantastisch, dan mogen mensen vluchten", maar ondertussen is het misschien ook vooral in eigen belang.
Op Cherson en Melitopol na hebben ze geen enkele grote stad ingenomen, men rijdt er vooral omheen daarmee de aanvoerlijnen kwetsbaar makend voor guerilla.thewizard2006 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:29:
Elke paar dagen wordt er weer een stad of gebied ingenomen en het is niet alsof Rusland van plan is om over een paar dagen te stoppen. Die gaan gewoon door. Het is overduidelijk dat ze niet bij die 2 initiële gebieden blijven zoals ze bij de Krim deden. Het doel is of om Oekraïne in te nemen of de regering om te gooien en een Belarus 2.0 te maken.
Na bijna twee weken lijkt er weinig voortgang meer te zijn, zijn alle strategische reserves ingezet en wordt Oekraïne met de dag sterker.
Zal vandaag nog wel verder zakken:wauskoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:28:
[...]
Bitcoin is ook weer aardig gezakt deze week... extra pijn voor de Rus met crypto.
https://fortune.com/2022/...s-russians-sanctions/amp/
Reken maar dat meer exchanges zullen volgen. Blijken het toch gewoon bedrijven te zijn die aan sancties moeten of willen voldoen.
Onbeschaamde linkdrop. Volgens mij is dit een redelijk goede samenvatting van hoe het er momenteel voor staat.
YouTube: Protests in Russia threatens the country's stability. Day 11.
YouTube: Protests in Russia threatens the country's stability. Day 11.
Zo bedoel je?RobinHood schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:28:
[...]
Ik verwacht verder ook niet dat dit over een week opgelost is, maar ze kunnen dit simpelweg ook geen maanden meer volhouden. Mensen beginnen zich dan echt wel af te vragen waar hun zoons blijven, zeker als de verhalen over mobiele crematoria en massagraven in Belarus kloppenVroeger kreeg je tenminste nog eens een zinken kist terug.
Wel een slimme zet van Oekraïne om de moeders en vrouwen van aan te spreken zoals ze doen. Ik heb begrepen dat die in het verleden ook nog wel eens van zich hebben laten horen. .
Klopt, in 2014 ook al. Daar heeft Rusland toen overigens vrij vlot een einde aan gemaakt.sugarlevi01 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:54:
[...]
Zo bedoel je?
[YouTube: Furious Russian mothers accuse Vladimir Putin of deploying their sons as 'cannon fodder']
Wel een slimme zet van Oekraïne om de moeders en vrouwen van aan te spreken zoals ze doen. Ik heb begrepen dat die in het verleden ook nog wel eens van zich hebben laten horen. .
is een melding voor de interne markt ben ik bang.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Op diverse plekken gelezen dat een groot deel van wat beschikbaar is inmiddels in Oekraïne zit, een miljoen is op papier veel maar bedenk dat slechts een deel daarvan gevechtstroepen zijn.thewizard2006 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:29:
En ik dacht dat Rusland trouwens meer dan 1 miljoen militairen had wat ik een beetje overal zie en lees. En dan nog 2 miljoen reserves (wat dat ook mag zijn)
That means 70-75% of Russia's total battalion tactical groups is committed plus Rosgvardia, army/division-level assets, and possibly contract reservists. To mass this force, the Russian military is stretched thin leaving it vulnerable if another crisis occurs. https://t.co/kGdBTskKQK
— Rob Lee (@RALee85) 8 maart 2022
Marine, luchtmacht, staf, logistiek, planning, technici, etc. is meer dan de helft. Als ze teveel op andere plekken weghalen is dat een vrijbrief voor het terugpakken van Abchazie, zuid-Ossetie, Transnistrie, Syrië, opstand in wit-Rusland, Japan en de Koerillen, onafhankelijkheid in Kaliningrad, opstanden in de Oeral, etc.
Natuurlijk is het in eigen belang. Rusland zelf kwam met het voorstel. Als ze het initiatief hadden, hadden ze denk ik echt niet dit geopperd. Ze proberen met deze tijd te hergroeperen en bevoorraden.technoaddict schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:44:
Als Rusland een staakt het vuren afkondigt, doet Oekraine dan het zelfde vraag ik mezelf af? Ik kan me voorstellen dat als Oekraine door gaat met vechten Rusland dat ook doet.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: