De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:28
En daarnaast, als er Russische troepen in de stad zijn kan de Russische artillery minder vaak, of wellicht helemaal niet meer de stad bombarderen met het gevaar voor het raken van eigen troepen. Zeker omdat hun artillery nou niet echt super accuraat is...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:55

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hopende dat het Gift-mechanisme van de New York Times het delen met jullie mogelijk maakt:

Hierbij een mooie stapsgewijze presentatie met kaart gegevens van Ruslands al maar krimpende oorlog.

Allemaal wel bekend maar mooi overzichtelijk weergegeven. Hoe ook de gebeurtenissen ten opzichte van elkaar op de kaart plaatsvinden gaven voor mij tenminste een gevoel voor verhoudingen. Ik besefte ook weer eens hoe groot dat Oekraïne eigenlijk is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:25:
Lichtelijk offtopic, maar iets luchtigs af en toe moet kunnen. Iedereen kent natuurlijk de oorlogsmemes, maar er wordt inmiddels ook massaal oorlogsmerch verkocht. Ik krijg af en toe wel eens wat opgestuurd, dit is de laatste batch:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toch geinig :) En ook wel weer typisch Oekraiens.
Ik wil deze! En hij wordt ook Idd in Ukraine zelf gemaakt.

https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=187169

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

RoD schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:25:
Lichtelijk offtopic, maar iets luchtigs af en toe moet kunnen. Iedereen kent natuurlijk de oorlogsmemes, maar er wordt inmiddels ook massaal oorlogsmerch verkocht. Ik krijg af en toe wel eens wat opgestuurd, dit is de laatste batch:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toch geinig :) En ook wel weer typisch Oekraiens.
Wat staat er op die sokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:48:
[...]

Dobroho Vetsora & Mi z Oekaïna

andere..

Palanitsiya

in de tussen tijd ga ik even kijken wat het betekent ;)

edit..

паланиця = gevangen

доброго вечора = goedeavond

ми з україни = Wij zijn van Oekraïne

[ Voor 32% gewijzigd door wauskoek op 02-06-2022 23:58 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Zo kennen we onze tuinbouwsector weer... |:(
CNV: ‘Grof misbruik’ gemaakt van Oekraïense werknemers in kassen, ‘zelfs met deportatie bedreigd’

Een Westlands tuinbouwbedrijf maakt op grove wijze misbruik van de kwetsbare positie van jonge, veelal vrouwelijke, werknemers uit Oekraïne. Die aantijging doet CNV Vakmensen. Het gaat om dertig werknemers die onlangs aan de slag zijn gegaan bij plantenkwekerij Vreugdenhil Bulbs & Plants in het Westlandse dorp ’s-Gravenzande.

Ze potten daar onder meer de plantjes in de kassen. Het werk zelf is niet het probleem, maar de contracten stuiten op felle kritiek. ,,In het contract staat onder meer dat werknemers ondanks de oorlog bij een overtreding kunnen worden gedeporteerd naar Oekraïne. Dit is pure slavernij.’’

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

hoevenpe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:32:

[...]
Hoe verwerpelijk dit ook is, het is natuurlijk belachelijk dit te extrapoleren naar de gehele tuinbouw sector.
Ik hoop dat deze tuinbouwer hard aangepakt wordt, maar dat geldt voor elke ondernemer in elke beroepsgroep die zich schuldig maakt aan uitbuiting.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zewatanejo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Hoe verwerpelijk dit ook is, het is natuurlijk belachelijk dit te extrapoleren naar de gehele tuinbouw sector.
Ik hoop dat deze tuinbouwer hard aangepakt wordt, maar dat geldt voor elke ondernemer in elke beroepsgroep die zich schuldig maakt aan uitbuiting.
Eerdere onderzoeken geven aan dat dit toch regelmatig voorkomt in deze sector. Daarmee mag je het nog steeds niet extrapoleren, maar dat er nog steeds geen fatsoenlijke controle is, is natuurlijk ook heel raar. Ook hier komt de melding van een vakbond en niet doordat er controles zijn geweest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:42
@Zewatanejo De sector is wel vrij gevoelig voor dit soort praktijken doordat het veelal extreem laagbetaald en zwaar werk is. Dat trekt arbeiders uit het buitenland en de lagere klasse die echt compleet genaaid kunnen worden. Ik moet altijd denken aan dat stel dat een champignonkwekerij had en was gepakt op uitbuiting en het een paar jaar later gewoon nog eens deed. Blijkbaar is er geen licentiesysteem of keurmerk waar je aan moet voldoen om in die sector te opereren. Geen zelfcontrole vanuit de sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Eerdere onderzoeken geven aan dat dit toch regelmatig voorkomt in deze sector. Daarmee mag je het nog steeds niet extrapoleren, maar dat er nog steeds geen fatsoenlijke controle is, is natuurlijk ook heel raar. Ook hier komt de melding van een vakbond en niet doordat er controles zijn geweest.
Wat ik lees op de site van de kweker zelf is dat het weer om een inleenconstructie met een buitenlandse (Poolse) uitzender gaat, die in theorie aan de normen zou moeten voldoen, maarja iedereen weet dat al die normeringen en schildjes een wasseneus zijn en ze doorgaans nooit of zelden gecontroleerd worden na het behalen er van. En de kwekers blijven er vrolijk gebruik van maken, wat niet weet wat niet deert en juridisch gezien heb je er in ieder geval wat tussen zitten en kun je verwijzen naar "ja maar ze hebben toch een normering".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

Caelorum schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:42:
@Zewatanejo De sector is wel vrij gevoelig voor dit soort praktijken doordat het veelal extreem laagbetaald en zwaar werk is. Dat trekt arbeiders uit het buitenland en de lagere klasse die echt compleet genaaid kunnen worden. Ik moet altijd denken aan dat stel dat een champignonkwekerij had en was gepakt op uitbuiting en het een paar jaar later gewoon nog eens deed. Blijkbaar is er geen licentiesysteem of keurmerk waar je aan moet voldoen om in die sector te opereren. Geen zelfcontrole vanuit de sector?
Laten we hier geen discussie gaan voeren over de tuinbouw sector, dat is volledig off topic. Het punt wat ik wilde maken is dat we niet gaan moeten stigmatiseren. Dat is persoonlijk voor mij altijd een red flag, het is een geleidende schaal. En wat dat betreft zien we ook in Rusland waar dat toe kan leiden als je elkaar daar niet op aanspreekt. Ik snap dat dat een beetje overtrokken is in dit voorbeeld, maar ik heb mijn punt wel gemaakt geloof ik.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
gekkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Wat ik lees op de site van de kweker zelf is dat het weer om een inleenconstructie met een buitenlandse (Poolse) uitzender gaat, die in theorie aan de normen zou moeten voldoen, maarja iedereen weet dat al die normeringen en schildjes een wasseneus zijn en ze doorgaans nooit of zelden gecontroleerd worden na het behalen er van. En de kwekers blijven er vrolijk gebruik van maken, wat niet weet wat niet deert en juridisch gezien heb je er in ieder geval wat tussen zitten en kun je verwijzen naar "ja maar ze hebben toch een normering".
Precies, zo'n kweker weet ook best dat er een reden is dat het inlenen niet rechtstreeks gaat (of op zijn minst rechtstreeks via een uitzendburo). Nu heb je constructies waarbij er een inleenconstructie gebruikt wordt met een buitenlands uitzendburo. Dat buro huurt ze vaak weer in via een ander buro (ander buitenland) en daar staan dan die werkers geregistreerd.

Uiteindelijk weet die kweker echt wel dat een werker geen minimumloon gaat krijgen als die kweker zelf voor minder dan minimumloon een aantal werkers krijgt aangeleverd,

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Zewatanejo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Laten we hier geen discussie gaan voeren over de tuinbouw sector, dat is volledig off topic. Het punt wat ik wilde maken is dat we niet gaan moeten stigmatiseren. Dat is persoonlijk voor mij altijd een red flag, het is een geleidende schaal. En wat dat betreft zien we ook in Rusland waar dat toe kan leiden als je elkaar daar niet op aanspreekt. Ik snap dat dat een beetje overtrokken is in dit voorbeeld, maar ik heb mijn punt wel gemaakt geloof ik.
Het hoeft ook geen discussie te worden, maar dat dit gebeurt lijkt me wel degelijk met de oorlog te maken te hebben. Mensen dreigen met ze terug een oorlog in te sturen is gewoon ongehoord.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:42
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Het hoeft ook geen discussie te worden, maar dat dit gebeurt lijkt me wel degelijk met de oorlog te maken te hebben. Mensen dreigen met ze terug een oorlog in te sturen is gewoon ongehoord.
Slavernij is misschien ietswat overtrokken, maar ik hoop dat een advocaat wel even goed meeleest en kijkt wat het maximale is wat eruit te halen is en daar ook werk van maakt. Zo'n bepaling kan zo in de contracten zoals die er waren begin vorige eeuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Паляниця is een soort brood, maar dat woord wordt gebruikt om Russen van Oekraïners te onderscheiden op het slagveld omdat Russen dit niet goed kunnen uitspreken.

Die andere is van het oorlogstheme dat Oekraïne veel gebruikt in z'n oorlogs(propaganda)filmpjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 18:15
In het nrc is een interview opgenomen met Catherine Belton de schrijfster van Putin’s People:
https://www.nrc.nl/nieuws...tin-afgezet-zijn-a4131327

In haar boek geeft ze, zoals hier al vaker is aangehaald, aan dat Poetin met zijn criminele kliek Rusland leidt:
...de verontrustende boodschap van Belton dat Rusland geleid wordt door een kleine groep ex-KGB’ers uit Sint-Petersburg, die als een genadeloze maffiabende opereert en zich op malafide wijze de helft van de Russische economie heeft toegeëigend. „Deze mannen doen er alles aan om aan de macht te blijven. Zelfs als daar een oorlog voor nodig is.”

Wie is er nu feitelijk de baas in Rusland?

„In de jaren dat Poetin bij het Petersburgse gemeentebestuur werkte, bouwden hij en zijn KGB-vrienden in die stad hechte banden op met lokale misdaadorganisaties, die er de dienst uitmaakten. Samen hadden ze de lokale economie in handen. Toen Poetin in 2000 president werd, nam hij zijn trouwste bondgenoten uit die kringen mee naar Moskou. Zij zijn de machtigste mannen van Rusland.”

Zij geeft over de sancties aan:
Kunnen de westerse sancties het einde van dit regime bespoedigen?

„Als de economische gevolgen van de sancties eenmaal volledig worden gevoeld, dan wordt de situatie precair voor de machthebbers. De meeste fabrieken zijn voor 90 procent afhankelijk van buitenlandse componenten. De voorraden van die componenten zijn in de zomer op. Hetzelfde geldt voor de import van consumptiegoederen voor de winkels. Ook zal de inflatie stijgen tot 20 procent. Bij elkaar genomen brengt dat Poetin in een zeer ongemakkelijke positie. Bedenk dat de legitimering van zijn macht altijd gestoeld is geweest op zijn populariteit. En die kan ineens afnemen.”

en over de interne machtsverschuiving:
„De progressieve factie binnen die veiligheidsdiensten zal op den duur een einde aan de oorlog proberen te maken en Poetin en zijn KGB-vrienden aan de kant te schuiven. Over twee jaar kan het zover zijn.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

pro_6or

amateur_60r

[...]
misselijkmakend inderdaad. En dat soort dreigementen, punt 1, dat kan helemaal niet, punt 2 is dat nog strafbaar op enige wijze (het uiten van zon bedreiging). Ik hoop het.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me dan toch af of het niet gewoon de standaard clausule is die ze altijd erin hebben, wat hier natuurlijk netter was om eruit te halen. Maar dat ze gewoon altijd zeggen: Houd je je niet aan de regels, dan is dit voorbij en mag je terug naar Polen. Uiteraard kan niemand 'gedeporteerd' worden, de tuinder kan niet bepaald bepalen waar jij naar terug moet, maar dan is het contract met hem wel voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:29

Garyu

WW

[...]

De Oekraiense variant van "Scheveningen" in WOII. :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:20:
[...]

De Oekraiense variant van "Scheveningen" in WOII. :o
*knip*
Hou het aub enigzins on-topic.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 03-06-2022 21:47 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
een tuinbouwbedrijf is geen IND oid die mensen kan deporteren. Hooguit ontslaan.
Dus aanklagen die lui.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Geeft een mooi beeld van hoe het conflict vordert, maar ook meteen de kanttekening dat Oekraïne nog niet uit de gevarenzone is.

[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 03-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:17:
[Twitter]

Geeft een mooi beeld van hoe het conflict vordert, maar ook meteen de kanttekening dat Oekraïne nog niet uit de gevarenzone is.
ik weet dat het mogelijk gewoon rusbots zijn maar ik kom in de NU.nl comments regelmatig berichten tegen dat:
- Oekraieners vermoeid zijn en niet meer willen vechten vanwege gebrek aan steun, wapens, uitrusting en rust.
- ze zich 'massaal' overgeven (waarschijnlijk alleen op basis van Azovstal en een paar dorpjes in Donbas)
- ze hun Javelins op darkweb verkopen voor 4k USD

en nog meer zaken waaruit blijkt dat de Oekraiense verdediging kraakt.

Heeft iemand hier nuttige informatie over? Waarheid gebaseerd of nepnieuws/propaganda?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Паляниця is een soort brood, maar dat woord wordt gebruikt om Russen van Oekraïners te onderscheiden op het slagveld omdat Russen dit niet goed kunnen uitspreken.
Een beetje de "bûter brea en griene tsiis" van Oekraïne zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:24:
[...]

ik weet dat het mogelijk gewoon rusbots zijn maar ik kom in de NU.nl comments regelmatig berichten tegen dat:
- Oekraieners vermoeid zijn en niet meer willen vechten vanwege gebrek aan steun, wapens, uitrusting en rust.
- ze zich 'massaal' overgeven (waarschijnlijk alleen op basis van Azovstal en een paar dorpjes in Donbas)

Heeft iemand hier nuttige informatie over? Waarheid gebaseerd of nepnieuws/propaganda?
Ik zie dingen die de Russen doen, gezien dat een traditioneel onderdeel is van hun strategie (over de ander verklaren wat je zelf doet) zal het wel fake zijn.

Bovendien zal niemand een Javelin van 250k voor 4k verpatsen ;)
(die 'javelin' foto's uit Syrie, die zogenaamd verpatst waren, waren ook geen Javelins)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2022 12:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Soms kom je via die tweets inderdaad bij filmpjes uit waar Oekraïense tanks en troepen opgeblazen worden, een deel is waarschijnlijk oud maar de brandende wrakken en lijken zien er meestal echt uit.

Soms heb ik het gevoel dat ons 'algoritme' alleen Russische verliezen voorschotelt, zoals mensen die de tegenpartij steunen vooral de Oekraïense slachtoffers te zien krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Soms kom je via die tweets inderdaad bij filmpjes uit waar Oekraïense tanks en troepen opgeblazen worden, een deel is waarschijnlijk oud maar de brandende wrakken en lijken zien er meestal echt uit.

Soms heb ik het gevoel dat ons 'algoritme' alleen Russische verliezen voorschotelt, zoals mensen die de tegenpartij steunen vooral de Oekraïense slachtoffers te zien krijgen.
Tuurlijk gebeurt dat, want dat is wat we hier willen zien. Aan de andere kant komt dat ook doordat er simpelweg weinig beelden van Oekraïense verliezen zijn. Zelfs op russische kanalen kom ik nog geen fractie tegen van wat ik op de rest van de kanalen aan russische verliezen zie. Waarom dat is weet ik ook niet, je zou verwachten dat de russen juist graag beelden van Oekraïense verliezen zouden maken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Na 8 jaar in die loopgraven en nu al 100 dagen volle bak conflict zal het moraal echt wel een deuk hebben opgelopen. Ook Marioepol is geen feest geweest. We kunnen heel hard "slava ukraini" roepen, maar dat neemt niet weg dat er gewoon heel veel militairen omkomen. Bij de Russen zijn er veel soldaten uit armere gebieden met weinig toekomstperspectief. Maar als je een familie hebt, hoe nobel het ook is om te sterven voor het vaderland, kan ik me goed voorstellen dat je er soms geen zin meer in hebt.

Daarnaast is dit denk ik een zij effect van de oorlogsstijl van Oekraïne. De teams die met die Javalins rondrennen zijn redelijk autonoom. Maar het betekent dus ook dat ze weinig direct bijdragen aan de grotere slagen. Ergens kun je je wel voorstellen dat er militairen zijn die zich aan hun lot voelen overgelaten. Ze moeten proberen met beperkte middelen hun linie te houden. Het 'mooie spul' is niet voor hun en ze moeten maar afwachten of er steun komt van artillerie of andere eenheden.
Het is een conflict van 1000+km lang, er zijn dus lange stukken waar er relatief weinig bezetting is. Als de Russen een offensief plaatsen kan het zijn dat je meteen terug gedrongen wordt omdat je niks hebt om ze tegen te houden. Iets later komt er dan een eenheid die ze terug drijft, maar die gaan ook weer weg.
Dit lijkt me sterk in de huidige situatie. Om jezelf over te geven moet je nu dwars door het conflictgebied lopen. Het is eenvoudiger om de andere kant op te lopen. Het is niet zo dynamisch als in het begin, waarbij je ingesloten kon raken of zelfs achter de linies terecht kon komen.
Er is altijd wel wat aanbod van dit soort materieel.
Maar een normale militair zal niet of nauwelijks weten wat het darkweb is, laat staan het ding het land uitkrijgen. Ik vermoed dat een criminele bende toevallig zo'n ding in handen hebben gekregen en het nu aanbieden. Leuk voor boven de bank, maar voor de rest compleet zinloos.
Overigens zullen de CIA en consorten dit volgen. Want de president van de VS hiermee aanvallen is wel zinnig ('The Beast' kun je hiermee wel een flinke klap verkopen)

Voor Stingers/MANPADs zijn ze overigens nog banger, omdat je daarmee eenvoudig de burgerluchtvaart kunt bedreigen.
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:53:
Bovendien zal niemand een Javelin van 250k voor 4k verpatsen ;)
De waarde van zo'n ding is echt heel beperkt. In alle westerse landen ga je gewoon de bak in als je gepakt wordt ermee en er zijn geen doelen die je ermee kunt raken die niet met eenvoudigere wapens ook uit te schakelen zijn. Misschien dat de Russen of Chinezen er enkele willen hebben om te testen, als ze die niet al hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Het is op nu.nl nagenoeg onmogelijk om bronnen te leveren in de vorm van URLs (er zijn ook andere gebreken maar deze heeft enorme impact). Daardoor kun je daar niet een discussie van enig niveau houden, omdat het op die manier lastig wordt om bronnen aan te leveren voor argumenten. Er zijn dan ook geen discussies; er zijn losse posts die af en toe wel inhoudelijk sterk zijn. Deze posts waar jij het over hebt zijn dat niet want ze gaan 1) in tegen de gevestigde kennis over het conflict 2) missen bronnen. Wie beweert mag bewijzen.

(En dat bewijzen gaat steeds moeilijker worden de komende jaren want dankzij technologieën als deepfake. Het blijft een wapenwedloop.)

Zoiets als je zegt van Javelin verkopen is misschien vooral projecting omdat ze horen dat Russen dat zouden doen (dat kan natuurlijk niet, Russen zijn heilig), net zoals het projecting is wanneer Russen mensen uit Oekraïne nazi noemen. Er is hier maar 1 land bezig met oorlogsmisdaden op grote schaal, en dat is Rusland. (Alle Russen nazi's noemen gaat vooralsnog overigens ook wat ver maar de woede is te begrijpen. De woede van de Russen is grotendeels artificieel. Dat is gewoon aangewakkerd door fabeltjesfuik van Poetin en z'n rijke vriendjes die de controle willen houden over hun olie- en gas-imperium.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:20:
Tuurlijk gebeurt dat, want dat is wat we hier willen zien. Aan de andere kant komt dat ook doordat er simpelweg weinig beelden van Oekraïense verliezen zijn. Zelfs op russische kanalen kom ik nog geen fractie tegen van wat ik op de rest van de kanalen aan russische verliezen zie. Waarom dat is weet ik ook niet, je zou verwachten dat de russen juist graag beelden van Oekraïense verliezen zouden maken.
Het is natuurlijk allemaal propaganda. 'Wij' kijken daar anders naar dan de Russen.

Ik heb het vermoeden dat de Russen er weinig waarde (meer) aan hechten. Intern hebben ze de zaak gewoon helemaal dicht gezet. Iedereen die z'n mond opendoet kan de gevangenis in. En in het westen is er toch niks te winnen. Als de Russen beelden gaan verspreiden van oorlog, dan blijft er weinig over van die 'speciale operatie' retoriek en die beelden kun je moeilijk intern gaan verbieden als je ze zelf verspreid.

Af en toe een filmpje van de TikTok brigade, een journalist die mee is 'met de jongens' en wat hele blije mensen die eindelijk wat te eten hebben en je hebt genoeg propaganda voor je eigen bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe wil je ooit een covert rivier crossing gaan doen als je ponton's al netjes op twitter worden gevolgd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
TheGhostInc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Het is natuurlijk allemaal propaganda. 'Wij' kijken daar anders naar dan de Russen.

Ik heb het vermoeden dat de Russen er weinig waarde (meer) aan hechten. Intern hebben ze de zaak gewoon helemaal dicht gezet. Iedereen die z'n mond opendoet kan de gevangenis in. En in het westen is er toch niks te winnen. Als de Russen beelden gaan verspreiden van oorlog, dan blijft er weinig over van die 'speciale operatie' retoriek en die beelden kun je moeilijk intern gaan verbieden als je ze zelf verspreid.

Af en toe een filmpje van de TikTok brigade, een journalist die mee is 'met de jongens' en wat hele blije mensen die eindelijk wat te eten hebben en je hebt genoeg propaganda voor je eigen bevolking.
Zoiets vermoed ik ook. Het meest rare vind ik echter dat er wel degelijk filmpjes opduiken, maar dat die minstens de helft van de tijd achteraf worden debunked als zijnde eigen verliezen. En dan heb ik het niet alleen over de kanalen waar iedereen post, maar ook de officiele kanalen. Ik snap daarvan de logica gewoon niet. Want echte filmpjes van Oekrainse verliezen posten moet toch best lukken zou je zeggen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:58:
Hoe wil je ooit een covert rivier crossing gaan doen als je ponton's al netjes op twitter worden gevolgd?
[Twitter]
Tsja dat krijg je als de bevolking niet op je zit te wachten in combinatie met de hedendaagse communicatie tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 20:20
gekkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Tsja dat krijg je als de bevolking niet op je zit te wachten in combinatie met de hedendaagse communicatie tech.
Het is wel opgenomen in een plaats die al sinds 2014 bezet is. Ik gok dat het pro-russische sentiment daar alweer iets groter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat zegt niet veel. In oorlogstijd wordt actief aangeboden en gevraagd door geheime diensten om kwaadwillenden op te sporen. Dus ze doen zich als aanbieders voor om terroristen op te sporen, en ze doen zich voor als kopers voor om de illegale wapenhandel aan te pakken. Dus als je zo'n item op Darkweb aangeboden ziet, dan is het niet zo'n goed idee om erop te bieden. Grote kans dat de verkoper fake is en dat de politie of AIVD op bezoek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Het is wel opgenomen in een plaats die al sinds 2014 bezet is. Ik gok dat het pro-russische sentiment daar alweer iets groter is.
Maar de lol is dat je niet al te veel mensen nodig hebt met de huidige tech.
Als is maar 5% van de bevolking tegen je, zolang jij ze niet (makkelijk) getraceerd krijgt en vervolgt of om gaat leggen, dan blijft deze informatie lek en die gaat sneller en duidelijker als ooit te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dat zou ook nog kunnen, en dan is de intentie ineens anders: kijk ze gaan straks de rivier oversteken om de Oekraiense nazi's ervan langs te geven!

in plaats van 'daar gaan de rashists met pontons'.

Anderszijds zijn veel pro-Russische Oekraieners ook weer volledig genezen door het zien van hoe de Russen huishouden. Een stad als Charkiv schijnt pro-RF te zijn geweest maar die zijn als een blad aan de boom omgeslagen door de luchtaanvallen en shelling door de Russen in hun stad en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Wie zou die beelden moeten maken? Als ik het goed begrepen heb werden de mobiele telefoons van Russen ingenomen voor de invasie (operational security enzo) en Russische burgers zijn er niet in die gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Wie zou die beelden moeten maken? Als ik het goed begrepen heb werden de mobiele telefoons van Russen ingenomen voor de invasie (operational security enzo) en Russische burgers zijn er niet in die gebieden.
Russische militairen zijn ook gevangen genomen met hun zakken vol met smartphones etc. gestolen van Oekraieners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter]
Weet niet meer wie het zei maar diegene zei zoiets kun je beter in de nacht doen, en met meerdere decoys. Sovjettactiek = brute forcen. Deze past in het rijtje :P

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
[...]

Dat betwijfel ik;
De meeste voormalig Russisch gezinde Oekraïners zijn bijna allemaal pro westers geworden.
Net aan de andere kant van het front (van 2014) is men niet veel anders. Die gebieden hebben juist te lijden onder de LNR & DNR;
Op papier heten het volksrepublieken maar het zouden bandieten republieken moeten heten; (even kort door de bocht) de minder morele figuren hebben hun kans gepakt en stelen heel veel voor eigen gewin;
Als je meer wilt lezen.
https://threadreaderapp.com/thread/1504103672019513345.html
En gecombineerd met het feit dat veel mannen worden gedwongen om voor de LNR & DNR te vechten denk ik niet dat ze heel blij zijn met *knip*...

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 03-06-2022 21:35 . Reden: Ondanks alles, laten we die verbastering maar achterwege. ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Weet niet meer wie het zei maar diegene zei zoiets kun je beter in de nacht doen, en met meerdere decoys. Sovjettactiek = brute forcen. Deze past in het rijtje :P
we kijken echt allemaal dezelfde filmpjes :P

Zou Cappy geweest kunnen zijn, of zo'n Oostenrijkse generaal ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
TheGhostInc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Voor Stingers/MANPADs zijn ze overigens nog banger, omdat je daarmee eenvoudig de burgerluchtvaart kunt bedreigen.

[...]
`
Dit is een discussie die ik elk conflict weer lees. Dan zeggen Russen, Pro-Russen en aanhangers dat "we" geen stingers e.d. moeten leveren aan rebellen. Al vanaf de afghanistan-oorlog in de jaren 80. Want: Dan gaan die gasten ze verpatsen aan terroristen die er vervolgens burgervliegtuigen mee uit de lucht gaan schieten.

Feit is dat dit volgens mij maar 1x gebeurd is, in Irak na 2003 ergens en dat toestel wist weer te landen.
Ander feit is dat juist Rusland verantwoordelijk is voor het (meermalen) neerhalen van een burgervliegtuig met hun eigen zwaar materieel.

edit: Volgens mij heeft de VS ook ooit een Iraans toestel neergehaald bedenk ik me net.

Maar vrijwel alle crashes hadden niks van doen met terroristen + manpads.

[ Voor 11% gewijzigd door Prosac op 03-06-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Dit is een discussie die ik elk conflict weer lees. Dan zeggen Russen, Pro-Russen en aanhangers dat "we" geen stingers e.d. moeten leveren aan rebellen. Al vanaf de afghanistan-oorlog in de jaren 80. Want: Dan gaan die gasten ze verpatsen aan terroristen die er vervolgens burgervliegtuigen mee uit de lucht gaan schieten.

Feit is dat dit volgens mij maar 1x gebeurd is, in Irak na 2003 ergens en dat toestel wist weer te landen.
Ander feit is dat juist Rusland verantwoordelijk is voor het (meermalen) neerhalen van een burgervliegtuig met hun eigen zware raketten.
Ik vond het antwoord van Zelensky ook treffend.

Die antwoordde dat de enige echte misdadigers/terroristen in Oekraine de Russen waren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 15:28
[Twitter]
Op de foto lijkt het ook dat die vrachtwagens flink verroest zijn

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

`

Ander feit is dat juist Rusland verantwoordelijk is voor het (meermalen) neerhalen van een burgervliegtuig met hun eigen zwaar materieel.

edit: Volgens mij heeft de VS ook ooit een Iraans toestel neergehaald bedenk ik me net.

Maar vrijwel alle crashes hadden niks van doen met terroristen + manpads.
ja, in 1988.
En de Russen uiteraard ook een paar keer.

En als we dan toch bezig zijn: Oekraine heeft in 2001 ook een keer een toestel neergehaald boven de Zwarte Zee tijdens een oefening waarbij de S-200 overshot its target. Was een toestel van siberian airlines vol met Israeli's. Misschien dat Israel daarom terughoudend is mbt Ukraine en sancties/wapens. Oud zeer.

Kan allemaal gebeuren, zijn meestal ongelukkige maar pijnlijke foutjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik moet bij deze discussie over wapens die de schaduwwereld in verdwijnen, elk keer hier aan denken. Zal genoeg verdwijnen inderdaad.

Die kia is er beter vanaf gekomen dan sommige tanks.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FS837UjXEAMakKi?format=jpg&name=small

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dit is een discussie die ik elk conflict weer lees. Dan zeggen Russen, Pro-Russen en aanhangers dat "we" geen stingers e.d. moeten leveren aan rebellen.
Ik zeg echt werkelijk waar NERGENS dat we ze niet moeten leveren, maar bij elk wapen dat je levert is er een risico dat het in verkeerde handen valt. Een MANPAD is daarbij veel gevaarlijker (300+ doden) dan een Javalin, waarbij je hooguit een Touringcar kunt opblazen.
Haha, feit is dat je uit je nek ...

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden geweest in het verleden, een beroemde:
Wikipedia: Air Rhodesia Flight 825
Dat is een van de eerste geweest, maar er zijn er nog veel meer:
https://www.osce.org/files/f/documents/5/c/24681.pdf

Het zou heel naïef zijn als je geen rekening houdt met het risico.
En daarnaast vind ik het wel enorm zwart/wit dat je meteen 'Pro Russisch' zou zijn als je ook maar een strobreed in de weg legt van alles direct aan Oekraïne geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
TheGhostInc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:20:
[...]

Ik zeg echt werkelijk waar NERGENS dat we ze niet moeten leveren, maar bij elk wapen dat je levert is er een risico dat het in verkeerde handen valt. Een MANPAD is daarbij veel gevaarlijker (300+ doden) dan een Javalin, waarbij je hooguit een Touringcar kunt opblazen.

[...]

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden geweest in het verleden, een beroemde:
Wikipedia: Air Rhodesia Flight 825
Dat is een van de eerste geweest, maar er zijn er nog veel meer:
https://www.osce.org/files/f/documents/5/c/24681.pdf

Het zou heel naïef zijn als je geen rekening houdt met het risico.
En daarnaast vind ik het wel enorm zwart/wit dat je meteen 'Pro Russisch' zou zijn als je ook maar een strobreed in de weg legt van alles direct aan Oekraïne geven.
Ik beschuldig jou ook zeker niet, ging me er meer om dat ik dat steeds weer lees als "het westen" "iets" gaat leveren aan bepaalde rebellen of landen. Lybie, Syrie, Oekraine, Afghanistan.. elke keer weer. En altijd vanuit de anti-Westerse/Pro-Russische hoek (waarmee ik niet jou daarvan beticht)

Air Rhodesia was dus met een Russisch geleverde manpad. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:13:
Ik moet bij deze discussie over wapens die de schaduwwereld in verdwijnen, elk keer hier aan denken. Zal genoeg verdwijnen inderdaad.

[Twitter]
Die kia is er beter vanaf gekomen dan sommige tanks.
[Afbeelding]
Je ziet aan de kia dat de klap vooral 'eruit' is gegaan, dat ene stuk is volledig omgeklapt.
Als er een auto naast had gestaan, had die waarschijnlijk veel meer schade gehad.

Maar het is niet voor niets dat alle landen meteen ladingen scherfvesten, helmen en rantsoenen opstuurden. Dat zijn spullen die verder weinig dreiging geven als ze na de oorlog ergens terecht komen waar ze niet thuis horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Kia it is dus, als ik een nieuwe auto moet en er staat oorlog voor de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Prosac schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:25:
Ik beschuldig jou ook zeker niet, ging me er meer om dat ik dat steeds weer lees als "het westen" "iets" gaat leveren aan bepaalde rebellen of landen. Lybie, Syrie, Oekraine, Afghanistan.. elke keer weer. En altijd vanuit de anti-Westerse/Pro-Russische hoek (waarmee ik niet jou daarvan beticht)
Ik gok dat de AK-47 tot de meest dodelijke wapens behoort (als in, dat er veel mensen mee zijn omgebracht), maar ik heb de Russen daar nog nooit over gehoord :+

De westerse landen laten het morele aspect meewegen en daardoor kom je al snel in discussies. Een wapen geven om vrede te brengen blijft een moeilijk verhaal. Ga je het als een zakelijke transactie zien en is de rest 'niet jouw probleem', dan wordt de wereld een stuk makkelijker (en een grotere puinhoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ironisch genoeg was dat een Russische MANPADS: Wikipedia: Aanval op DHL-vliegtuig bij Bagdad op 22 november 2003

[ Voor 1% gewijzigd door downtime op 03-06-2022 16:03 . Reden: Het is toch echt MANPADS en geen manpad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:50:
[...]

we kijken echt allemaal dezelfde filmpjes :P

Zou Cappy geweest kunnen zijn, of zo'n Oostenrijkse generaal ofzo.
Die laatste moet ik nog steeds kijken :+

Rob van Speak the Truth gaf vandaag weer mooi aan het hoogteverschil tussen Siervierdonetsk en Lysychansk. Die ligt een stuk hoger, en zit ook nog een heel stuk bos tussen. Onder Lyman een soortgelijke situatie. Laat maar komen.

[YouTube: Powerful American Weapons Strike Fear In Russian Military - Devastating]

(t=1063s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

lookie lookie volgens mij wordt deze bedoeld:

Wikipedia: 2003 Baghdad DHL attempted shootdown incident

ah downtime noemde m ook al, sorry.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]
Het Amerikaanse leger of welk leger dan ook weegt dat bij iedere levering netjes mee in de afweging. Het is een waslijst aan plus en min en dan wordt het een go of no-go. Zo gaat dat bij wel meer beslissingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ho ho! Als je ook een SOFLAM meelevert werkt Javelin ook als anti-air he :+ #battlefield

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Counter artillery voor UA doet zn werk lijkt het:
[Twitter: https://twitter.com/julianroepcke/status/1532695309943463939]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:27
Apache4u schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:24:
[Embed]
Ja en nee, volgens mij word de TOS niet geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Op T1:01 verdwijnt hij met een knal in een grote rookwolk.
Maar qua diepte zie je het niet super goed hoe dichtbij het is idd. Lijkt er net 5 of 10 meter achter.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2022 18:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:27
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:15:
Op T1:01 verdwijnt hij met een knal in een grote rookwolk.
Maar qua diepte zie je het niet super goed hoe dichtbij/raak het isidd.
Volgens mij is dat omdat de TOS zelf 2 of 3x schiet kort achter elkaar.

Edit: Nog een paar keer gekeken, ik tel er 4 zelfs. Je ziet door de bomen ook de raketten wegvliegen.

[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 03-06-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Volgens mij is dat omdat de TOS zelf 2 of 3x schiet kort achter elkaar.
Zou ook nog kunnen idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je ziet daar echt helemaal niets.
De TOS is zelf degene die schiet.
Een eventuele Oekraiense granaat in het begin is minstens 100 meter verwijderd van de TOS.
Vervolgens is de rookwolk de TOS zelf.
En ook die explosie van 2:11 is niet te lokaliseren.

Misschien dat ze wel bang waren voor counter-artillerie maar goed als het propaganda zou zijn zouden ze dat niet releasen of wel?

Ik heb geen idee wat ze allemaal zeiden trouwens, iemand die dit kan vertalen?

Ik zie in de comments daar trouwens dat er weer een generaal cargo-200 zou zijn? Nummer 13?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 18:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[Embed]
Grappig ook hun materiaal.. De portofoon die hij op zijn borst heeft is een $15 goedkoop Chinees Baofeng prul ;)

Het werkt wel hoor, maar het is plastic fantastic, niet bepaald mil-spec ofzo. Zit niet eens vocht sealing in. En vrij slechte ontvanger ook, gebouwd op basis van een generieke chipset de RDA1846. Best troep. Encryptie kan je ook vergeten. Geen wonder dat er zo veel opnames zijn van Russische soldaten.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 03-06-2022 20:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

[...]

Dat is precies de reden dat ik de reacties op Nu niet meer lees als het een artikel is wat gerelateerd is aan Rusland. Of het nu om Oekraïne, kernwapens, gas, olie of MH17 gaat, altijd zijn er reacties die twijfel proberen te zaaien. Er zit in Sint Petersburg een trollenfabriek waar men het Nederlands redelijk machtig is. Maar soms vallen ze door de mand met een niet-Nederlandse uitdrukking (terwijl hun Nickname vaak erg Nederlands is...).
Ook kan je ze vaak herkennen aan het feit dat ze regelmatig een prikkelende vraag stellen maar niet meer reageren als daar antwoorden op komen.
Kortom, allemaal fake en dus negeren.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Volgens mij ook niet. Ging mij er om dat ie 50 seconden na de eerste raket al onderdrukt wordt met counter-fire. Volgens mij best snel. Kan ook zijn dat ze die locatie al in het vizier hadden natuurlijk en dat de timing precies mooi uitkomt .

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Volgens mij ook niet. Ging mij er om dat ie 50 seconden na de eerste raket al onderdrukt wordt met counter-fire. Volgens mij best snel. Kan ook zijn dat ze die locatie al in het vizier hadden natuurlijk en dat de timing precies mooi uitkomt .
het is een oorlogsgebied.
Ja, je hoort artillerie in de verte en wat explosies in de omgeving, maar wie zegt dat dit voertuig het doelwit ervan was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 19:40
[Embed]
ik zie geen hit, en geen mensen rennen voor hun leven?

een knal en een rookpluim op zeker 100m+, niet in de buurt van de TOS

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 03-06-2022 19:12 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over de kracht van propaganda/misinformatie; resultaat van een Citisens enquête:
https://www.citisens.nl/p...door-oorloeg-in-oekraine/
Rondom de oorlog komen verschillende internationale organisaties vaker in het nieuws dan normaal. Nederlanders zijn daarbij het meest bekend met de NAVO en de EU: bijna 9 op de 10 Nederlanders zegt te weten wat de rol van deze organisaties is, en 7 op de 10 geven hun vertrouwen in deze organisaties een voldoende. 86% van de Nederlanders vindt dan ook dat de schuld voor de oorlog bij Rusland ligt. Hierbij geldt: hoe hoger het vertrouwen in de EU en de NAVO, hoe meer de schuld bij Rusland gelegd wordt. Slechts 5% wijst de EU en de VS aan als de schuldigen.
Ik vind 5% al best zorgwekkend eigenlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:01

servies

Veni Vidi Servici

Proton_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:28:
Over de kracht van propaganda/misinformatie; resultaat van een Citisens enquête:
https://www.citisens.nl/p...door-oorloeg-in-oekraine/

[...]

Misschien moeten we ze eens opsporen en deporteren naar hun geliefde Rusland... Win win situatie... Zij een gratis reisje naar de heilstaat en wij wat uitvreters kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:06
servies schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Misschien moeten we ze eens opsporen en deporteren naar hun geliefde Rusland... Win win situatie... Zij een gratis reisje naar de heilstaat en wij wat uitvreters kwijt...
Kan het niet zo zijn dat een gedeelte van deze 5 procent ermee bedoelt dat de uitbreiding van de Navo vanaf het vallen van Sovjet Unie, provocerend heeft gewerkt naar Rusland toe?

Nu zie ik dat enkel als een excuus om Ruslands eigen acties goed te praten maar er zijn nu eenmaal mensen die kortzichtig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

servies schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:31:
[...]

ze overtuigen is beter.

Het kan prima zijn dat ze echt geloven dat Putin iets te zeggen heeft over zijn soevereine buurlanden, iets met die bufferzone en dat NATO-expansion argument, inclusief de westerse bemoeienis rondom Maidan etc.

Hoog tijd om ze dan te vertellen dat die arme Russen, die zich genoodzaakt voelden om Ukraine binnen te vallen om een bufferzone tegen het grote boze NATO te garanderen en de Donbas te bevrijden van Ukraiense tirannie... om ze dan te vertellen dat de voetsoldaten van diezelfde bevrijders een anti-personal mijn hebben achtergelaten in een zandbak/speeltuin. Zo'n ding dat omhoog springt tot ooghoogte en ontploft en scherven alle kanten op smijt. In een zandbak, een kinderspeelplaats...
Gewoon zomaar een voorbeeld van de 'surprises' die worden achtergelaten. Volgens de rusbots is dat militair-tactisch om de eigen terugtocht te verdedigen doordat oprukkende tegenstanders worden vertraagd.
Maar ja, dan doe je dat op wegen en bruggen etc.

Niet in speeltuinen.
Of in een zak aardappels.
Of een granaat in een wasmachine.
Of in een voorraadkast onder een conservenblikje, in een civiele woning.
Of aan een klapdeur in een civiele woning.
Of tussen een levend kind vastgebonden aan een dode vrouw (waarna het explosief ontploft als het kind wordt losgemaakt).

Uiteraard zullen ze het niet willen zien. Zal wel weer in scene gezet zijn door Oekraine natuurlijk, net als Bucha.

Sommige mensen willen het niet weten. Soms omdat ze de Russische propaganda echt geloven, en soms omdat het ras-aluhoedjes zijn die altijd alle officiele verhalen in twijfel trekken en schoppen tegen de gevestigde orde of het gevestigde verhaal. Gewoon om dwars te zitten. Ongeacht het onderwerp. Of het nou 9/11 is, of covid, of de Russo-Oekraiense oorlog. Het zijn altijd direct specialisten die 'eigen onderzoek doen' en het beter weten dan de rest. En automatisch de slechte partij verdedigen/goedpraten simpel omdat dat indruist tegen het gevestigde westerse praatje.

Misschien is 5% confom het zetelaantal van FvD (en misschien PVV erbij)? Disclaimer: ik ben zelf overwegend rechts, maar zeer zeker niet in het anti-establishment kamp.
Wel zorgleijk inderdaad, maar ja het is een vrij land.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kadett schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Kan het niet zo zijn dat een gedeelte van deze 5 procent ermee bedoelt dat de uitbreiding van de Navo vanaf het vallen van Sovjet Unie, provocerend heeft gewerkt naar Rusland toe?
Dat is toch precies het probleem? :?

'de navo' als entiteit doet helemaal niet.
Oud Sovjet staten kiezen zelf voor een andere richting dan het Kremlin. Dat Putin daar zenuwachtig van wordt is geheel zijn eigen probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Dat is toch precies het probleem? :?

'de navo' als entiteit doet helemaal niet.
Oud Sovjet staten kiezen zelf voor een andere richting dan het Kremlin. Dat Putin daar zenuwachtig van wordt is geheel zijn eigen probleem.
ik blijf het altijd een mooi slogan vinden, al zeg ik het zelf:

als al je buren van je wegrennen, ben je zelf het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:53:
[...]

ik blijf het altijd een mooi slogan vinden, al zeg ik het zelf:

als al je buren van je wegrennen, ben je zelf het probleem.
Ach ondertussen zijn de Afrikaanse Unie en de VN naar het schijnt gerustgesteld na een babbeltje met Putin.
Met de eerste wil Putin, niet geheel onverwacht, heel graag "samenwerken". Wat dat in gaat houden zullen ze vast nog wel een keertje ontdekken (en wij dan helaas ook weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Ach ondertussen zijn de Afrikaanse Unie en de VN naar het schijnt gerustgesteld na een babbeltje met Putin.
Met de eerste wil Putin, niet geheel onverwacht, heel graag "samenwerken". Wat dat in gaat houden zullen ze vast nog wel een keertje ontdekken (en wij dan helaas ook weer).
misschien dat de Afrikaanse Unie wakker is geworden van het Chinese kolonialisme.
Niet dat Rusland een betere optie is, maar ja historisch gezien is het westen (Europa, de voormalige kolonisatoren) natuurlijk een heet hangijzer.
Dus dan liever Rusland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:28:
5% is exact het gehalte FvD stemmers van de 2021 parlementsverkiezingen. Dit komt overeen met hun standpunt over de oorlog, dus ik vind het niet al te verwonderlijk. Het is al vaak beweerd dat ze door Russisch geld gefinancierd worden.

5% is ook niet zo verwonderlijk. Er zijn ook nog mensen die geloven dat de aarde plat is. Dat hou je altijd een beetje.

Wat me wel verbaast is hoe de propaganda aanslaat bij sommige mensen. Ik kreeg pas nog een kettingbrief van ene "Natascha Janssen" doorgestuurd van iemand die allerlei Russische propagandapuntjes aanhaalde, dat Russen worden uitgemoord daar en kinderen niet naar school mogen, blablabla. Iemand stuurde het me door op de manier van "Moet je eens kijken wat er werkelijk gebeurt". Tja... Het lijkt me toch duidelijk trollerij maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er in trappen, vooral omdat je niet verwacht dat men dat echt in het Nederlands doet.

Als ik dat dan hoor over die Nederlandstalige trollenfabriek in Sint Petersburg waar @Klaver 4 het over had, dan verklaart dat toch een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:47:
[...]

misschien dat de Afrikaanse Unie wakker is geworden van het Chinese kolonialisme.
Niet dat Rusland een betere optie is, maar ja historisch gezien is het westen (Europa, de voormalige kolonisatoren) natuurlijk een heet hangijzer.
Dus dan liever Rusland.
Ik denk niet dat ze van het eerste wakker van zijn geworden en Rusland was er al actief, zal wellicht nog wat meer worden op basis van, als ik het bericht lees, wat loze beloften, waarmee ze waarschijnlijk straks vooral de EU de schuld kunnen gaan geven van de voedselcrisis als die er toch komt. Want ze sorteren er duidelijk al op voor dat de oorzaak en schuld daarvoor direct te koppelen zou zijn aan de ingestelde sancties tegen Rusland, wat vervolgens de barmhartige samaritaan is die helaas niet anders kan dan dankzij de boze EU.
En vooralsnog lijkt die opzet dus te slagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:56:
[...]

5% is exact het gehalte FvD stemmers van de 2021 parlementsverkiezingen. Dit komt overeen met hun standpunt over de oorlog, dus ik vind het niet al te verwonderlijk. Het is al vaak beweerd dat ze door Russisch geld gefinancierd worden.

5% is ook niet zo verwonderlijk. Er zijn ook nog mensen die geloven dat de aarde plat is. Dat hou je altijd een beetje.

Wat me wel verbaast is hoe de propaganda aanslaat bij sommige mensen. Ik kreeg pas nog een kettingbrief van ene "Natascha Janssen" doorgestuurd van iemand die allerlei Russische propagandapuntjes aanhaalde, dat Russen worden uitgemoord daar en kinderen niet naar school mogen, blablabla. Iemand stuurde het me door op de manier van "Moet je eens kijken wat er werkelijk gebeurt". Tja... Het lijkt me toch duidelijk trollerij maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er in trappen, vooral omdat je niet verwacht dat men dat echt in het Nederlands doet.

Als ik dat dan hoor over die Nederlandstalige trollenfabriek in Sint Petersburg waar @Klaver 4 het over had, dan verklaart dat toch een hoop.
sorry maar je benoemt gewoon feiten:
- de Russen worden inderdaad uitgemoord (dat dat Russische militairen betreft die meedoen aan de invasie laten we gemakshalve achterwege)
- kinderen kunnen inderdaad niet naar school: die is namelijk platgebombardeerd.

:+

De Russen liegen niet. Ze hebben slechts een andere uitleg van de werkelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:24

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:47:
Het gaat wel erg offtopic, maar het gros van de machthebbers in Afrika voeren niet een democratisch vrij beleid. De Afrikaanse Unie bestaat dus uit veel partijen die liever de macht in eigen handen houden, dan zich zelf overleveren aan de wil van het volk. Men wilt ook niet afhankelijk worden van 1 buitenlandse speler (of dat nou China of Rusland is ) omdat je onderhandelingspositie wel erg onderuit haalt als je als kleine speler tegen een grote reus probeert te handelen.

Afbeeldingslocatie: https://ecdpm.org/wp-content/uploads/freedom-africa-2015.png

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 15:28
De podcast de dag heeft een aflevering met top diplomaat Robert Serrey die ook advisteert bij gesprekken over vrede. Hij heeft het onder andere over dat de geluiden van Duitsland, Frankrijk en Italië niet altijd verstandig en vooral voorbarig is. Voor alle discussies van we moeten er over praten etc. Luister eerst deze podcast over hoe je het besteen gewapend conflict kan beëindigen.

Ook wordt er een hoofdocent internationale betrekkingen geïnterviewd over de verdeeldheid in het Westen over de vrede en nationale belangen.

https://open.spotify.com/...ReflQ?si=c3a46f98ffc340e4

Ook nog wat positiefs. Een Oekraïner die moest afstuderen heeft zijn thesis verdedigd vanaf de frontlinie.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[ Voor 18% gewijzigd door Emryte op 03-06-2022 21:20 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

gekkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:39:
[...]
Indien er honger in Afrika komt door graantekorten krijgen wij zeker nog de schuld ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Delerium schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Indien er honger in Afrika komt door graantekorten krijgen wij zeker nog de schuld ook?
Hij doet waarschijnlijk hetzelfde als in Syrië.
Ruil gestolen Oekraïens graan voor Afrikaanse huurlingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Let aub even op waar je wat post, dit topic wordt anders een te grote verzamelbak en daar heeft niemand wat aan.

Zie de topic warning voor de lijst met topics en let aub op het delen van schokkende beelden, dat is niet toegestaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

oh shit, tweakduke is on duty.
Ik stond op het punt om dit te posten maar nu durf ik bijna niet meer.

Ik bedoel dit filmpje als een soort humor (ook al is het niet het grappige plaatjes topic) maar ik vind wel een duidelijk parallel met het falen van de Russen in 2022.
Hier een historisch-grappig gemaakt filmpje over de inzet van de Russische Baltische vloot tegen Japan in de Pacific.

Ik zie hier vele overeenkomsten met zo'n beetje de gehele Russische operatie anno 2022.
Eigenlijk is het best triest.

Het is zowel actueel (gezien de drijfveer van Rusland om een warm-water port veilig te stellen voor zichzelf) als historisch parallel aan de kwaliteit van de Russische strijdkrachten.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het lijkt alsof de Russische mentaliteit eigenlijk nauwelijks is veranderd. De techniek is veranderd, maar de mentaliteit niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:44:
Ik ga niet met de botte bijl er doorheen, maar voor de algehele lees en volgbaarheid van het topic: hou het ontopic aub :)

Voor meer op of aanmerkingen mijn DM staat open.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Vooropgesteld, geen antwoord nee....

Net heb ik tegenover iemand anders precies dezelfde gedachte geuit.

Fog of war. Impressieartikelen genoeg in de kranten en media. Maar de huidige machtsverhoudingen? De BTG mindfuck negeer ik inmiddels stelselmatig. Die aantallen zeggen zo weinig. Dat vind ik zo mooi van die Britten met een schitterende omschrijving voor dat aan elkaar gepatchte spul: Frankenstein units. Heerlijk, misschien is humor nog wel ons beste wapen. Verteld iemand Scholz dat even?

Tsja, impressieartikelen, Russen zouden na verlof niet meer terug gaan naar Oekraïne (kan dat daar überhaupt?).....zegt Oekraïne. Ik pik dan zo'n post van Yakuza op eerder op de dag over een counter artillerie strike van Oekraïne. Dan denk ik ha, dat hebben we (ik..) nog niet gezien, er schuift iets. Al is het dan nog zo anekdotisch.

Schuift het hard genoeg? Dat is even de hamvraag. En houden we onze politici lang genoeg met de rug rechtop staand?

Gister las ik ...ergens.... een artikel dat de tijd nu echt aan Oekraïne is. Bij het verder voortschrijden van de tijd gaan de metrics steeds slechter uitvallen voor Rusland. In de NYT of de WP werd een week terug al gesteld dat Severodonetsk de laatste campagne is die Rusland zal kunnen dragen. Dan daalt de stasis in en wordt het armpje drukken met artillerie. Misschien komt dan alles aan op precies die counter artillerie capability. Dan moet de boel toch gaan kantelen?

En, van mij uit een grote speculatie, maar zouden er geen Oekraïense operaties achter de Russische linies worden uitgevoerd? Het lijkt mij zo logisch, eigen land, eigen netwerken, bekend terrein, en daar staan ze, de Russische artillerie opstellingen. Het borstelt daar waarschijnlijk van de Russen, maar die zouden vaak dronken zijn. Dergelijke operaties, indien goed uitgevoerd, zeker zo effectief zijn als counter artillerie, en in deze tijden van schaarste misschien een mooi tweede plan naast de eigen artillerie.

Misschien gaan we dit later horen, of heb ik niet goed opgelet en is het al langs geweest. Een front zelf is natuurlijk ook rommelig, waardoor eenheden soms te ver voor of achter terecht komen, met alle verwarring van dien. Ook is wel bekend dat Partizanen actief zijn. Om artillerie uit te schakelen ben je wel serieus diep in vijandelijk gebied. Dat is echt een andere schaal. Maar om wat ik al zei, het is zo logisch, en die intruder aanvallen liggen dicht bij waar ze zichzelf goed in hebben kunnen trainen. We weten denk ik nog maar een fractie van wat er gebeurt. En ook Oekraïense propaganda wordt pas vrijgegeven als de eigen belangen niet worden geschaad. En van de Russen zal je het nooit horen, dat maakte die film van @YakuzA best bijzonder.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Vooropgesteld, geen antwoord nee....

Net heb ik tegenover iemand anders precies dezelfde gedachte geuit.

Fog of war. Impressieartikelen genoeg in de kranten en media. Maar de huidige machtsverhoudingen? De BTG mindfuck negeer ik inmiddels stelselmatig. Die aantallen zeggen zo weinig. Dat vind ik zo mooi van die Britten met een schitterende omschrijving voor dat aan elkaar gepatchte spul: Frankenstein units. Heerlijk, misschien is humor nog wel ons beste wapen. Verteld iemand Scholz dat even?

Tsja, impressieartikelen, Russen zouden na verlof niet meer terug gaan naar Oekraïne (kan dat daar überhaupt?).....zegt Oekraïne. Ik pik dan zo'n post van Yakuza op eerder op de dag over een counter artillerie strike van Oekraïne. Dan denk ik ha, dat hebben we (ik..) nog niet gezien, er schuift iets. Al is het dan nog zo anekdotisch.

Schuift het hard genoeg? Dat is even de hamvraag. En houden we onze politici lang genoeg met de rug rechtop staand?

Gister las ik ...ergens.... een artikel dat de tijd nu echt aan Oekraïne is. Bij het verder voortschrijden van de tijd gaan de metrics steeds slechter uitvallen voor Rusland. In de NYT of de WP werd een week terug al gesteld dat Severodonetsk de laatste campagne is die Rusland zal kunnen dragen. Dan daalt de stasis in en wordt het armpje drukken met artillerie. Misschien komt dan alles aan op precies die counter artillerie capability. Dan moet de boel toch gaan kantelen?

En, van mij uit een grote speculatie, maar zouden er geen Oekraïense operaties achter de Russische linies worden uitgevoerd? Het lijkt mij zo logisch, eigen land, eigen netwerken, bekend terrein, en daar staan ze, de Russische artillerie opstellingen. Het borstelt daar waarschijnlijk van de Russen, maar die zouden vaak dronken zijn. Dergelijke operaties, indien goed uitgevoerd, zeker zo effectief zijn als counter artillerie, en in deze tijden van schaarste misschien een mooi tweede plan naast de eigen artillerie.

Misschien gaan we dit later horen, of heb ik niet goed opgelet en is het al langs geweest. Een front zelf is natuurlijk ook rommelig, waardoor eenheden soms te ver voor of achter terecht komen, met alle verwarring van dien. Ook is wel bekend dat Partizanen actief zijn. Om artillerie uit te schakelen ben je wel serieus diep in vijandelijk gebied. Dat is echt een andere schaal. Maar om wat ik al zei, het is zo logisch, en die intruder aanvallen liggen dicht bij waar ze zichzelf goed in hebben kunnen trainen. We weten denk ik nog maar een fractie van wat er gebeurt. En ook Oekraïense propaganda wordt pas vrijgegeven als de eigen belangen niet worden geschaad. En van de Russen zal je het nooit horen, dat maakte die film van @YakuzA best bijzonder.
dit is inderdaad de grote vraag:
- is de toestand van de Russen echt zo slecht als wij (lees: Oekraiense berichtgeving) weten?
- wat is de status van de Oekraiense strijdkrachten?

Als Zelensky stelt: 'er sterven dagelijks 100 Oekraieners'.
Welk doel heeft zo'n opmerking? Positief? Negatief?
Niemand wil sterven voor de glorie. Het moeten altijd anderen zijn. Maar wat Zelensky hier zegt is pijnlijk.
Enerzijds is het eerlijk, anderszijds is het een slecht teken. Waarom zou een nieuwe Oekraiense strijder nu nog naar het front gaan? Z'n vrouw en kinderen vaarwel kussen? Eerstvolgende Grad-lancering is het klaar voor je?

Het zijn resources. Geen mensen.
Persoonlijk begrijp ik dat. Maar ik heb geen conditie. En geen militaire ervaring.
Dus ze hebben niets aan mij.
Maar ik ben alleenstaand. geen kinderen.
En bereid te sterven op het slagveld.

Maar daarmee win je de oorlog niet. En ik ben geen Oekraiens staatsburger.
Ik kan alleen doneren.
En ik heb een stukje van die Su-34 neergehaald bij Borodyanka in maart 2022. #134. Leuk, maar dat betaalt slechts een halve nieuwe drone.
toch weer een halve drone.

Het zijn allemaal kleine beetjes.

Alles staat of valt met de Oekraiense moraal en de human resources om de oorlog vol te blijven houden
Ik huil voor de mensen aan het front. Maar meer kan ik niet.
Het is een oorlog waarvan de uitslag niet vast staat.
We hopen erop dat de Russen verliezen, maar het gaat nog veel levens kosten.

Teveel levens.
En levens is precies waar Oekraine voor strijdt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM02wbSkjN9qQijCfu7qfHQKArc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1Tly5wh6nH0s3cAerceKYAG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Perun heeft een video gemaakt over hoe extreem destructief corruptie in het Russische leger kan zijn.

Sinds 1996, de communicatielijnen naar de kernwapens worden door de koperdieven in het Russische leger regelmatig gesloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDYiUQDcklyeV45dKiDLbtFe8tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhngJ4HSWtfrZUH6aJKx5mkA.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 30 dollar per maand gaat echt niemand z'n job serieus nemen en dan krijg je ongemotiveerd personeel dat veel meer schade dan duizend corrupte politici kunnen doen. Ze stelen alles dat losgetrokken kan worden, de kabelbomen, optiek,... uit de tanks, de diesel van alle voertuigen, de pantserplaten door eierdozen vervangen,...
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:44:

Ik bedoel dit filmpje als een soort humor (ook al is het niet het grappige plaatjes topic) maar ik vind wel een duidelijk parallel met het falen van de Russen in 2022.
Hier een historisch-grappig gemaakt filmpje over de inzet van de Russische Baltische vloot tegen Japan in de Pacific.

Ik zie hier vele overeenkomsten met zo'n beetje de gehele Russische operatie anno 2022.
Eigenlijk is het best triest.

Het is zowel actueel (gezien de drijfveer van Rusland om een warm-water port veilig te stellen voor zichzelf) als historisch parallel aan de kwaliteit van de Russische strijdkrachten.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het lijkt alsof de Russische mentaliteit eigenlijk nauwelijks is veranderd. De techniek is veranderd, maar de mentaliteit niet.

[YouTube: The Dumbest Russian Voyage Nobody Talks About]
Voor de geschiedenis van de marineschepen en hun inzet bestaat een gespecialiseerde channel met de bijhorende Britse humour.

De Russen zagen "Japanse marineschepen" in de Noordzee en opende het vuur op Britse vissersboten (Dogger Bank incident). De Britten reageerden met het sluiten van de Suezkanaal zodat de Russen rond Afrika moesten varen, want ze beseften al te goed dat niemand een logistiek netwerk zoals de Britse coaling stations heeft.

Als je dacht dat het slecht was, de Kamchatka was erin geslaagd om het vuur te openen op de Zweden, Duitsers en Fransen. De reden dat de Russen niet de oorlog tegen iedereen gestart heeft, is dat hun gunnery skills dermate laag zijn dat ze bijna niks geraakt hebben. Tegen dat ze het Verre Oosten bereikten, waren de supplies op, de schepen versleten,... en totaal niet klaar voor the Battle of Tsushima.

De nationale motto van Rusland is eigenlijk "And then it got worse". Als je denkt dat het niet slecht kan, dan bewijzen de Russen dat het weldegelijk slechter kan. Het was compleet wild zoals wilde dieren van Madagascar aanboord halen en een gifslang rond the main guns die een officier gebeten heeft.

De ware aard van de Russische strijdkrachten is een belangrijke factor om te verstaan wat het Russische leger in Oekraïne nu aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ben net thuis van mijn werk en zit even het nieuws te kijken.
De ontmoeting tussen Macky sall uit Afrika en Putin, maar ik vind Putin er wel aardig fit uit zien moet ik zeggen.
Dat was een paar weken terug wel anders dacht ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:51:
[...]
.
Ik kan alleen doneren.
En ik heb een stukje van die Su-34 neergehaald bij Borodyanka in maart 2022. #134. Leuk, maar dat betaalt slechts een halve nieuwe drone.

Dat is een dure sleutelhanger 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

https://nos.nl/artikel/24...-schuld-van-voedselcrisis

Strekking: niet Putins oorlog, maar de Westerse ('onze") sancties zijn de rede van de hongersnood.

Uiteraard, de gore boef. Natuurlijk is het onze schuld. Ik hink op twee gedachten. De ene is dat ik zeg wat ik echt over Putin en zijn acties vind. Hoe hij deze hele oorlog gestart is. Alle schepen tegen houdt. Als enige de optie heeft om te zeggen "OK, we stoppen ermee, ik stop met landjes veroveren". Ik heb een aantal verwensingen voor Vladimir.

Andere kant is dat hij in Zuid Amerika, Afrika, wellicht delen van Zuidoost Azie daadwerkelijk gewicht heeft. En dat zijn woorden gewicht hebben. En dat de situatie escaleert en we nu ook nog eens aldaar een soort informatie oorlog uit moeten voeren tegen deze man. Voor wij de schuld krijgen voor de raketten op Kiev, Lviv en de genocide in Boecha.

Als heel Rusland zich nu van kant zou maken was er ook eten voor 144 miljoen inwoners ter wereld extra. Is het nu ook Ruslands schuld dat er honger is?

[ Voor 22% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-06-2022 23:27 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:28:
Wellicht wel, al zou ik er wellicht mee wachten tot je ook klaar bent voor een frontale aanval.
Op dit moment lijkt het me misschien wat te vroeg met beperkte effectiviteit en kans op razzia's.

Tot die tijd intel doorspelen en waar mogelijk prepareren voor vervolgens een dubbele aanval, hoofdzakelijk front, maar tevens zorgen dat het in de rug ook niet lekker aanvoelt en in ieder geval supplies en logistiek frustreren en misschien nog wat gerichte aanvallen. Dan zou je in theorie de handel een stuk sneller moeten kunnen opdoeken. Een van de grootste logistieke uitdagingen voor de Oekraine zou nog wel weer eens het aantal krijgsgevangenen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelmer93 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Dat is een dure sleutelhanger 😜
ik beschouw het als mijn schuld aan de Oekraiense samenleving. Ik kan niks en weet niks. Maar het zou wel mijn oorlog moeten zijn. Als ik mijn leven niet kan geven, dan is het een deel van mijn financiele middelen.
En dat vind ik het waard.
Ten gunste van vrijheid en democratie in Europa.
Slava Ukraina.

Go Ukraina SOF!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:24:
https://nos.nl/artikel/24...-schuld-van-voedselcrisis

Strekking: niet Putins oorlog, maar de Westerse ('onze") sancties zijn de rede van de hongersnood.

Uiteraard, de gore boef. Natuurlijk is het onze schuld. Ik hink op twee gedachten. De ene is dat ik zeg wat ik echt over Putin en zijn acties vind. Hoe hij deze hele oorlog gestart is. Alle schepen tegen houdt. Als enige de optie heeft om te zeggen "OK, we stoppen ermee, ik stop met landjes veroveren". Ik heb een aantal verwensingen voor Vladimir.

Andere kant is dat hij in Zuid Amerika, Afrika, wellicht delen van Zuidoost Azie daadwerkelijk gewicht heeft. En dat zijn woorden gewicht hebben. En dat de situatie escaleert en we nu ook nog eens aldaar een soort informatie oorlog uit moeten voeren tegen deze man. Voor wij de schuld krijgen voor de raketten op Kiev, Lviv en de genocide in Boecha.

Als heel Rusland zich nu van kant zou maken was er ook eten voor 144 miljoen inwoners ter wereld extra. Is het nu ook Ruslands schuld dat er honger is?
ja want het is en blijft Russische volk dat kiest voor de tsaar.
Het is de doctrine van de tsaar en alles en iederen binnen het systeem dat dit ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- is de toestand van de Russen echt zo slecht als wij (lees: Oekraiense berichtgeving) weten?

Niemand wil sterven voor de glorie. Het moeten altijd anderen zijn. Maar wat Zelensky hier zegt is pijnlijk.
Enerzijds is het eerlijk, anderszijds is het een slecht teken. Waarom zou een nieuwe Oekraiense strijder nu nog naar het front gaan? Z'n vrouw en kinderen vaarwel kussen? Eerstvolgende Grad-lancering is het klaar voor je?

Het zijn resources. Geen mensen.
Persoonlijk begrijp ik dat. Maar ik heb geen conditie. En geen militaire ervaring.
Dus ze hebben niets aan mij.
Maar ik ben alleenstaand. geen kinderen.
En bereid te sterven op het slagveld.

Maar daarmee win je de oorlog niet. En ik ben geen Oekraiens staatsburger.
Ik kan alleen doneren.

Alles staat of valt met de Oekraiense moraal en de human resources om de oorlog vol te blijven houden
Ik huil voor de mensen aan het front. Maar meer kan ik niet.
Het is een oorlog waarvan de uitslag niet vast staat.
We hopen erop dat de Russen verliezen, maar het gaat nog veel levens kosten.

Teveel levens.

[Afbeelding]
Oorlog is het ergste wat er is. Er is geen enkele diersoort op deze planeet die zijn eigen soort zoveel ongekend leed toebrengt als de mens.

Als je er even bij stilstaat is het te bizar om bij stil te staan. Het is letterlijke hel op aarde als realiteit voor mensen zoals jij en ik; iets wat niemand ooit zou mogen ervaren in mijn optiek. Welk mens met een sprankeltje gezond verstand zou daar voor kiezen? Wie wil zijn leven nu niet vredig leiden.

Er is altijd buiten proportioneel geweld met ongekend ellende en leed geweest onder de mens, ergens op aarde.

En pas wanneer de mens geweld niet langer verheft als oplossing boven dialoog en samenwerking, zal het beter worden.

Het komt voort uit machtige individuen of beperkte groeperingen die alleen macht kunnen creëren door aanhang van de massa en invloed in gecreëerde kunstmatige menselijke doelen zoals geld, landgrenzen en andere strategische geopolitieke belangen, grondstoffen om uitvinding zoals brandstofmotoren en aanhangde economieën te laten draaien. Onze menselijke hiërarchie en samenlevingen, met diepgewortelde geschiedenis van overheersing en verovering van de elenten, van land, van levensvormen en zelfs van bevolkingen.

Of we dat ooit kunnen omdraaien... We zijn daar nu nog niet, en of we er ooit komen is de belangrijke vraag. Als onze wereldleiders het niet kunnen, moet het dan komen van ons, de massa? Moet het eerst erger worden voor het beter wordt?

Ik weet het allemaal niet. Meer kan ik er niet van maken vanavond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:10:
[...]

Oorlog is het ergste wat er is. Er is geen enkele diersoort op deze planeet die zijn eigen soort zoveel ongekend leed toebrengt als de mens.

Als je er even bij stilstaat is het te bizar om bij stil te staan. Het is letterlijke hel op aarde als realiteit voor mensen zoals jij en ik; iets wat niemand ooit zou mogen ervaren in mijn optiek. Welk mens met een sprankeltje gezond verstand zou daar voor kiezen? Wie wil zijn leven nu niet vredig leiden.

Er is altijd buiten proportioneel geweld met ongekend ellende en leed geweest onder de mens, ergens op aarde.

En pas wanneer de mens geweld niet langer verheft als oplossing boven dialoog en samenwerking, zal het beter worden.

Het komt voort uit machtige individuen of beperkte groeperingen die alleen macht kunnen creëren door aanhang van de massa en invloed in gecreëerde kunstmatige menselijke doelen zoals geld, landgrenzen en andere strategische geopolitieke belangen, grondstoffen om uitvinding zoals brandstofmotoren en aanhangde economieën te laten draaien. Onze menselijke hiërarchie en samenlevingen, met diepgewortelde geschiedenis van overheersing en verovering van de elenten, van land, van levensvormen en zelfs van bevolkingen.

Of we dat ooit kunnen omdraaien... We zijn daar nu nog niet, en of we er ooit komen is de belangrijke vraag. Als onze wereldleiders het niet kunnen, moet het dan komen van ons, de massa? Moet het eerst erger worden voor het beter wordt?

Ik weet het allemaal niet. Meer kan ik er niet van maken vanavond.
als niet vanavond, dan zou ik je voor morgen onderstaand willen aanraden. Het heeft verder niets met dit topic te maken, of uiteindelijk misschien toch wel... we zijn weinig beter dan de diersoort met wie we het meeste DNA delen. En het zijn geen Russen of Oekraieners.
Dus uhm... west-Europa, Oekraine, Rusland, China... wat zijn we eigenlijk echt aan het doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2022 00:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

[...]

Teveel levens.
Zelenskyy communiceert met die honderd levens twee dingen:
  • Oekraïne geeft om haar soldaten en vindt dit een belangrijk gegeven
  • Oekraïne wil met het gegeven urgentie uitspreken.
Nu blijft iedere dode een drama.

Ondanks dit zijn de honderd niet alleen gecommuniceerd als een absoluut getal, maar ook als een getal dat een ander groter getal doet afnemen, dag na dag.

Bij ons lezers, exact georiënteerde lezers, die niet persoonlijk betrokken zijn bij de vandaag gedode mensen, komt onherroepelijk dan die neiging on met die 100 per dag aan de haal te gaan.

100 per dag zijn er 3000 per maand, en 36000 per jaar. Zou het tenminste een industriële WO-I oorlog zijn waarbij alles op een mechanische manier doorstampt. Het blijft wel een relatief getal. Als obsceniteit kan je het gaan relateren aan de 700.000 potentiële strijders. En zo worden mensen een grafiek in een spreadsheet.

Ben ik de enige die een hekel heeft aan systeemmanagers met spreadsheets? Helemaal ontkomen doet Oekraïne aan systeemmanagen niet. Analyses moeten worden gemaakt om te beoordelen of plannen haalbaar zijn. Toch kan dat ook met empathie gebeuren, maar ook zonder.

Zo lijkt de Russische commandant Dvornikov mij geen empaat. Zijn stijl van oorlogveren is een cynische, het platgooien van steden, en duvelstoejager zijn van zijn troepen. Nee, een empaat is het niet. Van de Oekraïense generaals weet ik eigenlijk weinig.

Mijn referentiekader is meer WO-II. Daaruit heb ik twee mooie voorbeelden. Vergelijk eens generaals als Patton en Montgomery. Beiden haalden het onderste uit de kan bij hun manschappen. Voor Montgomery had men ontzag, met zijn uitstraling als "briljante" strateeg. Patton was een ijzervreter, maar werd ook gedragen door zijn troepen. Deze man was namelijk een empaat en wist zijn troepen te motiveren voorbij de kille nummers van hun aantallen. Montgomery was boven alle twijfel verheven door zijn winst in Noord Afrika op Erwin Rommel, die het Duitse Afrikakorps leidde. Deze strijd kostte wel 13.500 Britse doden.

De drijfveren van beide generaals waren verschillend. Montgomery vatte Market Garden op als een etalage van zichzelf. Zo'n geweldig dapper en gewaagd plan kan alleen ik verzinnen, wil Montgomery uitstralen. Niet snel genoeg voor de troepen betrokken bij Market Garden stampte Patton met zijn tankcolonnes door Europa. 1000 kilometer in 2 weken over smalle wegen. Zijn drijfveer was de noodzaak om zo snel mogelijk Duitsland te veroveren en ook de Russen de pas af te snijden. Patton moest soms door Eisenhower aan zijn kraag worden terug gesleurd. Maar ondanks de ontberingen die dit ook voor zijn manschappen veroorzaakte gingen zij voor hem door het vuur. Patton was een empaat. Hij mengde met zijn soldaten, terwijl de hooghartige Montgomery frigide op afstand bleef.

Groepen mensen mobiliseren, en aanzetten tot een collectieve inspanning is een lastig meetbare grootheid. We kennen de Oekraïense generaals nog niet zo goed, onzichtbaar op de achtergrond. Dat Dvornikov "Butcher of Syria" wordt genoemd is een indicatie voor de Russische zijde. Een Dvornikov krijgt geen Dambuster kunststuk gearrangeerd, zijn manschappen zijn daarvoor te bang. Om zoiets te laten doen moet je als generaal manschappen figuurlijk vleugels geven. De Russische manschappen zijn niet trots als ze een stad in puin schieten. Deze mensen hebben allesbehalve vleugels en zijn gedemoraliseerd door hetgeen wat ze doen. Deze soldaten zijn ook gewoon mensen. In de machtsstructuur van Rusland is alleen geen ruimte meer voor mensen, daarvoor gaat het nu te slecht.

Als een of meer Oekraïense generaals maar ietsje in de buurt komen van een Patton, dan gaan we later huzarenstukjes horen die nu nog niet kunnen worden gedeeld. Dvornikov is een gegeven aan de Russische zijde. Alles wat hij biedt is een ongeïnspireerde en vreselijke grind, voor zijn vijanden, maar zeker ook voor zijn eigen manschappen. De energie lekt uit uit dat leger weg.

Vanuit het bovenstaande geredeneerd heb ik best wel hoop op een tipping point. Getalsmatige sterkte is heel belangrijk, maar inspiratie om buiten de kaders te denken veroorzaakt uiteindelijk dat tipping point. En dat kan er zomaar heel snel zijn als die Russische strijdkrachten hun moraal definitief verliezen.

Ik begrijp wat Zelenskyy wil bereiken maar laat die getallen ons niet teveel van de wijs brengen. de invloed van de generaal is verwacht ik bepalender dan de getalsmatige grootte van de huidige Russische strijdkrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 16:26
UA drone maker interview.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 19:40
Na de bewapende hi-luxen in de noord afrika, nu de bewapende pick up 2.0 in UA.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1 ... 228 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: