De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:50
Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Dat is nog steeds geen echte bron, het blijft knip- en plakwerk.
De tekst: "The service members landed on Tuesday evening after being flown out from Poland, the dpa news agency reported, citing government sources." laat nog steeds de mogelijkheid open dat er al langer geoefend wordt. Dit omdat de oorspronkelijk bron (the government) niet alles kan/mag/wil doorspelen aan de media.
natuurlijk.
Ik heb hier al vaker aangegeven dat er onder de radar meer dingen gebeuren zonder dat dit onmiddellijk in de media gepubliceerd wordt.
ja dat is toch roeptoeteren zonder bron? (of is het geheime informatie die je hier deelt?)
Germany to send seven howitzers to Ukraine in further policy ...https://www.reuters.com › europe· Vertaal deze pagina
6 mei 2022 — The training of the first group of some 20 Ukrainian troops on the Panzerhaubitze 2000 howitzer is expected to start next week in the German ...

[ Voor 35% gewijzigd door Tens op 14-05-2022 09:25 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Yucon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:06:
[...]Kan rusland geen kogellagers meer produceren ?!
Ze importeren ongeveer 4 x zoveel kogellagers dan dat ze exporteren.
Bepaalde types zullen ze zelf dus niet kunnen maken, geen idee of dat nou juist de types zijn die in militair materieel veel voorkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dr.lowtune schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Maar dit is Oekraïense propaganda, want dit is gewoon een speelveld wat geprepareerd is voor de juni-editie van Tractor Pulling :P
Het opvallendste vond ik dat bij die 4 tanks rechts, je gewoon de sporen vanaf de wal naar de tank kan volgen.

Net alsof de brug kapot was en ze daarna expres achteruit het water in zijn gereden oid :?
Misschien vertrouwend op het amfibische vermogen?

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2022 09:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Het opvallendste vond ik dat bij die 4 tanks rechts, je gewoon de sporen vanaf de wal naar de tank kan volgen.

Net alsof de brug kapot was en ze daarna expres achteruit het water in zijn gereden oid :?
Misschien vertrouwend op het amfibische vermogen?
Deep wading heet dat, maar dan moet je wel een snorkel monteren.

https://medium.com/predic...k-underwater-ac2cf532aba1

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Ze importeren ongeveer 4 x zoveel kogellagers dan dat ze exporteren.
Bepaalde types zullen ze zelf dus niet kunnen maken, geen idee of dat nou juist de types zijn die in militair materieel veel voorkomen.
Ik weet ook niet of Russisch staal geschikt is om kogellagers van te maken? Is dat hard genoeg of moeten ze dat importeren?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:21:
[...]Het opvallendste vond ik dat bij die 4 tanks rechts, je gewoon de sporen vanaf de wal naar de tank kan volgen.
Zijn dat geen PT-76 tanks?
Daarvan moet je natuurlijk wel even de rubbers controleren voordat je het water in gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Zijn dat geen PT-76 tanks?
Daarvan moet je natuurlijk wel even de rubbers controleren voordat je het water in gaat.
De koepels lijken iig niet op die PT76.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Yucon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Kan rusland geen kogellagers meer produceren ?!
Ik heb aardig wat kogellagers in handen gehad maar ik heb nooit 'made in Russia' gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prutzertje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb aardig wat kogellagers in handen gehad maar ik heb nooit 'made in Russia' gezien.
In 2012 hadden ze iig nog fabrieken:
https://www.bearing-news....probably-survive-the-wto/

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Prutzertje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:14:
[...]

als ze importeren zien we ze niet natuurlijk, maar hier lees ik toch dat ze er wel gemaakt worden:
https://www.bearing-news....probably-survive-the-wto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
lol, check onze posttijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Dat is nog steeds geen echte bron, het blijft knip- en plakwerk.
De tekst: "The service members landed on Tuesday evening after being flown out from Poland, the dpa news agency reported, citing government sources." laat nog steeds de mogelijkheid open dat er al langer geoefend wordt. Dit omdat de oorspronkelijk bron (the government) niet alles kan/mag/wil doorspelen aan de media.
Dat klopt, maar aangezien het hier om Duits materiaal gaat en Scholz de grote dwarsligger was aangaande het leveren van zwaar wapentuig zou ik het niet verwonderlijk vinden dat dit nu pas op gang is gekomen. Zolang de politiek ervoor ligt kan men niet trainen.
Dat vooruit werken verwacht ik eerder bij Amerikaans wapentuig en ik meen dat wij daar al bewijs van zien; Amerikaanse artillerie wordt al wel ingezet.

Ik hoop ook dat de Oekraïners stiekem al bezig zijn met de F16-opleiding, vroeg of laat zullen ze hun vloot toch moeten aanvullen. Als de oorlog straks in een bevroren fase vastloopt zou dat een prima antivriesmiddel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Alvanosa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Wow is het "pontooning" nou al 6x mislukt? Dat is echt bizar, ik zag de volgende thread op twitter wat je nou eigenlijk min of meer verliest als het fout gaat:

[Twitter]
Het vreemde is dat de russische infanterie voertuigen voor een flink deel amfibisch zijn (zoals de BMP's en BTR achtige en een bruggehoofd aan de andere kant van de rivier hadden kunnen maken.

Tenminste, dat zou vroeger het geval zijn geweest. Blijkbaar is het russische leger vergeten wara hun eigen materiaal voor dient.

Niet dat het dan makkelijk wordt of zo maar wat ze nu af en toe laten zijn is onbegrijpelijk stupide, zelfs voor het Russiche leger.

Enfin, we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Oh grappig dat wist ik niet. SKF had blijkbaar alleen een speciale productie daar draaien voor treinen. En NSK is Japans wat natuurlijk nog officieel in oorlog is met Rusland en daarom waarschijnlijk geen fabrieken heeft staan. Laten dat nou de twee merken zijn van normale lagers die ik handen heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
Indoubt schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Het vreemde is dat de russische infanterie voertuigen voor een flink deel amfibisch zijn (zoals de BMP's en BTR achtige en een bruggehoofd aan de andere kant van de rivier hadden kunnen maken.
Maar als het artillerie is die ze bestookt en al opgesteld stond op aanzienlijke afstand aan de hand van intel, dan moet je wel een heel groot "bruggenhoofd" realiseren met dat lichte materieel, daar ontbreekt het dan kennelijk toch aan luchtsteun (en/of eigen artillerie die afdoende range en intel heeft).

Er zitten naar mijn idee zulke grote gaten in hun militaire mix, dat het moeilijk is om enige (natuurlijke) hindernis te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 14-05-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:47:
Het hangt ook wel af van de rivier zelf. Als de rivierbedding stevig is (grind) dan is daar met een voertuig van 20+ ton nog wel doorheen te waden. Is het modderachtig met een lastige oever, dan kan het pittig worden.

Overigens maakt het misschien weinig uit. Zo'n pontonbrug gooi je er zo in, daarna ben je zo aan de overkant. Overzwemmen duurt langer en gaat langzamer.
De aanval is met artillerie gebeurd, die stonden misschien wel 20km verderop. Een bruggehoofd helpt dan ook niet, want dan blazen ze die op.

Ik heb nu niet het idee dat dit een domme aanval was. Als Oekraïne deze te laat had gezien waren ze aan de overkant geweest.
(En misschien was de artillerie wel 'net' op tijd, waardoor ze de brug met BTG en al op bliezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Beetje off topic maar na al die posts over lagers, moest ik erkennen dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe ze gemaakt worden.

Onderstaand kort filmpje van het proces voor de geïnteresseerden:

https://www.youtube.com/watch?v=6mKEPblkHr0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
jeroenkb schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:19:
Beetje off topic maar na al die posts over lagers, moest ik erkennen dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe ze gemaakt worden.

heerlijk good old how its made, thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
En om het af te maken
"Although bearings had been developed since ancient times, the first modern recorded patent on ball bearings was awarded to Philip Vaughan, a Welsh inventor and ironmaster who created the first design for a ball bearing in Carmarthen in 1794. His was the first modern ball-bearing design, with the ball running along a groove in the axle assembly.[1]

Jules Suriray, a Parisian bicycle mechanic, designed the first radial style ball bearing in 1869,[2] which was then fitted to the winning bicycle ridden by James Moore in the world's first bicycle road race, Paris-Rouen, in November 1869.[3] "
Wikipedia: Ball bearing

techniek van voor 1900 dus in principe, schat veel russisch spul toch wel iets moderner :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Net boodschappen gedaan. Was druk.

Ondertussen in Donbas regio:

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1525423488064004097?s=21&t=NU67OwTEYfFT05sgT3VLdg]

Heftige beelden & geluid. Hoewel het even lijkt dat er een mortier de filmer raakt vecht men na het optrekken van het stof gewoon door.

Onvoorstelbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Alvanosa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:44:
[...]
Wow is het "pontooning" nou al 6x mislukt? Dat is echt bizar,
En dat vraag je nadat UA 19x een vliegveld gebombadeerd heeft :+
jeroenkb schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:19:

Ook een beetje OT maar dan wel relevant voor jou

Ik heb een tijdje bij een staal fabriek gewerkt (IT-er) maar waar je ook niet direct stil bij staat is dat je 1001 soorten "staal" hebt..

Iets meer on-topic uitleg over verkeerde staal in een tank (T-34)

[ Voor 57% gewijzigd door vso op 14-05-2022 12:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]
natuurlijk.

[...]

ja dat is toch roeptoeteren zonder bron? (of is het geheime informatie die je hier deelt?)

[...]
Zolang er meer vliegtuigen op en neer vliegen dan er nodig is voor het genoemde materieel, gaat er simpelweg meer die kant op dan wij weten. En dat is ook heel logisch, je gaat je vijand niet wijzer maken dan nodig.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Zolang er meer vliegtuigen op en neer vliegen dan er nodig is voor het genoemde materieel, gaat er simpelweg meer die kant op dan wij weten.
Tuurlijk, maar dan nog. Beweren dat er dingen al geleverd zijn zonder bewijs blijft BS.

Een kenmerk van dingen 'onder de radar' is dat wij niet weten wat er gebeurt.
En dat is ook heel logisch, je gaat je vijand niet wijzer maken dan nodig.
De vijand kan ook vliegtuigen tellen denk ik. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:03:
[...]
Tuurlijk, maar dan nog. Beweren dat er dingen al geleverd zijn zonder bewijs blijft BS.

Een kenmerk van dingen 'onder de radar' is dat wij niet weten wat er gebeurt.
Als je bewijs wilt hebben van wat er gelevererd wordt, zul je dat inderdaad niet krijgen. Als je bewijs wil hebben dat er meer geleverd wordt dan er bekend wordt gemaakt is dat heel simpel te bewijzen.
[...]

De vijand kan ook vliegtuigen tellen denk ik. 8)
Vast wel, maar wat er in zit weten ze ook niet. Het enige wat ze weten is dat er meer geleverd wordt dan dat ze weten.
Punt is wel dat er dingen op het slagveld verschijnen die pas later worden aangekondigd, of die nooit gemeld zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Het hangt ook wel af van de rivier zelf. Als de rivierbedding stevig is (grind) dan is daar met een voertuig van 20+ ton nog wel doorheen te waden. Is het modderachtig met een lastige oever, dan kan het pittig worden.

Overigens maakt het misschien weinig uit. Zo'n pontonbrug gooi je er zo in, daarna ben je zo aan de overkant. Overzwemmen duurt langer en gaat langzamer.
De aanval is met artillerie gebeurd, die stonden misschien wel 20km verderop. Een bruggehoofd helpt dan ook niet, want dan blazen ze die op.

Ik heb nu niet het idee dat dit een domme aanval was. Als Oekraïne deze te laat had gezien waren ze aan de overkant geweest.
(En misschien was de artillerie wel 'net' op tijd, waardoor ze de brug met BTG en al op bliezen)
ik dacht dat ik op twitter een verhaal zag van soldaat die dankzij intel meekreeg dat men een oversteek ergens in regio x wilden pogen.

Dus hij 1 a 2 dagen van tevoren erheen gehobbeld, langs de rivier en spotte 1 goede kandidaat en gaf dat door aan de leidinggevende en ja hoor ze gingen daar een brug bouwen de rest is "history"

RU houd nada rekening met de training/ervaring/kennis van de tegenstander, iets wat het westen keer op keer overschat (blind zijn + te hoge verwachting van de tegenstander)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Dit is een bizarre/briljante ontwikkeling: amateurdrones met een standaard granaat aan een touwtje.

3d geprint vinnetje eraan en de dood komt beelden waarop iemand word opgeblazen hoeven hier dus ook niet, lijkt me erg traumatisch want je bent nergens veilig.

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-05-2022 13:39 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Als je bewijs wilt hebben van wat er gelevererd wordt, zul je dat inderdaad niet krijgen. Als je bewijs wil hebben dat er meer geleverd wordt dan er bekend wordt gemaakt is dat heel simpel te bewijzen.

[...]

Vast wel, maar wat er in zit weten ze ook niet. Het enige wat ze weten is dat er meer geleverd wordt dan dat ze weten.
Punt is wel dat er dingen op het slagveld verschijnen die pas later worden aangekondigd, of die nooit gemeld zijn.
Precies, je kan niet beweren dat er iets geleverd is omdat er dingen 'onder de radar' gebeuren voordat er bijvoorbeeld beelden van zijn, zoals bijvoorbeeld de inzet van VS artillerie. (en dat is waar mijn BS-alarm tegen afgaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Veel Russische voertuigen zouden amfibisch moeten zijn als ze het correcte onderhoud krijgen.
[Afbeelding]
meeste tanks kunnen dit wel :

YouTube: The German Leopard 2 wading underwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Hier een aardig voorbeeld hoe diep het Kremlin in de westerse haarvaten is doorgedrongen. Igor ontmaskert Clint Ehrlich.
Uiteraard worden de appeasement-geluiden van Macron toegejuicht.

Van het NOS liveblog:
'Oorlog gaat derde fase in: langdurige gevechten'

De oorlog die Rusland voert in Oekraïne gaat de "derde fase" in, zegt een adviseur van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken. Volgens hen zal de nieuwste fase zich kenmerken door "langdurig vechten".

De eerste fase bestond uit pogingen van Rusland om Oekraïne "binnen een paar dagen" in te nemen, zegt de adviseur, Viktor Androesiv. Daarna volgde een fase waarin Rusland de Oekraïense troepen probeerde te omsingelen en in meerdere belegerde gebieden uit te schakelen.

In de nieuwste fase verdedigt het Russische leger de terreinwinst die het sinds de invasie op 24 februari heeft geboekt, stelt Androesiv. Het gaat bijvoorbeeld om veroverd gebied in de oostelijke regio's Donetsk en Loegansk. "Dit laat zien dat ze van plan zijn om het een lange oorlog te maken", aldus de adviseur. Volgens hem lijkt het erop dat Moskou door de oorlog te rekken het Westen aan de onderhandelingstafel hoopt te krijgen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Iemand heeft "wraak voor MH17" op geleverde artillerie munitie geschreven.

Geinig detail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Zolang er meer vliegtuigen op en neer vliegen dan er nodig is voor het genoemde materieel, gaat er simpelweg meer die kant op dan wij weten. En dat is ook heel logisch, je gaat je vijand niet wijzer maken dan nodig.
Er schijnen bijv ook wekelijks nieuwe bayraktars ingevlogen te worden vanuit de fabriek in Turkije.
(Zoals ook bleek uit de fabricage datum eind maart uit een van de neergeschoten was door Rusland)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2022 13:28 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:11:
[...]Precies, je kan niet beweren dat er iets geleverd is omdat er dingen 'onder de radar' gebeuren voordat er bijvoorbeeld beelden van zijn, zoals bijvoorbeeld de inzet van VS artillerie. (en dat is waar mijn BS-alarm tegen afgaat)
Maaruh, wie beweert dat dan? Het enige wat ik aangeef is dat je je niet hoeft te verwonderen dat UA sneller vorderingen maakt op militair gebied dan dat je uit de media (of uit het verleden) op zou kunnen maken. Jan en alleman doen hun uiterste best om UA op allerlei manieren te verlossen van die kwelgeest die Poetin heet. En dan is het tactisch gezien vaak slimmer om iets niet meteen aan de grote klok te hangen. Iets met verrassingselement en zo......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:24:
Iemand heeft "wraak voor MH17" op geleverde artillerie munitie geschreven.
[Embed]
Geinig detail.
Het zijn ook nog eens Sovjet 152mm projectielen. Mogelijk dus een vrijwilliger. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Intressant 3de fase = gestart
The "third phase" of a full – scale war in Ukraine is beginning, - adviser to the head of the Ministry of internal affairs Viktor Andrusiv

The invaders are beginning to prepare for the defense of the lines where they stopped. This indicates that they decided to make the war long-lasting.

In my opinion (YouTube: Телеканал Рада. Прямий ефір) Andrusiva, the Russian authorities expect that the crises caused by war will put the West at the negotiating table with the Russian Federation.
bron https://t.me/informator_UKR/17190

hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:10:
Dit is een bizarre/briljante ontwikkeling: amateurdrones met een standaard granaat aan een touwtje.

3d geprint vinnetje eraan en de dood komt uit het niets van boven, lijkt me erg traumatisch want je bent nergens veilig.
Als je "Artur Rehi" (de Estlander) kanaal op youtube opzoekt zijn de laatste 2 a 3 vids puur over de effectiviteit van de drones

Kan de vids/links niet posten wegens regels (IMHO) maar kan je ze zeker adviseren ..
je kan commentaar verwachten als "verste turret worp ever" en betreft de drones ..

"drones are so effective its like toughing a rock onto a russian tank and it will explode"
Tank kost miljoenen en de steen/granade .. paar euro ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

u zegt ? deze lijken me vrij stationair :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FStsBlQXEAAa7wa?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zo dit is wel een ENORM vet signaal

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FStqHuUX0AARcPU?format=png&name=small

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 14-05-2022 13:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMoBVnGX4HPkRAoJXn0WqotikNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8FgfkpsURBQMrIh4gi8B8IF.jpg?f=fotoalbum_large

‘Wraak voor MH17’
Geschreven op artillerie munitie geleverd aan Ukraine. Treffend.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

Inderdaad, laten we hopen dat het doeltreffend is!

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Alvanosa denk dat we 6x maar kunnen vergeten ;)
Ukrainian military of the 80th separate Airborne Assault Brigade thwarted 9 attempts of the invaders to redirect equipment across the Seversky Donets River-Apu

Our landing force has done and will continue to do Death to the enemy! 👊
bron: https://t.me/ukropernews/2598

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 14-05-2022 14:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Er schijnen bijv ook wekelijks nieuwe bayraktars ingevlogen te worden vanuit de fabriek in Turkije.
(Zoals ook bleek uit de fabricage datum eind maart uit een van de neergeschoten was door Rusland)
Ja oekraine had er 50 besteld en er waren er bij het uitbreken van de oorlog maar een deel van geleverd.

Die drone is echt wel grappig omdat dit een samenraapsel is veelal westerse onderdelen die veelal onder embargo neit voor militaire doeleinden gebruikt worden en nu toch in deze oorlog zo prominent naar voor komt aangemoedigd door het westen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Precies, je kan niet beweren dat er iets geleverd is omdat er dingen 'onder de radar' gebeuren voordat er bijvoorbeeld beelden van zijn, zoals bijvoorbeeld de inzet van VS artillerie. (en dat is waar mijn BS-alarm tegen afgaat)
Je moet alleen wel heel erg mee opletten wat je precies BS noemt. Ik zie die vraag naar bewijs in dit topic nl. wel vaker voorbij komen, maar er is een groot verschil tussen iets dat zeer waarschijnlijk is en iets dat zeer onwaarschijnlijk is. Dat er artillery en zoals @YakuzA al zegt Bayraktar drones die kant op gaan is overduidelijk, al is er weinig daadwerkelijk bewijs te vinden. En net zo goed kom je ook wel eens heel onwaarschijnlijke dingen tegen. Tegen het ene mag je van BS zeggen, van de ander zou ik dan graag wat meer onderbouwing zien ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Dat weet ik niet, we beseffen niet goed hoe groot de zaken zijn die geleverd worden dus is het heel moeilijk in te schatten dat er "meer" geleverd word.
Zoals? Ik heb toch echt weinig grote verrassingen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Dat weet ik niet, we beseffen niet goed hoe groot de zaken zijn die geleverd worden dus is het heel moeilijk in te schatten dat er "meer" geleverd word.
Dat is niet zo heel moeilijk, je kunt her en der wel overzichten vinden van wat er in de gebruikte vliegtuigen kan. Als je daarmee wat grove schattingen maakt houd je steevast een aantal vliegtuigen over. En die vliegen echt niet voor de lol mee op en neer ;)
[...]

Zoals? Ik heb toch echt weinig grote verrassingen gezien.
Veelal gaat het om spul dat er is voordat het aangekondigt wordt (artillerie, maar ook andere voertuigen). Echt verrassend zal het niet zijn, omdat het veelal wel dingen die verwacht worden. Alleen is het er vaak eerder (en is het meer) dan de aankondiging.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:46:
Zo dit is wel een ENORM vet signaal
[Twitter]
[Afbeelding]
Amerika heeft toch al vrij direct toegezegd garant te staan voor hun veiligheid?

Verbaasde mij trouwens hoe snel de VS dat statement klaar had.
Ik krijg wel het idee dat ze daar ook duidelijk een statement mee willen maken.

Bijna op zo'n manier alsof ze zeggen; LOLz :+

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

B_FORCE schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Amerika heeft toch al vrij direct toegezegd garant te staan voor hun veiligheid?

Verbaasde mij trouwens hoe snel de VS dat statement klaar had.
Ik krijg wel het idee dat ze daar ook duidelijk een statement mee willen maken.

Bijna op zo'n manier alsof ze zeggen; LOLz :+
Bijna alsof dit de afgelopen weken, uitgebreid is uitonderhandeld met de Finnen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:01:
[...]

En hoe realistisch is dat?

Vooropgesteld: ik ben hier hier advocaat van de duivel, hoop dat Oekraïne miraculeus haar hele grondgebied terugkrijgt en Rusland vrede aanbied. Als je alle emotie uitschakelt dan is Rusland met een clandestiene mobilisatie bezig: ondanks alle filmpjes met vernietigd materieel en vernietigde rivieroversteken neemt het aantal BTG’s alleen maar toe:[Twitter]Volgens de grafiekjes is inmiddels 100% van de invasiemacht vernietigd, toch blijven de aanvallen op de Oekraïnse linies komen. Als oneindige zombies in een macaber turret-defense-game.
Volgens dit artikel van 13 mei zou sinds maart al gepoogd worden om burgers naar de militaire registratiekantoren te lokken. Burgers krijgen een brief die er dreigend uitziet, waarbij ze gesommeerd worden om langs te komen om hun gegevens te controleren, met beroep op de mobilisatiewet. Dat negeren heeft geen enkele consequentie, maar niet iedereen weet dat.
Een militaire advocaat die cliënten helpt de dienstplicht te ontlopen vertelde de BBC dat hij de laatste tijd zo'n duizend dagvaardingen heeft uitgeschreven. Hij heeft gemerkt dat de militaire wervingsbureaus sinds begin maart actief "reservisten" oproepen voor militaire registratie. Hij verzekert dat dit nog nooit eerder is gebeurd. De advocaat zegt dat zolang de mobilisatie niet officieel is aangekondigd, het onmogelijk is iemand te dwingen naar het front te gaan.
Hij zegt dat mensen op reserve gemobiliseerd kunnen worden. Het zou gaan om personen die in het leger hebben gediend, zijn afgestudeerd aan een militaire hogeschool, of "van beperkte geschiktheid" zijn (mannen ouder dan 27 jaar die militaire dienst hebben "afgestaan" of geweigerd zijn wegens uitstel van de dienstplicht), en vrouwen met militaire specialismen. Jongeren onder de 27 die niet in het leger hebben gediend, zullen niet worden gemobiliseerd.
Ik had eerder al eens aangegeven dat mobilisatie niet verstandig is, maar dat in gelimiteerde oplage, specifiek vissend uit minderheden nog wel voorstelbaar zou zijn.
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Ik kan die redenering volgen. Beiden zijn beroerd voor Putin. Als ik even creatief ben kan ik me voorstellen dat Rusland er een oorlogsdeclaratie van maakt en overgaat tot een gelimiteerde mobilisatie. Als hij de ethnische minderheden in gelimiteerde oplage uit modder van het Russische achterland richting het front deporteert dan heeft dat minder impact op het sentiment in westelijk Rusland. Daar zou ik als dictator voor kiezen dan.
Om daarop terug te komen: kennelijk voorziet de Russische wet al om per regio mensen op te roepen:
Het militaire register wordt ook in vredestijd bijgehouden, het is een standaard procedure. De mobilisatie wordt door de president bij presidentieel decreet afgekondigd. Al zijn parameters zijn erin gespecificeerd. Het kan bijvoorbeeld universeel zijn of gedeeltelijk, voor een bepaald gebied, zei Pavel Chikov, hoofd van de mensenrechtengroep Agora, tegen Meduza, een publicatie die in Rusland als buitenlands agent wordt erkend.
Een voorbeeld van wat het betekent als je op de dagvaarding ingaat en je erin laat luizen:
Hij zou er zeker van zijn geweest dat hij voor 150-200 duizend roebel per maand humanitaire hulp zou lossen en huizen zou herbouwen in de zelfbenoemde LNR en DNR. Maar in plaats daarvan kwam hij met een peloton van 25 man terecht in het dorp Zolote bij de stad Popasna in de regio Luhansk, dat op dat moment door Russische troepen werd bestormd.

Russische troepen bezetten Popasna. Wat voor verschil maakt dit aan de voorkant?

Het peloton bracht de nacht daar door. De volgende dag gaven vertegenwoordigers van de zogenaamde LDNR Volksmilitie hen opdracht de lege loopgraven in te nemen. Zodra de rekruten dat deden, werd het vuur op hen geopend, waarna zij de stemmen van Oekraïense soldaten hoorden en zich overgaven.

De man in de video beweert dat hij "gemobiliseerd" werd. Maar uit zijn andere verklaringen blijkt dat hij in feite een "vrijwilliger" was. Blijkbaar kreeg hij een oproep, ging naar het militaire registratie- en wervingskantoor, waar hij werd overgehaald om zich in te schrijven.

Het Russische leger werft elke dag actiever contractuele militairen, en de "reclamecampagne" voor korte dienstverbanden - waarvan dagvaardingen een onderdeel kunnen zijn - wordt steeds indringender.
Het aantal vacatures voor contractsoldaten neemt niet af. Dat kan twee dingen betekenen:
Begin april berichtte de BBC over duizenden vacatures voor contractmilitairen, waaronder die welke naar Oekraïne zouden worden gezonden. Deze zijn sinds begin april te zien geweest op tamelijk civiele aggregators - HeadHunter en SuperJob - en, zoals de BBC heeft vastgesteld, is hun aantal niet afgenomen. Ofwel is er geen haast, ofwel worden nieuwe posities gepubliceerd in plaats van de gesloten posities.

"Over het algemeen, ik zal eerlijk zijn, wordt alles gedaan in een militaire zin die helemaal nergens op slaat, maar heel Poetin-achtig is: iets doen en helemaal niets doen," zo verklaart een oud-militair die deelnam aan de Russische invasie in Oekraïne in 2014 de betekenis van de verborgen mobilisatie. Zelf heeft hij in de huidige oorlog al vijf bekenden van zijn college zien sneuvelen: "twee zijn gedood in de buurt van Gostomel, drie waren tankmannen".

"Een dezer dagen zullen we Londen aanvallen, maar tot nu toe hebben we alleen Popasna ingenomen," zegt hij ironisch. - Tot nu toe, voor zover ik weet, is er besloten om met onze eigen troepen te gaan. Hoewel de Generale Staf via de Raad lijkt aan te dringen: we kunnen de NAVO niet aan zonder mobilisatie.
Begin april 2022 werden werknemers van de economische faculteit van de Moskouse Staatsuniversiteit opgeroepen voor de "militaire mobilisatieafdeling" van de universiteit (de BBC beschikt over een kopie van de uitnodigingsbrief; de persdienst van de faculteit heeft niet gereageerd op het verzoek). Maar in de eerste plaats niet voor de verificatie van gegevens, zoals in het verleden, maar voor "maatregelen ter reservering van de burgers" voor de periode van mobilisatie en tijdens "oorlogstijd".
Ook de afdeling personeelszaken heeft er werk aan.
In de Novosibirsk-organisatie "Modernisering en Ontwikkeling van de Transportinfrastructuur" (ironisch afgekort als "MIR") bijvoorbeeld, moet een dergelijke werknemer (redactie: van afdeling personeelszaken), afgezien van personeelszaken, een plan opstellen voor "het voorzien van de onderneming van mankracht in oorlogstijd".
Hoewel er dus in de samenleving tal van activiteit is als voorbereiding op mobilisatie, ziet men dit slechts als hypothetisch scenario.
De regeringen van Tsjeljabinsk en Boerjatië willen zo spoedig mogelijk hun kennis op het gebied van "mobilisatie-opleiding" opfrissen, te oordelen naar hun aanbestedingen. De Komi-administratie heeft reeds laptops aangeschaft "met software onder licentie voor het geven van mobilisatie-opleiding", en de Syktyvkar-administratie heeft bussen aangeschaft voor het vervoer van werknemers naar bepaalde evenementen in verband met mobilisatie-opleiding.

"Er is geen sprake van een echte mobilisatie," zei een bron dicht bij het agentschap, "medewerkers van de VEB, die op dit moment 'reserveringen' krijgen, zijn overtuigd. In hun ogen wordt dit gedaan "voor het geval dat".

Veel mensen willen zich beschermen tegen mobilisatie - zelfs als die niet officieel is aangekondigd. Werknemers van vier grote bedrijven (Yandex, Tinkoff, MTS, Sber), met wie de Russische dienst van de BBC sprak, geven toe dat het vooruitzicht om in de frontlinie te staan hen beangstigt. Maar er is geen massale "boeking" of andere voorbereiding op mobilisatie, althans niet in de "just in case" vorm, in hun bedrijven.
Onder mobilisatie uit komen kan de rol van een goede secundaire arbeidsvoorwaarde worden:
Terwijl sommige werkgevers voorzichtig zijn met het bespreken van mobilisaties met werknemers, positioneren andere hun bereidheid om de "dienstplicht" te formaliseren als een aanwervingsvoordeel.

De Chernyshov Machine Building Enterprise in Moskou maakt deel uit van Rostec en is gespecialiseerd in vliegtuigmotoren. Zij verzekert de sollicitanten onmiddellijk dat zij "voor de vrijstelling van de mobilisatie zal zorgen" indien zij met succes hun proefperiode doorkomen (1,2,3,4).

" vrijstelling " worden niet voor alle vacatures toegezegd, maar vooral voor technische: monteurs, frezers, elektriciens. In de allereerste alinea van de functieomschrijving staat: "wapenrusting" geeft vrijstelling van dienstplicht "voor militaire dienst bij mobilisatie".

Het ziet ernaar uit dat " vrijwaring " van de mobilisatie een even belangrijk element van het sociaal pakket kan worden als de ziekteverzekering of de vakantietickets.
Massamobilisatie is nog steeds onlogisch, en hoe alle activiteit in Rusland hieromtrent te duiden is ook lastig. Het ziet er naar uit dat het toch allemaal wat beperkt blijft. Vooral de opleidingsinfrastructuur ontbreekt, mobilisatie is geschrapt uit de militaire doctrine:

En zoals ik al eerder heb gelinkt, men is eigenlijk al te laat. Uit de Oekraïense legerleiding klinkt nu al dat men dit jaar Rusland volledig verslagen en verdreven zal hebben. Of dat waar is weet ik niet, het kan ook zijn om wind uit de zeilen te halen bij een (vermeend) appeasing Macron.

Voor nu lijkt het erop: roep mensen op, kijk of er arme drommels zijn die er in tuinen, en zorg tevens via gerichte vrijstelling dat je niet per ongeluk de belangrijkste groep arbeiders uit je economie opoffert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Dat is niet zo heel moeilijk, je kunt her en der wel overzichten vinden van wat er in de gebruikte vliegtuigen kan. Als je daarmee wat grove schattingen maakt houd je steevast een aantal vliegtuigen over. En die vliegen echt niet voor de lol mee op en neer ;)
Wie zegt dat die altijd compleet vol zitten?
Hoe ga jij bepalen hoevdeel volume "1 000 000 MRE's" is?
Veelal gaat het om spul dat er is voordat het aangekondigt wordt (artillerie, maar ook andere voertuigen). Echt verrassend zal het niet zijn, omdat het veelal wel dingen die verwacht worden. Alleen is het er vaak eerder (en is het meer) dan de aankondiging.
Kan je eens concrete voorbeelden geven want ik weet geen, alles word altijd op voorhand besproken,gevraagd en wat soms gebeurd is dat het lang duurt en dan "plots" daar wel is, wat natuurlijk iets heel anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:05:
[...]
[...]
Kan je eens concrete voorbeelden geven want ik weet geen, alles word altijd op voorhand besproken,gevraagd en wat soms gebeurd is dat het lang duurt en dan "plots" daar wel is, wat natuurlijk iets heel anders is.
Bayraktar als voorbeeld ;)
https://www.middleeasteye...ndreds-millions-sought-eu
Frequent flights between Turkey and Poland over the past two months suggest that Ankara has continued to deliver TB2s and its MAM-L ammunition to Kyiv.
Artikel is van eind april.
‘Officieel’ leveren ze niks.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Sorry hoor, maar denk je nu echt dat als er tientallen vliegtuigen op en neer vliegen dat ze er daarvan een aantal maar voor de helft vullen :? Dat soort vliegtuigen worden volgeplanned en vliegen dan ook als ze vol zijn. Dat de laatste dan misschien wat minder meeneemt kan, maar dan heb je het niet over 10-25%
[...]
De Mig-onderdelen waren er al voordat het gemeld was. Artillerie reed al rond voordat ze officieel waren geleverd. Het gros van wat er geleverd wordt, wordt pas bekend gemaakt op het moment dat et al in Oekraine is.

Maar dit is weer zo'n typische discussie waar ik het hierboven met Tens over had. Het klopt dat je het niet kunt bewijzen, maar alles wijst erop dat er meer die kant op gaat dan dat wordt verteld. Ook is dat niet meer dan logisch omdat je de vijand niet precies gaat vertellen wat je zelf allemaal hebt en wanneer je het in kunt zetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Wat iedereen wist dsat oekraine had, dat ze meer hadden gekocht dan wat turkije geleverd had en dat er meer onderweg waren.

Ik zie niet in wat daar als verassing was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
8)7

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:21:
[...]Wat iedereen wist dsat oekraine had, dat ze meer hadden gekocht dan wat turkije geleverd had en dat er meer onderweg waren.Ik zie niet in wat daar als verassing was?
Dit begint op spijkers op laag water zoeken of ook wel vliegen afvangen te lijken.
Bovendien doet het geen recht aan personen die zelf ontzettend veel achtergrondinformatie tot zich nemen en dat zo goed mogelijk (met onderbouwing) proberen te duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Wat iedereen wist dsat oekraine had, dat ze meer hadden gekocht dan wat turkije geleverd had en dat er meer onderweg waren.

Ik zie niet in wat daar als verassing was?
Die besteld waren, waren allemaal al in maart geleverd 😉

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Sorry hoor, maar denk je nu echt dat als er tientallen vliegtuigen op en neer vliegen dat ze er daarvan een aantal maar voor de helft vullen :? Dat soort vliegtuigen worden volgeplanned en vliegen dan ook als ze vol zijn. Dat de laatste dan misschien wat minder meeneemt kan, maar dan heb je het niet over 10-25%
Sale of two Sandown-class minehunters.[338]
£1.7bn agreement to support the acquisition of eight missile craft and one frigate.[339]
Deployment of RC-135W Rivet Joint surveillance aircraft to provide information on size and position of Russian forces.[340]
Delivered "thousands" of NLAW and Javelin anti-armour weapons.[342] Stated to be over 4,000 as of 16 March 2022.[343]
Unspecified further military aid, on 28 February 2022.[345]
Unspecified number of Javelin anti-tank missiles, on 10 March 2022.[346]
The UK announced a further 6,000 defensive missiles will be sent to Ukraine, on 24 March 2022.[347]
Starstreak man-portable air-defense systems.[348]
UK announced the supply of an unspecified amount of "armoured vehicles and long-range artillery" to Ukraine, on 31 March 2022,[349] on 9 April a figure of 120 armoured vehicles was given along with an unspecified number of anti-ship missiles.[350] A 14 April interview gave the following partial breakdown:[351]
40 CVR(T) derived vehicles including the Stormer HVM SHORAD,[352] FV104 Samaritan armoured ambulance, FV106 Samson armoured recovery vehicle & FV107 Scimitar Tracked Recon Vehicle.
35 FV103 Spartan APC's.
80 Protected Mobility Vehicles including Mastiff Protected Patrol Vehicle, Wolfhound Tactical Support Vehicle (Heavy) and Husky Tactical Support Vehicle (Light).
British Army donates 84,000 helmets to Ukraine.[353]
UK announced an additional £100 million in military aid, on 8 April. This includes further Starstreak missiles, 800 NLAW,[354] Javelin anti-tank missiles and precision loitering munitions. Further military helmets, nightvision equipment and body armour will be provided on top of 200,000 pieces of non-lethal military equipment supplied so far.[355]
UK announced further unspecified amount of lethal military aid to Ukraine on 23 April. "The Prime Minister confirmed that the UK is providing more defensive military aid, including protected mobility vehicles, drones and anti-tank weapons."[356]
The UK announced a further £300 million in military aid to Ukraine. Boris Johnson made this announcement in a videolink address to the Rada, on the 3 May.[357]
Electronic warfare equipment.
Counter battery radar.
GPS Jammers.
'Thousands' of Night Vision devices.
13 bulletproof Babcock Toyota Landcruiser for civilian officials such as mayors and evacuation operations.[358]
Heavy lift cargo drones.
The UK has been supplying an unspecified amount of British made Brimstone missiles into Ukraine.[359]
The UK announced a further £1 billion pounds in military support to Ukraine. The total sum was £1.3 billion ($1.6), however, this included the £300 million that was pledged on 3 May. [360]
Hoe ga jij in godsnaam bepalen precies hoeveel vliegtuigen dit neemt om naar oekraine te sturen? Sorry dat is absurd te veronderstellen dat aan de basis van krantenartikel je dat kan.
De Mig-onderdelen waren er al voordat het gemeld was. Artillerie reed al rond voordat ze officieel waren geleverd. Het gros van wat er geleverd wordt, wordt pas bekend gemaakt op het moment dat et al in Oekraine is.
Onzin, zowat alles word aangekondigd voor het verstuurd word, soms in heel algemene termen maar dat veranderd weinig. DIe mig onderdelen werd al einde maart gesproken en begin maart sprak men van leveringen om eind maart raporten te hebben dat oekraine er 20 van hun migs mee kon herstellen.

Artillerie ? M777 was aangekondigd lang voordat de eerste beelden ervan opdoken, UK kondigde dat maart al aan. Frankrijk & duitsland/nederland hebben het aangekondigd en die zijn nog in training/levering.
Maar dit is weer zo'n typische discussie waar ik het hierboven met Tens over had. Het klopt dat je het niet kunt bewijzen, maar alles wijst erop dat er meer die kant op gaat dan dat wordt verteld. Ook is dat niet meer dan logisch omdat je de vijand niet precies gaat vertellen wat je zelf allemaal hebt en wanneer je het in kunt zetten.
Maar alles wijst daar niet op, je ziet gewoon wat je zelf wil zien maar de feiten op de grond spreken dat redelijk tegen.

Nogmaals geef gerust 1 concreet voorbeeld van een significant systeem dat onaangekondigd plots opdook in oekraine. het enige waar ik kan opkomen is de vaak gevraagde tanks: polen en tsjechie hebben die redelijk stil geleverd (wel nadat oekraine er luidop 1.5 maand om vroeg) maar dat gaat via trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Dit begint op spijkers op laag water zoeken of ook wel vliegen afvangen te lijken.
Bovendien doet het geen recht aan personen die zelf ontzettend veel achtergrondinformatie tot zich nemen en dat zo goed mogelijk (met onderbouwing) proberen te duiden.
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Die besteld waren, waren allemaal al in maart geleverd 😉
Ziende dat ze daar weinig over communiceren ... Daarbij hoeveel volume neemt 1 zo'n drone in om te versturen? Wie hier kan dat ooit zeggen? Worden die wel via vliegtuigen gestuurd of gaat dit via spoor? vrachtwagen? Juist niemand, dus hebben we geen idee hoeveel drones turkije geleverd heeft.

Kijk ik begrijp dat sommige graag dromen van westerse geheime wapens die oekraine krijgt in het geheim, maar dat is voor films niet realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:41:
[...]
[...]

Ziende dat ze daar weinig over communiceren ... Daarbij hoeveel volume neemt 1 zo'n drone in om te versturen? Wie hier kan dat ooit zeggen? Worden die wel via vliegtuigen gestuurd of gaat dit via spoor? vrachtwagen? Juist niemand, dus hebben we geen idee hoeveel drones turkije geleverd heeft.
Ik verwijs naar de tekst in mijn post:
Frequent flights between Turkey and Poland over the past two months suggest that Ankara has continued to deliver TB2s and its MAM-L ammunition to Kyiv.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2022 15:50 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:41:
[...] Daarbij hoeveel volume neemt 1 zo'n drone in om te versturen? Wie hier kan dat ooit zeggen? Worden die wel via vliegtuigen gestuurd of gaat dit via spoor? vrachtwagen?
En dat bedoel ik dus met jezelf verdiepen in de materie voordat je vragen gaat stellen.
Maar goed: Een TB-2 is (opgebouwd) 12 meter breed en 6,5 meter lang. Maar aangezien het een soort van bouwpakket is (o.a. de vleugels zijn demonteerbaar) kunnen er aardig wat in bijvoorbeeld een Boeing C-17 Globemaster III, een transportvliegtuig waarvan er dagelijks meerdere in de lucht hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Maaruh, wie beweert dat dan? Het enige wat ik aangeef is dat je je niet hoeft te verwonderen dat UA sneller vorderingen maakt op militair gebied dan dat je uit de media (of uit het verleden) op zou kunnen maken. Jan en alleman doen hun uiterste best om UA op allerlei manieren te verlossen van die kwelgeest die Poetin heet. En dan is het tactisch gezien vaak slimmer om iets niet meteen aan de grote klok te hangen. Iets met verrassingselement en zo......
Ik heb hier al vaker aangegeven dat er onder de radar meer dingen gebeuren zonder dat dit onmiddellijk in de media gepubliceerd wordt.
ja er gebeuren dingen onder de radar. En er kunnen dingen eerder geleverd zijn dan bekend, dat ontkend niemand. Dat jij bv zegt dat de opleiding mogelijk al 5 weken aan de gang is, is een aanname/BS je hebt geen enkel bewijs.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
verder is het weekend. ik ga me er verder niet mee bemoeien. zal proberen mijn BS-alert af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Ik verwijs naar de tekst in mijn post:

[...]
Redelijk normaal gezien ze vlak voor de oorlog nog extra gekocht hebben :
https://www.dailysabah.co...rkish-bayraktar-tb2-ucavs

Ongetwijfeld hebben ze er nu nog gekocht, geen idee wat dit maken heeft met geheime verstopte hulp die ze zouden krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Yaksa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:55:
[...]

En dat bedoel ik dus met jezelf verdiepen in de materie voordat je vragen gaat stellen.
Maar goed: Een TB-2 is (opgebouwd) 12 meter breed en 6,5 meter lang. Maar aangezien het een soort van bouwpakket is (o.a. de vleugels zijn demonteerbaar) kunnen er aardig wat in bijvoorbeeld een Boeing C-17 Globemaster III, een transportvliegtuig waarvan er dagelijks meerdere in de lucht hangen.
En? Met dit weet je dus niks, je hebt nog steeds geen idee hoe groot dat vervoerd is, hoe ze dat vervoeren, hoe vol die transporten zijn, zelfs niet hoeveel er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Je moet alleen wel heel erg mee opletten wat je precies BS noemt. Ik zie die vraag naar bewijs in dit topic nl. wel vaker voorbij komen, maar er is een groot verschil tussen iets dat zeer waarschijnlijk is en iets dat zeer onwaarschijnlijk is. Dat er artillery en zoals @YakuzA al zegt Bayraktar drones die kant op gaan is overduidelijk, al is er weinig daadwerkelijk bewijs te vinden. En net zo goed kom je ook wel eens heel onwaarschijnlijke dingen tegen. Tegen het ene mag je van BS zeggen, van de ander zou ik dan graag wat meer onderbouwing zien ;)
ehm. wie beweert bewijst geldt toch in dit topic?

Beweren dat het aannemelijk is dat de training vijf weken geleden al begonnen is , omdat er dingen onder de radar gebeuren is wat mij betreft geen onderbouwing.

Laten we ons hier tot de feiten beperken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:00

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zetten een punt achter deze wapen leverantie discussie, die discussie is niet meer productief en werkt hierdoor discussie verstorend. Een eventueel vervolg mag in een eigen topic, maar de discussie hier is voor nu beëindigd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik waardeer heel erg de humor van UA-ers in hun berichten.
Our defenders are pulling out the occupiers. Now from the Kharkiv region

⚡️ "Moscow ... it is not trying to hold its position near the city... Ukraine seems to have won the Battle of Kharkiv. Ukrainian troops prevented the city from being surrounded, not to mention the capture of Kharkiv, and then drove out the enemy troops, as they did with the Russian troops trying to capture Kiev," says the report of American analysts from the Institute for the study of war.

They are sure that tomorrow the nightingales and skabeyevs will start hanging noodles again. They say that everything is going according to plan, "the Russian troops are valiantly retreating, and the Ukrainian army is cowardly chasing them""
Zeker die laatste zin, geniaal ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 14-05-2022 17:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Near Zmeiny (on the part of Romania) there is a very serious reconnaissance movement

Usually when this happens, something very large sinks или the Russians suck on the snake again 🌚
klopt wel want tijdens de moskva en met de raptor's was het vrij "Druk" ;) nu dus weer

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 17:58

bloody

0.000 KB!!

Over de mislukte rivieroversteekpogingen:

"According to intelligence intercepts, an entire Russian battalion is refusing orders to attempt yet another crossing in Bilohorivka."

"Russian military officers and observers on Telegram have described it as one of the Russian military’s most catastrophic defeats in this war, calling for the dismissal and punishment of generals who devised the failed operation."

"Ukrainian artillery managed to destroy at least a battalion’s worth of Russian armor because it is employing drones and sophisticated reconnaissance technology to achieve precision, Wagner’s channel added."

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ok, lang verhaal om te zeggen dat het op deze manier een onzinnige discussie is, zoals de modbreak ook al aangeeft. Einde discussie dus :)

[ Voor 92% gewijzigd door redwing op 14-05-2022 19:22 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

Toch nog beetje wapen leverantie discussie. Nederlandse ammo is geleverd.

Foto in de tweet.

[ Voor 5% gewijzigd door Tito129 op 14-05-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:33:
Ik waardeer heel erg de humor van UA-ers in hun berichten.

[...]

Zeker die laatste zin, geniaal ..

[Twitter]
Lijkt me een SU35?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals ik het begrijp is het Sovjet ammo (152mm vs 155mm), maar het sentiment is duidelijk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Zoals ik het begrijp is het Sovjet ammo (152mm vs 155mm), maar het sentiment is duidelijk :)
Aangezien er 'wraak voor MH17' op staat zullen er iig wel wat Nederlanders bij in de buurt zijn geweest ;)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Lijkt eerder op mijn niet schoongemaakte BBQ na de winter... :P

Maar serieus, de Russische luchtmacht is de grootste deceptie van dit conflict. Bedenk dat deze vliegtuigen de hele NAVO partij hadden moeten bieden. Duizenden toestellen waaronder F22's, F35's, F15's, F16's, F/A18's, A10's, Eurofighters, Rafales, etc...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Aangezien er 'wraak voor MH17' op staat zullen er iig wel wat Nederlanders bij in de buurt zijn geweest ;)
Nederlanders zitten overal. Als er een ramp in het nieuws is vinden ze er altijd wel eentje.

Dus ze zitten vast ook aan het front in Oekraïne.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@redwing
Random andere tweet:
[Twitter: https://twitter.com/BassieKemp/status/1525439401454710784]
Ook: niemand schrijft een r zo, tenzij native cyrillisch denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 13:57
Proton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:46:
@redwing

Dat neem ik terug :-)

[ Voor 22% gewijzigd door ratzz op 14-05-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb niet gelezen dat het een 50mil /su-?? vliegtuig zou kunnen zijn op de diverse TG kanalen dus geen bevestiging/ontkenning in dit geval.

helaas.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Maar serieus, de Russische luchtmacht is de grootste deceptie van dit conflict. Bedenk dat deze vliegtuigen de hele NAVO partij hadden moeten bieden. Duizenden toestellen waaronder F22's, F35's, F15's, F16's, F/A18's, A10's, Eurofighters, Rafales, etc...
Ja, dat valt me nog het meeste van ze tegen. Ik dacht dat Oekraine voor deze kisten dat S300 systeem nodig had om enige kans te maken. Maar die waren volgens rusland allemaal uitgeschakeld, dus dan moeten ze wel uit de lucht worden geschoten met simpeler materiaal.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
@redwing
Random andere tweet:
[Twitter]
Ehm ik schrijf hem zo.... (Al zegt dat weinig aangezien ik gewoon niet netjes kan schrijven... :+ )

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
@redwing
Random andere tweet:
[Twitter]
Zo heb ik een r leren schrijven op de lagere school hoor in de jaren 80. Maar ok, dat was in Heerde op de veluwe. Dus mogelijk dat daar de verklaring al te vinden is.

[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 14-05-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Ik heb niet gelezen dat het een 50mil /su-?? vliegtuig zou kunnen zijn op de diverse TG kanalen dus geen bevestiging/ontkenning in dit geval.

helaas.
Als ik die achterkant zo zie moet het haast wel. Een su34 is het iig niet en ik zou niet weten welke het anders zou kunnen zijn. Er is alleen nogal weinig van over dus met zekerheid kan ik het ook niet zeggen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Tito129 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:22:
[Embed]

Toch nog beetje wapen leverantie discussie. Nederlandse ammo is geleverd.

Foto in de tweet.
Bij nader inzicht vind ik deze ook lastig te plaatsen. Waar is deze foto gemaakt, wie is verantwoordelijk voor het opschrift?

Wat elders al gemeld werd: Dit lijken Russische granaten te zijn, niet Nederlandse. Dat is wel vreemd. Anderzijds begrijp ik het sentiment volledig. Mh17 is niet vergeten. Bijna 200 landgenoten vermoord. Ik dacht dat het een fout was, een vergissing dat Mh17 een troepentransport was. ik zeg niet kan gebeuren maar die gedachte verzacht het leed gigantisch. Echter het gedraai, gelieg en de misleiding vanuit het Kremlin maakt dit sentiment 100% verdedigbaar.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ok, dat is dus geen argument, ik neem het terug :)
offtopic:
mijn handschrift lijkt ook cyrillisch volgens mijn docenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:51:Ik dacht dat Oekraine voor deze kisten dat S300 systeem nodig had om enige kans te maken. Maar die waren volgens rusland allemaal uitgeschakeld, dus dan moeten ze wel uit de lucht worden geschoten met simpeler materiaal.
Oekraïne heeft nog steeds S300 systemen, recent een batterij van Slowakije.

De russische luchtmacht gaat na dit conflict geen enkele bedreiging vormen voor de NAVO, daarmee is een aanval op de Suwalki gap een onmogelijke opgave. Waar ik 2 maanden geleden de Baltische Staten onverdedigbaar zag zijn die in de huidige context veiliger dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Hebben jullie enkele telegram kanalen die jullie kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Als ik die achterkant zo zie moet het haast wel. Een su34 is het iig niet en ik zou niet weten welke het anders zou kunnen zijn. Er is alleen nogal weinig van over dus met zekerheid kan ik het ook niet zeggen.
Je gaat los op de foto, wat ik best begrijp :) en daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Alleen er zijn(nog) geen berichten dat die foto + 200ste vliegtuig bij elkaar horen dus welk type dat was ??? dunno, maar mocht ik het tegenkomen zal ik je updaten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:01:
[...]

En hoe realistisch is dat?

Vooropgesteld: ik ben hier hier advocaat van de duivel, hoop dat Oekraïne miraculeus haar hele grondgebied terugkrijgt en Rusland vrede aanbied. Als je alle emotie uitschakelt dan is Rusland met een clandestiene mobilisatie bezig: ondanks alle filmpjes met vernietigd materieel en vernietigde rivieroversteken neemt het aantal BTG’s alleen maar toe:[Twitter]Volgens de grafiekjes is inmiddels 100% van de invasiemacht vernietigd, toch blijven de aanvallen op de Oekraïnse linies komen. Als oneindige zombies in een macaber turret-defense-game.
Dat is toch makkelijk te verklaren, Rusland had ongeveer 170 actieve BTG's waarvan 120 initieel waren ingezet. Dus logisch dat er nog wat versterking komt, maar op een gegeven moment zal het ophouden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelmer93 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:01:
Hebben jullie enkele telegram kanalen die jullie kunnen delen?
zoek hier in de topic's op t.me links

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:11:
[...]
Dat is toch makkelijk te verklaren, Rusland had ongeveer 170 actieve BTG's waarvan 120 initieel waren ingezet. Dus logisch dat er nog wat versterking komt, maar op een gegeven moment zal het ophouden.
En kwalitatief zal het ook alleen maar terug lopen.
Nieuw gevormde btg’s krijgen t72a/b ’s ipv t72b3 obr 2016’s en bmp1/2’s ipv bmp3’s etc

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:17:
[...]

En kwalitatief zal het ook alleen maar terug lopen.
Nieuw gevormde btg’s krijgen t72a’s ipv t72b3’s en bmp1/2’s ipv bmp3’s etc
Welke? Die door UK voor hun neus via de zwarte markt wegkapen voor UA bestemd zijn? of die ze vanuit andere plekken proberen te ronselen proberen te ronselen.

En aantal "personeel" is ook nauwelijks te vinden .. dus ipv 800-1000 is het nu zeg 600 -700 max
Ze vlogen al laatst in van Syrie, dus dat geeft aan dat ze overal vandaan aan het sprokkelen zijn.

Vergeet niet dat UA ook nog een beloning uitgeloofd heeft voor elke ding wat de rus naar hun toe brengt :)
immers als de Soldaat betaald krijgt, en de vijand geeft wel een leuke beloning, wat zou jij dan doen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Tja dat was altijd al duidelijk dat dit absoluut een fantasie was.

Rusland had op papier een 400 moderne en evenveel oudere vliegtuigen.
De VS alleen heeft een 500 moderne en een 1500 oudere vliegtuigen.

Echter zien we nudat ze moeite hebben in oekraine, waarschijnlijk door een gebrek ook aan precisie munitie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Welke? Die door UK voor hun neus via de zwarte markt wegkapen voor UA bestemd zijn? of die ze vanuit andere plekken proberen te ronselen proberen te ronselen.

En aantal "personeel" is ook nauwelijks te vinden .. dus ipv 800-1000 is het nu zeg 600 -700 max
Ze vlogen al laatst in van Syrie, dus dat geeft aan dat ze overal vandaan aan het sprokkelen zijn.

Vergeet niet dat UA ook nog een beloning uitgeloofd heeft voor elke ding wat de rus naar hun toe brengt :)
immers als de Soldaat betaald krijgt, en de vijand geeft wel een leuke beloning, wat zou jij dan doen ?
Wat betreft dat laatste: dat betekend als Russische soldaat nooit meer naar huis, je zus en je vrouw verkocht aan Kadyrov en je ouders naar siberie. Er zullen er vast zijn die het doen maar dan moeten ze wel denken ermee weg te komen als prisoner of war. Anders kunnen ze beter trachten ergens anders een leven op te bouwen en niet terug naar Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:33:
Op 11 vliegdekschepen staan meer dan 350 moderne toestellen, de VS heeft veel meer recent spul als je F15's, F16's en F/A18's meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Op 11 vliegdekschepen staan meer dan 350 moderne toestellen, de VS heeft veel meer recent spul als je F15's, F16's en F/A18's meetelt.
Idd die zijn dan misschien wel even oud als dat russische spul maar veel beter gemoderniseerd.
Tel daarbij alles wat europa heeft en het is wel duidelijk waarom poetin dreigt met kernwapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Idd die zijn dan misschien wel even oud als dat russische spul maar veel beter gemoderniseerd.
Tel daarbij alles wat europa heeft en het is wel duidelijk waarom poetin dreigt met kernwapens.
Russisch spul is overhyped.

Iets waar UA nu handig gebruik van maakt,
- paar euro kostende granaat boven op gedropt --> einde T-72,80,90 tank
- commerciele GPS systemen in Russische fighter jets .. 8)7

Het feit dat de anti-Artillery radar van de Russen uitgaat van meerdere Howitzers naast elkaar om doelen aan te wijzen Doet UA dat dus niet, die zetten gewoon lekker ver uit elkaar de systemen en door langer bereik en betere samen werking tussen Artillery,tanks,vliegtuigen enzv schieten ze zoals die ponton brug zaken complete BTG's aan gort ..

Vergeet niet dat we alleen UA hebben zien opereren met kleine teams (5-6 man oid) en snelle verplaatsingen..

De zware wapens, tanks enzv hebben we momenteel niet c.q sporadisch gezien.. UA is nu van Defensief naar Offensief geschakeld (berichte ik vandaag/gisteren al) .. EN !! UA trekt nu pas 1 miljoen "reserve" soldaten blik open. oftewel der komt een berg meer personeel op de been vanuit oekraine.

Ik zou als ik Rusland was gaan rennen van het slagveld nu het nog kan.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Echter zien we nudat ze moeite hebben in oekraine, waarschijnlijk door een gebrek ook aan precisie munitie .
Nou er schijnt wel meer aan de hand te zijn. Zo zou de Russische luchtmacht nooit getraind hebben voor een grootschalige operatie, en coördinatie met grondtroepen schijnt bijna niet te bestaan. Ze zijn helemaal niet in staat om een groot gecoördineerd luchtoffensief uit te voeren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20

500 moderne?
195 F-22A
283 F-35A (1763 gepland)
57 F-35B (353 gepland)
118 F-35C (340 gepland)
8 F-15EX (44 gepland)

Dus kan zomaar zijn dat deze cijfers inmiddels achterhaald zijn omdat er zoveel in de planning zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Betreffende de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO, Turkije is in elk geval bereid om te praten met beide landen:
Turkije is bereid om met Finland en Zweden te spreken over hun nakende kandidatuur om toe te treden tot de NAVO. Dat heeft de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu zaterdag gezegd in Berlijn, net voor een geplande informele bijeenkomst van NAVO-ministers, waarvoor Zweden en Finland zijn uitgenodigd. "De grote meerderheid van het Turkse volk is tegen het lidmaatschap van die landen, die de terreurorganisatie PKK steunen en, en ze vragen ons om de toetreding te blokkeren", verklaarde Cavusoglu. "Maar dat zijn zaken waarover we uiteraard moeten praten met de NAVO-leden en de betrokken landen."

De Turkse president had vrijdag in gelijkaardige bewoordingen zijn twijfels geuit bij de plannen van Finland en Zweden om zich kandidaat te stellen om lid te worden van de NAVO. Om lid te worden, moeten alle dertig huidige lidstaten daarmee instemmen. De Finse minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto zei in de aanloop naar de bijeenkomst in Berlijn dat hij ervan overtuigd is dat er een oplossing kan gevonden worden voor de bedenkingen van Turkije.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Nou er schijnt wel meer aan de hand te zijn. Zo zou de Russische luchtmacht nooit getraind hebben voor een grootschalige operatie, en coördinatie met grondtroepen schijnt bijna niet te bestaan. Ze zijn helemaal niet in staat om een groot gecoördineerd luchtoffensief uit te voeren.
Hoe willen ze trainen ze hebben niet genoeg spare parts om alles in de lucht te houden, piloten komen niet eens aan hun minimum vlieguren. Dit was al vrij-snel bekend.

Tijdens de eerste dagen schoot elke UA piloot er gemiddeld 2 naar beneden met een uitschieter naar 7.
UA piloten halen geregeld er 1 naar beneden omdat RU piloot niet kan vliegen via "seat of their pants" .

coordinatie is inderdaad niet aanwezig, sterker nog ze zijn heel goed eigen troepen te beschieten, voornamelijk worden ze nu ingezet om kruis rakketen te lanceren in RU luchtruim want in UA is het grote kans dat je niet meer terugkomt.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:11:
[...]

En een kwestie van tijd dat de 170-tal BTG's erdoor geroteerd zijn. De getraumatiseerde BTG's worden ingeruild voor de BTG's die nog niet aan het front geweest zijn.

Zo wordt een hele leger psychologisch afgebroken en downgraden naar kanslozer materiaal.
De Rus gaat in het leger voor de huisvesting van de staat. Dit werkt goed in vredestijd. Als ze naar het front moeten, dan zorgen ze ervoor dat ze ontslagen worden.

In Rusland bestaat een binnenlandse paspoort en buitenlandse paspoort, aangezien ze geen buitenlandse paspoort hebben, breken ze een bepaalde wetsartikel bij het oversteken van de grens. De wet niet willen breken is een argument om niet over de grens te gaan.

Als de overkant genoeg geld en aangenaam leven biedt, dan kan het nog aantrekkelijker zijn. Voor het geld kan je een Rus alles laten doen.

West-Europa heeft een natuurlijke verdedigingsmechanisme. Toen het Russische leger door Frankrijk trok, konden ze niet snel genoeg deserteren naar het betere klimaat, minder armoede, beter leven,...

Wie zien nu al wat de prioriorteit is, tussen kameraad redden, lijk meenemen en wasmachine jatten. Paar kameraden achterlaten maakt meer ruimte voor de loot. De doden achtergelaten in Oekraïne kunnen ze als MIA ipv KIA tellen. Zo kunnen ze de dodencijfers oppoetsen.
asing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Nederlanders zitten overal. Als er een ramp in het nieuws is vinden ze er altijd wel eentje.

Dus ze zitten vast ook aan het front in Oekraïne.
Wie in Wageningen gestudeerd heeft en een grootschalig landbouwbedrijf op de beste bodem wilt managen, gaat naar Oekraïne. De Nederlanders zitten daar al.
[...]

Hoe koop je een T-72?

In 2015 USD uitgedrukt, 50k dollar voor een werkend exemplaar, 30k bijleggen voor refurbishment en het kan ook customized worden.
Tank dealers will sell you the whole line---earlier Russian T-55s and T-64s, more sophisticated T-80s, even British Chieftains, the T-72's NATO contemporary.

Anything crucial that needs replacing gets fixed as part of the base purchase price. Forty years of military service and sitting in an outdoor lot waiting for a buyer does a job on components. Rubber hoses dry out and fluids grow stale, paint fades under years of sun. Dealers run through the hydraulic, electrical, braking, and steering systems, tune up the engine, change out the rubber and fluids, and wipe it in fresh military olive paint before it heads to you.

Everything comes scratch-and-dent, so while $50k buys you a runner, refurbishment adds up to $30k if you want your T-72 looking brand-spanking-new.

Obsessives can pay for a full restoration, wherein the dealer completely dismantles the vehicle into crumbs and skeletons. Stockpiles of newly manufactured parts mix with those made decades ago, but stored neatly on warehouse shelves since, never having been installed. Using refurbished parts can cut the bill down and is necessary for oddball pieces or complicated systems that aren't made anymore, such as tracks, transmissions, and diesel engines.

You're free to swap in better seats from another tank to please your backside, change to a more powerful engine, or create a lookalike of a rarer tank. There's at least one T-34 medium tank disguised as a Tiger heavy rolling around Europe, terrifying the elderly into thinking the Germans are back.
https://www.wired.com/2015/06/heres-can-buy-russian-tank/
De verzendingskosten naar de VS in 2015:
You have to ship the thing. Mortar Investments estimates it costs $15k to the East Coast, $20k to Houston, and $25k to the West Coast. Your tank will arrive at the seaport closest to you, at which point you make yourself known to trucking companies through a series of peculiar phone calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door k995 op 14-05-2022 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
XWB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Kunnen ze nog steeds niet want in georgie hadden ze net hetzelfde probleem.
Pagina: 1 ... 203 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: