De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.377 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:13
Garyu schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Het is helemaal niet raar om een inbreker na arrestatie te helpen via de reclassering weer z'n leven op te bouwen.
Maar wel nadat hij alles wat hij gejat heeft netjes ingeleverd heeft, en zijn straf uitgezeten heeft.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:38:
[...]

Ik bedoelde het juist breder dan in termen van Oekraïens grondgebied. Zie mijn voorbeeld.
De vergelijking met de reclassering is een goede. Hoe kan de internationale reclassering van Rusland er uit zien?

@YakuzA juist, stel dat er straks wat leverage is door op wraak beluste, tot de tanden bewapende Oekraïense troepen langs de grens (prematuur, maar niet echt vergezocht). Hoe zou dat politiek kapitaal ingezet kunnen worden? Dat is aanzienlijk minder vrijblijvend.
Zoals de Post boven / onder je al aangegeven wordt. We bieden al 30 jaar de uitgestoken hand. Door middel van handel; deel laten nemen aan overlegstructuren.

En als stank voor dank wordt voor onze ogen een ontluikende democratie in Rusland vakkundig de nek omgedraaid, tegenstanders opgesloten of vergiftigd en buurlanden geannexeerd.

Wat wil je nog meer bieden???

Reclassering komt met voorwaarden. Opstappen Putin en zijn kliek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nu is Turkije tegen de toetreding van Zweden en Finland:
Turkse president Erdogan 'weinig positief' over toetreding Zweden en Finland
De Turkse president Erdogan zegt dat zijn land "weinig positief" is over de plannen van Zweden en Finland om lid te worden van de NAVO. Volgens hem herbergen de landen "vele terroristische organisaties".

Mocht dit betekenen dat Turkije zich uiteindelijk tegen toetreding uitspreekt, dan kunnen de twee landen geen lid worden. Voor toetreding van een nieuw land tot de NAVO moeten alle leden het eens zijn.

Hoewel de regeringsleider geen details gaf, doelt hij bij 'terroristische organisaties' vooral op Koerdische organisaties die in de twee landen actief zijn. De Koerdische PKK staat in Europa op de lijst staat van terroristische organisaties, maar andere Koerdische organisaties die wel toegestaan zijn, zijn volgens Erdogan ook terroristisch.

De president zei ook "niet dezelfde vergissing te willen maken" als in 1980 toen Turkije instemde met de terugkeer van Griekenland in de militaire structuur van de NAVO. Volgens hem konden de Grieken zich hierdoor met steun van de NAVO tegen Turkije keren. De verhouding tussen Turkije en Griekenland is gespannen, vooral vanwege het jarenlange geschil over het eiland Cyprus dat deels in Turkse en deels in Griekse handen is.
Nederland heeft toch ook de PKK gesteund een tijd geleden? Ik kan me herinneren dat ze hier een hoofdkwartier hadden ofzo in de jaren '90. En Zweden en Finland steunen die toch niet zozeer? Naar wat ik begrijp is het meer dat ze gewoon onder vrijheid van meningsuiting vallen.

Maar ik vind de conclusie dat het dan niet kan een beetje voorbarig. We kunnen ook de positie van Turkije als NAVO-lid ter discussie stellen? Misschien wordt het ook wel tijd, naast de militaire bezetting van Cyprus (er is nog steeds militair niemandsland) is het land sinds Erdogan ook steeds minder op het gebied van mensenrechten en vrijheid van meningsuiting geworden. Zijn regime heeft meer gemeen met dat van Putin dan met het onze, als ik onze media goed begrijp. Dingen als het oppakken van dissidente media bijvoorbeeld. Het is gewoon niet hetzelfde land meer dat in 1952 lid is geworden.

Het is een heel zware stap maar ik zie wel echt dat het steeds meer wringt sinds Erdogan aan de macht is. Het gaat gewoon niet goed meer samen.

De vraag is alleen wat er dan geopolitiek gebeurt, dan duwen we Turkije natuurlijk wel regelrecht de armen van Putin in dus dat geeft een enorme machtsverschuiving in die regio.

[ Voor 43% gewijzigd door GekkePrutser op 13-05-2022 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De controle over de Bosporus zal een prijs hebben en Turkije is bereid om te onderhandelen hoeveel dat mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:46:
De controle over de Bosporus zal een prijs hebben en Turkije is bereid om te onderhandelen hoeveel dat mag kosten.
Oh ja goed punt, dat betekent dat de hele toegang tot de zwarte zee onder Turkse (en dan dus Russische) invloed valt. Putin zal zijn vingers aflikken.

En misschien is dit gewoon een inzet van de onderhandeling inderdaad, in plaats van een echte weigering.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 13-05-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Omdat je niet wilt dat ze straks voor een appel en een ei door China overgenomen worden.
blijkbaar vindt Putin het prima, anders liet hij het niet zo ver komen.
Dus ook al geven we hem Donbas, heel Oekraine en de Baltische staten, dan nog vindt ie het nog erg om door China opgekocht te worden.

Soms moet je een land of een regime niet altijd redden van de consequenties van hun verkeerde keuzes.
Rusland wordt dus door China opgekocht. Hun eigen keus.
Ze hadden ook vriendschappelijk kunnen worden met ons, maar ze blijven een vijanddenken hanteren.
Daar kan je tegenin blijven roeien, maar op een gegeven moment houdt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jeroenkb check, ik merk dat het te vroeg/het verkeerde topic is om verder vooruit te kijken.
Misschien in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Rusland is Duitsland na WO1 en je wil WO2 voorkomen door anders te reageren dan we deden na WO1. En het is lastig om precies te bedenken wat dan wel werkt, maar nogmaals zal wat we na WO1 deden iig niet werken, en dat is wel wat jij hier nu voorstelt.
wat denk je, staat Putin open voor een Marshall-hulp vanuit het westen om Rusland naar een hoger niveau te tillen?

Of moeten we eerst met onze tanks Moskou binnenrijden en het land compleet verslaan net zoals dat met Duitsland kon destijds?
Nee, want dan gooien de Russen mogelijk kernwapens.

Alleen op dat vlak is het al onmogelijk om de Russen tegemoet te komen met een post-WO2 marshall-hulp.
Immers: je kunt alleen geholpen worden als je ofwel erkent dat je een probleem hebt, of ertoe gedwongen wordt en je geen keus hebt.

Beide gevallen lijken mij onrealistisch voor een Rusland met het huidige regime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
downtime schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:21:
[...]

We hadden WO2 kunnen voorkomen door Duitsland te stoppen na de Anschluss of Sudetenland. Dat is wat we nu anders moeten doen.
Of is wat we na WO2 hebben gedaan niet veel beter (en dat heeft bewezen heel goed gewerkt). En sowieso, wat had je bij die Anschluss willen veranderen? Duitsland/Oostenrijk aanvallen? Ik schat dat je dan een paar jaar later alsnog hetzelfde had gekregen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
GekkePrutser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Oh ja goed punt, dat betekent dat de hele toegang tot de zwarte zee onder Turkse (en dan dus Russische) invloed valt. Putin zal zijn vingers aflikken.

En misschien is dit gewoon een inzet van de onderhandeling inderdaad, in plaats van een echte weigering.
Uiteindelijk is Erdogan net zo'n grote opportunist als Putin. Voor niets gaat de zon op en dit zijn mooie bargaining chips. :/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GekkePrutser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:42:
Nu is Turkije tegen de toetreding van Zweden en Finland:

[...]

Nederland heeft toch ook de PKK gesteund een tijd geleden? Ik kan me herinneren dat ze hier een hoofdkwartier hadden ofzo in de jaren '90. En Zweden en Finland steunen die toch niet zozeer? Naar wat ik begrijp is het meer dat ze gewoon onder vrijheid van meningsuiting vallen.

Maar ik vind de conclusie dat het dan niet kan een beetje voorbarig. We kunnen ook de positie van Turkije als NAVO-lid ter discussie stellen? Misschien wordt het ook wel tijd, naast de militaire bezetting van Cyprus (er is nog steeds militair niemandsland) is het land sinds Erdogan ook steeds minder op het gebied van mensenrechten en vrijheid van meningsuiting geworden. Zijn regime heeft meer gemeen met dat van Putin dan met het onze, als ik onze media goed begrijp. Dingen als het oppakken van dissidente media bijvoorbeeld. Het is gewoon niet hetzelfde land meer dat in 1952 lid is geworden.

Het is een heel zware stap maar ik zie wel echt dat het steeds meer wringt sinds Erdogan aan de macht is. Het gaat gewoon niet goed meer samen.

De vraag is alleen wat er dan geopolitiek gebeurt, dan duwen we Turkije natuurlijk wel regelrecht de armen van Putin in dus dat geeft een enorme machtsverschuiving in die regio.
Ik denk dat je de rol van Turkije als land wat meer los moet zien van Erdogan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Dat is wel raar.
Dat is ongeveer hetzelfde als een inbreker (die al een keer in jouw huis heeft ingebroken) op heterdaad betrappen en tegen 'm zeggen: "De vorige keer heb je de dure oorbellen van mijn partner laten liggen, als ik ze je nu geef, komt je dan niet meer terug?".
we kunnen zeggen: Rusland verdwijnt volledig uit Oekraine.
In ruil daarvoor geven we economische hulp aan Rusland.

Om te beginnen met een wasmachine-fabriek en een campagne 'washing machines 4 all'.
Kom je al een heel eind mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ledog schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:30:
[...]
We hebben wel in de hand hoe we de schade zoveel mogelijk beperken. Dat doen we met slimme maatregelen. Belasting op import van Russisch gas en olie in plaats van een boycot schijnt bijvoorbeeld veel effectiever te zijn. Verder zijn we samen met Ukraine misschien in staat om de Russische oorlogsmachine zodanig te verzwakken dat het land militair wordt uitgerangeerd. Een kleurenrevolutie in Moscow valt dan zelfs niet uit te sluiten. Dat zou voor Europa een van de minst schadelijke uitkomsten kunnen zijn. En een flinke domper voor China.
Precies wat ik zeg, je moet kijken wat het beste werkt. En dat is niet altijd alleen maar tot de grond kapot maken en isoleren. Je moet dus zorgen dat je dat doet waarbij rusland er het meeste van merkt en wij juist zo min mogelijk.
Putin is de oorlog begonnen om zijn maffia bewind overeind te kunnen houden. We zien dat de junta van de hoogste tot de laagste rangen deelt in de plundering. De ontwikkeling van Ukraine na 2010 richting democratie en vrijheid was een bedreiging voor dit maffiabewind. Zolang de Russen zich laten besturen door deze militaire dictatuur zijn we helaas in (koude) oorlog met Rusland. Nu afspraken maken met Putin geeft evenveel vrede als het maken van afspraken met Hitler in 1939.
Ik zeg ook nergens dat we afspraken moeten maken met Putin. Ik zeg wel dat we goed moeten nadenken welke akties het beste werken. En dat hoeft niet per definitie heel rusland de grond in te meppen zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:03:
[...]
Ik denk dat je de rol van Turkije als land wat meer los moet zien van Erdogan.
Dat is het punt, hij heeft zich nu zo verankerd dat dat niet echt meer kan. De mediakanalen van de oppositie zijn verwijderd sinds de 'coup' (typisch Putin's playbook) en hij heeft verregaande wetswijzigingen doorgevoerd om zijn macht uit te breiden. Dit is zoals ik het begrijp in de media hier in elk geval. Ik ben er zelf nooit geweest en ga dat ook niet doen zolang Erdogan er zit. Dus misschien zie ik de situatie niet goed. Zie je dat zelf anders? Ik weet dat onze media ook niet echt onbevooroordeeld is en dat is het enige dat ik heb om hierin op af te gaan.

Niets tegen het Turkse volk overigens hoor. Net zoals met Rusland overigens, met gewone Russen heb ik ook geen probleem.

Ik denk trouwens ook dat het voor het Turkse volk heel slecht zal zijn als Erdogan zich meer richting Rusland gaat allieren dan met de NAVO, dus ik hoop ook dat het niet gebeurt.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 13-05-2022 19:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Precies wat ik zeg, je moet kijken wat het beste werkt. En dat is niet altijd alleen maar tot de grond kapot maken en isoleren. Je moet dus zorgen dat je dat doet waarbij rusland er het meeste van merkt en wij juist zo min mogelijk.

[...]

Ik zeg ook nergens dat we afspraken moeten maken met Putin. Ik zeg wel dat we goed moeten nadenken welke akties het beste werken. En dat hoeft niet per definitie heel rusland de grond in te meppen zijn.
dan zou ik je willen vragen om iets te bedenken waarvan zowel Rusland als Oekraine beter wordt (met behoud van de soevereine landsgrenzen van beide) en wat Putin zou accepteren.

Tot die tijd is het aan Oekraine om met onze hulp de Russen te stoppen en eruit te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
anboni schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:32:
[...]
Het hele punt is nou juist dat 'het andere uiterste' gewoon het uiteindelijke doel van Putin is. Als je nu ook maar iets toegeeft, zal Putin dat alleen maar zien als 'n uitnodiging om te blijven nemen. Er is gewoon maar 1 manier om hier een halt aan toe te roepen en dat is alle russen Oekraine uit, rusland volledig demilitarizeren en terug naar de grenzen van 1991.
Dat kan zijn doel wel zijn, maar nu nadenken over welke akties het beste zijn zorgt er niet gelijk voor dat Putin al zijn doelen zomaar krijgt. En die akties zijn nodig, want hoe wil je b.v. rusland demilitarizeren? Na de oorlog komt er vanuit India/China e.d. echt wel op de een of andere manier weer legerspul die kant op. Het is niet alsof we rusland even in gaan nemen om te zorgen dat ze naar ons blijven luisteren.

Dus dat we terug willen naar wat je zegt lijkt me duidelijk. Alleen kom je daar niet door puur te blijven vechten, iig zie ik dat niet de komende jaren gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migchiell schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Wacht maar tot Poetin ook Alaska weer terug wil hebben...
ja wat dan? Gaat niet gebeuren. Probleem opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:06:
[...]
dan zou ik je willen vragen om iets te bedenken waarvan zowel Rusland als Oekraine beter wordt (met behoud van de soevereine landsgrenzen van beide) en wat Putin zou accepteren.

Tot die tijd is het aan Oekraine om met onze hulp de Russen te stoppen en eruit te jagen.
Het probleem is dat je nu alleen nog maar oplossingen hebt waar iedereen slechter van wordt. Dus we moeten inderdaad Oekraine helpen met de russen weer weg te jagen. We moeten echter ook heel goed na gaan denken wat we daarna gaan doen. Want als we af blijven wachten is het simpelweg wachten op de volgende oorlog.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Dat is wel raar.
Dat is ongeveer hetzelfde als een inbreker (die al een keer in jouw huis heeft ingebroken) op heterdaad betrappen en tegen 'm zeggen: "De vorige keer heb je de dure oorbellen van mijn partner laten liggen, als ik ze je nu geef, komt je dan niet meer terug?".
Nee, dat is hetzelfde als die inbreker na zijn straf te helpen zijn leven weer op orde te krijgen (iets waar we in Nederland verschillende instanties voor hebben trouwens)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Het is helemaal niet raar om een inbreker na arrestatie te helpen via de reclassering weer z'n leven op te bouwen.
daarvoor moet de inbreker toch eerst gearresteerd worden.
En het is wel raar als die inbreker z'n gejatte spullen dan vervolgens grotendeels mag behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:15:
[...]

Vermoed dat de russische bevolking de sancties langer volhoudt dan onze kiezers de hoge gas- en olieprijzen... ;)
ongetwijfeld, maar luxe producten zoals militair materieel kunnen ze moeilijker weer aanvullen omdat ze bepaalde componenten elders moeten gaan halen of zelf moeten gaan maken (wat ook niet altijd even makkelijk is).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-10 22:45

servies

Veni Vidi Servici

redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Ik moet het wel met hoevenpe eens zijn dat je ook naar het grotere plaatje moet kijken. Puur stellen dat je rusland niets mag/kan geven is daarmee niet slim. maar dan moet er wel heel wat meer tegenover staan dan alleen de oorlog eindigen.
Wat we hen geven is dat ze zich achter hun eigen grenzen mogen terugtrekken en dat we Rusland niet binnen gaan. Al het andere is beloning van crimineel gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:46:
geen probleem. Dan verleggen we het Bosphorus concept weer naar de straat van Gibraltar. Niemand in of uit zonder toestemming. Turkije uit NATO. Probleem opgelost.

Kunnen we direct gaan nadenken over het heroveren van Constantinopel :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:09:
[...]

Het probleem is dat je nu alleen nog maar oplossingen hebt waar iedereen slechter van wordt. Dus we moeten inderdaad Oekraine helpen met de russen weer weg te jagen. We moeten echter ook heel goed na gaan denken wat we daarna gaan doen. Want als we af blijven wachten is het simpelweg wachten op de volgende oorlog.
ik vraag je toch: hoe zou jij Rusland dan willen helpen? Hulp die ze accepteren?
Ik zie het niet tenzij ze hun denkwijze grondig veranderen en stoppen met het alleenheerserschap over de gehele regio.
Gewoon je eigen grenzen respecteren en handelen met je buren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
servies schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Wat we hen geven is dat ze zich achter hun eigen grenzen mogen terugtrekken en dat we Rusland niet binnen gaan. Al het andere is beloning van crimineel gedrag.
Oftewel maak je borst maar alvast nat voor de oorlog die over 10-15 jaar weer terug zal komen. Zo denken is nl. leuk, maar dan kun je je afvragen waarom het gevangenis-systeem in Amerika zoveel slechter is dan de onze (veel meer recidive). En dat terwijl het Amerikaanse systeem vele malen strenger is dan de onze.

Dus leuk om zo te denken, en ik betrap me er zelf ook op, maar de praktijk laat toch echt zien dat het niet de beste resultaat geeft.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Daar zit het hele probleem, de kans dat Putien zoiets accepteert is klein.

Putins ego heeft een overwinning nodig, en:
Putins machtspositie heeft een overwinning nodig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:16:
[...]

ik vraag je toch: hoe zou jij Rusland dan willen helpen? Hulp die ze accepteren?
Ik zie het niet tenzij ze hun denkwijze grondig veranderen en stoppen met het alleenheerserschap over de gehele regio.
Gewoon je eigen grenzen respecteren en handelen met je buren.
Dat weet ik ook niet, vandaar ook dat het juist goed is om daar over na te gaan denken. Als er in rusland niets verandert, gebeurt dit vroeg of laat opnieuw, ongeacht de winst of nederlaag die ze nu krijgen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Dat weet ik ook niet, vandaar ook dat het juist goed is om daar over na te gaan denken. Als er in rusland niets verandert, gebeurt dit vroeg of laat opnieuw, ongeacht de winst of nederlaag die ze nu krijgen.
Precies, maar als je Putin met een overwinning thuis laat komen, is de kans niet groot dat er op korte termijn (zolang hij leeft) iets verandert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:21
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:16:
Oftewel maak je borst maar alvast nat voor de oorlog die over 10-15 jaar weer terug zal komen.
Na dit conflict doet Rusland helemaal niets meer, economisch en demografisch was dit hun enige kans om Oekraïne in te lijven laat staan de NAVO te bedreigen.

China is waar het risico zit...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:14:
[...]

geen probleem. Dan verleggen we het Bosphorus concept weer naar de straat van Gibraltar. Niemand in of uit zonder toestemming. Turkije uit NATO. Probleem opgelost.

Kunnen we direct gaan nadenken over het heroveren van Constantinopel :+
In Churchill z'n tijd ging dat al niet goed, de jonge Turken waren bereid om te vechten voor hun land en dezelfde statement te maken als hoe de Europese landen hun onafhankelijkheid of republiek bevestigd hebben door de gecombineerde macht van alle buitenlandse legers buiten te trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Precies, maar als je Putin met een overwinning thuis laat komen, is de kans niet groot dat er op korte termijn (zolang hij leeft) iets verandert.
Dit zwerft er op telegram rond
❗ the head of Ukrainian intelligence Budanov said that Putin is seriously ill with cancer, and a coup is already taking place in the Russian Federation to overthrow him

He also added that the war will reach a turning point in August and will end before the end of the year.
Als ik voorzichtig "gok" denk ik dat men hem tot Augustus gegeven hebben ...?

Los van of hij het wel of niet haalt (augustus that is).. dat is wel erg "na mij de zondvloed" gedachte.

@De_Bastaard en @Tens gaat niet om de rumour, het is meer de voorspelling van "augustus" die in dit geval het intressant maakt, met name 2022 (dit jaar dus) .. niet ergens 2030 oid .
Prosac schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:48:
Ik geloof niet eerder dat Putin terminaal ziek is dan dat we hem minimaal een week 24/7 doodstil in een kist in de Christus-Verlosser-kathedraal te Moskou zien liggen.
Dit lijkt me niet meer als de grond gedachte van bovenstaande.

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 13-05-2022 19:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:34:
[...]

[...]

Als ik voorzichtig "gok" denk ik dat men hem tot Augustus gegeven hebben ...?

Los van of hij het wel of niet haalt (augustus that is).. dat is wel erg "na mij de zondvloed" gedachte.
Rumor rumor, hebben we niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:34:
Hm, de Britse 'kwaliteitspers' claimt dat al jaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:42
Ik geloof niet eerder dat Putin terminaal ziek is dan dat we hem minimaal een week 24/7 doodstil in een kist in de Christus-Verlosser-kathedraal te Moskou zien liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Na dit conflict doet Rusland helemaal niets meer, economisch en demografisch was dit hun enige kans om Oekraïne in te lijven laat staan de NAVO te bedreigen.

moeten we de huidige situatie wel uitzitten tot het eind en niet nu al stoppen met steun. Anders werkt het alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Laatst online: 26-09 11:13
Prosac schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:48:
Heeft Putin geen dubbelgangers? :p
Maar inderdaad, er zijn zoveel geruchten over zijn gezondheid.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

sdk1985 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Als onderdeel van de afspraken kun je een vredesmacht plaatsen. Die bouw je alleen af wanneer de troepen aan de andere kant ook afbouwen. Ook daar zijn dan weer afspraken over te maken.
De Russen interpreteren verdragen als een blok aan de been van de Tsaar. Hoe sneller dat ze hun voeten aan verdragen kunnen vegen, hoe onafhankelijker, vrijer,... dat de Russische machthebbers voelen. Bij definitie moeten alle verdragen uit het raam gegooid worden.

Als Rusland een verdrag tekent, dan is het omdat de Westen teveel wapens kan kopen en Rusland smeekte voor een verdrag om te voorkomen dat het Westen veel meer wapens dan Rusland kan kopen. Dit is hoe arms limitation treaties onderhandeld werden.

Reagan had gelijk:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JDVT-8tUfiE]

Als de nieuwe Top Gun een enorme succes in de bioscoopzalen wordt zoals vroeger in de jaren 80, dan kunnen de politici hun borst nat maken dat iedereen geopolitiek en oorlog zoals een voetbalmatch behandelt. De grote meerderheid wilt overwinningen zoals de goals in de voetbal zien. De Russen zullen over de kling gejaagd worden voor onze entertainment-needs.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 13-05-2022 22:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:14
De subs zijn weer volgepompt met kruisraketten voor Odessa?
https://liveuamap.com/en/...-of-the-russian-black-sea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

alles is uitgevaren inderdaad naar verluid .. hopen dat ze dicht bij genoeg komen voor een tegenoffensief vanuit UA

UA is voor 75% ook nu in luchtalarm

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-05-2022 20:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:06:
[...]

alles is uitgevaren inderdaad naar verluid .. hopen dat ze dicht bij genoeg komen voor een tegenoffensief vanuit UA

UA is voor 75% ook nu in luchtalarm
heeft UA anti-submarine wapens?
Zolang ze onder water blijven en wat raketten lanceren kan je daar niet zoveel tegen doen.

Kan ook zijn dat ze alle subs het gat uitsturen om een statement te maken tegen westerse mogendheden die zitten te filosoferen over het unblocken van Odessa voor de graanschepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Zolang ze onder water blijven en wat raketten lanceren kan je daar niet zoveel tegen doen.

Kan ook zijn dat ze alle subs het gat uitsturen om een statement te maken tegen westerse mogendheden die zitten te filosoferen over het unblocken van Odessa voor de graanschepen.
Je kent de meme van "lossing a ship in a landwar" oid onderhand wel, dus in die lijn gedacht zou niet verbaast staan als UA het voor elkaar krijgt.

Maar odessa krijgt vanacht wel een storm voor zijn kiezen (verbaasde me al van de storm berichten op TG, was namelijk een eerste keer voor me) ..

Maar laten we zien wat er gebeurt :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Och, in dit conflict zou mij een mlrs of goed gemikte pzh2000 schot op een gespotte sub niet verbazen. Ze moeten ‘m alleen toevallig zien te vinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Och, in dit conflict zou mij een mlrs of goed gemikte pzh2000 schot op een gespotte sub niet verbazen. Ze moeten ‘m alleen toevallig zien te vinden.
#doubt

Zoals ook zichtbaar is in Saving Private Ryan, met die kogels die mensen onder water nog doden.
Dat is natuurkundig onmogelijk.

Evenzo ga ik er ook niet van uit dat een MRLS een sub onder water zal kunnen raken.
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Je kent de meme van "lossing a ship in a landwar" oid onderhand wel, dus in die lijn gedacht zou niet verbaast staan als UA het voor elkaar krijgt.

Maar odessa krijgt vanacht wel een storm voor zijn kiezen (verbaasde me al van de storm berichten op TG, was namelijk een eerste keer voor me) ..

Maar laten we zien wat er gebeurt :)
er zijn eerder sinds de invasie al 4 subs uitgevaren. Blijkbaar zijn die dus alweer terug voor restock.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd vpor lancering van een raket moet ie vlak onder het oppervlakte komen en is ie kwetsbaar.

Zo ondenkbaar dat ik er gewoon niet van op ga kijken :+

Of Polen redenen heeft er vol in te gaan? Jazeker, elke dag meer en meer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:35:
@Verwijderd vpor lancering van een raket moet ie vlak onder het oppervlakte komen en is ie kwetsbaar.

Zo ondenkbaar dat ik er gewoon niet van op ga kijken :+

[Embed]

Of Polen redenen heeft er vol in te gaan? Jazeker, elke dag meer en meer.
t is net alsof Rusland masochistisch is en op ramkoers is.
Net die strippers in Duke Nukem 3D: 'kill me.....'
Net zolang uitdagen.

Willen ze echt WW3? conventioneel falen ze nu al.
Kernoorlog? Tja.. dan ben je moreel gewoon failliet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:30:
[...]

#doubt

Zoals ook zichtbaar is in Saving Private Ryan, met die kogels die mensen onder water nog doden.
Dat is natuurkundig onmogelijk.

Evenzo ga ik er ook niet van uit dat een MRLS een sub onder water zal kunnen raken.
[...]

er zijn eerder sinds de invasie al 4 subs uitgevaren. Blijkbaar zijn die dus alweer terug voor restock.
wacht even .. jij maakt een enorme denkfaut ;) in 99,999% van de gevallen dat ik en jij in deze discussie zouden treden had je 100% gelijk gehad maar je hebt het wel over Rusland he :+

Je weet inmiddels dat RU alleen diesel subs heeft in de zwarte zee vloot, toch? Tenzij ze zeer goeie accu's hebben --> #corruption-kills kan dat "onderwater" blijven best wel eens uitdagend zijn.

Als hij maar dicht genoeg bij de oppervlakte vaart en het projectiel hard genoeg op het water slaat voor een drukgolf (dieptebom effect) of wat gaatjes weet te slaan in de romp is het "blub blub"

Het is niet eens de "skill" van UA in dit geval het is de enorme gebrek aan logisch nadenken aan de russische kant ..

De lijst o.a generaals aan het front, 19x vliegveld, 5x pontonbrug en zo kunnen we veel meer opnoemen :) dat facepalm waardig is.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:46:
[...]
Tenzij ze zeer goeie accu's hebben --> #corruption-kills kan dat "onderwater" blijven best wel eens uitdagend zijn.
dan wel ja. Maar alleen dan.

En ach, t is maar een Kilo.
Maar ook dan... diesel-elektrisch. Betekent batterijen aan de buitenkant dus meer weerstand. Kunnen tegen een stootje (torpedo).
Daar moet je flink op knallen wil je daar doorheen komen met normale arty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:49:
[...]

dan wel ja. Maar alleen dan.

En ach, t is maar een Kilo.
je weet dat de die experts die voorspelde dat UA het lastig zou hebben, over de knie zijn gelegd en enorme billenkoek hebben gehad he ?

in video vorm Why the T-90 is Cheap Useless Junk!
of
DaniëlWW2 legt uit waarom een T-34 zuigt

TLDR met een 200, - drone + een 10,- euro granaat op een T-?? tank = exit tank of dat nu t-72,80 of 90 is ..
Maar ook dan... diesel-elektrisch. Betekent batterijen aan de buitenkant dus meer weerstand. Kunnen tegen een stootje (torpedo).
Daar moet je flink op knallen wil je daar doorheen komen met normale arty.
O en volgens mij zijn enkele subs gezonken door "te hoge druk" .. die K92 en dat waren atoom varianten dacht ik.

Dussuh ik heb er een hard hoofd in dat ze wegvaren if you don't mind

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:05:
[...]

je weet dat de die experts die voorspelde dat UA het lastig zou hebben, over de knie zijn gelegd en enorme billenkoek hebben gehad he ?

in video vorm Why the T-90 is Cheap Useless Junk!
of
DaniëlWW2 legt uit waarom een T-34 zuigt

TLDR met een 200, - drone + een 10,- euro granaat op een T-?? tank = exit tank of dat nu t-72,80 of 90 is ..

[...]

O en volgens mij zijn enkele subs gezonken door "te hoge druk" .. die K92 en dat waren atoom varianten dacht ik.

Dussuh ik heb er een hard hoofd in dat ze wegvaren if you don't mind
oh wees gerust. Ik ben support medewerker. Ik verbaas me nooit, ik verwonder me slechts.
Ik sta open voor allerlei wazige zaken dus het zal me niet verrassen. Wel m'n hoofd doen schudden.
want inderdaad net als de houtblokjes: #corruption corrupts.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Heb juist het gevoel dat Zelensky z'n hand aan het overspelen is, hoe denkt hij de oorlog ooit te beëindigen als Oekraïne de hele Donbass weer inneemt? Dan weet je één ding zeker, de Russen blijven schieten en zijn snel weer terug.

Dat geintje met die pijpleiding zal in veel landen niet gewaardeerd worden, Macron en Schulz schofferen helpt ook niet:[Twitter]
Zolang er gevochten wordt kan z'n economie niet herstellen, wie investeert in een land dat elk moment gebombardeerd kan worden. Pas als Oekraïne harde concrete veiligheidsgaranties kan het zich vol richten op herstel, het scheppen van welvaart en verdere toenadering tot het westen.

Hoe lastig het met deze emoties ook is je moet in internationale machtspolitieke verhoudingen blijven denken, een oude rot als Kissinger begrijpt dat tenminste nog.
Sorry hoor, maar de reactie van Zelenskyy afdoen als emotioneel is een frame. De reactie kan even gemakkelijk als vastberaden worden omschreven. Zelenskyy heeft gewoon een helder doel voor ogen en marchandeert hiermee niet. Hij zet zich ervoor in om koste wat kost Oekraïne haar eigen gebiedsdelen terug te laten winnen. Niet alleen Zelenskyy zelf is hierin vastberaden. Het Oekraïense volk is hierin nog nooit zo verenigd geweest als nu. Zelenskyy reflecteert hierin dus het Oekraïense volk.

Mijn verwachting is dat naarmate deze conflictsituatie steeds meer geaccepteerd raakt het westen meer en meer hierin zal gaan assisteren en ook druk zal blijven zetten op Rusland. Rusland heeft in dit latere stadium wel andere kwesties aan het hoofd dan zich erom te bekommeren naar welk doel in Oekraïne de volgende raket gaat. Oekraïne kan zodra haar gebiedsdelen weer zijn veiliggesteld zich verder gaan verdedigen met de tit for tat aanpak. Het westen kan Oekraïne met niet militaire middelen in deze aanpak ondersteunen. Het resultaat is dat het voor Rusland economisch heel onaantrekkelijk is om de vijandelijkheden naar Oekraïne te laten voortduren.

Voor het westen is het andersom heel onaantrekkelijk als Rusland tot de conclusie kan komen dat ze dit nog wel een keertje kan proberen. Rusland veroverde gebiedsdelen laten behouden versterkt precies die houding. Precies dit beoogt de Verenigde Staten te voorkomen en mobiliseert de NAVO hier achter, om mijzelf uit https://gathering.tweaker...nd/poster/285051/messages (1 mei jl.) te quoten:
De VS wijzigt haar strategie door niet meer te volstaan met het ondersteunen van Oekraïne in de eigen verdediging maar dat de VS beoogt Rusland zodanig te verzwakken dat wat ze nu in Oekraïne heeft gedaan geen tweede keer kan gebeuren.
Mag ik ook even framen? De defaitistische koers die je voorstelt is dus al enkele weken een gepasseerd station. Nu wordt weer toenadering gezocht met Rusland, er zijn vandaag weer wat gesprekken geweest. Lees die gesprekken alleen niet als een teken van zwakte. Langs deze weg wordt getracht het Russische bewind tot het opgeven van haar operatie te bewegen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 19:37

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:46:
[...]

wacht even .. jij maakt een enorme denkfaut ;) in 99,999% van de gevallen dat ik en jij in deze discussie zouden treden had je 100% gelijk gehad maar je hebt het wel over Rusland he :+

Je weet inmiddels dat RU alleen diesel subs heeft in de zwarte zee vloot, toch? Tenzij ze zeer goeie accu's hebben --> #corruption-kills kan dat "onderwater" blijven best wel eens uitdagend zijn.

Als hij maar dicht genoeg bij de oppervlakte vaart en het projectiel hard genoeg op het water slaat voor een drukgolf (dieptebom effect) of wat gaatjes weet te slaan in de romp is het "blub blub"

Het is niet eens de "skill" van UA in dit geval het is de enorme gebrek aan logisch nadenken aan de russische kant ..

De lijst o.a generaals aan het front, 19x vliegveld, 5x pontonbrug en zo kunnen we veel meer opnoemen :) dat facepalm waardig is.
Kan ik je hierbij quoten op dat “het onder water blijven” voor Russische schepen lastig is? :*)

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Kan ik je hierbij quoten op dat “het onder water blijven” voor Russische schepen lastig is? :*)
:o

da's bijna gemeen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Waarom ik denk dat een onderzeeër raken met artillerie geen illusie is?

Nou, omdat Ukraine ook een gestolen wasmachine uit de lucht heeft geschoten.

[Twitter: https://twitter.com/expatua/status/1525024848698916865?s=21&t=qUO9vIenN6djqFef7B-XAg]

De 100.000 rovende Russen. Het zou een titel van een stripboek kunnen zijn, als het niet zo triest was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzI3QyDZGIQL3gnVk4SA2wKH-p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5DFIjP8O7LMoBQMLPagOxlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:41:
[...]

t is net alsof Rusland masochistisch is en op ramkoers is.
Net die strippers in Duke Nukem 3D: 'kill me.....'
Net zolang uitdagen.

Willen ze echt WW3? conventioneel falen ze nu al.
Kernoorlog? Tja.. dan ben je moreel gewoon failliet.
Volgens Kamil Galeev zijn de Russen zal zwaar fatalistisch na de Sovjet pogingen tot het geloven dat ze een toekomst hebben.

Rusland had al last van halve miljoen bevolkingskrimp per jaar en in 2021 heeft Rusland last van 1 miljoen bevolkingskrimp. Deze oorlog moest snel gestart worden voordat Rusland te weinig jonge mensen heeft om een oorlog te kunnen starten.

Ik geloof totaal niet in de "dreiging" van het mobiliseren van "9 miljoen Russen die zonder munitie of geweer in Ura charges naar ons gaan stormen".

Als Putin een volledige mobilisatie afkondigt, dan kunnen de Amerikanen de handen wrijven, want de VN heeft al uitgerekend hoe de Russische bevolking zonder oorlog tegen het einde van de eeuw halveert.

Een veel gemaakte fout is denken dat Rusland nog altijd de bevolkingspiramide van een Afrikaans land heeft en oneindig veel jongens aan imperiale oorlogen kan opofferen.

In de jaren 90 zijn er veel minder Russen geboren door economische redenen dan normaal en als deze kleinere generatie in deze oorlog in de meat grinder geduwd wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dad9e8xLeZ56tCpQ0wbjNqYXSqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ourlk7OVrOedMWSPGWhQkSlj.jpg?f=user_large
Dan zullen de geboortes in de komende 10 à 15 jaren sterk afnemen zoals mijn pronostiek onderaan bijgeplakt.

De halvering van de Russische bevolking is een understatement, we kunnen geld inleggen op minder Russen dan Duitstaligen, minder Russen dan Franstaligen,... en als het echt hard eraan toe gaat, minder Russen dan Nederlandstaligen. Ik hoef niet uit te leggen dat Rusland geen oorlog kan starten als ze minder bevolking dan de Nederlandstaligen hebben.

Dit is wat Amerikanen zoals Peter Zeihan allang uitgerekend hebben. Halve miljard Chinezen in 1 jaar tijd dood laten gaan met een zeeblokkade is ook uitgerekend.

De gemiddelde mens beseft niet welk schaakspel dat gespeeld wordt en hoeverre WOIII al begonnen is ipv vragen wanneer het begint. Met doelen zoals de bevolking van Rusland en China in korte termijn halveren, kan je niet zeggen dat we afzijdig van het schaakspel blijven.

De permanente castratie van Rusland en China zal ervoor zorgen dat de wereld in de 21ste eeuw ook door het Westen gerund wordt. Als Xi het spel dom speelt, dan wordt China sneller gecastreerd dan ooit gepland. Een North-Korea 2.0 kan zomaar gemaakt worden.

Tegen het einde van dit decennium kan de wereldkaart in het voordeel van het Westen hertekend worden als Rusland en China het spel dom spelen. Xi heeft al z'n geld op zero COVID en de zelfvernietiging van China ingezet.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

leuk draadje maar pak er 1 quote tussenuit:
I said a few weeks ago that we would soon see both the RU and UKR force “culminate” and transition to different operations.

We are on the cusp of that transition
maar ik begreep niet echt wat hij bedoelde "welke" overgang totdat ik deze las
❗ The Ministry of defense "focuses on the need to provide 1 million people who will fight the enemy," he said. (https://www.facebook.com/...sii/posts/407683618034662) Minister of Defense Reznikov

Probably, for the first time, they named the number of citizens who plan to be mobilized into the army. Before the war, a large number of the armed forces of Ukraine counted about 200 thousand people.
Als het goed is is er een wet aangenomen die de "reservisten" ook kan inzetten voor leger doeleinden laat dat nu net 1Mil zijn.

Dus UA gaat van defensief naar offensief ?

pro_6or schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:42:
[...]
Dat zou je best kunnen doen ;)

@Verwijderd Ach gemeen .. ik zou in elk geval niet een product tester willen zijn in rusland.

[X: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1525200668172197888]

update laat geen subs zinken, maar de rest van de vloot zou wel eens het haasje kunnen worden tzt

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 13-05-2022 22:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:50:
never interrupt your enemy when he's making a mistake
volgens mij is dit precies wat er gaande is in het conflict met Ukraine, en waarom we UA als een baas aan het bevoorraden zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik meen dat we deze discussie al eerder hebben gevoerd, dus ik zal het kort houden. Reden waarom Zelensky naar de onderhandelingstafel zou lopen zou een van dezen moeten zijn:

1. UA zakt door zijn hoeven, het kan niet meer;
2. De Europese broeders komen niet los uit hun kapotte denkbeeld en dwingen Zelensky om te onderhandelen;
3. Zelenksy verwacht er helemaal niks van, maar wil de tegenstander helemaal moe maken, tegenstellingen tussen duiven en haviken laten opspelen.
4. Zelensky wil iets met Azovstal, en moet daarom nu een indruk geven van buigzaamheid

Punt 1 is niet verbijsterend waarschijnlijk met het lend-lease commitment vanuit de VS plus belofte van wederopbouw uit EU. Punt 2 hoop ik niet maar niet ondenkbaar. Old habits die hard, dus ik zal op dat punt kritiek geven.
Punt 3 kan, maar lijkt me intern ook een wissel trekken.
Punt 4 kan.

Wat @vso aangeeft, de capaciteiten van Rusland zijn niet oneindig. Van Oekraïne normaal gesproken ook niet, maar met de militaire en financiële steun van 40 landen is het een kwestie van tijd totdat Rusland kopje onder gaat. Wanneer je merkt dat je de wedstrijd gaat winnen loop je niet voortijdig van het veld af, ook al weet je dat er nog heel wat strijd nodig zal zijn.

Kan Putin nog voorzien? Zit hij op de juiste weg? Reken maar dat iedereen in zijn kleine cirkel en daarom heen zich die vraag zal stellen. Dat is niet de vraag of men enige scrupules kent, maar in hoeverre Putin nog in hun belang kan zijn. Putin zit op een dood spoor. Tenzij je hem een uitweg biedt. Dat maakt het sterker, het onderstreept wat een mythische leider hij toch is. Zelfs als het hopeloos is en de complete economische wereldmacht hem compleet in de tang heeft genomen weet hij zich zonder enige noemenswaardige bargaining chip er zich uit los te werken.
Wie help je met appeasment? Putin. Je redt hem zelfs.
Wie help je naar de verdommenis? Oekraïnse families. Kinderen die verdwijnen, op treinen gezet naar Siberie, hun namen uitgewist. Moeders die hun kinderen kwijt zijn. Vaders die in kampen gefolterd en gedood worden. Zonen die van straat geplukt worden om te strijden tegen hun eigen volk. Het huis vergeven aan indringers.

Ondertussen delen wij kennelijk graag grondgebied uit van een ander land ter beloning. Wat soevereiniteit? Juist Putin verdient respect, we mogen hem niet in een hoek drijven. In de erkenning van might makes right vindt men elkaar. Hebben wij ons zelf al gezien in die spiegel?

Ik begrijp dat Rob de Wijk inmiddels bij Kissinger uitgekomen is voor steun? Dat was de man die met Mao het op een akkoordje heeft gegooid en de China-strategie heeft vormgegeven. Een hoofdpijndossier zo groot, dat de VS inmiddels Rusland terzijde moet laten liggen.

Dat brengt mij bij een ander punt. Mao, Hitler, Putin; het horen van deze namen prikkelt bij een deugdelijk mens zijn morele orgaan. Elke appeasement richting Putin is een legitimering. Niet alles is een koud rekensommetje, dat lijkt een feit wat de naoorlogse generatie maar moeilijk begrijpt. Het doet me deugd dat op dit forum er ook nog ethisch besef is.
Etnocide, het vernietigen van de bevolking en cultuur, volgens sommige kenners zelf genocide--dat belonen-- het is nog al wat. Voor wie zich hier aan bezondigt heeft de aarde niet genoeg water om zich schoon van te wassen.

Kwestie China: het heeft weinig zin om maar de witte vlag te hijsen zodat China niet Rusland opeet. Dat is een keuze die men zelf maakt. Het geintje met pinpongen tussen Rusland en het westen kennen we ook van Orban en die andere dictator, Lukashenko. Je koopt er niks voor.
Het zal de afweging bij de opvolging van Putin zelf moeten zijn of ze een stabiele relatie willen met het westen, of opgegeten worden door China. De keuze zou vrij makkelijk moeten zijn voor een enigzins normaal functionered land wat het landsbelang vooropstelt, maar daar hebben we precies het probleem te pakken.
Het Kremlin gebruikt Rusland als wc-pot, en ze maken het niet schoon. Liever lopen ze bij de buren binnen en trekken de pot die er in verhouding een stuk beter uitziet van de muur.
Het land interesseert ze geen reet. Alles mag stuk, zolang men maar een paar leuke huisjes heeft in Italië, of een fijn schip van een kleine miljard euro.

Een land dat niet gered wil worden kunnen we niet redden.

We kunnen wel overlevingsdrang aanmoedigen. Dan moet je ophouden met je interieur af te geven aan de afperser. Maak dat expansieve, conflictzoekende model dood. Laat de Rus inzien dat het vastzit. Laat de keys zien dat Putin ze in een doodlopende steeg heeft geleid. Wees de enige die de uitgang controleert. Heb zelfvertrouwen, wees een moreel leider. Heb een moreel kompas, dan heb je initiatief, dan kan je werken naar iets toe. Zorg dat je waarden niet in een foldertje staan, maar uitgangspunt van je beleid. Dan loop je niet achter de feiten aan, dan hoe je niet calculerend op je knieën om financiële belangen veilig te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:01:
Ik meen dat we deze discussie al eerder hebben gevoerd, dus ik zal het kort houden. Reden waarom Zelensky naar de onderhandelingstafel zou lopen zou een van dezen moeten zijn:

1. UA zakt door zijn hoeven, het kan niet meer;
2. De Europese broeders komen niet los uit hun kapotte denkbeeld en dwingen Zelensky om te onderhandelen;
3. Zelenksy verwacht er helemaal niks van, maar wil de tegenstander helemaal moe maken, tegenstellingen tussen duiven en haviken laten opspelen.
4. Zelensky wil iets met Azovstal, en moet daarom nu een indruk geven van buigzaamheid

Punt 1 is niet verbijsterend waarschijnlijk met het lend-lease commitment vanuit de VS plus belofte van wederopbouw uit EU.
Punt 2 hoop ik niet maar niet ondenkbaar. Old habits die hard, dus ik zal op dat punt kritiek geven.
Punt 3 kan, maar lijkt me intern ook een wissel trekken.
Punt 4 kan.
Mooi stukje schrijfwerk _/-\o_

Punt 1 hoe bedoel je dat, kan je die iets nader toelichten?
Deze vertaal ik momenteel als "alle humane begrippen zijn door RU overboord gegooid en de terreur die ze veroorzaak hebben werken als een rode vlag" of steek je hem anders in?

Punt 2: dat betreft heeft UA (Zelensky) helaas meer steun van de Baltische staten die exact begrijpen dat onderhandelen gewoon geen zin heeft en wat Macron bv doet alleen agressie opwekt. Immers zelfs Turkije trekt naar mijn idee niet zomeer aan het "onderhandel"bootje. Duitsland en Hongarije zijn gewoon wappie bezig .. ofzo.
We kunnen wel overlevingsdrang aanmoedigen. Dan moet je ophouden met je interieur af te geven aan de afperser. Maak dat expansieve, conflictzoekende model dood. Laat de Rus inzien dat het vastzit. Laat de keys zien dat Putin ze in een doodlopende steeg heeft geleid. Wees de enige die de uitgang controleert. Heb zelfvertrouwen, wees een moreel leider. Heb een moreel kompas, dan heb je initiatief, dan kan je werken naar iets toe. Zorg dat je waarden niet in een foldertje staan, maar uitgangspunt van je beleid. Dan loop je niet achter de feiten aan, dan hoe je niet calculerend op je knieën om financiële belangen veilig te stellen.
Denk dat deze tweet heel erg goed past erbij.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FSp4dSSXEAE-SCD?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:35
Ik liep deze nog tegen het lijf; een Russische jongen in een tank die voor zich zijn battaljon onder vuur genomen ziet worden. Verassend is het complete gebrek aan situational awareness en het kapotte kanon...

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

2 aparte Odessa filmpjes ik vind ze zo apart en een keer wat anders dan "oorlogsgeweld"

https://t.me/our_odessa/33974
en
https://t.me/our_odessa/33973

Dit zijn 2 video-links van Odessa vanavond (niks "ergs")

De 1ste is onweer vanuit een donkere kamer uitzicht op flat's aan de overkant, dit zou zo uit een horror film kunnen komen.
De 2de is een mooie avond, met luchtsirene en onweer

Een keer wat anders dan dood en verderf.

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Of is wat we na WO2 hebben gedaan niet veel beter (en dat heeft bewezen heel goed gewerkt).
Ik denk dat je een rooskleurig beeld hebt van wat we met Duitsland hebben gedaan. We hebben totale oorlog tegen Duitsland gevoerd, het land militair verslagen, economisch vernietigd en tot onvoorwaardelijke capitulatie gedwongen, en het daarna bezet en 20% van het land weggegeven aan buurlanden. Tevens waren er 8 miljoen Duitsers dood en zijn miljoenen anderen uit hun oude woongebieden in Oost Europa verdreven. En jij herinnert je alleen het stukje wat jou goed uitkomt. Maar het lelijke stukje moest wel gebeuren zodat het andere stukje een succes kon worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Denk dat deze tweet heel erg goed past erbij.
[Twitter]
[Afbeelding]
Ik heb die uitspraak tijdens zijn inauguratie al gehoord en die is me bij gebleven omdat ik hem zo goed vond. Ik durfde toen niet te googelen om te checken of het om plagiaat ging (en nu nog niet). Ik had vanaf toen eigenlijk al een hoge pet van hem op en geloofde niet dat ie Kyiv ging verlaten eind feb. Gelukkig heeft ie dat ook niet gedaan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Apache4u schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Ik heb die uitspraak tijdens zijn inauguratie al gehoord en die is me bij gebleven omdat ik hem zo goed vond. Ik durfde toen niet te googelen om te checken of het om plagiaat ging (en nu nog niet). Ik had vanaf toen eigenlijk al een hoge pet van hem op en geloofde niet dat ie Kyiv ging verlaten eind feb. Gelukkig heeft ie dat ook niet gedaan.
Dit was voor het eerst dat ik het las (vandaag) en ik denk dat als je mr Zelensky morgen op straat tegen zou komen en je zou hem deze vraag stellen, dan geeft hij uit het hart antwoord of het "van hem zelf is" of van een ander.

Niet iemand die met de titel zwaait omdat hij het krijgt maar omdat hij gelooft in het "vak" wat ze beoefenen.

"not all superheroes wear capes" past imho goed bij hem, hij is mens met alle + en - erbij toch?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Mooi stukje schrijfwerk _/-\o_

Punt 1 hoe bedoel je dat, kan je die iets nader toelichten?
Deze vertaal ik momenteel als "alle humane begrippen zijn door RU overboord gegooid en de terreur die ze veroorzaak hebben werken als een rode vlag" of steek je hem anders in?
Dat Oekraine zou denken dat het aan het korste eind trekt; dat het door mensen, middelen en mogelijkheden heen is geraakt. Alleen, dat is totaal onlogisch met alle steun die UA krijgt. En het hoge moreel bij UA. Als de geruchten niet bedriegen, dan zit het qua moreel niet goed aan Russische zijde.
Een terzijde: dat Putin geen oorlog heeft verklaard op de 9e mei, niet om te mobiliseren, maar om te zorgen dat de contractsoldaat niet wegloopt--dat is misschien een teken dat zelfs dat al te riskant wordt bevonden. Als Russische commandanten nu al orders weigeren dan slaat in het leger de vlam misschien wel in de pan. Puur speculatie, maar soldaten dwingen te vechten die niet willen is wel gevaarlijk. Kadyrov kan niet overal tegelijk zijn en heeft ook tijd nodig om zijn sociale media bij te werken.

Daarom hoop ik ook maar dat eventuele appeasementgebabbel van Frans-Duitse as slechts een een 1-2tje is om kortetermijn-consessies te krijgen. Wat Putin terug krijgt voor meedoen met dat gebabbel is dat het hem legitimeert als leider richting eventuele messenslijpers in zijn hof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Klopt, maar gecombineerd zit natuurlijk nog een groter gevaar. Bij het opbouwen van rusland zal China ten slotte weer goed zijn best gaan doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat je een rooskleurig beeld hebt van wat we met Duitsland hebben gedaan. We hebben totale oorlog tegen Duitsland gevoerd, het land militair verslagen, economisch vernietigd en tot onvoorwaardelijke capitulatie gedwongen, en het daarna bezet en 20% van het land weggegeven aan buurlanden. Tevens waren er 8 miljoen Duitsers dood en zijn miljoenen anderen uit hun oude woongebieden in Oost Europa verdreven. En jij herinnert je alleen het stukje wat jou goed uitkomt. Maar het lelijke stukje moest wel gebeuren zodat het andere stukje een succes kon worden.
Nee, ik herinner me het geheel. Maar wat we na WO1 deden was daarna het land kapot blijven maken door het volledig uit te blijven kleden. Bij WO2 echter hebben we gelijk na de oorlog weliswaar 'wraak' genomen door stukken weg te geven. Maar redelijk snel daarna zijn we wel weer samen gaan werken om het land weer op de rails te krijgen (iig west-Duitsland, oost-Duitsland heeft even geduurd voordat dat ook 'vrij' was)

Vandaar ook dat ik zeg 'na de oorlog'. Met Putin zijn geen afspraken te maken, maar we zullen wel iets moeten doen om te voorkomen dat hetzelfde later nog een keer gebeurd, al dan niet met hulp van China/India oid.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:04:
[...]

Waarom zou dat zo lang moeten duren volgens jou?
Een ervaren artilleriebemanning zit allang te wachten op dat knopje op de bediening waarmee je accurater kunt schieten (boordcomputer met speciale vuursteunsoftware).
Bovendien zijn er een aantal bedieningsfuncties verbeterd, het laden gebeurt nu automatisch.
Komt bij dat de Oekraïense instructeurs en soldaten erg 'eager' zijn om iets nieuws te leren.
Ik zou me verbazen wanneer de opleiding langer dan een week zou duren.
Nou, de Oekrainers krijgen een training van 40 dagen: bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
The_Butler schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:21:
Ik liep deze nog tegen het lijf; een Russische jongen in een tank die voor zich zijn battaljon onder vuur genomen ziet worden. Verassend is het complete gebrek aan situational awareness en het kapotte kanon...

[YouTube: Staff Officer of the 42nd Guards Motor Rifle Division Films His Armored Column Getting Attacked]
Komt trouwens uit deze minidocu gemaakt door de Oekrainse pravda. over het leven van een Russische luitenant. Korte docu met materiaal dat vanaf zijn eigen telefoon is gehaald. Inkijk in zijn leven en ervaringen voor en na de inval in Ukraine.

Pro-Russische Telegramgroepen beginnen ook wat te vermoeden omtrent het falen. Tot op gisteren kon ik nog redelijk "meediscussieren" in een interessante groep (tussen het "you are a nazi" door. Opvallend veel wappies en complottheoristen ook trouwens.) Gisteren vroegen een paar (Pro)Russen of die mislukte rivieroversteek even gedebunked kon worden, dat moest wel fake-news zijn. ik en een aantal lotgenoten plaatsen daarop de linkjes met foto's als bewijs dat het geen fake was.
Sindsdien mogen we niet meer reageren. Zegt genoeg over hoe men werkelijk vind dat het gaat. Popasna voor en Popasna na, maar de rest mag niet meer benoemd worden. _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 13-05-2022 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
The_Butler schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:21:

[YouTube: Staff Officer of the 42nd Guards Motor Rifle Division Films His Armored Column Getting Attacked]
n=1, en het zal wel een aparte vogel zijn als hij ook nog gaat filmen. Maar de totale berusting en passieve houding valt wel op. Je kanon werkt niet, je colonne die kapot is, ik hoor geen communicatie: er zijn redenen om vragen te stellen bij de voorwaarden waarbij je je leven moet riskeren.
Het verbaast mij niks dat heel wat contractsoldaten toedeledoki hebben gezegd en hun contract hebben ingeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bulle bas thx voor de uitleg

Toevoeging (net gepost) van Relaxovich
Putin's real problems will begin by the end of summer, – Arestovich.

This attempt to bargain with the West will fail. Normal makhalovo will begin, which will start to warm up by July, and July-August will be the arena of very fierce battles. That's when the question becomes:

▪️ will the Russian economy be able to provide mobilization;
▪️ a load that is associated with mobilization;
▪️ compensation of sanctions.

The answer to this question will be as surprising to everyone as it was with the real combat capability of the Russian army.
Dus nog ongeveer anderhalve maand voordat de boel losbarst ? hmmm volgens mijn bierviltje zou dat 2 weken max moeten duren (omstandigheden zoals terrein even weggelaten)

Dus denk dat er iets anders gaat gebeuren ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 02-10 22:43
Zonder duidelijke bronvermelding (alleen heel vaag "Duitse media") kan ik aan zo'n post geen hoog waarheidsgehalte knopen. Bovendien, er staat niet bij wanneer ze begonnen zijn met die opleiding, misschien zijn ze al 5 weken in training. Ik heb hier al vaker aangegeven dat er onder de radar meer dingen gebeuren zonder dat dit onmiddellijk in de media gepubliceerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Zonder duidelijke bronvermelding (alleen heel vaag "Duitse media") kan ik aan zo'n post geen hoog waarheidsgehalte knopen. Bovendien, er staat niet bij wanneer ze begonnen zijn met die opleiding, misschien zijn ze al 5 weken in training. Ik heb hier al vaker aangegeven dat er onder de radar meer dingen gebeuren zonder dat dit onmiddellijk in de media gepubliceerd wordt.
Ja, precieze bronvermelding in kranten is helaas geen usance.

Volgens mij is men deze week gestart:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik heb die uitspraak tijdens zijn inauguratie al gehoord en die is me bij gebleven omdat ik hem zo goed vond. Ik durfde toen niet te googelen om te checken of het om plagiaat ging (en nu nog niet).
Zou het uitmaken? Een fijne neus voor goede quotes is een mooie eigenschap voor een politicus. Kunstenaars moeten origineel zijn maar een politicus mag gerust goede gedachten lenen als ie daarmee zijn opvattingen beter kan communiceren.

Just my thoughts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 21:33
[...]

Misschien is het uit die tv-serie waar hij in speelde. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:43:
[...]

Zou het uitmaken? Een fijne neus voor goede quotes is een mooie eigenschap voor een politicus. Kunstenaars moeten origineel zijn maar een politicus mag gerust goede gedachten lenen als ie daarmee zijn opvattingen beter kan communiceren.

Just my thoughts...
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook niet gezocht 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CrystalViriS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:45:
[...]

Misschien is het uit die tv-serie waar hij in speelde. :9
In de tijd van Napoleon bonaparte was er nog geen tv ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:58:
@bulle bas thx voor de uitleg

Toevoeging (net gepost) van Relaxovich

[...]

Dus nog ongeveer anderhalve maand voordat de boel losbarst ? hmmm volgens mijn bierviltje zou dat 2 weken max moeten duren (omstandigheden zoals terrein even weggelaten)

Dus denk dat er iets anders gaat gebeuren ?
Er zijn ook praktische problemen zoals ze op de Russische TV zeggen dat een tank uit de mottenballen halen 90 dagen kost.

Een mobilisatie betekent niet veel als de gemiddelde tank in de opslag de volgende onderdelen ontbreken:
  • stolen optics (voor de upgrade naar 21ste eeuwse accuratie hebben alle Russische pantservoertuigen Franse optics nodig).
  • stolen electronics (vereist ook Westerse import).
  • Als de wielen of rupsbanden in beweging willen blijven, wiellagers worden alleen door buitenlandse bedrijven geproduceerd. Is ook een EU-afhankelijkheid.
  • Motoronderdelen ontbreken.
  • Er is helemaal geen motorblok in het voertuig.
Dan spreek ik nog niet hoe de ingenieurs van een eerste klasse beroep in Sovjet tijden naar "je wilt niet ingenieur zijn als je de kosten van je vrouw of gezin wilt kunnen betalen". In het huidige Rusland lopen de jongeren zo snel mogelijk van engineering weg, zelfs in de wapenindustrie, om een leefbare loon/inkomen in een ander beroep/sector te kunnen vinden.

De know-how van de oude generaties wordt niet meer doorgegeven en deputy minister of defense Makarov heeft zelfs gezegd dat Soviet technologieën zoals het produceren van een tankkanon verloren gegaan is.

Dus de cynische teksten hebben gelijk over het feit dat Rusland alleen grondstoffen kan ontginnen (liefst met zo weinig mogelijk input van de burgers, alles importeren van buitenlandse bedrijven) en het erven van Soviet materiaal. Elke exemplaar van Soviet materiaal dat verloren gaat, is materiaal dat niet vervangen kan worden.

In geval van een uitputtingsoorlog heeft het Westen meer voordeel dan slechts 10x grotere economie, demografie, wapenindustrie,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:21
teacup schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:26:
[...]
Zelenskyy heeft gewoon een helder doel voor ogen en marchandeert hiermee niet. Hij zet zich ervoor in om koste wat kost Oekraïne haar eigen gebiedsdelen terug te laten winnen.
En hoe realistisch is dat?

Vooropgesteld: ik ben hier hier advocaat van de duivel, hoop dat Oekraïne miraculeus haar hele grondgebied terugkrijgt en Rusland vrede aanbied. Als je alle emotie uitschakelt dan is Rusland met een clandestiene mobilisatie bezig: ondanks alle filmpjes met vernietigd materieel en vernietigde rivieroversteken neemt het aantal BTG’s alleen maar toe: Volgens de grafiekjes is inmiddels 100% van de invasiemacht vernietigd, toch blijven de aanvallen op de Oekraïnse linies komen. Als oneindige zombies in een macaber turret-defense-game.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:01:
[...]

Vooropgesteld: ik ben hier hier advocaat van de duivel, hoop dat Oekraïne miraculeus haar hele grondgebied terugkrijgt en Rusland vrede aanbied. Als je alle emotie uitschakelt dan is Rusland met een clandestiene mobilisatie bezig: ondanks alle filmpjes met vernietigd materieel en vernietigde rivieroversteken neemt het aantal BTG’s alleen maar toe:[Twitter]Volgens de grafiekjes is inmiddels 100% van de invasiemacht vernietigd, toch blijven de aanvallen op de Oekraïnse linies komen. Als oneindige zombies in een macaber turret-defense-game.
Aangezien de Russen toch al een hang hebben naar het verleden kan het best zijn dat er een Ardennenoffensief wordt nagespeeld.

Maar, zijn dit de reserves die er in gegooid worden? Troepen moeten ook geroteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:28

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:03:
[...]

klopt, want het grotere plaatje laat zien dat Rusland alles wil en dat gewoon zal gaan krijgen als we niet nu 'nee' zeggen.

Volgend scenario is dat Rusland alle drie de Baltische staten binnenvalt, en na een onderhandeling alleen Litouwen mag houden vanwege de landbrug naar Kaliningrad.
Van mij mag Polen en/of Litouwen morgen Kaliningrad binnenvallen en inlijven nu we toch zo lekker bezig zijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
[...]

Vooropgesteld: ik ben hier hier advocaat van de duivel, hoop dat Oekraïne miraculeus haar hele grondgebied terugkrijgt en Rusland vrede aanbied. Als je alle emotie uitschakelt dan is Rusland met een clandestiene mobilisatie bezig: ondanks alle filmpjes met vernietigd materieel en vernietigde rivieroversteken neemt het aantal BTG’s alleen maar toe:[Twitter]Volgens de grafiekjes is inmiddels 100% van de invasiemacht vernietigd, toch blijven de aanvallen op de Oekraïnse linies komen. Als oneindige zombies in een macaber turret-defense-game.
Het aantal BTGs neemt toe... ik denk dat dat een poging is om zand in de ogen te strooien.

Er zitten 10-13 tanks in een BTG. Laten we het op 12 houden. Met 105 BTGs in Oekraïne heb je het dan over 1260 tanks. Er zijn er ook al 1200 vernietigd. Dat wil zeggen dat er in totaal 2460 tanks de grens over zijn geschoven. Met een geschat totaal van 3300 tanks is nu 75% van de totale slagkracht in Oekraïne. 50% daarvan is dan al kapot en de rest rijdt nog.

Ik vind het nogal veel om 75% van je tanks de oorlog in te sturen terwijl je weet dat die dingen een kill rate hebben van 150 stuks per week.

Kortom, ik denk dat 105 BTGs een getal voor de bühne is, en als ze op papier al bestaan, dan zullen ze het met veel minder materiaal moeten doen dan bijvoorbeeld die 12 tanks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Die tweet die je quote .. zou daar de replies eens van lezen ..

According to several insider sources of the InformNapalm international intelligence community, the 74th Omsbr of the Armed Forces of the Russian Federation (military unit 21005), which tried to cross on pontoons (https://t.me/informnapalm/8483) through the Seversky Donets River near Belogorovka, suffered critical losses. Of the 550 people who were sent to the ferry, about 65 remained alive. after that, other military brigades began to write "otkaznye", but the deputy police are trying to scare them with prison terms and put psychological pressure.
InformNapalm sources also report that they saw a car in this direction today, which is visually very similar to the mobile point of psychological work of the armed forces of the Russian Federation. Probably for psychological treatment of military personnel of a brigade that has suffered heavy losses.
We can't publish a photo without exposing our source, but InformNapalm analysts have confirmed that the car of the complex is similar to the one shown in this infographic.
Belogorovka became another branch of Chernobayevka
Chernobayevka <--- vliegveld wat al 19x geraakt is
Belogorovka <--- pontonbrug (regio) waar men al inmiddels 6x geprobeerd heeft de overtocht te maken.

.

Tja vanalles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheGhostInc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Oekraïne deelt alleen zijn successen en daarmee is het al propaganda. Dat het 'klopt' staat niet ter discussie, of er een neutraal beeld wordt gegeven wel.

Volgens mij horen dit soort berichten in
Wapens en wapensystemen of een 'juich mee met Oekraïne"-topic. Want de discussie gaat meteen richting 'wat is een BTG' of 'de Russen zijn amateurs'.
En ik weet niet hoe iedereen die rivier zou willen oversteken, maar volgens mij is het vrij logisch wat de Russen proberen. En ja, als het misgaat gaat het goed mis.

Relevant (imho) voor dit topic is dat ze de rivier niet weten te passeren. Jezelf verkneukelen over 'kijk vanuit een andere hoek'-filmpjes zorgt voor een heel eenzijdig beeld, daarmee verzand dit topic in een propaganda topic en dat vind ik jammer.
Uiteraard zal iedereen de successen over de daken roepen en de verliezen verzwijgen. Iedereen zal ook trots over de beurswinsten spreken en de verliezen verzwijgen.

Dan is het aan de tegenstander om het tegendeel te bewijzen. De Russen geraken niet aan het beeldmateriaal om overtuigende winsten aan hun kant of gesloopt Oekraïense materiaal te bewijzen. Exact dezelfde exemplaar van een drone wordt meermaals op verschillende lokaties getoond en we geloven niet dat exact dezelfde serienummer meermaals neergehaald is. Ze denken dat het omhoog houden van de staart van een drone met enkele stenen de Westerlingen om de tuin kunnen leiden. Ze moeten hun eigen verliezen als Oekraïense verliezen filmen zonder de moeite te doen om de Z langs alle kanten te verwijderen.

Voor mij is het succes van het Oekraïense leger geen verrassing. Ik heb gelezen over hoe de Vietnamezen de Amerikanen zowel tactisch als strategisch verslagen hebben. Hoe de Serviërs hebben ervoor gezorgd dat de NAVO-luchtmachten in de jaren 90 niks tegen de legervoertuigen konden doen (de beperkingen van de precision guided munitions in het soort weer/klimaat in de Balkan en het plaatsen van decoys) terwijl jaren 60 Soviet luchtafweer op een slimme wijze bediend werd om een F-117 Nighthawk neer te halen.

Een slimme underdog kan een overwicht in aantallen, technologieën,... compenseren. In Oekraïne zie je eerste klasse prestaties in de hele wereld, alsof dat we naar de combined arms tactieken, prestaties,... van Israël aan het kijken zijn. De NAVO-toetreding is op lange termijn niet meer nodig, als Oekraïne militair, industrieel, technologisch, economisch,... Israël 2.0 wordt en het Westen zal zo'n bondgenoot te vriend moeten houden om een sterke invloed in de regio te hebben.

Wie de wapenindustrie van het voormalige Sovjet Unie kent, weet dat Oekraïne is waar de belangrijke fabrikanten van alle zware wapens gevestigd waren. Rusland produceert tweede klasse tanks en Oekraïne produceert nog altijd de eerste klasse tanks. Rusland heeft geprobeerd een moderne tank te ontwerpen, maar de 2014 sancties heeft de toegang tot onderdelen en productie platgelegd. Zolang het Westen geen toestemming aan Rusland geeft om een betere tank dan de Oekraïense wapenindustrie te laten produceren, dan zal Rusland onder de tech level van Oekraïne blijven.

De kans dat Oekraïners een Russische wrak tot een werkende tank kan converteren is groter dan een Russische tank die uit de mottenballen gehaald wordt. Rusland heeft geen toegang tot de geïmporteerde onderdelen om een tank terug tot leven te brengen. Oekraïne kan op Oost-Europa vertrouwen voor de onderdelen, indien nodig tanks over de grens sturen en in fabrieken van vriendelijke landen laten herstellen.

De enigste manier dat Rusland aan een Moskva vervanger kan geraken, is bij de scheepswerf in Mykolaiv, Oekraïne aankloppen. Vliegtuigen, nucleaire raketten,... werden ook in Oekraïne ontworpen en geproduceerd.

Wie te kritisch tegenover Oekraïense oorlogsprestaties opstelt, weet niet hoe buitengewoon goed de underdogs in oorlogen kunnen presteren.

Als ik een bias heb, dan is het de interesse voor de tactieken en strategieën van de underdogs. Ik zal nooit bij voorbaat zeggen dat een land verliest of het oordeel van de analisten/experten in het voordeel van een grootmacht napraten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:04

Amphiebietje

In de blubber

asing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:23:

Kortom, ik denk dat 105 BTGs een getal voor de bühne is, en als ze op papier al bestaan, dan zullen ze het met veel minder materiaal moeten doen dan bijvoorbeeld die 12 tanks.
We moeten ook niet vergeten dat Rusland inmiddels geheime wapens inzet zoals die hele speciale Russische onderwatertanks die worden afgezonken in een rivier om zo een brug van kapotte rupsvoertuigen te bouwen waarover daarna nog meer tanks de overkant kunnen bereiken. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Amphiebietje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:36:
[...]

We moeten ook niet vergeten dat Rusland inmiddels geheime wapens inzet zoals die hele speciale Russische onderwatertanks die worden afgezonken in een rivier om zo een brug van kapotte rupsvoertuigen te bouwen waarover daarna nog meer tanks de overkant kunnen bereiken. :+
Veel Russische voertuigen zouden amfibisch moeten zijn als ze het correcte onderhoud krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSsOFwnXEAITCqk.jpg%3Fname%3Dorig

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2022 08:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
downtime schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:26:
[...]

We zijn Duitsland pas serieus gaan helpen toen (na enige tijd) het muntje viel dat we in Europa Duitsland nodig hadden, economisch gezien. Tot dat moment werd Duitsland (vrij letterlijk) uitgehongerd; vrij expliciet, niet als gevolg van niet kunnen. Er zijn in de eerste paar jaren van bezetting in dat opzicht door de geallieerden dingen gedaan en keuzes gemaakt die niet passen in het beeld wat we van dat conflict hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Prosac schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Komt trouwens uit deze minidocu gemaakt door de Oekrainse pravda. over het leven van een Russische luitenant. Korte docu met materiaal dat vanaf zijn eigen telefoon is gehaald. Inkijk in zijn leven en ervaringen voor en na de inval in Ukraine.
[YouTube: The Occupant/Окупант. Війна і мир у телефоні російського солдата (ENG Subs)]
Heel interessant beeld dit, thx for sharing. Troosteloos en vrij materialistisch gericht leven zo te zien. Beetje zuipen, neuken, schelden, showen met je waggie. En dan is dit nog een redelijk kansrijk kadettenknaapje, geïndoctrineerd met Russische heldenideologie.
Een paar weken later dan sta je ineens met je kapotte tank en eenheid in een verlaten gehucht in de Oekraine. Tja het kan verkeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 12:52

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Anderen hebben al goede argumenten aangedragen waarom Oekraïne dit uiteindelijk zal gaan lukken. Dat EU en Navo zich zo achter Oekraïne scharen heeft alles te maken met dat Oekraïne een reële fighting chance heeft. Aan wat nu plaatsvindt is een strategische analyse vooraf gegaan waarin de verdere mogelijkheden (en onmogelijkheden) zijn verdisconteerd.

Je associeert het Russische leger met een beweging van zombies. Die gedachtesprong is makkelijk gemaakt (Z for Zombie). Hoe een propaganda campagne kan terugslaan. In het beperkte strijdperk hebben de Russen geen voordeel van hun grote aantallen, omdat die eenheden maar druppelsgewijs zullen verschijnen. Dit ook door meerdere al genoemde bottle necks als opleiding en klaarmaken van uitrusting.

Maar deze strijd wordt vooral een battle of the factories. Een lange adem vertaald zich niet alleen in aantallen manschappen maar ook in economische slagkracht en inventiviteit, het vermogen om met innovatieve game changers te komen die de machtsbalans kunnen omkeren. In dit laatste staat het westen onbetwist op winst.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
JPS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Een paar weken later dan sta je ineens met je kapotte tank en eenheid in een verlaten gehucht in de Oekraine. Tja het kan verkeren.
En dan heeft hij nog het geluk dat hij mogelijk straks weer naar huis kan.

Ik vond het gesprek dat hij heeft met een Tsjetsjeen al bijzonder. Die zei dat hij naar huis moest, grootmoeders eten geven. Die man zei vertaald: "oprotten, naar je eigen teringzooi en laat ons met rust"

[ Voor 26% gewijzigd door Prosac op 14-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Prosac schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Pro-Russische Telegramgroepen beginnen ook wat te vermoeden omtrent het falen. Tot op gisteren kon ik nog redelijk "meediscussieren" in een interessante groep (tussen het "you are a nazi" door. Opvallend veel wappies en complottheoristen ook trouwens.) Gisteren vroegen een paar (Pro)Russen of die mislukte rivieroversteek even gedebunked kon worden, dat moest wel fake-news zijn. ik en een aantal lotgenoten plaatsen daarop de linkjes met foto's als bewijs dat het geen fake was.
Sindsdien mogen we niet meer reageren. Zegt genoeg over hoe men werkelijk vind dat het gaat. Popasna voor en Popasna na, maar de rest mag niet meer benoemd worden. _O-
wow, wat bedoel je met lotgenoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Silent7 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:38:
[...]

wow, wat bedoel je met lotgenoten?
Andere niet hardcore Pro-Russen in dergelijke telegramkanalen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:30:
[...]
Chernobayevka <--- vliegveld wat al 19x geraakt is
Belogorovka <--- pontonbrug (regio) waar men al inmiddels 6x geprobeerd heeft de overtocht te maken.

.
Wow is het "pontooning" nou al 6x mislukt? Dat is echt bizar, ik zag de volgende thread op twitter wat je nou eigenlijk min of meer verliest als het fout gaat:

[ Voor 9% gewijzigd door Alvanosa op 14-05-2022 08:44 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Prosac schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Andere niet hardcore Pro-Russen in dergelijke telegramkanalen. :P
a heheh :)
Goed dat je daar poogt feiten te brengen, lijkt me erg deprimerende omgeving dus ik snap lotgenoten eigenlijk ja :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Silent7 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:47:
[...]

a heheh :)
Goed dat je daar poogt feiten te brengen, lijkt me erg deprimerende omgeving dus ik snap lotgenoten eigenlijk ja :)
Meeste negeer ik gewoon, zit er voor de info van de andere kant. En reageer af en toe wat sarcastisch en cynisch en verder op oprechte vragen
Maar merk dat de laatste weken er gewoon meer vragen worden gesteld. Ogenschijnlijk zijn die kanalan een enige bron van bepaalde mensen, dus we verwijzen ook door naar kanalen van Oekrainse zijde.
Laatste anderhalve week veel vragen over Kharkiv en Slangeneiland wat daar aan de hand is en toen kwam die mislukte rivieroversteek en kwamen er nog veel meer vragen.
Vervolgens de blokkade. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Prosac schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:31:
[...]

En dan heeft hij nog het geluk dat hij mogelijk straks weer naar huis kan.

Ik vond het gesprek dat hij heeft met een Tsjetsjeen al bijzonder. Die zei dat hij naar huis moest, grootmoeders eten geven. Die man zei vertaald: "oprotten, naar je eigen teringzooi en laat ons met rust"
Ja deze knul komt goed weg inderdaad, hij mag thuis hopelijk het realiteitsgehalte wat opkrikken.
En dat stuk in Tsjetsjenie vond ik ook bijzonder. Je zag dat het knaapje echt even perplex stond en niet snapte waarom de Tsjetsjeen onafhankelijkheid wilde. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Yaksa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:01:
[...]

echt een paar dagen geleden gestart, 40 dagen opleiding ongeveer
https://www.dw.com/en/ukr...itzer-training/a-61755368

voor het amerikaanse spul 20 april gestart, (eenvoudig ouderwets handwerk een week training) en al in UA
https://www.reuters.com/w...zer-artillery-2022-04-20/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Prosac ik vraag Russische trollen heel beleefd of ze hun broers, zoons en neven willen ophalen uit de koelwagons waar duizenden dode Russen in bewaard worden.

Standaard antwoord: Ukraine trekt zelfs eigen doden Russische uniformen aan om te doen alsof ze winnen. Copium.

Ondertussen wordt elke dag nog steeds meer duidelijk over Russische wandaden, gruwelijkheden en misdaden. The Guardian:
One of the photos she showed me was the hanging body of a young girl. She couldn’t have been more than 14. She said her grandson told her he was walking through the woods looking for dead bodies left by the Russians and lifted his head and saw these girls strung from the trees, all of them very young. They were naked and torn up. She said he had passed on the photos to investigators in Ukraine who were gathering evidence of war crimes.
Dit artikel richt zich op vrouwen en wat ze door hebben moeten maken, eigenwaarde en praktische problemen - bijvoorbeeld als je na herhaaldelijk verkracht te zijn zwanger bent:
Often when women first cross the border they’re elated, happy to reach safety. They start smiling, joking – you’d never guess they’ve had any sort of trauma. Since I have seen that photo, I keep thinking back to those other women I have met and wondering what they might have gone through.

There have been women who have been asking me about getting hold of pills that cause menstruation. At the time I didn’t understand what they meant.
En velen arriveren in Polen, waar abortus door de jaren heen weer verboden is en Ukrainse vluchtelingen nu dus een zwangerschap na verkrachting door moeten maken. Een never ending hel.

UNHCR heeft dan ook opgeroepen tot het beschikbaar stellen van abortussen voor verkrachtte vrouwen:
"(Victims of sexual violence) need counselling and they need assistance. In some cases they will need abortions. We will raise this ... with the government," she said.
In theorie kan het in Polen wel, maar in de praktijk is het erg lastig. Toegang en beschikbaarheid, in combinatie met de hoeveelheid verkrachtingen maken dit een gruwelijk verhaal.
Terminations are now permitted only in cases of rape and incest, and when the mother's life or health is endangered, but access to abortion is restricted as many doctors refuse to perform them on religious grounds and many women seek abortions abroad.
Dit spookt door mijn hoofd als ik Macron hoor opteren voor ‘laat Putin maar geen gezichtsverlies lijden’. Ik begrijp dat Ukraine dat niet als optie zal zien, ooit.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-05-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:39

Yucon

*broem*

rapture schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:57:
[...]
• Als de wielen of rupsbanden in beweging willen blijven, wiellagers worden alleen door buitenlandse bedrijven geproduceerd. Is ook een EU-afhankelijkheid.
Kan rusland geen kogellagers meer produceren ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 02-10 22:43
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:03:
[...]echt een paar dagen geleden gestart, 40 dagen opleiding ongeveer
https://www.dw.com/en/ukr...itzer-training/a-61755368
Dat is nog steeds geen echte bron, het blijft knip- en plakwerk.
De tekst: "The service members landed on Tuesday evening after being flown out from Poland, the dpa news agency reported, citing government sources." laat nog steeds de mogelijkheid open dat er al langer geoefend wordt. Dit omdat de oorspronkelijk bron (the government) niet alles kan/mag/wil doorspelen aan de media.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Veel Russische voertuigen zouden amfibisch moeten zijn als ze het correcte onderhoud krijgen.
[Afbeelding]
Maar dit is Oekraïense propaganda, want dit is gewoon een speelveld wat geprepareerd is voor de juni-editie van Tractor Pulling :P
Pagina: 1 ... 202 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: