De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.372 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Russisch spul is overhyped.

Iets waar UA nu handig gebruik van maakt,
- paar euro kostende granaat boven op gedropt --> einde T-72,80,90 tank
100 dollar of zoiets,

Maar dat is echt goed bedacht dit zijn een oudere soort van anti-tank handgranaten (die eingelijk niet meer gebruikt worden) die je gooit waarop er een kleine parachute uitkomt die zich met een shaped charge door de bovenkant van een tank boort.

https://www.dailymotion.com/video/xhv0yv
De zware wapens, tanks enzv hebben we momenteel niet c.q sporadisch gezien.. UA is nu van Defensief naar Offensief geschakeld (berichte ik vandaag/gisteren al) .. EN !! UA trekt nu pas 1 miljoen "reserve" soldaten blik open. oftewel der komt een berg meer personeel op de been vanuit oekraine.

Ik zou als ik Rusland was gaan rennen van het slagveld nu het nog kan.
Ik denk dat ze volop inzetten op donbas en luhansk ,veel van die gefaalde aanvallen van de laatste week zijn door troepen (eerder militie) vandaar . In de hoop zoveel mogelijk daarvan te krijgen en zich dan in te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
Indoubt schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Wat betreft dat laatste: dat betekend als Russische soldaat nooit meer naar huis, je zus en je vrouw verkocht aan Kadyrov en je ouders naar siberie. Er zullen er vast zijn die het doen maar dan moeten ze wel denken ermee weg te komen als prisoner of war. Anders kunnen ze beter trachten ergens anders een leven op te bouwen en niet terug naar Rusland.
Er zijn denk ik 2 opties. Of je keert (gewond) terug naar Rusland of je bent gestorven in een gevecht. Als je je niet meldt ben je dood voor ze.

Dus je kan de bonus cashen, maar dan is terugkeer onmogelijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Je gaat los op de foto, wat ik best begrijp :) en daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Alleen er zijn(nog) geen berichten dat die foto + 200ste vliegtuig bij elkaar horen dus welk type dat was ??? dunno, maar mocht ik het tegenkomen zal ik je updaten :)
Nou ja, het is een foto en eentje met schade die ik nog niet eerder heb gezien. En gezien het filmpje lijkt het me wel te kloppen dat het in Oekraine is. Wanneer dit gebeurt is weet ik natuurlijk niet, maar ik acht de kans wel groot dat het iig een duur russisch vliegtuig is dat uit de lucht is gehaald.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Russisch spul is overhyped.

Iets waar UA nu handig gebruik van maakt,
- paar euro kostende granaat boven op gedropt --> einde T-72,80,90 tank
- commerciele GPS systemen in Russische fighter jets .. 8)7

Het feit dat de anti-Artillery radar van de Russen uitgaat van meerdere Howitzers naast elkaar om doelen aan te wijzen Doet UA dat dus niet, die zetten gewoon lekker ver uit elkaar de systemen en door langer bereik en betere samen werking tussen Artillery,tanks,vliegtuigen enzv schieten ze zoals die ponton brug zaken complete BTG's aan gort ..

Vergeet niet dat we alleen UA hebben zien opereren met kleine teams (5-6 man oid) en snelle verplaatsingen..

De zware wapens, tanks enzv hebben we momenteel niet c.q sporadisch gezien.. UA is nu van Defensief naar Offensief geschakeld (berichte ik vandaag/gisteren al) .. EN !! UA trekt nu pas 1 miljoen "reserve" soldaten blik open. oftewel der komt een berg meer personeel op de been vanuit oekraine.

Ik zou als ik Rusland was gaan rennen van het slagveld nu het nog kan.
nope, doen ze niet. ben er even tussenuit geweest vandaag dus weet niet of het al gepost is, maar de Russen gaan een BTG vormen van matrozen van schepen (inclusief onderzeeërs) uit de Pacific Fleet en die naar Oekraine sturen.

Putin schraapt zijn landverdediging compleet leeg. Waanzin dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Oekraïne heeft nog steeds S300 systemen, recent een batterij van Slowakije.

De russische luchtmacht gaat na dit conflict geen enkele bedreiging vormen voor de NAVO, daarmee is een aanval op de Suwalki gap een onmogelijke opgave. Waar ik 2 maanden geleden de Baltische Staten onverdedigbaar zag zijn die in de huidige context veiliger dan ooit.
Ik doelde er vooral op dat rusland zegt dat ze al die s300 systemen vernietigd hebben. Ik snap die propaganda daarvan niet zo goed, want naar mijn idee is wat ik zeg dan de enige conclusie die daar uit komt. En naar mijn idee kun je naar de buitenwereld beter zeggen dat er nog een S300 systeem actief is, dan dat je zegt dat je nieuwe vliegtuigen uit de lucht gehaald worden met veel simpeler meuk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:46:
[...]

100 dollar of zoiets,

Maar dat is echt goed bedacht dit zijn een oudere soort van anti-tank handgranaten (die eingelijk niet meer gebruikt worden) die je gooit waarop er een kleine parachute uitkomt die zich met een shaped charge door de bovenkant van een tank boort.

https://www.dailymotion.com/video/xhv0yv

[...]

Ik denk dat ze volop inzetten op donbas en luhansk ,veel van die gefaalde aanvallen van de laatste week zijn door troepen (eerder militie) vandaar . In de hoop zoveel mogelijk daarvan te krijgen en zich dan in te graven.
Denk dat die shaped-charge of wat je omschrijft al te "duur" is voor het doel wat je wilt bereiken ..

Je kan beter denken als je een baksteen van 2 hoog op bovenop de turret gooit dat de kans 99,9999% is dat in de tank de metaalsplinters van de klap door de cabine vliegen, en de bemanning "verwond"

Iets wat ondenkbaar is met "westers" materiaal, en daarbij is de bemanning nog beschermd tegen allerlei "gevaren" zoals beschermende kleding. Die men ook mist in de Russische tank.

YouTube: Elbit Systems / 155mm M454 Super High Explosive Artillery Projectile als ze de "normale" al hebben is het zuur voor de Russen .. als deze getest word nu in UA (waarom niet?) dan ben je extra zuur.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Nou ja, het is een foto en eentje met schade die ik nog niet eerder heb gezien. En gezien het filmpje lijkt het me wel te kloppen dat het in Oekraine is. Wanneer dit gebeurt is weet ik natuurlijk niet, maar ik acht de kans wel groot dat het iig een duur russisch vliegtuig is dat uit de lucht is gehaald.
ik ben geen kenner, maar ik zie een dubbele staart, en lijkt op een single-seater.
Ook heb ik altijd onthouden dat Sukhois grote bakbeesten zijn verleken met Migs en deze lijkt me niet al te groot.
Kan het niet ook gewoon een Mig-29 zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:05:
[...]

nope, doen ze niet. ben er even tussenuit geweest vandaag dus weet niet of het al gepost is, maar de Russen gaan een BTG vormen van matrozen van schepen (inclusief onderzeeërs) uit de Pacific Fleet en die naar Oekraine sturen.

Putin schraapt zijn landverdediging compleet leeg. Waanzin dit.
Bron van de matrozen = tg ? vind het 50/50 geloofwaardig.

Niet alleen land verdediging maar ook Assad word in de kou gezet en vermoed dat hij niet de enige is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:11:
[...]

ik ben geen kenner, maar ik zie een dubbele staart, en lijkt op een single-seater.
Ook heb ik altijd onthouden dat Sukhois grote bakbeesten zijn verleken met Migs en deze lijkt me niet al te groot.
& @redwing

De "duurste" & nieuwste jet = 50mil per stuk en enige met dubbele staart in van de fighter jets dus .. dat zou best wel eens een SU-34 oid kunnen zijn dan

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Wat vorm betreft klopt dat weer niet. Wel heb je gelijk dat ie aan de kleine kant lijkt, maar ik moet zeggen dat ik me daar al eerder op foto's op heb verkeken. Maar ik ben ook geen vliegtuigexpert, ik heb wat plaatjes in mijn kop zitten en dan houdt het snel op :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Bron van de matrozen = tg ? vind het 50/50 geloofwaardig.

Niet alleen land verdediging maar ook Assad word in de kou gezet en vermoed dat hij niet de enige is.
https://t.me/pravdaGerashchenko_en/11662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Wat vorm betreft klopt dat weer niet. Wel heb je gelijk dat ie aan de kleine kant lijkt, maar ik moet zeggen dat ik me daar al eerder op foto's op heb verkeken. Maar ik ben ook geen vliegtuigexpert, ik heb wat plaatjes in mijn kop zitten en dan houdt het snel op :P
waarom niet? In mijn ogen zien ze er allemaal hetzelfde uit. Als zijn Sukhois groter :P
qua vorm... tja wat er nog van over is als het ding uitgebrand is.

Comment zegt Su-35 en tja zou best kunnen. De vleugels zijn eraf maar ik durf voorzichtig inderdaad ook wel die kleine 'voorvleugeltjes' te zien van de Sukhoi.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Hij is gewoon alles naar het front aan het sturen met de hoop om de Donbass te pakken en dan zal er plotseling wel een aanbieding komen voor een staakt het vuren met onderhandelingen. Waarna Oekraine op zijn kop krijgt omdat ze zijn ruimhartig aanbod niet aannemen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En na Kiev trekken de Russische troepen weg rond Charkov (de stad, niet de provincie). Het omsingelen van een miljoenenstad blijkt toch heel moeilijk te zijn. Wellicht dat deze troepen de Donbas zullen versterken.

Het schijnt rustig te zijn in de stad en burgers komen terug. Wat niet wil zeggen dat er geen gevaar meer is, Charkov ligt niet ver van de Russische grens en wordt van tijd tot tijd onder vuur genomen vanuit Belgorod.
Russische troepen trekken zich terug uit Charkov, de op een na grootste stad van Oekraïne. De terugtrekking vindt plaats na weken van zware bombardementen in de stad, zo zegt het Oekraïense leger.

Het Russische leger zou zich nu focussen op het bewaken van bevoorradingsroutes, terwijl zij de oostelijke regio Donetsk aanvallen om 'de Oekraïense troepen uit te putten en vestingwerken te vernietigen'. Dit is nog niet bevestigd door onafhankelijke bronnen.
Nu de Russen zich hebben teruggetrokken keren mensen terug naar de Oekraïense stad Charkov, vertelt burgemeester Ihor Terekhov aan de BBC. Hij zegt dat er de afgelopen vijf dagen geen bommen zijn gevallen in de stad.

,,Nu is het rustig in Charkov en komen de mensen stilaan terug naar de stad", reageert Terekhov. ,,We zorgen voor water-, gas- en elektriciteitsvoorziening voor alle burgers. Helaas zijn veel woongebouwen verwoest of beschadigd. Dus in de toekomst zullen we om een enorm veel herstelwerkzaamheden moeten doen."

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:15:
[...]

waarom niet? In mijn ogen zien ze er allemaal hetzelfde uit. Als zijn Sukhois groter :P
qua vorm... tja wat er nog van over is als het ding uitgebrand is.

Comment zegt Su-35 en tja zou best kunnen. De vleugels zijn eraf maar ik durf voorzichtig inderdaad ook wel die kleine 'voorvleugeltjes' te zien van de Sukhoi.
Die meende ik ook te zien, verder lijkt de voorkant wat langer en heb ik het idee dat ik een uitsteeksel tussen de 2 motoren zie. Voor de rest lijken de vormen inderdaad aardig op elkaar, dus het kan ook goed zijn dat door de brand er wat details zijn verdwenen en het alsnog een mig29 is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:25:
En na Kiev trekken de Russische troepen weg rond Charkov (de stad, niet de provincie). Het omsingelen van een miljoenenstad blijkt toch heel moeilijk te zijn. Wellicht dat deze troepen de Donbas zullen versterken.

Het schijnt rustig te zijn in de stad en burgers komen terug. Wat niet wil zeggen dat er geen gevaar meer is, Charkov ligt niet ver van de Russische grens en wordt van tijd tot tijd onder vuur genomen vanuit Belgorod.

[...]

[...]
Ik denk dat de russen beter kunnen ophouden om Charkov onder vuur te nemen van Belgorod. Nog even en dan nemen de Oekrainers Belgorod oder vuur vanuit Charkov.

Het gaat misschien nog niet snel maar als je ziet wat er wordt geinvesteerd door zo'n 40 landen gezamelijk aan militaire hulpgoederen voor Oekraine dan is dat enorm.

Mijn vermoeden is dat we slechts een deel weten van hetgeen er gebeurt. Ja, soms gaat het langzaam of lijkt het langzaam te gaan en dat is voor een deel ook waar.

Alleen al als je kijkt naar artillerie dan gata het al hard. Niet alleen de Amerikanen met hun M777, de Nederlanders en de Duitsers met de PH2000, maar daar komen ook nog Franse Ceasars bij en als ik me niet vergis ook Zweedse Archers en dan nog heel veel van hetgeen we niet weten.

Rusland gebruikt het concept famine dus ik denk dat de rest van west Europa en Amerika er goed aan doet Oekraine te steunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Ik denk dat de russen beter kunnen ophouden om Charkov onder vuur te nemen van Belgorod. Nog even en dan nemen de Oekrainers Belgorod oder vuur vanuit Charkov.

Het gaat misschien nog niet snel maar als je ziet wat er wordt geinvesteerd door zo'n 40 landen gezamelijk aan militaire hulpgoederen voor Oekraine dan is dat enorm.

Mijn vermoeden is dat we slechts een deel weten van hetgeen er gebeurt. Ja, soms gaat het langzaam of lijkt het langzaam te gaan en dat is voor een deel ook waar.

Alleen al als je kijkt naar artillerie dan gata het al hard. Niet alleen de Amerikanen met hun M777, de Nederlanders en de Duitsers met de PH2000, maar daar komen ook nog Franse Ceasars bij en als ik me niet vergis ook Zweedse Archers en dan nog heel veel van hetgeen we niet weten.

Rusland gebruikt het concept famine dus ik denk dat de rest van west Europa en Amerika er goed aan doet Oekraine te steunen
Als ik TG zo lees zijn er "officele" berichten geweest en evacuatie order(psyops?) betreffende Belgorod... denk niet dat je je af hoeft te vragen "if" maar "wanneer". die 5:14 was ook eerst op hun gericht.

Ik zou niet verbaast zijn als UA de grens gewoon verlegt --> RU intrekt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Als ik TG zo lees zijn er "officele" berichten geweest en evacuatie order(psyops?) betreffende Belgorod... denk niet dat je je af hoeft te vragen "if" maar "wanneer". die 5:14 was ook eerst op hun gericht.

Belgorod was misschien de naam bij 5:14 maar als het klopt dat het een informatiebom was over misdaden van Russische militairen kan het ook gewoon de locatie zijn waar veel Russische militairen terugtrekkend uit Kyiv region naar toe gingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
[...]
Denk 't niet. Dan geef je Poetin legitimatie voor WMD want aanval op RU...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[YouTube: Russian forces sustained remarkable losses from a failed bridging attempt over the Donets River [P4]]
Er zijn iig wat drone beelden beschikbaar, de lange versie komt vast ook nog wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Jaja.. de Nederlandse APC's zijn gearriveerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFT2itF1p5blwGSe1jBpIN669W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXljZ7dhW3X6HSC9Yyad9fhk.jpg?f=fotoalbum_large!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

caspervc schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Denk 't niet. Dan geef je Poetin legitimatie voor WMD want aanval op RU...
Dat mag je dan onderbouwen dat WMD een valide optie is.. aan de hand van de WMD triggers die Rusland in zijn bijbehorende docterine heeft.

Overgens ze geven die persoon niet langer dan augustus (UA zelf) wegens zijn ziekte. eerder van de week en nu:
Good news, by the way. According to intelligence reports Putin was recently called an ambulance
Goed denk niet dat je het "bevestigd" krijgt momenteel dat dit daadwerkelijk zo is dat hij afgevoerd is maar tijd zal het uitwijzen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29
[...]
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. In ieder geval niet met als doel veroveren. Hooguit doelen van militair of strategisch belang uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Als je met artillerie de opstelplaatsen kan beschieten, zie ik niet zoveel noodzaak om wat tenen over de grens heen te zetten.
Dat hebben ze in omgeving Kyiv ook niet gedaan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Denk dat die shaped-charge of wat je omschrijft al te "duur" is voor het doel wat je wilt bereiken ..

Je kan beter denken als je een baksteen van 2 hoog op bovenop de turret gooit dat de kans 99,9999% is dat in de tank de metaalsplinters van de klap door de cabine vliegen, en de bemanning "verwond"
Neen, zelfs een gewone granaat zal amper iets uitbrengen tanks (zelfs oude t-72A's) zijn daartegen bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
k995 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Neen, zelfs een gewone granaat zal amper iets uitbrengen tanks (zelfs oude t-72A's) zijn daartegen bestand.
De granaten die ik ze tot nu toe zie gebruiken zijn anti-tankgranaten die ze in plaats van zelf naar de tank moeten gooien, nu simpelweg bovenop droppen. Dit heeft 2 voordelen nl. dat je niet zelf in de buurt hoeft te komen, maar bovenal dat de granaat bovenop terecht komt waar de T72's minder goed beschermd zijn (lees, de granaat komt standaard dicht bij de ammo)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:32:
[...]

De granaten die ik ze tot nu toe zie gebruiken zijn anti-tankgranaten die ze in plaats van zelf naar de tank moeten gooien, nu simpelweg bovenop droppen. Dit heeft 2 voordelen nl. dat je niet zelf in de buurt hoeft te komen, maar bovenal dat de granaat bovenop terecht komt waar de T72's minder goed beschermd zijn (lees, de granaat komt standaard dicht bij de ammo)
Ja, dat is wat ik aanhaalde :

Wikipedia: RKG-3 anti-tank grenade

Dat is een oude (en niet meer gebruikte manier) van anti-tank aanvallen.
Echter met drones ... slim. Maar echt niet "een doorsnee granaat" of "een baksteen" ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

Ja, die rkg-3 granaat is door zijn shaped charge (door de vorm van het explosief vormt dat een gesmolten straal koper meen ik, dat overal doorheen gaat) enorm effectief tegen gepantserde voertuigen.

In feite is dat een rpg7 zonder de raket om hem voort te stuwen.

Ding komt uit de jaren 50 en ooit moest je zelf enorm dicht bij een tank komen om hem er dan zelf heen te gooien. Super gevaarlijk dus en na de uitvinding rpg7 eigenlijk overbodig.

Nu hangen ze hem aan een drone en met een mooie 3D geprinte staart (zodat hij recht naar beneden valt) “gooien” ze hem precies op het motor dek, toren dak, een kwetsbare plek voor elke tank.

Eigenlijk de ideale granaat voor onder een simpele drone.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Als je met artillerie de opstelplaatsen kan beschieten, zie ik niet zoveel noodzaak om wat tenen over de grens heen te zetten.
Dat hebben ze in omgeving Kyiv ook niet gedaan.
Denk de mensen terug halen uit RU die gedeporteerd heeft, kapot schieten van Oekraine en burgers doden vind ik valide redenen om Rusland binnen te stappen. en Rusland heeft nu niet echt meer een legermacht waar men bang voor hoeft te zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Waarom zou een shape charge granaat duurder zijn dan een andere granaat?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
YakuzA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Omdat die ingewikkelder van opbouw is .
Wikipedia: Shaped charge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

k995 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:20:
[...]

Omdat die ingewikkelder van opbouw is .
Wikipedia: Shaped charge
Ik weet wat het is en hoe het werkt.
Maar waarom is die dan duurder, je stopt alleen een voorgevormd stuk metaal tussen het explosieve materiaal.
Je hebt dan ook weer minder explosief materiaal nodig.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:26:
[...]

Maar waarom is die dan duurder, je stopt alleen een voorgevormd stuk metaal tussen het explosieve materiaal.
Net wat er wordt gezegt: Omdat die ingewikkelder van opbouw is.

Zo'n ding is vrij complex wil het goed werken. Kost veel meer moeite om zo te maken en moet zeer precies zijn, dus een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
YakuzA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:26:
[...]

Een gewone granaat is gewoon explosieven met een omhulsel dat bedoeld uit elkaar moet vliegen.

Shaped charge met een mini parachute is echt wel iets ingewikkelder:

https://www.invisiblethem...ade-cutaway-drawing-1951/

https://www.ebay.com/itm/303394469818

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Hij is helemaal niet duur. Oeroud en eigenlijk in onbruik. Ze hadden vast nog een mooie voorraad.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ligt er aan hoe/wat de berekening is ..

Als je met een (mortier) granaat bv een tank uit kan schakelen, kost productie 10,- + elk jaar opslag en controle 10, - en vervoer van A naar B dan is hij op een bepaald moment economisch afgeschreven..

Die kan je weg gooien of vanuit een drone op een tank laten vallen.. ik zou het laatste kiezen :)

Tja welke granaat type duurder is, ik verwacht dat de "simpelste" de goedkoopste omdat massa productie etc ook erg low cost kan zijn.

Maar to be fair het is maar net waar je het economisch omslagpunt vind liggen.

Alleen het is nog altijd goedkoper dan een NLAW of wat geland op onderstaand ding wat schijnbaar een T-72 moet zijn geweest (zie tweet eronder)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FStzQnoX0AEmDto?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Da's inderdaad wel wat je noemt aan gruzelementen... Is dat ding van porcelein gemaakt of zo?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SkiFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:48:
Da's inderdaad wel wat je noemt aan gruzelementen... Is dat ding van porcelein gemaakt of zo?
NLAW explodeert boven het doelwit en brandt zichzelf een weg naar beneden.
Normaal gesproken popt de turret en zie je zo'n steekvlam maar blijft de romp verder nog wel enigszins goed.
Misschien is deze wat bruter geëxplodeerd van binnen en dan blijft er weinig over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2022 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:11:
[...]

Denk de mensen terug halen uit RU die gedeporteerd heeft, kapot schieten van Oekraine en burgers doden vind ik valide redenen om Rusland binnen te stappen. en Rusland heeft nu niet echt meer een legermacht waar men bang voor hoeft te zijn.
ik durf het bijna niet te zeggen, maar kernwapens :P

Of andere WMD's.
Ik wist het wel als ik generaal was. Zwaar falen op buitenlands slagveld is 1 ding maar als de oorlog zich vervolgens verplaatst naar mijn eigen grondgebied en ik kan er weinig tegenin brengen dan grijp ik (als rashist) naar chemische wapens ofzo.

Los daarvan: laten we RF nog niet onderschatten. Ze schrapen over de bodem om ergens troepen te vinden.
Ga je naar hun eigen grondgebied, boots/wheels on the ground, dan wordt dat algehele mobilisatie waarschijnlijk.
En ze hebben vast nog wel meer.
Laten we ook niet vergeten dat ze nog heel veel troepen hebben ten zuiden van Belgorod - Izyum.
Het is niet alsof Ukraine op dit moment een walk in the park kan doen.

Dus nee, voorlopig even geen tenen over de grens lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant liveblog
05:49 Gisteren
Inlichtingenchef Oekraïne: oorlog voor einde van het jaar voorbij

Het hoofd van de Oekraïense inlichtingendiensten Kirilo Boedanov voorziet dat de oorlog in zijn land nog voor het einde van het jaar zal eindigen met een Russische nederlaag. Dat zei hij vrijdagavond in een prognose bij de Britse omroep Sky News. Het gaat om de meest gedetailleerde en optimistische prognose van een hooggeplaatste Oekraïense functionaris tot nu toe.

Volgens Boedanov gaat de oorlog zo goed dat Oekraïne tegen het einde van het jaar alle veroverde gebieden terug zal krijgen, inclusief het schiereiland de Krim en de Oost-Oekraïense Donbas-regio. Het keerpunt zou in de tweede helft van augustus komen.

Het Russische leger is volgens Boedanov lang niet zo sterk als gedacht wordt. 'De Russische kracht is een mythe. Het is niet zo krachtig. Het Russische leger is gewoon een horde mensen met wapens', aldus het hoofd van de inlichtingendienst.
Tot hier had ik een vergelijkbare strekking in het NOS journaal meegekregen. In dit journaal heb ik alleen het laatste stukje niet meegekregen, terwijl het in mijn ogen de steen in de vijver van het eerste stuk in nieuwswaarde ruimschoots overtreft:
De inlichtingenbaas stelt dat er al een staatsgreep gaande is tegen de Russische president Vladimir Poetin. 'Uiteindelijk zal de leiding van de Russische Federatie veranderen. Dat proces is al in gang gezet en het gaat die kant op. Het kan onmogelijk worden gestopt', aldus Boedanov tegen Sky News.

Bovendien beweerde hij dat Poetin ernstig ziek zou zijn en er 'psychisch en fysiek' slecht aan toe zou zijn. Bewijs voor die beweringen gaf Boedanov niet. (ANP)
Laat ik het zo zeggen, als ik hier iets post met Sky News als bron dan krijg ik van jullie terug: "kom alsjeblieft met wat anders dan die prutbron". ANP, degelijker hebben we niet in nieuwsbronnenland, heeft het gegeven overgenomen. Bewijs was er niet. Tja, dan en dan door die en die vindt een staatsgreep plaats. Hmm, dat gaan we nooit te horen krijgen. Desondanks, dat deze man in zijn rol dit uitspreekt zegt wel iets.

Misschien moeten we zowel de einde oorlog claim als de staatsgreep claim nog even met een korrel zout nemen. Desondanks vind ik het wel heel interessant dat het ANP het heeft overgenomen. Dat de NOS het niet deelt, te controversieel en te ingewikkeld voor een 12 jarige, dat denk ik nog te kunnen begrijpen.

Dat we konden vaststellen dat het rommelde in de Russische leiding dat werd wel duidelijk doordat de nodige mensen zijn vervangen. Ook is het vanuit mijn optiek bijna niet te begrijpen dat in de huidige situatie in Rusland geen staatsgreep werd voorbereid. Natuurlijk hoopte ik, net als velen jullie, er ook op.

Die staatsgreep krijgt met dit ANP bericht wat meer vaste vorm. De vraag die ik mijzelf nog stel is: "Waarom deze informatie nu delen?". Misschien om de paranoiditeit van Poetin tot voorbij het niveau van Stalin te laten stijgen? En zo een self fulfilling prophecy te laten ontstaan?

Een spoedig einde van die Rusland Oekraïne oorlog kan achterhaald raken door wat er nu in Rusland lijkt plaats te vinden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
teacup schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:28:
Misschien moeten we zowel de einde oorlog claim als de staatsgreep claim nog even met een korrel zout nemen. Desondanks vind ik het wel heel interessant dat het ANP het heeft overgenomen. Dat de NOS het niet deelt, te controversieel en te ingewikkeld voor een 12 jarige, dat denk ik nog te kunnen begrijpen.
Denk dat je ons journaille overschat, het vooral van de stagair van de dag afhangt welk deel van welke bron overgenomen wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volkskrant liveblog

[...]

Tot hier had ik een vergelijkbare strekking in het NOS journaal meegekregen. In dit journaal heb ik alleen het laatste stukje niet meegekregen, terwijl het in mijn ogen de steen in de vijver van het eerste stuk in nieuwswaarde ruimschoots overtreft:

[...]

Laat ik het zo zeggen, als ik hier iets post met Sky News als bron dan krijg ik van jullie terug: "kom alsjeblieft met wat anders dan die prutbron". ANP, degelijker hebben niet in nieuwsbronnenland, heeft het gegeven overgenomen. Bewijs was er niet. Tja, dan en dan door die en die vindt een staatsgreep plaats. Hmm, dat gaan we nooit te horen krijgen. Desondanks, dat deze man in zijn rol dit uitspreekt zegt wel iets.

Dat we konden vaststellen dat het rommelde in de Russische leiding dat werd wel duidelijk doordat de nodige mensen zijn vervangen. Ook is het vanuit mijn optiek bijna niet te begrijpen dat in de huidige situatie in Rusland geen staatsgreep werd voorbereid. Natuurlijk hoopte ik, net als velen jullie, er ook op.

Die staatsgreep krijgt met dit ANP bericht wat meer vaste vorm. De vraag die ik mijzelf nog stel is: "Waarom deze informatie nu delen?". Misschien om de paranoiditeit van Poetin tot voorbij het niveau van Stalin te laten stijgen? En zo een self fulfilling prophecy te laten ontstaan?

Een spoedig einde van die Rusland Oekraïne oorlog kan achterhaald raken door wat er nu in Rusland lijkt plaats te vinden.
interne UA kanalen noemden al vaker een mogelijke coup die werd voorbereid in de inner circle.
Recent is daar de term 'augustus' bij gekomen.
Of het waar is? We gaan het zien.
Belangrijker is dan: wie wordt de opvolger en wat gaat die doen met a) deze huidige oorlog en b) het grotere geopolitieke plaatje wat Putin en Dugin nastreven?

In ander nieuws, granaten voor Oekraine:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7_5XO5OT9AXP2DlWfgCOwLfPK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7KnQpbf8jm6YpVPBj2heIKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Misschien moeten we toch maar eens een feature request indienen voor dit soort topics. Als een link of plaatje al is gedeeld in het topic dan een waarschuwing geven en mogelijkheid tot quoten ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De Britse update van vandaag is wat langer dan normaal en wel interessant:
(1/6) Russia’s Donbas offensive has lost momentum and fallen significantly behind schedule. Despite small-scale initial advances, Russia has failed to achieve substantial territorial gains over the past month whilst sustaining consistently high levels of attrition.

(2/6) Russia has now likely suffered losses of one third of the ground combat force it committed in February.

(3/6) These delays will almost certainly be exacerbated by the loss of critical enablers such as bridging equipment and intelligence, surveillance and reconnaissance drones.

(4/6) Russian bridging equipment has been in short supply throughout the conflict, slowing and restricting offensive manoeuvre. Russian UAVs are vital for tactical awareness and directing artillery, but have been vulnerable to Ukrainian anti-air capabilities.

(5/6) Russian forces are increasingly constrained by degraded enabling capabilities, continued low morale and reduced combat effectiveness. Many of these capabilities cannot be quickly replaced or reconstituted, and are likely to continue to hinder Russian operations in Ukraine.

(6/6) Under the current conditions, Russia is unlikely to dramatically accelerate its rate of advance over the next 30 days.
En een aantal Republikeinen hebben Zelensky bezocht, wat best awkward moet zijn voor hem:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:21

jgj82

Ja, maar = nee

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:41:
[...]
...

In ander nieuws, granaten voor Oekraine:

[Afbeelding]
Uit hetzelfde twitterdraadje blijkt dat deze tweet en bijbehorende foto al wat ouder is.

https://twitter.com/g900a...&t=QpHNjTyhpNQRnZp2Og55sw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Laat ik het zo zeggen, als ik hier iets post met Sky News als bron dan krijg ik van jullie terug: "kom alsjeblieft met wat anders dan die prutbron". ANP, degelijker hebben niet in nieuwsbronnenland, heeft het gegeven overgenomen. Bewijs was er niet. Tja, dan en dan door die en die vindt een staatsgreep plaats. Hmm, dat gaan we nooit te horen krijgen. Desondanks, dat deze man in zijn rol dit uitspreekt zegt wel iets.

De nieuwswaarde zit hem ook niet in dat er een staatsgreep wel of niet is, maar dat een regeringsfunctionaris dit beweert. In dat geval is het niet relevant waar deze de bewering heeft gedaan, en hoeft enkel geverifieerd te worden of de quote overeenkomt met wat beweerd is.

Let dus goed op: concreet vastgesteld is dat er beweerd werd dat er een coup gaande is, niet dat er daadwerkelijk een staatsgreep gepleegd wordt. Deze al dan niet bestaande staatsgreep neemt dus geen enkele vorm aan met de berichten van het anp, net zo min als dat het melding maken van Russische beweringen over de regering van Oekraïne (nazi's, anyone?) dat doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2022 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:19:
[...]

De nieuwswaarde zit hem ook niet in dat er een staatsgreep wel of niet is, maar dat een regeringsfunctionaris dit beweert. In dat geval is het niet relevant waar deze de bewering heeft gedaan, en hoeft enkel geverifieerd te worden of de quote overeenkomt met wat beweerd is.

Let dus goed op: concreet vastgesteld is dat er beweerd werd dat er een coup gaande is, niet dat er daadwerkelijk een staatsgreep gepleegd wordt.
De constante geruchtenstroom over Poetin's ziekte en een aanstaande coupe maakt in vedergeval barstjes in het beeld van een sterke leider. Maar deze geruchten kunnen natuurlijk ook met dat doel verspreid worden. Mede daarom is wat extra twijfel wel op zijn plek. Tot nu toe is van van beide het niveau van onderbouwing op zijn best hearsay.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:39:
NLAW explodeert boven het doelwit en brandt zichzelf een weg naar beneden.
Normaal gesproken popt de turret en zie je zo'n steekvlam maar blijft de romp verder nog wel enigszins goed.
Misschien is deze wat bruter geëxplodeerd van binnen en dan blijft er weinig over.
Een explosief dat afgaat zonder drukschil geeft zo'n steekvlam.
Ik ben geen expert, maar volgens mij wordt er naast het projectiel een explosief toegevoegd die het projectiel lanceert. Als je die voorraad raakt, dan krijg je een vuurbal/explosie met veel drijfgas. Dat kan dan prima de koepel eraf blazen.
Echter zijn de projectielen zelf ook explosief, maar die gaan pas af bij de inslag. Die moeten niet afgaan bij het afschieten.

Wat kan, is dat de nieuwe zwaardere artillerie door het pantser van de tank slaat en dan ontploft in de tank. Die klap is dusdanig dat de opgeslagen projectielen ook direct afgaan. En dan blijft er weinig over. Zo'n NLAW produceert gloeiend heet metaal, maar geen explosie in de tank. Die kan wel een kettingreactie teweeg brengen, maar niet zo'n directe ontploffing.

Even afwachten dus of dit een toevallige voltreffer was, of dat we deze plaatjes meer gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 20:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

HEY_DUDE schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:27:
[...]

De constante geruchtenstroom over Poetin's ziekte en een aanstaande coupe maakt in vedergeval barstjes in het beeld van een sterke leider. Maar deze geruchten kunnen natuurlijk ook met dat doel verspreid worden. Mede daarom is wat extra twijfel wel op zijn plek. Tot nu toe is van van beide het niveau van onderbouwing op zijn best hearsay.
Om die reden, wat @Verwijderd en ikzelf ook aangeven, is vooral het gegeven dat deze official dit nu uitspreekt de nieuwswaarde. Deze informatie heeft als valkuil dat ze weinig concreet kan zijn. Om die reden ben ik zelf ook scherp op het waarom dat deze man dit nu deelt. Ik vermoed dat hij dit nu uitspreekt het kantelpunt voor het ANP is geweest.

@Verwijderd Dat Augustus moment was dacht ik voor wat Oekraïne een kantelpunt noemt (Guardian)
The war will be over by the end of 2022, Ukraine’s head of military intelligence said. Major general Kyrylo Budanov claimed Moscow was suffering heavy casualties and predicted a turning point by mid-August – adding his belief that “most of the active combat actions will have finished by the end of this year”.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jgj82 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Uit hetzelfde twitterdraadje blijkt dat deze tweet en bijbehorende foto al wat ouder is.

https://twitter.com/g900a...&t=QpHNjTyhpNQRnZp2Og55sw
heel raar dit.
Dezelfde karakters worden in het Russisch gebruikt voor 'jaar' inderdaad.
Maar als je '2h' vertaalt naar Oekraiens krijg je hetzelfde.
Zoals andere comments al weergeven zou dat inderdaad '2h' of '2 uur' kunnen zijn.
Vertaal je het naar het Russisch, dan is het 2 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:23
Helemaal niemand weet de "einddatum" van de oorlog, want wat is het eind precies dan ?

Is dat de Russen uit elke centimeter Oekraine inclusief de krim ?
Is dat de Russen terug naar de grenzen van net voor 24 februari ?
Is dat de Russen behouden de grond die ze nu hebben ?
Is dat de totale ineenstorting ( militair en economisch ) van het Russische rijk, inclusief afzetting van Putin ?
Krijgen we straks weer net als sinds 2014 een mooie patstelling/loopgraven oorlog in het oosten met wat beschietingen heen en weer voor jaar na jaar ?

Voorlopig zitten er voor beide partijen wat rivieren in de weg. Nu handig voor Oekraine om te verdedigen, maar straks bijna onmogelijk om overheen aan te vallen om de Russen weg te krijgen.

Oekraine heeft zich nog heel weinig bewezen als aanvallende macht. Ja je kan met mij discussieren over wat er nu noord van Karkhiv gebeurd. Maar zover ik het nu zie heeft Oekraine vooral verdedigd en enkel grond gewonnen op plekken waar Rusland al veel troepen had terug getrokken.

Er komt een moment dat als ze de Russen echt weg willen ze overal in de aanval moeten en daar hou ik mijn hart een beetje voor vast. Javelins en drones zijn handig, maar aanvallen kost je altijd meer dan je zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skybullet schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:02:
Helemaal niemand weet de "einddatum" van de oorlog, want wat is het eind precies dan ?

Is dat de Russen uit elke centimeter Oekraine inclusief de krim ?
Is dat de Russen terug naar de grenzen van net voor 24 februari ?
Is dat de Russen behouden de grond die ze nu hebben ?
Is dat de totale ineenstorting ( militair en economisch ) van het Russische rijk, inclusief afzetting van Putin ?
Krijgen we straks weer net als sinds 2014 een mooie patstelling/loopgraven oorlog in het oosten met wat beschietingen heen en weer voor jaar na jaar ?

Voorlopig zitten er voor beide partijen wat rivieren in de weg. Nu handig voor Oekraine om te verdedigen, maar straks bijna onmogelijk om overheen aan te vallen om de Russen weg te krijgen.

Oekraine heeft zich nog heel weinig bewezen als aanvallende macht. Ja je kan met mij discussieren over wat er nu noord van Karkhiv gebeurd. Maar zover ik het nu zie heeft Oekraine vooral verdedigd en enkel grond gewonnen op plekken waar Rusland al veel troepen had terug getrokken.

Er komt een moment dat als ze de Russen echt weg willen ze overal in de aanval moeten en daar hou ik mijn hart een beetje voor vast. Javelins en drones zijn handig, maar aanvallen kost je altijd meer dan je zou willen.
helemaal waar.
Ware het niet dat de moraal van de Russen dan NOG lager zal gaan zijn.
Het eten op.
De munitie op.

Ik denk dat ze zich gewoon terugtrekken.

Oekraiense luchtmacht gaat weer meer bombarderen.
De artillerie heeft een prima bereik. Dus de rivieren oversteken kunnen ze mogelijk prima doen.
Maar goed, desondanks wordt het een hete zomer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:04:
[...]

helemaal waar.
Ware het niet dat de moraal van de Russen dan NOG lager zal gaan zijn.
Het eten op.
De munitie op.

Ik denk dat ze zich gewoon terugtrekken.

Oekraiense luchtmacht gaat weer meer bombarderen.
De artillerie heeft een prima bereik. Dus de rivieren oversteken kunnen ze mogelijk prima doen.
Maar goed, desondanks wordt het een hete zomer.
ik denk dat je @Skybullet zijn punt mist: je hebt vaste verliezen als je aanvalt, ik meende een 3:1 verhouding is nodig. Voor elke Russische militair heb je 3 eigen nodig. Die verhouding gaat nog schever worden als ie een rivier in de weg hebt liggen. In Arnhem kunnen ze daarover meepraten.

vergeet ook niet dat conform het geloof in propaganda, men nu in de regio vecht op Russisch grondgebied conform de geldende visie van veel Russen, dat doet ook iets met moraal. Als verdedigende partij ga je ook winsten krijgen, wat weer goed kan zijn voor je moraal, enz.

Of long story short: veel beweringen hier worden niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:18:
[...]

ik denk dat je @Skybullet zijn punt mist: je hebt vaste verliezen als je aanvalt, ik meende een 3:1 verhouding is nodig. Voor elke Russische militair heb je 3 eigen nodig. Die verhouding gaat nog schever worden als ie een rivier in de weg hebt liggen. In Arnhem kunnen ze daarover meepraten.

vergeet ook niet dat conform het geloof in propaganda, men nu in de regio vecht op Russisch grondgebied conform de geldende visie van veel Russen, dat doet ook iets met moraal. Als verdedigende partij ga je ook winsten krijgen, wat weer goed kan zijn voor je moraal, enz.

Of long story short: veel beweringen hier worden niet gehinderd door enige vorm van kennis.
ik denk dat je die Russische moraal op 'eigen grondgebied' overschat.
De meeste lui willen daar helemaal niet zijn.
De pro-Russische Donbas-troepen staan met de rug tegen de muur maar worden Rusland niet binnen gelaten. Misschien dat ze daarom harder gaan vechten.
En alleen die clowns op de Russische staats-tv geloven dat de Donbas Russisch grondgebied is.

Ik zeg trouwens niet dat Oekraine geen verliezen zal gaan hebben. Ik denk echter wel dat het tij gekeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Na de Admiral Marakov weer een 'geraakt schip' dat onbeschadigd lijkt te zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:41:
[Twitter]
ze hebben inmiddels tijd genoeg gehad om een likje verf aan te brengen intussen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:49:
ze hebben inmiddels tijd genoeg gehad om een likje verf aan te brengen intussen >:)
Dat schip is niet geraakt, de Oekraïnse media-missers beginnen toch zorgelijk te worden.

Neig in dit soort gevallen steeds vaker naar 'de waarheid ligt ergens in het midden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:50
hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:41:
[Twitter]
één van de reacties onder het bericht:
Sorry, but I don't buy it! At all!
These 4 pics could be total disinformation and sure they are. Have a look, theses images come from a russian telegram account +with only a bunch of followers. I don't trust this! No way. Not reliable!!!
I stay with the Ukrainian statement!
en elders: geen bewijs van wanneer deze plaatjes zijn.

De makarov schijnt wel zelf varend gespot te zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Dat schip is niet geraakt, de Oekraïnse media-missers beginnen toch zorgelijk te worden.

Neig in dit soort gevallen steeds vaker naar 'de waarheid ligt ergens in het midden'.
Schip kan prima geraakt zijn.
Zou ook prima niet het geval kunnen zijn.

Ben even aan het zoeken of die Serhii Bratchuk ook degene is die begon over de Makarov.

Voor de rest zijn er vast wel mensen die die foto's kunnen bekijken of er ook een datum/tijd in de foto ingebakken zit waar we iets mee kunnen (al kan je de properties ook aanpassen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:55:
[...]

één van de reacties onder het bericht:

[...]

en elders: geen bewijs van wanneer deze plaatjes zijn.

De makarov schijnt wel zelf varend gespot te zijn
klopt, schijnbaar dicht in de buurt van Sevastopol door een of andere nay-enthousiast die daar aan het zeilen was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ja? Gaat dat zo makkelijk?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:01:
[...]

heel raar dit.
Dezelfde karakters worden in het Russisch gebruikt voor 'jaar' inderdaad.
Maar als je '2h' vertaalt naar Oekraiens krijg je hetzelfde.
Zoals andere comments al weergeven zou dat inderdaad '2h' of '2 uur' kunnen zijn.
Vertaal je het naar het Russisch, dan is het 2 jaar.
De post is in ieder geval in het Oekraïens. 2 год is ook de correcte, afgekorte manier om '2 uur' te zeggen. In het Russisch zou je voor '2 jaar' dit opschrijven als '2 года'.

Dus, veel aannemelijker dat dit 2 uur betekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

En dat is nu precies hoe desinformatie werkt.

Heb je al beelden gezien van beide geraakte schepen die onomstotelijk van na de claim zijn? We zien hier een plaatje van 1 van die twee schepen in een haven op een gegeven moment.

De Moskva hebben we 1 filmpje gezien van een matroos die meteen uitgescholden werd. Had je het geloofd zonder dat filmpje? Had Rusland het dan toegegeven?

Ik zeg niet dát ze geraakt zijn, maar het niet zien van hard bewijs van het tegendeel zegt wel wat. Ik houd de optie nog steeds open.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:57
Via NOS: "Oekraïne: Azovstal-fabriek gebombardeerd met fosfor", dat trekt dan toch alle zuurstof uit de omgeving, dat voorspelt dan niet veel goeds voor de zuurstofvoorziening in de gangen onder het complex volgens mij. :|

[ Voor 6% gewijzigd door ratzz op 15-05-2022 11:35 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ratzz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:34:
Via NOS: "Oekraïne: Azovstal-fabriek gebombardeerd met fosfor", dat trekt dan toch alle zuurstof uit de omgeving, dat voorspelt dan niet veel goeds voor de zuurstofvoorziening in de gangen onder het complex volgens mij. :|
De aanval is te zien op o.a. /k/ en twitter, als je het ziet is het paniek om niks. Je moet niet aan een vuurzee denken ofzo, zolang niemand er direct mee in aanraking is gekomen is er niks aan de hand. Azov kan niet door dat spul heen naar buiten, de orcs kunnen niet door dat spul heen naar binnen.

Wat dat betreft is het opvallend hoe de verwoede pogingen tot inname meer beginnen te lijken op emotionele irrationele bombardementen. Als een geëmotioneerde puber met huisarrest die z'n kamer kort en klein slaat. In beide gevallen word er niet veel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:41:
[...]

De aanval is te zien op o.a. /k/ en twitter, als je het ziet is het paniek om niks. Je moet niet aan een vuurzee denken ofzo, zolang niemand er direct mee in aanraking is gekomen is er niks aan de hand. Azov kan niet door dat spul heen naar buiten, de <Russen> kunnen niet door dat spul heen naar binnen.

Wat dat betreft is het opvallend hoe de verwoede pogingen tot inname meer beginnen te lijken op emotionele irrationele bombardementen. Als een geëmotioneerde puber met huisarrest die z'n kamer kort en klein slaat. In beide gevallen word er niet veel bereikt.
Azov is ook gewoon buiten aan het vechten.
Het is niet zo dat ze alleen binnen in de tunnelszitten en de Russen bij de ingang granaten naar binnen gooiend.

Maar op 1 punt heb je wel gelijk: de Russen kunnen er ook niet doorheen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat je in de war bent met thermobarische wapens. Maar die werken alleen goed in een min of meer afgesloten ruimte. Fosfor brandt weliswaar ook heel fel maar onttrekt maar weinig zuurstof.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bij schepen wel: de Admiral Essen zou ook geraakt zijn wat achteraf niet bleek te kloppen. Dat maakt drie gevallen waarin de Oekraïnse berichtgeving op z'n minst overdreven optimistisch was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
pro_6or schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:31:
Heb je al beelden gezien van beide geraakte schepen die onomstotelijk van na de claim zijn? We zien hier een plaatje van 1 van die twee schepen in een haven op een gegeven moment.
De Marakov en Essen zijn recent op satellietbeeld gezien, daar heb ik weinig twijfel over.

Het laatste schip is inderdaad nog onzeker, dat kunnen ook oude foto's zijn. Pas na recent satellietbeeld is dat bevestigd maar het feit dat er weer AA systemen op het slangeneiland schijnen te staan wijst er imo op dat dit schip z'n missie heeft kunnen volbrengen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Bij schepen wel: de Admiral Essen zou ook geraakt zijn wat achteraf niet bleek te kloppen. Dat maakt drie gevallen waarin de Oekraïnse berichtgeving op z'n minst overdreven optimistisch was...
Maar op dat soort berichten komt uiteindelijk wel rectificatie. Zoals bij de Makarov waar Arestovich meteen nuancering aanbracht. Het is niet altijd meteen duidelijk, maar uiteindelijk komen we er wel achter wat wel en niet klopt.

Daarom vind ik het ook niet zo'n probleem. Het is even spannend bij het zoeken naar bevestiging, maar die komt er uiteindelijk wel, of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

Winkiller

De Mopperpot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:52:
[...]

De Marakov en Essen zijn recent op satellietbeeld gezien, daar heb ik weinig twijfel over.

Het laatste schip is inderdaad nog onzeker, dat kunnen ook oude foto's zijn. Pas na recent satellietbeeld is dat bevestigd maar het feit dat er weer AA systemen op het slangeneiland schijnen te staan wijst er imo op dat dit schip z'n missie heeft kunnen volbrengen.
Er is ook nog een ponton gebruikt. Het hoeft niet per sé dit schip te zijn geweest dat de AA afleverde. Of pas op de terugweg werd geraakt.

Oekraïne rectificeert te optimistische claims uiteindelijk wel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:43:
[...]

ik durf het bijna niet te zeggen, maar kernwapens :P

Of andere WMD's.
Ik wist het wel als ik generaal was. Zwaar falen op buitenlands slagveld is 1 ding maar als de oorlog zich vervolgens verplaatst naar mijn eigen grondgebied en ik kan er weinig tegenin brengen dan grijp ik (als rashist) naar chemische wapens ofzo.

Los daarvan: laten we RF nog niet onderschatten. Ze schrapen over de bodem om ergens troepen te vinden.
Ga je naar hun eigen grondgebied, boots/wheels on the ground, dan wordt dat algehele mobilisatie waarschijnlijk.
En ze hebben vast nog wel meer.
Laten we ook niet vergeten dat ze nog heel veel troepen hebben ten zuiden van Belgorod - Izyum.
Het is niet alsof Ukraine op dit moment een walk in the park kan doen.

Dus nee, voorlopig even geen tenen over de grens lijkt me.
De stelling was dat UA tenen over de grens zet als RU uit UA heeft gewerkt en, RU is nog niet uit UA.

Dat bodemschrapen heeft neven-effecten: Ze houden niks over om het land te verdedigen. Voor mobilisatie heb je tijd nodig. UA daarintegen heeft een leger wat al goed op elkaar is ingespeeld, battle hardend en beter materieel dan de russen hebben.

Maar goed we gaan het wel ziern, voor nu is de omschakeling van defensief naar offensief bezig.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
pro_6or schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:31:
Ik zeg niet dát ze geraakt zijn, maar het niet zien van hard bewijs van het tegendeel zegt wel wat. Ik houd de optie nog steeds open.
Precies, als er niks aan de hand is, is het voor RU toch geen probleem om even een filmpje te maken? Vreemd dat ze niet de kans grijpen om aan te tonen dat UA leugenachtige nazi's zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:06:

Maar goed we gaan het wel ziern, voor nu is de omschakeling van defensief naar offensief bezig.
Verkijk je daar niet op; rond Kharkiv hebben ze gebruikt gemaakt van de gedeeltelijke terugtrekking van de Russen. Alle andere delen van het front zitten muurvast, zelfs met kleine terreinwinsten van de Russen.

Paar weken geleden werd juni genoemd, nu augustus als meest waarschijnlijke moment voor grote tegenaanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik neem aan dat je ‘social media’ bedoeld ipv ‘media’?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Die optie heeft alleen maar nadelen. UA heeft nu de moral high ground als aangevallen natie die een verdedigingsoorlog voert op eigen grondgebied. Zouden ze Rusland binnenvallen, dan worden ze agressor en bezetter.

Wat ik eerder verwacht is dat UA op strategische plekken (het is een lange grens) feitelijk een DMZ zal willen/kunnen afdwingen op Russisch grondgebied. Randvoorwaardelijk daarvoor is dat UA de eigen grenzen kan controleren én beschikt over voldoende artillerie met superieur bereik.

Maar goed, dat is mijn gedachte als junior armchair officier/couch potato.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:39:
Wat wij hier kunnen volgen is toch vrijwel alleen sociale media? Vaak wel van (semi-)officiële bronnen zoals lokale Oekraïnse functionarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Precies, als er niks aan de hand is, is het voor RU toch geen probleem om even een filmpje te maken? Vreemd dat ze niet de kans grijpen om aan te tonen dat UA leugenachtige nazi's zijn.
En dat terwijl ze normaal toch geen kans onbenut laten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

⚡ Chernobayevka 20: 0. Confirmed

The Ukrainian Armed Forces destroyed another ammunition depot in rusna!
en nummer 10 oid van de pontonbrug is in "opbouw" _O-

Killjoy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Die optie heeft alleen maar nadelen. UA heeft nu de moral high ground als aangevallen natie die een verdedigingsoorlog voert op eigen grondgebied. Zouden ze Rusland binnenvallen, dan worden ze agressor en bezetter.

Wat ik eerder verwacht is dat UA op strategische plekken (het is een lange grens) feitelijk een DMZ zal willen/kunnen afdwingen op Russisch grondgebied. Randvoorwaardelijk daarvoor is dat UA de eigen grenzen kan controleren én beschikt over voldoende artillerie met superieur bereik.

Maar goed, dat is mijn gedachte als junior armchair officier/couch potato.
Dat zou best kunnen inderdaad

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Ik snap nog steeds niet hoe je er dan bij komt dat de waarheid in het midden ligt. Volgens mij hadden we die drogreden al maanden geleden begraven en waren we blij er eindelijk van af te zijn.
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Azov is ook gewoon buiten aan het vechten.
Het is niet zo dat ze alleen binnen in de tunnelszitten en de Russen bij de ingang granaten naar binnen gooiend.

Maar op 1 punt heb je wel gelijk: de Russen kunnen er ook niet doorheen op dat moment.
Het gaat mij om de hysterische gedachte dat ze zouden stikken in de tunnels omdat er buiten fosfor ligt te branden, dat soort zinloze angst moeten we zsm van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En wat denken ze hier precies mee te bereiken? Ziet eruit als weinig spannends. Zeker in vergelijking met eerdere bombardementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
MikeyMan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:24:
[...]

En wat denken ze hier precies mee te bereiken? Ziet eruit als weinig spannends. Zeker in vergelijking met eerdere bombardementen.
Je zou denken dat voor de Russen het strategisch een veel betere optie is om de strijders terug te laten gaan naar Ukraine. Ze gebruiken al maanden zoveel resources voor de laatste fabriek.

Een uiteindelijke overwinning lijkt me ook lastig te verkopen als pr stunt. Wij het beste leger op aarde zijn er naar maanden en met verlies van talloze manschappen en materieel er in geslaagd 1 fabriek in Marieopol te veroveren. De PR slag is ook al verloren. Bij het laten gaan van de strijders zouden de Russen nog intern kunnen verkopen dat zij het juiste gedaan hebben en alles doen voor vrede etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tens schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Verkijk je daar niet op; rond Kharkiv hebben ze gebruikt gemaakt van de gedeeltelijke terugtrekking van de Russen. Alle andere delen van het front zitten muurvast, zelfs met kleine terreinwinsten van de Russen.

Paar weken geleden werd juni genoemd, nu augustus als meest waarschijnlijke moment voor grote tegenaanvallen.
Die terugtrekking was niet bepaald vrijwillig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:24:
[...]

Proberen het moderne wereldrecord "oorlogsmisdaden" te verbeteren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Dat komt wel ongeveer op hetzelfde neer.

De media die ik zie baseren zich voor het grootste deel op socials. Er is maar heel weinig echte verslaggeving op de grond en dat zijn grotendeels achtergrond verhalen. Niet gek overigens, actuele verslaggeving wordt door UA verboden of gecensureerd, zoals gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Zelfs daar draagt het op het oog weinig aan bij. Paatlr fosfor astronauten op een laag beton waar ze al weken niet verder meer mee komen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Bescheiden offensief van Oekraïne
Er klinkt hier de vraag waarom het offensief van Oekraïne zo bescheiden is. De meters die men maakt is vanwege terugtrekkende beweging van Rusland.
O'Brien denkt dat de strategie van UA nog steeds is om zoveel mogelijk het leger van Rusland te verzwakken, zonder zelf grote verliezen te willen lijden. Dat lijkt mij de beste voorbereiding voor een offensief, dan zal deze minder kostbaar zijn.

Mobilisatie
Ik probeer het mobilisatie-verhaal te volgen. Gisteren heb ik een samenvatting gegeven van wat men op de grond in Rusland waarneemt. Russen worden middels een dagvaarding opgeroepen om de gegevens van hun "militaire status" bij te laten werken op militaire wervingskantoren. Dat heeft juridisch geen enkele onderbouwing en kan genegeerd worden. De drommel die dat niet weet en ter plaatse onder het verkeerde zijn handtekening zet is echter de sjaak.

Nu is het interessante dat e.e.a bevestigt lijkt te worden door zowel Oekraïne als het Pentagon: er is inderdaad een clandestiene mobilisatie onderweg.
Het ernstige is dat men met deze "vrijwilligers" zonder enige training nieuwe formaties maakt en de gehaktmolen instuurt. Uiteraard probeert Oekraïne deze formaties meteen in de pan te hakken, en de Russen lijken hier dan ook niet succesvol mee te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSyKy6vWYAAD5-x.jpg%3Fname%3Dsmall

Wat zegt ons dit? Ik denk dat we kunnen concluderen dat Rusland door de ervaren troepen heen aan het raken is, en nu op de achterste benen loopt. Het doet me denken aan Hitler die op het einde van de oorlog jonge tieners de Untergang in joeg, toen offensief naar defensief begon om te slaan.

Is het niet alleen al de personele problemen, O'Brien ziet ook malheur met de militaire middelen voor Rusland:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSyHPMsWUAA-YhW.jpg%3Fname%3Dorig Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSyIMM8XsAEf0Zv.jpg%3Fname%3Dorig

De cijfers laten zien dat Oekraïne een constante afbraak pleegt aan militaire mogelijkheden voor de Russen. Dit is domweg niet vol te houden voor Rusland.

Als ik deze signalen zo bij elkaar neem, begint het beeld te ontstaan dat de optimistische teksten van de Oekraïnse leiding wederom verrassend reëel lijken te zijn.

Het eindspel
Welke balans kan Rusland aan het einde van dit jaar opmaken?

- De immer voorzichtige Westerse inlichtingen menen dat van het Russische invasieleger 1/3e al vernietigd is. Dat is een getal om bij stil te staan. Dat is enorm. Hoever de teller staat aan het einde van het jaar kan ik niet zeggen, maar het zal niet minder zijn dan dat.
Wel kunnen we gerust zeggen dat het Russische leger (met dit tempo) compleet kapot is. De vraag mag gesteld worden of er straks überhaupt nog volledig aan de defensieve verplichtingen voldaan kan worden. Keert de Republiek straks terug met een restant van het leger dan mag het ook gaan nadenken over de interne machtsbalans. Rusland is veel te groot. Kadyrov heeft zijn troepen keurig uit het gevecht weten te houden.

- Nabuliana gaf als waarschuwing aan dat in het derde kwartaal het er economisch slecht uit gaat zien voor Rusland. De kunstmatige stutpogingen zakken dan in elkaar. Kijken we verder dan einde dit jaar, dan zien we nog grotere problemen: inkomsten drogen praktisch op. De belangrijkste klant en leverancier (Europa) is aan het omschakelen. De grondstoffeneconomie ombuigen naar een diensteneconomie of hoogwaardige productie is niet te doen in zo'n korte tijd. Bovendien betekent het dat het land onherkenbaar hervormd moet worden waarbij de complete publieke inrichting totaal vernietigd en heropgebouwd moet worden. Dat is aan een koe vragen zijn eigen slager te worden.

- Rusland is politiek volkomen geïsoleerd. Als Rusland internationaal iets wil, en dat willen ze, moeten ze onderhandelen zonder wisselgeld. Dat mag je eigenlijk geen onderhandelen meer noemen. Met dit perspectief: als Macron daadwerkelijk grondgebied zou hebben willen weggeven in ruil voor 'vrede' dan zou ik graag met Macron willen onderhandelen, maakt niet uit over wat precies.

- Over de maatschappelijke dynamiek die los zal komen na een Russische nederlaag en het instorten van de economie kunnen we slechts speculeren. Putin zal de oproerpolitie steeds tijdig en goed moeten blijven betalen.

Mensen die in Rusland vooruit kunnen kijken zullen ongetwijfeld aan een coup denken, deze geruchten verbazen mij niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HEY_DUDE schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Je zou denken dat voor de Russen het strategisch een veel betere optie is om de strijders terug te laten gaan naar Ukraine. Ze gebruiken al maanden zoveel resources voor de laatste fabriek.

Een uiteindelijke overwinning lijkt me ook lastig te verkopen als pr stunt. Wij het beste leger op aarde zijn er naar maanden en met verlies van talloze manschappen en materieel er in geslaagd 1 fabriek in Marieopol te veroveren. De PR slag is ook al verloren. Bij het laten gaan van de strijders zouden de Russen nog intern kunnen verkopen dat zij het juiste gedaan hebben en alles doen voor vrede etc.
Erdogan schijnt aan te bieden om de laatste strijders naar Turkije te halen en ze daar te interneren tot het einde van de oorlog. Maar ik vermoed dat de Russen er een paar levend in handen willen krijgen zodat ze op Russische TV hun “misdaden” kunnen bekennen. Na het nodige “aandringen” door Russische ondervragers natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Amphiebietje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:42:
[...]

*knip* we gaan hier niet mensen dehumaniseren door middel van naamsverbasteringen

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Dat komt wel ongeveer op hetzelfde neer.

De media die ik zie baseren zich voor het grootste deel op socials. Er is maar heel weinig echte verslaggeving op de grond en dat zijn grotendeels achtergrond verhalen. Niet gek overigens, actuele verslaggeving wordt door UA verboden of gecensureerd, zoals gebruikelijk.
gaan we weer...
vertel... omdat er 1 Nederlandse journalist het land moest verlaten? Iemand die foto's plaatste van recent gebombardeerd gebied, zonder doublecheck met ukraine? Vriendje van Thierry Baudet?

Volgens mij zijn er genoeg verslaggevers in het land.
Dus vertel maar eens waar je die stelling op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 07:44
Ik weet niet of dit het correcte topic is. Op een tweakers.net bericht (2-4weken geleden?) reageerde iemand met een lang verhaal met bewijzen dat de Navo helemaal niet Anti Rusland was. Met voorbeelden van een hele lange tijdlijn. Dat Rusland militair mocht meedoen bij sommige acties. Dat ze bij de G7 mochten komen enz. Kan iemand die reactie nog vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Zet de genoemde 'kills', die bewezen missers zijn, van rusland eens tegenover de missers van Oekraïne. Ik kan je garanderen dat 'de waarheid ligt in het midden' wel klopt, maar dat daarbij 90% van wat Oekraïne zegt klopt en 10% van wat de russen zeggen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
enermax schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:03:
Ik weet niet of dit het correcte topic is. Op een tweakers.net bericht (2-4weken geleden?) reageerde iemand met een lang verhaal met bewijzen dat de Navo helemaal niet Anti Rusland was. Met voorbeelden van een hele lange tijdlijn. Dat Rusland militair mocht meedoen bij sommige acties. Dat ze bij de G7 mochten komen enz. Kan iemand die reactie nog vinden?
De Navo is ook helemaal niet specifiek anti rusland (of anti watdanook). De Navo is een bondgenootschap voor verdedeging tegen eender welke vijand. Voor het grootste deel van het bestaan van de Navo was Rusland (Sovjet Unie) wel de grootste en meest realistische dreiging natuurlijk. Na de val van de Sovjet Unie heeft 'het westen' geprobeerd om rusland meer bij internationale zaken te betrekken (o.a. door deel te mogen nemen aan G7 en mee te werken bij militaire missies), maar da's dan weer weinig gerelateerd aan Navo, hooguit (een deel van) Navo leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:02:
[...]

gaan we weer...
vertel... omdat er 1 Nederlandse journalist het land moest verlaten? Iemand die foto's plaatste van recent gebombardeerd gebied, zonder doublecheck met ukraine? Vriendje van Thierry Baudet?

Volgens mij zijn er genoeg verslaggevers in het land.
Dus vertel maar eens waar je die stelling op baseert.
Op basis van wat ik lees (NRC, Guardian, MT, KP, Medusa en af en toe Volkskrant of NYT).
Er zijn vast veel journalisten in het land, maar ik lees geen verslaggeving van het front.

Voor het geval dat je aansloeg op de censuur opmerking: uiteraard wordt in oorlogstijd gecensureerd, en volkomen terecht. Dat die dwaas van het Nederlands Dagblad het land uit werd gezet was dan ook niet gek, wel dat de nederlandse vereniging van journalisten op hun achterste benen gingen stan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
TheekAzzaBreek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Die terugtrekking was niet bepaald vrijwillig, toch?
Vóór het UA offensief zijn er BTG's verplaatst van daar naar zuidelijker posities, dat stuk was dus al verzwakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:18:
Zet de genoemde 'kills', die bewezen missers zijn, van rusland eens tegenover de missers van Oekraïne. Ik kan je garanderen dat 'de waarheid ligt in het midden' wel klopt, maar dat daarbij 90% van wat Oekraïne zegt klopt en 10% van wat de russen zeggen.
Misschien is 'ik geloof ze beide niet (meer) totdat ik hard bewijs zie' een betere omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheekAzzaBreek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Op basis van wat ik lees (NRC, Guardian, MT, KP, Medusa en af en toe Volkskrant of NYT).
Er zijn vast veel journalisten in het land, maar ik lees geen verslaggeving van het front.
Ze zijn er wel, maar de verhalen zijn wat verspreid over de verschillende media, bijv:
https://www.rollingstone....ines-front-lines-1334770/

In de tijd dat ze nog rond Kyiv zaten, zag je idd wel wat meer verhalen langs komen.
Pas las ik nog wel een verslag van een journalist die ergens bij Rubizne was geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2022 14:45 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Vóór het UA offensief zijn er BTG's verplaatst van daar naar zuidelijker posities, dat stuk was dus al verzwakt.
En dat was dan weer omdat die zuidelijke posities teveel tegenstand tegen kwamen. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat rusland maar op 1 'klein' front iets kan een dat het zelfs dan nog moeizaam gaat.

[removed]

Pagina: 1 ... 204 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: