Bescheiden offensief van Oekraïne
Er klinkt hier de vraag waarom het offensief van Oekraïne zo bescheiden is. De meters die men maakt is vanwege terugtrekkende beweging van Rusland.
O'Brien denkt dat de strategie van UA nog steeds is om zoveel mogelijk het leger van Rusland te verzwakken, zonder zelf grote verliezen te willen lijden. Dat lijkt mij de beste voorbereiding voor een offensief, dan zal deze minder kostbaar zijn.
Mobilisatie
Ik probeer het mobilisatie-verhaal te volgen. Gisteren heb ik
een samenvatting gegeven van wat men op de grond in Rusland waarneemt. Russen worden middels een dagvaarding opgeroepen om de gegevens van hun "militaire status" bij te laten werken op militaire wervingskantoren. Dat heeft juridisch geen enkele onderbouwing en kan genegeerd worden. De drommel die dat niet weet en ter plaatse onder het verkeerde zijn handtekening zet is echter de sjaak.
Nu is het interessante dat e.e.a bevestigt lijkt te worden door zowel Oekraïne als het Pentagon: er is inderdaad een clandestiene mobilisatie onderweg.
Het ernstige is dat men met deze "vrijwilligers" zonder enige training nieuwe formaties maakt en de gehaktmolen instuurt. Uiteraard probeert Oekraïne deze formaties meteen in de pan te hakken, en de Russen lijken hier dan ook niet succesvol mee te zijn.
Wat zegt ons dit? Ik denk dat we kunnen concluderen dat Rusland door de ervaren troepen heen aan het raken is, en nu op de achterste benen loopt. Het doet me denken aan Hitler die op het einde van de oorlog jonge tieners de Untergang in joeg, toen offensief naar defensief begon om te slaan.
Is het niet alleen al de personele problemen, O'Brien ziet ook malheur met de militaire middelen voor Rusland:
De cijfers laten zien dat Oekraïne een constante afbraak pleegt aan militaire mogelijkheden voor de Russen. Dit is domweg niet vol te houden voor Rusland.
Als ik deze signalen zo bij elkaar neem, begint het beeld te ontstaan dat de optimistische teksten van de Oekraïnse leiding wederom verrassend reëel lijken te zijn.
Het eindspel
Welke balans kan Rusland aan het einde van dit jaar opmaken?
- De immer voorzichtige Westerse inlichtingen menen dat van het Russische invasieleger 1/3e al vernietigd is. Dat is een getal om bij stil te staan. Dat is enorm. Hoever de teller staat aan het einde van het jaar kan ik niet zeggen, maar het zal niet minder zijn dan dat.
Wel kunnen we gerust zeggen dat het Russische leger (met dit tempo) compleet kapot is. De vraag mag gesteld worden of er straks überhaupt nog volledig aan de defensieve verplichtingen voldaan kan worden. Keert de Republiek straks terug met een restant van het leger dan mag het ook gaan nadenken over de interne machtsbalans. Rusland is veel te groot. Kadyrov heeft zijn troepen keurig uit het gevecht weten te houden.
- Nabuliana gaf als waarschuwing aan dat in het derde kwartaal het er economisch slecht uit gaat zien voor Rusland. De kunstmatige stutpogingen zakken dan in elkaar. Kijken we verder dan einde dit jaar, dan zien we nog grotere problemen: inkomsten drogen praktisch op. De belangrijkste klant en leverancier (Europa) is aan het omschakelen. De grondstoffeneconomie ombuigen naar een diensteneconomie of hoogwaardige productie is niet te doen in zo'n korte tijd. Bovendien betekent het dat het land onherkenbaar hervormd moet worden waarbij de complete publieke inrichting totaal vernietigd en heropgebouwd moet worden. Dat is aan een koe vragen zijn eigen slager te worden.
- Rusland is politiek volkomen geïsoleerd. Als Rusland internationaal iets wil, en dat willen ze, moeten ze onderhandelen zonder wisselgeld. Dat mag je eigenlijk geen onderhandelen meer noemen. Met dit perspectief: als Macron daadwerkelijk grondgebied zou hebben willen weggeven in ruil voor 'vrede' dan zou ik graag met Macron willen onderhandelen, maakt niet uit over wat precies.
- Over de maatschappelijke dynamiek die los zal komen na een Russische nederlaag en het instorten van de economie kunnen we slechts speculeren. Putin zal de oproerpolitie steeds tijdig en goed moeten blijven betalen.
Mensen die in Rusland vooruit kunnen kijken zullen ongetwijfeld aan een coup denken, deze geruchten verbazen mij niks.