wowly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:31:
Tsja, ik zie dat velen neoliberaal vnl als een politiek stroming zien. Ik zie dat anders. Neo-liberaal wordt veel in de politieke stroming gebruikt, maar het is eigenlijk een wereld beeld waarbij men vind dat je vooral zelf je zaken moet uitzoeken. Als je daar wat minder handig in bent is dat dan pech, als je daar erg handig in bent is dat juist fijn voor je! Voor mij is het woord vooral een ander woord voor egoïstisch. Zowel op persoonlijk vlak als op groepsvlak.
Nee. Neoliberalisme draait om een handjevol zaken:
- Selectief belang.
- Corporatisme.
- Minder checks & balances. Oftewel: Rules for the oxen, but none for the lions.
Dan kunnen we nog een uitstapje maken naar de oude conferentie van Bloemendaal, en de link conservatisme en neoliberalisme (waarbij het een als vehikel gebruikt wordt voor het ander).
Maar ik zou eerder aanraden nog even door het NL politiek topic te graven en de posts van Virtuozzo hierover te lezen.
Even on-topic: Rusland onder Putin is exact dat: neoliberale machtspolitiek in optima forma.
Hierdoor kan het zo zijn dat een Mordasjov superjachten verzamelt alsof het sigarenbandjes zijn, terwijl zijn 50.000 werknemers een lager loon en een lagere levensverwachting hebben dan een theeplukker in Sri Lanka. Klagen bij de vakbond? Vergeet het maar. Grieven kenbaar maken aan het lokale bestuur? Succes. Wetgevers zijn te koop en wetten worden aan de lopende band op bestelling gemaakt voor de zeer selecte groep mét geld. Dit gaat zo snel, dat rechters in Rusland het niet meer bij kunnen benen (en zich soms verspreken en vervolgens thee moeten gaan drinken bij Kadyrov thuis).
Als u denkt dat we hier in Europa gevrijwaard zijn van dit gedrag, dan moet ik u toch even uit de droom helpen. Het VK (zie: ERG) is hard op weg. Maar Nederland zelf (zie: ABDUP) timmert ook aardig aan de weg.
De russische manier is om te dreigen, zoals Putin nu doet met zijn kernwapens. Dat zit in hun manier van doen. Zoals ik eerder zei: om te kunnen praten moet er een gelijkwaardige balans zijn. Dus Frankrijk gaat naar Putin en zegt: de seconde dat we zien dat je je kernwapens afvuurt sturen wij die van ons naar rusland toe. capiche? En nu wil ik met je praten over de situatie. Pas op dat moment kan er echt onderhandeld worden.
De Russische manier is om bedreigingen waar te maken. In de vorm van heel veel kleine speldenprikjes (gaskraan dichtdraaien in december, waardoor de
Groningers onrustig in hun stoel gingen zitten). En ook heel veel grote: we wéten dat hij steden kan platbombarderen. We wéten dat zenuwgas over steden uit kan strooien (de gasmaskers zijn bij de Russen al uitgedeeld, als Mariupol niet binnen een paar dagen capituleerd, hou ik het niet voor onmogelijk dat de Russen hun gasmaskers op gaan zetten). En die taktische kernbom, daar had ik het gister nog even over. Putin gaat niet met Frankrijk praten, net zo min als dat hij met Oekraïne wil praten. De enige met wie hij zou willen praten is Amerika.
Het echte verhaal zit nu duidelijk in de manier waarop de chinezen zich manifesteren. Het is duidelijk dat dit autocratische land wensen heeft die de regels van zelfbeschikking overtreden (hong kong? , taiwan? , eilandjes in de zuidzee?). Het shinen bij de olympische spelen is op een lachertje uitgelopen, ondanks dat Putin zich eventjes koest hield. Zij zijn sterk gebaat bij een ander geopolitiek spel dan hetgeen de US speelt. Het is toch niet normaal dat Putin een bizar groot deel van zijn militair apparaat weghaalt bij de grenzen met china? Dit moet hij wel doen omdat zijn militair apparaat voor een groot deel schrot is anders komt ie nooit verder dan UA. Ofwel china gaat rusland hebben of gaat het stukje bij beetje overnemen. En als we daar bij gaan staan en kijken en vooral ons eigen (neoliberale) hachje proberen te redden (of nog erger, de VS ons hachje laten redden) dan garandeer ik dat we niets beter afzijn dan de hedendaagse russen.
China is weer primus inter pares. Punt. Dat zijn ze sinds 2017, en dat waren ze tot aan de 19e eeuw ook. Als er één is die houd van neoliberale machtspolitiek (en het gebruik van conservatisme als vehikel) en open economiën, dan zijn zij het wel. Behalve voor zichzelf uiteraard, want Han-exceptionalisme.
Een no fly zone zorgt ervoor dat er geen boots on the ground komen, al schat ik in dat de poolse Migs wat beter van pas komen omdat de russen (vreemd genoeg) weinig doen met hun luchtoverwicht....
Ik wil het maar even gezegd hebben, maar een no-fly-zone houd geen pantsertreinen of artilleriestukken tegen. Een no-fly-zone werkt perfect als de tegenstander alleen oude vliegtuigen en helicopters heeft, en geen (kruis)raketten, of hypersonische raketten.
Een no-fly zone is in essentie in open oorlog gaan met Rusland. Dan gaat de escalatieladder heel snel bestegen worden, en dan hebben we er nóg minder controle over.
Even heel cru gezegd, maar het is de oorlog van Oekraïne. Zij zullen 'm (zolang we voorlopig nog laag op de escalatieladder staan) moeten vechten. Wij kunnen alleen maar zorgen dat hun kogels niet op raken, dat er iets van voedsel uitgedeeld wordt, dat hun tegenstander over minder geld en materiaal kan beschikken, en dat hun vluchtelingen uit de wind slapen en een bord warm eten krijgen.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!