De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.158 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Cyberpope schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Nee, nazisme is geen probleem in UA. Niet meer als in de gemiddelde andere staat. Rond Meidan hebben ze even een opleving gehad, daarna zijn ze weer in de periferie van het politieke landschap gekomen.
Niet meer als in de gemiddelde andere staat... Maar ik kan me voorstellen dat ze in deze situatie toch iets "doen"? Wat dan?

Zoals ik zei: er is niet veel over te vinden. Ik kan wel dit vinden: https://www.nbcnews.com/t...ion-claim-war-ncna1290946

Ik vraag me dit af omdat ik gisteren een "gesprek" had met iemand die blijkbaar meer russische propaganda kan lezen dan wat ik probeer te zoeken en het ook geloofd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

hoevenpe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:25:
Nog een paar maanden attritie in Oekraïne en de Russen hebben onvoldoende materieel en munitie om de komende jaren de NAVO te bedreigen.
We staan nog vrij laag op de escalatieladder. Dat blijft niet een paar maanden zo. Als Grozny en Aleppo een indicatie zijn, dan is de beschieting van een kinderziekenhuis slechts een voorzetje.
Amphiebietje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:52:
Goed, dus Rusland gaat binnenkort nog wat ergere oorlogsmisdaden begaan door chemische wapens in te zetten. Duidelijk. :/

(immers, ze beschuldigen anderen van alles wat ze zelf doen/zijn)
Naar Aleppo kijkende, dan zal de bestelling uit Noord-Korea allang ergens klaar staan.
Ligone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:12:
Wat ik me wel afvraag is (aangezien nazisme wel een probleem blijkt te zijn in Oekraine) : Wat zijn die nazi groeperingen aan het doen nu? Vechten ze tegen Zelensky? Die is Jood dus kan aannemelijk zijn. Vechten ze tegen de russen? Vechten ze mee met de russen (wat volgens de russen niet zou kunnen aangezien ze het nazisme zogezegd willen opruimen) ? zitten ze ergens verstopt en bang niks te doen?
Het Azov bataljon. Die zijn de Russen nu aan het uitroken in Mariupol.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Westland1940 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:23:
Ik volg de oorlog niet meer op de voet, maar ligt het aan mij of zijn de militaire acties van Rusland 100x minder als vanaf het begin? Ik lees bijna nergens meer van grote verplaatsingen of veldslagen. Is Rusland al door de 1e lading troepen heen? Wat is de status betreft op militair gebied?
Ze zijn voorbereiding aan het plegen Kyiv hard aan te vallen, en ze staan evacuaties toe van div. grote steden. Verder een false flag voorbereiden mbt chemische wapens. Die zijn nog lang niet klaar met smerig gedrag.
RobinHood schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Of dat er "per ongeluk" een week lang geen eten is voor de krijgsgevangenen.
Tenzij je sterk vermagerd bent is een week lang geen eten geen probleem (doet men op retraite ook). Geen drinken daarentegen...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Wat ik me wel afvraag is (aangezien nazisme wel een probleem blijkt te zijn in Oekraine) : Wat zijn die nazi groeperingen aan het doen nu? Vechten ze tegen Zelensky? Die is Jood dus kan aannemelijk zijn. Vechten ze tegen de russen? Vechten ze mee met de russen (wat volgens de russen niet zou kunnen aangezien ze het nazisme zogezegd willen opruimen) ? zitten ze ergens verstopt en bang niks te doen?

Daar is dus werkelijk niks van te vinden! (of ik zoek niet goed genoeg)
Azov Betallion zijn useful idiots, een paar % stemt in Oekraïne extreem-rechts. Net zoiets als hier (zie verleden % CP en CD).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Al zegt Rusland dat de lucht blauw is en gras groen, ze stonden met 100.000 soldaten bij de grens wekenlang te roepen dat ze aan het trainen waren. Macron vloog weet ik hoe vaak op en neer om de situatie diplomatiek op te lossen terwijl Putin zijn ballen uit zijn broek lachte wetende dat de paardenhaar van het zwaard van Damocles allang was doorgesneden. De deur van vertrouwen is 3x met grof geweld dichtgesmeten door Ome Vladimir. Al is het een false flag operatie, we zullen het nooit weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 09-03-2022 20:33 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Iemand enig idee hoeveel impact dit zou kunnen hebben? Ik wist niet eens dat Israël gas had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22

mb1

Kan het westen ook niet met een vredesmissie Oekraïne binnenvallen om bijvoorbeeld de kerncentrales veilig te stellen?
Een daarbij vooraf meldden wie op ons schiet maken we met de grond gelijk...
Je komt dan niet om oorlog te voeren maar om vrede te stichten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Wat mij wel duidelijk is geworden de afgelopen oorlogsweken, is dat het Russisch leger nog steeds niet op en top niveau is wat wij eerder kennen van Westerse landen. Ik zit zo beelden te checken van de oorlog in Afghanistan (Soviet uiteraard) en de conflicten in Chechen.

Zo'n 20-30 jaar later zie ik tot heden vrij weinig verschil. Zelfde materiaal met her en daar wat nieuw spul. Losse eenheden, geen frontale acties met steun van alle kanten. Slecht gedekt en uitgevoerd, ben zelf geen militair maar wat ik zag vorige week in Kharkov, een convoy van 5 jeeps reed zonder dekking de stad in en werd eenvoudig uitgeschakeld.

Is het Russisch leger niet overschat? Hun oorlogsvoering is totaal anders als dat wij het kennen van het Westen, plus ik zie de zelfde tactieken als 20-30 jaar geleden. Niks geleerd en verandert.

Verander dit naar Ukraine 2022 en ik had het gelooft.

[ Voor 8% gewijzigd door Westland1940 op 09-03-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mb1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:37:
Kan het westen ook niet met een vredesmissie Oekraïne binnenvallen om bijvoorbeeld de kerncentrales veilig te stellen?
Een daarbij vooraf meldden wie op ons schiet maken we met de grond gelijk...
Je komt dan niet om oorlog te voeren maar om vrede te stichten
Gezien de kerncentrales strategische doelen zijn? Nee.
Dan moet je gewoon in oorlog gaan met de Russen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

unclero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Het Azov bataljon. Die zijn de Russen nu aan het uitroken in Mariupol.
Dank u, nu geraak ik iets verder...

https://nos.nl/collectie/...ekraine-het-azov-bataljon
De rechtsextremistische elementen binnen het Azov-bataljon zijn nadrukkelijk aanwezig. Dat is problematisch, benadrukt zowel De Graaf als Rekawek. Maar ze zeggen ook dat het om een deel van het bataljon gaat, en dat het volgens hen niets zegt over de invloed van extreemrechts in Oekraïne als geheel, zoals Poetin claimt.
Er zit dus een heel klein beetje waarheid in het argument denazificeren, ik lees echter dat het om een paar duizend zou gaan. Zelfs als het er 10000 zijn is dat geen argument dus om een land binnen te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Finland en Zweden zijn onderdeel van de EU. Artikel 42.7 betekent dat de hele EU militaire ondersteuning moet bieden.

[...]
Nyet...
“If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in accordance with article 51 of the United Nations charter”
https://ecfr.eu/article/c...cle_427_an_explainer5019/
At the simplest level, member states are required to provide aid and assistance, although the provisions don’t apply equally to all countries. The article contains the provision that it:

“shall not prejudice the specific character of the security and defence policy of certain Member States”

This means that countries with long-standing traditions of neutrality, like Ireland or Sweden, are not required to break these.
Aid en assistance bieden we nu volgens mij ook aan de Oekraine. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Jerie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:35:
[Twitter]

Iemand enig idee hoeveel impact dit zou kunnen hebben? Ik wist niet eens dat Israël gas had.
Voor de kust van Israël liggen aardige gasvelden. De exploratie daarvan loopt via verschillende partijen, de bekende groten en een paar Griekse clubs dacht ik. Tot op heden was verdere exploitatie niet heel interessant, zelf een tijdje op laag pitje gestaan. Maar tegenwoordig loont het wel. Heerema's schip de sleipnir heeft daar dacht ik nog z'n eerste klus gedaan met het plaatsen van een platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

Ligone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Niet meer als in de gemiddelde andere staat... Maar ik kan me voorstellen dat ze in deze situatie toch iets "doen"? Wat dan?

Zoals ik zei: er is niet veel over te vinden. Ik kan wel dit vinden: https://www.nbcnews.com/t...ion-claim-war-ncna1290946

Ik vraag me dit af omdat ik gisteren een "gesprek" had met iemand die blijkbaar meer russische propaganda kan lezen dan wat ik probeer te zoeken en het ook geloofd.
oom van me volgt ook graag dat gehele alternatieve narratief. wat me daarbij opvalt, is dat bronnen die door iedereen uitgekotst worden daardoor bij hun juist in achting stijgen. want kijk hou boos iedereen is, kern van waarheid. 8)7
dat hele verhaal van de nazis, biowepons, nucliar missels instaled by NATO (slecht Engels pun intended).
het is altijd ik heb gelezen gehoord of denk, en die bronnen hebben datzelfde. De daadwerkelijke bron hebben vele niet eens echt op het vizier, het is al genoeg dat bidet iets spuit. en onze media liegen allemaal.

kort gezegd ik was flabbergasted |:( |:( |:(

wat betreft het AZOV. Ja dat is ook een groepering die het daglicht niet kan verdragen, maar klein, het is echt een edge groep. die momenteel vecht tegen de Russen zoals boven eerder gezegd.

Wat betreft die inzet van die groep denk ik dat ieder bestuurspersoon zoiets heeft van the enemy of my enemy is my friend, en is het een behoorlijk nationalistische partij die dus ook gemotiveerd is om te vechten tegen indringers. Dus gemotiveerd, ervaren, en effectief. de negatieve aspecten dealen we wel mee wanneer we niet overrompelt worden door Russen.

dat is ongeveer hoe ik die situatie zie.

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ligone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:39:
Er zit dus een heel klein beetje waarheid in het argument denazificeren, ik lees echter dat het om een paar duizend zou gaan. Zelfs als het er 10000 zijn is dat geen argument dus om een land binnen te vallen.
Ga toch geen tijd steken in de Russische propaganda. Leid nergens naar toe.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

sugarlevi01 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Nyet...

[...]

[...]

Zucht.. deze discussie weer.

EU is waarden gemeenschap. Schending van die waarden = einde EU. Hoe het ook op papier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dan zou je dit bericht ook even moeten lezen.
Al in januari van dit jaar hebben Russische militanten in Horlivka, Ukraïne bij de oude kunstmestfabriek geprobeerd om giftig ammoniak vrij te laten in het kader van een false flag operatie.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 10-03-2022 07:48 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:33
[...]

[...]

Ga je uit van 10000 man, praat je over 0,02% van de bevolking. Kun je dit dan als "een heel klein beetje waarheid" zien?
Verder is het extreem rechtse ook meer anti-russisch dan het nazisme (anti Joods) zoals wij dat kennen. Die anti Russische gevoelens zijn na 2014 natuurlijk ook niet geheel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Activiteit vanuit Belarus neemt toe (unverified)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfZSalms73IvXrJ-Mja41DgRY2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smkkaBkZwHWIISuBALG8vyiA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:21
koudepinda schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:41:

Wat betreft die inzet van die groep denk ik dat ieder bestuurspersoon zoiets heeft van the enemy of my enemy is my friend, en is het een behoorlijk nationalistische partij die dus ook gemotiveerd is om te vechten tegen indringers. Dus gemotiveerd, ervaren, en effectief. de negatieve aspecten dealen we wel mee wanneer we niet overrompelt worden door Russen.

dat is ongeveer hoe ik die situatie zie.
The Ukrainian armed forces are "an army of lions led by a sheep", said Dmitry, and there is only so long that dynamic can continue. With so many armed, battle-hardened and angry young men coming back from the front, there is a danger that the rolling of heads could be more than a metaphor. Dmitry said he believes that Ukraine needs "a strong dictator to come to power who could shed plenty of blood but unite the nation in the process".

Many in the Azov battalion with whom the Guardian spoke shared this view, which is a long way from the drive for European ideals and democracy that drove the protests in Kiev at the beginning. The Russian volunteer fighting with the Azov said he believes Ukraine needs "a junta that will restrict civil rights for a while but help bring order and unite the country".
https://www.theguardian.c...ighters-ukraine-neo-nazis

Dat is waarschijnlijk hun volgende doel, Oekraïne omgooien. Mochten ze een kans krijgen. Ik weet niet of je daar mee in zee wil gaan. Natuurlijk een hele moeilijke situatie, maar ik zou die gasten denk ik geen macht of ondersteuning geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
sugarlevi01 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Nyet...

[...]

[...]

Zucht… het is een mutual defense clause en er zijn idd wat discussies over interpretatie onder neutrale landen. Alle EU landen minus Denemarken, Zweden, Finland, Oostenrijk en Ierland MOETEN het aangevallen land verdedigen. Daar is geen discussie over.

Meer achtergrond:

https://ecfr.eu/publicati...and-european-defence/?amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

WEBGAMING schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:50:
[...]

[...]

https://www.theguardian.c...ighters-ukraine-neo-nazis

Dat is waarschijnlijk hun volgende doel, Oekraïne omgooien. Mochten ze een kans krijgen. Ik weet niet of je daar mee in zee wil gaan. Natuurlijk een hele moeilijke situatie, maar ik zou die gasten denk ik geen macht of ondersteuning geven.
Die angst voor de groep is ook zeker gerechtvaardigt. ik geloof alleen niet dat de russen binnen zijn gevallen om zelenskyy te redden van en stel alt right facisten, en dat Zelenskyy zich drukker maakt om die lading russen die binnen is gestroomt en de boel sloopt. Dat groepje fascisten van 2500 (de harde azov kern). is dan wel het laatste waar je mee bezig bent.

(helemaal nu het er op lijkt dat ze met de stad Mariupol van de aardbodem zullen verdwijnen).

[ Voor 5% gewijzigd door koudepinda op 09-03-2022 20:59 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
koudepinda schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Die angst voor de groep is ook zeker gerechtvaardigt. ik geloof alleen niet dat de russen binnen zijn gevallen om zelenskyy te redden van en stel alt right facisten, en dat Zelenskyy zich drukker maakt om die lading russen die binnen is gestroomt en de boel sloopt. Dat groepje fascisten van 2500 (de harde azov kern). is dan wel het laatste waar je mee bezig bent
Nee, natuurlijk niet, dat wou ik er ook zeker niet mee zeggen.

Maar in zo'n situatie kan zo'n groep heel snel groeien, en veel macht krijgen. Wel iets om in de gaten te houden.

Als ze het overleven dan, inderdaad...

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 09-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag de beelden uit Mariupol. Verschrikkelijk. Het lijkt er op dat er niet eens meer geprobeerd wordt om burgers te ontzien. Moedwillig een bevolking om zeep helpen. Wat mij betreft moeten wij ons diep schamen. Ik weet dat de discussie hier al ettelijke malen gevoerd is, nato/geen nato/straks wordt het nucleair. Daar heb ik niks aan toe te voegen. Heb mijn standpunten al redeljjk vaak gepost hier. Waar ik moeite mee begin te krijgen is dat ik nu even keihard met mijn neus op het feit wordt gedrukt dat de hele wereld om macht en geld draait. We leven niet in een sprookjeswereld waarin de bad guy uiteindelijk het onderspit delft door toedoen van de good guy , ongeacht de eventuele gevolgen. In dit geval is er geen good guy. Wij blijven vanaf de zijlijn kijken en doen weinig tot niks. Niet genoeg in ieder geval. Zelfs niet als er een ziekenhuis vol babies en zwangere vrouwen wordt omgelegd. Wat een wereld.
Ik kan het niet ingrijpen simpelweg niet meer uitleggen omdat ik liever niet in een wereld wil leven waarin zoiets wel uit te leggen is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Apache4u schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:05:
Vandaag de beelden uit Mariupol. Verschrikkelijk. Het lijkt er op dat er niet eens meer geprobeerd wordt om burgers te ontzien. Moedwillig een bevolking om zeep helpen. Wat mij betreft moeten wij ons diep schamen. Ik weet dat de discussie hier al ettelijke malen gevoerd is, nato/geen nato/straks wordt het nucleair. Daar heb ik niks aan toe te voegen. Heb mijn standpunten al redeljjk vaak gepost hier. Waar ik moeite mee begin te krijgen is dat ik nu even keihard met mijn neus op het feit wordt gedrukt dat de hele wereld om macht en geld draait. We leven niet in een sprookjeswereld waarin de bad guy uiteindelijk het onderspit delft door toedoen van de good guy , ongeacht de eventuele gevolgen. In dit geval is er geen good guy. Wij blijven vanaf de zijlijn kijken en doen weinig tot niks. Niet genoeg in ieder geval. Zelfs niet als er een ziekenhuis vol babies en zwangere vrouwen wordt omgelegd. Wat een wereld.
Ik kan het niet ingrijpen simpelweg niet meer uitleggen omdat ik liever niet in een wereld wil leven waarin zoiets wel uit te leggen is.
Dan zou ik zeggen begin op het microniveau met ingrijpen. Gewoon bij jezelf. Het buurthuis, etc. Daar begint het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
We leven niet in een sprookjeswereld waarin de bad guy uiteindelijk het onderspit delft door toedoen van de good guy , ongeacht de eventuele gevolgen. In dit geval is er geen good guy. Wij blijven vanaf de zijlijn kijken en doen weinig tot niks. Niet genoeg in ieder geval. Zelfs niet als er een ziekenhuis vol babies en zwangere vrouwen wordt omgelegd. Wat een wereld.
Natuurlijk leven we niet in een sprookjeswereld, en nee, de wereld is helaas niet eerlijk. Maar, wat is Zelensky dan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:37
En Rusland heeft volgens Britse ministerie van Defensie erkend dat ze vacuümbommen gebruiken

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WEBGAMING schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:04:
[...]

Nee, natuurlijk niet, dat wou ik er ook zeker niet mee zeggen.

Maar in zo'n situatie kan zo'n groep heel snel groeien, en veel macht krijgen. Wel iets om in de gaten te houden.
Wat bedoel je met "zo'n situatie"? Azov is al sinds 2014 actief en vocht al die tijd al tegen pro-Russische rebellen in de Donbas. Vanuit hun standpunt is er al acht jaar oorlog en ze zijn gedurende die tijd heus niet zo machtig geworden dat ze het land kunnen omverwerpen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
In dit geval is er geen good guy.
Ik vraag me dan af wat oekraine gedaan heeft om als "bad guy" gelabeled te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

jan390 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Ga je uit van 10000 man, praat je over 0,02% van de bevolking. Kun je dit dan als "een heel klein beetje waarheid" zien?
Ik doelde eerder op het leger, wat dan 5% zou zijn... De sprong van 1.25% naar 5 is in zo'n omstandigheden snel gemaakt... Wat dan echter nog steeds niet hard te maken is als reden voor wat er nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
k995 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:11:
[...]

Ik vraag me dan af wat oekraine gedaan heeft om als "bad guy" gelabeled te worden?
Ik bedoelde uiteraard geen good guy die ter redding komt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat dit harder binnen komt bij iets in Europa begrijp ik totaal, is bij mij ook het geval. Maar dit is als je wereldwijd kijkt echt niks nieuws, hoe diep en diep triest het ook is. Zelfs los van nucleaire wapens, er is ook heel veel kritiek op ons beleid als we "politieagent" spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:13:
[...]

Dat dit harder binnen komt bij iets in Europa begrijp ik totaal, is bij mij ook het geval. Maar dit is als je wereldwijd kijkt echt niks nieuws, hoe diep en diep triest het ook is. Zelfs los van nucleaire wapens, er is ook heel veel kritiek op ons beleid als we "politie agent" spelen.
We spelen geen politieagent en we targetten niet op ziekenhuizen. Het is doelbewust beleid van Putin om de paniek groter te maken en de urgentie om concessies te doen voor humanitaire hulp. Putin is bargaining chips aan het maken van burgers.
Een vergelijking met ons vind ik erg brutaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
XWB schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Wat bedoel je met "zo'n situatie"? Azov is al sinds 2014 actief en vocht al die tijd al tegen pro-Russische rebellen in de Donbas. Vanuit hun standpunt is er al acht jaar oorlog en ze zijn gedurende die tijd heus niet zo machtig geworden dat ze het land kunnen omverwerpen.
Een complete oorlog is natuurlijk nog wel iets anders. Maar daar heb je ook gelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]
Ik snap niet zo goed waarom je putin letterlijk probeert te nemen.

Hij probeert alleen de aversie tegen de Duitsers uit de 2e Wereldoorlog aan te boren binnen Rusland.
Zijn uitspraken hebben niks te maken met het wel of niet aanwezig zijn van (neo)nazi elementen.

Verder ga je compleet voorbij aan waar denazificeren voor staat.
Wikipedia: Denazification

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2022 21:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:15:
[...]

We spelen geen politieagent en we targetten niet op ziekenhuizen. Het is doelbewust beleid van Putin om de paniek groter te maken en de urgentie om concessies te doen voor humanitaire hulp. Putin is bargaining chips aan het maken van burgers.
Een vergelijking met ons vind ik erg brutaal.
Sorry ik bedoelde het totaal niet zo. Ik bedoelde dat als wij in andere landen ingrijpen omdat wat wij vinden dat wat ze aan het doen zijn totaal niet kan, dat vaak niet met gejuich wordt ontvangen. En dan niet alleen in de regio, ook in het Westen zijn er heel veel die vinden dat we niet militair in andere landen zouden moeten ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Burgers ontzien is nooit het doel geweest van de invasie, maar in dit geval zijn de burgers gewoon het doelwit. Men probeert de wil en 'spirit' van de bevolking te breken om ze tot overgave te dwingen. Het ziekenhuis was een bewust doelwit, niet een ongeluk.

De Russen zeiden een paar uur voor het bombardement ook al dat het ziekenhuis werd 'ontruimd' door Oekraïne en het leger er stelling had genomen, op dat moment was er al besloten om het te bombarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft het falen van de russen ook niet te maken met de generaties die geen oorlog hebben meegemaakt en juist welvaart kennen? Maakt dat een parallel met het, volgens enkele van jullie, softe ingrijpen van Europa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Brazos schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Burgers ontzien is nooit het doel geweest van de invasie, maar in dit geval zijn de burgers gewoon het doelwit. Men probeert de wil en 'spirit' van de bevolking te breken om ze tot overgave te dwingen. Het ziekenhuis was een bewust doelwit, niet een ongeluk.

De Russen zeiden een paar uur voor het bombardement ook al dat het ziekenhuis werd 'ontruimd' door Oekraïne en het leger er stelling had genomen, op dat moment was er al besloten om het te bombarderen.
Ze volgen het exacte pad als dat van in Tjetjenie en Afghanistan. Daar konden ze ook niet op normale wijze winnen, vervolgens schoten ze daar ook alles in puin om vervolgens nog niets te kunnen forceren. En zo zijn er vele parallellen met die 2 vorige oorlogen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
DR!5EQ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:23:
Heeft het falen van de russen ook niet te maken met de generaties die geen oorlog hebben meegemaakt en juist welvaart kennen? Maakt dat een parallel met het, volgens enkele van jullie, softe ingrijpen van Europa?
Dat lijkt me geen goede parallel. De staat van het leger is slecht en dat heeft met ongekende zelfverrijking te maken, plus een krimpende economie wellicht.
Daarnaast heeft het leger in RU een slechte naam, het betaalt slecht en ik kan mij verhalen herinneren dat (zelf-)moord en misbruik in het leger van rekruten een serieuze zaak was.
Dat de motivatie er nu ook niet in zit heeft eerder te maken met de vage doelstellingen van de 'missie' en het feit dat UA wel een heel bijzonder nabuur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
Hopelijk goed nieuws

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
HaterFrame schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Ze volgen het exacte pad als dat van in Tjetjenie en Afghanistan. Daar konden ze ook niet op normale wijze winnen, vervolgens schoten ze daar ook alles in puin om vervolgens nog niets te kunnen forceren. En zo zijn er vele parallellen met die 2 vorige oorlogen.
Iets recenter (en ook nog tegelijkertijd) flikken ze hetzelfde in Syrië. Daar schieten ze ook alles wat ademt en loopt aan gort. Maar dat is iets verder van ons bed, en minder in ons bewustzijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 23:28
HaterFrame schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Vergeet Syrië niet...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zie het niet. Amerika zou daar een stuk meer onder vallen dan Rusland, en die hebben laten zien dat ze hun logistiek wel op orde hebben. Frankrijk in Mali was overall natuurlijk lastig te vergelijken, maar was zover mij bekend ook geen logistieke ramp.

Volgens mij is dit gewoon meer een totaal gebrek aan vertrouwen dat de mensen onder je hun werk kunnen doen, en naar de mensen boven je vertellen wat die willen horen ipv wat die moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30

Yucon

*broem*

Brazos schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:34:
[...]

Iets recenter (en ook nog tegelijkertijd) flikken ze hetzelfde in Syrië. Daar schieten ze ook alles wat ademt en loopt aan gort. Maar dat is iets verder van ons bed, en minder in ons bewustzijn.
Ik weet niet of je dat laatste zo kunt stellen. Er was namelijk al heel wat aan vooraf gegaan voordat ze daarmee begonnen. Als ik persoonlijk voor mezelf spreek had ik het gevoel dat de westerse aanpak daar ook gewoon niet bleek te werken. Dus om heel eerlijk te zijn betrapte ik me op het gevoel 'tja, misschien is dit dan de manier'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
Kleine kans, nothing to c here move along

Zelfs als Oekraïne nu ST Petersburg zou bezetten eisen de Russen nog hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:26
Ik begrijp ergens best wel dat het hier om details gaat nu, maar het platgooien van steden met burgers en al is natuurlijk echt niet enkel een Russische uitvinding. Een land terroriseren om dat land tot overgave te dwingen is helaas toch redelijk gebruikelijk in een "totale oorlog" als je naar de geschiedenis kijkt of mis ik nu iets? In oorlogen zijn burgers natuurlijk universeel het grootste slachtoffer. Lijkt in de recente discussie net alsof mensen verbaast zijn over de gevolgen van oorlog, zijn we echt zo naïef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Mektheb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Kleine kans, nothing to c here move along

Zelfs als Oekraïne nu ST Petersburg zou bezetten eisen de Russen nog hetzelfde.
Je hebt blijkbaar gemist dat ze hun initiele eisen al hebben losgelaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jan390 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Je hebt blijkbaar gemist dat ze hun initiele eisen al hebben losgelaten.
Rookgordijn. Tijd kopen om de logistiek voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
MikeyMan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Rookgordijn. Tijd kopen om de logistiek voor elkaar te krijgen.
De gevechten gaan gewoon door, het onderhandelen loopt parallel. Beide heeft niets met elkaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
jan390 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:55:
[...]

De gevechten gaan gewoon door, het onderhandelen loopt parallel. Beide heeft niets met elkaar te maken.
Zeg dat maar tegen 2014 toen ze al oorlogje speelde in Oekraïne.

Elke agreement gebruikte ze voor hergroeperen en voorbereiden.
Ik vertrouw die Russen voor geen ene meter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
Mektheb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Zeg dat maar tegen 2014 toen ze al oorlogje speelde in Oekraïne.

Elke agreement gebruikte ze voor hergroeperen en voorbereiden.
Ik vertrouw die Russen voor geen ene meter
We gaan het zien.

[ Voor 5% gewijzigd door jan390 op 09-03-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Poolse MiG's, episode... hoeveel? Ze kunnen beter gewoon 's nachts eventjes de grens over worden gereden en dan achtergelaten met sleuteltjes in het contact. Niemand die daarna nog weet wie ze er neergezet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
*knip* feedback over moderaties kunnen per DM worden gesteld

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 10-03-2022 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MeteoVir schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:01:
Poolse MiG's, episode... hoeveel? Ze kunnen beter gewoon 's nachts eventjes de grens over worden gereden en dan achtergelaten met sleuteltjes in het contact. Niemand die daarna nog weet wie ze er neergezet heeft.
[Twitter]
Tja, in WOII stopte men met de aanpak van Chamberlain toen bleek dat die niet werkte.

De overeenkomst met nu is dat die aanpak hier ook niet werkt.
Het verschil met nu is dat wij er desondanks mee doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

durian schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Ik zie dat @oldgrumpy al geantwoord heeft, dank. Ik was AFK. Mijn bronnen waren o.a de Zweedse warenautoriteit (heet dat denk ik), livsmedelsverket, wikipedia en https://www.sametinget.se/tjernobyl.

Ik las ook dat het steed minder wordt, vanaf 2022 mogen de slachthuizen zelf testen ipv via de landelijke regeling. Het gaat langzaam de goede kant op... na 30+ jaar.

Geigerteller al uit het vet gehaald? :-)
Helaas, hij is er niet meer. in een van de verhuizingen gesneuveld denk ik. Ik heb er daadwerkelijk een gehad. Dat heb je met een vader die vroeger de bom op Hiroshima heeft zien vallen en bovendien in een kerncentrale werkte in NL Standaard PSU zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Tja, in WOII stopte men met de aanpak van Chamberlain toen bleek dat die niet werkte.

*mompelt een quote van Einstein over hetzelfde weer proberen en krankzinnigheid*

Uitgezonderd een forse vergissing ergens in de komende paar weken, gaan we gewoon zo verder tot Rasputitsa voorbij is. Vanaf mei kan de dynamiek dan vrij snel veranderen (in het nadeel van Oekraïne). En ook dat laten we dan gewoon gebeuren. De vraag is: wat wordt onze opstelling als er weer 'rust' komt in de puinhopen, na 'mission accomplished' ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Britten sturen luchtafweergeschut naar Oekraïne

De Britse minister van Defensie zegt dat het Verenigd Koninkrijk zeer geavanceerd luchtafweergeschut naar Oekraïne stuurt. Het gaat om zogenoemde Starstreak-raketten, die met extreem hoge snelheid doelen in de lucht kunnen raken. De Britten leveren ook "een klein aantal" antitankwapens.

Wanneer de extra wapens in Oekraïne aankomen is niet bekend. De minister zei tegen het parlement dat Oekraïense soldaten bovendien getraind moeten worden om de Starstreak-raketten te gebruiken.
Bron: nos.nl liveblog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

analogworm schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:48:
[...]

waarschuwde UA niet al eerder dat Rusland zou proberen UA te beschuldigen van chemische oorlogsvoering?

Met daarbij kanttekening dat kennelijk, volgens bellingcat, Ammoniak niet zo gek veel nut heeft in chemical warfare..
https://www.bellingcat.co...%20ability%20to%20explode.
Hmm, ik verwacht het niet maar ammonium nitraat is wel een dingetje. Dat is gewoon kunstmest (van een bepaald type) en er wordt ook kunstmest geproduceerd in Oekraine. Nu is het onhandig voor warfare maar je kunt wel een explosief mengsel maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Wat werkt er niet en wat is het alternatief? Openlijke oorlog tegen Rusland? Of Oekraïne afsluiten en ze veel succes wensen?

Dat Oekraïne niet in een goede positie zit, is duidelijk. Maar dat ze in een positie zitten, komt door een niet te verwaarlozen deel door onze wapenleveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Zo stiekem tussendoor heeft Rusland ook vrij veel oorlog gevoerd. Syrie sinds 2015, Donbas sinds 2014, rebellen in de Caucasus, oorlog met Georgie, Tsjetsjenië.

Zo stieken aan is 1998 zo te zien het laatste oorlogsvrije jaar geweest.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Zo stiekem tussendoor heeft Rusland ook vrij veel oorlog gevoerd. Syrie sinds 2015, Donbas sinds 2014, rebellen in de Caucasus, oorlog met Georgie, Tsjetsjenië.

Dat is bijna 3 generaties uit mn hoofd. Die oorlogen waren zover ik weet ook niet bepaald succesvol. Dus wat maakt onze verbazing zo groot dat de russen ook in oekraine falen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Shamalamadindon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Yep, sinds Putin aan de macht is heeft hij eerst zijn eigen oorlog in scene gezet door zijn eigen volk op te blazen... oh wacht, dat doet hij nog steeds :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Wat werkt er niet en wat is het alternatief? Openlijke oorlog tegen Rusland? Of Oekraïne afsluiten en ze veel succes wensen?

Dat Oekraïne niet in een goede positie zit, is duidelijk. Maar dat ze in een positie zitten, komt door een niet te verwaarlozen deel door onze wapenleveringen.
Openlijke oorlog is een alternatief. Minder openlijk, maar duidelijk meer dan wat we nu doen ook.

Op dit moment is de stragie om zoveel mogelijk slachtoffers te maken door ondervoeding, bevriezing, gebrek aan water en aanhoudende bombardementen. Steden worden met de grond gelijk gemaakt.

Uiteindelijk draait het om de vraag of je eventueel bereid bent oorlog te voeren. Indien niet, en je hebt te maken met een tegenstander die dat wel is, verlies je.

Maar al het och en ach om weer een kinderziekenhuis dat in de puin gaat... Sja, dat is een keuze. Van ons om dat toe te staan. Het is nog maar een beginnetje, dus men kan de ochs en achs beter nog even bewaren voordat ze op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

Yaksa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:13:
Britten sturen luchtafweergeschut naar Oekraïne

De Britse minister van Defensie zegt dat het Verenigd Koninkrijk zeer geavanceerd luchtafweergeschut naar Oekraïne stuurt. Het gaat om zogenoemde Starstreak-raketten, die met extreem hoge snelheid doelen in de lucht kunnen raken. De Britten leveren ook "een klein aantal" antitankwapens.

Wanneer de extra wapens in Oekraïne aankomen is niet bekend. De minister zei tegen het parlement dat Oekraïense soldaten bovendien getraind moeten worden om de Starstreak-raketten te gebruiken.
Bron: nos.nl liveblog.
Waarom kunnen dit soort wapens wel en Migs blijkbaar niet? Ik zal wel dom zijn maar ik zie het verschil niet helemaal. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
Fiber schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Waarom kunnen dit soort wapens wel en Migs blijkbaar niet? Ik zal wel dom zijn maar ik zie het verschil niet helemaal. O-)
De 1 is defensief en de ander offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Indoubt schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:16:
[...]Hmm, ik verwacht het niet maar ammonium nitraat is wel een dingetje. Dat is gewoon kunstmest (van een bepaald type) en er wordt ook kunstmest geproduceerd in Oekraine. Nu is het onhandig voor warfare maar je kunt wel een explosief mengsel maken.
Het spul ontploft (bij bepaalde condities) spontaan. Nog niet zo lang geleden een aardige plof in Beiroet veroorzaakt door dit goedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:49
Seraphin schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Ik wilde er niet op reageren, maar je ziet dat anderen je opmerking over politieke stroming (ook) is opgevallen. Het lijkt me beter om je persoonlijke politieke voorkeur buiten deze discussie te laten, om te voorkomen dat dit een zgn "red herring" gaat worden.

Voor wat betreft de no-fly zone: die is waardeloos als je niet ook bereid en in staat bent die af te dwingen. Dat zou dan dus leiden tot een gewapende confrontatie in de lucht (want reken maar dat de Russen niet zomaar hun sorties gaan stopzetten). Ik ben het overigens niet noodzakelijk met je oneens (persoonlijk denk ik dat we best wat meer mogen pushen, zelfs met het risico op verdere escalatie), maar wees je wel bewust van wat je eigenlijk oppert.
Tsja, ik zie dat velen neoliberaal vnl als een politiek stroming zien. Ik zie dat anders. Neo-liberaal wordt veel in de politieke stroming gebruikt, maar het is eigenlijk een wereld beeld waarbij men vind dat je vooral zelf je zaken moet uitzoeken. Als je daar wat minder handig in bent is dat dan pech, als je daar erg handig in bent is dat juist fijn voor je! Voor mij is het woord vooral een ander woord voor egoïstisch. Zowel op persoonlijk vlak als op groepsvlak.
Als in europa iedereen voor zichzelf gaat blijft gaan (neoliberaal) wordt het een verzameling van zelfgerichte landen (zoals we nu steeds blijven zien). Als we vinden dat de UA bij de EU moet kunnen horen (wat al in 2014 werd geopperd en onlangs hardop door van der Leyen uitgesproken) dan zit daar ook een inzet van de EU bij. En dan niet weg blijven kijken als er complete steden worden beschoten waarbij er burgers worden gedood. Dat is wat ik bedoel met de neoliberale blik van de EU. En dat zit idd voor een deel in het politieke aspect, maar vooral in de basis houding.

En ik snap natuurlijk ook wel dat er geen VN soldaten naartoe kunnen, maar je moet je dan wel gaan afvragen wat het nut is van dat orgaan. Dan is het een korstje netheid en blabla over een boel niets.

Om in vrijheid te kunnen overleggen moet er sprake zijn van gelijkwaardigheid. Daarom ben ik persoonlijk voorstander van de UA op gelijk nivo te brengen met de russen. Dat er een balans moet zijn tussen militaire inzet. Daar is nu bij Oekraïne geen sprake van.

De russische manier is om te dreigen, zoals Putin nu doet met zijn kernwapens. Dat zit in hun manier van doen. Zoals ik eerder zei: om te kunnen praten moet er een gelijkwaardige balans zijn. Dus Frankrijk gaat naar Putin en zegt: de seconde dat we zien dat je je kernwapens afvuurt sturen wij die van ons naar rusland toe. capiche? En nu wil ik met je praten over de situatie. Pas op dat moment kan er echt onderhandeld worden.

Het echte verhaal zit nu duidelijk in de manier waarop de chinezen zich manifesteren. Het is duidelijk dat dit autocratische land wensen heeft die de regels van zelfbeschikking overtreden (hong kong? , taiwan? , eilandjes in de zuidzee?). Het shinen bij de olympische spelen is op een lachertje uitgelopen, ondanks dat Putin zich eventjes koest hield. Zij zijn sterk gebaat bij een ander geopolitiek spel dan hetgeen de US speelt. Het is toch niet normaal dat Putin een bizar groot deel van zijn militair apparaat weghaalt bij de grenzen met china? Dit moet hij wel doen omdat zijn militair apparaat voor een groot deel schrot is anders komt ie nooit verder dan UA. Ofwel china gaat rusland hebben of gaat het stukje bij beetje overnemen. En als we daar bij gaan staan en kijken en vooral ons eigen (neoliberale) hachje proberen te redden (of nog erger, de VS ons hachje laten redden) dan garandeer ik dat we niets beter afzijn dan de hedendaagse russen.

Een no fly zone zorgt ervoor dat er geen boots on the ground komen, al schat ik in dat de poolse Migs wat beter van pas komen omdat de russen (vreemd genoeg) weinig doen met hun luchtoverwicht....

Ik weet de oplossing ook niet hoor, maar dit is zoals ik er nu insta. en die basishouding (neoliberaal/egoistisch) irriteert me vreselijk!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

Mektheb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Volgens mij kun je die Migs in deze situatie prima defensief inzetten. O-)

Ik blijf het verschil haarkloverij vinden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Het spul ontploft (bij bepaalde condities) spontaan. Nog niet zo lang geleden een aardige plof in Beiroet veroorzaakt door dit goedje.
Dat was niet helemaal spontaan maar naar ik mij meen te herinneren door een brandje van wat pallets tegen de muur van de opslag. Maar dat was een beste knal inderdaad ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

franssie

Save the albatross

Fiber schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Tsja, preventief terugschieten heet dat ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Openlijke oorlog is een alternatief. Minder openlijk, maar duidelijk meer dan wat we nu doen ook.

Op dit moment is de stragie om zoveel mogelijk slachtoffers te maken door ondervoeding, bevriezing, gebrek aan water en aanhoudende bombardementen. Steden worden met de grond gelijk gemaakt.

Uiteindelijk draait het om de vraag of je eventueel bereid bent oorlog te voeren. Indien niet, en je hebt te maken met een tegenstander die dat wel is, verlies je.

Maar al het och en ach om weer een kinderziekenhuis dat in de puin gaat... Sja, dat is een keuze. Van ons om dat toe te staan. Het is nog maar een beginnetje, dus men kan de ochs en achs beter nog even bewaren voordat ze op zijn.
Maar dan kom je weer op de twee punten die maar terug blijven komen:
1. Hoever wil je daarin gaan. Want helaas zijn er gewoon nog een hele hoop andere kinderziekenhuizen die plat worden gegooid in oorlogen.
2. Dat gaat escaleren tegen Rusland. Als wij onze gevechtsvliegtuigen Oekraïne in sturen, is de kans niet bepaald verwaarloosbaar dat Rusland de luchthavens waar ze staan aan gaat vallen. En hoe escaleert dat verder als Russische raketten in NATO landen gaan vallen?

Iedereen wil dat Rusland gewoon omkeerd en opflikkert. Maar als er een makkelijke oplossing voor was dan was die al gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Dat "geavanceerde luchtafweergeschut" zijn gewoon manpads: Oftewel vergelijkbaar met Stingers. Nuttig hoor, maar niet alsof ze zwaardere dingen zoals Patriot batterijen er neer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
https://www.axios.com/chi...e4-a6a8-36b607e1b672.html

China koopt advertentieruimte op Facebook om pro-Russische talking points te promoten.

Weten we ook gelijk hoe zij er in staan.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Stukfruit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:47:

China koopt advertentieruimte op Facebook om pro-Russische talking points te promoten.

Chinezen zijn net als de Turken, altijd een dubbele agenda.
Maar goed had net zo goed India kunnen zijn want die zijn blijkbaar ook tegen het Westen als ik de reacties mag geloven op internet over Zelensky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Maar dan kom je weer op de twee punten die maar terug blijven komen:
1. Hoever wil je daarin gaan. Want helaas zijn er gewoon nog een hele hoop andere kinderziekenhuizen die plat worden gegooid in oorlogen.
Die vraag kan ik niet beantwoorden voor jou. Men kan denken dat in meer oorlogen de kinderziekenhuizen kapot gaan, dan kan deze er nog wel bij.
Voor mij is dat zelf geen valide redenering, eerder een aansporing, maar dat is persoonlijk.
2. Dat gaat escaleren tegen Rusland. Als wij onze gevechtsvliegtuigen Oekraïne in sturen, is de kans niet bepaald verwaarloosbaar dat Rusland de luchthavens waar ze staan aan gaat vallen. En hoe escaleert dat verder als Russische raketten in NATO landen gaan vallen?
Als je ze vanaf Nato grondgebied gaat servicen dan gaat het Kremlin klagen dat ze de luchthavens niet kapot kunnen maken. Eigenlijk wat er nu dus omgekeerd ook niet gebeurt.
Meest waarschijnlijke is dat Rusland het luchtruim (EDIT: boven nato vliegbasis) dan laat voor wat het is. Putin heeft meer te vrezen van de Navo dan andersom.
Als Putin toch zou besluiten om een Nato-vliegveld aan te vallen, ligt de keuze bij ons. Er mee stoppen, of doorgaan.
Maar dan ga je ervan uit dat die Migs vanaf Natogebied moet opereren. Ik betwijfel of dat zo is.

Ik denk dat wat je ook doet duidelijk moet communiceren dat je zorg zich uitsluitend op UA richt, en dat er geen dreiging is om Rusland binnen te vallen. Binnen die kaders is heel veel mogelijk voor wie wil.
Iedereen wil dat Rusland gewoon omkeerd en opflikkert. Maar als er een makkelijke oplossing voor was dan was die al gebruikt.
Als je dat wilt moet je bereid zijn risico te lopen op een zekere blootstelling aan conflict. Je kan altijd de-escaleren, maar een schrammetje valt niet uit te sluiten.

Wil je dat laatste onder geen enkele voorwaarde, jammer dan. Dan mag je toekijken hoe stad na stad wordt afgebroken. Maar dan moet je ook niet klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Stukfruit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:47:

Ik denk dat we hieruit vooral moeten opmaken dat het aan China niet echt besteed is om dit conflict in te korten. Het is voor hun veel te voordelig, en hoe dieper het Russische dal hoe voordeliger het voor ze is. Ik denk niet dat we dit moeten opvatten als een soort loyaliteit naar Rusland toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:37
Zou het gedoe nu met Chernobyl en potentieel met een aantal ander nucleaire centrales als daar wat gebeurd een reden kunnen zijn voor de EU/NAVO om in te grijpen in Oekraïne om deze centrales "veilig te stellen om een nieuwe nucleaire ramp te voorkomen"?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat we hieruit vooral moeten opmaken dat het aan China niet echt besteed is om dit conflict in te korten. Het is voor hun veel te voordelig, en hoe dieper het Russische dal hoe voordeliger het voor ze is. Ik denk niet dat we dit moeten opvatten als een soort loyaliteit naar Rusland toe.
Ik hoop vooral dat we niet nog veel meer aansporing nodig hebben om China dezelfde behandeling te geven als Russia. Nu het nog kan.
Het aardige aan Rusland is dat ze geen concentratiekampen hebben voor etnische minderheden. Voor de Chinees is de Han de übermensch. Verder een net zo rucksichtlose totalitaire staat.
Ook hier de vraag: komen we op tijd in actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MeteoVir schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:01:
[Twitter]
Lees even de redenering er achter, bij voorbeeld hier @20:57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:48:

[...]

Als je ze vanaf Nato grondgebied gaat servicen dan gaat het Kremlin klagen dat ze de luchthavens niet kapot kunnen maken. Eigenlijk wat er nu dus omgekeerd ook niet gebeurt.
Meest waarschijnlijke is dat Rusland het luchtruim dan laat voor wat het is. Putin heeft meer te vrezen van de Navo dan andersom.
Als Putin toch zou besluiten om een Nato-vliegveld aan te vallen, ligt de keuze bij ons. Er mee stoppen, of doorgaan.
Maar dan ga je ervan uit dat die Migs vanaf Natogebied moet opereren. Ik betwijfel of dat zo is.
Ho wacht even. Jij wilde dat we gingen voorkomen dat er nog ziekenhuizen daar gebombardeerd worden. Dan hebben we het niet over een paar Migs over de grens duwen, dan hebben we het over een no-fly zone instellen. Hell, al helemaal als jij het hebt over Rusland het luchtruimen laten voor wat het is (dus compleet zijn luchtmacht opgeeft! Dat zie ik echt niet gebeuren), dan krijg je niet door een paar Migs Oekraïne in te duwen.
Ik denk dat wat je ook doet duidelijk moet communiceren dat je zorg zich uitsluitend op UA richt, en dat er geen dreiging is om Rusland binnen te vallen. Binnen die kaders is heel veel mogelijk voor wie wil.
Wat nog geen moment heeft gewerkt deze oorlog. Ik heb geen flauw idee of Rusland daadwerkelijk geloofd dat we hun binnen zouden willen vallen via Oekraïne, maar dat is uiteraard onzin. Maar als we echt een pinky-promise doen dat we het niet zullen doen, dan geloven ze daarzo ons? Die gaan ervan uit dat wij net zo betrouwbaar zijn als dat ze zelf zijn met hun beloftes.
[...]

Als je dat wilt moet je bereid zijn risico te lopen op een zekere blootstelling aan conflict. Je kan altijd de-escaleren, maar een schrammetje valt niet uit te sluiten.

Wil je dat laatste onder geen enkele voorwaarde, jammer dan. Dan mag je toekijken hoe stad na stad wordt afgebroken. Maar dan moet je ook niet klagen.
Een "schrammetje", zeg je dat ook als er honderden Iskander raketten op Westerse doelwitten neerdalen? Waarbij gezien de gemiddelde nauwkeurigheid die de russen tentoon hebben gesteld tot nu toe, je maar moet hopen hoeveel daadwerkelijk het doelwit raken en niet een woonwijk in de buurt?
En ja, aan de ene kant is dat een gigantische escalatie. Aan de andere kant is dat niet een vreemde escalatie al we Russische doelen (in Oekraïne) vanaf Navo basissen gaan aanvallen.

Nofi, maar jouw idee is wel wat een versimpelde versie van de werkelijkheid. Waarbij wij gewoon wat vliegtuigen daarheen sturen en Putin zegt: "Nou ja, dan stoppen wij totaal met onze luchtmacht inzetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Ik hoop vooral dat we niet nog veel meer aansporing nodig hebben om China dezelfde behandeling te geven als Russia. Nu het nog kan.
Het aardige aan Rusland is dat ze geen concentratiekampen hebben voor etnische minderheden.
Met nadruk op niet voor etnische minderheden :+
Voor de Chinees is de Han de übermensch. Verder een net zo rucksichtlose totalitaire staat.
Ook hier de vraag: komen we op tijd in actie.
Verder eens hoor, ik bedoel alleen dat je met het oog op dit conflict op basis van wat Facebookadvertenties niet te verregaande conclusies moet trekken over loyaliteit vs opportunisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

MewBie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:51:
Zou het gedoe nu met Chernobyl en potentieel met een aantal ander nucleaire centrales als daar wat gebeurd een reden kunnen zijn voor de EU/NAVO om in te grijpen in Oekraïne om deze centrales "veilig te stellen om een nieuwe nucleaire ramp te voorkomen"?
Tsja, ingrijpen geeft Poetin zijn reden om (nucleair) terug te slaan.
Van de nucleaire centrales weten we waar ze staan, die schuiven geen meter op. Ver van ons bed, en als ze kapotgaan timmeren we ze dicht met een nieuwe sarcofaag. Daar gaat Poetin niks tegen doen want daar heeft hij qua straling zijn kant op zelf ook alleen maar baat bij.
Maar een nucleair wapen in handen van Poetin kan hij overal neerdroppen, ezeltje prik voor ons.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Migs uit Polen gaan definitief niet door.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:28
Doen gewoon een poetintje. Ineens zijn ze er straks…

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dat van die MiGs begint me eigenlijk ook te meer dwars te zitten. Ik wil met liefde de escalatieladder trede voor trede betreden maar dit is voor Trumpiaans Amerika echt een non argument. Non stop janken om meer inzet, nu geeft Polen hun halve luchtmacht weg en is het nog niet goed. Ja het is een escalatie. Een godverdomde bom op een ziekenhuis is ook een behoorlijke escalatie voor een ongevraagde vredesmissie. Misschien mogen Rusland en de Navo ook beseffen dat hoe langer deze shitshow doorgaat, hoe meer hier in het westen de behoefte tot 'deescalatie' (lees: Rusland mag doen wat ze willen) afneemt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Inderdaad, dat bedoelde ik. Ammonia zelf is niet zo explosief. Het nitraat wel. Dat is een bekende en is vaker gebruikt als explosief in combinatie met andere stoffen.

Ik heb verschillende projecten uitgevoerd in een kunstmest fabriek. Uiteraard is alles in een bepaalde mate gevaarlijk maar pas bij de nitraat gaat het naar een heel ander level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Niet te verwaarlozen akkoord.

Maar dat deze oorlog niet al een week voorbij is komt toch vooral omdat Oekraïners karakter tonen. Ik zie het ons nog niet doen in dezelfde situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Het is net zo offensief of defensief als het andere wapentuig wat ze krijgen. Het is maar wat voor label we er zelf op plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Als het verschil een casus belli is of niet lijkt me dat geen haarkloverij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Morpheusk schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Doen gewoon een poetintje. Ineens zijn ze er straks…
Plottwist, ze krijgen een aantal jsf 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Ho wacht even. Jij wilde dat we gingen voorkomen dat er nog ziekenhuizen daar gebombardeerd worden. Dan hebben we het niet over een paar Migs over de grens duwen, dan hebben we het over een no-fly zone instellen. Hell, al helemaal als jij het hebt over Rusland het luchtruimen laten voor wat het is (dus compleet zijn luchtmacht opgeeft! Dat zie ik echt niet gebeuren), dan krijg je niet door een paar Migs Oekraïne in te duwen.
Ik moet verduidelijken: het luchtruim boven nato-vliegtuigbasis. Van dat laatste ging jij van uit, had mijn twijfels of dat echt nodig was met Migs.
Om het hele luchtruim schoon te krijgen zal je een paar stappen verder op de escalatieladder moeten doen en inderdaad met Nato-spul gaan vliegen, waarbij je ook iets moet regelen voor de piloot + ondersteuning als dat onder UA-vlag moet. Maar dat is een stap verder dan het leveren van wapens + instructie.
Dat zou slikken zijn voor mensen, want dat betekent een stapje dichter naar directe confrontatie. Daar is de vraag aan onze leiders: ben je bereid? Nee? Ok, maar geen thoughts en prayers svp.
[...]

Wat nog geen moment heeft gewerkt deze oorlog. Ik heb geen flauw idee of Rusland daadwerkelijk geloofd dat we hun binnen zouden willen vallen via Oekraïne, maar dat is uiteraard onzin. Maar als we echt een pinky-promise doen dat we het niet zullen doen, dan geloven ze daarzo ons? Die gaan ervan uit dat wij net zo betrouwbaar zijn als dat ze zelf zijn met hun beloftes.

[...]

Een "schrammetje", zeg je dat ook als er honderden Iskander raketten op Westerse doelwitten neerdalen? Waarbij gezien de gemiddelde nauwkeurigheid die de russen tentoon hebben gesteld tot nu toe, je maar moet hopen hoeveel daadwerkelijk het doelwit raken en niet een woonwijk in de buurt?
En ja, aan de ene kant is dat een gigantische escalatie. Aan de andere kant is dat niet een vreemde escalatie al we Russische doelen (in Oekraïne) vanaf Navo basissen gaan aanvallen.
De escalatie naar militair (ie.e vliegbasis) zou meer sense maken dan woonwijken. Want dat laatste roept een escalatie aan onze kant op. En Putin zit er echt niet op te wachten dat wij gaan escaleren.

Hij pakt alle ruimte die wij geven.

Dat klinkt simpel. Het is simpel.

En ik respecteer iedereen die zegt die dit niet aandurft. Maar dan rest toekijken, al het andere is om de hete brei draaien.
Je moet een keuze maken. En die heeft consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25

Dennis1812

Amateur prutser

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Als het verschil een casus belli is of niet lijkt me dat geen haarkloverij.
Tot Putin morgen beveelt de wapenlevering te stoppen en de sancties omdat hij het als oorlogsverklaring ziet.

Die man kan alles zo verdraaien dat het hem uitkomt. Onder de streep maakt het dus geen drol uit wat we doen. Zodra in zijn agenda staat: oorlog nato verklaren. Dan doet hij dat en verzint hij er wel wat voor. Ongeacht wat wij doen.
We hebben hem al genoeg redenen gegeven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
YouTube: Waarom moet je niet geloven wat in de krant staat? (4/5)

Over dat kinderziekenhuis. Kijk eerst even bovenstaande filmpje van de Universiteit van Nederland. En let extra goed op bij het stukje van de Koeweitse couveuse babies.

En kijk dan naar die foto van die zwangere vrouw op de brancard naast de enorme krater bij dat kinderziekenhuis.

Echt, we worden een in oorlog ingezogen.

Ik lees hier vaak, de geschiedenis herhaalt zich En dan allemaal wijzen naar 1939. Ik zeg ook, de geschiedenis herhaalt zich, maar ik kijk veel minder ver terug.

Bewaar de rust en kalmte, laat je niet opfokken door oerbeelden.

Ja die vluchtelingen zijn verschrikkelijk, natuurlijk. Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat we allemaal gemasseerd worden voor een komende oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Tot Putin morgen beveelt de wapenlevering te stoppen en de sancties omdat hij het als oorlogsverklaring ziet.

Die man kan alles zo verdraaien dat het hem uitkomt. Onder de streep maakt het dus geen drol uit wat we doen. Zodra in zijn agenda staat: oorlog nato verklaren. Dan doet hij dat en verzint hij er wel wat voor. Ongeacht wat wij doen.
We hebben hem al genoeg redenen gegeven.
Heel hard lachen en nog verder van Swift trappen en een embargo per zee invoeren.

Het kan nog strikter !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Lees even de redenering er achter, bij voorbeeld hier @20:57.
Ja, ik had de redenering wel gelezen, die leest als een draai t.a.v. eerder. Het lijkt vooral erop (zoals vaker de laatste jaren) dat de politiek weer eens hard wordt geconfronteerd met de implicaties en het gebrek aan uitvoerbaarheid van hun ideeën en besluiten. Die dan moeten worden weggemoffeld met een ingewikkelde draai. Ze hadden niet eerst publiek moeten roepen dat ze dit gingen onderzoeken, daarmee Oekraïne hoop gevend, om vervolgens nee te verkopen omdat het toch te risicovol wordt geacht, of logistiek niet te regelen is. Ga dan eerst je huiswerk maken. Maar in dit verband zijn het vooral senatoren van de VS geweest die (publiek) de druk hebben gecreëerd, na het aanhoren van Zelenskyy, dat het Witte Huis ermee aan de slag ging. Daar heeft wellicht zelfs nog een dimensie verkiezingen najaar bij gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Ik moet verduidelijken: het luchtruim boven nato-vliegtuigbasis. Van dat laatste ging jij van uit, had mijn twijfels of dat echt nodig was met Migs.
Om het hele luchtruim schoon te krijgen zal je een paar stappen verder op de escalatieladder moeten doen en inderdaad met Nato-spul gaan vliegen, waarbij je ook iets moet regelen voor de piloot + ondersteuning als dat onder UA-vlag moet. Maar dat is een stap verder dan het leveren van wapens + instructie.
Dat zou slikken zijn voor mensen, want dat betekent een stapje dichter naar directe confrontatie. Daar is de vraag aan onze leiders: ben je bereid? Nee? Ok, maar geen thoughts en prayers svp.
Maar dan ook vanuit jou. Als je alleen wat Migs over de grens wil duwen en niet gewoon direct ingrijpen als Westen, dan moet je niet klagen als er weer een ziekenhuis plat gaat.
[...]

De escalatie naar militair (ie.e vliegbasis) zou meer sense maken dan woonwijken. Want dat laatste roept een escalatie aan onze kant op. En Putin zit er echt niet op te wachten dat wij gaan escaleren.
Ik denk niet dat ze zullen mikken op woonwijken, ik denk dat ze woonwijken zullen raken. Want waar ze op mikken blijkt lang niet altijd relevant te zijn voor wat ze raken.

Maar goed, jij blijft het maar persoonlijk en beledigend houden. Veel plezier daarmee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

MrDirect schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:15:

Over dat kinderziekenhuis. Kijk eerst even bovenstaande filmpje van de Universiteit van Nederland. En let extra goed op bij het stukje van de Koeweitse couveuse babies.

En kijk dan naar die foto van die zwangere vrouw op de brancard naast de enorme krater bij dat kinderziekenhuis.

Ik lees hier vaak, de geschiedenis herhaalt zich En dan allemaal wijzen naar 1939. Ik zeg ook, de geschiedenis herhaalt zich, maar ik kijk veel minder ver terug.

Ja die vluchtelingen zijn verschrikkelijk, natuurlijk. Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat we allemaal gemasseerd worden voor een komende oorlog.
En? Wat probeer je nou te zeggen? Dat de russen geen civiele bevolking doden?

Hebben ze vast in Grozny ook niet gedaan, het zijn eigenlijk zulke lieverds :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb

Klopt en terecht ook, Rusland heeft er niets te zoeken en het mag best tijd worden ze leren ze geen Wereld speler meer zijn.
Ze doen niet meer mee op wereld toneel en alleen mogen ze wat zeggen vanwege Nukes.

En ik ben voor een vreedzame oplossing, maar met Rusland is die er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Chinezen zijn net als de Turken, altijd een dubbele agenda.
Maar goed had net zo goed India kunnen zijn want die zijn blijkbaar ook tegen het Westen als ik de reacties mag geloven op internet over Zelensky
Het is niet zo zwart-wit.

India is heel afhankelijk van Rusland, economisch en militair, dus ze houden zich op de vlakte. Maar niet-expliciet-tegen-Putin is niet hetzelfde als tegen-het-Westen. Ik gok dat India niet enthousiast is over supermachten die veroveringsoorlogen voeren, gezien hun buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

EN natuurlijk bij elke conflict moeten er diegene zijn die de samenzweringes theorien moeten gaan rondstrooien.

De oorlog is er al hoor, of ga je dat ook ontkennen?
Pagina: 1 ... 19 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: