Seraphin schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:00:
[...]
Ik wilde er niet op reageren, maar je ziet dat anderen je opmerking over politieke stroming (ook) is opgevallen. Het lijkt me beter om je persoonlijke politieke voorkeur buiten deze discussie te laten, om te voorkomen dat dit een zgn "red herring" gaat worden.
Voor wat betreft de no-fly zone: die is waardeloos als je niet ook bereid en in staat bent die af te dwingen. Dat zou dan dus leiden tot een gewapende confrontatie in de lucht (want reken maar dat de Russen niet zomaar hun sorties gaan stopzetten). Ik ben het overigens niet noodzakelijk met je oneens (persoonlijk denk ik dat we best wat meer mogen pushen, zelfs met het risico op verdere escalatie), maar wees je wel bewust van wat je eigenlijk oppert.
Tsja, ik zie dat velen neoliberaal vnl als een politiek stroming zien. Ik zie dat anders. Neo-liberaal wordt veel in de politieke stroming gebruikt, maar het is eigenlijk een wereld beeld waarbij men vind dat je vooral zelf je zaken moet uitzoeken. Als je daar wat minder handig in bent is dat dan pech, als je daar erg handig in bent is dat juist fijn voor je! Voor mij is het woord vooral een ander woord voor egoïstisch. Zowel op persoonlijk vlak als op groepsvlak.
Als in europa iedereen voor zichzelf gaat blijft gaan (neoliberaal) wordt het een verzameling van zelfgerichte landen (zoals we nu steeds blijven zien). Als we vinden dat de UA bij de EU moet kunnen horen (wat al in 2014 werd geopperd en onlangs hardop door van der Leyen uitgesproken) dan zit daar ook een inzet van de EU bij. En dan niet weg blijven kijken als er complete steden worden beschoten waarbij er burgers worden gedood. Dat is wat ik bedoel met de neoliberale blik van de EU. En dat zit idd voor een deel in het politieke aspect, maar vooral in de basis houding.
En ik snap natuurlijk ook wel dat er geen VN soldaten naartoe kunnen, maar je moet je dan wel gaan afvragen wat het nut is van dat orgaan. Dan is het een korstje netheid en blabla over een boel niets.
Om in vrijheid te kunnen overleggen moet er sprake zijn van gelijkwaardigheid. Daarom ben ik persoonlijk voorstander van de UA op gelijk nivo te brengen met de russen. Dat er een balans moet zijn tussen militaire inzet. Daar is nu bij Oekraïne geen sprake van.
De russische manier is om te dreigen, zoals Putin nu doet met zijn kernwapens. Dat zit in hun manier van doen. Zoals ik eerder zei: om te kunnen praten moet er een gelijkwaardige balans zijn. Dus Frankrijk gaat naar Putin en zegt: de seconde dat we zien dat je je kernwapens afvuurt sturen wij die van ons naar rusland toe. capiche? En nu wil ik met je praten over de situatie. Pas op dat moment kan er echt onderhandeld worden.
Het echte verhaal zit nu duidelijk in de manier waarop de chinezen zich manifesteren. Het is duidelijk dat dit autocratische land wensen heeft die de regels van zelfbeschikking overtreden (hong kong? , taiwan? , eilandjes in de zuidzee?). Het shinen bij de olympische spelen is op een lachertje uitgelopen, ondanks dat Putin zich eventjes koest hield. Zij zijn sterk gebaat bij een ander geopolitiek spel dan hetgeen de US speelt. Het is toch niet normaal dat Putin een bizar groot deel van zijn militair apparaat weghaalt bij de grenzen met china? Dit moet hij wel doen omdat zijn militair apparaat voor een groot deel schrot is anders komt ie nooit verder dan UA. Ofwel china gaat rusland hebben of gaat het stukje bij beetje overnemen. En als we daar bij gaan staan en kijken en vooral ons eigen (neoliberale) hachje proberen te redden (of nog erger, de VS ons hachje laten redden) dan garandeer ik dat we niets beter afzijn dan de hedendaagse russen.
Een no fly zone zorgt ervoor dat er geen boots on the ground komen, al schat ik in dat de poolse Migs wat beter van pas komen omdat de russen (vreemd genoeg) weinig doen met hun luchtoverwicht....
Ik weet de oplossing ook niet hoor, maar dit is zoals ik er nu insta. en die basishouding (neoliberaal/egoistisch) irriteert me vreselijk!
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw