Westland1940 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:23:
Ik volg de oorlog niet meer op de voet, maar ligt het aan mij of zijn de militaire acties van Rusland 100x minder als vanaf het begin? Ik lees bijna nergens meer van grote verplaatsingen of veldslagen. Is Rusland al door de 1e lading troepen heen? Wat is de status betreft op militair gebied?
Ik vermoed een herorganisatie en mijn vermoeden daarin word versterkt door de aanhoudende aankondigingen van evacuaties uit steden, om als het puntje bij het paaltje komt zich er niet aan te houden, en het rustigjes aan weer aan te kondigen.
Ander gedachten experiment. Ik vermoed dat de inzet van "groentjes" in dusdanige operaties een soort van psychologische oorlogsvoering is op je eigen leger.
> gaat naar training, vind zichzelf terug in een vreemd land zonder duidelijk plan en waar de bevolking op z'n zachtst gezegd niet op je zit te wachten.
> eerste confrontaties met burgers zijn koddig "moet ik je terug naar de grens slepen??"
> dan aiaiaia ik ben 18 en overal om me heen gaan ze dood door vuurballen exploderende tanks/voertuigen. insert IKwilniedoodIKwilniedood help help.
> Officier: de vijand kan overal zijn en de nazis verstoppen zich tussen de burgers, vind jij je leven belangrijk?? goed dan moet je dat van hun minder belangrijk vinden.
> Nu heb je een grote groep angstige tieners die letterlijk overal de vijand ziet, zie de hopeloze rij aan plaatjes met mensen die beschoten worden. (tanks vs auto met bejaarden). "je strijdkrachten onverschillig maken richting de vijand" versterkt het ik of zij narratief.
>en wanneer we dan als wereld na afloop ons afgrijzen tonen, krijg je; niet waar, want false flag. Niet waar want zelfstandig opererende militie (donbas anyone). Of het simpelweg totaal ontkennen. Of; maar de nazis gebruikten de burgers

. Of hoge mate van stress en het was oorlog, fouten worden gemaakt en dat waren de acties van individuen en niet de wens van de leiding..
Dit baseer ik op minimale professionele kennis maar een grote voorliefde voor geschiedenis. het rode leger was een rond trekkend leger wat zich extreem heeft misdragen in vele gebieden (Polen vooral, die mensen zijn echt volledig gekleineerd).
wat betreft de doelen die geraakt worden, trek maar een parallel met Syrië, nog nooit hebben zoveel "inaccurate" of "domme" wapens zoveel instanties geraakt die vooral bedoeld zijn voor de burgerbevolking. Dit is gewoon verzet breken, een beproefde sovjet methode met een jubileum van meer dan honderd jaar.
Verder is de geschieden kennen deprimerend op dit moment, want ik zie nu wel in dat we niet " leren" van geschiedenis in het grote plaatje. Als de geschiedenis iets aangeeft is dat nu ingrijpen juist iets is dat we zouden moeten doen, van vrijwel alle gebieden waar we ons hebben bemoeit is dit een gebied met de grootste kans op slagen.
>functionele regering
>burgers die dat ook zo willen houden
>geen burgeroorlog (nee donbas was voornamelijk een soort proxy oorlog vanuit de russische zijde).
>een zeer sterke roep voor hulp van de regering en burgers.
Maaaaaar Rusland, en zijn grote ik sla je "normen en waarden" naar de paarden stok (nucleaire dreiging).
ik zit helemaal niet te wachten op een groter conflict of afzien in een koud huis, (en behoor ook niet tot de groep van financieel sterke figuren die daar dan geen last van gaat ondervinden en dus wel durft te roepen @
Prodesk), En heb ook absoluut niet de illusie dat ik ook maar van enige waarde zal zijn op een slagveld.
Hoelang laten we ons gijzelen door een groepje idioten met een rode knop waarmee ze gaan dreigen wanneer ze dingen doen die niet door de beugel kunnen. Net zolang dat jezelf het leven hebt gegeven, en er dus geen consequenties van ondervind??? Want dit gaat nu al zon 70 jaar zo, en zal ook echt niet met Poetin eindigen. Hoe vreselijk die Poetin ook is, hij is absoluut niet de enige daar die zo er tegen aan kijkt. Dus we moeten ook stoppen met de naïeve gedachten dat het na Poetin beter word, (of dat hij afgezet word, of zelfs als dat gebeurd, het daarna beter word).
Kim jung un zou ook alles beter maken in Noord korea na zijn troonopvolging.