De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.434 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Dan laat je 10 jachen bouwen a 200 miljoen. Doe er maar 10 kastelen bij a 100 miljoen in 10 jaar 3650 dinertjes van 20.000 doe er nog maar een paar auto's bij 20 x 1 miljoen... nu zit ik nog maar op een ruimte 3 miljard. Laten we het afronden op 4 miljard. Hoe luxe moet je leven om die andere 396 miljard op te maken?
gouden toiletrolhouders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dan laat je 10 jachen bouwen a 200 miljoen. Doe er maar 10 kastelen bij a 100 miljoen in 10 jaar 3650 dinertjes van 20.000 doe er nog maar een paar auto's bij 20 x 1 miljoen... nu zit ik nog maar op een ruimte 3 miljard. Laten we het afronden op 4 miljard. Hoe luxe moet je leven om die andere 396 miljard op te maken?
Doe het keer 396 oligarchen en je bent een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tens schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:04:
Voor een deel heb je gelijk, alleen de initiële aanval was blunder op blunder, geen enkel (in elk geval weinig) doelen gehaald.
Exact, de eerste fase was echt blunder op blunder (gelukkig!)
En daarna zijn ze vooral niet-militaire doelen gaan platbombarderen. Als ze die energie voor een deel hadden gericht op militaire doelen...
UA heeft ze vastgezet, toen had UA nog geen westerse steun.
Sinds 2014 zijn ze samen met de Westerse legers aan het trainen voor deze invasie. Dat was de meest waardevolle steun, een goed getraind leger. Het materieel was daarna gewoon een kwestie van invliegen.
(Hadden ze dat eerder gedaan, dan had Rusland mogelijk ook eerder aangevallen).
Maar Oekraine had van ons als een anti-artillerie radar in 2016 gekregen en die MANPAD's en NLAW's e.d. waren ook niet compleet nieuw voor hun. We hebben voor de oorlog al veel gedaan.
Zelenski heeft geprobeerd te de-escaleren tot slechts dagen voor de invasie. Die wilde geen steun hebben om te voorkomen dat dat door Rusland (en de rest van de wereld) anders zou worden uitgelegd.
Wellicht hebben ze geleerd, maar ik zie het nog niet. ze zijn terug op niveau ww1 oorlogvoering; voornamelijk met lange afstandswapens alles proberen plat te schieten, dan pas aanvallen op de grond.
Gelukkig maar!

Maar daarom ook mijn opmerking. Lacherig/minachtend doen over een leger is ook minachtend doen over de slachtoffers. Die Russische amateurs? HAHAHA, die hebben je man vermoord en dochter verkracht? Ow....
Het blijft een 4+de generatie leger met alle bijbehorende slag (en slacht) kracht. Het blijft een oorlog met enorm veel slachtoffers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28
unclero schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Israel heeft andere dingen om zich zorgen te maken. Binnenlands rommelt het in de coalitie van Bennet, en begint het westen (de EU en Amerika voorop) steeds meer druk te leggen op Israel om kleur te bekennen. Iets wat ze niet kúnnen, enerzijds de verwevenheid Russische georganiseerde misdaad met dank aan Bibi, anderzijds met Rusland die Iran en Syrië een beetje in toom probeert te houden. Maar nu Iran actief materieel begint te leveren aan Rusland, en de Russen die zich terugtrekken uit Syrië, begint men zeer onrustig te worden. Was het Trump die de Amerikaanse paraplu inklapte waar Israel onder schuilde (waardoor men naarstig banden moest aanhalen met Arabische landen die ant-Iran waren), de Russische paraplu blijkt lek.

Maar niemand die hun zelfbenoemde mediator-rol gelooft.

En ondertussen wordt het Suikerfeest gevierd in Oekraïne:
[YouTube: Украинские военнослужащие поздравляют мусульман с праздником Ураза-Байрам.]
Israel is zelf ook niet zuiver met wat ze in Gaza doen. Überhaupt vermoeiend dat gelul over joden, etc... Het is een geloof. Niet een speciaal ras wat ze zelf er soms bijna van maken.

Mja, er zijn ontzettend veel Russen in Israël dus dat blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
oldgrumpy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Dat strookt dan toch niet met het idee van een groot Rijk herop te bouwen.
zoiets plan je toch jaren op voorhand.
Hitler heeft jaren zijn oorlogsindustrie opgebouwd vooraleer een oorlog te beginnen.
Kan me niet voorstellen dat iemand als Poetin zoiets niet plant. Ik blijf dit zo bizar vinden
Aan de andere kant lijken ze er toch wel in te slagen op andere niveau's wel mee te kunnen, bvb ruimtevaart,
Tja, hij neemt zijn beslissingen op basis van de informatie die hij aangereikt krijgt.
Als z'n adviseurs heb vertellen dat UA binnen 3 dagen kan worden ingenomen en dat daar geen aparte industrie voor nodig is, dan moet je daar ook vanuit gaan. Hij kan moeilijk alles zelf checken ;). Zelfs als er in een worst-case scenario wordt verteld dat het huidge leger afdoende is, waarom dan een aparte oorlogsindustrie opbouwen? Dat kost alleen maar veel geld/resources. Als hij vanuit zijn adviseurs te horen had gekregen dat UA innemen nu niet mogelijk was etc. dan weet ik zeker dat er in RU wel het 1 en ander zou zijn opgestart om het wel mogelijk te maken (op papier althans). Het is niet voor niks dat er nu in Rusland vanuit de verschillende (militaire) inlichtingendiensten mensen worden vastgezet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

pro_6or

amateur_60r

servies schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:31:
[...]

In Syrië zijn geen tanks ingezet. In Irak waren ze (iig in de golfoorlogen) extreem efficiënt. Met nauwelijks slachtoffers door vijandelijke acties. Maar dat is dan ook doordat de tanks niet alleen opereerden, maar samen met infanterie en helicopters zoals de apache. De vijand was al lang gespot en werd al bestookt voordat die überhaupt iets in de gaten hadden...
De heli’s konden allee vliegen door totaal luchtoverwicht. Tegenwoordig, tegen Rusland, zouden we dat niet krijge na een paar weken “desert shield”. En manpads blijven altijd een dreiging. Dus wordt het gevaarlijker voor de tanks en infanterie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Gelukkig maar!

Maar daarom ook mijn opmerking. Lacherig/minachtend doen over een leger is ook minachtend doen over de slachtoffers. Die Russische amateurs? HAHAHA, die hebben je man vermoord en dochter verkracht? Ow....
Het blijft een 4+de generatie leger met alle bijbehorende slag (en slacht) kracht. Het blijft een oorlog met enorm veel slachtoffers.
Omdat ze veel slachtoffers maken mogen we ze geen prutsers noemen?
Als je het over minachting hebt; is het m.i. vooral minachting voor mensenlevens en basale normen en waarden dat ervoor zorgt dat Rusland nog iets voor elkaar speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Het is meer een gevolg van de ontwerpkeuzes. Een wens is om de tank laag te houden. Dan kiezen ze voor een autoloader, wat 1 persoon in de turret scheelt. Als je 1000 tanks inzet scheelt dat ook 1000 man bemanning. Het nadeel van de autoloader is dat de munitie ook in de turret aanwezig moet zijn.
YouTube: "Його називають літаючим танком" | Т-80 БВМ "распаковка" із засідки

Hier zie je hoe dat er dan uit ziet, ik zou ook deze tank achterlaten in het bos. Aan het eind zie je ook dat ze de carrousel draaien naar een Refleks antitank raket die je via het kanon af kan schieten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds 2 dagen worden ook de cruse missiles vermeld (worden al langer bijgehouden), het is alleen niet helemaal duidelijk of dit de raketten zelf zijn of de lanceer installaties. Gezien het aantal ga ik van het eerste uit. Ook is het zo dat fuel tankers niet meer apart worden gemeld door UAF.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRvNgOfWUAIE-cB?format=png&name=small

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 09-10 17:12
MikeyMan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Doe het keer 396 oligarchen en je bent een heel eind.
En het gebeurt op alle niveaus. Dus van het geld wat uberhaupt op de juiste plek terecht komt, wordt direct en indirect (bv herverkoop brandstof) ook weer het nodige afgeroomd. Het meest opvallende is dat men zich dat bij de top niet echt lijkt te willen beseffen en er dus door verrast werd.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Schijnt weer Chornobaivka te zijn _O-

Ik ben de tel kwijt hoe vaak daar inmiddels is gebombardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:24
https://www.vrt.be/vrtnws...te-zien-van-oorlog-in-oe/

Interessant filmpje over wat ze in Rusland zien over het conflict. " Rusland het slachtoffer, alles verloopt volgens plan, strijdvaardig want desnoods een nuclaire oorlog"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DukeBox schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:27:
Sinds 2 dagen worden ook de cruse missiles vermeld (worden al langer bijgehouden), het is alleen niet helemaal duidelijk of dit de raketten zelf zijn of de lanceer installaties. Gezien het aantal ga ik van het eerste uit. Ook is het zo dat fuel tankers niet meer apart worden gemeld door UAF.

[Afbeelding]
Ik zie idd dat de 4 iskander lanceer systemen nu niet meer los genoemd worden, misschien wel logisch, omdat die vooral in Rusland zullen blijven met hun bereik.
Fuel tankers werd volgens mij ook niet heel accuraat bijgehouden, die stond 2 maanden geleden al op 60 en is daarna nauwelijks opgehoogd, terwijl er vele kapotte wagens in de fimpjes voorbij kwamen.

Denk ook dat de telling de kruisraketten zijn die door de luchtmacht of AA worden neergehaald idd.

De aangeleverde brondata vanuit defensie zal wel geupdate zijn, hier ook de andere cijfers in de graphics:
https://www.ukrinform.net...-23800-general-staff.html

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2022 11:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Tja, hij neemt zijn beslissingen op basis van de informatie die hij aangereikt krijgt.
Als z'n adviseurs heb vertellen dat UA binnen 3 dagen kan worden ingenomen en dat daar geen aparte industrie voor nodig is, dan moet je daar ook vanuit gaan. Hij kan moeilijk alles zelf checken ;). Zelfs als er in een worst-case scenario wordt verteld dat het huidge leger afdoende is, waarom dan een aparte oorlogsindustrie opbouwen? Dat kost alleen maar veel geld/resources. Als hij vanuit zijn adviseurs te horen had gekregen dat UA innemen nu niet mogelijk was etc. dan weet ik zeker dat er in RU wel het 1 en ander zou zijn opgestart om het wel mogelijk te maken (op papier althans). Het is niet voor niks dat er nu in Rusland vanuit de verschillende (militaire) inlichtingendiensten mensen worden vastgezet.
Dat is om aan de macht te blijven. Iedereen bang houden. Putin wist heus wel waar het op uit zou kunnen draaien. Maar sinds 2014 (sancties) en sinds altijd (corruptie en apparatsjiks die zich het geld toe-eigenen) heeft hij zijn leger niet meer uit kunnen breiden. Al die nieuwe modellen, zijn maar mondjesmaat aanwezig. Net genoeg voor een leuke parade. De US en EU zullen ook wel een rol spelen bij de niet afname van potentiële klanten hiervan. En dat geld is nodig anders kan de Russische economie zich geen grote oorlogsindustrie veroorloven.

Dus dit is en was zijn laatste kans. Nu wordt al het (geüpgrade) ex Sovjet materieel ertegenaan gegooid.

Hoe meer Ukraine kapot maakt hoe minder hij nog kan. Dat dat op deze schaal zou zijn is voor iedereen een verrassing. Ik hield mijn hart vast. En nog steeds een beetje.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ijdod schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Het meest opvallende is dat men zich dat bij de top niet echt lijkt te willen beseffen en er dus door verrast werd.
Inderdaad opvallend dat corrupte leiders niet snappen dat corruptie niet beperkt blijft tot hun eigen kringetje maar dat iedereen mee doet. Putin had twee doelen: Rijk worden en Groot Rusland weer herstellen. Maar die doelen zijn mutually exclusive. Daar komt ie na 22 jaar eindelijk achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
RoD schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:36:
[Embed]

Is dit niet nummer 20 nou? 8)7

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:39
[Embed]

Al zou Oekraïne Kherson en dat vliegveld innemen, ben ik echt wel benieuwd hoe dat vliegveld eruit ziet. Zal we vol met kraters en wrakken liggen.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
pro_6or schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Vraag me echt af of bij onze tanks er geen massale ontploffing volgt? Omdat de munitie in een gescheiden compartiment zit, maar zou dat veel uitmaken? En die ene al geladen round?
De munitie zit in de koepel, welke ook al meerdere keren een paar meter van de rest van het voertuig is teruggevonden. Die schieten er echt af door de explosie van de munitie zelf.
De bemanning in de tank is extra de lul, want de scheidingswand tussen de munitie en de bemanning is relatief dun vergeleken met die van westerse tanks. In het Westen is op een gegeven moment de keuze gemaakt de tank wat zwaarder te maken om de bemanning net iets meer kans te geven een ontploffing te overleven. In Rusland blijkbaar nog niet. Waarschijnlijk deels ook omdat de tanks zelf gewoon nog een oud ontwerp zijn.

Dat wil niet zeggen dat de Russiche tanks niet goed zijn, alleen niet handig voor deze oorlog. Vooral handig tegen wat ouderwetsere legers en bezetten van gebieden en wat minder voor een aanval tegen een tegenstander met moderne wapens en tactieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:21:
[...]

als er 'gelachen' wordt om de Russische militaire professionaliteit staat dat echt compleet los van de misdaden die ze plegen. Ik wil dat even gezegd hebben!

Het versterkt elkaar echter wel, vandaar dat ze in UA ook smalend spreken over het Russische leger wat geen professioneel leger blijkt te zijn maar een leger van verkrachters, moordenaars en plunderaars.

Maar ik voel hier heel sterk iets wat duidelijk moet zijn: professioneel oorlogvoeren en verkrachten en moorden zijn echt twee verschillende zaken, dus gelieve die niet met elkaar te associeren, althans niet in mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Inderdaad opvallend dat corrupte leiders niet snappen dat corruptie niet beperkt blijft tot hun eigen kringetje maar dat iedereen mee doet. Putin had twee doelen: Rijk worden en Groot Rusland weer herstellen. Maar die doelen zijn mutually exclusive. Daar komt ie na 22 jaar eindelijk achter.
zo werkt de structuur in Rusland. Is dit weekend een mooi filmpje over geplaatst.
Corruptie is inherent aan het systeem.

De tsaar en de boyars.

En alles houdt elkaar in stand.
Dat is in al die eeuwen niet veranderd, behalve dat er nu 'oligarch' wordt gezegd ipv boyar.

En het is een cultuur waar je moeilijk uit kan ontsnappen. Je wordt anders gezien als verrader en wordt vervolgens geëlimineerd als je belangrijk genoeg bent. En momenteel worden Russen in Nederland anoniem opgebeld om te polsen welke kant ze kiezen.
Er mag eigenlijk maar 1 kant gekozen worden en dat is die voor Rusland.
Kies je tegen de tsaar/khan/president dan komt er een kruisje achter je naam.

Je moet meedoen in het systeem, anders ben je een verliezer, en verliezers worden afgeschreven.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Maar van klooien en verveling naar martelen vergt extra stappen. Een normaal mens kan dit niet. Uit het artikel wat inmiddels al gedeeld is:

[...]
quote: https://www.theguardian.c...e-small-ukrainian-village
They were subjected to the same sadistic ritual as most victims of the camp, locals said. They were badly beaten, their arms twisted and broken, then, as death approached, they were shot in the hands or knees to cause maximum pain, then shot again in the stomach before finally being killed by a bullet to the back of the head.

Bondarenko said of one later murder he heard while underground: “I could hear them killing him for an hour and a half, and I prayed they would take him quicker.”
Voor het evenwichtige beeld (uit hetzelfde stuk):
Not all were Syria veterans: there were also regular recruits – so fresh from Russia they didn’t realise for two weeks they were in Ukraine – who had to cook for the commanders and carry water, and who were apparently horrified by what they saw.

In a bid, perhaps, to salvage their own humanity, they rescued Bondarenko, 48 hours into his ordeal.While the torturers were drunk, the recruits dragged him out and carried him to a room used as a prison at the back of the house. They warned him to stay quiet and cover his face, because the commanders would assume he had joined others in the mass grave if they noticed he was missing at all, but if they found him they would certainly kill him.

Two days later, the same recruits unlocked the door, said the Russians were leaving and warned the two men inside not to come out for two hours because of the risk from lingering snipers.

“They asked me to pray for them,” Bondarenko said. “These guys didn’t want any of this; they were in shock themselves, and to this day I pray for them. They saved my life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:03

J2S

Emryte schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Al zou Oekraïne Kherson en dat vliegveld innemen, ben ik echt wel benieuwd hoe dat vliegveld eruit ziet. Zal we vol met kraters en wrakken liggen.
Weinig wrakken hoor. Die worden telkens verwijderd en vervangen door werkend materieel voor het volgende bombardement :)

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Weinig wrakken hoor. Die worden telkens verwijderd en vervangen door werkend materieel voor het volgende bombardement :)
Om Arestovich te parafraseren: het is bijna komisch als het niet ontzettend triest was.

Zet er een muziek van Laurel en Hardy onder (zolang er geen doden vallen) en je hebt de strekking.
Rusland had ook gewoon kunnen vragen of iemand hun materiaal wilde scrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

J2S schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
[...]

En dus zeer weinig reden om het vliegveld in te nemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:01
MikeyMan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:28:
[...]

En dus zeer weinig reden om het vliegveld in te nemen :P
Doet me ook denken aan een aflevering van Familiy Guy, daar blazen ze steeds een schuur op van de Amish en die wordt steeds herbouwd en opgeblazen etc etc.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:22
Hee, iemand mij gemist? :+

Helaas is er niet veel veranderd, maar kijken we in het westen nog steeds te veel door een kokertje.

Tip: doe soms een stap terug, beeld je in wat het met je doet als je van jongs af aan in een cultuur met beperkte mentale vrijheid opgroeit, bepaalde overtuigingen en niet de mogelijkheid hebt om vrij te discussiëren over allerlei themas met vrienden, familie of zoals wij hier op tweakers en dan ook nog eens in verschillende talen. Ik was even afk om dat aan den lijven te ondervinden en dat was soort-van verfrissend. Mensen zitten mentaal vast. Wij zitten minder vast, maar we kijken veelal naar gedrag van mensen die veel langer veel vaster zitten. Noem het propaganda, geloof, cultuur, het heeft allemaal invloed op mentale flexibiliteit en mogelijkheden.

Over dodenaantallen in Rusland. Speculatie, maar met teruglopende covid aantallen valt dit (enorm) op.

En zoals voorspeld stuurt in Moskou de zittende narcist aan op z’n zero sum game. Verliezen van Ukraine legitimeert wellicht geen mobilisatie maar oorlog tegen de NATO wel.

Ook de kogelwerende platen geleverd door de VS werken. Plaatje van een plaat die kogel tegen hield.

Israel nu toch een (beetje) verontwaardigd over de opmerking van Lavrov. Blijven verder relatief passief, (wellicht) uit geopolitiek belang.

Tenslotte begon ik deze reactie met dit bericht als voornaamste reden:

Draadje gaat nog even verder met opmerkingen als:

Tenslotte lijkt Rusland de Ukrainse POW’s ‘oorlogsmisdaden’ in de schoenen te willen schuiven en een ‘Neurenburg’ tribunaal op te willen tuigen. Hangen er binnen kort Ukrainse mensen op het Rode Plein?

Er wordt druk gekeken naar hoe dat toentertijd ging om het vooral legitiem te laten lijken:

Na de ‘bevrijding’ moet natuurlijk ook ‘victorie’ en ‘straf’ volgen, het is geen verrassing dat dit gebeurt en ook niet dat het juist nu al gebeurt.

Tenslotte over de Russische tanks en de kwaliteit van het Russische leger:

- de tanks zijn niet per se slecht, maar worden en zijn slecht onderhouden, ingezet en gebouwd. Het concept kan werken, zoals ook de Amerikaanse ‘Tommycooker’ werkte. Die naam kreeg de Sherman niet voor niets. De Abrams is een andere tank gebouwd met een ander doel: veiligheid van de inzittenden vs kleiner en goedkoper. Voor elke verloren Abrams komt pakweg 70% van de bemanning eruit tegen 20-30% bij de Russische tanks. Die kruipen in een nieuwe tank en gaan door, dus bij langdurige verliezen heb je niets aan meer tanks bij gebrek aan meer capabele bemanningen. Waar je gelijk begint eindig je met de Russische tanks met een probleem. Ik las er een analyse over en deel die als ik die terug vind.
- Russische leger is een bende. Dat is geen ‘cancelling’ maar na maanden lezen en beelden bekijken een vrij legitieme conclusie meer dan een mening. Bij geen enkele confrontatie of lucht aanv heb ik Russische eenheden iets gedisciplineerds zien doen, bij geen enkel beeld van zowel Rusland zelf als van de andere zijde heb ik Russische soldaten professioneel zien handelen. Er is een gebrek aan training, discipline en tenslotte materieel. Dat maakt het Ukrainse leger niet in ene superieur, het is simpelweg beter gemotiveerd, beter getraind en wordt beter uitgerust.

Dat een goed getrainde en uitgeruste BTG met voldoende infanterie en luchtsteun goed kan werken kan ik geloven, maar die zien we niet en die zijn er niet. Al niet vanaf dag 1. Wat we wel zien zijn verschrikkelijke misdaden, elke dag, opnieuw. Er zit geen limiet op waar Rusland toe in staat is.

Laatste 2ct’s: naast m’n openingspleidooi om kritisch te blijven op je eigen kokervisie (moi idem) ook een voorstel om verbaal te blijven ageren tegen de ‘we moeten ze niet verder provoceren’-aanhangers. De logica dat wij Rusland provoceren door een soeverein land te willen helpen zichzelf te beschermen is simpelweg bizar en verdient repliek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 01:36
oldgrumpy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:04:
Kan me niet voorstellen dat iemand als Poetin zoiets niet plant. Ik blijf dit zo bizar vinden
Een mooi klinkende verklaring die ik heb gehoord, is dat corruptie er groot is in Rusland, maar dat Poetin een meester was in het "lezen" van mensen. Lichaamstaal houding enzo. Dat had ie in z'n kgb tijd nodig en zodoende als ie een briefing kreeg en de mensen speelde gewoon mooi weer dan had ie dat altijd snel in de gaten. Maar dat vereist dat je iemand voor je hebt. In de covid tijd heeft ie zich afgezonderd, en blijkbaar erg panisch om het te krijgen, hij ontving vrijwel geheel niemand, en zodoende (net zoals de rest van de wereld) ging hij over op zoom-varianten en moest hij meer op schriftelijke rapporten leunen. Daardoor kon hij niet goed lezen of wat hij verteld kreeg onzin was omdat de mensen bang waren het fout gedaan te hebben of dat het echt was.

tl;dr misschien heeft covid en de mentaliteit en remote-vergaderen hierom heen het mogelijk gemaakt. Wie zal het zeggen, maar ik vind er wel iets aannemelijks in zitten.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 08-10 18:52
Niet direct, maar indirect kom je vaak met informatieve posts, dus toch ja :)
Hoop twitter berichten ...
Er stijgt bij mij een gevoel uit op van een zekere teleurstelling aan Russische zijde, dat de NAVO maar niet wil ingrijpen. Gezien de kennelijk intentie om middels sadisme van het paraderen en martelen van POW's ons (ook) pijn te willen doen, wat zou kunnen leiden tot de oproep om toch in te grijpen.
(primaire pijn en lijden ligt natuurlijk bij de POW's en hun familie, dus dit gezien op een meer strategisch niveau, voordat ik er commentaar op krijg.)

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 02-05-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gekkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Gezien de kennelijk intentie om middels sadisme van het paraderen en martelen van POW's ons pijn te willen doen, wat zou kunnen leiden tot de oproep om toch in te grijpen.
Is het om ons pijn te doen of is het om zoveel mogelijk Russen in de veiligheidsdiensten en het leger medeplichtig te maken? Dan hebben ze meer reden om voor het regime te vechten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Rusland wil verliezen, groots, van de NAVO, niet van de untermenschen die Oekrainers in hun ogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Is het om ons pijn te doen of is het om zoveel mogelijk Russen in de veiligheidsdiensten en het leger medeplichtig te maken? Dan hebben ze meer reden om voor het regime te vechten.
Kan, maar vraag me dan af of dat op de meeste Russen die ik meer apatisch zou inschatten op dat vlak zou werken en nut zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Je koopt Chelsea etc. ;)
En dan moet je ook nog spelers kopen etc.
En dan 600 LV tasjes voor je dochter etc

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2022 13:12 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
beany schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:30:
Het Bucha verhaal is inmiddels alweer oud nieuws. Maar mijn vriendin, ze is Oekrains, heeft een paar dagen geleden gesproken met een vriendin van haar die in Bucha woont.

Wat mij opviel in haar verhaal was dit:

De eerste troepen die Bucha binnen trokken (frontlinie soldaten) waren eigenlijk relatief aardig. Ze vroegen beleefd of ze even binnen mochten kijken, vertelden bewoners binnen te blijven, waren bezorgd om de veiligheid van de burgers etc. Eigenlijk heel gemoedelijk.

Maar die troepen werden vervangen door troepen die Bucha bezet moesten houden, het was een duidelijke wisseling. En die soldaten hebben zich als beesten gedragen. Ze dronken veel, weinig discipline en verveelden zich blijkbaar.

Nu is dit natuurlijk maar 1 verslag in 1 plaats. Maar het geeft misschien aan dat er blijkbaar verschil zit tussen verschillende units en wellicht tussen frontlinie soldaten en de bezettingssoldaten die van mindere kwaliteit zijn ( ? )

Dit voegt ook weinig toe aan het grotere plaatje, maar het was een detail dat mij opviel.
Heb ik idd op meerdere plekken ook zo gelezen en begrepen. Pas toen de “ervaren troepen” ter vervanging werden ingevlogen ging het helemaal fout. Ofwel hebben die een speciale opdracht gekregen, ofwel kon het ze geen moer schelen. Begreep ook dat dat vaak troepen uit de pro-Russische gebieden waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Prosac schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:07:
Rusland wil verliezen, groots, van de NAVO, niet van de untermenschen die Oekrainers in hun ogen zijn.
Wat dan weer de vraag op roept, waarom wil de leiding zo graag zogenaamd "heroïsch" verliezen.
En geloven ze zelf dat ze dat dat ook in eigen land stand zou houden op de lange termijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gekkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Wat dan weer de vraag op roept, waarom wil de leiding zo graag zogenaamd "heroïsch" verliezen.
En geloven ze zelf dat ze dat dat ook in eigen land stand zou houden op de lange termijn ?
Je gaat er dan vanuit dat er logica achter schuilt?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:13:
[...]

het is geen schande om van een sterkere tegenstander zoals het grote boze NATO te verliezen.
Van de 'kozakken uit UA' is wel een schande.
Zo simpel ligt het en het volk gaat daar in mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:50:
Laatste 2ct’s: naast m’n openingspleidooi om kritisch te blijven op je eigen kokervisie (moi idem) ook een voorstel om verbaal te blijven ageren tegen de ‘we moeten ze niet verder provoceren’-aanhangers. De logica dat wij Rusland provoceren door een soeverein land te willen helpen zichzelf te beschermen is simpelweg bizar en verdient repliek.
Ik kan vooral slecht tegen uitspraken als "deze oorlog moet (hoe dan ook) zo snel mogelijk stoppen!", soms met de implicatie dat Oekraïne/NAVO het conflict aan het verlengen zijn. Het is vaak ook niet duidelijk wat dan de volgende stap is: dat ze gaan praten en dat Rusland zich dan opeens terug zal trekken, of dat Oekraïne maar genoegen moet nemen met de gebieden die ze nog hebben. Het is vaak goed bedoeld (oorlog is ook vreselijk), maar ook erg kortzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Voor een deel heb je gelijk, alleen de initiële aanval was blunder op blunder, geen enkel (in elk geval weinig) doelen gehaald. UA heeft ze vastgezet, toen had UA nog geen westerse steun. Wellicht hebben ze geleerd, maar ik zie het nog niet. ze zijn terug op niveau ww1 oorlogvoering; voornamelijk met lange afstandswapens alles proberen plat te schieten, dan pas aanvallen op de grond.
Kan ook zijn dat US/NAVO intelligence en mss zelfs wel special forces een heel belangrijk handje hebben meegeholpen. Denk bv aan het uit de lucht schieten van die grote transport vliegtuigen met paratroopers om het vliegveld bij Kiev in te nemen. Dat was een knap staaltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

user109731 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Ik kan vooral slecht tegen uitspraken als "deze oorlog moet (hoe dan ook) zo snel mogelijk stoppen!", soms met de implicatie dat Oekraïne/NAVO het conflict aan het verlengen zijn. Het is vaak ook niet duidelijk wat dan de volgende stap is: dat ze gaan praten en dat Rusland zich dan opeens terug zal trekken, of dat Oekraïne maar genoegen moet nemen met de gebieden die ze nog hebben. Het is vaak goed bedoeld (oorlog is ook vreselijk), maar ook erg kortzichtig.
men heeft niet door dat het niet meer alleen om Ukraine gaat maar om geheel oost-Europa.
Crimea en Donbas hebben ze al afgesnoept. Nu stoppen met oorlogvoeren en Krim en Donbas gunnen aan Rusland is uitstel van executie. Over een paar jaar komen ze weer om nog meer te pakken.
Het is geen singular conflict.

En het is natuurlijk Rusland die deze oorlog technisch gezien begonnen is dus zij zijn degenen die moeten stoppen met vechten en zich terugtrekken achter de grenzen van 1991.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Caelorum schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:00:
[...]

De munitie zit in de koepel, welke ook al meerdere keren een paar meter van de rest van het voertuig is teruggevonden. Die schieten er echt af door de explosie van de munitie zelf.
De bemanning in de tank is extra de lul, want de scheidingswand tussen de munitie en de bemanning is relatief dun vergeleken met die van westerse tanks. In het Westen is op een gegeven moment de keuze gemaakt de tank wat zwaarder te maken om de bemanning net iets meer kans te geven een ontploffing te overleven. In Rusland blijkbaar nog niet. Waarschijnlijk deels ook omdat de tanks zelf gewoon nog een oud ontwerp zijn.

Dat wil niet zeggen dat de Russiche tanks niet goed zijn, alleen niet handig voor deze oorlog. Vooral handig tegen wat ouderwetsere legers en bezetten van gebieden en wat minder voor een aanval tegen een tegenstander met moderne wapens en tactieken.
De T-14 heeft wellicht wat meer kans, maar ja, daar hebben ze er maar een handvol van. De rest is idd nog uit de sovjet tijd. de wapenwedloop toen heeft het sovjet rijk opgeblazen maar de erfenis daarvan hebben we nu dus mee om te gaan (duizenden tanks, artillerie etc.) En niet alleen wij, maar wereldwijd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

leuk verhaaltje dat ik tegenkwam op telegram tussen al het geweld door.
Sorry, I stole your car. Saved my family!"- an incredible story from a resident of Kiev

I left the bomb shelter and saw a car near the store with the keys in the ignition. I watched her for two hours, waited for the owner - I didn't wait. I took my family, got in a car and went to Vinnytsia to visit my relatives. I found a phone number in the glove compartment and called the owner:

- Sorry, I stole your car. Saved my family.

- Thank God, don't worry, I have 4 cars. I took my family out in my Jeep. The rest of the cars were refueled and left in different places with the keys in the ignition and the number in the glove compartment. All the cars called back. If there's peace, I'll see you later. Take care of yourself!"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:28:
[...]
De T-14 heeft wellicht wat meer kans, maar ja, daar hebben ze er maar een handvol van. De rest is idd nog uit de sovjet tijd. de wapenwedloop toen heeft het sovjet rijk opgeblazen maar de erfenis daarvan hebben we nu dus mee om te gaan (duizenden tanks, artillerie etc.) En niet alleen wij, maar wereldwijd.
De T-14 heeft meer kans, als:
1 die actieve verdediging werkt
2 de tank onderhouden is
3 de tank correct gebruikt wordt.

Met dingen als dat alle luiken 100% dicht moeten zijn voordat de actieve verdediging kan werken word dat met de Russische secuurheid (en geen airco in je tank?) ook al moeilijk.
(als je even convooi rijd naar het volgende dorp doe je hem natuurlijk lekker open in de Oekrainse of Syrische zon waar het bijna 40 graden wordt buiten)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2022 14:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pro_6or schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Vraag me echt af of bij onze tanks er geen massale ontploffing volgt? Omdat de munitie in een gescheiden compartiment zit, maar zou dat veel uitmaken? En die ene al geladen round?
Er zijn ook wel Turkse Leopard 2's geweest in Syrie die aan koepelwerpen deden, ze hebben ook een aantal granaten voorin zitten, naast de bestuurder. Als dat boem doet is het ook einde oefening.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Semyon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Een mooi klinkende verklaring die ik heb gehoord, is dat corruptie er groot is in Rusland, maar dat Poetin een meester was in het "lezen" van mensen. Lichaamstaal houding enzo. Dat had ie in z'n kgb tijd nodig en zodoende als ie een briefing kreeg en de mensen speelde gewoon mooi weer dan had ie dat altijd snel in de gaten. Maar dat vereist dat je iemand voor je hebt. In de covid tijd heeft ie zich afgezonderd, en blijkbaar erg panisch om het te krijgen, hij ontving vrijwel geheel niemand, en zodoende (net zoals de rest van de wereld) ging hij over op zoom-varianten en moest hij meer op schriftelijke rapporten leunen. Daardoor kon hij niet goed lezen of wat hij verteld kreeg onzin was omdat de mensen bang waren het fout gedaan te hebben of dat het echt was.

tl;dr misschien heeft covid en de mentaliteit en remote-vergaderen hierom heen het mogelijk gemaakt. Wie zal het zeggen, maar ik vind er wel iets aannemelijks in zitten.
Putin was maar een middenmoter in de KGB, gewoon een desk medewerker, geen superspion. Lijkt me nog steeds niet ondenkbaar dat hij door een puppet master wordt gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
olafmol schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:15:
Putin was maar een middenmoter in de KGB, gewoon een desk medewerker, geen superspion. Lijkt me nog steeds niet ondenkbaar dat hij door een puppet master wordt gecontroleerd.
Het gaat erom dat hij daar het kunstje geleerd heeft, misschien had ie daar een gave voor, maar in de online wereld werkt het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Semyon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Het gaat erom dat hij daar het kunstje geleerd heeft, misschien had ie daar een gave voor, maar in de online wereld werkt het anders?
Wie zegt dat? Wij weten hier helemaal niks, we zijn met z’n allen alleen maar aan het gissen. Dat maakt het ook zo lastig.

Point in case: als Putin echt zo geweldig zou zijn in het “lezen van mensen” dan had ie natuurlijk direct gemerkt dat hij voorgelogen werd over de kansen op succes bij een inval in Ukraine. :)

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 02-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:15
Bayraktar strikes again!

Of was deze al geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
TheBrut3 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:31:
Bayraktar strikes again!
[Twitter]
Of was deze al geplaatst?
Yep, vanmorgen vroeg al. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prosac schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:07:
Het is nog erger. Oekraïne heeft nog niet eens maximaal gemobiliseerd. Er zijn mensen die weggestuurd worden omdat ze geen ervaring/training hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:08

Dazzler2120

FP ProMod
TheGhostInc schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Het is nog erger. Oekraïne heeft nog niet eens maximaal gemobiliseerd. Er zijn mensen die weggestuurd worden omdat ze geen ervaring/training hebben.
Een keten is zo sterk als haar zwakste schakel. Stel je bent met een groep ergens aan het verdedigen en één persoon raakt volledig in paniek.
Dan ben je opeens minimaal 2 man van je groep kwijt omdat zij met die onervaren soldaat bezig zijn die compleet in paniek ligt.

Iemand weigeren zonder de juiste ervaring / training hoeft nog geen sterkte bod te zijn

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

retweet van Oryx
[Twitter: https://twitter.com/NoneOfY60793932/status/1521100432613031936]
Maar wacht der was toch nog een schip gezonken met een ATGM (ofzo) vraagt iemand de reactie:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1521103251562708992]

Toch ze hebben 75 65 schepen onder andere een bergingsschip en sleepboten

Ik vraag me af of de andere schepen ook zo makkelijk te beschadigen zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:54:
leuk verhaaltje dat ik tegenkwam op telegram tussen al het geweld door.

[...]
dit is echt geheel in de sfeer van Maidan (ja I'm new to that one).
Zorgzaamheid is de sleutel en de rijkere UA's doen dit soort dingen blijkbaar heel mooi.

Moet ook denken aan die zakenman die op z'n Google deurbel (of soortgelijk systeem) Russen zag met Grads en de coordinaten van z'n huis heeft doorgegeven aan de Armed Forces ter afhandeling :P

Groot respect voor de UA-bevolking.
Letterlijk en figuurlijk een nieuwe natie sinds 2014, geboren uit een revolutie en zich nu aan het vrijvechten van een eeuwenlang Russisch juk.
Altijd mooi om te zien dat een volk zich vrijvecht.

Slava Ukraina O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Wie zegt dat? Wij weten hier helemaal niks, we zijn met z’n allen alleen maar aan het gissen. Dat maakt het ook zo lastig.

Point in case: als Putin echt zo geweldig zou zijn in het “lezen van mensen” dan had ie natuurlijk direct gemerkt dat hij voorgelogen werd over de kansen op succes bij een inval in Ukraine. :)
als al deze verliezen en tegenslagen zijn natuurlijk allemaal onderdeel van het meesterplan he.
En geheel in de trant van een 'evil warlord' gaat ie z'n plan uit de doeken doen op 9 mei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Proton_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:03:
Russen zijn ook mensen.
https://www.theguardian.c...e-small-ukrainian-village

[...]

[...]

Ik vind het een kleine heldendaad.
Toch nog even hierop reageren, gewoon zeggen dat ik het fijn vind dat er blijkbaar dus toch nog van dit soort verhalen te vinden zijn. Humanisatie van de Rus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
YakuzA schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Je gaat er dan vanuit dat er logica achter schuilt?
Hoeft niet per se logica te zijn, of "onze logica", maar meestal zit er toch wel iets van een motief of samenloop van omstandigheden achter, hoe lastig het soms ook is om dat te begrijpen of in te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:02
vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:36:
retweet van Oryx
[Twitter]
Maar wacht der was toch nog een schip gezonken met een ATGM (ofzo) vraagt iemand de reactie:
[Twitter]

Toch ze hebben 75 65 schepen onder andere een bergingsschip en sleepboten

Ik vraag me af of de andere schepen ook zo makkelijk te beschadigen zijn.
Yup, da's allemaal onderdeel van Putins masterplan. Dan heeft ie Sebastopol ook niet meer nodig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Prosac schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Toch nog even hierop reageren, gewoon zeggen dat ik het fijn vind dat er blijkbaar dus toch nog van dit soort verhalen te vinden zijn. Humanisatie van de Rus.
Ik zit momenteel in Dahab, en ik kan je vertellen dat de Russische kindjes die hier rondzwemmen, net zulke schatjes zijn als onze Nederlandse kindjes. Dusssss…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Hoeft ook niet. Ondervragingstechnieken, waarbij je ook leert om lichaamstaal te lezen, krijg je ook gewoon bij de politie onderwezen. Dat zal bij de veiligheidsdiensten niet anders zijn. Maar lichaamstaal lezen is natuurlijk nog geen gedachten lezen. De waarde is beperkt.

En ja, over puppet masters is vaker gesproken, maar die zijn er waarschijnlijk niet. Wel mensen (de cirkel rond Jeltsin) die Putin in het zadel hebben getild, waarschijnlijk omdat ze Putin ook echt als een marionet zagen, maar die mensen zijn inmiddels niet meer in staat om hem opzij te schuiven.

Als je foto's uit de 90'er jaren ziet, van Putin met Jeltsin, dan ziet Putin er echt als een schlemiel uit. Ik kan me voorstellen dat ze daar geen sterke leider in zagen. Maar hij was hun allemaal te slim af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:41
Prosac schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Wij mensen zijn er heel goed in om (te snel) te generaliseren. Zien we een groepje iets doen en hebben die allemaal bepaalde kenmerken (al zit er 1 tussen die dat niet heeft), dan generaliseren dat, dat maakt het gemakkelijker te bevatten ofzo.
Moeten we sowieso mee oppassen, want door dit menselijke gedrag komen groepen mensen steeds verder uit elkaar te staan. (net zo lang tot iedereen alleen staat en we weer eens beseffen dat ieder mens een individu is :+ ).
Het zijn echt niet alle Russen die zo kwaadaardig zijn (qua gedrag waaraan wordt gerefereerd), het zijn echt niet alle Russen die pro deze oorlog zijn, het zijn echt niet alle russen die anti Oekraïne zijn. Wél zijn er veel mensen die continu zijn geïndoctrineerd met berichten die in dit straatje passen, waardoor ze niet heel veel anders kunnen dan dit accepteren, enerzijds omdat dit is hoe het in hun land werkt, anderszijds omdat je wanneer je eigenlijk alleen maar de ene kant van de medaille ziet, je niet meer voor kan stellen hoe de andere kant eruit ziet, laat staan dat je nog in staat bent deze om te draaien.

Dit doet me denken aan de 'Fabeltjesfuik' van Arjan Lubach. Kom je eenmaal in bepaalde (informatie)kringen terecht, dan wordt het steeds moeilijker daaruit los te geraken. Daar heeft men in Rusland zeg maar goed gebruik van gemaakt.

En een ander ding: Iemand wordt niet slecht geboren, dat is niet afhankelijk van Ras. De omgevingsinvloeden en opvoeding hebben daar wél een grote invloed op. Natuurlijk kan je daarbij zeggen dat je ergens zelf een keuze maakt (dat doe je al dan niet bewust ook wel) om iets wel of niet te doen, maar waar wij gewoon koeien(vlees) opeten omdat wij zo zijn opgegroeid/ grootgebracht, is dat in India not done. Breng ze daar maar eens vanaf (of andersom, breng ons daar maar eens van af). Ergens hebben we die keuze gemaakt, maar niet zodanig dat het helemaal bewust is, of eigenlijk vooral met de (voor)kennis van toen.
Dus inderdaad Russische kinderen zijn net zo aandoenlijk als andere kinderen en afhankelijk van hoe ze opgroeien, welke informatie ze tot zich krijgen aangereikt tot ze zelf informatie zoeken en hoe ze verder worden opgevoed heeft enorme invloed op hoe ze zich ontwikkelen en wat voor mens ze uiteindelijk worden.

[ Voor 22% gewijzigd door jbdeiman op 02-05-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

user109731 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Zo voelt het wel, dat we het aan het verlengen zijn, het is naar mijn idee de machteloosheid die de frustratie/uitspraken genereert.
Totdat je begrijpt dat je eigenlijk een enorme stap de escalatie ladder doet, Als we het zouden doen. Oftewel direct naar het einde van de ladder toe springt. Maar dat neemt niet de frustratie weg.

Oekraïne gaat niet stoppen totdat de laatste Rus over de grens is gezet, de vraag is hoe snel gaat het ze lukken? Ze staan er betreft de invasie macht zeer goed voor, Rusland is krampachtig bezig om winst op alle mogelijke manieren te boeken en die wordt ze telkens ontzegd.

Nadeel het is gewoon een groot gebied is, wat ze "Rusvrij" moeten maken.

Onbevestigd maar wederom iemand die onhandig was ?
In Muscow, a powder factory burned in the city of Perm.

Two people were killed, one injured in hospital.

The company produces charges for multiple launch rocket systems "grad", "Smerch" and air defense systems.
https://t.me/operativnoZSU/22118 <-- ua officiele kanaal

In de draad staat er 2 gewonden medewerkers zijn via Tass ..

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 02-05-2022 15:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paar uur geleden uiteraard: New Russian missile strike at the bridge over Dnistrovsky Lyman in Odesa region

Hebben ze al eerder beschoten.
Ik denk echt dat dit onderdeel is van een plan om een landing te faciliteren ten zuiden van deze brug, om te voorkomen dat Oekraine er snel bij kan komen via die weg.

Ergens tussen Zatoka - Prymorske.
En dan over de H-33/P-72/R-30 naar het noorden jagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:11:
paar uur geleden uiteraard: New Russian missile strike at the bridge over Dnistrovsky Lyman in Odesa region

Ik denk echt dat dit onderdeel is van een plan om een landing te faciliteren ten zuiden van deze brug, om te voorkomen dat Oekraine er snel bij kan komen via die weg.

Ergens tussen Zatoka - Prymorske.
En dan over de H-33/P-72/R-30 naar het noorden jagen.
Na het verliezen van dat landingsschip en de Moskva geloof ik er niet zo meer in dat ze de zeemacht hebben om dat te forceren, en na de verliezen bij de VDV en de aanwezigheid van de luchtverdediging rondom Odessa denk ik ook niet dat ze het met een blik paratroopers kunnen oplossen.

Hier nog de afstreep placemat voor de Zwarte zee vloot:

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2022 16:52 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Embed]

kwam hem toevallig tegen
Alexey Arestovich confirmed 18th Chernobayevka!

According to him, this time the ammunition depot was on fire.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 02-05-2022 15:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:11:

Ik las ergens dat ze misschien de graanexport via Bulgarije willen blokkeren. Oekraine is een hele grote graanexporteur en kan momenteel de eigen havens niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Na het verliezen van dat landingsschip en de Moskva geloof ik er niet zo meer in dat ze de zeemacht hebben om dat te forceren, en na de verliezen bij de VDV en de aanwezigheid van de luchtverdediging rondom Odessa denk ik ook niet dat ze het met een blik paratroopers kunnen oplossen.
Het maximale wat ik van Transnistrië verwacht is mobilisatie van de lokale bevolking. Geen idee of dat is zodat die 1500 Russen naar het front kunnen of dat ze lokale troepen willen gebruiken om een deel van het Oekraiense leger bezig te houden.

Maar een landing vanuit zee of de lucht zie ik niet gebeuren. Dat is een logistieke nachtmerrie en kan makkelijk een nieuw Hostomel opleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door downtime op 02-05-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Ik las ergens dat ze misschien de graanexport via Bulgarije willen blokkeren. Oekraine is een hele grote graanexporteur en kan momenteel de eigen havens niet gebruiken.
ach ja tuurlijk, dat klinkt plausibeler dan een invasie nog inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Dat was mijn gedachte. Geen idee, maar het is (metname) een spoorbrug. Spoor is enorm belangrijk om snel troepen te kunnen verplaatsen. En natuurlijk om treinen vol graan te vervoeren.

Ik ben ook nog steeds bang voor een landing.

Al lijkt het vernietigen van de 2 Raptors vanochtend wel een duidelijk signaal dat Rusland dat maar beter niet kan proberen.

Ze hebben nog 2 ropuchas en nog 1 zo’n oud landingsschip (die klasse waarvan de andere op de bodem Van de haven van berdyansk ligt).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Klinkt misschien gek, maar wellicht zou Rusland maar dat beter wel proberen zsm.
bv van zee en via land
Waarbij ik ervanuit ga dat UA er gewoon heel veel snel zal neerhalen/uitschakelen

Dan kan je namelijk de troepen die nu "gelockt" zijn naar het oosten toesturen, denk dat daarom RU het gewoon niet probeert.

Trouwens ligt het aan mij of zijn de (kruis)rakketten ook minder geworden ?

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 02-05-2022 15:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Dan kan je namelijk de troepen die nu "gelockt" zijn naar het oosten toesturen, denk dat daarom RU het gewoon niet probeert.
Volgens mij valt dat mee. De lokale troepen zullen vooral het territoriale leger zijn. Die blijven in de regio waar ze horen tenzij ze zich vrijwillig voor het reguliere leger melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
olafmol schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:29:

Het punt dat ik probeerde te maken was covid en online meetings, heb je dat gezien?
De verklaring waarom just waarom het deze keer misging.

[ Voor 6% gewijzigd door Semyon op 02-05-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:50:
Laatste 2ct’s: naast m’n openingspleidooi om kritisch te blijven op je eigen kokervisie (moi idem)
kuch, iets wat ik een ander topic meermaals heb proberen uit te leggen, maar dat werd niet bepaald gewaardeerd.............. :X

One World Concepts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Onbevestigd maar wederom iemand die onhandig was ?

[...]
https://t.me/operativnoZSU/22118 <-- ua officiele kanaal

[Twitter]
In de draad staat er 2 gewonden medewerkers zijn via Tass ..
Het filmpje uit die tweet werkt niet bij mij, maar denk dat het dit filmpje op YouTube is:
[YouTube: У російській Пермі гарно горів пороховий завод]
Rookt goed iig.

De branden zijn wel erg besmettelijk: (deze van gister)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2022 16:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
jbdeiman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Wij mensen zijn er heel goed in om (te snel) te generaliseren. Zien we een groepje iets doen en hebben die allemaal bepaalde kenmerken (al zit er 1 tussen die dat niet heeft), dan generaliseren dat, dat maakt het gemakkelijker te bevatten ofzo.
Moeten we sowieso mee oppassen, want door dit menselijke gedrag komen groepen mensen steeds verder uit elkaar te staan. (net zo lang tot iedereen alleen staat en we weer eens beseffen dat ieder mens een individu is :+ ).
Het zijn echt niet alle Russen die zo kwaadaardig zijn (qua gedrag waaraan wordt gerefereerd), het zijn echt niet alle Russen die pro deze oorlog zijn, het zijn echt niet alle russen die anti Oekraïne zijn. Wél zijn er veel mensen die continu zijn geïndoctrineerd met berichten die in dit straatje passen, waardoor ze niet heel veel anders kunnen dan dit accepteren, enerzijds omdat dit is hoe het in hun land werkt, anderszijds omdat je wanneer je eigenlijk alleen maar de ene kant van de medaille ziet, je niet meer voor kan stellen hoe de andere kant eruit ziet, laat staan dat je nog in staat bent deze om te draaien.

Dit doet me denken aan de 'Fabeltjesfuik' van Arjan Lubach. Kom je eenmaal in bepaalde (informatie)kringen terecht, dan wordt het steeds moeilijker daaruit los te geraken. Daar heeft men in Rusland zeg maar goed gebruik van gemaakt.

En een ander ding: Iemand wordt niet slecht geboren, dat is niet afhankelijk van Ras. De omgevingsinvloeden en opvoeding hebben daar wél een grote invloed op. Natuurlijk kan je daarbij zeggen dat je ergens zelf een keuze maakt (dat doe je al dan niet bewust ook wel) om iets wel of niet te doen, maar waar wij gewoon koeien(vlees) opeten omdat wij zo zijn opgegroeid/ grootgebracht, is dat in India not done. Breng ze daar maar eens vanaf (of andersom, breng ons daar maar eens van af). Ergens hebben we die keuze gemaakt, maar niet zodanig dat het helemaal bewust is, of eigenlijk vooral met de (voor)kennis van toen.
Dus inderdaad Russische kinderen zijn net zo aandoenlijk als andere kinderen en afhankelijk van hoe ze opgroeien, welke informatie ze tot zich krijgen aangereikt tot ze zelf informatie zoeken en hoe ze verder worden opgevoed heeft enorme invloed op hoe ze zich ontwikkelen en wat voor mens ze uiteindelijk worden.
dank voor deze Parel Post1
(en voeg daarbij Stanford Prison experiment en in geval van legers wellicht nog belangrijker het Milgram experiment en diepe zucht. Iets dat twee kanten opwerkt dus ik juich jouw soort posts enorm toe @jbdeiman , dat moeten we niet vergeten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:30

bloody

0.000 KB!!

Heeft geen verdere toelichting nodig denk ik :F

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Silent7 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:04:
[...]

dank voor deze Parel Post1
(en voeg daarbij Stanford Prison experiment en in geval van legers wellicht nog belangrijker het Milgram experiment en diepe zucht. Iets dat twee kanten opwerkt dus ik juich jouw soort posts enorm toe @jbdeiman , dat moeten we niet vergeten!)
Dank voor de toevoeging, ik kende het Milgram experiment nog niet, interessant om eens verder in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 20:09

tuinïnen

Eventus stultorum magister

bloody schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:10:
Heeft geen verdere toelichting nodig denk ik :F
[Twitter]
Wel een wat raar verhaal, dan een eigen vliegtuig op lage hoogte neerhalen met een Stinger? Ook niet de meest lastige operatie op eigen terrein om uit te voeren als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:30

bloody

0.000 KB!!

tuinïnen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Wel een wat raar verhaal, dan een eigen vliegtuig op lage hoogte neerhalen met een Stinger? Ook niet de meest lastige operatie op eigen terrein om uit te voeren als je zou willen.
Dit ("op eigen terrein") komt ook aan bod in de meest recente 'FSB Letters' https://www.igorsushko.com/
Letter 15, 18, 19.

Bovendien, denk niet dat de Russen het uitmaakt dat een aantal eigen burgers omkomt. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door bloody op 02-05-2022 17:23 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tuinïnen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Ik vermoed dat het momenteel heel stil is op burgervliegvelden in Oekraine. Dus die Stinger daar inzetten zal wel geen haalbare kaart zijn geweest.

Maar blijft inderdaad een raar verhaal. Ook is de vraag wie je ermee overtuigt behalve exact die mensen die het Russische verhaal nu ook al geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:21:
Ook is de vraag wie je ermee overtuigt behalve exact die mensen die het Russische verhaal nu ook al geloven.
Enige wat ik daar bij over hou zou zijn niet de overtuiging, maar haat aan wakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hoe vaak is UA toegesproken ? volgens mij niet bijzonder vaak tijdens het conflict l

BTW Denemarken is vandaag in Kiev

ik vond het volgende bericht namelijk wel apart.
⚡ tomorrow, British Prime Minister Boris Johnson will address the Ukrainian parliament.

@YakuzA btw over Odessa ik zat eerder te denken aan "transitnie" bij de vorige post, en er zou een Il-76 oid en wat helicopters naar "Tiraspol, Moldavië" (vliegveld) kunnen vliegen tzt of in elk geval allebei liggen op de zelfde route, vanaf het krim

Maar dat gezegd de Forte12 & AWACS zullen zoiets wel opmerken, en dus zal UA klaar staan. Normaal zou je opmerken dat men niet zou doen want .. maar Russen hebben tot op heden bewezen dat alles mogelijk is.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:31:
@YakuzA btw over Odessa ik zat eerder te denken aan "transitnie" bij de vorige post, en er zou een Il-76 oid en wat helicopters naar "Tiraspol, Moldavië" (vliegveld) kunnen vliegen tzt of in elk geval allebei liggen op de zelfde route, vanaf het krim

Maar dat gezegd de Forte12 & AWACS zullen zoiets wel opmerken, en dus zal UA klaar staan. Normaal zou je opmerken dat men niet zou doen want .. maar Russen hebben tot op heden bewezen dat alles mogelijk is.
Gezien de S300's van UA die ook bij Odessa staan, en die ongetwijfeld gewaarschuwd worden via een amerikaanse drone, die boven de zwarte zee aan het chillen is, om de radar even aan te zetten, acht ik die kans vrij klein dat daar op die manier iets succesvol gedaan kan worden door Rusland.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:20
vso schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:31:
btw over Odessa ik zat eerder te denken aan "transitnie" bij de vorige post, en er zou een Il-76 oid en wat helicopters naar "Tiraspol, Moldavië" (vliegveld) kunnen vliegen tzt of in elk geval allebei liggen op de zelfde route, vanaf het krim
Oekraïne heeft nog luchtafweer en Migs, vanuit de lucht is Transnistrië onbereikbaar.

Vanaf zee is een optie, dat is waarschijnlijk de reden dat de focus van op het slangeneiland en de brug naar Odessa ligt. Zonder de 'Moskou' is dat enorm risicovol, benieuwd of ze het aandurven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:38:
[...]
Oekraïne heeft nog luchtafweer en Migs, vanuit de lucht is Transnistrië onbereikbaar.

Vanaf zee is een optie, dat is waarschijnlijk de reden dat de focus van op het slangeneiland en de brug naar Odessa ligt. Zonder de 'Moskou' is dat enorm risicovol, benieuwd of ze het aandurven.
& @YakuzA Tja we laat ik het zo zeggen ik vraag me af wat er overblijft straks .. bijna op een gelopen wedstrijd gokken

Was blijkbaar nu net een grote explosie in odessa (iets infrastructureels geraakt ?)

Avozstal heeft ook wat van zich laten horen, foto en filmpje tzt op Twitter te vinden. (ze leven nog)

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Silent7
jbdeiman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Dank voor de toevoeging, ik kende het Milgram experiment nog niet, interessant om eens verder in te duiken.
zal je een lang verhaal vertellen.
setup 1
Lang geleden op de middelbare school hadden we een te gekke scheikunde leraar
Stuurde je eruit als je dat wilde, zonder melding bij conrector dus als je goed meeliep kon je of tussenuur regelen door wat te luide grappen te maken of net dat extra uurtje regelen om dingen voor erna te doen.
setup 2
een vriend van me was totaal gek op leger, als je goede leger films wilde zien, hij had ze, als je echte leger spullen wilde zien, hij had ze.

setup 3
buddy maakt wat grappen tijdens scheikunde, leraar vraagt: "zeg buddy wil jij anders geen les geven, je bent zo drk aan het praten?"
en het antwoord, "tuurlijk meneer" en buddy loopt naar voren.
hij veegt het hele bord leeg en tekent de europese kaart, allemaal in wit
vervolgens heeft hij het hele uur vol gepraat over de leger bewegingen tijdens de nadagen van WO2 met blauw voor legers aan westzijde berlijn, rood rusland, groen duitsers
Iedereen lette op, de leraar vond het geweldig.
Ik zie hem nog staan, mooie dag.

Uiteraard ging hij het leger in.
En hij veranderde flink toen hij nog relatief laag in rang was.
termen als nukubus (Nutteloze Kut Burgers) en een zekere arrogantie kwamen over hem.
De "milde" Nederlandse legeropleiding deed dat al.
Hij moest mensen bergen na een vliegtuidongeluk, dat gaf hem een dreun en deed hem wat terugkomen.
Hij ging bij de marine en vond zijn plek en begon weer de oude te worden.
Hoe hoger zijn rang hoe "menselijker" hij weer werd.
het was altijd superleuk als er iets militairs was in of rond Amsterdam, zijn vriendin stond in de erehaag toen Maxima en WA trouwden en de marine stuurt altijd schepen tijdens Sail.
Ik heb dus vele rondleidingen gehad op schepen in Den Helder en Amsterdam tot hij hoge pief werd bij de onderzeedienst, dat is een meer geheime andere wereld (wist je dat ze aan boord een set burgerkleding in vacuumzak hebben om aan wal te kunnen gaan? De rest is zo doordrongen van stank (zweet wat ze zelf niet ruiken) .)
Dit is een slimme en intelligente man en het Nederlandse leger staat niet bekend om "hard" zijn.
Ik moet erg vaak denken aan Milgram, hoe onetisch het onderzoek ook was, zo ongelofelijk waardevol om in je achterhoofd te hebben in elke situatie waar er sprake is van een verticale hierarchie en vooral in legers en dan nog eens in het kwardraat tijdens oorlog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien al eerder gepost: de geschiedenis van Oekraïne in sneltreinvaart.
Handig om bij de hand te houden voor als er weer iemand over Oekraïne als sovjet uitvinding begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
TheekAzzaBreek schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:00:
Misschien al eerder gepost: de geschiedenis van Oekraïne in sneltreinvaart.
Handig om bij de hand te houden voor als er weer iemand over Oekraïne als sovjet uitvinding begint.
ja goede video, mag inderdaad best wel regelmatig gepost worden (ik weet niet of ie al voorbij gekomen is maar zo ja, prima dat ie er nog eens staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Silent7 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:59:
[...]

zal je een lang verhaal vertellen.
setup 1
Lang geleden op de middelbare school hadden we een te gekke scheikunde leraar
Stuurde je eruit als je dat wilde, zonder melding bij conrector dus als je goed meeliep kon je of tussenuur regelen door wat te luide grappen te maken of net dat extra uurtje regelen om dingen voor erna te doen.
setup 2
een vriend van me was totaal gek op leger, als je goede leger films wilde zien, hij had ze, als je echte leger spullen wilde zien, hij had ze.

setup 3
buddy maakt wat grappen tijdens scheikunde, leraar vraagt: "zeg buddy wil jij anders geen les geven, je bent zo drk aan het praten?"
en het antwoord, "tuurlijk meneer" en buddy loopt naar voren.
hij veegt het hele bord leeg en tekent de europese kaart, allemaal in wit
vervolgens heeft hij het hele uur vol gepraat over de leger bewegingen tijdens de nadagen van WO2 met blauw voor legers aan westzijde berlijn, rood rusland, groen duitsers
Iedereen lette op, de leraar vond het geweldig.
Ik zie hem nog staan, mooie dag.

Uiteraard ging hij het leger in.
En hij veranderde flink toen hij nog relatief laag in rang was.
termen als nukubus (Nutteloze Kut Burgers) en een zekere arrogantie kwamen over hem.
De "milde" Nederlandse legeropleiding deed dat al.
Hij moest mensen bergen na een vliegtuidongeluk, dat gaf hem een dreun en deed hem wat terugkomen.
Hij ging bij de marine en vond zijn plek en begon weer de oude te worden.
Hoe hoger zijn rang hoe "menselijker" hij weer werd.
het was altijd superleuk als er iets militairs was in of rond Amsterdam, zijn vriendin stond in de erehaag toen Maxima en WA trouwden en de marine stuurt altijd schepen tijdens Sail.
Ik heb dus vele rondleidingen gehad op schepen in Den Helder en Amsterdam tot hij hoge pief werd bij de onderzeedienst, dat is een meer geheime andere wereld (wist je dat ze aan boord een set burgerkleding in vacuumzak hebben om aan wal te kunnen gaan? De rest is zo doordrongen van stank (zweet wat ze zelf niet ruiken) .)
Dit is een slimme en intelligente man en het Nederlandse leger staat niet bekend om "hard" zijn.
Ik moet erg vaak denken aan Milgram, hoe onetisch het onderzoek ook was, zo ongelofelijk waardevol om in je achterhoofd te hebben in elke situatie waar er sprake is van een verticale hierarchie en vooral in legers en dan nog eens in het kwardraat tijdens oorlog.
Waarschijnlijk ook een sausje van 'waar je mee omgaat wordt je mee besmet'? Hoe kijkt hij zelf terug op die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bijna 1500 burgerdoden geteld nu in de omgeving van Kiev, 280 zijn er nog niet geïdentificeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

jbdeiman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Zeker de moeite waard om in beide experimenten te duiken. Maar besef wel dat beiden de afgelopen decennia wel weerlegt zijn vanwege de brakke opzet en beïnvloeding door de begeleiders / opzetters van het experiment.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
Cyberpope schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Zeker de moeite waard om in beide experimenten te duiken. Maar besef wel dat beiden de afgelopen decennia wel weerlegt zijn vanwege de brakke opzet en beïnvloeding door de begeleiders / opzetters van het experiment.
Rutger Bregman heeft in zijn boek: “De meeste mensen deugen”, daar uitgebreid over geschreven inclusief de beïnvloeding naast andere bijzondere onderzoeken en hoe deze later weerlegd zijn. Mocht je interesse hebben in deze materie, dan is het boek zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:50

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Hier nog de afstreep placemat voor de Zwarte zee vloot:
[Twitter]
Ik heb het idee dat die Raptors hier niet op staan... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 21:15

Lordy79

Vastberaden

pro_6or schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Dat was mijn gedachte. Geen idee, maar het is (metname) een spoorbrug. Spoor is enorm belangrijk om snel troepen te kunnen verplaatsen. En natuurlijk om treinen vol graan te vervoeren.
Ik heb begrepen dat het onbegonnen werk is om het graan via treinen uit Oekraïne te krijgen. Zoveel treinen zijn er niet en het is hondsduur.
Het is een beetje offtopic maar de granen commissionair waar ik mee praatte en veel zaken doet in het Middellandse Zee gebied zei dat bijv Egypte al honderden miljoenen subsidie geeft op graanimporten en er nog een heleboel hommeles komt in de komende 1.5 jaar (of langer als de oorlog nog een jaar duurt)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Ik weet niet of dit al langsgekomen is, maar in de volkskrant kwam ik dit verslag tegen van een verkoopmanager uit Moskou.
Het beschrijft levendig hoe de propaganda op met name de staatstelevisie de russische bevolking in de greep houdt. Ik verwacht dan ook nauwelijks verandering van de russen zelf.
Ik vraag me af of mijn ouders ingedeeld kunnen worden bij het oorlogskamp. Ik wil graag denken dat ze misleid zijn door de propaganda. Mijn ouders blijven volhouden dat we alleen militaire doelen bombarderen en dat alle misdaden tegen de burgerbevolking het werk zijn van Oekraïense nazi’s.
Link:
(onder "Bericht uit Moskou")

https://www.volkskrant.nl...richt-uit-moskou~v489978/

Let op, behoorlijk lang relaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mesa57 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:44:
Ik weet niet of dit al langsgekomen is, maar in de volkskrant kwam ik dit verslag tegen van een verkoopmanager uit Moskou.
Het beschrijft levendig hoe de propaganda op met name de staatstelevisie de russische bevolking in de greep houdt. Ik verwacht dan ook nauwelijks verandering van de russen zelf.

[...]

Link:
(onder "Bericht uit Moskou")

https://www.volkskrant.nl...richt-uit-moskou~v489978/

Let op, behoorlijk lang relaas.
Paywall. Doe eens een samenvatting...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er was weer een Pentagon briefing vandaag, een aantal tweets uit het draadje maar er zijn er meer:

Leveringen en trainingen gaan door. Gisteren zijn ze begonnen met trainen van 20 Oekraïners voor de Phoenix Ghost drones. De Mi-17 helikopters worden mogelijk binnenkort geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Samenvatting is moeilijk te geven. Het is een van dag tot dag verhaal van een moskouwse verkoopmanager en hoe hij ziet dat de kranten en televisie de meerdereheid van de russische bevolking overtuigen van de legimiteit van de oorlog (en Putin). Hij schat dat 80% van de russen achter Putin staat en dat steeds sterker doen. Tussendoor zijn overwegingen om maar te emigreren. Gewoon een aangrijpend verslag van de russische kant zoals ervaren door de bevolking daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Je kan het de gemiddelde Rus ook nauwelijks kwalijk nemen. Die krijgen enkel die informatie gevoed en hebben wel wat anders aan hun hoofd dan meer informatie zoeken op bronnen welke voor Russen niet standaard zijn.
Een anders denkende Rus wordt daar waarschijnlijk zo afgezet als een FvD'er hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

De korte versie van de 2 raptor bootjes waren al gepost maar heb de lange versie gevonden:

YouTube: Two Russian Raptor Class Patrol boats were hit by a TB2 (UCAV) near ...

Deze bootjes zijn enige tijd gevolgd door de TB2, ook zijn ze eindelijk wat beeldmateriaal aan het blurren zodat niet alle gegevens (positie van de drone etc) er ook bij staat zoals bij eerdere videos.

TB2's zijn nog lang niet allemaal vernietigd door RUS, blij om te zien :)

Passende reactie onder de video

Looks like the boat doing all the high speed maneuvering seen the other one get hit, and was trying to get away to no avail. The boat reversing was hit at 4:38 and the boat maneuvering got hit at 4:51 according to the timestamps on the HUD. Shows how accurate those UAV missiles are. That boat wasn't just some tank inching along in a straight line.

En een passende reactie vanuit de kremlin mag niet ontbreken

Nope, the great Russian navy never gets hit. There was a stormy weather and a small fire broke out on both of the boats. All our sailors are save.

>:) >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Q_7 op 02-05-2022 21:43 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, het blijft toch vreemd. Tot voor kort waren Moskou of Sint Petersburg als vakantiebestemming niet veel gekker dan Wenen, Praag of Berlijn. En werden het WK voetbal en de Olympische Winterspelen gewoon in Rusland georganiseerd. Ik kan me daar nu weinig meer bij voorstellen eigenlijk. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Fiber schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:51:
[...]
Paywall. Doe eens een samenvatting...
Dat was de samenvatting ;)
Omdat je nou eenmaal niet overal een abonnement kan hebben nog een beetje dan :)
Het is waar: onder Poetin hebben we een lange periode van relatieve stabiliteit en welvaart gehad. Veel Russen zijn hem daardoor gaan vereenzelvigen met die stabiliteit en met het naar Russische standaarden comfortabele leven dat ze de afgelopen decennia hebben kunnen opbouwen.
Het probleem is dat een systeem gebouwd op één persoon uiteindelijk nooit stabiel kan zijn. Soms zeg ik tegen aanhangers of milde supporters van Poetin dat het niet alleen mijn wens is dat hij vertrekt, maar dat het ook een biologische realiteit is. Hij gaat ooit dood. Wat dan? Daar hebben ze nooit een goed antwoord op. Er is nu geen geschikte vervanger, zeggen ze dan. Natuurlijk niet! Poetin heeft er de afgelopen twintig jaar alles aan gedaan om iedere potentiële vervanger uit te schakelen.
(Het zal tzt ook wel in een Belgische krant verschijnen, DPG begint een risico te worden).

De geste van de serie is (volgens mij) dat een Rus die zelf nadenkt geïsoleerd wordt, gaslighted wordt en zich een vreemde in eigen land voelt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 179 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: