Optie B had ik niet eruit gehaald maar dat bied dus mogelijkheden.MeteoVir schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:00:
[...]
Het is interessant om te lezen wat de resolutie precies inhoudt. Belangrijkste punt: de president krijgt toestemming om het leger in te zetten zodra...
a) is vastgesteld dat Rusland biologische, chemische of nucleaire wapens heeft ingezet binnen het territorium van Oekraïne, en...
b) alle vreedzame opties zijn uitgeput of niet voldoende zekerheid geven
De resolutie staat inzet van het leger toe, teneinde nationale veiligheidsbelangen in Oekraïne te beschermen en de terroriale integriteit van Oekraïne te verdedigen en herstellen. De toestemming vervalt op de datum dat de president aan het Congres bevestigt dat de territoriale integriteit is hersteld.
Even los van wat praktische dingen (hoe is het territorium van Oekraïne gedefinieerd? Hoe wordt inzet ABC-wapens aangetoond en attributie aan Rusland? Autorisatie eindigt wanneer de president zegt dat territoriale integreit van Oekraïne is hersteld => goed rekbaar) is de fundamentele aard van deze resolutie a) enerzijds een rode lijn trekken, maar b) anderzijds de president enkel de toestemming geven om het leger in te zetten - nergens staat dat er hoe dan ook wordt overgegaan tot inzet, laat staan op welke manier.
Ik denk overigens dat de resolutie op dit moment geen meerderheidssteun heeft in de Senaat noch het Huis v. Afgevaardigden. Ondanks dat er bijna 70% steun onder de bevolking is, voor het inzetten van het leger bij inzet van ABC-wapens in Oekraïne. Er zit te veel politiek risico aan deze resolutie, al geldt dat niet voor het congreslid dat 'm heeft ingediend (hij heeft zich niet herkiesbaar gesteld bij de midterms in november).
Wat ik denk is dat het afhangt van de EU en GB als "hun" zeggen tegen de VS we doen mee in dit akkoord wat lastig is want elk land moet dan "meedoen" en dus beslissen voor zichzelf. dan is er alleen een start schot nog relevant.
En die zie ik eigenlijk wel gebeuren dat zie ik eigenlijk nog wel in redelijk rap tempo voltrokken worden, immers alles staat al voor de "deur" ..
Tja vanalles