De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.439 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:55

bloody

0.000 KB!!

Kan. Of iets anders. Of munitiedepot in mijn vorige reply. Volgens gmaps ligggen beide plaatsen op maar een paar kilometer van elkaar.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:04
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:46:
[...]
Interessante speculaas. Wel 2 kanttekeningen:
Heel holland bakt is er niets bij :9
1. Waarom zou Putin gewipt moeten worden? Dat zou ik vanuit hun perspectief minder goed begrijpen.
Hoeft niet, maar hij zit er al een tijd en heeft misschien verbanden en bescherming gecreeerd met een deel van of buiten de veiligheidsdiensten en zou daarom wellicht voor sommigen anderen als een lange termijn gevaar kunnen worden gezien. En is zoals elke leider van de Sovjet Unie en Rusland dat was, "vervangbaar" in de niet democratische zin van het woord.
2. Ik denk dat die Siloviki zelf al niet op een lijn zitten/zaten, eerder dat de til duiven en haviken bevat.
Yups compleet aan elkaar breien kan ik het ook niet, daar heb ik ook veel te weinig kennis en inzicht voor zowel van het heden als historie. Vandaar ook de benaming als gedachtekronkel :)
Deels voortkomende uit dat ik het in andere redenaties de dingen die we kunnen zien ook niet afdoende aan elkaar kan breien.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@bloody en @asing

wellicht dat die Belgorod (Tomarovka vliegveld? ) en Izyum met elkaar verbonden zijn, immers generaal naar moskou vervoeren ? nu ja we weten het niet maar zou best wel eens kunnen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Wat heb je aan de dood van al die burgers? De mindset is opvallend vergelijkbaar met Hitler.
[Twitter]
Het is brute logica: Hoe meer mensen daar onder dat complex zitten, hoe sneller het voedsel op is. En zonder voedsel kun je niet vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mooie analyse en helder verwoord. Kan me er wel in vinden.
Behalve misschien die pers-conferentie, die laat toch vooral Baerbock zich er aan commiteren en niet direct Scholz. Dus het zweepje achter op de wagen zal publiekelijk wellicht meer Baerbock op de bok raken dan Scholz, dus dat zal intern in de Duitse regering toch nog wel een ding blijven vrees ik, waar vooral Scholz met de hakken in het zand achter de wagen hing.

Voor zover ik het op Twitter langs zag fietsen waren ze bij "WNL op zondag" al druk bezig om hier aan te zagen, met o.a. Mat Herben die het hele NAVO-omsingelings-idee als Russische drijfveer weer eens afstofte en dat dat primair Amerikaans gemotiveerd zou zijn, waar we vooral niet in mee zouden moeten willen gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
teacup schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:26:
@bulle bas en @gekkie

Het is echt koffiedik kijken welke kant Rusland op gaat vallen met haar toekomstige stappen. Wat eerder heb ik de verwachting uitgesproken dat de logica van Poetin volgend een tactisch kernwapen ergens buiten Rusland (die formulering weerspiegeld zijn beleving) minder gevaar voor zijn machtsbasis oplevert dan een mobilisatie.
Ik kan die redenering volgen. Beiden zijn beroerd voor Putin. Als ik even creatief ben kan ik me voorstellen dat Rusland er een oorlogsdeclaratie van maakt en overgaat tot een gelimiteerde mobilisatie. Als hij de ethnische minderheden in gelimiteerde oplage uit modder van het Russische achterland richting het front deporteert dan heeft dat minder impact op het sentiment in westelijk Rusland. Daar zou ik als dictator voor kiezen dan.
Maar, wat @gekkie ook aangeeft, hebben beide invalshoeken eigenlijk een zo complexe dynamiek tot gevolg dat er eigenlijk geen zinnig woord over is te zeggen. Van belang is wel of onze Russische beslisser deze dynamiek ook overziet. Dat laatste is maar zeer de vraag. Het gebruik van kernwapens of het afroepen van een mobilisatie kan later een irrationele beslissing blijken te zijn geweest, als we op dit alles kunnen terugkijken.
Ik denk dat we de irrationaliteit daarvan nu al vast kunnen stellen. Wij hebben ons gecommiteerd aan succes in UA, dus dat gaat links- of rechtsom gebeuren. Kleine correctie hierbij: weet Putin de NAVO wel uit te lokken, dan is heel misschien een nederlaag wat makkelijker te verkopen. Maar dan nog lijkt de nederlaag me te smadelijk voor Putin.
Dat wij ons gedrag laten bepalen door strategie en logica hoeft dus niet voor onze Russische opponent te gelden. Dat maakt de boel ook zo volatiel op dit moment. Dit geef ook een argument om het eigen gedrag niet teveel te laten bepalen door die irrationele opponent. Er moeten dus eigen doelen worden gesteld en nagestreefd.
Eens, dat is waar ik vanaf dag een om gevraagd heb. Mooi dat hier deze ontwikkeling plaats vindt.
En dit is een mooi bruggetje naar de de NATO strategie. Olaf Scholz, en zijn politieke basis vormen een kwetsbaarheid in het westerse beleid. De Amerikanen hebben dit onderkend. Om iedereen binnen boord te houden en over de toetreding van Zweden en Finland te praten was er van de week een ontmoeting in Brussel tussen NATO en EU. Ondertussen negeert de Verenigde Staten de ruis vanuit Rusland door een eigen strategie te poneren bij monde van de Secretary of Defense Lloyd J. Austin III (let op de III ;)) aanwezig op de Rammstei AB in.... Duitsland. Sommigen zeggen dat Austin teveel het achterste van zijn tong laat zien, anderen denken (waar ik mij zelf ook wel onder schaar) dat Rusland, maar ook Duitsland zo een inkijkje wordt gegeven in het achterland waar dit conflict op af stevent.
Niet te hard zeggen want dan ben je Duitslandfoob. :+ Goddank heeft de VS onze oostelijke buren bij de weinige haren gegrepen. Wat een absolute ramp zou de afwezigheid van de VS met een combinatie van Scholz + Le Pen zijn geweest. Dan was het over geweest voor UA vrees ik.
De VS wijzigt haar strategie door niet meer te volstaan met het ondersteunen van Oekraïne in de eigen verdediging maar dat de VS beoogt Rusland zodanig te verzwakken dat wat ze nu in Oekraïne heeft gedaan geen tweede keer kan gebeuren. Iedereen die dit topic goed volgt weet dat we met dat doel al goed op weg zijn.

Bereiken we dit dan rest Rusland geen andere optie het conflict te beëindigen. Doet ze dit niet, dan blijven de economische sancties actief. Linksom of rechtsom krijgt het Poetin bewind een groot probleem zichzelf te legitimeren. Het wordt dan niet de vraag of, maar wanneer dit bewind omvalt.
Ik denk/hoop dat de sancties actief blijven zolang Rusland niet veranderd. Het conflict beëindigen is onvoldoende. Dat laatste wat je zegt klopt. Zoals Biden aangeeft: this man cannot remain in power.
Maar zoals ik het lees denk jij dat we de sancties stoppen en dat Putin dan alsnog omvalt. Ik denk je redenering te volgen, maar het gevaarlijke is dat Kremlin gonna be Kremlin. Dat denken moet echt finaal uitgetrapt worden. Verontrustend is dat tussen Navalny en Putin weinig verschil zit.

De enige manier die ik zie is Rusland zo hard tegen de grond te dwingen dat ze moeten accepteren wat wij van ze eisen. Dat tegen de grond werken zal met harde sancties moeten, net zolang totdat men geen andere uitweg heeft en om der broodswille maar democratie en rechtsstaat invoeren.
Een Duitsland heeft ook moeten leren dat het zo niet meer verder kon. Dat lukte pas toen hun land in puin lag en de economie verwoest was.

Een crisis opent de weg naar nieuwe ideeën. Eerst zal Rusland crisis moeten zien.
En dan hebben we nog Duitsland als kwetsbaarheid in de uitvoering van het bovenstaande. Om dit te corneren is er in het midden van deze maand een NAVO overleg waar in nu al wordt toegezegd dat de Secretaris Generaal van de NAVO (Stoltenberg) samen met Duitsland een persconferentie zal houden. Dit leid ik af uit:
[...]
Scholtz wordt dus op de bok van de spreekwoordelijke postkoets gezet met een zweep in de hand en tot actie gedwongen om het paardenspan aan te voeren. De VS staat klaar achterop de koets in het bagagecompartiment met een ander zweepje om Scholtz hierin aan te moedigen.
Ik denk dat Duitsland nog niet volwassen genoeg is om hier echt de leiding te pakken. Jouw zinnebeeld zie ik pas over een paar jaar mogelijk worden. Ik denk dat de VS voorlopig wel voorop staat en Duitsland opdracht krijgt om goed op te letten en mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:41:
[...]

jup .. daarom ligt ik het er ook uit :)

[Twitter]
Als dat echt zo zou zijn dan komt dat harder aan dan een kernbom; dat moet een psychologische klap zijn van ongekende proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
downtime schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Het is brute logica: Hoe meer mensen daar onder dat complex zitten, hoe sneller het voedsel op is. En zonder voedsel kun je niet vechten.
Sharp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Er is een Netflix documentaire over de revolutie uit 2014, dat lijkt mij een goede start om snel bij te benen:

[YouTube: Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom | Full Feature | Netflix]
gekeken. Indrukwekkend.
Het is duidelijk dat Rusland geen kans maakt in 2022 om Ukraine in te lijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Als dat echt zo zou zijn dan komt dat harder aan dan een kernbom; dat moet een psychologische klap zijn van ongekende proporties.
Grote kans dat hij gewond is, Daarbij het vliegveld in belgorod en izium zou 3 uur van elkaar afliggen (per auto) is het net iets teveel toeval dat het vliegveld geraakt word als ik dat mag opmerken.

Zoiezo is het een overwinning voor UA, hij was net geland en "boem" per nood transport terug naar moedertje Rusland. de vraag is in hoeverre overleeft hij het c.q uitgeschakeld ?

Arestovich hinte al wellicht op zoiets in zijn avond gesprek(dagelijks te zien)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Nog een aardig feitje waar ik niet op de hoogte van was:

Mocht je mensen tegen komen die met de onzin van NAVO=agressie slaan, heb je hier iets waar je ze mooi mee om de oren kunt slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik lees zelfs op de meest pro-Oekraiense kanalen geen info over Gerasimov, dus ik geloof er niets van. Zoiets hou je niet stil, dus wmb is dit wensdenken dat is overgegaan in geruchten.

Zelfs van die generaal is nog geen bewijs, behalve de opmerkingen van gisteren (zonder goede bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:00:
Ik lees zelfs op de meest pro-Oekraiense kanalen geen info over Gerasimov, dus ik geloof er niets van. Zoiets hou je niet stil, dus wmb is dit wensdenken dat is overgegaan in geruchten.

Zelfs van die generaal is nog geen bewijs, behalve de opmerkingen van gisteren (zonder goede bron)
https://t.me/operativnoZSU/21987 lijkt mij een goeie bron (officieel kanaal)
The media reported on the injury of the chief of the General Staff of the Russian Federation Gerasimov near Izyum

This is reported by Radio Liberty with reference to the publication of several sources. The information was also confirmed by the former Minister of internal affairs of Ukraine Arsen Avakov.

Details are being clarified.
Daarnaast stond er niet voor niks onbevestigd erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 01-05-2022 16:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

op het 'find your own' (RF200) kanaal staat wel een bericht over Gerasimov maar verwijst weer naar andere Telegram-kanalen (geen bron genoemd):
Chief of the General Staff of the Russian Federation Gerasimov - really can be wounded.

The information is provided by Radio Liberty with reference to several sources.

A number of Telegram channels write that:
- Gerasimov has injuries to his legs and hips;
- Geraismov's guard and several soldiers from the evacuation convoy were killed
- Gerasimov was injured as a result of a strike on the advanced command post of the 2nd Army of the Russian Federation near Izyum.
En in een eerdere post in hetzelfde kanaal wordt ook genoemd:
Russian Major General Andrey Simonov was eliminated as a result of an attack by the Armed Forces of Ukraine in the Izyum region.
This is the ninth general of the Russian army who died in Ukraine

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:05:
[...]

https://t.me/operativnoZSU/21987 lijkt mij een goeie bron (officieel kanaal)

[...]

Daarnaast stond er niet voor niks onbevestigd erbij.
Flauw :P Dit is van heel recent (laatste uur) , dus dat has ik nog niet meegekregen. Voor de beeldvorming:

Edit: en terwijl ik dat typ beginnen de berichten op alle kanalen binnen te stromen. Nouja, dat geeft het gerucht in ieder geval iets van gewicht. Er is wel eea gebeurd in Izyum, nu nog kijken wat er overblijft na verificatie.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 01-05-2022 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:54:
Nog een aardig feitje waar ik niet op de hoogte van was:
[Twitter]
Mocht je mensen tegen komen die met de onzin van NAVO=agressie slaan, heb je hier iets waar je ze mooi mee om de oren kunt slaan.
Zou dit: https://www.handelsblatt....-in-die-nato/2460820.html artikel dan moeten zijn.

Rusland lijkt daar meer bezig te zijn met de Baltische staten en Kaliningrad en een jaar later Yanukovych als meer pro Russische premier van Oekraïne.

Toch ook weer puzzelen hoe toen de verhoudingen er een beetje bij lagen, genoeg gebeurd in die contreien waar je maar beperkt wat van hebt mee gekregen en het meeste al lang en breed vergeten bent.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:45

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:12:
Ik denk/hoop dat de sancties actief blijven zolang Rusland niet veranderd. Het conflict beëindigen is onvoldoende. Dat laatste wat je zegt klopt. Zoals Biden aangeeft: this man cannot remain in power.
Maar zoals ik het lees denk jij dat we de sancties stoppen en dat Putin dan alsnog omvalt. Ik denk je redenering te volgen, maar het gevaarlijke is dat Kremlin gonna be Kremlin. Dat denken moet echt finaal uitgetrapt worden. Verontrustend is dat tussen Navalny en Putin weinig verschil zit.

De enige manier die ik zie is Rusland zo hard tegen de grond te dwingen dat ze moeten accepteren wat wij van ze eisen. Dat tegen de grond werken zal met harde sancties moeten, net zolang totdat men geen andere uitweg heeft en om der broodswille maar democratie en rechtsstaat invoeren.
Een Duitsland heeft ook moeten leren dat het zo niet meer verder kon. Dat lukte pas toen hun land in puin lag en de economie verwoest was.
Hierin heb je op zich ook een punt. Zou Poetin een terugtrekking uit Oekraïne op irrationeel onnavolgbare wijze als een overwinning kunnen verkopen voor de Russische buhne dan zou dat het Poetin bewind nog wat respijt kunnen geven. Om die reden is de wijziging van doelstelling van de VS zo essentieel. Het beëindigen van de vijandelijkheden in Oekraïne is nu niet meer genoeg. Rusland moet nog verder op de knieën.

En dan raakt Poetin vervangen maar is het systeem nog niet per se omgevallen en incarneert mogelijk in een Kremlin 8.0. Je denkt terecht voorbij het punt dat de Oekraïne oorlog zijn urgentie verliest. WO I en WO II kunnen iets van een leidraad bieden. Een van de redenen waarom NAVO is begonnen (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3") is om de Europese naties tegen elkaar te beschermen, zodat een WO III niet zou kunnen beginnen. Dit doel heeft altijd gemankeerd doordat Rusland buiten de oplossing werd gehouden. Naast het passiveren van Rusland moet het net als Duitsland eind jaren '40 worden ingekapseld. WO I leert ons wat er gebeurt als de vijand wordt gediskwalificeerd (diskwalificeren, het mooie Nederlandse woord voor cancelen ;) ) en buiten de oplossing wordt gehouden.

Rusland moet dus in de oplossing worden betrokken. Daarvoor zie ik de volgende hobbels:
  • de huidige machtsstructuur met haar eigen belang
  • de fysieke grootte van Rusland zelf
  • de onervarenheid van de Russische bevolking om regie te nemen
Niet om weer in de valkuil van political engineering te willen trappen, Rusland zou als mogendheid moeten worden opgedeeld in kleinere naties die dan in een soort VS- of EU-achtig pact samen kunnen werken. Dit moet dan zo gebeuren dat de Russische identiteit initieel niet wordt gecompromitteerd. Alleen in een opgedeelde variant van het huidige Rusland kunnen voldoende checks and balances worden ingebouwd dat het culmineren van macht bij een kleine groep mensen niet meer mogelijk is, met alle corruptie en cliëntelisme van dien (edit: alhoewel... VS.... Trump :? ).

Ik denk dat een dergelijk doel nagestreefd moet worden. Hoe daar te komen wordt alleen nog een hell of a job, en er zijn weinig voorbeelden uit het verleden dat dergelijke political engineering tot een bevredigend resultaat heeft geleid. Ook VS is tegenwoordig terughoudend dergelijke doelen na te streven. In dit geval ben ik alleen bang dat als we geen opdeling nastreven dat klassieke Rusland uiteindelijk zijn weerzinwekkende zelf weer terugvindt. De kritische massa van dat land is gewoon te groot daarvoor en is gedoemd om onbalans te veroorzaken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bulle bas ik heb een vaag vermoeden dat Rusland een enorm probleem gaat krijgen de aankomende dagen. Veel lijkt erop dat Oekraine iets aan het voorbereiden is. Weinig "bewijs" helaas.

Het is best wel wat als je in 2021 een parade houd met ~200 voertuigen en nu ~130, hoop generaals minder. Daarbij geen enkel westers land, of "bevriend" land zelfs of Putin op het toneel komt is denk ik twijfelachtig.

Ze zitten al over 50% (1000 + tanks) 200+, vliegtuigen, arty en helikopers zijn ook niet te gek ver weg meer.
100.000 manschappen uitgeschakeld, waarbij rapporten zijn dat mensen bereid zijn letterlijk zichzelf verwonden, doodgeschoten worden door officieren, onderlinge gevechten .. pff

Dit gaat denk niet lang meer stand houden (hoop ik).
RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Flauw :P Dit is van heel recent (laatste uur) , dus dat has ik nog niet meegekregen. Voor de beeldvorming:
[Twitter]

Edit: en terwijl ik dat typ beginnen de berichten op alle kanalen binnen te stromen. Nouja, dat geeft het gerucht in ieder geval iets van gewicht. Er is wel eea gebeurd in Izyum, nu nog kijken wat er overblijft na verificatie.
pure toeval inderdaad :+ maar er was te veel om te negeren

maar om alles weg te schuiven ....

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zag al wat berichten van UN maar dit is beter

[ Voor 46% gewijzigd door vso op 01-05-2022 16:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Hierin heb je op zich ook een punt. Zou Poetin een terugtrekking uit Oekraïne op irrationeel onnavolgbare wijze als een overwinning kunnen verkopen voor de Russische buhne dan zou dat het Poetin bewind nog wat respijt kunnen geven. Om die reden is de wijzig van doelstelling van de VS zo essentieel. Het beëindigen van de vijandelijkheden Oekraïne is nu niet meer genoeg. Rusland moet nog verder op de knieën.

En dan raakt Poetin vervangen maar is het systeem nog niet per se omgevallen en incarneert mogelijk in een Kremlin 8.0. Je denkt terecht voorbij het punt dat de Oekraïne oorlog zijn urgentie verliest. WO I en WO II kunnen iets van een leidraad bieden. Een van de redenen waarom NAVO is begonnen (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3") is om de Europese naties tegen elkaar te beschermen, zodat een WO III niet zou kunnen beginnen. Dit doel heeft altijd gemankeerd doordat Rusland buiten de oplossing werd gehouden. Naast het passiveren van Rusland moet het net als Duitsland eind jaren '40 worden ingekapseld. WO I leert ons wat er gebeurt als de vijand wordt gediskwalificeerd (diskwalificeren, het mooie Nederlandse woord voor cancelen ;) ) en buiten de oplossing wordt gehouden.

Rusland moet dus in de oplossing worden betrokken. Daarvoor zie ik de volgende hobbels:
  • de huidige machtsstructuur met haar eigen belang
  • de fysieke grootte van Rusland zelf
  • de onervarenheid van de Russische bevolking om regie te nemen
Niet om weer in de valkuil van political engineering te willen trappen, Rusland zou als mogendheid moeten worden opgedeeld in kleinere naties die dan in een soort VS- of EU-achtig pact samen kunnen werken. Dit moet dan zo gebeuren dat de Russische identiteit initieel niet wordt gecompromitteerd. Alleen in een opgedeelde variant van het huidige Rusland kunnen voldoende checks and balances worden ingebouwd dat het culmineren van macht bij een kleine groep mensen niet meer mogelijk is, met alle corruptie en cliëntelisme van dien.

Ik denk dat een dergelijk doel nagestreefd moet worden. Hoe daar te komen wordt alleen nog een hell of a job, en er zijn weinig voorbeelden uit het verleden dat dergelijke political engineering tot een bevredigend resultaat heeft geleid. Ook VS is tegenwoordig terughoudend dergelijke doelen na te streven. In dit geval ben ik alleen bang dat als we geen opdeling nastreven dat klassieke Rusland uiteindelijk zijn weerzinwekkende zelf weer terugvindt. De kritische massa van dat land is gewoon te groot daarvoor en is gedoemd om onbalans te veroorzaken.
dat kan wel zijn maar uiteindelijk kan het als een boomerang weer terugkomen omdat het Russische volk (even beschouwd als eenheid in dit voorbeeld) dat dan weer ziet als westerse bemoeienis: zie je wel, het westen wil ons kapot maken en ons voorkauwen hoe we ons land moeten besturen.

Echte verandering komt altijd van binnenuit.
We kunnen ze een voorbeeld geven, maar ze zullen het zelf moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:46:
[...]

dat kan wel zijn maar uiteindelijk kan het als een boomerang weer terugkomen omdat het Russische volk (even beschouwd als eenheid in dit voorbeeld) dat dan weer ziet als westerse bemoeienis: zie je wel, het westen wil ons kapot maken en ons voorkauwen hoe we ons land moeten besturen.

Helemaal mee eens hoor, geen political engineering dus, want dat gaat terugslaan. We zullen die Russen op een of andere manier naar dat beoogde doel moeten helpen bewegen. Ze moeten op een of andere manier die ideeën zelf ontwikkelen.

Een balansact op een slap koord. En zou dit gaan werken als Rusland nog niet zo in het zand hapt als Duitsland in 1945? We zijn er nog niet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:42:
Je zit ook nog met andere geopolitieke actoren die prima een afleiding van de aandacht kunnen gebruiken, die actief zo'n proces kunnen frustreren, waarschijnlijk met zeer beperkte middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Het heeft genoeg kansen op falen, maar het zou kunnen helpen.
Bij Duitsland lijkt het aardig gewerkt in combinatie met de hulp die men ontvangen heeft, al zou het ook kunnen dat hoe het er aan toe ging in de wederhelft van het land onder de Russische invloed, op zich zelf ook al een aardige stok achter de deur was als constante herinnering. Voor Rusland zou dat dan haar eigen historie zijn, toch ook weer anders.

Maar het lijkt me voorlopig voor alle partijen de beste kans die aangegrepen zal moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik denk ook niet dat @teacup bedoelde om boots op Russische grond te zetten. De federatie kan namelijk ook spontaan uit elkaar vallen. Kamil Galev heeft dat in een van zijn draadjes uitgewerkt. Idee is dat de lokale gouverneur altijd de zondebok is als er iets fout gaat. Bij wegvallen van centraal gezag (bijv infrastructuur werkt niet meer in de vorm van treinen en vliegtuigen) en schaarste zouden die gouverneurs uit lijfsbehoud de concurrentie aan gaan met andere oblasts. Bijvoorbeeld als er kritische onderdelen of levensmiddelen gehamsterd wordt. Waarbij dus de neiging ieder-voor-zich al op provincieniveau zich kan openbaren -> uit elkaar vallen federatie.

Verandering zal van binnenuit moeten komen inderdaad. Maar als wij het zuurstofslangetje in handen hebben zal je toch wat meer veranderingsgezindheid zien. Dan zie je verandering mogelijk niet uit diepgaand geloof maar wel uit opportunisme. Complicerende factor daarbij is China.
Stort China zich in een crisis (en Xi is na Mao misschien wel de meest roekeloze president van China ooit) dan zou de strategie van zuurstofapparaat best kunnen werken. Met de kanttekening dat het dan nog steeds een moeilijke opgave zal zijn vanwege cultuur en historie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Helemaal mee eens hoor, geen political engineering dus, want dat gaat terugslaan. We zullen die Russen opeen of andere manier naar dat beoogde doel moeten helpen bewegen. Ze moeten op een of andere manier die ideeën zelf ontwikkelen.

Een balansact op een slap koord. En zou dit gaan werken als Rusland nog niet zo in het zand hapt als Duitsland in 1945? We zijn er nog niet.
nu heb ik dus net vanmiddag voor het eerst echt een beter inkijkje gekregen in wat er op maidan gebeurd is.

Het ging niet meer om Europa, of wat voor politiek dan ook.
Het ging om vrijheid en respect voor mensen. En dat is geëscaleerd in een volksopstand met als gevolg het verjagen van de president.

Dat is wat er in Rusland ook nodig is.
Het begon met Navalny. Mensen die met toiletborstels protesteren.
En recent de no-war protesten.
De wit-blauw-witte vlag. Weg met die rode bloedbaan. Wit-blauw-wit. Prachtige vlag vind ik dat.
En samen met de Belarus protestvlag: wit-rood-wit.

Dat zou de onstekingsvlam moeten zijn voor Rusland en Belarus.
Het komt van binnenuit, het is symbolisch, het maakt een eind aan de militaristische en het wordt gedaan door de burgers zelf.
Dit is de kans voor Russische burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:03:
[...]

nu heb ik dus net vanmiddag voor het eerst echt een beter inkijkje gekregen in wat er op maidan gebeurd is.

Het ging niet meer om Europa, of wat voor politiek dan ook.
Het ging om vrijheid en respect voor mensen. En dat is geëscaleerd in een volksopstand met als gevolg het verjagen van de president.

Dat is wat er in Rusland ook nodig is.
Het begon met Navalny. Mensen die met toiletborstels protesteren.
En recent de no-war protesten.
De wit-blauw-witte vlag. Weg met die rode bloedbaan. Wit-blauw-wit. Prachtige vlag vind ik dat.
En samen met de Belarus protestvlag: wit-rood-wit.

Dat zou de onstekingsvlam moeten zijn voor Rusland en Belarus.
Het komt van binnenuit, het is symbolisch, het maakt een eind aan de militaristische en het wordt gedaan door de burgers zelf.
Dit is de kans voor Russische burgers.
Ik geef Wit-Rusland wat dat betreft iets grotere kansen om relatief snel een omwenteling te kunnen maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens de onafhankelijke Russische militair expert Joeri Fjodorov zijn de verliezen van het Russische leger significant:

‘Sterfte onder Russische militairen doet denken aan de Tweede Wereldoorlog’

Het gaat om tienduizenden troepen die niet meer kunnen vechten (dood of gewond):
Bij de zware gevechten gooit Rusland zijn laatste reserves in de strijd. Volgens Kiev zijn er sinds het begin van de oorlog 23.000 Russische militairen gesneuveld; het Britse ministerie van Defensie sprak deze week van 15.000 omgekomen Russen. De vuistregel wil dat het aantal gewonden meestal twee tot drie keer zo hoog ligt. Dat betekent dat de verliezen aan Russische zijde (als men de conservatieve Britse schatting neemt) ten minste 45.000 man bedragen, bijna een kwart van de maximale geschatte omvang van de invasiemacht bij het begin van de invasie op 24 februari (190.000).
De verliezen zijn dusdanig groot dat ze niet meer aangevuld kunnen worden zonder een mobilisatie af te kondigen:
Maar daar waar Kiev kan terugvallen op vrijwilligers en reservisten, zit Rusland te springen om getrainde militairen. De verliezen van de afgelopen weken worden voor een deel gecompenseerd door het aanvoeren van troepen uit onder meer het verre oosten van Rusland en uit het westelijke militaire district. Dat is echter onvoldoende om de invasiemacht weer op sterkte te krijgen, zegt Fjodorov. Op 24 februari had Rusland 120 Battalion Tactical Groups (BTG’s) opgesteld, nu zijn dat er nog zo’n 85.

‘Het herstellen van de volledige slagkracht is niet mogelijk zonder mobilisatie’, zegt Fjodorov. Ook Rusland beschikt over een grote poule reservepersoneel in de leeftijd tot 35 jaar: voormalige beroepsmilitairen en dienstplichtigen. Maar anders dan in Oekraïne staat men in Rusland niet te springen om deel te nemen aan de oorlog, en tot nu toe is het Kremlin teruggeschrokken voor het afkondigen van een mobilisatie.
Verder lijkt het dat Rusland een uitputtingsoorlog gaat voeren, waarschijnlijk omdat de slag om de Donbas in de komende weken niet beslecht zal worden:
Als Rusland de slag in de Donbas in de komende weken niet weet te winnen, zegt Fjodorov, dan heeft het de ‘lentecampagne’ van de oorlog verloren en komt het Kremlin voor ‘enorme uitdagingen’ te staan. Bij de huidige verliezen (100 tot 200 gesneuvelden per dag) zal het huidige offensief binnen enkele weken doodbloeden. Daarna kan president Poetin besluiten te onderhandelen (waartoe hij nog geen aanstalten maakt), verder escaleren door de inzet van (tactische) kernwapens (‘niet uit te sluiten’ maar ‘zeer onwaarschijnlijk’, zegt Fjodorov) of zich opmaken voor een uitputtingsoorlog die nog vele maanden gaat duren.

Volgens het RUSI-rapport zijn er tekenen die wijzen op het laatste scenario. De onderzoekers wijzen op de veranderde retoriek van het Kremlin en de Russische staatsmedia, waarin steeds vaker vergelijkingen worden gemaakt met ‘De Grote Vaderlandse Oorlog’ (1941-1945). Op 9 mei herdenkt Rusland de overwinning op nazi-Duitsland met de jaarlijkse militaire parade over het Rode Plein. Volgens het RUSI zou Poetin de feestdag kunnen aangrijpen om een mobilisatie af te kondigen.
Rusland is al enige tijd bezig met het oprichten van een oorlogseconomie:
‘Het lijkt steeds waarschijnlijker dat in plaats van het uitroepen van de overwinning de Russische regering 9 mei zal inzetten als de dag waarom de “speciale militaire operatie” officieel wordt verkocht als een “oorlog”.’ Het RUSI wijst er ook op dat Moskou al geruime tijd bezig is om een oorlogseconomie in te richten. Zo is Rusland op zoek naar manieren om het exportverbod op ‘dual use’-goederen te omzeilen: kruisraketten kunnen niet zonder boordcomputer.
Ook interessant is dat Oekraïne bezig is met het formeren van nieuwe eenheden - eventueel voor een offensief - die uitgerust zullen worden met de zware wapens van de NAVO:
Terwijl Rusland zich lijkt voor te bereiden op een long war droomt men in Kiev stiekem van een overwinning. Volgens Fjodorov zijn er aanwijzingen dat Oekraïne bezig is met het formeren van nieuwe, verse eenheden, die zullen worden uitgerust met de zware wapens die de Navo inmiddels in het vooruitzicht heeft gesteld: zware artillerie, luchtafweer, gepantserd materieel. Afgelopen vrijdag werd bekend dat Polen 200 T-72 tanks levert. Zijn Oekraïense collega’s, zo stelt Fjodorov, houden rekening met een Oekraïens tegenoffensief voor het midden van de zomer.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Ik geef Wit-Rusland wat dat betreft iets grotere kansen om relatief snel een omwenteling te kunnen maken.
en beide landen zullen elkaar komen helpen.
En Polen ook.

Dat wordt een militaire unie van drie landen. Belarussen vechten momenteel voor Ukraine en dat geeft good-will onderling.

Een groot gevaar voor Putin, en Rusland sowieso.
Zeker omdat Polen de Abrams-tanks krijgt, maar Ukraine ook.
Conventioneel-militair gezien is het gewoon over voor Rusland.
En ze hebben het zelf veroorzaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2022 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:56:
[...]

Je zit ook nog met andere geopolitieke actoren die prima een afleiding van de aandacht kunnen gebruiken, die actief zo'n proces kunnen frustreren, waarschijnlijk met zeer beperkte middelen.
We gaan nu :+ heel breed, maar de hele klerezooi hangt ook aan elkaar. China moet aan boord zijn. Zou Rusland veranderen dan is China met een communistische Alleingang bezig. De huidige situatie in Rusland is echter ook een horror scenario voor China (terugvallende handel door mankerende zijderoute, toenemende productiekosten (die vooral China maakt) en gierend stijgende transportkosten).

China kan eigenlijk geen kant op, mede ook door haar aan zichzelf opgelegde corona-deadlock. China moet in de gelegenheid worden gesteld over de huidige oplossing mee te denken. Mijn verwachting is dat China pragmatisch genoeg is om te zien dat een berserker als vazal hartstikke contraproductief is.

In naam moet dat Russische communisme verwacht ik nog even blijven bestaan, tot we weer een generatie of 1 a 2 verder zijn. Dit is weer een stukje identiteit dat niet direct kan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm wat zou deze belgische Airbus-400 ogenschijnlijk in Moskou zijn wezen doen ?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=44f684
Gevangenen uitruil ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:08:
Volgens de onafhankelijke Russische militair expert Joeri Fjodorov zijn de verliezen van het Russische leger significant:

Het gaat om tienduizenden troepen die niet meer kunnen vechten (dood of gewond):

[...]

De verliezen zijn dusdanig groot dat ze niet meer aangevuld kunnen worden zonder een mobilisatie af te kondigen:

[...]

Verder zijn er tekenen dat Rusland een uitputtingsoorlog gaat voeren, waarschijnlijk omdat de slag om de Donbas in de komende weken niet beslecht zal worden:

[...]

[...]

Ook interessant is dat Oekraïne bezig is met het formeren van nieuwe eenheden, die uitgerust zullen worden met de zware wapens van de NAVO:

[...]
de vergelijking met WO2 in combinatie met mobilisatie heeft als eindresultaat dat de Russen een heleboel militairen tegen de Donbas aangooien in de hoop dat de Oekraiense kogels op zijn tegen de tijd dat de eerste Russen de loopgraaf bereiken.

Het lijkt wel een wedstrijd: hoe laat je je land nog sneller en nog dieper wegzakken in een gat dat dieper is dan ooit tevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Radio1 meldde zojuist dat Gerasimov gewond zou zijn, op basi van de bekende adviseur van Zelenskyi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:16:
[...]

[Twitter]

Ik vind een hoop berichten op Twitter, de meesten hebben het over een "shrapnel" wond aan zijn rechter onderbeen. Het bot zou niet gebroken zijn.

Het is in ieder geval voldoende om hem als "Cargo 300" terug te vliegen naar Moskou.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:11:
Hmm wat zou deze belgische Airbus-400 ogenschijnlijk in Moskou zijn wezen doen ?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=44f684
Gevangenen uitruil ?
stond ook al in het vliegbewegingentopic toch? En op de terugweg nu?
Of weer een andere?

In dat topic wordt geopperd dat het misschien om diplomaten gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:10:
[...]
We gaan nu :+ heel breed, maar de hele klerezooi hangt ook aan elkaar. China moet aan boord zijn. Zou Rusland veranderen dan is China met een communistische Alleingang bezig. De huidige situatie in Rusland is echter ook een horror scenario voor China (terugvallende handel door mankerende zijderoute, toenemende productiekosten (die vooral China maakt) en gierend stijgende transportkosten).
Yups, voor China zijn er zowel voors als tegens voor van alles aangaande Rusland.
China kan eigenlijk geen kant op, mede ook door haar aan zichzelf opgelegde corona-deadlock. China moet in de gelegenheid worden gesteld over de huidige oplossing mee te denken. Mijn verwachting is dat China pragmatisch genoeg is om te zien dat een berserker als vazal hartstikke contraproductief is.

In naam moet dat Russische communisme verwacht ik nog even blijven bestaan, tot we weer een generatie of 1 a 2 verder zijn. Dit is weer een stukje identiteit dat niet direct kan verdwijnen.
Mjah wat dat betreft draagt dit ook allemaal weer bij aan de maar zeer beperkte voorspelbaarheid van dit alles, zowel heden als toekomst.

Yups alleen moeten wij bij dat meedenken ook afdoende scherp zijn op wat het zou kunnen zeggen over de bedoelingen en koers van China op de langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
XWB schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:08:

[...]

[...]

Verder lijkt het dat Rusland een uitputtingsoorlog gaat voeren, waarschijnlijk omdat de slag om de Donbas in de komende weken niet beslecht zal worden:

[...]

[...]

Ook interessant is dat Oekraïne bezig is met het formeren van nieuwe eenheden - eventueel voor een offensief - die uitgerust zullen worden met de zware wapens van de NAVO:

[...]
Ik herkende veel terug van een ouder artikel. Lijkt een herpublicatie.
Het verhaal komt overeen met wat Mark Hertling et alii aangeven: de Russen zijn gedoemd tot falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TheekAzzaBreek schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Radio1 meldde zojuist dat Gerasimov gewond zou zijn, op basi van de bekende adviseur van Zelenskyi.
Ja dat is dezelfde bron als hierboven aangehaald. Nu is het wachten op verificatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:09:
[...]
En Polen ook.

Dat wordt een militaire unie van drie landen. Belarussen vechten momenteel voor Ukraine en dat geeft good-will onderling.
Zolang de leiding daar wordt gewipt en ze een zelfde omwenteling mee maken, dan zie ik tussen de Ukraine en Wit-Rusland niet zulke grote problemen inderdaad. Bovendien ligt Wit-Rusland vast door gebrek aan havens, dus qua handel is een goede relatie met buren richting zee wel verstandig.

Maakt wel dat Kaliningrad een nog wat gekkere en over land lastig bereikbare puist wordt voor Rusland.
Nouja gevaar, in Putins perceptie wellicht, maar ik zie ook geen van die landen een noodzaak hebben om ook maar iets met het territorium van Rusland te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:12:
[...]

stond ook al in het vliegbewegingentopic toch? En op de terugweg nu?
Of weer een andere?

In dat topic wordt geopperd dat het misschien om diplomaten gaat.
Ah zou natuurlijk ook nog kunnen er waren er nog een aardige set op te halen die uitgewezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Ah zou natuurlijk ook nog kunnen er waren er nog een aardige set op te halen die uitgewezen zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws...e-diplomaten-uit-als-wee/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste 100 civilians ge-evacced uit Azovstal.

Zal toch wat positiever moeten worden over de VN :o

Extracten allemaal! En neem de strijders ook direct mee, desnoods zoals ze zelf aangaven extraction naar een ander land.

Als deze mensen in leven blijven is dat een overwinning voor de vrije wereld en Putin kan op 9 mei de verovering van een kapotgeschoten stad als overwinning verkondigen.
Ik zeg: deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:09:
[...]

En Polen ook.

Gezien de resultaten uit het verleden was het geen gekke gok van Putin. Dat het nu anders heeft uitgepakt is denk ik vooral aan de VS icm het nieuwe Ukrainse leiderschap te danken. Als Trump de scepter had gezwaaid hadden we een heel ander resultaat gezien. Of als de Chinezen de Olympische spelen niet hadden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:51
vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:44:
@bulle bas ik heb een vaag vermoeden dat Rusland een enorm probleem gaat krijgen de aankomende dagen. Veel lijkt erop dat Oekraine iets aan het voorbereiden is. Weinig "bewijs" helaas.

Het is best wel wat als je in 2021 een parade houd met ~200 voertuigen en nu ~130, hoop generaals minder. Daarbij geen enkel westers land, of "bevriend" land zelfs of Putin op het toneel komt is denk ik twijfelachtig.

Ze zitten al over 50% (1000 + tanks) 200+, vliegtuigen, arty en helikopers zijn ook niet te gek ver weg meer.
100.000 manschappen uitgeschakeld, waarbij rapporten zijn dat mensen bereid zijn letterlijk zichzelf verwonden, doodgeschoten worden door officieren, onderlinge gevechten .. pff

Dit gaat denk niet lang meer stand houden (hoop ik).

[...]
Even officieel de oorlog verklaren en je leger groeit met meer dan 9 miljoen soldaten. Loop je zo half europa binnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Johan Bogle schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:33:
[...]
Even officieel de oorlog verklaren en je leger groeit met meer dan 9 miljoen soldaten. Loop je zo half europa binnen.
Grapjas.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Maakt wel dat Kaliningrad een nog wat gekkere en over land lastig bereikbare puist wordt voor Rusland.
Welnee, gewoon aan Wit Rusland geven, dan hebben ze ook een haven. Dan nog iets bedenken zodat er vrij verkeer van goederen tussen Wit Rusland en Kaliningrad kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:17:
Het verhaal komt overeen met wat Mark Hertling et alii aangeven: de Russen zijn gedoemd tot falen.
Voorlopig lijkt een stalemate meer voor de hand te liggen, rond Kherson valt het Oekraïnse tegenoffensief tot nu toe tegen. Mariupol is geneutraliseerd, de landbrug van de Krim en fruit en grote delen van de Donbass zijn reeds ingenomen.

Als Rusland dit kan consolideren hebben ze veel van hun initiële doelen bereikt, Poetin kan dit thuis best als zege verkopen lijkt me.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Training en materieel is wel een dingetje, heel Europa daarmee onhaalbaar. Oekraïne innemen zou wel moeten kunnen, zeker als er tactische kernwapens ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:34:
[...]
Welnee, gewoon aan Wit Rusland geven, dan hebben ze ook een haven. Dan nog iets bedenken zodat er vrij verkeer van goederen tussen Wit Rusland en Kaliningrad kan komen.
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, al is dat dan wel weer het afnemen van bepaalde zaken van Rusland die ze al langere tijd hadden en dus niet iets van hun meer recente annexaties. Denk dat ook daar toch wel enige reserves tegen zijn, anderzijds ligt het er ongelukkig en is het voornamelijk militaire gebruik dat ook voor Europa. Dus "gewoon" zou ik het niet willen noemen, maar het is een mogelijkheid om te bestuderen.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]
uhuh hoe gaan ze komen dan ? veel voertuigen hebben ze niet meer :)

EU gebruikt IFF dat betekend als jij geen IFF signaal uitzend je makkelijk doelwit bent voor automagische systemen.

Daarnaast staat bij de grens nogal wat militairen met vinger op de trekker.

Denk dat het volgende ook niet een slecht iets is, in dezelfde lijn.
We are switching to NATO weapons

Due to the expanded supply of Western weapons, the Ukrainian army is abandoning Soviet weapons and rearmament according to NATO standards.

This was stated by the commander-in-chief of the Armed Forces of Ukraine, General Valery Zaluzhny, in an interview with the head of the United Committee of Chiefs of staff of the United States, Mark Milla.
https://t.me/realua11/17103

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:12
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Training en materieel is wel een dingetje, heel Europa daarmee onhaalbaar. Oekraïne innemen zou wel moeten kunnen, zeker als er tactische kernwapens ingezet worden.
Geen idee of ze WO2 stijl doen, massaal de oorlog in sturen zonder uitrusting. Vind dat maar bij de slachtoffers oid, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Voorlopig lijkt een stalemate meer voor de hand te liggen, rond Kherson valt het Oekraïnse tegenoffensief tot nu toe tegen. Mariupol is geneutraliseerd, de landbrug van de Krim en fruit en grote delen van de Donbass zijn reeds ingenomen.

Als Rusland dit kan consolideren hebben ze veel van hun initiële doelen bereikt, Poetin kan dit thuis best als zege verkopen lijkt me.
Nou ik zie de stalemate op lange termijn niet als een positieve ontwikkeling voor Rusland. Wanneer UA modern natomaterieel weet te integreren, zoals de phz 2000s, en als UA vrijwilligers en aspiranten ondertussen ook blijft opleiden tot volwaardige militairen dan verkrijgt UA toch echt wel meer slagkracht. Wat je nu ziet is een UA met lichte wapens.
Als de zwaardere wapens ook geïntegreerd gaan worden, met in het achterhoofd een Rusland dat zijn verliezen niet kan vervangen, dan zie ik die Russische defensie alsnog breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:43
[...]
Hahahaha, dan krijgen we de Big Polish Turkey-Shoot.

Conventioneel zijn ze zo de lul dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:34:
[...]

de Suwalki-gap is dan prima als route.
Denk dat Rusland die sowieso zou gaan veroveren als volgende doel na Ukraine/Moldova.
Krijgen ze het aan de stok met Polen/Litouwen uiteraard maar ja wie dan leeft die dan zorgt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Met die bijster goede logistiek die binnen paar honderd kilometer al volledig in de soep ligt (als ze dat al halen) ?
Dan behoeft Putin zich alleen nog tot keizer te laten kronen en hebben we het Russische evenbeeld van Napoleon wel te pakken. Dan nog een eilandje uitzoeken in de stille zuidzee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:37:
[...]
Waarbij iig de VS en VK gelijk hard ingrijpen en Oekraïne zeker niet meer ingenomen wordt. En als het alleen bij extra troepen blijft zijn het er wel veel, maar missen ze nog steeds de wapens en ondersteuning zoals tanks/artillerie e.d. . En zonder die ondersteuning worden er vooral veel mensen afgeschoten.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Prachtige posts, mooie inhoud, daar komen we voor :) m.n. @teacup en @Verwijderd als vanouds, bednakt

Weet niet of jullie de geschedenis/sociologie video's van Kraut kennen, die weet zaken vaak mooi in een historisch perspectief te zetten, geen korte video's maar imho de moeite waard:

Verschil rusland en de rest van EU in ontwikkeling, zeer verhelderend en als nu in het westen wonende russen putin beschrijven als tsar dan doet me dat aan dit filmpje denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Oekraïne is dan ook nog steeds vooral in de verdediging. De huidige aanvallen zijn om de steden buiten artillerie bereik te krijgen. Voor de rest is rusland maar weinig verder dan waar de seperatisten voorheen zaten.
Hun initiële doel was Kyiv innemen, waar nu geen enkele rus meer zit. Voor de rest is de landbrug naar de Krim nog niet echt een veilige route. En consolideren zal al helemaal lastig worden want Oekraïne krijgt steeds moderner spul, terwijl rusland just niets nieuws krijgt. Met dat nieuwere spul is straks de boel omgedraaid en kan Oekraïne juist de russen beschieten ruim voordat die terug kunnen schieten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:49:
En consolideren zal al helemaal lastig worden want Oekraïne krijgt steeds moderner spul, terwijl rusland just niets nieuws krijgt. Met dat nieuwere spul is straks de boel omgedraaid en kan Oekraïne juist de russen beschieten ruim voordat die terug kunnen schieten.
Als Rusland op 9 mei een staakt het vuren afkondigd en Oekraïne vecht door hebben ze toch echt een probleem in de beeldvorming.

De Donbass en Kherson opgeven lijkt me de prijs die Zelensky uiteindelijk gaat betalen voor vrede en aansluiting bij het westen. Voor minder doet Poetin het niet, die 9 miljoen dienstplichtigen zijn op korte termijn irrelevant maar over een jaar weldegelijk factor van betekenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Juist... Het zal inderdaad lopend moeten. Op de eigen gympies.

En terug in een zak.

Maargoed, sluit niet uit dat ome Vlad het een goed idee lijkt.

@hoevenpe het is niet dat er over een jaar ineens wel genoeg Materieel bij elkaar gepsokkeld is.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 01-05-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Als Rusland op 9 mei een staakt het vuren afkondigd en Oekraïne vecht door hebben ze toch echt een probleem in de beeldvorming.

De Donbass en Kherson opgeven lijkt me de prijs die Zelensky uiteindelijk gaat betalen voor vrede en aansluiting bij het westen. Voor minder doet Poetin het niet, die 9 miljoen dienstplichtigen zijn op korte termijn irrelevant, maar over een jaar weldegelijk factor van betekenis.
Dat zie ik niet gebeuren,

De kans is groter gezien ze mogelijk overstappen op NATO wapens dat er assistentie gaat gekomen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren,

De kans is groter gezien ze mogelijk overstappen op NATO wapens dat er assistentie gaat gekomen.
Überhaupt is de instelling militair gezien superieur aan de Russische.

Huidige leger vecht nu tegen de Russen, en nieuwe eenheden gaan getraind worden en maken gebruik van wapens van NAVO en die gaan straks voor het offensief.
En vergeet niet dat ze de NAVO manier al langer leren, alleen de heavy spullen niet, maar manier van denken etc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:53:
het is niet dat er over een jaar ineens wel genoeg Materieel bij elkaar gepsokkeld is.
9 miljoen soldaten hou je niet tegen, zelfs als maar de helft een geweer en 3 kogels heeft. Rusland heeft enorm veel artillerie en bijna onuitputtelijke 'domme' munitievooraden.

Soms lijken we het te vergeten maar Oekraïne vecht tegen het land waar het bestaansrecht van de NAVO op gebaseerd is. Ze maken er een conventioneel potje van maar ze hebben enorm veel kernwapens. Snap niet waarom Poetin ze niet inzet, een atoomaanval op Kyiv of Lviv is geen aanval op de NAVO en daarmee ontbreekt de legitimiteit voor een westerse vergelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

De Donbass en Kherson opgeven lijkt me de prijs die Zelensky uiteindelijk gaat betalen voor vrede en aansluiting bij het westen. Voor minder doet Poetin het niet, die 9 miljoen dienstplichtigen zijn op korte termijn irrelevant maar over een jaar weldegelijk factor van betekenis.
Beeldvorming?

je bedoelt dat je een agressor die je land binnenvalt niet eruit mag werken?

Zou een mooie zijn. Ik mag op jou schieten maar jij niet op mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:07:
[...]

9 miljoen soldaten hou je niet tegen, zelfs als maar de helft een geweer en 3 kogels heeft. Rusland heeft enorm veel artillerie en bijna onuitputtelijke 'domme' munitievooraden.

Soms lijken we het te vergeten maar Oekraïne vecht tegen het land waar het bestaansrecht van de NAVO op gebaseerd is. Ze maken er een conventioneel potje van maar ze hebben enorm veel kernwapens. Snap niet waarom Poetin ze niet inzet, een atoomaanval op Kyiv of Lviv is geen aanval op de NAVO en daarmee ontbreekt de legitimiteit voor een westerse vergelding.
Een WMD is echt een stap over een grens heen, zelfs China keert ze dan de rug toe.

En als wij al willen ingrijpen bij Chemische wapens, dan moet je maar is zien wat er gebeurt met een WMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Er is dan natuurlijk wel een serieuze kans dat India en China vinden dat hij dan veel te ver gaat. En dan is hij die “support” kwijt, want als je als land enigszins beschaafd over wilt komen veroordeel je dat namelijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
dr.lowtune schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:14:
Er is dan natuurlijk wel een serieuze kans dat India en China vinden dat hij dan veel te ver gaat. En dan is hij die “support” kwijt, want als je als land enigszins beschaafd over wilt komen veroordeel je dat namelijk gewoon.
China is net zo fout als Rusland, ze hebben alleen hun PR veel beter op orde.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dit draadje nuttig is. TLDR het zou voor Rusland een onmogelijke opgave zijn om te mobiliseren gezien de beperkingen, maar als ze het doen moeten ze dat nu doen, 9 mei is al te laat. Want Oekraine (43 miljoen inwoners) zijn al bezig met de mobilisatie. En die krijgen een onuitputtelijke stroom superieure wapenen, met betere commandostructuren en betere doctrines. Die 9 miljoen klinkt leuk, maar aan de andere kant zie je minstens zoveel Oekrainers. Die wel gemotiveerd zijn.

Dan het puntje kernbom. Wij hebben aangegeven dat wij dat niet accepteren. Basta. Wij gaan niemand toestemming vragen. Het is einde discussie voor Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:15:
[...]
China zit niet te wachten op WMDs die gebruikt worden voor wat voor doeleinden dan ook. Dat keert zich namelijk ook tegen hun en dan weten ze.

Niemand op deze wereld zit er op te wachten behalve misschien Noord-Korea.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50

pro_6or

amateur_60r

[...]

De EU heeft veel meer inwoners dan RU. Als zij met 9 meloen komen zetten wij er 23 meloenen tegenover. Ohne Gewehr. Hoevenpe dan in de frontlijn samen met Pro6or.

En lekker atoombommen droppen als tomaten. Goede zondagmiddag voor je geloof ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Dat eerste mee eens. Qua PR zullen ze in China eerder jaloers zijn op Rusland. In ieder geval de afgelopen jaren. Ze gaan wel omzichtiger te werk. Maar er is geen land op de wereld zo onpopulair als China (ok, Noord-Korea mss dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
De beeldvorming bij wie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
pro_6or schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:18:
En lekker atoombommen droppen als tomaten.
Op welke andere manier kan Rusland nog winnen? Een stalemate is het beste scenario wat ik zie, Odessa of Dripro veroveren hebben ze conventioneel het materieel/de mankracht niet (meer) voor.

Wil je de aanvoerlijnen uit het westen echt uitschakelen dan is een tactisch kernwapen in west-Oekraïne imo de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Poetin ze niet inzet, een atoomaanval op Kyiv of Lviv is geen aanval op de NAVO en daarmee ontbreekt de legitimiteit voor een westerse vergelding.
Wij gaan nog altijd zelf over wat voor ons legitiem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dit gaat niet om goed of fout. Dit gaat om het risico dat WO3 uitbreekt als Putin escaleert met kernwapens. China heeft niet zoveel te winnen bij het Russische avontuur in Oekraine maar ze hebben alles te verliezen. Als Rusland en het westen elkaar kapot maken stort China ook in. Het lot van China is volledig verbonden met dat van de oorlogvoerende staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De VN en andere organisaties roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Als Rusland daar gehoor aan geeft en Oekraïne niet is dat toch een lastig verhaal, China en vergelijkbare landen zullen daar hun eigen draai aan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat dit draadje nuttig is. TLDR het zou voor Rusland een onmogelijke opgave zijn om te mobiliseren gezien de beperkingen, maar als ze het doen moeten ze dat nu doen, 9 mei is al te laat. Want Oekraine (43 miljoen inwoners) zijn al bezig met de mobilisatie. En die krijgen een onuitputtelijke stroom superieure wapenen, met betere commandostructuren en betere doctrines. Die 9 miljoen klinkt leuk, maar aan de andere kant zie je minstens zoveel Oekrainers. Die wel gemotiveerd zijn.

Dan het puntje kernbom. Wij hebben aangegeven dat wij dat niet accepteren. Basta. Wij gaan niemand toestemming vragen. Het is einde discussie voor Putin.
Mooi draadje echter deze tip :)
https://threadreaderapp.com/ kan je sneller c&P doen ;)

En in dit draadje word niet eens mee genomen dat in de parade al een bulk mist, niet alleen machines maar ook generaals/officieren met enige ervaring vallen bij bosjes weg. Dus wie gaat wie trainen/aansturen?
kortom dat zegt al genoeg.

Daarbij dat Belgorod en Bryansk ook wellicht belangrijke aanvoerlijnen/voorraden zijn geraakt, het Krim ook leeg schijnt te lopen.

Waar UA inderdaad meer op stoom komt en steeds efficienter word naar mijn idee, is dat omgekeerde wereld voor RU.

Transitinie / Moldavie hulp kan vragen aan UA (dat hebben ze al aangeboden) of aan NATO
De oefening in Polen kan ook alle kanten op gaan.

Ik denk dat tussen nu en 9 mei best wel eens heftig kan gaan worden.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Op welke andere manier kan Rusland nog winnen? Een stalemate is het beste scenario wat ik zie, Odessa of Dripro veroveren hebben ze conventioneel het materieel/de mankracht niet (meer) voor.

Wil je de aanvoerlijnen uit het westen echt uitschakelen dan is een tactisch kernwapen in west-Oekraïne imo de enige oplossing.
Van mij hoeven ze niet te winnen hoor. Dat ze dat zelf anders zien is misschien waar maar ze zagen zichzelf ook als beste en meest imponerende leger ter wereld.

Then reality hits

Wat niet wil zeggen dat ze niet nog onnoemelijk veel schade kunnen berokkenen. De russen zijn nu ook graanopslag aan het bombarderen en sowieso maken ze een hoop kapot.

Ik zie ze niet meer zo snel winnen. Nu is het niet over totdat het over is en er si nog heel wat vuurkracht beschikbaar maar het wordt wel steeds moeilijker voor de russen om zelfs de bezette gebieden te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:26:
[...]
De VN en andere organisaties roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Als Rusland daar gehoor aan geeft en Oekraïne niet is dat toch een lastig verhaal, China en vergelijkbare landen zullen daar hun eigen draai aan geven.
En hoe groot is dat aandeel van die landen in de wereld waar die beeldvorming relevant zou kunnen zijn ?

China kan daar allerlei draaien aan proberen te geven, maar dan mogen ze nog heel wat meer op eieren gaan lopen, ze staan al wel bij mensen op het lijstje om nog eens diep over na te denken over verhouding met China en haar verhouding tot de rest van de wereld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Sja je kan wel een staakt het vuren uitroepen, maar dat kan je beter overleggen. Als iemand jouw land bezet houdt bestaat er geen enkele verplichting om daar gehoor aan te geven. UA zou prima kunnen zeggen dat Rusland geheel het grondgebied moet verlaten en dan staakt het vuren. De luxe van staakt het vuren afdwingen heb je domweg niet als het slachtoffer bij nader inzien aan de winnende hand is.

China mag allerlei draaien geven, dat hebben ze al gedaan. Wij hebben een plan en voeren dat uit. Het westen heeft een heldere boodschap afgegeven: UA moet winnen. Wie het daar niet mee eens is en suïcidale neigingen heeft mag de wapens oppakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:28:
[...]
Ik denk dat tussen nu en 9 mei best wel eens heftig kan gaan worden.
*knip* er is geen enkele bron voor deze claim buiten een gerucht op social media. Zonder concrete, betrouwbare bron, gaan we hier geen verdere geruchtenstroom beginnen over of Putin al dan niet ziek zou zijn

[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:06 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maakt het iets uit welke draai China eraan geeft? Die vinden het toch al prima wat Rusland doet. Ik denk wel als Rusland nucleaire wapens gaat inzetten, zowel China als India snel de grens compleet gaan sluiten.

En je kan makkelijk zeggen: Het is geen NATO, dus niet ons probleem. Maar hoe lang denk je dat het niet ons probleem is als je dan niks doet? Dan vertel je elk land met nucleaire wapens: Veel plezier ermee. Je mag vanal je buurlanden de hoofdstad wegvagen. Niet ons probleem.
Volgende natuurlijk is dat je aan alle andere landen zegt: Je hebt werkelijkwaar één kans om als land te blijven bestaan, en dat is zo snel mogelijk kernwapens produceren. En je moet niet alleen kernwapens hebben, je moet ook tonen dat je ze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Sja je kan wel een staakt het vuren uitroepen, maar dat kan je beter overleggen. Als iemand jouw land bezet houdt bestaat er geen enkele verplichting om daar gehoor aan te geven. UA zou prima kunnen zeggen dat Rusland geheel het grondgebied moet verlaten en dan staakt het vuren. De luxe van staakt het vuren afdwingen heb je domweg niet als het slachtoffer bij nader inzien aan de winnende hand is.

China mag allerlei draaien geven, dat hebben ze al gedaan. Wij hebben een plan en voeren dat uit. Het westen heeft een heldere boodschap afgegeven: UA moet winnen. Wie het daar niet mee eens is en suïcidale neigingen heeft mag de wapens oppakken.
Het is als Hitler na Stalingrad had gezegd: "Staak het vuren nu maar dan?".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:32:
[...]

*knip* er is geen enkele bron voor deze claim buiten een gerucht op social media. Zonder concrete, betrouwbare bron, gaan we hier geen verdere geruchtenstroom beginnen over of Putin al dan niet ziek zou zijn
inderdaad uitzonderlijk ..

Volgende is ook niet "vreemd" maar
Washington, DC – Today, Congressman Adam Kinzinger (R-IL) announced his introduction of a joint resolution that would authorize the use of U.S. Armed Forces to defend the territorial integrity of Ukraine in the event that Vladimir Putin escalates his unjust war against our democratic allies. This Authorization for Use of Military Force to Defend America’s Allies Resolution of 2022 would authorize the President of the United States to utilize our forces to respond to a scenario in which the Russian Federation uses chemical, biological, or nuclear weapons against Ukraine.
bron https://kinzinger.house.g...le.aspx?DocumentID=402924

Kwam het tegen dat men "riep' dat UA opeens versterking zou gaan krijgen wat dieper graven leek het minder op een escalatie.

@asing je komt morgen niet uit een operatie gelopen, wel uitzonderlijk voor 9mei operatie .. iemand moet het recht trekken / zondebokkie worden lijkt het erop ..

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

het is ook slecht voor de beeldvorming voor Putin in eigen land: de Russen hadden toch gewonnen? Hoe kan het dan dat die khokhols blijven doorvechten? Ze waren toch verslagen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gekkie
asing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:32:
[...]

*knip* offtopic reactie

[ Voor 59% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
*knip* we stoppen met ongefundeerde speculaties over iemands medische toestand

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:19
[...]

De VN, dat instituut dat zichzelf voor aap heeft gezet de laatste maanden ?
Die kunnen wat mij betreft beter zichzelf ofwel hervormen ofwel beter ophouden te bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
HEY_DUDE schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:58:
Mij ook, maar goed kon het toch niet laten om een cynische opmerking te maken.
Tijd voor een avondwandelingetje :)

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Die kunnen wat mij betreft beter zichzelf ofwel hervormen ofwel beter ophouden te bestaan
lijkt er toch op dat het de VN op dit moment lukt om 100 burgers te evacueren uit Azovstal dus nog maar even niet opheffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Rusland die zich aan een staakt-het-vuren houdt. Theoretisch zou het kunnen, net zoals er nu een meteoriet op Putin zou kunnen inslaan, dat is nog waarschijnlijker.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@vso de operatie zou steeds uitgesteld zijn maar nu kon dat niet meer. Hij zou voor 9 mei weer op de been moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
oldgrumpy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Een paar maand geleden was de NAVO ook nog volstrekt nutteloos en hersendood. Er werd al aan de stoelpoten gezaagd, vooral door Trump paar jaar geleden. Ik wil de VN niet zo gauw afschrijven.

Schuld voor de vleugellamme VN ligt niet alleen bij Putin maar ook bij het Westen. Als de VN iets wil heeft het een leger nodig en daarmee vooral de NAVO. Door vooraf te roeptoeteren dat direct militair ingrijpen in out of the question is voor de NAVO is ook meteen de VN vleugellam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
asing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Diagnose stellen aan de hand van een paar video’s is niet mogelijk. Zal elke arts je kunnen vertellen. Hij loopt al heel met een manke arm rond, al bijna 20 jaar volgens mij. Blijft gewoon willekeurig giswerk of en wat de wat de onderliggende oorzaak is.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ukraine may go on the offensive in mid-June — - Arestovich

According to the adviser to the head of the presidential office, by that time the country will receive a part armed with Western weapons

According to the new terms, it turns out that by the end of May – the beginning of June, western weapons will arrive in commodity quantities that can change the ratio of forces and means in a particular section of the front, " he said.
https://t.me/realua11/17124

Today we finally managed to start evacuating people from Azovstal. After many weeks of negotiations, after many attempts, various meetings, calls and offers. There has not been a single day that we have not tried to find a solution that will ensure the salvation of our people.
Today, for the first time in all the days of the war, this vital corridor has been launched. For the first time, there were two days of a real cease-fire.

We have already managed to take out more than a hundred civilians – women and children who were fleeing from the fighting there. It is at Azovstal. Taking into account all the difficulties of the process, the first evacuees will arrive in Zaporozhye tomorrow morning. Our team will meet them there. I hope that tomorrow all the necessary conditions will also be met to continue taking people out of Mariupol. We plan to start at eight in the morning.
https://t.me/V_Zelenskiy_official/1460

Beide bronnen zijn officiele UA kanalen.

Even Gandalf from the Lord of the Rings for Ukraine!

82-year-old Ian McKellen, known for his role as the magician Gandalf in the movie "The Lord of the rings" appeared in western Ukraine after Angelina Jolie. The British actor was noticed in the area of Virmenskaya street in Lviv. He took a selfie with a fan.

As they say, if Gandalf is with us, then it's time for the orcs to hide in their burrows.
https://t.me/c/1278252976/32973 <-- 1:1 vertaling van UA nieuwskanaal er zit een foto van Ian erbij zal een twitter feed toevoegen als deze beschikbaar komt

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 01-05-2022 20:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeveel uren zal Rusland het vuren staken als Oekraïne een vol offensief in zet?
En daarna kan Rusland heel hard roepen wat ze willen, maar dan is het gewoon weer oorlog en heeft niemand het meer over stoppen. Je ziet dit praktisch bij elk staakt het vuren, verwijten heen en weer. 'Jij bent begonnen', 'Nee, jij'. Als de wil er aan 1 kant niet is, dan is het er gewoon niet.

En er zijn nog meer problemen. Welk mandaat of middelen heeft de VN om het af te dwingen? Gaat de VN de oorlogsmisdaden onder het tapijt vegen om vrede te realiseren? Is Rusland te vertrouwen?

Tegen de tijd dat Rusland dit zou willen, dan gaat Oekraïne ze het land uit trappen. Het huidige conflict gaat uiteindelijk kantelen in het voordeel van Oekraïne. Het westen levert steeds zwaarder/moderner materieel, maar ook de trainingen. Daar kan Rusland niks tegen over zetten.
De Russen zitten ook niet/nauwelijks in de steden, dus zodra Oekraïne overwicht krijgt, gaat het aantal burgerslachtoffers omlaag. Minder beschietingen van burgerdoelen. Daarmee neemt de waarde van een staakt het vuren af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Hoeveel uren zal Rusland het vuren staken als Oekraïne een vol offensief in zet?
En daarna kan Rusland heel hard roepen wat ze willen, maar dan is het gewoon weer oorlog en heeft niemand het meer over stoppen. Je ziet dit praktisch bij elk staakt het vuren, verwijten heen en weer. 'Jij bent begonnen', 'Nee, jij'. Als de wil er aan 1 kant niet is, dan is het er gewoon niet.

En er zijn nog meer problemen. Welk mandaat of middelen heeft de VN om het af te dwingen? Gaat de VN de oorlogsmisdaden onder het tapijt vegen om vrede te realiseren? Is Rusland te vertrouwen?

Tegen de tijd dat Rusland dit zou willen, dan gaat Oekraïne ze het land uit trappen. Het huidige conflict gaat uiteindelijk kantelen in het voordeel van Oekraïne. Het westen levert steeds zwaarder/moderner materieel, maar ook de trainingen. Daar kan Rusland niks tegen over zetten.
De Russen zitten ook niet/nauwelijks in de steden, dus zodra Oekraïne overwicht krijgt, gaat het aantal burgerslachtoffers omlaag. Minder beschietingen van burgerdoelen. Daarmee neemt de waarde van een staakt het vuren af.
Nog erger .. het lijkt erop dat ze andere verdedingslinies (grensposten) aan het leegtrekken zijn om maar iets te hebben om naar de Oekrainers te gooien, iets wat absoluut waanzin is. :F
❗ Putin decided to throw all his strength into the capture of Ukraine – military expert

"Western experts, when they said that Russia's missiles were running out, they assumed that the Russian Federation would have some reserve necessary to protect its territory or to attack NATO.but the Russians decided that literally everything should be used to capture Ukraine," said military historian Mikhail Zhirokhov.

"Now Russia is pulling missiles even from the north, from Siberia, where they were – on the border with China, Japan, and other countries – in order to try to completely conquer Ukraine," he added.
bron --> https://t.me/realua11/17125

voor mensen die het leuk vinden Anonymous achtige zaken willen zien.. (draadje openen zie je veel meer info)

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 01-05-2022 20:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is interessant om te lezen wat de resolutie precies inhoudt. Belangrijkste punt: de president krijgt toestemming om het leger in te zetten zodra...

a) is vastgesteld dat Rusland biologische, chemische of nucleaire wapens heeft ingezet binnen het territorium van Oekraïne, en...
b) alle vreedzame opties zijn uitgeput of niet voldoende zekerheid geven

De resolutie staat inzet van het leger toe, teneinde nationale veiligheidsbelangen in Oekraïne te beschermen en de terroriale integriteit van Oekraïne te verdedigen en herstellen. De toestemming vervalt op de datum dat de president aan het Congres bevestigt dat de territoriale integriteit is hersteld.

Even los van wat praktische dingen (hoe is het territorium van Oekraïne gedefinieerd? Hoe wordt inzet ABC-wapens aangetoond en attributie aan Rusland? Autorisatie eindigt wanneer de president zegt dat territoriale integriteit van Oekraïne is hersteld => goed rekbaar) is de fundamentele aard van deze resolutie a) enerzijds een rode lijn trekken, maar b) anderzijds de president enkel de toestemming geven om het leger in te zetten - nergens staat dat er hoe dan ook wordt overgegaan tot inzet, laat staan op welke manier.

Ik denk overigens dat de resolutie op dit moment geen meerderheidssteun heeft in de Senaat noch het Huis v. Afgevaardigden. Ondanks dat er bijna 70% steun onder de bevolking is, voor het inzetten van het leger bij inzet van ABC-wapens in Oekraïne. Er zit te veel politiek risico aan deze resolutie, al geldt dat niet voor het congreslid dat 'm heeft ingediend (hij heeft zich niet herkiesbaar gesteld bij de midterms in november).

[ Voor 0% gewijzigd door MeteoVir op 01-05-2022 21:30 . Reden: Spellingfoutje ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:49
[...]

"en andere organisaties" ook, alsof er allerlei organisaties zijn die in dit soort situaties ineens een staakt-het-vuren kunnen afroepen.
Je denkt toch niet dat de VN een vreedzaam, democratisch en souverijn land deels laat innemen om vervolgens een staakt-het-vuren uit te roepen?
De VN is er hoofdzakelijk om de rechten van de mens te beschermen, hoe vaak moet Rusland demonstreren dat ze daar totaal geen waarde aan hechten. En dan ga je de mensen in die bezette gebieden overlaten aan Putin en z'n oorlogscriminelen?
Dan zou de VN in 1 klap alle geloofwaardigheid kwijt zijn, dat gaat echter never nooit gebeuren.

Het westen is nu wat ze met poker noemen "pot commited" in dit conflict en dit conflict gaat lang duren (iig als Putin niet word gedefenestreerd) en het is gewoon onuitstaanbaar dat Rusland de hele kust gaat overnemen en houden. Wellicht dat ze dat voor een maandje of wat lukt maar dat gebied gaat Oekraine terugpakken door beter materieel, betere traininging, betere logistiek en een veel beter moraal. Weten dat je voor je land vecht en dat de westerse wereld achter je staat en je geeft wat je nodig hebt om te winnen moet geweldig voelen. Die russen zijn echt aan de beurt zodra die zwaren wapens ingezet gaat worden in dit conflict en het gaat nu al niet zo lekker met ze.
Pagina: 1 ... 177 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: