De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 176 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.443 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:14:
[...]

Quote je mij per ongeluk?
Nee maar de helft was weg, post aangepast zoals het moest zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:14:
[...]
de Zweden zijn geen Turken.
Het westen zijn geen turken.
Desalniet-te-min gewoon geen uitzonderingen meer, neerknallen zeker in deze tijd gewoon geen uitzonderingen maken, 1x over de grens word gezien als verdediging van airspace ofzo

[ Voor 46% gewijzigd door vso op 30-04-2022 23:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:16:
[...]

Nee maar de helft was weg, post aangepast zoals het moest zijn.

[...]

Desalniet-te-min gewoon geen uitzonderingen meer, neerknallen zeker in deze tijd gewoon geen uitzonderingen maken, 1x over de grens word gezien als verdediging van airspace ofzo
als je escalatie wil... dat is hoe je escalatie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:13:
Word het niet tijd dat we net zoals de turken reageren ? die dingen gewoon uit de lucht schieten ?
grens over = neerstorten
Eerst NAVO lid, daarna pas neerschieten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:43
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:12:
[...]
vergeet niet dat we een parlementaire democratie hebben.
Dat betekent dat we individueel stemmen maar dat de gekozen parlementariers uiteindelijk een regering gaan vormen. Met een meerderheid van de stemmen voor zetels.

Dat betekent wel degelijk een samenstelling van een meerderheid van de stemmen.
Yups, daarom zal ik me daar ook mokkend bij neer moeten leggen for the time being, dan wel de revolutie prediken.
Maar dat laat onverlet dat een substantieel deel van de bevolking niet achter een regering of leider hoeft te staan, derhalve zegt de verkiezing van Poetin dus niet alles, zeker niet omdat het kiezen (of je uberhaupt uiten of bijvb verkiesbaar stellen) er daar net iets anders aan toe gaat dan hier.

Dus nee dat Poetin verkozen is na Jetlsin (waarbij er een understanding lijkt te zijn geweest dat Poetin Jetlsin en z'n entourage en hun verleden zou laten rusten), zegt mij weinig over hoe delen van de bevolking zouden kunnen denken en doen als ze onder de meerdere jukken die ik beschreven had vandaan zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:20:
[...]

Yups, daarom zal ik me daar ook mokkend bij neer moeten leggen for the time being, dan wel de revolutie prediken.
Maar dat laat onverlet dat een substantieel deel van de bevolking niet achter een regering of leider hoeft te staan, derhalve zegt de verkiezing van Poetin dus niet alles, zeker niet omdat het kiezen (of je uberhaupt uiten of bijvb verkiesbaar stellen) er daar net iets anders aan toe gaat dan hier.

Dus nee dat Poetin verkozen is na Jetlsin (waarbij er een understanding lijkt te zijn geweest dat Poetin Jetlsin en z'n entourage en hun verleden zou laten rusten), zegt mij weinig over hoe delen van de bevolking zouden kunnen denken en doen als ze onder de meerdere jukken die ik beschreven had vandaan zouden kunnen komen.
je overschat het nog steeds.
In Nederland boeit het het volk dus eigenlijk nog te weinig en neemt men genoegen met huidige coalities de afgelopen decennia.
Omdat het volk te verdeeld is.

In Rusland zou iemand als Navalny misschien net 5% van de stemmen hebben gehad.
Zijn dat 5% erg dappere Russen?
Of valt het uiteindelijk wel mee vwb een Russische versplintering en/of een anti-Putin trend?
Onderaan de streep wil een volk (ook de Russen) gewoon rust aan de kop. Huisje boompje beestje.
En als dat Putin is, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:12:
Niemand is echt wakker, internet weg regio kherson (meerdere providers) lijkt me sterk dat de russen dat doen

the plot thickens ?
Of iedereen is wakker, maar kan er voor de rest niet zoveel mee ?
Misschien heeft de adapter van de starlink modem de geest gegeven waar heel half Kherson aan hing ?
Heeft er iemand een de UTP kabel geknaagt ?
En misschien is er een plot dik geworden ?
Wie zal het zeggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:23:
[...]

Of iedereen is wakker, maar kan er voor de rest niet zoveel mee ?
Misschien heeft de adapter van de starlink modem de geest gegeven waar heel half Kherson aan hing ?
Heeft er iemand een de UTP kabel geknaagt ?
En misschien is er een plot dik geworden ?
Wie zal het zeggen ?
ik vrees dat je niet begrijpt wat het verschil is tussen Starlink en de lokale ISP's in Ukraine.
Het gaat hier toch echt om de reguliere internetverbindingen.
Starlink is een satellietverbinding. Dat is one on one.
Heel wat anders dan de collectieve internetverbinding van een gehele regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:12
vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:12:
[...]

Niemand is echt wakker, internet weg regio kherson (meerdere providers) lijkt me sterk dat de russen dat doen

the plot thickens ?
Zal toch tenminste wel 1 starlink in de buurt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:19:
[...]

als je escalatie wil... dat is hoe je escalatie krijgt.
Dus net zoals die 100x "wolf" roepen, en dus ook die 100x niet ons luchtruim betreden ? doen we het 101?

Denk dat een streep trekken duidelijker bericht geeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:56:
Ondertussen zijn 3 kernonderzeeërs gearriveerd in de Schotland. Zowel een Britse, een Amerikaanse als een Franse. Ook dook er een Amerikaan op bij Gibraltar. Die laatste 2 zijn opvallend.
Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. Ik ken het channel niet maar het komt over als standaard click-bait met een dramatisch muziekje en informatie die je gewoon kunt googlen.
Die twee onderzeeërs die daar te gast zijn, zijn volgens het filmpje zelf attack subs. Oftewel onderzeeërs die voornamelijk tegen schepen en andere onderzeeërs ingezet worden. Niet het soort onderzeeërs waarmee je raketten op Rusland afschiet. Hooguit is dit een manier om te laten zien dat NATO nog steeds een eenheid is. Maar het kan net zo goed toeval zijn.

Zoals iemand in een reactie onder dat filmpje zegt: Je hoeft je pas zorgen te maken als je een onderzeeër niet meer ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Denmark will give Ukraine 25 Piranha III armored personnel carriers.
Also send M10 heavy mortars and thousands of mortar shells.

14 Oekraieners gewisseld met de Russen.
7 militairen en 7 burgers. Een van de vrouwelijke soldaten is 5 maand zwanger.

Iskander-M en een handvol luchtmachteenheden van de Russen zijn nog steeds actief in Belarus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kernonderzeeër klinkt ook heel spannend natuurlijk, maar dat is gewoon een "door kernenergie aangedreven onderzeeër". Volgens mij denkt de massa gelijk aan dat dat ding volzit met langeafstandraketten met kernkoppen oid (daarom wordt het ook overal lekker in de titels gezet natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Razr schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:33:
Kernonderzeeër klinkt ook heel spannend natuurlijk, maar is dat niet gewoon een "door kernenergie aangedreven onderzeeër". Volgens mij denkt de massa gelijk aan dat dat ding volzit met langeafstandraketten met kernkoppen oid (daarom wordt het ook overal lekker in de titels gezet natuurlijk).
Klopt. Dat zegt alleen iets over de aandrijving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:27:
[...]

Dus net zoals die 100x "wolf" roepen, en dus ook die 100x niet ons luchtruim betreden ? doen we het 101?

Denk dat een streep trekken duidelijker bericht geeft.
waarom zou je de Russen geven wat ze willen?
Laat ze gewoon lekker die 100 meter door je luchtruim vliegen en gewoon niet reageren op een uitlokkende troll.
Neerhalen kan altijd nog als het echt menens is. Geef ze tot die tijd geen reden voor het thuisfront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:22:
In Nederland boeit het het volk dus eigenlijk nog te weinig en neemt men genoegen met huidige coalities de afgelopen decennia.
Maar er is dus best potentie voor een ander beleid, (helaas wat mij betreft) houdt een min of meer vaste groep zich zelf en ook het land in gijzeling door heel krampachtig met elkaar te gaan regeren en elkaar alleen maar nog krampachtiger vast te houden als er ook maar ergens iets fout lijkt te zijn gegaan, want men mag absoluut niet vallen. Daar bewijst men uiteindelijk niemand een dienst mee en ik denk ook niet dat slechts 5% van de bevolking daar niet blij mee is in NL. Die potentie voor wat anders die schurkt toch eerder naar de 50% of is daar al overheen (men stemt toch op een partij, maar deze uitkomst en combinatie had men ook niet gewenst). Kortom wat er als regering komt, op basis van wat er uit stembus uitslagen is gekomen, zegt zelfs in het parlementaire democratie niet altijd dat die steun er ook echt is.

Ergo denk ik dat het in Rusland betrekkelijk weinig zegt over de potentie van Russen in een vrije samenleving, dat Poetin verkozen is, wat het wel zegt dat de weg daar heen door alle beren op de weg een lastige zal zijn. Italië heeft ook nog lang niet met alle maffiastructuren weten af te rekenen.
Wij zelf mogen ook oppassen op dat gebied. Dus nee het is niet vanzelfsprekend, maar ik zie nog steeds niet in waarom er geen potentie zou zijn en waarom ze pertinent afgeschreven zouden moeten worden, zeker niet op basis van dit soort "peilingen" die aan nogal wat invloeden onderhevig zijn.
Ik denk dat er weinigen zijn die hem graag zouden op zoeken op z'n last known whereabouts ?
Misschien dat dat ook uhmm wel wat zegt, zeg maar ?
Of valt het uiteindelijk wel mee vwb een Russische versplintering en/of een anti-Putin trend?
Onderaan de streep wil een volk (ook de Russen) gewoon rust aan de kop. Huisje boompje beestje.
Maar als dat zo is, dan zou dat ook prima met non-maffia leider zonder al te fijn staats-apparaat kunnen zijn ?
Het lastige is om daar te komen vanuit de diepe put waarin men verkeerd en waarin men ook al lang verkeerd, op alle vlakken.

Maar goed wat is je oplossing dan vanuit fatalistisch oogpunt dat er niets mee te beginnen is en dat ook nooit zal lukken, want geschiedenis ?
Slaafjes van China die ze onder de knoet houdt ?
Land inclusief inwoners omzeep helpen en uitmoorden ?
Wachten tot ze weer wat opgebouwd hebben en een volgende poging ondernemen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:34:
[...]

waarom zou je de Russen geven wat ze willen?
Laat ze gewoon lekker die 100 meter door je luchtruim vliegen en gewoon niet reageren op een uitlokkende troll.
Neerhalen kan altijd nog als het echt menens is. Geef ze tot die tijd geen reden voor het thuisfront.
Lees deze post nog een keer
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:19:
[...]
En toch kijk jij met een westerse bril op naar Rusland. Denk na: Putin is een bully en die moet je als bully behandelen. Bullies kennen alleen angst voor iemand die harder slaat en ook bereid is om klappen uit te delen. Elke stap terug, elke concessie die je doet, wordt door een bully als zwakheid gezien en zwakheid moet en zal hij uitbuiten door weer een stap verder te gaan.

Het is belangrijk om niet aan dreigementen toe te geven. Daaraan toegeven is het begin van het einde en leidt alleen maar tot meer agressie.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:39:
[...]

Maar er is dus best potentie voor een ander beleid, (helaas wat mij betreft) houdt een min of meer vaste groep zich zelf en ook het land in gijzeling door heel krampachtig met elkaar te gaan regeren en elkaar alleen maar nog krampachtiger vast te houden als er ook maar ergens iets fout lijkt te zijn gegaan, want men mag absoluut niet vallen. Daar bewijst men uiteindelijk niemand een dienst mee en ik denk ook niet dat slechts 5% van de bevolking daar niet blij mee is in NL. Die potentie voor wat anders die schurkt toch eerder naar de 50% of is daar al overheen (men stemt toch op een partij, maar deze uitkomst en combinatie had men ook niet gewenst). Kortom wat er als regering komt, op basis van wat er uit stembus uitslagen is gekomen, zegt zelfs in het parlementaire democratie niet altijd dat die steun er ook echt is.

Ergo denk ik dat het in Rusland betrekkelijk weinig zegt over de potentie van Russen in een vrije samenleving, dat Poetin verkozen is, wat het wel zegt dat de weg daar heen door alle beren op de weg een lastige zal zijn. Italië heeft ook nog lang niet met alle maffiastructuren weten af te rekenen.
Wij zelf mogen ook oppassen op dat gebied. Dus nee het is niet vanzelfsprekend, maar ik zie nog steeds niet in waarom er geen potentie zou zijn en waarom ze pertinent afgeschreven zouden moeten worden, zeker niet op basis van dit soort "peilingen" die aan nogal wat invloeden onderhevig zijn.

[...]

Ik denk dat er weinigen zijn die hem graag zouden op zoeken op z'n last known whereabouts ?
Misschien dat dat ook uhmm wel wat zegt, zeg maar ?

[...]

Maar als dat zo is, dan zou dat ook prima met non-maffia leider zonder al te fijn staats-apparaat kunnen zijn ?
Het lastige is om daar te komen vanuit de diepe put waarin men verkeerd en waarin men ook al lang verkeerd, op alle vlakken.

Maar goed wat is je oplossing dan vanuit fatalistisch oogpunt dat er niets mee te beginnen is en dat ook nooit zal lukken, want geschiedenis ?
Slaafjes van China die ze onder de knoet houdt ?
Land inclusief inwoners omzeep helpen en uitmoorden ?
Wachten tot ze weer wat opgebouwd hebben en een volgende poging ondernemen ?
wat ik en vele anderen ermee willen zeggen is dat de Russische cultuur verre van klaar is voor vrijheid en democratie zoals wij dat kennen.
De periode na de val van de Soviet-Unie is te kort geweest om de Russen goed kennis te laten maken met de voordelen van een instabiele democratie zoals wij dat kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:39:
[...]

Lees deze post nog een keer

[...]
niet toegeven aan dreigementen is niet hetzelfde als toestellen dan maar direct neerhalen.
Soms moet je gewoon provocaties negeren. Als je reageert, doe je precies wat de trolls willen.
Als je krampachtig reageert, toon je angst.
Als je niet reageert op een lichte schending van het luchtruim ben je niet perse zwak, maar kan je over komen als een alplha die niet bang is voor een lichte schending.

Waarom zou een alpha male reageren op een licht vergrijp door iets of iemand die hij/zij/het niet als concurrent beschouwt?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
rapture schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:10:
De Russen die niet in het leger belanden, zijn een andere categorie. Ik beschreef de Russen die wel in het leger belanden.
Dat zullen voor een groot deel de mensen zijn die een achterstand hebben.
Zowel economisch die in dienst gaan, of die de dienstplicht niet kunnen ontwijken.

Maar nog even terug lezend naar het begin denk ik dat we misschien langs elkaar babbelen en dat jij de jeudigen op de camera hebt opgevat als "jeudige (gevangen) militairen" en ik als "jeudigen die naar hun mening wordt gevraagd omtrent de situatie" in diverse youtube filmpjes en het dus niet specifiek op militairen of jeudigen die hun dienstplicht vervullen heb betrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:58
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:27:
[...]

ik vrees dat je niet begrijpt wat het verschil is tussen Starlink en de lokale ISP's in Ukraine.
Het gaat hier toch echt om de reguliere internetverbindingen.
Starlink is een satellietverbinding. Dat is one on one.
Heel wat anders dan de collectieve internetverbinding van een gehele regio.
Je hebt gemist dat de lokale ISPs starlink gebruiken om honderden aansluitingen op aan te sluiten om nog van internet te kunnen voorzien. Zie https://www.pcmag.com/new...ts-to-keep-country-online

En
He said his company has so far integrated five government-donated Starlink terminals in its mad dash to get as many customers back online as possible in areas that faced heavy Russian bombardment. That can mean wiring hundreds of people to a terminal meant for a single household.
“We are well aware that Starlink is not really created for this, but we managed to launch 150+ subscribers on one Starlink,” Zinchuk said in an interview on the messaging app Telegram.

[ Voor 39% gewijzigd door Caelorum op 30-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:48:
[...]

Je hebt gemist dat de lokale ISPs starlibk gebruiken om honderden aansluitingen op aan te sluiten om nog van internet te kunnen voorzien.
in dat geval rust ik mijn kaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:43:
[...]

niet toegeven aan dreigementen is niet hetzelfde als toestellen dan maar direct neerhalen.
Soms moet je gewoon provocaties negeren. Als je reageert, doe je precies wat de trolls willen.
gast ..hoe moeilijk is het te begrijpen ? die optie die je aangeeft is al 100x gedaan. zijn ze inmiddels gestopt ? NEE

Al zou je nu zonder waarschuwing direct uit de lucht knallen dan sta je in je volste recht

Als iemand van Rusland gaat miepen DAN PAS vraag je vriendelijk:

"Hoe komt het dat hij neerstort op ons terrein, leer je ze geen kaartlezen of kunnen ze alleen paraderen. Het word tijd dat je ze wat leert." en dan is het einde gesprek

edit:
toevoeging

Vergeet niet dat ze nu nog diplomatiek aangesproken gaan worden, dat is netjes maar volstrekt onnodig.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 30-04-2022 23:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:42:
[...]
wat ik en vele anderen ermee willen zeggen is dat de Russische cultuur verre van klaar is voor vrijheid en democratie zoals wij dat kennen.
De periode na de val van de Soviet-Unie is te kort geweest om de Russen goed kennis te laten maken met de voordelen van een instabiele democratie zoals wij dat kennen.
Ik denk zelfs dat hij er helemaal niet is geweest. Het verval en de kleptocratie zijn vrij wel vanaf de start los gegaan. En het staats-apparaat functioneerde ook nog door, nu (deels) dienstbaar aan anderen.

En volgens mij heb ik ook erkend dat het een langdurig proces zal zijn waarbij de kans op terugval zeer reëel is. Dat zien we overal ter wereld waar we het getracht hebben te implementeren en hebben we ook bij de Oekraïne gezien. Tevens hebben we het zelf ook mogen ervaren, westerse democratieën zijn ook niet bepaald zonder bloed, zweet, tranen en de nodige terugvallen verworden tot wat ze nu zijn. En een terugval ligt ook hier nog steeds op de loer.

Maar wat is je betere alternatief dan ze uiteindelijk toch de kans te geven en te proberen te ondersteunen om het toch te bereiken, of enige andere regeringsvorm waarmee men en tevreden is intern en waar mee samen te werken en te leven is extern zonder al te grote conflicten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:50:
[...]

gast ..hoe moeilijk is het te begrijpen ? die optie die je aangeeft is al 100x gedaan. zijn ze inmiddels gestopt ? NEE

Al zou je nu zonder waarschuwing direct uit de lucht knallen dan sta je in je volste recht

"Hoe komt het dat hij neerstort op ons terrein, leer je ze geen kaartlezen of kunnen ze alleen paraderen. Het word tijd dat je ze wat leert." en dan is het einde gesprek
is er gevaar? nee.
valt Rusland ons aan?
Nee.

Waarom neerhalen?
Laat ze lekker.
Is het netjes? Nee. Is het het waard om ze neer te halen? Nee. Zonde van de anti-air.

Don't feed the trolls. Als het echt oorlog is, is het nog vroeg genoeg om ze neer te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:52:
[...]

Ik denk zelfs dat hij er helemaal niet is geweest. Het verval en de kleptocratie zijn vrij wel vanaf de start los gegaan. En het staats-apparaat functioneerde ook nog door, nu (deels) dienstbaar aan anderen.

En volgens mij heb ik ook erkend dat het een langdurig proces zal zijn waarbij de kans op terugval zeer reëel is. Dat zien we overal ter wereld waar we het getracht hebben te implementeren en hebben we ook bij de Oekraïne gezien. Tevens hebben we het zelf ook mogen ervaren, westerse democratieën zijn ook niet bepaald zonder bloed, zweet, tranen en de nodige terugvallen verworden tot wat ze nu zijn. En een terugval ligt ook hier nog steeds op de loer.

Maar wat is je betere alternatief dan ze uiteindelijk toch de kans te geven en te proberen te ondersteunen om het toch te bereiken, of enige andere regeringsvorm waarmee men en tevreden is intern en waar mee samen te werken en te leven is extern zonder al te grote conflicten?
de enige optie is handel en diplomatie.
Dat is op dit moment niet mogelijk vanwege de oorlog. Ook dat is een signaal: dat we dat niet accepteren.
Of en hoe ze hiermee om gaan is aan hen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:06:
[...]
je zegt zelf direct al dat hij twijfels had. Nuff said :)
Lijkt me niet, het is toch net iets ingrijpender dan een weekendje centerparcs boeken.
Dus dat je twijfelt om huis en haard te verlaten lijkt mij niet alles zeggend, zeker niet als je ook weet niet wat andere bijvb oudere familieleden doen, denken en willen en hun twijfels daarbij.

Iets meer appreciatie voor de moeilijkheid van die keuzes vanuit de leunstoel zou wel mogen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:54:
[...]
is er gevaar? nee.
valt Rusland ons aan?
Nee.

Waarom neerhalen?
Laat ze lekker.
Is het netjes? Nee. Is het het waard om ze neer te halen? Nee. Zonde van de anti-air.

Don't feed the trolls. Als het echt oorlog is, is het nog vroeg genoeg om ze neer te halen.
Denk je dat zo'n vlucht gratis is ? denk dat als je vanaf dag 1 er 1 neergehaald had de belasting betalers een hoop geld had gescheeld.

Denk dat je trol door moet strepen en moet vervangen door pestkop!

next topic ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De ruSSen schijnen het weer met een generaal minder te moeten doen:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 22:21
vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:06:
[...]

dus ondanks dat iemand 100x wolf roept kom jij elke keer opdraven ?
Het probleem van 100x wolf roepen was dat het ineens wel een keer waar was maar niemand meer luisterde.
Weet echt niet of helemaal negeren van een nuleaire dreiging verstandig is.

[ Voor 19% gewijzigd door Mutatie op 01-05-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mutatie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Het probleem van 100x wolf roepen was dat het ineens wel een keer waar was maar niemand meer luisterde.
Weet echt niet of helemaal negeren van een nuleaire dreiging verstandig is.
Nato en de inlichtingendiensten negeren dit ook zeker niet, reken maar dat ze de Russen extra in de gaten houden en de draaiboeken afgestoft hebben. Verder kunnen wij als burgers eigenlijk niets doen behalve dit negeren. Willen de Russen een kernbom gooien dan vinden ze allicht een reden.

Bizar dat ze op de Russische tv nu kaartjes laten zien met Europese steden en de tijd voor een hypersonische raket vanaf Kaliningrad daarheen. Dat is best snel omgeslagen van "de speciale operatie verloopt geheel volgens plan".

[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 01-05-2022 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:54:
[...]

is er gevaar? nee.
valt Rusland ons aan?
Nee.

Waarom neerhalen?
Laat ze lekker.

My two cents worth

Eens dat je je niet moet laten provoceren maar aan de andere kant moet je ook wel duidelijk maken waar de grens ligt.
Dit soort pestgedrag gaat steeds een stukje verder bij pestkoppen.
En plotseling haalt de pestkop wel uit.

Truuc is om goed in te schatten wat de laatste poging van de pestkop is voordat hij uithaalt en dan de eerste te zijn die, en dan meteen goed, uithaalt.

Of jij of VSO gelijk hebt in dit geval weet ik dus niet. Ik weet niet waar in het pestgedrag de pestkop zich bevindt.
Ik vertrouw er inderdaad maar even op dat onze daarvoor opgeleide professionals dat goed kunnen inschatten en inderdaad zich niet laten provoceren maar wel toeslaan voordat het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 20:19

Yucon

*broem*

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:13:
[Twitter]

Word het niet tijd dat we net zoals de turken reageren ? die dingen gewoon uit de lucht schieten ?
grens over = neerstorten

Gewoon geen bits of buts .. laatste waarschuwing "weapons are hot", try and die
Omgekeerd hebben ze al een geschiedenis samen, al is dat wel weer even geleden.

http://www.johannesbeers....-shot-down-by-russia.html

Toen zijn een zweedse DC3 en Catalina door een mig 15 neergehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:55
https://amp.nos.nl/artike...d-van-het-hakenkruis.html

In ieder geval goed dat dit een 2tal jaar geleden al is gebeurd.

Had vast weer een reden voor Putin geweest om te ‘denazificeren’

Nu samen met Zweden zsm bij de NAVO aub.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De kleine evacuaties uit azovstal worden blijkbaar door de VN gedaan:

Met een aantal losse auto’s dus vandaar dat het met maar 20 per keer gaat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:50:
[...]

edit:

toevoeging

Vergeet niet dat ze nu nog diplomatiek aangesproken gaan worden, dat is netjes maar volstrekt onnodig.
Al heb ik sterk de neiging precies hetzelfde te zeggen is dit toch nog even niet verstandig. Technisch zijn Zweden en Finland nog geen volledige NAVO leden. In het midden van deze maand volgt hun aanvraag voor het lidmaatschap.

Wel doet ook de EU via de Lissabon Act een vergelijkbare toezegging tot bescherming als de NAVO, maar de EU is hierin nog nooit getest, en de militaire EU organisatie is hiervoor nog in ontwikkeling. Ze mist bijvoorbeeld een centrale commandostructuur.

De beide landen nemen dus een risico door Rusland een excuus te geven agressief te worden. Waarom ik dan toch de neiging had om het vliegtuig ook neer te laten halen komt bij mij uit de redenering "Rusland zal toch niet zo idioot zijn om om dit moment ook in Scandinavië een conflict te starten?". En ja, eigenlijk moeten we vaststellen dat Rusland zo idioot is dat ze zoiets zou kunnen doen.

Zou het vliegtuig zijn neergehaald (hypothetisch) dan zou de EU opvallend snel zijn rapid reaction force inzetten. Dit omdat het hierin dan vermoedelijk wordt aangejaagd (... opgejaagd...) door de VS. De EU dan even als proxy van de NAVO. Als het er echt om zou spannen krijgen Zweden en Finland hun ondersteuning nu al wel. Zelf als zijn ze effectief nog geen NAVO lid. Toch maakt dit dat neerhalen van dat vliegtuig nog niet meteen verstandig.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:25

Amphiebietje

In de blubber

Russische trol-fabriek staat in St. Petersburg, wordt gebruikt om misinformatie over allerlei online media te verspreiden
Russian internet trolls based in an old arms factory in St Petersburg are targeting word leaders online and spreading support for Vladimir Putin’s invasion of Ukraine, the British government has said, citing research.

Online operatives were found to be ordering followers to target western media outlets and politicians, according to research funded by the UK government, which plans to share it with major online platforms and other governments.

The troll factory is suspected to be linked to Yevgeny Prigozhin, the founder of the Internet Research Agency accused of meddling in the 2016 election that saw Donald Trump win the presidency. The headquarters is allegedly located in rented space in St Petersburg’s Arsenal Machine-building Factory, a company that manufactures military equipment and technology.

The study details how the Russian president’s regime is trying to manipulate public opinion on social media, as well as in the comments sections of major media outlets.

Targets include the social media accounts of Boris Johnson, the British prime minister; the German chancellor, Olaf Scholz; and the EU foreign policy chief, Josep Borrell.

The research said TikTok influencers were being paid to amplify pro-Kremlin narratives. Operatives also amplified genuine messages by legitimate social media users that happen to be consistent with the Kremlin’s viewpoint – seemingly to evade social media platforms’ measures to combat disinformation.

The analysis suggests one main activity is “brigading”, to steer attention of discussion on social media and in comments sections of newspapers towards favoured opinions. Manipulation of polls in western media was also observed, including to skew the results of a survey on whether sanctions against Russia were supported.

Activities on Twitter and Facebook were detected, but were found to be particularly concentrated on Instagram, YouTube and TikTok. A key role in the network is said to be performed by a Telegram channel called “Cyber Front Z”, with the letter Z signifying Russian support for the war.

A multiple exposure image shows the logo of Meta on a smartphone over the backdrop of the flags of Ukraine and Russia.

Social media accounts of bands and musicians including Daft Punk, David Guetta, Tiesto and Rammstein appear to have been targeted by the disinformation operation.

Researchers say the group seems to have learned from the tactics used by QAnon conspiracy theorists and from the Islamic State terror group.

The troll farm is said to recruit and hire salaried workers openly, justifying the work as “patriotic activity” in support of the “special military operation” in Ukraine.

The British foreign secretary, Liz Truss, said: “We cannot allow the Kremlin and its shady troll farms to invade our online spaces with their lies about Putin’s illegal war.

“The UK government has alerted international partners and will continue to work closely with allies and media platforms to undermine Russian information operations.”

The culture secretary, Nadine Dorries, said: “These are insidious attempts by Putin and his propaganda machine to deceive the world about the brutality he’s inflicting on the people of Ukraine.

“This evidence will help us to more effectively identify and remove Russian disinformation and follows our decisive action to block anyone from doing business with Kremlin-controlled outlets RT and Sputnik.”

The Foreign Office was not identifying the researchers behind the work amid concerns over their safety for conducting work critical of the Russian president’s regime.
Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen die mogelijk hun eigen ervaring in deze fabriek willen delen? :P Ik denk wel dat ze hier zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Apache4u schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:22:
De ruSSen schijnen het weer met een generaal minder te moeten doen:
[Embed]
De beelden van die aanval zijn wel bijzonder. Ten eerste het bizarre dat de commandant van de Electronische Oorlogsvoering van de Russische strijdkrachten door een drone gefilmd wordt en zijn bewegingen blijkbaar bekend waren bij de Oekrainers. Er is veel kritiek geweest op de Westerse inlichtingendiensten en al hun afluisterpraktijgen maar hier tonen ze denk ik toch wel hun nut aan.

De aanval zelf ziet er uit als een directe treffer met een precisiegranaat op de tent van de staf gevolgd door een salvo raketten meer in de algemene omgeving. Dit zo precies timen is indrukwekkend, de granaat en raketten hebben volledig andere eigenschappen qua snelheid en bereik en om ze zo aan te laten komen moet je precies op de juiste seconde schieten met de diverse wapens en moet het eerste schot raak zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Alpina schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:36:
https://amp.nos.nl/artike...d-van-het-hakenkruis.html

In ieder geval goed dat dit een 2tal jaar geleden al is gebeurd.

Had vast weer een reden voor Putin geweest om te ‘denazificeren’
Het is nooit de reden, het wordt gebruikt als reden door ergens een verhaal omheen te bouwen voor voornamelijk intern gebruik en tevens gelegenheidsargumenten voor extern gebruik voor wie daar gevoelig voor is en dat is nog steeds mogelijk.

Bijvoorbeeld iets in de richting van:
"Tot twee jaar geleden waren Finnen nazi's kijk maar naar hun vliegtuigen, nu zijn ze ondergronds gegaan, maar het zijn nog steeds nazi's alleen gevaarlijker en in de hele samenleving verspreid, dus Finland moet volledig tegen de vlakte", zal vast prima geslikt kunnen worden voor binnenlands gebruik. Voor buitenlands gebruik zul je nog iets meer geschiedenis er in moeten proberen te verwerken, maar dat is vast ook prima te vinden en waar nodig bij te buigen.

Als je er geen problemen mee hebt om de waarheid geweld aan te doen, is alles mogelijk en alles bruikbaar, zelfs wat er in het geheel niet is.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
IJzerlijm schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:48:
[...]

De beelden van die aanval zijn wel bijzonder. Ten eerste het bizarre dat de commandant van de Electronische Oorlogsvoering van de Russische strijdkrachten door een drone gefilmd wordt en zijn bewegingen blijkbaar bekend waren bij de Oekrainers. Er is veel kritiek geweest op de Westerse inlichtingendiensten en al hun afluisterpraktijgen maar hier tonen ze denk ik toch wel hun nut aan.

De aanval zelf ziet er uit als een directe treffer met een precisiegranaat op de tent van de staf gevolgd door een salvo raketten meer in de algemene omgeving. Dit zo precies timen is indrukwekkend, de granaat en raketten hebben volledig andere eigenschappen qua snelheid en bereik en om ze zo aan te laten komen moet je precies op de juiste seconde schieten met de diverse wapens en moet het eerste schot raak zijn.
Toch zou ik nog wel graag een bevestiging zien. Wellicht duurt dat nog een paar dagen, als zijn lichaam terug is in Rusland (als het klopt).
Amphiebietje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:37:
Russische trol-fabriek staat in St. Petersburg, wordt gebruikt om misinformatie over allerlei online media te verspreiden

[...]

Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen die mogelijk hun eigen ervaring in deze fabriek willen delen? :P Ik denk wel dat ze hier zijn...
Tsja dit is niet nieuw. Doen ze al jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
23000 doden aan beide zijden, ik had de stille hoop dat het verschil groter zou zijn ten gunste van UA .

https://www.rtlnieuws.nl/...kiev-vs-westen-gasleiding
ah, niet goed gelezen, 23000 dode russen volgens Zelenski, Rusland beweert dat er evenveel Oekraïners gesneuveld zijn, en dat betwijfel ik toch wel.

[ Voor 25% gewijzigd door merlin1201 op 01-05-2022 10:05 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

merlin1201 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:02:
23000 doden aan beide zijden, ik had de stille hoop dat het verschil groter zou zijn ten gunste van UA .

ah, niet goed gelezen, 23000 dode russen volgens Zelenski, Rusland beweert dat er evenveel Oekraïners gesneuveld zijn, en dat betwijfel ik toch wel.
Dit zijn slechts de cijfers die beide kanten claimen, en voor een medium is dit dus zinloos om te publiceren. In plaats van dat ze een poging doen om iets zinnigs te zeggen over beide claims, zeggen ze dat het "moeilijk in te schatten" is. Wat een ongelofelijke treurnis. Weer een dieptepunt van de Nederlandse media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:59:
Toch zou ik nog wel graag een bevestiging zien. Wellicht duurt dat nog een paar dagen, als zijn lichaam terug is in Rusland (als het klopt).
Ik ben ook benieuwd of we nog meer horen over die mogelijk twee omgekomen generaals bij Kherson vorige week, vooral de militaire rangen. De Russen proberen hun verliezen wel steeds meer geheim te houden las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 10:05
merlin1201 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:02:

Dat zijn schattingen die beide zeiden zelf doen over het aantal gedode tegenstanders. Waarbij tot nu toe de Russische cijfers veel te optimistisch zijn gebleken.

Dus die cijfers moet je met een korreltje zout nemen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Ik ben ook benieuwd of we nog meer horen over die mogelijk twee omgekomen generaals bij Kherson vorige week, vooral de militaire rangen. De Russen proberen hun verliezen wel steeds meer geheim te houden las ik.
Goed dat je die nog eens noemt, ik heb er daarna ook niets meer over gehoord.

Je zou toch denken dat als er een generaal omkomt, je daar iets van terug gaat vinden, zoals berichten over een begrafenis. Rob Lee houdt een lijstje bij, maar daar heb ik het nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
IJzerlijm schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:48:
[...]

De beelden van die aanval zijn wel bijzonder.
Linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Zie video hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

[...]

Op Facebook zal je meer succes hebben op het vinden van trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:15
D.deJong schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Op Facebook zal je meer succes hebben op het vinden van trollen.
In het begin van de oorlog waren er nog een aantal die met vaste scripts sympathie voor de Russen probeerde te wekken. Heb ze al weken niet meer gezien op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:52:
[...]

In het begin van de oorlog waren er nog een aantal die met vaste scripts sympathie voor de Russen probeerde te wekken. Heb ze al weken niet meer gezien op dit forum.
Die zitten allemaal op de pagina’s van Telegraaf en Nu.nl via Facebook. Het zijn dezelfde gekkies als die voor FVD en tegen vaccinaties.
Het is bizar hoe dit soort trolllenlegers werken en wat het bereik is onder de eenvoudige zielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:58:
[...]

Denk je dat zo'n vlucht gratis is ? denk dat als je vanaf dag 1 er 1 neergehaald had de belasting betalers een hoop geld had gescheeld.

Denk dat je trol door moet strepen en moet vervangen door pestkop!

next topic ;)
ok dan haal je op dag 1 het toestel neer. Hoeft het daarna niet meer en bespaar je belastinggeld.
Oh wacht of toch niet. Als het dan direct escaleert kost het de belastingbetaler nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Moet zeggen dat daar net als bij de Russen toch ook nog een hoop "land omploegen" bij zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er zijn nog wel meer meldingen over andere slachtoffers, maar die neem ik nog met wat korrels zout.
Aangezien deze melding ietwat aangedikt lijkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

de koffie smaakt er wel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Die zitten allemaal op de pagina’s van Telegraaf en Nu.nl via Facebook. Het zijn dezelfde gekkies als die voor FVD en tegen vaccinaties.
Het is bizar hoe dit soort trolllenlegers werken en wat het bereik is onder de eenvoudige zielen.
op NU.nl zie ik ook heel veel posts waarvan ik denk 'dude, serieus?'.
Opvallend ook vaak van die overdreven Hollandse namen en ook van met een underscore tussen voor en achternaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Het is nooit de reden, het wordt gebruikt als reden door ergens een verhaal omheen te bouwen voor voornamelijk intern gebruik en tevens gelegenheidsargumenten voor extern gebruik voor wie daar gevoelig voor is en dat is nog steeds mogelijk.

Bijvoorbeeld iets in de richting van:
"Tot twee jaar geleden waren Finnen nazi's kijk maar naar hun vliegtuigen, nu zijn ze ondergronds gegaan, maar het zijn nog steeds nazi's alleen gevaarlijker en in de hele samenleving verspreid, dus Finland moet volledig tegen de vlakte", zal vast prima geslikt kunnen worden voor binnenlands gebruik. Voor buitenlands gebruik zul je nog iets meer geschiedenis er in moeten proberen te verwerken, maar dat is vast ook prima te vinden en waar nodig bij te buigen.

Als je er geen problemen mee hebt om de waarheid geweld aan te doen, is alles mogelijk en alles bruikbaar, zelfs wat er in het geheel niet is.
dan gaan ze ook achter de Amerikanen aan want de 45th Infantry Division van de Amerikanen had tot in de jaren 30 een swastika als embleem.

Over swastika's gesproken: de Russen plunderen musea in Mariupol en gebruiken nazi-relics daaruit als 'trofeeën' die ze buit maken van gevallen Azov-strijders. Je moet wel heel wanhopig zijn om het daar van te moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Moet zeggen dat daar net als bij de Russen toch ook nog een hoop "land omploegen" bij zit.
ik vraag me af: weet iemand hoe inkomende grad-shells eruit zien? Heb je bij landing nog steeds de plume net als bij de lancering of zie je ze niet meer aankomen?

Als ik dat dan zo bekijk schieten ze het eerste doeltreffende schot met een stuk artillerie af en daarna met grads alles er omheen aan gort voor nevenschade en shock and awe.

De teller staat nu dus op 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:12:
[...]

ik vraag me af: weet iemand hoe inkomende grad-shells eruit zien? Heb je bij landing nog steeds de plume net als bij de lancering of zie je ze niet meer aankomen?

Als ik dat dan zo bekijk schieten ze het eerste doeltreffende schot met een stuk artillerie af en daarna met grads alles er omheen aan gort voor nevenschade en shock and awe.

De teller staat nu dus op 11.
Daar lijkt dit inderdaad op. Die eerste hit was aardig precies. Wat daarna komt lijkt mij grad maar ben geen expert. Lijkt me alleen dat je howitzers niet zo snel achter elkaar kunt laten vuren of misschien alleen met een flinke batterij. Vandaar dat ik denk grad.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Mjah hoeveel dat laatste dan nog uithaalt, schot hagel waarmee het meeste ergens lijkt te belanden waar het weinig effectief is. Lijkt me meer "nuttig" voor de Russische manier van opereren, dood en verderf zaaien in een grote bevolkt gebied, waarbij je altijd wel iets raakt, ipv een redelijk specifiek target in een open veld.

Maar goed misschien was het de bedoeling voor als de eerste niet geheel raak was en om mensen op de vlucht te pakken, al lijken ze me daar dan weer net iets te snel achter het eerste schot aankomen.

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Mjah hoeveel dat laatste dan nog uithaalt, schot hagel waarmee het meeste ergens lijkt te belanden waar het weinig effectief is.
daarom zei ik ook: extra nevenschade.
Al was het maar shock-damage.
Er zullen meer doelen daar omheen zijn, schuttersputjes, antenne's etc. Als dat hiermee ook kapot gaat is dat schot hager het wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:20:
[...]

daarom zei ik ook: extra nevenschade.
Al was het maar shock-damage.
Er zullen meer doelen daar omheen zijn, schuttersputjes, antenne's etc. Als dat hiermee ook kapot gaat is dat schot hager het wel waard.
Zou kunnen, denk dat ik dan wellicht iets langer zou wachten na het eerste schot, zodat sommigen zich wellicht zouden gaan verplaatsen. Maar goed ik ben niet militair geschoold.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:49
gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Vergis je niet, elke klap heeft een kill radius tot 50 meter. Je ziet de explosie maar niet de fragmenten die net als bij een granaat alle kanten op vliegen. Als je buiten dat gebouw bij een boom staat te roken is het alsof je van alle kanten beschoten word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Zou kunnen, denk dat ik dan wellicht iets langer zou wachten na het eerste schot, zodat sommigen zich wellicht zouden gaan verplaatsen. Maar goed ik ben niet militair geschoold.
ah de Russische double-tap is strong in you :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:34:
[...]
ah de Russische double-tap is strong in you :o
Als je toch al van die Russische hagelslag machines gebruik maakt, zal de tactiek overnemen ook niet zo gek zijn. En in dit geval betreft het geen burgers maar militairen. Toch nog een subtiel verschil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:49:
[...]

Proberen niet te veel in de kaart te laten kijken. Niet (officieel) vervallen tot retoriek over de toekomst van Rusland en de Russen etc. Hou je kruit droog en probeer betrekkelijk stoïcijns te doen wat er gedaan moet worden.
Niet iets wat ons altijd makkelijk ligt, we bestaan immers uit meerdere democratieën waar altijd over alles gediscussieerd zal moeten worden en verantwoording moet worden afgelegd, ook als dat soms niet uitkomt.

Dat maakt het trager en vatbaarder voor invloeden van buitenaf en kwade invloeden van binnenuit en eventueel uitspelen van niet gerelateerde deelbelangen, dan bij een meer autoritair regime, maar goed het geeft ons ook grote voordelen die we nu bijvb in het geleverde wapentuig, inzet van intelligence op een slagveld kunnen zien. En ook die regimes hebben zo hun beperkingen, zie wit-rusland, waar de handel aardig in een soort stale-mate lijkt te zitten.
Ik zie wel waarde in de duidelijke communicatie vanuit het VK en de VS. Met woorden en daden duidelijk maken dat Putin op een dood spoor zit geeft, in Rusland, druk op de haviken en speelt de duiven in de kaart.
De legitimiteit van een dictator is dat hij zijn clan kan voeren.

Ik ben het er mee eens om duidelijk te maken dat wij gecommitteerd zijn aan het winnen van UA (en dus verlies van Kremlin). Dat is een keihard signaal aan alle opportunisten (een beetje oligarch en silovik is dat) om op een ander treintje te gaan stappen.

De schoen wringt daar voor sommige 'experts'; types als Rob de Wijk kunnen heel moeilijk dealen met het scenario waarbij Putin verliest vanwege angst. Wie wilt dat Putin niet verliest in UA heeft verder weinig zinnige strategische inzichten te delen; die heeft het verkeerde uitgangspunt te pakken.

Ik heb even de bron niet bij de hand, maar er zou in Russische militaire echelons dan wel onder enkele siloviki ontevredenheid heersen met Putin dat hij de missie afgeschaald zou hebben door het noordelijke front op te geven. Men zou mobilisatie willen, en het ziet er naar uit dat Putin daar -- terecht -- nerveus voor is. Ik lees daarbij echter geen druk op nucleaire wapens.

Wanneer je kijkt naar nucleaire dreiging dan is die er a) er altijd geweest en b) nog altijd net zo onzinnig (bespoedigt einde oorlog niet in voordeel Putin). Ik verwacht dat Putin eerder een vorm van mobilisatie af zal kondigen dan een nuke te gooien.
Een demonstratieve nuke kan nog enigzins als Putin werkelijk het idee heeft dat onze alliantie uit elkaar valt te spelen. Scholz (ongelofelijke knuppel dat hij is) heeft aangegeven heeft dat een nucleaire oorlog ten koste van alles voorkomen moet worden, dat zou hem een idee kunnen geven. Maar de kern van het westerse verzet zie ik niet met de ogen knipperen. En dan heeft Putin niks gewonnen, maar wel een reactie moeten incasseren.

Doet hij dat toch, dan komt er van onze kant een respons, waarvan Putin zeker weet dat hij die niet wil riskeren. Als onder de siloviki nog steeds het idee leeft dat een victorie slechts extra vlees vergt, dan kan ik me voorstellen dat Putin op termijn moeite gaat hebben om nee te blijven zeggen tegen mobilisatie.
Op het moment dat duidelijk wordt dat dit ook geen soelaas biedt zal het besef toch echt breder in gaan dalen dat er geen kans is op overwinning in UA. Vanaf dat moment verwacht ik onderhandelingen, of chaos in de kring rondom Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:20:
Je zou toch denken dat als er een generaal omkomt, je daar iets van terug gaat vinden, zoals berichten over een begrafenis. Rob Lee houdt een lijstje bij, maar daar heb ik het nog niet voorbij zien komen.
Een hoop van de (onofficiele) Oekraïense successen zijn ook opgeblazen/wensdenken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 16:17
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:22:
[...]

In Nederland zie je juist het tegenovergestelde. Fvd was extreem succesvol bij de provinciale staten verkiezingen. Dat werd in één keer de grootste partij. Blijkbaar snakt een groot deel van de kiezers naar iets anders. Vervolgens heeft fvd zichzelf buiten spel gezet. Terug naar de klassieke partijen dus. Los van wat ik daar zelf van vind zou een nieuwe partij met anti verduurzaming en anti immigratie zonder extreme uitlatingen ongetwijfeld heel groot worden. Het serieuze alternatief moet er wel eerst zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Een hoop van de (onofficiele) Oekraïense successen zijn ook opgeblazen/wensdenken.
Hangt er wel vanaf hoe je dat bekijkt. Natuurlijk zitten die er ook tussen. Maar in algemene zin kun je toch wel stellen dat het Oekrainse leger in staat is geweest om een overmacht van de agressor voor een groot deel te keren en dat is een beetje onverwacht als je ziet wat de russen hebben meegenomen aan materieel en manschappen.

Het verschil in coordinatie en aanpak is evident en dat er in verhouding zoveel Oekrainse successen zijn is daarom niet eens verwonderlijk. De Oekrainers doen het in ieder geval veel beter als dat er in west Europa en mogelijk ook in de US werd verwacht.

Ook al is dat omdat de russen slecht waren georganiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Goed dat je die nog eens noemt, ik heb er daarna ook niets meer over gehoord.

hier een bericht over de begrafenis van een van de generaals:
https://www.theweek.in/ne...fter-death-in-battle.html

De rest zal je waarschijnlijk in lokale Russische media moeten vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 10-10 16:50

pro_6or

amateur_60r

*knip* geen HK hier

[ Voor 57% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:03 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Ik zie wel waarde in de duidelijke communicatie vanuit het VK en de VS. Met woorden en daden duidelijk maken dat Putin op een dood spoor zit geeft, in Rusland, druk op de haviken en speelt de duiven in de kaart.
De legitimiteit van een dictator is dat hij zijn clan kan voeren.

Ik ben het er mee eens om duidelijk te maken dat wij gecommitteerd zijn aan het winnen van UA (en dus verlies van Kremlin). Dat is een keihard signaal aan alle opportunisten (een beetje oligarch en silovik is dat) om op een ander treintje te gaan stappen.

De schoen wringt daar voor sommige 'experts'; types als Rob de Wijk kunnen heel moeilijk dealen met het scenario waarbij Putin verliest vanwege angst. Wie wilt dat Putin niet verliest in UA heeft verder weinig zinnige strategische inzichten te delen; die heeft het verkeerde uitgangspunt te pakken.
Klopt, maar je moet er wel voor waken dat als er dan wat gebeurd, je hetgeen je duidelijke hebt gemaakt ook uitgevoerd en geëffectueerd wordt. En Rob de Wijk, tsja daar heb ik ook betrekkelijk weinig mee.
Ik heb even de bron niet bij de hand, maar er zou in Russische militaire echelons dan wel onder enkele siloviki ontevredenheid heersen met Putin dat hij de missie afgeschaald zou hebben door het noordelijke front op te geven. Men zou mobilisatie willen, en het ziet er naar uit dat Putin daar -- terecht -- nerveus voor is. Ik lees daarbij echter geen druk op nucleaire wapens.
Ben wel benieuwd waarom men dan ontevreden zou zijn met Putin en die mobilisatie zouden willen.
Dan lijkt het voor die militaire delen onderhand nog meer een prestige strijd zijn dan voor Putin zelf.
Wanneer je kijkt naar nucleaire dreiging dan is die er a) er altijd geweest en b) nog altijd net zo onzinnig (bespoedigt einde oorlog niet in voordeel Putin). Ik verwacht dat Putin eerder een vorm van mobilisatie af zal kondigen dan een nuke te gooien.
Het ene sluit het andere niet uit en beiden hebben hun eigen dynamiek, waarbij die bij mobilisatie intern nog wel eens wat onvrede zou kunnen versterken tot grotere scheuren, omdat het dan ook bij mensen komt die wellicht dachten die militaire dans redelijk effectief te zijn ontsprongen qua bijvb dienstplicht, dan wel hun tijd daar voor uitgediend te hebben en er klaar mee te zijn. Het zou in ieder geval een significant moment zijn.
Een demonstratieve nuke kan nog enigzins als Putin werkelijk het idee heeft dat onze alliantie uit elkaar valt te spelen. Scholz (ongelofelijke knuppel dat hij is) heeft aangegeven heeft dat een nucleaire oorlog ten koste van alles voorkomen moet worden, dat zou hem een idee kunnen geven. Maar de kern van het westerse verzet zie ik niet met de ogen knipperen. En dan heeft Putin niks gewonnen, maar wel een reactie moeten incasseren.
Doet hij dat toch, dan komt er van onze kant een respons, waarvan Putin zeker weet dat hij die niet wil riskeren.
Op zich zit er nog een hoop propaganda die hier resoneert, wat nu redelijk op de achtergrond zit, maar waar van ik dus verwacht dat dat bij een nucleaire inzet in volle kracht weer terug komt, via de redenatie dat wij dit allemaal aan ons zelf, of nog beter onze leiders te danken hebben (en dan het hele boze EU en NAVO narratief weer vol nieuw leven in blazen op de golven van de angst die hier dan bij menigeen zou kunnen ontstaan. Of het uiteindelijk werkt is de vraag, maar met wezels zoals Scholz weet je maar nooit.

En dit is dus wat ik bovenstaande o.a. bedoelde met je kruit droog houden, zeker in woord. Je vast zetten door zo'n uitspraak met "Ten koste van alles voorkomen ...", ik vind het niet slim.

En of anderen niet met de ogen knipperen, dat zal afhangen van de bevolking in onze landen en de mate waarin een eventuele angst daar gaat resoneren. En als ik dan terug kijk naar hoeveel er, gelijk al, over nukes en WW-III rondging in de eerste dagen van deze invasie terwijl ik het toen onlogischer zou vinden dan nu. Ik hoop en denk dat we daar ook wel weer grotendeels bij elkaar zullen blijven en uiteindelijk nog weer sterker, omdat dat tot nu toe het geval lijkt te zijn geweest en ook bijvb bij de coronacrisis het het geval is geweest. Ik hoop ook dat zo iets weer volstrekt contraproductief zal werken, maar als ik naar bijvb de Franse verkiezingen kijk, mjah er lijkt toch wel een zekere vatbaarheid voor te bestaan.

En qua reactie vraag ik me dus af of er op sommige varianten een echt passende reactie te bedenken valt, zowel voor ons eigen interne gebruik als extern richting Putin.
Als onder de siloviki nog steeds het idee leeft dat een victorie slechts extra vlees vergt, dan kan ik me voorstellen dat Putin op termijn moeite gaat hebben om nee te blijven zeggen tegen mobilisatie.
Op het moment dat duidelijk wordt dat dit ook geen soelaas biedt zal het besef toch echt breder in gaan dalen dat er geen kans is op overwinning in UA. Vanaf dat moment verwacht ik onderhandelingen, of chaos in de kring rondom Putin.
Enig idee waarom die siloviki dan wel zo graag door willen drukken en Putin wellicht niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* geen HK hier

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* geen HK hier

[ Voor 63% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:04 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:09
killerbee1958 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:03:
[...]

My two cents worth

Eens dat je je niet moet laten provoceren maar aan de andere kant moet je ook wel duidelijk maken waar de grens ligt.
Dit soort pestgedrag gaat steeds een stukje verder bij pestkoppen.
En plotseling haalt de pestkop wel uit.

Truuc is om goed in te schatten wat de laatste poging van de pestkop is voordat hij uithaalt en dan de eerste te zijn die, en dan meteen goed, uithaalt.

Of jij of VSO gelijk hebt in dit geval weet ik dus niet. Ik weet niet waar in het pestgedrag de pestkop zich bevindt.
Ik vertrouw er inderdaad maar even op dat onze daarvoor opgeleide professionals dat goed kunnen inschatten en inderdaad zich niet laten provoceren maar wel toeslaan voordat het te laat is.
Die vlieg acties gebeuren al decennia, is een soort vaste prik. Interceptie vindt plaats, en iedereen is tevreden dat alles volgens routine draait.

Het downplayen van Russisch trollen werkt tot nu toe heel goed: kijk maar naar de Amerikaanse reacties op nucleaire dreigementen. Die worden soort van weggewuifd en daarna hoor je niks meer. Je moet je idd superieur als topdog opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Die vlieg acties gebeuren al decennia, is een soort vaste prik. Interceptie vindt plaats, en iedereen is tevreden dat alles volgens routine draait.
De media overdrijven die acties ook. Niet opzettelijk misschien maar uit onkunde. In NL zie je ook af en toe zo’n bericht dat Russische bommenwerpers door “ons” luchtruim zijn gevlogen alsof ze al boven Den Haag vlogen. In werkelijkheid vliegen ze meestal alleen over internationale wateren maar in luchtruim wat de NL luchtmacht in de gaten houdt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:38
En we zitten alweer in Mei.

1 Mei update.

Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Oekraïense verdedigers vielen de posities van de indringers opnieuw aan op het veroverde Zmiiniy-eiland. Drie luchtafweergeschut, het "Strela-10" luchtafweerraketsysteem, een communicatievoertuig en 42 militairen werden geëlimineerd, volgens OC "South'".

▪️In de regio Cherson werd het Russische elektronische oorlogscomplex "Repellent-1" vernietigd door het artillerievuur van de strijdkrachten van Oekraïne.

▪️In de regio Cherson is de mobiele communicatie en het internet van alle operatoren verdwenen. Cherson, het district Kakhovka, de gemeenschappen Novotroiitsk en Chaplin en gedeeltelijk de regio Zaporizja bleven zonder verbinding.

▪️Het bureau van de procureur-generaal heeft de verdenking gemeld in samenwerking met de agressorstaat en materiële steun van zijn gewapende formaties van de burgemeester van Buryn, regio Sumy, zijn plaatsvervanger en de plaatsvervanger van de gemeenteraad van Buryn.

▪️Het ministerie van Infrastructuur heeft besloten de zeehavens van Berdyansk, Mariupol, Skadovsk en Cherson te sluiten tot de bevrijding van deze gebieden van de Russische bezetting.

▪️Vanaf 1 mei ontvangen deze burgers een verblijfstoelage voor binnenlandse ontheemden:
- uit regio's waar vijandelijkheden plaatsvinden of gemeenschappen worden bezet of omsingeld;
- wiens huis is verwoest of onbewoonbaar en die een schadevergoeding hebben aangevraagd in de Diia-toepassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pFM4DAXZxQmMkcICfgKVN2C9Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxdK2VgnwU3M0jOZvGphH5UN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMTxqiQ3DrHHD3VbK2ADq582xxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HopcLgeCSTyi22cIxwgxPmsn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv3e9TKSYHmdzr9lljibaP4tehc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fINUURaGCNEFYALU4KbKpxVS.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler: Gewonde en gedode kinderen.
Russen doodden 219 en verwondden 404 kinderen in Oekraïne

Meer dan 623 kinderen raakten gewond in Oekraïne als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie. Vanaf de ochtend van 1 mei 2022 is het officiële aantal kindslachtoffers niet veranderd - 219. Het aantal gewonden is gestegen - meer dan 404.

▪️Kinderen hebben het meest geleden in: regio Donetsk — 139, regio Kiev — 115, regio Charkov — 95, regio Tsjernihiv — 68, regio Cherson — 44, regio Mykolaiv — 43, regio Luhansk — 37, regio Zaporizhia — 27, regio Soemy — 17, Kiev stad — 16, Zjytomyr regio — 15.

▪️Op 29-30 april raakten vijf kinderen gewond tijdens beschietingen op Dobropillya, Drobysheve, Kramatorsk District en Vremivka Village, Volnovakha District, Donetsk regio.

▪️Als gevolg van dagelijkse bombardementen en beschietingen op Oekraïense steden en dorpen door de strijdkrachten van de Russische Federatie werden 1.570 onderwijsinstellingen beschadigd. 111 van hen werden vernietigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOMMGrZbJl7Qel4y5kCkpU7CgVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLLIMbTPmHnnjgtDIr3aQfuw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:04:
[...]

De media overdrijven die acties ook. Niet opzettelijk misschien maar uit onkunde. In NL zie je ook af en toe zo’n bericht dat Russische bommenwerpers door “ons” luchtruim zijn gevlogen alsof ze al boven Den Haag vlogen. In werkelijkheid vliegen ze meestal alleen over internationale wateren maar in luchtruim wat de NL luchtmacht in de gaten houdt.
precies dit. Ver boven de noordzee maar NATO heeft het Europese luchtruim opgedeeld in sectoren, waarvan wij er dus ook eentje controleren en waar de Russische bommenwerpers (waarschijnlijk altijd Tu-95 Bears) vliegen is zo ongeveer net zo ver van de waddeneilanden als als Nederland lang is.

Internationaal luchtruim. Ze mogen daar vliegen. Het zijn alleen trollen doordat ze hun transponders uitzetten volgens mij en dan moeten wij er komen opdraven.
Het extra nadeel is dat al die NATO-sectoren samenkomen in een klein gebied. Russen komen zuidwaarts naast Noorwegen naar beneden en maken een U-bocht precies door al die sectoren heen zodat alle landen moeten komen opdraven. Mooie test qua responstijd van NATO-toestellen.
t Is ook wel weer goed voor de vlieguren van alle betrokkenen.

En gebeurt al decennia. Tijdens de Koude Oorlog was het ook vaste prik en een van de anekdotes is me altijd bijgebleven:

er zat altijd een politiek officier bij het toestel in. Dus de RAF-piloten gingen vlak naast de Bears vliegen en toonden pagina's van de Playboy aan de Russische piloten. De politiek officier was er natuurlijk direct bij om in te grijpen voor de 'geestelijke gezondheid van de piloten'.
Helaas voor de politiek officier had de Bear ook een staartkoepel, dus als de politiek officier voorin zat, zakte de Brit af tot vlak naast de staartkoepel om daar de Playboy te laten zien, zodat de politiek officier weer het toestel moest doorkruipen richting de staartschutter. En weer terug.

:+

Voor de beeldvorming, dit zijn volgens mij dezelfde sectoren. Drie keer raden waar de Russen een U-bocht maken.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/North_sea_eez.PNG/1024px-North_sea_eez.PNG?1651404143443

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2022 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

er zijn wat berichten op telegram dat Gerasimov ofzo mogelijk het loodje heeft gelegt in Izyum
https://t.me/voynareal/20719 <-- 1 van de bronnen (google lens voor nodig)

snip uit een lap tekst. van iets eerder dat ik vond
Let's not forget that Gerasimov holds one of the three keys to Russia's nuclear missile arsenal. It turns out that theoretically, during the shelling, Gerasimov's nuclear briefcase could have been damaged, triggered or stolen by anyone. What the hell is going on? Putin's incompetent military leadership, ready to curry favor with the fading leader at any cost, has literally become the biggest existential threat to Russia in itself. It's really agony.
In the dry balance after the above, no matter how the events around Gerasimov unfold further, he is already existentially dead. And perhaps physical death under a Raisin for him would not be the most shameful end
https://t.me/informnapalm/8148

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:25:
er zijn wat berichten op telegram dat Gerasimov ofzo mogelijk het loodje heeft gelegt in Izyum

[...]
even ebay in de gaten houden of iemand die sleutel aanbiedt voor een paar miljoen als souvenir :)
Zou wel een klap zijn als het zo is :o

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2022 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:04:
[...]

niet echt. Ik was denk ik destijds te druk bezig om tegen te stemmen tijdens het oekraine-referendum 8)7

En daarvoor was ik meer bezig met het hoe en waarom van de opstand in Donbas. En Crimea.
Ik was meer bezig met geopolitiek en niet met wat westers-georienteerde Oekrainers dreef.
Ik had meer aandacht voor de Russische invloedssfeer en de algehele geopolitiek en vond dat Crimea een logische toevoeging was aan de Russische Federatie en dat een vergeten 'Oekraiens Wallonië' een voedingsbodem kon zijn voor anti-Kiev retoriek'. Ik snapte dat wel.
twijfel genoeg, begrip genoeg.
Maar wees gerust, sinds 21 februari 2022 ben ik wakker.
Moet me alleen nog wat meer verdiepen (met terugwerkende kracht) in euromaidan.
Heb het gewoonweg niet meegekregen of had er geen interesse in.
Arestovich 2019 is mindblowing.
Ik heb genoeg achterstallig huiswerk nog.

(edit: natuurlijk heb ik de beelden uit Kyiv wel meegekregen toen, de vlaggen, de mensenmassa, de snipers, inclusief onze schreeuwers van Baalen en Verhofstadt, maar ik bekeek het destijds voornamelijk vanuit het perspectief van Donbas en Crimea die niks meer met Kiev te maken wilden hebben en ik ben voorstander van zelfbeschikkingsrecht van ieder volkje. Crimea heeft het zelfs vaker geprobeerd en dit keer is het dus wel gelukt, voorlopig)
Er is een Netflix documentaire over de revolutie uit 2014, dat lijkt mij een goede start om snel bij te benen:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de klopgeesten zijn weer bezig :)

en totaal ongerelateerd nieuws :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dat zou inderdaad een bijzonder grote vis zijn, ik heb volgende artikel al eens eerder gelinkt ivm Dvornikov:

https://www.jstor.org/stable/resrep28851.5?seq=1

Volgens dat artikel was Gerasimov een hoofdfiguur in het organiseren van het leger na Syrië (nadruk toegevoegd):
Gerasimov partially credits the success of Russian operations in Syria to the use of the National Defense Control Center (NDCC). The NDCC is a whole-of-government management center under the auspices of the MoD, launched in April 2014 to fill a perceived gap in Russia’s central planning and foresight capabilities following the collapse of the Soviet Union that the Russian Federation needed to recover.

...

The Kremlin risks overestimating the utility of this structure and underestimating requirements for its further development. The Kremlin might easily fall into the cognitive trap of attempting to create a single nerve center to coordinate the operations of an entire modern state. Gerasimov’s speeches are likely overly optimistic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:25:
Enig idee waarom die siloviki dan wel zo graag door willen drukken en Putin wellicht niet ?
Goede vraag, hier kan ik slechts invullen, maar ik doe een poging:

Dunning-krügereffect
Voor de invasie had je al de hardliners, na de invasie zouden die hun drijfveren behouden hebben. Met het idee dat andere overheidsdiensten legertje zijn gaan spelen is het niet ondenkbaar dat realiteitszin niet perse bij iedereen de boventoon voert. Dat zou betekenen dat sommigen werkelijk geloven dat Putin harder door moet pakken, dat het slechts een kwestie zou zijn van meer en agressiever. Ook op dit forum komt toch ( nu wel minder regelmatig) het idee terug dat Rusland nog niet het beste achter de hand heeft gehouden.
Dus: zelfoverschatting.

Ideologische verblindheid
Als je er ideologisch van doordrongen bent dat de Oekraïner een minderwaardig ras is, dan is het moeilijker om te geloven dat je van een mindere verliest.

Minder te verliezen dan Putin
Ik kan me voorstellen dat de Siloviki zich veiliger wanen dan Putin. Faalt de operatie dan is Putin hiervan toch het echte gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Dunning-krügereffect
Voor de invasie had je al de hardliners, na de invasie zouden die hun drijfveren behouden hebben. Met het idee dat andere overheidsdiensten legertje zijn gaan spelen is het niet ondenkbaar dat realiteitszin niet perse bij iedereen de boventoon voert. Dat zou betekenen dat sommigen werkelijk geloven dat Putin harder door moet pakken, dat het slechts een kwestie zou zijn van meer en agressiever. Ook op dit forum komt toch ( nu wel minder regelmatig) het idee terug dat Rusland nog niet het beste achter de hand heeft gehouden.

Als je er ideologisch van doordrongen bent dat de Oekraïner een minderwaardig ras is, dan is het moeilijker om te geloven dat je van een mindere verliest.

Ik kan me voorstellen dat de Siloviki zich veiliger wanen dan Putin. Faalt de operatie dan is Putin hiervan toch het echte gezicht.
ik heb geleerd dat het concept altijd andersom is: als er iets mis gaat zijn het altijd ondergeschikten die het fout hebben gedaan.
Nooit de tsaar zelf, nooit het politbureau, nooit de president. Immers geven zij de opdracht maar hebben ondergeschikten gefaald om hun werk goed te doen.

Wat betreft dat andere punt: zou ironisch zijn als de schreeuwers op de staats-TV juist Putin aan het beïnvloeden zijn als die voor de buis gaat zitten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:28
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:56:
[...]
Het grote verschil is dat een heel aantal van de genoemde hoge piefen, die volgens Oekraine zijn afgeschoten, later bevestigd zijn via andere bronnen. Bij de russen is het heel vaak juist precies andersom en blijkt achteraf dat er niets van klopt.
En dat wil niet zeggen dat alles wat Oekraïne zegt klopt, maar wel dat de betrouwbaarheid en stuk hoger is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:48:
[...]

ik heb geleerd dat het concept altijd andersom is: als er iets mis gaat zijn het altijd ondergeschikten die het fout hebben gedaan.
Nooit de tsaar zelf, nooit het politbureau, nooit de president. Immers geven zij de opdracht maar hebben ondergeschikten gefaald om hun werk goed te doen.

Wat betreft dat andere punt: zou ironisch zijn als de schreeuwers op de staats-TV juist Putin aan het beïnvloeden zijn als die voor de buis gaat zitten :P
Jawel, dat mechanisme werkt heel goed voor slecht binnenlands bestuur. Dan heeft de regionale leider niet goed voor het wegennet gezorgd en gaan burgers aan Putin vragen om asjeblieft in te grijpen.

Maar een oorlog is toch meer Chefsache. Putin heeft ook steeds met militair ingrijpen zijn positie verbeterd. het lijkt mij heel moeilijk voor Putin om zich te distantiëren van de oorlog. Natuurlijk is die showmeeting van de Veiligheidsraad wel een poging geweest om de anderen te boeien, maar ik vermoed dat de bevolking het toch ziet als het project van Putin zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 10-10 19:55

bloody

0.000 KB!!

[...]
Het schijnt* dat hij helaas slechts gewond is... too bad!

* = rumors in telegram

toevoeging:
In afzonderlijke rapporten blijkt dat Gerasimov zwaargewond was, maar in de verwarring is het moeilijk om dit te bevestigen, vooral met het oog op samenzwering, hij gaat onder een valse naam door in de documenten.

[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 01-05-2022 14:12 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Dunning-krügereffect
Hoogmoed, bljft de vraag hoe de val er uit ziet en wie en wat er op welke manier in meegesleurd wordt.
Voor wat ik er van begrijp zijn die siloviki ook niet echt een vastverband en kunnen ze verschillende achtergronden hebben. Dus de kans dat het gaat schuren en scheuren zeker als er opvolging moet komen lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk.
Blijft altijd moeilijk te geloven, maar in de geschiedenis zou het niet de eerste keer zijn.
Dit was waar ik zelf inderdaad ook aan had zitten denken na mijn reactie op jouw post.
Terughoudendheid zou ze wellicht kwetsbaarder maken ten opzichte van Putin.
Terwijl doorzetten wellicht Putin kwetsbaarder maakt als boegbeeld, zeker als hun eigen rol achter de schermen blijft.

En op zich kunnen al dit soort aspecten die je noemt elkaar versterken, dus een cocktail hiervan die niet bij alle individuen dezelfde samenstelling hoeft te hebben, zo ook prima kunnen. Daarnaast kunnen er nog allemaal andere dwarsverbanden en belangen zijn die een kleine rol spelen maar ook voor de buitenstaander irrationele keuzes, met die kennis wel van enige "logica" of misschien beter "begrip" kunnen geven.

Al vraag ik me dan wel weer af hoe ik het theater, gestamel en akkefietje in die soort "veiligheidsraad" geheel in het begin dan zou moet duiden tussen o.a. Nikolai Patrushev en Putin. Het geheel klopte niet, maar wie, wat waarom en hoe, dat blijft toch lastig te interpreteren van buitenaf. Hopelijk hebben de inlichtingendiensten daar inmiddels een beter beeld van puzzelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 10-10 19:55

bloody

0.000 KB!!

vso schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:40:

en totaal ongerelateerd nieuws :)
[Twitter]
Over de explosie in/nabij Belgorod, er zou een munitiedepot de lucht in gegaan zijn:

Thread:

met als laatste post:
Vanuit het veld - "Het munitiedepot staat in brand in Kozychevo"

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bloody schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:05:
[...]
Het schijnt* dat hij helaas slechts gewond is... too bad!
* = rumors in telegram
Gewond of dood

hij is exit slagveld met geluk de rest is mooi meegenomen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

olafmol schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Het downplayen van Russisch trollen werkt tot nu toe heel goed: kijk maar naar de Amerikaanse reacties op nucleaire dreigementen. Die worden soort van weggewuifd en daarna hoor je niks meer. Je moet je idd superieur als topdog opstellen.
*knip* offtopic

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:12 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
*knip* offtopic

[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:06:
Al vraag ik me dan wel weer af hoe ik het theater, gestamel en akkefietje in die soort "veiligheidsraad" geheel in het begin dan zou moet duiden tussen o.a. Nikolai Patrushev en Putin. Het geheel klopte niet, maar wie, wat waarom en hoe, dat blijft toch lastig te interpreteren van buitenaf. Hopelijk hebben de inlichtingendiensten daar inmiddels een beter beeld van puzzelen.
Ja, dat het geen unaniem besluit is moge hier voldoende uit duidelijk zijn. Als je weet hebt dat de miljarden die bestemd waren om invloed te kopen onder Oekraïense opportunisten in rook zijn opgegaan, dan weet je ook dat het plaatje wat je collega's hebben niet correct is. Maar dat ga je niet hardop zeggen als je dat liever onder de pet houdt.

Wat heb je aan de dood van al die burgers? De mindset is opvallend vergelijkbaar met Hitler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* offtopic

[ Voor 50% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:13 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@bulle bas en @gekkie

Het is echt koffiedik kijken welke kant Rusland op gaat vallen met haar toekomstige stappen. Wat eerder heb ik de verwachting uitgesproken dat de logica van Poetin volgend een tactisch kernwapen ergens buiten Rusland (die formulering weerspiegeld zijn beleving) minder gevaar voor zijn machtsbasis oplevert dan een mobilisatie.

Maar, wat @gekkie ook aangeeft, hebben beide invalshoeken eigenlijk een zo complexe dynamiek tot gevolg dat er eigenlijk geen zinnig woord over is te zeggen. Van belang is wel of onze Russische beslisser deze dynamiek ook overziet. Dat laatste is maar zeer de vraag. Het gebruik van kernwapens of het afroepen van een mobilisatie kan later een irrationele beslissing blijken te zijn geweest, als we op dit alles kunnen terugkijken.

Dat wij ons gedrag laten bepalen door strategie en logica hoeft dus niet voor onze Russische opponent te gelden. Dat maakt de boel ook zo volatiel op dit moment. Dit geef ook een argument om het eigen gedrag niet teveel te laten bepalen door die irrationele opponent. Er moeten dus eigen doelen worden gesteld en nagestreefd.

En dit is een mooi bruggetje naar de de NATO strategie. Olaf Scholz, en zijn politieke basis vormen een kwetsbaarheid in het westerse beleid. De Amerikanen hebben dit onderkend. Om iedereen binnen boord te houden en over de toetreding van Zweden en Finland te praten was er van de week een ontmoeting in Brussel tussen NATO en EU. Ondertussen negeert de Verenigde Staten de ruis vanuit Rusland door een eigen strategie te poneren bij monde van de Secretary of Defense Lloyd J. Austin III (let op de III ;)) aanwezig op de Rammstei AB in.... Duitsland. Sommigen zeggen dat Austin teveel het achterste van zijn tong laat zien, anderen denken (waar ik mij zelf ook wel onder schaar) dat Rusland, maar ook Duitsland zo een inkijkje wordt gegeven in het achterland waar dit conflict op af stevent.

De VS wijzigt haar strategie door niet meer te volstaan met het ondersteunen van Oekraïne in de eigen verdediging maar dat de VS beoogt Rusland zodanig te verzwakken dat wat ze nu in Oekraïne heeft gedaan geen tweede keer kan gebeuren. Iedereen die dit topic goed volgt weet dat we met dat doel al goed op weg zijn.

Bereiken we dit dan rest Rusland geen andere optie het conflict te beëindigen. Doet ze dit niet, dan blijven de economische sancties actief. Linksom of rechtsom krijgt het Poetin bewind een groot probleem zichzelf te legitimeren. Het wordt dan niet de vraag of, maar wanneer dit bewind omvalt.

En dan hebben we nog Duitsland als kwetsbaarheid in de uitvoering van het bovenstaande. Om dit te corneren is er in het midden van deze maand een NAVO overleg waar in nu al wordt toegezegd dat de Secretaris Generaal van de NAVO (Stoltenberg) samen met Duitsland een persconferentie zal houden. Dit leid ik af uit:
The press conference of the NATO Secretary General and the Federal Minister of Foreign Affairs of Germany will also be open for online participation. Registration will be required.
Scholtz wordt dus op de bok van de spreekwoordelijke postkoets gezet met een zweep in de hand en tot actie gedwongen om het paardenspan aan te voeren. De VS staat klaar achterop de koets in het bagagecompartiment met een ander zweepje om Scholtz hierin aan te moedigen.

Ik ben mij altijd bewust van het feit dat de VS vanuit een eigen belang acteert, en dat NAVO, maar ook de EU, zich voortdurend moet blijven afvragen wat het eigen belang is. Bij afwezigheid van een ander initiatief is denk ik het huidige initiatief van de VS om de passivering van Rusland na te streven een goede middenweg die niet te offensief is (schending integriteit van Russische natie) maar wel besluitvaardig genoeg is om het huidige Russische bewind naar de uitgang te dirigeren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bloody schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:10:
Over de explosie in/nabij Belgorod, er zou een munitiedepot de lucht in gegaan zijn:
Thread:
[Twitter]
update
The reason for the Pops was found: Russian TG channels write that, presumably, military warehouses in Tomarovka were blown up.
Tomarovka vliegveld ?
http://www.weathergraphic...ia/Belgorod_Tomarovka.htm

bron https://t.me/c/1278252976/32944

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 12:19
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Ja, dat het geen unaniem besluit is moge hier voldoende uit duidelijk zijn. Als je weet hebt dat de miljarden die bestemd waren om invloed te kopen onder Oekraïense opportunisten in rook zijn opgegaan, dan weet je ook dat het plaatje wat je collega's hebben niet correct is. Maar dat ga je niet hardop zeggen als je dat liever onder de pet houdt.

Wat heb je aan de dood van al die burgers? De mindset is opvallend vergelijkbaar met Hitler.
[Twitter]
Als die mens iets nuttig wil doen, dat hij dan persoonlijk naar daar gaat
De rest is nutteloze praat voor de vaak, maar ja we hebben gezien hoe neutraal het Vaticaan was in WO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:50

[...]
Boeiend!
For security reasons, in Russia there are three “cheguets” (nuclear briefcases). One accompanies the Russian president everywhere, and the other two are carried by the Defense Minister, Sergey Shoigu and the chairman of the Joint Chiefs of Staff, Valery Gerasimov. At least two of the three have to activate the codes to launch a nuclear attack, and one of them must necessarily be the president.
Bron : https://www.archyworldys....utton-and-vladimir-putin/

Als de tas met codes vernietigd is, of in handen van de UAF, dan is een nucleaire actie in handen van Putin en Shoigu.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:20:
[...]
Gedachtekronkel van me zou ook nog kunnen denken aan dat het misschien een gemeenschappelijk basis heeft tussen siloviki en Putin, maar eigenlijk van voor de start al een soort van dubbelspel en tweestrijd is geweest om macht ?

Waarbij siloviki, komende uit veiligheidsdiensten al wel wisten dat het geen evidente winst was, maar dat doordat Putin zich er publiek aan gecommitteerd had, het altijd een winst zou kunnen zijn voor hen, immers of succes in Oekraine, of Putin op de wipstoel.

En waarbij Putin dus met dat veiligheidsberaad heeft getracht om die siloviki er ook publiekelijk aan te committeren als rugdekking tegen die siloviki voor z'n eigen positie, wat matig gelukt is, maar wel tot dat uiterst gekke theater heeft geleid. En vervolgens ook verder tot die lange tafel dans ook met wat je met een westerse blik als "getrouwen" zou veronderstellen uit je eigen regering. Kortom Putin heeft het wel door, maar zit ook vast en kan alleen maar proberen het interne spel door te spelen.

Achja zoveel mogelijkheden en varianten te bedenken, misschien dat we er na afloop ooit wel achter gaan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 01-05-2022 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Boeiend!
[...]
Bron : https://www.archyworldys....utton-and-vladimir-putin/

Als de tas met codes vernietigd is, of in handen van de UAF, dan is een nucleaire actie in handen van Putin en Shoigu.
jup .. daarom ligt ik het er ook uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 01-05-2022 14:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Gedachtekronkel van me zou ook nog kunnen denken aan dat het misschien een gemeenschappelijk basis heeft tussen siloviki en Putin, maar eigenlijk van voor de start al een soort van dubbelspel en tweestrijd is geweest om macht ?

Waarbij siloviki, komende uit veiligheidsdiensten al wel wisten dat het geen evidente winst was, maar dat doordat Putin zich er publiek aan gecommitteerd had, het altijd een winst zou kunnen zijn voor hen, immers of succes in Oekraine, of Putin op de wipstoel.

En waarbij Putin dus met dat veiligheidsberaad heeft getracht om die siloviki er ook publiekelijk aan te committeren als rugdekking tegen die siloviki voor z'n eigen positie, wat matig gelukt is, maar wel tot dat uiterst gekke theater heeft geleid. En vervolgens ook verder tot die lange tafel dans ook met wat je met een westerse blik als "getrouwen" zou veronderstellen uit je eigen regering.

Achja zoveel mogelijkheden en varianten te bedenken, misschien dat we er na afloop ooit wel achter gaan komen.
Interessante speculaas. Wel 2 kanttekeningen:
1. Waarom zou Putin gewipt moeten worden? Dat zou ik vanuit hun perspectief minder goed begrijpen.
2. Ik denk dat die Siloviki zelf al niet op een lijn zitten/zaten, eerder dat de til duiven en haviken bevat.
Pagina: 1 ... 176 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: