bulle bas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Ik zie wel waarde in de duidelijke communicatie vanuit het VK en de VS. Met woorden en daden duidelijk maken dat Putin op een dood spoor zit geeft, in Rusland, druk op de haviken en speelt de duiven in de kaart.
De legitimiteit van een dictator is dat hij zijn clan kan voeren.
Ik ben het er mee eens om duidelijk te maken dat wij gecommitteerd zijn aan het winnen van UA (en dus verlies van Kremlin). Dat is een keihard signaal aan alle opportunisten (een beetje oligarch en silovik is dat) om op een ander treintje te gaan stappen.
De schoen wringt daar voor sommige 'experts'; types als Rob de Wijk kunnen heel moeilijk dealen met het scenario waarbij Putin verliest vanwege angst. Wie wilt dat Putin niet verliest in UA heeft verder weinig zinnige strategische inzichten te delen; die heeft het verkeerde uitgangspunt te pakken.
Klopt, maar je moet er wel voor waken dat als er dan wat gebeurd, je hetgeen je duidelijke hebt gemaakt ook uitgevoerd en geëffectueerd wordt. En Rob de Wijk, tsja daar heb ik ook betrekkelijk weinig mee.
Ik heb even de bron niet bij de hand, maar er zou in Russische militaire echelons dan wel onder enkele siloviki ontevredenheid heersen met Putin dat hij de missie afgeschaald zou hebben door het noordelijke front op te geven. Men zou mobilisatie willen, en het ziet er naar uit dat Putin daar -- terecht -- nerveus voor is. Ik lees daarbij echter geen druk op nucleaire wapens.
Ben wel benieuwd waarom men dan ontevreden zou zijn met Putin en die mobilisatie zouden willen.
Dan lijkt het voor die militaire delen onderhand nog meer een prestige strijd zijn dan voor Putin zelf.
Wanneer je kijkt naar nucleaire dreiging dan is die er a) er altijd geweest en b) nog altijd net zo onzinnig (bespoedigt einde oorlog niet in voordeel Putin). Ik verwacht dat Putin eerder een vorm van mobilisatie af zal kondigen dan een nuke te gooien.
Het ene sluit het andere niet uit en beiden hebben hun eigen dynamiek, waarbij die bij mobilisatie intern nog wel eens wat onvrede zou kunnen versterken tot grotere scheuren, omdat het dan ook bij mensen komt die wellicht dachten die militaire dans redelijk effectief te zijn ontsprongen qua bijvb dienstplicht, dan wel hun tijd daar voor uitgediend te hebben en er klaar mee te zijn. Het zou in ieder geval een significant moment zijn.
Een demonstratieve nuke kan nog enigzins als Putin werkelijk het idee heeft dat onze alliantie uit elkaar valt te spelen. Scholz (ongelofelijke knuppel dat hij is) heeft aangegeven heeft dat een nucleaire oorlog ten koste van alles voorkomen moet worden, dat zou hem een idee kunnen geven. Maar de kern van het westerse verzet zie ik niet met de ogen knipperen. En dan heeft Putin niks gewonnen, maar wel een reactie moeten incasseren.
Doet hij dat toch, dan komt er van onze kant een respons, waarvan Putin zeker weet dat hij die niet wil riskeren.
Op zich zit er nog een hoop propaganda die hier resoneert, wat nu redelijk op de achtergrond zit, maar waar van ik dus verwacht dat dat bij een nucleaire inzet in volle kracht weer terug komt, via de redenatie dat wij dit allemaal aan ons zelf, of nog beter onze leiders te danken hebben (en dan het hele boze EU en NAVO narratief weer vol nieuw leven in blazen op de golven van de angst die hier dan bij menigeen zou kunnen ontstaan. Of het uiteindelijk werkt is de vraag, maar met wezels zoals Scholz weet je maar nooit.
En dit is dus wat ik bovenstaande o.a. bedoelde met je kruit droog houden, zeker in woord. Je vast zetten door zo'n uitspraak met "Ten koste van alles voorkomen ...", ik vind het niet slim.
En of anderen niet met de ogen knipperen, dat zal afhangen van de bevolking in onze landen en de mate waarin een eventuele angst daar gaat resoneren. En als ik dan terug kijk naar hoeveel er, gelijk al, over nukes en WW-III rondging in de eerste dagen van deze invasie terwijl ik het toen onlogischer zou vinden dan nu. Ik hoop en denk dat we daar ook wel weer grotendeels bij elkaar zullen blijven en uiteindelijk nog weer sterker, omdat dat tot nu toe het geval lijkt te zijn geweest en ook bijvb bij de coronacrisis het het geval is geweest. Ik hoop ook dat zo iets weer volstrekt contraproductief zal werken, maar als ik naar bijvb de Franse verkiezingen kijk, mjah er lijkt toch wel een zekere vatbaarheid voor te bestaan.
En qua reactie vraag ik me dus af of er op sommige varianten een echt passende reactie te bedenken valt, zowel voor ons eigen interne gebruik als extern richting Putin.
Als onder de siloviki nog steeds het idee leeft dat een victorie slechts extra vlees vergt, dan kan ik me voorstellen dat Putin op termijn moeite gaat hebben om nee te blijven zeggen tegen mobilisatie.
Op het moment dat duidelijk wordt dat dit ook geen soelaas biedt zal het besef toch echt breder in gaan dalen dat er geen kans is op overwinning in UA. Vanaf dat moment verwacht ik onderhandelingen, of chaos in de kring rondom Putin.
Enig idee waarom die siloviki dan wel zo graag door willen drukken en Putin wellicht niet ?